Nyheter

Medan Båtlivs redaktion håller på att ta upp sin Buster Magnum för vintern sjösätts det riktigt stora båtar i Nederländerna. Från Feadship, som är ett av världens ledande varv på megayachts, har vi fått denna bild på sjösättningen av deras skrov nummer 680.

Det är varvet Feadship som har sjösatt denna
yacht från Koninklijke De Vries Scheepsbouw. Den är på 65,00 m (213,3 fot). Det imponerande skrovet gick av stapelbädden inför varvets 680 anställda samt en rad inbjudna gäster.

Fartyget har byggts för en mycket erfaren ägare som ville uppgradera från sin tidigare båt. Vid sjösättningen var skrovet målat i en diskret grå lack, men denna kommer att ersättas av en högglansig lack efter sjöprover.

Länk: www.feadship.nl

Tekniska data
Builder: Feadship – Koninklijke De Vries Scheepsbouw
Type: Twin screw motor yacht, steel hull and aluminum superstructure
Length overall: 65.00m 213’3”
Beam overall: 12.30m 40’4”
Draft (loaded): 3.65m 12’0”
Fuel capacity (approx.): 160,000 l 42,260 US Gallons
Fresh water capacity (approx.): 47,500 l 12,550 US Gallons
Design:
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exterior styling: Clifford Denn
Interior design: François Zuretti
Propulsion
Main engines: 2x MTU engines, 16V4000M60, 1760 kW / 2360 bhp @ 1800 rpm
Propellers: Wärtsilä, 2 x 5 blades fixed
Propeller shaft: Akerboom
Reduction gears: Reintjes
Stabilizers: Quantum zero speed
Max. speed appr.: 16 knots
Range: 5.000 NM at approx. 12 knots
Classification: LROS  100A1, SSC, Yacht, (P), Mono G6-LMC, UMS
Air conditioning: Heinen & Hopman
Entertainment system: Van Berge Henegouwen
Electric system
Generators: 3x Caterpillar C9 + 1 x Caterpillar 3056 emergency generator
Main electric system: Imtech
Accommodation
Owner: Stateroom, bathroom, dressing room, study
Guests: 8 in 4 guest rooms
Crew: 24 in 13 cabins

Italienska Colombo bygger mycket vackra motorbåtar i klassisk stil. På årets Genuamässa presenterade de den första snabba och eldrivna båten i sin kategori: Colombo 24 Super Indios ELECTRIC.

Eftersom båten inte använder något fossilt bränsle alls för framdriften när den körs på el har den verkligen nått gränsen för nollemissioner.

Båtens motor är uppladdningsbar och om elen hämtas från en förnyelsebar energikälla blir miljöpåverkan minimal. Båten cruisar tyst och lämnar därför ren luft och en tyst miljö efter sig.

Båten har tagits fram i samarbete mellan Giacomo Colombo S.p.A. och varvets österrikiska återförsäljare, Ortner Boote. Tillsammans har de bygget denna specialversion av en vanlig Colombo 24 Super Indios, som är elegant med sitt vita skrov och detaljer i mörk teak.

Idén var att bygga en ny båt med den senaste tekniken från bilvärlden och för att möta kommande miljökrav för helt rena avgaser. 24 Super Indios använder en elmotor på 95 hk, vilket gör att den når cirka 20 knop. Med elmotorns fina vridmoment får båten dessutom relativt bra acceleration. Batteriet återladdas på mindre än sex timmar med hjälp av dubbla laddare med två olika anslutningar till landström.

Med full laddning kan båten köras i mer än fyra timmar. Vid marschfart 11 knop har båten en räckvidd på cirka 25 Nm.

Denna elversion av båten har ett specialkonstruerat skrov medan däck, cockpit och övriga utrymmen är samma som i bensinversionen.

Tekniska data
Construction material Fibreglass
Decoration Teak
Length 7,23 m
Beam 2,43 m
Draft 0,38 m
Electric Power Piktronik Sac 60 – 70 kW (95,2 hp)
or Sac 40 – 52 kW (70,7 hp)
Dry displacement 2,2 ton.
Max. speed 20 kn
Max. people aboard 8
C.E. Category C

Länk: www.colomboboats.it

Kommentarer

Elgalen 12:19:52 2009-10-16

En sån vill jag ha! Laddad och klar.
Hur mycket kostar den?

Under våren 2009 genomförde Stormfågeln ett antal verifierande tester. Resultaten av dessa presenterades och fick stor uppmärksamhet vid konferensen FAST 2009 i Aten den 4 till 8 oktober.

Flera delegater betecknade det som något av konferensen mest intressanta information och Stormfågelns representanter i Aten knöt flera mycket potenta kontakter med såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av Stormfågelns produkter.

I början av 2009 gav Stormfågeln det schweiziska företaget CTD Marine i uppdrag att via CFDmoduleringar fastställa verkningsgraden av Stormfågelns propeller. Beräkningarna låg till grund för hållfasthets- och livstidsberäkningar av Stormfågelns propulsor, som genomfördes av IMES, Institute of Mechanical Systems vid Zürich University of Applied Sciences.

På den tionde internationella konferensen för Fast Sea Transportation i Aten under rubriken “Analysis of the pitchable surface piercing propeller Stormfageln” presenterade Lennart Berghult från CTD Marine och professor Jürg Meier vid IMS resultaten från CFD-moduleringarna och de statiska och dynamiska hållfasthetsanalyserna.

Resultaten rönte stor uppmärksamhet både under och efter själva presentationen. I beräkningarna av Stormfågelns verkningsgrad har CTD Marin tagit hänsyn till tre medier och arbetet har därför varit mycket komplext och avancerat. Förutom att propulsorn arbetar i gränskiktet mellan ett vatten- och luftskikt, uppstår även kavitation när propellerbladen rör sig genom vattnet. Det ger det tredje mediet vattenånga.

Förbluffade och intresserade deltagare

Stormfågelns marknads- och försäljningschef Jan Buckhöj deltog under presentationen och kunde notera hur konferensdeltagarnas intresse växte i takt med Lennart Berghults redogörelse för Stormfågelns propulsor, dess design och unika egenskaper:

– Lennart avslutade sitt föredrag med att visa en filmsnutt från ett av sjöproven med vår prototypbåt. Han ombads av deltagarna att köra frekvensen om och om igen. Framför allt förbluffades man av farten och att båten når planingsläge på bara ett par båtlängder.

