Nyheter

Det tyska varvet Bavaria Yachtbau är på väg att säljas igen. Det är den nuvarande ägaren, Bain Capital, som köpte den stora båttillverkaren för cirka två år sedan som försöker sälja varvet. Bavarias varvsrörelse har dock ett positivt kassaflöde och de frågetecken som finns härrör från Bain Capital.

Bain Capital måste göra något åt sin egen ekonomiska situation sedan två långivare, amerikanska Oaktree Capital Management och Anchorage Advisors, har köpt upp Bavarias skulder på cirka 300 miljoner Euro, enligt Private Equity News.

– Bavarias VD uppgav vid sitt besök i Sverige nyligen att varvet inte har problem utan att det är Bain Capital som har problem. Bavarias långivare tror på företaget och har förvandlat en del av varvets skulder till aktier, säger Bernt Lindquist på Bavaria Sverige.

Bain Capital köpte Bavaria 2007 när riskkapitalisterna stod som högst för 1,3 miljarder Euro. Därefter säger de sig ha investerat ytterligare cirka 400 miljoner Euro i Bavaria. Bain Capital har dock inte lyckats hålla sina egna kreditorer med bland andra Goldman Sachs och tyska Dresdner Bank, som köpts av Commerzbank, ifrån sig.

Bavaria är inte ensamt om att ha det tungt även om en vändning syns. Franska Bénéteau, en av världens största oberoende båttillverkare, italienska Ferretti och amerikanska Genmar är tre konkurrenter som har haft det minst lika tungt. Bénéteau rapporterar nu dock att de ser positiva tecken i sin försäljning.

Idag presenterar WWF lösningar från sju nya klimatentreprenörer på Stockholm Cleantech Venture Day. – De har chans att utvecklas till exportsuccéer som kan minska koldioxidutsläppen med 600 miljoner ton, vilket är tio gånger mer än Sveriges årliga utsläpp, säger Stefan Henningsson, klimatchef på Världsnaturfonden WWF.

Bland årets utvalda lösningar finns bland annat en smart display som hjälper privatpersoner att minska sin elförbrukning, golv som lagrar värme eller kyla och en energieffektiv värmeväxlare för kyldiskar och ventilationssystem. Ett soldrivet vattenreningssystem för utvecklingsländer kan bidra till minskad avskogning och öka tillgången på rent vatten för de som drabbas av klimatförändringarna.

– Det handlar inte om att presentera en ny lista på miljöteknikföretag utan lyfta fram lösningar som har stor betydelse att klara klimatutmaningen. Samtidigt får vi nya och växande företag i Sverige och världen. Företagen ska fungera som ambassadörer som visar vägen mot det lågfossila samhället, säger Magnus Emfel, ansvarig för WWFs klimatinnovationsarbete.

Ett nytt klimatavtal kommer att innebära stora möjligheter för miljötekniksektorn. Men stora krav ställs också på entreprenörer, investerare och övriga aktörer.

– Allt för ofta styrs dagens behov av de största nedsmutsarna eftersom de vill försvara gamla jobb i ineffektiva företag. Förhandlingar om tekniksamarbete och finansiering utgör en viktig del av klimatavtalet i Köpenhamn. WWF uppskattar att det krävs en global överenskommelse om 160 miljarder dollar per år i offentlig finansiering från 2013 för sådana klimatinsatser, säger Stefan Henningsson.

Tydliga riktlinjer och kraftigt ökade resurser krävs för att klara en tillräckligt snabb utveckling och global spridning av klimatinnovationer. De kan bidra till en radikal minskning av de globala utsläppen och samtidigt öka välståndet i både industri- och utvecklingsländer, enligt WWF.

WWF arbetar på bred front med att tackla klimatutmaningarna med inriktning på avskogning, vattenförsörjning och sedan 2007 med att förbättra förutsättningarna för utveckling och spridning av klimatinnovationer.

I GlobalFOCUS-rapporten ”12 klimatentreprenörer” från 2008 beskrivs hur Sverige med fyra miljarder kronor i budget och en sammanhållen strategi skulle kunna lyckas med att bli ledande i utveckling, kommersialisering och export av hållbara energilösningar. Politiska beslut krävs för att stimulera marknad och utveckling för att omvandla energisystemen och göra en satsning på innovationssystem.

– För att nå klimatmålen i enlighet med forskarnas rekommendationer behövs kraftfulla satsningar för genombrottsteknologier, alltså tekniker med radikal förbättringspotential som står på tröskeln till marknaden men inte är etablerade idag, säger Magnus Emfel.

Fakta: Årets utvalda företag har nominerats av fyra samarbetspartners till WWF: Stockholm Innovation & Growth (Stockholm), SwedenCleantech Incubators (Lund), Innovatum (Trollhättan) samt tävlingen Miljöinnovation (Halmstad). Företagen bedöms utifrån behoven på klimatområdet.

Här är de sju klimatföretagen som WWF lyfter fram:

Cortus, Stockholm – har tagit fram en lösning för att förgasa biobränslen – Wood Roll – i bas- och processindustrin. I dagsläget används mest fossilbaserade bränslen. Om var tionde av dessa industrianläggningar skulle använda Wood Roll kan 32 miljoner ton koldioxid sparas. Tekniken kommer att installeras i begränsad skala 2010. Företaget finns i Stockholm.

