Nyheter

Företaget KANNAD har lanserat en ny EPIRB under namnet Safelink. Den uppges vara världens minsta i sitt slag. Trots det är det en riktig nödsändare med GPS-sändare med en nödpositionsangivelse, integrerad antenn och lätt utbytbara batterier.

Förklaringen till de lätt utbytbara batterierna är att det förenklar underhållet av apparaten. I stället för att gå till en auktoriserad servicestation eller återförsäljare uppges användaren själv kunna byta batterierna.

Dimensionerna är endast 250 x 111 x 91 mm och vikten som en tung mobiltelefon, 627 g. Batterilivslängden sägs vara upp till sex år.

Pris 499 EUro plus moms.

Länk: www.kannad.com

Kommentarer

Sneseglaren 18:26:24 2009-10-20

En SÅN skall jag ha!

Navigatören 21:44:37 2009-10-20

Bra, då plockar vi upp dig om du drattar i.

“Lancia di Lancia” heter världens första Lancia byggd för havet. Det anrika bilmärket, som bland annat varit mycket framgångsrikt på rallybanorna i årtionden, har tillsammans med fyra italienska designföretag – Sacs, Fiat Powertrain Technologies och Martini tagit fram den spännande båten.

Lancias båt byggs vid varvet Sacs, som har över 20 års erfarenhet av att bygga RIB-båtar och särskilt riktigt lyxiga sådana.

Båtens konstruktör är marindesignern Christian Grande. Båten har ett skrov på 13,10 m och en ansenlig bredd på hela 3,83 m för att ge både goda prestanda och hög komfort.

Vikteffektförhållandet för denna båt är 7,5 kg/hk, vilket gör båten väldigt sportig. Den är försedd med två motorer av typ FPT N67-560 och ytskärande drev från JMD av samma sort som används i racing. Marschfarten anges till 15 – 45 knop och maxfarten till 55 knop.

Färgsättningen går i klassisk Lanciastil.

Tekniska data
Konstruktionsmaterial: Glasfiber
Längd ö a: 13,10 m – 43 ft
Bredd max: 3.83 m – 12.56 ft
Djupgående: 0,8 m – 2.62 ft
Torrvikt inklusive motorer: 8,5 ton
Bränsletankar: 1000 liter
Motorer: 2 x 560 hk FPT N67-560
Ytskärande drev: Jolly Drive Marine
Maxfart: 55 knop
Marschfart: 15 – 45 knop
Passagerare: 11
Kojer: 2
CE-kategori: B
Pris: 550 000 Euro plus moms
Länk: www.sacsmarine.it

Svenska Nimbus Boats blir först i världen med en fullt produktionsanpassad motorbåt som drivs med el. Båten, som får världspremiär på torsdag 22 oktober, byggs på en befintlig modell, möjligen Nimbus 27 Nova S (bilden).

Det är smått sensationella uppgifter som kommer från Nimbus, som har sitt huvudkontor i Långedrag i Göteborg. Ytterst få uppgifter har läckt ut till pressen om den båt som nu ska presenteras.

I sitt pressmeddelande beskriver Nimbus den som “världens första stora kommersiella elmotorbåt”. Båten är på 4 ton (27 fot) och uppges ha en maxfart på hela 27 knop utan motorljud eller utsläpp. Dessutom till en bråkdel av normal bränslekostnad. Båtens batterier kan återladdas på endast tre timmar.

– Vi är först i världen med att ta en stor eldriven fritidsbåt från ritbordet till den kommersiella marknaden, säger Nimbus Boats VD, Magnus Andersson.

Den eldrivna båten har tagits fram i samarbete med svenska Electroengines, som bland annat presenterade en eldriven Sabb 9-3 (lilla bilden nedan) på årets Almedalsvecka på Gotland. En produkt som väckte mycket stort intresse.

Länk: www.nimbus.se

Kommentarer

Elnisse 13:30:30 2009-10-20

Wow! Hur långt går den på en laddning? När kan man köpa den?

Anders 23:53:51 2009-10-21

Den går enligt uppgift hela 17 nm, dvs 51 minuter i 20 knop. Sedan stopp i 3-4 timmar om du har ett rejält strömuttag till hands, betydligt längre på "hushållsel".

Bosse 15:35:28 2009-10-23

Skulle vara intressant med en mindre elmotor för inte alltför bråttomt båtåkande och hur långt man då kommer på en laddning.
Fast hur långt man kommer beror väl egentligen på hur mycket batterier man kan rymma ombord…..

Robert 13:31:02 2010-02-19

Äntligen är framtidens Båt här 🙂

Stefan 09:47:58 2010-09-12

om man nu bara vill åka i 7-8 knops fart hur långt skulle man då komma.jag funderar på att konvertera min Albin 25 till el drift pga motor byte.

stefan 19:31:53 2010-12-09

Nu har jag börjat att bygga om båten jag har bilder på www.elbil.forum24.se

GockeMannen 01:42:31 2010-12-15

Stefan -hittar inte ditt bygge. Ge en direktlänk tack.

Stefan 09:41:22 2010-12-20

Hej gå in på forumet och klicka på allmänt om elfordom.