Professor Meiers avslutade sitt anförande med konstaterandet att det inte finns några kritiska svagheter i Stormfågelns propulsor som inte kan åtgärdas via mindre konstruktions- och/eller materialförbättringar samt att den kommer att möta uppställda livstidskrav för kommersiell sjöfart.

En komplett 3D-modell av hela Stormfågelns propulsor togs fram inom ramen för IMS analysarbete. Modellen inkluderar propellerblad och hela den mekanism som gör att bladen kan vridas. Baserat på 3-modellritningarna var ett flertal delegater skeptiska till konstruktionen av mekanismen och antydde att den var allt för komplex. Enligt Jan Buckhöj tillbakavisade professor Meier dessa farhågor med ett leende:

– Meier poängterade att konstruktionen är både enkel och i hög grad robust. Efter presentationen visade jag därför bilder på mekanismen för en rad intresserade delegater. När de fick den presenterad på detta sätt var det lättare att se och förstå den i många stycken geniala designen. Meier berättade också att lejonparten av alla goda idéer faller när de kommer till hållfasthets- och livstidsberäkningar. Konkret innebär det att Stormfågeln nu passerat genom ett avgörande nålsöga.

Verifierande tester ökar intresset för Stormfågeln

Presentationen hölls sent på konferensens näst sista dag. Redan samma kväll och sista dagen uppvaktades Stormfågelns av representanter för en rad såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av bolagets produkter. Redan innan konferensens start hade Stormfågeln ett inplanerat möte med en av världens största tillverkare av bland annat färjor och paramilitära båtar, men enligt Jan Buckhöj blev mötena med intressanta partners långt fler än beräknat:

– Vi blev hedrade av det stora intresset. Verifieringarna vi genomförde och presenterade tidigare i år har gjort att vi nu tas på ett betydligt större allvar. Klart är också att den marina världen känt till oss under många år, men vi uppfattas inte längre som enbart en av flera representanter för en god idé. Vi har verifierat vårt systems prestanda, vilket är oerhört viktigt i en konservativ bransch där få är villiga att ta onödiga risker.

Även Stormfågelns VD Peter Wasmuth har märkt effekten av den statusrapport som bolaget presenterade i juni 2009:

– Vi är inne i ett mycket spännande skede. Vi önskar att vi hade möjlighet att ge mer information om de kontaktar vi tagit, som tagits med oss och som vi just nu odlar. Intresset för Stormfågeln vid FAST 2009 ligger i linje med de nya signaler vi fått sedan vi i juni presenterade resultatet av våra verifierande tester i dokumentet “Lägesrapport juni 2009”.

Länk: www.stormfagel.se

I Kronobergs län planeras över 140 verk att byggas Södra Vindkraft AB i Växjö planerar att bygga över 140 vindkraftverk i regionen. Det mesta är idag ute på samråd och vindmätningar pågår, varför projekten är i ett tidigt skede. Även Triventus AB i Falkenberg planerar byggnation av ca 20 verk i Fågelås, Hjo, som ska ge en effekt på 40-60 MW. Källa: Byggsveriges affärskälla – SverigeBygger AB

Han är före detta amiral i amerikanska flottan, kärnvapenstrateg och expert på ubåtsjakt. Nu föreläser han om sina erfarenheter på Marinmuseum i Karlskrona. Att kalla kriget är hett på Marinmuseum går inte att missa i höst, flera föreläsningar kommer att ta upp denna spännande och händelserika period.


Först ut är den amerikanska amiralen och kärnvapenstrategen Jerry Holland som har åkt hela vägen från New England för att berätta om USA:s perspektiv på kalla kriget till havs mellan åren 1950 och 1989.

Hur utvecklade USA sina strategier och metoder under kalla kriget, och hur svarade Sovjetunionen? Detta och mycket mer kommer Jerry Holland, som också är expert på ubåtsjakt, att ta upp söndagen den 18 oktober klockan 14. Föreläsningen simultantolkas till svenska.

Länk: www.maritima.se

Den kritikerrosade dokumentärfilmen “The End of the Line”, som avslöjar de förödande effekterna av överfisket i världshaven, har Östersjöpremiär i Sverige under det svenska ordförandeskapet i EU.

Charles Clover, brittisk undersökande journalist, har granskat miljöeffekterna av fisket i världen. Filminspelningen pågick i två år på olika platser runt om i världen. Den granskar i vilken omfattning överfisket har bidragit till vad som beskrivs som “den största miljökatastrofen folk inte har hört talas om”.

Svartfiske och överfiske i form av för höga kvoter har varit en betydande orsak till de minskade bestånden av torsk och andra fiskarter i Östersjön, Kattegatt och Skagerack och lett till en omfattande fiskedebatt.

Premiärvisningen av ”The End of the Line” i Sverige äger rum i samband med det symposium som FISHBASE 2009 arrangerar på Naturhistoriska Riksmuseet måndag den 19 oktober. Filmpremiären följs av en paneldiskussion med Charles Clover och representanter för globala miljöorganisationer, som Världsnaturfonden WWF, Pew Environment Group och Greenpeace som stöder filmen.

Länk: www.wwf.se

Hamel Sails med två svenska segelloft blir ny svensk distributör för Hyde Sails. Hans Hamel startade sitt segelmakeri 1978. Sedan starten har segelmakeriet tillverkat segel till alla typer av seglare och båttyper, med fokus på hög service och pålitlighet.

– Vi kommer att bli ett starkt team på den svenska marknaden, säger Hans Hamel.

Hamel Sails produktion i Sverige kommer att fortsätta oförändrat med fokus på Performance Cruising och Racingsegel. Hyde Sails kommer att komplettera våra egna produkter, tillsammans kan vi nu erbjuda segel till en bredare kundkrets.

– Vi har vuxit konstant de senaste åren och finns nu representerade över hela världen. Vårt samarbete med Hamel Sails blir ett viktigt komplement till vårt nätverk och stärker vår närvaro på den Skandinaviska marknaden, säger Richard Franks, Hyde Sails försäljnings- och marknadschef.

