Alla stora färjerederier och allt fler restauranger nobbar ålen på sina julbord. Det visar en rundringning som Världsnaturfonden WWF gjort till rederier, krogar och fiskaffärer i Stockholm, Göteborg och Malmö. De som fortfarande säljer den hotade fiskarten är främst restauranger i Skåne och södra delen av landet samt vissa saluhallar.
– Trenden mot allt mindre mängd ål på julbordet är glädjande. Läget är akut och det är oerhört viktigt att ansvarsfulla krögare, restauranger och fiskaffärer kan bidra på sitt sätt för att rädda arten. Vi uppmanar nu alla att avstå från ålen på julbordet så att beståndet kan växa till sig, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.
Ålen är unik eftersom det bara finns en enda population i Europa som förökar sig i Sargassohavet utanför Bermuda. En liten spillra på cirka 1 procent finns kvar – jämfört med på 1970-talet då miljontals ålar vandrade upp i Göta älv till exempel. Arten är uppsatt på både EUs och Artdatabankens rödlista och har rött ljus i WWFs konsumentguide för fisk. Dessutom finns den på CITES lista mot handel med hotade arter. Fiskeriverket vill halvera fisket till 2013 och en svensk åtgärdsplan har klubbats. Men granskningar i bland annat Kalla Fakta och MiljöAktuellt har varit skarpt kritiska. WWF efterlyser en skärpning både vad gäller fisket och åtgärder så att ålen slipper fastna och dö i kraftverksturbinerna. I slutänden kan ett totalt fiskestopp vara det enda alternativet. Hittills har bara Irland och Norge infört ett sådant i Europa.
Sex stora rederier som deltagit i WWFs undersökning – Tallink Silja, Viking Line, Eckerölinjen, Birka Paradise, liksom Stena Line och Scandlines – har nu upphört att servera rökt ål. Det är en fördubbling jämfört med 2008 då tre rederier fortfarande hade ål på julbordet.
– Vi hoppas nu att fler aktörer på marknaden följer efter och fattar bra beslut för ålen. Det visar sig att ett ökat konsumenttryck ger effekt, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.
Bland restauranger och krögare märks en kraftigt ökad medvetenhet om läget för den hotade ålen. Ett exempel är Ulriksdals Wärdshus som från och med i år infört ett ålfritt julbord.
– Vi bestämde förra julen att sluta med ål från och med i år, efter en dialog med WWF. Vi var på gång tidigare men då gick det inte. Några blir självklart besvikna och klagar, men det är bara att bestämma sig. I stället utökar vi nu sortimentet med fler sill och laxsorter, säger kökschefen Johannes Stålhammar.
Saluhallar som Östermalmshallen i Stockholm och Feskekörkan i Göteborg säljer däremot ål fortfarande. De stora livsmedelskedjorna Axfood, ICA, Bergendalhlsgruppen och COOP har på ledningsnivå fattat beslut att inte sälja ål. Det kan däremot hända att enskilda ICA-handlare väljer att ta in den till sin butik.
Åltraditionen är starkast i södra Sverige, och flera restauranger i Skåne och på Öland fortsätter att erbjuda ål.
”Ålen hör julen till och kunderna frågar efter den.” ”Ja, jag känner till att den är rödlistad – köper inte jag, gör andra det i stället. Fisket försvinner inte.” ”Vi visste inte om att den är rödlistad.” “Jag vet att de vi köper ifrån är kontrollerat, helt ok att köpa”, är några av kommentarerna.
Vissa hävdar att de säljer odlad ål – men det är inget annat än vildfångad ål som göds, enligt WWF.
– Det finns ingen ål för kommersiellt bruk som förökats i fångenskap och påståenden om ”ekologiska ålodlingar” är falsk marknadsföring, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.
Foto: Annelie Svanström.
Promera har nyligen utvecklat en programvara för husbilar, som även fungerar fint i till exempel båtar. Lösningen används för att minska antalet traditionella visarinstrument och för att kunna erbjuda nya funktioner med övervakning. Datorn som används är en mikro-dator lämplig för dygnet runt drift med låg strömförbrukning. Mätvärden presenteras direkt på en pekskärm med grafiska analoga visare.
Pekskärmen gör att man slipper vanliga knappar som kan vara ett problem i utsatta miljöer. Värden som visas är olika tanknivåer, temperaturer och batterispänningar. Historik och larm hanteras enkelt. Mätvärden kan lagras på vanliga minneskort. Vanliga tankgivare kan anslutas.
Intelligenta hem kommer nu även till husbilar och båtar, detta är ett första steg på vägen, säger Per Norrfors som är ansvarig utvecklare på Promera. Vi har nu en plattform där programvaran kan skräddarsys för många olika tillämpningar.
Produkten är framförallt riktad till industrin för inbyggnad i fordon. Lämpliga användningsområden kan vara i intelligenta hem, båt, och husbil.
