Nyheter

Ett av de största vindkraftsprojekten i södra Sverige, vindkraftsparken i Brahehus, kom igår närmare sitt förverkligande, då avtal skrevs mellan de inblandande. Projektet kommer att innehålla 13 vindkraftverk av fabrikat Siemens på 2,3 megawatt vardera. Tillsammans kommer verken att leverera 65 gigawattimmar, vilket motsvarar 6,5 procent av Jönköping Energis omsättning.

Vindkraftverken kommer att ha olika ägare. Fem av verken kommer att ägas av o2 Vind, ett av verken kommer att vara andelsägt och ingå i o2 El Ekonomisk Förening. De övriga tre har sålts till två kommuner där dock förhandling ännu pågår och ett vindkraftverk har köpts av det kommunala bostadsbolaget Partille Bo. Tre stycken ägs av Jönköping Energi och ett av Tuggarp Energi, som är lokala markägare. Ett av Jönköping Energis aggregat kommer, om intresse finns, att bli ett så kallat andelsverk. Detta innebär att kunder får köpa in sig i verket och därmed få tillgång till förnybar kraft som är lokalt producerat.

Total kostnad för verken blir cirka 450 miljoner kronor. Det mesta av förberedelsearbetena är gjort och vindkraftsparken skall stå klar i början av 2011. Vägarbetena har redan inletts.

”Vi är både glada och nöjda med att nu kunna realisera vindkraftparken i Brahehus. Vi tycker det är extra roligt att kunna använda Siemens som turbinleverantör i ett projekt för landbaserad vindkraft i Sverige”, säger O2 Vinds vd Johan Ihrfelt. ”Dessutom kommer vi att erbjuda närboende andelar i ett av vindkraftverken”.

”Vi är stolta över att vi har fått Jönköping Energis förtroende att leverera vindkraftverken till Brahehus vindkraftspark. Vi kommer att leverera vindkraftverk som är särskilt lämpade för platser med låga till medelhöga vindhastigheter”, säger Ulf Troedsson, vd för Siemens AB.

Ett elnät bestående av 6,3 km 40 kV:s kabel, 16 km 20 kV:s kabel, 4 kopplingsstationer och en fördelningsstation vid Brahehus kommer att byggas av Jönköping Energi Nät. Dessutom kommer förstärkningar att göras i elnätet i Ölmstad och Huskvarna. Dessa investeringar betalas av vindkraftsproducenterna.

Första veckan i augusti 2010 blir det SM för mälarbåtar och skärgårdskryssare (A22) i Trosa. Tävlingarna är upptakten till en manifestation som kommer att samla Östersjöns vackraste träseglare i festivalen Trosa Seglar Vackert. Den är en del av Trosas 400-årsjubileum och blir ett mycket publikt evenemang. Arrangörerna räknar med minst 150 båtar. Meningen är att det ska bli en upplevelse inte bara för seglarna utan också för allmänheten och båtar som inte tävlar.

– Publiken ska få se det bästa Östersjön har av klassiska segelbåtar i full action. Vi vill att jakterna ska bli mer eftertraktade och kulturarvet därigenom bevaras i Sverige, säger projektledaren Olle Appelberg. Arrangör är Stiftelsen Scandinavian Classic Yacht Trust i samarbete med Trosa kommun, Nynäshamns Segelsällskap, M-båtsförbundet, Svenska Skärgårdskryssareförbundet och Sail Yacht Society. Stiftelsen vill bidra till att klassiska båtar seglas och syns genom opinionsbildning, events och regattor.

– I utlandet står klassiska båtar för elegans och sparsmakad lyx. Regattorna runt Medelhavet och i New England sponsras oftast av exklusiva varumärken som vill förknippas med äkta segling, elegans och tradition. I Sverige tycker folk visserligen båtarna är fina, men de förknippas med jobb istället njutning, säger Olle Appelberg, stiftelsens ordförande. Vi har världens vassaste klassiska segeljakter designade av världens främsta konstruktörer. Det är en underbar upplevelse att segla dem i våra vatten och att vara ägare till en träbåt är inte ett lidande utan en lyx som fler borde unna sig. Det går ännu att göra vackra fynd, men det gäller att passa på innan fler pärlor säljs till utlandet, tillägger Olle

– Knud Reimers mästerverk från 30-talet, den stora skärgårdskryssare Bacchant, är till salu i USA för 6,5 miljoner kronor. I somras kunde man här hemma köpa skärgårdskryssare av samma typ från början av förra seklet för under 100.000 kronor. De kan inte jämföras med Bacchant som är mycket speciell och sköts minutiöst, men det är heller ingen som egentligen bryr sig om vad som händer med våra äldre fritidsbåtar. Om massor av antika möbler såldes till utlandet eller folk lät dem ruttna bort för att det är mer praktiskt med plast, skulle det nog bli liv i luckan bland politiker och kulturelit, säger Olle Appelberg.

