Nyheter

Trots spekulationer om att det skulle bli svårt att fylla Oslos båtmässa i vår har arrangörerna nu presenterat en optimistisk information där de säger att allt är bra inför mässan och att den blir av. – Vi är mycket nöjda med mässan och det intresse som den tilldrar sig. Tre hallar är nästan fyllda och anmälningarna fortsätter att ticka in, säger mässchef Merete Rustad.

– De största aktörerna är redan på plats. Erling Sande AS, Brunswick Marine AS, AS Kellox, Lunde Båt AS, Windy Boats AS, Goldfish Boat AS, Hydrolift AS och NB Marine AS har anmält sig.

– Det blir flera världs- och Norgepremiärer på mässan. PÅ tillbehörssidan är redan ett stort antal utställare inom elektronik klara, flera bryggleverantörer och övriga utställare är också på gång, fortsätter Rustad.

Mässan, som heter Sjøen for alle 2010, får också en delvis ny layout med flera nya upplevelser för besökarna.

Sjøen for alle 2010 arrangeras 12-21 mars på Norges Varemesse i Lillestrøm.

Nu lanserar Honda BF225/200/175, stora utombordsmotorer med bättre prestanda och bränsleekonomi som även är NMEA 2000-kompatibla. Efter lanseringen i juli av den nya utombordaren BF60 lanserar Honda nu ett nytt reviderat modellprogram, BF225/200/175, med fyrtakts V6-utombordsmotorer. Prestanda hos de nya V6-motorerna har förbättrats ytterligare, framför allt topphastigheterna, genom ett växelhus med helt ny profil som konstruerats särskilt för att minska motståndet under vattenytan.

Det nya växelhuset i kombination med Hondas unika PGM-FI™-teknik (1) och exklusiva BLAST™-teknik (2) ger en motor som är kraftfull i hela varvtalsregistret.

Därmed förbättras startprestanda och prestanda under snabba accelerationer från låga och mellanhöga hastigheter. Ett nytt hydrodynamiskt växelhus med finslipad utformning förbättrar den totala prestandan. En ny antikavitationsplatta minskar mängden vattenstänk ytterligare under körning. Vattenintagets nya utformning förbättrar vattenintaget och motorkylningen.

Honda är pionjär inom den moderna tekniken för fyrtakts utombordsmotorer och har nu även försett den nya serien V6-utombordsmotorer med företagets patenterade styrsystem för låg bränsleförbrukning.

Genom att utöka det bränslesnåla förbränningsintervallet bidrar ECOmo (3) till de nya motorernas låga bränsleförbrukning. Bränsleförbrukningen regleras noggrant av en O2-sensor i avgasröret. Denna mycket avancerade teknik ger de nya utombordsmotorerna BF225/200/175 en förstklassig (4) bränsleekonomi vid marschfart (5).

Eftersom avancerad elektronisk displayutrustning blir allt vanligare i alla typer av båtar har Honda strävat efter att utombordsmotorerna även fortsättningsvis ska uppfylla kundernas behov. De nya utombordsmotorerna BF225/200/175 följer kraven i den internationella standarden NMEA 2000 (6) och är därmed kompatibla med ett brett utbud av elektronisk utrustning för marin användning. Denna internationellt erkända standard har utvecklats av NMEA och samlar kommunikationsprotokoll för marin elektronisk utrustning.

Ny O2-sensorspecifikation garanterar noggrannare kontroll över bränsleförbrukningen. Användningen av gummikransar kring avgasportarna minskar risken för att vatten tränger in till O2-sensorn.

Ordförklaringar
(1) PGM-FI™: Flerports programmerad elektronisk bränsleinsprutning.
(2) BLAST™: Ett exklusivt styrsystem som justerar tidpunkten för tändningen avsevärt och optimerar luft/bränsle-blandningen för maximalt vridmoment vid acceleration.
(3) ECOmo: Funktion som förbättrar bränsleförbrukningen signifikant under marchfart utan att kompromissa med prestandan.
(4) Hondas egna tester och beräkningar.
(5) 3000 rpm till 4500 rpm
(6) National Marine Electronic Association

Länk: www.honda.se

Scania och Vale Soluções em Energia S.A. (VSE) har tecknat en avsiktsförklaring om samarbete för utveckling av ny teknik för etanol- och gasdrivna industrimotorer för den brasilianska marknaden. VSE planerar att utveckla och tillverka en serie motorer för stationär drift (s k single speed) som ska baseras på Scanias grundmotorer.

Det handlar om motorer som används för generering av elektricitet och för drivning av pumpar och kompressorer i maskiner inom till exempel gruvnäringen och jordbruket.

– Den brasilianska marknaden för stationära motorer i de aktuella segmenten uppskattas till cirka 3 000 motorer per år. Ett framgångsrikt partnerskap mellan Scania och VSE har därför en stor kommersiell potential, säger Robert Sobocki, Senior Vice President och chef för Scania Engines.

Scania, som har mer än 20 års erfarenhet av etanoldrift, ska förutom att leverera grundmotorerna bistå med kompetens för utprovning och utvärdering av tekniken.

