Nyheter

Värmekameratillverkaren FLIR Systems vann den mycket prestigefyllda utmärkelsen DAME Award vid den internationella båttillbehörsmässan METS, som pågår i Amsterdam. Samtidigt lanserar den svenska generalagenten, Marinplus AB, två nya kameror för marint bruk från FLIR Systems.

FLIR M-serien är ett nytt högkvalitativt multisensorsystem för professionellt marint bruk. Den består av en värmekamera och en lågluxkamera inbyggd i en kompakt enhet. Den nya värmekameradelen ger upp till fyra gånger högre upplösning än tidigare system vilket ger kristallklara och tydliga bilder även i totalt mörker. Lågluxkameran ger en vanlig svartvit videobild som kan användas under såväl dagtid som skymning.

FLIR M-serien väger 4 kg och är bara 18 cm i diameter och 28 cm hög. Den kan monteras hängande eller stående och kan panorera 360° och tilta +/- 90°. Det gör att det går att montera den på valfri plats på ett fartyg. Om den används för att se bakåt går det att spegelvända bilden precis som en backspegel.

M-serien finns i två versioner:

• M-320L är bestyckad med en Vanadium Oxid Microbolometer värmekameradetektor med 35 mm lins och 320 x 240 pixlar. Betraktningsvinkeln är 20°.

• M-626L är bestyckad med en Vanadium Oxid Microbolometer värmekameradetektor med 35 mm lins och 640 x 480 pixlar. Betraktningsvinkeln är 26°.

• Bägge versioner har en lågluxkamera som fungerar ned till 100 µLux.

M-serien är extremt ruggad och kan användas i -25°C till +55°C. De är vattentäta (IP66), uppfyller MIL-Std-810E, klarar 100 knops vind och har en inbyggd defroster i linsen som säkrar användning även vid svår isbildning. M-serien levereras med en manöverpanel som kontrollerar alla funktioner. Flera manöverpaneler kan anslutas, en manöverpanel kan kontrollera flera kameror och det går även att styra kameran med en dator i ett nätverk.

FLIR M-serien är mycket lämplig för navigation, säkerhet, övervakning, man-överbord-situationer eller för att undvika pirater och har mycket lång räckvidd:

• M-626L upptäcker en människa i vattnet på ca 740 meter och en liten båt på ca 2 km avstånd.

• M-320L upptäcker en människa i vattnet på ca 560 meter och en liten båt på ca 1.6 km avstånd.

”FLIR M-serien är en kamera med prestanda som tidigare varit förbehållet militära applikationer. Nu går det att få en extremt tydlig bild av omgivningen oavsett ljus- eller väderförhållanden. Det blir helt enkelt säkrare till sjöss”, säger Christer Ullskog på Marinplus AB.

Priser
M-320L kostar 119 920 kr exkl moms.
M-626L kostar 159 920 kr exkl moms.
I samband med lanseringen i dag har FLIR M-626L vunnit det prestigefyllda priset METS Dame Awards.

FLIR HM-serien är en ny bärbar, vattentät och flytande värmekamera som kan användas av navigatörer, säkerhets- eller räddningspersonal på alla sorts fartyg och situationer. Den är lätt att ta med och perfekt för att övervaka eller söka efter något. Den ser lika bra på natten som på dagen och hittar det du söker snabbt! Till skillnad mot en ljusförstärkare fungerar HM-serien både på natten och på dagen oavsett ljusförhållandet och blir inte heller bländad av t.ex. en strålkastare eftersom den bara mäter temperaturskillnader. Kameran väger bara 660 gram och med uppladdade AA-batterier fås mer än 5 timmars driftstid och 15 dagars standbytid. Kameran är mycket enkel att använda ergonomiska och tydliga knappar på ovansidan.

HM-serien är helt vattentät enligt IP67, flyter i vatten, klarar ett fall från 1 meters höjd. Den finns i två modeller:
• HM-224 har 240 x 180 pixlar och kan användas mellan 0°C och +50°C.
• HM-324 XP+ har 320 x 240 pixlar och kan användas mellan -20°C och +60°C. Den kan även lagra bilder och video på ett SD-kort, kan föra över dessa till en pc med USB samt har en 2x digital zoom.
”FLIR HM-kameran gör det ännu säkrare till sjöss. I och med att alla kan använda kameran är den lika lämplig för en fiskebåt, patrullbåt eller på kappseglingsbåten”, säger Christer Ullskog på Marinplus AB.
Priser
HM-224 kostar 25 520 kr exkl moms.
HM-324 XP+ kostar 47 920 kr exkl moms.

Länk: www.marinplus.se

Nu utvecklar båtdesignern Bernt Lindquist Campus‐konceptet ytterligare ett steg. Nya Campus 7.4 är utvecklad med hans mångåriga erfarenhet av att bygga båtar med en unik hanterbarhet som grund. Den första Campusmodellen presenterades 1982. Ingen annan segelbåt har gått att hantera som en jolle och samtidigt haft kölbåtens trygga egenskaper.

– Många har frågat efter en lite större Campus. Utmaningen har varit att skapa en båt med mer komfort och samtidigt behålla de smidiga egenskaperna. Vi har löst detta genom att förstora båten försiktigt, säger Bernt Lindquist.

Nya Campus 7.4 har ett skrov som är 7,10 m x 2,45 m att jämföras med Campus 6.6 som är 6,20 m x 2,30 m. Bland annat genom att hålla ner skrovhöjden, göra en smart stabiliserande inredningslösning och bygga båten mer avancerat, kan vikten fortfarande hållas låg och smidigheten behållas.

– Fortfarande skall en person ensam kunna rigga utan mastkran och fortfarande kan båten smidigt trailas efter en personbil. De större måtten ger möjlighet att skapa en komfortabel bobåt. En annorlunda planlösning ger helt ny komfort för storleksklassen.

