Nyheter

Transportstyrelsen Sjöfartsavdelning (tidigare Sjöfartsinspektionen) informerar regelbundet om olika produkter som kan vara farliga om de till exempel hanteras på fel sätt. Här är några nyheter ur deras senaste utskick.

Livboj sjönk – rapport från Insjö
I sjöfartens olycks- och tillbudsrapporteringssystem Insjö finns för närvarande 2 416 stycken rapporter. En av dessa berättar om en märklig händelse som inträffade på en svensk färja.

Då en matros höll på med underhållsarbete skulle en livboj lyftas undan från sin upphängningsplats på relingen. Matrosen reagerade på att livbojen verkade väldigt tung. Dessutom kluckade den och det droppade vatten från ett av reflexbanden. En liten spricka syntes i reflexbandet och vid tryck brast detta och ett ca 15 mm stort hål uppstod. Innanför plastskalet verkade det vara tomt och när matrosen vände upp och ner på bojen rann flera liter vatten ut.

Vid senare kontroll visade det sig att samtliga livbojar (som köpts 2004) hade hål under reflexbandet. Ett test visade att en vattenfylld livboj sjönk direkt när den placerades i vatten!

Livbojarna är av fabrikat Velerias Georgio, Italien, och har rattmärkning 0474.

Ny blankett Rapport om sjöolycka
Inrapportering av sjöolyckor och allvarliga tillbud till utredningsenheten är obligatorisk för handelsjöfarten och fisket. Den lämpligaste formen att rapportera sådana är med blanketten Rapport om sjöolycka.

Denna har emellertid med tiden blivit alltmer otidsenlig och besvärlig att hantera. Utredningsenheten har därför gjort om den gamla blanketten till en som är smidigare att arbeta med. Gamla och relativt ointressanta uppgifter har rensats, medan uppgifter som av utredarna betraktas som viktiga och relevanta behållits. Det är därför angeläget, att anvisningarna till den nya blanketten följs och att man fyller i de aktuella delarna så noggrant som möjligt.

Blanketten finns tillgänglig på Transportstyrelsens hemsida.

Högsta Domstolen fäller ”paying crew”
För något år sedan skulle en segelyacht seglas över Atlanten till Västindien för att säljas. Inför resan dit hade ägarna (varav en var skeppare ombord) annonserat efter besättning/passagerare som skulle betala för att resa med. Man hade dessförinnan försökt att få fartyget godkänt som handelsfartyg, men det visade sig att den tekniska standarden var för dålig. Yachten förblev alltså klassad som fritidsfartyg.

När man kom ut i Nordsjön blev det dåligt väder och p.g.a. av fartygets svagheter hamnade man i sjönöd och samtliga utom två evakuerades med sjöräddningens hjälp. Fartyget klarades dock, och så sett gick det bra.

Händelsen kom emellertid att utredas av polis, och ägarna blev fällda i domstol för att man inte uppfyllt reglerna för handelsfartyg. Anledningen till att yachten ansågs utgöra ett handelsfartyg var att man hade betalande passagerare ombord, som ägarna kallade ”paying crew”. Domen överklagades av ägarna, men den stod sig både i hovrätten och högsta domstolen, där den till sist hamnade.

Eftersom domen därmed är prejudicerande, kan man konstatera att det fastställts att det i Sverige inte accepteras att man har betalande passagerare ombord utan att uppfylla reglerna för handelsfartyg.

Domen finns tillgänglig på Högsta Domstolens hemsida.

Port föll efter slarvig ombyggnad
Efter att en hiss till väderdäck byggts om till ramp kom också porten till väderdäck att ändras till en modell av giljotintyp, d.v.s. den öppnades och stängdes i vertikalled. I samband med lossning körde en truck mot sidan av portarrangemanget, och då porten sedan skulle stängas gick inte det då porten inte kom ner de sista tre meterna. En besättningsman klättrade upp på en lejdare för att försöka rätta till skadan. Därefter föll porten ur sin infästning och ramlade över besättningsmannen och lejdaren. Som väl var lossade inte nederkanten av porten, utan det bildades ett triangelformat utrymme under porten, vilket räddade besättningsmannen från att bli klämd till döds. Däremot blev hans ena ben klämt och allvarligt skadat då lejdaren krossades i flera delar. I den omedelbara närheten fanns ytterligare två besättningsmedlemmar som klarade sig med nöd och näppe.

Utredningen visar att ombyggnaden, som gjordes nyligen, var i högsta grad undermålig. Kompletta ritningar över arrangemanget hade inte sänts in till klassificeringssällskapets huvudkontor för godkännande. Trots detta hade klassen lokalt godkänt arrangemanget, egentligen utan att veta vad man godkänt. Vidare har rapportering av händelsen från fartyget till tillsynsmyndigheten i praktiken helt uteblivit. Sjöfartsavdelningens jurister har därför gjort en polisanmälan för att man inte rapporterat.

Haverirapport för FESTIVO kommer att läggas ut inom det snaraste på vår hemsida www.transportstyrelsen.se

Oljeutsläpp
På morgonen efter ankomst upptäcktes en brun fläck på isen utanför fartyget. Fartygets saneringsteam aktiverades, och man sanerade det som gick. Oljan, marindiesel, hade trängt upp via en plugg till ett pejlrör på bildäck. Pluggen var inte tätt iskruvad. Man uppskattade utsläppet till 150 liter, varav 50 på utsidan.

Senare visade det sig att oljan hade tagit en märklig väg då många faktorer samverkat på ett osannolikt sätt. Man hade gjort servicearbete i en dagtank, och därför stängt snabbstängningsventilen, som normalt står öppen. Efter arbetet glömde man att öppna denna ventil. Man fyllde dagtanken som vanligt, till strax under larmnivå, och startade rundseparering. Eftersom snabbstängningsventilen på sugsidan fortfarande var stängd, uppstod ett undertryck i systemet. Det visade sig att en av ventilerna, en av butterfly-typ, till en annan tank, en förrådstank, läckte. Pumpen kom alltså att suga olja från den tanken, pumpade oljan genom separatorn och vidare till dagtanken, som överfylldes. Överfyllnadslarmet aktiverades, men kom inte att väcka några misstankar eftersom fartygets rörelser i kombination med det faktum att oljan i dagtanken kom från en kall tank till ett uppvärmt område snarare gjorde att man ansåg detta normalt istället för anmärkningsvärt. Det var ju inte heller någon förbrukning från tanken.

Oljan från den överfyllda dagtanken pressades till överfyllnadstanken. Pejlpluggen, som befanns sig lägre än systemets högsta del, utsattes därmed för ett visst tryck, oljan läckte ut och rann via en scupper på bildäck ut på utsidan. Sammanlagt, förstod man senare, hade 5 000 liter läckt ut. Inga synliga skador på miljön uppstod emellertid.

I utredningen noteras iakttagelsen att anledningen till den läckande ventilen var att gummimaterialet skadats och hindrade ventilen från att stängas. Tester visade att gummit inte var oljebeständigt. Vidare beskrivs i en bilaga till utredningen hur befälhavaren kom att behandlas av polisen, då han fick sitta i häkte i tre dagar.