I Brasilien finns stor tillgång till de råvaror, till exempel sockerrör, som används för att tillverka alternativa bränslen med mycket låg klimatpåverkan och utan konflikt med livsmedelsproduktionen.

Vale Soluções em Energia ingår i den brasilianska Vale-gruppen, som är ett av världens största gruvföretag, och fokuserar på utveckling av nya tekniska lösningar för att minska klimatbelastningen vid utvinning av kol, liksom på användning av förnyelsebara bränslen.

Principöverenskommelsen mellan Scania och VSE undertecknades i närvaro av Sveriges näringsminister Maud Olofsson och Brasiliens energiminister
Edson Lobão, som under torsdagen besökte Södertälje för att bland annat ta del av Scanias arbete med att minska klimatpåverkan från sina produkter.

Ett av marknadens mesta navigationsprogram för PC datorer har kommit i ny version: 4.5.40 Den nya versionen kan laddas ner från Internet gratis för dom som köpt programmet efter 1 januari 2007. Den nya versionen är kompatibel med Microsofts nya operativsystem Windows 7.

Fugawi Marine ENC versionen har också utökat stöd för GRIB filer (vind och väderdata). Väderdata kan hämtas gratis från flera olika ställen och hämtningen sker genom automatiskt genererat E-postmeddelande av Fugawi Marine ENC, utan att användaren behöver ställa in eller skriva in adresser.

Det nya programmet visas på båtmässorna våren 2010. Fugawi Marine ENC och Fugawi Global Navigator fungerar lika bra i en Mini PC för under 3000 kronor som i en stor och dyr LapTop.

Länk: www.soltek.se

Italienska Ferretti Group – en av världens största tillverkare av fritidsåtar – håller på att struktureras om på grund av finansiella problem. Upp till 300 jobb kan försvinna beroende på hur Ferretti Group löser sina problem, enligt den internationella branschntidningen IBI Magazine.

Indirekt kan det handla om så många som 400-1 800 personer som förlorar jobbet om omstruktueringen följer en plan som presenterats av en konkursförvaltare. Alternativet är dock betydligt värre och en konkurs skulle kunna få svåra följder för Ferretti, som äger mycket välkända varumärken som Riva, Ferretti, Pershing, Bertram och CRN.

En av följderna av de pågående räddningsförsöken är att ett annat känt båtmärke, italienska Apreamare, troligen säljs av Ferretti Group. Ytterligare försäljningen kan komma att omfatta andra kända märken eller att märken som Riva, Ferretti Yachts och Pershing tillverkas och ägs av samma bolag. Riva är för övrigt ett av världens mest kända båtmärken, men har en tillverkningsvolym på under 100 båtar per år.

I januari blev det känt att Ferretti hade svårt att betala tillbaka sina stora skulder. I juli omstrukturerades skulderba och en konkursförvaltare kopplades in.

Ferretti Groups nio varumärken omfattar Ferretti Yachts, Pershing, Itama, Bertram Yacht, Riva, Apreamare, Mochi Craft, Custom Line och CRN. Gruppen grundades 1968 av ordföranden för Ferretti Group, Norberto Ferretti.

Volvokoncernen lanserar Commute Greener, en ny onlinetjänst som hjälper pendlare att bli mer miljömedvetna. Tjänsten nås via mobiltelefonen eller en webbplats på Internet och pendlaren kan snabbt se hur mycket utsläppen av koldioxid minskar vid till exempel samåkning. Volvos hemstad Göteborg blir först i världen med att beställa tjänsten till sina anställda.

När pendlaren har laddat ner applikationen, till exempel från iPhones App Store, kan mobiltelefonen användas till att registrera vilka färdsätt som används för resor till och från arbetet. Datorprogrammet räknar ut hur mycket koldioxid som släpps ut vid olika färdsätt, till exempel bil, tåg, buss, båt eller cykel.

Tjänsten ger också ett socialt nätverk för utbyte av erfarenheter och för tävlingar mellan kollegor, vänner och familjemedlemmar om hur mycket du kan minska koldioxidutsläppen.

”Våra tester visar att individer snabbt kan minska sina koldioxidutsläpp med mer än 30 procent med hjälp av Commute Greener”, säger Magnus Holmqvist på Volvo IT.

Commute Greener har redan börjat användas inom Volvokoncernen. Nu ska samma verktyg även göra det möjligt för 2000 anställda inom Göteborgs Stad att urskilja det mest effektiva och miljövänliga sättet att pendla i olika situationer och att förändra sina pendlingsvanor.

”Commute Greener är ett verktyg som stadens anställda kan använda för att föregå med gott exempel när det gäller att förverkliga stadens miljömål”, säger Eva Rhodin som ansvarar för Trafikkontorets arbete med att öka efterfrågan på hållbara transporter.

Commute Greener är också en viktig del i Volvos övergripande miljöarbete.

”Volvo har arbetat med miljöhänsyn sedan 1972. Nu ser vi det som en viktig uppgift att engagera individer”, säger Niklas Gustavsson, ansvarig för miljöfrågor och myndighetskontakter på AB Volvo.

