Nyheter

På grund av ett fel på ett roderlager i ett par båtar återkallar Hallberg-Rassy cirka 200 segelbåtar för uppgradering av rodret. Den svenska segelbåtstillverkaren tar därmed det säkra före det osäkra och erbjuder alla som har köpt båtar med den aktuella roderkonstruktionen åtgärder.

Det är tidningarna Göteborgs-Posten och Bohusläningen som på sina hemsidor uppger att Hallberg-Rassy måste uppgradera 200 båtar. Båtarna finns hos kunder spridda över världen.

Om inte felet åtgärdas kan de aktuella båtarna börja ta in vatten, något som måste åtgärdas.

– Vi har erbjudit våra kunder en frivillig uppgradering. Orsaken är att vi upptäckt ett fel på ett av roderlagren på två av båtarna. Det handlar om två båtar av över 200, mindre än en procent, säger Magnus Rassy till Göteborgs-Posten.

Länk: www.hallberg-rassy.com

En ny havsmiljömyndighet ska bildas för att stärka och effektivisera arbetet med hav och vatten och ta ett samlat grepp om området. Det är innebörden av regeringens beslut att tillsätta en utredning om hur den nya myndigheten ska organiseras.

– Den nya myndigheten ökar Sveriges möjligheter att på ett kraftfullt sätt verka för bra miljö i hav och vatten och tar ett samlat grepp om detta område på ett sätt som tidigare saknats, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

Arbetet med vattenmiljöfrågor har ökat i omfattning under senare år och kommer fortsatt att öka, bl.a. till följd av EG:s ramdirektiv för vatten, EG:s marina direktiv och Helcoms aktionsplan för Östersjön. Samtidigt saknar Sverige i dag en myndighetsstruktur som kan arbeta kraftfullt och fokuserat med havs- och vattenmiljöfrågor och som har förutsättningar att ta ansvar för en effektiv och ändamålsenlig havs- och vattenförvaltning.

– Vatten i landmiljöer, vid kust och i hav utgör ett sammanhängande system som måste ses ur ett helhetsperspektiv. Ett exempel är övergödningen av haven, där lösningen framför allt finns i åtgärder på land och i de vattensystem som har utlopp i hav, säger Andreas Carlgren.

I första hand är det delar av Naturvårdsverket, Fiskeriverket och de fem vattenmyndigheterna som ska läggas samman till en myndighet som får ansvar för frågor om förvaltning av havs- och vattenmiljön. Utredaren ska lämna sitt förslag den 1 februari 2010 och myndigheten ska kunna inrättas fr.o.m. 1 januari 2011.

Vad ska myndigheten göra?
Myndighetens ansvarsområden, organisation och samverkan med andra berörda myndigheter kommer nu att analyseras närmare. Den särskilda utredaren ska bl.a.
– ta ställning till vilka verksamheter inom i första hand Naturvårdsverket, Fiskeriverket och de fem vattenmyndigheterna som ska ingå i den nya myndigheten,
– ta reda på om det finns verksamheter även inom andra myndigheter som bör ingå
– föreslå hur ansvarsfördelningen mellan myndigheten, länsstyrelserna och vattendelegationerna ska utformas när det gäller den regionala havs- och vattenmiljöförvaltningen och analysera hur länsstyrelsernas resurser för vattenmiljöarbete kan samordnas med och nyttjas i myndighetens arbete
– ta ställning till hur avgränsning ska ske till arbetet med fiskeriförvaltningen, fiskerikontrollens genomförande, vattenbrukets utveckling och fiskeprogrammets genomförande
– identifiera och analysera svårigheterna och bristerna i dagens havs- och vattenmiljöförvaltning och föreslå hur dessa problem kan undvikas i den nya organisationen, och
– klargöra ansvarsförhållanden och gränsdragningar gentemot andra myndigheter och verksamheter med anknytning till havs- och vattenområdet.

Avsikten är dessutom att myndigheten ska få ansvar för planering av havet i den ekonomiska zonen. Regeringen avser att tillsätta en särskild utredning för att bl.a. utarbeta den lagstiftning som behövs för planering i den ekonomiska zonen.

Hur påverkas de befintliga myndigheterna?
Regeringen anser att antalet myndigheter inte ska öka. Regeringens utgångspunkt är att Fiskeriverket ska upphöra i och med att den nya myndigheten bildas. Avsikten är dock inte att några verksamheter inom Fiskeriverket ska upphöra. De verksamheter inom Fiskeriverket som inte ska föras över till den nya myndigheten ska förläggas till mest lämplig myndighet. Regeringen kommer snarast att tillsätta en utredning som ska ta fram förslag på hur detta ska ske.

Bakgrund
I propositionen En sammanhållen svensk havspolitik (prop. 2008/09:170) konstaterar regeringen att det finns behov av en central förvaltningsmyndighet som bör tilldelas ansvaret för havs- och vattenmiljöfrågor och att en organisationsutredning tillsätts. Förslagen ska komplettera det beslutsunderlag som har utarbetats av Utredningen om Naturvårdsverket i betänkandet Myndighet för miljön – en granskning av Naturvårdsverket (SOU 2008:62), Utredningen om myndighetsstrukturen inom livsmedelskedjan i betänkandet Trygg med vad du äter – nya myndigheter för säkra livsmedel och hållbar produktion (SOU 2009:8) och Havsmiljöutredningen i betänkandet En utvecklad havsmiljöförvaltning (SOU 2008:48).

När Natural History Museum i London inviger sin senaste storsatsning The Darwin Centre kommer Sir David Attenborough och de kungliga gästerna att förflyttas till havsbotten vid den svenska västkusten.

Anrika Natural History Museum är en av världens största, äldsta och mest traditionstyngda institutioner som ägnar sig åt forskning om biologisk mångfald. Den 14 september invigs museets nya utställning The Darwin Center, som bland annat presenterar ny DNA-teknik som revolutionerat arbetet med att katalogisera och namnge jordens omkring 10 miljoner ännu okända arter.

Många av dessa outforskade arter finns i havet. När marinbiologen Adrian Glover vid Natural History Museum talar vid invigningen av The Darwin Center kommer de inbjudna gästerna – bland dem engelska kungligheter och den världsberömde zoologen Sir David Attenborough – tas med ned till havsbotten utanför den svenska västkusten.

I Gullmarsfjorden utanför Lysekil driver Adrian Glover tillsammans med Thomas Dahlgren och Rutger Rosenberg vid Göteborgs universitet, samt Björn Källström vid Sjöfartsmuseet Akvariet ett unikt forskningsprojekt, där forskarna via en webbkamera i direktsändning följer ekosystemet kring ett nedsänkt valkadaver. Undervattensobservatoriet, som är unikt i världen, använder en 700 meter lång fiberoptisk kabel kopplad till Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, Göteborgs universitets forskningsstation på Kristineberg. Vid invigningen kommer bilderna att via Skype förmedlas till London och visas på storbildsskärmar.

