4001 öar av Sveriges totalt 98 372 havsöar ligger i Bottenvikens skärgård dvs i de fem kustkommunerna Skellefteå, Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda.
Vid en översyn av antalet öar i området som är gjord av Alf Harju, www.bottenviken.se visade det sig att sättet att räkna kommunerna emellan skilde sig åt, det var ytmässigt olika definitioner på vad som är en ö. När han jämförde de olika kommunernas antal öar var det något som inte stämde.
– Jag fick en fråga om varför www.bottenviken.se hade uppgett att Piteå skärgård har 70 öar och Piteå kommun 550 öar. Vad och vem hade rätt? Spontant var mitt svar att det totala antalet 550 troligen är alla öar med holmar och skär. Men var går gränsen mellan en ö, holme och ett skär?
Alf Harju talade med Metria/Lantmäteriet, sjöfartsverket, tillväxtverket, Skärgårdsstiftelsen m.fl. om detta och alla är inne på samma definition vilket innebär att en ö, är en landmassa, omfluten av vatten, och större än 20 m². Någon definitiv beskrivning av skillnaden på en ö, ett skär eller en holme finns inte i detta sammanhang.
Enligt det gamla sättet att räkna hade tex Luleå 742 öar och nu 1312.
Med anledning av detta har Bottenvikens skärgård omvärderat uppgifterna om antalet öar i skärgården och enligt det för oss nya sättet att räkna blir det totala antalet öar i Bottenvikens skärgård 4001 st.
Fördelat på kommuner är antalet:
Haparanda skärgård: 652 öar
Kalix skärgård: 792 öar
Luleå skärgård: 1312 öar
Piteå skärgård: 550 öar
Skellefteå skärgård: 695 öar
”Bottenvikens skärgård” är ett samarbete mellan kommunerna Skellefteå, Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda.
Länk: www.bottenvikensskargard.se
BIlden:
Vi arbetar med att utveckla Bottenvikens skärgård: från vänster Göran Wallin Luleå, Per Lenndin Piteå, Tomas Öhlund Skellefteå, Ann-Marie Andersson Kalix, Ulrika Rönnlund Skellefteå, Göran Wigren Haparanda. Foto: Bottenvikens skärgård.
I dag lämnar utredningen Tredje sjösäkerhetspaketet (N 2009:5) sitt delbetänkande “Tredje sjösäkerhetspaketet. Hamnstatskontrolldirektivet, Övervaknings¬direktivet, Flaggstatsdirektivet (SOU 2009:90)” till infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Enligt utredningen kan direktiven i huvudsak införlivas i svensk rätt genom ändringar i myndighetsföreskrifter. På ett antal områden föreslås dock ändringar i lag och förordning.
Utredningen har i sina direktiv fått i uppdrag att bland annat föreslå hur fem EU-direktiv på sjösäkerhetsområdet bör genomföras i svensk rätt. I delbetänkandet behandlas tre av dessa fem EU-direktiv.
Hamnstatskontrolldirektivet, 2009/16/EG
Det omarbetade hamnstatskontrolldirektivet innebär bland annat ändringar i dagens inspektionskrav i hamnar och stärker också gemen¬skapens möjligheter att hindra fartyg från att anlöpa gemenskapens hamnar. Utredningen föreslår ett utökat bemyndigande till Transportstyrelsen som dels innebär att Transport¬styrelsen är den behöriga svenska myndigheten enligt hamn¬statskontroll¬direktivet, dels att Transportstyrelsen direkt åläggs att vid hamnstatskontroller av utländska fartyg följa det nya hamnstatskontrolldirektivet.
Övervakningsdirektivet, 2009/17/EG
Enligt direktivet ska medlemsstaterna utse en eller flera behöriga myndigheter för mottagande av fartyg i behov av assistans. Utredningen föreslår att Transportstyrelsen utses till sådan behörig myndighet i Sverige. Transportstyrelsen får därmed i uppdrag att utarbeta planer för mottagande av fartyg i behov av assistans och får ansvar för beslut om mottagande av sådana fartyg. Med hänsyn till Kustbevakningens och Sjöfartsverkets ansvar för miljö- respektive sjöräddningstjänst ska Transportstyrelsen i sitt uppdrag samråda med dessa myndigheter.
Sjöfartsverket föreslås även fortsatt vara ansvarig myndighet i Sverige för SafeSeaNet, gemenskapens system för informationsutbyte för sjötrafiken.
Flaggstatsdirektivet, 2009/21/EG
Utredningen lämnar förslag på hur Sverige bör hantera direktivets krav på så kallad flaggstatsrevision. Vidare föreslår utredningen att Transportstyrelsens sjöfartsavdelnings verksamhet, varigenom Sveriges skyldigheter som flaggstat fullgörs, ska vara underkastad ett certifierat kvalitetsledningssystem.
Fortsatt arbete
Utredningen fortsätter nu arbetet med slutbetänkandet som ska överlämnas senast den 31 mars 2010. Det kommer i huvudsak att innehålla förslag till hur olycksutredningsdirektivet, 2009/18/EG och klassdirektivet, 2009/15/EG om så kallat klassificeringssällskap – ska införlivas i svensk rätt.
Sveriges kommuner och landsting, SKL, har i ”Öppna jämförelser 2009 gymnasieskola” jämfört resultaten för gymnasieskolorna i Sveriges 290 kommuner. Överst på listan för Stor-Stockholms samtliga gymnasier finns Marina läroverket i Stocksund, en gymnasieskola med en tydlig marin profil.
Gymnasieundervisningen bedrivs delvis ombord på skolans fartyg. Under utbildningen får eleverna göra en långsegling med segelfartyget ”Älva” som just nu befinner sig på Teneriffa.
