Nyheter

Scubar IM-SCU-PRO är ett unikt portabelt videoinspektionssystem speciellt anpassad för undervattensinspektioner. Kameran är placerad längst ut på ett teleskopskaft tillsammans med LED belysning vilket möjliggör enkel inspektion av propeller, bogproppeller, anoder, roder, skrov osv utan att behöva lyfta båten eller använda dykare.

Perfekt exempelvis för hamnar att hyra ut till båtgäster. Kostnadsbesparande och bekvämt för kustbevakning, militär, uttryckningsfartyg, lotsbåtar, besiktningsmän m fl. som behöver göra inspektioner under vattenytan och i trånga svåråtkomliga utrymmen.

Skaftet är i standartutförande utdragbart till 4,5 meter och väger enbart 1,25 kg med kamera. Det går att koppla till yttlerligare förlängning så den totalt blir 10 meter lång. Vattentät enligt IP68. Visningen sker i en 5,6″ high bright TFT färgskärm eller direkt i en dator. Det som filmas kan också sparas i ett minneskort (4GB) för att användas, visas, sparas och delges i vilken dator som helst.

Scubar IM-SCU-PRO har internt batteri och kan laddas med 12V eller 220V. Allt utom skaftet med kameran är placerat i en robust bärväska. Svensk distributör Cordland Marine AB.

* Helt vattentät
* Portabel
* Inbyggd LED-belysning
* Teleskopskaft utdragbar till 4,5 meter med option till 10 meter
* Flera tillbehör, bl a en mycket liten kamera för trånga utrymmen
* Robust konstruktion
* Digital videoinspelning

Länk: www.cordland.se

Båtmässan i Göteborg 6-14 februari, närmar sig som ett första vårtecken. Bland segelbåtarna hittar vi flera intressanta nyheter. Pelle Petterssons klassiska Maxi-båt är tillbaks på mässan efter många års bortavaro. Svenska Seglarförbundet presenterar OS-båtarna. Och katamaranen Lagoon 400 slår rekord på bredden. Aldrig tidigare har en 7 m bred segelbåt visats på Båtmässan.

Elva utställare visar stora segelbåtar, samtidigt som ytan för jollar och mindre segelbåtar ökat betydligt, jämfört med förra året.

Den bredaste segelbåten som någonsin visats på Båtmässan i Göteborg blir katamaranen ”Svea av Käringön”. Lagoon 400 är 12 meter lång, 7 meter bred och med en masthöjd på 20 meter. Den har plats för upp till 12 personer.

Katamaraner var tidigare ovanliga längs vår svenska skärgård men enligt Oxelösunds Båt & Motor har intresset exploderat på bara några år. Kanske inte så konstigt eftersom den stora och praktiska båten bara har ett djupgående på 1,20 meter. Båten hämtades på det franska varvet 15 januari och har seglats hem under tuffa förhållanden.

Maxi-båten blev en dundersuccé när den lanserades 1971. När den sista Maxi 77:an lämnade fabriken 1983 hade den sålt i smått otroliga 3 900 exemplar. Framgångarna fortsatte och idag har över 16 000 båtar tillverkats och sålts över hela världen. Det gör Maxi till ett av de mest sålda båtmärkena i världen. Maxi ägs nu av Najadvarvet som visar Maxi 1060 på mässan. Precis som alla andra Maxi-båtar är den ritad av seglaren och båtdesignern Pelle Pettersson.

Maxi är en perfekt familjebåt för cirka 1,6 miljoner kronor. Najadvarvet ser den som en instegsprodukt till sina egna segelbåtar. Varvet visar också Najad 355, en ungefär lika stor segelbåt som kostar nästan dubbelt så mycket.

Z Boats nylanserar sportbåten Z21, utrustad med speciell svängköl. Tillsammans med en större rigg och mer segelyta gör den nya Z21 till en ännu snabbare hitech båt.

Svenska Seglarförbundet visar upp segelbåtar i de flesta klasser som finns med i OS. Ett flertal OS-kandidater kommer också att finnas med under mässan.

För de seglingsintresserade blir det varje dag intressanta föredrag i den särskilt uppbyggda Seglarbaren.

Länk: www.svenskamassan.se

Stenungsbaden Yacht Club har utnämnt sin första Special Guest – en vanlig medborgare som bor, äter och roar sig på hotellet utan kostnad mot att denne skriver om sin vistelse i realtid via kanaler i social media. Den första speciella gästen blir Puck Holmgren, en 45-årig tvåbarnsmamma från Hisingen. Redan på fredag 29 januari bär det av för Puck mot en helg fylld av nöje, avkoppling och aktiviteter.

Via Facebook-sidan Special Guest Room utses varje vecka en skribent som erbjuds fri kost, logi och underhållning under en weekend mot att denne skriver om och delar med sig av sin vistelse på Stenungsbaden Yacht Club. Detta blir första gången i Sverige ett hotell låter sina gäster berätta i realtid om sina erfarenheter för alla att ta del av. Under dessa fria vistelser har den utvalda skribenten chans att uppleva allt från dansbandskvällar och singelfester till spaupplevelser, träning, och konferenser.

– Efter ombyggnationen och utökningen med komplett spa-anläggning är Stenungsbaden Yacht Club en perfekt miljö för en helgvistelse med nöje, avkoppling och hotellboende. Något de utvalda skribenterna kan njuta av helt utan kostnad, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbadens Yacht Club.

För ett par veckor sedan lanserades sidan på Facebook och intresset kring att bli utvald skribent har inte låtit vänta på sig. Bland över 800 medlemmar drog i slutändan Puck Holmgren längsta strået och får nu bege sig till Stenungsbaden Yacht Club för att direktrapportera om sina upplevelser.