Världshavens bottnar utgör 60 procent av jordens yta och är planetens sista outforskade områden. Även i det relativt väl kartlagda Skagerack upptäcker forskarna ständigt nya arter.

–Människans möjligheter att studera havet har länge begränsats till håvar och huggare som i blindo tar små stickprov. Nu är det dags att ta internet till havsbotten för att få möjlighet att kontinuerligt följa vad som händer där, och se vad som gömmer sig under ytan, säger Thomas Dahlgren, forskare vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet.

En ”time-laps” film från observatoriet föreställande nedbrytningen av ett tumlarekadaver:

Från Norge kommer det spännande nya båtmärket Cormate. För designen står Egil Ranvig och Tom Martens Meyer, som startade Hydro-Design 1985. Cormate har tagit fram ett par nya modeller i år, kallade Cormate T-24 och Sportmate 24. Båda ingår i en serie med lyxiga sportmotorbåtar.

Den förstnämnda av de två nyheterna från Cormate är en kompakt version av tillverkarens flaggskepp, T-27. Den är tänkt som en typisk sommarbåt med kabin, kojplatser för två personer och toalett. Enligt företaget självt är båten en konkurrent till båtar som Gozzi, Nimbus, Goldfish och Windy Oceancraft.

Båten levereras med antingen diesel- eller bensinmotor, från 190 hk bensin och uppåt i storlek. Den finns bland annat med 220 hk diesel från Cummins MerCruiser Diesel och gör då 46 knop medan bensinvarianten kommer upp i 41 knop max. båten kan dock förses med större motorer och gör då ända upp till 50 knop.

Sportmate 24 liknas mer vid en skärgårdsjeep och har en lite mindre koj. Det är också ingångsmodellen till Cormatebåtarna. Sportmate 24 har flera likheter med en riktig båtklassiker, Hydrolift F-23. Med 190 hk bensinmotor gör båten cirka 44 knop.

Länk: www.cormate.com

Australiens största tillverkare av större båtar – Riviera i Brisbane – har bestämt sig för att satsa på att utveckla fler nyheter för att öka försäljningen. Den australiska marknaden har påverkats av den pågående lågkonjunkturen, men efter den nyligen avslutade båtmässan i Sydney rapporterade Riviera och flera andra båtbyggare i landet en god försäljning.

Riviera var i trångmål under våren och hade bland annat flera möten inför en eventuell rekonstruktion. Men tillsammans med långivarna har företagsledningen upprättat en framtidsplan som innebär fortsatt satsning på tillväxt och att utveckla nyheter.

– verkligheten är sådan att vi fick stoppa tillväxten och förändra vår organisation så att den passar den rådande marknaden bättre. Idag har vi en bättre organisation och är redo att gå vidare. De senaste veckorna har vi dessutom sålt mer än en ny båt per vecka, säger företagets VD, John Anderson.

Riviera jobbar i nära samarbete med Volvo Penta som motorleverantör. Företagets nya 5800 Sport Yacht (bilden) är försedd med en trippelinstallation av Volvo Penta IPS. För tillfället har Riviera kontrakt på minst åtta nybyggen av den här modellen för leverans under början av 2010.

Ytterligare en nyhet, som hade premiär på mässan i Sydney, är Riviera 5000 Sport Yacht. Den är försedd med Cummins MerCruisers nya Zeus-system. Dessutom visades en 51 Flybridge med stängd flybridge (bra i Australiens varma och extremt fuktiga klimat) med trippel IPS drives och en version av företagets 47-fotare, även den med stängd flybridge. På mässan visades även 5800 och 3600 Sport Yacht, även de med Volvo Penta IPS-system.

Länk: www.riviera.com.au

Skandinaviens första gränsöverskridande marina nationalpark i Kosterhavet i svenska Bohuslän och Ytre Hvaler på den norska sidan, invigs idag av kung Carl XVI Gustaf och Norges kronprins Haakon. Området rymmer arter och unika undervattensmiljöer som inte finns någon annanstans i svenska vatten. – Haven utsätts för hård press och behöver ett mycket bättre skydd, säger WWF som välkomnar den nya gränsöverskridande marina parken.

– Vi hoppas att Kosterhavet nationalpark blir startskottet för att bilda fler marina skyddade områden. Ett ökat skydd är nödvändigt för att säkra havens ekosystem för framtiden. Internationella erfarenheter visar även att skyddade områden gynnar tillväxten av livskraftiga och hållbara fiskebestånd, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Bildandet av Kosterhavets nationalpark och Ytre Hvaler omfattar ett sammanhängande kust- och skärgårdsområde som är 800 kvadratkilometer stort. Bildandet av parken har tagit många år och stötte i början på hårt motstånd. Men efter en lång samrådsprocess med de driver näringar som bland annat fiske och turismen, vände vinden.

WWF hoppas nu att etableringen av Kosterhavets nationalpark innebär ett trendbrott.

– Skyddet blir allt viktigare i takt med att trycket på havets ekosystem och resurser ökar. Det handlar om allt från sjöfart och oljeutsläpp, till gasledningar, trålfiske, övergödning och utbyggnad av energianläggningar, säger Åsa Andersson, chef för WWFs program för svensk natur.

WWF har stött flera projekt i Kosterområdet, bland annat till forskare vid Tjärnö marinbiologiska laboratorium som filmat bottnarna med hjälp av fjärrstyrda undervattensfarkoster.

WWFs internationella mål är att minst tio procent av världens hav ska vara hållbart förvaltade inom skyddade områden före 2020. Idag är endast omkring 4 procent av den svenska havsarealen skyddad, vilket kan jämföras med 13 procent på land. I Tyskland är motsvarande siffra 40 procent.

I Kosterhavet finns ett unikt marint liv med många arter som vanligtvis återfinns i betydligt större och djupare hav. Via ett system av bottensprickor har Kosterrännan förbindelse med djupområdena ute i Atlanten och med Atlantvattnet kommer larver och djur in i Kosterrännan. Eftersom vattnet är tillräckligt salt och kallt kan djuren överleva trots att bottnarna är betydligt grundare här. Här finns också alla de arter som är mer eller mindre vanliga längs Västkusten. Det salta, kalla och djupa vattnet med stor variation av undervattensmiljöer – från djupa mjukbottnar till branta klippväggar – hyser över 6000 arter havsdjur och alger. Här finns också ett stort bestånd av knubbsäl.