I den nya båten finns separat förpik med rejäla fullängdskojer. Garderober och stuvutrymmen. Matbord med plats för 4 personer. Pentry med möjlighet till tvålågigt kök och diskho. Plats för avskild WC med sjögarderob. Dubbelkoj med över 2 m längd. Utvändigt en genomtänkt och bekväm sittbrunn med gott om plats för 4 personer. Höga sarger vid sittbänkarna ger bekvämlighet och trygghetskänsla. Rorsman har 3 bekväma sittplatser att välja mellan. Smidig motorhantering genom en ny lösning.

Den nya planeringen ger också överlägset stora stuvutrymmen från sittbrunnen.

En liten Diva
– Grundidén med Campus har varit enkelhet. Enkel att segla, rigga, förvara och traila och allt till ett oslagbart pris. Diva båtar är kända för fart, smidig hantering, innovativa lösningar och ett fantastiskt hantverk.

– Nya Campus 7.4 kommer att byggas på vårt Diva‐varv och vi tar till vara all vår erfarenhet. Hon kommer att bli exklusivare än de mindre Campusbåtarna i utförandet. Divans exklusiva träarbeten och avancerade byggmetod kombineras med Campus enkla hantering. Sammantaget skapar vi en ny sorts segelbåt.

Vill man vara med från början betalar man en bokningsavgift på 4 000 kr och får köpa båt till introduktionspriset 288 800 kr. Planerad leverans är sensommar 2010.

Preliminära data:
Längd över allt 7,45 m
Skrovlängd 7,10 m
Bredd 2,45 m
Djupgående 0,3 /1,55 m
Deplacement 900 kg
Segelytor
Storsegel 13,25 kvm
Fock 9,30 kvm
Kojer 4 st.
Rekommenderad motor 5 kw / 6 hk

Länk: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Per-Olof Kättström 08:29:26 2010-02-08

En efterlängtad båt, men vem vågar beställa, utan att ens ha sett ritningen? De måste nog tillverka ett visningsexemplar innan det blir fart på beställningarna.

lejf andersson 17:02:02 2010-02-08

blir den lika fuskbygge som 650 an där det finns inga räta vinklar kanske en vintirig som gjort pluggen??

Mackan 18:49:08 2010-07-11

När kan vi foton och dyl. på skapelsen? Eller se den i verkligheten?

Scanias nya R-serie har utsetts till International Truck of the Year 2010, som är lastbilsbranschens mest prestigefyllda utmärkelse. I juryns motivering framhålls bland annat den nya R-seriens aerodynamiska utformning, driftsekonomi och det unika stödsystem som sporrar föraren till ett effektivare körsätt.

– Ständiga förbättringar är ett bärande element i Scanias strategi och präglar även produktutvecklingen. Att den nya R-serien utsetts till International Truck of the Year bekräftar att vi lyckats med målsättningen att varje nyhet som Scania lanserar ska bidra till ökad produktivitet, sänkta driftskostnader och förbättrad förarkomfort, säger Scanias VD Leif Östling.

– Juryns motivering stämmer med de positiva reaktioner vi får från våra kunder. Den nya R-serien ligger helt rätt i tiden, säger Leif Östling.

Juryns ordförande Gianenrico Griffini kommenterar:

– Under denna ytterst besvärliga period för bilindustrin och särskilt för tillverkarna av tunga fordon i Europa har Scania tagit fram en toppmodern lastbil som höjer ribban vad gäller bränsleekonomi, köregenskaper och transportekonomi.

Utmärkelsen International Truck of the Year 2010 överlämnas till Scania i december detta år. Den tilldelas varje år den lastbilsmodell som starkast bidragit till att effektivisera vägtransporterna. Juryn som består av ledande branschjournalister från 22 europeiska länder skriver bland annat i sin motivering:

”Den nya R-serien bygger på framgångarna hos föregångaren, som utsågs till Truck of the Year 2005. Juryn imponeras inte minst av den fortlöpande utvecklingen.

Senaste versionens mer aerodynamisk hyttform minskar inte bara bränsleförbrukningen utan ökar även luftflödet genom motorrummet, vilket förbättrar motorns kylning – något som blir särskilt viktigt vid övergången till nästa generations dieselmotorer som ska uppfylla Euro 6-kraven. Det omkonstruerade automatiserade växlingssystemet Scania Opticruise som introduceras på den nya R-serien uppskattas också för sina snabbare och mjukare växlingar och mer intelligenta växlingsstrategi.

Jurymedlemmarna berömmer vidare Scania Driver Support (utvecklat för R-serien) som de flesta i juryn ser som ett nyskapande fortbildningsverktyg som kontinuerligt och proaktivt analyserar förarens beteende under körning. Systemet bedömer bränsleförbrukningen, hur effektiv körningen är och körtekniken som helhet genom ett enkelt men effektivt betygsystem med stjärnor som sporrar föraren att göra sitt bästa. Sist men inte minst imponerar R-seriens nya inredning med den senaste instrumentpanelen, den höga komfortnivån och ergonomin.”

Världsnaturfonden WWF och Trygg-Hansa ingår ett strategiskt partnerskap för att stärka insatserna för klimatet och miljön. Samarbetet spänner bland annat över forskningsprojekt på Arktis, i Östersjön, nya klimatinnovationer och utveckling av försäkringar med miljöprofil.

WWF och Trygg-Hansas moderbolag, RSA, ingår i dag ett globalt klimatpartnerskap. Partnerskapet ska mynna ut i både nationella och globala initiativ – däribland en rad forskningsprojekt – som exempelvis fokuserar på utvecklingen i Arktis och i Östersjön. Initiativen ska utvecklas och genomföras lokalt på den globala försäkringskoncernens olika marknader och får därför stor betydelse, både för WWF:s aktiviteter och för Trygg-Hansas fortsatta CSR-arbete.

– Det är viktigt att arbeta med gemensamma krafter om klimatfrågan ska lösas. WWF vill samarbeta med utvalda företag som aktivt vill göra en skillnad. Trygg-Hansa har en klar och tydlig ambition inom klimatområdet, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF i Sverige.