– Det ska bli fantastiskt kul med en helg på Stenungsbaden, jag är jätteglad över den här möjligheten. Jag tror att rollen som iakttagare passar mig och hoppas kunna skriva kärnfulla och intressanta texter om mina upplevelser, säger Puck Holmgren.

Som underhållning på hotellet bjuds Puck under premiärhelgen 29-30 januari på Black Ingvars Viva Las Vegas Show. Under februari bjuder vi våra utvalda gäster på Träningshelg, Larz Kristerz, Torgny Melins, Lasse Stefanz och en Spaweekend. I mars bevakas de båda finalisterna i SVT:s Dansbanskampen, som utkämpar en egen kamp på hotellet. Fram i vår bjuds de aktuella gästerna på en Quickfixhelg och stenhård Bootcamp-helg med instruktören Mark Anthony. Och mycket annat.

För mer info
Facebook-sida: www.facebook.com/specialguestroom
Stenungsbaden Yacht Club, www.stenungsbaden.se

Svenska Jägareförbundets och Sportfiskarnas gemensamma projekt KlassDraget fortsätter succén med att erbjuda fiske och friluftsliv på skoltid. Nytt för 2010 är att 6000 skolbarn får komma ut och isfiska. Ett stort intresse från skolorna och bra väderförutsättningar har lett till att alla projektets pimpelutrustning bokades upp i början av januari.

– Med pimpelsatsningen kan eleverna fiska också under vintern. Att meta på skoltid med KlassDraget är sedan tidigare en succé. Isfisket förlänger säsongen för uteaktiviteterna och fler kan delta, inte minst i norr, säger Karin Ekh, ungdomsansvarig på Svenska Jägareförbundet.
– Pimpel är ett roligt och annorlunda fiske med goda chanser att få exempelvis abborre, bara man klär sig varmt är det kul att vara isen, säger Bengt Olsson, projektledare för KlassDraget på Sportfiskarna.

Vi tillbringa allt mindre tid i naturen, bland annat visar en tidigare undersökning som presenterades av Sveriges Lantbruksuniversitet att barnens skogsbesök har halverats på tjugo år. KlassDraget är ett försök att motverka denna negativa trend. Sedan starten 2007 har drygt 30000 skolbarn deltagit hittills.
– Vi siktar på att försöka få med oss uppåt 10 000 barn till på friluftsliv innan sommarlovet 2010, säger Bengt Olsson.
– Vår förhoppning är även att lärarna genom KlassDraget blir inspirerade till mer undervisning ute i naturen, säger Karin Ekh.

Klassdraget finansieras av medel från Friluftsrådet, Landsbygdsprogrammet och branschorganisationen SPOFA Spöfiske, samt med stöd av Sveaskog. Allt material i projektet är kostnadsfritt för deltagande skolor.

Deltagande skolor i KlassDraget pimpelfiske framgår av bifogade PDF-dokument!

För mer information se: www.klassdraget.se

Efter tre goda år i den första lilla skollokalen är det nu dags att flytta in i nya fräscha och dubbelt så stora lokaler. De ligger fortfarande i Neglinge Center men nu med en vidunderlig utsikt över Baggensfjärden. Hela skolan är ombyggd för att passa nautisk utbildning. Färgerna är ljusa och varma och innerväggarna består till stor del av glas.

– Två stora skolsalar med tillgång till ytterligare en skall nog räcka ett tag, säger Svenska Båtskolans vd Thomas Rapp. En trevlig fika lounge är också en välkomna nyhet liksom större elevbord och sköna stoppade stolar.

Länk: www.batskolan.se

Performance Marine 1407 Cracking Ice är en riktig värsting vad gäller antalet hästkrafter under motorhuven. Dubbla MerCruser på 1896 hk ger båten en topphastighet på hela 63 knop och kraft nog att pressa sig genom en bra bit av den is som nu täcker de flesta svenska hamnar. Ett jobb sam passar till båtens namn…

Det här är dock inte bara en väldigt snabb motorbåt. Denna exklusiva italienska racer har något som varvet själva kallar “Intelligent Glide Qualities” och som sägs finnas i varje båt från Performance Marine.

Den här båten är bland annat försedd med ett effektivt system med ljuddämpare, vilket tyvärr är ganska ovanligt i speedboats av det här slaget. Den har dessutom som standard utrustats med säkerhetsbälten, vilket behövs både för säkerheten och för komforten i de höga hastigheter som är aktuella.

performance Marine är en italiensk tillverkare av lyxiga sportbåtar, där 1407 är toppmodellen. De kundanpassar båtarna så mycket de kan och lägger stor vikt vid modernt utformade skrov. Varvet bygger sju lika modeller från 6,8 upp till 14,0 meter.

Length: 14.00 m / 46′
Beam: 3.70 m / 12′ 02”
Height max.: 3.20 m / 10’06”
Draft: 1.00 m / 3’04”
Cabin Height: 2.10 m / 7′
Berths: 4 + 2
Persons: 12 / 12
Fuel: ca. 1.300 – 1800 lt / 345 – 475 US gal.
Water: ca. 300 lt / 80 US gal.
Weight: 9.700 kg
CE certificat.: B

Länk: www.performance-marine.de

Nu är det dags för alla fiskeföreningar som vill arrangera aktiviteter med inriktning på ungdomsverksamhet, kvinnors fiske eller integration att söka aktivitetsbidrag från Sportfiskarna. I år finns hela 300 000 kr att dela på.

Aktivitetsbidraget är ett årligt bidrag som inrättades 2008 och har blivit mycket uppskattat och skapat mycket verksamhet. För att möta det stora intresset höjs bidraget för 2010 till totalt 300 000 kr.