Emocean Marine kommer att presentera sin nya modell Voodoo 27 vid båtmässan i Dusseldorf i januari. Båten byggs av ett helt nytt varv i Abu Dhabi. Från för till akter är den byggd för lyxigt båtliv i ett kompakt format. Den har ett ganska djupt V-format skrov som är utvecklat i USA medan designen kommer från Gloss Design i Italien.

Det här är en ganska annorlunda och delvis ny typ av båt, som alltså presenteras på den enormt stora båtmässan Dusseldorf Boat Show, som hålls 23-31 januari. Voodoo 27 är den första i en rad nya modeller från det här varvets europeiska organisation, som har sin bas i St Julians på Malta.

Emocean Marine Europe Ltd planerar att etablera minst fyra återförsäljare i den regionen med start i Kroatien och därefter Grekland, Italien och Spanien.

-Båtmässan i Dusseldorf är en idealisk plattform för oss för att visa de kvaliteter som Emocean Marine och våra båtar har. Vi har redan mött ett mycket stort intresse från kunder, säger Yani Ellul, VD för Emocean Marine Europe Ltd.

– Vi ville presentera en produkt som skulle förbluffa även de mest erfarna båtentusiaster utan att går för långt med våra idéer. Med Voodoo 27 känner vi att vi har nått just så långt och med ett pris från bara 55 000 Euro har vi nog de rätta förutsättningarna.

I december planerar Emocean Marine att presentera ytterligare två nya modeller, Charm 27 och Talisman 27, vid båtmässan i Förenade Arabemiraten. Båda dessa ska finnas på den europeiska marknaden under 2010.

Tekniska specifikationer
Specification
Längd ö a: 8,5 m
Bredd:
Beam 9’ 18” 2.799 m
Draft
W. sterndrive down 36” 91.44 cm
W. sterndrive up 21” 53.34 cm
Dry weight 5,180 lbs 2,350 kg
Fuel capacity 100 gal 380 L
Water capacity 21 gal 80 L
Holding tank 10 gal 40 L

Länk: www.emoceanmarine.com

Emocean Marine kommer att presentera sin nya modell Voodoo 27 vid båtmässan i Dusseldorf i januari. Båten byggs av ett helt nytt varv i Abu Dhabi. Från för till akter är den byggd för lyxigt båtliv i ett kompakt format. Den har ett ganska djupt V-format skrov som är utvecklat i USA medan designen kommer från Gloss Design i Italien.

Det här är en ganska annorlunda och delvis ny typ av båt, som alltså presenteras på den enormt stora båtmässan Dusseldorf Boat Show, som hålls 23-31 januari. Voodoo 27 är den första i en rad nya modeller från det här varvets europeiska organisation, som har sin bas i St Julians på Malta.

Emocean Marine Europe Ltd planerar att etablera minst fyra återförsäljare i den regionen med start i Kroatien och därefter Grekland, Italien och Spanien.

-Båtmässan i Dusseldorf är en idealisk plattform för oss för att visa de kvaliteter som Emocean Marine och våra båtar har. Vi har redan mött ett mycket stort intresse från kunder, säger Yani Ellul, VD för Emocean Marine Europe Ltd.

– Vi ville presentera en produkt som skulle förbluffa även de mest erfarna båtentusiaster utan att går för långt med våra idéer. Med Voodoo 27 känner vi att vi har nått just så långt och med ett pris från bara 55 000 Euro har vi nog de rätta förutsättningarna.

I december planerar Emocean Marine att presentera ytterligare två nya modeller, Charm 27 och Talisman 27, vid båtmässan i Förenade Arabemiraten. Båda dessa ska finnas på den europeiska marknaden under 2010.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 8,5 m
Bredd: 2,8 m
Djup: 2,8 m
Torrvikt: 2 350 kg
Bränsletank: 380 liter
Standardmotorval:
MerCruiser 496 Magnum Bravo III DTS
MerCruiser 496 Magnum HO Bravo III DTS
(375 hp – 280 kW)
(425 hp – 317 kW)
Mercury Marine Verado (200 hp – 149 kW)x2

Länk: www.emoceanmarine.com

Seanet Maritime Communications AB (publ), listat på First North, lanserar strategiska roamingavtal med Hutchison 3 i Italien samt Orange och Vodafone i Spanien. Avtalen innebär att Seanet kan erbjuda sina tjänster till mer eller mindre alla ombord på fartyg med bolagets system i Medelhavsregionen och därmed bedöms Seanets intjäningspotential 2010 öka med cirka 30 procent jämfört med 2009 i denna region, vilken är bolagets viktigaste geografiska marknad.

Seanet lanserar strategiska roamingavtal med operatörerna Hutchison 3 i Italien samt Orange och Vodafone i Spanien. Avtalen innebär att Seanet nu kan erbjuda sina tjänster till mer eller mindre alla ombord på fartyg med Seanets system i Medelhavsregionen.

Seanets primära intäkter kommer från de roamingrelationer som bolaget lanserar. Genom att driftsätta avtalen med Hutchison 3 i Italien, Orange och Vodafone i Spanien samt Wind i Grekland i början av december, kan ytterligare drygt 40 miljoner mobilabonnenter ringa från de fartyg där Seanet har installerade system ombord. Därmed bedöms bolagets intjäningspotential öka med cirka 30 procent, jämfört med 2009 i Medelhavsregionen.

“Vårt arbete med internationell roaming strävar efter att 100 procent av alla ombord med sin egen mobiltelefon ska kunna använda våra tjänster. I och med de avtal som nu lanseras har vi i princip uppfyllt detta mål i Medelhavsregionen, som är vår viktigaste marknad för närvarande”, säger Seanets VD Klas Lundgren.

Seanet har nu, direkt eller indirekt, relationer med 200 operatörer globalt.

“Vi har nu kommit till ett läge där brist på roamingrelationer i Europa endast i mycket få fall kan äventyra möjligheten till affärer med intressanta redare. Det, tillsammans med branschens modernaste GSM-plattform, gör oss till en attraktiv partner”, säger Seanets VD Klas Lundgren.

Seanet är en global telekomoperatör till sjöss. Seanet installerar och driftsätter mobiltelefoni samt bredband ombord på färje-, kryssnings- och handelsfartyg. Seanet Maritime Communications AB (publ) är listat på First North vilket är en alternativ marknadsplats som drivs av NASDAQ OMX. Bolag vars aktier handlas på First North är inte skyldiga att följa samma regler som börsnoterade bolag, utan ett mindre omfattande regelverk anpassat till företrädesvis mindre bolag och tillväxtbolag. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.

Länk: www.seanet.se

Under oktober ökade Statoils försäljning av etanol E85 med 1 procent jämfört med föregående månad. Jämfört med oktober förra året har försäljningen minskat med 29 procent, till följd av ett lägre bensinpris.