Som en del av partnerskapet kommer WWF och Trygg-Hansa att granska och analysera försäkringsrisker som kan uppstå till följd av klimatförändringarna och få betydelse för både privatpersoner och samhället. Nya produkter med miljöprofil ska också tas fram. Samtidigt vill WWF även bistå Trygg-Hansa med att optimera koncernens interna klimatarbete. Det handlar inte minst om klimatinnovationer och andra initiativ som kan sänka företagets CO2-utsläpp.

– Det ska bli otroligt spännande att arbeta tillsammans med WWF. Till exempel kommer vi stödja forskningsprojekt i Arktis och Östersjön för att säkra en mer hållbar samhällsutveckling. Vi kommer också att ta fram nya smarta innovationer och klimataktiviteter för skolbarn så att framtida generationer blir bättre rustade att tackla klimatutmaningarna. Med det nya partnerskapet, tillsammans med en av världens största och mest inflytelserika miljöorganisationer, får vårt klimatarbete ännu större räckvidd och genomslagskraft, säger Rickard Gustafson, vd Trygg-Hansa.

Gemensamt fokus på Arktis under COP15
Under FN:s klimatförhandlingar i Köpenhamn i december kommer det globala partnerskapet mellan WWF och RSA även att ta fysisk form. Vid Ströget i Köpenhamn ska till exempel ett arktiskt tält sättas upp med aktiviteter som belyser konsekvenserna av klimatförändringarna i Arktis. Tältet, som kan ta emot 150 besökare, kommer att vara en av WWF:s många satsningar under COP15.

– En omfattande rapport från WWF, som lanserades i september 2009, visar att konsekvenserna av uppvärmningen i Arktis blir långt allvarligare än vad som tidigare förutspåtts av bland andra FN:s klimatpanel (IPCC). Rapporten understryker tydligare än någonsin tidigare, hur avgörande det är att världens politiker agerar nu. Förändringarna i Arktis är ett globalt problem, som kommer att påverka miljoner människor över hela jorden. Vi är glada över att Trygg-Hansa och RSA har valt att stötta vårt arbete, säger Lasse Gustavsson.

Länk: www.wwf.se

Göran Lindstedt tillträder som VD i Briggen Tre Kronor den 1 december 2009. Göran Lindstedt är civilekonom och har tidigare varit VD bla i Stockholm Water Festival AB, Svenska Turistföreningen AB, Hemfrid i Sverige AB och Seglarhotellet i Sandhamn AB.

– Vi är mycket glada över rekryteringen av Göran Lindstedt som har en gedigen och framgångsrik bakgrund som VD i ett antal tjänsteproducerande företag som utvecklats väl under hans ledning. Briggen Tre Kronor AB har det senaste året introducerats på marknaden och står nu inför nästa steg i utvecklingen mot ett växande och lönsamt företag. Vi är övertygade om att Göran Lindstedt är rätt person att leda detta arbete, säger Thomas Flinck, styrelsens ordförande.

– Briggen Tre Kronor har ett starkt varumärke, och en stor potential att med detta som grund utvecklas till en attraktiv partner för företag och organisationer i Östersjöregionen, där bolaget med fartyget redan är en suverän plattform för kommunikation och möten. Jag ser fram emot att få vidareutveckla detta, nu närmast när briggen är inbokad som representationsfartyg under klimatmötet i Köpenhamn, säger Göran Lindstedt.

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på att stimulera tillväxt och entreprenörskap, främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap. Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer. Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten är några exempel på framgångsrika möten och evenemang under 2009.

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.

Nu finns det ett nytt kromkit till Volvo Pentas IPS-motorer för den som vill att båten ska se riktigt tuff ut även under motorrumsluckan. I över 25 år har företaget Walker Engineering i Sun Valley, Kalifornien, designat, byggt och sålt luftfilter med höga prestanda och ventileringssystem för vevhusen till marinmotorer. Nu har företaget även expanderat sitt sortiment så att motorerna kan få ett fräckt utseende också.

Samma höga kvalitet som i Walker AIRSEP och Everquiet Air Filter Silencers finns nu även i handarbetat, rostfritt stål. Det är designat för Volvo Penta IPS D4 och D6 motorer och finns i tre olika varianter.

Tillverkaren uppger själv att kiten passar båtar som Tiara, Cruisers, Regal och andra IPS-försedda farkoster. Vi kan även tänka oss Nord West, Nimbus, Forbina, Delta, Aquador och många andra skandinaviska båtar…

Länk: www.walkerairsep.com

Idag startar METS 2009 – den största upplagan någonsin av marinbranschens egen favoritmässa. På METS (Marine Exhibition Trade Show) i Amsterdam, som inte är öppen för allmänheten, visas alla nya marina tillbehör från över 1 200 företag från hela världen. I år presenteras en lång rad nya elektroniska instrument, nya färger, räddningsutrustning och mycket mer. “Vanliga” besökare kan följa mässan på Internet via mässans hemsida.

Mässarrangören Amsterdam RAI har verkligen lyckats entusiasmera marinbranschen att ställa upp på denna fackmässa, som i år är inne på sin 22:a årgång. Utställningsytan har utökats och antalet utställare är det högsta någonsin med totalt 1 232 företag. Antalet förstagångsutställare är hela 193 företag på själva METS och 33 stycken i SuperYacht Pavilion.

METS 2009 hålls 17–19 november på Amsterdam RAI utställningscentrum.

– I dessa ekonomiskt svåra tider hade vi verkligen inte väntat oss ett rekordhögt deltagande på METS 2009, säger Irene Dros, projektledare för METS.

– Det är ett fantastiskt uppmuntrande tecken av den fighting spirit som finns i vår industri när vi ser hur många som vill vara med och göra affärer på METS. Jag tror att METS 2009 kan ses som ett hoppfullt ljus hos marinindustrin, som har bestämt sig för att vara proaktiv och försöka satsa sig fram i ljusare tider.

