Nyheter

Delphia Yachts AB utökar sin produktportfölj i Skandinavien med Delphia 1050 Escape. En modern cabin cruiser för färd i insjöar, kanaler och kustnära farvatten.

– Delphia Yachts beslutade sig för tillverka min version av en modern och miljövänliga cabin cruiser. Namnet “Escape”, säger allt. Ett sätt att lämna det vardagliga livet för nya upplevelser. Upplevelser där du tryggt och komfortabelt kan öppna ditt hjärta och sinne. Med andra ord: frihet och avkoppling. Delphia 1050 Escape är skapad ur min önskan att låta människor uppleva livet till sjöss med komfort och kvalitet, säger designern Andrzej Skrzat

Låg bränsleförbrukning och lättdrivet skrov har stått i fokus under designen av båten tillsammans med utrymmen och stabil gång. Som köpare kan man välja mellan flera olika motorstorlekar, inredningar och utrustning.

Liten eller stor besättning. Man kan välja mellan två kabiner med fyra bäddar eller tre kabiner med sex bäddar. Salongen har en två extra kojplatser som standard.

Inredning går att välja att få i mahogny, körsbär eller bok. Skrovet går att få i blått, rött eller vitt.

– Det skall bli intressant att se hur den tas emot på den Skandinaviska marknaden. Vi har ju ett rikt båtliv i våra insjöar, kanaler kustnära farvatten där hon passar perfekt. På Hamburg mässan hade det sålts fyra stycken när jag var nere i mitten av veckan så det verkar finnas ett sug efter båttypen, säger Axel Billquist ansvarig för marknad och försäljning i Skandinavien.

Länk: www.delphiayachts.se

Siemens PLM Software, en affärsenhet inom Siemens Industry Automation Division och en ledande global leverantör av Product Lifecycle Management (PLM), mjukvara och tjänster, har tillkännagett att att Oy Nautor Ab, byggare av de världsberömda Swan segelbåtarna, valt programvaran Teamcenter som företagsövergripande PLM-lösning och som fullt implementerad kommer att omfatta 60 utvecklarplatser. Dessutom har Nautor valt Siemens PLM Softwares NX mjukvara för yachtutveckling. Siemens PLM Software kommer att tillhandahålla både mjukvara och tjänster.

– Med Siemens PLM Software ser vi en möjlighet att investera i en ny företagslösning för yachtutveckling och produktlivscykelhantering, som är helt integrerad och som kommer att förbättra vår konkurrenskraft och tillföra värde för våra kunder samt fortsätta att bidra till att ytterligare stärka vår tillväxt, säger Antti Ivaska, Teknisk chef, Nautor.

Teamcenter, världens mest använda PLM-portfölj, gör att Nautor effektivt kan samarbeta genom att dela konstruktions- och produktinformation i en enda PLM-lösning. NX, Siemens PLM Softwares digitala lösning för produktutveckling, gör det möjligt för Nautors ingenjörer att öka effektiviteten för design, att dela design- och innovationsidéer och tillgodose kundernas specifika krav mer exakt och undanröja kompromisser i utvecklingsarbetet.

– Att ett branschledande företag som Nautor väljer Teamcenter och NX som företagsövergripande PLM-lösning, är ett bevis på Siemens PLM Softwares förmåga att utveckla PLM-teknik som är bäst i sin klass, säger Mats Friberg, Nordisk vd, Siemens PLM Software. Vi ser fram emot att hjälpa Nautor att förbättra sin produktutveckling så att man kan möta utmaningen att omvandla fler idéer till framgångsrika produkter.

– Vi är stolta över att ett prestigefyllt och känd tillverkare av högklassig segelyachts har valt Teamcenter och NX som sin PLM-plattform, säger Tapio Juurakko, vd på Ideal Product Data, Siemens PLM Softwares partner i Finland.

Om Nautor’s Swan
Nautor är varvet som bygger de världsberömda Swan segelyachterna. Sedan grundandet av företaget 1966 har närmare 2 000 Swanbåtar tillverkats, i storlekar från 36 till 131 fot och nästan alla av dem är fortfarande i bruk. Nautor’s montering och tillverkning i Jakobstad, Finland, levererar idag cirka 20 stora luxuösa seglingsyachts (60-130ft) per år. Produktionen stöds av ett team på cirka 40 interna designers och ingenjörer i nära samarbete med marina arkitekter och andra designpartners. Nautor har för närvarande närmare 400 anställda totalt.
www.nautorswan.com

Om Siemens PLM Software
Siemens PLM Software, en affärsenhet av Siemens Industry Automation Division, är en ledande global leverantör av mjukvara och tjänster inom product lifecycle management (PLM) med 6,7 miljoner sålda licenser och 63 000 kunder över hela världen. Siemens PLM Software har sitt huvudkontor i Plano, Texas, och samarbetar nära företag för att leverera öppna lösningar som hjälper dessa att omvandla fler idéer till framgångsrika produkter.

Regeringen sa igår ja till bolaget Nord Streams ansökan om att lägga ut två gasledningar i svensk ekonomisk zon i Östersjön. – Vi undrar verkligen om regeringen är nöjd med miljökonsekvensbeskrivningen. WWF tycker den är bristfällig. Det är oroväckande att miljöministern svepande jämför med ledningar som dragits i Nordsjön där helt andra miljömässiga förhållanden råder, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

WWF anser att det troligen går bygga gasledningar i Östersjön på ett ekologiskt acceptabelt sätt, men idag vet man inte säkert i vilken omfattning som Östersjöns miljö skadas.

– Vi är bekymrade över Natura 2000-området Greifswaldslagunen i södra Östersjön. Där brakar man rakt in i ett av Europas känsligaste områden, utan att kunna visa att företaget tar den hänsyn som ett sådant område kräver, säger Lasse Gustavsson. Dessutom känner vi oro över att regeringen gått på Nord Streams linje och valt sträckningen som tar gasledningen närmast våra svenska Natura 2000-områden i Hoburgs Bank och Norra Midsjöbanken.

