Nyheter

Bavaria Sport 28 fick sin världspremiär 2 september på Oslos flytande båtmässa, som avslutades den gångna helgen. Den nya båten har, liksom övriga nyheter från Bavaria det senaste året, designats i nära samarbete med BMW Group DesignworksUSA, en underleverantör till BMW Group. Båten presenterades av Bavarias VD, Andres Cardenas.

– Bavaria Sport 28 är resultatet av våra ständiga mål att erbjuda de bästa båtarna med bästa värde för kunderna och den högsta kvaliteten. Vi gör det vid världens modernaste båtvarv, sa Andres Cardenas vid premiärvisningen.

Bland båtens egenskaper märks att den har stora utrymmen och är väldigt välbalanserad, enligt varvets uppgifter. Den är också extremt praktisk för många olika användningsområden, som en sportbåt i den här klassen bör vara.

Sittbrunnen är till exempel ovanligt stor för en båt i den här storleken. Det finns också många fler stuvutrymmen i båten än vad som är normalt i en 28-fots motorbåt. Salongen har tillräcklig ståhöjd för att det ska var bekvämt att jobba i och kring pentryt och matbordet i salongen har plats för sex personer.

Trots att 28:an har flera yttre likheter med Deep Blue 46 understryker varvet att den inte ska klassas som någon lillasyster till den extremt sportigt kraftfulla 46:an. 28-fotaren är en sport- och familjecruiser. Bavaria ska introducera båten på marknaden under september. Den nya Bavaria Sport 28 ersätter den nuvarande Bavaria 27 Sport.

Länk: www.bavariasverige.se

Regeringen fattade 3 september beslutet att utse en särskild utredare som ska förbereda och genomföra bildandet av en ny myndighet för utveckling av det samlade transportsystemet. Den nya myndigheten Trafikverket får sitt huvudkontor i Borlänge och ska inleda sitt arbete den 1 april 2010. Även Sjöfartsverket finns med i omorganisationen.

Trafikverkets grundläggande uppdrag är att ur ett samhällsbyggnadsperspektiv skapa förutsättningar för att uppnå:
– funktionalitet,
– effektivitet och
– hållbarhet i det samlade transportsystemet.

Trafikverket ska bland annat ansvara för:
– en samlad trafikslagsövergripande långsiktig infrastrukturplanering för väg, järnväg, sjö och luft samt för
– planering, byggande, drift och underhåll av de statliga vägarna och järnvägarna.

Utredaren ska lämna förslag till bland annat instruktion för myndigheten och de författningsändringar i övrigt som föranleds av den nya myndigheten. Vidare ska utredaren lämna budgetunderlag med mera. Utredaren ska besluta om myndighetens organisation och bemanna myndigheten samt vidta de åtgärder som krävs för att den nya myndigheten ska kunna inleda sin verksamhet den 1 april 2010.

De verksamheter som den 1 april 2010 förs över till Trafikverket är:
– verksamheten vid Vägverket,
– verksamheten vid Banverket,
– verksamheter rörande långsiktig infrastrukturplanering och riksintressen vid Sjöfartsverket,
– verksamheter rörande långsiktig infrastrukturplanering, driftbidrag och investeringsbidrag till icke statliga flygplatser samt
– verksamheter rörande modellutveckling/analysverktyg vid SIKA.

Med anledning av den nya myndighetsstrukturen avvecklas Vägverket och Banverket från och med den 1 april 2010.

Regeringen har i dag beslutat att uppdra åt myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser (Tillväxtanalys) att genomföra en analys av de näringspolitiska förutsättningarna för det svenska maritima klustret.

Myndigheten ska dessutom beskriva klustrets betydelse för samhällsekonomin och för svensk handel, inklusive export. En särskild analys av klustrets styrkor och svagheter ska genomföras.

Då det tidigare genomförts få genomgripande analyser av sjöfartsklustret, som omfattar såväl rederinäring som därtill kopplade näringar, så som hamnar, skeppsmäklare, utrustningstillverkare och leverantörer, kommer vi genom det underlag som nu tas fram att få bättre kunskaper för att vidta åtgärder och bidra till utvecklingen av de näringspolitiska förutsättningarna för det svenska maritima klustret. Detta är något som bland annat våra nordiska grannländer lyckats väl med.

Ett led EU:s sjöfartsstrategi
Underlaget utgör vidare en viktig del i arbetet med att vara en än mer aktiv part i det förestående arbetet med att utveckla de åtgärder som ett led i EU:s sjöfartsstrategi, vilken antogs av sjöfartsministrarna i mars.

Tillväxtanalys ska redovisa sitt uppdrag den 31 mars 2010.

Nu är det äntligen klart att Ryssundet i Stockholms södra skärgård ska muddras. Nyheten presenterades på den pågående flytande båtmässan i Stockholm på torsdagen. Sjöman Öhman, som drivs av båtjournalisten Anders Öhman, presenterar muddringsprojektet mer i detalj på sin blogg.

Ett klipp från bloggen:

“Nu skall Ryssundet i Stockholms södra skärgård muddras . Det sade Skärgårdsstiftelsens VD Berndt Festin på årets båtmässa och nu är muddringen igång sedan 1 september. Sedan sommaren 2008 har stiftelsen sökt pengar till projektet och vänt sig till kommuner, båtklubbar och övriga intressenter. Två till tre miljoner kronor väntas muddringen kosta. Bidragen har droppat in efter hand och bland bidragsgivarna finns båtklubbar som slantat upp 100 000 kronor.”

Länk: http://sjomanohman.blogspot.com/

Franska Alubat hari byggt båtar i aluminium i mer än 30 år har. Nu har de utvecklat en helt ny långseglare i detta material tillsammans med den välkände franske båtdesignern Marc Lombard. Båten heter Cigale och är på 52 fot.

Alubat har vunnit mark även på den skandinaviska segelbåtsmarknaden de senaste åren. Via den norska och svenska generalagenten har flera båtar hittat ägare i skandinaviska hamnar och flera av dessa båtar har även seglat iväg på långa kryssningar jorden runt, för vilket aluminium är ett ypperligt material.