METS har i år fått en delvis ny layout. Det gäller inte minst SuperYacht Pavilion, som finns i Elicium bygganden. Den nya layouten ger mer utrymme åt både utställare och besökare och ett utökat utrymme för utställningen av tillbehör som tävlar i Design Award METS (DAME).

METS är världens största branschmässa för marina tillbehör. Den organiseras av Amsterdam RAI i samarbete med ICOMIA (International Council of Marine Industry Associations).

Den totala utställningsytan är cirka 52 000 m². Sverige är ett av de länder som sedan många år har en egen paviljong, där de flesta av de svenska utställarna är samlade. Övriga landspaviljonger representerar: Australien, Danmark, Finland, Frankrike, Kanada, Italien, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Spanien, Turkiet, Tyskland, Storbritannien och USA.

– Som brukligt är arrangerar Sweboat den svenska paviljongen. I år är det 25 företag, utöver Sweboat, som deltar i paviljongen och samsas på 540 m2. En något mindre paviljong än de senaste åren, men med en bra och bred palett av det utbud som den svenska tillbehörsbranschen representerar. Två företag är med för första gången, de andra har allt från ett till många år bakom sig i paviljongen, säger Annika ”Nicke” Lindqvist, METS-ansvarig hos Sweboat.

Länk: www.metstrade.com

Idag inleds MR-dagarna 2009 på Stockholmsmässan. Årets tema är ”Mänskliga rättigheter och klimatkrisen” och tillsammans med WWF och GlobalFOCUS har MR-dagarna bjudit in den kinesiska klimatentreprenören Huang Ming som huvudtalare. Huang Ming driver företaget Himin Solar Energy Group, en av världens största tillverkare av solenergiprodukter och som just nu bygger världens första stad med enbart solenergiförsörjning.

– I den pågående debatten ligger fokus på allt det negativa med klimathotet och inte på de möjligheter vi faktiskt har att förändra situationen. Här har vi nu ett fantastiskt exempel på någon som fokuserar på det positiva och hela tiden drar loket framåt. Budskapet till Reinfeldt inför mötet med Hu Jintao om två veckor är att det är hög tid för det svenska ordförandeskapet att inte se Kina som ett problem utan som en viktig partner för framtidens lösningar, säger Arne Forstenberg, VD för GlobalFOCUS och Stefan Henningsson, klimatchef på Världsnaturfonden WWF.

Huang Ming har en fascinerande historia bakom sig. Innan 1994 arbetade han inom oljeindustrin men insåg att branschen inte hade någon framtid och valde då att satsa på solenergi och startade eget företag. Idag sysselsätter Himin Solar Energy Group 7 000 personer i världens största produktionsanläggning för solvärmesystem i Dezhou i Kina, omsätter mångmiljardbelopp och når ut till tiotals miljoner människor med sin teknik..Han är även medlem i den kinesiska kongressen och en av huvudpersonerna bakom Kinas nya lag om förnyelsebar energi.

– Många ser Kina idag enbart som en av de största miljöbovarna och känner inte till att det också är här som de största framstegen görs inom hållbar energiförsörjning. Huang Ming visar hur en av pusselbitarna till att garantera Syd rätten till utveckling utan att förvärra klimatkrisen ser ut, säger Caroline Matsson, projektledare för MR-dagarna.

Länk: www.mrdagarna.se

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 6 personer omkom genom drunkning under oktober månad i år jämfört med 9 personer under oktober 2008.

Totalt har 68 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 90 personer under samma period förra året.

2009 oktober 2008

3 övriga 3

1 fritidsbåt 4

1 bad 1

– fritidsbåt, utländsk 1

1 båt, utländsk –

6 totalt 9
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2009.

4/10, Övriga, dyk
Ramsmoraviken, Värmdö, AB-län
En 33-årig man från Södertälje omkom i en dykolycka. Mannen fick problem vid dykningen och steg upp mot ytan för snabbt. Han svimmade av och innan dykledaren hann få tag på honom, hade han sjunkit medvetslös mot botten.

11/10, Övriga
Ekerö, AB-län
En 53-årig man hittades död i vattnet utanför Ekerö. Polisen fastställde senare att personen omkommit genom drunkning.

16/10, Båt
Söder om Öland, Öland, H-län
En rysk man saknas efter att ha fallit överbord från ett ryskt handelsfartyg i vattnen söder om Ölands kust. Mannen är ännu inte återfunnen och befaras ha drunknat.

20/10, Fritidsbåt/fiske
Vänern, Säffle, S-län
En 52-årig man saknas på Vänern utanför Säffle. Mannens båt hittades tom en dryg halvmil från stranden, men trots sökningar med dykare och helikopter har man inte hittat mannen.

28/10, Övriga
Badhusparken, Östersund, Z-län
En man drunknade efter att, av okänd anledning, ha hamnat i vattnet. Vittnen som såg mannen i vattnet slog larm. Räddningsförsök gjordes på plats men mannen konstaterades senare avliden på Östersunds sjukhus.

30/10, Bad
Bali
En 40-årig man drunknade på Bali då han överraskades av en jättevåg när han var ute och badade.

Kommunstyrelsen i Värmdö kommun har antagit en startpromemoria för detaljplanearbetet i Stavsnäs vinterhamn – den viktigaste hamnen i mellanskärgården. Här hanteras året runt stora mängder gods och persontrafik till skärgårdsöar som Sandhamn, Nämdö och Runmarö.

Men hamnen är i behov av utveckling, både på land- och vattensidan. Därför ska en del av området nu detaljplaneras, i syfte att kunna anlägga gästhamn och marina med tillhörande servicebyggnader för till exempel restaurang, café och turistinformation. Djurö vårdcentral har också visat intresse för lokaler i hamnen, som är lättillgänglig för skärgårdsborna.

Preliminärt kan detaljplanen bli klar under 2011.

4001 öar av Sveriges totalt 98 372 havsöar ligger i Bottenvikens skärgård dvs i de fem kustkommunerna Skellefteå, Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda.