WWF har i sina remissvar drivit frågan om ett utförligt kontrollprogram som måste inkluderas i projektplanen för gasledningen. Därför välkomnar WWF nu regeringens ansats att starta ett sådant. Men för att få användbara referensdata är det mycket viktigt att det inleds i god tid och görs grundligt efter vetenskaplig praxis. För att informationen ska kunna jämföras över nationsgränserna vill WWF ha ett regionalt samarbete.

– WWF uppmanar regeringen och Andreas Carlgren att noggrant och utförligt utforma kontrollprogrammet. Det måste också knytas till en kompensationsmekanism i händelse av miljöskada. Det krävs för att vi i framtiden ska kunna säga att regeringens beslut var seriöst,
säger Mattias Rust, sjöfartshandläggare på WWF.

WWF oroas över att Andreas Carlgren inte nämnt något om att knyta kompensationsåtgärder till projektet vid en eventuell skada på miljön.

– Vad händer om kontrollprogrammet konstaterar att en miljöskada skett? Om det inte redan finns en överenskommelse med Nord Stream kommer det bli mycket invecklat att i efterhand driva en juridisk process mot dem, säger Mattias Rust, sjöfartshandläggare på WWF.

Länk: www.wwf.se

Askeladden har kommit igång med sin produktion på allvar. Företaget satsar på styrpulpetare upp till 6,5 m, men här är ett verkligt häftigt undantag: en RIB på 10 m med rejäla prestanda.

Den nya båtar är mer eller mindre ett one off-bygge och kommer med all sannolikhet inte att byggas i serie. Askeladden har nyligen rest sig efter konkursen i vintras och har fullt upp med att stabilisera sig.

RIB-båten är på 9,70×3,16 m och väger 5 000 kg. Den har fartresurser för en maxfart på 50 knop och kan marscha 45 knop även i ganska grov sjö. Det finns som bekant få båtar med samma kapacitet att ta vågor och dyningar som en RIB.

Maskineriet består av ett par dieslar på upp till 740 hk totalt. Bränsletankarna är på 2×300 liter.

Materialet i tuberna är hypalon med gummifender.

Båten kan skräddarsys på flera sätt. Den kan till exempel förses med inombordare eller vattenjet och kan inredas med olika kabinlösningar. Båten på bilden har två stycken Volvo Penta D6 dieselmotorer och drev.

Länk: www.askeladden.no

Bristen på vatten är en akut miljöfråga. För att visa hur ett företag eller en produkt påverkar vattenresurserna i världen är det allt fler som rapporterar vattenförbrukningen – företagets water footprint eller vattenfotavtryck. Nu startar arbetet med en global standard för redovisning av vattenfotavtryck. SIS, Swedish Standards Institute samlar svenska intressen som vill vara med och påverka arbetet.

Varje produkt, projekt och organisation förbrukar vatten. Företag använder termen vattenfotavtryck för att rapportera volymen vatten som används i varje steg i en produkts livscykel – från vaggan till graven.

– Från att ha varit en fråga för medvetna konsumenter och intresseorganisationer har vattenfrågorna nu hunnit ikapp företagen. Rapporteringen är inte bara intressant för produkter som i sig själva innehåller stora mängder vatten, utan även för produkter som är beroende av vatten i tillverkningsprocessen. Att redovisa vattenfotavtryck är ett sätt att visa hur ett företag eller en produkt påverkar vattenresurserna i världen, säger Anneli Rafiq, projektledare på SIS.

Nu startar ett globalt arbete för att enas om vilka definitioner och kriterier som ska gälla för redovisning av vattenfotavtryck. Idag redovisar företag sin vattenförbrukning på olika sätt och en global standard kommer att öka trovärdigheten i rapporteringen och göra det enklare att jämföra olika företags uppgifter.

– Allt fler företag redovisar sin vattenförbrukning och även om Sverige lokalt har tillräckliga vattenresurser är det viktigt för svenska företag med internationell verksamhet att redovisa sin sammanlagda vattenförbrukning vid produktion utomlands. Det kan gälla processindustri och vattenverk lika väl som produktion av kläder och mat som är beroende av vattenslukande grödor*, säger Anneli Rafiq.

Standarden för vattenfotavtryck kommer att ingå i standardserien för miljöledning, ISO 14000. Svenska företag och organisationer är välkomna att påverka standarden genom att engagera sig i den svenska kommittén. Det första internationella mötet hålls den 19-21 november 2009 på IVL i Stockholm.

Regeringen ger tillstånd för Nord Stream AG att lägga ut två rörledningar för transport av naturgas på internationellt vatten inom svensk ekonomisk zon i Östersjön.

Utgångspunkten för regeringens beslut är att alla stater har rätt att lägga rörledningar på internationellt vatten och på en kuststats kontinentalsockel. Regeringens handlingsutrymme har således varit väsentligt mer begränsat än det är vid prövningar av ansökningar som rör svenskt territorialvatten eller anläggningar i Sverige. Att säkerställa Östersjöns miljö är dock en prioriterad fråga för regeringen. Regeringen har därför ställt höga krav på att bolaget ska klargöra vilka konsekvenser projektet kan komma att medföra.

– Regeringen har ställt tuffa krav för att säkerställa att den känsliga miljön i Östersjön inte äventyras. Vi har gjort en ytterst omfattande prövning av ledningens miljöpåverkan. Bolaget har krävts på flera kompletterande undersökningar och steg för steg tillgodosett remissinstansernas synpunkter. Jag kan konstatera att ingen central myndighet därefter har avstyrkt hela projektet. Därmed är ett ja till ansökan det enda möjliga beslutet, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

Prövningen har varit omfattande utifrån internationell rätt och svensk lagstiftning.