Länk: www.promera.se/touchme
De holländska varven är kända för sina stålbåtar och för sina klassiska linjer. Ett bra exempel på detta är Mulder Shipyard, som startades redan 1938 av Dirk Mulder senior. Fortfarande håller en medlem av familjen Mulder i företagets roder och varvet har ett väletablerat rykte för sina vackra och välbyggda båtar som kundanpassas efter varje kunds önskemål. Förutom de rena kundbyggena har varvet byggt modellserierna Super Favorite och Favorite Superior, av vilka många fortfarande är till stor glädje för sina kunder i olika länder. Men nu är det nya versioner på gång även av dessa klassiker.
Det är för att markera företagets 70-årsjubileum som Mulder Shipyard har bestämt sig för att blåsa liv i ännu en klassisk modell, Mulder Favorite. Den introducerades från början på 1950-talet, men i sin nya version blir det en båt helt i aluminium som kommer att sjösättas 2010 och byggas i en begränsad upplaga.
2000-talets Mulder Favorite kommer att erbjudas i tre olika versioner – 1400, 1500 och 1600 – och byggs i en ny design, utvecklad i nära samarbete med Guido de
Groot och Vripack Naval Architects.
Båten kommer att få många smakfulla detaljer i retrostil och ett vasst förskepp som påminner om gamla tiders kryssare. Båtarna kommer att byggas med lite olika skrovkonstruktioner, beroende på köparnas önskemål, och med en eller två motorer från 2×150
hk till 2×435 hk. De runda skrovformerna, främst i akterskeppet, gör båtarna idealiska för marschfarter på 10–25 knop.
Mulder Favourite 1400 är under byggnation för tillfället och kommer att utrustas med dubbla Volvo Penta IPS600 system (435 hk), vilket ger en toppfart på upp till 35 knop. Samtidigt byggs även en Mulder Favourite 1500 med en konventionell installatrion med rak axel och två Volvo Penta D6-motorer på 330 hk styck. Badbryggan på denna modell har plats för en 3 m jolle.
De två nya Mulder Favoritebåtarna kommer troligen att få sin premiär på HISWA Amsterdam Seaport
Boatshow 2010.
Länk: www.muldershipyard.nl
Att Polen är ett av de länder dit många stulna utombordsmotorer säljs är ingen nyhet. Norsk TV sänder ikväll ett inslag (programmet Slanger i paradis på NRK1 kl. 21.30) där ett TV-team tillsammans med säkerhetsföretaget Securmark och försäkringsbolaget If hittar motorer som stulits i Norge men nu finns i Polen.
– Många båtägare har blivit drabbade av den stöldvåg som har drabbat Norge den senaste tiden, säger Securmark Scandinavias daglie ledare, Ove M. Karlsen, i tt pressmeddelande från If.
– De motorer vi återfann i Polen stals i Mandal och togs uppenbart ut ur landet av en östeuropeisk liga, säger Ove M. Karlsen till den norska tidningen Båtlivs nätupplaga.
En av dem som reste till Polen var en av If Skadeforsäkrings utredare. Han kunde konstatera att tre av motorerna var hemmahörande i Norge och en i Sverige. Det samlade värdet enbart på dessa motorer var cirka 350 000 kr. Värdet när tjuvar och hälare handlar med varor i den här prisklassen ligger dock långt under hälften av marknadsvärdet, kanske så lågt som 10-20 procent.
If uppmanar i samband med TV-programmet alla båtägare till att säkra sina båtar och motorer med lås och märkning. Det gäller både båtar i vattnet och på land.
Till skillnad från Norge har Sverige haft en minskning av antalet båtmotorstölder i år. Huruvida detta är en varaktig trend eller en tillfällig förbättring återstår att se. Tidigare har det främst varit stöldligor från Polen och Litauen som stulit båtmotorer i Sverige.
Länk: www.securmark.se
Länk: www.if.se
Under FN:s sjöfartsorganisation IMO:s (International Maritime Organization) pågående generalförsamling har i dag Sverige återinvalts som en av medlemmarna av IMO:s råd för de kommande två åren. Rådet är IMO:s verkställande organ och består av 40 medlemsländer från alla världsdelar.
– Det är glädjande att Sverige har fått ett förnyat förtroende att ingå i IMO:s råd. Sveriges röst förblir stark i sjöfartsvärlden, vilket är viktigt för det fortsatta viktiga arbetet med att öka säkerheten till sjöss, skydda den marina miljön och underlätta för näringen genom tillskapandet av entydiga regler, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Från den 1 januari 2010 blir nybildade Focus Nordic AB den största fotodistributören i Norden. – Vi är tre bolag i tre länder som har haft ett nära samarbete i nästan 20 år. Vid årsskiftet går vi samman till ett gemensamt bolag, säger Thomas Wernbo som blir vd för Focus Nordic AB som får sitt säte i Partille strax utanför Göteborg.
