Oscar de Massa är fastighets- och driftansvarig på Stenungsbaden och han berättar att skillnaden är som natt och dag mellan den gamla och nya anläggningen. – Den tidigare anläggningen var säkert 20 år och i riktigt dålig skick. Allt vi hade var bara en liten pool och ett dåligt fungerande reningsverk av enklare modell.
Nu är anläggningen helt ny och tillbyggd och rymmer varma källor inne och ute, en bubbelpool och en wellness-bassäng samt bastu. Här är det fokus på ett avkopplat umgänge och det är helt ok att ta en öl eller ett glas vin med kompisgänget. I april var det premiär för en anläggning som definitivt sticker ut och på många sätt är unik, men där besökarna aldrig kommer i kontakt med det mest unika. Det står nämligen i maskinrummet.
– Stenungsbaden är först i Sverige med modulbyggda reningsverk, berättar Henrik Jansson som är teknisk chef på Processing Gruppen som levererat reningsverken och attraktionerna i bassängen.
Fördelen är att modulen kommer färdig till anläggningen, all kunskap finns i modulen som skräddarsys med funktioner utifrån beställarens behov och önskemål. Det ger dessutom en kort arbetstid på plats.
Belastningsstyrning sparar energi
Många förknippar badanläggningar med en ganska intensiv klorlukt. För hotell kan lukten vara extra bekymmersam då den i princip kan sprida sig i hela hotellet. På Stenungsbaden luktar det inte ens klor i bassäng och wellnesavdelningen.
– Dagens anläggningar använder betydligt mindre klor jämfört med förut. Hela anläggningen på Stenungsbaden är belastningsstyrd, vilket innebär att den inte arbetar mer än nödvändigt och efter behov.
Reningsmetoden bygger på traditionell sandfilterteknik och det bundna kloret, som är en restprodukt, reduceras med hjälp av UV-ljus. Vattnet i Stenungsbadet är oerhört fint men det är inte bara vattenkvaliteten som har nytta av den nya tekniken, det har även miljön.
– När de fyra parametrarna är i balans går systemet ner i sparlåga och förbrukar då inte mer än en femtedel av vad den gör vid fulldrift. Det handlar om att rena utan att förbruka onödigt med energi eller kemikalier.
Belastningsstyrning innebär att systemet håller koll på fyra parametrar i vattnet: Ph, verksamt klor, bundet klor samt klorets redoxpotential (vilken effekt kloret har). Systemet håller med andra ord koll på hur hårt belastat systemet är, hur många som badar helt enkelt. Enligt Oscar de Massa har det fungerat utmärkt.
– I sommar har vi haft extremt mycket folk här och det har funkat hur bra som helst, säger han. Wellnesavdelningen är oerhört populär och våra gäster är väldigt nöjda med anläggningen.
En anläggning i klass med Stenungsbadet innebär en stor investering men genom att satsa på teknik med låg energiförbrukning blir den snabbt lönsam över tiden. Samtidigt minskar belastningen på miljön i takt med det låga energibehovet. Fastighets- och driftsansvarige Oscar de Massa har dessutom fått en väldigt lättskött anläggning att arbeta med. Oscar berättar att han börjar komma in i rutinerna.
– Den är enkel att sköta och den ger mig bra kontroll över anläggningen. Sen märks det att det är en effektiv anläggning för den drar väldigt lite energi.
Länk: www.stenungsbaden.se
Segern i finalen mot dansken Rasmus Villtoft med 2-0 var en klar markering från Johnny Berntssons team att de ville fortsätta vissa framfötterna i denna sista lokala segling i GKSS regi. Teamet vann alla sina matcher i grundomgången och för att sedan fortsätta med att vinna repechage omgången, förutom mot just Villtoft som vann med en knapp båtlängd.
I finalen var det dock Berntsson Sailing Team som tog greppet om matcherna. I första matchen låg Villtoft 1a fram till första kryssrundningen, där teamet gick förbi i en rafflande duell som resulterade i en kollision. Därefter tog teamet en klar ledning som höll ända in i mål, medan Villtoft fick ett straff och låg efter.
I match nummer 2 fick Villtoft 2 straff i starten och låg efter så där kunde teamet segla ohotat runt hela banan och kamma hem en klar seger..
– Det är skönt att känna att vår form håller i sig, säger Daniel teamets taktiker, som en sin stabila översikt över banan var en stor anledning till teamets dominans.
– Jag känner en stor tillförsikt inför kommande säsong, säger Johnie, Vi har en stark trupp med Daniel Wallberg på taktik, Niklas Carlzon som i denna tävlingen lämnade sin ordinarie position för att bemanna trim positionen, Martin Berntsson som tillfälligt skötte batteri och tail samt Björn Lundgren på fördäck. Saknades gjorde ordinarie trimmern Johan Bäckman som fått förhinder att delta i denna tävling.
Teamet har haft en framgångsrik säsong med seger i Ice breaker, Spring Cup, Congressional Cup, EM i Middelfart och Winter Cupen. I marstrand genomförde teamet en rafflande kvartsfinalsegling mot Peter Gilmour som avgjordes med mycket små marginaler , 3-2 till Gilmours fördel.
– Det är fantastiskt kul att vi under de senaste åren har kunnat fortsätta att nå nya framgångar, säger Johnie. – Vi fortsätter att utvecklas och nu siktar vi mot att skapa möjligheten för mer segling och kanske fler world tour events, fortsätter han.
Om målet någon gång kommer att vara att bli världsmästare måste teamet vara med på i stort sett alla 10 worldtour seglingar, men det siktar de inte mot redan 2010, kanske längre fram.