Från den svenska generalegntens egen hemsidan kommer denna text:
Tillverkaren Alubat har sin hemmahamn Les Sables d´Olonne, som också är bas för den franska seglarvärldens stolthet – Vendée Globe – havskappseglingen ”single handed” jorden runt. Båtarna till denna segling utvecklas för att bli så snabba som möjligt i kombination med att kunna hanteras av endast en person.

Inspirerad av detta har Marc Lombard ritat Cigale16 med de senaste framstegen inom skrovdesign för segelbåtar. Precis som flera av båtarna i ”Vendée Globe” har Cigale16 ett högt liggande knäckspant, som successivt växer fram från bogen till ett fullt utvecklat knäckspant i aktern. Det ökar formstabiliteten väsentligt och Cigale16 kan därför bära större segelyta. I tillägg kan båten utrustas med ballast/trimtankar för ökad seglingsprestanda.
Två roder, vinklade utåt, gör båten mycket kursstabil och minimerar risken för broach i snabba undanvindar.
Marc Lombard kommenterar: ”Det moderna skrovet med ett högt liggande knäckspant, maximal vattenlinjelängd, liten våt yta och lätt deplacement ger Cigale16 alla möjligheter att bli en exceptionellt snabb ”cruising yacht” både för långa kryssbogar och fartfyllda surfar i undanvind.”

Mer om Marc Lombard och hans designkontor.

Elegans
Skrov och däck med svepande linjer understryks av ett rent däck. Infällda däcksluckor, fall och linor dragna under däck, rutor och ljusventiler infällda och överallt rundade kanter.
Att uppnå detta i en båt helt byggd i aluminium är möjligt tack vare den oöverträffade erfarenheten av aluminiumsvetsning, som båtbyggarna på Alubat har.

Bekvämlighet
Rymlig och djup sittbrunn med en eller dubbla rattar och flera planlösningar gör Cigale16 anpassningsbar till havskappsegling, snabb långtursbåt eller charter. Den mycket stora badplattformen, eller egentligen det stora nedsänkta akterdäcket, är en detalj som är typisk Cigale. Enkla steg på var sida ner till plattformen lämnar en däcksyta där hela jollen kan läggas upp.

Planlösningen skiljer sig från de flesta båtar i ett väsentligt avseende. Salongen är byggd i akterskeppet under hela sittbrunnen. Tillsammans med pentry och navigationshörna ger det, för alla ombord, ett gemensamt utrymme, som är ungefär halva båtens inredningsvolym.
Ljusventiler både i skrovsidorna och akterspegeln ger 180 grader utsikt runt aktern inifrån salongen.
Till bekvämligheten hör också att Cigale16 byggs i aluminium. Förutom att det ger ett starkt skrov, som tål hårda tag, så kräver det mycket lite underhåll. Aluminium suger inte vatten och beställd till nordisk standard blir hela skrovet isolerat. Båten kan därför ligga i sjön hela året.
Reling, röstjärn och övriga däcksbeslag svetsas till skrov och däck vilket helt eliminerar risken för läckage.

Presentation av båt nr.1 planeras till båtmässan i La Rochelle, september 2010

Länk: http://www.langemaritime.com/Alubat/sweden/html/cigale_16-s.html

Buster från Finland har presenterat många nyheter de senaste åren. Nu kommer en ersättare till företagets verkliga storsäljare, Buster L. Den nya generationen Buster L ersätter den tidigare versionen av “Nordens mest populära båtmodell” efter 15 års produktion.

I egenskap av Europas största tillverkare av aluminiumbåtar fortsätter Buster utveckla sina båtmodeller. Denna höst sjösätts den nya generationens version av Nordens mest populära motorbåt, Buster L.
Fiskars produktutveckling har stött på en utmaning större än normalt då modellen som förnyas är Finlands och hela Nordens populäraste motorbåt. Det omsorgsfulla planeringsarbetet och testningen resulterade i ett helt nytt skrov samt en inredning som är förnyad såväl till ergonomin som till konstruktion och material.
– Knappast har någon båt i serietillverkning genomgått lika noggrann och länge pågående testning som den nya generationen Buster L, bedömer Markku Uotinen som ansvarar för marknadsföring och produktutveckling av Busterbåtarna.
– Vi hade som målsättning att alla detaljer i den nya båten skulle vara bättre och mera fungerande än tidigare, och därmed leva upp till krävande båtägares behov ännu bättre, bekräftar Juha Lehtola, verkställande direktör vid Fiskars Inha Bruk Ab där Busterbåtarna tillverkats i över 30 år.

Något större
Den nya generationens Buster L har trots den ökade volymen nära samma mått som sin föregångare. Längden har ökat med 14 centimeter och vikten med 24 kilo. Trots att båten är endast en centimeter bredare än den tidigare modellen, har den nya utformningen som bäst gett 15 centimeter mer volym inuti.
Båten är enkel att transportera efter en vanlig personbil med en lätt trailer utan bromsar. Fortfarande går L bra med motor på 30 hk, men volymförsäljningen blir mest med 50 hästkrafter och bär då sex robusta män eller 465 kilos last, vilket är beaktansvärt för en båt i denna storleksklass.
– Vi ville absolut hålla fast vid de egenskaper som har gjort Buster L till Nordens mest populära motorbåt: båten har alltid klarat av att transportera en stor last med relativt liten motoreffekt ekonomiskt, berättar huvuddesignern Kasperi von Schrowe.
Den första generationen Buster L i fem meters storleksklass introducerades på marknaden år 1994 och blev snabbt en verklig nationalbåt.
– Buster L har visat sig vara lämplig storlek för nordiskt bruk. Båten är tillräckligt stor för sex personer eller en större last, men ändå tillräckligt lätt för att enkelt kunna hanteras och flyttas. Buster L passar som familjebåt, till sommarstugan och för fiske, säger Uotinen.