Termodeck – har tagit fram ett system för energilagring i hus och byggnader till ventilation, uppvärmning och kyla. Varje år byggs 4 miljarder kvadratmeter golv runtom i världen. Tekniken bygger på ett styrreglersystem som lagrar värme respektive kyla i håligheter i golven. Om en av tio fastigheter som byggs mellan 2010-2020 använder energilagring så kan 114 miljoner ton koldioxid per år sparas. Företaget finns i Saltsjöbaden utanför Stockholm.

Exibea – har utvecklat Elviz,smarta mätare i form av en display för privatpersoner. Genom att bli medveten om sin egen energikonsumtion finns stora möjligheter att spara.energi. En besparing på 15 procent per mätare som installeras på en fjärdedel av världsmarknaden kan spara 43 miljoner ton koldioxid år 2020. Företaget har sin verksamhet i Trollhättan.

Solvatten – renar förorenat dricksvatten med hjälp av solenergi som ersätter eldning med ved och fossila bränslen. Kan ge miljontals människor i utvecklingsländer tillgång till rent vatten, bidra till minskad avskogning. och samtidigt minska utsläpp med 26 miljoner ton koldioxid per år. Företaget finns i Österåker utanför Stockholm

Airec – har utvecklat värmeväxlare för kyldiskar och system för luftkonditionering. 28 miljoner sådana system säljs per år över hela världen. Energikonsumtionen kan minska med 30 procent. Har en potential att minska koldioxidutsläppen med 246 miljoner ton 2020. Företaget finns i Malmö.

NeoPower – utvecklar ett förbränningssystem för motorer som skapar energi ur överljudsvågor med 40-45 procent högre energieffektivitet än vid konventionell förbränning. Företaget är baserat i Hokksund, Norge.

Swedish Biogas – bygger produktionsanläggningar för biogasframställning och utvecklar fordonsgas från avfall som annars skulle deponeras. Om 50 procent av detta avfall skulle användas för biogasframställning skulle de globala utsläppen av koldioxid kunna minskas med 99 miljoner ton per år. Företaget finns i Linköping.

Länk: www.climatesolver.org

Som några av de första museerna i världen har Vasamuseet, Sjöhistoriska museet i Stockholm och Marinmuseum i Karlskrona blivit miljöcertifierade enligt den frivilliga och internationella standarden ISO 14001. Det är resultatet av att museimyndigheten Statens maritima museer sedan flera år arbetar metodiskt med att minska sin negativa påverkan på miljön.

– Certifieringen innebär att vi åtar oss att fortsätta arbetet och att ständigt förbättra vår miljöprestanda. Det känns viktigt och bra att få miljöcertifikatet som ett slags bevis på att vi arbetar på ett effektivt och långsiktigt sätt, säger Robert Olsson, chef för Statens maritima museer.

Det är bara ett fåtal andra museer i världen som blivit certifierade enligt ISO 14001, exempelvis National Museum of Australia i Canberra, Biodiversity Museum i Teheran och Natural History Museum i London.

– Miljön är en av de största globala frågorna. Vi kan göra en insats genom att vara ett gott exempel och visa vårt engagemang för miljön för våra besökare, inte minst på Vasamuseet som har en stor internationell publik med en dryg miljon besökare varje år, fortsätter Robert Olsson.

Under 2008 fick samtliga anställda utbildning i miljöfrågor och i miljöledningssystemet. Då påbörjades också ett långsiktigt arbete med att minska museernas totala användning av fossila bränslen, farliga kemiska produkter och papper. Allt avfall från de tre museernas kontor, verkstäder och restauranger sorteras och miljövänliga alternativ ska efterfrågas vid myndighetens alla upphandlingar och inköp.

– Vi byter ut farliga kemikalier till miljövänliga alternativ där det går. Till exempel har vi gått över till helt biologiskt nedbrytbara bottenfärger på en stor del av våra museibåtar. Sedan början av 2008 har vi minskat den totala andelen farliga kemiska preparat på våra museer med tio procent, men vi kan bli ännu bättre, säger Kristin Mizser som är myndighetens miljösamordnare.

Den enskilda faktor som har hög miljöpåverkan inom Statens maritima museer är flygresor i tjänsten mellan museerna i Stockholm och Karlskrona. Ett viktigt miljömål under 2009 är därför att minska resandet med flyg med tio procent. Tjänstefordon inom myndigheten byts ut mot miljövänligare el- eller hybridbilar.

Ebbe Ombäck är miljörevisor på Intertek, som genomfört certifieringen av Statens maritima museer:
– Statens maritima museer visade under revisionen på ett utmärkt sätt hur man har anammat det nya tankesättet inom miljöstyrning och att man är på god väg att skapa tre gröna museer, säger han.

Länk: www.maritima.se

Bilden:
Marinmuseums barkar från 1800-talet är förmodligen världens äldsta kappseglande båtar. Numera används bara ekologiskt nedbrytbar bottenfärg när de rustas för sommarens seglingar, i linje med Statens maritima museers gröna profil. Foto: Erling Klintefors, SMM.

Torsdagen den 1 oktober träffas fiskeministrar från länderna kring Östersjön för att diskutera situationen för fisken i Östersjön. Under den två dagar långa konferensen kommer bland annat ministrarna att skriva under en deklaration kring hur länderna tillsammans kan lösa problemen med fiskebestånden i Östersjön.

Östersjön är ett unikt och känsligt hav som ställer särskilda krav. Det finns många utmaningar för att nå ett långsiktigt hållbart fiske. Under konferensen kommer experter att ge vetenskapliga perspektiv på Östersjöns fiske och framtiden tillsammans med ministrar som ger sin syn på hur vi bättre kan förvalta fisken i Östersjön. EU:s kommissionär för havsfrågor och fiske, Joe Borg, kommer att tala om förslaget att reformera EU:s fiskeripolitik.