Fakta: Några exempel på unika och sällsynta djur i Kosterfjorden:

• Ögonkorall — bildar Sveriges enda levande korallrev

• Armfotingar — en slags musseliknande djur som funnits i jordens hav i minst 600 miljoner år,

så kallade “levande fossil”

• Svampdjur eller spongier. Exempelvis jättesvampen Geodia baretti med en diameter på upp till en halvmeter och maxvikt på 24 kg

• Lima-mussla — Sveriges största mussla som kan bli närmare 20 cm lång

• Sjöpennor — exempelvis den Stora piprensaren som kan bli 170 cm hög

• Anemoner — exempelvis den ljust laxrosa Bolocera tuidae, Sveriges största anemon som kan bli 30 cm i diameter, och Urticina eques som bildar hängande undervattensträdgårdar.

För frågor, kontakta:
Lasse Gustavsson, generalsekreterare WWF, Tfn 070-105 30 55
Åsa Andersson, programchef svensk natur, TFn 070-669 92 90
Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF, Tfn: 070-629 10 77

Koster. Foto och film: Germund Sellgren / WWF

Nu drar Sunseeker International – världens största helt fristående båttillverkare – igång egna TV-sändningar där de kan presentera sina nyheter. Premiären sker i samband med den årliga Southampton Boat Show (11–20 september), där också varvets båtar demonstreras – som vanligt är de fulladdade med all tänkbar lyx.

Sunseeker har fortsatt att utveckla och förfina sina yachter även under de svåra tider som vi förhoppningsvis håller på att ta oss ur. Varvet, som har över 2 200 anställda på den engelska sydkusten, vill framstå som ett internationellt föredöma för lyxiga motoryachter även i lågkonjunkturen.

För den som vill ta del av nyheterna presenteras fyra nya yachter – Sunseeker 80 Yacht, Predator 54, Predator 60 och Predator 130 – på http://tv.sunseeker.com

Den som följer länken får en unik inblick i hur ett av världens mest framstående varv utvecklar och designar nya modeller. Tillsammans med några italienska båttillverkare ligger Sunseeker absolut i världstoppen, vilket belyses i filmen.

Sunseeker etablerades för över 40 år sedan och har därefter byggt upp ett rykte om att tillverka världens lyxigaste och finaste motoryachter, som oftast är en kombination av lyx och prestanda.

Länk: www.sunseeker.com

Snipor blir allt mer populärare. Både för att vi gillar att ta de lugnt och mysa på sjön och för att det är miljömässigt och ekonomiskt rätt. Den här snipan heter Isloep och introduceras på den svenska marknaden av Nordalp Marin. Den passar bra för dem som vill vara på sjön tillsammans med sin familj utan att skumpa fram.

Isloep har bland annat en modell på 7,35 m som är CE-registrerad för tolv personer. Med en Yanmar dieselmotor är priset från 300 000 kr och uppåt. Modellerna finns från 5,85 m upp till 9 m. Dessutom finns 5,85 m båten även i ett alternativ med elmotor och 7,35 m modellen finns som en snabbare version med 75 hk motor.

Isloep skiljde sig mot traditionella snipor genom sin annorlunda design, som närmast påminner om italienska Apreamare och deras halv- och helplanande snipor.

Tillverkningen av skrovet sker i samarbete med en norsk livbåtstillverkare.

Länk: www.isloep.se

Kommentarer

Sara 16:25:55 2012-10-31

Jag gillar det

Öppna Varv 2009 blev inte det mest omfattande nyhetsmässigt. Men här presenterades flera nya motor- och segelbåtar och minst ett nytt hybridkoncept. Båtliv har gjort ett svep över de viktigaste nyheterna. Här har vi dessutom kompletterat med betydligt fler bilder än vad som fick plats i Båtliv nr 5.

Text & foto: Lars-Åke Redéen, Lasse Bengtsson

Nya Hallberg-Rassy 310 är ritad av German Frers och ersätter den tidigare modellen HR 31 MkII. Båten hade världspremiär på Öppna Varv. Pris från cirka 1,4 Mkr. Inredningsbilden är också från Hallberg-Rassy 310. Foto: Peter Szamer.
www.hallberg-rassy.com

Arcona 340 är ett nytt fint bygge från svenska Arcona, som byggs på varvet Luxus Yacht i Estland. Båten har i år nominerats till European Yacht of the Year 2009/2010 i klassen Performance Cruisers.
www.arconayachts.se

Bavaria visade bland annat en 44 Vision med en ny typ av dieselelektrisk drift. Motorn är en Volvo Penta D1-30 som kopplats till en likströmsgenerator från svenska Polar DC marine i Halmstad. Generatorn är på 16 kW och 144 V, vilket kräver en rejäl batteribank med kvalitetsbatterier som kan laddas upp mycket snabbt. Fördelarna med dieselelektrisk drift är komfort, låg ljudnivå och låga vibrationer. Även utsläppen av CO2 minskar eftersom batteriladdningen kan göras under segel eller i hamn med landström.
www.dcmarine.se

Delphia 40.3 har en nydesignad och mycket ljusare inredning signerad Birgit Schnaase, som bland annat har varit inblandad i Contest 45 CS, Contest 50 CS och Contest 60.
www.delphiayachts.se

Nya Elan 380 är designad av Robert Humphreys och är på 11,50×3,65 m.
www.nordicyachts.se

Najadvarvet visade en ny 41-fotare i sin hamn i Henån. Båten är på 12,2×3,85 m och är en av fem nya båtar från varvet i år.
www.najad.com

Maxi 1300 är den senaste båten från Pelle Petterson. Båten är på 12,7×3,8 m.
www.maxi.se

Katamaraner har fått ett uppsving i Sverige de senaste två åren. På Öppna Varv visades nya Lagoon 400. En mycket social och bekväm båt.
www.oxbom.se

De stora motorbåtarna i trålarstil från franska Bénéteau är prisvärda och har en härlig båtkänsla. På Öppna Varv visades denna Bénéteau Swift Trawler 42. Pris 3,95 Mkr.
www.dreammarine.se

Jessica Stenlund och Benny Martinsson invigde sin nya, stora hall vid varvet på Vindön. Sida vid sida – under tak – visas Nord West båtprogram tillsammans med ett stort utbud begbåtar som har rekonditionerats till fint skick.
www.nordwest.se

Det är inte bara nybyggda båtar som visas på Öppna Varv. Den här Petterssonbåten trivdes fint i solskenet i Henån. Båten heter Lady in red och har funnits i sjön Mjörn sedan hon byggdes 1911. Nuvarande ägare är Mats Stefansson. Båten har renoverats av Mats Snickare AB.

