Nyheter

Med joystick och drev eller IPS-liknande drivenheter blir det väldigt mycket enklare att hantera även stora motorbåtar. Cummins MerCruiser Diesel har en version av detta, kallad Axius. Det fungerar likadant som Volvo Pentas version, det vill säga man styr motorbåtens drev via joysticket och får en helt ny dimension av att hantera båten.

Systemet använder ett datorprogram som styr dreven helt individuellt. Axius kan kopplas till motorer som använder CMD:s Zeus pod drive system

En Axius-försedd båt kan enkelt manövreras på alla ledder, även när det är trångt i hamnen. Båtliv har provkört systemet i olika båtar med både bensin- och dieselmotorer. Vi tycker att det är väldigt smidigt att jobba med, men lite mer våldsamt än Volvo Pentas version som är mer mjukt i hanteringen. Volvos system jobbar med mindre tydliga smällar i mekaniken.

Av de båtar som säljs i Sverige har vi kört Axius i en Aquador 33 HT. Men systemet används även i bland annat Jeanneau Presige 38S, Four Winns 338V, Sealine SC 35 och SC 38, liksom i Sea Ray 330 Sundancer och 350 Sundancer. Systemet kommer att visas upp på alla större europeiska båtmässor i höst och vinter.

Länk: www.cmdmarine.com

Nu kommer en ny version av CR 360, CR 360 Sport. Till skillnad ifrån CR 360 Cruising har sport versionen fått en 7/8 dels rigg ifrån Selden, optimerad däckslayout med utrustning ifrån Lewmar, Spinlock och Andersen. Standardspecifikationen har också förändrats gentemot Cruising versionen alltför att kunden själv ska kunna få båten precis som han vill.

CR 360 Sport har en blyköl monterad på en kölficka som sticker 43 cm nedanför skrovet, detta tillsammans med ballast ratio på ca 43 % (2 750 kg) ger en stabilitet som är bland de bästa i klassen. Bränsle (ca 120 l) och vattentankar ( 2 x 130 l) är centralt och lågt placerade för att uppnå en perfekt viktfördelning.

Skrov, däck och alla övriga plastarbeten görs i vår egen plastfabrik för att säkerställa att kraven på kvalitet och styrka uppnås.

CR 360 går att få med 2 eller 3 kabiner, varje båt byggs efter kundens önskemål där det går att få stora delar av båten anpassade. Det finns möjlighet att få olika träsorter i inredningen, standard är mahogny, men det går att få den i Amerikansk vit ek eller teak.

Fakta:
Lh: 11,1 m
Lwl: 9,75 m
Beam: 3,63 m
Draft: 1,99 m
Displacement: 6 400 kg
Keel: 2 750 kg

Mainsail: appr. 46 sqm
110% Jib: 34 sqm
P: 14 650 mm
E: 4 950 mm
FH: 14 700 mm
FB: 4 200 mm

Pris: 2,2 Mkr

Länk: www.cryachts.se

Mattias Rahm och hans Stena Bulk Sailing Team slutade på en 4:e plats när världscuptävlingen Danish Open avgjordes i Århus, Danmark. Mattias förlorade den rafflande semifinalen mot australiensaren Torvar Mirsky med 3-2. I matchen om 3:e pris vann sedan Peter Gilmour, även han Australien. Danish Open vanns av hemmaseglaren Jes- Gram Hansen.

Mattias och hans besättning, Johan Barne, Daniel Björndahl, Oscar Angervall och Fredrik Aurell, lyckades bra i grundomgången. Efter 11 seglade matcher hade Stena Bulk Sailing Team, resultatet 7-4. Vindarna var skiftande, vilket gjorde det väldigt svårseglat.

– Efter misslyckandet i Marstrand tidigare i somras var det skönt att åter prestera och ta sig till semifinal. Semifinalen var stentuff och vi var nära att gå hela vägen till final. Nu satsar vi mot nästa tävling, som går på Bermuda i början av oktober, säger Mattias Rahm, skeppare Stena Bulk Sailing Team.

Följ Mattias och hans besättning på http:/stenabulksailingteam.blogspot.com/

Regeringen har beslutat om direktiv till en särskild utredare som ska utreda förutsättningarna för att ombilda vissa verksamheter vid Lantmäteriet till aktiebolagsform (bolagisering).

Förutsättningarna för att överföra hela eller delar av verksamheten vid Lantmäteriets uppdragsdivision Metria till aktiebolagsform ska utredas. Bakgrunden är att Metrias verksamhet till stor del bedrivs på en konkurrensutsatt marknad och omfattar bl.a. fältmätning, flyg- och satellitbilder, kartor, geografisk IT och positioneringstjänster. Verksamheten omfattar knappt 400 personer på cirka 35 orter i Sverige. Utredaren ska redovisa sina förslag senast den 31 december 2009.

Till utredare har utsetts Christina Rogestam. Rogestam har tidigare utrett bolagiseringen av trafikverken.

Regeringen säger ja till att Vänerskärgården med Kinnekulle ska få status som biosfärområde enligt de riktlinjer som är fastställda av Unescos program Man and the Biosphere . Ansökan från Götene, Lidköpings och Mariestads kommuner tillstyrktes i ett beslut idag.


