Nyheter

Svenska Rupert Marine har fått så stark efterfrågan på sin nya 32-fotare att företaget ska börja provkörningarna av den nya båtmodellen redan i vinter. “Intresset för Ruptech 32 har varit över förväntan och redan nu är fler än 10 båtar beställda”, skriver Rupert Marine i ett nyhetsmail.

Den första provkörningen av skrovet till Ruptech 32 kommer att ske under vintern. Samtidigt jobbar företaget vidare med den första kompletta prototypen, som ska vara sjöklar under försommaren. Serieproduktionen ska vara i full gång till hösten 2010.

Ruptech 32 heter en helt ny och exklusiv bruksbåt som är utvecklad av Rupert Marine, en av de ledande tillverkarna av skräddarsydda RIB-båtar för professionellt och privat bruk.

Ruptech 32 är utvecklad för att användas i alla väder året runt och har ett högeffektivt skrov med luftsmord stegbotten av Ocke Mannerfelts välkända design med rötter i offshore racing. Den avancerade designen och konstruktionen kombinerat med modern tillverkningsteknik garanterar hög prestanda, bra bränsleekonomi och goda sjöegenskaper.

I huvudkabinen finns den inre styrplatsen med en ergonomiskt optimal förarmiljö med fjädrande stolar.

Ruptech 32 är signerad Mannerfelt Design Team, som 2009 fick det prestigefyllda designpriset ”RED DOT, Best of the Best”. Mannerfelts båtar har vunnit totalt 14 världsmästerskap i offshore racing.

I designteamet ingår Ocke Mannerfelt med 30 års erfarenhet av avancerad båtdesign och Ted Mannerfelt med tio års erfarenhet som bildesigner för bland annat Jaguar och Lotus i England.

Skrov, däck och överbyggnad tillverkas med modern och miljövänlig vakuuminjiceringsteknik med multiaxiella glasfibervävar, vinylester och ISO polyester samt förstärkningar i kolfiber och kevlar.

Sandwichkonstruktionerna är gjorda med Divinycell som kärnmaterial. Skrovet byggs i enkellaminat för att uppnå hög slag- och slitstyrka vid oöm användning.

Däck och överbyggnad byggs i en mycket lätt och stark sandwichkonstruktion som ger båten en låg tyngdpunkt och därmed bidrar till mycket goda sjöegenskaper. Den integrerade fendern längs hela fribordet är gjuten i ett stycke i en mycket slitstark polyuretan med en skumkärna med slutna celler.

Länk: www.ruptechmarine.com

Med IPS-systemet så har Volvo Penta revolutionerat marknaden för traditionella inombordsinstallationer. Fem år efter lanseringen finns idag redan över 10.000 IPS-enheter på marknaden. Nu breddas IPS-programmet ytterligare. Med nya och större drivenheter kopplade till 13-litersmotorn lanserar Volvo Penta i år ytterligare två effektklasser, IPS1050 och IPS1200.

Volvo Pentas banbrytande IPS-system skapade 2005 ett helt nytt marint marknadssegment, sk pod-installationer. Med framåtriktade och effektiva propellrar är IPS-systemet idag den oomstridde marknadsledaren inom pod-installationer – som till stora delar har ersatt båtbranschens traditionella inombordsinstallationer med rak axel.

Det första steget av IPS-systemet baserades på Volvo Pentas 4- och 6-liters dieselmotorer. Förra året lanseras två nya effektklasser med större drivenheter baserade på Volvos 11-litersmotorer.

I år lanserar Volvo Penta ett tredje steg baserade på Volvokoncernens 13-litersmotor. De två nya IPS-drivpaketen genererar motsvarande 1.050 respektive 1.200 hästkrafter, jämfört med konventionell inombordsinstallation, vilket innebär att Volvo Penta nu kan erbjuda IPS-systemet för båtar ända upp till 100+ fot.

Kraftfullare drivenheter
Större motorer med högre effekter och högre vridmoment ställer stora krav på drivenheterna. Till IPS1050 och IPS1200 har Volvo Penta därför utvecklat en större och ännu kraftfullare IPS-drivenhet samt en helt ny serie propellrar.

Den större drivenheten har med sig alla de fördelar och egenskaper som gjort det ursprungliga IPS-systemet så framgångsrikt.

Undervattenskropp och propellrar har utvecklats med hjälp av mycket avancerade datormodeller tillsammans med omfattande provning i kavitationstunnel och test i båt. Resultatet är ett integrerat system för framdrivning med mycket hög effektivitet.

Renare och tystare
Den högre effektiviteten ger IPS1050 och IPS1200 bättre prestanda i kombination med lägre bränsleförbrukning och – inte minst – lägre totala emissioner. Komforten med sänkt ljud och vibrationer är dessutom påtagligt bättre i IPS-båtar jämfört med båtar som har rak axel.

Hela fartområdet för IPS1050 och IPS1200, från cirka 28 till 40 knop, täcker Volvo Penta med sju högeffektiva propellerpaket som finns tillgängliga som standardprodukter, vilket innebär väsentliga fördelar för såväl båtbyggare som slutkund.
13-litersmotor

Motorn för de nya effektklasserna är Volvo Pentas tvåstegsladdade 13-litersmotor, D13, på 800 resp 900 hästkrafter. 13-litersmotorn är utvecklad och designad med hjälp av toppmodern dieselmotorteknologi.

D13 har utrustats med ny, tvåstegs, turboteknik. Första steget är en twin entry-turbo som ger pulsladdning – kraften i varje avgaspuls ger laddtryck – vilket ger mycket högt vridmoment från låga varvtal. Vid högre varvtal går en andra turbo in så att motorn behåller kraften även på höga varvtal.

Det nya Volvo Pentautvecklade motorstyrningssystemet EMS 2 reglerar bränsleinsprutningen 100 gånger per sekund. Systemet styr injektorerna, en per cylinder, som arbetar med ett tryck på hela 2000 bar och finfördelar bränslet för optimal förbränning.

De totala emissionerna uppfyller med råge EU RCD och amerikanska EPA steg 2. De är till och med i linje med de mycket skarpa EPA steg 3, som träder i kraft först år 2012.

Från 35 till 100+ fot
IPS-systemet erbjuds som dubbel-, trippel eller kvadrupelinstallation. Det innebär att IPS-systemet täcker in båtar från storleksklassen 35 fot ända upp till drygt 100 fot.

För båtföraren innebär det ingen skillnad om båten drivs med två, tre eller fyra IPS-system. Gas och växling sker med ett vanligt dubbelreglage. Inga ytterligare reglage behövs.

IPS-enheterna är kompakta vilket möjliggör helt nya och djärva designlösningar för båtarna. Ombordplatsen blir mycket större samtidigt som båtbyggarnas installationstider reduceras med 50% och i en del fall ännu mer.

De nya IPS1050 och IPS1200 kommer att finnas tillgängliga på marknaden från och med hösten 2010.

Tekniska data
Modellbeteckning IPS1050 IPS1200
Cylindervolym 12.8 liter 12.8 liter
Motortyp Rak 6-cylindrig Rak 6-cylindrig
Vevaxeleffekt
vid 2300 v/min 800 hk (588 kW) 900 hk (662 kW)
Turbosystem Tvåstegs turboladdning Tvåstegs turboladdning
Emissioner Satisfies EU RCD and US EPA Tier 2 Satisfies EU RCD and US EPA Tier 2

Fartområde: Ca 28 till 40 knop.