Vid en översyn av antalet öar i området som är gjord av Alf Harju, www.bottenviken.se visade det sig att sättet att räkna kommunerna emellan skilde sig åt, det var ytmässigt olika definitioner på vad som är en ö. När han jämförde de olika kommunernas antal öar var det något som inte stämde.

– Jag fick en fråga om varför www.bottenviken.se hade uppgett att Piteå skärgård har 70 öar och Piteå kommun 550 öar. Vad och vem hade rätt? Spontant var mitt svar att det totala antalet 550 troligen är alla öar med holmar och skär. Men var går gränsen mellan en ö, holme och ett skär?

Alf Harju talade med Metria/Lantmäteriet, sjöfartsverket, tillväxtverket, Skärgårdsstiftelsen m.fl. om detta och alla är inne på samma definition vilket innebär att en ö, är en landmassa, omfluten av vatten, och större än 20 m². Någon definitiv beskrivning av skillnaden på en ö, ett skär eller en holme finns inte i detta sammanhang.

Enligt det gamla sättet att räkna hade tex Luleå 742 öar och nu 1312.

Med anledning av detta har Bottenvikens skärgård omvärderat uppgifterna om antalet öar i skärgården och enligt det för oss nya sättet att räkna blir det totala antalet öar i Bottenvikens skärgård 4001 st.

Fördelat på kommuner är antalet:
Haparanda skärgård: 652 öar
Kalix skärgård: 792 öar
Luleå skärgård: 1312 öar
Piteå skärgård: 550 öar
Skellefteå skärgård: 695 öar

”Bottenvikens skärgård” är ett samarbete mellan kommunerna Skellefteå, Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda.

Länk: www.bottenvikensskargard.se

BIlden:
Vi arbetar med att utveckla Bottenvikens skärgård: från vänster Göran Wallin Luleå, Per Lenndin Piteå, Tomas Öhlund Skellefteå, Ann-Marie Andersson Kalix, Ulrika Rönnlund Skellefteå, Göran Wigren Haparanda. Foto: Bottenvikens skärgård.

I dag lämnar utredningen Tredje sjösäkerhetspaketet (N 2009:5) sitt delbetänkande “Tredje sjösäkerhetspaketet. Hamnstatskontrolldirektivet, Övervaknings¬direktivet, Flaggstatsdirektivet (SOU 2009:90)” till infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Enligt utredningen kan direktiven i huvudsak införlivas i svensk rätt genom ändringar i myndighetsföreskrifter. På ett antal områden föreslås dock ändringar i lag och förordning.

Utredningen har i sina direktiv fått i uppdrag att bland annat föreslå hur fem EU-direktiv på sjösäkerhetsområdet bör genomföras i svensk rätt. I delbetänkandet behandlas tre av dessa fem EU-direktiv.

Hamnstatskontrolldirektivet, 2009/16/EG
Det omarbetade hamnstatskontrolldirektivet innebär bland annat ändringar i dagens inspektionskrav i hamnar och stärker också gemen¬skapens möjligheter att hindra fartyg från att anlöpa gemenskapens hamnar. Utredningen föreslår ett utökat bemyndigande till Transportstyrelsen som dels innebär att Transport¬styrelsen är den behöriga svenska myndigheten enligt hamn¬statskontroll¬direktivet, dels att Transportstyrelsen direkt åläggs att vid hamnstatskontroller av utländska fartyg följa det nya hamnstatskontrolldirektivet.

Övervakningsdirektivet, 2009/17/EG
Enligt direktivet ska medlemsstaterna utse en eller flera behöriga myndigheter för mottagande av fartyg i behov av assistans. Utredningen föreslår att Transportstyrelsen utses till sådan behörig myndighet i Sverige. Transportstyrelsen får därmed i uppdrag att utarbeta planer för mottagande av fartyg i behov av assistans och får ansvar för beslut om mottagande av sådana fartyg. Med hänsyn till Kustbevakningens och Sjöfartsverkets ansvar för miljö- respektive sjöräddningstjänst ska Transportstyrelsen i sitt uppdrag samråda med dessa myndigheter.

Sjöfartsverket föreslås även fortsatt vara ansvarig myndighet i Sverige för SafeSeaNet, gemenskapens system för informationsutbyte för sjötrafiken.

Flaggstatsdirektivet, 2009/21/EG
Utredningen lämnar förslag på hur Sverige bör hantera direktivets krav på så kallad flaggstatsrevision. Vidare föreslår utredningen att Transportstyrelsens sjöfartsavdelnings verksamhet, varigenom Sveriges skyldigheter som flaggstat fullgörs, ska vara underkastad ett certifierat kvalitetsledningssystem.

Fortsatt arbete
Utredningen fortsätter nu arbetet med slutbetänkandet som ska överlämnas senast den 31 mars 2010. Det kommer i huvudsak att innehålla förslag till hur olycksutredningsdirektivet, 2009/18/EG och klassdirektivet, 2009/15/EG om så kallat klassificeringssällskap – ska införlivas i svensk rätt.

Sveriges kommuner och landsting, SKL, har i ”Öppna jämförelser 2009 gymnasieskola” jämfört resultaten för gymnasieskolorna i Sveriges 290 kommuner. Överst på listan för Stor-Stockholms samtliga gymnasier finns Marina läroverket i Stocksund, en gymnasieskola med en tydlig marin profil.

Gymnasieundervisningen bedrivs delvis ombord på skolans fartyg. Under utbildningen får eleverna göra en långsegling med segelfartyget ”Älva” som just nu befinner sig på Teneriffa.

SKL:s ranking bygger på tre delar: Genomströmning (andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 3 år), Betyg (genomsnittlig betygspoäng med slutbetyg) samt Behörighet (andel elever med grundläggande behörighet till universitet och högskola). Marina läroverket toppade med högst indexpoäng i samtliga tre delar.