De tre bolagen som går samman är danska Westheimer A/S, norska Aronsen A/S och svenska Focus Trading AB. I sammanslagningen ingår också det finska bolaget Focus Image Nordic OY som de tre bolagen äger gemensamt.
Thomas Wernbo ser fusionen som ett naturligt steg efter det nära och långa samarbetet.
– Sammanslagningen är naturlig även ur den aspekten att många av våra leverantörer ser Norden som en marknad. Det blir lättare för dem att göra affärer med oss.
– Var för sig är de fusionerande bolagen ledande inom distribution av fotoprodukter i sina länder. Men eftersom flera av våra kunder redan är aktiva på den skandinaviska marknaden, kan vi genom det nya bolaget ge effektiv och samordnad service i hela Norden.
Mikael Westheimer, ägare till Westheimer A/S, är nöjd med beslutet om fusionen.
– I all vår representation i Norden ska vi bevara de mycket täta band som vi har med de lokala handlarna. På sikt ska vi, tack vare fusionen, kunna erbjuda våra kunder ett bredare, större och mer prisvärt varusortiment inom foto.
Fusionen kommer att ge fördelar i form av exempelvis större och samordnade inköp. Thomas Wernbo konstaterar att Focus Nordic AB blir den största kunden hos många av leverantörerna i Europa.
Focus Nordic AB får en beräknad omsättning på cirka 70 miljoner euro. Med vissa nationella skillnader respresenterar bolaget följande varumärken:
Casio kameror, Focus, GePe, Hähnel, Hoya, Ilford, Jobo, Joby-Gorillapod, Kenko, Kodak, Lensbaby, Lenspen, Lowepro, Metz, Nissin, Panasonic, Pentax, SanDisk, Steiner, Swarovski, Tamrac, Tamron, Transcend, Velbon m.fl.
Länk: www.focustrading.se
Bilden föreställer från vänster till höger: Thomas Wernbo, Mikael Westheimer, Knut Aronsen.
Det blev ingen enighet i förslaget till nya bestämmelser inom EU för att förbättra för hårt fiskade bestånd och känsliga marina miljöer. Dock kunde man enas om en kompromiss som innebär att man förlänger de nuvarande reglerna med några tillägg.
– Jag är mycket besviken att vi inte kunde enas, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.
Förslaget som diskuterades vid ministerrådet är mycket omfattande – både till innehåll och till geografisk utbredning och frågan kommer nu att fortsätta diskuteras under det spanska ordförandeskapet. Huvudpunkterna i förslaget är:
att minska utkasten av fisk genom;
•ökade maskstorlekar i redskapen
•förbud mot att kasta fisk som är laglig att landa sorteringsrist i räk- och kräftfisket
•att ge ökade möjligheter att skydda känsliga områden och arter
•att förbjuda fångster av känsliga arter såsom vissa hajar och rockor
•att ge EU-kommissionen mer inflytande över tekniska detaljbestämmelser
Förslaget innebär en del stora förändringar genom övergång till bland annat större maskstorlek. Därför var det viktigt att ha en rimlig övergångsperiod som innebär att fiskarna har möjlighet att förändra sina redskap.
Det antagna kompromissförslaget
Det förslag som man antog innehåller en förlängning av nu gällande tekniska regleringar¹ under 2010 och längst till 30 juni 2011 med följande viktiga tillägg:
•ett generellt uppgraderings förbud i alla EU:s fiskevatten (highgrading prohibition) som innebär att all fångst som är laglig att landas inte får kastas utan måste föras iland och avräknas från kvoterna
•bilaga III från TAC-förordningen² 2009 fortsätter att gälla även från 1 januari 2010.
– Jag är mycket besviken att vi inte kunde nå enighet om det kompromissförslag som det svenska ordförandeskapet presenterade. Det fanns en rad positiva delar som hade inneburit ett stort steg mot ett mer hållbart fiske med betydligt mindre utkast”, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.
– Samtidigt förstår jag de problem som näringen inom stora delar av Europa skulle ställas inför genom införandet av förslaget men dessa problem hade delvis kunnat lösas genom övergångsperioder, fortsätter Axel Wenblad.
Fotnot:
¹Tekniska regleringar (850/98)
²Bilaga III TAC-förordningen (43/2009) Här ingår tekniska bestämmelser mellan EU och Norge.
Kommentarer
"- Jag är mycket besviken att vi inte kunde enas, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad."
Jag trodde det var ministrarna som satt i ministerrådet.
Söndagen den 6 december är det dags för Sjöhistoriska museets populära julmarknad! Passa på att köpa julklapparna från skärgårdens hantverkare. Här hittar du allt från marina målningar till broderier. Dessutom finns museets bibliotek på plats med utförsäljning av böcker. Du kan också bege dig en trappa ner och tillverka dina egna julklappar i museets skaparverkstad Ruskpricken. Café i Lä serverar glögg och lussekatter. Fri entré kl. 10-16.
