Nyheter

Båttillverkaren Nimbus Boats visade i torsdags upp världens första elbåt för den kommersiella marknaden. Nimbus 27 E-power är 27 fot, har en marschfart på 22 knop blir fulladdad på fyra timmar. Priset för ”full tank”: 50 kronor. – Vi är först i världen med att ta en stor eldriven fritidsbåt från ritbordet till marknaden, säger Nimbus Boats vd, Magnus Andersson.

Nimbus 27 E-power är framtagen i ett samarbete med företaget Electroengine, som utvecklar lösningar för eldrift av olika fordonstyper, bland annat personbilar.

– Nimbus ska vara bäst i världen när det gäller miljösegmentet. Med elbåten befäster vi vårt försprång. Nu leder vi utvecklingen av miljöriktiga båtar, och utan att göra avkall på komfort och prestanda, säger Magnus Andersson.

Prestandan börjar närma sig bränsledrivna båtar. En fulladdad Nimbus 27 E-power har en aktionsradie på upp till 20 nautiska mil, eller 37 kilometer, i marschfarten 22 knop. Toppfarten är 27 knop. Batteriernas livstid beräknas till 3 000 laddcykler, vilket motsvarar en användning på mer än 10 år.

– Med den nya generationens batterier, som kommer inom kort, kan vi troligen direkt fördubbla aktionsradien. Då blir elbåten en seriös utmanare till fossilbränsledrivna båtar, säger Thomas Bergfjord, vd för Electroengine, som menar att elmotorn är framtiden både till lands och till sjöss.

– Elbåten ger inga utsläpp under eldrift och underhållet är betydligt mindre än för en dieselmotor. Batterierna laddas på tre timmar i trefas eluttag med 400 volt/32 ampere, men kan också laddas i ett vanligt eluttag på 28 timmar.

Magnus Andersson räknar med ett stort intresse för elbåten, men då det hittills inte funnits några bra alternativ finns inte mycket data att gå på.

– Det är ett medvetet risktagande för att skapa en ny marknad och utveckla framtidens miljövänliga båtar. Priset blir inledningsvis cirka 30 till 40 procent högre än för motsvarande dieselbåt, men då drifts- och servicekostnaderna är betydligt lägre blir Nimbus 27 E-power i långa loppet både en bra affär och bra för miljön.

Tillverkningen av Nimbus 27 E-power ska ske i Nimbus Boats fabriker i Mariestad, Storebro och Ryd.

– Teknologin är inte låst till Nimbus 27 E-power, utan kan monteras i flera av våra andra båtmärken, som Ryds och Paragon. Det är också vår förhoppning, säger Magnus Andersson.

Länk: www.nimbus.se

Amerikanska Joby bygger vidare på succén med det extemt flexibla kamerastativet Gorillapod och lanserar nu Gorillatorch – en mobil, och mycket ljusstark LED-lampa som är rikt- och vridbar i 360°. Lampan är monterad på ett trebent stativ med flexibla leder, gummiklätt grepp och magnetfötter. Lampans ljusflöde kontrolleras med en steglös energibesparande dimmer.

Gorillatorch skulle kunna kallas för ”Ficklampa 2.0”, eftersom den har väsentligt uppgraderade funktioner jämfört med den traditionella ficklampan och därmed lämnar det gamla fick- eller och stavlampsutseendet långt bakom sig. Den LED-baserade ljuskällan ger ett riktat intensivt ljus och är monterad på Jobys prisbelönade stativkonstruktion med böjbara ben av slitstark ABS-plast och tyskt TPE-gummi. Detta kombinerat med kraftfulla magnetfötter gör att Gorillatorch är användbar i en mängd olika miljöer och tillämpningar. Den kan fästas, hängas, vridas fast, ställas och användas i det närmaste var som helst.

Gorillatorch drivs av tre vanliga AA-batterier. Ljuset anpassas med en steglös dimmer. I maxläge ger lampan 65 lumen vitt LED-ljus. Lampan är kompakt, mycket lätt och vattentålig. Den väger knappt 197 gram och är 20 cm hög.

– Oavsett var man behöver bra riktad tillfällig belysning – t ex i ett mörkt vindsutrymme, under motorhuven på bilen eller ute i naturen – så är den här praktiska lampan överlägset funktionell, säger Per Skog på den svenska generalagenten Focus Trading.

Gorillatorch lanseras i Sverige under oktober 2009. Den kostar ca 490 kronor inkl moms och har ett års garanti.

Länk: www.gorillatorch.se

Hamburgs internationella båtmässa firar i år sitt 50-årsjubileum. Mässan pågår 24 oktober till och med 1 november. På mässan visas flera riktiga höjdpunkter, bland annat en interaktiv ”Volvo Ocean Race Experience”.

Denna ”Volvo Ocean Race Experience” ska ge mässbesökarna en smak av den extrema upplevelse som det är att segla Volvo Ocean Race. Besökarna får uppleva hur trångt det är i båtarna och hur besättningsmännen har det.

Den 50:e International Boat Show i Hamburg omfattar cirka 700 utställare från 30 länder, som tillsammans visar upp cirka 1 000 båtar och yachter,inklusive en hel rad premiärer. Hanseboot 2009 hålls i Hamburg Fair och In-Water hanseboot hamn.