– Vänerskärgården med Kinnekulle uppfyller väl de kriterier som Unesco har lagt fast för biosfärområden. Många har medverkat i processen, som har sina rötter i ett starkt lokalt och kommunalt engagemang, vilket är grundläggande för ett framgångsrikt biosfärområde, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Ansökan kan nu sändas vidare till Unesco som sedan kan besluta att ge området officiell status som biosfärområde. De berörda kommunerna har i samarbete med såväl lokala och regionala organisationer och föreningar som med enskilda tagit fram ansökan. Regionala och centrala myndigheter bl.a. Länsstyrelsen i Västra Götaland, Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen kommer att medverka i förvaltningen.

Biosfärområdena kan ses som lokala experimentverkstäder för hållbar utveckling. Just i dag invigs Biosfärkontoret Vänerskärgården Kinnekulle i Mariestad. Det är positivt att satsningarna lokalt och regionalt fortsätter i väntan på Unescos behandling av ansökan.

Man and Biosphere-programmet är ett koncept som betonar sambandet mellan människa och natur- och kulturlandskapet. Synsättet att koppla ihop människans behov av att nyttja naturen och ekosystemen med miljöfrågorna har manifesterats genom t.ex. konventionen om biologisk mångfald och den s.k. ekosystemansatsen som har växt fram inom ramen för den. Det uttrycks också genom begreppet hållbar utveckling.

Bakgrund
Syftet med ett biosfärområde är flera. Biologisk mångfald ska bevaras samtidigt som social och ekonomisk utveckling gynnas. Ett biosfärområde ska dessutom vara arena för forskning och undervisning.

Tre olika slags funktioner ska uppfyllas:
– bevarandefunktionen: att bidra till bevarande av landskap, ekosystem, arter och genetisk variation,
– utvecklingsfunktionen: att främja ekonomisk utveckling och samhällsutveckling som är hållbar,
– logistiska funktionen: att fungera som stöd för demonstrationsprojekt, miljöutbildning och praktik, forskning och miljöövervakning.

I Sverige finns sedan tidigare endast två biosfärområden, Torneträskområdet i Kiruna kommun, och Kristianstad Vattenrike i Kristianstads kommun.

Den ser ut som en vanlig Volvo C30 och har samma säkerhet, komfort och utrymmen som standardbilen. Skillnaden är att den drivs på enbart el, helt utan emissioner, med en räckvidd på upp till 15 mil.

Volvo Personvagnars offensiva elektrifieringsstrategi har snabbt gett konkreta resultat. Förutom marknadsintroduktionen av en plug-in-hybrid 2012, utvärderas också möjligheten för en helt eldriven bil, en så kallad BEV (Battery Electric Vehicle).

Under 2009 har ett fåtal prototypversion av C30 BEV byggts och testats internt av Volvo. Förutom fokus på prestanda och säkerhet inriktar sig arbetet på att integrera eldriftsystemet med resten av bilen.

– Volvo C30 är den modell som vi först prövar för eldrift. Bilens goda egenskaper i stadstrafik och relativt låga vikt gör den särskilt väl lämpad, eftersom elbilar framförallt förväntas användas i och runt städer och för daglig pendling, säger Lennart Stegland chef för Volvo Personvagnars specialbilsdivision.

Teknisk lösning

Elektricitet är väl lämpat som drivmedel för personbilar. En elmotor har hög verkningsgrad och förbrukar ungefär en femtedel så mycket energi som motsvarande motor driven med fossila bränslen. Just den överlägsna energieffektiviteten hos en elmotor jämfört med en förbränningsmotor talar för att elbilar kommer att bli allt vanligare i framtiden i takt med att bränslepriserna väntas öka och kraven på låga CO2-utsläpp hårdnar.

Volvo C30 BEV drivs av ett litium-jonbatteri som laddas via ett vanligt eluttag i hemmet.

Att ladda ett helt urladdat batteri tar vid normal elförsörjning (230 v 16A) cirka åtta timmar. Om bilen laddas med förnyelsebar el innebär det att utsläppen – från elproduktionen till användningen på vägen – i princip blir obefintliga.

Elmotorn hittas i motorrummet, precis som på en konventionell bil. Ett prioriterat område inom BEV-projektet är att hitta en optimal placering av batteriet. Den mest troliga placeringen är där bränsletanken normalt sitter samt i kardantunneln som löper i bilens längdriktning. Dessa positioner ligger innanför bilens deformationtionszon i de vanligast förekommande krockscenarierna. Eftersom bilen är enbart eldriven kräver den ett större batteri med högre kapacitet (24 Kwh) än hos en plug-in-hybrid (12 Kwh).

Batterikapacitet och stödsystem

En C30 BEV har en reglerad toppfart på ca 130 km i timmen, något som troligen kommer vara mer än tillräckligt för de flesta användarna av den här biltypen. Accelerationen 0-100 kilometer per timme kommer att vara under 11 sekunder. Räckvidden är upp till 15 mil, vilket är betydligt längre än vad 90 procent av Europas bilister kör varje dag.