Nu väntar ett par månaders seglingsuppehåll och planering inför säsongen 2010. Alla i teamet seglar en säsong i taget och nu återstår att hitta en realistisk ambitionsnivå för 2010.
– Ett stort tack till våra sponsorer Stenungsbaden Yacht Club, Toyota Center, Pelle P, Advance och till vår klubb GKSS. Ert stöd är en viktig del för att uppnå framgångar, avslutar Johnie.
Deltagare:
Johnie Berntsson GKSS 10
Rickard Fornander GKSS 48
Rasmus Viltoft DEN 65
Victor Cukierman GKSS 88
Allan Juul-Andersen DEN 89
Lars Hoffman DEN 95
Johan Qviberg GSYS 172
John Bäck GSYS 190
Viktor Ogeman GKSS 208
Lucas Lier DEN 290
Länk: www.bsteam.se
Marie Hafström blir den som utreder hur den nya havsmyndigheten ska organiseras. Miljöminister Andreas Carlgren har utsett Marie Hafström till särskild utredare av havsmyndigheten. Marie Hafström har varit generaldirektör för Kustbevakningen och för Försvarsmakten.
I den havspolitiska propositionen från i våras konstaterar regeringen att det finns behov av en central förvaltningsmyndighet som bör tilldelas ansvaret för havs- och vattenmiljöfrågor, men också för att underlätta en hållbar utveckling av näringar som till exempel fiske, jordbruk och sjöfart i förhållande till havsmiljön. Regeringen har tidigare beslutat att en särskild utredare ska föreslå den slutliga utformningen av en sådan myndighet.
Regeringens målsättning med en havsmyndigheten är att etablera en effektiv och samlad svensk havs- och vattenmiljöförvaltning som skapar både förutsättningar för ett hållbart nyttjande av naturresurserna och för att förbättra miljötillståndet i de svenska vattenmiljöerna. Uppdraget ska redovisas senast den 1 februari 2010.
Delphia Yachts AB utökar sin produktportfölj i Skandinavien med Delphia 1050 Escape. En modern cabin cruiser för färd i insjöar, kanaler och kustnära farvatten.
– Delphia Yachts beslutade sig för tillverka min version av en modern och miljövänliga cabin cruiser. Namnet “Escape”, säger allt. Ett sätt att lämna det vardagliga livet för nya upplevelser. Upplevelser där du tryggt och komfortabelt kan öppna ditt hjärta och sinne. Med andra ord: frihet och avkoppling. Delphia 1050 Escape är skapad ur min önskan att låta människor uppleva livet till sjöss med komfort och kvalitet, säger designern Andrzej Skrzat
Låg bränsleförbrukning och lättdrivet skrov har stått i fokus under designen av båten tillsammans med utrymmen och stabil gång. Som köpare kan man välja mellan flera olika motorstorlekar, inredningar och utrustning.
Liten eller stor besättning. Man kan välja mellan två kabiner med fyra bäddar eller tre kabiner med sex bäddar. Salongen har en två extra kojplatser som standard.
Inredning går att välja att få i mahogny, körsbär eller bok. Skrovet går att få i blått, rött eller vitt.
– Det skall bli intressant att se hur den tas emot på den Skandinaviska marknaden. Vi har ju ett rikt båtliv i våra insjöar, kanaler kustnära farvatten där hon passar perfekt. På Hamburg mässan hade det sålts fyra stycken när jag var nere i mitten av veckan så det verkar finnas ett sug efter båttypen, säger Axel Billquist ansvarig för marknad och försäljning i Skandinavien.
Länk: www.delphiayachts.se
Siemens PLM Software, en affärsenhet inom Siemens Industry Automation Division och en ledande global leverantör av Product Lifecycle Management (PLM), mjukvara och tjänster, har tillkännagett att att Oy Nautor Ab, byggare av de världsberömda Swan segelbåtarna, valt programvaran Teamcenter som företagsövergripande PLM-lösning och som fullt implementerad kommer att omfatta 60 utvecklarplatser. Dessutom har Nautor valt Siemens PLM Softwares NX mjukvara för yachtutveckling. Siemens PLM Software kommer att tillhandahålla både mjukvara och tjänster.
– Med Siemens PLM Software ser vi en möjlighet att investera i en ny företagslösning för yachtutveckling och produktlivscykelhantering, som är helt integrerad och som kommer att förbättra vår konkurrenskraft och tillföra värde för våra kunder samt fortsätta att bidra till att ytterligare stärka vår tillväxt, säger Antti Ivaska, Teknisk chef, Nautor.
Teamcenter, världens mest använda PLM-portfölj, gör att Nautor effektivt kan samarbeta genom att dela konstruktions- och produktinformation i en enda PLM-lösning. NX, Siemens PLM Softwares digitala lösning för produktutveckling, gör det möjligt för Nautors ingenjörer att öka effektiviteten för design, att dela design- och innovationsidéer och tillgodose kundernas specifika krav mer exakt och undanröja kompromisser i utvecklingsarbetet.
– Att ett branschledande företag som Nautor väljer Teamcenter och NX som företagsövergripande PLM-lösning, är ett bevis på Siemens PLM Softwares förmåga att utveckla PLM-teknik som är bäst i sin klass, säger Mats Friberg, Nordisk vd, Siemens PLM Software. Vi ser fram emot att hjälpa Nautor att förbättra sin produktutveckling så att man kan möta utmaningen att omvandla fler idéer till framgångsrika produkter.
– Vi är stolta över att ett prestigefyllt och känd tillverkare av högklassig segelyachts har valt Teamcenter och NX som sin PLM-plattform, säger Tapio Juurakko, vd på Ideal Product Data, Siemens PLM Softwares partner i Finland.