Tekniken bakom Commute Greener ligger helt i linje med FN:s initiativ när det gäller klimatförändringarna.

”FN har tydligt uttryckt att innovation och teknik spelar en viktig roll. Regler och överenskommelser spelar en annan viktig roll. Men i slutänden är det de val som du och jag gör som verkligen kan göra skillnad”, säger Niklas Gustavsson.

För närvarande kan privatpersoner ladda ner Commute Greener som en applikation för mobiltelefoner av märket iPhone. För att kunna ladda ner programmet till andra mobiltelefoner krävs att en stad, ett företag eller en organisation har beställt tillgång till tjänsten för sina invånare, kunder eller medarbetare. På webbplatsen http://www.CommuteGreener.com finns mer information.

Sjöhistoriska museet har beslutat att k-märka ytterligare 18 fritidsbåtar i Sverige. Museet vill på så sätt uppmuntra de som äger, vårdar, brukar och därmed bevarar en bit kulturhistoria. I maj i år k-märktes de första åtta fritidsbåtarna. Nu läggs ytterligare 18 till listan över kulturhistoriskt intressanta fritidsbåtar.

– Vi hoppas att k-märkningen ska höja statusen på de äldre fritidsbåtarna. Få länder har så många bevarade träbåtar som Sverige och det finns ett stort intresse såväl nationellt som internationellt, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Under första halvan av 1900-tal fanns många träbåtsvarv med framstående konstruktörer runt om i landet. I folkhemmets tid utvecklades båtlivet till en folkrörelse genom en stor mängd ideella båtklubbar.

K-märkningen är en ren kulturhistorisk värdering, utan kopplingar till lagstiftningar eller andra regelverk.

FÖLJANDE 18 FRITIDSBÅTAR HAR NU BLIVIT K-MÄRKTA:

Motorbåten ”Josefin” från 1963 – KNIVSTA, Uppsala län
En snipa som är välbevarad och i gott skick. Konstruerad och byggd av Rune Berntsson, Strömstad.

Segelbåten ”Mia” från 1961 – TORSBY, Värmlands län
En ungdomsbåt i mycket gott skick. Den berättar om ett allt folkligare seglarliv från senare tid. Konstruktör Gösta Svensson, byggd på Säffle båtbyggeri.

Motorbåten ”Graziella” från 1932 – TÄBY, Stockholms län
Ritad av den välkände C G Pettersson. Båten har underhållits omsorgsfullt och återställts till sitt ursprungliga utseende. Byggd på Fröbergs varv, Lidingö.

Segelbåten ”Taifun” från 1948 – SOLLENTUNA, Stockholms län
En god representant för den senare typen av skärgårdskryssare där regeln utnyttjats till fullo. Den aktuella båten är konstruerad av en av de främsta på området, Knud H Reimers. Taifuns skick är dessutom gott. Byggd på Bröderna Erikssons båtvarv i Strängnäs.

Segelbåten ”Fair Wind” färdig 1948 – LIDINGÖ, Stockholms län
En god representant för kustkryssare konstruerade av Åke Améen, kända för sin goda sjöduglighet. Stora delar av båten är i ursprungligt skick samtidigt som åtgärden att redan 1958 plasta skrovet är en kulturhistoriskt intressant årsring. Byggd i Rossätra, Vätö.

Segelbåten ”Aurora” från 1961 – ÖSTHAMMAR, Uppsala län
En havskryssare med många bibehållna originaldetaljer. Konstruerad och byggd av Harry Hallberg, Ellös, Orust.

”Fiorella” från 1912 – LIDINGÖ, Stockholms län
En av mycket få exemplar av de tidiga snabbgående motorbåtarna. Dess historia såväl som det unika originalskicket gör båten i högsta grad skyddsvärd. Konstruktör C G Pettersson, byggd hos Bröderna Larsson, Kristinehamn.

”Pärlan” från 1961– GÖTEBORG, Västra Götalands län
En entypsbåt konstruerad i Norge av Thorvald Gjerdrum. Denna båt är byggd på Skåléns varv i Säffle och har seglats främst på västkusten och i Vänern.

Motorbåten ”Pontus” från 1936 – ÖRNSKÖLDSVIK, Västernorrlands län
Ritades av den välkände C G Pettersson. Båten är fortfarande i ursprungligt skick. Byggd på N Sundins varv, Docksta. Båten finns i Örnsköldsvikstrakten i medan ägaren idag är bosatt i Västerås i Västmanlands län.

Motorbåten ”Else” från 1932 – FRÄNSTA, Västernorrlands län
Båten är i bästa skick och helt bibehållen i sitt ursprungliga utförande. Konstruerad och byggd av Oskar Kjellberg, Trosa.

Salongsbåten ”Taifun” från 1908 – NORRTÄLJE, Stockholms län
En av landets äldsta bevarade motorbåtar som aldrig genomgått några omfattande förändringar. Konstruktör Albert Andersson, byggd vid Halldin & Co Mek Verkstad, Örebro.