Samma säkerhetskrav som alltid

Volvo Personvagnar ställer samma höga säkerhetskrav på sina produkter oavsett vilket typ av bränsle eller drivkälla som används. Volvos säkerhetsarbete utgår alltid från människan och baseras på gedigen kunskap om verkliga trafiksituationer. Dessutom genomförs omfattande interna tester både virtuellt och i Volvos mycket avancerade krocklaboratorium. Om Volvo väljer att introducera en helt eldriven bil på marknaden kommer man se till att den är lika säker som övriga biltyper.

Volvo har teoretiskt identifierat samtliga säkerhetsscenarier kopplade till elektrifiering i faserna före, under och efter en kollision. Efter en noggrann studie av dessa scenarier kommer Volvos ingenjörer att skapa en strategi för att hantera dessa och som garanterar att också de kommande elbilarna lever upp till Volvos höga säkerhetskrav.

Marknadspotential – Volvo C30 BEV

Volvo Personvagnars huvudspår de kommande decennierna inom elektrifiering är plug-in-hybrider. I synnerhet gäller detta på de större bilmodellerna. Kombinationen el och förbränningsmotor är den man tror har störst potential både tekniskt och kommersiellt. Plug-in-hybrider möjliggör lång räckvidd, bra miljöprestanda och samtidigt ett begränsat beroende av dyr batteriteknik.

Det finns flera faktorer som styr hur framgångsrika rena elbilar kommer att bli i framtiden:

– Konsumenterna måste uppleva att den här biltypen är attraktiv att både köra och äga. För att de skall göra det tror vi att elbilarna måste vara lika komfortabla, säkra och ha likvärdig prestanda som bilar med andra drivkällor. C30 BEV-projektet kommer att leva upp till dessa kriterier och visa på Volvos ambition att driva utvecklingen framåt inom elektrifieringsområdet, säger Paul Gustavsson, ansvarig för elektrifieringsstrategin på Volvo Personvagnar.

Beskrivningar och fakta i detta pressmaterial avser Volvo Personbilar Sverige AB:s nationella modellurval. Den utrustning som anges kan vara extrautrustning. Fordonsspecifikationerna kan skilja sig åt mellan olika länder och kan ändras utan föregående varning.

Länk:
https://www.media.volvocars.com/go/78cc2a63-a48d-462c-a16e-04fb236702f7.aspx

Den grova organiserade brottsligheten försöker på ett otillåtet sätt att påverka myndighetsföreträdare och journalister i deras yrkesutövning. Det är dock mycket ovanligt att otillåten påverkan i form av hot eller trakasserier övergår i våld. Det framgår av Säkerhetspolisens första nationella hotbild om den grova organiserade brottslighetens otillåtna påverkan på det demokratiska statsskicket.

Säkerhetspolisen har av regeringen fått huvudansvar att förebygga, kartlägga och motverka den grova organiserade brottslighetens otillåtna påverkan på viktiga samhällsfunktioner. Idag kom den första nationella hotbilden.

Enligt aktuell information har sammanlagt 135 misstänkta fall av otillåten påverkan identifierats mellan januari 2007 och juli 2009. De är spridda över i stort sett hela landet.

Cirka två tredjedelar av de misstänkta fallen avser olika former av påtryckningar. I huvudsak handlar det om att grovt kriminella personer genom hot eller trakasserier misstänks ha försökt påverka en journalist eller myndighetsföreträdare i deras yrkesutövning.

Ungefär en tredjedel (40 misstänkta fall) gäller myndighetsföreträdare som missbrukat sin tjänsteställning. Det gäller främst så kallad vänskapskorruption och dubbla lojaliteter.

– Inget tyder på att det är vanligt att myndighetspersoner på det här sättet samarbetar med kriminella. Men det är naturligtvis allvarligt att det överhuvudtaget förekommer, säger Säkerhetspolisens generaldirektör Anders Danielsson.

Under perioden har inga fall påträffats där personer inom den grovt organiserade brottsligheten försökt påverka politiker.

Sammanfattningsvis kan det sägas att det finns en förhöjd hotbild mot polisväsendet, tullväsendet och åklagarväsendet. Däremot finns det i dagsläget inte någon identifierad hotbild från den grova organiserade brottsligheten mot förtroendevalda eller mot det demokratiska statsskicket i sin helhet. Det är mycket ovanligt att otillåten påverkan i form av hot eller trakasserier övergår i våld.

Länk: www.sakerhetspolisen.se

För andra gången samma vecka har Sportfiskarna godkänt ett sportfiskerekord på en för svenska vatten helt ny art. Denna gång handlar det om djuphavsfisken havsmus. Under samma fisketur i Skagerrak fångades även en vitrocka över gällande sportfiskerekord.

Med hjälp av modern teknik och har stort kunnande en grupp sportfiskare från Kungsbackaområdet de senaste åren utforskat svenska havsdjup i jakt på stora och ovanliga fiskar. Efter att tidigare noterat ett tiotal svenska sportfiskerekord, bland annat för arter som blålånga, håkäring och skoläst (jo, fisken heter faktiskt så) så var det under en fisketur i början av augusti dags för ett dubbelt rekord.

Det kanske mest uppseendeväckande fångsten var arten havsmus (Chimaera monstrosa).

– Havsmusen är en djupt levande musliknande fisk med stora bröstfenor, gifttagg på ryggfenan och en halvmeterlång smal “råttsvans”. Arten har aldrig tidigare fångats på spö i svenska vatten, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Håkan Brugård.