Festivalens program ser ut så här:
Den 3 augusti samlas M15, M22, M25, M30 och A22:or i Trosa för tune-up. Det är sammanlagt över 80 båtar som deltar.
Den 4,5 och 6 augusti hålls SM och RM med Trosa som bas. Banorna kommer att läggas på de öppna fjärdarna norr om Askö. Trosa är övernattningshamn och där planeras under samma vecka flera evenemang på temat segel och kust. Det blir konstutställningar, nautisk marknad och en restaurangtävling om bästa seglartallrik. För barnen blir det ett barkbåtsrace nedför ån och jolleseglingar.

Fredagen den 6 augusti hålls en segelparad, en skönhetstävling framför Tullgarns Slott där publiken får rösta fram den vackraste segeljakten.

Lördagen den 7 augusti blir det med stor internationell kappsegling med start och mål framför Tullgarn Slott. Minst 50 klassiska båtar från hela Östersjöområdet deltar tillsammans med båtar som deltagit i SM-tävlingarna. Stora havskryssare, skärgårdskryssare från 1920-talet och åttor, tior och tolvor från flera länder kappseglar.

I stiftelsens styrelse ingår seglarprofiler som Peter Norlin, Fredrich Dahlman, Claes Ahlin, Feargus Bryan, Raymond Emtemark, Inger Finell Kylberg och Oscar Borgström. Tävlingsledare blir Fredrik Hedlund, NSS.

Bildtexter:
0326
Skärgårdsnittiofemman La Morena testar vattnen framför Tullgarn. Slottets fasad renoveras inför Trosa Seglar Vackert i augusti 2010. Uppemot 150 träseglare från hela norra Europa kommer att tävla och paradera vid Tullgarn som har plats för stor publik. Foto: David Petersson.

0322
Aaworyn 10mR testar vattnen framför Tullgarn. Foto: David Petersson.

0154
Gotland Runt racern Josephine och 5.5m Carola fightas framför Tullgarn. Foto: David Petersson.

Bellagio är normalt ett lyxnamn som man förknippar med James Bond och andra snobbar. Men till våren kommer ett av Italiens kvalitetsvarv med en ny modell som de kallar Colombo 36 Bellagio. Det är den andra båten i Colombos nya serie med sportbåtar. Den blir på 11,53×3,65 m och får rejäla prestanda.

36 Bellagio är som sagt den andra modellen i den nya serien med Colombos sportbåtar. Båten har en modern stil och byggs i högsta kvalitet med komponenter i högsta möjliga standard.

Däcket är modernt designat av Nuvolari och Lenard. Den berömda konstruktörsfirman Victory Design by Brunello Acampora står för designen av skrovet.

Målet med den nya modellen är klart: att bygga en båt som utskiljer dess ägare, en produkt som har modern charm och tidlös design. Den har, enligt tillverkaren, många moderna finesser och har en välutrustad cockpit och ett stort soldäck.

Under däck finns förhållandevis stora utrymmen med “owner’s suite” med ett stort badrum och en rymlig garderob. Det finns också möjlighet att installera en besättningskabin vid behov…

Colombo 36 Bellagio är standardutrustad med Volvo Penta IPS 400 framdrivningssystem med två stycken 300 hk D4 turbodieslar för att nå tillräcklig fart och prestanda.

Dimensions and specifications:
Length overall 11.53 m
Beam 3.65 m
Dry displacement 7.00 t
Fuel tank 990 l
Water tank 350 l
Engine Volvo Penta IPS 400 – 2 x D4 300 hp

Länk: www.colomboboats.it

Vid gårdagens fiskerådsmöte i Bryssel kom ministrarna överens om kvoterna för de viktigaste fiskbestånden i Atlanten, Nordsjön, Skagerrak och Kattegatt för 2010. Överenskommelsen innebär bland annat fortsatt fiske på den hotade Kattegattorsken. – Det är ett häpnadsväckande dåligt och oansvarigt beslut, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

Trots att Internationella Havsforskningsrådet under sju år rekommenderat nollkvoter för torskbeståndet i Kattegatt har både kommissionen och ministrarna blundat och satt kvoter på flera hundra ton per år.