SKL:s ranking bygger på tre delar: Genomströmning (andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 3 år), Betyg (genomsnittlig betygspoäng med slutbetyg) samt Behörighet (andel elever med grundläggande behörighet till universitet och högskola). Marina läroverket toppade med högst indexpoäng i samtliga tre delar.
”Vi lyckas därför att vi har fantastiskt duktig och engagerad personal med ett personligt engagemang för eleverna. Vi är bra på att få med alla elever och få dem att känna sig sedda och hörda. Den segling som ingår i gymnasieutbildningen spelar en särskild betydelse för sammanhållningen och trivsel bland våra elever på skolan.” säger VD Kerstin Wejlid
Resultatet av rankingen betyder naturligtvis väldigt mycket för skolan och vi är mycket stolta. Det är ett kvitto på att vi lyckas och att vi gör ett bra jobb, säger rektor Per Lindberg. Skolan storlek är bra och gör det möjligt att erbjuda både trygghet och kamratskap. Skolan är ändå tillräckligt stor för att ge möjlighet till intressanta, rika och varierande upplevelser.
Vinsten av seglingarna som ingår i gymnasieutbildningen är många. Där skapas en enorm gemenskap och kunskapsinhämtning sker på ett praktiskt- och upplevelseplan. ”Som att vandra i läroboken” sa en elev om besöket på den afrikanska ögruppen Kap Verde. Eleverna är uppdelade i vaktlag och undervisning varvas med att bistå byssan med matförberedelser varvat med att stå till rors och navigera. Undervisning och samtal om upplevelser, studiebesök och utbyte med elever i olika länder pågår hela tiden ombord. Närvaron är 100% och ibland bedrivs undervisning på lördagar och söndagar. Den stora vinsten är att ha förmånen att kunna kombinera teori och praktik.
SKLs skolranking finns i sin helhet på: http://www.skl.se/jamforgymnasieskola
Nu är det klart att segelmakaren Henrik Edman seglar Express SM/NoM i Marstrand 2010, meddelar Västkustens Expresseglare. Guldvinnaren från SM 2002 kommer därmed återigen att kämpa om titeln i Marstrand. Även i H-båtsklassen har det gått bra för Edman: SM-guld 2008 och VM-silver 2009.
– Jag ser fram emot tuffa race på Marstrandsfjorden! Med så många x-champs på startlinjen blir det till att tagga till rejält, men det är det vi gillar! säger Henrik Edman.
Ett flertal guldmedaljörer kommer till GKSS regatta nästa år och det kommer att bli en tuff strid mellan toppbåtarna. Men även många Rookies kommer till SM:
– Vi har ingen erfarenhet av att segla SM, men vi har definitivt fått blodad tand under tisdagsseglingarna i Silverbullet Cup! säger Anders Claesson på SWE 18 Gurami.
– Det skall bli jättespännande och framför allt något att se fram emot i vintermörkret! fyller Finn Fägerquist i från samma båt.
SM-gruppen arbetar nu för fullt med att söka sponsorer och kontakta dem som planerar att segla SM/NoM.
– Hittills är 62 Expresser föranmälda, däribland norska och danska båtar, vilket är helt otroligt! säger Stefan Falkenberg i SM-gruppen. X-Race TVn kommer att gå varm på Båtmässan i Göteborg, och där kommer flera av besättningarna att intervjuas live!
Länk: www.expresseglare.org
Bilden är från Saltsjöbadsregattan 2007. Foto: Expresseglarna.
Unga designers har ofta en helt annan frihet i sitt tänkande än mer rutinerade kollegor. När det gäller att sälja stora och lyxiga båtar gör designen och komfortnivån verkligen skillnad. Det har flera stora varv tagit fasta på när de nu designar framtidens lyxiga men mer miljövänliga mega yachter.
En av de detaljer som kan göra skillnad i helheten är valet av material. Det teakliknande Esthec (används på bilderna här intill) är ett av dessa moderna material som ger större frihet i design och finns i en lång rad olika färger.
I Sverige har vi inte haft någon större debatt om användandet av teak i båtar, men i till exempel Norge har detta länge varit en riktigt stor fråga. Därför har också flera varv tagit fram ersättningsmaterial. Förutom olika plastbaserade material använder de till exempel ångad ask, som ger en fin och motståndskraftig träyta.
Esthec fick ett mycket positivt mottagande på årets Monaco Yacht Show. Förutom triditionell användning på däcksytor, badbryggor med mera visades flera lösningar där Esthec användes på väggar, i köket etc.
Länk: www.esthec.com
Finska Marino APB 27 blev Årets Båt på Scandinavian Boat Show i Stockholm. Mässan var ”luftig”, men det var gott om nyheter hos utställarna.
Miljön stod självklart i fokus på Scandinavian Boat Show 2009. Plötsligt har en rad tillverkare fått upp ögonen för att det är både spännande och kommersiellt gångbart att tillverka båtar med miljöfördelar.
Nimbus har gått allra längst i det här arbetet. Deras Nimbus E-power (se reportage på sid. 8–9) belönades med juryns hedersomnämnande för sina många goda egenskaper inklusive eldriften. Båten kunde dock inte utses till vinnare eftersom det fortfarande är en prototyp, som inte kommer att säljas till konsument förrän kanske 2012.
Catch 7,5 är en helt annorlunda typ av miljöbåt. Den är resultatet av ett projekt mellan den erfarne båtbyggaren Thore Berntsson, båtkonstruktören Thomas Wiberg samt Per Pilebo, Viktor Strömkvist och Joakim Stenström som samtliga har gått en KY-utbildning till mariningenjör i Kungälv.