Motorbåten ”Fisken” från 1960 – LUDVIKA, Dalarnas län
En plastracer som fortfarande efter nästen femtio år ser ut som den gjorde när den kom från fabriken. Konstruktör Olle Enderlein, byggd vid Malmö flygindustri.

Segelbåten ”Tärnungen” från 1929 – TORSLANDA, Västra Götalands län
En klinkbyggd kosterbåt. Den har en väldokumenterad historik och är i gott skick. Konstruerad och byggd av Hjalmar Larsson, Kungsviken.

Segelbåten ”Monsunen” färdigbyggd 1943 – TORSLANDA, Västra Götalands län
Båten har både en unik historia och en särpräglad konstruktion. Konstruktör A Laurin och Å Eliasson, byggd hos Arvidsson och Karlsson, Svineviken.

Motorbåten ”Kristina” från 1961 – SOLLENTUNA, Stockholms län.
En sportbåt av en modell som var populär under en lång tidsperiod (1930-1960-talet). Den har under 2000-talet återställts till mycket fint skick. Konstruerad och byggd av Owe Forslund, Stockholm.

Segelbåten ”Bums” från 1963 – GÖTEBORG, Västra Götalands län
En nordisk folkbåt byggd på Orust. Båten är i välhållet ursprungligt skick. Konstruerad av Tord Sundén, byggd vid Seldéns båtbyggeri, Orust.

Motorbåten ”Solavae” från 1921 – RIMFORSA, Östergötlands län
Tillverkades vid AB Andrée & Rosenqvist OY i Åbo, Finland. Båten har inte byggts om utan är i ursprungligt skick. Konstruktör C S Andrée.

Salongsmotorbåten ”Valkyrian” från 1910 – STOCKHOLM, Stockholms län
En av de äldsta klassiska Petterssonbåtarna. Konstruktör C G Pettersson, byggd på Nymans verkstäder, Uppsala.

Länk: www.maritima.se

Kommentarer

Christina 21:45:55 2010-05-28

salongsbåten är fantastiskt vacker

Finska Sjöräddningssällskapet har beställt en snabb commuter av Paragon Yachts AB till skolningscentret på Bågaskär utanför Helsingfors. Räddningsbåten färdigställs under våren 2010 och presenteras vid Allt för Sjön 2010, båtmässan i Älvsjö i mars i Stockholm.

Paragon 25 är 8,1 meter lång och 3meter bred, med en toppfart på 35 knop. Båten tar åtta personer och har en räckvidd på 200 sjömil.

Båten utrustas med Finska Sjöräddningssällskapets elektronik- och räddningsutrustning.
Med den kan båten tjänstgöra som sällskapets skolningsbåt och användas vid sjöräddningsuppdrag. Båten tillverkas vid varvet i Terjärv, Finland och levereras till Sjöräddningen i mars 2010.

Paragon 25 kostar 111 000 Euro, som Reijo Rautauoma donerar till Sjöräddningssällskapet. Reijo Rautauoma är sällskapets största privata bidragsgivare. Han har bland annat finansierat Helsingfors PV5-klassens räddningsfarkost.

Kommentarer

"NISSE PÅ KBV" 23:11:29 2009-12-05

Önskar att SSRS i Göteborg vore lika kloka
som våra grannnar i Finland. Nä för här skall
det byggas egna idiot båtar, Ja det är nog en
prestige fråga. ps GÖTEBORG är på baksidan.

Olof Malmlöf 18:59:47 2009-12-07

Smma med vårt försvar. Skall alltid ha "egna" versioner av helikoptrar, fordon och annat. Konstigt

Infrastrukturminister Åsa Torstensson har i dag under den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s generalförsamling i London skrivit under Sveriges anslutning till barlastvattenkonventionen. Sverige blir därmed tredje EU-land att ansluta sig till konventionen.

Regeringen överlämnade den 7 juli en proposition om Sveriges anslutning till och genomförande av barlastvattenkonventionen till riksdagen, som biföll regeringens förslag.

Det är känt sedan länge att om nya skadliga arter får fäste i en miljö kan de ekologiska och ekonomiska konsekvenserna bli mycket stora, då det är näst intill omöjligt att återställa miljön. Förutom negativ påverkan på fiske, turism och rekreation, kan till exempel vissa musslor täppa till intag och utsläpp av vatten till industrier, vattenverk med mera.

– Det är oerhört viktigt att vi skyddar vår marina miljö och förhindrar att ytterligare arter etablerar sig i Östersjön och Nordsjön. Jag kommer därför att i bilaterala samtal med mina kollegor runt om i världen verka för att fler stater ansluter sig till konventionen, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Nytt regelverk
Vid barlastvattenkonventionens ikraftträdande (som kräver minst 30 stater som motsvarar minst 35 procent av världstonnaget), kommer ett helt nytt regelverk för hantering och kontroll av barlastvatten att införas, i enlighet med de internationella reglerna, som förhandlats fram inom ramen för den internationella sjöfartsorganisationen 2004.