Transportstyrelsen har idag lämnat över sin rapport om förutsättningar för ett förbud mot utsläpp av toalettavfall som myndigheten gjort på uppdrag av regeringen. I rapporten föreslår Transportstyrelsen att det införs ett generellt förbud för fritidsbåtar att släppa ut toalettavfall såväl längs svenska kusten som i insjöar. Samtliga fritidsbåtar som har en fast toalett installerad måste ha en tank med möjlighet till sugtömning i land enligt förslaget.
Dessutom föreslås att kravet på fritidsbåthamnarna förtydligas så, att samtliga hamnar ska ha mottagningsanordningar som kan ta emot det toalettavfall som fritidsbåtarna som anlöper hamnen behöver lämna där.
Transportstyrelsen fick i mars 2009 i uppdrag från Näringsdepartementet att, i samråd med Naturvårdsverket och Sjöfartsverket, utreda förutsättningarna för ett införande av ett förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar och hur det ska avgränsas.
Förslaget som Transportstyrelsen lämnar till regeringen kan sammanfattas i tre delar:
• Ett generellt förbud som stadgar att fritidsbåtar med fast toalettinstallation inte får släppa ut toalettavfall. Detta gäller fritidsbåtar inom Sveriges sjöterritorium och svenska fritidsbåtar inom andra vattenområden.
• Ett konstruktionskrav att samtliga fritidsbåtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning till mottagningsanordning i land. Om denna möjlighet inte finns, måste toaletten tas bort från båten.
• Ett förtydligande av kravet att samtliga fritidsbåtshamnar ska ha mottagningsanordningar som kan ta emot det toalettavfall som de fritidsbåtar som anlöper hamnen har behov av att lämna dit. Det kan omfatta landtoaletter, utslagsvaskar och sugtömningsanläggningar. Vilka möjligheter som ska finnas i en hamn beror alltså på hur behoven ser ut.
Transportstyrelsen ser såväl miljömässiga som rättsliga argument för förbudet. Dessutom framför myndigheten estetiska, hygieniska, sanitära, etiska och moraliska argument.
– Vi ser den miljömässiga nyttan som förbudet innebär som viktigast, säger Per Nordström, sjöfartsdirektör på Transportstyrelsen.
– Dessutom har vi i Sverige förbundit oss genom Helsingforskonventionen att genomföra ett sådant förbud, men ännu inte gjort det. Det föreslagna förbudet ger oss möjlighet att leva upp till det vi lovat.
Förbudet föreslås ske i två steg. Steg 1 omfattar de miljömässigt mer känsliga områdena i Sverige, steg 2 övriga områden. Steg 1 föreslås kunna träda i kraft två år efter att ett beslut om förbud fattats av regeringen, steg 2 ytterligare två år därefter.
Rapporten finns på www.transportstyrelsen.se
Kommentarer
Obegripligt att myndigheterna i en ojämn kamp mot privatpersoners sista frizon t.om. skall lägga sig i var lite svartvatten töms. Har vistats i kustnära skärgårdsmiljö i 30 år och har aldrig upplevt några problem i denna fråga, då båtfolk är kloka människor och tömmer ev svartvatten i de yttre farvattnen som i ringa omfattning påverkar de grunda vikar vilka oberopas som särskilt känsliga. I den sk enmansutredningen som gjorts hämtas all fakta på antaganden gjorda av en enda person och kan således bedömas ha validitet zero. Använd våra gemensamma resurser till vettig forskning på miljövänliga antifoulingfärger, alternativa bränslen och ett större fokus på den internationella sjöfartens allt värre nedskräpning av våra kuster som börjar bli ett mycket omfattande problem. Sänd ett par representanter från transportstyrelsen och näringsdepartementet till västkusten och inspektera den internationella skit som får tas emot på kusten från Göteborgs södra skärgård till Strömstad i norr. Inte många vikar är fria från spilloljedunkar, hushållsavfall och mängder av polymera material med mkt lång nedbrytningstid. Sanering av dessa stränder och områden görs numer enbart där beslutsfattare och besuttna har sina fritidsnöjen och inte vill se verkligheten på nära håll. Prioriteringarna är stötande och som vanligt är det låg- och medelinkomsttagare som får betala i båda ändar när fiina siffror skall presenteras i EU.
Hälsn Lasse, miljövän, seglare & skattebetalare
Jag håller med Lasse. Det här är ännu ett överförmynderi från klåfingriga byråkrater som helst vill reglera allt som vi gör. Självklart ska vi tömma tankarna där de inte stör någon, men det här är inte något problem.
Gubbar, det är dags att tänka om. Ni får börja tömma toaletten på rätt ställe.