Deras båt är en 7,5 m lång och smal båt med en ny design som kombinerar klassiska former och nya idéer. Skrovet är smalt i vattenlinjen och har ett långt, skarpt förskepp för att gå mjukt i motsjö. Båten har även ett system med en inbyggd barlasttank som ger stabilitet vid stillaliggande och tömmer sig automatiskt när båten gör fart genom vattnet. Catch 7,5 har även inbyggda, fasta trimplan under badplattformarna och en luftsmord tunnel i bakre delen av botten.
Med en 60 hk Honda utombordare uppges förbrukningen till knappt 0,4 lit/Nm.
Vinnaren av Årets Båt 2009 blev dock Marin APB 27 – All Purpose Boat. Det är en mycket väl genomtänkt båt som förenar många olika användningsområden på ett modernt sätt. Den kan användas som kupébåt, salongsbåt eller traditionell familjebåt på semestern.
På segelbåtssidan var det inte lika gott om nyheter. Ett par flerskrovsbåtar utmärkte sig dock tillsammans med Elan, som presenterade en riktigt sportig seglare på 31 fot.
Text: Lars-Åke Redéen Foto: Roland Brinkberg
Drygt 31 000 personer kom till Scandinavian Boat Show 2009, vilket innebär en ökning från förra året på 5,4 procent. De inledande dagarna var det lite tomt på mässgolvet, men under helgen strömmade besökarna verkligen till. Foto: Gustav Kaiser.
Marino APB 27 är en väl genomtänkt båt där tillverkaren har tagit ut svängarna ordentligt och vågat satsa på nya lösningar. Båten är på 8,2×2,9 m med 1 m djupgående. Hon väger 3 ton och är godkänd för 8 personer. Motorn är 190–300 hk inom- eller utombordare. www.marino.fi
TG Alpha var en av tre nominerade motorbåtar och kanske den intressantaste båten för den som pendlar mycket i skärgården. Skrovet är smart uppbyggt av konstruktören Frese Gustafson och båten går mjukt och fint i sjön i farter upp till +40 knop. Mått 7,3×2,77 m, vikt 1,8 ton. www.marindepan.se
Delta 34 är ytterligare en i raden av snabba motorbåtar i toppklass från denna svensk-estniska tillverkare. Båten är miljövänligt tillverkad, vilket bland annat ger ett lätt och starkt skrov. Detta gör att den har betydligt lägre bränsleförbrukning än konkurrenterna. Enligt ryktena har Delta en modell på över 50 fot på gång. www.deltapowerboats.se
Catch 7,5 har ganska extrema linjer, men den är mycket intressant för att se hur en båt kan utvecklas, byggas på ett miljövänligt sätt och dessutom bli riktigt bränslesnål. Med en Honda 60 hk utombordare drar den här båten knappt 04 lit/Nm i 30 knop. www.honda.se
Företaget El-Björn har tagit fram en ny serie marina elstolpar, som visades på mässan. www.elbjorn.se
I Elan 310 kan man snacka om raciga linjer och maffig sittbrunn. Båten tilltalar säkert många racingseglare, men den har också en snygg inredning. Ratten kan enkelt vinklas för att passa rorsman som vill sitta på railen. www.rtc.se
Polska Delphia har etablerat sig starkt på den svenska marknaden. Delphia 40.3 visades med sin nya interiör. www.delphia.se
Dragonfly 28 är en dansk katamaran som visar att flerskrovsbåtar både seglar snabbt och kan ha en fin inredning. Båten visades på trailer.
Golden-Cut från Västervik visade upp sin retroinspirerade men väldigt moderna båt. ”Mässans vackraste båt” var det säkert många som tyckte. Foto: Gustav Kaiser. www.golden-cut.se
Henri Lloyd släpper för våren 2010 ytterligare en helt ny produkt i det populära Coastal/Inshore programmet. Ventura Jacket är en storebror till nya Vista Jacket som tar dig ytterligare lite längre ut till havs. Det är en en prisvärd och välarbetad jacka som är fullgod för segling på flera nivåer.
Det som i huvudsak skiljer de båda nya modellerna åt är att Ventura Jacket har en högre krage med Storm Shield flerp framtill samt starkare förstärkningar på jackan genomgående, för att tåla lite tuffare tag.
Ventura Jacket är också utrustad med Optivision Hood, vilket är en genomskinlig del i huvan som stärker pereferiseendet, samt har Henri Lloyd TP2 membranet som ökar andasfunktionen och ger ytterligare livslängd.
Jackan är 100% vatten och vindtät, samt är behandlad med Super Durable Water Repellency (SDWR) systemet som hjälper vattnet att ledas bort och gör så att plaggets prestanda och komfort bibehålls. Henri Lloyd Ventura Jacket finns i både dam och herr. Den kostar 2495 kr och säljs i färgerna rött, gult och marinblått.
Länk: www.sportmanship.se
För våren 2010 kommer Henri Lloyd med en efterlängtad produkt som fyller det hål som den mycket populära Anacondajackan lämnade efter sig.
Vista Jacket är en prisvärd och välarbetad jacka som är fullgod för segling men som samtidigt är intressant som lifestyleprodukt. Henri Lloyd har sedan 2009 förstärkt sitt designteam med Craig Prest som nu har ett övergripande ansvar för hur både lifestylekollektionen och marinekollektionen spelar med varandra.
Med fyra standardfärger samt fyra speciellt framtagna färger för den nordiska marknaden finns ett spektra som passar alla.