Grunden för Hamel Sails ligger i de egentillverkade seglen och den trogna personalen, bestående av ett rutinerat team aktiva seglare med erfarenhet från minsta jolle till Americas Cup. Hamel Sails med sina två loft i Sverige, har sitt produktionsloft i Karlshamn medan Stockholmloftet främst nyttjas för service och försäljning.

Länk: www.hamelsails.com

Naturfotografen och författaren Claes Grundsten mottog på onsdagen WWFs utmärkelse Årets Pandabok 2010 för praktverket ”Sveriges nationalparker”. Utmärkelsen som överlämnades av kung Carl XVI Gustaf går till årets bästa naturskildring i ord och bild.

I ”Sveriges nationalparker” låter Claes Grundsten läsaren följa med till alla Sveriges nationalparker. Läsarna tas med på en resa som spänner över en vacker och skiftande natur, från en opistad snöig fjälltopp i Sarek till landets senaste tillskott – den marina nationalparken Kosterhavet – som invigdes i september 2009.

Författarens stora friluftsintresse ledde till att han tillbringade mycket tid i naturen redan i tonåren. Claes Grundstens mångåriga dokumentation ges nu ut lagom till 100-årsjubiléet av när Sveriges första nio nationalparker bildades – och de blev också de första i Europa.

Juryns motivering lyder:
”Med stämningsfyllda bilder och sakkunniga texter tas läsaren med på en magisk resa till Sveriges samtliga nationalparker. Presentationen av olika landskapstyper och dess mångfald av djur och växter beskriver på ett lättförståeligt sätt naturens komplicerade väv av livsformer. Författaren och fotografen Claes Grundsten lyckas i detta praktverk, ’Sveriges nationalparker’, på ett lättsamt och inspirerande sätt förmedla Sveriges unika naturskatter.”

Om författaren:
Claes Grundsten, född 1949, är uppvuxen i Stockholm och idag bosatt på Ingarö i Värmdö kommun. Han ser sig själv som en porträttör av landskap och har blivit känd för sina bilder från de svenska fjällen. Under 1980-talet arbetade han på Naturvårdsverket där han publicerade sin första bok. Claes Grundsten har publicerat mer än tjugo böcker och har mottagit flera utmärkelser, bland annat utnämndes han 1996 till ”Årets naturfotograf i Sverige”. Han är universitetsutbildad naturgeograf och biolog. Sedan 1993 arbetar han heltid som frilansande fotograf.

Snart är det dags för en ny, stor segelbåtspremiär från tyska Bavaria. Cruiser 45 heter den allra senaste modellen, som får sin världspremiär på en av världens största båtmässor, “Boot 2010” i Düsseldorf. Premiären sker i januari.

Bavria har just släppt de första dataritningarna för den nya segelbåten. Efter Cruiser 32, som får svensk premiär i november, är Cruiser 45 den största nyheten från Bavaria sedan Cruiser 55 presenterades.

Från början annonserade varvet att de skulle ta fram en ny 44-fotare i samarbete med Farr Yacht Design och BMW Group DesignworksUSA, en underleverantör till BMW Group. Skrovet förlängdes dock en meter under konstruktionsarbetet och resultatet blev därför Cruiser 45.

Med tre toaletter, separat dusch och flera versioner av kabinlösningar blir det här en stor nyhet i sin klass. Förutom lösningen för innerutrymmena är den gigantiska badplattformen en av de riktigt heta lösningarna både på den här båten och de senaste Bavaria segelbåtarna. Plattformen är i sin nuvarande konstruktion en både smart och väldigt praktisk lösning.

Technical data BAVARIA Cruiser 45
Length overall 14,27 m
Length hull 13,60 m
Length waterline 12,74 m
Beam overall 4,35 m
Deep standard (cast iron keel) (approx.) 2,16 m
Shallow standard (cast iron keel) (approx.) ca. 1,80 m
Unloaden weight (approx.) ca. 12000 kg
Ballast (approx.) ca. 3100 kg
Engine, Volvo-Penta D2-55/D2-75
Engine power 39kW-53hp/53kW-72hp
Fuel tank (approx.) 210 l
Water tank (approx.) 210 l + 150l
Cabins – Charter 4
Berths – Charter 8
Cabins – Owner 3
Berths – Owner 6
Height in salon (approx.) ca. 2,06 m
Mainsail (battened) and fore sail (106%) with UV-Protection, standard (approx.) ca. 107 m²
Height of mast above water line (approx.) ca. 20,65 m

Länk: www.bavariasverige.se

Kameror ombord på fiskefartygen ska visa exakt hur mycket fisk som tas upp ur havet. Fiskarna kan få höjda kvoter, kontrollen kan minska och konsumenterna kan vara säkra på att fisken är fångad på ett hållbart och riktigt sätt. Detta danska förslag till ny gemensam fiskeripolitik presenterades vid ett seminarium i Aalborg av den danska fiskeministern Eva Kjaer Hansen.

I samband med förhandlingarna om nästa års fiskekvoter i Östersjön har Danmark lagt ett förslag som framför allt innebär ett fullständigt förbud mot utkast, det vill säga att slänga fångsten tillbaka i havet.

– Utkasten är ett stort problem och ett oerhört resursslöseri, säger den danska fiskeministern Eva Kjaer Hansen. Vi vill med detta projekt veta den verkliga fångsten – inte vad som landas. Då kan också kvoterna se annorlunda ut i framtiden.

Pilotprojekt

Nu drar man igång ett pilotprojekt där de danska fiskarna blir involverade. Det innefattar kameraövervakning, fyra webbkameror per fartyg dygnet runt eller en observatör ombord. Det ska gå att följa fiskens väg, från vattnet och hela vägen till den ligger i lådorna. De fiskare som frivilligt deltar i projektet och även rapporterar hur mycket fisk som kastas tillbaka i havet ska kunna få en bonus i form av en extra kvot.

En förutsättning för att kunna få bort utkast är dock att torsktrålarnas selektivitet förbättras, det vill säga redskap som sorterar bort oönskad fångst ska användas och att all fångst som tas ombord måste räknas av mot en individuell kvot för varje fartyg.

Nuvarande fiskeripolitik fungerar dåligt

Ett system med individuella årliga kvoter för de fartyg som har fått tillstånd att fånga torsk är också en förutsättning för att det danska förslaget ska kunna fungera på ett bra sätt.