Stefan 21:02:07 2011-05-18

Nu är El båten i vattnet.www elbil.forum24.se/ Allmänt om elfordom / Elbåt

sstefan 00:01:16 2011-06-22

Hej igen nu har jag en film på min elbåt .
http:hn.se/nyheter/varberg/1.1253729-stefan-bat-glider-fram-med-eltrucksmotorn

stefan 00:13:20 2011-06-22

Jag skrev fel på direktlänken.
http://hn.se/nyheter/varberg/1.1253729-stefan-bat-glider-fram-med-eltrucksmotorn

Vid det kommande rådsmötet med Europas fiskeministrar den 19 och 20 oktober ska flera avgörande frågor för Östersjöns fiskbestånd behandlas. Ministrarna ska besluta om ett nytt system för gränsöverskridande fiskekontroll inom EU och om Östersjöns fångstkvoter för 2010. För att den positiva, men oväntade, ökningen av torsken i Östersjöns östra bestånd ska kunna fortsätta krävs nu en effektivare förvaltning.

– Världsnaturfonden WWF välkomnar regeringens linje att dumpning av torsk, så kallat utkast, bör förbjudas i samband med förbättrad selektivitet i trålredskapen under 2010. Men det nya danska förslaget om en minskad minimistorlekt på trålad torsk från 38 cm till 35 hör hemma i papperskorgen, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF. Enligt forskare uppnår torsken i Östersjön könsmognad först vid 42-50 cm storlek. Problemet med dumpning löses bäst genom selektiva fiskeredskap och kontroll. Något annat vore att ge upp målet om torskbeståndens återhämtning.

För att Östersjöns torskbestånd ska få en fortsatt återhämtning måste EUs fiskeministrar en gång för alla lösa frågan om trålfiskets utkast, dumpningen av torsk. Men fiskebegränsningar, återhämtningsplaner och tekniska regleringar blir verksamma först när fiskeflottans kapacitet har anpassats till fiskbeståndens bärkraft. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med fisk för att försörja alla båtarna.

Torskfiskets förvaltningsplaner för Östersjön är baserade på en fångststorlek med ett minimimått på 38 cm. Skulle en ny minimigräns införas blir nästa års vetenskapliga utvärdering och måluppföljning av förvaltningsplanerna för de tre senaste årens torskbestånd omöjlig. Det skulle dessutom slå hårt mot bestånden eftersom ännu färre torskar då inte skulle få chansen att reproducera sig.

För att komma tillrätta med det illegala fisket som hotar Europas redan överfiskade bestånd, ser WWF fram mot att förslaget till det nya gränsöverskridande kontrollsystemet antas på rådsmötet och skyndsamt implementeras i Europas medlemsländer. Fiskerådsmötet måste stödja kommissionens rätt att hålla inne ekonomiskt stöd från den Europeiska Fiskefonden (EFF) till medlemsstater som genom att inte leva upp till regelverket inom EUs gemensamma fiskepolitik hotar de marina fiskresurserna. Det sanktionssystem som föreslås i kontrollförordningen måste också samordnas med nu gällande inom EUs rådsförordning för illegalt, orapporterat och oreglerat fiske.

WWF uppmanar jordbruksminister Eskil Erlandsson och fiskerådsmötets övriga ministrar att följa återhämtningsplanen och att anta fiskekvoter för 2010 enligt det Internationella Havsforskningsrådet (ICES) rekommendationer.

Länk: www.wwf.se

Under våren 2009 genomförde Stormfågeln ett antal verifierande tester. Resultaten av dessa presenterades och fick stor uppmärksamhet vid konferensen FAST 2009 i Aten den 4 till 8 oktober.

Flera delegater betecknade det som något av konferensen mest intressanta information och Stormfågelns representanter i Aten knöt flera mycket potenta kontakter med såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av Stormfågelns produkter.

I början av 2009 gav Stormfågeln det schweiziska företaget CTD Marine i uppdrag att via CFDmoduleringar fastställa verkningsgraden av Stormfågelns propeller. Beräkningarna låg till grund för hållfasthets- och livstidsberäkningar av Stormfågelns propulsor, som genomfördes av IMES, Institute of Mechanical Systems vid Zürich University of Applied Sciences.

På den tionde internationella konferensen för Fast Sea Transportation i Aten under rubriken “Analysis of the pitchable surface piercing propeller Stormfageln” presenterade Lennart Berghult från CTD Marine och professor Jürg Meier vid IMS resultaten från CFD-moduleringarna och de statiska och dynamiska hållfasthetsanalyserna.

Resultaten rönte stor uppmärksamhet både under och efter själva presentationen. I beräkningarna av Stormfågelns verkningsgrad har CTD Marin tagit hänsyn till tre medier och arbetet har därför varit mycket komplext och avancerat. Förutom att propulsorn arbetar i gränskiktet mellan ett vatten- och luftskikt, uppstår även kavitation när propellerbladen rör sig genom vattnet. Det ger det tredje mediet vattenånga.

Förbluffade och intresserade deltagare

Stormfågelns marknads- och försäljningschef Jan Buckhöj deltog under presentationen och kunde notera hur konferensdeltagarnas intresse växte i takt med Lennart Berghults redogörelse för Stormfågelns propulsor, dess design och unika egenskaper:

– Lennart avslutade sitt föredrag med att visa en filmsnutt från ett av sjöproven med vår prototypbåt. Han ombads av deltagarna att köra frekvensen om och om igen. Framför allt förbluffades man av farten och att båten når planingsläge på bara ett par båtlängder.

Professor Meiers avslutade sitt anförande med konstaterandet att det inte finns några kritiska svagheter i Stormfågelns propulsor som inte kan åtgärdas via mindre konstruktions- och/eller materialförbättringar samt att den kommer att möta uppställda livstidskrav för kommersiell sjöfart.

