Nyheter

Monica Lind, forskare vid institutionen för medicinska vetenskaper vid Uppsala universitet, har fått drygt 6,5 miljoner från Formas för att studera en vanligt förekommande plastkemikalies påverkan på människans hälsa.

– Vår hypotes är att BPA påverkar fettomsättningen redan vid mycket låga doser. Detta kan leda till ökad mängd bukfett som i sin tur är kopplat till högt blodtryck, störda blodfetter, samtt diabetes, och därmed till framtida hjärt-kärlsjukdom, säger Monica Lind.

I fokus för projektet står en av världens mest producerade och använda kemikalier, bisfenol A (BPA). Det är en fettlöslig och östrogenhärmande substans som används vid tillverkning av flera olika sorters vanliga plaster. Kemikalien finns bland annat i den plasthinna som finns på insidan av konservburkar och i många plastartiklar som ska tåla värme, bland annat i nappflaskor och i plastlådor för mat.

Djurstudier har visat att exponering för BPA i fosterstadiet bland annat kan innebära en påverkan på beteende, reproduktion och hjärnans utveckling samt risk för fetma och cancer. Monica Lind ska använda anslaget från Formas för att försöka ta reda på om exponering för BPA bidrar till uppkomst av fetma och hjärt-kärlsjukdom.

Vilka effekter som är väsentliga för människors hälsa, samt vilka halter av BPA som ger skadliga effekter, är frågor som är mycket omdebatterade. Kanadensiska hälsovårdsmyndigheten har redan för ett år sedan förbjudit användning av BPA i nappflaskor medan motsvarande amerikanska och europeiska myndigheter ännu inte fattat något beslut i frågan. Nyligen beviljade amerikanska forskningsfinansiären NIH och det amerikanska naturvårdsverket ett stort anslag till ett 20-tal forskargrupper i USA för studier om BPA:s påverkan på hälsa. Monica Lind har varit i kontakt med koordinatorn för dessa amerikanska forskargrupper och åker på måndag till USA för att träffa dem.

– Det är viktigt att knyta ihop sina kontakter för då får samtliga ut mer av sin forskning, säger Monica Lind som även samarbetar med forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet och Karolinska institutet.

Lean Wood Engineering (LWE), ett forskningscenter där Luleå tekniska universitet samarbetar med Linköpings och Lunds universitet, har varit så framgångsrikt att företag står i kö för att få vara med. Det handlar om affärsdriven teknik- och produktutveckling i samarbete med trä- och byggindustrin. Forskningen finansieras av VINNOVA m fl och totalt finns nu 55 miljoner kronor att använda.

– Forskningen har i och med den nya finansieringen möjlighet att ta ett vidare kliv, och nå ut på en internationell arena. Jag tror det är hög tid för byggbranschen och forskningen att ta det steget, säger Susanne Engström doktorand vid Luleå tekniska universitet.

En handbok för beställare är vad Susanne Engströms forskning handlar om. Möjligheten att bedriva forskning i samarbete med industri och olika slags forskare ger också större förutsättningar för ett helhetsperspektiv, betonar hon. Susanne Engström är en av 70 aktiva forskare i LWE, varav 30 på universiteten och 40 i de medverkande företagen.

Utan samarbete med industrin vore LWE inte vad det är idag och intresset är också mycket stort, från såväl mindre som större företag. Största intresset är riktat mot industriellt byggande i trä, vilket även är LTUs forskningsspecialitet. Det multinationella företaget Stora Enso har senast anslutit sig till LWE och just nu deltar totalt 16 företag, men fler vill in.

– Vi har faktiskt en kö på företag som vill vara med och jag tycker att det är ett tecken på att industrin ser att vi jobbar på rätt sätt tillsammans och att de fått ut nytta av programmet, säger Lars Stehn, professor vid LTU och programdirektör i LWE.

Lean Wood Engineering som startade 2006 har i praktiken blivit ett slags branschorgan för näringslivet, som är en attraktiv mötesplats för forskning och utveckling, menar Lars Stehn.

– Det är så jag gärna vill se det här, att vi är ett organ för att diskutera gemensamma forskningsfrågor och vi vill kunna lösa dom tillsammans med företagen, säger han.

Expressklassen levererar största ökningen i antalet SM-deltagande båtar någonsin, meddelar Västkustens Expresseglare, från 39 till 65 båtar. – Fantastiskt glädjande för ett gammalt Express-hjärta att se utvecklingen tillbaka till riktigt stora startfält! säger Sten Bergquist, SM-gruppen samt med fyra tidigare SM-guld i Expressklassen. ”Att tävla i stora startfält är det absolut roligaste och mest utvecklande sättet att segla på!”

Västkustens Expresseglare kan nu avslöja att Trendmark blir huvudsponsor för SM/NoM, regattan arrangerad av GKSS. Det är varumärket Musto som kommer att profileras tillsammans med Expresseglarna.

– Det känns fantastiskt roligt att få vara delaktig med Musto i något som engagerar och främjar utvecklingen och uppmärksamheten kring seglingsporten! säger Tomas Frydebo, marknadschef på Trendmark. ”Det är otroligt många duktiga seglare från hela Norden som ska göra upp om titeln, så räkna med att det blir ett grymt race!”

Med Musto som huvudsponsor skapas nu förutsättningen för att kunna leverera på den sociala delen av regattan. En After-sail grupp är nu formad med Carin Finnström i spetsen:

– Det skall bli spännande att tillsammans med Musto, Mama’s och Silverbullet film göra en schysst After sail för en så stor grupp seglare! säger Carin Finnström i After-sail gruppen.

Det slipas och meckas under presenningar, nya team byggs upp, gamla dammas av. Till och med nytillverkningen av nya Expresser har startats igen. Spänningen stiger inför ett av de större kölbåtsarrangemangen 2010.