Med Volvo Pentas IPS-system får kunden tillgång till flera smarta tillbehör som gör båtlivet enklare, säkrare och miljövänligare.

Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC (Electronic Vessel Control) ) är ett CAN-bussbaserat nätverk som integrerar motor, transmission och reglage med instrument och displayer samt smarta funktioner ombord på båten – exempelvis färddator och manövrering med joystick.

Med hjälp av den elektroniska plattformen kan Volvo Penta erbjuda båtägaren olika former av tillbehörspaket som förenklar livet ombord.

Ett av dessa tillbehör är den fantastiska joysticken som blivit en av senare års mest uppskattade produkter i båtvärlden. Joysticken är dröm för alla som oroar sig för att lägga till med båten i trånga hamnar. Med hjälp av joysticken blir det hur enkelt som helst att manövrera båten – även i situationer som annars brukar upplevas stressande. Det finns möjlighet att installera upp till fyra joystickar ombord, vilket ytterligare förenklar manövreringen av båten.

Nästa stora tillbehörssuccé från Volvo Penta är Dynamic Positioning System, som hjälper föraren att behålla båtens nuvarande position med bara en knapptryckning. En mycket praktisk funktion exempelvis när föraren väntar vid sjömacken eller vid broöppningar. Dynamic Positioning System styrs av en speciell programvara integrerad i Volvo Pentas elektroniska plattform. En antenn med GPS-mottagare förser systemet med exakt positionsinformation och programvaran styr med hjälp av denna information motorernas varvtal, växellägen samt styrningen av drivenheterna.

Volvo Pentas nya 7-tums färgdisplay är ett verkligt informationscenter för båten. Displayen kan visa motordata från upp till tre motorer, ge färddatorinformation samt information från olika givare, exempelvis rodervinkel, vattentemperatur och färskvattentank. Displayen har också en videoingång. Båtägaren kan installera kamera i motorrummet, i aktern eller någon annanstans på båten. Intuitiv navigation och funktionen ”My View” gör det mycket enkelt att göra egna inställningar.

Sport fish-mode
Volvo Penta IPS har individuellt styrbara drivenheter som manövreras elektriskt. Med tillbehöret ”Sport fish mode” riktas drivenheterna maximalt utåt. När föraren kör ena motorn fram och andra back blir vridkraften mångdubbelt större än om propellrarna riktas bakåt. Föraren kan manövrera och svänga en båt på över 40 fot och 10 ton som om den vore en liten jolle

Lågfartsfunktionen
Lågfartsfunktionen är en slirkoppling som halverar båtens fart vid tomgång, från cirka sex knop till tre knop. Funktionen är helt integrerad i de vanliga reglagen, föraren behöver inte använda några extra reglage eller knappar för att kunna köra båten riktigt sakta. Lågfartsfunktionen är standard på de större versionerna av IPS-programmet.

Under de fyra sista dagarna av båtmässan Allt för sjön, den 11–14 mars, går Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan parallellt med båtmässan. Kanotavdelningen blir en naturlig övergång mellan skärgård och vildmark i den 10 000 kvm stora nybyggda delen av A-hallen. Besökaren får under dessa dagar möjlighet att uppleva tre mässor till priset av en.

Att få känna sin litenhet i en storslagen natur, att känna frihet och att få umgås med nära och kära. Det är vad allt fler människor önskar och den gemensamma nämnaren för de tre mässorna. Besökarna får njuta av friluftsliv, storslagna naturupplevelser och uppleva spänning varvat med skön avkoppling i naturmiljö. Entréavgiften på 140 kronor ger då inträde till alla tre mässorna.

Vind i seglen för båtbranschen
Lågkonjunkturen till trots har båtåret 2009 varit gott, framförallt under sommaren och hösten.

Under juli och augusti tog båtförsäljningen fart rejält och visade bättre siffror än på flera år. Det visar färska siffror från Sweboat, båtbranschens riksförbund. Höstmässan Scandinavian Boatshow såg en ökning med fem procent i antal besökare jämfört med föregående år. Båtbranschen har vind i seglen!

Förra årets upplaga av Allt för Sjön såg dessutom en uppgång i försäljningen av båttillbehör och kläder. Tillbehörsavdelningen kommer att växa ytterligare till nästa år.

Ny mässhall
Huvuddelen av Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan kommer att förläggas till den helt nya mässhallen som invigs i februari och är en förlängning av A-hallen.

Publikintensiv helg
Cirka 100 000 besökare besöker årligen Allt för Sjön. Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan hade 2009 drygt 23 500 besökare under tre dagar, vilket var en ökning med 25 procent från föregående år. Under de fyra dagar som mässorna i år går parallellt väntas totalt cirka 70 000 personer bege sig till Stockholmsmässan.

• Allt för sjön pågår den 6-14 mars 2010

• Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan öppnar kl 12 den 11 mars och pågår till den 14 mars

• Under de fyra dagar som mässorna pågår parallellt (den 11-14 mars) gäller en och samma entrébiljett till samtliga mässor. Besökaren går alltså in på tre mässor till priset av en (140 kr för vuxna, 50 kr för ungdomar 12-18 år och 20 kr för barn 7-11 år.

Länk: www.alltforsjon.se

Foto: Gustav Kaiser.

Pioneer introducerar tre SD CD-radio, som ger mångsidigheten av både SD-kort och USB-anslutning. Den nya line-upen består av DEH-7200SD, DEH-5200SD och DEH-4200SD som ger användaren möjligheten att ansluta en iPod, iPhone, bärbara MP3-spelare, USB-enheter, eller helt enkelt sätta in ett SD-kort.

Varje spelare erbjuder samtidigt full flexibilitet när det gäller anslutning av extra slutsteg, högtalare och subwoofers. Pioneer strävar alltid efter att ha det bästa ljudet i sin klass och de nya enheterna är inga undantag. De kan t.o.m. förbättra ljudkvaliteten på komprimerad musik så att man får en dynamisk ljudupplevelse i bilen.

Pioneers nya SD CD-radio har alla en varsin SD-kortplats diskret bakom frontpanelen, kompatibel med både SD-och SDHC-kort. Enheterna möjliggör uppspelning av MP3, WMA, WAV och AAC-filer från SD. DEH-7200SD levereras med en motordriven frontpanel som öppnas med ett enkelt knapp tryck för att ge tillgång till CD´n och SD-kortplatsen. Den vänder sedan tillbaka för att bibehålla ett jämnt och rent utseende med instrumentbrädan. Andra mångsidiga anslutningar inkluderar en USB-ingång på fronten med hög-hastighetsöverföring i och med version 2,0. Gränssnittet gör det enkelt att koppla ihop USB-ljudenheter och genast njuta av ett urval av låtar. Tillvalet CD-IU50 iPod till USB-kabel gör att även en iPod eller iPhone lätt kan kopplas in.

De tre nya modellerna är utformade som den mest kompletta lösningen att ansluta och förbättra uppspelningens prestanda för iPod och iPhone. Med iPod Direct Control, kan konsumenten koppla sin iPod direkt till spelarens USB-ingång på fronten och få tillgång till sin musik bakom ratten. Som en extra förmån laddas iPod medan den är ansluten.