– Att förbättra EU:s fiskepolitik är en av mina viktigaste prioriteringar under Sveriges ordförandeskap i EU. Vi har lyckats förbättra situationen för torsken men flera fiskbestånd har det svårt. Därför är det viktigt att vi lär oss av tidigare misstag och blickar framåt, med ögonen öppna för nya lösningar, säger fiskeminister Eskil Erlandsson.

– För att kunna rädda fisken i Östersjöns måste alla länder samarbeta. Det är anledningen till att vi bjuder in till möte med Östersjöländernas fiskeministrar, avslutar Eskil Erlandsson.

Bland deltagarna finns bland annat Sveriges fiskeminister Eskil Erlandsson, EU:s fiskekommissionär Joe Borg, Danmarks fiskeminister Eva Kjær Hansen, Lettlands fiskeminister Janis Duklavs, Estlands minister Jaanus Tamkivi, Litauens fiskeminister Kazys Starkevicius, Finlands statssekreterare Jouni Lind, Tysklands statssekreterare Gert Lindemann, Polens statssekreterare Kazimierz Plocke.

Mer än 130 personer från miljöorganisationer, fiskeorganisationer, näringsliv och myndigheter kommer att närvara.

Konferensen är organiserad under det svenska ordförandeskapet i EU och arrangeras av Jordbruksdepartementet i samarbete med den Regionala Rådgivande Nämnden för Östersjön, BS RAC, och den Europeiska Ekonomiska och Sociala Kommittén, EESC.

Salonas nya 44-fotare följer inte bara filosofin och konceptet från föregångaren Salona 45 utan hon tar utvecklingen ett stort steg vidare i teknologi, design, komfort och prestanda. Stilen och seglingsegenskaperna gör hennes framträdande imponerande vid första kontakten, men ännu viktigare är att bakom den stilrena siluetten så döljer sig en kompromisslös konstruktion.

Pressrelease:

Prestanda är en av de mest utmärk-ande och igenkännande egenskaperna för en Salona och som alltid har stort arbete lagts ner för att skapa en stark konstruktion tillsammans med avancerad teknologi. I standardutförande byggs nya Salona 44 med den senaste tekniken inom vakuum injicering för skrov och däck och med vinylester. Laminatet består bland annat av s.k. triaxiala och biaxiala E-glassfibrer, detta tillsammans med byggmetoden skapar inte bara en lättare konstruktion utan dessutom är den starkare, styvare och stummare.

I designarbetet har stort arbete lagts ner för att utveckla både en elegant och funktionell yacht såväl interört som exteriört för att möt behoven för bekväm cruising och att tillfredställa den som söker en yacht för spännande racing.

Nya Salona har i standardutförande en modern, ljus högklassig teakinredning och hela inredningen har en elegans och värme som gör att man känner ett stort välbefinnande och härlig trivsel med att leva ombord. De tre sovkabinerna erbjuder högsta komfort med bl.a. en King Size bädd förliga kabinen, och i salongen finner man plats och inbjudande atmosfär för umgänge med familj och vänner.

Det L-formade pentryt på babords sida är funktionellt utformat matlagning även till sjöss och med gott om avställningsplats och effektiva förvaringsutrymmen. Tillsammans med senaste inom design av undervattenlinjer, höga stabilitet och effektiva segelplan är nya Salona 44 en komfortabel, säker och härlig yacht att segla. Dessa egenskaper ligger även till grund för skepparen och besättningen som söker en konkurrenskraftig och spännande yacht för racing på högsta nivå inom både inom IRC och ORC. Tillsammans med varvet och konstruktörerna erbjuder vi support för att optimera din Salona och tar fram speciella racingorienterade konfigurationer.

Länk: www.promarinegroup.se

Finn Yachts Ltd i Jakobstad följer upp succén FinnFlyer 36 (årets båt i Finland som tog silver i den finska ORCi rankingen 2009). Båtmodellen FinnFlyer 34 har premiär under våren 2010. Båten kommer att ha egenskaper med betoning på seglingsprestanda och kvalitet utöver det vanliga. FinnFlyer 34 kommer att vara en av de snabbaste 34-fotarna. Båten är konstruerad att mäta bra i IRC och ORCi.

Pressrelease:

Finn Yachts Ltd har en ökad efterfrågan på mindre och lätta båtar där det inte behövs en större besättning för att klara av seglingen. Finn Yachts unika teknik, ACCY, möjliggör framtagningen av lätta och starka båtar, vilket ger en ny dimension till seglingen. De tillverkas i semi-custom, vilket ger en kundanpassad drömbåt.

Finn Yachts Ltd har utvecklat en unik tillverkningsteknik kallad ACCY, Advanced Composite Construction Yachts, för tillverkning av båtar i mindre serier. Båtarna är konstruerade med en avancerad kompositteknik som ger lätta, starka och snabba segelbåtar. FinnFlyer båtarna är ca 1-2 ton lättare än marknadens Performance Cruisers trots en mycket hög ballastprocent. Ca 43 % av FF 34:ans vikt finns i kölen.

ACCY-tekniken möjliggör tillverkningen av en optimal Performance Cruiser med seglingsprestanda som en Racer med boendekomfort och träkänsla som en Cruiser. ACCY-tekniken erbjuder dessutom byggnadstekniken helt styrenfri miljö.