Mera komfort och anpassningsbart inre
Inuti båten syns utvecklingen tydligt på den högre relingshöjden, den ökade inre bredden och materialvalen. De rotationsgjutna plastdelarna har ersatt de tidigare bänk- och boxkonstruktionerna i aluminium. De mjukare formerna ger bättre ergonomi och sittkomfort.
– Vi har goda erfarenheter av de rotationsgjutna delarna från Buster Magnum sedan år 2001. Förutom komforten, det snygga utseendet och hållbarheten erbjuder de praktiska och torra förvaringsutrymmen, berättar von Schrowe.
Den nya generationens Buster L kan förses med en eller två pulpeter. Med en pulpet får man ett stort utrymme för transport eller fiske, medan tvåpulpeters modellen erbjuder skydd för passagerare också. Båtens akter kan därtill skyddas med en dörr som ger ett utmärkt vindskydd. Dörren finns som tilläggsutrustning.
Vid planeringen av förarplatsen har det varit viktigt att få en god ergonomi för förare i olika storlek. I pulpeten finns naturlig plats för kartplotter och instrument.
Utrymmet framför pulpeterna anpassas med hjälp av de enkelt löstagbara sittboxarna som också fungerar som förvaringsutrymme. Torrt förvaringsutrymme finns i akterbänken samt i den rymliga förvaringsboxen i fören.
Även akterkapellets egenskaper har förbättrats: kapellet är nu ljusare och mera fungerande. I nya Buster L finns nu den praktiska och omtyckta förvaringsboxen för kapellet som är känd från den större X-modellen som tillbehör

Skrovet färdigställdes under krävande test
Båten är i huvudsak byggd i marinaluminium. Materialet tillför båten dess lätta vikt, slitstarkheten och bekymmerslösheten, men också fördelar i produktutvecklingsprocessen. När man inte behöver formar kan man ändra skrovets egenskaper som är viktiga för båtens säkerhet och köregenskaper, samt enkelt utföra tester med prototyper i verklig storlek under verkliga omständigheter. Den nya generationen Buster L är resultatet av krävande och långa provkörningar med flera testbåtar.
I det helt nya skrovet har vi fäst vikt vid formgivningen av fören samt båtens lutnings- och giregenskaper. Den nya fören har större bärighet än sin föregångare, vilket gör att båten bättre tar sjö och hålls torrare.
Som en av de nya konstruktionsmässiga detaljerna kan nämnas akterspegeln. Den nya konstruktionen ger en betydligt bättre stabilitet trots att konstruktionen är lättare än någonsin.

Nya Buster L (den gamla modellens uppgifter inom parentes)
– längd 5,04 m (4,90)
– bredd 1,98 m (1,97)
– torrvikt (med en pulpet) 362 kg (338)
– rekommenderad motoreffekt 30-50 hk
– kapacitet 6 personer eller 465 kg

Länk: www.busterboats.se

Kommentarer

Lasse 11:45:08 2009-09-04

Snygg båt? Och praktisk i aluminium.

Ulf 14:06:56 2009-09-14

Sidorna ser blanka ut – är de lackade som förut eller ren alu?

Ante 19:15:50 2009-09-16

Jag tror faktiskt att jag gillar den gamla bättre, det ser ut som att den här har fått mer styling och mindre ytor invändigt. Rundad design är inget som man har glädje av när man fiskar.

Max 12:47:56 2009-09-28

Sidorna ser ut att vara olackade. Bra tycker jag.

Mats 10:21:49 2009-11-12

Klart bättre buster än tidigare,inget snack om saken!

Lennart Sundström 14:46:21 2009-11-20

Jag vill ha en Buster med Evinrude E-tec hu gör jag då???

Christer Johansson, Alvesta 14:01:48 2009-11-22

Yamaha är självklart det bästa motorvalet.

Ulf 10:01:49 2010-01-18

I alla fall på finska hemsidan kan man välja att "bygga" sin båt och där kan man välja mellan ren aluminium eller den tidigare lacken. Valfritt alltså. Frågan är vilket är bäst – ren alu eller?

Pär 13:00:43 2010-03-31

Om man vill ha ren alu eller lackad båt är väl en smaksak…MEN, jag som bor på västkusten tycker det känns tryggt att ha ett lackskikt mellan kopparfärgen, epoxifärgen och alun. Inbillar mig att risken för frätskador minskar något.

Conny Hallberg 17:21:46 2010-03-31

Pär
Ser i ditt inlägg att du har för avsikt att använda kopparfärg. Det är absolut förbjudet på en alu.båt. Det finns stora risker för korrosion så fort du får ett läckage mellan lagren. Samtidigt upphör alla garantier från leverantören. Det finns andra alternativ som fungerar hyggligt.

Gösta 22:34:55 2010-04-04

Det är inte alls förbjudet, dumheter!

Seanet Maritime Communications AB (publ.), noterat på First North, har erhållit sin första order avseende GSM-tjänster till ett handelsfartyg. Kunden, som är en ledande redare inom offshore-industrin i Sydostasien, driver för närvarande en handelsflotta på mer än 50 fartyg.

Seanet har erhållit sin första order för leverans till ett handelsfartyg. Avtalet innehåller en order på kommunikationslösningar för ett fartyg samt en avsiktsförklaring till ett utökat samarbete så snart det första fartyget är installerat och kommunikationssystemet är igång.

Kunden är ett asiatiskt rederi, med mer än 50 fartyg i drift, som fokuserar på leveranser och byggnation till offshore-industrin. Seanets GSM-tjänster kommer att möjliggöra för besättningen ombord att kommunicera via sina vanliga GSM-telefoner. De kommer att kunna använda kontantkort från Seanet och dess partner Globe Telecom, som kallas Sea2shore. Med dessa kontantkort kommer sjömän att kunna ringa och skicka textmeddelanden ombord till mer attraktiva tariffer än med sina befintliga mobilabonnemang.