En komplett 3D-modell av hela Stormfågelns propulsor togs fram inom ramen för IMS analysarbete. Modellen inkluderar propellerblad och hela den mekanism som gör att bladen kan vridas. Baserat på 3-modellritningarna var ett flertal delegater skeptiska till konstruktionen av mekanismen och antydde att den var allt för komplex. Enligt Jan Buckhöj tillbakavisade professor Meier dessa farhågor med ett leende:

– Meier poängterade att konstruktionen är både enkel och i hög grad robust. Efter presentationen visade jag därför bilder på mekanismen för en rad intresserade delegater. När de fick den presenterad på detta sätt var det lättare att se och förstå den i många stycken geniala designen. Meier berättade också att lejonparten av alla goda idéer faller när de kommer till hållfasthets- och livstidsberäkningar. Konkret innebär det att Stormfågeln nu passerat genom ett avgörande nålsöga.

Verifierande tester ökar intresset för Stormfågeln

Presentationen hölls sent på konferensens näst sista dag. Redan samma kväll och sista dagen uppvaktades Stormfågelns av representanter för en rad såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av bolagets produkter. Redan innan konferensens start hade Stormfågeln ett inplanerat möte med en av världens största tillverkare av bland annat färjor och paramilitära båtar, men enligt Jan Buckhöj blev mötena med intressanta partners långt fler än beräknat:

– Vi blev hedrade av det stora intresset. Verifieringarna vi genomförde och presenterade tidigare i år har gjort att vi nu tas på ett betydligt större allvar. Klart är också att den marina världen känt till oss under många år, men vi uppfattas inte längre som enbart en av flera representanter för en god idé. Vi har verifierat vårt systems prestanda, vilket är oerhört viktigt i en konservativ bransch där få är villiga att ta onödiga risker.

Även Stormfågelns VD Peter Wasmuth har märkt effekten av den statusrapport som bolaget presenterade i juni 2009:

– Vi är inne i ett mycket spännande skede. Vi önskar att vi hade möjlighet att ge mer information om de kontaktar vi tagit, som tagits med oss och som vi just nu odlar. Intresset för Stormfågeln vid FAST 2009 ligger i linje med de nya signaler vi fått sedan vi i juni presenterade resultatet av våra verifierande tester i dokumentet “Lägesrapport juni 2009”.

Länk: www.stormfagel.se

Nu finns det även en version av Gobius tankmätare för toatankar placerade på land. Sedan tidigare är Gobius äl beprövad i tusentals fritidsbåtar, men nu finns alltså en ny version för villor och fritidshus med slutna avfallstankar. Premiär blir på Hem & Villa 2009 i Göteborg 5 – 8 november.

I Sverige finns 750 000 villor/fritidshus med slutna avfallstankar. De flesta med ett gemensamt problem. Man vet inte nivån i tanken. Man är osäker på om man kan använda toaletten. Ofta blir tanken full en fredag eller strax innan gästerna kommer.

Existerande nivålarm fungerar sällan eftersom de är monterade inuti. Det revolutionerande med Gobius är att den mäter från utsidan tanken. Det gör den extremt enkel att installera. Dessutom visar den flera nivåer, inte bara när tanken är full.

Länk: www.gobius.se

På Allt för sjön i Stockholm i våras presenterade franska Jeanneau en daycruiser byggd för skandinaviska förhållanden efter input från kunder och båtåkare i Skandinavien. Nu går företaget vidare och introducerar den nya Jeanneau Cap Camarat 555 DC.

Båten premiärvisas redan den här veckan. Det är en klassisk daycruiser men byggd enligt de kraven som dagens kunder stälelr med bland annat högre fribord och goda boutrymmen.

Vindrutan är dragen långt akterut, som på Bavarias nya båtar formgivna av BMW. Tillsammans med de höga friborden ger detta en både säker och ombonad känsla i båten.

Föraren och passageraren om babord har egna säten. Akterut finns en L-formad soffa. Båten har även en avtagbar badplattform. I kabinen finns det två kojer och dessutom finns det plats för soldyrkare på fördäck. Toalett saknas dock i standardutrustningen.

Tekniska data
Längd: 5,43 meter
Bredd: 2,35 meter
Vikt: 820 kg
Djup: 30 cm
Max motor: 120 hk
Bränsletank: 100 liter
CE-kategori: C6
Design: Sarrazin Design

Länk: www.navark.se

Den 17 oktober till och med 13 december arrangerar Arbetets museum och Statens maritima museer Fartygsforum 2009 i Norrköping. Under lördagen öppnar Arbetets museum också utställningen Skeppsbrott på fotogalleriet Hyllan. Fyra generationer Gibson på Scillyöarna, sydväst om Land’s End i Cornwall, Storbritannien har dokumenterat skeppsbrott sedan 1860-talet.

Fartygsforum hålls för nionde gången, i år med temat Flytande arbetslivsmuseer, utveckling och samverkan. Forumet är en mötesplats för ideella aktörer, myndigheter och institutioner som arbetar med att bevara och bruka historiska fartyg. Under dagarna kommer bland annat forskningsprogrammet Bevarande och utveckling av det flytande kulturarvet – forskningsbehov att presenteras av Lennart Bornmalm och Bosse Lagerqvist från Göteborgs universitet. Transportstyrelsen informerar om kommande regler och Sjöhistoriska museet berättar om fartygsbevarande runt Östersjön och utveckling av k-märkningen av fartyg.