Skrov & däck i vakuuminjicerad vinylester med riktad E-glas/ kevlar samt divinycell som distansmaterial, riktad kolfiber i bottenstockar och röstjärn. Polyuretan målat skrov som standard för bästa kvalitet på finish, hållbarhet och lägsta vikt, roder samt hjärtstock i kolfiber (vikt 14 kg). Alla skott, dörrar, durkar, skåp samt inredning är laminerade GRP med divinycell som kärna, beklädda med teak- eller ljus ek faner.

FinnFlyer® 34 är designad med moderna linjer i skrov för bästa kompromisslösa prestanda, som även fungerar bra under IRC och ORC international. Båten har en stor vid sittbrunn med rorkult för bästa styrkänsla valbar nedsänkt Racingratt på 150 cm i diameter. De flesta trimfunktioner är nedsänkta i kanaler i däck, med nedsänkta luckor bl.a. kommer båten som standard med 6 vinchar och tyskt storskotssystem.

Sittbrunnen fungerar även bra för Cruising för upp till 6 personer. Standardmast, med konad topp och dubbla spridare, stående rigg i rodd, som tillval finns uppgradering till Seldén kolfibermast. Kölen i syrafast stål med blybulb ger lägsta möjliga tyngdpunkt och hög stabilitet som gör att båten även passar bra för segling med en mindre besättning.

Längd 10,40m, bredd 3,35m, Djup CR 1,85m Club 2,00m
Deplacement Club 4,0 ton, CR 4,2 ton.
Segelyta: stor 40 m2, 107% Fock 31 m 2, Spinnaker 98m2
Motor: VolvoPenta D1-20 med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.

Länk: www.finnyachts.fi

Kommentarer

Johan 14:22:49 2009-10-09

Kvalitet som en Baltic kan inte bli bättre :)!

Marinmåleri har länge förknippats med segelfartyg och svunna tider. Detta vill Karlskronakonstnären Bengt Saltö ändra på med sin nya tavelutställning på Marinmuseum i Karlskrona. Vackra tavlor men med motiv som inte speglar vår egen tid, så ser ofta marinmåleriet ut .

Bengt Saltö som är en av få verksamma marinmålare i Sverige vill ändra på detta. Därför ställer han nu ut ett antal helt nya marinmålningar på Marinmuseum i höst.

– I dagens läge målas sällan eller aldrig några marina motiv av fartyg, ser man någon marinmålare så har de behållt den gamla tekniken till nya moderna fartyg som om tiden stått still, säger Bengt Saltö.

Utställningen består av ett tjugotal målningar som kraftigt skiljer sig från det vi är vana vid att se i dessa sammanhang. Det är bilder i nedtonade färger, gråskalor, svart, vitt och rena linjer som spelar mot varandra.

– Jag vill ladda varje bild med tankar, idéer som jag upplevt som ung, eller som när jag gjorde militärtjänsten i flottan. Mina målningar handlar ofta om olika känslor förmedlade i samklang mellan nutid och dåtid, förklarar Bengt Saltö.

Utställningen invigdes den 26 september klockan 14 och pågår till den 15 november.

Länk: www.marinmuseum.se

Pershing, ett av Italiens mest välkända motorbåtsvarv, gör som sina engelska kollegor och satsar för fullt för att möta en kommande uppgång i försäljningen. Vid båtmässan i Genua visar Pershing sju modeller, varav Pershing 108 (bilden) är en av de största.

Pershing, som är en del av den italienska Ferretti Group, har drabbats av lågkonjunkturen som alla andra. Men på Genuamässan 3-11 oktober visar de upp en myket optimistisk satsning.

En fortsatt strävan mot att vara innivativ, betydande investeringar inom forskning och utveckling och en fortsatt satsning på att bygga varumärket Pershing som något alldeles extra inom snabba, lyxiga motorbåtar är en del av satsningen.

– Vi har fått ett starkt internationellt erkännande. Fortfarande är det mycket viktigt med personlig stil och möjlighet att anpassa båtar som är viktigt. Vi har med hjälp av detta i år hittat nya marknader som till exempel Montenegro, Indien, Thailand och Angola, säger Tilli Antonelli, VD och grundare av Pershing.

På denna den 49:e Genoa International Boat Show, visar Pershing följande modeller: Pershing 115, Pershing 90, nya Pershing 80, Pershing 72, Pershing 64 och Pershing 56.

Länk: www.pershing-yacht.com

Den 28-29 september träffas EUs försvarsministrar i Göteborg för att bland annat diskutera samverkan mellan civil och militär sjöövervakning.

Mötet inleds med en presentation av och diskussion kring hur samverkan ser ut i dag. Utöver EUs försvarsministrar deltar även Javier Solana, representant för EUs utrikes- och säkerhetspolitik, och representanter från EU-kommissionen och Natos generalsekretariat med flera.

För övriga delegater demonstrerar Kustbevakningen och Försvarsmakten de båda övervakningssystemen SJÖBASIS (för civil verksamhet) och SUCBAS (för militär verksamhet) i en provisorisk ledningscentral.

SJÖBASIS samlar in sjölägesinformation och sjöinformation från olika befintliga system, sammanställer denna och erbjuder olika tjänster till användarna.

SUCBAS är det övervakningssystem som EU och östersjöländerna tagit fram för att utbyta sjölägesinformation.

Med en flexibel och utbyggbar sugtömningslösning kan nu alla från mindre bryggföreningar till större gästhamnar erbjuda sugtömning på ett enkelt sätt till sina medlemmar och gäster.