Länk: www.expresseglare.org

Det svenska bolaget ChromoGenics, som utvecklar och tillverkar smarta, solskyddande fönster för byggnader och fordon, kommer att visa upp sin teknologi i samband med FN:s klimatmöte COP 15 i Köpenhamn i december. ChromoGenics delägs av Volvo Technology Transfer. ”Att snabbt sänka bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är ett övergripande oerhört viktigt mål för hela Volvokoncernen. Lägre bränslekostnader bidrar dessutom till att öka lönsamheten för våra kunder, säger Per Wassén, ChromoGenics styrelseordförande och investeringsansvarig på Volvo Technology Transfer.

ChromoGenics teknologi med smarta fönster gör så att man kan styra genomskinligheten och därmed reglera både värme- och ljusinsläpp. Genom att fönstret går från ljust till mörkt kan det blockera värme och på så sätt minska behovet av luftkonditionering och energiförbrukning i byggnader och fordon med upp till 50 procent i varma länder. Omvänt är det en fördel att kunna välja att släppa in solljus för att ta till vara på ljus och värme under kalla dagar. Själva produkten ConverLight kan liknas vid en mycket tunn plastfolie som innehåller skikt av så kallat elektrokromt material. Det elektrokroma materialet ändrar mörkhetsgrad då en svag elektrisk spänning appliceras.

Som en del av utställningen Bright Green Expo under klimatmötet i Köpenhamn kommer fönster med ConverLight att demonstreras i en husmodell, tillsammans med andra banbrytande klimatlösningar.

”Jag är stolt över att ChromoGenics får möjlighet att få visa upp vår ledande teknologi vid klimatmötet i Köpenhamn, där många av världens ledare deltar”, säger ChromoGenics VD Thomas Almesjö.

ChromoGenics industrialiserar nu sin verksamhet för volymproduktion av ConverLight. En framtida storskalig marknad finns framför allt i byggnader, men också i fönstertillverkning för flygplan, bussar, båtar, anläggningsmaskiner, bilar och andra fordon.

Volvo Technology Transfer investerade i ChromoGenics 2006, och äger cirka 20 procent av bolaget. Enligt Per Wassén ligger klimatsmarta fönster helt i linje med Volvokoncernens strävan mot att minimera bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

”Den största delen av världens oljeförbrukning går åt till kylning, och inte uppvärmning som är lätt att tro. En personbil som körs i bilköer en het dag kan använda över 25 procent av motorns effekt till luftkonditionering”, säger Per Wassén.”Smarta fönster från ChromoGenics skulle kunna minska behovet av luftkonditionering och därmed bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid. ChromoGenics smarta fönster är också klart intressanta även vid en övergång till elhybridfordon, då vi kommer att behöva minska behovet av stora strömförbrukare, som exempelvis luftkonditioneringsaggregat”, fortsätter han.

Läs mer om ChromoGenics verksamhet på www.chromogenics.com

Den 30 maj, 2010 lägger Hurtigrutens expeditionsfartyg MS Fram ut från ishavsstaden Tromsö på väg mot Svalbard och Polarhavet. På den fascinerande sjöresan får gästerna kvalitetssäkrad information direct från olika vetenskapsmiljöer.

Ögruppen Svalbard är en av världens allra viktigaste platser för klimatforskningen. Anledningen är att det här går att se klimateffekterna tidigare än på någon annan plats på jorden. Det innebär att man genom att studera Svalbard kan få viktig information om vad som kommer att ske på andra platser i världen. Välkända forskningsinstitut från hela världen har därför forskningsstationer på Svalbards största ö Spetsbergen och en stor mängd information hämtas in från detta område för vidare analys.

På Hurtigrutens klimatresa får deltagarna en helt unik inblick i det arktiska klimatet från Norges främsta klimatexperter. Arrangemanget sker i nära samarbete med det Norska polarinstitutet.

När MS Frams lämnar Tromsö den 30 maj med kurs norrut går resan först till Nordkap, därefter till den otillgängliga Björnön – en av de viktigaste häckningsplatserna för sillgrisslor och tordmular. Vi reser därefter förbi spetsbergen i golfströmmen och vidare norrut där vi stöter på den s.k. iszonen.
Under resan håller experter inom olika områden föredrag och leder diskussioner ombord och under utflykter till platser som har en unik betydelse för polarforskningen.

– Vi vill ge vårt bidrag till debatten kring en av de viktigaste och mest omdiskuterade utmaningarna som världen står inför – den globala uppvärmningen. Svalbards symbolvärde i detta sammanhang är unikt. Genom att koppla samman kunskap med upplevelser får våra gäster unik information, så att de själva kan bilda sig en uppfattning om klimatförändringarna i världen, berättar projektledaren Jørn Henriksen på Hurtigruten ASA.

Klimatresan startar i Tromsö den 29 maj 2010 med ett förberedande program och avresan med MS Fram sker den 30 maj. Resan avslutas den 8 juni efter ett avslutande program vid Universitet på Svalbard (UNIS) i Longyearbyen.

Pris från 42.954 kronor, inberäknad flyresan Stocholm-Oslo-Tromsø, en natt på hotell i Tromsø, och flyresan hem Longyearbyen-Tromsø-Oslo-Stockholm.

————————————————
Kontaktinformation:
Per Eide-Olsen
Direktör Sälj Norden
Mobiltelefon: +47-975 77 680
E-post: per.eide.olsen@hurtigruten.com

Holmatros nya serie av winchar har utvecklats för seglare – av seglare. Med modern design och unika egenskaper är vi övertygade om att våra nya winchar kommer att dominera trenderna inom winchdesign i framtiden. ”Inför utvecklingen av Holmatro´s nya winchar hade vi bara ett mål för ögonen – att erbjuda den bästa winchen på marknaden, säger Holmatro Marine Equipment´s koncernchef Gert Jan Uijtdewilligen och vi är övertygade om att vi har lyckats”.