– Avsikten är att ge föreningarna möjlighet att långsiktigt utveckla nya verksamheter. Vi tror på många bra aktiviteter över hela landet, säger Sportfiskarnas föreningskonsulent Henrik Helde.

Ansökan för 2010 ska vara inlämnad senast 31 mars. Det krävs ingen komplicerad ansökan utan räcker att fylla i en enkel blankett som finns på Sportfiskarnas hemsida. Varje förening kan för bidrag för upp till två projekt.
– Det går att söka bidrag både till mindre aktiviteter som hålls vid ett tillfälle och större aktiviteter som sportfiskeskolor eller läger, säger Henrik Helde

Ansökningsblankett finns på www.sportfiskarna.se under fiskeföreningar.

1999 lanserande Swarovski Optik världens första kikare med wrap-around-grepp, vilket i kombination med ledande optisk kvalitet omedelbart vann även de mest kräsna användarnas hjärta. Tio år senare sätter företaget en ny standard inom optisk kvalitet med den nya revolutionerande Swarovision-tekniken, innovativa Field Flattener linser och förbättrad ytbehandling.

Den nya kikaren EL 42 Swarovision erbjuder en komplett lösning för proffs och andra krävande användare. De nya Field Flattener linserna ger oöverträffad bildkvalitet med en nästintill helt jämn bild. Till och med de finaste strukturer och detaljer återges med knivskarp skärpa utan störningar vid bildens ytterkanter. Denna exceptionella bildkvalitet eliminerar behovet av ständig omfokusering och gör att även de minsta detaljerna omedelbart framträder.

De fluoridhaltiga HD-linserna minimerar kromatisk aberration för kontrastrika bilder med knivskarpa konturer.

Även linsernas och prismornas ytskikt har förbättrats med Swarobright, Swarotop och Swarodur antireflexbehandlingar, vilket ger en levande färgåtergivning och enastående ljusstyrka för optimal kontrast även vid skymning eller dåliga ljusförhållanden. De förbättringar av Swarotop som nyligen lanserats av Swarovskis utvecklingsteam medför betydande förbättringar när det gäller naturtrogen färgåtergivning och ljusgenomsläpp. Dessutom är både okularen och objektiven ytbehandlade med Swaroclean, vilket motverkar vidhäftning av smuts och kladd, samtidigt som det blir betydligt enklare att avlägsna envisa vattenfläckar och till exempel kåda.

– Det har varit en betydande utmaning för Swarovski att förbättra en kikare som redan är i världsklass. Tack vare innovativa linskombinationer, nya glas och förbättrad ytbehandling har man lyckats höja ribban rejält när det gäller briljans och bilddefinition”, säger Håkan Lindström hos Focus Nordic, Swarovskis svenska generalagent.

Nya fokuseringshjul med en unik kombination av hårda och mjuka komponenter ger enastående grepp och stabilitet. Den låsningsfria fokuseringsmekanismen gör EL 42 Swarovision både lättanvänd och exakt. Med endast två varv tar man sig från oändlighet ända ner till Swarovskis kortaste närgräns någonsin – 1,5 meter – vilket gör kikaren idealisk för makroobservation av insekternas värld.

Den nya kikaren har även en rad inställningar. Fokusmekanismen hos modellerna EL 8.5×42 och EL 10×42 erbjuder exempelvis dioptrisk justering på +/-6 dpt respektive +/-8 dpt. Dessutom medger den integrerade dioptrijusteringen ytterligare justeringsmöjlighet med +/- 5 dpt.

EL 42 Swarovision har även ett större pupillavstånd, viket ger glasögonbärare ett enastående vidvinkelsynfält och möjlighet att dra nytta av det unika perifera synfältet. De stabila löstagbara vridbara ögonmusslorna är individuellt justerbara i tre steg, för smidig avståndsinställning mellan okular och öga.

Kikarens gummiöverdrag ger ett bekvämt grepp till och med i kall väderlek. Ergonomiska tumgrepp och optimal balans bidrar till bekväm användning. Det beprövade wrap-around-greppet och fokuseringshjulet är konstruerade för enhandsanvändning, även med handskar. Magnesiumhöljet och bärande delar är tillverkade i högkvalitativa lättmetallegeringar för maximal robusthet och stabilitet samt en jämförelsevis låg vikt på 795 gram (EL 8,5×42) respektive 800 gram (EL 10×42).

EL 42 Swarovision levereras med en vattenavvisande funktionell väska, justerbar bärrem, skydd för objektiv och okular samt en snapshotadapter. Den senare används för snabb positionering av en kompakt digitalkamera, vilket ger utmärkt bildkvalitet även på stora avstånd.

Pris 22 999 kr (EL 8,5×42) respektive 23 999 kr (EL 10×42).

Länk: www.focusnordic.se

Kommentarer

dempa 14:49:59 2011-01-03

grym kamera men dyr

Seglaren Anders Lewander är på gång igen med ett nytt och spännande projekt. Nu siktar han på internationell segling med en speciell sorts båtar. Den 12 februari startar den anrika regattan JJ Giltinan, ett mästerskap som alltid har räknats som ett VM för 18ft skiff och som seglats på Sydney Harbour sedan 1938.

Syftet med mästerskapet då som nu är:
To provide good, fair, close racing;
To minimise the cost of competition;
To produce an attractive vehicle for public entertainment; ?
To provide enjoyment for all competitors and
To encourage new recruits.