– Det är uppenbart att den nuvarande fiskeripolitiken inte fungerar, säger Eva Kjaer Hansen. Vi måste få stopp på utkasten, all fisk som fångas ska tas i land.

High grading

EU kommissionen föreslår också att förbjuda utsortering av fångsten, high grading, vilket betyder att man sorterar ut och slänger mindre värdefull fisk för att kunna optimera fångsten och öka den ekonomiska vinsten. All fisk som håller den lagliga storleken måste tas om hand.

I projektet ska man också prova att stänga de områden där det finns mycket uppväxande torsk. Pilotprojektet planeras att pågå under två år, innan det är möjligt att införa förbudet mot utkast.

Riksantikvarieämbetets förtjänstmedalj 2009 har tilldelats paret Bergström, Gamleby, för sitt arbete med segelfartygen Linnea och Vega. Kerstin och Egil Bergström i Gamleby utanför Västervik har hållit på med segelfartyg sedan 1960-talet.

I samband med deras arbete med segelfartygen Linnéa, från 1915, och Vega, från 1909, har de vid sitt egenhändigt uppbyggda varv bedrivit en kunskapsuppbyggnad och kunskapsförmedling inom fartygsbevarandet. Det kan även nämnas att både Linnéa och Vega har på ägarens initiativ blivit k-märkta av Statens maritima museer.

– När det kommer till bevarande och bruk av fartyg kan ingen offentlig institution mäta sig med sådana entusiaster som Kerstin och Egil Bergström, säger riksantikvarie Inger Liliequist som i samband med Riksantikvarieämbetets årliga Höstmöte, överräckte förtjänstmedaljen till paret.

Riksantikvarieämbetets förtjänstmedalj går till den person/personer, organisation eller förening som gjort något särskilt och minnesvärt för kulturarvet och kulturmiljövården. Motiveringen för 2009 års förtjänstmedalj lyder:

“Med små medel, ett starkt, personligt engagemang, en stor hantverks- och yrkesskicklighet och ett aldrig sinande gott humör har Kerstin och Egil arbetat i 40 år. Vid sidan av sitt arbete med segelfartygen har paret bedrivit en kunskapsuppbyggnad och kunskapsförmedling. Arbetet har bedrivits med den uttryckliga ambitionen att dela med sig av kunskap och erfarenheter och upprätthålla traditionellt hantverk.”

Draknästebåten Golden Cut 28 och Kvinnobåten á la Volvos konceptbil är två av många spännande båtprojekt på årets Scandinavian Boat Show. Dessutom är det premiärvisning för ett 20 tal båtar på Sveriges mest exklusiva båtmässa.

Draknästebåten Golden Cut 28 och Kvinnobåten a´la Volvos konceptbil är två av många spännande båtprojekt på årets Scandinavian Boat Show. Dessutom är det premiärvisning för ett 20 tal båtar på Sveriges mest exklusiva båtmässa.

– Vi vet att kvinnan står för en tredjedel av bilköpen i Sverige och påverkar 80 procent av dem. Vi utgår från att potentialen är lika stor i båtvärlden, säger Tatiana Butovitsch Temm, vd för affärsutvecklingsföretaget Ampersand som låg bakom Volvo Personvagnars konceptbil YCC, bilen där alla beslut fattades av kvinnor.

Tatiana är med i ett båtprojekt som drivs av Svenskt Marintekniskt Forum och som tillsammans med Kvinnor på sjön har undersökt vad kvinnor vill ändra på i fritidsbåten. Några kommentarer från undersökningen: 1. Hoppa i land: Låååångt till marken från fören på en segelbåt. Rangliga stegar, om det finns några alls. 2. Sittbrunn: Under gång – svårt att se, annat skymmer sikten. Inget regnskydd. 3. Interiör: fuktigt och rått (kläder, sängkläder etc.)

På mässan kommer steg två tas i framtagningen av kvinnobåten. Kerstin Hindrum, projektkoordinator på Svenskt Marintekniskt Forum och Tatiana finns på plats för att få del av ytterligare synpunkter innan det blir dags för att rita och bygga den.

– Kvinnorna är en grupp som fått träda tillbaka vid köpbesluten länge, och det har varit till nackdel för alla. Men nu blir det förhoppningsvis ändring på det. Kvinnobåten kommer att gynna hela familjen och svensk båtindustri, inte minst i ett internationellt perspektiv, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Många premiärvisningar
Världspremiär inomhus är det för Golden Cut 28, eller Draknästebåten, som den också kallas. Det var den båten som Richard Granberg visade upp i TV-programmet Draknästet i våras. Richard fick visserligen inte något direkt ”investerarhugg” från drakarna i programmet, men direkt efter beställde tre av drakarna och båtentusiasterna Mats Gabrielsson, Richard Båge och Sven Hagströmer varsin båt. Produktionen av den mycket exklusiva båten är nu i igång och den första båten med plastskrov visas upp på mässan.

Andra premiärvisningar är till exempel segelbåtarna: Delphia 40,3, trimaranen Dragonfly, Xtreme 25, Hallberg Rassy 310 och 372, Elan 310 och 380, Hanse 375 och trimaranen Corsair Dach 750. Bland motorbåtsnyheterna kan nämnas: Cris Craft Corsair 25 Silver Bullet och Catch som båda har världspremiär samt Bavaria 28, Marino och Paragon 31. Catch kommer dessutom i två versioner, en för fiske och en sportvariant för vattenlek.

Mässan med de lyxiga och stora båtarna
– På Scandinavian Boat Show visas de läckra, tuffa, snabba och exklusiva båtarna, många har mycket hög prestanda och är läckert designade. Så det är mycket att titta på för alla de som kommer till öppningen den 4 november, säger Thomas Sandberg.

Boat of the Show delas ut för 10:e gången
Priset Boat of the Show, mässans båt, utses av ledande båtjournalister i Skandinavien. Priset är nordiskt och juryn består av sex av våra främsta och mest erfarna nordiska båtjournalister.

Ola Skinnarmo berättar
Ola Skinnarmo är förste svensk att segla den beryktade Nordostpassagen. Ola berättar själv på mässan om strapatserna och reflekterar både över naturens gudomlighet samt dess skörhet.

Yacht Club Lounge
Yacht Club Lounge är en exklusiv lounge och mötesplats, där man träffar likasinnade. Man minglar, pratar affärer, diskuterar segling och båtar, eller bara tar de lugnt med en kopp espresso, ett glas vin eller champagne till bra DJ-musik.