DEH-7200SD och DEH-5200SD kommer med en blå OEL-display av punkttyp som visar tre rader av information. OEL-tekniken möjliggör också bred tittvinkel, aktiv 3D-grafik, hög kontrast och ljusstyrka, även i solljus. Viktiga iPod och mobilfunktioner – såsom artist/album/låtval och spellista är enkelt att styra. Alla funktioner hanteras genom den valfria fjärrkontrollen eller Pioneers egna Rotary Commander: gränssnittet som sätter riktmärket för intuitiv kontroll.

Den överlägsna ljudprestanda som ges av de nya SD CD-radios beror på en intelligent blandning av teknik. Enheterna innehåller en 24-bit Delta Sigma D/A-omvandlare tillsammans med den egenutvecklade Advanced Sound Retriever (ASR). Genom att justera frekvensomfång och ljudtryck, speciellt i de höga och låga frekvensområdena, återskapar ASR övertoner som gått förlorade under kompressionen av exempelvis MP3 . Enkelt uttryckt så blir ljudet och djupet i musiken återskapat med exceptionell kvalitet: kvalitet som kommer att frigöra den fulla kraften i Pioneers berömda MOSFET-förstärkare på 4 x 50W.

Skulle extra effekt behövas, finns en RCA-pre-out tillgänglig till ett extra slutsteg och med ett inbyggt låg- och högpassfilter, blir subwoofer kontroll mycket enkelt. Ljudet kan även anpassas till ens personliga smak genom en 5-bands grafisk equalizer (GEQ). Den tillåter användaren att justera fem separata frekvensband så att man kan justera nivåerna mer exakt för att motsvara akustiken i bilen. För enkel användning har GEQ´n sju förinställda equalizer-kurvor, som kan väljas när som helst.

Tillgänglighet
DEH-7200SD, DEH-5200SD och DEH-4200SD kommer att finnas tillgängliga från januari 2010 hos Pioneer Bilstereo återförsäljare. För ytterligare information om priser och erbjudanden, kontakta din lokala Pioneer-återförsäljare.

Länk: www.pioneer.se

Casio lanserar en ny linje digitalkameror i sin EXILIM-serie. Först ut är HIGH SPEED EXILIM® EX-FH100. Kompaktkameran kombinerar Casio’s High Speed-teknik med ett kraftfullt långzoom-objektiv. De andra tre, EX-H15 som är en förbättrad version av Casio’s testvinnare EX-H10, EX-Z2000 och EX-Z550 har alla nya och mycket spännande funktioner.

Flaggskeppen i denna lansering, EX-FH100 och EX-H15 har båda 10x optisk zoom. Medan EX-FH100 drar nytta av Casio’s High Speed-teknik kommer EX-H15 med en ny, snabb bildprocessor — inte bara för att förbättra bildkvalitén som kanske är det viktigaste men också för att klara funktioner som underlättar och gör fotografering roligt för användaren.

HIGH SPEED EXILIM EX-FH100
Denna High Speed-kamera med 10.1 effektiva megapixel har i sin nätta och kompakta kropp ett objektiv med 10x optisk zoom och 24mm vidvinkel. Den ger användaren möjlighet att fotografera 30 bilder per sekund i så hög upplösning som 9 megapixel. Nu funkar även High Speed-seriebildstagning även vid fotografering av avlägsna motiv tack vare den långa zoomen. Kameran klarar även High Speed-videoinspelning på 1000 bildrutor per sekund för att fånga rörelser som är alldeles för snabba för det mänskliga ögat att registrera.

EX-FH100 låter både den mer avancerade amatörfotografen och nybörjaren att njuta av High Speed-fotografering. Kameran klarar High Speed-fotografering med manuella inställningar men också enkla bildserier som sker med hjälp av automatik. Det finns speciella scenval för just High Speed-fotografering – allt för att göra det enkelt och roligt. Med denna modell ger Casio bilderna hög kvalitet med en låg brusnivå även vid dåligt belysta inomhusmiljöer med hjälp av en mycket känslig CMOS-sensor.

EXILIM EX-H15 / EX-Z2000 / EX-Z550
Dessa tre modeller har alla 14.1 effektiva megapixel och till hjälp för bättre bilder har de även Casio’s nya bildprocessor – EXILIM Engine 5.0. Funktionen Dynamic Photo har med hjälp av denna nya bildprocessor kunna avancera. Funktionen gör det möjligt att klippa ut ett rörligt motiv ur en film för att sen placera den i en annan stillbild som fungerar som en ny bakgrund. Med dessa nya kameror kan rörliga motiv även placeras i andra rörliga bilder, dvs filmer. Dessa modeller gör det roligt för användaren att skapa bilder men de har också funktioner som gör det enklare att dela sina bilder. Med medföljande programvara kan man lätt publicera sina bilder och filmer på YouTube™ eller på sin blogg.

Kamerorna kommer med den nya funktionen Premium Auto som är ett state-of-the-art. En helautomatisk funktion som hjälper användaren att ta vackra bilder bara genom att trycka på avtryckaren. Premium Auto justerar kamerans inställningar automatiskt efter motivet som ska fotograferas. Användaren behöver alltså inte ens välja rätt Best Shot-läge för att lyckas. Kameran hittar själv motivet och fokuserar på det vare sig det gäller en nattscen, bakgrundsbelyst scen eller en solnedgång. Den bildbehandlar bilden i förhållande till detaljer i scenen, t.ex. gör den olika korrigeringar för människor och bakgrunder. Utöver dessa funktioner som dessa 3 kameror har gemensamt så kommer EX-H15 med en 10x optisk zoom.

Vidare följer mer information per ny kameramodell

HIGH SPEED EXILIM EX-FH100
En kamera som har allt! High Speed-fotografering kombinerat med en kraftfull zoom och en snygg design

10x optisk zoom och 24 mm vidvinkel
Kameran som mäter 105.0 mm bred x 63.2 mm hög x 29.9 mm tunn* har ett riktigt kraftfullt objektiv som har en 10x optisk zoom och en 24 mm vidvinkel.
* Enligt Camera & Imaging Products Association (CIPA) standard.

De avgörande ögonblicken kan fångas med en High Speed-fotografering som klarar 40 bilder per sekund
Kameran klarar av att ta hela 30 bilder med en hög upplösning på hela 9.0 megapixel. Om kameran står i Förinspelnings-läget så blir det svårt för användaren att missa ett avgörande ögonblick då kameran fotograferar kontinuerligt bara genom att avtryckaren är nedtryckt till hälften.

High Speed-videoinspelning med upp till 1000 bildrutor per sekund
EXILIM EX-FH100 kan spela in video på rörelser som i vanliga fall är omöjliga att registrera för det mänskliga ögat. Användaren kan välja mellan hastigheterna 1000, 420, 240 och 120 bildrutor per sekund. Kameran klarar också ändra mellan hastigheterna 240 och 120 bildrutor per sekund under pågående videoinspelning. För detta finns en enskild och lättillgänglig knapp. High Speed-videoinspelning gör det möjligt att avnjuta film i slow motion.*
* T.ex. så kan en film som är inspelad i 420 bildrutor per sekund spelas upp i över 14 sekunder till en hastighet av 30 bildrutor per sekund.