Utställningen Skeppsbrott
Fotografen Hans Ola Ericson kom i kontakt med Frank Gibson under ett av sina besök på Scillyöarna. Franks farfars far, John Gibson, skaffade sig sin första kamera 1860, och efter sex år lämnade han sjömanslivet för att bli yrkesfotograf. Han började fotografera havet och framför allt skeppsbrotten längs Cornwalls kust och kring Scillyöarna. Alla skepp på väg till eller från Europa måste ta sig förbi de förrädiska farvattnen. Storformatskameran Thornton Pickard och fascinationen för skeppsbrott gick i arv i fyra generationer. Nu visas en serie originalfotografier på fotogalleriet Hyllan på Arbetets museum.

Hans Ola Ericson är journalist och har under många år skrivit om sjöfart ibland annat Nautisk Tidskrift, Sjörapporten, Sjöfartsverkets tidning och Svensk Sjöfarts Tidning.

UTSTÄLLNINGSPERIOD: 17 oktober–13 december 2009

Länk: www.arbetetsmuseum.se

Foto samtliga bilder: Familjen Gibson.

Regeringen har idag beslutat att ge Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen i uppdrag att lämna förslag till ett nytt planeringssystem för transportinfrastrukturen.

– En fungerande infrastruktur är en grundförutsättning för jobb och företagande i alla delar av landet och planeringssystemet för infrastruktur är regeringens viktigaste styrmedel för att påverka infrastrukturutvecklingen, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Nuvarande planeringssystem innebär att det krävs nära fyra år av utrednings- och förankringsarbete innan regeringen kan fatta beslut om vilka infrastrukturåtgärder som ska genomföras. Den tiden bör förkortas avsevärt. Ett nytt planeringssystem bör vara mer flexibelt så att åtgärderna kan anpassas till nya förhållanden och samtidigt kräva mindre omfattande underlagsmaterial. Det är också viktigt att uppföljning sker i förhållande till de transportpolitiska målen. En utgångspunkt för det nya förslaget är att det även fortsättningsvis ska finnas en nationell plan och regionala planer.

Trafikverken ska i sitt arbete med att ta fram ett nytt planeringssystem samråda med VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet), Boverket, Naturvårdsverket, SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys), planeringsansvariga myndigheter på länsnivå, SKL (Sveriges kommuner och landsting) samt med Transportinfrastrukturkommittén. Uppdraget ska remitteras och därefter redovisas till Regeringskansliet senast den 15 februari 2010.

90 år fyller den ena, 120 år fyller den andra. Både Citroën och Eiffeltornet jubilerar i år och firar det tillsammans med en unik show med internationella dimensioner. Ljusshowen visas nämligen simultant på internet.

Från den 22 oktober och tre månader framåt kommer Eiffeltornet att bjuda på en 12 minuter lång ljusshow fyra gånger per kväll. Citroën deltar i showen på grund av sina historiska band med Eiffeltornet, som märkligt nog fungerade som reklampelare åt det franska bilmäket under närmare tio år. Namnet Citroën fanns upplyst i stora bokstäver på tornet från 1925 till 1934. Detta “lysande” samarbete fortsätter nu under 2009.

Vid premiären för Eiffeltornets ljusshow visar Citroën upp sin kreativa sida med hjälp av den nyaste modellen C3. Den höga vindrutan Zenith gör att passagerarna kan följa hela showen i sin fulla höjd. Tio exemplar av nya Citroën C3 placeras på kända platser i Paris med vindrutan vänd mot Eiffeltornet. Varje bil blir också utrustad med en kamera som sänder bilderna direkt på internet. Den 22 oktober kl 21.00 kan man se showen direkt på www.citroen.com var man än befinner sig på jordklotet. Internetsurfaren kan växla mellan de olika platserna för att se showen ur olika perspektiv genom C3:s vindruta Zenith.

Kuriosa kring Citroën 90 år
Citroën, som fått sitt namn efter sin upphovsman André Citroën, firar att det är 90 år sedan den första serietillverkade bilen, Type-A, rullade ut på vägarna. Sedan dess har många blivande Citroën-klassiker sett dagens ljus. Allt från Traction Avant, eller B11 som vi kallade den i Sverige, och 2CV, antistatusbilen som blev överkomlig för alla och envar, till dagens C5 med gashydraulik och transportklassikern Berlingo.

Märket har under 2000-talet lanserat ett helt nytt och brett modellprogram med försäljningssuccéer såväl inom personbilar som lätta lastbilar. Citroën är ledande i Europa på kompakta MPV-modeller med det gemensamma tilläggsnamnet Picasso. Citroën är också bland de ledande märkena vad gäller låga utsläpp av CO2. Under 2008 sålde Citroën 1 356 000 bilar vid 8 000 försäljningsställen och har idag 13 500 anställda. Under jubiléumsåret 2009 har märket gått in i en förnyelseprocess med ny identitet, nya kundrelationer och en ny produktserie – DS-serien.

Vid det kommande rådsmötet med Europas fiskeministrar den 19 och 20 oktober ska flera avgörande frågor för Östersjöns fiskbestånd behandlas. Ministrarna ska besluta om ett nytt system för gränsöverskridande fiskekontroll inom EU och om Östersjöns fångstkvoter för 2010. För att den positiva, men oväntade, ökningen av torsken i Östersjöns östra bestånd ska kunna fortsätta krävs nu en effektivare förvaltning.