– Havsrättskonventionen har utgjort den rättsliga ramen.
– Prövning har skett enligt kontinentalsockellagen.
– Ett omfattande samråd med Tyskland, Danmark, Finland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen och Polen har skett enligt Esbo-konventionen.
– Ett flertal remissrundor till svenska myndigheter har genomförts.

Enligt FN:s havsrättskonvention har alla stater förpliktelse att skydda och bevara den marina miljön med ett särskilt ansvar för kuststaten att förebygga skadlig miljöpåverkan i dess ekonomiska zon och på dess kontinentalsockel. Detta har beaktats vid prövningen av bolagets ansökan.

Beslutet om tillståndet är förenat med flera långtgående villkor och åtaganden, däribland:

– Rörledningarna ska placeras i enlighet med de koordinater som Sveriges Geologiska Undersökning (SGU) fastställer.
– Bolaget ska ha ett kontrollprogram för övervakning av verksamhet som ska tas fram i samråd med svenska berörda myndigheter.
– Grumlighet, som orsakas av havsbottenarbeten i samband med nedläggning av respektive rörledning, får som riktvärde uppgå till högst 15 mg/liter vid gränsen mot Hoburgs bank och Norra Midsjöbanken.
– Verksamheten ska bedrivas enligt de åtaganden som bolaget har förbundit sig i sin ansökan och kompletteringar, exempelvis att anläggningsarbete inte ska bedrivas i områden viktiga för torskens lek under perioden maj-oktober.
– Bolaget har även det fulla ansvaret för hänsyn till militära lämningar vid anläggande och drift.
– När det är aktuellt ansvarar bolaget för information och plan för avveckling och återställande.

– Nu finns flera villkor och åtaganden från bolaget för att säkra bl.a. Östersjöns miljö, fisket och sjöfarten. Påverkan på miljön i Östersjön är enligt de nationella myndigheterna ytterst begränsad och detta under en kort tid i samband med anläggningsarbetet. Regeringen bedömer därmed att den sökta sträckningen är förenlig med Sveriges förpliktelse att skydda och bevara den marina miljön, säger Andreas Carlgren.

– Sverige har en lång tradition att följa internationell rätt och konventioner. Den ska inte brytas. Havsrättskonventionen ger alla länder rätt till våra hav och är viktig för att främja fred och säkerhet i världen, säger Andreas Carlgren.

Nu ska svenskt båtliv kartläggas – och betygsättas. Under vintern 2009/2010 undersöker Sweboat, båtbranschens riksorganisation, förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. Våren 2010 utses Årets Båtkommun.

Sweboat genomför under vintern 2009/2010 en undersökning där förutsättningarna för båtliv i Sverige kartläggs – och jämförs – kommun för kommun. Några av de parametrar som undersöks är tillgänglighet, kostnad och kommunalt engagemang.

Syftet med undersökningen är dels att uppmuntra och belöna kommuner som skapat goda förutsättningar för båtliv, dels att peka på skillnader mellan kommuner.

– Vi vill att båtlivet ska vara tillgängligt för så många som möjligt och att det ska hålla en så hög och jämn kvalitet som möjligt. Genom att uppmuntra och belöna goda exempel hoppas vi kunna stimulera till många nya, goda initiativ. Och genom att peka på skillnader hoppas vi kunna påverka kommuner så att det blir enklare för fler människor att ta del av båtlivet, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Den kommun som utifrån ett antal olika bedömningskriterier anses ha de bästa förutsättningarna för båtliv i Sverige utses till Årets Båtkommun under våren 2010. Detaljerna kring utmärkelsen kommer att presenteras i början på nästa år.

Bakom undersökningen står Sweboat, som representerar drygt 400 medlemsföretag från den svenska båtbranschen, i samarbete med partners inom svenskt båtliv.

Sex fiskefria områden ska enligt ett regeringsuppdrag införas i Sverige till år 2010 och ett av områdena föreslås vara de fiskefria områdena runt de konstgjorda hummerreven utanför Göteborg, som slås ihop till ett. Fiskeriverket bjuder nu in till möten för att informera om projektet och för att ta del av allmänhetens synpunkter.

De befintliga två hummerrevsområdena kommer liksom tidigare att vara helt skyddade från fiske, men områdena planeras att slås ihop till ett sammanhängande. Den sammanlagda ytan blir efter sammanslagning ungefär dubbelt så stor mot idag.

Syftet med det fiskefria området är att på sikt öka hummerbestånden även utanför det fiskefria området. Förhoppningsvis kommer det fiskefria området också innebära att tillgången på vissa fiskarter kommer att öka i närområdet, exempelvis stor torsk. Effekten av det fiskefria området kommer att utvärderas 2015.

Innan Fiskeriverket fattar beslut vill vi ta del av åsikter från allmänheten och berörda organisationer. Därför bjuder vi in till samrådsmöten på Brännö och Öckerö. Där kommer vi att berätta mer om regeringsuppdraget om att inrätta fiskefria områden och varför vi valt just detta område.

På mötet kommer länsstyrelsen i Västra Götaland också att informera om planerna på att bilda ett marint naturreservat utanför Göteborg, som omfattar Vinga, de konstgjorda hummerreven och öarna söder om Fotö.

Foto: Fiskeriverket.

Fiskeriverket har under året genomfört studier för att undersöka bestånden av framför allt gös och gädda i området runt Gålö. Området har varit välkänt för sitt goda fiske, men under senare år har det rapporterats om allt sämre fångster. Studierna visade att området vid Lännåkersviken och Blista fjärd utgör det viktigaste rekryteringsområdet för bestånden av gös och gädda vid Gålö. Det finns gott om ungfisk i området, men däremot är tillgången på vuxen fisk mycket svag. Detta tyder på att fisketrycket är högre än vad bestånden tål.