Länk: www.hanseboot.de

Ruptech 32 är en helt ny båtkonstruktion från Rupert Marine i samarbete med den svenske båtkonstruktören Ocke Mannerfelt. Det är enligt Rupert själva en ”exklusiv, användarvänlig bruksbåt med mycket hög finish och varje detalj väl genomtänkt”.

Ruptech 32 är utvecklad för att användas i alla väder året runt och har ett högeffektivt skrov med luftsmord stegbotten av Ocke Mannerfelts välkända design med rötter i offshore racing. Den avancerade designen och konstruktionen kombinerat med modern tillverkningsteknik garanterar hög prestanda, bra bränsleekonomi och goda sjöegenskaper.

I huvudkabinen finns den inre styrplatsen med en ergonomiskt optimal förarmiljö med fjädrande stolar. Här kan man välja layoutlösningar efter behov; bäddbara soffor och bord eller fjädrande stolar för alla passagerare, pentrymodul, två rejäla garderober varav den ena kan utrustas som toalett. I den främre kabinen finns två kojplatser i full längd. En stramt sober inredningsdesign med moderna material skapar ett exklusivt intryck. När vädret tillåter kan man sitta ute och köra från den yttre styrplatsen och umgås med alla ombord.

Den fällbara U-soffan på akterdäck kan kompletteras med dynor och bord och kan också göras om till en stor solbädd. Fälls soffan ner får man en stor däcksyta som klarar mycket last. Ombordstigningen är enkel och praktisk med stora dörrar i för och akter. Full ståhöjd i huvudkabinen gör att man kan gå raklång genom hela båten. För oöm tilläggning finns en kraftig gummiförstärkning i fören och en integrerad skumfender längs friborden.

Ruptech 32 är signerad Mannerfelt Design Team som 2009 fick det prestigefyllda designpriset ”RED DOT, Best of the Best”. Mannerfelts båtar har vunnit totalt 14 världsmästerskap i offshore racing. Bland de mer uppmärksammade racerbåtarna finns B23, V-24/B24 och B-28 samt en Class III katamaran för Victory Racing Team i Dubai.

I designteamet ingår Ocke Mannerfelt med 30 års erfarenhet av avancerad båtdesign och Ted Mannerfelt med 10 års erfarenhet som bildesigner för bland annat Jaguar och Lotus i England.

Ruptech byggs i Sverige av professionella båtbyggare med mångårig erfarenhet av både yrkesbåtar och fritidsbåtar. Skrov, däck och överbyggnad tillverkas med modern och miljövänlig vakuuminjiceringsteknik med multiaxiella glasfibervävar, vinylester och ISO polyester samt förstärkningar i kolfiber och kevlar.

Sandwichkonstruktionerna är gjorda med Divinycell som kärnmaterial. Skrovet byggs i enkellaminat för att uppnå hög slag- och slitstyrka vid oöm användning. Däck och överbyggnad byggs i en mycket lätt och stark sandwichkonstruktion som ger båten en låg tyngdpunkt och därmed bidrar till mycket goda sjöegenskaper. Den integrerade fendern längs hela fribordet är gjuten i ett stycke i en mycket slitstark polyuretan med en skumkärna med slutna celler.

Alla installationer uppfyller hårt ställda krav för yrkesbåtar. Elsystemet är i huvudsak tvåpoligt och har förtennade kablar, strömbrytare och säkringar är av industrikvalitet, för lanternor och all övrig belysning används modern LED teknik.

Alla inredningsmaterial är valda med stor omsorg för hög slitstyrka och minimalt underhåll. Designen är stramt sober och funktionell.

Ruptech 32 är utvecklad av Rupert Marine, en av de ledande tillverkarna av skräddarsydda RIB-båtar för professionellt och privat bruk; polis-, militär- och sjöräddningsbåtar, tenders till megayachts och avancerade privatbåtar. Ruperts båtar används från Svalbard i norr till Australien i söder.

Läs mer på www.rupertmarine.com

Läs mer på www.mannerfeltdesignteam.com

Marinplus AB har utsetts till ny svensk distributör för Shipmodul. Allt fler instrument och givare som till exempel GPS-mottagare, ekolod, AIS-mottagare eller väderstationer installeras på båtar. Informationen skickas med protokollet NMEA 0183 eller NMEA 2000.

För att ett navigationssystem ska kunna använda och visa information som skickas med NMEA 0183 behövs en ledig ingång för varje enhet. Ofta räcker inte ingångarna till för alla givare. Då är en multiplexer en smart lösning. Givarna ansluts till multiplexern som samlar all data till en utsignal som i sin tur ansluts till navigationssystemet.

Shipmodul passar både till plottrar, navigationsdatorer och handhållna produkter. I sortimentet finns multiplexer med USB, Bluetooth, SeaTalk och seriella portar. Det finns även en NMEA-splitter som är lämplig när flera instrument behöver dela på NMEA-information.

– Med en Shipmodul behöver du inte byta till en ny plotter bara för att du vill ha ett till instrument ombord, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.

– Jag är mycket nöjd att vi har nått ett distributionsavtal med Marinplus AB. Detta kommer verkligen att stärka varumärket Shipmodul på den svenska marknaden, säger Meindert Sprang, VD för CustomWare i Holland som äger Shipmodul.

Shipmodul kostar mellan 1 490 kr till 4 190 kr inkl moms beroende på modell.