– Världsnaturfonden WWF välkomnar regeringens linje att dumpning av torsk, så kallat utkast, bör förbjudas i samband med förbättrad selektivitet i trålredskapen under 2010. Men det nya danska förslaget om en minskad minimistorlekt på trålad torsk från 38 cm till 35 hör hemma i papperskorgen, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF. Enligt forskare uppnår torsken i Östersjön könsmognad först vid 42-50 cm storlek. Problemet med dumpning löses bäst genom selektiva fiskeredskap och kontroll. Något annat vore att ge upp målet om torskbeståndens återhämtning.

För att Östersjöns torskbestånd ska få en fortsatt återhämtning måste EUs fiskeministrar en gång för alla lösa frågan om trålfiskets utkast, dumpningen av torsk. Men fiskebegränsningar, återhämtningsplaner och tekniska regleringar blir verksamma först när fiskeflottans kapacitet har anpassats till fiskbeståndens bärkraft. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med fisk för att försörja alla båtarna.

Torskfiskets förvaltningsplaner för Östersjön är baserade på en fångststorlek med ett minimimått på 38 cm. Skulle en ny minimigräns införas blir nästa års vetenskapliga utvärdering och måluppföljning av förvaltningsplanerna för de tre senaste årens torskbestånd omöjlig. Det skulle dessutom slå hårt mot bestånden eftersom ännu färre torskar då inte skulle få chansen att reproducera sig.

För att komma tillrätta med det illegala fisket som hotar Europas redan överfiskade bestånd, ser WWF fram mot att förslaget till det nya gränsöverskridande kontrollsystemet antas på rådsmötet och skyndsamt implementeras i Europas medlemsländer. Fiskerådsmötet måste stödja kommissionens rätt att hålla inne ekonomiskt stöd från den Europeiska Fiskefonden (EFF) till medlemsstater som genom att inte leva upp till regelverket inom EUs gemensamma fiskepolitik hotar de marina fiskresurserna. Det sanktionssystem som föreslås i kontrollförordningen måste också samordnas med nu gällande inom EUs rådsförordning för illegalt, orapporterat och oreglerat fiske.

WWF uppmanar jordbruksminister Eskil Erlandsson och fiskerådsmötets övriga ministrar att följa återhämtningsplanen och att anta fiskekvoter för 2010 enligt det Internationella Havsforskningsrådet (ICES) rekommendationer.

Länk: www.wwf.se

Foto: Erling Svensen, WWF Canon.

Anna-Maria Saméus, produktchef på Volvo Personvagnar, har utsetts till Årets teknikkvinna 2009. Hon tilldelas priset för sin förmåga att kombinera teknik och affärsmässighet i en internationell miljö med ledarskapet som verktyg. Priset delas ut av försvars- och säkerhetsföretaget Saab.

– Jag är naturligtvis jätteglad över att få det här priset, och hoppas att det kan inspirera andra kvinnor att jobba med teknik, affärer och ledarskap, säger Anna-Maria Saméus.

Förstapriset består av en studieresa till Saabs kontor i Bryssel och en mentor från Saab under ett års tid. Samtliga som ansökt erbjuds en plats i ett kvinnligt nätverk.

Juryns motivering
En jury bestående av representanter från Saab och employer branding-företaget Unviersum motiverar valet av Årets teknikkvinna så här:

“Anna-Maria Saméus ger oss bilden av en teknikkvinna som arbetar i en internationell miljö med ledarskapet som verktyg, nära affärerna och med kunden i fokus. Hennes engagemang och nyfikenhet har bidragit till utveckling och förmåga att kombinera teknik och affärsmässighet. Detta är en teknikkvinna som vi kommer att se mer av i framtiden.”

Anna-Maria Saméus har arbetat på Volvo i 14 år. Efter att nyligen ha avslutat ett affärskonceptarbete för en kommande bilmodell kommer hon nu att återgå till sin roll som produktchef med ansvar för att sammanföra tekniska lösningar med marknadens krav. Anna-Maria Saméus har studerat Industriell ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

Övergödning av haven kan ha inverkan på den genetiska variationen hos alger. Det visar forskning vid Göteborgs universitet, som lägger en pusselbit till kunskapen om hur algblomningar uppstår.

Fytoplankton utgör grunden för hela den marina näringskedjan. De mikroskopiska organismerna är vanliga i kustnära områden från polartrakterna ända till ekvatorn, och förökar sig genom celldelning. Vid riklig förekomst av celler i vattenmassan uppstår en algblomning – ett återkommande problem i svenska hav och längs våra kuster.

Forskare vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet, har länge intresserat sig för algblomningars uppkomst och orsaker. Doktoranden Karolina Härnström har i sin avhandling fokuserat på kiselalger, som är den största enskilda gruppen av fytoplankton, och dess förekomst i övergödda Mariager fjord på Jylland.

Resultaten visar att övergödning kan påverka algernas genetiska variation: i Mariager fjord fann forskarna andra typer av alger under perioder med kraftig övergödning, än då övergödningen var lindrigare.

– Vi känner till förvånande lite om kiselalgernas ekologi, om varifrån cellerna kommer som ger upphov till blomningar och om det är samma populationer som återkommande blommar på en viss plats eller om det skiljer sig åt. Min forskning kan bidra till ett svar, och kanske öka kunskapen om hur algblomningar påverkas av miljöförändringar och hur populationsdynamiken hos dessa alger ser ut i ett mikroevolutionärt perspektiv, säger Karolina Härnström.