”Team Gill Swedens målsättning är att göra bästa tänkbara prestation”, säger Anders Lewander som är skeppare på den svenska båten. ”Att säga att vi ska åka ner till Sydney och vinna vore inte trovärdigt, men vi kommer definitivt att göra vårt allra bästa utifrån de förutsättningar vi har. Klassen är ett getingbo med många olympier och världsmästare och de ca 30 deltagarna har alla tävlat ihop under många säsonger. Men vi är starka, vi har skiffsegling i blodet och vi ska ha riktigt kul. Det blir en riktig drömresa så här i februari.”

Peter Mickos som seglat 18ft skiff professionellt med Anders Lewander fyra säsonger tidigare, håller med: ”Det är helt klart en fantastisk resa. Vi ska matcha de bästa och ge dem en riktig överraskning. Vi har det bästa materialet och vi har torrseglat både i drömmen och framför videon på Anders segelmakeri North Sails. Vi kommer absolut ge konkurrenterna en hård match.”

“Sedan jag första gångerna såg en 18 fotare har det gått rysningar av välbehag genom kroppen” säger Sten Edström som kommer från Gävle och som med projektet förverkligar en dröm. ”Detta är ett mål i livet, något jag haft för ögonen när jag seglat min lilla Moth-jolle och andra glada båtar här hemma. Att få möjlighet att korsa Sydney Harbour i 30 knop, med tre på trapetswiren och med Sydneys operahus i bakgrunden, är en dröm som går i uppyllelse”.

”Detta är en så extrem klass; 100 års historik, båten i sig, farterna, krascherna… Alla de smått galna seglingsupplevelser vi har framför oss! Vi ska verkligen försöka förmedla den speciella känslan hem i februari”, tillägger Anders Lewander.

18ft skiffarna har kappseglat på Sydney Harbour sedan 1892, i en utvecklingsklass med få regler, vilket lett till att klassen legat i den absoluta framkanten vad gäller teknologi. På 80-talet byggde amerikanska Nasa en skiff helt i kolfiber och med en obeskrivligt hög budget för en jolle, nu hänger den på museum i Sydney.

Idag är begränsningarna fler än de var under slutet av 1800-talet, då start klockan två och 18ft lång var de enda reglerna. För att klubben Australian 18 footer League ska kunna leva stark med sin målsättning för JJ Giltinan och för att klassen ska bli mer tillgänglig, finns idag bestämmelser kring både skrov, mast och segel. Men man ligger fortsatt i framkant teknologiskt. Skiffarna som är byggda helt i kolfiber, har den senaste 3DL-segelteknologin från North Sails och kolfibermaster.

Tävlingsformatet i JJ Giltinan är snabbt och intensivt kring reven, uddarna och öarna i Sydney Harbour. ”Att runda Shark Point precis innanför Shark Island är en riktig utmaning”, berättar Peter Mickos. ”Vågorna bygger brant i den nordostliga sjöbrisen som kallas för Noreaster och som kan få upp en i härliga 30 knop. Att runda Shark Point är särskilt kritiskt, bland skiffies kallas udden för The Grave Yard. Många krascher har vi upplevt här, framåtvolt med bogsprötet rakt ner i svarta gruvan – en riktig framåtvolt, ja cart wheel helt enkelt!”

”Jag har aldrig seglat skiff och vi tre har aldrig seglat ihop tidigare. Anders har jag seglat med i trapetswire tidigare och han har en fantstisk förmåga att få ut det där lilla extra ur båten. Så med Anders och Peter på wiren är jag säker på att vi kan prestera ett och annat resultat som häpnar även om vi här hemma har skottat snö när de andra har legat i träning sedan månader nere i Sydney” avslutar Sten Edström.

JJ Giltinan genomförs den 12 februari till 21 februari, banområdet är i Sydney Harbour.

Länk: www.29er.se

Seglaren Anders Lewander är på gång igen med ett nytt och spännande projekt. Nu siktar han på internationell segling med en speciell sorts båtar. Den 12 februari startar den anrika regattan JJ Giltinan, ett mästerskap som alltid har räknats som ett VM för 18ft skiff och som seglats på Sydney Harbour sedan 1938.

Syftet med mästerskapet då som nu är:
To provide good, fair, close racing;
To minimise the cost of competition;
To produce an attractive vehicle for public entertainment; ?
To provide enjoyment for all competitors and
To encourage new recruits.

”Team Gill Swedens målsättning är att göra bästa tänkbara prestation”, säger Anders Lewander som är skeppare på den svenska båten. ”Att säga att vi ska åka ner till Sydney och vinna vore inte trovärdigt, men vi kommer definitivt att göra vårt allra bästa utifrån de förutsättningar vi har. Klassen är ett getingbo med många olympier och världsmästare och de ca 30 deltagarna har alla tävlat ihop under många säsonger. Men vi är starka, vi har skiffsegling i blodet och vi ska ha riktigt kul. Det blir en riktig drömresa så här i februari.”

Peter Mickos som seglat 18ft skiff professionellt med Anders Lewander fyra säsonger tidigare, håller med: ”Det är helt klart en fantastisk resa. Vi ska matcha de bästa och ge dem en riktig överraskning. Vi har det bästa materialet och vi har torrseglat både i drömmen och framför videon på Anders segelmakeri North Sails. Vi kommer absolut ge konkurrenterna en hård match.”

“Sedan jag första gångerna såg en 18 fotare har det gått rysningar av välbehag genom kroppen” säger Sten Edström som kommer från Gävle och som med projektet förverkligar en dröm. ”Detta är ett mål i livet, något jag haft för ögonen när jag seglat min lilla Moth-jolle och andra glada båtar här hemma. Att få möjlighet att korsa Sydney Harbour i 30 knop, med tre på trapetswiren och med Sydneys operahus i bakgrunden, är en dröm som går i uppyllelse”.