Den första rekordnoteringen för havsmus noteras till 1,132 kg och 77 cm. Oscar Bergstrand från Vallda fångade rekordfisken i Skagerrak på hela 407 meters djup. Kroken var agnad med en bit makrill.

– Havsmusen är annars vanligare längs norska kusten, södra Island och av någon svårförklarlig anledning också utanför Västafrika, säger Håkan Brugård.

Saken blir inte sämre av att fiskekamraterna tidigare samma dag fångat en rekordstor vitrocka. Denna fisk nappade på Håkan Wings makrillagnade krok, vägde 10,205 kg och var 117 cm lång. En ökning av rekordet med närmare ett kilo. Även denna fisk fångades lika djupt och är liksom havsmusen efter granskning av Sportfiskarna godkänd som officiellt Svenskt sportfiskerekord.

Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, driver sedan 1971 Storfiskregistreringen där man registrerar stora exemplar för alla tänkbara svenska fiskarter fångade på spö i hav eller sötvatten. Över 20 000 stora fiskar av nästan 90 olika arter finns registrerade!

Länk: www.sportfiskarna.se

Den finska utmaningen i seglingstävlingen Clipper 09-10 van den första delsträckan genom att gå i mål i La Rochelle igår efter en dramatisk segling. Det blev en hel del protester under delsträckan, även mot den finska skepparen, Eero Lehtinen, och hans team som ledde under största delen av de två daygnens seglats från Humber till La Rochelle.

– Det här var en bra uppvärmning, kostaterade Eero vid målgången i Bassin des Chalutiers utanför La Rochelle.

– Det har inte riktigt sjunkit in i mig än att vi verkligen är igång och har hunnit med första delsträckan. Vår seger var nästan för enkel, för att vara helt ärlig. Vi seglade 740 Nm med en gemomsnittsfart på över 10 knop, så det var ganska bra segling.

Team Finland måste nu vänta tills senare i veckan innan de vet säkert att segern är OK. Alla resultat och protestförhandlingar måste först hanteras av Race Committee.

– Vi hoppas att vi inte får för mycket bestraffning för vår segling, säger Orla Mellett på den irländska båten Cork som anklagades för att ha seglat mot TSS, en av de andra deltagarna.

Den störsat delen av den tio månader långa 35 000 Nm seglingen återstår fortfarande och kan följas på flera sätt via hemsidan.

Länk: www.clipperroundtheworld.com

Kölen är nu sträckt för ett av de fräckaste yachtbyggena på länge, designat av Porsche Design Group och den Singapore-baserade megayachtbyggaren Royal Falcon Fleet. Båten kallas RFF135 och är den första i en hel serie med gemensamma projekt från de båda företagen. Det är en lyxig katamaran på över 40 m.

Ytterskrovet och interiören håller en tidlös, funktionell stil med tydliga drag av Porsche Design Studio, som har sitt designkontor i Zell am See i Österrike.

RFF135 är särskilt anmärkningsvärd eftersom hon på kundens begäran har ritats som ett “rymdskepp på vattnet”. Formen av en katamaran låter designernas fantasi flöda och det bäriga skrovet med mycket stor ytan gör det möjligt för dem att ta i ordentligt.

Till skillnad från många andra lyxiga megayachts är den här båten på 41,2 m längd extremt modern under skalet. Konstruktionen av RFF135 började i september 2008. När skrovet är färdigt kommer det att flyttas till Sverige för att utföra installationer av bland annat interiören. Det är Kockums och företaget Incat Crowther som har tagit på sig detta arbete. Kockums, som numera är ett dotterbolag inom tyska Thyssen-Krupp, är känt för att ligga i framkant inom marintekonologi.

Tekniker från Australienbaserade Incat Crowther har årtiondens erfarenhet av att konstruera och motorisera stora katamaraner, vilket kommer väl till pass i den här båten.

Sjösättningen av den första Royal Falcon Fleet katamaranen designad av Porsche Design är planerad till fjärde kvartalet 2010.

Länk: www.porsche-design.com

Den 12-13 September körde Carl-Hampus Lunbderg årets näst sista SM-deltävling för racerbåtsklassen T400. Hot Island Race på Grisslinge Havsbad, Värmdö, är en tävling som har arrangerats i över 20 år. Den arrangerande klubben Swedish Racing Club (SRC) är den klubb Carl-Hampus kör för.

Carl-Hampus hade precis fått ihop båten igen efter att han blev påkörd på tävlingen i Kil två veckor tidigare. Innan Hot Island Race låg Carl-Hampus på delad fjärdeplats i SM och hoppades på att kunna ta sig upp till en tredjeplats.

I första heatet startade Carl-Hampus från fjärde startspår lyckades ta en placering i starten och höll sedan tredjeplatsen genom hela heatet. Heat två gick inte lika bra. På grund av att man vänder de sex första i nästa heats start, startade Carl-Hampus från fjärde plats igen. Carl-Hampus fick inte till en perfekt start men lyckades hålla sin fjärde plats genom hela heatet.