De nya reglerna innebär att fartygs barlastvatten måste hanteras på ett sådant sätt att spridning av skadliga organismer och patogener, det vill säga organismer som orsakar sjukdom hos annan organism, till exempel virus, bakterier, urdjur och svampar, minimeras. De nya reglerna gäller i första hand för fartyg som går i internationell trafik, men även nationell trafik kan omfattas om det skulle anses nödvändigt, till exempel för att skydda vattentäkter.

Tillgång för svenskt näringsliv
Fartyg använder vatten för att stabiliseras. Det nya regelverket innebär att barlastvattnet antingen måste skiftas till havs på ett visst avstånd från land och ett visst djup eller i särskilda inrättade områden, renas ombord på fartygen eller lämnas till särskilda mottagningsanläggningar i land.

– Barlastvattenkonventionen är särskilt glädjande för svenskt näringsliv då vi har svenska företag som ligger långt framme i utvecklingen av system för rening av barlastvatten, säger Åsa Torstensson.

Tack vare ett avtal med Hansen Racing erbjuder nu Autoexperten sina kunder reservdelar även till amerikanska fordon.

– Hansen Racing är Sveriges äldsta och största företag specialiserat på import av reservdelar till både USA-bilar, truck, vans och marinmotorer. Att teckna avtal med dem är både hedrande och spännande. Det är ett respekterat familjeföretag med stor kunskap i branschen, säger Ted Öqvist, VD för Autoexperten.

Hansen Racing AB grundades av Carl Hansen 1966. I dag sitter Mistral Hansen, Ken Hansen, William Hansen och Ted Hansen i styrelsen.

– För oss är service, kvalitet, ansvar, trygghet och ekonomi viktiga ledord och Autoexperten har ett koncept som tilltalar oss. Avtalet omfattar hela vårt sortiment av bildelar och marindelar samt truck- och van-delar, säger Mistral Hansen, VD på från Hansen Racing.

När det gäller bildelar har Hansen Racing i dag ett brett utbud med över 60 000 reservdelsnummer i lager. På marinsidan ligger inriktningen främst på inom- och utombordsmotorer med kringutrustning och en del tillbehör till dessa.

Autoexperten har 69 butiker för försäljning av tillbehör och reservdelar till bilar samt verkstadsutrustning till bilverkstäder. 330 verkstäder är knutna till verkstadskedjan Autoexperten verkstad.

– Totalt har vi över 340 000 artiklar i sortimentet som kan levereras inom 24 timmar, säger Ted Öqvist.

Kustbevakningen har fått i uppdrag av regeringen att ställa ett av sina sjöövervakningsflygplan med personal till förfogande för EU:s marina insats Atalanta utanför Somalias kust. Kustbevakningens deltagande inleds under första halvåret 2010 och ska pågå under högst fyra månader.

– Det är glädjande att Kustbevakningen har kompetens och teknik för att bidra till säkra mattransporter, säger Kustbevakningens gd Judith Melin, som också ser värdet av att Kustbevakningen härigenom får ytterligare erfarenhet av arbete i internationella sammanhang.

Operation Atalanta är den första marina EU-gemensamma insatsen i EU:s historia och ska förhindra piratattacker mot livsmedelstransporter, handelssjöfarten och stävja piratattacker i Adenviken och utanför Somalias östkust.

Kustbevakningens uppgifter i Operation Atalanta blir att upptäcka, dokumentera och rapportera brottslig verksamhet. Myndighetens flygplan tillhör världens mest avancerade och lämpliga flygplan för ändamålet. De är utrustade med toppmodern teknisk utrustning och har den räckvidd som behövs. Ett flygplan med besättning från Kustbevakningen kommer att ställas till EU:s förfogande, under EUNAVFORs ledningsorganisation. Detta kommer att ske någon gång under första halvåret 2010 och pågå under högst fyra månader. Under en sådan tidsbegränsad period är det möjligt för Kustbevakningen att också planera för en tillräcklig operativ flygverksamhet på hemmaplan.

– Nu går mina medarbetare med stöd av andra myndigheter in i en intensiv planeringsfas för att personalen på ett säkert och effektivt sätt ska kunna fullfölja uppgiften, säger Judith Melin.

Vid frågor kring Kustbevakningens planering för ett deltagande i Operation Atalanta, för flyg- och flygtekniska frågor och för säkerhetsfrågor se kontaktuppgifter till höger.

En av Sveriges mest legendariska veteranbåtar, den omskrivna Petterssonbåten Viking X, kommer att visas på Båtmässan i Göteborg, 6–14 februari 2010. Viking X ingår i Sjöhistoriska Museets samlingar och det är första gången båten ställs ut på en mässa. Den kommer att finnas i Båtmässans speciellt uppbyggda träbåtshall, tillsammans med många andra vackra träbåtar.

Det intressanta med Viking X är att den är i originalskick.

– Den är mycket varsamt renoverad, egentligen bara lackad, säger Pierre Dunbar, ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.