– Med erfarenhet från Östersjön vet vi att om man följer den vetenskapliga rådgivningen så återhämtar sig torsken. Att inte ta lärdom av detta är oansvarigt, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Dagens ministerrådsbeslut innebär fångstkvoter på 379 ton för Kattegattorsken 2010.

– Vi hade förväntat oss att Sverige som ordförandeland i år skulle agera för ICES råd om nollkvot då regeringen i många sammanhang betonar vikten av att ”bruka utan att förbruka”, säger Lasse Gustavsson.

Kattegattorsken har de senaste åren minskat dramatiskt och ICES dömer ut förvaltningsplanen som otillräcklig. Det totala uttaget under de senaste 3 åren har enligt ICES uppskattningsvis varit upp till fem gånger högre än de rapporterade fångsterna. Orsaken är illegalt fiske och utkast av småtorsk.

WWF arbetar för att alla viktiga fiskebestånd ska förvaltas inom långsiktiga förvaltningsplaner och ser positivt på att rådet beslutat följa de övriga förvaltningsplanerna för torsk i Nordsjön. WWF stödjer initiativet att varje land inom sin nationella kvot kan gynna fiskare som landar allt de fångar och installerar övervakningskameror (CCTV) ombord för att minska de så kallade utkasten.

Hajfrågan diskuterades också av fiskeministrarna. WWF välkomnar den positiva trend som trots allt sker inom EUs hajförvaltning, men kritiserar starkt beslutet om fiske av pigghaj. Det går rakt mot forskarnas råd.

– Vi uppmanar till stopp av allt hajfiske och att inga bifångster ska vara tillåtna. Ministerådet har nu beslutat om fiskekvot av pigghaj, vilket går stick i stäv med forskarnas råd om noll kvot. Det strider helt mot det akuta handelsskydd som behöver införas för haj och som inom kort ska diskuteras i CITES-konventionen. Hajarna finns på Internationella naturvårdsunionen IUCNs rödlista och behöver ett ökat skydd, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF.

Den av regeringen tillsatta Delegationen för hållbara städer har idag beslutat att ge projektet Väsby Sjöstad ekonomiskt stöd för att säkerställa hållbarhetsaspekterna i planeringen av projektet. 600.000 kr bidrar man med för att stimulera till att hållbarhetsaspekterna beaktas redan i planeringen.

– Det är jättebra att vi får detta erkännande och stöd eftersom vi jobbat så hårt för att säkerställa att utvecklingen av hela västra kommundelen sker på ett hållbart sätt. Nu har vi mer råg i ryggen att fortsätta med att planera för hur Väsby sjöstad ska bli så klimat- och miljöklok som möjligt, säger Fredrik Drotte, planchef i Upplands Väsby kommun.

– Det viktigaste bidraget som detta stöd ger är den marknadsföring och uppmärksamhet som projektet får via Delegationens olika aktiviteter. Nu blir det fler som kommer att tala, diskutera och kunna bidra med idéer om hur vi når målet med en miljövänlig stadsdel vid mälaren, säger Johannes Wikman, kommunikationsstrateg i Upplands Väsby kommun.

– Det här är bra, det visar att kommunen är på rätt väg med sina klimat och miljösatsningar. Ett annat exempel är Klimatavtal Väsby som vi nyligen arrangerat med näringslivet, säger Björn Eklundh, Kommundirektör, Upplands Väsby kommun.

Delegationen fick in 54 planeringsprojekt som konkurrerade om finansieringen och Väsby Sjöstad stod sig väl i konkurrensen. Delegationen verkar för en hållbar utveckling av städer, tätorter och bostadsområden. Arbetet sker genom att stimulera långsiktiga, välfungerande och attraktiva stadsmiljöer där hög livskvalitet går hand i hand med förbättrad miljö, ekonomisk tillväxt, social sammanhållning och minimerad klimatpåverkan.