Det Nya Zeeländska marinelföretaget Bep Marine har kompletterat sina elektriskt drivna huvudströmbrytare med en fjärrkontrollenhet. Med denna kan båtägaren enkelt koppla av och på el i sin båt även om strömbrytarna sitter krångligt till. Den nya fjärrkontrollen är utrustad med fyra kanaler, klarar även ett ankarspel och bogpropeller. Pris 3 000 kr för en komplett sats. De eldrivna strömbrytarna kostar 1 300 kr styck.
www.comstedt.se

Mastervolt har tagit fram en ny serie konverters, avsedd för lågspänning (12 respektive 24 V, från 3 till 6 A). Den nya serien är mycket nätt i formatet och finns i både isolerade och icke isolerade utföranden.
www.mastervolt.se

Hanse har tagit fram en standardbetonad version av Hanse 320, som på mässan såldes seglingsklar för 799 000 kr.
www.bryggan.net

Det första exemplaret av svenska Golden-Cut 28 premiärvisades på Öppna Varv. Båtarna byggs hos Golden-Cut i Västervik och är ritade i samarbete med Håkan Södergren och Bo Zolland. Båten är på 8,50×2,75 m och kostar från 1,9 Mkr.
www.golden-cut.se

Greatline 29 visades med en helt ny disposition av akterdäcket. Det är en mer öppen planlösning med plats för minst sex vuxna personer runt matbordet.
www.greatlineboats.se

PTS 26 Scandinavia är en härligt öppen båt byggd i klassisk skandinavisk stil. Mått 8,01×2,59 m. Pris 950 000 kr.
www.norstar.se

Vindö Marin visade upp denna prototyp. Båten är ritad av Rolf Eliasson och har kompositskrov i West Epoxi med mahognyyta. Nästa år kanske vi får se en färdig båt.
www.vindomarin.com

Den holländska båttillverkaren Shipyard Mulder har sjösatt en ny skönhet döpt till Eleonore. Det är en klassisk motor yacht byggd för en holländsk köpare. Hon är utrustad med den allra senaste teknologin men har ändå typiskt klassiska linjer från designern Theo Werner.

Totallängden på denna mjukt rundade skönhet är 23,7 m och bredden 5,8 m. Eleonore är försedd med dubbla Caterpillar C7 dieselmotorer på vardera 187kW vid 2,400 rpm, vilket ger en marschfart på behagliga 11 knop. Två generatorer ser till att det alltid finns tillräckligt med batterikapacitet ombord.

Eleonore har en mycket rymlig kabin för båtens ägare och två stycken gästkabiner akterut för två personer vardera. Samtliga kabiner har separata badrum med marmorgolv. Inredningen i övrigt är gjord i förstklassigt körsbärsträ med paneler och rundade dörrar.

Mulder Shipyard har tidigare byggt en rad internationellt kända motor yachter i den här klassen och större upp till cirka 30 m längd. Bland andra kända båtar från varvet finns till exempel en kutter som designats av Willem de Vries Lentsch.

Länk: www.muldershipyard.nl

När en val dör och sjunker till havsbotten blir den föda för ett helt unikt ekosystem. Forskare vid Göteborgs universitet har i havet utanför Strömstad upptäckt nya arter som lever enbart på döda valar. Forskningen visar att havens artmångfald kan vara betydligt större än vi trott.

Trots att döda valar utgör en mycket oförutsägbar födokälla – det är omöjligt att veta när och var en val sjunker ner, dessutom varar födokällan inte för evigt – finns det arter i havet som specialiserat sig på att leva av valkadaver. Det visar forskning vid Göteborgs universitet, som bland annat med hjälp av undervattenskameror studerar ekosystemet kring sjunkna valar.

För djuren i dess närhet erbjuder döda valar en enorm näringsskälla: ett valkadaver motsvarar lika mycket näring som det normalt faller ned till havsbotten från ytan under 2 000 år. Näringen kommer otaliga arter till nytta under nedbrytningen. Först kommer djur som äter upp köttet, till exempel hajar och pirålar, men även när bara skelettet återstår kan det livnära mängder av organismer.

En djurgrupp som är vanlig på valskelett är havsborstmaskar, som är släkt med daggmaskarna. En del havsborstmaskar är så specialiserade på döda valar att de skulle få svårt att leva någon annanstans. Det gäller till exempel havsborstmasken Osedax, som använder sitt rotsystem till att borra sig in i valbenen på jakt efter näring. Andra arter har specialiserat sig på att beta av de tjocka bakteriemattor som snabbt täcker valbenen. I en avhandling från Zoologiska Institutionen, Göteborgs universitet, beskriver forskaren Helena Wiklund hela nio tidigare okända arter av dessa bakteriebetande havsborstmaskar.

Fyra av de nya arterna har hittats på valkadaver som forskarna placerat på 125 meters djup i den nya nationalparken Kosterhavet utanför Strömstad. De andra fem nybeskrivna arterna lever på valben i djuphavet utanför Kaliforniens kust i USA. Med hjälp av molekylära data har havsborstmaskarnas släktskap undersökts. Dessa DNA-analyser visar att det hos maskarna finns flera kryptiska arter, det vill säga arter som till det yttre är identiskt lika men som genetiskt skiljer sig åt lika mycket som utseendemässigt olika arter. Analyserna visar att anpassningen till ett liv på valkadaver har skett på arter från olika utvecklingslinjer, och vid flera tillfällen under evolutionen. Helena Wiklunds forskning visar också att det som antagits vara kosmopolitiska arter (arter som hittas i hav jorden runt) kan vara kryptiska arter, vilket kan få stor betydelse både för vår uppfattning om djurens förmåga att sprida sig och förändra vår uppfattning om hur många arter det finns på vår jord.

Helena Wiklund

EasyTec är enkel och snabbmonterad täckställning med låg vikt till ett betydligt lägre pris än traditionella täckställningar.

Genom att ställningen bygger på special plaströr i 2-metersbitar, som sätts ihop till önskad längd, är den lätt att bära och transportera. Pris från 1 690 kr.

Länk: www.rapidmarin.se

På Öppna Varv visades denna lite annorlunda Bavaria 44 Vision för allmänheten. På ytan ser den helt vanlig ut, men under däck döljer sig ett annorlunda motorarrangemang. I samarbete med företaget PolarDCmarine har den svenska Bavariaagenten försett den här båten med dieselelektrisk drift med rejäla prestanda.

Båtliv tog en provtur innan Öppna Varv startade. Vi är minst sagt imponerade över den ljudlösa framfarten – helt befriad från motor- och avgasljud sånär som på ett mycket svagt mekaniskt ljud från propellern.

Men den här typen av eldrift kan man gå in och ut ur hamnen och under segel återladda batterierna. Därefter laddas batteripaketet i hamn och därmed reduceras miljöbelastningen till ett minimum. Vid längre tid utan vind startar dieselelverket som ser till att driva elmotorn och ladda batteribanken.

