Nyheter

Tyska Bavaria Yachts byter logotyp och företagsdesign. Premiären för den nya designen hölls på båtmässan Interboot i tyska Friedrichshafen, där företaget bland annat visade nyheterna Cruiser 32, Cruiser 55 och Sport 28 i en monter som såg ut som den på bilden här intill.

Den nya designen sägs både vara traditionell som bärare av varvets värden och modern. Den ska fungera väl tillsammans med båtar som till exempel Cruiser 55 och Deep Blue 46, som är designade i samarbete med Farr Yacht Design (endast Cruiser 55) och BMW Group DesignworksUSA, en underleverantör till BMW Group.

Bavaria har byggt båtar sedan 1978. Under “normala” ekonomiska tider bygger varvet fler än 3 000 motor- och segelbåtar per år. 60% av produktionen är segelbåtar medan resterande 40% är motorbåtar. 85% av produktionen exporteras. Sedan företaget startade har Bavaria byggt över 30 000 båtar.

Länk: www.bavaria-yachtbau.com

Den engelska båtbyggaren Fairline gör som flera andra stora engelska varv, de satsar på att förnya sitt båtsortiment ordentligt för att gå stärkta mot bättre tider. Tre större nyheter presenterades på båtmässan i Southampton.

Nyheterna var Fairline Squadron 65, Fairline Squadron 41 och Fairline Targa 58 Gran Turismo. Det är en trio lyxiga båtar i en kategori som inte direkt vänder sig till “vanligt båtfolk” utan till de som verkligen har råd att spendera stora belopp på sitt båtintresse. Det finns dock gott om sådana kunder både på den engelska marknaden och internationellt sett.

Av nyheterna är Squadron 65 den största. Det är ett riktigt flytande sommarnöje med en prislapp på cirka 20 Mkr. Då får man kojer för åtta personer och 2×2 200 hk motorer som innebär en marschfart på 35 knop.

Den något mindre Targa 58 Gran Turismo visades på konstruktionsstadiet, det vill säga inte som färdig båt. Den är försedd med tre kabiner och är försedd med Volvo Penta D12 motorer.

Squadron 41 har, liksom övriga båtar i Squadron-serien, en rejält tilltagen flybridge. Även badbryggan är väl genomtänkt och den har till exempel plats för en RIB. Priset är cirka 5 Mkr.

Länk: www.fairline.com

Regeringen fortsätter särskilt prioritera klimat och hav med 2010 års budgetproposition. Internationella klimatinvesteringar tillförs 200 miljoner kronor och havsmiljösatsningen ytterligare 105 miljoner kronor för 2012. Nya medel anslås även för genomförandet av kemikalielagstiftningen REACH och Inspire-direktivet.

– Med de nu beslutade satsningarna har regeringen tillfört miljöområdet drygt 20 miljarder kronor under mandatperioden, en ökning med nära 5 000 miljoner kronor, jämfört med förra mandatperioden, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– Sverige tar täten när det gäller att ha det mest ambitiösa klimatmålet och med en konkret plan för att fasa ut fossil energi. Takten i skyddet av biologisk mångfald har mer än fördubblats och en havsmiljard har satsats på våra hav. På område efter område har regeringen flyttat fram positionerna och stärkt svenskt ledarskap på miljöområdet, säger Andreas Carlgren.

Satsningen på klimatområdet fortsätter. Arbetet med klimatanpassning och klimatforskning fortsätter. Regeringen föreslår nu en förlängning av insatser för anslaget internationella klimatinvesteringar genom en ökning med 200 miljoner kronor 2012. Totalt satsas 1,05 miljarder kronor under en femårsperiod 2008-2012 på internationella klimatinvesteringar.

Gröna investeringar är en nyckelfråga i klimatförhandlingarna. Samtidigt pågår ett intensivt arbete för att reformera Clean Developing Mechanism, CDM. Kontrollen ska stärkas för att minskningar sker som annars inte skulle ha gjorts och för att bredda projekten till fler områden och länder. Särskilt de minst utvecklade länderna som ofta drabbas hårdast behöver ta del av projekten.

– Sverige ska visa ledarskap både vad gäller det vi gör här hemma och internationellt. Till de senaste årens kraftiga satsningar läggs nu ytterligare pengar till gröna klimatinvesteringar i utvecklingsländer. Åtgärder för de allra fattigaste länderna som ofta drabbas hårdast av klimatförändringarna är en nyckelfråga. Att stärka förtroendet mellan utvecklingsländer och industrialiserade länder är avgörande för en ambitiös överenskommelse i Köpenhamn i december, säger Andreas Carlgren.