Väldigt känslig CMOS-sensor
Casio fortsätter att jaga efter god bildkvalitet, grunden för kamerans prestanda. Denna modell har bakgrundsbelyst CMOS-sensor som ger en nästan dubbelt så bra känslighet som en vanlig CMOS. Detta gör så att användaren kan fånga vackra bilder utomhus såväl som i dåligt belysta inomhusmiljöer. Modellen har självklart också en CMOS-stabilisator.

BEST SHOT® -lägen som underlättar High Speed-seriebildstagning och High Speed-videoinspelning

High-speed Nattscen och Porträtt
Med EX-FH100 kan användaren ta vackra bilder – även på mänskliga motiv på natten utan att behöva oroa sig för brus I bilderna. Detta gör kameran genom att kombinera fler bilder tagna med en knapptryckning och blixt, till en enda kristallklar bild.

High Speed-belysning
EX-FH100 tar 3 bilder med hjälp av High Speed-seriebildstagning. En normalt exponerad bild, en överexponerad bild och en underexponerad bild tas alltså med en knapptryckning. Dessa 3 bilder blir sen sammansatta av kameran till 1 bild. På så sätt undviker man dåliga bilder där motivet försvinner på grund av bakgrundsbelysning.

BEST SHOT för High Speed-seriebildstagning/ BEST SHOT för High Speed-videoinspelning EX-FH100 har BEST SHOT-program som gör både High Speed-seriebildstagning och High Speed-videoinspelning väldigt enkelt att använda och det med väldigt fina resultat. Det är bara för användaren att välja ett passande program för det motiv som skall fotoggraferas eller filmas i High Speed. Exempelvis finns programvalen – Barn, Husdjur och Sport att välja mellan.

Filma i HD-format
EX-FH100 har en filmfunktion för inspelning i HD-format. Det är bara att trycka på filmknappen så spelar man in vackra filmer i formatet 1280×720 pixlar. Kameran har både en HDMI-utgång och mikrofon för ljudinspelning i stereoformat. Anslut kameran direkt till din stora TV-skärm och få perfekt ljud och bild.

EXILIM EX-H15, EX-Z2000 och EX-Z550
Tre digitalkameror som är utrustade med en ännu mer avancerad Dynamic Photo-funktion för att kombinera olika bilder samt andra användarvänliga helautomatiska inställningar.

Nyutvecklade EXILIM Engine 5.0
Casio har nu avancerat sin processor EXILIM Engine 4.0 som hade både vanlig CPU samt bildbehandlings-CPU. Den nya processorn EXILIM Engine 5.0 ökar nu hastigheten för bildbehandlingen med 30%. Processorn klarar att återge än mer färgstarka bilder med otroligt lite brus tack vare sin känsliga sensor.

Dynamic Photo: En sammansättning av olika bilder
Casio har utvecklat sin Dynamic Photo-funktion ytterligare. Förut har det varit möjligt att klippa ut rörliga motiv ur en bild för att klistra in det I en annan stillbild. Nu går det även att klistra in det rörliga motivet i en helt annan rörlig bakgrund. Detta gör skapandet av bilder och filmer ännu mer kreativt och spännande. Detta gör det roligt för användaren att skapa bilder men det finns också funktioner som gör det enklare att dela sina bilder. Med medföljande programvara kan man lätt publicera sina bilder och filmer på YouTube™ eller på sin blogg.

Premium Auto: Ta vackra bilder bara genom att trycka på kamerans avtryckare
Premium Auto är funktionen som hjälper kameran att på egen hand analysera scenen som skall fotograferas – den känner igen olika förhållanden så som nattscen, motljus, blå himmel, gröna träd och solnedgång – men också vilka motiv som scenen består av, position av motivet, rörelse i scenen, om där finns ett ansikte och om ett stativ används eller inte. Premium Auto ställer efter all denna information in faktorer som exponering, ISO-värde, fokus, färgbalans, tonomfång och brusreducering för att kunna ge den bästa bilden. Premium Auto är en fullt automatisk funktion som gör det väldigt enkelt för användaren att ta vackra bilder bara genom att trycka på avtryckaren genom att funktionen kan utföra olika korrigeringar på mänskliga objekt och på bakgrunder.

Art Shot: Bilder blir till vackra konstverk
Med den nya funktionen Art Shot som är möjlig tack vara EXILIM Engine 5.0 kan användaren direkt i kameran fotografera bilderna så att de ser ut som vackra målningar. Man kan direkt se på LCD-skärmen hur motivet kommer att se ut om man använder Art Shot vid fotograferingen. Art Shot finns i 4 olika konstformat. En för akvarell, två för olja och en för krita.

EX-H15
EXILIM Hi-Zoom EX-H15 med har ett extremt kapacitetsstarkt batteri för upp till 1 000 foton på en enda laddning*. Med 14,1 megapixel, 24 vidvinkelobjektiv, 10x optisk zoom och den nya EXILIM Engine 5.0 är kameran den eleganta lösningen för riktigt starka foton och HD-videoinspelning. Ännu starkare blir fotona med hjälp av den mekaniska bildstabilisatorn.
* Enligt Camera & Imaging Products Association (CIPA) standard.

EX-Z2000
Förstklassig prestanda i fulländad design – Den ovanligt eleganta EXILIM Zoom EX-Z2000 tar utomordentligt bra foton i alla situationer. Utöver nya EXILIM Engine 5.0, 26 mm vidvinkelobjektiv med 5x optisk zoom och 14,1 megapixel har den ett extremt kapacitetsstarkt batteri för upp till 580 foton på en enda laddning* och flera praktiska funktioner. Ett starkt argument för denna kamera är dess Super Clear LCD som är en tydlig förbättring med sin upplösning på hela 460 000 pixlar. Den fotograferar säkert med sin mekaniska bildstabilisator och filmar skarpt med sin HD-video.
* Enligt Camera & Imaging Products Association (CIPA) standard.

EX-Z550
Tack vare 14,1 megapixel, 26 mm vidvinkelobjektiv, 4x optisk zoom med mekanisk bildstabilisator, EXILIM Engine 5.0 och flera praktiska funktioner är du med den nya EXILIM Zoom EX-Z550 utrustad på bästa sätt i alla situationer. Även här filmar användaren i HD-format.

Kamerorna kommer att finnas tillgängliga i butik våren 2010, ännu är inga priser satta.

EX-Z550 – mars
EX-Z2000 – mars
EX-FH100 – slutet av mars
EX-H15 – slutet av februari

Länk: www.casio.se

Vilda lekar i vinterrusket med barnen, en fisketur i regnet, dokumentation av bygget – till alla vardagsäventyr passar Olympus nya µ TOUGH-3000 perfekt. En kamera som pallar för det mesta och som kombinerar hög bildkvalitet med HD video. Oavsett om kameran slängs ner i ryggsäcken eller skickas runt på familjefesten, behöver du inte oroa dig för µ TOUGH-3000. Men den är inte bara extra tålig: vattentät ner till 3 meter, klarar fall på upp till 1,5 meter och fryssäkra ner till -10°C.

Kameran bjuder även på:
* HD video och HDMI interface
* 1 GB internminne och plats för SD-kort
* Photo Surfing
* [ib] bildprogramvara
* USB laddning

Filma i HD och få bättre koll på bilderna
Filma all action i HD (720p) och visa upp på din HD-TV via HDMI. Bläddra snabbt genom dina bilder med Photo Surfing. Tack vare nya bildprogramvaran [ib] hittar du snabbt bilderna du letar efter. Dina bilder är taggade med information om datum, personer, platser och händelser. Ny teknik för ansiktsigenkänning håller koll på vänner och GPS-teknik var bilden tagits. Datumet har kameran koll på och händelser lägger du till.