Egenskaper

• Bättre grepp och förbättrad linföring tack vare trummans utformning
• Hybrid lager som ger mindre motstånd och minimalt underhåll
• Ökad effektivitet
• Fast topp med integrerad linförare i säker och elegant design
• Snabbt och enkelt underhåll
• Konverterbar till både hydraulisk och elektrisk drift
• Upp till 50 % lättare än jämförbara modeller

Fördelar med ”Grip & Run”

• Maximalt radialt grepp (vått och torrt)
• Minimalt vertikalt motstånd
• Linans spänning är jämnt fördelad
• Lätt att släppa ut skotet, även vid höga laster
• Mindre förslitning på skot och fall

Holmatro Extreme winchhandtag erbjuder dig perfekt hantering och kontroll. Efter omfattande användning i ”Extreme 40”- klassen och testad av de absolut bästa seglarteamen i världen är Holmatro stolt över att introducera Extreme Winchhandtag i aluminium.

Med ett enkelt handgrepp kan man lossa handtaget från winchen och isättningen är precis lika lätt. Handtaget låses automatiskt när det placeras på winchen.

Holmatro Extreme Winchhandtag är formgjuten av saltvattenresistent aluminium och är den lättaste
”One Touch”- modellen på marknaden.

Winchhandtaget kommer i 3 modeller.

• Single-grip
• Power-grip
• Double-grip

Samtliga modeller har hybridkomposit lager som tillåter maximal effektivitet och prestanda.
Samtliga modeller är tillgängliga i både 200 och 250 mm (8” och 10”) längder.

Länk: www.ewalco-marin-industri.se

Nya Salona 44 följer inte bara den framgångsrika filosofin och konceptet från föregångaren Salona 45 utan hon tar utvecklingen ett stort steg vidare i teknologi, design, komfort och prestanda. Stilen och seglingsegenskaperna gör hennes framträdande imponerande vid första kontakten, men ännu viktigare är att bakom den stilrena siluetten så döljer sig en kompromisslös konstruktion. Prestanda är en av de mest utmärkande och igenkännande egenskaperna för en Salona och som alltid har stort arbete lagts ner för att skapa en stark konstruktion med avancerad byggteknik.

I standardutförande byggs nya Salona 44 med den senaste tekniken av vakuum injicering av både skrov och däck med vinylester harts, triaxiala och biaxiala E-glassfibrer med distansmaterial med slutna celler, detta tillsammans med byggmetoden skapar inte bara en lättare konstruktion utan dessutom en mycket starkare, styvare och stummare båt.

Kölbalkar och röstjärnkonstruktion i Salona 44 består av en mycket kraftigt rostfri balkkonstruktion i botten av skrovet som bultas till kölen och som förbinder rigg och mast till densamma. Ett system som garanterar hård riggspänning utan slack och eliminerar risken för svajköl, resulterande i bästa seglingsprestanda i hårt väder.

I designarbetet har stort möda lagts ner för att utveckla både en elegant och funktionell yacht såväl interört som exteriört för att möta behoven för bekväm cruising och att tillfredställa den som söker en yacht för spännande racing.

Exteriört och beslagsmässigt är Salona 44 utrustad med dubbla rattar för bästa komfort under segling och i hamn, moderna flushade luckor, sprayhood garage, tyskt storskotssystem och bästa Harken utrustning på däck. Sittbrunnen på båten är modernt öppen i aktern med löstagbar bänk. Som tillval finns även avstängbar sittbrunn bak med stuvlådor.

Nya Salona har i standardutförande en modern, ljus högklassig teakinredning och hela inredningen har en elegans och värme som gör att man känner ett stort välbefinnande och härlig trivsel med att leva ombord.

Båten tillverkas med två alternativa layoutlösningar:
A. 3 kabiners layout med 2 toaletter. De tre sovkabinerna erbjuder högsta komfort med bl.a. en King Size bädd i den förliga kabinen, och i salongen finns det plats och inbjudande atmosfär för umgänge med familj och vänner. Det L-formade pentryt på babords sida är funktionellt utformat för matlagning även till sjöss och med gott om avställningsplats och effektiva förvaringsutrymmen.
B. 4 kabiners layout med 2 toaletter. Denna version har ytterligare en separat kabin med våningssäng midskepps i båten. Totalt erbjuder denna layout upp till 10 sovplatser för besättningen.

Båtens suverärena seglingsegenskaper garanteras av den världsberömda konstruktören J&J Design Group som har tillämpat det senaste inom skrovdesign , med fokusering på långa rena seglande linjer med bra släpp, hög stabilitet och effektivt segelplan. Nya Salona 44 är en komfortabel, säker och härlig yacht att segla.

Salona 44 premiärvisades på båtmässan i Genua, Italien i oktober 2009.