– Det här är vårt första avtal inom handelsflottan. Det finns ett mycket stort antal fartyg inom detta segment som har ett stort behov av bättre kommunikationstjänster ombord. Vår ambition är att bli en av de största leverantörerna inom detta segment, säger Klas Lundgren, VD för Seanet.

Seanet installerar och driver mobiltelefoni samt bredband ombord på färje-, kryssnings-och handelsfartyg. C-Cell är Seanets fartygsanpassade, småskaliga GSM-miljö för passagerarfartyg, som ger passagerare möjlighet att använda sin mobiltelefon ombord. M-Cell är Seanets GSM-lösning för handelsfartyg. C-Spot är Seanets Wi-Fi-tjänst som ger passagerare tillgång till Internet-caféer och, med bärbara datorer, trådlös åtkomst till Internet ombord, via satellit.

Seanet har i dag 40 avtal om kommunikationslösningar för fartyg och 22 i drift.

Seanet är en global telekomoperatör till sjöss. Seanet installerar och driftsätter mobiltelefoni samt bredband ombord på färje-, kryssnings- och handelsfartyg. Seanet Maritime Communications AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant är Mangold Fondkommission AB.

Länk: www.seanet.se

Finska Snipan Simppu 620 tar båtfärder tillbaka till ursprunget. Den är en rymlig och stabil snipa, men med innovationen att ha en utombordsmotor monterad i en brunn. Valet av denna lösning gör båten mycket prisvärd och tillgänglig för de flesta. Simppu 620 har ballast i kölen, och klarar utan problem att två man står på relingen, som t ex när man tar upp nät.

Motoralternativen är utombordsmotor upp till 15hk, eller elmotor, som ger en toppfart motsvarande en 6-8hk bensinmotor. Sammantaget en utmärkt båt att ha vid fritidshuset för kortare transportsträckor, fiske med spö eller nät, eller för trygga familjeutflykter.

Simppu startade som ett projekt där båtens initiativtagare i Satavan Venepalvelu ville bygga en stabil båt åt sig själva att användas vid fritidshusen. Ryktet spreds, och många andra beställde båtar. Till slut beslöt Satavan Venepalvelu att ta upp produktionen på allvar. Simppu legotillverkas nu i Nyslott av samma företag som legobygger för många kända båttillverkare, t ex Sea Star. Båten är en succé i Finland, och ligger redan på sjätte plats i registreringsstatistiken efter endast ett år.

Miljöalternativet
Från första början har elmotor varit ett alternativ. Ett lättdrivet deplacementsskrov som Simppu 620 kräver måttligt med effekt för att nå upp och lite över sin vattenlinjefart. Därför kan Simppu 620 göra ca sex knop med en 2kW elmotor – ett miljövänligt alternativ som intresserar allt flera. Med en 8hk bensinmotor har förbrukningen å andra sidan uppmätts till 0,45 l/nm vid maxfart och ca 0,2 l/nm vid 5 knop – en relativt ringa miljöbelastning även det.

Tekniska data
Produktutveckling: Satavan Venepalvelu Oy
Längd ö.a.: 6,10m
Bredd: 2,30m
Tomvikt: 450kg
Maxvikt: 890kg
Certifierad för: 6 personer
Maxeffekt nu: 10hk, ökar till 15hk
Maxhastighet: 7,5-8 knop med bensinmotor, 6 knop med elmotor
Standardutrustad med: Stävskena, årtullar
Distribution i Sverige: CBOAT och Astons

Efter att ha vunnit EM tidigare i sommar är det nu dags för Berntsson Sailing Team att segla St Moritz Match Race i Schweiz. Regattan är en del av World Match Racing Tour vilket gör att konkurrensen är stentuff.

– Det är första gången vi seglar här uppe i alperna. Det är väldigt byiga och vridiga vindar vilket gör det mycket svårseglat. Båtarna är också nya för oss, så vi har mycket att utveckla. Dock kändes det bra på träningen idag så vi har höga förväntningar på oss själva. Säger Nils Bjerkås som är lagets trimmer.

Berntsson Sailing Team består denna regatta av:
Johnie Berntsson – Rorsman
Johan Barne . Taktik/storsegeltrim
Nils Bjerkås – Trim
Björn Lundgren – Fördäck

Följ tävlingen på:
www.stmoritz-matchrace.ch
www.worldmatchracingtour.com

Nu har Bavarias allra senaste nyhet presenterats. Det är nya Bavaria Cruiser 32, som är den senaste produkten från samarbetet mellan Farr Yacht Design och BMW Group DesignworksUSA. Premiären hölls på HISWA boat show i närheten av Amsterdam i Holland, som är en av Europas viktigaste båtmässor.

– Cruiser 32 är resultatet av våra långsiktiga mål med Bavaria, att erbjuda de bästa båtarna, den högsta värdet för kunden och detta med hög kvalitet i båtarna som byggs vid vad vi anser är världens modernaste båtvarv, säger Andres Cardenas, VD för Bavaria Yachts.

Cruiser 32 har en mycket väl genomtänkt design, både för inredningen och skrovet. Det ger stora utrymmen i båten och på däck. Sittbrunnen är funktionellt utformad och det finns nu flera alternativ för dem som vill ha olika träslag. Det kan vara viktigt till exempel på den norska marknaden där debatten om huruvida teak bör användas i båtar har varit väldigt aggressiv de senaste åren.

– Efter introduktionen av vårt nya flaggskepp – Bavaria Cruiser 55 – fck vi fullt upp med sysselsättning för att designa vår nya utmaning, som gällde att bygga en 32-fots segelbåt, förklarar Patrick Shaughnessy, VD för Farr Yacht Design.

– Det var en stor utmaning och jag är stolt över att presentera Cruiser 32. Den ser inte bara stor ut för sin storlek utan är verkligen en stor båt. Det är inte heller bara ännu en båt för nybörjare utan den passar bra för hela familjen.

Cruiser 32 visas även på båtmässorna i Cannes, Southampton och Friedrichshafen.