Bilderna på kompisgänget eller favoritbandet, blir som du tänkt dig. Den kompakta 3,6x optiska vidvinkelzoomen, 12 megapixel bildsensor, dubbel bildstabilisator och smarta bildfunktioner hjälper dig fånga bilden perfekt.

Lättanvänd, stryktålig och kompetent
Den inbyggda manualen guidar dig snabbt till bästa bildinställning eller så låter du i-AUTO sköta allt åt dig. Med 1 GB internminne och SD kortplats finns det gott om utrymme för alla dina högupplösta bilder och filmer.

Precis som övriga modeller i Olympus µ TOUGH sortiment har µ TOUGH-3000 den senaste bildtekniken som AF-tracking, Beauty Mode, Magic Filters osv.

Pris ca 2 500kr.

Länk: www.olympus.se

Gennaker’s och Code 0 segel har blivit alltmer populära under senare år. Att rulla dessa segel, ungefär som man rullar en vanlig genua, är en kombination av seglingsglädje och bekvämlighet. På vinterns båtmässor kommer Seldén att presentera nyutvecklade rullsystem för denna typ av segel.

– Det blir tre modeller för maximala arbetslaster från 1,5 till 4,0 ton. För Code 0 segel, med ett uppsträckt förlik, blir arbetslasterna som högst och med det sortiment vi nu presenterar kommer vi att täcka in båtar i storleksordningen 25 – 50 fot, säger Seldéns marknadschef Mats-Uno Fredrikson.

– Man kan segla förhållandevis högt med ett Code 0 segel och det tryck i seglet och den fartökning det ger lämnar ingen oberörd. Det är som att lägga in en överväxel, fortsätter Fredrikson.

Rullsystemen manövreras med en ändlös manöverlina som löper över en lintrumma. Ett linledarbeslag styr in linan på trumman för bra grepp vid inrullning. En kilformad avdelare separerar linan från trumman vid utrullning så att trumman kan spinna fritt. Manöverlinan leds oftast hela vägen akterut till sittbrunnen och Seldén erbjuder för detta ändamål ett fiolblock med dubbla linlås som gör det lätt att låsa linan. Alternativt används en kortare lina som hanteras av fördäcksgasten.

De nya rullsystemen kommer att kallas Selden CX15, CX25 respektive CX40. ”CX” står för ”Code X” dvs de fungerar för alla typer av Code segel och sifferbeteckningen anger maximal arbetslast i kN.

CX25 kommer att få ett rekommenderat pris på SEK 10 600:- inkl moms och beräknad leveransstart är januari 2010.

Code 0 seglet har en förhållandevis liten buk och man kan därför segla högre i vind jämfört med en gennaker. Eftersom det under bidevindsegling utsätts för större krafter tillverkas det oftast i Aramidarmerad segelduk. Gennakern är ett bukigare segel för något lägre bogar och tillverkas i nylonduk. Både gennakern och Code 0 seglet tar över på bogar högre än vad spinnakern bär och de kräver varken spinnakerbom, upp- eller nedhal. Segling på öppna bogar blir okomplicerad, mer effektiv och roligare vilket både cruisingseglaren och kappseglaren uppskattar.

Ytterligare ett användningsområde för rullarna är sättning av stagsegel i genuafallet som ett komplement till Code 0, gennaker eller t o m spinnaker.

Länk: www.seldenmast.se

Den här megayachten – med namnet “A” – observerades av en av våra läsare på Malta för drygt ett år sedan. “A” är en av världens tio största privatyachter och ägs av en ung rysk miljardär. Hon är 118 m lång och 19 m bred och har en toppfart på 23 knop. Text & foto: Anders Bejting.

2008 fick jag möjligheten att kryssa med en större båt i Medelhavet. I Malta, Valettas hamn, fick jag se denna fantastiska båt (notera de två personerna som står i land vid fören, så förstår ni storleken). Fel att säga båt, minst skepp vore mer rätt och Mega Yacht är helt rätt. Med sina nästan 400 foot placerar hon sig bland de 10 största privat ägda M/Y i världen, och platsar in strax efter ”Octopus”, 416 foot, vilken ägs av Microsoft gurun Paul Allen.

Namnet är M/Y ”A” och sjösattes 2008. Ägs av den ryske Andrey Melnichenko, 36 år gammal (ung är väl ett bättre ord) och är bland annat grundaren till av en av Rysslands största banker, MDM Bank, och han sägs vara god för mer än 50 miljarder kronor. Namnet ”A” skall stå för hans hustrus namn, ”catwalk modellen”, Aleksandra Nikolic.

”A” har ritats av fransmannen Philippe Starck, känd för sina hotell designer. Byggnationen av ”A” har skett i största tystnad och varvet, tyska Blohm and Voss (konstruerade bla det kända slagskeppet ”Bismarck”, nazitysklands stolthet under andra världskriget), har inte släppt någon information att tala om. Dock gör rykten gällande att, en hangar för helikopter finns, samt två 30-fot, snabbgående båtar kan sjösättas från sidan och ett garage för bilen, samt en svävare och lite annat lull-lull skall finnas.

I övrigt skall den 42 man starka besättningen se till att alla är nöjda, även så de 14 gästerna som kan dela på 6 lyxgästkabiner, swimmingpools, mm. Vidare säger de som arbetat med ”A” att inredningen har bla väggar med Panama beige läder och mycket rostfritt . Mahogny, guld och bronze är andra material som syns. De sex gästkabinerna har löstagbara väggar för att kunna förändras till fyra super-sviter. De flesta kabinerna har bubbelpooler i rostfritt. Ägarsviten ligger högst upp i tornet och har en gigantisk säng som kan snurra 360 grader, vilket ger en panorama utsikt via de stora fönstren.

När Andrey Melnichenko startade byggnationen, var han ungkarl och tanken då, var att bygga en yacht för detta ändamål. Bla skulle det inrymmas ett stort disco i aktern, med en bar gjord av Baccarat kristall och en vattensäker Karoke plattform. Efter giftermålet med Aleksandra, gjorde hon flera förändringar i utförandet och Starck fick ändra från designen av ett mer flytande hotell till ett mer liknade av ett hem.

Jag brukar skämta om, att det kostar mig mer att åka med min båt tor Stockholm/Sandhamn än att flyga Malaga tor. I jämförelse med ”A” får jag nog ändra det sistnämnda till en jordenrunt- resa. Ca 2500 liter i timmen vid en fart om ca 19 knop och topp om ca 23. Att tanka fullt är inte gratis. Tankarna rymmer 800 000 liter bränsle. Med våra priser om ca 10:-/liter är det som att köpa en ny 50 fots båt vid varje tankning.

Säkerheten är stor . Alla dörrar är försedda med en platta, där du placerar fingret för att kontrollera att rätt fingeravtryck öppnar rätt dörr och gästerna kan inte komma in till ägarsviten eller kontrollrum. Kameror, rörelsedetektorer mm, finns givetvis.

Priset är att ej förglömma: 300 millioner. Dollar!

Motorerna (två) är en av världens effektivaste, MAN RK280. Tillverkas som V12, V16 samt V20 och kan ge en kontinuerlig effekt om ca 11000 Hk vid (endast) 1000 rpm.