Marinplus AB representerar ett stort antal varumärken i Sverige, bland annat FLIR värmekameror, Comar AIS, Interphase bottenskanners, C-MAP sjökort, PRIMAR ENC sjökort, Rose Point navigationsprogram och NaviGear navigationssystem.

Länk: www.marinplus.se

Scanias arbete med klimatförändringsfrågor lovordas av Carbon Disclosure Project (CDP), som representerar 475 institutionella investerare med 55 000 miljarder i USD i förvaltade tillgångar. Det är första gången som Scania finns med i CDPs Carbon Disclosure Leadership Index (CDLI).

Indexet är en viktig del av CDP:s årliga rapport Nordic 200 Report och används för att uppmärksamma de företag i Nordic 200 Index som har uppvisat det mest professionella arbetssättet i klimatförändringsfrågor. Företagen rankas efter sin information om klimatpåverkan och en hög poäng indikerar god intern informationshantering och förståelse av de klimatförändringsfrågor som berör företaget.

– Vikten av att hålla nere koldioxidutsläppen ökar för alla industrier. Våra kunder kräver produkter och tjänster som ger dem möjlighet att minska bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Scania tillgodoser dessa behov genom att tillhandahålla bränsleeffektiva fordon och motorer som kan köras på förnybara bränslen, tjänster såsom förarutbildning i bränsleeffektiv körning samt genom att hålla fordonen i toppskick, säger Scanias VD Leif Östling.

– Energieffektivitet bör vara en del av varje företags kultur eftersom det påverkar företagets resultat. Inom Scania räknas varje kWh, vilket illustreras av den 40-procentiga minskning av energiförbrukningen per tillverkat fordon som uppnåtts de senaste 10 åren. Det senaste årets minskning uppgår till inte mindre än 3200 ton koldioxid, avslutar Leif Östling.

– Företagen som tas upp i CDLI uppmärksammas för att ha hållit en hög kvalitet på svaren till CDP, något som speglar en god förståelse av hur klimatförändringen påverkar deras verksamhet idag och i framtiden. De företag som hanterar sin risk idag genom att begränsa sina utsläpp och inser fördelen med att tillverka produkter och tjänster med låga koldioxidutsläpp kommer att vara bäst rustade att lyckas i framtidens lågutsläppsekonomi, säger Paul Dickinson, VD för Carbon Disclosure Project.

CDLI fungerar som ett utvärderingsverktyg för institutionella investerare och sammanställs av SIRP (Sustainable Investment Research Platform) vid Umeå universitets handelshögskola. Indexet omfattar de tjugo högst rankade företagen i Nordic 200 baserat på analyser av svaren i CDPs frågeformulär. För år 2009 låg fokus på växthusgasutsläpp, utsläppsminskningsmål samt risker och möjligheter kopplade till klimatförändringen

Rapporten Nordic 200 Report med en förteckning över företagen som ingår i Carbon Disclosure Leadership Index finns tillgänglig på www.cdproject.net

Länk: www.scania.com

ExclusivE 76 var en av de intressanta båtar som hade premier på årets internationella båtmässa Cannes Boat Show i slutet av augusti. Båten är designad av Gilles Ollier, som även har skapat bland annat maxikatamaranerna Orange och Magic Cat. ExclusivE 76 är främst byggd för snabb cruising och båtliv på varma breddgrader.

– När vi seglar i 10 knops bris, 50 grader från vinden når ExclusivE 76farter på över 9 knop. Det motsvarar väldigt väl våra förväntningar och antaganden, säger Georges Benarroch, VD för ExclusivE Marine.

– Den här speciella båten, byggd för en särskild kund, passar särskilt väl till originalidén bakom båten, nämligen en 40 tons prestandabåt med maximala möjligheter till kundanpassning.

ExclusivE 76 kan anpassas på en rad olika sätt, främst vad inredningen beträffar. Varje kund kan välja träslag och textilier helt efter sin egen smak, vilket är ett försäljningsargument som vinner allt mer mark hos de internationella varven.

Konstruktionen med dubbla skrov ger enorma utrymmen och goda prestanda vid olika vindar. Båten levereras dessutom med justerbara kabiner och en salong som är öppen akterut. Riggen har imponerande 311 m2 segelyta och båtens däckssalong är på 70 m2, något som är unikt för en båt i den här storleken.

Tekniska fakta
Längd ö a: 23,20 m
Längd i vattenlinjen: 21,40 m
Bredd: 10,50 m
Salong: 70 m²
Vikt: 40 ton
Kabiner: 3 eller 4
Segelställ: 311 m2
Djupgående: 1,30 m

Länk: www.exclusive-marine.com

På årets internationella båtmässa i Paris, som hålls i början av december, får denna nya motorbåt premiär. Den heter Aequus 7.o och är en 7 m familjebåt som drivs med en elmotor som kan laddas via stora solpaneler på båtens soltak.

Aequus 7.o kan ta en besättning på upp till sju personer för en nöjestripp på sjön. Båten är utrustad med solpaneler som laddar båtens batterier med en räckvidd på 4–8 timmar (beroende på batterikapacitet) vid en hastighet på 5,5 knop utan kraften från solceller. Vid behov kan båten snabbladdas vid kaj. Maxhastigheten är 7 knop.