Fördelar med dieselelektrisk drift är framför allt komfort, låg ljudnivå och lite vibrationer. Lägre dieselförbrukning ger även lägre CO₂-utsläpp eftersom en stor del av batteriladdningen kan göras under segel eller i hamn från 230V-nätet.

Fakta om motorinstallationen
Dieselelverk
Motor : Volvo Penta D1-30
Generator: PolarDCmarine likströmsgenerator på 16 kW och 144 V.
Elmotor: Permanentmagnet likströmsmotor 144V på 9kW kontinuerligt max effekt 18 kW.

Länkar: www.bavariasverige.se www.dcmarine.se

Höstsäsongen närmar sig och med den allt kortare dagar och mörkare kvällar och nätter. Dessutom är risken att råka ut för strålningsdimma från land stor.

Många anser att höstens sjöturer är de bästa under hela båtsäsongen. Skärgårdarna börjar bli tomma på båtar och det är lätt att hitta en egen vik. De korta ljusa dagarna får kompenseras med färd i mörker. Här en del tips och råd om vad du bör tänka på innan du ger dig ut på mörka vatten.

Anpassa för mörkerkörning

Först och främst gäller det att synas, det vill säga att du har rätt monterade och fungerande lanternor. Både Kustbevakningen och Sjöpolisen övervakar noga att lanternorna är tända på båtar under gång i mörker. Om inte kan det bli dryga böter.

Segelbåtar inomskärs bör undvika att använda så kallade sammansatt lanterna i masttoppen. Visserligen drar denna lanterna lite ström tack vare att en glödlampa servar både grönt, rött och vitt, men lanternan är svår att upptäcka när man kommer nära och kan lätt förväxlas med varningsljus i höga mobilantennmaster. Ett tips är att byta till nya strömsnåla LED-lampor, då kan du ha lanternor i däckhöjd tända utan att förbruka mer ström.

Ett annat problem med lanternor är att de kan blända rorsman då ljuset reflekteras från däcket. Jobba på att försöka avskärma ljuset från lanternorna utan att du påverkar lanternornas reglementsenliga lysvinklar.

Annat ombord som kan blända är kartläsningslampor och belysning från instrument och navigatorer. Här gäller det att ha möjlighet att dimma ner displayer och att ha sjökortsbelysning som kan anpassas för navigatören. En del rekommenderar rött sken i sjökortsbelysningen men jag föredrar att använda ett svagare vitt sken eftersom det är väldigt lätt att missa en del information då många symboler i sjökortet är rödfärgade.

Vänj dig vid mörkret

Att köra i mörker kräver koncentration och skärpta sinnen. Viktigt är att få ett bra mörkerseende innan man ger sig av. Enklast är att ha så mörkt som möjligt ombord innan avgång, ju längre tid desto bättre. Sedan gäller det att inte förstöra mörkerseendet genom att tända strålkastare, däckbelysning och andra ljuskällor. Är det tvunget är det smart att bara titta med ena ögat, då behåller du mörkerseendet på det andra. Blir du bländad kan det ta upp till en halvtimme innan mörkerseendet har återvänt! Har du en bra kikare ombord bör du hellre använda den än att tända en strålkastare, det är förvånansvärt vad bra man ser i kikaren trots mörkret.

Körning i fyrad led

Är du ovan med mörkerkörning rekommenderar jag att du börjar träna med att fara i fyrad led och att gå i fyrsektorerna. Kör med motor även om du har segelbåt. Att segla i mörker och framförallt kryssa kräver stor erfarenhet. Förutsättningen för att fara ut i mörka farleder är att du lärt dig fyrarnas olika karaktärer så att du kan skilja dem från varandra. Bäst är att gå en navigationskurs och ta Kustskepparintyget. På den kursen får du lära dig fyrar och alla slags lanternor. Det ingår i allmänhet ett praktikpass till sjöss då du får framföra båt i fyrad led.

Ska du gå i fyrad led kan det vara bra att ta ut kurserna mellan fyrarna och har du en logg med distansmätare underlättar det också att ha mätt avstånden. Notera kurs och distans i sjökortet. Då blir det lätt att kontrollera att du ligger i rätt fyrsektor och styr mot rätt fyr. Ibland är det ju som bekant fler fyrar i samma område som blinkar och som kan skapa osäkerhet hos navigatören.

Den här metoden är bra även om du använder plotter. Det är aldrig fel – tvärtom – att använda två navigeringsmetoder! Den tid du lägger ner på planeringen av din färd har du tillbaka i form av trygghet. Vid mörkerkörning på okända vatten bör man absolut vara minst två som deltar i båtens framförande. En som styr och en som koncentrerar sig på navigeringen och har god framförhållning. Då behöver inte rorsman förstöra sitt mörkerseende genom att titta i sjökort eller på plottern utan bara ägna sig åt att styra, lokalisera fyrarna och att hålla utkik – både förut och akterut.

Har du en taklucka och kan sticka upp huvudet är det en mycket stor fördel, då både ser och hör du bättre än om du står bakom en vindruta.

Fyrar

Fyrar kan indelas i olika grupper beroende på dess uppgifter:

Angörings- eller kustfyrar är till hjälp när man ska angöra kusten från havet. De har större ljusstyrka och lysvidd än övriga fyrar. Den lysvidd som anges i sjökortet är sk. nominell lysvidd. Den motsvarar det största avstånd från fyren på vilket fyrljuset kan ses vid en sikt som motsvarar en dagsljussikt av 10 sjömil.
Farledsfyrar är i allmänhet sektorfyrar som visar vitt sken över farleden och rött eller grönt vid sidan om. När man styr mot en fyr börjar den “rodna” eller bli röd om man kommer över för långt åt babord respektive “grönska” när man kommer för långt över åt styrbord. Kommer man exempelvis in i den gröna sektorn girar man babord så att båtens gröna lanterna är på samma sida som fyren. Man säger att man visar “sken mot sken”, bra minnesregel att komma ihåg. Regeln gäller även när man har fyren som akterfyr vilket är mycket vanligt när man kör i farled. När man ska styra i farled med hjälp av en akterfyr är kompassen ett utmärkt hjälpmedel för att man ska slippa att ideligen behöva titta bakåt för att kontrollera att man ligger i den vita sektorn och framåt för att kolla att det inte kommer mötande båtar eller andra hinder.
Ensfyrar är vanligast vid hamninlopp och där det är smala passager. Ofta anges de i sjökortet som exempelvis Storholmen nedre och Storholmen övre. Den nedre fyren står alltid närmast farleden. Här gäller att styra så att man har det ena fyrljuset rakt över det andra. Börjar fyrarna “dela på sig” måste man gira för att få dem rätt igen.
Varningsfyrar förekommer ofta i hamnområden och varnar för rör, kablar etc.
Flygfyrar och hinderljus i höga master kan vara till stor hjälp bara man vet var de är placerade. Kolla i sjökortet!
Fiskefyrar och militära fyrar är fyrar som är tillfälliga och bara tänds vid behov. Dessa har man nästan mest nytta av som orienteringsmärken på dagen.