Övriga data:
Längd 387 feet, ca 118 meter
Bredd: 19 meter
Djupgående: 5 meter
Material: Stål/aluminium
Range: 6-7000 sjömil
Max.speed: 23 knop
Cruising: 19 knop
Bränsle: 800 000 liter
Vatten: 100 000 liter
Vikt: 5800 ton

Nu återstår det att se vad Melnichenko:s ”kollega”, ryssen Roman Abramovich, (bla ägare av Chelsea fotbollsklubb) nya Mega Yacht kommer att se ut. Abramovich har ju redan fyra super yachts och den största, Pelorus, är ”bara” 377 ft. Den nya skall bli 484 ft och tror sig bli den tredje största i världen.

För Er som tycker om Mega Yachter kan jag rekommendera www.yachttrails.com/. Här finns data på det mesta som flyter och är över 100 ft.

Foto & text Anders Bejting.

Svenska Agapi Marine AB har tagit fram en revolutionerande nyheter bland RIB-båtar. Den heter Agapi 900 Walk Around och har bland annat en unik kombination av egenskaper. Det är den första RIB som kombinerar RIB-ens överlägsna sjöegenskaper, en svensk modern design med en familjeorienterad kabinlösning med fyra sovplatser och en Day Cruiserkapacitet att ta upp till 10 personer – allt med en båt som enkelt trailas efter en vanlig familjebil och inom kort med vanligt B-körkort (totalvikt c:a 2100 kg).

Båten kombinerar dessutom prestanda och miljöhänsyn på ett unikt sätt; Med minsta motorn kan man komma under litern/Nm samtidigt som båten kan nå farter över 55 knop med en 350 hk utbordare. Miljöhänsynen förstärks av traileregenskaperna där allt tradionellt “båtmeck” i princip elimineras och onödiga transportkostnader minimeras.

Upptäck Skandinavien med en högpresterande båt där sjösättningen är så enkel tack vare den anpassade trailern att man ensam tar i eller upp båten på under 10 minuter!

Agapi 900 W.A rekommenderas med en motor på 175 hkr upp till 350 hk och kostar från 649 000 kr i basutförande. Båtarna säljs direkt från generalagenten med visningslokal i Vallentuna.

Länk: www.agapimarine.se

Kustbevakningen ska leda ett projekt som ska förbättra möjligheterna till en integrerad övervakning av de nordeuropeiska havsområdena. Målet är att informationsutbytet mellan ländernas system ska bli effektivare. Projektet kommer att ledas från ett projektsekretariat i Karlskrona.

– Projektet ska föreslå hur medlemsländerna bör samarbeta för att lättare kunna utbyta information och vilka lagmässiga ändringar som bör göras, säger Dan Thorell, chef för Kustbevakningen region Syd.

Arbetet med integrering av sjöövervakning ingår i den europeiska havspolitiken. Det är framförallt rättsliga och administrativa frågor som måste besvaras för den framtida integreringen. En samordnad sjöövervakning har varit en prioriterad fråga för det svenska EU-ordförandeskapet. En större samordning ökar förmågan att gemensamt hantera kriser och katastrofhändelser i Östersjö- och Nordsjöregionen. Det ger också bättre brottsbekämpning, fiskerikontroll, tull och gränskontroll, sjö- och miljöräddningstjänst, sjösäkerhet och sjöfartsskydd. Ett annat mål är att göra myndighetsutövningen effektivare, spara kostnader och att underlätta för sjötransporter genom enklare anmälningsrutiner för sjöfarten.

Avtalet med EU-kommissionen innebär att Kustbevakningen inrättar ett projektkontor i Karlskrona med fyra till fem medarbetare. I projektet deltar 24 myndigheter från tio länder som projektmedlemmar: Belgien, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Norge, Polen, Sverige och Tyskland. Tio svenska myndigheter deltar: Kustbevakningen, Fiskeriverket, Försvarsmakten, Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, Sjöfartsverket, Sveriges geologiska undersökning, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, Transportstyrelsen och Tullverket. Budgeten för det tvååriga projektet är på drygt tre miljoner.

Länk: www.kustbevakningen.se

Efter nyår börjar fem fiskefartyg att använda elektronisk loggbok vid sidan av pappersloggbladen. Inom kort införs e-loggboken på de 70 största svenska fiskefartygen. Förändringen innebär att alla konsumenter i framtiden, på ett enkelt sätt, ska få reda på var fisken har fångats. Dessutom blir kontrollen effektivare.

Från årsskiftet börjar fiskefartyg använda e-loggböcker istället för de traditionella loggbladen i pappersformat. Fem fartyg testas i ett pilotprojekt och därefter kommer närmare 70 fartyg att beröras – de svenska fiskefartyg som är över 24 meter. Chefen för Fiskeriverkets kontrollavdelning, Johan Löwenadler Davidsson, menar att systemet har många fördelar.

– Fartygen kommer att sända rapporter från att de lämnar hamn till att de kommer tillbaka. Eftersom rapporteringen sker i realtid kan vi följa upp fiskekvoterna på ett säkrare sätt. Risken för felaktigheter minskar och vår administration blir effektivare, säger Johan Löwenadler Davidsson.

Med e-loggböckerna försvinner de många fel som kan förekomma när man fyller i för hand. All rapportering sker på samma sätt, vilket gör det nya systemet mer jämlikt.

Underlättar för konsumenter
Men den kanske största vinsten är att e-loggböckerna skapar grunden för en bättre spårbarhet, det vill säga ett enklare sätt att spåra fisken genom hela livsmedelskedjan. Bland annat kan e-loggböckerna visa var varje fångst geografiskt har tagits upp. Detta kan så småningom vidareförmedlas till spårbarhetsorganisationer, exempelvis de som har miljömärkningar, som i sin tur kan informera konsumenter i affären.

– E-loggböckerna skapar goda förutsättningar för en framtida spårbarhet. Eftersom informationen är elektronisk kan vi lättare göra den tillgänglig för alla som har nytta av den, säger Johan Löwenadler Davidsson.

Fem fartyg testar systemet
Under hösten utbildades de fiskare som ingår i en första testgrupp. De ska testa systemet parallellt med de gamla pappersloggbladen under en tid. Jan Ziethén, fiskare på Rönnfors TG 72, som vanligen ligger i Simrishamn, är en av dem. Han tycker att det nya systemet verkar bra.

– Utvecklingen går ju inte att stoppa och jag tycker att det här är bra. Det är rätt dumt att hålla på och skicka papper på posten år 2009, när det finns möjligheter elektroniskt, säger han.

Inte fiska om systemet är nere
Men det finns en nackdel jämfört med papperssystemet och det är driftsäkerheten.

– Det här systemet kan krascha och då får vi inte gå ut. Då måste vi stanna vid kaj och det är ju inte bra. Tidigare har vi ju VMS-en, där gäller samma sak. Om den inte fungerar får vi inte gå ut. Nu blir det ytterligare ett system som måste fungera, säger Jan Ziethén.

Men han tycker ändå att det är dags att lägga de gamla pappersloggbladen på hyllan.

– Då känns e-loggboken mer tidsenlig. Framtiden finns ju där, säger Jan Ziethén.