Om Nautor’s Swan
Nautor är varvet som bygger de världsberömda Swan segelyachterna. Sedan grundandet av företaget 1966 har närmare 2 000 Swanbåtar tillverkats, i storlekar från 36 till 131 fot och nästan alla av dem är fortfarande i bruk. Nautor’s montering och tillverkning i Jakobstad, Finland, levererar idag cirka 20 stora luxuösa seglingsyachts (60-130ft) per år. Produktionen stöds av ett team på cirka 40 interna designers och ingenjörer i nära samarbete med marina arkitekter och andra designpartners. Nautor har för närvarande närmare 400 anställda totalt.
www.nautorswan.com
Om Siemens PLM Software
Siemens PLM Software, en affärsenhet av Siemens Industry Automation Division, är en ledande global leverantör av mjukvara och tjänster inom product lifecycle management (PLM) med 6,7 miljoner sålda licenser och 63 000 kunder över hela världen. Siemens PLM Software har sitt huvudkontor i Plano, Texas, och samarbetar nära företag för att leverera öppna lösningar som hjälper dessa att omvandla fler idéer till framgångsrika produkter.
Regeringen sa igår ja till bolaget Nord Streams ansökan om att lägga ut två gasledningar i svensk ekonomisk zon i Östersjön. – Vi undrar verkligen om regeringen är nöjd med miljökonsekvensbeskrivningen. WWF tycker den är bristfällig. Det är oroväckande att miljöministern svepande jämför med ledningar som dragits i Nordsjön där helt andra miljömässiga förhållanden råder, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.
WWF anser att det troligen går bygga gasledningar i Östersjön på ett ekologiskt acceptabelt sätt, men idag vet man inte säkert i vilken omfattning som Östersjöns miljö skadas.
– Vi är bekymrade över Natura 2000-området Greifswaldslagunen i södra Östersjön. Där brakar man rakt in i ett av Europas känsligaste områden, utan att kunna visa att företaget tar den hänsyn som ett sådant område kräver, säger Lasse Gustavsson. Dessutom känner vi oro över att regeringen gått på Nord Streams linje och valt sträckningen som tar gasledningen närmast våra svenska Natura 2000-områden i Hoburgs Bank och Norra Midsjöbanken.
WWF har i sina remissvar drivit frågan om ett utförligt kontrollprogram som måste inkluderas i projektplanen för gasledningen. Därför välkomnar WWF nu regeringens ansats att starta ett sådant. Men för att få användbara referensdata är det mycket viktigt att det inleds i god tid och görs grundligt efter vetenskaplig praxis. För att informationen ska kunna jämföras över nationsgränserna vill WWF ha ett regionalt samarbete.
– WWF uppmanar regeringen och Andreas Carlgren att noggrant och utförligt utforma kontrollprogrammet. Det måste också knytas till en kompensationsmekanism i händelse av miljöskada. Det krävs för att vi i framtiden ska kunna säga att regeringens beslut var seriöst,
säger Mattias Rust, sjöfartshandläggare på WWF.
WWF oroas över att Andreas Carlgren inte nämnt något om att knyta kompensationsåtgärder till projektet vid en eventuell skada på miljön.
– Vad händer om kontrollprogrammet konstaterar att en miljöskada skett? Om det inte redan finns en överenskommelse med Nord Stream kommer det bli mycket invecklat att i efterhand driva en juridisk process mot dem, säger Mattias Rust, sjöfartshandläggare på WWF.
Länk: www.wwf.se
Askeladden har kommit igång med sin produktion på allvar. Företaget satsar på styrpulpetare upp till 6,5 m, men här är ett verkligt häftigt undantag: en RIB på 10 m med rejäla prestanda.
Den nya båtar är mer eller mindre ett one off-bygge och kommer med all sannolikhet inte att byggas i serie. Askeladden har nyligen rest sig efter konkursen i vintras och har fullt upp med att stabilisera sig.
RIB-båten är på 9,70×3,16 m och väger 5 000 kg. Den har fartresurser för en maxfart på 50 knop och kan marscha 45 knop även i ganska grov sjö. Det finns som bekant få båtar med samma kapacitet att ta vågor och dyningar som en RIB.
Maskineriet består av ett par dieslar på upp till 740 hk totalt. Bränsletankarna är på 2×300 liter.
Materialet i tuberna är hypalon med gummifender.
Båten kan skräddarsys på flera sätt. Den kan till exempel förses med inombordare eller vattenjet och kan inredas med olika kabinlösningar. Båten på bilden har två stycken Volvo Penta D6 dieselmotorer och drev.
Länk: www.askeladden.no
Bristen på vatten är en akut miljöfråga. För att visa hur ett företag eller en produkt påverkar vattenresurserna i världen är det allt fler som rapporterar vattenförbrukningen – företagets water footprint eller vattenfotavtryck. Nu startar arbetet med en global standard för redovisning av vattenfotavtryck. SIS, Swedish Standards Institute samlar svenska intressen som vill vara med och påverka arbetet.
Varje produkt, projekt och organisation förbrukar vatten. Företag använder termen vattenfotavtryck för att rapportera volymen vatten som används i varje steg i en produkts livscykel – från vaggan till graven.
– Från att ha varit en fråga för medvetna konsumenter och intresseorganisationer har vattenfrågorna nu hunnit ikapp företagen. Rapporteringen är inte bara intressant för produkter som i sig själva innehåller stora mängder vatten, utan även för produkter som är beroende av vatten i tillverkningsprocessen. Att redovisa vattenfotavtryck är ett sätt att visa hur ett företag eller en produkt påverkar vattenresurserna i världen, säger Anneli Rafiq, projektledare på SIS.