Nu föreslås att kärnområdet för bestånden av gös och gädda skyddas genom ett helt fiskefritt område. Förhoppningen är att bestånden genom åtgärden ska återhämta sig och att man ska återfå ett givande fiske vid Gålö. Effekterna kommer att utvärderas under en femårig försöksperiod, varefter beslut om fortsatta förvaltningsåtgärder fattas.

Samråd har tidigare hållits med ett antal berörda organisationer och responsen har varit positiv. För att ta del av åsikter från allmänheten bjuder Fiskeriverket och länsstyrelsen nu in till öppet hus i Gålö hembygdsförenings lokal. Där kommer vi att berätta mer om regeringsuppdraget om att inrätta fiskefria områden och varför vi anser att fiskbestånden vid Gålö behöver skyddas. Samtidigt vill vi få in allmänhetens synpunkter på förslaget.

Samrådet hålls tisdagen den 17 november 2009 klockan 16-20 i Gålö hembygdsförenings lokal vid Morarna på Gålö i Haninge kommun. Man kan komma in när som helst under kvällen för att bekanta sig med förslaget och lämna synpunkter.

Foto: Fiskeriverket.

Viamaregruppen lanserar Sjöshopen – en butik på nätet som säljer båt- och sjösäkerhetsprodukter. – Jag vill samla allt om sjön under ett tak, säger vd Hans Mellström.

Hans Mellströms mission är att göra det enklare för båtfolket. Allt från ny båt, hamnplats, vinterförvaring, service, sjörapporter, hjälp på sjön, god mat och bra logi ska bara vara ett samtal eller klick bort:

– Sjöshopen är ett steg i den riktningen. Allt runt omkring ditt båtintresse ska ta minimalt med tid, så att du kan lägga mer tid på att vara ute med båten.

Idag styr Hans Viamaregruppen som innehåller flera bolag av marin karaktär, till exempel Nimbus Boats, Promarina, Seglarhotellet i Sandhamn, Sjöassistans och Skärgårdsradion.

Sjöshopen är ett samarbete mellan Viamaregruppen och säkerhetsföretaget St George.

– Vi har valt att samarbeta med St George för bolagets kompetens, både när det gäller säkerhet och e-handel. Ett mycket bra komplement helt enkelt, säger Jens Johansson, VD på Viamare After Sales, där varumärket Stockholmradio samt Sjöassistans ingår.

Sjöshopen har ett stort utbud av säkerhetsprodukter, såsom flytvästar, flytoveraller, livflottar och båtlås, som ska skapa ett tryggare och säkrare liv på sjön. Produkterna är noggrant testade för att hålla en hög kvalitet och livslängd.

Länk: www.sjoshopen.se

Det krävs tuffare tag mot sjöfylleri. En undersökning visar att över 70 procent anser att Sverige bör införa en gräns för sjöfylleri på 0,2 promille eller lägre. I höst lägger regeringen fram ett lagförslag om hårdare reglering på sjön. Undersökningen bygger dock bara på svar från 91 personer.

De senaste åren har allt fler gripits för sjöfylleri. Men många anser att regeln är otydlig och felaktig. I en undersökning som gjordes av söktjänsten kurser.se ansåg 30 procent att gränsen för sjöfylleri bör sättas på 0,2 promille, vilket är desamma som för rattfylleri. Över 40 procent vill skärpa lagen ytterligare och svarade att förare på sjön med mindre än 0,2 promille i blodet ska kunna straffas.

I höst ska regeringen lägga fram ett förslag om att införa en ny gräns för sjöfylleri på 0,2 promille, alternativt 0,5 promille. I dag regleras bara grovt sjöfylleri på 1,0 promille. Fylla under 1,0 promille är inte brottsligt i sig – förutsatt att du inte kör båt oaktsamt.

Danmark har tillämpat hårdare tag mot sjöfylleri än Sverige. Den som har en alkoholhalt på över 0,5 promille riskerar att dömas till böter eller fängelse i ett år och sex månader.

Resultat av undersökning:
Var tycker du gränsen för sjöfylleri bör sättas?

Lägre än 0,2 promille: 38
0,2 promille: 26
0,5 promille: 10
1,0 promille: 15
Högre än 1,0 promille: 2

Totalt antal svarande: 91

Kommentarer

Roger 17:40:29 2009-12-07

Jag är så j..la less på alla pålagor vi svensk medborgare utsätts för. Vi blir mer och mer inmålade i ett hörn eller går omkring som robotar snart. Hur skall detta förmynderiutövande se ut framöver. Jag kommer att flytta snart

Olof Malmlöf 18:58:37 2009-12-07

"Undersökningen" saknar helt värde. Håller med om att man inte skall vara full på sjön men 0,2 är löjligt. Dessutom medför det praktiska (du kan inte "parkera" en båt säkert) och förutom att man saknar fordon som möter en i trafik med sammanlagt 200 km/tim är ytterligare en skillnad att fler kan samtidigt framföra en båt. i USA är det 0.8 och det verkar funka bra då Kustbevakning och andra är tuffa på övervakning

Lasse Andersson 12:20:18 2009-12-23

Jag fattar inte att någon kan vara emot förslaget. Vem kan acceptera en förare med alkohol i blodet? Det är bara att läsa av dödsfallen och olycksstatistiken. Regelförslaget är naturligtvis det enda raka. Men man kan diskutera varför det bara ska gälla båtar längre än 10 m eller för flytetyg som går fortare än 15 knop. Jag tar gärna ett glas om jag ligger säkert förtöjd för natten men om det finns risk att jag måste lägga om mig på grund av ändrade väderutsikter så får jag avstå.

Olof Malmlöf 21:57:48 2009-12-28

En absolut majoritet av av aktiva båtutövare är EMOT deta dåligt underbyggda förslag från byråkrater som inte förstår skillnaden mellan en bil på en allmänt trafikerad väg och en båt. 0,2 saknar all trovärdighet.