Fakta: e-loggboken
Den nya e-loggboken införs i hela EU. I ett första steg ska fartyg större än 24 meter använda e-loggbok. Från och med 1 juli 2011 ska även fartyg större än 15 meter använda den. I nästa steg, år 2012, ska fiskefartyg över 12 meter använda e-loggbok.
Fiskeriverket tillhandahåller programvara som ska finnas ombord men fiskaren får stå för dator och kommunikationskostnad.
Fiskare kan få ett särskilt bidrag, upp till 95 procent av kostnaden, för att investera i ny dator ombord.
Innehållsmässigt innebär e-loggboken inga förändringar jämfört med pappersloggbladen. Men man kommer att kunna använda e-loggboken för att anmäla vissa saker som idag rings in.

Fortum har tidigare ansökt om att bygga ett kraftverk i Stackmora, men fått avslag i både Miljödomstolen som Miljööverdomstolen. Då det för tillfället inte verkar vara möjligt att bygga ett kraftverk kommer Fortum, som ett av handlingsalternativen, att utreda möjligheterna att riva ut dammen.

-Vi vill sätta igång utredningen nu för att så snart som möjligt få fram beslutsunderlag för ett ställningstagande vad som ska ske med dammen, säger Hans Rohlin, projektledare för utredningen.

Då det gäller den befintliga dammen så har vi, Fortum, underhållsansvaret. Fortum är skyldiga att underhålla dammen så att det inte uppkommer skada för allmänna eller enskilda intressen genom ändringar i vattenförhållandena.

– Oberoende av utredningen om utrivning så har vi en handlingsplan för dammen för att så långt det är möjligt säkerställa att skador inte uppkommer och för att kunna hantera en vårflod, säger Jukka Revell, ansvarig för underhållsverksamheten för vattenkraften inom Fortum.

Fortum är ett ledande energibolag som fokuserar på Norden, Ryssland och området runt Östersjön. Vår affärsverksamhet omfattar produktion, försäljning och distribution av el och värme samt drift och underhåll av kraftverk. Vi erbjuder tjänster som leder till en hållbar utveckling – nu och i framtiden.

Kommentarer

Jens Nilsson 10:43:30 2010-01-05

Fortum har alltså blivit rädda efter den rad av polisanmälningar som har skett, senast om brott mot strandskyddsreglerna vid uppförandet av den olagliga betongdammen. Dags för länsstyrelsen att förelägga Fortum om att riva ut dammen och återställa miljön, kanske göra lite åtgärder så att harren kan återkomma även till det området i Oreälven!

Under 1500- till 1800-talen var det bättre att dricka öl än vatten eftersom vattnet var av så dålig kvalitet. Det är ett resultat från ekonomihistorikern Ulrika Söderlind forskning. Nu har hon fått Vin & Sprithistoriska Museets lilla stipendium för att fortsätta sina studier av bryggerinäringen i Sverige mellan åren 1500 till 1800. Vin & Sprithistoriska Museets stora stipendium har tilldelats Paulina Rytkönen, fil dr, som ska svara på frågan hur det gick till när vin blev så populärt i brännvinslandet Sverige under 1900-talet.

Hur gick det till när vin blev så populärt i brännvinslandet Sverige? Det kommer Paulina Rytkönen, fil dr och vinhistoriker vid Södertörns högskola att undersöka. I sitt forskningsprojekt ”Vinkonsumtion i Sverige- ett stycke svensk 1900-tals historia”, som belönas med Vin & Sprithistoriska Museets stora stipendium på 75 000 kr, kommer hon att undersöka och belysa vinets väg in i det svenska folkhemmet. Syftet med studien är att utreda orsakerna bakom den ökning av vinkonsumtionen som skedde i vårt land under 1900-talet och att analysera förändringarna i svenskarnas dryckesmönster.
Trots att det skrivs åtskilliga spaltkilometer om vin varje år i svenska tidskrifter och tidningar är den svenska vinhistorien med få undantag ännu oskriven. Paulina Rytkönens forskning kommer att fylla denna kunskapslucka och Rytkönen, som undervisar om vinets ekonomiska historia, har även för avsikt att skriva en lärobok om vinet i Sverige under 1900-talet.

Bryggerinäringen i Sverige 1500-1800
Stipendiet på 25 000 kr tilldelas ekonomhistorikern Ulrica Söderlind, Stockholms universitet, för en studie av bryggerinäringen i Sverige mellan åren 1500-1800. Under denna period utgjorde ölet en stor del av det dagliga kalori- och näringsintaget. En vanlig dagsranson var 3-4 liter och i svenska flottan drack mannarna ofta så mycket som 5 liter per dag. Att det faktiskt var mer hälsosamt att släcka törsten med öl än med vatten, som ofta var av dålig kvalitet under denna period, har Söderlind tidigare visat i sin forskning. När flottan bytte ut ölet mot färskvatten under 1700-talet ökade nämligen sjuktalen ombord.
En av de viktigaste ingredienserna i öl är just färskvatten och dessutom krävs då som nu också malt och humle till ölbryggningen. Det är tillgången och efterfrågan på dessa tre råvaror som Ulrica Söderlind kommer att studera ur ett ekonomhistoriskt perspektiv.

Bildtext: Paulina Rytkönen. Foto: Johan Nygren, Vin & Sprithistoriska Museet.

Fakta:
Vin & Sprithistoriska Museets stipendium syftar till att främja vetenskaplig forskning kring alkoholdrycker och delas ut årligen. För att belönas ska forskningen bedrivas inom svensk alkoholkultur med inriktning på traditioner, attityder och dryckesmönster. Vidare kan forskning bedrivas inom teknik- och tillverkningshistoria samt inom handel och politik. Stipendiet vänder sig till såväl studenter som doktorander och disputerade.

Skellefteå Hamn har köpt en Multidocker CH65 från den svenska tillverkaren Multidocker i Oskarshamn. Den nya kranen är en liten kran som i huvudsak lastar sågade trävaror och timmer samt högläggning.

– Multidockern effektiviserar vår hantering av vissa varor med upp till 40 procent jämfört med den gamla vikarmskranen. Den gamla kranen, Essemkon finns kvar för lättare lastningar och som backup för mindre haverier, säger hamnchef Lars Widelund. Vi räknar med att den nya kranen ska vara i full produktion i mitten av Januari.

Multidocker bygger sin kran på en beprövad Caterpillar grävmaskin som modifierats för att fungera i hamnar och andra tuffa omgivningar.
– Med två vikarmskranar ökar Skellefteå Hamn sin flexibilitet och konkurrenskraft på ett bra sätt och blir då en intressantare samarbetspartner för leveranser med båt och järnväg.

Fakta
Multidocker är en svensk tillverkare av hamnkranar som ägs av Österström gruppen.

Skellefteå Hamn omsätter 1 700 000 ton per år. Skellefteå Hamn ägs av Skellefteå kommun och drivs som en avdelning inom tekniska kontorets verksamhet.

Nu har kylan kommit även till hela Sverige. Många sjöar och vattendrag har börjat få en tunn is. En is som kan vara livsfarlig att vistas på. Det var inte bara kylan som kom utan också snön. En snö som på många platser lagt sig som ett isolerande lager ovanpå den tunna isen. Det krävs kunskap och stor försiktighet innan man ger sig ut på dessa isar.

Kärnisen skall vara minst 10 cm för att kunna betecknas som säker att gå eller åka på. Is som bildas i samband med snöfall bör vara minst 15 cm för att vara säker att vistas på.