Viking X har en spännande historia. Båten ritades 1925 av den legendariske båtkonstruktören CG Pettersson. Samma år gjorde CG Pettersson en berömd långresa runt Skandinavien för att visa upp sitt mästerverk. Med sig ombord hade han bland annat en fotograf och en levande maskot; grönapan Jocke.

Sällskapet lämnade Stockholm 20 juli 1925. Inombordsmotorn från Penta på åtta hästkrafter gav en toppfart på sju knop. Efter att ha rundat södra Sverige tog det närmare tre månader att nå Narvik. Båten lastades därefter på tåget till Luleå, sjösatte igen och fortsatte sin resa i vinterväder till Stockholm, dit man anlände 15 veckor senare.

Världens största databas för fritidsbåtsritningar
Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och Sjöhistoriska museet håller som bäst på att skapa världens största databas för fritidsbåtsritningar. I februari flyttar skanningsprojektet in i träbåtshallen på Båtmässan i Göteborg.

– Vi uppmanar besökarna att ta med sig sina gamla ritningar till Båtmässan för att få dem dokumenterade. Vi har cirka 23 000 ritningar i våra arkiv men vi räknar med att lika många finns undangömda i människors byrålådor. Västkusten är en guldgruva när det gäller fritidsbåtsritningar, säger Pierre Dunbar, ordförande i Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.

Målet är att skanna 5 000 ritningar varje år. Alla ritningar kommer att finnas tillgängliga på Internet, om upphovsrätten tillåter.

Om CG Pettersson:
CG Pettersson (1876–1953) är Sveriges mest kände båtkonstruktör. Han ritade över 1 000 båtritningar, allt från jollar till stora fartyg. Typiska kännetecken på motorbåtarna är att de är långsmala och har rak stäv. CG Pettersson gav också namn åt Petterssonbåten som kom till under 1920-talet.

Foto båten:Anneli Karlsson, Statens Maritima Museer.

Ritning: Ruffmotorbåt 9,00×2,10, ritad av C G Pettersson. Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och Sjöhistoriska museet kommer att skanna fritidsbåtsritningar på Båtmässan.

Länk: www.batmassan.se

Det blev en dramatisk start för Race 4 i Clipper 09-10 när båtarna la loss från Kapstaden. Åtta båtar korsade startlinjen inför ett delrace på 4 700 Nm till Geraldton i västra Australien. Vid starten kolliderade båtarna Hull & Humber och Cork, vilket resulterade i att båda teamen fick återgå till hamnen. Ingen i besättningarna skadades och nu pågår reparationerna för fullt.

Båten med namnet California fick den bästa starten i den stuva sydvästliga brise som rådda nedanför Taffelberget och ledde fältet ut på de stora vattnen. California följdes närmast av Spirit of Australia, som gärna vill ta en seger på denna delsträcka till sin hemmahamn, och därefter det framgångsrika Team Finland.

Skepparna på både California och Team Finland bor i Kapstaden, så de kan ha haft en viss fördel framför övriga deltagare inför seglatsen i Sydatlanten.

Tävlingens ordförande, Sir Robin Knox-Johnston, fanns med som åskådare vid starten och sa:

– Det här är verkligen tät kappsegling och sådana här incidenter inträffar när kappseglare möts. Tävlingen är dock på väg och åtta båtar kommer att ta sig till Geraldton. De två skadade båtarna kommer att repareras så snart som möjligt och sedan gör de sitt bästa för att hinna med de övriga deltagarna.

Clipper 09-10 Round the World Yacht Race startade 13 september från engelska Humber och återvänder dit i juli 2010 efter 35 000 Nm oceansegling. Över 40 nationaliteter och 230 yrken finns representerade i besättningarna.

Ställningen efter Race 3

1. Team Finland 29 points
2. Spirit of Australia 26 points
3. Hull & Humber 21 points
4. Cork 20 points
5. Jamaica Lightning Bolt 20 points
6. Uniquely Singapore 17 points
7. Cape Breton Island 16 points
8. Qingdao 11 points
9. Edinburgh Inspiring Capital 8 points
10. California 4 points

Länk: www.clipperroundtheworld.com

Holländska Pedro Boats, världskänt för sina fina stålbåtar, presenterar en ny modell i glasfiber. Båten får sin världspremiär på världens största båtmässa, BOOT 2010, som hålls 23-30 januari i Dusseldorf. Båten är baserad på en engelsk båtmodell med namnet Kent, som har producerats tidigare.

Det ganska stora varvet Pedro Boats har i 35 år fokuserat på motoryachter i stål. Jämsides med det arbetet har de dock under senare tid även tagit fram en helt ny serie i plast. Båtfamiljen kallas Cantia, och med den ska Pedro Boat vidga sin marknadsandel i Europa.

Den nya Cantia kommer inte att byggas helt och hållet av Pedro Boat. Skrovet i plast levereras av Adel Polyester, ett holländskt specialföretag som inriktar sig på polyester och andra kompositmaterial. Alla övriga moment, som till exempel snickerier och installationer, kommer att ske hos Pedro Boat i Norra Holland.