När alliansregeringen tillträdde 2006 fanns inget havsmiljöanslag i budgeten. Alliansregeringen rivstartade en havsatsning och närmare en miljard kronor har avsatts under mandatperioden. Ytterligare 105 miljoner tillförs nu för 2012. En havsproposition har lagts fram med ett 30-tal olika uppdrag till myndigheter för en förbättrad havsmiljö. En havsmiljömyndighet ska bildas. Arbetet med att utreda myndighetens verksamhetsområde pågår.

– Regeringen har satsat ojämförligt stort på att förbättra miljön i Östersjön och Västerhavet och satsningen fortsätter. Den nya myndigheten kommer att vara en samlande kraft för åtgärderna, säger Andreas Carlgren.

En tredjedel av miljöbudgeten under mandatperioden går till åtgärder för biologisk mångfald. Takten i skyddet av skog har mer än fördubblats, jämfört med tidigare. Totalt har 184 000 hektar skog skyddats under alliansregeringen, vilket gör att målet om totalt 400 000 hektar skyddad skog till 2010 till skillnad mot tidigare nu är inom räckhåll.

Satsningar inom miljöbudgeten, utgiftsområde 20:
– Regeringens satsningar på klimatområdet fortsätter. Regeringen aviserar en förlängning av insatser för anslaget Internationella klimatinvesteringar genom en ökning med 200 miljoner kronor 2012.
– Regeringens havsmiljösatsning fortsätter. För 2012 beräknas anslaget för havsmiljö öka med 105 miljoner kronor.
– Arbetet med klimatanpassning som inleddes 2009 fortsätter. Regeringen satsar ytterligare 17 miljoner kronor under åren 2010 och 2011 samt 92 miljoner kronor år 2012 på klimatanpassning.
– I samband med den så kallade. klimatmiljarden tillfördes SMHI 8 miljoner kronor per år 2008-2010 för klimatforskning vid Rossby Centre. Denna satsning fortsätter genom att anslaget till SMHI tillförs 8 miljoner kronor för åren 2011 2012.
– I enlighet med forskningpolitiska propositionen tillför regeringen anslaget för Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggnad (Formas): Forskning ytterligare 11,5 miljoner kronor per år från och med 2010.
– För att möjliggöra utökad kemikalietillsyn, snabbare handläggning av ansökningar om godkännande av bekämpningsmedel samt säkerställa att Sverige fortsatt kan agera som en av de mest drivande medlemsstaterna i kemikaliearbetet inom EU och internationellt tillför regeringen anslaget till Kemikalieinspektionen 30 miljoner kronor per år från och med 2010.
– För genomförandet av Inspire-direktivet i svensk lagstiftning föreslås att ett nytt anslag för Inspire uppförs på statsbudgeten. Anslaget ska användas för att finansiera samordningen av genomförandet, för att ta fram en nationell portal samt för att finansiera vissa andra merkostnader som följer av direktivet. Det övergripande syftet med Inspire är underlätta tillgången till information för den europeiska miljöpolitiken; för att beskriva tillståndet i miljön, kunna följa förändringar och göra informationen offentlig. Regeringen tillför anslag för Inspire 50 miljoner kronor för åren 2010-2012.

Havsöringen är en av de allra populäraste sportfiskarna i Stockholms Skärgård, men öringbestånden har det svårt i länet. Sportfiskarnas insamlingsprojekt tillsammans med svenska musiker, “Ge fan i våra vatten”, vill dra sitt strå till stacken för att förbättra situationen. Därför tar man nu initiativ till ett projekt som kan komma att tillgängliggöra så mycket som en mil med lekbottnar för öringen i Moraån.

– Moraån är redan idag ett viktigt vattendrag för öringen, men en damm vid väg 57 i Järna stoppar fiskens vandring. Därför tar vi nu initiativ till att påbörja processen för att riva dammen, berättar Stefan Nyström, Generalsekreterare i Sportfiskarna.

Havsöringen växer sig stor i havet men är beroende av strömmande vatten för att fortplanta sig. Människan har på många sätt försämrat miljöerna i rinnande vatten, bland annat hindrar dammar och andra hinder ofta fiskarna att nå sina lekplatser. Om dammen vid Järna försvinner kan så mycket som en mil nya lekområden komma att bli tillgängliga för havsöringen i Moraån och dess biflöden.

– Den här typen av projekt brukar ta lång tid och vi investerar nu för att göra den förstudie och de mätningar som krävs. Ambitionen är att Moraån ska bli ett av länets viktigaste öringvatten. Det har det chans att bli med rätt åtgärder, säger Stefan Nyström.

Ge fan i våra vatten är ett samarbete mellan svenska musiker och Sportfiskarna. Projektet syftar till att uppmärksamma miljöproblemen under ytan och samla in pengar till fiskevård. Tidigare har bland annat ett samlingsalbum med 12 svenska rockband getts ut. Onsdag 23 september släpps Pernilla Anderssons nya album “Ashbury Apples” som är tillägnat Ge fan i våra vatten.