Till Vista Jacket släpps också Vista Trousers – en låg midjebyxa med förstärkningar som en traditionell midjebyxa men utan hängslen. Vista Trousers är resultatet av en stor efterfrågan på den här typen av seglarbyxa.
Vista Jacket och Vista Trousers har Henri Lloyd TP1 membran vilket gör dem 100% vattentäta och vindtäta.Produkterna är behandlade med Super Durable Water Repellency (SDWR) systemet som hjälper vattnet att ledas bort och gör så att plaggets prestanda och komfort bibehålls.
Henri Lloyd Vista Jacket finns i både dam och herr. Den kostar 1995 kr och säljs i färgerna svart, marinblå, vit och röd. Vista Trousers finns i herr, kostar 1495 kr och finns i färgerna marinblå eller svart.
Länk: www.sportmanship.se
Garmin presenterar Oregon 550 och Oregon 550t. Två helt nya handburna GPS-navigatorer, med pekskärm, inbyggd 3,2 megapixel digitalkamera som skapar geotaggade bilder och 3-axis kompass. Den vattentäta Oregon 550’s enkla menysystem och allsidiga funktioner gör den till den idealiska navigatorn för alla äventyr.
Oregon 550 har en 3,2 megapixel digitalkamera med autofocus, 4x digital zoom och automatisk geotaggning på alla foton. Du kan navigera tillbaka till exakt samma plats vid ett senare tillfälle. Med den vattentäta kameran kan du fotografera och titta på dina bilder i landskaps- eller porträttvy och på det interna 850 MB stora minnet kan du spara många foton. Fotona kan sedan föras över till en dator och skrivas ut eller sparas. Detta gör din resa ännu mer minnesvärd. Så fort din Oregon 550 kopplats via USB till din dator kan du använda myGarmin.com för att enkelt spara upp dem på Picasa, en populär hemsidasida där man delar med sig av sina kort till nära och kära.
Den inbyggda 3-axis kompassen och förbättrade pekskärmen som kan läsas av i starkt solljus är två andra nya funktioner hos Oregon 550 och Oregon 550t (Oregon 550t är förprogrammerad med en topografisk karta i skala 1:100 000 över Europa) Den tiltkompenserade kompassen visar din kurs även när du står still, och till och med när du inte håller enheten vågrätt. Oregons pekskärm på 3” i färg är tydlig och ljusstark vilket gör den enkel att läsa av i alla förhållanden. Vikten är endast 193g och enheten levereras med 2 AA NiMH-batterier och laddare. Dessa batterier håller upp till 16 timmar på en uppladdning och tappar inte styrka om de inte används. Den medföljande batteriladdaren sparar både pengar och miljön. I förpackningen finns också en karbinhake och USB-kabel för dataöverföring. Plats för microSD kort möjliggör lagring av ännu fler foton och kartor samt gör det möjligt att titta på foton från andra Oregon-enheter.
Mångsidig och smart, Oregon låter dig skräddarsy fem användarprofiler, bil, marin, friluftsliv, fitness eller geocaching, vilket gör att dina mest användbara inställningar går att nå via genvägar.
På stigen: Med sin högkänsliga GPS-mottagare med HotFixTM får Oregon 550 snabbt satellitmottagning och behåller den även i svåra förhållanden. Du kan lagra upp till 2000 waypoints, 200 rutter, 5000 geocaches och 200 spår.
På berget: Den inbyggda barometriska höjdmätaren registrerar förändringar i lufttrycket och presenterar din höjd. Dessutom kan du ha koll på väderförändringar genom att se förändringar i lufttrycket över tiden.
På resan: Utforska omgivningen med hjälp av den förprogrammerade detaljerade topografiska kartan som finns i Oregon 550t eller baskartan i Oregon 550.
På uppdrag: Den användarvänliga pekskärmen gör det enkelt att navigera effektivt och lösa ditt uppdrag snabbt.
I en grupp: Med Oregon 550 kan du dela med dig av dina waypoints, spår, rutter och geocaches trådlöst till andra Oregon Colorado och Dakota användare.
Geocaching: Utöva papperslös geocaching med Oregon som kan spara upp till 5000 cachpunkter, genom att enkelt ladda ner cache information från Geocaching.com. Oregon sparar och visar information som plats, terräng, svårhetsgrad, hinder och beskrivning – inga fler papperslappar och manuellt nerskrivna koordinater.
Oregon är flera produkter i en. Komplettera med olika tillbehör och microSD-kort laddade med detaljerade kartor för att passa just till ditt äventyr.
På vägen: Den detaljerade vägkartan City Navigator, som finns som tillbehör, ger dig detaljerade vägkartor, miljoner intressanta platser och turn-by-turn instruktioner till ditt slutmål.
På jaktturen: Ladda med Topografisk karta och du får bästa tänkbara kartdetaljerna över sjöar, vattendrag, stigar, kraftledningar mm.
I motionsspåret: Idealisk för träningspasset. Lättviktaren Oregon är kompatibel med Garmins pulsmätare och fart/kadenssensor, ett extra fäste på cykeln gör det enkelt att ha koll på fart, distans, höjd och plats.
Vart du än är, vad du än gör, och vem du än är tillsammans med, har du alltid Oregon 550’s inbyggda kamera som förevigar ögonblicket, registrerar platsen och delar stunden med dig.
Rekommenderat cirkapris är för Oregon 550 5 495 kr och för Oregon 550t 6 295 kr.
Länk: www.garmin.se
Garmin HomePort är en ny programvara som ger användaren möjlighet att planera och hantera etapper, rutter, spår och waypoints samt överföra dessa mellan sin PC och kompatibla Garmin kartplotter. Detta gör det enklare än någonsin att planera och överblicka alla dina äventyr på vattnet.