I heat tre startade Carl-Hampus från tredje startspår, en placering han hade ut genom första kurvan. Men redan i loppets tredje kurva hade Carl-Hampus kört om Gustaf Ek som låg framför. I Några varv jagade Carl-Hampus ledaren som tyvärr drog ifrån mer och mer. Carl-Hampus kände att det nu var bäst att bara ligga och bevaka sin andra plats till målgång.

– Det är otroligt svårt att köra komma ikapp den som leder om man inte har en mycket snabbare båt. Leder man kan man åka väldigt fort. Man kan ta vilket spår man vill. Ligger man inte först är de bästa spåren ofta förstörda av vågor från andra båtar och luft som tryckts ner i vattnet av de andra propellrar. Därför kände jag att jag hellre kommer i mål på en andraplats än att jag satsar allt jag har och riskerar att slå runt.

Inför det fjärde heatet låg Carl-Hampus uppradad som nummer fem på startbryggan. Carl-Hampus gjorde en kanonstart och kom ur första svängen på andra plats. Carl-Hampus låg nu ganska ensam på banan och bevakade endast sin placering genom heatet. I de två sista varven tappade Carl-Hampus fart och Mathias som låg 3a kom ikapp. Det blev väldigt kämpigt för Carl-Hampus att hålla honom bakom sig med en motor som inte gav full effekt. Ut ur sista kurvan låg Mathias strax framför Carl-Hampus som precis lyckades accelerera ifrån Mathias. Det var en otroligt jämn målgång då Carl-Hampus för skar mållinjen ca 30 cm före Mathias.

Tyvärr hade Carl-Hampus inte hållit spåret exakt rakt i starten och fick därför ett varvs tillägg i sista heatet. Därför slutade Carl-Hampus som fyra totalt i tävlingen. Carl-Hampus lyckades inte avancera till en tredjeplats i SM-tabellen men ligger inför sista deltävlingen ensam på fjärdeplatsen.

Den 4 november öppnar den 13:e Scandinavian Boat Show på Stockholmsmässan. Mässan samlar de häftigaste, snyggaste och lyxigaste båtarna. Omkring 100 båtar ställs ut. Flera av dem har aldrig visats på mässan tidigare. Dessutom visas de allra senaste tillbehören, segel & rigg, bryggor, motorer och sjökläder.

– Det ser ut att bli minst ett hundratal av de snyggaste och lyxigaste båtarna som vi kan erbjuda här i Sverige på årets Scandinavian Boat Show. De flesta har hög prestanda och är läckert designade. Sådana båtar står högt i kurs i dag, både vad det gäller motor- och segelbåtar. Och det är de båtarna som besökaren kommer att se när mässan öppnar onsdagen den 4 november, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

På mässgolvet finns många nya båtar som inte visats tidigare och andra båtar visas i ny tappning med ny utrustning. Bland segelbåtsnyheterna kan nämnas Arcona 340, Dufour 405, Bavaria 32, Delphia 40.3, HR 310 och Elan 310. Till de hetaste nyheterna på motorbåtssidan ser vi bland annat Bavaria 38 och Cris Craft Corsair 25.

– Och fler kommer, säger Thomas.

Besök mässans Yacht Club Lounge
Yacht Club Lounge, som premiäröppnade på mässan förra året är en exklusiv lounge och mötesplats, intill segelbåtarna i mässhallen, där man träffar likasinnade. Man minglar, pratar affärer, diskuterar segling och båtar, eller bara tar de lugnt med en kopp espresso, ett glas vin eller champagne till bra DJ-musik.

Han klarade det
Ola Skinnarmo klarade att på en säsong segla den beryktade vägen från Atlanten, norr om Ryssland och till Stilla havet, den så kallade Nordostpassagen. Ola berättar själv på mässan om strapatserna och reflekterar både över naturens gudomlighet samt dess skörhet.

Boat Innovation Award delas ut för andra året
Namnet Boat Innovation Award delas i år ut för andra gången. Priset är båtjournalisternas innovationspris. Det som bedöms är just graden av innovation. Det innovativa kan vara i form av en nydanande design, ny teknik, miljöfördelar, eller något som påtagligt kan påvisa en “innovationshöjd” i detalj eller som helhet. Syftet med priset är att premiera kreativa idéer som utvecklar båtlivet i Norden. Priset är nordiskt och juryn består av sex av våra främsta och mest erfarna nordiska båtjournalister.

Båten, maten och hälsan – tre mässor samma helg
– Förutom en välfylld och lockande båtmässa som besöks av många tusen människor under onsdagen till söndagen, så kommer folk också att vallfärda till mässhallarna speciellt under helgen den 6-8 november. Parallellt går nämligen mässorna Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässan för alla som bryr sig om sin hälsa, samt Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning.

– Det blir en riktigt hälsosam upplevelsehelg för hela familjen med andra ord, både för magen, hälsan och plånboken, säger Thomas Sandberg.

Länk: www.scandinavianboatshow.se

Lowrance, ett världsledande varumärke inom marin elektronik, har förhandsvisat sin nya generation av ekolodsteknik, LSS-1 StructureScan™ sonar imaging module för Lowrance High Definition Systems (HDS), vid ICAST 2009 i Orlando, Florida.