– Havsöringen är min favoritfisk och jag bor och fiskar själv i Stockholms Skärgård. Det är jättekul att kunna bidra till ett långsiktigt arbete för att få fler öringar i havet. Vi som fiskar mycket har verkligen märkt att det blivit drastiskt mycket färre fiskar, säger Pernilla Andersson.

Länk: www.sportfiskarna.se

Foto: Thron Ullberg.

Vasamuseet lägger nu till ytterligare ett språk på sina guidade turer och pedagogiska program: teckenspråk. Sista helgen i varje månad kommer museet erbjuda en kostnadsfri pedagogisk barnverksamhet på teckenspråk samt en guidad tur runt museet. För den som istället väljer att förboka teckentolkarna gäller samma pris som till de andra språken.

Vasamuseet skiljer sig från andra ställen där liknande satsningar gjorts eftersom museet valt att utbilda guider som själva har teckenspråk som första språk. Utbildningen har skett i samarbete med Tolkcentralen vid Stockholms läns landsting.

– Teckenspråk är inte ett hjälpmedel utan ett språk och en kultur, därför har vi utbildat tre teckenpedagoger och guider som själva är döva. Det känns bra att vi nu äntligen kan lägga till teckenspråket, vi arbetar kontinuerligt med tillgänglighetsfrågor, säger museichef Marika Hedin.

Bilden:
Lördag 26 september går startskottet för guidade turer på teckenspråk på Vasamuseet. Museets tre teckenspråkguider Jonas Brännvall, Irina Bozkurt och Joakim Hagelin Adeby visar här tecknen Kung, Vasa, Kanon. Foto: Anneli Karlsson, SMM.

På söndag 27 september är det dags för hjulångaren Eric Nordevall II att bogseras från Forsviks Varv för att slussas i Göta kanal. Föreningen som står bakom detta fantastiska projekt säljer biljetter till passagerare som vill följa med på denna historiska båttur.

Program: 27 september

Kl. 12.00
Hjulångaren Eric Nordevall II bogseras från Forsviks Varv
till Göta kanals inlopp i Forsvik.

Kl. 12.30 -13.30
Bli Hjulångarens första slussande passagerare!
20 passagerarbiljetter för upp respektive nedslussning
säljs à 200;-
Försäljning/Andelar.
Guidning/ombordstigning 50;-/person.

Kl. 14.00
Hjulångaren kommer på traditionellt vis bli slussad med
draghjälp.

Kl. 14.30
Hjulångaren vänder i sågverksdammen. Tar 20 nya
passagerare och slussar ner till Göta kanals inlopp.

Kl. 16.00
Hjulångaren åter till bryggan vid Forsviks Varv.

Länk: www.nordevall.com

Victory Team fortsätter att vinna i VM i Offshore racing. Teamet tävlar i klass 3 med en båt ritad av vår svenske designer och konstruktör Ocke Mannerfelt, som står bakom flera mycket intressanta racingbåtar. Den senaste segern kom vid tävlingar i Italien.

VM i Offshore racing i näst största klassen, där båtarna har motorer på 6 liter, avgjordes i förra veckan i italienska Nettuno, som ligger utanför Rom.

– Tävlingen består av tre race där alla racen räknas.
Vann gjorde totalt Victory Team från Dubai med båten Fazza, säger Ocke Mannerfelt.

– Dom vann faktiskt alla tre racen, vilket är unikt.

Båten är ritad av Ocke Mannerfelt och har även vunnit många prestigefulla tävlingar i mellanöstern. Totaltreans båt var också en likadan båt som Victory Teams, det vill säga ritad av Ocke Mannerfelt.

Den svenske föraren Claes Westerlund har också en likadan båt som Victory Team. Claes kommer i vinter att köra sin nya båt i tävlingarna i Mellanöstern.

Länk: www.victoryteam.ae/news_detail.asp?id=67

Kommentarer

Bränn olja – ät mat 15:23:08 2009-09-22

Konstigt, på Victory Teams hemsida står det att båten är designad av Michael Peters…

ocke 18:21:38 2009-09-22

Det stämmer att Victoty Teams Class 1 båtar är ritade av Michel peters.
Den som vann nu tävlar i klass 3

Den politiska viljan finns. Det vi behöver nu är samsyn och gemensam plan för hur vi ska säkerställa havsmiljöernas välstånd. Inom och utanför EU. Helcoms Baltic Sea Action Plan lyftes fram som ett steg i rätt riktning på en internationell konferens.

Under två dagar har runt 150 personer samlats i Stockholm för att diskutera de värden som havet erbjuder oss. De som deltog var speciellt inbjudna tjänstemän och beslutsfattare på nationell nivå i framförallt EU:s medlemsländer. Mötet är ett av de expertmöten Naturvårdsverket arrangerar under ordförandeskapet.