– Även om ökningen är liten, är det glädjande ur klimatsynpunkt att vår försäljning av E85 ökar under oktober. Även miljöbilisten är prismedveten och det är tydligt att prisförhållandet mellan bensin och E85 påverkar försäljningen av E85, säger Sofia Sjöström, drivmedelsansvarig på Svenska Statoil.

Under oktober sålde Statoil drygt 5,9 miljoner liter E85. Statoil har under flera år satsat kraftigt på utbyggnad av E85 och säljer nu E85 på totalt 394 stationer över hela landet. Samtidigt som Statoil satsar på allt fler tankställen för E85 vill företaget också snabbt öka låginblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel.

– Ett effektivt sätt att minska trafikens klimatpåverkan är att öka låginblandningen av etanol i bensin, från dagens fem till tio procent. EU har gett klartecken och nu måste den svenska regeringen agera för att möjliggöra denna låginblandning så snart som möjligt, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Svenska Statoil.

Försäljningen över Statoils stationer under oktober 2009 utgjordes till 8,2 procent av biodrivmedel (etanol i E85, biogas samt låginblandning i bensin och diesel). Andelen bensin utgjorde 57,1 procent, medan andelen diesel uppgick till 34,7 procent. Statoils totala försäljning av biodrivmedel i hela landet under oktober 2009 minskade utsläppen av växthusgaser med över 17 900 ton. Det motsvarar de årliga utsläppen från drygt 6 000 genomsnittliga bensindrivna personbilar.

Etanolen i Svenska Statoils E85 uppfyller Statoilkoncernens hållbarhetskrav som ställer krav på koldioxidreduktion, goda arbetsförhållanden och antikorruption. De emissionsfaktorer för etanol och biogas som ligger till grund för den beräknade utsläppsminskningen i oktober har uppdaterats med utgångspunkt i förändringen av bränslekvalitetsdirektivet 98/70/EG genom ändringen 2009/30/EG och de livscykeldata för biobränslen som anges där.

Italienska Fiat Powertrain introducerar en helt ny C90 dieselmotor, som kommer att finnas i två versioner på 620 respektive 380 hk. De passar främst olika typer av snabbgående motorbåtar som till exempel stora ribbar. På bilden ovan visar vi en FB Design BUZZI 42′ RIB försedd med två C90 à 620 hk.

Motorerna är mycket moderna med sänkt förbrukning och emissioner hämfört med tidigare versioner. De drar nytta av Fiats och Ivecos utvecklingsarbete inom bil- och lastbilssektorn.

De två versioner som blir tillgängliga är för fritidsbåtar (C90 – 620) och för professionella användare (C90 – 380). Därmed består Fiat Powertrains motorfamilj med beteckningen C av åtta versioner från 200 till 825 hh.

Två stycken C90 – 620 enheter har monterats i en FB Design BUZZI 42′ RIB (längd över allt 13,2 m / 43 ft, max bredd 3,7 m / 12 ft, torrvikt 6.700 kg), som når 64 knop med halv last.

Den nya 8,7 liters motorn har den mest avancerade teknologin, till exempel E.C.R. (Electronic Common Rail), vilket ökar effektiviteten och minskar miljöpåverkan. Bränslesystemet har också integrerats för att möjliggöra högt tryck i bränsletillförseln på ett säkert sätt.

Motorn har sex cylindrar i rad och ett så kallat monoblock som är förstärkt med en särskild ram som gör att den går att installera även i sportbåtar som utsätts för extrema förhållanden.

C90 – 620 for pleasure boats
Main technical specifications:
Power: 620 hp (456 kW) @ 2530 rpm
Displacement: 8.7 l
Cylinders: 6 in line
Bore x stroke: 117 x 135 mm
Injection system: E.C.R. (Electronic Common Rail)
Fuel system: 4 valves per cylinder
Turbocharging: TCA (turbo –aftercooler)
Weight: 940 kg
Dimensions: 1,695 mm (L) x 780 mm (W) x 960 mm (H)

C90 – 380 for professional craft
Main technical specifications:
Power: 380 hp (280 kW) @ 2000 rpm
Displacement: 8.7 l
Cylinders: 6 in line
Bore x stroke: 117 x 135 mm
Injection system: E.C.R. (Electronic Common Rail)
Fuel system: 4 valves per cylinder
Turbocharging: TCA (turbo –aftercooler)
Weight: 940 kg
Dimensions: 1,695 mm (L) x 780 mm (W) x 960 mm (H)

Länk: www.fptpowertrain.com

Casio Scandinavia lanserar idag den första digitalkameran i serien EXILIM® G, G som i Casio-klockornas G-SHOCK. Med en smart design av funktionell skönhet, levererar EX-G1 Casios fantastiska funktioner i en 19,9 mm *2 digitalkamera.

Casio lanserade den första stötsäkra G-SHOCK® -klockan 1983. G-SHOCK har sen dess varit ett omtyckt varumärke runt om i hela världen och detta tack vare sin robusta tuffhet, praktiska funktioner och sin utmärkande design. År 2000 lanserades även G’zOne™, en mobiltelefon som också innefattade samma typ av specifikation med sin stötsäkerhet och vattentäthet.

Casio har gett EXILIM G begreppet ”uthållighet” (”Endurance”), som i sin tur ska skapa digitalkameror till elitidrottare och äventyrare som aldrig slutar utmana extrema förhållanden eller sig själva. Denna nya modell framtogs ur detta koncept med stor användning av Casios långa erfarenhet av att skapa teknologi i en stötsäker, vattentät och tunn design.

Hos EX-G1 finns stötsäkra element både på in- och utsidan som ger kameran en läcker och funktionell design. Förutom den höga nivå av prestanda som man kan förvänta sig av en 12,1 megapixel kamera, erbjuder också EX-G1 intervallupptagning och andra funktioner som blir möjliga med de robusta specifikationerna. Intervallupptagningen gör så att man kan fotografera och filma med jämna mellanrum, så att användaren kan få fina resultat under tiden som man utövar någon aktiv sport som t.ex. snowboard eller cykel*3.

Specifikationer för tuffa miljöer
Stötsäkerhet: klarar falltest från en höjd på 2,13 meter (7 fot) *4.
Vattentät: med hänvisning till IEC/JIS Protection Class 8 (IPX8) och Protection Class 6 (IPX6) waterproofing. Kameran klarar ett vattendjup ner till 3 meter (10 fot) i 60 minuter åt gången*5.
Dammtät: med hänvisning till IEC/JIS Protection Class 6 (IP6X) dustproofing.
Köldtålighet: kameran kan användas under förhållanden med temperaturer så pass låga som -10 °C (14 °F) *6.
Konstruktion/design: en konstruktion av två lager där det yttre lagret är gjort i rostfritt stål som motstår stötar och ett inre vattentätt lager i polykarbonat som är förstärkt med glasfiber som absorberar stötar. Det finns ett lager polykarbonat kring slutaren och så är remhållaren i gjuten zink.