Hittills har båtägare som vill dra sitt strå till stacken behövt planera sin resa för att i möjligaste mån kunna hitta en hamn för att tömma sina avfallstankar. Det är inte ovanligt om man väl hittat en sugtömningsstation att den då är placerad inne i något svårtillgängligt hörn av hamnen. WillDos lösning är utbyggbar med upp till 10 tömningspunkter till samma basstation, där upp till fyra tömningar kan pågå samtidigt. Målsättningen är att det ska vara lika enkelt och självklart att tömma sin tank på ett miljövänligt sätt som att fylla på vatten. En 100 liters tank kan tömmas på under 6 minuter och hela processen är energisnål med en energiåtgång på endast 0,1 kW. För gästhamnen/marinan är pumpen som bygger på vakuumteknik extremt lättskött men bla. automatiska självrengöringsprogram och luktfilter för att skapa en odörfri och bekymmersfri tillvaro.

Basstationen ansluts till avloppet eller en tank. Pumpen kan förses med tillbehör såsom den patenterade tömningstratten för kemiska toaletter, kortläsare & myntinkast.

I Sverige marknadsförs WillDos sugtömningslösningar av Holistic Ventures AB. Introduktionspris från 29 000 sek.

Länk: www.renthav.nu

En groda med stora trubbiga huggtänder som äter fåglar, en orangeögd gecko som ser ut att vara från en annan planet och en fågel som hellre går än flyger. Dessa är några av de 163 nya arter som upptäckts av forskarna under det senaste året i Mekongområdet i Sydostasien, visar en färsk rapport från Världsnaturfonden WWF.

Forskarnas upptäcktsfärder i det biologiskt rika Mekongområdet fortsätter att överraska och en rad nya spektakulära fynd från 2008 har nu sammanställts av WWF. I rapporten ”Close Encounters” beskrivs 100 växter, 28 fiskar, 18 reptiler, 14 groddjur, två däggdjur och en fågel som lever i skogar och kring Mekongfloden i Kambodja, Laos, Burma, Thailand, Vietnam och Yunnan-provinsen i sydvästra Kina.

– Upptäckterna är fantastiskt glädjande, säger Allan Carlson, tropikexpert på Världsnaturfonden WWF.

I december förra året släppte WWF en artrapport för åren 1997-2007, där bland annat världens största jaktspindel med ett benspann på 30 centimeter och en giftig, chockrosa tusenfoting visades upp. På bara tio år har över tusen tidigare okända växter, grodor, fåglar och fiskar upptäckts i de sex länder som omger Mekongfloden. Forskningen är resultatet av att länder som Kambodja och Laos blivit mer politiskt stabila.

Området är så rikt på liv att flera av upptäckterna gjordes av ”misstag”. Ett exempel är den tigerrandiga huggormen, Cryptelytrops honsonensis.

– Vi var upptagna med att fånga en ny geckoart när sonen påpekade att min hand var nära en klippavsats och huvudet på en huggorm. Vi fångade ormen och geckon och bägge visade sig vara nya arter, berättar Lee Grismer, forskare på La Sierra-universitetet i Kalifornien.

Fågeln som sällan flyger, Stachyris nonggangensis, lever på gränsen mellan Kina och Vietnam. Den observerades av forskarna eftersom den bara använder vingarna när den är rädd. Den fågelätande grodan med stora trubbiga huggtänder, Limnonectes megastomias, upptäcktes i Thailand. Leopardgeckon från en nationalpark i Vietnam, Goniurosaurus catbaensis, är en hotad art med spektakulärt utseende: orangeröda ögon, spinkiga lemmar och en fantasieggande teckning på kroppen.

Men det finns ett överhängande hot mot detta naturparadis som sakta men säkert håller på att förändra livsmiljön, nämligen klimatförändringarna. Mekongområdet visar redan tecken på ett varmare klimat och mer extrema väderfenomen med torka och översvämningar. Stigande havsnivåer och saltvatteninträngning gör att hundratals miljoner människor riskerar att drabbas av klimatförändringarna vid ett av jordens mest känsliga deltan, enligt FNs klimatpanel.

– För att bevara de här naturskatterna för framtiden måste vi förutom att bedriva effektiv naturvård i fält också få till stånd ett ambitiöst klimatavtal i Köpenhamn. En del arter kommer att kunna anpassa sig till klimatförändringarna, men många andra kommer inte att klara det, avslutar Allan Carlson.

Den nya WWF-rapporten ”Close Encounters” och pressbilder på några av de nya arterna bifogas här. För nedladdning av bilder på fler av de nyupptäckta arterna samt videomaterial: http://www.divshare.com/folder/601590-bb7

Förra årets uppmärksammade artrapport från WWF – ”First Contact in the Greater Mekong” – och bilder på några av arterna som presenterades då, finns för nedladdning här: http://www.wwf.se/press/1215310-biologisk-skatt-med-1000-nya-arter-upptackta-i-mekong-i-sydostasien

Fakta:
Bland de nya upptäckterna det senaste året finns 27 palmträd, 11 ödlor, 8 kattfiskar, 7 ormar, 6 orkidéer, 2 bananarter, 1 fladdermusart och 1 näbbmusart.

Medan svenska Ericsson den här veckan har meddelat att de drar sig ur framtida tävlande i Volvo Ocean Race har ett italienskt team nu presenterat sin nya utmaning inför Volvo Ocean Race 2011. Italienaren Giovanni Soldini (43) har utnämnts till skeppare i teamet “Italia 70”, som ska segla under italiensk flagg med en helt italiensk besättning. Soldini har bland annat genomfört två enmans jordenruntseglingar och har korsat Atlanten över 30 gånger.