Tekniska fakta
Cantia 28 Cabin Cruiser
Längd ö a: 8,45 m
Bredd: 3,23 m
Djupgående: 0,90 m
Bränsletank: 215 liter
Färskvattentank: 170 liter
Hålltank: 95 liter
Kojer: 2 + 1
Motor: Volvo Penta D2/55 HS25A 41kW / 55 hk
Vikt: 4 500 kg
CE-kategori: B

Länk: www.pedro-boat.nl

Branzells Elektro-Diesel och Malte Månson gruppen går samman genom att Malte Månson Holding AB förvärvar samtliga aktier i Branzells Elektro-Diesel AB. Gruppen består därmed av 15 verkstäder i Sverige och Norge med huvudkontor och centralt distributionscentra i Skänninge. Totalt får gruppen cirka 200 anställda.

Både Branzells och Malte Månson bedriver agenturverksamhet bland annat inom dieselmotorer för industriellt bruk, dieselcenters för modern dieselteknik samt serviceverkstäder främst riktade mot kommersiella kunder.

”Vi är väldigt nöjda med detta samgående” säger Jan Branzell, ägare till G. Branzell AB och Gunnar Almesåker, VD för Malte Månson Holding AB.

”Genom sammanslagningen blir gruppen en av Sveriges största oberoende kedjor av serviceverkstäder med specialistkompetens inom bland annat dieselteknik. I gruppen ingår två enheter med den senaste utrustningen för modern commonrail- och injektorteknik. Det ger oss styrkan som partner till större kommersiella kunder samtidigt som vi tillsammans når en större marknad för våra agenturprodukter och specialistservice”.

Malte Månson har under senare år utvecklat produktområdet ”Motor och Miljöteknik” där inriktningen är att arbeta med produkter och service för att miljöanpassa motorer, till exempel genom att förse dessa med partikelfilter, konverteringssatser för alternativa bränslen till exempel biogas, samt miljöanpassning och optimering av insprutningssystem för att minska bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp av emissioner som koldioxid mm.

”Genom samgåendet når vi flera viktiga marknader med vårt koncept”, säger Gunnar Almesåker.

Branzells driver fem verkstäder i Karlstad, Örebro, Västerås, Linköping och Jönköping som kompletterar Malte Månsons servicenät som finns på nio orter så att de tillsammans bildar en god marknadstäckning.

Seanet Maritime Communications AB lanserar strategiska roamingavtal med Hutchison 3 i Italien samt Orange och Vodafone i Spanien. Avtalen innebär att Seanet kan erbjuda sina tjänster till mer eller mindre alla ombord på fartyg med bolagets system i Medelhavsregionen och därmed bedöms Seanets intjäningspotential 2010 öka med cirka 30 procent jämfört med 2009 i denna region, vilken är bolagets viktigaste geografiska marknad.

Seanet lanserar strategiska roamingavtal med operatörerna Hutchison 3 i Italien samt Orange och Vodafone i Spanien. Avtalen innebär att Seanet nu kan erbjuda sina tjänster till mer eller mindre alla ombord på fartyg med Seanets system i Medelhavsregionen.

Seanets primära intäkter kommer från de roamingrelationer som bolaget lanserar. Genom att driftsätta avtalen med Hutchison 3 i Italien, Orange och Vodafone i Spanien samt Wind i Grekland i början av december, kan ytterligare drygt 40 miljoner mobilabonnenter ringa från de fartyg där Seanet har installerade system ombord. Därmed bedöms bolagets intjäningspotential öka med cirka 30 procent, jämfört med 2009 i Medelhavsregionen.

“Vårt arbete med internationell roaming strävar efter att 100 procent av alla ombord med sin egen mobiltelefon ska kunna använda våra tjänster. I och med de avtal som nu lanseras har vi i princip uppfyllt detta mål i Medelhavsregionen, som är vår viktigaste marknad för närvarande”, säger Seanets VD Klas Lundgren.

Seanet har nu, direkt eller indirekt, relationer med 200 operatörer globalt.

“Vi har nu kommit till ett läge där brist på roamingrelationer i Europa endast i mycket få fall kan äventyra möjligheten till affärer med intressanta redare. Det, tillsammans med branschens modernaste GSM-plattform, gör oss till en attraktiv partner”, säger Seanets VD Klas Lundgren.

Länk: www.seanet.se

Regeringen har idag beslutat om en utredning med uppgift att utveckla planeringen av svenska havsområden. Planeringen i svenska havsområden bli tydligare, med målet att klara miljön samtidigt som havsbaserade verksamheter ska kunna utvecklas.

En statlig myndighet ska få ansvaret för planeringen av den ekonomiska zonen där idag ingen sammanhållen planering sker. Havsområden inom en sjömil från kusten berörs ej av utredningen och i många fall är än större områden undantagna. Utredare blir Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.

– Den fysiska planeringen av havet är eftersatt. Vi ska ha levande hav. Intresset växer med allt från sjöfart till vindkraftsetablering, samtidigt som havsmiljön blir allt viktigare. Det behövs ett bra planeringsverktyg för svenska havsområden. Det är viktigt inte minst för att förbättra Östersjöns miljö, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Uppdraget ska redovisas senast 1 december 2010.