Tekniska Data:
LOA (skrov) 13,50 m
LWL 12,16 m
B. Max. 4,19 m
Djup 2,10 m / 2,55 m
Deplacement tom 9,300 kg
Kölvikt 3,400 kg
I 16,71 m
J 5,12 m
P 16,68 m
E 6,00 m
Storsegel 57,60 m2
Genua 61,10 m2
Färskvattentank 400 l
Black vattentank 42 l
Bränsletank 270 l
Motor 39,6 kW (54 hk)
Design kategori A – Ocean
Orc International 2009 GPH 559,3
Salona 44 pris från € 271 975 inkl. moms
För skepparen och besättningen som söker en konkurrenskraftig och spännande yacht för racing på högsta nivå inom både IRC och ORC, erbjuder man även tävlingsversionen
Salona 44 IBC, Infusion Basalt Carbon. Salona 44 IBC, tillför ytterligare en dimension extra seglingsglädje och fart till båten. IBC versionen kommer som standard med mast i kolfiber, bom i kolfiber samt spinnakerbom i kolfiber från Nordic Mast med vanter i ROD, roder och hjärtstock i kolfiber, samt huvudskott i Basalt (jfr kolfiber) Sandwich. Dubbla rattar i aluminium (kolfiber tillval), samt Harken Racing winchar och beslag på däck.
En mycket tilltalande sportig version med full Cruising komfort som kan levereras med ljusinredning i kombination med svarta Basalt (jfr kolfiber) skott och möjlighet till durkar i motsvarande material. Kölar optimeras efter IRC eller ORC regeln för bästa prestanda och rating. Tillsammans med varvet och konstruktörerna erbjuder vi support för att optimera din Salona och tar fram speciella racingorienterade konfigurationer oavsett vilket handikapp system du vill optimera båten för.

Länk: www.promarinegroup.se

O´Neill går in som samarbetspartner med Experium i Sälen och sponsrar Sveriges första Flowrider.Florwridern, som enkelt förklarat är en konstgjord våg, kommer att finnas på det helt nya äventyrscentrumet i Lindvallen. Med O´Neill Flowrider kommer man att kunna prova på vågsurfing inomhus i Sverige.

Modellen på Flowridern är en Double 9 vilken erbjuder generösa 9 meter bredd. Bredden gör det möjligt för mer avancerade trick samt att man med en enkel modifiering kan surfa två personer samtidigt.

O´Neill Flowrider kommer att invigas den 13 december med uppvisningar från bland annat O´Neill Surf Team samt andra utövare från vatten- och snövärlden. Enligt rykten kommer också en stor snowboardlegend som är en av pionjärerna vad det gäller flowriders i Europa att vara på plats, dock är detta obekräftat.

– Det är en helt fantastisk upplevelse att kunna surfa i enbart boardshorts här hemma i Sverige. Makalöst roligt och en utmaning som är en blandning av flertalet brädsporter. Alla oavsett nivå hade superkul på vågen, säger Stefan Mayer på O´Neill Sverige.

Experium ligger vid Snöcentret i Lindvallen. Sälens nya upplevelsecenter är stort och någonting utöver det vanliga. Tillsammans med familjen, kompisgänget eller kollegorna har man möjligheter att skämma bort alla sinnen! Förutom O´Neill Flowrider finns det bl.a upplevelsebad, saunaland, spa, bowling, sportsbar, simulatorvärld, eventytor och lekland.

Länk: www.experium.se

Bavarias kommande nya, stora segelbåt – Bavaria Cruiser 45 – går att få med antingen tre eller fyra kabiner, beroende på hur kunden vill ha båten. Den nya båten får världspremiär på båtmässan ”boot” i Düsseldorf 2010 och finns tillgänglig i trekabinsversion från och med våren. Salongen och akterkabinen är dock identiska i de båda versionerna.

Owner´s cabin har en riktigt stor koj och extra stort ljusinsläpp genom ventilerna. Toaletten är, enligt varvet, mycket komfortabel, och har bland annat tvättkorg.

Bavaria beskriver den nya båtens bästa egenskaper så här:
•3 toaletter och en separat dusch.
•Owner´s cabin modifierbar.
•Stora stuvutrymmen för segel i owner´s cabin.
•Flushmonetarde däcksluckor.
•Skylights i salongen.
•Dubbla roder.
•LStor och nedfällbar badplattform.
•Gott om extra stuvutrymmen under däck och i kabinerna.

Tekniska fakta:
Längd: 14,27 m
Bredd: 4,35 m
Storsegel och genua: 100 m2
Motor: Volvo Penta D2-55/D2-75
Pris: från 1,9 Mkr

Länk om båten: www.bavaria-yachtbau.com

Länk: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Bo O Mbord 10:21:24 2009-12-07

Men tre eller fyra kabiner i en 45:a?
Du kan ju få 2, 3 eller 4 i Delphia 40.3
3, 4 eller 5 i Delphia 47.
Så revolutionerande är väl inte det…

Den 2 oktober antog Östersjöregionens fiskeministrar en unik deklaration i Saltsjöbaden för att stärka fiskbestånden i Östersjön. Ett åtagande var att vidta snabba åtgärder för att skydda starka unga torskårsklasser.

– Denna åtgärd är helt central för att återställa ett betydande torskbestånd i Östersjön, menar Katarina Veem, Programchef för Baltic Sea 2020.

För att driva på arbetet anordnade Baltic Sea 2020 en 2 dagars workshop i Danmark med experter från regionens medlemsstater för att diskutera vilka åtgärder som krävs för att skydda starka unga torskårsklasser i Östersjön. Idag presenteras slutsatserna för EU kommissionen, däribland följande åtgärder:
• Till dess att ett totaltförbud mot utkast införs bör minsta tillåtna landningsstorlek ses över (idag får man inte landa torsk som är mindre än 38 cm).
• Målet med redskapens selektivitet måste förtydligas och reglerna för hur redskapen ska utformas bör vara enkla och tydligt definierade. Selektiviteten ska ske vid själva trålningen, dvs. innan fisken tas upp.
• Permanenta och temporära realtidsstängningar av områden med ungtorsk är ett måste för att bestånden ska ha möjlighet att återhämta sig.
• Det framgångsrika danska kameraövervakningssystemet bör testas på fartyg i samtliga länder runt Östersjön.
• Istället för kvoter på landad fisk bör allt en fiskare fångar landas, sk fångstkvoter och nyttjas på ett mer flexibelt sätt över året och mellan olika år.