”HomePort är lösningen för planering och databackup som våra marinkunder har väntat på”, säger Dan Bartel, försäljningschef world wide på Garmin. ”Denna applikation är det kompletta planeringsverktyget med möjligheter och funktioner specifikt framtagna för båtfolk. Det bästa av allt är att HomePort använder sig av sjökorten som användaren redan köpt och använder sig av i sin Garmin sjökortsplotter.”
Oavsett om du ska planera en färd eller om du precis kommit i hamn, HomePort tillsammans med BlueChart® data förprogrammerat på ett minneskortet hjälper användaren att planera och återblicka direkt en PC, inga ytterligare sjökort behövs. När kartdatat är uppladdat till HomePort, kan användaren hantera waypoints, rutter och spår samt använda programmet för att förutsäga bränsleförbrukning, tidvatten, djupprofiler mm. Med HomePort kan användaren även planera en rutt för att undvika grynnor och andra faror under vattnet. HomePort tillåter även användaren att mäta avstånd och bäring mellan waypoints, och kommer även hjälpa till att beräkna hastighet och fastställa en beräknad ankomsttid.
För ännu mer bekvämlighet ger HomePort användaren möjlighet att spara ner sina planerade rutter på ett microSD/SD kort, för att enkelt föra över informationen till sin sjökortsplotter.
Planering i HomePort kan antingen göras i traditionellt sjökort eller i ett fiskekort. HomePort är kompatibelt med BlueChart g2 Vision®, BlueChart g2 och BlueChart data. HomePort beräknas finnas tillgängligt i november 2009 till ett rekommenderat cirkapris av 495 kr.
Länk: www.garmin.com/homeport
Som en del introduktionen av den kompletta serien hydrauliska system har Harken nu en ny serie hydrauliska kontrollventiler och kranar med låg profil. I klassisk Harken-stil utmanades prestanda och vikt vid konstruktionen av dessa ventiler som väger hälften så mycket som konkurrenternas.
Harkens enkelverkande, dubbelverkande och fjärrmanövrerade ventiler kan användas med valfritt nytt eller befintligt hydrauliskt system. Infällda Grand Prix-versioner finns ombord TP52-båtar som Artemis och Quantum Racing, vinnare av 2008 Audi Med Cup och TP52 World Championship.
“Konstruktionen för ventiler och kranar för hydrauliska system har inte förändrats på åratal”, säger Robbie Young, chef för hydrauliska produkter. “Harkens konstruktörer började med ett tomt pappersark och använde nya material och teknologier för att göra vissa dramatiska förändringar.
Vi har inte bara reducerat vikten för dessa system med 50 procent, utan varje ventil kan dessutom begränsa kraften individuellt och klarar av den maximala arbetsbelastningen för utrustningen i varje system.”
Grand Prix-ventiler och -kranar hanterar upp till 10 000 psi medan standarddelar är utformade för upp till 5 000 psi. Enkel- och dubbelsidiga kranar har upp till 9 ventiler, var och en med en egen säkerhetsventil. Detta gör det möjligt för seglarna att individuellt begränsa kraften till maximal arbetsbelastning för utrustningen vid användning av reglagen för mast och segel. En inbyggd justerbar kontrollmekanism i varje ventil finjusterar frikopplingshastigheten.
Ventilhandtagen kan användas i alla fyra riktningar. Därför har inverterade ventiler på dubbelsidiga kranar samma öppna/stängda läge och rotationsriktning. En justerbar konisk sockel ger en säker och bra passform.
Med fjärrmanövrerade ventiler kan du släppa segelreglagen från nyckelpositioner som vid rodret eller vid skotskenan.
Ventilen kan öppnas med ett dragsnöre eller en knapp. Den kan användas som snabbfrikopplare eller ett justerbart flödesreglage kan användas till att sänka frikopplingshastigheten.
3-micronfilter för 10 000 psi tryck skyddar den hydrauliska utrustningen och minskar underhållskostnaderna.
Harken, Inc. är en av de ledande tillverkarna och distributörerna av nyskapande utrustning och tillbehör för segelbåtar. Huvudkontoret ligger i Pewaukee i Wisconsin, USA. Harkens produktion sker i USA och Italien. Företagets nätverk omfattar kontor i 48 länder. Regionkontor finns i Australien, Frankrike, Italien, Nya Zeeland, Polen, Slovenien, Sverige, Storbritannien och USA (Rhode Island, Kalifornien och Florida).
Länk: www.harken.se
Pewaukee, Wisconsin – Inga vinschar har förändrats på det här sättet på över 20 år! En kombination av avancerad teknologi och material samt de kreativa hjärnorna hos ingenjörerna på Harken Italien gör Harkens radiala vinschfamilj till ett revolutionerande genombrott för nästa nivå av vinschkonstruktion. Detaljer som seglare kommer att uppskatta är viktminskning på mellan 25 och 50 procent, vilket gör att mindre vinschar klarar högre belastning; formade greppytor för minskat slitage på skotlinorna; stressfritt säsongsunderhåll och installation av bara en person med enkel uppgradering till eldrift.
“Vi har konstruerat de radiala vinscharna utifrån däcket utifrån tre nyckelidéer: säkerhet och varaktiga prestanda, enkla installationer och hydraulisk eller elektrisk uppgradering som inbyggda delar av konstruktionen”, säger Andrea Merello, teknisk chef. ”Denna helt nya serie med vinschar utgör en fortsättning av Harkens mål att erbjuda seglare innovativa banbrytande produkter som berikar deras seglingsupplevelse.”