– Det är en bred uppställning med några av landets främsta experter inom området, med både konkret erfarenhet av stadsbyggande och överblick över centrala ämnesområden. Den har dessutom kopplingar till näringsliv, exportfrämjande och de andra sektorer som måste samverka för att befästa och stärka den svenska kompetensen, säger miljöminister Andreas Carlgren.

De övriga planeringsprojekten som blir tilldelade pengar, kungörs kl. 13.00 den 15/12 2009 på delegationens hemsida http://www.hallbarastader.gov.se/

De finska båtbolagen Terhi Oy och Silver Boats Ltd slås samman. Terhi Oy, som tillhör Otto Brandt-koncernen, köper hela Silver Boats Ltd affärsverksamhet. Genom köpet övertar Terhi Oy Silvers varumärken, sortiment och produktionsrättigheter. Silvers personal övergår i Terhi Oy:s tjänst. Affären inkluderar även Silvers fabrik i Ähtäri som således övergår i Terhis ägo.

Affären förstärker Terhis modellsortiment som tidigare bestått av Terhi och Sea Star. Mätt i antal producerade båtar förstärker Terhi (grundat 1972) sin position som en av Europas största båttillverkare. Årsproduktionen planeras bli ca 6,000 båtar av vilka hälften exporteras främst till Skandinavien.

Terhi Oy har nu en unik produktionskompetens. Det nya bolaget kan som enda europeiska tillverkare erbjuda båtar tillverkade av tre olika material; ABS-plast Terhi-båtar, glasfiber Sea Star-båtar och aluminium Silver AluFibre-båtar. Med dessa varumärken kan bolaget erbjuda sina kunder och återförsäljare ett komplett och konkurrenskraftigt sortiment.

Silvers Alufibre-sortiment inkluderar 16 båtmodeller. Den minsta modellen är Colibri (4,05 meter) och den största är Condor (7,30 meter).

Terhi ABS-båtarnas modellprogram består av 22 modeller från 2,35 till 4,75 meter.
Dessutom erbjuder Terhi Oy tre Sea Star-kabinbåtmodeller från 6,60 till 8,10 meter.

”Denna affär är en del av vår strategi att vara Finlands ledande båttillverkare samt att erbjuda våra kunder en möjlighet att välja en båt som passar deras behov. Vi vill föra vidare Silvers traditioner samt fortsätta med Silvers etablerade samarbetsarrangemang”, förklarar verkställande direktör Jarmo Sundin, Terhi Oy, som nu leder verksamheten även hos Silver.

”Den nordiska båtmarknaden behöver struktureras, speciellt nu när recessionen drabbat hårt vår bransch. Vi har redan en tid sökt en passlig kompanjon som kompletterar vår egen kärnkompetens. Terhi erbjuder en lyckad lösning som garanterar kontinuitet i vår verksamhet”, säger Patrik Anckar, f.d. verkställande direktör för Silver Boats Ltd.

Engelska Sunseeker slår på stra nyhetstrummen vid den kommande London International Boat Show, som hålls 8-17 av januari. I Sunseeker Internationals monter visas två splitter nya, fräcka båtar: Predator 108 special edition och Portofino 48. Båda får sin världspremiär på mässan.

Tidigare har Princess annonserat att de ska ha världspremiärer på samma mässa och nu är det alltså Sunseekers tur.

Premiärerna sker till tonerna från engelska flottans Royal Marines Band, som står för underhållningen vid avtäckandet av de nya modellerna. Ceremonin äger rum kl. 12.00 tisdag 8 januari i Sunseekers monter (SO40) och bandet klipps av Sunseeker Internationals styrelseordförande, Robert Braithwaite CBE.

Predator 108 special edition
The Predator 108 special edition blir den största båt som någonsin visas upp på en inomhusbåtmässa. En speciell lyftanordning har konstruerats för att flytta in båten.

Predator 108 är målad i en iögonenfallande custom-metallic guldfärg, så det är ingen risk att besökarna missar henne. Hon har bland annat en sportig flybridge med plats för kapten, en individuellt anpassas bakre cockpit med inbyggda säten och en wetbar samt ett rymligt fördäck med spa och andra godsaker.

Sunseeker Portofino 48
Trots att detta är en betydligt mindre båt än 108:an så har den väldigt gott om utrymme för att vara en prestandabåt. Totallängden är 15,66 m (51’4”). Inredningen omfattar bland annat en rymlig ägarkabin, en förlig VIP-kabin och massor av lyx.