Bakom satsningen står en hel grupp företag, som alltså ska stödja Italia 70 under de två kommande omgångarna av Volvo Ocean Race.

Italia 70 har köpt Volvo Open 70 Ericsson 3, som vann leg fem i VOR 2008-09 som med 12 300 Nm var det längsta benet någonsin i den tävlingens 36-åriga historia.

Det italienska teamet ska börja träna inom kort för att vara så väl förberedda som möjligt inför starten, som går i spanska Alicante under hösten 2011. Målet är att skapa ett mycket starkt italienskt team. Det italienska seglarförbundet, tillsammans med Giovanni Soldini, ska även utveckla Italiens första oceanseglarskola parallellt med satsningen för Volvo Ocean Race.

Italia 70 säger att de ska göra en fräsch sportslig satsning baserad på respekt för miljön. Tillsammans med en grupp företag och i samarbete med forskningscentra och universitet ska de ta fram miljövänliga energisystem, system för sophantering med mera.

Volvo Ocean Race (före detta Whitbread Round the World Race) har alltid haft en enorm attraktionskraft på italienska seglare. Under det första racet, som seglades 1973-74, fanns tre italienska båtar med i startfältet: Guia under ledning av Giorgio Falck, CSeRB under ledning av Doi Malingri och Tauranga under ledning av Eric Pascoli. Den senaste helt italienska satsningen i tävlingen var Brooksfield under ledning av Guido Maisto 1993-94.

Italienaren Leonardo Ferragamo ställde upp med två båtar i seglingen 2001-02, men båda två (Amer Sports One och Amer Sports Too) hade den gången internationella besättningar.

Nästa upplaga av Volvo Ocean Race startar från Alicante 2011. De båtar som ska användas är Volvo Open 70, för närvarande de snabbaste enskrovs kappseglingsbåtarna i världen.

Bilden:
Italienaren Giovanni Soldini (43, längst till höger) har utsetts till skeppare för team Italia 70, som ska segla under italiensk flagg i Volvo Ocean Race 2011.

Efter konkursen i vintras är norska Askeladden tillbaka igen. Företaget säger att det främst ska satsa på mindre båtar upp till 6,5 m, men har också presenterat denna häftiga RIB på 9,7 m med 740 hk motorer.

Den helt nya RIB-en presenteras i helgen under den pågående flytande båtmässan i Bergen på den norska västkusten. Askeladden Commuter 10 RIB ser på bilderna ut att bli ett riktigt fartvidunder med denna båttyps speciellt sjövärdiga egenskaper.

RIB (Rigid Inflatable Boats) togs från början fram för den professionella marknaden, där de fortfarande har ett mycket starkt fäste. En båt som Commuter 10 RIB kan dock få kunder både bland professionella användare och de som söker en fritidsbåt med ultimata sjöegenskaper.

Båten komemr att levereras med flera olika motoralternativ, drev, vattenjet eller utombordsmotorer. Vid utställningen i Bergen visas den med två stycken Volvo Penta D6 370 hk Aquamatic DPS och Volvo Pentas nya joystickstyrning.

Längd: 9,70 m
Bredd: 3,16 m
Djupgående: 0,80 m
Vikt: 5000 kg
Maxfart: ca 50 knop
Marschfart: ca 45 knop
Material i tuberna: Hypalon med gummifender
Bränsletank: 2×300 liter
Motorer: max 740 hk

Länk: www.askeladden.no

Den Monacobaserade lyxbåtstillverkaren Wally Boats har startat ett samarbete med det franska modehuset Hermès. Tillsammans ska de skapa WHY, Wally Hermès Yachts, och kommer att presentera en fullskalemodell av sitt första projekt, som blir något alldeles utanför det vanliga. Frågan är om båten är vacker…

Den första båten blir en ”revolutionerande” 58 m (190ft) lång och 38 m (125ft) bred yacht som ska presenteras på båtvarvet Ancona på Italiens adriatiska kust. Linjerna är extrema på den för sin längd enormt breda båten.

Den baseras på ett norskt så kallat Ramform skrov, vilket ska ge den 58X38 m stora båten väldigt goda innerutrymmen inklusive ett exklusivt tak i venetiansk stil, en 25 m lång swimming pool och ett akterdäck med 36 m längd.

Konstruktörerna har även tänkt på miljö och ekonomi, även om en sådan här båt i grunden är tämligen dyr både att köpa och äga. Båten är designad för att dra upp till 200 ton mindre volym av diesel per år jämfört med andra yachter i samma storlek och den har 900 m2 termiska paneler.

WHY är resultatet av ett samarbete som egentligen startade redan 2008 för att lyfta motoryachting till en högre nivå. Wally och Hermès har lika stora andelar i samarbetet och är båda två lika inblandade i både design och koncept.

Den 58X38 m stora båten erbjuder 3 400 m2 levandsutrymmen för upp till tolv gäster och 20 besättningsmän. Hon får en marschfart på 12 knop och en toppfart på 14 knop.

– Vår WHY 58X38 yacht ser väldigt annorlunda ut, men det beror på att vi är ovana vid att se sådant, säger Pierre-Alexis Dumas, konstnärlig ledare hos Hermès.

Även engelska Princess Yachts ägs av ett lyxmärkesföretag.

Länk: www.wally.com

Volvo Lastvagnar tar nästa konkreta steg mot koldioxidneutrala vägtransporter. Inom ramen för ett brett samarbetsprojekt genomförs fältprover med 14 lastbilar som körs på Bio-DME – ett bränsle med både låg miljöpåverkan och hög energieffektivitet.