– Insatser på det här området är av särskild strategisk betydelse för Östersjötorskens överlevnad och välmående, säger Katarina Veem.

– Nästa steg blir att utveckla de prioriterade åtgärderna så att de resulterar i konkret handling. Det kommer att krävas att samtliga medlemsstater tillåter industrin att försöka hitta lösningar på problemen. Dessa lösningar måste därefter testas av forskare för att åtagandena i färdplanen ska kunna realiseras. Enbart då kan vi säkerställa att en verkligt samordnad och framgångsrik strategi ska kunna utvecklas, avslutar Katarina Veem.

Eliassons Segelmakeri AB i Göteborg har tagit fram ett nytt, smart räcke som monteras på sprayhood. Detta gepphantaget kan monteras på de flesta sprayhoods. Anslutningen till bågen blir helt vattentät med en gummipackning. Länk: www.eliassons.com

Nu kommer en helt ny modell ifrån CR Yachts, CR 380 DS. CR 380 DS tar det bästa ifrån alla de 400 DS samt 480 DS som hittills byggs samt erfarenheter från våra kunders seglingar runt om i världen och förenar den med modern design. Både invänt samt utvändigt har det skett förändringar mot de tidigare båtarna ifrån CR Yachts. Fokus på seglingsegenskaperna som vi har haft i över 20 år finns kvar, även vårt intresse för att leverera båtar med inredning i högsta klass, Idag finns det dock mer varianter och trä slag att välja mellan än tidigare.

För att erbjuda högsta möjliga komfort kommer CR 380 DS som standard med dubbla rattstyrningar, 70 cm mantåg runtom med extra stora pulpitar akter, isolerglas, peke, teakdäck, fart-djup-vind instrument, autopilot, rullmast, värmare, varmvattenberedare, landström, laddare mm.

Skrov, däck och alla övriga plastarbeten görs i vår egen plastfabrik för att säkerställa att kraven på kvalitet och styrka uppnås.

CR 380 DS går att få olika inredningslösningar, varje båt byggs efter kundens önskemål där det går att få stora delar av båten anpassade. Det finns möjlighet att få olika träsorter i inredningen, standard är mahogny, men det går att få den i Amerikansk vit ek eller teak.

CR 380 är designad av Stephen Jones tillsammans med CR Yachts och de första båtarna är på väg i produktion med leverans under 2010.

Fakta:
Loa: 11,5 m
Lwl: 9,75 m
Beam: 3,63 m
Draft: 1,99 m
Displacement: 6 800 kg
Keel: 2 900 kg
Mainsail: appr. 42 sqm
110% Jib: 34 sqm
P: 14 650 mm
E: 4 950 mm
FH: 14 700 mm
FB: 4 200 mm

Länk: www.cryachts.se

Lowrance och den svenska distributören Sportmanship Marin har skrivit avtal med en av Sveriges största båttillverkare. Ryds tillverkar årligen cirka 1 600 båtar. De kommer att sätta Lowrance HDS-5 och HDS-7 som standard på 11 båtar i deras sortiment. Ytterligare tre modeller kommer att ha Lowrance ekolodsgivare monterad som standard, dessa båtar blir därmed förberedda för HDS.

HDS-5 kommer att installeras på följande båtar: 520 GTS, 568 GTS, 620 GTS och 20 Family; medan HDS-7 kommer att sitta på 568 DC, 620 DCI, 620MC,
20 DCI, 20 MC, 23 WA och 23 DC.

HDS systemet erbjuder det bästa för sportfiskare och fritidsbåtägare med inbyggt bredbands ekolod, högpresterande 16-kanals GPS+WAAS/EGNOS antenn och Navionics Platinum Plus 3-D kartografi.

– Lowrance HDS-5 och HDS-7 ger oss en utmärkt multifunktions kartplotter med hög prestanda som också sparar utrymme för oss. De är det bästa valet för oss att installera på våra båtar som riktar sig mot sportfiskare och fritidsbåtägare. Lowrance system ger oss den kvalité och tillförlitlighet som är synonymt med varumärket Ryds., säger Pelle Svensson, försäljningschef på Ryds.

– Vi är nöjda med att Ryds har valt Lowrance HDS enheter. Kontraktet med Ryds är en milstolpe för Lowrance eftersom det visar på marknadens förtroende för de eftertraktade HDS systemen, kommenterar Leif Ottosson, Navicos CEO.

– HDS erbjuder hög prestanda, tillförlitlig GPS data och kartplotter funktioner till attraktiva priser. Som innovator på den globala marinelketronik marknaden är det viktigt att vi fortsätter att utveckal nya teknologier för att kunna erbjuda båtbyggare, som Ryds, nya innovativa produkter.

Länk: www.lowrance.se

Redan nästa sommar kan det bli en ny gräns för sjöfylleri. I ett regeringsförslag för regeringen fram gränsen 0,2 promille för båtar som är längre än 10 m och gör mer än 15 knop. Det är ett förslag som redan från början skapar förvirring och gränsdragningsproblem. Ingen ska vara onykter på sjön – det bör gälla alla båtfarare, oavsett båttyp. 35-40% av Sveriges båtbestånd berörs av lagförslaget.

Frågan är varför inte alla båtar, oavsett storlek och hastighet, ska omfattas om ett förbud ska införas. Om man jämför detta förslag med vad som gäller på våra vägar blir bilden mycket märklig. Vem skulle komma på tanken att upprätta en promillegräns bara för vissa typer av båtar? En segelbåt som väger 10 ton men är 9,99 m lång undantas till exempel från de föreslagna reglerna.