Detta revolutionerande nya ekolod, som officiellt lanseras i Europa senare under 2009, kommer att höja ribban för fisksökningsteknik. SONAR-imaging modul är först i världen med att erbjuda användaren en ny dimension med fotolik visning från sida-till-sida plus rakt ner, i fullständig panorama vy.

Den innovativa Lowrance StructureScan erbjuder en kombination av Sidescan och en exklusiv ny DownScan Imaging™-teknik. Den nya DownScan Imaging funktionen tillåter användare, att för första gången, se föremål direkt under sina båtar, detta ger en komplett undervattensbild på skärm som är lätt att tolka.

Banbrytande funktioner erbjuder möjlighet att slå samman Lowrance sid och ner ekon i split-screen för att visa undervattensekon från ett stort område med väl definierade detaljer. LSS-1 ger den bästa bottenavbildningen som någonsin uppnåtts med kristallklar fotolik visning på grunt och djupt, söt- eller saltvatten – även vid hastigheter upp mot 25 knop.

“Den nya StructureScan sonar-imaging modulen är ett revolutionerande steg framåt i marin elektronik för sportfiske från Lowrance,” säger Greg König, ansvarig för produktutveckling på Navico. “Genom att erbjuda aldrig tidigare sedd detaljrikedom är modulen det första och enda ekolodet som ger en perfekt undervattensbild i panorama vy – så sportfiskare inte kommer att missa något. Kombinera detta nya verktyg för presentation av strukturer, botten och fisk med de avancerade funktioner som redan finns i Lowrance´s HDS skärmar, som exempelvis inbyggd, prisbelönt 2D Broadband Sounder™, Navionicsâkompatibilitet med Turboview™, Bredbands Radar™ och resultatet är verkligen fantastisk.”

LSS-1 kan också kopplas i nätverk med den nya BR24 Bredbands Radar via Ethernet och erbjuder då bästa kartografi och karttekniken, samt säkerställer ultimat kvalitet och funktionalitet som standard.

Pris & Tillgänglighet:
Den nya Lowrance LSS-1 StructureScan sonar Imaging modul, exklusivt för HDS skärmar kommer att finnas att köpa från auktoriserade Lowrance återförsäljare över hela Europa från november 2009. Detaljer om prissättning, tillgänglighet och ytterligare produktinformation kommer inom kort.

Länk: www.lowrance.se

Skandinaviens första gränsöverskridande marina nationalpark i Kosterhavet i svenska Bohuslän och Ytre Hvaler på den norska sidan, har somvi tidigare rapporterat invigts av kung Carl XVI Gustaf och Norges kronprins Haakon. Området rymmer arter och unika undervattensmiljöer som inte finns någon annanstans i svenska vatten.

– Haven utsätts för hård press och behöver ett mycket bättre skydd, säger WWF som välkomnar den nya gränsöverskridande marina parken.

– Vi hoppas att Kosterhavet nationalpark blir startskottet för att bilda fler marina skyddade områden. Ett ökat skydd är nödvändigt för att säkra havens ekosystem för framtiden. Internationella erfarenheter visar även att skyddade områden gynnar tillväxten av livskraftiga och hållbara fiskebestånd, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Bildandet av Kosterhavets nationalpark och Ytre Hvaler omfattar ett sammanhängande kust- och skärgårdsområde som är 800 kvadratkilometer stort. Bildandet av parken har tagit många år och stötte i början på hårt motstånd. Men efter en lång samrådsprocess med de driver näringar som bland annat fiske och turismen, vände vinden.

WWF hoppas nu att etableringen av Kosterhavets nationalpark innebär ett trendbrott.

– Skyddet blir allt viktigare i takt med att trycket på havets ekosystem och resurser ökar. Det handlar om allt från sjöfart och oljeutsläpp, till gasledningar, trålfiske, övergödning och utbyggnad av energianläggningar, säger Åsa Andersson, chef för WWFs program för svensk natur.

WWF har stött flera projekt i Kosterområdet, bland annat till forskare vid Tjärnö marinbiologiska laboratorium som filmat bottnarna med hjälp av fjärrstyrda undervattensfarkoster.

WWFs internationella mål är att minst tio procent av världens hav ska vara hållbart förvaltade inom skyddade områden före 2020. Idag är endast omkring 4 procent av den svenska havsarealen skyddad, vilket kan jämföras med 13 procent på land. I Tyskland är motsvarande siffra 40 procent.

I Kosterhavet finns ett unikt marint liv med många arter som vanligtvis återfinns i betydligt större och djupare hav. Via ett system av bottensprickor har Kosterrännan förbindelse med djupområdena ute i Atlanten och med Atlantvattnet kommer larver och djur in i Kosterrännan. Eftersom vattnet är tillräckligt salt och kallt kan djuren överleva trots att bottnarna är betydligt grundare här. Här finns också alla de arter som är mer eller mindre vanliga längs Västkusten. Det salta, kalla och djupa vattnet med stor variation av undervattensmiljöer – från djupa mjukbottnar till branta klippväggar – hyser över 6000 arter havsdjur och alger. Här finns också ett stort bestånd av knubbsäl.