”Detta är en så extrem klass; 100 års historik, båten i sig, farterna, krascherna… Alla de smått galna seglingsupplevelser vi har framför oss! Vi ska verkligen försöka förmedla den speciella känslan hem i februari”, tillägger Anders Lewander.

18ft skiffarna har kappseglat på Sydney Harbour sedan 1892, i en utvecklingsklass med få regler, vilket lett till att klassen legat i den absoluta framkanten vad gäller teknologi. På 80-talet byggde amerikanska Nasa en skiff helt i kolfiber och med en obeskrivligt hög budget för en jolle, nu hänger den på museum i Sydney.

Idag är begränsningarna fler än de var under slutet av 1800-talet, då start klockan två och 18ft lång var de enda reglerna. För att klubben Australian 18 footer League ska kunna leva stark med sin målsättning för JJ Giltinan och för att klassen ska bli mer tillgänglig, finns idag bestämmelser kring både skrov, mast och segel. Men man ligger fortsatt i framkant teknologiskt. Skiffarna som är byggda helt i kolfiber, har den senaste 3DL-segelteknologin från North Sails och kolfibermaster.

Tävlingsformatet i JJ Giltinan är snabbt och intensivt kring reven, uddarna och öarna i Sydney Harbour. ”Att runda Shark Point precis innanför Shark Island är en riktig utmaning”, berättar Peter Mickos. ”Vågorna bygger brant i den nordostliga sjöbrisen som kallas för Noreaster och som kan få upp en i härliga 30 knop. Att runda Shark Point är särskilt kritiskt, bland skiffies kallas udden för The Grave Yard. Många krascher har vi upplevt här, framåtvolt med bogsprötet rakt ner i svarta gruvan – en riktig framåtvolt, ja cart wheel helt enkelt!”

”Jag har aldrig seglat skiff och vi tre har aldrig seglat ihop tidigare. Anders har jag seglat med i trapetswire tidigare och han har en fantstisk förmåga att få ut det där lilla extra ur båten. Så med Anders och Peter på wiren är jag säker på att vi kan prestera ett och annat resultat som häpnar även om vi här hemma har skottat snö när de andra har legat i träning sedan månader nere i Sydney” avslutar Sten Edström.

JJ Giltinan genomförs den 12 februari till 21 februari, banområdet är i Sydney Harbour.

Länk: www.29er.se

Sören Colbings projekt med en miljövänlig båt byggd i aluminium får premiär till våren, troligen i april. Projektet – ”Skärgårdsströvaren” – har blivit lite försenat, men Sören är på gång och har lagt produktionen i Polen. – Det blir en båt som byggs enligt de planer som jag har presenterat tidigare, det vill säga en båt på 9,0×2,6 m, säger Sören Colbing.

– Jag siktar in mig på att den ska ha stark miljöprofil i allting och därmed klarar den sig med måttligt stor motor på 60 hk, men jag kan tänka mig att vi går ner en bit i storlek. Deplacementsfart räcker troligen för mitt ändamål och då stämmer konceptet så att båten drar lite bränsle och ger lite svall.

Sörens avsikt med båten är att bygga en miljövänlig båt som inte stör så mycket utan passar bra i miljön. Marschfarten kommer troligen att ligga på 8–9 knop. Ljudnivån blir tyst tack vare fyrtaktsteknik och en huv över utombordaren.

– Grejen är att komma ut och njuta med många goda vänner. Man kan vara upp till tolv personer i båten.

– Jag hoppas att nå en riktigt låg fränsleförbrukning vid deplacementsfart.

Båten är byggd i 5 mm aluminium i botten och 4 mm i fribord. Den är helsvetsad och vattentäta skott i stäven samt flyttankar under durken.

Tanken är att man ska kunna ta sig iland på ett enkelt sätt. Om man tiltar upp utombordsmotorn så kan man köra upp på en strand och ta sig iland via en stege. Man ska också kunna röra sig i båten från akter till stäv.

Vi siktar på fullt färdig båt med överbyggnad, targabåge, hydraulstyrning ska kosta cirka 750 000 kr inklusive 60 hk Suzuki.

Länk: www.colbing.se

Norska Windy har fått ett exklusivt uppdrag att bygga en tender till finansmannen Kjell Rökkes nya 217 fots segelyacht. Tendern heter T52 Super Tender och kombinerar prestanda och fräck design på ett mycket modernt sätt. Båten är under byggnation på före detta Storebros varv i Västervik.

Windy Boats har tagit hjälp av båtdesignern Ed Dubois för att ta fram den 16,10 meter långa Super Tender – Windy T52.

Den exklusiva designen från Ed Dubois kombineras med högsta byggkvalitet under namnet Windy. Den kompromisslösa T52 kommer garanterat att bli en kioskvältare som drar blickarna till sig var den än drar fram.

Motorpaketet består av tredubbla IPS 600 dieselmotorer från Volvo Penta, som ska ge T52 en topphastighet på 46 knop och en marschfart på 40 knop. IPS-maskinerna ger också hanterbarhet och prestanda i världsklass i kombination med Volvos joystick.

Båten är 4,5m bred. I cockpit finns rymliga sittplatser och tre racingstolar. Hela utrymmet skyddas av en biminitopp. Däcket är öppet av walk-around-typ. Båten utrustas bland annat med teakdäck, solavdelning, hydraulisk badplattform och många andra godsaker.

Windy T52 byggs med vakuuminjicering för att skapa en starkare och lättare båt. Den blir också mycket bränsleeffektiv med en räckvidd på 450-480 Nm.