*3. Kräver eget stativ för montering av kamera.
*4. Baserat på Casio’s egna undersökningar med hänsvisning till US MIL-STD-810F Method 516.5-Shock, kameran tålde fall från höjder upp till 2,13 meter (7 fot) ner på plywood i 26 olika vinklar.
*5. Baserat på Casios egna undersökningar.
*6. Batteritiden förkortas om temperaturen blir väldigt låg.

Stöttålig, vattentät och dammtät designkamera
EXILIM G EX-G1

Läcker design med robust konstruktion
Stöttålighet
Världens tunnaste profil *1 på 19,9 mm på en stötsäker digitalkamera. Kameran klarar falltester upp till 2,13 meter (7 fot) med Casios egna standarder *2.

*1. As of November 18, 2009, based on a Casio survey
*2. Established with reference to the US standard, MIL-STD-810F Method 516.5-Shock

Vatten- och dammtät
EX-G1 erbjuder vattentät prestanda som motsvarar IEC/JIS Protection Class 8 (IPX8) waterproofing, och kan användas i hela 60 minuter under vatten ända ner till ett djup på 3 meter (10 fot)*3.Kameran är också okänslig mot damm enligt IEC/JIS Protection Class 6 (IP6X) dustproofing.
*3. Baserat på Casios egna undersökningar.
Köldtålig
Kameran kan användas under förhållanden med temperaturer så pass låga som -10 °C (14 °F)*4
*4. Batteritiden förkortas om temperaturen blir väldigt låg.

Stöttålig och vattentät konstruktion
Utvändigt
• Kamerahus i rostfritt stål som står emot stötar
• Polykarbonat-lager för att skydda mot stötar i närheten av objektivet
• Remhållare som är gjord i gjutet zink och som på så sätt fungerar som stötdämpare
• Roterande lås på luckan som sitter för minneskortet
• Levereras med två typer av avtagbara stötdämpare
Invändigt
• Vattentätt lager av polykarbonat som även är belagt med glasfiber för att på så sätt även det klara stötar
• Låskonstruktion för att absorbera stötar och som minskar antalet skruvar.
• Högtalare och mikrofon med filter för att hålla vattnet ute
objektiv
• Objektivring av polykarbonat för att absorbera stötar i närheten av objektivområdet
• Glaslinsen är förstärkt med multi coating som är vatten- och ljusreflektionsavstötande
• Objektivfattning av elastiskt gummi för att kunna absorbera stötar
• Högt presterande material som skyddar objektivenheten mot stötar LCD-skärm
• Akrylplattan som skyddar LCD-skärmen är 1,5 gånger tjockare än på vanliga kameror
• Ett polykarbonatfäste för att absorbera stötar mot LCD-skärmen

BEST SHOT® -funktioner med speciella fördelar för en stöttålig och vattentät kamera

Intervallupptagning
Intervallfunktionen gör det möjligt för användaren att automatiskt fotografera eller filma under satta intervaller för att under tiden kunna ägna sig åt aktiviteter så som cykling, snowboard och vindsurfning*5. Med EX-G1 kan användaren ta imponerande aktionbilder som annars kan vara helt omöjliga att fånga. Intervallen kan sättas till 10 s, 30 s, 1 min eller 3 min, och för film 3, 10, 20 eller 30 min.
*5. Kräver eget stativ för montering av kamera.

Perfekt för en mängd utomhusaktiviteter
BEST SHOT-funktionen låter användaren ta vackra bilder bara genom att välja passande scenval. EX-G1 har ytterligare BEST SHOT-funktioner som ska passa olika utomhusaktiviteter, så som sceninställningar för “snö” och “strand”, som automatiskt justerar objekt som underexponeras på grund av för starka ljusförhållanden som uppstår av snö eller sol. Det finns också en sceninställning för fotografering under vatten som optimerar inställningar då undervattensfotografering annars tenderar att ge bilder med blåstick.

Länk: www.casio.se

Värmekameratillverkaren FLIR Systems vann den mycket prestigefyllda utmärkelsen DAME Award vid den internationella båttillbehörsmässan METS, som pågår i Amsterdam. Samtidigt lanserar den svenska generalagenten, Marinplus AB, två nya kameror för marint bruk från FLIR Systems.

FLIR M-serien är ett nytt högkvalitativt multisensorsystem för professionellt marint bruk. Den består av en värmekamera och en lågluxkamera inbyggd i en kompakt enhet. Den nya värmekameradelen ger upp till fyra gånger högre upplösning än tidigare system vilket ger kristallklara och tydliga bilder även i totalt mörker. Lågluxkameran ger en vanlig svartvit videobild som kan användas under såväl dagtid som skymning.

FLIR M-serien väger 4 kg och är bara 18 cm i diameter och 28 cm hög. Den kan monteras hängande eller stående och kan panorera 360° och tilta +/- 90°. Det gör att det går att montera den på valfri plats på ett fartyg. Om den används för att se bakåt går det att spegelvända bilden precis som en backspegel.

M-serien finns i två versioner:

• M-320L är bestyckad med en Vanadium Oxid Microbolometer värmekameradetektor med 35 mm lins och 320 x 240 pixlar. Betraktningsvinkeln är 20°.

• M-626L är bestyckad med en Vanadium Oxid Microbolometer värmekameradetektor med 35 mm lins och 640 x 480 pixlar. Betraktningsvinkeln är 26°.

• Bägge versioner har en lågluxkamera som fungerar ned till 100 µLux.

M-serien är extremt ruggad och kan användas i -25°C till +55°C. De är vattentäta (IP66), uppfyller MIL-Std-810E, klarar 100 knops vind och har en inbyggd defroster i linsen som säkrar användning även vid svår isbildning. M-serien levereras med en manöverpanel som kontrollerar alla funktioner. Flera manöverpaneler kan anslutas, en manöverpanel kan kontrollera flera kameror och det går även att styra kameran med en dator i ett nätverk.

FLIR M-serien är mycket lämplig för navigation, säkerhet, övervakning, man-överbord-situationer eller för att undvika pirater och har mycket lång räckvidd:

• M-626L upptäcker en människa i vattnet på ca 740 meter och en liten båt på ca 2 km avstånd.

• M-320L upptäcker en människa i vattnet på ca 560 meter och en liten båt på ca 1.6 km avstånd.

”FLIR M-serien är en kamera med prestanda som tidigare varit förbehållet militära applikationer. Nu går det att få en extremt tydlig bild av omgivningen oavsett ljus- eller väderförhållanden. Det blir helt enkelt säkrare till sjöss”, säger Christer Ullskog på Marinplus AB.

Priser
M-320L kostar 119 920 kr exkl moms.
M-626L kostar 159 920 kr exkl moms.
I samband med lanseringen i dag har FLIR M-626L vunnit det prestigefyllda priset METS Dame Awards.