Båtar, mat och hälsa – tre mässor samma helg
– Förutom en välfylld och lockande båtmässa som besöks av många tusen människor under onsdagen till söndagen, så kommer besökarna också att vallfärda till mässhallarna speciellt under helgen den 6-8 november. Parallellt går nämligen mässorna Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässan för alla som bryr sig om sin hälsa, samt Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning.

– Det blir en riktigt hälsosam upplevelsehelg för hela familjen med andra ord, både för magen, hälsan och plånboken, säger Thomas Sandberg.

Länk: www.scandinavianboatshow.se

True Heading distribuerar i hela Skandinavien en ny unik lösning för att kunna presentera AIS på en egen display ombord.

Vesper Marine startades av Deirdre Schleigh och Jepp Robibins efter flera år till sjöss ombord på segelbåten Vesper.

De tog fram sin produkt AIS WatchMate för att man saknade en lösning för att presentera AIS data fullt ut ombord på ett lättförståligt sätt samt med en låg strömförbrukning. Med en AIS WatchMate kan en plotter stängas av tex under långsegling och energiförbrukningen minskas drastiskt.

Vidare kan AIS WatchMate presentera flera nya AIS meddelanden som det lär dröja länge innan de flesta plottertillverkare har implementerat. Exempel på sådana meddelanden är tex de väldigt användbara informationen från väderstationer som redan idag driftsatts av Sjöfartsverket efter våra kuster. Information om vindriktning, vindhastighet, vattenstånd, strömriktning, strömhastighet, vattentemperatur och lufttemperatur är exempel på data som sänds i realtid från ca 40 olika platser. AIS WatchMate finns i två modeller, med och utan inbyggd AIS mottagare. Priser från 4 600 kr.

True Heading AB är världsledande inom AIS området vilket är en ny och viktig säkerhetsutrustning för navigationen. För Volvo Ocean Race har det t.ex. varit självklart att ha detta ombord och på vissa platser ett krav. True Heading försåg alla 8 deltagande båtar med AIS. Av oss kommer ni att lära er att klara ut alla de frågetecken och missuppfattningar som finns kring området AIS. Vi var med och skrev AIS standarden och kan det mesta om inom området AIS. Dessutom kanske vi kan lära er ett och annat som händer inom denna nya teknik.

Länk: www.trueheading.se

Sverige måste underteckna barlastkonventionen för att stoppa den okontrollerade spridningen av främmande arter via barlastvatten. Det kan sporra andra Östersjöländer att följa efter, säger WWF när riksdagens trafikutskott i morgon tisdag bereder regeringens proposition.

– Varje fartyg som trafikerar världshaven utan att rena sitt dumpade barlastvatten spelar rysk roulette med miljön, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

Oftast dör de främmande arterna i den nya miljön, men det finns flera historiska exempel på att de får fäste – och i värsta fall får hela ekosystem att haverera

– Som EU ordförandeland bör vi aktivt driva frågan om barlastutsläppen och också vara en förebild som sätter press på andra Östersjöstater. Ett avslag i trafikutskottet skulle vara en oförlåtlig skamfläck för Sverige, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.

I juli publicerade WWF rapporten ”Silent Invasion”. Där beskrivs bland annat hur 80 miljoner ton barlastvatten årligen fraktas och dumpas över världshaven. Skadorna på miljön uppgår till drygt 50 miljarder kronor. I Östersjön har till exempel svartmunnad smörbult och ullhandskrabba fått fotfäste. Ett annat exempel i Östersjön är den nordamerikanska kammaneten som i princip slog ut det värdefulla ansjovisfisket i Svarta havet på 90-talet.

För att få bukt med problemen krävs en internationell reglering där den globala sjöfarten måste ta hand om sitt barlastvatten av sjöfarten. Barlastkonventionen antogs av FNs sjöfartsorgan IMO 2004, men har ännu inte trätt i kraft eftersom för få länder skrivit på. Kravet är att minst 30 stater som står för 35 procent av världshandelsflottan undertecknar konventionen för att den ska gälla – hittills har 18 länder med 15 procent av världshandelsflottan skrivit på. Om konventionen inte antas före februari 2011 måste en ny process påbörjas.

Även från redarhåll höjs röster för att barlastkonventionen ska träda i kraft. Regelverket till sjöss måste dock gälla i alla länder för att få effekt. Och tekniken för rening finns redan.

– Sjöfarten både kan och vill minska belastningen på våra hav. Utrustning för att rena barlastvatten finns och vi är ett antal ansvarsfulla redare som redan idag installerar reningsutrustning, säger Sara Gorton, miljöchef på Wallenius Marine.

Det italienska rederiet MSC Cruises hårdsatsar på kryssningar i Karibien inför vintern. Säsongen förlängs med två månader, antalet rutter utökas och nya exotiska destinationer som Montego Bay på Jamaica och Playa del Carmen i Mexiko erbjuder en större variation i utflyktsprogrammet.

Statistik från European Cruise Council visar att 24 % av alla svenskar som reste på en kryssningssemester under 2008 valde en kryssning i Karibien. Ett varmt och soligt vinterklimat och möjligheten att kombinera avkoppling ombord med spännande utflykter på flera paradisöar gör en kryssning i Karibien till en drömresa för många.

– Intresset för att kryssa i Karibien är stort och allt fler upptäcker att en kryssning är ett väldigt prisvärt semesteralternativ i Karibien. Att dollarn är relativt billig just nu ökar också intresset, säger Håkan Jalvén, försäljningschef på MSC Cruises.

För att möta intresset breddar MSC Cruises sitt Karibien-program inför vintersäsongen 2009/2010. Säsongsstarten är tidigarelagd två månader från januari till november vilket innebär fler kryssningar i olika längder om 5-, 7- och 10 nätter och fler olika rutter med nya destinationer som Montego Bay på Jamaica och Playa del Carmen i Mexiko. Sammanlagt finns upp till 12 olika dagsutflykter i de olika hamnarna, allt från arkeologiska lämningar till snorkling.

– Vi erbjuder ett bredare kryssningsprogram i Karibien än någonsin och lanserar även mer flexibla paket för MSC Fly & Cruise så att man kan förlänga vistelsen i land före eller efter kryssningen. Exempelvis är det många barnfamiljer som vill passa på att besöka nöjesparker när de ändå är i Florida, säger Håkan Jalvén.