Tekniska fakta
Windy T52 Super Tender
Längd ö a: 16,10 m
Bredd: 4,5 m
Vikt: 12 ton
Motorer: 3 X 435 hk VolvoPenta IPS 600
Bränsletank: 2 300 liter
Vattentank:240 liter
Maxfart: 46 knop
Marschfart: 40 knop

Länk: www.windy.no

Kommentarer

Knut Heiberg-Andersen 09:39:10 2010-02-02

Hei Lars-Åke;

WINDY Dubois T52 bygges der Storebro tidligere bygde sine båter, men varvet er idag et av de mest moderne og effektive i Skandinavia.
Windy Scandinaviia AB og ledningen der ( v/ Trevor Fenlon) har utviklet en virksomhet som kvalitetsmessig er på høyde med det beste.
Storebros gamle varv fremtvinger minner om gammel kultur ( ukultur)
Ha en fin dag.

Knut

Under 2009 drunknade eller omkom 28 personer inom fritidsbåtlivet. Sammanlagt sex personer saknas fortfarande. Antalet drunknade, omkomna eller saknade inom båtlivet minskade därmed med nio personer, från 43 till 34, eller 20 procent jämfört med föregående år. Detta framgår av statistik från Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen tar, tillsammans med övriga representanter från Sjösäkerhetsrådet, fram statistik över döda eller saknade inom fritidsbåtslivet.

År 2009 minskade antalet döda efter en ökande trend de senaste åren.

– Vår förhoppning är att vi nu ser ett trendbrott, eftersom även drunkningsstatistiken för bad med mera minskar, enligt Svenska Livräddningssällskapet, säger Mats Rosander Liew på Transportstyrelsens båtlivssektion.

Majoriteten av dem som drunknar eller förolyckas inom båtlivet är män, oftast över 50 år. Användningen av flytvästar bland dem som omkommit har varit låg.

– Behovet att ställa krav på flytvästar i båt framstår tydligt, säger Mats.

Transportstyrelsen har därför startat arbetet med att ta fram en föreskrift om krav på att fritidsbåtar ska utrustas med flytvästar. Föreskriften kan träda i kraft tidigast 2011.

Arbetet med att påverka beteenden och attityder inom båtlivet fortskrider också inom ramen för Sjösäkerhetsrådet.

Sjösäkerhetsrådet är en del av Transportstyrelsen. Ledamöterna representerar Försvarsmakten, Sjöräddningssällskapet, Polisen, Kustbevakningen, Försäkringsbolagen, Sjösportens Samarbetsdelegation, Båtbranschens Riksförbund, Myndigheten för samhällsskydd beredskap, Svenska Livräddningssällskapet, Riksföreningen Sveriges Gästhamnar, Sportfiskarna samt Sportdykarna.

Se statistik för de senaste tio åren på www.transportstyrelsen.se/pressmeddelanden.

Nu behöver man inte längre krångla med förlängningssladdar eller nöja sig med små batteridammsugare när man ska städa i båten. Mieles nya S4 Hybrid är världens första hybriddammsugare, som kan drivas både via eluttaget och med ett inbyggt laddningsbart batteri.

Med Mieles nya dammsugare S4 Hybrid kan man välja kraftkälla efter behov. Det går att byta från elanslutning till sladdlöst när som helst. Inga speciella åtgärder krävs mer än att dra ur kontakten. När dammsugaren är ansluten till elnätet laddas också det inbyggda litiumjon-batteriet automatiskt. Litumjon-tekniken innebär hög effekt och lång hållbarhet, eftersom batteriet kan laddas hur ofta som helst och är klart att användas direkt. En laddningsindikator visar aktuellt laddningsbehov.

Vid elanslutning har nya Miele S4 Hybrid en effekt på 1800 watt. Vid batteridrift är effekten 600 watt och den klarar då upp till 20 minuters normal dammsugning.

Hybridtekniken är redan välkänd via mobiler, bärbara datorer och en rad olika handverktyg, men Miele är nu först med att introducera hybridteknik också för hushållsapparater.

Batteridriften kommer väl till pass både vid städning där det saknas eluttag, som t ex i bilen, båten, husvagnen, förrådet etc, och för ”mellan-varven-städning”, när man snabbt vill städa av en yta utan att behöva krångla med elsladden.

Hybriddammsugaren bygger på Mieles traditionella S4-modell, med dess kompakta design och låga vikt. Tack vare hybridtekniken har man tillgång till både en fullfjädrad elansluten dammsugare och alla batteridriftens fördelar.

Pris 7 000 kr.

Länk: www.miele.se

Som ett led i satsningen på alternativ energi för båtar introducerar nu Thermoprodukter i Kalmar EFOY bränsleceller i sitt sortiment. Tekniken Direct Methanol Fuel Cell (DMFC) har utvecklats i Tyskland av SFC Smart Fuel Cell som är marknadsledande inom detta område.

För marinmarknaden finns ett komplett program bränsleceller med laddkapacitet på 600 upp till hela 2200 W.

Processen är katalytisk och i det närmaste helt tyst och styrs av spänningen i din batteribank. Om spänningen sjunker under en viss nivå startar bränslecellen laddningen automatiskt.

I kombination med tex solceller kan du bli helt oberoende av annan laddning och behöver inte köra varken motor eller koppla landström.

Länk: www.isotherm.se

Nu kommer det en ny och sofistikerad modell från Finlands och en av världens ledande tillverkare av traditionella motorseglare och segelbåtar med däckssalong, Nauticat Yachts Oy. Den ultimata oceanseglingsupplevelsen, den nya Nauticat 525 presenteras under våren 2010. Hon är en spännande nykomling i företagets serie av segelbåtar med däckssalong och deras största båtmodell. Den nya 525:an är Nauticats mest avancerade modell för seriös världshavsomspännande segling i hög komfort.