I augusti 2007 presenterade Volvokoncernen sju demonstrationslastbilar från Volvo Lastvagnar som anpassats för sju olika typer av biobränslen, av vilka DME (Di-Metyl-Eter) var ett. Initiativet visade att Volvo har de tekniska lösningarna att köra den effektiva dieselmotorn på i princip alla förekommande förnyelsebara bränslen.

Volvo Lastvagnar ska nu, i ett samarbetsprojekt mellan bland andra EU, svenska Energimyndigheten, bränslebolag och transportindustrin undersöka möjligheterna för en storskalig satsning på DME framställd av biomassa, så kallad Bio-DME.

Volvo Lastvagnar bidrar till projektet med 14 Volvo FH-lastbilar som skall testköras av utvalda kunder på fyra orter i olika delar av Sverige mellan 2010 till 2012. Den första fältprovslastbilen premiärvisas idag i Piteå där produktionen av Bio-DME kommer att ske i Chemrecs anläggning. Volvokoncernen, där Volvo Lastvagnar ingår, är via Volvo Technology Transfer, en av delägarna till Chemrec.

I anslutning till massabruket Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå, kommer projektet att framställa fyra ton Bio-DME per dygn. Råvaran som används är svartlut – en energirik, trögflytande biprodukt från massaindustrin. Genom förgasning av biomassan i svartluten skapas ett mycket rent och energieffektivt drivmedel.

– Ur ett helhetsperspektiv tillhör Bio-DME ett av den andra generationens mest lovande biobränslen. Bio-DME ger både hög energieffektivitet och låga utsläpp av växthusgaser. Just dessa två egenskaper värdesätter vi extra högt när vi analyserar möjliga alternativa bränslen”, säger Lars Mårtensson, miljöchef på Volvo Lastvagnar.

Bio-DME som bränsle i en dieselmotor ger lika hög verkningsgrad och en lägre ljudnivå jämfört med traditionella motorer. Jämfört med diesel genererar Bio-DME 95 procent lägre utsläpp av koldioxid. Förbränningen ger dessutom mycket låga emissioner av partiklar och kväveoxider. Sammantaget gör detta Bio-DME till ett idealiskt bränsle för dieselmotorer.

Fältprovet påbörjas 2010 och omfattar hela teknikkedjan från biomassa till bränsle i lastbilar, alltså även distribution och tankstationer. Bränslebolaget Preem upprättar tankstationer för att lastbilarna skall kunna användas i normal regional- och lokal trafik. I projektet deltar också Chemrec, Delphi, ETC, Haldor Topsoe, Preem och Total som samarbetspartners.

Inspektioner och utvärdering av bränsle, lastbilsteknik, kundupplevelse och distribution skall sedan genomföras för att ge svar på om Bio-DME har förutsättningar att bli ett av de bränslen som delvis kan ersätta beroendet av diesel.

Projektet är tidsbegränsat och utvärderingen samt myndigheternas långsiktiga beslut kommer att avgöra om fullskalig industriell produktion blir verklighet. Utmaningarna med nya drivmedel ligger framförallt i att kunna arbeta långsiktigt, att få fram en tillräckligt stor mängd biodrivmedel och att lösa distributionen till ett tillräckligt stort antal tankstationer.

– Fältprovet kommer att ge oss nya värdefulla insikter om potentialen hos Bio-DME som ett framtida fordonsbränsle. Fortfarande krävs fler tester, mer omfattande bränsleproduktion och en utbyggd infrastruktur. Och kanske framförallt – tydliga riktlinjer från myndigheterna kring hur man ser på bränslet”, säger Volvo Lastvagnars VD, Staffan Jufors.

FAKTA DME

Detta är DME (Di-Metyl-Eter)

DME är en gas men omvandlas till vätska redan vid ett lågt tryck på 5 bar. Hanteringen är okomplicerad och liknar den för gasol. Det vanligaste användningsområdet idag är som drivgas i sprayburkar. DME kan framställas ur både naturgas och olika typer av biomassa och kallas då Bio-DME.

Bio-DME – framtida potential

Ur ett EU-perspektiv har Bio-DME potential att år 2030 kunna ersätta drygt 50 % * av dagens dieselanvändning inom tunga vägtransporter. Den största framtida utmaningen ligger i att skapa en infrastruktur för distributionen av bränslet.

*Källa: EUCAR/CONCAWE/JRC 2005, European Commission, Volvo

Miljöfakta Bio-DME:

• 95 % lägre koldioxidutsläpp än diesel, inget utsläpp av sotpartiklar

• Generellt låga nivåer av emissioner

• Fem gånger bättre arealutnyttjande än exempelvis biodiesel

• Hög energieffektivitet i förhållande till andra biodrivmedel

Projektet Rädda laxen som bildades 2007 vill garantera den hotade vilda laxens och havsöringens långsiktiga överlevnad genom att ge dem större möjlighet att fortplanta sig i Norrlandsälvarna Kågeälven och Byskeälven. Projektet får nu starkt stöd från Ge fan i våra vatten, Sportfiskarnas insamlingsprojekt tillsammans med svenska musiker.