För att skilja fyrar från varandra i mörkret har de olika karaktär. Under en sk period kombineras både ljus och mörker. Anger sjökortet fyrens karaktär som Fl 6s avser man 1 blixt eller flash (fyrkaraktärer anges numera med engelska förkortningar) och ca 5 sekunder mörkt. En flash är ca 0,7 sekunder lång. Står det exempelvis Fl (2) 10s kommer det 2 flashar (blixtar) och 8 sekunder mörker. Totalt är den sammanlagda perioden med ljus och mörker 10 sekunder. Därpå börjar perioden om igen.

Ett stoppur är ett utmärkt hjälpmedel att använda för att identifiera fyrar. När fyren börjar blinka startar man uret och stänger inte av förrän mörkerperioden är slut och fyren börjar om från början. Har man inget stoppur kan man räkna “hundraen, hundratvå, hundratre o.s.v. En del kör med “en pilsner, två pilsner, tre pilsner”. Huvudsaken är att man räknar sekunder.

Andra karaktärer är Lfl – longflash light. Kallades tidigare för blänkfyr. En longflash är ca 2 sekunder lång.

Q – quick light – är lätt att identifiera liksom VQ – very quick light som ofta förekommer i höga master etc som hinderfyrar. Q blixtrar 60 gånger/minut och VQ 120 gånger.

En fyr som också är lätt att särskilja är Iso (Isophase). Här är ljus- och mörkerperioden lika långa. Står det angivet Iso 8s visar fyren 4 sekunder ljus och 4 sekunder mörker, totalt 8 sekunder.

Oc (occulting light) är en fyr som lyser under större tid av perioden men som förmörkas en gång.

Det finns ett antal andra karaktärer också och det är bra att man kontrollerar den farled man tänker färdas på i sjökortet och tar reda på vilka karaktärer man kan råka ut för. Som jag sagt tidigare: planera mörkerkörningen i detalj!

Avståndsbedömning

Något som är svårt i mörker är avståndsbedömning. Det är lika svårt för nybörjaren som för den som är mer befaren. Starka ljus uppfattas lätt att de befinner sig närmare än svaga ljus. Lysbojar, som ofta har ganska svagt sken, kan plötsligt dyka upp och visa sig vara mycket närmare än vad man trott. Passerar man i ett smalt sund går man gärna på den ljusa sidan, man undviker den mörka. Det som gäller är att ta det sakta och lugnt vid minsta tveksamhet. Det är väldigt lätt att man får för sig saker i mörker och att man ser det man vill se!

Säker fart

Enligt de internationella sjövägsreglerna ska varje befälhavare iaktta gott sjömanskap. I det begreppet ingår att anpassa båtens fart efter de rådande omständigheterna. Det kan vara mörker, dimma, hög sjö, trånga farvatten och tät trafik. Är du ovan eller inte har mångårig radarvana bör du ta det lugnt med gasreglaget. Det kan kännas tryggt och säkert att ligga i den vita sektorn och köra mot den trygga fyren där borta men plötsligt kan något dyka upp i mörkret eller du kommer över i fel fyrsektor. Går båten då för fort är det risk att du hamnar i farliga vatten.

Upptäcker du att navigeringen inte stämmer och att du helt enkelt har tappat bort dig är det bara en sak som gäller: stoppa genast! Gör du det visar du tecken på gott sjömanskap. Det är inget att skämmas för att man tappar orienteringen, det är lätt hänt vid mörkerkörning. När båten är stoppad är det dags att fokusera på navigeringen, försöka identifiera fyrar, kolla den väg man har kört etc. Det är bara att ta det lugnt även om det känns lite otäckt.

In i dimman

Lika otäckt som att bli vilse är att bli överraskad av dimma. Plötsligt försvinner öar och båtar man sett på avstånd, det blir fuktigt och kallt. Snabbt gäller det att markera i sjökortet var man är och börja finnavigera. Ta ut kurser och mäta distanser. Att lita på sin kompass och inte ”få för sig” att den eller den ön ska ligga där eller där vilket är lätt hänt. Nu är det verkligen säker fart som gäller och goda ögon och öron. Tumregeln för säker fart i dimma är att du ska kunna stoppa inom halva distansen av synvidden.

Med radar och GPS i dimman

Med en fungerande radar ombord är det bara att koncentrera sig på den och anpassa farten. Säker fart för fartyg med radar sägs vara beroende av radarns status och radarobservatörens skicklighet.

Har du GPS eller plotter går det också att ta sig fram via waypoints eller E-sjökortet. Går du i farled bör du hålla dig åt sidan, då är risken mindre att kollidera med andra båtar. Glöm bara inte bort att båtar inte syns i plottern, även här är det viktigt att fara fram försiktigt, hålla god utkik och lyssna efter ljud.

Gör dig hörd!

Enligt lag är du skyldig att ha någon typ av ljudapparat ombord. Det bästa är att ha en gasdriven tuta. Och du är också skyldig att avge signal i dimma och dålig sikt: går du för motor, d.v.s. är maskindrivet fartyg och gör fart genom vattnet tutar du en lång signal (4–6 sek.) varannan minut. Går du för segel tutar du en lång och två korta signaler varannan minut. Det finns fler ljudsignaler i dimma som är bra att kunna.

Sådär, ta på er varmt och ha gärna termosen laddad och mackorna bredda. Sen är det bara att lägga loss och försiktigt ta sig fram i mörkret. Det är en känsla av stor tillfredsställelse man får när man lägger fast eller ankrar upp efter en problemfri mörkerresa. Mörker förresten – kanske man fick uppleva både glittrande månsken och en vacker soluppgång?

Lycka till!

Text: Bengt Anderhagen

Ladda ner pdf för utskrift här

Idén om en begagnad båtmässa blev verklighet då konjunkturläget har gett en ökad efterfrågan på begagnade båtar inför årets båtsäsong. Sveriges första Begagnade Båtmässan genomfördes i Waxholms Gästhamn 11 – 14 maj i våras.

– Nu går vi vidare och ser ett stort intresse runt att sälja sin begagnade båt inför hösten och det är samtidigt många som ser fram emot att göra höstklippet, säger Mats Larsson som är upphovsman till projektet och en av ägarna bakom Waxholmsgästhamn.

Flytande båtmässorna i Wasahamnen och på Biskopsudden förra helgen är för nya båtar medan Waxholms Båtmässa i Waxholms Gästhamn är en mässa för begagnade båtar. Hamnen har kapacitet att ta emot över 100 båtar i olika klasser och under dagarna mässan pågår hoppas arrangörerna på tusentals besökare.