Syftet med konferensen var att ge en bättre förståelse för marina ekosystemtjänster, hur de förhåller sig till varandra och vilka värden de ger oss.

 Budskapet från deltagarna var tydligt. Förutsättningen för en blomstrande framtid är hälsosamma ekosystem. Vi har nu ett gemensamt ansvar för att utveckla åtgärder och arbetsformer för att se till att vi når dit, säger Björne Olsson chef för havsmiljöenheten.

Under mötet fick deltagarna ta del av exempel på hur dessa värden kan lyftas in i politiska beslutsprocesser och bidra till att utforma lämpliga styrmedel.

Bland talarna fanns bland annat professor Terry Hughes som delade med sig av sina erfarenheter från Stora Barriärrevet. Där har man, bland annat genom att skapa olika zoner, lyckats få många fiskbestånd att återhämta sig.

I vissa zoner har fiske varit helt förbjudet, i andra har fritidsfiskare fått fiska men inte yrkesfiskare och på ytterligare andra ställen har man även haft ett kommersiellt fiske. Det går att dra paralleller till andra områden, bland annat Östersjön.

 Det är samma problem med utsläpp av näringsämnen och överfiske. Och sedan har vi den stora okända faktorn, klimatförändringen, säger Terry Hughes.

Björne Olsson, chef havsmiljöenheten, 08-698 85 48, bjorne.olsson@naturvardsverket.se

Seglingsarrangören Croatia Yacht Club som arrangerar seglingssemestrar i Kroatien har gått in i Hummingbird Lifestyle Travels familj av specialiserade researrangörer.

Sedan 1985 har Croatia Yacht Club hjälpt tusentals svenska seglare att förverkliga sina drömresor i den kroatiska skärgården. Medarbetarna är själva seglare och alla har under perioder arbetat på basen i Kroatien, seglat många av båtarna och besökt de flesta av de bästa hamnarna. Och med egen personal på plats, servicebåt och egen segelbåtsflotta har Croatia Yacht Club under många år fokuserat på att kunna erbjuda en garanterat lyckad seglingssemester i Kroatien.

Croatia Yacht Club är specialiserade på uthyrning av segelbåtar med eller utan skeppare. Med en egen flotta av segelbåtar kan gästerna välja att enbart hyra båt alternativt boka färdiga paket med flyg från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn. Det är även möjligt att boka seglingskurser eller kombinera seglingssemestern med en Kroatiensemester på land.

Det svenska kontoret har nu flyttat in på Gibraltar Herrgård i Göteborg tillsammans med övriga bolag i Hummingbird Lifestyle Travel-familjen.

Länk: www.croatiayachtclub.se

Länk: www.hummingbirdtravel.se

Holländska båttillverkare är väldigt skickliga på att bygga båtar i stål. Finishen på ytbehandlingen är mycket hög och båtarna ofta väl genomtänkta med goda funktioner som bobåt. Nu kommer en ny Hardtopversion av en av Pedro-Boats storsäljare på 44 fot.

Båten heter Levanto 44’ och har tagits fram efter särskilda önskemål från kunder i Ryssland och Skandinavien. De vill ha ett fast styrhus som alternativ till den öppna modell av båten som redan finns. Därför har Pedro-Boats tagit fram en Hardtop i aluminium.

– Vi har tagit fram denna Hardtop som ett alternativ för våra kunder. Den kan enkelt monteras av om båten behöver transporteras i kanaler med låg höjd eller på vägen, säger André van der Velde, utvecklingsansvarig hos Pedro-Boats.

Den första båten av modell Levanto 44 Hardtop har redan lämnat varvet för destination Ryssland. Varvet har även intresserade kunder i Norge och Sverige.

Länk: www.pedro-boat.nl.

Fakta om båten
Technical specifications Levanto 44’
Length o.a. 13,40 m
Width 4,30 m
Beam 1,25 m
Fueltank 750 liter
Fresh water tank 600 liter
Waste water tank 350 liter
Berths 4 – 12
Weight 16.000 kg
Engine Perkins M150Ti,
109 kW (148 hp)
CE-designcategory B

Simrad Yachting presenterar två nya produkter i sin NSE-serien inom multifunktionella enheter (MFDs). NSE produkterna har ett mycket bra användargränssnitt på en marknadsledande nivå. Detta gäller även när det kommer till robust konstruktion och kraftfull prestanda. NSE serien består av NSE8 och NSE12 vilka baseras på ljusstarka och högupplösliga 8”- respektive 12” LED skärmar. NSE serien levererar “det bästa av det bästa” inom radar-, kartplotter- och ekolodsteknik.

– Vi har utvecklat ett system som ger båtfolk bästa prestanda, ett otroligt intuitivt användargränssnitt och möjlighet att expandera systemet på ett mycket enkelt sätt. Detta i silrena och sobert eleganta utformade multifunktions displayer, säger Mike Fargo, Simrad’s Product Line Director på Navico.