Fakta: Några exempel på unika och sällsynta djur i Kosterfjorden:

•Ögonkorall – bildar Sveriges enda levande korallrev
•Armfotingar – en slags musseliknande djur som funnits i jordens hav i minst 600 miljoner år,
så kallade “levande fossil”

•Svampdjur eller spongier. Exempelvis jättesvampen Geodia baretti med en diameter på upp till en halvmeter och maxvikt på 24 kg
•Lima-mussla – Sveriges största mussla som kan bli närmare 20 cm lång
•Sjöpennor – exempelvis den Stora piprensaren som kan bli 170 cm hög
•Anemoner – exempelvis den ljust laxrosa Bolocera tuidae, Sveriges största anemon som kan bli 30 cm i diameter, och Urticina eques som bildar hängande undervattensträdgårdar.

Helgen den 19-20 september är det åter rofyllt i och utanför Sjöhistoriska museet. Besökarna får se roddbåtar från olika epoker och prova på bland annat kyrkbåtsrodd och moderna roddbåtar. Det blir också olika tävlingar – från sprintdistans till Djurgården runt.

På Riksidrottsmuseet berättar museichef Karl Örsan om rodd vid de Olympiska spelen i Stockholm och i Sjöhistoriskas skaparverkstad kan de yngre besökarna bygga och provköra modellroddbåtar. Hela programmet finns på Sjöhistoriska museets webb: www.sjohistoriska.se

19-20 september kl 11-17.
Fri entré till Sjöhistoriska museet och Riksidrottsmuseet.

Länk: www.sjohistoriska.se

Foto: Sjöhistoriska museet.

Att det helt oväntade ibland inträffar är en av de ingredienser som gör sportfiske till en så populär hobby. Något verkligen oväntade inträffade i Öresund i somras. Då fångade Kjell Persson från Sösdala en större kungsfisk vägandes 1,015 kilo. Det som är anmärkningsvärt är att arten inte alls ska finnas i Öresund.

Sakta men säkert utökas antalet arter som spöfångas i havet. Men den fisk som dök upp nere i Öresund hade nog ingen kunnat förutse. Den större kungsfisken (Sebastes norvegicus) hör som namnet antyder hemma i Norge och påträffas mycket sällan i svenska vatten.
– Den borde inte gå in i det jämförelsevis grunda och dåligt salta vattnet i Öresund. Fångsten av en större kungsfisk på 1,015 kilo och längden 40 cm i Öresund gav därför berättigad uppmärksamhet, berättar Sportfiskarnas Storfiskregistrerare Håkan Brugård.

Fångsten var så pass ovanlig att frågan väcktes om det inte handlade om ett extra stort exemplar av den i Sverige vanligare och snarlika mindre kungsfisken? Efter mycket funderande hamnade fisken slutligen hos experter på Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm.
– Experterna gjorde en DNA-analys i fyra steg och då fastslogs att det verkligen var en större kungsfisk, som inte alls borde finnas i Öresund. Därmed kunde fisken godkännas som ett sensationellt svenskt Sportfiskerekord av Sportfiskarna, säger Håkan Brugård.

Fångsten gjordes vid fiskeklubben Lupus havsfisketävling den 27 juni söder om ön Ven i Öresund. Det var inför flera vittnen som fångstmannen Kjell Persson från Sösdala tog den vackert orangefärgade fisken strax över botten där det är 40 meter djupt. En fångst som nu alltså gör att Kjell kan titulera sig svensk rekordhållare.

Sportfiskarna, Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, driver sedan 1971 Storfiskregistreringen där man registrerar stora exemplar för alla tänkbara svenska fiskarter fångade på spö i hav eller sötvatten. Över 20 000 stora fiskar av över 70 olika arter finns registrerade!

Länk: www.sportfiskarna.se

Foto: Sportfiskarnas Storfiskregistrering.

Lördagen den 12/9 arrangerade båtklubbarna i södra Vättern för första gången ”segelbåtens dag för juniorer”. I strålande väder med vindar upp till 4m/s fylldes Munksjöns norra del av segel för första gången på flera årtionden.

Totalt var det 41 st jollar som seglade, det var optimister, trissjollar, Monark ”giggar” och 606:or som användes för lekar, matchrace, bankappsegling och pröva på segling för juniorer och vuxna.

Vidare medverkade Visingsö Sjöräddningssällskap och Jönköpings Räddningstjänst med inlevelserika räddningsaktioner som intresserade den stora skaran människor som samlats på Munksjöns kaj.

Förutom att Jönköpingsborna fick en helt ny stadsupplevelse denna lördag fick våra juniorer från olika klubbar chans att träffas för trevlig gemenskap på Munksjön. Prova-på-segling visade sig vara ett uppskattat inslag. Många som funderat på testa segling fick nu chansen att pröva tillsammans med någon erfaren ungdom eller vuxen.

Under dagen hölls prisutdelningar efter varje aktivitet och avslutningsvis genomfördes utlottningen av en ny optimistjolle som var skänkts av företag från Jönköping.

”Segelbåtens dag för juniorer” är ett samarrangemang mellan båtklubbarna i södra Vättern, Jönköping, Gränna, Visingsö, Domsand och Jönköpings sjöscoutkår. Tillsammans med lokala sponsorer satsar man på ett årligen återkommande arrangemang för att locka fler att börja segla, ung som gammal.