FLIR HM-serien är en ny bärbar, vattentät och flytande värmekamera som kan användas av navigatörer, säkerhets- eller räddningspersonal på alla sorts fartyg och situationer. Den är lätt att ta med och perfekt för att övervaka eller söka efter något. Den ser lika bra på natten som på dagen och hittar det du söker snabbt! Till skillnad mot en ljusförstärkare fungerar HM-serien både på natten och på dagen oavsett ljusförhållandet och blir inte heller bländad av t.ex. en strålkastare eftersom den bara mäter temperaturskillnader. Kameran väger bara 660 gram och med uppladdade AA-batterier fås mer än 5 timmars driftstid och 15 dagars standbytid. Kameran är mycket enkel att använda ergonomiska och tydliga knappar på ovansidan.

HM-serien är helt vattentät enligt IP67, flyter i vatten, klarar ett fall från 1 meters höjd. Den finns i två modeller:
• HM-224 har 240 x 180 pixlar och kan användas mellan 0°C och +50°C.
• HM-324 XP+ har 320 x 240 pixlar och kan användas mellan -20°C och +60°C. Den kan även lagra bilder och video på ett SD-kort, kan föra över dessa till en pc med USB samt har en 2x digital zoom.
”FLIR HM-kameran gör det ännu säkrare till sjöss. I och med att alla kan använda kameran är den lika lämplig för en fiskebåt, patrullbåt eller på kappseglingsbåten”, säger Christer Ullskog på Marinplus AB.
Priser
HM-224 kostar 25 520 kr exkl moms.
HM-324 XP+ kostar 47 920 kr exkl moms.

Länk: www.marinplus.se

Nu utvecklar båtdesignern Bernt Lindquist Campus‐konceptet ytterligare ett steg. Nya Campus 7.4 är utvecklad med hans mångåriga erfarenhet av att bygga båtar med en unik hanterbarhet som grund. Den första Campusmodellen presenterades 1982. Ingen annan segelbåt har gått att hantera som en jolle och samtidigt haft kölbåtens trygga egenskaper.

– Många har frågat efter en lite större Campus. Utmaningen har varit att skapa en båt med mer komfort och samtidigt behålla de smidiga egenskaperna. Vi har löst detta genom att förstora båten försiktigt, säger Bernt Lindquist.

Nya Campus 7.4 har ett skrov som är 7,10 m x 2,45 m att jämföras med Campus 6.6 som är 6,20 m x 2,30 m. Bland annat genom att hålla ner skrovhöjden, göra en smart stabiliserande inredningslösning och bygga båten mer avancerat, kan vikten fortfarande hållas låg och smidigheten behållas.

– Fortfarande skall en person ensam kunna rigga utan mastkran och fortfarande kan båten smidigt trailas efter en personbil. De större måtten ger möjlighet att skapa en komfortabel bobåt. En annorlunda planlösning ger helt ny komfort för storleksklassen.

I den nya båten finns separat förpik med rejäla fullängdskojer. Garderober och stuvutrymmen. Matbord med plats för 4 personer. Pentry med möjlighet till tvålågigt kök och diskho. Plats för avskild WC med sjögarderob. Dubbelkoj med över 2 m längd. Utvändigt en genomtänkt och bekväm sittbrunn med gott om plats för 4 personer. Höga sarger vid sittbänkarna ger bekvämlighet och trygghetskänsla. Rorsman har 3 bekväma sittplatser att välja mellan. Smidig motorhantering genom en ny lösning.

Den nya planeringen ger också överlägset stora stuvutrymmen från sittbrunnen.

En liten Diva
– Grundidén med Campus har varit enkelhet. Enkel att segla, rigga, förvara och traila och allt till ett oslagbart pris. Diva båtar är kända för fart, smidig hantering, innovativa lösningar och ett fantastiskt hantverk.

– Nya Campus 7.4 kommer att byggas på vårt Diva‐varv och vi tar till vara all vår erfarenhet. Hon kommer att bli exklusivare än de mindre Campusbåtarna i utförandet. Divans exklusiva träarbeten och avancerade byggmetod kombineras med Campus enkla hantering. Sammantaget skapar vi en ny sorts segelbåt.

Vill man vara med från början betalar man en bokningsavgift på 4 000 kr och får köpa båt till introduktionspriset 288 800 kr. Planerad leverans är sensommar 2010.

Preliminära data:
Längd över allt 7,45 m
Skrovlängd 7,10 m
Bredd 2,45 m
Djupgående 0,3 /1,55 m
Deplacement 900 kg
Segelytor
Storsegel 13,25 kvm
Fock 9,30 kvm
Kojer 4 st.
Rekommenderad motor 5 kw / 6 hk

Länk: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Per-Olof Kättström 08:29:26 2010-02-08

En efterlängtad båt, men vem vågar beställa, utan att ens ha sett ritningen? De måste nog tillverka ett visningsexemplar innan det blir fart på beställningarna.

lejf andersson 17:02:02 2010-02-08

blir den lika fuskbygge som 650 an där det finns inga räta vinklar kanske en vintirig som gjort pluggen??

Mackan 18:49:08 2010-07-11

När kan vi foton och dyl. på skapelsen? Eller se den i verkligheten?

Scanias nya R-serie har utsetts till International Truck of the Year 2010, som är lastbilsbranschens mest prestigefyllda utmärkelse. I juryns motivering framhålls bland annat den nya R-seriens aerodynamiska utformning, driftsekonomi och det unika stödsystem som sporrar föraren till ett effektivare körsätt.

– Ständiga förbättringar är ett bärande element i Scanias strategi och präglar även produktutvecklingen. Att den nya R-serien utsetts till International Truck of the Year bekräftar att vi lyckats med målsättningen att varje nyhet som Scania lanserar ska bidra till ökad produktivitet, sänkta driftskostnader och förbättrad förarkomfort, säger Scanias VD Leif Östling.

– Juryns motivering stämmer med de positiva reaktioner vi får från våra kunder. Den nya R-serien ligger helt rätt i tiden, säger Leif Östling.

Juryns ordförande Gianenrico Griffini kommenterar:

– Under denna ytterst besvärliga period för bilindustrin och särskilt för tillverkarna av tunga fordon i Europa har Scania tagit fram en toppmodern lastbil som höjer ribban vad gäller bränsleekonomi, köregenskaper och transportekonomi.

Utmärkelsen International Truck of the Year 2010 överlämnas till Scania i december detta år. Den tilldelas varje år den lastbilsmodell som starkast bidragit till att effektivisera vägtransporterna. Juryn som består av ledande branschjournalister från 22 europeiska länder skriver bland annat i sin motivering:

”Den nya R-serien bygger på framgångarna hos föregångaren, som utsågs till Truck of the Year 2005. Juryn imponeras inte minst av den fortlöpande utvecklingen.

Senaste versionens mer aerodynamisk hyttform minskar inte bara bränsleförbrukningen utan ökar även luftflödet genom motorrummet, vilket förbättrar motorns kylning – något som blir särskilt viktigt vid övergången till nästa generations dieselmotorer som ska uppfylla Euro 6-kraven. Det omkonstruerade automatiserade växlingssystemet Scania Opticruise som introduceras på den nya R-serien uppskattas också för sina snabbare och mjukare växlingar och mer intelligenta växlingsstrategi.