– Designad för högsta kvalitet och maximal pålitlighet, är det marknadsledande konceptet. Enheterna är idealiska för alla som seglar, åker motorbåt samt för sportfiske entusiaster som endast nöjer sig med det bästa inom marin elektronik. NSE serien kan likaväl installeras på en lyxjakt eller i styrhytten på en arbetsbåt.

Simrad NSE8 och NSE12 är lätta att installera och använda. De omfattar allt som krävs för att navigera med förprogrammerad kartografi av exceptionellt hög kvalitet. Alla NSE system som säljs i Europa är installerade med den prisbelönta Navionics® Platinum kartografi som även omfattar satellitfoto och 3D presentation.

Den mångsidiga Simrad NSE kombinerar den ledande tekniken från varumärkena inom Navico koncernen, vilket ger tillgång till den bästa och allra senaste teknologin från världens främsta experter på sitt område. Simrad NSE har direktfunktionsknappar som ger helt lysande och enkel hantering. Resultatet är ett smart nytt menybaserat användargränssnitt som innehåller särskilda lägen för att maximera funktionalitet och tillgänglighet för yrkes- och fritidsanvändare.

Den vridbara multifunktionsratten har inbyggd tryck funktion som ger kontroll över menyer och viktiga funktioner. Zoomingen av denna produkt sker endast genom att vrida på multifunktionsratten, och dess snabbhet i zoomningen är marknadens allra bästa. Man måste helt enkelt se det för att tro på det.

Simrad NSE-serien är kompatibel med några av de mest kraftfulla tekniska innovationer som finns tillgängliga, inklusive prisbelönta BR24 Broadband Radar, HD Digital Radar, BSM-1 Broadband Ekolod modul och GS15 High Speed 5Hz GPS-antenn.

Mike Fargo fortsatte:
– Simrad Yachting har höjt ribban för navigation och GPS-teknik med NSE8 och NSE12. Den nya serien multifunktionsdisplayer har utformats för kvalitet och prestanda, integrering “Best in class” teknik på alla nivåer.

Länk: www.simradyachting.com

Länk: www.sportmanshipmarin.se

Under augusti ökade Statoils försäljning av etanolbränslet E85 med 6 procent jämfört med föregående månad. Jämfört med augusti förra året minskade försäljningen med 21 procent. – Det är glädjande ur klimatsynpunkt att vår försäljning av E85 ökar något igen. Vi kan konstatera att prisförhållandet mellan bensin och E85 påverkar försäljningsvolymerna på E85. Även miljöbilisten är prismedveten, säger Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig, Statoil.

Under augusti sålde Statoil över 6,4 miljoner liter E85. Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 388 stationer över hela landet. Samtidigt som Statoil satsar på tankställen för E85 vill företaget också snabbt öka låginblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel.

– Ett effektivt sätt att minska trafikens klimatpåverkan är att öka låginblandningen av etanol i bensin, från dagens fem till tio procent. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen agera för att möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Försäljningen över Statoils stationer under augusti 2009 utgjordes till 8,1 procent (7,8 procent i juli) av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 60 procent, medan andelen diesel uppgick till 31,9 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under augusti 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med 22 156 ton. Det motsvarar utsläpp från 7 451 genomsnittliga bensindrivna personbilar.

Etanolen i Svenska Statoils E85 uppfyller StatoilHydrokoncernens hållbarhetskrav som ställer krav på koldioxidreduktion, goda arbetsförhållanden och antikorruption.

Helgen den 25-27 september blir det stor båtfest i Limhamns Småbåtshamn. Det kommer att visas nya båtar och tillbehör i sjön och på land. På bilden syns Delphias huvudkontor i Limhamns småbåtshamn.

Limhamns Småbåtshamn är idag en av landets största och bästa småbåtshamnar dock har man tidigare inte lyckats marknadsföra den till en bredare målgrupp. En väl fungerande småbåtshamn lyfter hela Malmö som turistattraktion och resmål. Det har i stort sett varit tyst kring båtlivet i Malmö sedan Americas Cup.

– Vi som jobbar direkt med båtlivet i Malmö satsar nu på att marknadsföra oss genom att visa upp oss under mässan ”Öppen Brygga” i Limhamns småbåtshamn, säger Axel Billquist, initiativtagare till mässan .

– På plats finns flera ledande aktörer som har sina företag i och runt Malmö. Det är första året vi gör detta och intresset att ställa ut har varit stort, långt över förväntan, fortsätter Axel Billquist.

I anslutning till bryggan där båtarna kommer att ligga kommer utställarna på land att finnas och vissa utställare som normalt finns i hamnen kommer att ha öppet hus under mässan. Man bjuder även in de som vill skall sälja sin begagnade båt att visa upp den och på så sätt nå nya spekulanter.