Var och en som ger sig ut på isen måste själv försäkra sig om att den håller. Lättast gör man det med hjälp av en ispik. Snö på isen försvårar denna kontroll. Snö isolerar också vilket innebär att strömmande vatten kan försvaga isen på vissa platser vilket kan vara svårt att upptäcka. Rapporter om isarnas tjocklek ska alltid betraktas som färskvara.

Med fart kommer man långt ut på tunn is. Om isen brister har man stora problem att ta sig tillbaka säker is och räddning. Hjälpinsatser blir också mycket riskfyllda.

Barn kommer också lätt långt ut på svag is. Skulle den då brista blir räddningen mycket svår. Barn ska aldrig lämnas utan tillsyn nära isar!

Prova alltid och ofta isens tjocklek med en ispik. Ha isdubbarna rätt fastsatta runt halsen och vistas aldrig på isen utan sällskap.

Länk: www.issakerhet.se

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har tecknat ett kontrakt med LIG Nex1 för produktion av Saabs marina signalspaningssystem, avsett för delserie två av Sydkoreas ubåtar i 214-klassen. Kontraktet är värt närmare MEUR 11 (cirka MSEK 114).

Kontraktet innebär att LIG Nex1 lokalt ska tillverka delar av Saabs signalspaningssystem (så kallade ESM-system, Electronic Support Measures), för leverans till Howaldtswerke-Deutsche Werft GmbH (HDW). Systemet är avsett för delserie två av Sydkoreas ubåtar i 214-klassen.

– Det här kontraktet är ett bevis på vår kompetens inom marina signalspaningssystem och vår goda relation med både LIG Nex1 och HDW. Vi ser med tillförsikt fram emot ett lovande partnerskap med ett av de största försvarsföretagen i Sydkorea, säger Micael Johansson, affärsenhetschef för Saab Avitronics.

Som huvudentreprenör tar LIG Nex1 fullt ansvar för signalspaningssystemet. Saab och LIG Nex1 etablerar tillsammans en integrerad testutrustning för systemacceptans och underhåll vid LIG Nex1 tillverkningsanläggning i Gumi i Sydkorea, vilket garanterar framtida support för systemet.

– Det här givande partnerskapet med sydkoreansk industri och det utmärkta samarbetet med den sydkoreanska flottan är en bra grund för fortsatta framgångar, säger Micael Johansson.

Saab i Sydafrika fick 2002 kontrakt på signalspaningssystem till HDW för den första delserien av sydkoreanska ubåtar i 214-klassen. Detta andra kontrakt bekräftar återigen Saabs position som världsledande inom signalspaningssystem för konventionella ubåtar. Dessa system har tidigare sålts och levererats till Grekland, Sydkorea, Portugal och Sydafrika.

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Länk: www.saabgroup.com

Brödrene Aa AS och Kockums AB, som ingår i ThyssenKrupp Marine Systems, har undertecknat ett samarbetsavtal för marknadsföring, utveckling och produktion av passagerarfartyg i kolfiber/sandwich-struktur.

Användning av kolfiber har gett Brödrene Aa en fantastisk utveckling inom passagerarfartyg byggda i kolfiber och av katamarantyp. Under de senaste sju åren har Brödrene Aa producerat 23 passagerarbåtar och har ytterligare sex båtar i orderboken.

Kockums har utvecklat sin kompositerfarenhet under mer än 45 år och är ledande inom militärt-marina komposittillämpningar. Största erfarenheten inom kolfiberutveckling är Visby Klassen för den svenska Marinen, som är det största fartyg i världen som hittills byggts i detta material. Kockums har tidigare också aviserat order för civila servicebåtar i kolfiber, CarboCAT, för vindparkstillämpning.

Kolfiber ger 40 procents viktreduktion jämfört med aluminium. Kolfiber är vidare icke-korrosivt och sandwichtekniken ger stora underhållsbesparingar och hög säkerhet. Detta ger en avsevärd kostnadsreduktion av bränsleförbrukning och underhåll. Mindre motorer kan användas för framdrivning för att uppnå jämförbara prestanda till båtar byggda i andra material och därmed minskas påverkan på miljön.

Länk: www.kockum.se

När världens högst ansedda regatta hålls för 33:e gången står Peak Performance som officiell klädsponsor. Nästa års America’s Cup blir inte första gången Peak Performance jobbar med segling. Tidigare har det svenska sportmodeföretaget sponsrat båtar i Whitbread Around the World Race, och senast i september var Peak Performance officiell klädsponsor till Challenge Julius Baer på Genèvesjön.

– America’s Cup är segelsportens mest prestigefyllda tävling. Ett perfekt tillfälle för ett premiummärke som Peak Performance att nå fler i en värld vi redan är en del av, säger Jonas Ottosson, VD på Peak Performance. Många båtmänniskor åker dessutom skidor och spelar golf.

I samband med kappseglingen lanseras en limiterad America’s Cup-kollektion. Kollektionen kommer att bäras av all personal under tävlingsdagarna och kommer även att finnas i speciellt utvalda Peak Performance-butiker. Dessa finns listade på www.peakperformance.com från mitten av januari.

America’s Cup-pokalen från 1851 är den äldsta inom internationell idrott och prissumman den högsta.

Den amerikanska båtbyggaren Magnum Marine tar i ordentligt när de planerar sin nästa modell. Det är en daycruiser på hela 100 fot (29 m) som får rartresurser på över 50 knop tack vare enorma motorer på 2 600 hk styck och ytskärande Arensondrev. Det lär bli en båt i verklig superklass avsedd för de med stor plånbok och litet miljösamvete.

Jänkarna, särskilt i de sydligare staterna, är inte särskilt blyga när de tar fram nya modeller. Hittills har detta varit ett framgångsrecept eftersom båtar som till exempel Donzi, Cigarette och Baja har fått mycket utrymme i media.

Men när Magnum Marine presenterar sin nyhet är det en ung italienare, Alberto Mancini, som står för designen. Linjerna känns delvis igen från båtar som Wally Yachts och även Fjords kantiga daycruiser och kabinbåtar. Men det här är mycket större och ännu häftigare.

Den nästan 30 m långa och 6 m breda båten är inte så miljöförstörande som man kan tro vid en första anblick. Tillverkaren har lagt stor vikt vid att använda lätta och starka material och båten är byggd i kolfiber. Enligt Magnum sparar detta motsvarande 20 procent vikt jämfört med en glasfiberbåt. Dessutom blir båten betydligt starkare i hela sin konstruktion.

När föraren inte behöver höga fartresurser finns det elmotorer som räcker till för att föra fram båten i några knop. Magnum har även valt LED-belysning i båten för att minska elförbrukningen och därmed kunan ha en mindre och lättare batteribank.

Magnum 100, som får fyra rymliga kabiner med dubbelkojer, är planerad att få sin premiär 2012.

Tekniska fakta
Längd: 20 m
Bredd: 6 m
Djupgående: 1,37 m
Vikt: 66,7 ton
Bränsletankar: 7 570 liter
Färskvattentankar: 1 514 liter
Toppfart: 48-55 knop
Motorer: MTU dieslar à 2 600 hk, dubbel- eller trippelmontage
Framdrift: Arneson ytskärande drev
Länk: http://magnummarine.com