Samtliga kryssningar i västra och östra Karibien är med ett av MSC Cruises mest moderna fartyg, MSC Poesia som sjösattes 2008. Ombord finns förutom två pooler och fyra restauranger också ett 1 160 kvadratmeter stort spaområde. MSC Poesia har fler än 800 hytter med privata balkonger.

Länk: www.msccruises.se

Göran Petersson, Hallberg-Rassys styrelseordförande, har valts in i IOK (Internationelle Olympiska Kommitten). Valet gjordes den 9 oktober i Köpenhamn i samband med IOK-mötet där. Göran Petersson kommer att jobba inom IOK is sin roll som ordförande för ISAF (International Sailing Accosiation Federation) och kommer att ha den här rollen i åtta år.

Göran Petterson är ordförande i ISAF sedan november 2004 och återvaldes i november 2008. Han har också varit medlem i internationella olympiska juryn i alla OS mellan 1980 och 1996 och var juryordförande i OS 1992 och 1996.

Göran Petersson säger: “Att bli IOK-medlem är inte bara en stor ära, det är också ett stort ansvar och jag ser fram emot att arbeta för seglingssporten i detta globalt sammanhang.” Magnus Rassy, Hallberg-Rassys VD säger “Det är en stor tillgång att få arbeta med en person med så oerhört brett kunnande som Göran Petersson såsom vår styrelseordförande”

Göran Peterson har varit styrelseordförande för Hallberg-Rassy sedan mitten av 90-talet. Det behöver väl knappast tilläggas att Göran Petersson privat seglar en Hallberg-Rassy.

Läs mer här: http://www.sailing.org/30000.php

Efter att ha åkt ut mot den regerande världsmästaren Ian Williams i kvartsfinalen lyckades Berntsson Sailing Team tillslut vinna matchen om femte-platsen.

I kvartsfinalen låg svenskarna under med 2 poäng inför dagens seglingar, Berntsson Sailing Team behövde 3 raka segrar för vidare avancemang.

Svenskarna inledde första seglingen aggressivt och lyckades stressa motståndaren till regelbrott. Domaren dömde dubbel straffsväng till motståndaren. Johnie med besättning fick därmed en betryggande ledning som höll hela vägen in i mål.

Andra seglingen började desto sämre. Berntsson fick ett straff dömt mot sig i förstarten. Britterna seglade klanderfritt och även om avståndet mellan båtarna aldrig var långt så gavs aldrig någon möjlighet att kvittera.

Drömmen om semifinal försvann men seglingarna fortsatte om platserna 5-8. Första placeringsmatchen seglades mot den unge Torvar Mirsky, Aus, som just nu leder World Matchracing Tour. Johnie kontrollerade matchen och fick en drömstart. Ledningen på någon båtlängd drygades ut. Berntsson Sailing Team vann och var nu klara för matchen om 5e platsen. Matchen om 5e placeringen seglades mot fransmannen Mathieu Richard. Även denna match dominerades av svenskarna som verkade ha hittat storformen en aning för sent denna regatta. Berntsson Sailing team slutade därmed på en 5e plats i det 24 lag starka startfältet.

Laget bestod denna regatta av:

Johnie Berntsson – rorsman
Daniel Wallberg – taktik/fördäck
Johan Bäckman – försegeltrim
Björn Lundgren – storsegeltrim

Sebago lanserar nu en barnkollektion av ytterplagg. Plaggen är framtagna med samma omsorg som vuxenplaggen men anpassade i storlekar.

Cutler Jacket är en vattentät jacka som andas. Materialet är teflonbelagd matterad nylon med tejpade sömmar och mjukt microfleecefoder. Muddarna är justerbara med kardborreband. Färgen är Navy, finns i storlekarna 122 – 164. Pris 1 495 kr.

Mayo Down Gilet är även den vatten-/vindtät och andas. Tyg av kanalsydd nylon och fyllningen 80% gåsdun och 20% fjäder. Färg Navy, storlekar 122 – 164. Pris 995 kr.

Länk: www.sebago.se

Holländska Linssen presenterar nu en helt ny lite mindre båt: Grand Sturdy 25.9 Sedan. Den är på 8,0×3,0 m och innehåller alla de klassiska kännetecknen från Linssen.

– Det låter kanske konstigt, men vår senaste modell kan karakteriseras som vårt nya flaggskepp, säger Yvonne Linssen.

– Mot alla förväntningar har vårt småbåtsprojekt, som vi kallar det, utmynnat i ett stort projekt. Anledningen är att vi ville visa att det går att bygga en innovativ och prismässigt riktig Linssen i storleken 8 m. Materialet är fortfarande stål, som i alla Linssens båtar.

Läs mer på hemsidan: www.linssenyachts.com

Nu drar Kustbevakningen igång rapportering av vattenskoterförare. Trots att inget nytt har hänt i sak har Kustbevakningen skickat ut en pressrelease 12 oktober om att höja bevakningen av skotrarna.

Pressrelease:

Kustbevakningen rapporterar vattenskoterförare

Kustbevakningen kommer nu att börja rapportera vattenskoterförare för brott mot vattenskoterförordningen. Detta under förutsättning att länsstyrelsen anvisat tillåtna områden.

EG-domstolen meddelade den 4 juni 2009 dom avseende de mål som aktualiserats av Luleå tingsrätt angående begäran om ett förhandsavgörande rörande brott mot vattenskoterförordningen.

Kustbevakningen gick i juni, efter att ha tagit del av EG-domstolens dom, ut med ett besked om att myndigheten skulle avvakta med rapportering av vattenskoterförare för brott mot vattenskoterförordningen tills dess att tingsrättens prövning av de aktuella ärendena var klar.

Domarna i de aktuella ärendena har vunnit laga kraft.

Kustbevakningen gör nu bedömningen att Kustbevakningen kan börja rapportera vattenskoterförare för brott mot vattenskoterförordningen under förutsättning att länsstyrelsen anvisat tillåtna områden.

Kommentarer

Olof Malmlöf – kommer INTE att LYDA 16:11:16 2009-10-12

Detta är inget annat än häpnadsväckande dumheter. En allvarlig diskriminering av en hyggligt stor intressegrupp totalt utan rationella grunder.