Länk: www.bavariasverige.se

Under 2009-2010 arbetar Svenska Båtunionen för fler kvinnliga förebilder inom båtlivet. Det behövs fler kvinnor inom alla områden och projektets mål är att ge ett 30-tal kvinnor i landet stöd att ta olika uppdrag inom båtlivet, och på det viset synas och ge mod och inspiration till andra kvinnor. Projektledare är Linda Lindenau (bilden).

Kom och lyssna på långseglaren och författaren Linda Lindenau. Hon visar bilder och håller ett föredrag om sina seglingar, om könsroller på sjön och om Båtunionens projekt. Är du intresserad av att delta i projektet, eller bara vill fika och lyssna till Linda, kom då till:

Karlshamn den 21/9, Svaneviks klubbstuga, Vägga, klockan 19-20:30 Malmö den 22/9, Ungdomens hus, Norra Skolgatan 10B, klockan 19-20:30 Göteborg den 23/9, Sjölivscentrum, Talattagatan 24, Långedrag, klockan 19-20:30

Mer info om projektet: www.batunionen.com, länk Kvinnliga förebilder Mer info om Linda Lindenau: www.tarodret.nu

Idag 3 september öppnas Stockholms Flytande Båtmässa. Mässan äger rum i Vasahamnen på Djurgården mitt i Stockholm. Mässamiral är Picko Troberg (bilden). I år arrangeras mässan på denna plats för sjunde året. På samma plats på Djurgården arrangerades en mässa för lustjakter redan 1903.

En lång rad av båtbranschens företag finns med bland utställarna. Det blir också en del premiärvisningar och andra nyheter som avtäcks under mässan, som pågår till och med söndag 6 september.

Arcona, Ryds, Dufour, Bavaria, Sea Satar, Dehler, Aquador och Beneteau är bara några av de båtmärken som visas på Djurgården.

Länk: www.flytandebatmassan.se

Tisdag 1 september släpptes biljetterna på Ticnet till årets julaktivitet ombord på Ostindiefararen Götheborg. Denna gång är det populäre göteborgsartisten Stefan Andersson som inbjuder till ”En hönsafest i juletid på skeppet Götheborg”.

I slutet av november intar Stefan Andersson och hans historiska karaktärer Ostindiefararen Götheborg och inbjuder till en riktig hönsafest ombord på skeppet. En hönsafest var en tillställning som på 1700-talet hölls efter hemkomsten från Kina för ostindiefararnas besättning.

”Hönsafest i juletid på skeppet Götheborg”, kommer förutom traditionsenlig mat och dryck att bjuda på smakprov från Stefans kommande historiska album ”Skeppsråttan” (släpps den 6 november) där flera av låtarna hämtat inspiration från ursprungliga ”Götheborg” som gick på grund vid Hunnebådan den 12 september 1745. Upplägget kommer att se lite annorlunda ut än vad vi är vana vid från Stefans tidigare historiska föreställningar på Carlstens Fästning och i Kronhuset. Utrymmet och antalet platser ombord på skeppet är begränsat och föreställningen har helt anpassats efter skeppet möjligheter. Detta för att uppnå en så genuin och unik inramning som möjligt . Bland annat kommer maten att intas på skeppets kanondäck där gästerna sitter trångt på sjömanskistor, precis som den ordinarie besättningen gör då skeppet är ute och seglar. Besöket ombord innebär också en liten klättring i lejdare mellan däcken och det kommer att vara riktigt nära mellan publiken och Stefan Andersson. Stefan berättar själv:

– Höjdpunkten på historielektionerna under skoltiden var när vår lärare berättade om ostindiska kompaniets historia. Skickligt fick han mig att i ett klassrum känna kryddofterna som spreds på kajerna i 1700-talets Göteborg. I klassrummet upplevde jag stormar, luriga kinesiska köpmän och dånande kanoner i ett äventyr på liv och död. Nu får jag chansen att ombord på skeppet Götheborg förmedla detta vidare till våra besökare. Ser fram emot detta.

Även på Svenska Ostindiska Companiet ser man mycket fram emot det kommande samarbetet:

– Det är jätteroligt att Stefan blivit inspirerad av skeppets historia och vill bjuda hit sin publik, säger Elisabeth Thörnblom, marknadsansvarig på Svenska Ostindiska Companiet som driver Ostindiefararen Götheborg. Förutom att berätta om det fantasiska mottagandet skeppet fick i Kina och äventyren till havs har vi en viktig historia att förmedla vad gäller Svenska Ostindiska Companiets bakgrund, livet ombord och kinaresornas betydelse för 1700-talets Göteborg och Sverige. Och Stefan förmedlar detta på ett fantastiskt sätt.

Ostindiefararen Götheborg är ett av stadens stora kulturprojekt så samarbetet med Stefan Andersson visar på vilka möjligheter som finns att utnyttja skeppet i kulturella sammanhang. Hans förmåga att genom sång, musik och berättarkonst beskriva livet på 1700-talet har inspirerat väldigt många och gett dem intresse för sin historia.

Kommentarer

Jerker 18:45:16 2009-09-13

Hej Stefa
Detta vill man inte för allt i livet missa. Showen på Carlsten var grym och jag hoppas att detta inte blir sämre. Vi syns!!

Bahco lanserar en ny skiftnyckel och i utvecklingsarbetet har, som många gånger tidigare, slutanvändarnas önskemål vägt tungt. Det som efterfrågades var en skiftnyckel med egenskaper som till exempel låg vikt och ett stort gap som klarar stora muttrar. Samtidigt ska den kunna användas i trånga utrymmen. Skiftnyckeln som nu Bahco presenterar, Bahco-9031-T Ergo, har en käftöppning som är 40 procent större än tidigare modeller i samma storlek och käftarna är hela 45 procent tunnare.

– Den nya skiftnyckeln har käftar som endast är 4,5 mm tunna, säger Magnus Alterot, marknadsansvarig på SNA Europe [Sweden] AB. Samtidigt är käftens maximala öppning hela 38 millimeter eller 1 ½ ”. De nya egenskaperna gör att 9031-T Ergo passar perfekt för till exempel mekaniker och rörmokare.