Avhandlingen Bloom dynamics and population genetics of marine phytoplankton – Community, species and population aspects försvarades vid disputation den 25 september. Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/20913

Bilden föreställer kiselalgen i närbild. Foto: Karolina Härnström. Foto porträtt: Karolina Härnström.

Den 18 oktober går starten för tävlingen la Solidaire du Chocolat med Tietos segelbåt Tieto Passion som en av de tävlande. Det är den första transatlantiska tävlingen där sport, evenemang och välgörenhet kombineras. Tävlingen är öppen för Class40-båtar och går mellan Nantes, Saint-Nazaire, i Frankrike och Yucatan i Mexiko.

Tieto Passion är en del av Tietos marknadsföringsprogram Tieto on Tour, som lanserades i början av 2009. Programmet sker i samarbete med Microsoft och EMC. Syftet är att sprida kunskap på Tietos huvudmarknader om bolagens lösningar och tjänster. Med hjälp av ett mobilt briefing-center och båten Tieto Passion skapas naturliga mötesplatser. Hittills har nära tusen kunder och partners deltagit i olika aktiviteter.

Nya kunderfarenheter
Med konceptet Tieto on Tour vill Tieto ge sina kunder nya erfarenheter och samtidigt utforska framtida möjligheter inom IT. Att dela kunskaper och erfarenheter över gränserna, attrahera nya kunder och anställda samt bygga Tietos varumärke, är kärnan i programmet. Tieto presenteras där som en innovativ, global IT-partner med fokus på produktivitet, hållbarhet och tillväxt.

De stora samtalsämnena i IT-branschen är desamma världen över – effektivitet, produktivitet, håll¬barhet och nya tjänster. Tietos koncept Future Office och Financial Value Chain är exempel på lösningar som helt anpassats till dessa kundbehov. En kund som är intresserad av hållbar utveckling eller grön IT kan få hjälp av Tieto med utvärdering, planering och implementering av miljövänliga lösningar för inköp, drift och återvinning av IT-utrustning och IT-processer, och därmed minska sitt koldioxidutsläpp.

– IT skapar tillväxt och effektivitet i alla sorters organisationer. Kunddriven IT och toppmoderna innovationer för kundbetjäning är det som främst driver IT-investeringarna. De företag som klarar låg-konjunkturen bäst är de som redan vet hur de ska prioritera sina IT-investeringar när botten är nådd, säger Pilar Lundholm, marknadschef på Tieto.

Tieto on Tour fortsätter 2010
Tieto on Tour handlar om att skapa långvariga relationer samt öka synligheten och medvetenheten om företaget bland dess intressenter. Att driva försäljningen ingår också som ett viktigt mål. Återkopplingen från kunder som deltagit i Tieto on Tours aktiviteter, och som har haft möjligheten att träffa Tieto-experter från hela världen via digitala kommunikations¬kanaler i det mobila briefing-centret, har varit mycket positiv.

Med båten Tieto Passion får kunder och partner också möjligheten att segla tillsammans och bygga närmare relationer. Tieto on Tour fortsätter under 2010 med mål¬sättningen att träffa fler kunder i alla länder där Tieto primärt verkar.

Mer information om Tieto on Tour och tävlingen la Solidaire du Chocolat finns på:
http://www.tieto.com/tietopassion
http://www.tieto.com/tour/
http://www.lasolidaireduchocolat.com/en

Researrangören PolarQuest utvidgar sin sensationella reseatlas med isbrytarexpeditioner till de allra mest otillgängliga delarna av Arktis och Antarktis. En värld för sig. Och en mycket behaglig sådan. Med en spektakulär utsikt! Så skulle man enkelt kunna beskriva tillvaron som passagerare ombord på en isbrytare.

Det handlar om resor till polartrakternas mest otillgängliga utposter. På programmet märks de mäktiga kejsarpingvinkolonierna i Weddellhavet, Östantarktis med de sällan besökta öarna Heard, St Paul och Kerguelen samt Nordostpassagen i Adolf Erik Nordenskiölds spår. Stämningen ombord är avspänt familjär, med polarintresserade resenärer från hela världen, en rysk besättning och österrikiska kockar. Femstjärniga femrätters middagar avnjutes i den ombonade matsalen, och landstigningar med gummibåt varvas med intressanta föreläsningar av världens ledande polarkännare ombord.

Det är researrangören PolarQuest som nu utvidgar sin världsatlas med isbrytarexpeditioner till några av jordens mest isolerade platser. Svenska resenärers intresse för resor till polarområdena har ökat markant de senaste åren.

– För tio år sedan reste 50 personer om året med oss till Svalbard, berättar Katarina Salén på PolarQuest.

– I år är det kanske 1000 personer. Allt fler söker sig till polartrakternas unika vildmark, som inte alls bara är spännande för forskare och äventyrare med is i skägget. Med PolarQuest reser man bekvämt!

Isbrytarna på expeditioner av det här slaget är ombyggda och anpassade för att hugade polarresenärer ska få uppleva sitt livs resa. Nu väntar några sista, unika expeditioner i Arktis och Antarktis för den bastanta skönheten Kapitan Khlebnikov. Därefter återgår hon till sin forna tjänst som eskortfartyg längs kusten i ryska Arktis och genom Nordostpassagen. Värstingturen går runt hela Arktis och varar i tre månader.