Jurymedlemmarna berömmer vidare Scania Driver Support (utvecklat för R-serien) som de flesta i juryn ser som ett nyskapande fortbildningsverktyg som kontinuerligt och proaktivt analyserar förarens beteende under körning. Systemet bedömer bränsleförbrukningen, hur effektiv körningen är och körtekniken som helhet genom ett enkelt men effektivt betygsystem med stjärnor som sporrar föraren att göra sitt bästa. Sist men inte minst imponerar R-seriens nya inredning med den senaste instrumentpanelen, den höga komfortnivån och ergonomin.”

Världsnaturfonden WWF och Trygg-Hansa ingår ett strategiskt partnerskap för att stärka insatserna för klimatet och miljön. Samarbetet spänner bland annat över forskningsprojekt på Arktis, i Östersjön, nya klimatinnovationer och utveckling av försäkringar med miljöprofil.

WWF och Trygg-Hansas moderbolag, RSA, ingår i dag ett globalt klimatpartnerskap. Partnerskapet ska mynna ut i både nationella och globala initiativ – däribland en rad forskningsprojekt – som exempelvis fokuserar på utvecklingen i Arktis och i Östersjön. Initiativen ska utvecklas och genomföras lokalt på den globala försäkringskoncernens olika marknader och får därför stor betydelse, både för WWF:s aktiviteter och för Trygg-Hansas fortsatta CSR-arbete.

– Det är viktigt att arbeta med gemensamma krafter om klimatfrågan ska lösas. WWF vill samarbeta med utvalda företag som aktivt vill göra en skillnad. Trygg-Hansa har en klar och tydlig ambition inom klimatområdet, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF i Sverige.

Som en del av partnerskapet kommer WWF och Trygg-Hansa att granska och analysera försäkringsrisker som kan uppstå till följd av klimatförändringarna och få betydelse för både privatpersoner och samhället. Nya produkter med miljöprofil ska också tas fram. Samtidigt vill WWF även bistå Trygg-Hansa med att optimera koncernens interna klimatarbete. Det handlar inte minst om klimatinnovationer och andra initiativ som kan sänka företagets CO2-utsläpp.

– Det ska bli otroligt spännande att arbeta tillsammans med WWF. Till exempel kommer vi stödja forskningsprojekt i Arktis och Östersjön för att säkra en mer hållbar samhällsutveckling. Vi kommer också att ta fram nya smarta innovationer och klimataktiviteter för skolbarn så att framtida generationer blir bättre rustade att tackla klimatutmaningarna. Med det nya partnerskapet, tillsammans med en av världens största och mest inflytelserika miljöorganisationer, får vårt klimatarbete ännu större räckvidd och genomslagskraft, säger Rickard Gustafson, vd Trygg-Hansa.

Gemensamt fokus på Arktis under COP15
Under FN:s klimatförhandlingar i Köpenhamn i december kommer det globala partnerskapet mellan WWF och RSA även att ta fysisk form. Vid Ströget i Köpenhamn ska till exempel ett arktiskt tält sättas upp med aktiviteter som belyser konsekvenserna av klimatförändringarna i Arktis. Tältet, som kan ta emot 150 besökare, kommer att vara en av WWF:s många satsningar under COP15.

– En omfattande rapport från WWF, som lanserades i september 2009, visar att konsekvenserna av uppvärmningen i Arktis blir långt allvarligare än vad som tidigare förutspåtts av bland andra FN:s klimatpanel (IPCC). Rapporten understryker tydligare än någonsin tidigare, hur avgörande det är att världens politiker agerar nu. Förändringarna i Arktis är ett globalt problem, som kommer att påverka miljoner människor över hela jorden. Vi är glada över att Trygg-Hansa och RSA har valt att stötta vårt arbete, säger Lasse Gustavsson.

Länk: www.wwf.se

Göran Lindstedt tillträder som VD i Briggen Tre Kronor den 1 december 2009. Göran Lindstedt är civilekonom och har tidigare varit VD bla i Stockholm Water Festival AB, Svenska Turistföreningen AB, Hemfrid i Sverige AB och Seglarhotellet i Sandhamn AB.

– Vi är mycket glada över rekryteringen av Göran Lindstedt som har en gedigen och framgångsrik bakgrund som VD i ett antal tjänsteproducerande företag som utvecklats väl under hans ledning. Briggen Tre Kronor AB har det senaste året introducerats på marknaden och står nu inför nästa steg i utvecklingen mot ett växande och lönsamt företag. Vi är övertygade om att Göran Lindstedt är rätt person att leda detta arbete, säger Thomas Flinck, styrelsens ordförande.

– Briggen Tre Kronor har ett starkt varumärke, och en stor potential att med detta som grund utvecklas till en attraktiv partner för företag och organisationer i Östersjöregionen, där bolaget med fartyget redan är en suverän plattform för kommunikation och möten. Jag ser fram emot att få vidareutveckla detta, nu närmast när briggen är inbokad som representationsfartyg under klimatmötet i Köpenhamn, säger Göran Lindstedt.

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på att stimulera tillväxt och entreprenörskap, främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap. Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer. Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten är några exempel på framgångsrika möten och evenemang under 2009.

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.

Nu finns det ett nytt kromkit till Volvo Pentas IPS-motorer för den som vill att båten ska se riktigt tuff ut även under motorrumsluckan. I över 25 år har företaget Walker Engineering i Sun Valley, Kalifornien, designat, byggt och sålt luftfilter med höga prestanda och ventileringssystem för vevhusen till marinmotorer. Nu har företaget även expanderat sitt sortiment så att motorerna kan få ett fräckt utseende också.

Samma höga kvalitet som i Walker AIRSEP och Everquiet Air Filter Silencers finns nu även i handarbetat, rostfritt stål. Det är designat för Volvo Penta IPS D4 och D6 motorer och finns i tre olika varianter.

Tillverkaren uppger själv att kiten passar båtar som Tiara, Cruisers, Regal och andra IPS-försedda farkoster. Vi kan även tänka oss Nord West, Nimbus, Forbina, Delta, Aquador och många andra skandinaviska båtar…

Länk: www.walkerairsep.com

Idag startar METS 2009 – den största upplagan någonsin av marinbranschens egen favoritmässa. På METS (Marine Exhibition Trade Show) i Amsterdam, som inte är öppen för allmänheten, visas alla nya marina tillbehör från över 1 200 företag från hela världen. I år presenteras en lång rad nya elektroniska instrument, nya färger, räddningsutrustning och mycket mer. “Vanliga” besökare kan följa mässan på Internet via mässans hemsida.

Mässarrangören Amsterdam RAI har verkligen lyckats entusiasmera marinbranschen att ställa upp på denna fackmässa, som i år är inne på sin 22:a årgång. Utställningsytan har utökats och antalet utställare är det högsta någonsin med totalt 1 232 företag. Antalet förstagångsutställare är hela 193 företag på själva METS och 33 stycken i SuperYacht Pavilion.