Rickard andreasson 18:36:23 2011-09-07

Båtlivs-undersökningen: "88,8% är positiva lagen. Av de som känner till att det kommit en ny lag om sjöfylleri vet knappt tre fjärdedelar
(73,9 %) vad den nya lagen innebär". OCH !: "Undersökningen genomfördes via telefonintervjuer med slumpmässigt utvalda individer
baserade på ett stratifierat urval. Undersökningen riktade sig till hushåll i Sverige där någon av personerna är mellan 20 och 74 år. " Kyss mig i aktern för denna undersökning!

Ola Ljungberg 23:58:47 2012-02-23

detta var en styrd undersökning. Man informerade aldrig om lagens komplexitet. Frågar man "anser du att någon ska vara full på sjön?" så blir givetvis svaret nej och det var så man gjorde.
Som man frågar får man svar. Lasse. Du är duktig och skötsamt. Men det är som så att det gäller inte bara väderomslag. Du får inte utföra någon form av sjösäkerhetsmässiga uppgifter, som ens kolla vantspänningen. Nu är det som så att även vad tu "tycker" hur präktig och moraliserande du än är, så finns det inga olyckor som denna lag kan fånga in. Så jag vill leva mitt liv utan moral och förmynderilagar.

Peter Eriksson 09:16:57 2012-02-25

Nej, nu tycker jag debatten börjar spåra ur. Ola, visa mig en dom där någon som kollat vantspänningen dömts för sjöfylleri.

På Genuamässan, som hölls i oktober, lanserade FPT/Fiat Powertrain Technologies en ny dieselmotor i 9 liters segmentet. Den ska ersätta den nuvarande Cursor 8 motorn.

Den nya motorn heter Cursor 9 och har en slagvolym på 8.7 l. Motorn är helt nykonstruerad och utrustad med 4- ventils teknik, överliggande kamaxel,wast-gate turbo och commonrail insprutning.

Max effekt: 620hk @ 2500rpm
Max vrid: 2095Nm @ 1800rpm
Vikt: 940kg

Länk: www.fptpowertrain.com

Sedan Richard Granbergs medverkan i SVT:s TV-program ”Draknästet” förra vintern, där entreprenörer kunde söka investerare till sina affärsidéer, så har verksamheten fått en fantastisk start. Visserligen valde ingen av ”Drakarna” att investera i företaget, men tre av dem – båtentusiasterna Mats Gabrielsson, Richard Båge och Sven Hagströmer – valde däremot att köpa varsin Golden-Cut 28 W för egen del vilket blev startskottet för Golden-Cut Yachts.

Golden-Cut Yachts varv ligger i anslutning till Windys Scandinavias svenska varv i Västervik och genom ett gediget förarbete och ett lokalt tillverkningssamarbete i kombination med samarbetet med ett exklusiva träbåtsvarv i tredjee generationen i Istanbul kunde Golden-Cut snabbt komma igång och produceras.

Efter det har allt rullat på snabbt och första modellen Golden-Cut 28 W har fått ett fantastiskt gensvar trots den korta tid den funnits tillgänglig på marknaden. Utöver de 3 första båtarna hann även en fjärde båt bli klar och säljas under säsongen likväl som att Golden-Cut fick sin första återförsäljare och representant i Stockholmsområdet, de välkända och duktiga Galärbryggan vid Djurgårdsbron.

– Det har varit ett oerhört intensivt arbete att få allt på plats och komma igång på så kort tid. Men det har givit resultat och vi har fått överväldigande positiv feedback från de första kunderna. Så nu kan vi på allvar gå in i nästa fas som ett mognare företag och utveckla verksamheten vidare, stillestånd är tillbakagång enligt mig, säger Richard.

Den första modellen Golden-Cut 28 W har ett kombinerat trä skrov med plast i botten. Den nya modellen Golden-Cut 28 G (G står för Glass Reinforced Plastic) som nu lanseras har plastskrov men med trädäck och mahogny inredning. Den kommer utrustas med Volvo-Pentas nya D3 serie som bl.a. innefattar ett större motoralternativ på 220 hk motor och full EVC. Den första W-modellen var 50- tals inspirerad medan G-modellen är mer 60-tal vilket märks i tidstypiska designförändringarna, bl.a. är dörrar och luckor enhetligt plana istället för som tidigare med spegelramar m.m.

– Vi har från börjat planerat två modeller av Golden-Cut 28 för att tillgodose de kunder som gillar båten och linjerna samt det fantastiska träarbete i inredning och däck, men som vill ha ett plastskrov eller annan färg på skrovet. Den nya modellen skiljer sig lite i utförandet och är lite sportigare i sin framtoning den kommer få en högre toppfart genom lägre vikt och möjligheten till det större motoralternativet. Det skall bli väldigt roligt att lansera den under Scandinavian Boat Show då jag vet att många väntat på den, säger Richard Granberg.

Då produktionskapaciteten ännu är begränsad bör man lägga en order så snart som möjligt för att få leverans av sin egen Golden-Cut 28 till säsongen 2010, endast totalt 5 st beräknas hinnas tillverkas. Priset för Golden-Cut G med 200 hk D3 är 1 795 000 kr.

Länk: www.golden-cut.se

Finska Marino APB valdes till Boat of the Show på Scandinavian Boat i Stockholm på onsdagen. Juryn med sex stycken skandinaviska båtjournalister hade ett stort utbud att välja mellan, men valde den mångsidiga Marinobåten.

Antalet utställda båtar på Scandinavian Boat Show är lite lägre i år än tidigare. Trots det var antalet nyheter stort, främst på motorbåtssidan.

De båtar som journalisterna valde ut till den slutliga finalomgången var: Catch 7,5, TG Alpha, Marina APB (All Purpose Boat), Elan 310 och Dragonbly 28.