Aequus 7.o erbjuder en rymlig cockpit med sittplatser och ett soldäck. I kabinen finns en koj med 2 längd. Hon kan även utrustas med vattentoalett.

Båten är designad för att tillmötesgå kraven enligt CE-standard kategori C.

Elmotorn är på 48 V. Som standard är båten utrustad med en uppsättning AGM (absorbed glass mat) gelbatterier, som är underhållsfria och tål upp till 400 djupurladdningar (upp till 80%).

Solpanelen är på 6 m2 och taket ger även skydd för solens strålning. Vid behov av extra laddning kan systemet matas med 230V.

Båten är designad av FINOT-CONQ, som även bland annat konstruerat fyra av de fem senaste toppbåtarna i Vendée Globe, i en digital testtank.

Länk: www.aequusboats.com

En ny satsning på fladdermöss är på gång i Stockholms skärgård. Tidigare militära berganläggningar i skärgården har fått nytt liv och omvandlas till hem för fladdermöss – ”Bat Forts”. När anläggningarna stängs igen för gott specialanpassas igengjutningarna med särskilda inflygningsöppningar.

I nästan alla berganläggningar som fladdermusforskarna besökt under det senaste året har de hittat övervintrande arter, varav flera är rödlistade. Den art som väckt störst uppmärksamhet är barbastell, som är mycket ovanlig och fyndet är det första i Stockholms län.

Det var under Fortifikationsverkets arbete med att stänga gamla berganläggningar, tidigare utnyttjade av försvaret, som samarbetet startade mellan naturvårdare och myndigheterna. Tack vare en av eldsjälarna, den pensionerade majoren Harry Lantz, konsult hos Fortifikationsverket, inventerades berganläggningarna och där det fanns fladdermöss stoppades igengjutningarna.

– Sverige har skrivit under fladdermuskonventionen – ”Eurobat” – och vi är glada att vi gemensamt kan arbeta för att säkra fladdermössens framtid i området. Om ingen hade reagerat och bergen gjutits igen hade fladdermössen gått en säker död till mötes, säger Tom Arnbom, naturvårdsexpert på Världsnaturfonden WWF.

– Vi stoppade upprensningen och förändrade arbetet med igengjutningar så att fladdermössen inte skulle störas. Fortifikationsverket engagerar sig i miljöarbete på många sätt, allt från test av vindkraft och energiskog på gamla skjutfält till att hjälpa till att skydda sällsynta arter, både växter och djur. Om det visar sig att det finns lämpliga övervintringsplatser på andra platser i Sverige så kommer det fram i vårt normala samarbete med länsstyrelserna, säger Per-Olof Larsson, projektledare på Fortifikationsverket.

Värmdö kommun hoppas att initiativet för fler fladdermusbostäder kan följas på fler platser i landet.

– Vi är stolta över att ha varit med i starten och hoppas att vi kan inspirera andra kommuner att göra konkreta insatser för den biologiska mångfalden och för att bevara viktiga naturvärden, säger Ann Hagström, kommunekolog i Värmdö kommun och Peter Frej (M), ordförande i samhällstekniska nämnden.

Förutom de rödlistade arterna – barbastell, fransfladdermus och mustaschfladdermus – har fem andra fladdermusarter hittats, bland annat långörad fladdermus och vattenfladdermus.

Fakta:

Fladdermöss (Chiroptera) är jordens näst artrikaste däggdjursgrupp med mer än 1000 arter, varav cirka 18 har observerats i Sverige. Bara ett fåtal flyttar till varmare trakter under vintern. Fladdermössen äter insekter och sover därför under den kalla säsongen när det inte finns några insekter att jaga. På hösten söker fladdermössen upp platser där det bara är några få plusgrader, lagom fuktigt och utan drag. Gamla berganläggningar är idealiska övervintringsplatser.

Solcellspanel och återvunna plastflaskor. Samsungs mest miljöanpassade pekskärmsmobilen Blue Earth börjar nu att säljas. Att välja Blue Earth är att göra skillnad och visa att man bryr sig och vill ta sitt ansvar.

Blue Earth kommer nu till butik. Den börjar säljas i Norden i slutet av oktober och blir tillgänglig för övriga världen först senare i år. Miljömedvetna svenskar kan därmed bli först i världen med att köpa Samsungs mest miljöanpassade mobiltelefon.

Den miljöanpassade Blue Earth

Blue Earth genomsyras av miljöanpassning i hela produktlivscykeln. Exempelvis är skalet tillverkad av återvunna plastflaskor och innehåller inga skadliga ämnen såsom beryllium, pvc eller ftalater. Andra miljöanpassade lösningar är:

Solcellspanelen. På baksidan sitter en solcellspanel och så fort mobilen kommer i kontakt med vanligt dagsljus – även ifall det är molnigt – laddas batteriet automatiskt. För varje timma i solljus fylls batteriet på med energi som motsvarar ungefär tio minuters samtalstid i 3g-nätet. Solcellspanelen gör Blue Earth extra vänlig mot miljön i jämförelse med mobiltelefoner utan solceller: vid tillverkning av en miljon solcellspaneler till Blue Earth produceras tio ton koldioxid. Att ladda mobilen via solcellerna ger däremot en miljövinst då en miljon Blue Earth varje år sparar hela 26 ton koldioxid jämfört med en miljon mobiltelefoner utan solceller. Tillsammans tillverkar samtliga mobiltillverkare mer än en miljard mobiltelefoner varje år.