Över 10 000 personerkantade stränderna och kajerna vid engelska Humber för att se starten av Clipper 09-10 Round the World Yacht Race på söndagen. Kanonerna sköt salut när de tio internationellt sponsrade båtarna passerade startlinjen kl. 13.00 GMT för att sätta kurs ut på sin 35 000 Nm långa seglats.

I täten seglade båten Edinburgh Inspiring Capital. Den första delen av racet tar båtarna öster ut till franska La Rochelle. Det var frisk nordlig bris vid starten, vilket kan ge ett mycket snabbt race under den 780 Nm långa delsträckan.

Den enda nordiska deltagaren, Team Finland, seglade snabbt upp från sjätte till andra plats under de inledande timmarna.

Efter målgång i Frankrike väntar en lång rad hamnar på besök av deltagarna i racet. De länder som ska besökas är Brasilien, Sydafrika, Australien, Singapore, Kina, Kalifornien/USA, Panama, Jamaica, New York/USA, Cape Breton Island, Cork i England och Nederländerna. Återkomsten till Humber sker 17 juli 2010.

Länk: www.clipperroundtheworld.com

Hannes Bohinc, Giancarlo Cangiano och Giovanni Carpitella utsågs till världsmästare i klassen Evolution vid VM-finalen på Sicilien när OSG Racing teams Mercury- försedda Outerlimits båt tog andraplatsen bakom Furnibo i årets finalrace i P1. Det var en perfekt avslutning för SNAV OSG, som har vunnit tre Grand Prix och slutat på pallen i åtta av tio möjliga tävlingar.

Det såg ut att bli riktigt tuffa tävlingsförhållanden efter de inledande testracen. Det blev också riktigt tufft för samtliga deltagare. Bland annat blev Cigarette Smash Poker dramatiskt diskvalificerade för att ha fuskat vid invägningen av båtarna.

– OSG Racing förtjänar den här vinsten efter att ha vunnit tre av fem Grand Prix. Vi har varit det bäst förberedda teamet med den bästa båten och det har varit en väldigt kul säsong för oss alla, säger Hannes Bohinc.

Resultat från the Sicilian Grand Prix of the Sea (Round 10)

Endurance Race Result– Evolution Class

1 33 – Furnibo – BEL – 100
2 – 88 – SNAV OSG – IT – 90
3 – 53 – Metamarine Pignolo – IT – 81
4 – 47 – Silverline – GBR – 73

DNF – 77 – Lucas Oil Outerlimits – USA
DNF – 66 – Cranefields Wine – DE
DNS – 10 – Cigarette Smash Poker – IT

Länk: www.hannesbohinc.com/p1

Bilbranschen har kommit mycket längre än båtbranschen för att ta fram fungerande laddhybrider. Toyota kommer att visa en konceptbil med laddhybridteknik på bilmässan i Frankfurt, som hålls den 15–27 september 2009. Bilen baseras på den nyss lanserade tredje generationen Toyota Prius och är utrustad med litium-jon-batterier.

En laddhybridbil (även kallad plugin-hybrid) fungerar i princip som en elbil vid kortare kör¬sträckor och som en ”vanlig” hybridbil vid längre resor. Elbilsegenskaperna gör att den har längre räckvidd vid eldrift och är mer energieffektiv än en konventionell hybridbil. Det innebär lägre total bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp av CO2 och andra skadliga ämnen. Och eftersom den också fungerar som en hybridbil, begränsas inte räckvidden av batteriets laddning och den är också helt oberoende av speciella laddstationer.

Toyotas laddhybrid laddas från ett vanligt eluttag, men laddas också under körning vid t ex motor¬broms och inbromsning. Målet med den konceptbil som visas i Frankfurt är att uppnå en räckvidd med enbart eldrift på 20 km och CO2-utsläpp under 60 gram/kilometer*.

Omkring 500 laddhybridbilar kommer inom kort att tas i trafik för utvärdering hos företagskunder världen över – ca 200 i Japan, 150 i USA och 150 i Europa (främst Frankrike, Storbritannien och Tyskland). Syftet är att öka marknadens acceptans och förståelse för tekniken.

Hybridtekniken kan användas i många olika tillämpningar med flera olika typer av bränslen. Tekniken bildar därför basen för Toyotas satsning på miljömässigt hållbara transport¬lösningar, i form av såväl laddhybrider som elfordon och bränslecellsfordon. Målet är att minska användningen av fossila bränslen och sänka CO2-utsläppen.
Prius Plug-in Hybrid Concept – specifikationer
Längd 4,460 mm
Bredd 1,745 mm
Höjd 1,490 mm
Bensinmotor1,797 cc
Max effekt, bensinmotor 73 kW (99 hk) vid 5200 rpm
Max vridmoment 142 Nm vid 4000 rpm
ElmotorPermanent magnetsynkronmotor
Max effekt, elmotor60 kW (82 hk)
Max vridmoment 207 Nm
Hybridbatteri Litium-jon
CO2-utsläpp Under 60 g/km (mål), i enlighet med New European Driving Cycle (NEDC)*
Räckvidd vid enbart eldrift Ca 20 km (mål), i enlighet med New European Driving Cycle (NEDC)*
ÅterladdningCa 100 minuter med 200 volt (mål)

*Mätt i enlighet med de nya officiella reglerna för laddhybrider.

Länk: www.toyota.se