Objekten som redan anmält sig är allt från mindre motorbåtar i 100 000 kronors klassen, till Storebro Royal Cruiser med ett utgångspris på 1 175 000 kronor och en Victory 42 segelbåt som går för 1 350 000 kronor. Samtidigt som båtmässan pågår arrangeras ”Båtloppis” på pirer och kajer där alla kan ta med sig ett bord och gamla båtprylar från garaget som kanske hittar en köpare.

Waxholms Båtmässa samarbetar med mäklare från Båtagent, besiktningsmän, banker och försäkringsbolag för att kunna erbjuda köparen och säljaren bra tilläggsservice.

– Det känns väldigt bra att följa upp vårens fina båtmässa med denna höstmässa och vi tror att många flera besökare kommer till Waxholm för att kanske just göra höstklippet! Dessutom är det kul att vi på Båtagent får vara med och erbjuda extra tjänster som exempelvis finansiering och värdering av båtarna, säger Niklas Forsén, vd på Båtagent, samt krönikör i Båtnytt.

Waxholms flytande båtmässa pågår under den 11 – 13 september i Waxholmsgästhamn.

Länk: www.waxholmshamn.se

Bygget av Briggen Tre Kronor af Stockholm var ett spektakulärt och unikt projekt. Vi bjuder nu in till releasen av en handbok som både beskriver hur briggen är byggd och hur man hanterar och seglar ett råtacklat fartyg. Boken, “Handbok segling, briggen Tre Kronor”, är den enda i sitt slag som som ger en komplett beskrivning av hur man seglar ett äkta segelfartyg. Fartygstypen brigg var under ett par hundra år mycket betydelsefull inom sjöfarten, både handel och örlog. Fram till för några år sedan fanns det inga råtacklade fartyg i Sverige. Handboken är framtagen för den besättning och de volontärer som seglar och underhåller Briggen Tre Kronor af Stockholm men är intressant för alla som älskar segling och vackra fartyg.

Efter releasen bjuder vi på en segling där vi sätter segel och visar ett par manövrar enligt handboken. Ombord bjuder vi också på en enklare lunch.

Tid: Torsdagen den 10 september klockan 09.00 – ca 13.00
Program:
09.00 Pressinfo
09.30 Officiell Release
10.00 Ombordstigning och segling med Tre Kronor af Stockholm
12.00 Lunch ombord
13.00 Åter kaj vid Kastellholmen

Plats: Briggen Tre Kronor af Stockholm, Kastellholmen, Stockholm

Boken kommer även att säljas till allmänheten och signeras av författaren Göran Romare på Skeppholmsdagen den 13 september.

Göran Romare som har utformat texten i boken är pensionerad sjöofficer. Han har seglat i såväl fullriggare som jollar. Förutom befäl i flottans fartyg har han också varit befälhavare på Svenska Kryssarklubbens utbildningsfartyg.

Göran har även under många år varit engagerad inom kappseglingssporten. Hans första bok “Att Segla” utkom 1961 och blev en klassiker bland svenska fritidsseglare. Därefter har Göran översatt en rad böcker inom nautika och 2002 gav han, tillsammans med Pille Repmakare, ut “Knop, Stek & Splits” på ICA Bokförlag

Allan Palmer, riggmästare på Tre Kronor af Stockholm, har faktagranskat texten och även gjort merparten av illustrationerna i boken. Allan Palmer har riggat fartyg som galeasen Jakobstads Vapen, barken Gunilla från Öckerö, skonaren Linden från Mariehamn mfl fartyg.

Förutom den maritima verksamheten ägnar sig Allan också åt illustrationsarbeten, layout, teckning, målning och skulptur. Han har bland annat utformat ett 20-tal av Ålands Frimärken och andra postala produkter.

Per Björkdahl, fotograf och AD, har gjort bokens layout och även tagit flera av bilderna i boken.

Frågor och anmälan:
Anmälan obligatorisk vid deltagande i seglingen:

Sture Haglund: sture.haglund@briggentrekronor.se eller på 070-42278 19

De tio båtar som ska delta i årets upplaga av Clipper 09-10 Round the World Yacht Race har redan fått ett storartat avsked från basen i engelska Royal Clarence Marina i Gosport. Nu väntar starten, som går vid Humber 13 september. Hundratals supporters och familjemedlemmar mötte upp när båtarna paraderade med sina ickeprofessionella besättningar och seglade ut genom Portsmouth Harbour.

Clipper Round the World Yacht Race är den enda tävlingen i sitt slag i världen där människor från alla förhållanden och med olika bakgrund kan tävla i segling på världshaven enligt den mest aktade metoden: storcirkelnavigation.

Med 33 nationaliteter och över 230 yrken representerade bland besättningar blir Clipper 09-10 extra spännande. Tävlingen grundades av den legendariska ensamseglaren och seglingslegenden Sir Robin Knox-Johnston, som var den förste man som någonsin seglade ensam jorden runt non-stop.

– Det är fantastiskt att se alla besättningar och båtr som ska vara med itävlingen, säger Sir Robin.

– Vi har haft Gosport som bas i flera år nu och det ska bli väldigt spännande att se hur så många människor med så varierande bakgrund klarar sig i tävlingen. Detta är en chans för vanliga människor att göra något alldeles extra i sina liv.

– Jag kommer att följa er seglats och era framsteg med stort intresse de närmaste tio månaderna. Jag ska också följa era bloggar, dagböcker och filmer på tävlingens hemsida, tillade han.

Båtarna som används i tävlingen är alla likadana och likadant utrustade. De är på 68 fot (20,5 m). De deltagande båtarna heter:

Hull & Humber, Edinburgh Inspiring Capital, Cork, Team Finland, Spirit of Australia, Uniquely Singapore, Qingdao, California, Jamaica Lightning Bolt och Cape Breton Island.

Länk: www.clipperroundtheworld.com

Kl 08.30 svensk tid lyckades ”Explorer of Sweden” som första svenska segelbåt segla genom Nordostpassagen och runda Euroasiens östligaste punkt — Kap Deschnew. Ola Skinnarmos och hans sju besättningsmedlemmars bedrift är historisk. Bara fem segelbåtar har lyckats besegra Nordostpassagen.

Finlandssvensken Adolf Erik Nordenskiöld blev för 130 år sedan den första att ta sig igenom. På grund av isen tvingades han dock övervintra under sitt försök. Nu har den globala uppvärmningen förändrat omständigheterna. Trots detta gav ryska experter Ola Skinnarmo inte mer än femtio procents chans att lyckas, eftersom vintern varit kall och våren sen.