Helt rätt beslut, självklart skall toatömning ske på ett hygeiniskt sätt iland.
Det är ju inget beslut utan ett förslag…
Men visst kan båtfolket också tömma toan på land.
Gubbar eller kärringar Jenny, detta är kanske ingen genusfråga utan en fråga om sans & balans! Hur hanterar vi då den internationella yrkestrafiken strax utanför våra territorialvatten, friluftsfolket i kanoter, mufflon på klipporna i strandnära områden, blöja? badgäster som ej besöker de eventuella bajamajjor som finns, toapoliser?
Lasse,
alla får väl dra sitt strå till (gödsel)stacken.
Används obekväma båttoaletter i kustnära områden i någon större omfattning? Det finns ju toaletter i alla gästhamnar och naturhamnar!
Om det finns fräscha toaletter, suganordning i hamnar eller bryggor med möjlighet att tömma toalettavfallet (latrin) i så kan man tänka att det iallafall blir lättare att vara "klimatsmart": http://www.pontoner.se/septitank-brygga.html
Finlands Båtförbund har använt marknadens enda giftfria båtbottenfärg, Neptune Formula, två år i rad med mycket gott resultat. Som ett resultat av detta rekommenderar de nu även svenska båtförbund att använda färgen. Säsongen 2009 har varit en succé för Neptune Formula på den finska marknaden och färgen har fått positiv respons från såväl kunder som media.
Inför säsongen målade Finlands Båtförbund 20 plattor med Neptune Formula , som sedan låg i havet runt finska skärgården fram till oktober. När plattorna togs upp, var de omålade ytorna täckta av snäckor, medan de ytor som var målade med Neptune Formula var fria från snäckor upp till 90 %. Finlands Båtförbund tyckte även att primern, som var ny för säsongen, var mycket bra och förbättrade vidhäftningen av färgen.
– Det här är såklart jätteroligt och ett stort erkännande för oss. Vi hoppas att båtklubbarna i de andra länderna runt Östersjön följer Finlands exempel och rekommenderar färgen till sina användare, säger Claes Tarras Ericsson, VD för Ekomarine.
Färgen Neptune Formula har utvecklats i Sverige av Ekomarine i samarbete bland annat med Tjärnö Marinbiologiska laboratorium och Ytkemiska institutet. Tekniken är patentskyddad i Sverige och skyddas även i bland annat EU, USA, Japan och Sydkorea. Företaget bygger sin teknik på upptäckten att en naturlig bakteriefilm skapar ett syrereducerat skikt närmast skrovet som avskräcker bland annat havstulpaner.
Om Ekomarine
Ekomarine grundades 2002 av Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, och utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula är den första färgen som lanserats kommersiellt och bygger på Ekomarines forskning.
Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. 2009 belönades Ekomarine med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience.
Länk: www.neptuneformula.com
I samband med Båtmässan i Göteborg arrangeras den fjärde Kustkonferensen. Temat för årets konferens är Framtid och Miljö, där några av de viktigaste framtidsfrågorna för svenskt båtliv sätts i fokus.
Båtmiljörådet kommer för första gången att presentera sitt reviderade Miljöprogram för fritidsbåtar och författaren och debattören Stefan Edman bjuder på ett unikt seminarium – ”Slaget om Bohuslän”. Dessutom presenteras spännande nyheter, trender, tekniska innovationer och mycket mer. Arrangörerna Västsvenska Turistrådet, Sweboat och Båtmässan hoppas på stor uppslutning.
– Kustkonferensen har ambitionen att göra skillnad, säger Mats Eriksson, VD på Sweboat. Jag hoppas att våra medlemmar och många andra tar chansen att påverka viktiga frågor och knyta värdefulla kontakter inom branschen, med samarbetspartners och beslutsfattare.
För mer information och anmälan – www.batmassan.se/kustkonferensen
medan vi huttrar i kölden och tänder juleljus i mörkret seglar världens fämsta kappseglare för fullt. Seglingarna pågår för fullt i Dubai, där Pieter Heerema, hans taktiker Ray Davies och deras besättning ombord i No Way Back igår placerade sig så bra att de nu leder DHL Trophy före den svenska båten Artemis. Medan finanskrisen vindar sveper över Dubais finanscentrum är det en mer lagom bris som seglarna får ta del av.
No Way Back leder den pågående cupen totalt före Team Aqua och BMW ORACLE Racing. Svenska Artemis ligger på fjärde plats i sammandraget.