Skiftnyckelns Ergo märkning innebär dessutom att den är bekväm att arbete med. Handtaget är tillverkat av termoplastisk elastomer och erbjuder ett ergonomiskt och bekvämt grepp, även om handtaget är fett och smutsigt. Dessutom upplevs greppet som ” varmt ” under kalla arbetsförhållanden.

Nya Bahco 9031-T Ergo är tillverkad av precisionshärdat och rostskyddat kvalitetsstål. Trots att käftarna är tunna är de starkare än vad både ISO- och ASME- normerna kräver. Skiftnyckelns löparstav är djupt räfflad för att underlätta justeringen och öppningen är extra generös så att det går att arbeta med handskar på.

– Skiftnyckeln är dryga 200 millimeter lång och väger 345 gram så den passar perfekt i bakfickan, precis enligt våra användares önskemål, säger Magnus Alterot.

– Även gör-det-självare har glädje av den här skiftnyckeln när till exempel motorcykeln, bilen eller gräsklipparen ska fixas, fortsätter Magnus Alterot.

Trotjänare i sjunde generationen
Redan år 1892 såg den första Bahcoskiftnyckeln världens ljus. Utvecklingsarbetet som bland annat omfattar Bahcos justerbara nycklar är resultatet av ett nära samarbete med yrkesmässiga användare och specialister. De har, i över 100 år, hjälpt företaget att utveckla användarvänliga och funktionella verktyg. Bahcos 90-serie är den sjätte generationen skiftnycklar uppfunnen av Bahcos grundare, J P Johansson.

Bildtext:
Bahcos nya skiftnyckel gapar inte bara stort. De mycket tunna käftarna ökar också möjligheten att komma åt muttrar och bultskallar, små som stora, där det är ont om plats.

Länk: www.bahco.com

Kriminologen Leif GW Persson och IT-strategen Per Ström är två av föreläsarna när det för första gången anordnas en mässa om skydd och säkerhet i Norrland. Nolia Skydd & Säkerhet hålls i Umeå 23-24 september.

Rånförsöket mot värdetransportföretaget Loomis är, tillsammans med smash- and grabrånet mot Mediamarkt, två exempel ur nyhetsflödet bara i Umeå som visar hur aktuellt och högintressant frågan om skydd och säkerhet har blivit. Att Norrlands första mässa inom detta område nu hålls i Umeå är därför helt logiskt.

Nolia Skydd och Säkerhet är en fackmässa som hålls onsdag och torsdag 23–24 september. Fokus ligger på det personliga mötet, värdefulla kontakter och nya kunskaper. Under mässan genomförs högaktuella seminarier med kunniga och intressanta föreläsare. Dessutom erbjuds ett tiotal kostnadsfria miniseminarier.

– Att skydd och säkerhet var ett aktuellt område har vi vetat länge, men verkligheten gav oss oväntat bevis på behovet av en mötesplats inom detta område. Vi tycker att vi har hittat ett format och en inriktning på mässan som känns spännande. Dessutom är vi glada över att ha kunna bjuda på några av landets mest intressant föreläsare inom området, säger Jan-Olof Sandberg, mässchef på Nolia och projektledare för mässan.

Bland föreläsarna kan nämnas kriminologen Leif GW Persson som talar under rubriken “Brottsplats Sverige”. Han menar att våldet blir allt mer oprovocerat och grovt samtidigt som antalet uppklarade brott minskar.

Därför kommer han att diskutera om polisen klarar av sitt arbete, hur ser den aktuella kriminalpolitiken ut samt vem eller vilka som har förmågan att förändra den negativa utvecklingen.

IT-strategen och visionären Per Ström är känd för sin kamp mot elektronisk övervakning och kommer att tala under rubriken “Storebror ser dig”. Han menar att IT-utvecklingen kommer att medföra flera djupgående förändringar för samhälle, företag och människor.

Som exempel anger han smarta ölglas, uppkopplade bilar, inopererade microchips, bildskärmar av tyg och smarta butikshyllor. Samtidigt ger den nya tekniken möjlighet till avancerad kontroll genom avlyssningssystemet Echelon, kameror med automatisk analys av människors beteende och spionprogram.

På mässan finns några av landets mest intressanta företag inom området med produkter inom skydds- och säkerhetssystem för byggnader, lokaler, industriområden, skalskydd samt inre och yttre skydd. Många av de utställande företagen håller också miniseminarier under mässan där de delar med sig av sin kompetens.

Länk: www.nolia.se/skydd

Österrikaren Hannes Bohinc och hans team Wettpunkt.com straffades hårt och tappade därmed segern strax innan målgången i Cowes-Torquay-Cowes. En skadad tank tvingade den Buzzi-designade båten att dra sig tillbaka bara 1.5 Nm innan målgång efter fyra timmars tuff racing till havs. I stället blev det teamet Cinzano, med Marcus Hendricks, Tim Grimshaw och Eric Smilie som tog vinsten efter 3 timmar, 35 minuter och 20 sekunder före Hot Lemon, som ledde det 170 Nm långa racet under största delen.

Det var ett drama som utspelade sig på vattnen utanför Cowes. Bara hälften av de 21 deltagande teamen tog sig i mål. I de nära 2 m höga vågorna fick till exempel Ocean Dragon stora problem utanför Poole Bay och sjönk. Besättningsmedlemmarna kunde dock räddas.

Wettpunkt.com gick bra under den första delen av racet. Motorerna från FPT engines fick visa vad de gick för även under extremt tuffa förhållanden.

Med bara 20 Nm kvar låg Wettpunkt.com och Cinzano sida vid sida i jakten på ledande Hot Lemon. De skulle försöka passera Scorpion med Mike och Dave Deacon med bara 5 Nm kvar till mål när de fick problem och senare tvingades avbryta.