– Det är bara att kontakta oss så berättar vi mer. Visningen får man göra själv så det kan vara klokt att ha kaffetermosen fylld ombord, avslutar Axel Billquist.

Länk: www.oppenbrygga.se

Fotoauktion, Sveriges seglarelit, tävlingsbåt från Volvo Ocean Race och Mange Olsson som berättar om den senaste seglingen runt jorden. Allt detta kan man uppleva på Restaurant J i Nacka Strand den 21 september när bilder från världens mest extrema kappsegling auktioneras ut till förmån för Stiftelsen Min Stora Dag. Auktionsförrättare är Tom Österman från Bukowskis och Martin Timell.

Bilderna från sommarens fotoutställning i Nacka Strand — ”History of the Extreme” auktioneras nu ut. Auktionsförrättare är Tom Österman från Bukowskis och Martin Timell som också är ambassadör för Min Stora Dag. Budgivningen startar klockan 17.00 på Restaurang J i Nacka Strand. Utropspriset är 500 kronor/bild och den som bjuder högst har möjlighet att bli ägare till fantastiska extremseglingsbilder i storformat och samtidigt göra en insats för barn med livshotande sjukdomar.

— Fotoutställningen har haft många besökare och varit mycket uppskattad. Bilderna är otroligt häftiga och det stora formatet stärker känslan ytterligare, säger Marika Karlsson, marknadschef på Vasakronan. Nu hoppas vi att alla som blivit entusiastiska över bilderna också passar på att lägga ett bud den 21 september.

Vid bryggan i Nacka Strand ligger under kvällen en av tävlingsbåtarna från Volvo Ocean Race förtöjd och stora delar av Ericsson Racing Team finns på plats. Klabbe Nylöf, vd på Whyshore och Mange Olsson, skeppare på Ericsson 3 i senaste upplagan av Volvo Ocean Race, delar också med sig av sina seglingsäventyr.

Om “History of the Extreme”
Fotoutställningen ”History of the Extreme” som under sommaren visades i Nacka Strand var en hyllning från Vasaskronan till världens mest dramatiska och farofyllda kappseglingar — Whitbread Round the World Race och Volvo Ocean Race. Bilderna som visar extremsegling ur dess häftigaste vinklar är tagna av Rick Tomlinson, Oskar Kihlborg, Thierry Martinez, Daniel Forster och Malcolm Hanes. Fotograferna har alla omfattande erfarenhet av att fotografera extremsegling, bland annat som officiella fotografer för Volvo Ocean Race. Fotograferna har skänkt sina bilder till förmån för Min Stora Dag.
Om Nacka Strand
Nacka Strand är en populär plats för båtfolk och har tidigare varit hemmahamn till tre extremseglingsprojekt: Swedish Match, The Card och SEB. Området har sin egen båtklubb, Nacka Strand Yacht Club och segling och båtliv är en del av området.

NÄR: Måndag 21 september kl. 17.00
VAR: Restaurant J, Augustendalsvägen 52, Nacka Strand

Länk: www.nackastrand.se/extreme

Azzura Marine i Australien har sjösatt en 32 m lång supersnabb seglingskatamaran efter en omfattande renovering. Det blir en av världens snabbaste flerskrovssegelbåtar. Båten hette från början Lady Barbaretta, men har under renoveringen bytt namn till Necker Belle. Nu hoppas ägarna på ett långt och fint liv för henne.

Necker Belle är en på många sätt unik båt. Hon är byggd som en lättviktskonstruktion med skrov och mycket av överbyggnaden med mera i kolfiber. Hon är byggd för att klara farter upp till 25 knop, vilket är en imponerande siffra för en båt på 32×14 m.

Förutom ytbehandling har Necker Belle fått en rejäl uppgradering i sitt segelsystem, inklusive nya segel, beslag och en ny 38 m hög mast.

När hon är helt färdigrenoverad ska Necker Belle med besättning segla tillbaka till hemmavattnen i Karibien, en seglats på mer än 10 000 Nm. För att klara de senaste reglerna inom charterbranschen har hon även uppgraderats från MCA LY1 till MCA LY2.

Länk: www.azzuramarine.com

Under sju dagar har Östersjön övervakats dygnet runt med miljöflygplan från sex länder. Endast tre mindre utsläpp av mineralolja kunde konstateras. – Detta visar att vi är på god väg att nå våra mål om att utsläppen i Östersjön ska vara försumbara senast 2010, säger Kustbevakningsflygets stabschef Leif Welming.

Var tredje timme, dygnet runt, under tiden 12 – 17 september har ett flygplan lyft från Visby på Gotland för att flyga en förutbestämd rutt över trafikstråken i Östersjön. Syftet med operationen, som är en så kallad Super CEPCO (Co-ordinated Extended Pollution Control Operation) har varit att spana efter oljeutsläpp från fartyg, att dokumentera eventuella miljösyndare och att kontrollera de indikationer på utsläpp som kommer från satellitbilder över området.