Förutom Predator 108 special edition och Portofino 48 visar Sunseeker även upp 37 Metre Yacht, 34 Metre Yacht, 30 Metre Yacht och Predator 64 på mässan. Plus 88 Yacht, 80 Yacht, Predator 84, 74 och 60 samt Manhattan 70.

För detalejr om båtarnas storlek och prestanda, besök tillverkarens hemsida.

Länk: www.sunseeker.com

Sweden Rescue är från och med årsskiftet sjö- och flygräddningscentralens gemensamma beteckning när man svarar på anrop. Från samma tidpunkt gäller också den internationell beteckningen JRCC (Joint Rescue Coordination Center) för den gemensamma sjö- och flygräddningscentralen.

Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjöräddning och sjömansservice.

Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 90 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till ca två miljarder kronor och antalet anställda till 1150.

Sverige fortsätter att minska utsläppen av växthusgaser och utsläppen var 2008 rekordlåga. Under 2008 minskade utsläppen med ytterligare cirka 2,2 miljoner ton i förhållande till 1990. Sveriges totala utsläpp har nu minskat med närmare 12 procent sedan 1990.

– De senaste utsläppssiffrorna är mycket glädjande. Vår omställning och förnyelse av klimatpolitiken ger resultat. Alliansregeringen levererar. Den stora utsläppsminskningen bekräftar att Sverige går i spetsen och med råge uppfyller våra Kyoto-åtaganden, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– Vi har förstärkt styrmedel för att förorenaren ska betala, vilket leder till en kraftfull omställning från fossilberoende till gröna investeringar och utsläppsminskningar. Ett sådant förstärkt styrmedel är koldioxidskatten, säger Andreas Carlgren.

Sverige fortsätter att minska sina utsläpp av växthusgaser för femte året i rad. Miljödepartementet har tagit emot de preliminära uppgifterna om Sveriges utsläpp av växthusgaser för 2008. Naturvårdsverkets sammanställning visar att de samlade utsläppen av de viktigaste växthusgaserna som regleras i Kyotoprotokollet fortsätter att minska. Minskningen från 2007 till 2008 var cirka 2,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter och är den näst största sedan 1990. Utsläppen 2008 är de lägsta under hela perioden sedan 1990. De totala utsläppen har nu minskat med cirka 8,5 miljoner ton eller med cirka 11,7 procent sedan 1990 och uppgick 2008 till cirka 64 miljoner ton koldioxidekvivalenter.

Orsakerna till utsläppsminskningen är, enligt Naturvårdsverkets rapportering, flera. Fortsatta minskningar sker från bostäder och lokaler, industrin och avfallssektorn. Även utsläppen från transporter har minskat mellan 2007 och 2008.

– Det är glädjande att vi nu ser ett trendbrott och att utsläppen från transportsektorn nu börjar minska. Regeringen har stimulerat omställningen med höjd bensinskatt och stimulans till miljöbilar. Vi ärvde Europas äldsta och mest bensinslukande bilpark, nu är vi bland de länder som har lägst utsläpp från nya bilar, säger Andreas Carlgren.

Miljöbilspremien, koldioxidskatten och stöd till biogasmackar är några av de åtgärder som regeringen har vidtagit.

På måndagen den 14 december rullade den första laddhybridbilen av bandet i fabriken i Toyota City. Bilarna ingår i en pilotserie av 600 bilar som skall testas på olika platser i världen, varav 200 i Europa och merparten i Strasbourg. Två av bilarna kommer till Sverige.

Toyotas testflotta av laddhybridbilar bygger på den senaste generationen av Prius. De är utrustade med litiumjon-batterier, som kan lagra något mer energi än de nickel¬metall¬hydrid-batterier som används i den vanliga fullhybrid Prius-modellen.

Toyotas laddhybridbil fungerar i princip som en elbil vid kortare kör¬sträckor och som en ”vanlig” fullhybridbil vid längre resor. Med endast eldrift har den en räckvidd på
ca 20 kilometer. Det är tillräckligt för att klara 75–80 % av alla pendlingsresor, som står för majoriteten av alla bilresor i Europa. Batterierna laddas upp från ett vanligt jordat eluttag, på ca 1,5 timme, men till en viss nivå även under körning.