Vid planering och utformandet av nya 525 var tyngdpunkten på att skapa en båt lämpad för krävande lågfärdssegling. Modellen togs fram efter att företaget uppmuntrade av nästan 100 stycken levererade Nauticat båtar i + 50-fots klassen tillsammans med sina kunder började planera en modell som skulle vara ännu mer välanpassad för långfärd i full komfort och säkerhet än redan existerande modeller i samma storleksklass.

Den nya 525 uppvisar ett stort antal förbättringar med tanke på avancerad långfärdssegling i jämförelse med den tidigare Nauticat 521:an och nuvarande Nauticat 515:an.
Skrovets rena linjer, den effektiva riggen, och ny design av kölen gör 525:an till en välseglande långfärdsbåt.

Däcket är modernt utformat med klassiska drag. 525:an levereras som standard ketchriggad, vilket möjliggör ett stort antal olika segelsättningar i varierande vind-och vågförhållanden.

Sittbrunnen har designats med styrmanssits på babordssida i främre delen av sittbrunnen, vilket medför att rorsman i lugn och ro kan koncentrera sig på att manövrera båten, samtidigt som sittbrunnen tillåter upp till nio personer att bekvämt hålla till i sittbrunnen.

Inredningen ombord på 525:an är utförd på traditionellt Nauticatmanér; att bygga båtar enligt högsta komfort-och säkerhetsstandarder och genom att använda bästa möjliga material samt utrustning som finns att få. Det finns ett flertal olika inrednings-och utrustningsalternativ att välja emellan, som alla Nauticat båtar byggs också Nauticat 525 som skräddarsydda lösningar utgående från våra kunders varierande önskemål och behov.

Motorn är en 150 hk Perkins M150 TI diesel, som när det behövs ger 525:an en räckvid för motor på cirka 1500 Nm.

Tekniska fakta:
Längd ö a: 15,90 m
Vattenlinjens längd: 12,20 m
Bredd: 4,60 m
Djupgång: 2,20 m
Total segelyta: 138,4 m2
Deplacement: 24 ton
CE kategori: A
Standard båtspris: 744.728,-€ excl. MOMS ex Works, Riihikoski, Finland.

Länk: www.nauticat.com

Det nya stora kustbevakningsfartyget KBV 002 TRITON har kommit till Visby. Det var vid niotiden 21 januari som en väntande skara anhöriga, kollegor och representanter för media fick se fartyget lägga till vid kajen och träffa besättningen. Länk: www.kustbevakningen.se

Finn Yachts Ltd i Jakobstad följer upp succén FinnFlyer 36 (årets båt i Finland som tog silver i den finska ORCi rankingen 2009). Båtmodellen FinnFlyer 42 har premiär till sommaren 2010. FinnFlyer 42 kan bli en av de snabbaste 42-fotarna. Båten är konstruerad att mäta bra i IRC och ORCi. De första båtarna är sålda och under produktion.

Finn Yachts Ltd har en ökad efterfrågan på lätta, välbyggda, exklusiva båtar där kunden står i centrum. Finn Yachts Ltd har Det Norske Veritas som certifierare det ger en garanti att alla båtar uppfyller de högsta kraven i konstruktion.

Finn Flyer 42 kommer i två versioner Club och CR. Club versionen är en regatta version för den som vill tävla på högsta nivå. Tack vara byggmetoden har du full cruising inredning till samma vikt som motsvarande tävlingsbåt. Den passar utmärkt för bekväm cruising. CR versionen är för den som vill ha en snabb kustkryssare och som framförallt semesterseglar och ibland klubbkappseglar men vill vara snabbast på havet.

Finn Yachts Ltd har utvecklat en unik tillverkningsteknik kallad ACCY, Advanced Composite Construction Yachts, för tillverkning av båtar i mindre serier. Båtarna är konstruerade med en avancerad kompositteknik som ger lätta, starka och snabba segelbåtar. FinnFlyer båtarna är ca 1-2 ton lättare än marknadens Performance Cruisers trots en mycket hög ballastprocent. Ca 43 % av FF 42:ans vikt finns i kölen.

ACCY-tekniken möjliggör tillverkningen av en optimal Performance Cruiser med seglingsprestanda som en Racer med boendekomfort och träkänsla som en Cruiser. ACCY-tekniken erbjuder dessutom byggnadstekniken helt styrenfri miljö.

Konstruktion i avancerad kompositteknik:
Skrov & däck i vakuuminjicerad vinylester med riktad E-glas/ kevlar samt divinycell som distansmaterial, riktad kolfiber i bottenstockar och röstjärn. Polyuretan målat skrov som standard för bästa kvalitet på finish, hållbarhet och lägsta vikt, roder samt hjärtstock i kolfiber (vikt 17 kg). Alla skott, dörrar, durkar, skåp samt inredning är laminerade GRP med divinycell som kärna, beklädda med teak- eller ljus ek faner.

Design och exteriör:
FinnFlyer® 42 är designad med moderna linjer i skrov för bästa kompromisslösa prestanda, som även fungerar bra under IRC och ORC international. Båten har en stor vid sittbrunn med 2 rattar för bästa styrkänsla valbar nedsänkt Racingratt på 160 cm i diameter. De flesta trimfunktioner är nedsänkta i kanaler i däck, med nedsänkta luckor bl.a. kommer båten som standard med 6 vinchar och tyskt storskotssystem. Sittbrunnen fungerar även bra för Cruising för upp till 8 personer. Standardmast, med konad topp och dubbla spridare, stående rigg i rodd, som tillval finns uppgradering till Seldén kolfibermast. Kölen i syrafast stål med blybulb ger lägsta möjliga tyngdpunkt och hög stabilitet som gör att båten även passar bra för segling med en mindre besättning.