METS 2009 hålls 17–19 november på Amsterdam RAI utställningscentrum.

– I dessa ekonomiskt svåra tider hade vi verkligen inte väntat oss ett rekordhögt deltagande på METS 2009, säger Irene Dros, projektledare för METS.

– Det är ett fantastiskt uppmuntrande tecken av den fighting spirit som finns i vår industri när vi ser hur många som vill vara med och göra affärer på METS. Jag tror att METS 2009 kan ses som ett hoppfullt ljus hos marinindustrin, som har bestämt sig för att vara proaktiv och försöka satsa sig fram i ljusare tider.

METS har i år fått en delvis ny layout. Det gäller inte minst SuperYacht Pavilion, som finns i Elicium bygganden. Den nya layouten ger mer utrymme åt både utställare och besökare och ett utökat utrymme för utställningen av tillbehör som tävlar i Design Award METS (DAME).

METS är världens största branschmässa för marina tillbehör. Den organiseras av Amsterdam RAI i samarbete med ICOMIA (International Council of Marine Industry Associations).

Den totala utställningsytan är cirka 52 000 m². Sverige är ett av de länder som sedan många år har en egen paviljong, där de flesta av de svenska utställarna är samlade. Övriga landspaviljonger representerar: Australien, Danmark, Finland, Frankrike, Kanada, Italien, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Spanien, Turkiet, Tyskland, Storbritannien och USA.

– Som brukligt är arrangerar Sweboat den svenska paviljongen. I år är det 25 företag, utöver Sweboat, som deltar i paviljongen och samsas på 540 m2. En något mindre paviljong än de senaste åren, men med en bra och bred palett av det utbud som den svenska tillbehörsbranschen representerar. Två företag är med för första gången, de andra har allt från ett till många år bakom sig i paviljongen, säger Annika ”Nicke” Lindqvist, METS-ansvarig hos Sweboat.

Länk: www.metstrade.com

Idag inleds MR-dagarna 2009 på Stockholmsmässan. Årets tema är ”Mänskliga rättigheter och klimatkrisen” och tillsammans med WWF och GlobalFOCUS har MR-dagarna bjudit in den kinesiska klimatentreprenören Huang Ming som huvudtalare. Huang Ming driver företaget Himin Solar Energy Group, en av världens största tillverkare av solenergiprodukter och som just nu bygger världens första stad med enbart solenergiförsörjning.

– I den pågående debatten ligger fokus på allt det negativa med klimathotet och inte på de möjligheter vi faktiskt har att förändra situationen. Här har vi nu ett fantastiskt exempel på någon som fokuserar på det positiva och hela tiden drar loket framåt. Budskapet till Reinfeldt inför mötet med Hu Jintao om två veckor är att det är hög tid för det svenska ordförandeskapet att inte se Kina som ett problem utan som en viktig partner för framtidens lösningar, säger Arne Forstenberg, VD för GlobalFOCUS och Stefan Henningsson, klimatchef på Världsnaturfonden WWF.

Huang Ming har en fascinerande historia bakom sig. Innan 1994 arbetade han inom oljeindustrin men insåg att branschen inte hade någon framtid och valde då att satsa på solenergi och startade eget företag. Idag sysselsätter Himin Solar Energy Group 7 000 personer i världens största produktionsanläggning för solvärmesystem i Dezhou i Kina, omsätter mångmiljardbelopp och når ut till tiotals miljoner människor med sin teknik..Han är även medlem i den kinesiska kongressen och en av huvudpersonerna bakom Kinas nya lag om förnyelsebar energi.

– Många ser Kina idag enbart som en av de största miljöbovarna och känner inte till att det också är här som de största framstegen görs inom hållbar energiförsörjning. Huang Ming visar hur en av pusselbitarna till att garantera Syd rätten till utveckling utan att förvärra klimatkrisen ser ut, säger Caroline Matsson, projektledare för MR-dagarna.

Länk: www.mrdagarna.se

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 6 personer omkom genom drunkning under oktober månad i år jämfört med 9 personer under oktober 2008.

Totalt har 68 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 90 personer under samma period förra året.

2009 oktober 2008

3 övriga 3

1 fritidsbåt 4

1 bad 1

– fritidsbåt, utländsk 1

1 båt, utländsk –

6 totalt 9
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2009.

4/10, Övriga, dyk
Ramsmoraviken, Värmdö, AB-län
En 33-årig man från Södertälje omkom i en dykolycka. Mannen fick problem vid dykningen och steg upp mot ytan för snabbt. Han svimmade av och innan dykledaren hann få tag på honom, hade han sjunkit medvetslös mot botten.

11/10, Övriga
Ekerö, AB-län
En 53-årig man hittades död i vattnet utanför Ekerö. Polisen fastställde senare att personen omkommit genom drunkning.

16/10, Båt
Söder om Öland, Öland, H-län
En rysk man saknas efter att ha fallit överbord från ett ryskt handelsfartyg i vattnen söder om Ölands kust. Mannen är ännu inte återfunnen och befaras ha drunknat.

20/10, Fritidsbåt/fiske
Vänern, Säffle, S-län
En 52-årig man saknas på Vänern utanför Säffle. Mannens båt hittades tom en dryg halvmil från stranden, men trots sökningar med dykare och helikopter har man inte hittat mannen.

28/10, Övriga
Badhusparken, Östersund, Z-län
En man drunknade efter att, av okänd anledning, ha hamnat i vattnet. Vittnen som såg mannen i vattnet slog larm. Räddningsförsök gjordes på plats men mannen konstaterades senare avliden på Östersunds sjukhus.

30/10, Bad
Bali
En 40-årig man drunknade på Bali då han överraskades av en jättevåg när han var ute och badade.

Kommunstyrelsen i Värmdö kommun har antagit en startpromemoria för detaljplanearbetet i Stavsnäs vinterhamn – den viktigaste hamnen i mellanskärgården. Här hanteras året runt stora mängder gods och persontrafik till skärgårdsöar som Sandhamn, Nämdö och Runmarö.

Men hamnen är i behov av utveckling, både på land- och vattensidan. Därför ska en del av området nu detaljplaneras, i syfte att kunna anlägga gästhamn och marina med tillhörande servicebyggnader för till exempel restaurang, café och turistinformation. Djurö vårdcentral har också visat intresse för lokaler i hamnen, som är lättillgänglig för skärgårdsborna.

Preliminärt kan detaljplanen bli klar under 2011.

4001 öar av Sveriges totalt 98 372 havsöar ligger i Bottenvikens skärgård dvs i de fem kustkommunerna Skellefteå, Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda.

Vid en översyn av antalet öar i området som är gjord av Alf Harju, www.bottenviken.se visade det sig att sättet att räkna kommunerna emellan skilde sig åt, det var ytmässigt olika definitioner på vad som är en ö. När han jämförde de olika kommunernas antal öar var det något som inte stämde.