Elbilsegenskaperna gör att den är mer energieffektiv än en konventionell hybridbil. Det innebär lägre total bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp av CO2 och andra skadliga ämnen. Koldioxidutsläppet från Toyotas laddhybrid är rekordlåga 59 g/km*.
Med endast eldrift är CO2-utsläppet extremt lågt, helt beroende på hur elen produceras.

Eftersom Toyotas laddhybrid också fungerar som en konventionell fullhybridbil, begränsas inte räckvidden av batteriets laddning vilket gör den helt oberoende av speciella laddstationer.

De två laddhybridbilar som kommer till Sverige ska användas för Toyotas interna tester.

Toyotas försäljning av laddhybridbilar beräknas starta inom de närmaste åren.

Då Sail Racing nu expanderar genom distributörer i flertalet länder, har man tagit fram ett koncept i vårens kollektion för 2010 som ska stärka varumärket ytterligare internationellt. Konceptet har fått namnet Sail Racing International. För varje marknad där Sail Racing finns representerat fr.o.m våren 2010 finns också en utvald färg på vissa plagg i kollektionen. Respektive lands flagga finns också självklart med som tydlig avsändare.

– Detta är ett sätt för oss att stärka vår position dels mot våra internationella distributörer och dess återförsäljare men också i ledet mot konsument. Vi vet att t.ex den italienska flaggan är en stark symbol för sport och för segling och är något man gärna bär på en piké-tröja, jacka, sweatshirt etc. Även som italie¬nare, säger Sail Racings VD Henric Wikestam. – Den respons vi har fått från våra distributörer indikerar mycket god försäljning mot konsument under våren 2010.

För våren 2010 finns Sail Racing i Sverige, Norge, Benelux-länderna, Japan, Italien, Spanien, Australien och Nya Zeeland. Expansionen ska fortsätta med en stadig tillväxt med fokus just nu på Skan¬dinavien och fler länder kring medelhavet.

I kollektionen Sail Racing International finns piké-tröjor, ruggers, sweatshirts och jackor. Plaggen kom¬mer finnas i butik fr.o.m mars 2010.

Länk: www.sailracing.com

Svenska Agapi Marine AB presenterar en helt ny RIB som är anpassad för hela familjens båtliv: Agapi 900 Walk Around. Det är en, enligt Agapi själva, helt ny och revolutionerande typ av båt med en unik kombination av egenskaper. Det är första RIB som kombinerar RIB-ens fina sjöegenskaper, en svensk modern design med en familjeorienterad kabinlösning med fyra sovplatser och en Day Cruiserkapacitet att ta upp till tio personer – allt med en båt som enkelt trailas efter en vanlig familjebil och inom kort med vanligt B-körkort (totalvikt ca 2100 kg).

Båten kombinerar dessutom prestanda och miljöhänsyn på ett unikt sätt; Med minsta motorn kan man komma under litern/n.m samtidigt som båten kan nå farter över 55 knop med en 350 hkr utbordare. Miljöhänsynen förstärks av traileregenskaperna där allt tradionellt “båtmeck” i princip elimineras och onödiga transportkostnader minimeras.

Det är möjligt att upptäcka hela Skandinavien med en sådan här högpresterande båt där sjösättningen är så enkel tack vare den anpassade trailern att man ensam tar i eller upp båten på under tio minuter.

Agapi 900 W.A rekommenderas med en motor på 175 hk upp till 350 hk och kostar från 649 000 i basutförande. Båtarna säljs direkt från generalagenten med visningslokal i Vallentuna.

Länk: www.agapimarine.se

Enligt en ny FAO-studie är den marina fiskeindustrin dåligt utrustad för att hantera de nya problem klimatförändringen medför. Redan idag står den inför flera utmaningar, däribland överfiske, förlust av livsmiljöer och bristande förvaltning. Små östater, som får minst 50 procent av sitt proteinbehov från fisk och skaldjur (både från odlingar och fiske) är särskilt utsatta.


Inlandsfisket, som nästan uteslutande bedrivs i Afrika och Asien (hela 90 procent), kan även drabbas hårt och därmed riskerar några av världens fattigaste befolkningsgruppers tillgång till mat och försörjning att försämras. Uppvärmningen i Afrika och Centralasien förväntas stiga över det globala medelvärdet och beräkningar tyder på att kring 2100 kommer mycket negativa effekter att märkas i 25 procent av Afrikas innanhav, sjöar och vattendrag.