Nu startar ett globalt arbete för att enas om vilka definitioner och kriterier som ska gälla för redovisning av vattenfotavtryck. Idag redovisar företag sin vattenförbrukning på olika sätt och en global standard kommer att öka trovärdigheten i rapporteringen och göra det enklare att jämföra olika företags uppgifter.
– Allt fler företag redovisar sin vattenförbrukning och även om Sverige lokalt har tillräckliga vattenresurser är det viktigt för svenska företag med internationell verksamhet att redovisa sin sammanlagda vattenförbrukning vid produktion utomlands. Det kan gälla processindustri och vattenverk lika väl som produktion av kläder och mat som är beroende av vattenslukande grödor*, säger Anneli Rafiq.
Standarden för vattenfotavtryck kommer att ingå i standardserien för miljöledning, ISO 14000. Svenska företag och organisationer är välkomna att påverka standarden genom att engagera sig i den svenska kommittén. Det första internationella mötet hålls den 19-21 november 2009 på IVL i Stockholm.
Regeringen ger tillstånd för Nord Stream AG att lägga ut två rörledningar för transport av naturgas på internationellt vatten inom svensk ekonomisk zon i Östersjön.
Utgångspunkten för regeringens beslut är att alla stater har rätt att lägga rörledningar på internationellt vatten och på en kuststats kontinentalsockel. Regeringens handlingsutrymme har således varit väsentligt mer begränsat än det är vid prövningar av ansökningar som rör svenskt territorialvatten eller anläggningar i Sverige. Att säkerställa Östersjöns miljö är dock en prioriterad fråga för regeringen. Regeringen har därför ställt höga krav på att bolaget ska klargöra vilka konsekvenser projektet kan komma att medföra.
– Regeringen har ställt tuffa krav för att säkerställa att den känsliga miljön i Östersjön inte äventyras. Vi har gjort en ytterst omfattande prövning av ledningens miljöpåverkan. Bolaget har krävts på flera kompletterande undersökningar och steg för steg tillgodosett remissinstansernas synpunkter. Jag kan konstatera att ingen central myndighet därefter har avstyrkt hela projektet. Därmed är ett ja till ansökan det enda möjliga beslutet, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.
Prövningen har varit omfattande utifrån internationell rätt och svensk lagstiftning.
– Havsrättskonventionen har utgjort den rättsliga ramen.
– Prövning har skett enligt kontinentalsockellagen.
– Ett omfattande samråd med Tyskland, Danmark, Finland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen och Polen har skett enligt Esbo-konventionen.
– Ett flertal remissrundor till svenska myndigheter har genomförts.
Enligt FN:s havsrättskonvention har alla stater förpliktelse att skydda och bevara den marina miljön med ett särskilt ansvar för kuststaten att förebygga skadlig miljöpåverkan i dess ekonomiska zon och på dess kontinentalsockel. Detta har beaktats vid prövningen av bolagets ansökan.
Beslutet om tillståndet är förenat med flera långtgående villkor och åtaganden, däribland:
– Rörledningarna ska placeras i enlighet med de koordinater som Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) fastställer.
– Bolaget ska ha ett kontrollprogram för övervakning av verksamhet som ska tas fram i samråd med svenska berörda myndigheter.
– Grumlighet, som orsakas av havsbottenarbeten i samband med nedläggning av respektive rörledning, får som riktvärde uppgå till högst 15 mg/liter vid gränsen mot Hoburgs bank och Norra Midsjöbanken.
– Verksamheten ska bedrivas enligt de åtaganden som bolaget har förbundit sig i sin ansökan och kompletteringar, exempelvis att anläggningsarbete inte ska bedrivas i områden viktiga för torskens lek under perioden maj-oktober.
– Bolaget har även det fulla ansvaret för hänsyn till militära lämningar vid anläggande och drift.
– När det är aktuellt ansvarar bolaget för information och plan för avveckling och återställande.
– Nu finns flera villkor och åtaganden från bolaget för att säkra bl.a. Östersjöns miljö, fisket och sjöfarten. Påverkan på miljön i Östersjön är enligt de nationella myndigheterna ytterst begränsad och detta under en kort tid i samband med anläggningsarbetet. Regeringen bedömer därmed att den sökta sträckningen är förenlig med Sveriges förpliktelse att skydda och bevara den marina miljön, säger Andreas Carlgren.
– Sverige har en lång tradition att följa internationell rätt och konventioner. Den ska inte brytas. Havsrättskonventionen ger alla länder rätt till våra hav och är viktig för att främja fred och säkerhet i världen, säger Andreas Carlgren.
Nu ska svenskt båtliv kartläggas – och betygsättas. Under vintern 2009/2010 undersöker Sweboat, båtbranschens riksorganisation, förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. Våren 2010 utses Årets Båtkommun.
Sweboat genomför under vintern 2009/2010 en undersökning där förutsättningarna för båtliv i Sverige kartläggs – och jämförs – kommun för kommun. Några av de parametrar som undersöks är tillgänglighet, kostnad och kommunalt engagemang.
Syftet med undersökningen är dels att uppmuntra och belöna kommuner som skapat goda förutsättningar för båtliv, dels att peka på skillnader mellan kommuner.
– Vi vill att båtlivet ska vara tillgängligt för så många som möjligt och att det ska hålla en så hög och jämn kvalitet som möjligt. Genom att uppmuntra och belöna goda exempel hoppas vi kunna stimulera till många nya, goda initiativ. Och genom att peka på skillnader hoppas vi kunna påverka kommuner så att det blir enklare för fler människor att ta del av båtlivet, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.
Den kommun som utifrån ett antal olika bedömningskriterier anses ha de bästa förutsättningarna för båtliv i Sverige utses till Årets Båtkommun under våren 2010. Detaljerna kring utmärkelsen kommer att presenteras i början på nästa år.