Sweboat, som är en riksorganisation för alla Sveriges marina företag, uppskattar att totalt 35-40 procent av landets båtar berörs av förslaget.

Lars-Åke Redéen
Chefredaktör, Båtliv

Regeringens pressrelease
En nedre promillegräns införs för sjöfylleri
Regeringen har i dag beslutat att inhämta Lagrådets yttrande över ett förslag om att införa en fast, nedre promillegräns till sjöss.

Alkohol och trafik hör inte ihop. Det gäller alla trafikslag, även sjötrafik. Förhållandena till sjöss och riskerna med alkoholpåverkan påminner i flera viktiga avseenden så starkt om situationen i vägtrafiken att det av trafiksäkerhetsskäl är motiverat att införa samma nedre promillegräns för sjötrafiken som för vägtrafiken.

I dag gäller straffansvar för sjöfylleri för den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker att det kan antas att han eller hon inte kan utföra sin uppgift på ett betryggande sätt.

Enligt förslaget ska straffansvaret för sjöfylleri utvidgas genom att det införs en fast, nedre gräns på 0,2 promille alkohol i blodet motsvarande 0,10 milligram per liter i utandningsluften. Straffansvaret föreslås gälla den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss förutsatt att fartyget uppfyller vissa hastighets- eller storlekskriterier. För att omfattas av den nya promilleregeln föreslås att fartyget antingen med motordrift ska kunna framföras med en hastighet om minst 15 knop eller ha ett skrov med en största längd av minst tio meter. Regeln föreslås gälla både yrkessjöfart och fritidssjöfart.

Även straffansvaret för grovt sjöfylleri föreslås utvidgas så att ansvar kan följa direkt vid en alkoholkoncentration om minst 1,0 promille i blodet motsvarande 0,50 milligram per liter i utandningsluften. Det ska gälla förutsatt att fartyget har sådan hastighetskapacitet eller är av sådan storlek att det omfattas av den nedre promillegränsen.

Vidare föreslås att det införs en möjlighet att ta rutinmässiga alkoholutandningsprov på sådana personer och fartyg som omfattas av den nya promilleregeln. Proven föreslås få tas av polismän och tjänstemän vid Kustbevakningen. Om den som är skyldig att lämna prov vägrar att medverka till det eller på grund av en sjötrafikolycka inte kan lämna ett prov föreslås att blodprov får tas på honom eller henne.

Förslaget är tänkt att träda i kraft den 1 juni 2010.

Sammanfattning
I lagrådsremissen föreslås att straffansvaret för sjöfylleri utvidgas genom att det införs en fast, nedre promillegräns på 0,2 promille alkohol i blodet motsvarande 0,10 milligram per liter i utandningsluften. Straffansvaret föreslås gälla den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss förutsatt att fartyget antingen med motordrift kan framföras med en hastighet om minst 15 knop eller har ett skrov med en största längd av minst tio meter. Regeln föreslås gälla både yrkessjöfart och fritidssjöfart.

Även straffansvaret för grovt sjöfylleri föreslås utvidgas så att ansvar kan följa direkt vid en alkoholkoncentration om minst 1,0 promille i blodet motsvarande 0,50 milligram per liter i utandningsluften. Det ska gälla förutsatt att fartyget har sådana hastighetsresurser eller är av sådan storlek som angetts ovan.

Vidare föreslås att det införs en möjlighet att ta rutinmässiga alkohol-utandningsprov på sådana personer och fartyg som omfattas av den nya promilleregeln. Proven föreslås få tas av polismän och tjänstemän vid Kustbevakningen. Om den som är skyldig att lämna prov vägrar att medverka till det eller på grund av en sjötrafikolycka inte kan lämna ett prov, föreslås att blodprov får tas på honom eller henne.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juni 2010.

Kommentarer

Peter 21:42:05 2009-12-11

Få´r man äta en punchpralin tro??

Varje år sätts det ut åtskilliga ton odlade laxfiskungar i svenska vattendrag. Men de odlade laxarna klarar sig dåligt i naturen. Forskare vid Göteborgs universitet har hittat en förklaring: laxarna odlas för tätt. Nu får det svensk/nordiska forskningsprojektet 20 Mkr från Formas för att ta fram råd för hur laxodlingen kan förbättras.

Laxfiskar är en viktig naturresurs i Skandinavien. Stora mängder laxfiskungar, smolt, sätts därför ut i vattendrag. Konventionellt odlad fisk har dock visat sig ha svårare att klara sig i naturen. Varför har varit oklart, men ny forskning vid Göteborgs universitet visar att en bidragande orsak är att den odlade laxen lever för tätt.

Doktoranden Sofia Brockmark vid Zoologiska institutionen har studerat hur odlingsmiljön kan modifieras för att öka den utplanterade fiskens chans till överlevnad. Avhandlingen, som försvaras 18 december, visar att laxfisk som får större utrymme i odlingen klarar sig bättre.

– Kombinationen av hög täthet och mycket mat påverkar fiskens utveckling. De experiment vi gjort visar att laxfisk från odlingsmiljöer som är rymligare och därmed mer lika naturen anpassar sig bättre, säger Sofia Brockmark.

Dessa idéer utvecklas nu ytterligare i forskningsprojektet SMOLTPRO, som i dagarna fick 20 Mkr i stöd från forskningsfinansiären Formas. Projektet koordineras från Göteborgs universitet och leds av professor Jörgen Johnsson vid Zoologiska institutionen, och samlar forskare från Sverige, Danmark, Norge och Kanada. I fullskaliga modellsystem, som mäter effekterna i de olika klimatområdena i Östersjön, Kattegatt och Nordsjön, ska de nu utvärdera effekterna av olika modifieringar i odlingsmiljön. Förutom täthet handlar det om att göra kläckningsmiljön mer naturlig:

– I dagens odlingar läggs äggen i vanliga backar. Vår forskning antyder att strukturer i odlingsmiljön, till exempel raster och stenar, bättre stimulerar utvecklingen av laxynglens hjärnor, säger Jörgen Johnsson.
En annan hypotes i projektet är att den odlade laxen får för mycket och fet mat, och helt enkelt blir för fet för att anpassa sig naturligt.