– För den som är polarintresserad och har möjlighet är det här ett tillfälle att under verkligt kunnig ledning få besöka vår jords minst besökta och allra mest isolerade utposter, säger Katarina Salén.

Länk: www.polarquest.se

Sebago Stowe Jacket är en klassiskt dressad jacka med yttertyg i matterad nylon ytbelagd med vattentät teflon som andas. Foder av polyester, dragkedja med skyddande stormflik som knäpps med knappar. Färgen är Navy. Pris 1 995 kr. Länk: www.sebago.se

I vår lanserar Crocs vad som spås bli företagets nästa storsäljare – skomodellen Crocband. En helt ny modell, men samtidigt en slankare och trendigare version av Crocs klassiska Cayman-sko.

Crocband är den ultimata fritidskon och med sitt retroutseende är den inte bara snygg och smidig, utan även bekväm och skonsam mot fötterna. Yttersulan ger ett perfekt grepp i extrema förhållanden och innersulan har små cirkulationsknoppar som stimulerar blodcirkulationen i fötterna.

– För sju år sedan fick vår Cayman-modell sitt stora genombrott och satte Crocs på världskartan. Nu tror och hoppas vi att Crocband kommer att upprepa den succén och att Crocs kommer att växa ytterligare som varumärke, säger Kimmo Salmi VD för Crocs i Norden.

Precis som alla Crocs-skor, är Crocband gjorda i det dynamiska materialet Croslite™ som är ett ergonomiskt och antibakteriellt material som lindrar muskeltrötthet med upp till 62,6 % jämfört med att vara barfota. Croslite™ gör även att skorna passar utmärkt att gå barfota i och förblir luktfria – även på varma sommardagar.

Länk: www.crocs.com/products/footwear/croslite

Medan Båtlivs redaktion håller på att ta upp sin Buster Magnum för vintern sjösätts det riktigt stora båtar i Nederländerna. Från Feadship, som är ett av världens ledande varv på megayachts, har vi fått denna bild på sjösättningen av deras skrov nummer 680.

Det är varvet Feadship som har sjösatt denna
yacht från Koninklijke De Vries Scheepsbouw. Den är på 65,00 m (213,3 fot). Det imponerande skrovet gick av stapelbädden inför varvets 680 anställda samt en rad inbjudna gäster.

Fartyget har byggts för en mycket erfaren ägare som ville uppgradera från sin tidigare båt. Vid sjösättningen var skrovet målat i en diskret grå lack, men denna kommer att ersättas av en högglansig lack efter sjöprover.

Länk: www.feadship.nl

Tekniska data
Builder: Feadship – Koninklijke De Vries Scheepsbouw
Type: Twin screw motor yacht, steel hull and aluminum superstructure
Length overall: 65.00m 213’3”
Beam overall: 12.30m 40’4”
Draft (loaded): 3.65m 12’0”
Fuel capacity (approx.): 160,000 l 42,260 US Gallons
Fresh water capacity (approx.): 47,500 l 12,550 US Gallons
Design:
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exterior styling: Clifford Denn
Interior design: François Zuretti
Propulsion
Main engines: 2x MTU engines, 16V4000M60, 1760 kW / 2360 bhp @ 1800 rpm
Propellers: Wärtsilä, 2 x 5 blades fixed
Propeller shaft: Akerboom
Reduction gears: Reintjes
Stabilizers: Quantum zero speed
Max. speed appr.: 16 knots
Range: 5.000 NM at approx. 12 knots
Classification: LROS  100A1, SSC, Yacht, (P), Mono G6-LMC, UMS
Air conditioning: Heinen & Hopman
Entertainment system: Van Berge Henegouwen
Electric system
Generators: 3x Caterpillar C9 + 1 x Caterpillar 3056 emergency generator
Main electric system: Imtech
Accommodation
Owner: Stateroom, bathroom, dressing room, study
Guests: 8 in 4 guest rooms
Crew: 24 in 13 cabins

Italienska Colombo bygger mycket vackra motorbåtar i klassisk stil. På årets Genuamässa presenterade de den första snabba och eldrivna båten i sin kategori: Colombo 24 Super Indios ELECTRIC.

Eftersom båten inte använder något fossilt bränsle alls för framdriften när den körs på el har den verkligen nått gränsen för nollemissioner.

Båtens motor är uppladdningsbar och om elen hämtas från en förnyelsebar energikälla blir miljöpåverkan minimal. Båten cruisar tyst och lämnar därför ren luft och en tyst miljö efter sig.

Båten har tagits fram i samarbete mellan Giacomo Colombo S.p.A. och varvets österrikiska återförsäljare, Ortner Boote. Tillsammans har de bygget denna specialversion av en vanlig Colombo 24 Super Indios, som är elegant med sitt vita skrov och detaljer i mörk teak.

Idén var att bygga en ny båt med den senaste tekniken från bilvärlden och för att möta kommande miljökrav för helt rena avgaser. 24 Super Indios använder en elmotor på 95 hk, vilket gör att den når cirka 20 knop. Med elmotorns fina vridmoment får båten dessutom relativt bra acceleration. Batteriet återladdas på mindre än sex timmar med hjälp av dubbla laddare med två olika anslutningar till landström.

Med full laddning kan båten köras i mer än fyra timmar. Vid marschfart 11 knop har båten en räckvidd på cirka 25 Nm.