Bakom undersökningen står Sweboat, som representerar drygt 400 medlemsföretag från den svenska båtbranschen, i samarbete med partners inom svenskt båtliv.
Sex fiskefria områden ska enligt ett regeringsuppdrag införas i Sverige till år 2010 och ett av områdena föreslås vara de fiskefria områdena runt de konstgjorda hummerreven utanför Göteborg, som slås ihop till ett. Fiskeriverket bjuder nu in till möten för att informera om projektet och för att ta del av allmänhetens synpunkter.
De befintliga två hummerrevsområdena kommer liksom tidigare att vara helt skyddade från fiske, men områdena planeras att slås ihop till ett sammanhängande. Den sammanlagda ytan blir efter sammanslagning ungefär dubbelt så stor mot idag.
Syftet med det fiskefria området är att på sikt öka hummerbestånden även utanför det fiskefria området. Förhoppningsvis kommer det fiskefria området också innebära att tillgången på vissa fiskarter kommer att öka i närområdet, exempelvis stor torsk. Effekten av det fiskefria området kommer att utvärderas 2015.
Innan Fiskeriverket fattar beslut vill vi ta del av åsikter från allmänheten och berörda organisationer. Därför bjuder vi in till samrådsmöten på Brännö och Öckerö. Där kommer vi att berätta mer om regeringsuppdraget om att inrätta fiskefria områden och varför vi valt just detta område.
På mötet kommer länsstyrelsen i Västra Götaland också att informera om planerna på att bilda ett marint naturreservat utanför Göteborg, som omfattar Vinga, de konstgjorda hummerreven och öarna söder om Fotö.
Foto: Fiskeriverket.
Fiskeriverket har under året genomfört studier för att undersöka bestånden av framför allt gös och gädda i området runt Gålö. Området har varit välkänt för sitt goda fiske, men under senare år har det rapporterats om allt sämre fångster. Studierna visade att området vid Lännåkersviken och Blista fjärd utgör det viktigaste rekryteringsområdet för bestånden av gös och gädda vid Gålö. Det finns gott om ungfisk i området, men däremot är tillgången på vuxen fisk mycket svag. Detta tyder på att fisketrycket är högre än vad bestånden tål.
Nu föreslås att kärnområdet för bestånden av gös och gädda skyddas genom ett helt fiskefritt område. Förhoppningen är att bestånden genom åtgärden ska återhämta sig och att man ska återfå ett givande fiske vid Gålö. Effekterna kommer att utvärderas under en femårig försöksperiod, varefter beslut om fortsatta förvaltningsåtgärder fattas.
Samråd har tidigare hållits med ett antal berörda organisationer och responsen har varit positiv. För att ta del av åsikter från allmänheten bjuder Fiskeriverket och länsstyrelsen nu in till öppet hus i Gålö hembygdsförenings lokal. Där kommer vi att berätta mer om regeringsuppdraget om att inrätta fiskefria områden och varför vi anser att fiskbestånden vid Gålö behöver skyddas. Samtidigt vill vi få in allmänhetens synpunkter på förslaget.
Samrådet hålls tisdagen den 17 november 2009 klockan 16-20 i Gålö hembygdsförenings lokal vid Morarna på Gålö i Haninge kommun. Man kan komma in när som helst under kvällen för att bekanta sig med förslaget och lämna synpunkter.
Foto: Fiskeriverket.
Viamaregruppen lanserar Sjöshopen – en butik på nätet som säljer båt- och sjösäkerhetsprodukter. – Jag vill samla allt om sjön under ett tak, säger vd Hans Mellström.
Hans Mellströms mission är att göra det enklare för båtfolket. Allt från ny båt, hamnplats, vinterförvaring, service, sjörapporter, hjälp på sjön, god mat och bra logi ska bara vara ett samtal eller klick bort:
– Sjöshopen är ett steg i den riktningen. Allt runt omkring ditt båtintresse ska ta minimalt med tid, så att du kan lägga mer tid på att vara ute med båten.
Idag styr Hans Viamaregruppen som innehåller flera bolag av marin karaktär, till exempel Nimbus Boats, Promarina, Seglarhotellet i Sandhamn, Sjöassistans och Skärgårdsradion.
Sjöshopen är ett samarbete mellan Viamaregruppen och säkerhetsföretaget St George.
– Vi har valt att samarbeta med St George för bolagets kompetens, både när det gäller säkerhet och e-handel. Ett mycket bra komplement helt enkelt, säger Jens Johansson, VD på Viamare After Sales, där varumärket Stockholmradio samt Sjöassistans ingår.
Sjöshopen har ett stort utbud av säkerhetsprodukter, såsom flytvästar, flytoveraller, livflottar och båtlås, som ska skapa ett tryggare och säkrare liv på sjön. Produkterna är noggrant testade för att hålla en hög kvalitet och livslängd.
Länk: www.sjoshopen.se
Det krävs tuffare tag mot sjöfylleri. En undersökning visar att över 70 procent anser att Sverige bör införa en gräns för sjöfylleri på 0,2 promille eller lägre. I höst lägger regeringen fram ett lagförslag om hårdare reglering på sjön. Undersökningen bygger dock bara på svar från 91 personer.
De senaste åren har allt fler gripits för sjöfylleri. Men många anser att regeln är otydlig och felaktig. I en undersökning som gjordes av söktjänsten kurser.se ansåg 30 procent att gränsen för sjöfylleri bör sättas på 0,2 promille, vilket är desamma som för rattfylleri. Över 40 procent vill skärpa lagen ytterligare och svarade att förare på sjön med mindre än 0,2 promille i blodet ska kunna straffas.