Resultaten från projektet kommer, efter en dialog med en rad samhällsaktörer, att sammanställas i nya rekommendationer för hur produktionen av odlad smolt ska göras etisk och ekologiskt hållbar. Projektet har en direkt koppling till regeringens och Formas nya strategiska satsningar på uthållig förvaltning av naturliga resurser och för utvecklingen av vattenbruk.

Bilderna:
Foto smolt1: Bo-Sören Wiklund.
Foto smolt 2: Bjørn-Ove Johnsen.
Foto Jörgen: Lotta Lindström.
Foto Sofia: Göteborgs universitet

Princess Yachts International fortsätter att investera i nya modeller inför framtiden. På Londons båtmässa, 8-17 januari, premiärvisas den splitter nya Princess 72 Motor Yacht. Den brittiska motorbåtstillverkaren visar också upp tre av sina senaste yachter – Princess 78 Motor Yacht, Princess V78 och Princess V56 sports cruiser – tillsammans med flera andra modeller inklusive 95 Motor Yacht som därmed deltar på Londonmässan för andra gången.

Londons båtmässa, som formellt heter Tullett Prebon London International Boat Show, blir skådeplatsen för flera väldigt intressanta premiärer. Förutom princess beräknas även flera andra tillverkare förlägga sina premiärer hit.

Den helt nya Princess 72 Motor Yacht sätter en ny standard för inre design, utrymmen och finish för båtar i den här storleken och för båtar med riktigt lång räckvidd. Hon har ett djupt V-format skrov som är tillverkat med vakuminjicering för att minska vikten och skapa hög hållfasthet. Det ska även, enligt tillverkaren, ge henne en riktig fin och mäktig gång i sjön.

Hela designen i båten är generös med stora utrymmen inklusive en kabin för två besättningsmän. På senare år har flera båttillverkare börjat bygga allt mer extremt exklusiva inredningar. I 72 Motor Yacht sägs inredningen sätta en helt ny standard. Förutom materialval i textilier och träarbeten innefattar detta även salong, förkabin och sittutrymmen.

Princess V56, med Volvo Pentas nya D13-900 hk motorer är en riktigt sports yacht, designad för den som vill ha aktiv körning med mycket prestanda. Även denna har ett djupt V-format skrov, som ger hög sjövärdighet och en rad goda egenskaper.

V56 har sex kojer i tre separata kabiner, en rymlig nedre salong och en stor cockpit som kan förses med en hard top med soltak.

Princess 78 Motor Yacht har all den senaste tekniken och designen från Princess. Den 78 Motor Yacht som visas på Tullet Prebon London International Boat Show har en ny typ av inredning i valnöt, som finns tillgänglig för alla modeller från Princess.

Länk: www.princessyachts.com

Med en ljusstyrka på 225 lumen, reglerbart ljus i flera olika nivåer, en enastående ljusstråleprofil och med den effektiva reflektorn är TK12 en perfekt ficklampa för dina ljusbehov utomhus. Fenix TK12 tillverkas med tekniskt nytänkande och har både användarvänlig, gedigen design och en ljuskägla som har en räckvidd på över 200 meter.

Med syfte att möta olika ljusbehov vid utomhusaktiviteter har TK12 tre driftslägen. Varje driftsläge har två ljusnivåer vilket gör att man kan välja mellan ljusstyrka och brinntid på batterierna. I ett av driftslägena kan blinkfunktion användas.

TK12 är enkel att hantera och med ett intelligent kretssystem memorerar lampan det senaste läget som användes och startar där när lampan tänds igen. Lampan lyser med full styrka hela brinntiden i det effektläge som valts.

Fenix TK12 är en uppgraderad version av den populära
modellen Fenix TK10.

Länk: www.c2safety.com

Alla stora färjerederier och allt fler restauranger nobbar ålen på sina julbord. Det visar en rundringning som Världsnaturfonden WWF gjort till rederier, krogar och fiskaffärer i Stockholm, Göteborg och Malmö. De som fortfarande säljer den hotade fiskarten är främst restauranger i Skåne och södra delen av landet samt vissa saluhallar.

– Trenden mot allt mindre mängd ål på julbordet är glädjande. Läget är akut och det är oerhört viktigt att ansvarsfulla krögare, restauranger och fiskaffärer kan bidra på sitt sätt för att rädda arten. Vi uppmanar nu alla att avstå från ålen på julbordet så att beståndet kan växa till sig, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Ålen är unik eftersom det bara finns en enda population i Europa som förökar sig i Sargassohavet utanför Bermuda. En liten spillra på cirka 1 procent finns kvar – jämfört med på 1970-talet då miljontals ålar vandrade upp i Göta älv till exempel. Arten är uppsatt på både EUs och Artdatabankens rödlista och har rött ljus i WWFs konsumentguide för fisk. Dessutom finns den på CITES lista mot handel med hotade arter. Fiskeriverket vill halvera fisket till 2013 och en svensk åtgärdsplan har klubbats. Men granskningar i bland annat Kalla Fakta och MiljöAktuellt har varit skarpt kritiska. WWF efterlyser en skärpning både vad gäller fisket och åtgärder så att ålen slipper fastna och dö i kraftverksturbinerna. I slutänden kan ett totalt fiskestopp vara det enda alternativet. Hittills har bara Irland och Norge infört ett sådant i Europa.