En vattenskoter av idag är tystare än de flesta andra motorbåtar. Det enda tillfälle de kan störa är just om en eller flera skotrar kör på ett begränsat område (som nu föreslås), hoppar över vågor så impellern (till vattenjeten) pumpar luft. Jag är mot buller och att införa striktare ljudnormer på sjön (och på land) är något jag och säkerligen en majoritet stödjer.

Det finns inte en enda skoterägare som är intresserad av att åka på ett begränsat område. Passar kanske uthyrare men vi som äger åker på kortare eller längre turer. Denna säsong har jag och familjen kört mellan 30 till 100 NM per helg. En modern skoter är mycket sjöduglig vilket kustbevakning, polis och sjöräddning redan vet eftersom de gärna använder vattenskotrar i sin utövning!
Jag kommer inte att finna mig i några diskriminerande begränsningar utan kommer att köra som vanligt och uppmanar alla till civil olydnad! Samtidigt skall vi fortsätta bekämpa detta med legala medel. Det finns inte ett motsvarande förbud någon annanstans i hela världen. Det är skrämmande att en sådan här bestämmelse kan få laga kraft i ett demokratiskt rättssamhälle som Sverige.

LYD INTE!

Sneseglaren 15:00:41 2009-10-13

Kan en borgerlig regering verkligen stå bakom detta? Lanserades ju under sossarnas tid. De är kända för frihetsberövande förslag som att på allvar förbjuda parabol och andra stolligheter

Henke 23:44:03 2009-10-13

@ Sneseglaren, jag tror inte att det här överhuvudtaget varit föremål för någon diskussion i den sittande regeringen. Det är ju inte så att vi i år fått en ny förordning utan den har legat latent i avvaktan på Luleå tingsrätts dom som kom nu i somras och som ogiltigförklarade bäge ifrågavarande åtalen. Det är ytterligare en anledning till att ställa sig frågande till ett nytt ställningstagande från Kustbevakningen, inget har ju förändrats i sak och förordningen har inte prövats rättsligt efter EG domstolens förhandsutlåtande i Juni i år. Det finns många oklarheter kring de svenska begränsningarna som förtjänar en prövning, kan man dessutom få ett tingsrätt att ställa rätt frågor till EG domstolen kommer förordningen att ligga vilande igen tills ett nytt utlåtande från EU och då har vi ett nytt vakum på 4- 5 år…

Hoppas på detta scenario

RK 08:16:54 2009-10-15

Känns ju toppen att Kustbevakningen drar igång denna bevakning 12 Oktober! Antar att den ska pågå fram till mitten på april 2010 ungefär.

Den som påstår att vattenskotrarna av idag är tystare än motorbåtar må ha rätt när det gäller själva motorljudet. Däremot är ljudet från skrov och vatten fortfarande påtagligt och rörelsemönstret annorlunda. Den som har haft en eller ett par vattenskotrar åkande fram o tilllbaks för att hoppa i vågorna framför stranden på sommarstugan vet vad jag menar – det är ett osvikligt sätt att få annars lugna sommarkvällar förstörda!

Jag förstår att det kan vara kul att åka vattenskoter – men den som påstår att dessa ej är störande p g a motorljudet nu är dämpat vet inte vad de talar om.

Sneseglaren 15:20:09 2009-10-15

Till RK. Håller med om att det stör precis som "seglarbarn" i Jollar som åker runt runt i naturhamnar, som ej spända fall i alu masten som slår hela natten. Inte vill vi förbjuda jollar och segelbåtar för det?

Håller inte med om "rörelsemönster". Någon som hyr eller lånar en vattenskoter kanske åker på ett och samma ställe men ALLA jag känner som äger en skoter gör som Olof Malmlöf – åker på turer. Se till att det är samma ansvar och regler som för vilken annan båt som helst. Detta är BÅTAR (exluderar sk. Jetski)

Enda vettiga förbud är mot oljud (typ "amerikabåtar") och införa samma regler som USA – no swell (inget svall) istället för 5,8 och 12 knop. Därtill se till att det efterlevs!

AA 23:18:55 2009-10-17

Sv. sneseglaren: Kanske de du känner, men då känner du inte alla som äger en vattenskoter. T.ex. inte de i Malmö…

RtS 19:16:10 2009-10-18

En onyanserad partsinlaga:
– En vattenskoter är en motordriven leksak.
– En vattenskoter har enorm acceleration och fartresurs.
– En vattenskoter utgör ett nytt inslag i annars tysta ljudmiljöer.
– Att köra vattenskoter är att ha roligt på andras bekostnad.

Comfortina 16:52:59 2009-10-19

RTS: Ett nyanserat svar:
– Ja. Alla fritidsbåtar är "leksaker" Motor, segel eller paddel.
-Absolut!
-Finns inget som stödjer detta påstående. På sjön, havet och i vikar finns andra båtar. Något som är "farkostneutralt" är väl i så fall restriktioner på ljudnivå!
-Det är beteendet hos en kapten/förare som avgör. Inte båttypen

Det verkar som att på sjön och havet har en stor grupp under århundraden alltid varit emot "nymodigheter". Ångbåtar, Fritidsegelbåt, Fritidsmotorbåt, Katamaransegelbåtar, vattenskidåkning och nu vattenskoter!

RtS 08:52:31 2009-10-21

Från ett tidigare onyanserat inlägg till ett något mer nyanserat och beskrivande. Nu har jag läst igenom debattinläggen och även kollat lite kring Vattenskoterförordningen(VSF)