I höst ska regeringen lägga fram ett förslag om att införa en ny gräns för sjöfylleri på 0,2 promille, alternativt 0,5 promille. I dag regleras bara grovt sjöfylleri på 1,0 promille. Fylla under 1,0 promille är inte brottsligt i sig – förutsatt att du inte kör båt oaktsamt.
Danmark har tillämpat hårdare tag mot sjöfylleri än Sverige. Den som har en alkoholhalt på över 0,5 promille riskerar att dömas till böter eller fängelse i ett år och sex månader.
Resultat av undersökning:
Var tycker du gränsen för sjöfylleri bör sättas?
Lägre än 0,2 promille: 38
0,2 promille: 26
0,5 promille: 10
1,0 promille: 15
Högre än 1,0 promille: 2
Totalt antal svarande: 91
På Genuamässan, som hölls i oktober, lanserade FPT/Fiat Powertrain Technologies en ny dieselmotor i 9 liters segmentet. Den ska ersätta den nuvarande Cursor 8 motorn.
Den nya motorn heter Cursor 9 och har en slagvolym på 8.7 l. Motorn är helt nykonstruerad och utrustad med 4- ventils teknik, överliggande kamaxel,wast-gate turbo och commonrail insprutning.
Max effekt: 620hk @ 2500rpm
Max vrid: 2095Nm @ 1800rpm
Vikt: 940kg
Länk: www.fptpowertrain.com
Sedan Richard Granbergs medverkan i SVT:s TV-program ”Draknästet” förra vintern, där entreprenörer kunde söka investerare till sina affärsidéer, så har verksamheten fått en fantastisk start. Visserligen valde ingen av ”Drakarna” att investera i företaget, men tre av dem – båtentusiasterna Mats Gabrielsson, Richard Båge och Sven Hagströmer – valde däremot att köpa varsin Golden-Cut 28 W för egen del vilket blev startskottet för Golden-Cut Yachts.
Golden-Cut Yachts varv ligger i anslutning till Windys Scandinavias svenska varv i Västervik och genom ett gediget förarbete och ett lokalt tillverkningssamarbete i kombination med samarbetet med ett exklusiva träbåtsvarv i tredjee generationen i Istanbul kunde Golden-Cut snabbt komma igång och produceras.
Efter det har allt rullat på snabbt och första modellen Golden-Cut 28 W har fått ett fantastiskt gensvar trots den korta tid den funnits tillgänglig på marknaden. Utöver de 3 första båtarna hann även en fjärde båt bli klar och säljas under säsongen likväl som att Golden-Cut fick sin första återförsäljare och representant i Stockholmsområdet, de välkända och duktiga Galärbryggan vid Djurgårdsbron.
– Det har varit ett oerhört intensivt arbete att få allt på plats och komma igång på så kort tid. Men det har givit resultat och vi har fått överväldigande positiv feedback från de första kunderna. Så nu kan vi på allvar gå in i nästa fas som ett mognare företag och utveckla verksamheten vidare, stillestånd är tillbakagång enligt mig, säger Richard.
Den första modellen Golden-Cut 28 W har ett kombinerat trä skrov med plast i botten. Den nya modellen Golden-Cut 28 G (G står för Glass Reinforced Plastic) som nu lanseras har plastskrov men med trädäck och mahogny inredning. Den kommer utrustas med Volvo-Pentas nya D3 serie som bl.a. innefattar ett större motoralternativ på 220 hk motor och full EVC. Den första W-modellen var 50- tals inspirerad medan G-modellen är mer 60-tal vilket märks i tidstypiska designförändringarna, bl.a. är dörrar och luckor enhetligt plana istället för som tidigare med spegelramar m.m.
– Vi har från börjat planerat två modeller av Golden-Cut 28 för att tillgodose de kunder som gillar båten och linjerna samt det fantastiska träarbete i inredning och däck, men som vill ha ett plastskrov eller annan färg på skrovet. Den nya modellen skiljer sig lite i utförandet och är lite sportigare i sin framtoning den kommer få en högre toppfart genom lägre vikt och möjligheten till det större motoralternativet. Det skall bli väldigt roligt att lansera den under Scandinavian Boat Show då jag vet att många väntat på den, säger Richard Granberg.
Då produktionskapaciteten ännu är begränsad bör man lägga en order så snart som möjligt för att få leverans av sin egen Golden-Cut 28 till säsongen 2010, endast totalt 5 st beräknas hinnas tillverkas. Priset för Golden-Cut G med 200 hk D3 är 1 795 000 kr.
Länk: www.golden-cut.se
Finska Marino APB valdes till Boat of the Show på Scandinavian Boat i Stockholm på onsdagen. Juryn med sex stycken skandinaviska båtjournalister hade ett stort utbud att välja mellan, men valde den mångsidiga Marinobåten.
Antalet utställda båtar på Scandinavian Boat Show är lite lägre i år än tidigare. Trots det var antalet nyheter stort, främst på motorbåtssidan.
De båtar som journalisterna valde ut till den slutliga finalomgången var: Catch 7,5, TG Alpha, Marina APB (All Purpose Boat), Elan 310 och Dragonbly 28.
Ekomarine, som bland annat utvecklar den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula, har rekryterat Gunilla Östberg som ny forskningschef. Gunilla tar över efter Mikael Haeffner som istället kommer att fokusera på utveckling av nya produkter.
– Även hos mina tidigare arbetsgivare har jag arbetat med att utveckla så miljövänliga produkter som möjligt, så miljöfrågor har jag alltid känt starkt för, säger Gunilla Östberg. På Ekomarine ser jag fram emot att arbeta i en mindre organisation där alla har ett stort intresse för Östersjön.