”Vi lyckas därför att vi har fantastiskt duktig och engagerad personal med ett personligt engagemang för eleverna. Vi är bra på att få med alla elever och få dem att känna sig sedda och hörda. Den segling som ingår i gymnasieutbildningen spelar en särskild betydelse för sammanhållningen och trivsel bland våra elever på skolan.” säger VD Kerstin Wejlid

Resultatet av rankingen betyder naturligtvis väldigt mycket för skolan och vi är mycket stolta. Det är ett kvitto på att vi lyckas och att vi gör ett bra jobb, säger rektor Per Lindberg. Skolan storlek är bra och gör det möjligt att erbjuda både trygghet och kamratskap. Skolan är ändå tillräckligt stor för att ge möjlighet till intressanta, rika och varierande upplevelser.

Vinsten av seglingarna som ingår i gymnasieutbildningen är många. Där skapas en enorm gemenskap och kunskapsinhämtning sker på ett praktiskt- och upplevelseplan. ”Som att vandra i läroboken” sa en elev om besöket på den afrikanska ögruppen Kap Verde. Eleverna är uppdelade i vaktlag och undervisning varvas med att bistå byssan med matförberedelser varvat med att stå till rors och navigera. Undervisning och samtal om upplevelser, studiebesök och utbyte med elever i olika länder pågår hela tiden ombord. Närvaron är 100% och ibland bedrivs undervisning på lördagar och söndagar. Den stora vinsten är att ha förmånen att kunna kombinera teori och praktik.

SKLs skolranking finns i sin helhet på: http://www.skl.se/jamforgymnasieskola

Nu är det klart att segelmakaren Henrik Edman seglar Express SM/NoM i Marstrand 2010, meddelar Västkustens Expresseglare. Guldvinnaren från SM 2002 kommer därmed återigen att kämpa om titeln i Marstrand. Även i H-båtsklassen har det gått bra för Edman: SM-guld 2008 och VM-silver 2009.

– Jag ser fram emot tuffa race på Marstrandsfjorden! Med så många x-champs på startlinjen blir det till att tagga till rejält, men det är det vi gillar! säger Henrik Edman.

Ett flertal guldmedaljörer kommer till GKSS regatta nästa år och det kommer att bli en tuff strid mellan toppbåtarna. Men även många Rookies kommer till SM:

– Vi har ingen erfarenhet av att segla SM, men vi har definitivt fått blodad tand under tisdagsseglingarna i Silverbullet Cup! säger Anders Claesson på SWE 18 Gurami.

– Det skall bli jättespännande och framför allt något att se fram emot i vintermörkret! fyller Finn Fägerquist i från samma båt.

SM-gruppen arbetar nu för fullt med att söka sponsorer och kontakta dem som planerar att segla SM/NoM.

– Hittills är 62 Expresser föranmälda, däribland norska och danska båtar, vilket är helt otroligt! säger Stefan Falkenberg i SM-gruppen. X-Race TVn kommer att gå varm på Båtmässan i Göteborg, och där kommer flera av besättningarna att intervjuas live!

Länk: www.expresseglare.org

Bilden är från Saltsjöbadsregattan 2007. Foto: Expresseglarna.

Unga designers har ofta en helt annan frihet i sitt tänkande än mer rutinerade kollegor. När det gäller att sälja stora och lyxiga båtar gör designen och komfortnivån verkligen skillnad. Det har flera stora varv tagit fasta på när de nu designar framtidens lyxiga men mer miljövänliga mega yachter.

En av de detaljer som kan göra skillnad i helheten är valet av material. Det teakliknande Esthec (används på bilderna här intill) är ett av dessa moderna material som ger större frihet i design och finns i en lång rad olika färger.

I Sverige har vi inte haft någon större debatt om användandet av teak i båtar, men i till exempel Norge har detta länge varit en riktigt stor fråga. Därför har också flera varv tagit fram ersättningsmaterial. Förutom olika plastbaserade material använder de till exempel ångad ask, som ger en fin och motståndskraftig träyta.

Esthec fick ett mycket positivt mottagande på årets Monaco Yacht Show. Förutom triditionell användning på däcksytor, badbryggor med mera visades flera lösningar där Esthec användes på väggar, i köket etc.

Länk: www.esthec.com

Finska Marino APB 27 blev Årets Båt på Scandinavian Boat Show i Stockholm. Mässan var ”luftig”, men det var gott om nyheter hos utställarna.

Miljön stod självklart i fokus på Scandinavian Boat Show 2009. Plötsligt har en rad tillverkare fått upp ögonen för att det är både spännande och kommersiellt gångbart att tillverka båtar med miljöfördelar.

Nimbus har gått allra längst i det här arbetet. Deras Nimbus E-power (se reportage på sid. 8–9) belönades med juryns hedersomnämnande för sina många goda egenskaper inklusive eldriften. Båten kunde dock inte utses till vinnare eftersom det fortfarande är en prototyp, som inte kommer att säljas till konsument förrän kanske 2012.

Catch 7,5 är en helt annorlunda typ av miljöbåt. Den är resultatet av ett projekt mellan den erfarne båtbyggaren Thore Berntsson, båtkonstruktören Thomas Wiberg samt Per Pilebo, Viktor Strömkvist och Joakim Stenström som samtliga har gått en KY-utbildning till mariningenjör i Kungälv.

Deras båt är en 7,5 m lång och smal båt med en ny design som kombinerar klassiska former och nya idéer. Skrovet är smalt i vattenlinjen och har ett långt, skarpt förskepp för att gå mjukt i motsjö. Båten har även ett system med en inbyggd barlasttank som ger stabilitet vid stillaliggande och tömmer sig automatiskt när båten gör fart genom vattnet. Catch 7,5 har även inbyggda, fasta trimplan under badplattformarna och en luftsmord tunnel i bakre delen av botten.

Med en 60 hk Honda utombordare uppges förbrukningen till knappt 0,4 lit/Nm.

Vinnaren av Årets Båt 2009 blev dock Marin APB 27 – All Purpose Boat. Det är en mycket väl genomtänkt båt som förenar många olika användningsområden på ett modernt sätt. Den kan användas som kupébåt, salongsbåt eller traditionell familjebåt på semestern.