Trummans greppyta är formad för varje vinschstorlek och trummaterial och har diagonala räfflor (i stället för strukturerade material) för att maximera kraften i greppet och avsevärt minska slitaget på skotlinorna. Vid utskotning tenderar andra vinschar att skjuta upp skotvarven. De radiala greppen fungerar mer som en skruv som driver ned varven vid utskotning för att hålla kvar dem på den del av trumman där man har bäst kontroll.
Den starka matararmen i ett stycke täcker hela vinschens ovansida. Ovansidan roterar inte, vilket förhindrar att fingrar och kläder fastnar i rörliga delar – en viktig säkerhetsfunktion, speciellt vid användning av elvinschar. Armen kan ställas in i flera lägen efter att vinschen monterats och formas för att smidigt mata skotlinan in i och ut ur de självskotande käkarna. Genom linans tryck justeras den fjäderförsedda övre käken så att ett antal olika tjocklekar på skotlinan kan användas.
Starka lätta kompositrullager och -bussningar (i vinscharna av storlek 20) har utmärkt korrosionsmotstånd och behöver inte smörjas. Konstruktionen håller lagren på plats i en mycket stark lagerhållare av Delrin® när trumman tas bort för underhåll. Alla belastade kugghjul och tappar är gjorda av 17-4PH rostfritt stål.
Harkens patentsökta monteringssystem med pinnbultar gör att en person snabbt kan installera en vinsch genom förborrade hål på däck – utan att ta av trumman. Säsongsunderhåll är också exceptionellt enkelt. Trumman lyfts av som en enda enhet och rullagren hålls fast, vilket gör återmonteringen snabb och fri från misstag. Lager som försvinner överbord är ett minne blott.
En del av konstruktionsmålet för de radiala vinscharna var att de enkelt skulle kunna konverteras till eldrift, med uppgradering som en integrerad del av konstruktionen, snarare än som ett tillägg i efterhand. Det behövs ingen adapterplatta och det identiska bultmönstret innebär att inga hål behöver fyllas igen och inga nya behöver borras. Båtbyggare kan göra uppgraderingarna ännu enklare genom att förborra och försegla ett 7,6 cm (3 tum) stort hål för drivaxeln i båten.
Harken, Inc. är en av de ledande tillverkarna och distributörerna av nyskapande utrustning och tillbehör för segelbåtar. Huvudkontoret ligger i Pewaukee i Wisconsin i USA. Harkens produktion sker i USA och Italien. Företagets nätverk omfattar kontor i 48 länder. Regionkontor finns i Sverige, Australien, Frankrike, Italien, Nya Zeeland, Polen, Slovenien, Storbritannien och USA (Rhode Island, Kalifornien och Florida).
Länk: www.harken.se
Nu säljs en av världens största bedragares båtar på auktion. investerare och pyramidspelaren Bernard L. Madoff’s båtar som auktioneras ut kommande tisdag i Florida. Enligt arrangörerna är intresset mycket stort för att köpa en av Maddofs tre yachter.
Intresset är till och med så stort att arrangörerna håller en särskild mediadag. Ett beslut som förmodligen grundar sig på all gratisreklam som den här försäljningen kan ge i alla typer av media. Många av budgivarna föredrar dock att vara anonyma och undviker helt kameralinsar.
Alla tre Madoffs båtar har “Bull” som en beståndsdel i sina namn. Bland annat en 55 fots Rybovich Sport Fisher från 1969, en 2003 års modell 38 fot Shelter Island Runabout och en 24 fot Maverick Center Console från 2000. Auktionen omfattar dessutom en 61 fots Viking, som ägdes av Frank DiPascali, Madoffs tidigare chesekonom.
– Vi vet inte riktigt vad vi kan förvänta oss av försäljningen, säger JJ Hipple på auktionsföretaget National Liquidators.
– Vi vill inte på något sätt glorifiera Madoff, men han hade verkligen fina båtqar och det är dem vi försöker sälja. Vi försöker dock få in så mycket pengar som möjligt för att de som har fordringar på konkursboet ska få så mycket som möjligt.
Försäljningen av Madoffs hus har gett ett sämre resultat än förväntat. Hans fastighet i Montauk, New York, såldes snabbt för mer än US$8.75m. Hans stora våning på Manhattan har dock fallit med tio procent under utropspriset US$8.9m. Huset i Palm Beach, Florida, har sjunkit 7 procent till US$7.9m.
Lisa Brange från Ängelholm vann årets stora fototävling i Båtliv. Hennes bild (ovan) uppfyllde med råge juryns förväntningar på en bild under temat “Familjens Båtliv”. På andra plats kom Jörgen Jörgensen, Vaxholm, och på tredje plats Stefan Christiansson, Torslanda.
Båtlivs redaktion tackar alla som har skickat in bilder till tävlingen. I år deltog cirka 500 fotografer. Totalt har cirka 45 000 personer röstat.
– Vi är en Skånefamilj med tre barn som har haft segelbåt sedan 1989. Första semesterseglingen gick runt Själland, med en 4- och en 2-åring. Så småningom utökades familjen med ytterligare en person, som seglade för första gången när han var 6 veckor gammal, och han var 6 veckor för tidigt född, så där kan man verkligen säga att han seglat hela sitt liv, säger Lisa Brange om sin vinnarbild och sitt fotograferande.
– Vi har under alla år semesterseglat, mestadels i Bohuslän, men även i Danmark och Blekinge. I år hyrde vi båt i Kroatien och det var väldigt härligt. Fantastiskt vatten, varmt och skönt och en mängd öar att besöka. Lyxiga marinor, eller nästan ensamma vikar. Det var bara att välja. Lata dagar i klarblått, varmt vatten, eller strandhugg i gamla, charmiga städer. Den här bilden visar vilken glädje det är att familjesegla, även om barnen uppnått mer eller mindre vuxenålder.