Under veckan har sammanlagt 1812 fartyg observerats under de sammanlagt 103 timmar som miljöflygplanen övervakat Östersjön. Under 86 procent av dygnets alla timmar har alltså ett flyg befunnit sig i luften över Östersjön. Ändå har bara tre utsläpp av mineralolja kunnat konstateras. Ett av utsläppen, som sågs strax söder om Gotland, upptäcktes efter en satellitindikation och bekräftades senare av den holländska besättningen. De två andra utsläppen upptäcktes av de deltagande flygplanen strax sydväst om Finland.

De tre utsläppen var mycket små; 5, 50 respektive 273 liter.

– Operationen var mycket lyckad. Resultaten bekräftar inte bara att antalet utsläpp minskat rejält i Östersjön under senare tid, utan också att volymerna blivit mindre. Detta trots att fartygstrafiken ökat, samtidigt som våra möjligheter att upptäcka utsläpp blivit allt större, säger Leif Welming.

En av Kustbevakningens huvuduppgifter är att arbeta för ett renare hav. Regeringens mål är att utsläppen av olja och kemikalier från fartyg i Östersjön ska minska och vara försumbara senast 2010.

– Resultaten från SuperCEPCOn visar att vi gör ett bra jobb och att vi gör nytta. Det är uppenbart att vår flygövervakning har bidragit stort till att minska utsläppen, eftersom fartygen är väl medvetna om att deras utsläpp kan bli upptäckta från luften och att förövarna döms, säger Leif Welming.

Länk: www.kustbevakningen.se

Förra hösten utlyste det amerikanska branschmagasinet Professional BoatBuilder en konstruktionstävling. Målet var att ta fram en bränslesnål, liten motorbåt. I juli i år utsåg en enhällig jury svenske Rolf Eliasson till vinnare.

I kölvattnet av de senaste årens eskalerande bensin- och dieselpriser utlyste den amerikanska branschtidningen Professional BoatBuilder i november 2008 en designtävling under devisen ”The Pursuit of Pleasure at 2 Gallons per Hour” (”Jakten på njutning vid 7,6 liter i timmen”).

Över 70 bidrag kom in från hela världen, men juryn var enhällig i sitt beslut att utse den svenske båtkonstruktören Rolf Eliasson som vinnare. Det vinnande bidraget, RM-18, är en flexibel 5,5-meters ”snurrebåt” i vakuuminjicerad sandwichkomposit.

– Att jag byggt flera båtar själv hjälper mig att göra konstruktioner som också är byggbara både ekonomiskt och praktiskt, säger Rolf Eliasson. Flexibel, praktisk och billig har varit målsättningen med denna konstruktion, där form fått följa funktion.

Basmodellen har enbart en styrpulpet med förarsäte. Resten av båten är tom. Via kompletteringar – såsom passagerarsäte och pulpet, soffor/kojer med bord i för och akter, samt hardtop i stället för standardkapellet – går båten från att vara en enkel transportbåt till en fullfjädrad campingbåt. Kompletteringarna kan göras successivt utan att man behöver göra ändringar i grundkonstruktionen.

– Först hade jag inte tänkt delta i tävlingen eftersom jag tyckte att kriterierna var för enkla att uppfylla. Men när jag ändrat mig och började skissa på ett bidrag, insåg jag till min fasa att detta var en av de största designutmaningar som jag någonsin ställts inför. Liten båt innebär små problem för ägaren men definitivt inte för konstruktören. Så det var bara att bita ihop, lägga allt annat åt sidan och jobba, jobba, jobba, säger Rolf Eliasson.

Rolf Eliasson är en av Sveriges mest namnkunniga båtkonstruktörer med båtar av märken som Winga, Nimbus och Aquador som bär hans design. Han har även ritat bland annat oceanseglaren OverSeas, räddningsbåtar för Sjöräddningssällskapet samt spektakulära one-offbyggen som exempelvis Björn Borgs uppmärksammade powerbåt ”Thundercan” på 1980-talet.

Förutom begränsningarna i bränsleförbrukningen fanns ett antal kriterier att uppfylla:
• Längd: Max 5,6 meter
• Motoreffekt: Max 25 hk
• Bränsleförbrukning: mindre än 7,6 liter/timme under marschfart 15 knop
och med en last på 300 kilo (4 personer)
• Vikt: Trailerbar vikt, inklusive motor, på mindre än 1,2 ton
• Övrigt: Förmåga att säkert ta sig fram i 8 meter/sekunds motvind och mer i vindbyarna, samt mot vågor på 0,6–0,9 meter.