– Olof: Vad jag har kunnat hitta så har Vattenskoterförordningen funnits sedan 1993 med en större revidering 2004. Lagtexter är svåra att läsa men kärnan i båda utgåvorna är att vattenskotrar endast får köras i allmänna farleder och i, av länsstyrelsen, anvisade vatten. VSF har överklagats till EU med ett underligt argument. Vad jag kan förstå så har VSF gällt under hela den tid som EU har tagit på sig att utreda frågan. Alltså, det har varit, och är, förbjudet att köra vattenskoter utanför farleder och anvisade vatten. Det enda som har varit oklart är straffpåföljden. Den ”hyggligt stora intressegruppen”, som du representerar, har alltså inte kunnat motstå frestelsen att köpa en vattenskoter utan har helt enkelt chansat på att EU skall tvinga Sverige att släppa vattenskotrarna fria. Ivrigt uppmuntrade av vattenskoterförsäljarna? Nu verkar det som du tycker att det här med lagar är en privatsak. Tänk om alla skulle resonera så, anarki kallas det!! Angående Sverige och övriga världen så finns det något i Sverige som är ganska unikt. Här finns områden med absolut tysta vattennära miljöer. Det är detta som bemödar mig att skriva detta inlägg. Att behålla dessa miljöer är värt att kämpa för och jag har lagen på min sida. Du tycks vara ett undantag men jag vill påstå att största delen av vattenskoterförarna har köpt dem för adrenalinkickarnas skull och det är dessa förare som nu tillfört en ny ljudförorening där det tidigare var tyst och lugnt. Det kallar jag för odemokratiskt! Vad demokrati och frihet bygger på är: Den enes frihet får inte vara den andres ofrihet! Skall vi följa demokratiska regler som du anför som argument så kan vi ju låta utfallet av veckans fråga avgöra.

– Snedseglaren: Vill påstå att de båda regeringsgrupperingarna har lärt sig av misstaget med snöskotrar. I Sverige har vi liberala regler och i Norge är snöskoteråkandet mycket kringskuret. Tänk dig att ligga i en solig snöbivack och bara njuta och så närmar sig en snöskoter. Fy —!

– Henke: Vattenskoterförordningen finns och den är idag gällande lag och har varit det sedan 1993 resp. 2004. Alltså innebär ett beslutsvakum inte att det är fritt fram för vattenskotrarna.

– RK: Jag har upplevt precis samma som du med detta oljud. Ylande och brölande.

– Snedseglaren: I insjöar så är det helt klart att det är användningssättet som är störande, rörelsemönstret. De som kör där är inte ”båtfolk” utan har vattenskotern som ett komplement till motorcykeln. Jag hoppas innerligt att vattenskotern aldrig blir klassad som båt. Det vore en katastrof för alla som har en sommarstuga vid eller bor nära en insjö.

– AA: De finns inte bara i Malmö.

– Comfortina: Vad jag upplevt så är fina sommarkvällar vattenskoteråkarnas tid för lek. Ljudets spridning över en lugn vattenyta känner du till. Man kan höra en ”lekande” vattenskoter på 5 km avstånd. Om vattenskotern vore ”ljudlös” så vore jag ägare till en sådan.

Henke 10:35:41 2009-10-30

Nytt inlägg i debatten och jag kan inte undgå att först vända mig till RtS som verkar otroligt kunnig inom det juridiska området och dessutom visar en förkärlek att använda många bokstäver för att beskriva sin syn.
Helt klart är att vi aldrig kommer att uppnå en situation där alla älskar vattenskotrar och det är väl heller inte ambitionen, det handlar snarare om att alla som färdas på sjön ska behandlas på samma sätt. Vattenskoterförordningen har funnits sedan 1993 och omarbetades 2004 men det gör den inte mer rättvis för det. I juni i år kom ett förhandsutlåtande från EG domstolen på frågor ställda av tingsrätten i Luleå om hur man skulle döma i två fall från 2004. Förbudsivrarna jublade och tog domen som en stor seger utan att egentligen läsa vad domen sa. Man gjorde som brukligt är, man tog valda delar av domen och hängde upp sig på det. Vad domen sa var att förordningen kan gälla förutsatt att man uppfyller ett antal krav vilket man överlät på svenska domstolar att avgöra.
Resultatet efter denna dom och sedermera domarna i Luleå där tingsrätten ogillade bägge åtalen på legalitetsprincipen (det fanns vid tidpunkten inga tillstånd meddelade och således kunde man inte döma förarna) är;
2 fall där åklagaren valt att inte ta upp fall för ny prövning efter att man konstaterat att förordningen och tillståndsgivningen inte svarar upp till kraven.
En friande dom i Sundsvalls tingsrätt där dom meddelades denna vecka på grund av att länsstyrelsen varit alltför snäv i tilldelning av områden för vattenskoterkörning, det är tillåtet endast i allmäna farleder i länet. Detta är, helt enligt utslaget i EG domstolen, att gå för långt för att uppnå miljömålen och ett allmänt förbud utanför farlederna är inte förenligt med EG rätt.
Av fem fall har NOLL lett till fällande dom!
Vem tror på förordningen nu? Jag är övertygad om att Kustbevakningen nu omprövar sitt ställningstagande igen, vad är vitsen att de jagar vattenskoterförare för brott mot en förordning som ingen domstol kan döma någon för därför att förordningen i sig är olaglig??

Trevlig vinter och en härlig vattenskotersäsong 2010!

/Henke

Nisse 13:39:03 2009-10-30

Men förordning är fortfarande inte provad i ett län där det finns områden ytlysta för vattenskoteråkning, som i Skåne län. Så ropa inte hej än…

stefan 15:36:19 2009-10-30

Skåne Län har 33 kommuner där finnes fyra småområden
tro inte det räcker,det är nästintill totalförbud i Skåne län
Vilket är ett brott mot art 28 EG Kbv har inget att hämta i
Skåne Län.

Henke 10:49:43 2009-11-02

@Nisse, I skrivande stund har vi faktiskt haft en prövning av förordningen i ett län som meddelat föreskrifter; Västernorrlands län och i Sundsvalls kommun. Det ledde till en friande dom då länsstyrelsen endast meddelat föreskrifter för allmän farled och kortaste väg till och från. Tingsrätten i Sundsvall konstaterar att detta strider mot EG rätt i och med att det är ett allmänt förbud mot åkning i alla vatten utanför de allmäna farlederna vilket EG domstolen i sin dom i Juni i år slog ner på men som förbudsivrarna i Sverige har valt att bortse ifrån. Det kommer ytterligare en dom i Sundsvall den 11 November och facit såhär långt sedan EG domen i Juni i år ett friande, ett antal nedlagda otal och INGA fällande domar!!!
Vattenskoterförordningen är död!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

stefan 21:41:35 2009-11-07

Vattenskoterförordningen har aldrig levt den var dödfödd från början !

AA 11:22:00 2009-11-08

Låt oss då hoppas att vi väldigt snabbt kan få till båtkörkorten, så att vi blir av med buset. Annars så har ni snart en repris på förbudet i någon form.