Eko-läge. Blue Earth har ett energisparläge där bildskärmens ljusstyrka dras ner och bakgrundsbilden blir dovare och med det dras mindre energi.

Energisnål laddare. För att ladda batteriet via eluttaget går det åt mindre ström med Blue Earths laddare i jämförelse med vanliga laddare eftersom den är upp till 75 procent strömsnålare. I standby förbrukas endast 0,03 watt. Laddaren fungerar till alla Samsungs mobiltelefoner med micro-usbingång.

Kartongen. En ny Blue Earth ligger skyddad i en kartong av obehandlat återvunnet papp. Kartongen kan därefter användas som exempelvis fotoram eller pennställ. Återanvänd alltså kartongen och så lite som möjligt behöver slängas i onödan.

Gå för en renare miljö

Blue Earth har ett antal miljösmarta funktioner. Ett exempel är den inbyggda stegräknaren. Det brukar rekommenderas att man dagligen bör gå minst 10000 steg för sin hälsas bästa. Med Blue Earths stegräknare kan man hålla räkningen på sina steg, som även kan räknas om till den mängd koldioxidutsläpp som sparas tack vare att man valde bort bilen och istället promenerade.

Blue Earth kommer även med ett miljötips då och då och visas på bildskärmen som en liten påminnelse om hur viktig miljön är för oss alla. Dessutom har i kalendern viktiga miljödagar, som Världsmiljödagen den femte juni, lagts in så att de inte glöms bort.

Kompromisslös i alla avseenden

Blue Earth kompromissar inte i sin ambition att vara miljöanpassad. Och den kompromissar inte heller med att vara en synnerligen kompetent mobiltelefon som är fylld av teknik och funktioner. Förutom att vara en pekskärmsmobil med en tre tum stor skärm har den även trådlöst nätverk, gps, widgets med direktlänkar till en rad sociala nätverk som Facebook, mediaspelare med musikigenkänning, stöldspårning samt en funktion för ”falska samtal” – tryck på knappen och mobilen ringer utan att någon är på andra sidan, vilket kan vara en praktisk funktion när man behöver en ursäkt att komma undan.

Fakta: Samsung Blue Earth är en pekskärmsmobil med en tre tum stor lcd-skärm av reptåligt glas. Trådlöst nätverk (wifi), mobilt bredband 3,6 megabits/sekund, 3g, bluetooth, Microsoft ActiveSync. Musikspelare, radio, musikigenkänning samt stöd för flertalet ljudformat. Tremegapixelkamera och videokamera. Gps och Google Maps. 130 megabyte inbyggt minne och plats för 16 gigabyte på externt minneskort. I butik i slutet av oktober. Pris 4500 kronor.

Om solcellspanelen: Den 37×62 millimeter stora solcellspanelen på Blue Earths batterilucka består av polycrystalline photovoltaic. Den laddar upp till 64 mAh, vilket motsvarar ungefär tio minuters taltid i 3g-nätet alternativt sexton minuter i gsm-nätet på en timmas laddning. Åtta timmars laddning fyller 30 procent av batteriets energiförråd.

Baltic Sea 2020 välkomnar Ministerrådets beslut gällande torskkvoterna i Östersjön. För tredje året i rad följer ministerrådet forskarnas rekommendationer och beslutar om torskkvoter som ligger i linje med den antagna förvaltningsplanen – ett beslut som stärker torskbeståndet och hjälper Östersjöns miljö. Dagens beslut ger hopp för framtiden och visar att politiker valt att lyssna på forskarna.

Vid mötet i Luxemburg beslutade EU: s fiskeministrar i natt att följa rekommendationerna från EU-kommissionen och ICES vad gäller det östra beståndet. Detta innebär att ministrarna kommer att hålla sig till den förvaltningsplan för torsk som antogs 2007. Rådet föreslår i enlighet med denna att kvoten för torsk under 2010 förändras med +15 procent i det viktiga östra beståndet (från 49 380 ton till 51 267 ton) som under de gångna åren visat tecken på återhämtning.

”Beslutet ger oss en möjlighet att få tillbaka ett stabilt torskbestånd i Östersjön. Särskilt positivt är åtgärderna för att skydda de unga torskårsklasserna – genom ökad maskstorlek, förbud mot uppgradering samt den antagna kontroll förordningen. Även om vi kan uttrycka glädje över att rådet har fattat ett välgrundat beslut för 2010, vill vi betona att de viktigaste förhandlingarna kommer nästa år. För att kunna återställa ett betydande torskbestånd i Östersjön måste EU: s fiskeministrar hålla fiskeansträngningen på dagens nivå under de kommande tre åren”, säger Katarina Veem.

Simuleringar framtagna av Baltic Sea 2020 visar att förvaltningsplanen, om den efterföljs, kommer att få en kraftfull effekt. Om förvaltningsplanen fortsätter att hålla nere fisketrycket på nuvarande nivå kommer torskbeståndet, liksom lönsamheten i fiskerinäringen att förbättras! Fisken tillåts växa till sig och inom 3 år kan det att vara möjligt att fördubbla fångsterna.