– De som är med på bilden är min son Elias längst till vänster på bilden, min dotter Kajsa, min man Anders och längst till höger min son Hannes.
Jörgen Jörgensens bild föreställer en natthamn i ett fantastiskt månljus. Stefan Christiansson har fångat ett par små besättningsmedlemmar när de badar vid familjens båt.
Med Blue Eco Range blir Henri Lloyd blir det första internationella marinklädesföretaget som engagerar sig i ett återvinningsprogram. Blue Eco Jacket och Blue Eco Hi Fit Trousers är tillverkade av återvunnet material och är i sig själva återvinningsbara.
Linjen är ett av många tydliga steg för Henri LL oyd att bli ett miljövänligare företag. Henri Lloyd samarbetar med det japanska bolaget Teijin, som har specialicerat sig på att tillverka och erbjuda miljövänliga produkter och tjänster. Tillsammans har man lyckats ta fram världens första seglarställ som helt följer återvinningssystemet Blue Eco Infinite Loop.
Systemet innebär i praktiken att kunder kan återlämna utslitna Blue Eco produkter till Henri Lloyd som i sin tur behandlas i Teijins återvinningssystem. Det återvunna råmaterialet används därefter till att tillverka nya Blue Eco produkter.
Materialet som används till Blue Eco Jacket och Blue Eco Hi Fit Trousers heter TP Eco och proukterna är 100% vindtäta, vattentäta och med en hög andasfunktion som Henri Lloyds övriga sortiment.
Henri Lloyd Blue Eco Jacket kostar 2395 kr och säljs i färgerna topaz, carbon, marinblått och gult. Henri Lloyd Blue Eco Hi-Fit byxa kostar 1695 kr och säljs i marinblått eller carbon
Länk: www.sportmanship.se
Den svenske båtdesignern står Ocke Mannerfelt tillsammans med sin son Ted bakom en helt ny konceptbåt kallad Nero. Det är en designstudie av framtidens drömbåt, enligt Ocke själv. Båten har racingdesign och en hybridmotorlösning med diesel- och eldrift.
2008 ritade Mannerfelt Design Team en ny tävlings katamaran till Victory Team i Dubai. Båten tävlar i den näst största klassen och har både vunnit tävlingar i Mellanöstern och VM 2009.
– Den här båten är den mest energieffektiva båt vi någonsin ritat, men vi vet att vi kan göra den ännu lite bättre, säger Ocke Mannerfelt.
– För att visa våra höga ambitioner har jag uppdaterat vår tävlingsbåt till vad jag kallar en dröm-koncept-hybrid-båt med mycket inspiration från modern bildesign. Vi har gett båten många helt unika lösningar och mycket nytänkande för båtindustrin” – säger Ted Mannerfelt som ritat båten.
Tanken med båten är att besättningen sitter som i en helikopter i en glasbubbla och ser vattnet under fötterna. Manövreringen sker med joystick, även det på samma sätt som i en helikopter.
Cockpitens tak är i glas med solceller och kupén har klimatkontroll. Motorn är en hybridlösning mellan en modern dieselmotor för bilar och elmotorer med batteridrift. Dieselmotorerna är Volvo Penta D3-motorer, de modernaste och renaste som finns.
I låga farter kör man ljudlöst på el och i högre farter på dieseldrift. Nickelmetallbatterierna kan laddas från dieselmotorerna, genom solcellerna eller från landström.
Vid acceleration används diesel och el i samarbete för att få ut maximal effekt.
– Hela konceptet har en extremt låg energiförbrukning, antagligen bara en tredjedel av dagens båtar, säger Ocke Mannerfelt.
Nero är en konceptbåt, men kan lika gärna bli verklighet inom kort.
Länkar:
www.ocke.se
www.mannerfeltdesignteam.com
Drygt 31 000 personer besökte Nordens mest exklusiva båtmässa, Scandinavian Boat Show som stängde i söndags. Det var en ökning med drygt 5 procent jämfört med året innan. Samtidigt rapporterar Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, att det säljs betydligt fler båtar nu än för bara ett år sedan.
Intresset för båtlivet har tagit fart igen. Det kan både utställare och arrangörerna av den 13:e Scandinavian Boat Show konstatera efter den fem dagar långa mässan.
– Jättekul! Nu kan vi alla pusta ut och konstatera att vinden har börjat vända. Vi har haft en positiv och bra mässa jämfört med förra året. Inte bara antalet besökare ökade, utan vi har även haft rätt besökare och det har sålts båtar och tillbehör under de här dagarna, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.
Under helgen gick även mässorna Det Goda Köket och Allt för Hälsan på Stockholmsmässan. De tre lockade tillsammans nästan 70 000 besökare.
Torben Grael och Anna Tunnicliffe har utsetts till årets seglare 2009 av det internationella seglarförbundet, ISAF. Utmärkelsen kallas 2009 ISAF Rolex World Sailors of the Year och prisutdelningen hölls vid en ceremoni i Busan i Korea.
Torben Grael är välkänd för alla båtintresserade svenskar efter sina framgångar i Volvo Ocean Race, där han styrde en av Ericsson Racing Teams båda båtar till totalseger i den senaste omgången.
Engelskan Anna Tunnicliffe, som bor och verkar i USA, är inte lika välkänd. Men hon är bland annat en mycket aktiv match racing seglare.
Seglare och speciellt inbjudna gäster från hela världen följde prisutdelningen, som hölls i samband med ISAF:s årliga konferens och ISAF Rolex World Sailor of the Year Awards.