På segelbåtssidan var det inte lika gott om nyheter. Ett par flerskrovsbåtar utmärkte sig dock tillsammans med Elan, som presenterade en riktigt sportig seglare på 31 fot.

Text: Lars-Åke Redéen Foto: Roland Brinkberg


Drygt 31 000 personer kom till Scandinavian Boat Show 2009, vilket innebär en ökning från förra året på 5,4 procent. De inledande dagarna var det lite tomt på mässgolvet, men under helgen strömmade besökarna verkligen till. Foto: Gustav Kaiser.


Marino APB 27 är en väl genomtänkt båt där tillverkaren har tagit ut svängarna ordentligt och vågat satsa på nya lösningar. Båten är på 8,2×2,9 m med 1 m djupgående. Hon väger 3 ton och är godkänd för 8 personer. Motorn är 190–300 hk inom- eller utombordare. www.marino.fi


TG Alpha var en av tre nominerade motorbåtar och kanske den intressantaste båten för den som pendlar mycket i skärgården. Skrovet är smart uppbyggt av konstruktören Frese Gustafson och båten går mjukt och fint i sjön i farter upp till +40 knop. Mått 7,3×2,77 m, vikt 1,8 ton. www.marindepan.se


Delta 34 är ytterligare en i raden av snabba motorbåtar i toppklass från denna svensk-estniska tillverkare. Båten är miljövänligt tillverkad, vilket bland annat ger ett lätt och starkt skrov. Detta gör att den har betydligt lägre bränsleförbrukning än konkurrenterna. Enligt ryktena har Delta en modell på över 50 fot på gång. www.deltapowerboats.se


Catch 7,5 har ganska extrema linjer, men den är mycket intressant för att se hur en båt kan utvecklas, byggas på ett miljövänligt sätt och dessutom bli riktigt bränslesnål. Med en Honda 60 hk utombordare drar den här båten knappt 04 lit/Nm i 30 knop. www.honda.se

Företaget El-Björn har tagit fram en ny serie marina elstolpar, som visades på mässan. www.elbjorn.se


I Elan 310 kan man snacka om raciga linjer och maffig sittbrunn. Båten tilltalar säkert många racingseglare, men den har också en snygg inredning. Ratten kan enkelt vinklas för att passa rorsman som vill sitta på railen. www.rtc.se


Polska Delphia har etablerat sig starkt på den svenska marknaden. Delphia 40.3 visades med sin nya interiör. www.delphia.se

Dragonfly 28 är en dansk katamaran som visar att flerskrovsbåtar både seglar snabbt och kan ha en fin inredning. Båten visades på trailer.


Golden-Cut från Västervik visade upp sin retroinspirerade men väldigt moderna båt. ”Mässans vackraste båt” var det säkert många som tyckte. Foto: Gustav Kaiser. www.golden-cut.se

Henri Lloyd släpper för våren 2010 ytterligare en helt ny produkt i det populära Coastal/Inshore programmet. Ventura Jacket är en storebror till nya Vista Jacket som tar dig ytterligare lite längre ut till havs. Det är en en prisvärd och välarbetad jacka som är fullgod för segling på flera nivåer.

Det som i huvudsak skiljer de båda nya modellerna åt är att Ventura Jacket har en högre krage med Storm Shield flerp framtill samt starkare förstärkningar på jackan genomgående, för att tåla lite tuffare tag.

Ventura Jacket är också utrustad med Optivision Hood, vilket är en genomskinlig del i huvan som stärker pereferiseendet, samt har Henri Lloyd TP2 membranet som ökar andasfunktionen och ger ytterligare livslängd.

Jackan är 100% vatten och vindtät, samt är behandlad med Super Durable Water Repellency (SDWR) systemet som hjälper vattnet att ledas bort och gör så att plaggets prestanda och komfort bibehålls. Henri Lloyd Ventura Jacket finns i både dam och herr. Den kostar 2495 kr och säljs i färgerna rött, gult och marinblått.

Länk: www.sportmanship.se

För våren 2010 kommer Henri Lloyd med en efterlängtad produkt som fyller det hål som den mycket populära Anacondajackan lämnade efter sig.

Vista Jacket är en prisvärd och välarbetad jacka som är fullgod för segling men som samtidigt är intressant som lifestyleprodukt. Henri Lloyd har sedan 2009 förstärkt sitt designteam med Craig Prest som nu har ett övergripande ansvar för hur både lifestylekollektionen och marinekollektionen spelar med varandra.

Med fyra standardfärger samt fyra speciellt framtagna färger för den nordiska marknaden finns ett spektra som passar alla.

Till Vista Jacket släpps också Vista Trousers – en låg midjebyxa med förstärkningar som en traditionell midjebyxa men utan hängslen. Vista Trousers är resultatet av en stor efterfrågan på den här typen av seglarbyxa.

Vista Jacket och Vista Trousers har Henri Lloyd TP1 membran vilket gör dem 100% vattentäta och vindtäta.Produkterna är behandlade med Super Durable Water Repellency (SDWR) systemet som hjälper vattnet att ledas bort och gör så att plaggets prestanda och komfort bibehålls.

Henri Lloyd Vista Jacket finns i både dam och herr. Den kostar 1995 kr och säljs i färgerna svart, marinblå, vit och röd. Vista Trousers finns i herr, kostar 1495 kr och finns i färgerna marinblå eller svart.

Länk: www.sportmanship.se

Garmin presenterar Oregon 550 och Oregon 550t. Två helt nya handburna GPS-navigatorer, med pekskärm, inbyggd 3,2 megapixel digitalkamera som skapar geotaggade bilder och 3-axis kompass. Den vattentäta Oregon 550’s enkla menysystem och allsidiga funktioner gör den till den idealiska navigatorn för alla äventyr.