”Baltic Sea 2020 kommer under de närmaste åren att satsa stora resurser på att följa den politiska processen i Östersjöländerna och i Bryssel. Ett större bestånd av torsk har möjlighet att leda till bättre ekonomi för fiskenäringen och en bättre miljö i Östersjön. Vi kommer att påminna politikerna om detta”, avslutar Katarina Veem.

Länk: www.balticsea2020.org

Tensons Himalaya-jacka lanserades 1972 och har sålt i över 500 000 exemplar över hela världen. Ändå tog det 37 år innan den klassiska allvädersjackan finns i en dammodell. Nu är den här. – Ja, det är ett möjligt fall för JämO. Skämt åsido, nu har vi rättat till misstaget och gjort en dammodell som finns i vår vinterkollektion, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.

Jackan lanserades först som en seglarjacka 1972 och blev snabbt även en populär vinterjacka eftersom den är varm, andas och är vatten- och vindtät.

– Det känns roligt att vi nu har vår klassiska jacka i en damigare modell. Jackan är tidlös och passar alla som trivs med att vara utomhus även om det blåser, regnar och är kallt, säger Johan Lövqvist, som tillträdde vd-posten på Tenson för ett år sedan.

Tenson, som grundades i Varberg 1951, har idag ett brett sortiment av högpresterande funktionskläder inom outdoor och ski. Jackor är företagets största produkt, med 74 procent av den totala försäljningen. Himalaya har under åren blivit Tensons specialjacka och den produkt som de flesta förknippar företaget med.

Tensons klassiska Himalaya-jacka finns nu
även för damer.

– Den är fortfarande populär i seglingskretsar och många lyfter fram att den står emot regn, blåst och kyla utan att man blir varm och svettig. Det gör den perfekt även för vinterns alla aktiviteter. Under 90-talet var jackan också omtyckt av många trendsättare i Sverige och nu är den på väg att bli riktigt trendig igen, säger Johan Lövqvist.

Himalaya-jackan har tillverkats av Tensons eget material, MPC, som gör att den andas och är vatten- och vindtät.

Länk: www.tenson.com

Idrottsstjärnor som Ericssons vinnarteam ska hjälpa Kanarieöarna att bli Europas ledande destination för vattensporter. Projektet kallas Islas Canarias Water Sports Scuderia och innefattar sporter som segling, surfing, windsurfing, kitesurfing, dykning och högsjöfiske som kan utövas längs ögruppens 1140 mil långa kust.

– Det Kanarieöarna har att erbjuda är exceptionellt. Det finns inga andra destinationer i Europa som har sådana optimala förhållanden året runt för vattensporter, säger María del Carmen Hernández Bento, vice ordförande för turistrådet på Kanarieöarna.

Hon berättade om planerna i samband med ett pressmöte under Volvo Ocean Race stopover i Stockholm. Kanarieöarna visade vad ögruppen har att erbjuda, bland annat som ett turistmål för vattensport i Europa. För att understryka detta sponsrar Kanarieöarnas turistråd Ericsson Racing Team som inför årets Volvo Ocean Race har tränat i vattnen kring Lanzarote. Träning som gett effekt, förklarade besättningsmedlemmarna för Ericssons vinnarbåt på pressmötet:

– Kanarieöarna har ett av de mest lämpliga klimaten i världen med bra vind och få regndagar. Det innebär att man kan räkna med goda förhållanden för effektiv träning. Man förlorar få dagar på grund av regn eller dagar utan vind.

Maria del Carmen Hernández Bento:

– Jag vill gratulera Ericssons besättning. Vi är stolta över att ha bidragit till framgången. Jag vågar hävda att alla som bor på Kanarieöarna gläds med er i dag över segern.
Företag och kommuner som ställer sig bakom Islas Canarias Water Sports Scuderia marknadsför sig under det gemensamma märket Water Sports Experience. Det är en kvalitetsmärkning för profilera destinationen på en allt tuffare marknad där olika orter för vattensport konkurrerar med varandra.

Alla elitidrottare inom vattensporter som är födda på Kanarieöarna eller som har funnit platsen idealisk för att utöva sin sport har anslutit sig till den nya vattensportsatsningen.

– Enligt Institutet för turism i Spanien, Turespana, ligger Kanarieöarna som vattensportdestination på fjärde plats bland utländska turister, säger María del Carmen Hernández Bento.

De länder som främst visar intresse är de nordiska länderna, Irland, Frankrike, Italien och Portugal.

Senare i år kommer Kanarieöarna åter att samla världseliten inom segling då en deltävling av GP 42 World Championship hålls på Lanzarote.

På den nyligen avslutade internationella båtmässan i Southampton tävlade de engelska motorbåtsvarven om att visa upp nya och stora motorbåtar. Men även de engelska segelbåtsvarven var på hugget. Denna Southerly 49 var en av de intressantaste båtarna.

Det är Rob Humphreys som har designat denna spännande båt. Tillsammans med sina egna konstruktörer har Humphreys stått för skrov, däck och undervattenskropp medan varvets konstruktörer har gjort inredningen.

Möjligheterna till riktigt grundgående med uppfällbar köl var en av förutsättningarna för båten. Den har därför svängköl som kan justeras mellan 0,86 och 3,13 m. Det finns också en fast köl som tillval. Båten är enkel att hantera för ett seglade par med alla bekvämligheter som standard eller tillval.