Gunilla Östberg har över 20 års erfarenhet från färgbranschen, bland annat från Ytkemiska Institutet och Alcro Beckers. Senast kommer Gunilla från en tjänst som laboratoriechef på Becker Acroma.
– Vi är väldigt glada över att vi lyckats rekrytera Gunilla till Ekomarine, säger Claes Tarras Ericsson, VD. Hon är extremt kunnig och har helt rätt profil och bakgrund för tjänsten som forskningsansvarig. Med hennes hjälp kommer vi att kunna fortsätta fokusera på att utveckla vår miljötrygga bottenfärg.
Mikael Haeffner, en av grundarna till Ekomarine och forskningsansvarig sedan starten 2002, kommer att stanna kvar inom företaget men istället fokusera på utveckling av nya produkter.
Om Ekomarine
Ekomarine grundades 2002 av Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, och utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula är den första färgen som lanserats kommersiellt och bygger på Ekomarines forskning.
Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. 2009 belönades Ekomarine med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience.
Läs mer om färgen Neptune Formula på www.neptuneformula.com
Läs mer om Ekomarine AB på www.ekomarine.se
På Scandinavian Boat Show i Stockholm visar Svenskt Marintekniskt Forum de första stegen i projektet Konceptbåt All Aboard. Mässan öppnar onsdag 4 november. Grunden är en undersökning om kvinnors önskningar om livet i en fritidsbåt. På mässan inbjuds allmänheten att bidra med sina tankar och branschen får en möjlighet att visa på lösningar som redan finns.
Svenskt Marintekniskt Forum som är en branschorganisation för båtbyggarnäringen, har tillsammans med nätverket Kvinnor på sjön undersökt vad kvinnor vill ändra på i fritidsbåten. En enkät med drygt 300 svarande visade på ett antal situationer i fritidsbåtar som kvinnor skulle vilja vore enklare. Resultaten presenteras på Scandinavian Boat Show i Stockholm 4-8 november.
Samtidigt bjuds alla mässbesökare att bidra med vad de önskar sig i en fritidsbåt. Bakgrunden är att båtbranschen i Sverige behöver nya kunder.
En stor kundgrupp med växande köpkraft är kvinnor. Hundratusentals kvinnor i Sverige längtar till ett liv på sjön, enligt Stockholmsmässans tidigare undersökning.
Men vad hindrar dem? Vad kräver kvinnor av ett liv på sjön?
Undersökningen visar att det rör sig om allt från att hoppa i land (och komma upp på båten igen) i naturhamn, till design av sittbrunn och förvaringslösningar inombords.
Utredningen i sin helhet presenteras i Svenskt Marintekniskt Forums monter på Scandinavian Boatshow i Stockholm 4-8 november. Alla mässbesökare, både manliga och kvinnliga, är välkomna att bidra med sin syn på hur livet i fritidsbåt kan bli bättre. Här får också hela fritidsbåtsbranschen möjlighet att visa på de lösningar som redan finns utvecklade.
– Vi ser fram emot att få mer input på mässan, av både besökare och branschfolk, säger Patric Westdahl, verksamhetsansvarig för Svenskt Marintekniskt Forum. Vi vet att båtbranschen är kraftigt mansdominerad och att det därmed är lätt att förbise vad som hindrar kundgruppen kvinnor att växa sig stark.
Affärsutvecklingsföretaget Ampersand har anlitats för att undersöka hur fakta från undersökningen och mässan kan tas vidare. Ampersand ägs och drivs av fyra kvinnor med rötterna i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, bilen där alla beslut fattades av kvinnor.
– Bilvärlden hade inte heller sett kvinnan som den köpstarka kund hon är. Men vi vet att kvinnan står för en tredjedel av bilköpen i Sverige och påverkar 80 procent av dem. Vi utgår från att potentialen är lika stor i båtvärlden, säger Tatiana Butovitsch Temm, vd för Ampersand.
Den svenska båtproduktionen var 2008 omkring 13 600 båtar med ett tillverkningsvärde av ca 3,1 miljarder kronor, alltså en snittkostnad på 228000 kronor per båt. Det innebär att tusen nya båtköpare motsvarar ett tillskott till branschen med 228 miljoner kronor, en ökning med 7,3 procent. Tiotusen nya båtköpare ger ett teoretiskt tillskott på 2,3 miljarder kronor.
– Då är inte exportintäkterna inräknade, säger Patric Westdahl. Men vi vet att kundgruppen köpstarka kvinnor växer i hela världen.
Harvard Business Review skriver i sitt septembernummer 2009 om “den kvinnliga ekonomin”: Som marknad sett representerar kvinnor en större möjlighet än Kina och Indien tillsammans. Så varför är företag så dåliga på att serva dem?
– Det tänker vi hjälpa båtbranschen att ändra på, säger Patric Westdahl bestämt.
En studie som Stockholmsmässan genomförde 2006 visar att 2,5 miljoner svenskar, som i dag inte är delaktiga i båtlivet, drömmer om ett liv på sjön.
De är mellan 25 – 45 år, kvinnor är i majoritet, och de ser själva upplevelsen till sjöss som det primära. De lever tillsammans, sambo eller gifta med barn. De bor relativt ofta i lägenhet, vanligen i mellanstora städer och ekonomiskt ligger de på genomsnittet.
Länk: www.smtf.se
2010 sjösätts Nord West 430 Sport och SportsTop. Självklara efterföljare till det så framgångsrika Nord West 420 konceptet som rönte sådan framgång i internationella utmärkelser och tester. – Samtidigt är det ett svar på efterfrågan på större varianter av de ifjol introducerade och så uppskattade Nord West 370 Sport och SportsTop.