Sex stora rederier som deltagit i WWFs undersökning – Tallink Silja, Viking Line, Eckerölinjen, Birka Paradise, liksom Stena Line och Scandlines – har nu upphört att servera rökt ål. Det är en fördubbling jämfört med 2008 då tre rederier fortfarande hade ål på julbordet.

– Vi hoppas nu att fler aktörer på marknaden följer efter och fattar bra beslut för ålen. Det visar sig att ett ökat konsumenttryck ger effekt, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.

Bland restauranger och krögare märks en kraftigt ökad medvetenhet om läget för den hotade ålen. Ett exempel är Ulriksdals Wärdshus som från och med i år infört ett ålfritt julbord.

– Vi bestämde förra julen att sluta med ål från och med i år, efter en dialog med WWF. Vi var på gång tidigare men då gick det inte. Några blir självklart besvikna och klagar, men det är bara att bestämma sig. I stället utökar vi nu sortimentet med fler sill och laxsorter, säger kökschefen Johannes Stålhammar.

Saluhallar som Östermalmshallen i Stockholm och Feskekörkan i Göteborg säljer däremot ål fortfarande. De stora livsmedelskedjorna Axfood, ICA, Bergendalhlsgruppen och COOP har på ledningsnivå fattat beslut att inte sälja ål. Det kan däremot hända att enskilda ICA-handlare väljer att ta in den till sin butik.

Åltraditionen är starkast i södra Sverige, och flera restauranger i Skåne och på Öland fortsätter att erbjuda ål.

”Ålen hör julen till och kunderna frågar efter den.” ”Ja, jag känner till att den är rödlistad – köper inte jag, gör andra det i stället. Fisket försvinner inte.” ”Vi visste inte om att den är rödlistad.” “Jag vet att de vi köper ifrån är kontrollerat, helt ok att köpa”, är några av kommentarerna.

Vissa hävdar att de säljer odlad ål – men det är inget annat än vildfångad ål som göds, enligt WWF.

– Det finns ingen ål för kommersiellt bruk som förökats i fångenskap och påståenden om ”ekologiska ålodlingar” är falsk marknadsföring, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.

Foto: Annelie Svanström.

Promera har nyligen utvecklat en programvara för husbilar, som även fungerar fint i till exempel båtar. Lösningen används för att minska antalet traditionella visarinstrument och för att kunna erbjuda nya funktioner med övervakning. Datorn som används är en mikro-dator lämplig för dygnet runt drift med låg strömförbrukning. Mätvärden presenteras direkt på en pekskärm med grafiska analoga visare.

Pekskärmen gör att man slipper vanliga knappar som kan vara ett problem i utsatta miljöer. Värden som visas är olika tanknivåer, temperaturer och batterispänningar. Historik och larm hanteras enkelt. Mätvärden kan lagras på vanliga minneskort. Vanliga tankgivare kan anslutas.

Intelligenta hem kommer nu även till husbilar och båtar, detta är ett första steg på vägen, säger Per Norrfors som är ansvarig utvecklare på Promera. Vi har nu en plattform där programvaran kan skräddarsys för många olika tillämpningar.

Produkten är framförallt riktad till industrin för inbyggnad i fordon. Lämpliga användningsområden kan vara i intelligenta hem, båt, och husbil.

Länk: www.promera.se/touchme

De holländska varven är kända för sina stålbåtar och för sina klassiska linjer. Ett bra exempel på detta är Mulder Shipyard, som startades redan 1938 av Dirk Mulder senior. Fortfarande håller en medlem av familjen Mulder i företagets roder och varvet har ett väletablerat rykte för sina vackra och välbyggda båtar som kundanpassas efter varje kunds önskemål. Förutom de rena kundbyggena har varvet byggt modellserierna Super Favorite och Favorite Superior, av vilka många fortfarande är till stor glädje för sina kunder i olika länder. Men nu är det nya versioner på gång även av dessa klassiker.

Det är för att markera företagets 70-årsjubileum som Mulder Shipyard har bestämt sig för att blåsa liv i ännu en klassisk modell, Mulder Favorite. Den introducerades från början på 1950-talet, men i sin nya version blir det en båt helt i aluminium som kommer att sjösättas 2010 och byggas i en begränsad upplaga.

2000-talets Mulder Favorite kommer att erbjudas i tre olika versioner – 1400, 1500 och 1600 – och byggs i en ny design, utvecklad i nära samarbete med Guido de
Groot och Vripack Naval Architects.

Båten kommer att få många smakfulla detaljer i retrostil och ett vasst förskepp som påminner om gamla tiders kryssare. Båtarna kommer att byggas med lite olika skrovkonstruktioner, beroende på köparnas önskemål, och med en eller två motorer från 2×150
hk till 2×435 hk. De runda skrovformerna, främst i akterskeppet, gör båtarna idealiska för marschfarter på 10–25 knop.

Mulder Favourite 1400 är under byggnation för tillfället och kommer att utrustas med dubbla Volvo Penta IPS600 system (435 hk), vilket ger en toppfart på upp till 35 knop. Samtidigt byggs även en Mulder Favourite 1500 med en konventionell installatrion med rak axel och två Volvo Penta D6-motorer på 330 hk styck. Badbryggan på denna modell har plats för en 3 m jolle.

De två nya Mulder Favoritebåtarna kommer troligen att få sin premiär på HISWA Amsterdam Seaport
Boatshow 2010.

Länk: www.muldershipyard.nl

Kommentarer

Arne A 10:04:26 2009-12-01

Mycket stilig båt. Men varför måste den gå så snabbt? 35 knop är rena racerfarten.