Även fiskeodlingarna kommer att påverkas. Näst intill 65 procent av alla fiskeodlingar är belägna i inlandet. De förekommer främst i Asiens tropiska och subtropiska regioner, då speciellt i större floders deltaområden. Stigande havsnivåer kommer under de närmaste årtiondena att öka saliniteten uppströms och därigenom påverka fiskeodlingarna.

Studien ”Klimatförändringens effekter på fisket och vattenbruk” vilken innefattar expertutlåtanden från olika delar av världen, bland annat från det internationella centret för världsfiske, Globec, NACA, Kanadas avdelning för fiske och hav och University of East Anglia, är en av de mest genomgripande vetenskapliga studier som gjorts om klimatförändringens effekter på fiske och fiskeodlingar.

FAO:s granskning innefattar cirka 500 vetenskapliga artiklar och målar upp en bild av en redan utsatt sektor som står inför omfattande och ofta genomgripande förändringar.

Sannolika scenarion

Enligt FAO studien, kan man med stor sannolikhet förutse omfattande förändringar i temperatur, vindar och försurning vilka kan påverka hav, sjöar och vattendrag.

Inom bara några år kommer ökade temperaturer begränsa syretransporten i vävnader hos fiskar och därmed påverkar deras fysiologi. Detta kommer resultera i förändrad i utbredning av sötvattens- och marina arter. Varmvattenarter kommer att gynnas medan antalet kallvattenarter minskar.

På temperaturens villkor

Eftersom de flesta vattenlevande djur är växelvarma, påverkas deras ämnesomsättning kraftigt av det omgivande klimatet, speciellt temperatur. Förändringar i temperatur kan ge störningar i fiskars reproduktion, till exempel genom ändrad tidpunkt för könsmognad och lek samt storleken på äggen de lägger.

Förutom förändringar i fiskarnas utbredning och antal, är det sannolikt att klimatförändringen kommer att leda till att färre fiskar når vuxen ålder.

Fiskebestånd nära polerna kommer på grund av högre havstemperaturer sprida sig närmare polerna och därmed öka i antal. Fiskebestånd i närheten av ekvatorn å andra sidan kommer få svårt att klara av dessa höjda vattentemperaturer.

För fiskodlingar, kommer temperaturhöjningen i tempererade områden bli problematisk för många odlade arter eftersom de inte klarar av att leva i för höga temperaturer.

Platser med problem

Torskfisket i Nordatlanten har under flera årtionden varit problematiskt och lär drabbas hårt av klimatförändringen. Unga torskars överlevnadsförmåga påverkas redan idag av att planktonbestånden minskat som ett resultat av klimatförändringen. Torskbestånden i östra Nordamerika utan för Maine befinner sig på artens sydligaste gräns och är därmed särskilt sårbara. Prognoser förutspår att torskens överlevnadsförmåga utanför Maine försämras. På samma sätt visar olika simuleringar att även torskbestånden i Nordatlanten kommer att minska som en följd av stigande temperaturer.

Arter som anpassat sig till kalla och specifika temperaturer, så som laxen, kan få svårt att överleva i sin nuvarande livsmiljö på grund av samverkan mellan uppvärmningen, förändrade livsmiljöer, konkurrens av nya arter, rovdjur och ökad parasitism, konstaterade rapporten.

Antarktiska krillbeståndet har minskat med 38-75 procent per årtionde sedan 1976. Orsaken till denna förändring tros vara att isen kring Antarktiska halvön under vinterhalvåret har minskat. Förändringen i krillbeståndet har betydande effekter på Antarktiska oceanens näringskedja eftersom krill är pingviners, sälars och valars huvudsakliga föda.

Korallreven har sedan länge ansetts vara särskilt utsatta för klimatförändringens effekter, så som stigande temperatur och havsvattennivåer samt ökad surhetsgrad och stormintensitet. För en fjärdedel av de marina arterna är korallreven en viktig livsmiljö. Dessa arter utgör en viktig protein- och inkomstkälla för många utvecklingsländer.

Fisket avgörande för världens fattiga

Ungefär 520 miljoner människor är beroende av fiske och vattenbruk eftersom de får både protein och inkomster från denna sektor. 400 miljoner av dessa fattiga människor får minst 50 procent av sitt protein- och mineralbehov från fisk och skaldjur.