2009 Cowes-Torquay-Cowes
Official Race Result

Pos. – No. – Boat Name – Hull/Engine
1. – 558 – Cinzano – CUV/Ilmor
2. – R2 – Hot Lemon – Scorpion/Yanmar
3. – 47 – Relentless – Revenger/Mercury
4. – R14 – Team Scorpion – Scorpion/Yanmar
5. – 343 – Carbon Neutral – Revenger/Mercury
6. – 18 – Power Products – Phantom/Yamaha
7. – 130 – The Fugative – Shakespear/Yanmar
8. – 100 – Blastoff – Fountain/Mercury
9. – 12 – Birretta – Buzzi/Yanmar

Länk: www.WettpunktRacing.com

Tyskfödde Bernt Lüchtenborg har satt upp ett mål – att bli den förste i världen som ensam seglat jorden runt två gånger i rad utan att sätta fötterna på land en enda gång. Projektet har han kallat sail2horizons. Tack vare tre övervakningskameror på båten kan Lüchtenborg sända uppdateringar i realtid hela vägen under den dubbla jordenruntresan.

Bernt Lüchtenborg ska segla jorden runt två gånger i rad. Det blir först en uppvärmning i medvind och därefter en hemresa i motvind – en total sträcka på över 65 000 sjömil. Lüchtenborg har gett sig ut på den här spännande resan för att fokusera på två problem som han ser som mycket viktiga – dels bristande skolgång för underpriviligierade barn, och dels klimatförändringarna i världen. Under resan kommer han därför att ta vattenprover och göra mätningar i haven runt Sydpolen, och dessa mätningar kan bli till viktig hjälp för att få bättre insikt om världens klimatförändringar.

Kamerorna dokumenterar resan
Företaget Mobotix som tillverkar övervakningskameror har sponsrat tre kameror som kommer att följa med Lüchtenborg på hela hans långa resa. En kamera upphängd i masten ger en panoramabild över förstäven, en annan kamera ger en bild över bakre delen av cockpit och en tredje kamera täcker den främre delen av cockpit. Mobotix-kamerorna sänder både video och stillbilder som kommer att dokumentera Lüchtenborgs resa runt världshaven.

Följ med i realtid
Kamerorna på båten är kopplade till loggboksprogrammet TripCon. Det blir alltså möjligt att se live-streaming från båten när väderförhållandena tillåter detta. Lüchtenborg kommer att berätta om livet ombord och göra sina betraktelser samtidigt som tittaren kan se över axeln på honom och segla med båten i realtid.

Se mer på hemsidan för sail2horizons (www.sail2horizons.com), där du också kan följa Lüchtensborgs resväg.

Om Mobotix
Mobotix är en europeisk leverantör av högupplösta digitala nätverksbaserade videosäkerhetssystem. Det börsnoterade bolaget har sedan starten i Tyskland 1999 varit en pionjär inom nätverkskamerateknik, och Mobotix’ decentraliserade koncept har varit revolutionerande på marknaden för högupplösta, kostnadseffektiva övervakningssystem. Från ambassader till flygplatser, tågstationer, hamnar, bensinstationer, hotell, banker och motorvägar – hundratusentals Mobotix videosystem används idag över hela världen.

Länk: www.mobotix.com

Viamaregruppen (www.viamare.se), som bland annat äger Sjöassistans (www.sjoassistans.se), har inlett ett strategiskt samarbete med St George (www.stgeorge.se) avseende drift av en webbaserad säkerhetsbutik inom båt- och sjösäkerhet.

Sjöassistans är den organisation som gör flest hjälpinsatser till sjöss (vid ej fara för liv), och har sedan starten 1999 assisterat över 100 000 båtmänniskor. Förutom hjälpinsatser erbjuder Sjöassistans sedan tidigare även båtförsäkringar och säkerhetsutbildningar.

“Våra kunder har länge efterfrågat möjligheten att kunna handla båtsäkerhetsprodukter hos oss”, säger Jens Johansson, VD på Sjöassistans. “Sjöassistans har genom sin långa erfarenhet en unik kunskap om riskerna på sjön. Rätt säkerhetsprodukter spelar en nyckelroll att undvika och minimera skadorna och är den sista pusselbiten som saknades i Sjöassistans erbjudande.”

Sjöassistans valde att samarbeta med säkerhetsföretaget St George angående drift av en webbaserad säkerhetsbutik inom båt- och sjösäkerhet. “St Georges kompetens inom både säkerhetsmarknaden och e-handel utgjorde ett perfekt komplement till Sjöassistans erbjudande”, tillägger Jens Johansson.

“Sjöassistans och de andra bolagen inom Viamaregruppen har en stark ställning i båtbranschen och ett starkt förtroende hos båtägarna. Vi är mycket glada att Sjöassistans valde att samarbeta med oss och ser det som ett kvitto på våra satsningar på e-handel”, säger Stefan Börjesson, vd för St George Gruppen, som tidigare i våras inledde ett liknande samarbete med försäkringskoncernen If. “Vi ser verkligen fram emot att tillsammans med Sjöassistans erbjuda marknadens absolut bästa webbutik inom båt- och sjösäkerhet.”

Webbutiken kommer att lanseras under hösten 2009.

Länk: www.stockholmradio.se

Frågan om ett körkort för båtförare har diskuterats i många år. En undersökning visar att majoriteten vill införa körkort på sjön. I höst lägger regeringen fram ett förslag om obligatoriskt båtkörkort.

Det är framför allt den ökande båttrafiken som har väckt diskussionen om säkerhet och kunskap på sjön. En undersökningen som genomfördes av söktjänsten kurser.se visar att över 60 procent anser att ett obligatoriskt båtkörkort behövs. Förslaget om det nya körkortet på sjön ska läggas fram av regeringen under hösten.

Dagens Förarintyg kan ersättas av ett eventuellt båtkörkort. Förarintyg är ett bevis på att du som fritidsbåtsägare har genomgått en nautisk utbildning där du har erhållit teoretiska kunskaper om bland annat navigation, sjövägsregler och säkerhet. För att Förarintyget ska vara giltigt måste du ha genomgått en prövning av en arrangör som är auktoriserad av Nämnden för båtlivsutbildning (NFB).