Skrovet karaktäriseras av en lång vattenlinje och ett relativt smalt förskepp. I aktern är bredden rejält tilltagen för stabilitet och säkerhet. Liksom övriga Southerly-båtar har den här modellen dubbla roder för snabb och direkt styrning. Flera detaljer är inbyggda som standard, till exempel möjligheten att ha självslående fock och överlappande genua.

Tekniska data:
Längd: 14,77 m
Bredd: 4,20 m
Vikt: 15 ton
Segelarea storsegel: 58 m2
Segelarea genua: 72 m2
Motor: Yanmar 4JH4-E 56 hk
Länk: www.northshore.co.uk

Nu kommer ytterligare en motorbåtsmodell baserad på Bavaria Deep Blue 46. Den här gången blir en Deep Blue 46 SportTop som premiärvisas någon gång i vinter, oklart när. Båten bygger i alla väsentliga delar på samma koncept som i Deep Blue 46.

När tyska Bavaria tog BMW:s designteam till hjälp skapades både nya motor- och segelbåtar. Resultatet blev en rad annorlunda lösningar och ett delvis nytt formspråk.

Deep Blue 46, som var den första modellen i serien, premiärvisades i våras på den svenska marknaden. Intresset var på topp även om marknaden då var väldigt avslagen.

Den 14,2 m långa Deep Blue 46 kostar cirka 4 Mkr i Sverige. Vi har inte fått något pris på SportTop än, men det blir nog en aning högre än för den ordinarie 46:an.

Bavaria Deep Blue 46 är väldigt rymlig och finns med två olika inredningar; fyra kojer fördelade på två kabiner eller sex kojer i tre kabiner. Både kabinerna och salongen är ljusa med gott om ljusinsläpp utifrån men också för att materialen har valts med stor omsorg.

Fakta Deep Blue 46
Längd: 14,20 m
Skrovlängd: 12,93 m
Bredd: 4,45 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 11 200 kg
Vattentank: 410 lit
Bränsletank: 1 200 li
Motor: 2xVP D6-370 hk
Pris: från 320 000 Euro plus moms
Info: www.bavariasverige.se

Stiftelsen Håll Sverige Rent presenterar i samband med Skolforum 2009 en skolsatsning där de erbjuder kommuner, skolledare och pedagoger kostnadsfritt stöd för att arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor. I erbjudandet finns utbildning, inspiration, verktyg och material.

Satsningen får stöd från flera nationella myndigheter. Håll Sverige Rent vill ge barn och ungdomar kunskap och handlingskompetens för att kunna verka för ett hållbart samhälle. Det vill vi åstadkomma genom att uppmuntra och stötta skolor och förskolor att arbeta konstruktivt och handlingsinriktat med hållbar utveckling.

I dag finns det i huvudsak två stora miljöutmärkelser som svenska skolor och förskolor kan få. Grön Flagg heter Håll Sverige Rents miljöcertifiering, som idag har mer än 2000 anslutna skolor och förskolor. Skolverket har utmärkelsen Skola för hållbar utveckling. Cirka 200 skolor/ förskolor har fått denna utmärkelse.

Håll Sverige Rent och Skolverket har nyligen inlett ett samarbete kring de båda utmärkelserna för att hjälpa fler förskolor och skolor att arbeta aktivt med hållbar utveckling. Samarbetet går i huvudsak ut på att gemensamt kunna ge skolor och förskolor en samlad guidning och stöd i miljöoch kvalitetsarbetet.

Båda utmärkelserna bygger på elevdelaktighet och syftar till att skolors och förskolors arbetssätt ska göra barn och elever mer delaktiga och handlingskompetenta i arbetet med hållbar utveckling. Tillsammans ger de såväl inspiration, redskap och stöd som tydliga kopplingar till styrdokument och mål för skolornas arbete med hållbar utveckling.

– Genom samverkan får båda organisationerna ett bredare kontaktnät, och vi kan på ett bättre sätt möta skolor och förskolor som arbetar aktivt med frågor om miljö och hållbar utveckling, säger Katarina Håkansson, enhetschef på Skolverket, om samarbetet.

I höst släpper Wind in Mind ljus genom segelduken och utökar produktsortimentet med lampor. Segelduken används på ett stilfullt sätt i enkel formgivning sydd med vackra detaljer och inspiration från vind och hav. Ljus genom segelduk skapar ett behagligt sken och en skön stämning i höstmörkret. Välj mellan taklampan Skagerrak och vägglampan Kattegatt eller kombinera båda.

Wind in Mind utnyttjar segeldukens olika grad av genomskinlighet och varierande tjocklek, färg och ytstruktur på ett spännande sätt. Lamporna är tillverkade av segelduken dacron. Förutom duken är det detaljerna och bearbetningen av materialet som ger produkten sin karaktäristiska utformning. Kombinationen av öljetter, tunna tampar och segelsömmar skapar en känsla av segel, vind och hav. Taklampan Skagerrak finns i tre olika modeller, titta på www.windinmind.se.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Ljuset bryts vackert genom segelduk och ger ett behagligt och varmt sken, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av grundarna till Wind in Mind AB.

Lampornas stilrena formspråk gör att de passar lika bra in i den lilla personliga lägenheten som det moderna huset eller på landet i skärgården. Skagerrak och Kattegatt är omsorgsfullt sydda med fina detaljer.