Volvokoncernens båda amerikanska lastvagnsbolag, Volvo Trucks North America och Mack Trucks, har som första tillverkare fått sina 11- och 13-litersmotorer godkända i enlighet med avgaskraven EPA 2010 som träder i kraft i januari 2010. Kraven i EPA 2010 är de tuffaste i världen och innebär i det närmaste obefintliga utsläpp av kväve och partiklar.

Godkännandet har utfärdats av den amerikanska miljöskyddsmyndigheten Environmental Protection Agency, EPA, och av delstaten Kaliforniens luftskyddsmyndighet, California Air Resources Board, CARB. Motorerna har godkänts utan användande av så kallade utsläppskrediter, något motortillverkare som inte klarar kraven fullt ut kan använda för att ändå tillmötesgå bestämmelserna i den nya lagstiftningen.

”Det här är ännu ett bevis för den stora tekniska kompetens som finns hos våra ingenjörer på båda sidor Atlanten”, säger Volvokoncernens tekniske direktör Peter Karlsten.

Både Volvo Trucks och Mack använder sig av katalytisk efterbehandling, eller selective catalytic reduction, SCR, för att klara kvävenivåerna. SCR är en teknologi som används med stor framgång på europeiska lastbilar och som dessutom ger lägre bränsleförbrukning och därmed också lägre utsläpp av klimatpåverkande koldioxid.

Valskådning är en unik naturupplevelse i känsliga havsmiljöer. När en ny valskådarbåt nyligen sjösattes i Nya Zeeland så skedde det efter noggrann prövning av det mest miljövänliga motoralternativet.

Intresset för naturturism ökar över hela världen. Till de snabbast växande formerna hör valskådning. Man räknar med att idag finns det omkring 10 miljoner människor i världen som varje år ägnar sig åt denna form av turism.

I Nya Zeeland är valskådning så betydelsefull att landets premiärminister, John Key, närvarade vid sjösättningen av det senaste tillskottet till landets valskådningsflotta.

Det skedde i början av november i den lilla fiskebyn Kaikoura, som är det stora centrat för valskådning i Nya Zeeland.

Det var företaget “Whale Watch Kaikoura” – som nyligen fick miljöpris för sitt sätt att bedriva naturturism – som sjösatte en ny 18 meters katamaran utrustad med två stycken Volvo Penta D16-750 hk med vattenjetaggregat.

Med Volvo Pentas högteknologiska dieselmotorer minimeras båtarnas påverkan på havsmiljön samtidigt som de cirka 50 passagerarna erbjuds hög ombordkomfort. Vid toppfart kan båten gå i cirka 35 knop.

Motorerna är levererade av Volpower NZ Ltd – Volvo Pentas importör i Nya Zeeland.

Tekniska data:
Ägare: Whale Watch Kaikoura Ltd
Designer: Nic de Waal
Varv: Q-West Boat Builders
Motorer : 2 x Volvo Penta D16-750 hp rating 2 motorer
Aggregat: Hamilton Jet HJ403 x 2
LOA: 17.9 m
WLL: 15.4 m
Bredd: 6.4 m
Djupgående: 0.75m
Displacement: 25.8 ton (full tank)
Material: Marine grade aluminium
Bränsle tank: 2000 l
Passagerare: 48 plus 4 besättning

Henri Lloyds nya Blue Eco Jacket vann sin kategori på den nyligen avslutade branschmässan METS i Amsterdam. Den utsågs även till den mest miljövänliga produkten vid den prestigefyllda utnämningen DAME Awards 2009.

Med Blue Eco Range blir Henri Lloyd blir det första internationella marinklädesföretaget som engagerar sig i ett återvinningsprogram. Blue Eco Jacket och Blue Eco Hi Fit Trousers är tillverkade av återvunnet material och är i sig själva återvinningsbara. Linjen är ett av många tydliga steg för Henri LL oyd att bli ett miljövänligare företag.

Henri Lloyd samarbetar med det japanska bolaget Teijin, som har specialicerat sig på att tillverka och erbjuda miljövänliga produkter och tjänster. Tillsammans har man lyckats ta fram världens första seglarställ som helt följer återvinningssystemet Blue Eco Infinite Loop.

Systemet innebär i praktiken att kunder kan återlämna utslitna Blue Eco produkter till Henri Lloyd som i sin tur behandlas i Teijins återvinningssystem. Det återvunna råmaterialet används därefter till att tillverka nya Blue Eco produkter.

Materialet som används till Blue Eco Jacket och Blue Eco Hi Fit Trousers heter TP Eco och proukterna är 100% vindtäta, vattentäta och med en hög andasfunktion som Henri Lloyds övriga sortiment.

Henri Lloyd Blue Eco Jacket kostar 2395 kr och säljs i färgerna topaz, carbon, marinblått och gult. Henri Lloyd Blue Eco Hi-Fit byxa kostar 1695 kr och säljs i marinblått eller carbon.

Länk: www.sportmanship.se