Länk: www.scandinavianboatshow.se

Ekomarine, som bland annat utvecklar den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula, har rekryterat Gunilla Östberg som ny forskningschef. Gunilla tar över efter Mikael Haeffner som istället kommer att fokusera på utveckling av nya produkter.

– Även hos mina tidigare arbetsgivare har jag arbetat med att utveckla så miljövänliga produkter som möjligt, så miljöfrågor har jag alltid känt starkt för, säger Gunilla Östberg. På Ekomarine ser jag fram emot att arbeta i en mindre organisation där alla har ett stort intresse för Östersjön.

Gunilla Östberg har över 20 års erfarenhet från färgbranschen, bland annat från Ytkemiska Institutet och Alcro Beckers. Senast kommer Gunilla från en tjänst som laboratoriechef på Becker Acroma.

– Vi är väldigt glada över att vi lyckats rekrytera Gunilla till Ekomarine, säger Claes Tarras Ericsson, VD. Hon är extremt kunnig och har helt rätt profil och bakgrund för tjänsten som forskningsansvarig. Med hennes hjälp kommer vi att kunna fortsätta fokusera på att utveckla vår miljötrygga bottenfärg.

Mikael Haeffner, en av grundarna till Ekomarine och forskningsansvarig sedan starten 2002, kommer att stanna kvar inom företaget men istället fokusera på utveckling av nya produkter.

Om Ekomarine
Ekomarine grundades 2002 av Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, och utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula är den första färgen som lanserats kommersiellt och bygger på Ekomarines forskning.
Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. 2009 belönades Ekomarine med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience.

Läs mer om färgen Neptune Formula på www.neptuneformula.com
Läs mer om Ekomarine AB på www.ekomarine.se

På Scandinavian Boat Show i Stockholm visar Svenskt Marintekniskt Forum de första stegen i projektet Konceptbåt All Aboard. Mässan öppnar onsdag 4 november. Grunden är en undersökning om kvinnors önskningar om livet i en fritidsbåt. På mässan inbjuds allmänheten att bidra med sina tankar och branschen får en möjlighet att visa på lösningar som redan finns.

Svenskt Marintekniskt Forum som är en branschorganisation för båtbyggarnäringen, har tillsammans med nätverket Kvinnor på sjön undersökt vad kvinnor vill ändra på i fritidsbåten. En enkät med drygt 300 svarande visade på ett antal situationer i fritidsbåtar som kvinnor skulle vilja vore enklare. Resultaten presenteras på Scandinavian Boat Show i Stockholm 4-8 november.

Samtidigt bjuds alla mässbesökare att bidra med vad de önskar sig i en fritidsbåt. Bakgrunden är att båtbranschen i Sverige behöver nya kunder.

En stor kundgrupp med växande köpkraft är kvinnor. Hundratusentals kvinnor i Sverige längtar till ett liv på sjön, enligt Stockholmsmässans tidigare undersökning.

Men vad hindrar dem? Vad kräver kvinnor av ett liv på sjön?

Undersökningen visar att det rör sig om allt från att hoppa i land (och komma upp på båten igen) i naturhamn, till design av sittbrunn och förvaringslösningar inombords.

Utredningen i sin helhet presenteras i Svenskt Marintekniskt Forums monter på Scandinavian Boatshow i Stockholm 4-8 november. Alla mässbesökare, både manliga och kvinnliga, är välkomna att bidra med sin syn på hur livet i fritidsbåt kan bli bättre. Här får också hela fritidsbåtsbranschen möjlighet att visa på de lösningar som redan finns utvecklade.

– Vi ser fram emot att få mer input på mässan, av både besökare och branschfolk, säger Patric Westdahl, verksamhetsansvarig för Svenskt Marintekniskt Forum. Vi vet att båtbranschen är kraftigt mansdominerad och att det därmed är lätt att förbise vad som hindrar kundgruppen kvinnor att växa sig stark.

Affärsutvecklingsföretaget Ampersand har anlitats för att undersöka hur fakta från undersökningen och mässan kan tas vidare. Ampersand ägs och drivs av fyra kvinnor med rötterna i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, bilen där alla beslut fattades av kvinnor.

– Bilvärlden hade inte heller sett kvinnan som den köpstarka kund hon är. Men vi vet att kvinnan står för en tredjedel av bilköpen i Sverige och påverkar 80 procent av dem. Vi utgår från att potentialen är lika stor i båtvärlden, säger Tatiana Butovitsch Temm, vd för Ampersand.

Den svenska båtproduktionen var 2008 omkring 13 600 båtar med ett tillverkningsvärde av ca 3,1 miljarder kronor, alltså en snittkostnad på 228000 kronor per båt. Det innebär att tusen nya båtköpare motsvarar ett tillskott till branschen med 228 miljoner kronor, en ökning med 7,3 procent. Tiotusen nya båtköpare ger ett teoretiskt tillskott på 2,3 miljarder kronor.

– Då är inte exportintäkterna inräknade, säger Patric Westdahl. Men vi vet att kundgruppen köpstarka kvinnor växer i hela världen.

Harvard Business Review skriver i sitt septembernummer 2009 om “den kvinnliga ekonomin”: Som marknad sett representerar kvinnor en större möjlighet än Kina och Indien tillsammans. Så varför är företag så dåliga på att serva dem?

– Det tänker vi hjälpa båtbranschen att ändra på, säger Patric Westdahl bestämt.

En studie som Stockholmsmässan genomförde 2006 visar att 2,5 miljoner svenskar, som i dag inte är delaktiga i båtlivet, drömmer om ett liv på sjön.

De är mellan 25 – 45 år, kvinnor är i majoritet, och de ser själva upplevelsen till sjöss som det primära. De lever tillsammans, sambo eller gifta med barn. De bor relativt ofta i lägenhet, vanligen i mellanstora städer och ekonomiskt ligger de på genomsnittet.