Laxen är en mytomspunnen fisk som i Östersjön kan nå vikter på över 40 kg. De senaste åren har laxen ökat i en del älvar, men i flera älvar är bestånden fortfarande mycket svaga. Fiskens återvandring till lekälvarna försvåras i dag kraftigt av de mängdfångande redskapen i älvarnas mynningsområden. Därför köper Rädda laxen ut rätten att nyttja laxfälleplatserna från lokala byalag och yrkesfiskare.
– Totalt har elva fasta fisken köpts upp men projektet har även träffat avtal med enskilda lokala yrkesfiskare som mot betalning avstått från fiske på strategiskt viktiga platser så att fisken kan nå sina lekplatser, berättar eldsjälen Svante Jonsson från Kågeälvens nedre Fiskevårdsområde.

Totalt har man i dagsläget löst fiskerätter och ingått avtal med yrkesfiskare för flera hundra tusen kronor. Pengarna kommer från privatpersoner, Kågeälvens nedre Fiskevårdsområde, tidningen Allt om Flugfiske samt branschorganet Spofa Spöfiske. Från 2008 har även Byskes Fiskevårdsområde anslutit sig till projektet och bidragit med stora resurser.
– Att Ge fan i våra vatten ger projektet stöd innebär att vi kan ha fortsatt höga ambitioner för framtiden, säger Svante Jonsson.

Rädda laxen har fått mycket uppmärksamhet lokalt och projektet är numera en väl etablerad aktör, välkänd hos myndigheter, byalag och yrkesfiskare.
– Att bidra till att fler laxar når sina lekplatser har varit ett av målen sedan Ge fan i våra vatten-projektet drogs igång. Det känns jättebra att vi nu kan stödja ett så här ambitiöst projekt, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.

Länk: www.sportfiskarna.se/gefan

I budgetpropositionen för 2010 har regeringen föreslagit att Kustbevakningen ska tilldelas 80 Mkr. Det är ett engångsbelopp som fördelas på 2010 och 2011. Pengarna ska finansiera ökade räntekostnader på förskottsbetalningar till leverantörerna av myndighetens nya flygplan och fartyg.

– Det är glädjande att regeringen har lyssnat till våra argument om de ökade räntekostnaderna för förskottsbetalningarna, säger Helene Frykler, ekonomichef vid Kustbevakningen.

Hon fortsätter:

– Anslagstilldelningen är också positiv, men på kort sikt kommer inte tilldelningen att märkas så mycket. Vi kommer att föra den till vårt anslagssparande. Däremot, på lite längre sikt, tre till fem år, bidrar anslagstilldelningen till att vi kan bedriva bra kustbevakningsverksamhet också i framtiden.

I budgetpropositionen anges inga ytterligare upphandlingar och beställningar av fartyg bör påbörjas under 2010. Det innebär att Kustbevakningen ska fullfölja anskaffningen av de tre stora kombinationsfartygen KBV 001-003, de fyra kombinationsfartygen i KBV 031-serien och de fem övervakningsfartygen i KBV 312-serien. Däremot ska myndigheten inte utlysa de optioner på ytterligare fartyg som finns i avtalen.

– Det framgår i budgetpropositionen att regeringen ser att de förändrade ekonomiska förutsättningarna till viss del påverkar myndighetens möjlighet att uppnå fastställda mål för den operativa förmågan, säger Helene Frykler.

Kustbevakningen och Sjöpolisen ska tillsammans med Länsstyrelsen från och med i höst satsa extra på att se till att fiskereglerna efterföljs i Stockholms skärgård och i Mälaren. Syftet med de intensifierade fiskerikontrollerna är att värna fiskebestånden.

– Det vi kommer att koncentrera oss på är framförallt att följa upp att allmänheten följer reglarna kring trollingfiske, till exempel att man inte har för många spön och att fiskereglerna för fredningsområden, särskilt för lax och öring, följs, säger Kustbevakningsinspektör Ulrik Sörehall.

Information om vilka regler som gäller för fiske på olika platser i landet finns på fiskeriverkets hemsida, fiskeguiden och på länsstyrelsernas hemsidor.

Västkusten är med sin särpräglade övärld ett av Sveriges mest älskade landskap. Från Kattegatt till Skagerack är en reseberättelse från större delen av Sveriges västkust.

Göran Dalhovs vackra akvareller har motiv av hav, kust, djur och natur, samt bebyggelse från tre sekel. Få konstnärer kan så väl skildra sina hemtrakter. Göran finns representerad på Nordiska Akvarellmuseet, hans målningar syns också i Nationalencyklopedin och på frimärken.

Texten är kåserande med marina iakttagelser, kulturhistoriska notiser och naturbetraktelser. Här återges lokala samtal och anekdoter från Tjörn, liksom intryck av de små fiskebyarna och naturens växlingar.

Göran Dalhov är arkitekt, konstnär och författare inom naturfacket. Han har sedan 1980-talet deltagit i över femtio tv-produktioner, t.ex. Storm, Blåkulla och Mitt i naturen. 1997 sände SVT hans egen serie om natur och människor; Vattenfärger.

Utkommer 14 oktober

Den 23 till 25 september står Kustbevakningen som värd för ett årligt möte mellan länderna inom samarbetet Helcom Response. Det är det elfte året i rad som länderna i Helsingforskommissionen träffas för att diskutera sjöfart och bekämpning av olje- och kemikalieutsläpp.

Syftet är att utveckla och stärka samarbetet inom Östersjön avseende oljeskyddet. Till mötet kommer ett fyrtiotal representanter från Helcomländerna, det vill säga länderna runt Östersjön. Från Sverige kommer deltagare från Kustbevakningen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB och Försvarsdepartementet.

Bilden:
KBV 051:s systerfartyg KBV 050 på väg genom dimman med Lamour-systemen i full gång. Foto: Kustbevakningen.