– Att leva nära ett segelmakeri har lärt oss hur segel tillverkas och fått oss förstå vikten av ett gott hantverk. Kärleken till segelduk som material hade vi redan. Vi vill låna hantverket och förena det med vår känsla för formgivning och skapa något alldeles eget, säger de tre grundarna.

Taklampan Skagerrak, höjd och diameter 32 cm, pris 1 800 kr / 2 300 kr
Vägglampan Kattegatt, höjd 36 cm, bredd 58 cm, pris 2 500 kr

Länk: www.windinmind.se

NV Nordisk Vindkraft AB och Jämtkraft AB har tecknat avtal om byggnation av Kyrkbergets Vindkraftspark i Mora kommun i Dalarna. Efter fyra års intensivt arbete med tillståndsansökan och projektering står allt nu klart för byggstart, som sker i början av 2010.

Byggtiden är cirka ett år och anläggningen beräknas tas i drift under våren 2011. De tio 2,3 MW stora vindkraftverken levereras av Siemens. Den 23 MW stora anläggningen beräknas producera 73 gigawattimmar per år, vilket motsvarar hushållsel till cirka 10000 villor.

– Vi är mycket nöjda med dagens affär som avgjordes i hård konkurrens med andra professionella aktörer på marknaden. Vårt utvecklingsteam har gjort ett fantastiskt arbete i framtagandet av projektet. Extra trevligt är att Jämtkraft är ett företag som vi har tradition att göra affär med, senast Hornberget vindkraftspark 2006. Jag är övertygad om att Kyrkberget får en stark ägare i Jämtkraft, säger Anders Barne, VD för Nordisk Vindkraft.

– Jämtkrafts ambition är att vara en betydande aktör på vindkraftområdet, och köpet av Kyrkbergets Vindkraftpark är ett viktigt strategiskt förvärv. Våra tidigare erfarenheter av Nordisk Vindkraft som en professionell exploatör gör att vi med tillförsikt ser fram emot detta samarbete. Vår avsikt är att under de kommande åren genomföra betydande investeringar i vindkraft, gärna i samarbete med andra aktörer, säger Melcher Falkenberg, ansvarig för Jämtkrafts vindkraftssatsningar.

– Vi är stolta över att vi har fått Nordisk Vindkrafts och Jämtkrafts förtroende att leverera vindkraftverken till Kyrkbergets Vindkraftspark. Till Kyrkberget kommer vi att leverera vindkraftverk som är särskilt lämpade för platser med låga till medelhöga vindhastigheter, säger Ulf Troedsson, vd för Siemens AB.

AB Göta kanalbolags styrelse har vid styrelsemöte den 8 oktober beslutat att lämna sitt deltagande i projektet Båtlyft i Söderköping, då flera frågor ännu är olösta. Detta för att inte äventyra förbifartsprojektet med den nya sträckningen av E22.

Göta kanalbolags ställningstagande grundar sig på att ett antal avgörande frågeställningar, som i huvudsak rör kapacitet, kringanläggningar, besökscenter samt ägande och drift med därtill hörande ansvar och kostnader, inte är lösta.

– Göta kanalbolags huvuduppdrag är att tillvarata våra trafikanters behov av en väl fungerande vattenled, säger Göta kanalbolags VD Anders Donlau. Idag föreligger inte förutsättningarna för en säker och långsiktigt fungerande lösning för kanalens trafikanter genom en båtlyft.

– Vi vill kraftigt understryka att vi tagit detta ställningstagande i nuvarande skede för att inte äventyra förbifartsprojektet, säger Björn Eriksson, styrelseordförande i AB Göta kanalbolag.

Vi har under lång tid påtalat att det finns frågor som måste finna sin lösning för att projekt Båtlyft ska kunna realiseras. Kanalbolagets styrelse gör i dagsläget bedömningen att frågan inte kan lösas inom tidsramen för projektet förbifart Söderköping och väljer därför att lämna Båtlyftsprojektet.

Länk: www.gotakanal.se

Interphase Technologies (USA) som är ledande på bottenskanner (framåtseende ekolod) lanserar Interphase Escort – en ny mycket prisvärd black box bottenskanner. Med en Interphase bottenskanner går det att se hur djupt det är på riktigt – upp till 400 meter framför båten. Du ser bottenstrukturen, upptäcker föremål i vattnet och kan enkelt undvika knepiga situationer.

Interphase Escort är en ny black box bottenskanner som skannar framåt vertikalt 0-90° och rakt nedåt. Den kan anslutas direkt till en plotter med videoingång, en 7” VGA-skärm med integrerad manöverpanel eller en vanlig bildskärm (VGA eller video).

Interphase Escort levereras inklusive en manöverpanel, kablage och en akterspegelgivare i rostfritt stål eller en genomskrovsgivare i brons.

– Nu är det möjligt för en båtägare att till ett lågt pris få en bottenskanner av hög kvalitet som förenklar navigationen och gör att man undviker knepiga situationer, säger Christer Ullskog, produktchef på Marinplus AB.

Rekommenderat cirkapris på Interphase Escort inklusive givare är 13 990 kr inklusive moms.

Marinplus AB representerar ett stort antal varumärken i Sverige, bland annat FLIR värmekameror, Comar AIS, Interphase bottenskanners, C-MAP sjökort, PRIMAR ENC sjökort, Rose Point navigationsprogram och NaviGear navigationssystem.

Länk: www.marinplus.se