– Jag fick en fråga om varför www.bottenviken.se hade uppgett att Piteå skärgård har 70 öar och Piteå kommun 550 öar. Vad och vem hade rätt? Spontant var mitt svar att det totala antalet 550 troligen är alla öar med holmar och skär. Men var går gränsen mellan en ö, holme och ett skär?

Alf Harju talade med Metria/Lantmäteriet, sjöfartsverket, tillväxtverket, Skärgårdsstiftelsen m.fl. om detta och alla är inne på samma definition vilket innebär att en ö, är en landmassa, omfluten av vatten, och större än 20 m². Någon definitiv beskrivning av skillnaden på en ö, ett skär eller en holme finns inte i detta sammanhang.

Enligt det gamla sättet att räkna hade tex Luleå 742 öar och nu 1312.

Med anledning av detta har Bottenvikens skärgård omvärderat uppgifterna om antalet öar i skärgården och enligt det för oss nya sättet att räkna blir det totala antalet öar i Bottenvikens skärgård 4001 st.

Fördelat på kommuner är antalet:
Haparanda skärgård: 652 öar
Kalix skärgård: 792 öar
Luleå skärgård: 1312 öar
Piteå skärgård: 550 öar
Skellefteå skärgård: 695 öar

”Bottenvikens skärgård” är ett samarbete mellan kommunerna Skellefteå, Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda.

Länk: www.bottenvikensskargard.se

BIlden:
Vi arbetar med att utveckla Bottenvikens skärgård: från vänster Göran Wallin Luleå, Per Lenndin Piteå, Tomas Öhlund Skellefteå, Ann-Marie Andersson Kalix, Ulrika Rönnlund Skellefteå, Göran Wigren Haparanda. Foto: Bottenvikens skärgård.

I dag lämnar utredningen Tredje sjösäkerhetspaketet (N 2009:5) sitt delbetänkande “Tredje sjösäkerhetspaketet. Hamnstatskontrolldirektivet, Övervaknings¬direktivet, Flaggstatsdirektivet (SOU 2009:90)” till infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Enligt utredningen kan direktiven i huvudsak införlivas i svensk rätt genom ändringar i myndighetsföreskrifter. På ett antal områden föreslås dock ändringar i lag och förordning.

Utredningen har i sina direktiv fått i uppdrag att bland annat föreslå hur fem EU-direktiv på sjösäkerhetsområdet bör genomföras i svensk rätt. I delbetänkandet behandlas tre av dessa fem EU-direktiv.

Hamnstatskontrolldirektivet, 2009/16/EG
Det omarbetade hamnstatskontrolldirektivet innebär bland annat ändringar i dagens inspektionskrav i hamnar och stärker också gemen¬skapens möjligheter att hindra fartyg från att anlöpa gemenskapens hamnar. Utredningen föreslår ett utökat bemyndigande till Transportstyrelsen som dels innebär att Transport¬styrelsen är den behöriga svenska myndigheten enligt hamn¬statskontroll¬direktivet, dels att Transportstyrelsen direkt åläggs att vid hamnstatskontroller av utländska fartyg följa det nya hamnstatskontrolldirektivet.

Övervakningsdirektivet, 2009/17/EG
Enligt direktivet ska medlemsstaterna utse en eller flera behöriga myndigheter för mottagande av fartyg i behov av assistans. Utredningen föreslår att Transportstyrelsen utses till sådan behörig myndighet i Sverige. Transportstyrelsen får därmed i uppdrag att utarbeta planer för mottagande av fartyg i behov av assistans och får ansvar för beslut om mottagande av sådana fartyg. Med hänsyn till Kustbevakningens och Sjöfartsverkets ansvar för miljö- respektive sjöräddningstjänst ska Transportstyrelsen i sitt uppdrag samråda med dessa myndigheter.

Sjöfartsverket föreslås även fortsatt vara ansvarig myndighet i Sverige för SafeSeaNet, gemenskapens system för informationsutbyte för sjötrafiken.

Flaggstatsdirektivet, 2009/21/EG
Utredningen lämnar förslag på hur Sverige bör hantera direktivets krav på så kallad flaggstatsrevision. Vidare föreslår utredningen att Transportstyrelsens sjöfartsavdelnings verksamhet, varigenom Sveriges skyldigheter som flaggstat fullgörs, ska vara underkastad ett certifierat kvalitetsledningssystem.

Fortsatt arbete
Utredningen fortsätter nu arbetet med slutbetänkandet som ska överlämnas senast den 31 mars 2010. Det kommer i huvudsak att innehålla förslag till hur olycksutredningsdirektivet, 2009/18/EG och klassdirektivet, 2009/15/EG om så kallat klassificeringssällskap – ska införlivas i svensk rätt.

Sveriges kommuner och landsting, SKL, har i ”Öppna jämförelser 2009 gymnasieskola” jämfört resultaten för gymnasieskolorna i Sveriges 290 kommuner. Överst på listan för Stor-Stockholms samtliga gymnasier finns Marina läroverket i Stocksund, en gymnasieskola med en tydlig marin profil.

Gymnasieundervisningen bedrivs delvis ombord på skolans fartyg. Under utbildningen får eleverna göra en långsegling med segelfartyget ”Älva” som just nu befinner sig på Teneriffa.

SKL:s ranking bygger på tre delar: Genomströmning (andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 3 år), Betyg (genomsnittlig betygspoäng med slutbetyg) samt Behörighet (andel elever med grundläggande behörighet till universitet och högskola). Marina läroverket toppade med högst indexpoäng i samtliga tre delar.

”Vi lyckas därför att vi har fantastiskt duktig och engagerad personal med ett personligt engagemang för eleverna. Vi är bra på att få med alla elever och få dem att känna sig sedda och hörda. Den segling som ingår i gymnasieutbildningen spelar en särskild betydelse för sammanhållningen och trivsel bland våra elever på skolan.” säger VD Kerstin Wejlid

Resultatet av rankingen betyder naturligtvis väldigt mycket för skolan och vi är mycket stolta. Det är ett kvitto på att vi lyckas och att vi gör ett bra jobb, säger rektor Per Lindberg. Skolan storlek är bra och gör det möjligt att erbjuda både trygghet och kamratskap. Skolan är ändå tillräckligt stor för att ge möjlighet till intressanta, rika och varierande upplevelser.

Vinsten av seglingarna som ingår i gymnasieutbildningen är många. Där skapas en enorm gemenskap och kunskapsinhämtning sker på ett praktiskt- och upplevelseplan. ”Som att vandra i läroboken” sa en elev om besöket på den afrikanska ögruppen Kap Verde. Eleverna är uppdelade i vaktlag och undervisning varvas med att bistå byssan med matförberedelser varvat med att stå till rors och navigera. Undervisning och samtal om upplevelser, studiebesök och utbyte med elever i olika länder pågår hela tiden ombord. Närvaron är 100% och ibland bedrivs undervisning på lördagar och söndagar. Den stora vinsten är att ha förmånen att kunna kombinera teori och praktik.

SKLs skolranking finns i sin helhet på: http://www.skl.se/jamforgymnasieskola