Cirka 400 internationella gäster var med vid prisutdelningen. Värd för evenemanget var den danske storseglaren Jesper Bank, trefaldig Olympisk medaljör i segling. Han har också vunnit ISAF Match Racing World Championship och tidigare nominerats för utmärkelsen World Sailor Award.
En komplett artikel finns på: http://www.sailing.org/worldsailor/30262.php
Att bli möbelsnickare betyder inte bara att man kommer att får ett roligt, varierat och efterfrågat yrke- det betyder också att man kan ställa upp i Yrkes-SM och med lite tur och mycket skicklighet ta sig till världsmästerskapen i London. Dessutom har man stor chans att få jobb – bara i Dalarna är rekryteringsbehovet stort de kommande åren.
När yrkes-SM startar i dag på Haraldsbo Gymnasium sätts åtta unga möbelsnickare på prov. Listan över verktyg som måste medföras är lång; stöt- och simshyvel, sickling. Men dagens träarbetare måste vara lika skickliga med datormusen eftersom träarbete är en modern industri som ställer höga krav på till exempel CNC-programmering.
– Svensk träindustri håller en mycket hög klass. Vårt landslag brukar alltid klara sig bra vid de internationella tävlingarna, säger Henrik Smedmark, utbildningsansvarig på Trä- och Möbelindustriförbundet som anordnar tävlingen.
– För att Sverige ska fortsätta vara ett ledande träland måste fler ungdomar få upp ögonen för att arbete inom trä- och möbelindustrin är ett både roligt och säkert val. En ny rekryteringsprognos visar dessutom att minst sex tusen personer rekryteras till industrin inom den närmaste tre åren. Många av dessa träförädlande företag finns i Dalarna, och på tre års sikt kommer det bara i Dalarna att behövas ca 500 personer. Yrkes-SM är ett led i vårt arbete för att få fler att välja träyrket, avslutar Henrik Smedmark.
De tävlande är:
Joakim Lundqvist, Fredrik Johansson och Johan Ekenberg från Haraldsbogymnasiet Falun, Martin Andersson och Robert Landström från Leksands gymnasium, Leksand, Patrik Andersson från Martin Koch gymnasiet, Hedemora samt Kim Backlund och Gustaf Dahlgren från Bolandsgymnasiet Uppsala.
Trä- och Möbelindustriförbundet är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin och möbelindustrin. TMF representerar trä- och möbelindustrin som sammantaget sysselsätter 40 000 personer i ca 7.500 företag, med en samlad omsättning på 60 miljarder kronor. Förädlingsvärdet är högt och företagen är betydelsefulla arbetsgivare i huvudsakligen mindre orter över hela landet. Bland medlemmarna finns företag som producerar trähus, möbler, kök, fönster, dörrar, golv, snickerier samt träkomponenter.
Länk: www.tmf.se
Igår presenterade Eurelectric – elföretagens europeiska branschorganisation – en rapport om hur en koldioxidneutral elsektor år 2050 kan nås. Bakgrunden är en deklaration i mars i år av 60 europeiska elbolag om att skapa en koldioxidneutral elsektor år 2050.
Rapporten visar att en koldioxidneutral elsektor i kombination med större och effektivare elanvändning är nyckeln till kraftiga utsläppsminskningar i EU. Enligt rapporten kan växthusgasutsläppen i hela EU minska med 75 procent till år 2050. Alla sektorer i ekonomin ska möta ett koldioxidpris. Elen får fler användningsområden, t ex i transportsektorn och i uppvärmningssektorn, vilket dessutom ger en kraftig energieffektivisering.
Maria Sunér Fleming, Svensk Energis enhetschef för produktion kommenterar:
– Studien visar att det är möjligt att nå en i princip koldioxidneutral elproduktion till 2050 för hela EU, vilket är en ambition som hela den europeiska branschen stödjer. I Sverige har vi det ju redan idag mycket väl förspänt med 98 procent koldioxidfri elproduktion. Vårt bidrag till att vi kan nå målet är en ökad export av vår klimateffektiva el.
Enligt rapportens scenario för år 2050 består 38 procent av den europeiska elmixen av förnybar energi medan 27 procent kommer från kärnkraft. 30 procent görs i anläggningar med koldioxidavskiljning och 5 procent kommer från övrig fossil energi. Detta minskar utsläppen från elproduktionen i Europa med nästan 95 procent.
För att minskningen av utsläpp och ökad energieffektivisering ska realiseras krävs;
•ett kraftigt stöd för utsläppshandelsmarknaden
•att alla sektorer internaliserar externa kostnader till följd av växthusgasutsläppen
•stöd för en internationell klimatöverenskommelse
•att alla koldioxidneutrala tekniker kan användas; investeringar i förnybar energi, tidig realisering av koldioxidavskiljning som måste vara testad och klar för användning år 2020, nya kärnkraftverk, smarta nät och nätutbyggnad
•ökad acceptans hos allmänheten för modern energiinfrastruktur
•stöd för kraftig energieffektivisering, t ex standarder och incitament för slutkunderna
•underlättande av ökad elanvändning i transportsektorn och uppvärmningssektorn
– De slutsatser som dras kring vad som måste göras stämmer mycket väl med den svenska branschens analys, säger Maria Sunér Fleming. Rapporten visar tydligt att el är en viktig del av lösningen på klimatproblemet och att elbranschen således spelar en viktig roll.
Rapporten ska presenteras på FN:s klimatmöte i Köpenhamn i december och är den europeiska elbranschens stöd för ett framgångsrikt möte i Köpenhamn. Svensk Energi stöder fullt att en överenskommelse om minskningar av växthusgaserna globalt kan nås.