Länk: www.smtf.se

2010 sjösätts Nord West 430 Sport och SportsTop. Självklara efterföljare till det så framgångsrika Nord West 420 konceptet som rönte sådan framgång i internationella utmärkelser och tester. – Samtidigt är det ett svar på efterfrågan på större varianter av de ifjol introducerade och så uppskattade Nord West 370 Sport och SportsTop.

Pressrelease:

Nord West 430 Sport representerar en traditionell, öppen sportscruiser. Med generösa utrymmen, inne och ute, ger hon samtidigt möjlighet till bekvämt boende.

Nord West 430 SportsTop har, med sitt stora el-manövrerade kapelltak av dubbel kapellväv, gett aktivt båtliv nya dimensioner och flexibilitet. Och komfort.

Förpiken är på sedvanligt Nord West manér rymligt och trivsamt med ordentliga garderober. Enkel närhet till toalett och dusch med ingång både från förpik och salong. Den luftiga salongen hyser en U-soffa samt ett elektriskt nedsänkbart bord som ger en extra bäddplats vid behov. Det rikligt utrustade pentryt har stora arbetsytor, skåp både uppe och nere, kombiugn med mikro/varmluft/grill, samt 130L kylskåp med frysfack. Spisen kan fås som elektrisk eller gasol.

Förarmiljön har en fällbar tvåsitsmodul som gör att man kan stå och köra – tillsammans med ergonomiskt placerade reglage ges frihet och översyn vid all manövrering. Soffan till babord med plats för tre personer är i nivå med vindrutan för att ge sikt föröver vid gång.

Sittbrunn och badplattform är integrerat i två plan. Detta ger gott om svängrum för gemenskap och aktiviteter. Här finns en topputrustad wetbar med plats för kylskåp, ismaskin, grill etc. Det aktre bordet vid U-soffan är el-styrt och kan sänkas för att skapa en skön miljö för relax och solbad. En rejäl badbrygga med praktiska, lätthanterliga stuvutrymmen är så klart en del av helheten.

Nord West 430 SportsTop

Planlösningen i sittbrunn, salong och förpik är alltid densamma. Däremot ges stora variationer genom tre olika planlösningar midskepps:
Planlösning A – En stor gästkabin med dubbelbädd och egen toalett med dusch.
Planlösning B – Två gästkabiner; en dubbelkabin och en enkelkabin med toalett och dusch.
Planlösning C – Två dubbla gästkabiner.

Nord West 430 Sport och SportsTop är mycket välutrustade redan från början med allt från väsentligheter som bogpropeller, värmare, septiksystem till ett komplett strömpaket med laddare, inverter, åskskydd och isolationstransformator. Nyheter på standardutrustningen är automatisk drevtrim, aktivt elektriskt korrisionsskydd och sedan några år tillbaka LED-belysning.

Motorrummet är lättåtkomligt med el-öppning av luckan och har plats för generator/elverk.
NW430 kan fås med IPS eller drev och med upp till fyra stycken joystick.

Teknisk information

Längd ö. a.: 13,5 m
Bredd: 3,9 m
Kabiner/Kojer: 2-3/4-8
Motorer: 2 x VP D6 (370-435 hk), IPS eller drev, med eller utan joystick
Design & Konstruktion: Benny Martinsson

Länk: www.nordwest.se

Den, för svenska vatten, nya arten uppmärksammades första gången förra året, när en trålfångad torsk dissekerades av Emma Nohrén (Havets Hus marinbiolog) och hon fann ett exemplar i magen. Det vetenskapliga namnet på krabban är Goneplax rhomboides.

Sedan första fyndet gjordes, har man fått upp ytterligare några exemplar utanför Gullmarsfjorden och även i norska Oslofjorden har man hittat ett exemplar. Det här kan betyda att arten har etablerat sig på våra mjukbottnar.

Krabban som inte liknar våra vanliga krabbor, har ett ganska specifikt utseende med sina långa framklor (hanen) och sina uppfällbara ögon som ser ut att sitta på varsin liten pinne. Ryggskölden är gul/rödaktig till svagt röd/skär. Krabban kan bli cirka 37 mm över ryggskölden.

Goneplax rhomboides normala utbredningsområde sträcker sig från brittiska öarna och söderut till Sydafrika. Arten finns också i Medelhavet och sällsynt i Nordsjön.

Det var fiskarna Johan och Robert Sterner som fick det ovanliga exemplaret när de fiskade efter havskräftor med burar på 55 meters djup nordväst Måseskär. De tog därefter kontakt med Havets Hus eftersom de såg att det inte var någon vanlig krabba från skagerack. Krabban kommer att placeras ut till visning för Havets Hus besökare i början av vecka 44, när ett akvarium med mjukbotten färdigställts speciellt för den här krabban. Till dess går den i karantän där den redan setts smaska i sig råa räkor med god aptit

Det här med nya arter i våra vatten är på intet sätt ett nytt fenomen men har naturligtvis påskyndats med människans hjälp. Den globala uppvärmningen gör också att temperaturen i haven stiger och att arter som normalt behöver lite varmare vatten än vi har på våra breddgrader får en chans att fortplanta sig vilket ytterligare skyndar på antalet introducerade arter i våra vatten.

Nya arter i våra vatten behöver inte utgöra något hot för vår fauna, men de kan vara förödande i vissa sammanhang. Ett talande exempel, visserligen i sötvatten, är signalkräftan som planterades ut i svenska åar och sjöar. Signalkräftorna har mycket högre motståndskraft mot kräftpest än vad vår svenska flodkräfta har, signalkräftan kapslar in sjukdomen i skalet och är därför alltid bärare av smittan. Detta har varit förödande för den svenska flodkräftan som nästan helt slagits ut.

En annan art i marina vatten som man är rädd för ska sprida sig är den Amerikanska hummern som ses som ett allvarligt hot mot vår europeiska hummer eftersom den Amerikanska hummern kan vara bärare av smittsamma sjukdomar som är extremt dödliga för den Europeiska hummern.