Pressrelease:
Nord West 430 Sport representerar en traditionell, öppen sportscruiser. Med generösa utrymmen, inne och ute, ger hon samtidigt möjlighet till bekvämt boende.
Nord West 430 SportsTop har, med sitt stora el-manövrerade kapelltak av dubbel kapellväv, gett aktivt båtliv nya dimensioner och flexibilitet. Och komfort.
Förpiken är på sedvanligt Nord West manér rymligt och trivsamt med ordentliga garderober. Enkel närhet till toalett och dusch med ingång både från förpik och salong. Den luftiga salongen hyser en U-soffa samt ett elektriskt nedsänkbart bord som ger en extra bäddplats vid behov. Det rikligt utrustade pentryt har stora arbetsytor, skåp både uppe och nere, kombiugn med mikro/varmluft/grill, samt 130L kylskåp med frysfack. Spisen kan fås som elektrisk eller gasol.
Förarmiljön har en fällbar tvåsitsmodul som gör att man kan stå och köra – tillsammans med ergonomiskt placerade reglage ges frihet och översyn vid all manövrering. Soffan till babord med plats för tre personer är i nivå med vindrutan för att ge sikt föröver vid gång.
Sittbrunn och badplattform är integrerat i två plan. Detta ger gott om svängrum för gemenskap och aktiviteter. Här finns en topputrustad wetbar med plats för kylskåp, ismaskin, grill etc. Det aktre bordet vid U-soffan är el-styrt och kan sänkas för att skapa en skön miljö för relax och solbad. En rejäl badbrygga med praktiska, lätthanterliga stuvutrymmen är så klart en del av helheten.
Nord West 430 SportsTop
Planlösningen i sittbrunn, salong och förpik är alltid densamma. Däremot ges stora variationer genom tre olika planlösningar midskepps:
Planlösning A – En stor gästkabin med dubbelbädd och egen toalett med dusch.
Planlösning B – Två gästkabiner; en dubbelkabin och en enkelkabin med toalett och dusch.
Planlösning C – Två dubbla gästkabiner.
Nord West 430 Sport och SportsTop är mycket välutrustade redan från början med allt från väsentligheter som bogpropeller, värmare, septiksystem till ett komplett strömpaket med laddare, inverter, åskskydd och isolationstransformator. Nyheter på standardutrustningen är automatisk drevtrim, aktivt elektriskt korrisionsskydd och sedan några år tillbaka LED-belysning.
Motorrummet är lättåtkomligt med el-öppning av luckan och har plats för generator/elverk.
NW430 kan fås med IPS eller drev och med upp till fyra stycken joystick.
Teknisk information
Längd ö. a.: 13,5 m
Bredd: 3,9 m
Kabiner/Kojer: 2-3/4-8
Motorer: 2 x VP D6 (370-435 hk), IPS eller drev, med eller utan joystick
Design & Konstruktion: Benny Martinsson
Länk: www.nordwest.se
Kommentarer
Jag är så j..la less på alla pålagor vi svensk medborgare utsätts för. Vi blir mer och mer inmålade i ett hörn eller går omkring som robotar snart. Hur skall detta förmynderiutövande se ut framöver. Jag kommer att flytta snart
"Undersökningen" saknar helt värde. Håller med om att man inte skall vara full på sjön men 0,2 är löjligt. Dessutom medför det praktiska (du kan inte "parkera" en båt säkert) och förutom att man saknar fordon som möter en i trafik med sammanlagt 200 km/tim är ytterligare en skillnad att fler kan samtidigt framföra en båt. i USA är det 0.8 och det verkar funka bra då Kustbevakning och andra är tuffa på övervakning
Jag fattar inte att någon kan vara emot förslaget. Vem kan acceptera en förare med alkohol i blodet? Det är bara att läsa av dödsfallen och olycksstatistiken. Regelförslaget är naturligtvis det enda raka. Men man kan diskutera varför det bara ska gälla båtar längre än 10 m eller för flytetyg som går fortare än 15 knop. Jag tar gärna ett glas om jag ligger säkert förtöjd för natten men om det finns risk att jag måste lägga om mig på grund av ändrade väderutsikter så får jag avstå.
En absolut majoritet av av aktiva båtutövare är EMOT deta dåligt underbyggda förslag från byråkrater som inte förstår skillnaden mellan en bil på en allmänt trafikerad väg och en båt. 0,2 saknar all trovärdighet.
Båtlivs-undersökningen: "88,8% är positiva lagen. Av de som känner till att det kommit en ny lag om sjöfylleri vet knappt tre fjärdedelar
(73,9 %) vad den nya lagen innebär". OCH !: "Undersökningen genomfördes via telefonintervjuer med slumpmässigt utvalda individer
baserade på ett stratifierat urval. Undersökningen riktade sig till hushåll i Sverige där någon av personerna är mellan 20 och 74 år. " Kyss mig i aktern för denna undersökning!
detta var en styrd undersökning. Man informerade aldrig om lagens komplexitet. Frågar man "anser du att någon ska vara full på sjön?" så blir givetvis svaret nej och det var så man gjorde.
Som man frågar får man svar. Lasse. Du är duktig och skötsamt. Men det är som så att det gäller inte bara väderomslag. Du får inte utföra någon form av sjösäkerhetsmässiga uppgifter, som ens kolla vantspänningen. Nu är det som så att även vad tu "tycker" hur präktig och moraliserande du än är, så finns det inga olyckor som denna lag kan fånga in. Så jag vill leva mitt liv utan moral och förmynderilagar.
Nej, nu tycker jag debatten börjar spåra ur. Ola, visa mig en dom där någon som kollat vantspänningen dömts för sjöfylleri.