Internationella konstruktionstävlingar som Rolf Eliasson deltagit i (arrangör, nationalitet och år – placering inom parentes):
Yachting World, UK, 1975 (1), Cruising World, US, 1976 (1), WoodenBoat, US, 1978 (2),
Yachting World, UK, 1981 (1), Professional BoatBuilder, US, 2009 (1)

Länk: www.proboat.com

Kommentarer

Ahmet Sukan 15:48:16 2011-03-10

Hi,
i dont understand this language, i just want to communicate with Mr. Rolf Eliasson.
Thank you
ahmetsukan@provital.com.tr

Michael Geraci 17:26:18 2011-11-03

Hi Rolf
Its been a long time. I just wanted to say hello.
I hope you remember me. Winga Yacht Clearwater Fl. , Gunnar Wedlin. My e-mail address is mjg34695@yahoo.com love to here from you some time.

Med joystick och drev eller IPS-liknande drivenheter blir det väldigt mycket enklare att hantera även stora motorbåtar. Cummins MerCruiser Diesel har en version av detta, kallad Axius. Det fungerar likadant som Volvo Pentas version, det vill säga man styr motorbåtens drev via joysticket och får en helt ny dimension av att hantera båten.

Systemet använder ett datorprogram som styr dreven helt individuellt. Axius kan kopplas till motorer som använder CMD:s Zeus pod drive system

En Axius-försedd båt kan enkelt manövreras på alla ledder, även när det är trångt i hamnen. Båtliv har provkört systemet i olika båtar med både bensin- och dieselmotorer. Vi tycker att det är väldigt smidigt att jobba med, men lite mer våldsamt än Volvo Pentas version som är mer mjukt i hanteringen. Volvos system jobbar med mindre tydliga smällar i mekaniken.

Av de båtar som säljs i Sverige har vi kört Axius i en Aquador 33 HT. Men systemet används även i bland annat Jeanneau Presige 38S, Four Winns 338V, Sealine SC 35 och SC 38, liksom i Sea Ray 330 Sundancer och 350 Sundancer. Systemet kommer att visas upp på alla större europeiska båtmässor i höst och vinter.

Länk: www.cmdmarine.com

Nu kommer en ny version av CR 360, CR 360 Sport. Till skillnad ifrån CR 360 Cruising har sport versionen fått en 7/8 dels rigg ifrån Selden, optimerad däckslayout med utrustning ifrån Lewmar, Spinlock och Andersen. Standardspecifikationen har också förändrats gentemot Cruising versionen alltför att kunden själv ska kunna få båten precis som han vill.

CR 360 Sport har en blyköl monterad på en kölficka som sticker 43 cm nedanför skrovet, detta tillsammans med ballast ratio på ca 43 % (2 750 kg) ger en stabilitet som är bland de bästa i klassen. Bränsle (ca 120 l) och vattentankar ( 2 x 130 l) är centralt och lågt placerade för att uppnå en perfekt viktfördelning.

Skrov, däck och alla övriga plastarbeten görs i vår egen plastfabrik för att säkerställa att kraven på kvalitet och styrka uppnås.

CR 360 går att få med 2 eller 3 kabiner, varje båt byggs efter kundens önskemål där det går att få stora delar av båten anpassade. Det finns möjlighet att få olika träsorter i inredningen, standard är mahogny, men det går att få den i Amerikansk vit ek eller teak.

Fakta:
Lh: 11,1 m
Lwl: 9,75 m
Beam: 3,63 m
Draft: 1,99 m
Displacement: 6 400 kg
Keel: 2 750 kg

Mainsail: appr. 46 sqm
110% Jib: 34 sqm
P: 14 650 mm
E: 4 950 mm
FH: 14 700 mm
FB: 4 200 mm

Pris: 2,2 Mkr

Länk: www.cryachts.se

Mattias Rahm och hans Stena Bulk Sailing Team slutade på en 4:e plats när världscuptävlingen Danish Open avgjordes i Århus, Danmark. Mattias förlorade den rafflande semifinalen mot australiensaren Torvar Mirsky med 3-2. I matchen om 3:e pris vann sedan Peter Gilmour, även han Australien. Danish Open vanns av hemmaseglaren Jes- Gram Hansen.

Mattias och hans besättning, Johan Barne, Daniel Björndahl, Oscar Angervall och Fredrik Aurell, lyckades bra i grundomgången. Efter 11 seglade matcher hade Stena Bulk Sailing Team, resultatet 7-4. Vindarna var skiftande, vilket gjorde det väldigt svårseglat.

– Efter misslyckandet i Marstrand tidigare i somras var det skönt att åter prestera och ta sig till semifinal. Semifinalen var stentuff och vi var nära att gå hela vägen till final. Nu satsar vi mot nästa tävling, som går på Bermuda i början av oktober, säger Mattias Rahm, skeppare Stena Bulk Sailing Team.

Följ Mattias och hans besättning på http:/stenabulksailingteam.blogspot.com/