Den här nya krabban som nu kommit till våra vatten, torde inte utgöra något hot mot våra arter, då man inte känner till att den är bärare av några otrevliga sjukdomar. Arten håller också till på mjukbottnar relativt djupt där den gräver gångar och förmodligen gör mer nytta än skada.

Höstlov på Havets Hus vecka 44

Piraterna intar Havets Hus med dunder och brak. Hela veckan är det olika aktiviteter, såsom “gå på plankan” och mata hajar, vågar du gå in i läbbiga lådan, ansiktsmålning, skattjakt, tipspromenad, filmvisning, visning av läbbiga djur, fiskdamm m.m.

Mer information om Havets Hus i Lysekil finns på www.havetshus.se

WWF uppmanar regeringarna runt Östersjön att lägga stort fokus på miljön när EUs strategi för Östersjöregionen antas vid Europeiska rådets möte i Bryssel 29-30 oktober. Strategin kan bli ett viktigt steg mot ett renare och friskare Östersjön – men bara om regeringarna följer strategins ursprungliga intentioner.

– För att Östersjöstrategin inte ska bli ytterligare en deklaration som lovar mycket men levererar lite måste den ges högsta prioritet på statsministernivå. För att bli framgångsrik måste den omfatta alla sektorer i en integrerad process, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

WWF har på nära håll följt och varit aktiv i utvecklingen av EUs strategi för Östersjöregionen och välkomnar den. Strategin ger en unik möjlighet att skapa en mer integrerad förvaltning av havet och dess resurser och WWF hyser nu mycket stora förväntningar på Östersjöländernas regeringar att genomföra nödvändiga åtgärder.

För att komma tillrätta med Östersjöns komplexa problem måste länderna och regeringarna arbeta effektivt över sektors- och nationsgränser och mellan myndigheter med olika mandat. En viktig åtgärd, som WWF länge efterfrågat, är att genomföra havsplanering i hela Östersjön där man på ett samlat sätt beslutar var aktiviteter som sjöfart, fiske och vindkraft ska ske för att minska konflikter mellan olika intressen och undvika negativ påverkan på miljön.

Östersjöstrategin som är gränsöverskridande och omfattar flera länder är den första regionala strategin i sitt slag i Europa.

– Vi hoppas att Sverige nu kommer att lägga stor kraft på att genomföra Östersjöstrategin och vidta åtgärder för att skapa en integrerad havsförvaltning. Att inrätta en samlad havsmyndighet med mandat att förvalta hela havsmiljön och dess resurser, inklusive fisken, bör ingå i detta, säger Åsa Andersson, programchef för svensk natur och Östersjön på WWF.

WWF anser, i motsats till regeringen, att fiskeriförvaltningen, måste ingå i den nya svenska havsmyndighet som nu utreds. Överfisket och för stor användning av näringsämnen inom jordbruket är de allvarligaste orsakerna till miljöproblemen i Östersjön. Därför är det speciellt viktigt att regeringarna försäkrar att fiske- och jordbrukspolitiken integreras i havsmiljöarbetet – och att genomförandet av strategin sker med hänsyn till Östersjöns ekosystem. Det krävs både för att få en integrerad hållbar utveckling och en välmående miljö.

Länk: www.wwf.se

Bilden:
Östersjövy. Foto: Lasse Burell / Perfectworld.se.

Ett konsortium av investerare med huvudsaklig bas i Örnsköldsvik har förvärvat Anytec Boats av den tidigare ägaren Fagerdala Marine Systems AB i ett inkråmsförvärv. Anytec är en ledande tillverkare av högkvalitativa aluminiumbåtar med erkänt mycket bra sjöegenskaper. Tillverkningen sker i Öregrund och Riga, Lettland.

Mats Melbin, tidigare VD på en av Europas ledande leverantörer inom aluminium titan, rostfria och syrafasta utrustningar tillträder omgående som ny VD för nybildade Anytec AB.

– Vår ambition är att fortsätta att utveckla företaget och tillverka våra båtar på samma plats som idag. Vi ser en enorm utvecklingspotential över de kommande åren och förhoppningen är också att det finansiella marknadsläget går mot en ljusare framtid även om det säkert kan ta något år till, säger Mats Melbin.

Han fortsätter:
– Jag har sett många verkstäder genom åren och måste säga att Anytec är ett av de finaste både vad gäller den yrkeskunskap och vilja bland personal samt den kvalité jag sett på produkterna. Detta gör mig både stolt och glad idag då jag vet att det är en grundsten för vår framgång. Jag kommer också att sätta mycket fokus på våra återförsäljare och kunder för visa oss som en fortsatt mycket bra leverantör.

Säljaren, Fagerdala Marine Systems styrelseordförande Dag Landvik:
– Vi gratulerar de nya ägarna till förvärvet och önskar lycka till. De nya ägarnas profil är helt rätt för ett kvalitetsmärke som Anytec. Avyttringen av Anytec-divisionen är en följd av en ökad internationell fokusering för Fagerdala Marine Systems på dess patenterade isolerande skrovsystem för yachter, fartyg och inte minst vindkraftsöar, vilket kommer att kräva totalt engagemang av företagsledningen.

Anytec har snabbt blivit en av skärgårdens favoriter med båtar från 5-13 meters längd. Båtarnas skrov har erkänt mycket bra sjöegenskaper, inredningen i hyttbåtarna är av högsta kvalitet. Konstruktionen i sin helhet ger samtliga båtar högsta prestanda, funktion och komfort.

Länk: www.anytec.se

Kommentarer

Kalle 09:03:07 2009-10-30

Lycka till! Era båtar behövs verkligen!

Tore 18:41:49 2009-11-03

Sett många verkstäder. Rolig kille

mila 15:03:49 2010-05-05

<a href="http://www.baidu234.com">seo for you</a>