Interiör:
Modern (ljus ek) eller Classic (teak)
Traditionell layout med 3 kabiner, salong och pentry samt toalett vid nedgången. 2 längsgående soffor i salongen Club variant, (valbart 2 toaletter med U-soffa) samt förpik med garderober. Denna layout erbjuder upp till 8 personer kojplatser ombord.

FinnFlyer 42 kommer i två olika konfigurationer, CR och Club.
1. FinnFlyer® 42 CR är en performance cruiser med kvaliteter för den som älskar att segla fort och bekvämt i skärgården och till havs. Båten fungerar bra för den som vill segla i ett antal tävlingar per säsong där den kan mäta sig med de snabbaste i sin storlek.

Kännetecknande för denna är:
Köl på 2.15m, (finns även med 2,00m som tillval) som tillval finns Sprayhood med skyddande flik, instrumentkonsol på rufftak mm.

2. FinnFlyer® 42 Club är Club racern med full semesterinredning. Den erbjuder kappseglaren snabbaste prestanda med ett ombonat inre.

Kännetecknande för denna är:
T-köl på 2,50m, Öppen akter.

Teknisk data:
Längd 12,70m, bredd 3,80m, Djup CR 2,15m Club 2,50m
Deplacement Club 6,7 ton, CR 6,9 ton.
Segelyta: stor 58m2, 107 % Fock 47m 2, Spinnaker 175 m2
Motor: Yanmar 39 hk med segelbåtsdrev samt 2-bladig folding.
Ocean klass A, CE märkt, DNV certifierad.

Om Konstruktören
Karl-Johan ”Kamu” Stråhlmann är Finlands hetaste båtkonstruktör. Kamu är diplomingenjör och utbildad båtkonstruktör, han jobbar med moderna datorbaserade konstruktionsverktyg och program. Kamu är djupt insatt i konstruktioner för ORCi och IRC. Hans konstruktioner är moderna snabba båtar med mycket vackra linjer. Kamu driver designfirman Stråhlmann Yacht Design och är även en flitig seglare.

Länk: www.finnyachts.fi

Abu Dhabi och landets grannar är ett av världens starkaste områden för försäljning av megayachter. En stor andel av dessa ytterst luxuösa båtar ägs av araber, som väljer att ha sina yachter på varma breddgrader. En utbyggnad av marinaindustrin ingår i Abu Dhabis satsningar för att ytterligare öka farten på landets turism.

En uteveckling av landets marinor är en central del för att forma Abu Dhabis framtid som turistnation. En del av detta är Abu Dhabi Yacht Show, som i år hålls för andra gången.

– Abu Dhabi är fast bestämt för att marina- och yachtindustrin ska vara en stark tillväxtfaktor för att bredda vår turism, säger Sheikh Sultan Bin Tahnoon Al Nahyan, ordförande i Abu Dhabi Tourism Authority (ADTA) inför den andra upplagan av Abu Dhabi Yacht Show (ADYS), som hålls kommande månad.

ADTA är redan Mellanösterns ledande mässa för större yachter. Den fokuserar på lyxiga super- och megayachter (de senare är yachter över 80 m längd).

Planerna för Abu Dhabis utveckling till år 2030 omfattar bland annat en utbyggnad till 45 marinor i olika storlek. Vid bryggorna hoppas landets turismansvariga att det ska finnas cirka 10 000 båtar vid den tidpunkten. Nu har landet cirka 1 600 förtöjningsplatser vid sex marinor.

Abu Dhabi har goda förutsättningar för att växa inom marin verksamhet. Landet har 400 km kustlinje, över 200 öar och ett rikt marint liv.

De förstklassiga marina faciliteterna vid Yas Island byggdes upp inför Formel 1™Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix” och det negererade i sig ytterligare intresse för marina satsningar. När båtmässan hålls i mars komemr den att vara lokaliserad till Yas Marina.

På förra årets mässa i samma område visades yachter med ett sammanlagt värde på över 100 miljoner US Dollar.

Länk: www.abudhabiyachtshow.com

Det blev den slovenska hybridbåten Greenline 33 Hybrid som fick årets innovationspris på båtmässan boot i Düsseldorf, som pågår för fullt hela den här veckan. Båten har klassiska och långa linjer, men är proppfull med avancerad teknik som gör framdriften av den ytterst miljövänlig. Den finns i ett par olika och miljövänliga utföranden.

Det första intrycket är att Greenline 33 Hybrid är en snygg båt med hög kvalitet och byggmetoderna. Skrovsidorna är ljust beige och inredningen tillverkad i ljust trä.

Båten har kabiner föröver och en stor salong. Salongsdörren/väggen kan öppnas helt och eftersom pentryt kan vändas ut mot akterdäck gör det båten mycket “social”.

Båten finns i olika varianter, men grundkonceptet med eldrift är detsamma. Man kan antingen köra båten med hjälp av kraft från de solceller som kan monteras på det stora salongstaket eller ladda batterierna på traditionellt sätt. Det finns också en bränslecell ombord, med vilken båten blir helt fri från utsläpp. Det enda som kommer ut från en bränslecell efter fullbordad förbränning är vatten.

Det finns även en mer traditionell motor i Greenline Hybrid. Under durken sitter en VW Marine dieselmotor, som är kopplad till en elmotor.

Fakta Greenline Hybrid:
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,49 m
Djup: 0,65 m
Torrvikt: 4500 kg
Kojer: 5
Bränslteank: 400 l
Vattentank: 300 l
Dieselmotor: Diesel VW Marine TDI 75-4
Maxfart: 10 knop
Räckvidd i 7 knop: 700 Nm
Fart med elektrisk motor: max 6 knop
Design: J&J Design
Pris cirka: 150 000 Euro plus moms

Länk: www.bavariasverige.se