Oregon 550 har en 3,2 megapixel digitalkamera med autofocus, 4x digital zoom och automatisk geotaggning på alla foton. Du kan navigera tillbaka till exakt samma plats vid ett senare tillfälle. Med den vattentäta kameran kan du fotografera och titta på dina bilder i landskaps- eller porträttvy och på det interna 850 MB stora minnet kan du spara många foton. Fotona kan sedan föras över till en dator och skrivas ut eller sparas. Detta gör din resa ännu mer minnesvärd. Så fort din Oregon 550 kopplats via USB till din dator kan du använda myGarmin.com för att enkelt spara upp dem på Picasa, en populär hemsidasida där man delar med sig av sina kort till nära och kära.

Den inbyggda 3-axis kompassen och förbättrade pekskärmen som kan läsas av i starkt solljus är två andra nya funktioner hos Oregon 550 och Oregon 550t (Oregon 550t är förprogrammerad med en topografisk karta i skala 1:100 000 över Europa) Den tiltkompenserade kompassen visar din kurs även när du står still, och till och med när du inte håller enheten vågrätt. Oregons pekskärm på 3” i färg är tydlig och ljusstark vilket gör den enkel att läsa av i alla förhållanden. Vikten är endast 193g och enheten levereras med 2 AA NiMH-batterier och laddare. Dessa batterier håller upp till 16 timmar på en uppladdning och tappar inte styrka om de inte används. Den medföljande batteriladdaren sparar både pengar och miljön. I förpackningen finns också en karbinhake och USB-kabel för dataöverföring. Plats för microSD kort möjliggör lagring av ännu fler foton och kartor samt gör det möjligt att titta på foton från andra Oregon-enheter.

Mångsidig och smart, Oregon låter dig skräddarsy fem användarprofiler, bil, marin, friluftsliv, fitness eller geocaching, vilket gör att dina mest användbara inställningar går att nå via genvägar.

På stigen: Med sin högkänsliga GPS-mottagare med HotFixTM får Oregon 550 snabbt satellitmottagning och behåller den även i svåra förhållanden. Du kan lagra upp till 2000 waypoints, 200 rutter, 5000 geocaches och 200 spår.

På berget: Den inbyggda barometriska höjdmätaren registrerar förändringar i lufttrycket och presenterar din höjd. Dessutom kan du ha koll på väderförändringar genom att se förändringar i lufttrycket över tiden.

På resan: Utforska omgivningen med hjälp av den förprogrammerade detaljerade topografiska kartan som finns i Oregon 550t eller baskartan i Oregon 550.

På uppdrag: Den användarvänliga pekskärmen gör det enkelt att navigera effektivt och lösa ditt uppdrag snabbt.

I en grupp: Med Oregon 550 kan du dela med dig av dina waypoints, spår, rutter och geocaches trådlöst till andra Oregon Colorado och Dakota användare.

Geocaching: Utöva papperslös geocaching med Oregon som kan spara upp till 5000 cachpunkter, genom att enkelt ladda ner cache information från Geocaching.com. Oregon sparar och visar information som plats, terräng, svårhetsgrad, hinder och beskrivning – inga fler papperslappar och manuellt nerskrivna koordinater.

Oregon är flera produkter i en. Komplettera med olika tillbehör och microSD-kort laddade med detaljerade kartor för att passa just till ditt äventyr.

På vägen: Den detaljerade vägkartan City Navigator, som finns som tillbehör, ger dig detaljerade vägkartor, miljoner intressanta platser och turn-by-turn instruktioner till ditt slutmål.

På jaktturen: Ladda med Topografisk karta och du får bästa tänkbara kartdetaljerna över sjöar, vattendrag, stigar, kraftledningar mm.

I motionsspåret: Idealisk för träningspasset. Lättviktaren Oregon är kompatibel med Garmins pulsmätare och fart/kadenssensor, ett extra fäste på cykeln gör det enkelt att ha koll på fart, distans, höjd och plats.

Vart du än är, vad du än gör, och vem du än är tillsammans med, har du alltid Oregon 550’s inbyggda kamera som förevigar ögonblicket, registrerar platsen och delar stunden med dig.

Rekommenderat cirkapris är för Oregon 550 5 495 kr och för Oregon 550t 6 295 kr.

Länk: www.garmin.se

Garmin HomePort är en ny programvara som ger användaren möjlighet att planera och hantera etapper, rutter, spår och waypoints samt överföra dessa mellan sin PC och kompatibla Garmin kartplotter. Detta gör det enklare än någonsin att planera och överblicka alla dina äventyr på vattnet.

”HomePort är lösningen för planering och databackup som våra marinkunder har väntat på”, säger Dan Bartel, försäljningschef world wide på Garmin. ”Denna applikation är det kompletta planeringsverktyget med möjligheter och funktioner specifikt framtagna för båtfolk. Det bästa av allt är att HomePort använder sig av sjökorten som användaren redan köpt och använder sig av i sin Garmin sjökortsplotter.”

Oavsett om du ska planera en färd eller om du precis kommit i hamn, HomePort tillsammans med BlueChart® data förprogrammerat på ett minneskortet hjälper användaren att planera och återblicka direkt en PC, inga ytterligare sjökort behövs. När kartdatat är uppladdat till HomePort, kan användaren hantera waypoints, rutter och spår samt använda programmet för att förutsäga bränsleförbrukning, tidvatten, djupprofiler mm. Med HomePort kan användaren även planera en rutt för att undvika grynnor och andra faror under vattnet. HomePort tillåter även användaren att mäta avstånd och bäring mellan waypoints, och kommer även hjälpa till att beräkna hastighet och fastställa en beräknad ankomsttid.

För ännu mer bekvämlighet ger HomePort användaren möjlighet att spara ner sina planerade rutter på ett microSD/SD kort, för att enkelt föra över informationen till sin sjökortsplotter.

Planering i HomePort kan antingen göras i traditionellt sjökort eller i ett fiskekort. HomePort är kompatibelt med BlueChart g2 Vision®, BlueChart g2 och BlueChart data. HomePort beräknas finnas tillgängligt i november 2009 till ett rekommenderat cirkapris av 495 kr.

Länk: www.garmin.com/homeport