Sedan expeditionen lämnade Stockholm den 15 juni har havsisen snabbt smält undan. Genom detta kunde expeditionen som första segelbåt för säsongen runda Svalbard.

När expeditionen för en dryg månad sedan lämnade Murmansk uppstod problem med den livsfarliga isen. Vid Kap Tjeluskjin, Gamla världens nordligaste punkt, tvingades besättningen söka skydd undan ismassorna som på grund av starka vindar och havsströmmar satts i rörelse. Efter ett drygt dygn gav sig expeditionen vidare. I flera dagar fick Ola Skinnarmo och hans besättning kämpa mot isen. Stundvis satt de helt fast. Men även om läget ibland blev kritiskt kunde de till slut trycka sig igenom och fortsätta expeditionen.

Under färden österut har Ola Skinnarmos expedition gjort flera strandhugg och sett skrämmande bevis på hur den globala uppvärmningen påverkar Arktis. Förutom smältande havsis och krympande glaciärer har de även på nära håll sett hur förutsättningarna för djurlivet har försämrats. Vid byn Rikarpi med sexhundra invånare hade 30 000 valrossar trängt ihop sig på strandkanterna. Trängseln gör att många djur kläms ihjäl och maten tar snabbt slut. Även byinvånarna riskerar att drabbas. Valrossarna drar till sig hungriga isbjörnar som inte gör skillnad på valross och människa.

Stämningen ombord på Explorer of Sweden är god, men alla är slitna efter en lång sommar i Arktis.

— Det tär på psyket att segla 6000 sjömil med ständig risk att krocka med drivis, säger Ola Skinnarmo, och berättar att livet vid Arktis kräver ständig beredskap, både vad gäller ismassor, väder och — när man befinner sig i trånga passager — isbjörnar.

— Dessutom är det naturligtvis en otroligt speciell miljö rent socialt. Detta är ingen vanlig affärsresa, där man kan ringa hem från mobilen eller obehindrat skicka mejl eller vykort till sina anhöriga. Det har varit en fantastisk upplevelse, men nu längtar vi hem familj och vardagsliv.

Firandet blev kort — en storm i Berings sund tvingade alla tillbaka till sina vanliga rutiner — och det är fortfarande flera hundra sjömil till hamn.I mitten av september beräknas de åter i Sverige.

Nu har en av Sveriges nyaste båttillverkare, Golden-Cut Yachts från Västervik, haft premiär både på Öppna varv på Orust och på Stockholms Flytande Båtmässa. Den tredje tillverkade båten skulle ha levererats till ”Draken” och affärsmannen Sven Hagströmer i Stockholm, men ställdes alltså först ut för svensk publik.

– Det var väldigt generöst av honom att jag kunde låna hans ”Fafner”, speciellt som jag vet att han verkligen längtat efter sin båt och i sommar fått se på medan hans ”Drakkompisar” farit runt i sina Golden-Cut, säger Richard med ett leende.

Sedan Richard Granbergs medverkan i SVT:s TV-program ”Draknästet”, där entreprenörer kunde söka investerare till sina affärsidéer, så har verksamheten fått en fantastisk start. Visserligen valde ingen av ”Drakarna” att investera i företaget, men tre av dem – båtentusiasterna Mats Gabrielsson, Richard Båge och Sven Hagströmer – valde att köpa varsin Golden-Cut 28 för egen del. Richard och Mats har redan fått sina båtar levererade och verkar mycket nöjda.

– Mats har ringt till och från hela sommaren och berättat hur mycket han gillar sin båt som han döpt till ”Draco”. ”Drakarna” har förutom att vara de första kunderna även varit oerhört värdefulla som rådgivare i hela uppbyggnadsskedet av verksamheten, bättre första kunder går inte att hitta, konstaterar Richard.

Efter försäljning följer leverans och med endast Håkan Södergrens ritningar och en stor portion entusiasm och energi så var det mycket som behövde komma på plats innan ”Drakbåtarna” var i sjön. Lösningen blev ett sällan skådat samarbete på ostkustens svar på Orust, båtbyggarstaden Västervik.

– Alla Golden-Cuts samarbetspartners i Västervik har verkligen gjort sitt yttersta för att vi skall få en bra start. Det har jobbats på semestern på det flesta håll och utan det nära samarbetet med Windy Scandinavia i Västervik hade det aldrig gått, säger Richard

Golden-Cut Yachts varv ligger i anslutning till Windys Scandinavias svenska varv i Västervik och genom ett tillverkningssamarbete så kunde Golden-Cut snabbt komma igång och produceras med högsta kvalité.

För leverans till säsongen 2009 hann fyra båtar tillverkas. TV-äventyret ledde till tre försäljningar och den fjärde och sista båten för leverans denna säsong är också såld.

− Nummer fyra kan dock eventuellt finnas tillgänglig för försäljning då det är Golden-Cuts första återförsäljare som köpt den och som offentliggörs i samband med Flytande båtmässan i Stockholm om ett par veckor.

– Fram till nu har Golden-Cut varit en vision om en fantastisk båt baserad på passionen till båtar. Nu har vi allt på plats, ett fantastiskt gensvar från de första kunderna och kan på allvar gå in i nästa fas vilket är väldigt roligt, säger Richard

Fakta Golden-Cut 28

Design/Konstruktion: Håkan Södergren / Bo Zolland / Richard Granberg

Längd: 8,50 m / 28 fot

Bredd: 2,75 m

Djup: 0,8 m

Vikt: 2 400 kg

Toppfart: 29 knop (VP D3-190 DPS)

Motor: Volvo-Penta D3-190 DPS (190 hh, diesel)

Skrov och däck: Klinkbygd Sapeli mahogny med spant och glassfiberskrov. (Glassfiber under vattenlinjen för bättre sjöegenskaper och minskat underhåll). Däck i Teak and mahogny.

Pris: 1,9 Mkr

Länk: www.golden-cut.se

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 10 personer omkom genom drunkning under augusti i år jämfört med 11 personer under augusti 2008. Totalt har 58 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 79 personer under samma period förra året.

2009 augusti 2008
4 fritidsbåt 4
1 fritidsbåt, utländsk 2
3 bad 1
– fiske 1
1 övriga 3
1 övriga, utländsk –

10 totalt 11

Under de tre sommarmånaderna 2009 har 34 personer omkommit genom drunkning. Det är 14 färre än under sommaren 2008 då 48 personer omkom.

Vid ett antal olyckor är uppgifterna osäkra varför sammanställningen kan komma att justeras senare. Av de omkomna i augusti är 7 män mellan 22-49 år, 2 pojkar 6 och 15 år och 1 kvinna 66 år. Genomsnittsåldern hos de drunknade är ca 34 år.

Länk: www.sls.a.se