Fleet race, provisional results after four races:
Ranking, name of team, helmsman, results (DHL Trophy double points regatta in bold), total number of points
1) No Way Back, Pieter Heerema, 3, 3, 4, 1, 2, 4, 2 – 19 points
2) Artemis, Tim Snedden, 5, 2, 1, 3, 4, 5, 10 – 30 points
3) Team Aqua, Chris Bake, 9, 7, 2, 2, 8, 3, 4 – 35 points
4) Team Katusha, Bob Little, 4, 9, 5, 6, 3, 7, 8 – 42 points
5) Ceeref, Igor Lah, 8, 8, 7, 7, 1, 2, 12 – 45 points
6) BMW ORACLE Racing, Neville Crichton, 10, 6, 6, 8, 5, 6, 6 – 47 points
7) Team Austria, Christian Binder, 6, 1, 10, 9, 7, 1, 14 – 48 points
8) Team Sea Dubai, Yousef Lahej, 1, 5, 3, 10, 6, 9, 20 – 54 points
9) Organika, Maciej Nawrocki, 7, 4, 9, 5, 8, 8, 16 – 57 points
10) Puerto Calero Islas Canarias, Daniel Calero, 2, 10, 8, 4, 9, 10, 18 – 61 points
DHL Trophy annual ranking
Ranking, name of team, points
1) No Way Back, 10 points
2) Team Aqua, 12 points
3) BMW ORACLE Racing 15 points
4) Artemis, 16 points
5) Ceeref, 26 points
6) Organika, 32 points
7) Team Austria, 32 points
8) Team Katusha, 32 points
9) Team Sea Dubai, 39 points
10) Puerto Calero Islas Canarias, 40 points
11) Jelik, 55 points
Photos: Copyright Raffaello Bastiani / RC44 Class Association
1) Start of the DHL Trophy, with Team Aqua and BMW ORACLE Racing at the pin end of the line. The American team is about to tack and cross ahead of the pack.
2) From left to right: No Way Back, Artemis and Team Aqua.
Brad Jackson och Stu Bannatyne, som båda var vaktkaptener på Ericsson 4 (bilden) som vann Volvo Ocean Race 2008-09 har utnämnts till Sailor of the Year vid 2009 Yachting New Zealand Excellence Awards. Båda tillhör världens absoluta kappseglingselit och är tillsammans med ännu en New Zealändare, Mark Christensen, de enda som har vunnit Whitbread/Volvo tre gånger.
Jackson och Bannatyne seglade ombord på New Zealand Endeavour i racet 1993-94, då den båten vann maxiklassen. I tävlingen 2001-02 tog Bannatyne sin andra seger som besättningsman på Illbruck. Jackson tog sin andra seger på ABN AMRO ONE i tävlingen som hölls 2005-06. Den senaste segern innebär att både Jackson och Bannatyne har tre vinster vardera under fem race.
– Vi tycker att Brads och Stuarts långa seglarkarriär och den betydelse de har haft både för sporten och för sina kompisar i högsta grad är beundransvärd, säger chefen för Yachting New Zealand, Des Brennan.
– Det är väldigt få kappseglare som skulle ha klarat av vad de här två killarna har gjort.
Paret startade sin karriär tillsammans med Sir Peter Blake (1982 och 1989, och 2001 med Steinlager 2 besättningen), Grant Dalton (2001), och Mike Sanderson (2006) när denne vann Sir Bernard Fergusson för New Zealand Sailor of the Year.
Vid prisceremonin i Auckland, New Zealand, kommenterade Bannatyne utdelningen så här:
– Det var en riktigt trevlig överraskning att bli nominerad. Brad och jag är öldmjuka när vi ser vilka det är som har fått det här priset tidigare. Det krävs mycket för att vinna den här typen av seglingar, men det viktigaste är att få rätt folk i rätt besättning och vi har haft tur med det.
Bilderna:
Jackson styr under ett 24-timmarsrekord. Foto: Guy Salter/ERT.
Bannatyne mottar sin belöning bredvid Jacksons fru, Marlene.
Allvaret närmar sig för att dela ut Tummen Upp 2010. Utdelningen sker under högtidliga former på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars. Det är Båtlivs läsare som väljer ut och nominerar kandidaterna till Tummen Upp. Skicka oss ett E-mail eller brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst några bilder på personen. Jouko Kavén (bilden) fick Tummen Upp 2009.
Den vi söker och belönar är en person – man eller kvinna – som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. Kort sagt, en riktigt bra kompis i i båtklubben.
Stipendiaten belönas med ära och en summa på 15 000 kr.
Tummen Upp är Båtlivs riksomfattande kampanj för att uppmuntra och inspirera båtfolket i Sverige. Detta sker i samarbete med International Färg AB.
Vi behöver anmälningarna senast 15 januari 2010. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se
eller till:
Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.
Ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB
Nu är snart världens första superyacht som drivs med kraft från solceller färdigbyggd. Det är ett varv i Tyskland som tar fram denna jättebåt på 30 m längd och 15 m bredd. Tyskarna ligger längst fram i världen med arbetet att ta fram fungerande solceller. Därför passar det här bygget perfekt som ett bevis för att det går att bygga “miljövänliga” superyachts.