Förarintyg är i dagsläget inte obligatoriskt i Sverige, men är ofta ett krav för att få köra fritidsbåtar utomlands. Båtkörkortet kan i framtiden ersätta Förarintyget, men det är fortfarande ovisst om ett godkänt Förarintyg kan tillgodoräknas som båtkörkort. Det kommer att dröja ytterligare två och ett halvt år innan regeringens förslag om obligatorisk båtkörkort kan bli verklighet.

Länk: www.utbildning.se

Kommentarer

Danne 19:15:37 2009-09-02

Ingen särskilt representativ undersökning om den legat på en kurs och utbildningssida.
Inte mycket att referera till alltså!

Olof Malmlöf – NEJ till båtkörkort! 18:44:46 2009-09-03

Håller med Janne. "Undersökningen" saknar fullständigt statistisk relevans.

Precis som själva idén om "båtkörkort". Det finns ingenting som pekar på att "körkort" behövs. Vi har få olyckor och tillbud i Sverige. Erling Matz på SXK har gjort både en statistiskt säkerställd som mycket djuplodande genomgång av sjöräddningsfallen i Sverige. Både relativt sett och i absoluta tal är de som har mest incidenter/olyckor/dödsfall ekor och småbåtar i sjöar och skyddade farvatten – samt seglare. De hittills presenterade förslagen skjuter in sig på motorbåtar endast. Några få – men uppseendeväckande – tillbud i Stockholm ofta kopplat till grillkväll på Wärmdö Golf and Country Club verkar driva dessa helt onödiga krav. Skippa båtkörkortet. Satsa på frivillig utbildning och att vi hjälper varandra på sjön – inte minst nybörjare – så kan vi slippa denna onödiga och inskränkande byråkrati.

PS: Inte för att jag har fakta att backa upp med men rent förnuftsmässigt kanske båtar över 40 knop skulle kräva kompetens. Pratar då praktiskt handhavande. Inte så mkt teori.

Joakim 16:39:57 2009-09-10

Min uppfattning är att det verkligen behövs utbildning för att köra båt. Om man måste ha ett körkort för att köra en moppe som går i 50 km/h kan det vara rimligt att ha ett körkort även på sjön. Det räcker att vara ute i skärgården för att se hur jävla dåliga många är på att navigera, att de inte har koll på regler och att de saknar respekt för både natur och andra trafikanter.
Dessutom är det obligatoriskt i nästan alla andra länder. Hur kommer det att sverige som främjar säkerhet och sätter upp regler inte ska främja säkerheten på sjön.

Urban 16:45:42 2009-09-10

Tycker det är en vettig idé med båtkörkort… Har seglat mycket som ung och lärt mig läsa sjökort och hantera en båt. Har märkt att många som inte fått "båtlivet med modersmjölken" kan utgöra faror på sjön. Har med egna ögon sett motorbåtsförare som blåst på över fjärden med 10 bira i kroppen. Samma personer skulle inte köra bil med en folköl i kroppen. Körkort för båt är klockrent. För sjön är inte att leka med… Vet ej i detalj statistika urvalet i kurser.se’s undersökning men låter rimligt att folk vill införa båtkörkort.

Olle 15:44:46 2009-09-11

Det är klart att det behövs utbildning för alla slags båtar.
Det behövs även källkritik och undersökande journalistik för alla undersökningar och forskare.

Filip Nilsson 20:28:50 2009-09-11

Joakim. "Körkortet" på moppe är ett bra exempel. Sedan det infördes har inte olyckor minskat – de har ökat! Att påstå att det båtkörkort är obligatoriskt i nästan alla andra länder är fel. De största båtnationerna i världen, Sverige, Finland, Danmark, Storbritannien, Canada, USA m.fl har INTE krav på körkort. Finns i Frankrike och Spanien dock.
Urban. Tror du att körkort för båt skulle hindrat någon att dricka 10 bira och köra? Det är ju redan nu olagligt. Förslaget som det är utformat nu skjuter dessutom fel. Det är statistiskt BEVISAT att majoriteten incidenter/olyckor/dödsfall är med ekor och småbåtar i insjöar och skyddade vatten – samt seglare. Inte planande motorbåtar. Därtill är olyckstrenden totalt sett minskande så vad är det man vill kurera egentligen?

Jag tror det vore betydligt mer viktigt för säkerheten att det finns resurser för övervakning (Polis/Kustbevakning) av fart/svall, alkohol, lanternor etc – där det finns många båtar – än att ett byråkratiskt och illa faktaunderbyggt körkort skall införas!

Ante L 11:30:27 2009-09-17

Har också läst den här undersökningen fast på newsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/foretagsutbildningar/pressrelease/view/fler-vill-se-ett-obligatoriskt-baatkoerkort-314705 . Där redovisas siffrorna.

Den 1 september förbjuds nytillverkning och import av glödlampor i EU av de klara 100-wattsglödlamporna och de matta glödlamporna. Om tre år är glödlampan ett minne blott.

Anledningen till förbudet är att de omoderna och ineffektiva glödlamporna (ca 90 % av den energi som glödlampan slukar blir till värme istället för ljus) bidrar till onödigt hög energiförbrukning vilket i sin tur leder till ökade koldioxidutsläpp. Eftersom elen i Europa till ca 80 % kommer från fossila bränslen leder minskad energianvändning i sin tur till minskade utsläpp.

Energisystem har de moderna alternativen till glödlampan i sortimentet med högkvalitativt varmvittljus och hållbarhet upp till femtio gånger glödlampans. Vi har kvalitets-LED från BriLux med lysdioder från de marknadsledande diodtillverkarna Sharp och Cree och de absolut bästa lågenergilamporna med unik, patenterad teknik från Govena. Dessutom kan vi erbjuda LED- och lågenergilampor som man kan koppla till en vanlig standarddimmer.

Länk: www.energisystem.se