Denna elversion av båten har ett specialkonstruerat skrov medan däck, cockpit och övriga utrymmen är samma som i bensinversionen.

Tekniska data
Construction material Fibreglass
Decoration Teak
Length 7,23 m
Beam 2,43 m
Draft 0,38 m
Electric Power Piktronik Sac 60 – 70 kW (95,2 hp)
or Sac 40 – 52 kW (70,7 hp)
Dry displacement 2,2 ton.
Max. speed 20 kn
Max. people aboard 8
C.E. Category C

Länk: www.colomboboats.it

Kommentarer

Elgalen 12:19:52 2009-10-16

En sån vill jag ha! Laddad och klar.
Hur mycket kostar den?

Under våren 2009 genomförde Stormfågeln ett antal verifierande tester. Resultaten av dessa presenterades och fick stor uppmärksamhet vid konferensen FAST 2009 i Aten den 4 till 8 oktober.

Flera delegater betecknade det som något av konferensen mest intressanta information och Stormfågelns representanter i Aten knöt flera mycket potenta kontakter med såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av Stormfågelns produkter.

I början av 2009 gav Stormfågeln det schweiziska företaget CTD Marine i uppdrag att via CFDmoduleringar fastställa verkningsgraden av Stormfågelns propeller. Beräkningarna låg till grund för hållfasthets- och livstidsberäkningar av Stormfågelns propulsor, som genomfördes av IMES, Institute of Mechanical Systems vid Zürich University of Applied Sciences.

På den tionde internationella konferensen för Fast Sea Transportation i Aten under rubriken “Analysis of the pitchable surface piercing propeller Stormfageln” presenterade Lennart Berghult från CTD Marine och professor Jürg Meier vid IMS resultaten från CFD-moduleringarna och de statiska och dynamiska hållfasthetsanalyserna.

Resultaten rönte stor uppmärksamhet både under och efter själva presentationen. I beräkningarna av Stormfågelns verkningsgrad har CTD Marin tagit hänsyn till tre medier och arbetet har därför varit mycket komplext och avancerat. Förutom att propulsorn arbetar i gränskiktet mellan ett vatten- och luftskikt, uppstår även kavitation när propellerbladen rör sig genom vattnet. Det ger det tredje mediet vattenånga.

Förbluffade och intresserade deltagare

Stormfågelns marknads- och försäljningschef Jan Buckhöj deltog under presentationen och kunde notera hur konferensdeltagarnas intresse växte i takt med Lennart Berghults redogörelse för Stormfågelns propulsor, dess design och unika egenskaper:

– Lennart avslutade sitt föredrag med att visa en filmsnutt från ett av sjöproven med vår prototypbåt. Han ombads av deltagarna att köra frekvensen om och om igen. Framför allt förbluffades man av farten och att båten når planingsläge på bara ett par båtlängder.

Professor Meiers avslutade sitt anförande med konstaterandet att det inte finns några kritiska svagheter i Stormfågelns propulsor som inte kan åtgärdas via mindre konstruktions- och/eller materialförbättringar samt att den kommer att möta uppställda livstidskrav för kommersiell sjöfart.

En komplett 3D-modell av hela Stormfågelns propulsor togs fram inom ramen för IMS analysarbete. Modellen inkluderar propellerblad och hela den mekanism som gör att bladen kan vridas. Baserat på 3-modellritningarna var ett flertal delegater skeptiska till konstruktionen av mekanismen och antydde att den var allt för komplex. Enligt Jan Buckhöj tillbakavisade professor Meier dessa farhågor med ett leende:

– Meier poängterade att konstruktionen är både enkel och i hög grad robust. Efter presentationen visade jag därför bilder på mekanismen för en rad intresserade delegater. När de fick den presenterad på detta sätt var det lättare att se och förstå den i många stycken geniala designen. Meier berättade också att lejonparten av alla goda idéer faller när de kommer till hållfasthets- och livstidsberäkningar. Konkret innebär det att Stormfågeln nu passerat genom ett avgörande nålsöga.

Verifierande tester ökar intresset för Stormfågeln

Presentationen hölls sent på konferensens näst sista dag. Redan samma kväll och sista dagen uppvaktades Stormfågelns av representanter för en rad såväl potentiella slutkunder som partners för den vidare utvecklingen av bolagets produkter. Redan innan konferensens start hade Stormfågeln ett inplanerat möte med en av världens största tillverkare av bland annat färjor och paramilitära båtar, men enligt Jan Buckhöj blev mötena med intressanta partners långt fler än beräknat:

– Vi blev hedrade av det stora intresset. Verifieringarna vi genomförde och presenterade tidigare i år har gjort att vi nu tas på ett betydligt större allvar. Klart är också att den marina världen känt till oss under många år, men vi uppfattas inte längre som enbart en av flera representanter för en god idé. Vi har verifierat vårt systems prestanda, vilket är oerhört viktigt i en konservativ bransch där få är villiga att ta onödiga risker.

Även Stormfågelns VD Peter Wasmuth har märkt effekten av den statusrapport som bolaget presenterade i juni 2009:

– Vi är inne i ett mycket spännande skede. Vi önskar att vi hade möjlighet att ge mer information om de kontaktar vi tagit, som tagits med oss och som vi just nu odlar. Intresset för Stormfågeln vid FAST 2009 ligger i linje med de nya signaler vi fått sedan vi i juni presenterade resultatet av våra verifierande tester i dokumentet “Lägesrapport juni 2009”.

Länk: www.stormfagel.se