En hake är priset på denna båt, kallad PlanetSolar. Den kostar närmare 100 Mkr, men kommer att byggas klar till en planerad världsomsegling med start i april 2011.
Båten är byggd som en trimaran vid varvet Knierim i Kiel. Helt klart är att det blir världens första båt i sitt slag. Denna superyacht har en genomsnittlig elförbrukning för framdriften på endast 20 kW (26,8 hk) och en genomsnittlig marschfart på 8 knop.
Besättningen består av tre personer, men PalenSolar kan ta emot 200 personer på sina stora ytor.
Solpanelerna täcker totalt 508 kvm ombord. Den totala effekten som kan tas emot med solceller uppges till 120 kW. Batterierna som ska klara av att hushålla med den uppladdade strömmen är på enorma 1,3 megawatt och sitter i sidoskroven.
PlanetSolar ska på olika platser i Europa i vår. På den tilltänkta världsomseglingen ska PlanetSolar korsa Atlanten, Panamakanalen, Stilla Havet och Indiska Oceanen. Hon ska också lägga till för PR i ett antal stora metropoler som till exempel New York och HongKong. Trimaranen finansieras av en tysk investerare vid namn Immo Stroeher. Han planerar att använda denna superyacht som fritidsbåt efter hemkomsten.
Tekniska fakta PlanetSolar
Längd: 31,00 meter
Bredd: 15,00 meter
Vikt: 60.000 kg
Solcellspaneler: 507 m2
besättningen: 2 skeppare
Design: Lomocean Design/Neuseeland
Länk: www.planetsolar.org
Från och med 15 december blir det en del nya röster som hörs när Sjöfartsverket tar över utsändningarna av sjöväderprognoser och navigationsvarningar från Stockholm Radio. Utsändningarna flyttas från Stockholm Radio till VTS West Coast i Göteborg och sändningstiderna blir samma som tidigare. Det enda mottagarna ska märka är att begreppet Stockholm Radio ersätts med MSI Sweden där MSI står för Maritime Safety Information.
Suget efter biobränsle kommer att förändra skogsskötseln. Med tätare ungskogar och ny teknik kan bioenergigallring bidra med nya lönsamma bränslevolymer till energiförsörjningen. Det skriver Dan Bergström i en avhandling från SLU.
I dagens skogsbruk syftar röjning och gallring till att forma bestånd som i framtiden kan säljas som massaved och sågtimmer. Förutsättningarna håller dock på att förändras, genom högt uppsatta energi- och klimatpolitiska mål, i Sverige, i EU och globalt, och genom den växande efterfrågan på förnybar energi.
Täta ungskogar innehåller stora mängder biomassa. Endast en mindre del av denna biomassa är kommersiellt gångbar som massaved och sådana bestånd är dyra att röja. Den troliga framtida trenden här är att istället skörda hela träd för energiändamål. Dan Bergström från SLU i Umeå har i sitt doktorsarbete studerat en ny sådan gallringsmetod, s.k. krankorridorskörd. Metoden går ut på att klena träd i täta ungskogar avverkas i smala stråk eller korridorer in i bestånden och används till biobränsle. På så sätt kan ungskog bli en lönsam resurs i klimatarbetet och samtidigt kan träden som står kvar sannolikt utvecklas på ett bra sätt för framtida slutavverkning.
– Om man utför metoden på rätt sätt så syns ingen skillnad jämfört med konventionell gallring, säger Dan Bergström.
Merparten av biomassan tas tillvara för energiändamål, men en del näringsämnen lämnas kvar i skogen eftersom det går att använda teknik som avlägsnar löv och barr vid gallringen, vilket också ger mindre aska vid förbränningen. Metoden minskar också transportbehovet – och därmed koldioxidutsläppen – genom att materialet komprimeras innan transport. Fortfarande finns det dock mycket att förfina när det gäller teknikutveckling och här finns goda möjligheter för svenska teknikföretag.
Krankorridorskörd gör det möjligt att skörda stora, nya volymer skogsbränsle, något som är av stort intresse för ett land som Sverige där det årliga uttaget av biomassa närmar sig vad som idag är möjligt att ta ut. Täta ungskogar utgör cirka 12 procent eller 2,8 miljoner hektar av den beskogade arealen i Sverige, vilket gör att det handlar om cirka fem miljoner kubikmeter biomassa årligen för landet som helhet.
Resultaten visar att det kan vara lönsamt att börja sköta unga skogar på ett annat sätt än idag, så att de blir täta med hög volym biomassa.
Det har gått nästan 20 år sedan Lewmar introducerade sin senaste stora serie med segelbåtswinschar. Nu är de tdags igen, när det engelska företaget introducerar sin nya winschserie med namnet EVO. Den hade premiär på METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam förra veckanoch har flera nya finesser plus en ny “plattform” som gör den mer servicevänlig än äldre winschar. Winschen har hela sju års garanti.
EVO har konstruerats utan kompromisser. Materialval, kvalitetssäkring och alla andra förutsättningar har gjorts för att skapa en produkt med så hög kvalitet som möjligt. Bland annat har ett speciellt dataprogram FEA (Finite Stress Analysis) använts i konstruktionsarbetet.
Den nya serien består av sju självskotande winschar: storlekar 15, 30, 40, 45, 50, 55, 65, som finns med en växel (enbart storlek 15) och tvåväxlade kombinationer. Elektriska versioner av winscharna finns från och med storlek 40.
Säkerhet är en av de viktigaste faktorna i dessa nyheter. Lewmar har byggt in några viktiga säkerhetsfinesser för att göra seglingen säkare för hela familjen. Bland annat är vinkeln på winschhandtaget annorlunda och första växeln är alltid i medurs läge på alla EVO winschar.
Länk: www.lewmar.com
Världsnaturfonden WWFs pris på 10 000 euro till årets bästa Östersjöjordbrukare har delats ut i Riga, Lettland. Utmärkelsen syftar till att lyfta fram berömvärda insatser för jordbrukets minskning av bidraget till Östersjöns övergödning. I finalen deltog en nominerad jordbrukare från respektive deltävling i samtliga Östersjöländer utom Danmark.
Vinnarna i tävlingen ”Baltic Sea Farmer of the Year Award 2009” är Katariina Vapola och Jyrki Ankelo från Finland som mottog priset på 10 000 euro (ca 100 000 kronor), skänkta av Swedbank, vid en ceremoni under den internationella jordbruks- och miljökonferensen “A Greener Agriculture for a Bluer Baltic Sea” i Riga, Lettland. Övriga nominerade tävlingsdeltagare, nationella vinnare i sina respektive hemländer, belönades med ett pris på 1 000 euro (ca 10 000 kronor).
Den internationella juryns motivering lyder:
För starkt och mångårigt engagemang för miljöskydd, för det stora antal genomförda innovativa åtgärder för ett minskat näringsläckage – och för juryns övertygelse att de på ett enkelt sätt kan kopieras och användas av andra jordbrukare i Östersjöregionen.
Från Sverige belönades jordbrukaren Bertil Aspernäs, Bergkvara i Torsås kommun i Kalmar län, som är en svensk pionjär inom reglerad dränering, vilket innebär att vattnet kan hållas kvar på åkrarna för att minska närsaltsläckaget ut i vattendragen. En metod som nu blir ett inslag i det svenska lantbygdsprogrammet.
– När vi ser på jordbruket och Östersjön är det ofta på problemet med övergödningen. Tack vare den här utmärkelsen kan vi lyfta fram de jordbrukare som anstränger sig utöver det vanliga och som verkligen bidrar till lösningen på problemet med övergödningen, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF och ordförande för WWFs internationella Östersjöprogram.
Den vinnande gården driver ett ekologiskt jordbruk några mil nordväst om Åbo, Finland. Det enda gödningsmedel som används är väl komposterad torrgödsel från gårdens egna kor samt små mängder flytgödsel. Ströet som används i stallarna består av halm och torv, som suger upp gödsel och urin. Den täckta gödselstaden har underjordisk dränering som ska kompletteras med en slambassäng så att näringsämnena skiljs från gårdens spillvatten samtidigt som vattenkvaliteten kan kontrolleras. Dräneringsdikena passerar en konstruerad våtmark innan de når en närliggande sjö som ytterligare minskar näringsläckaget.
– Genom att göra vad vi kan för att skydda vattnet kan vi minska den totala mängden läckande näringsämnen – och vi vill berätta om hur vi har gjort och hur viktigt det är att stoppa övergödningen av Östersjön, säger Katariina Vapola.
Östersjön är fortfarande ett av de mest hotade och förorenade haven i världen och övergödningen har identifierats som det största enskilda hotet mot Östersjön – och flödet av näringsämnen från jordbruket som den största orsaken till övergödningen. Därför är ett mer hållbart jordbruk med nya jordbruksmetoder viktigt för lösningen av Östersjöns problem. Det är också viktigt att inspirera regionens jordbrukare att ta aktiv del i kampen mot övergödningen – och att belöna de som är ledande med innovativa åtgärder för att minska näringsläckaget från sina gårdar.
– Jordbrukarna spelar en viktig roll i kampen mot övergödningen och de utgör även en stor andel av våra bankkunder. Swedbank har förbundit sig till principen om företagens ansvar och lägger stark tonvikt på hållbarhet, säger Thomas Johansson, projektledare sponsring Swedbank, som tillsammans med WWF och i samarbete med Baltic Farmers Forum för miljön, och jordbruksorganisationer runt Östersjön – här i Sverige LRF – står för tävlingen.
Länk: www.wwf.se
Kommentarer
Mycket stilig båt. Men varför måste den gå så snabbt? 35 knop är rena racerfarten.