Många fiske- och kustsamhällen lever redan under otrygga förhållanden orsakade av fattigdom och otillräcklig landsbygdsutveckling. Samtidigt påverkas dessa samhällens välbefinnande av överexploatering av fiskeresurser och eroderade ekosystem.

Enligt rapporten är en avgörande fråga hur väl sådana samhällen kommer att kunna anpassa sig till förändringen. Även om en del afrikanska kustsamhällen sannolikt inte kommer att drabbas hårt av klimatförändringen, är deras anpassningsförmåga låg och därför är de sårbara även för mycket små förändringar i klimat och temperatur.

Rapportens slutsats är att det krävs snabba åtgärder för anpassning för att kunna bekämpa klimatförändringens negativa effekter på tillgång till mat och försörjning.

Bilden:
Västafrikanska fiskare sjösätter båt i vindpiskat hav.

Nord West Yachts har utsetts till ett av årets Gasellföretag av tidningen Dagens Industri. Motiveringen är att “Sverige behöver tillväxt, och Sveriges entreprenörer behöver inspirerande förebilder. Därför utser Dagens Industri sedan år 2000 de snabbast växande företagen i landet, Sveriges Gaseller.” På bilden Nord Wests ägare, Benny Martinsson, med intyget om att hans företaget utsetts till Gasellföretag.

Den 12 december kl 14.00 var det vernissage för marinmåleriutställningen Möt horisonten på Marinmuseum i Karlskrona. Utställningen bygger på en del av näringslivsdoldisen Erik Ekegrens omfattande samling. Tavlorna ackompanjeras av texter på temat havet och människan skrivna av rapartisten Petter Askergren och konstnären Sigvard Olsson.

Möt horisonten visar många aspekter ur genren historiskt marinmåleri. Verk av erkända konstnärer blandas med mer schablonmässiga fartygsporträtt. Men den konstnärliga bedömningen är inte utställningens primära syfte.
– Jag ser snarare att målningarna visar den bredd som genren marinmåleriet har. Inte minst inom flottan har traditionen att avbilda fartyg och skildra slag alltid haft en stark ställning, säger utställningschef Carina Karonen.

Utställningen kan ses också som en spegel för människors längtan ut och för drömmar om andra kontinenter. Tavlorna kan dessutom berätta mycket om sina målare, sina motiv och tidsepoker. Och om sin samlare.
– Förutom det uppenbara intresset för hav och båtar visar den väl också på ett visst mått av galenskap. Att få sin samling visad så här är förstås en samlares dröm, säger Erik Ekegren.

Han har under 30 år lett bagerikoncernen Pågen AB. Lika länge har han samlat målningar, affischer och frimärken med marina motiv. Det stora intresset har lett till djupa kunskaper och gjort honom till en efterfrågad specialist på området.

Till utställningen har konstnären Sigvard Olsson och rapartisten Petter Askergren fritt skrivit texter på temat havet och människan. De representerar två generationer och har olika erfarenheter av havet. Målningarna som visas på Marinmuseum är en utvald del av utställningen som tidigare visats på Sjöhistoriska museet i Stockholm.

Utställningsproducent: Pia Frände, Statens maritima museer
Formgivare: Mattias Lind, White arkitekter

Under lördagens vernissage invigde Marinmuseums chef Richard Bauer utställningen tillsammans med samlaren Erik Ekegren och Ronald Bergman, ordförande i Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm.

Bilderna:
Karlskrona inlopp med bland annat fregatten Eugenie efter världsomseglingen. Johan Christian Berger 1855 olja/duk. Foto: Johan Jonsson / SMM.

Erik Ekegren. Foto: Ridde Johansson / SMM.

Sjöhistoriska museet, som är en del av myndigheten Statens maritima museer, har beslutat att k-märka ytterligare fem fartyg: Götakanalbåten Diana, fiskebåten Mälaren, minsveparen M21-Saga, timmerbogseraren Hebe och bogseraren Harge. Museet vill uppmärksamma de kulturhistoriskt intressanta fartygen som är en viktig del av det maritima kulturarvet och sammanlagt är nu drygt 90 fartyg i Sverige k-märkta.

– Gamla välbevarade fartyg har en stor betydelse för många maritima kulturmiljöer. Arbetet med att bevara och använda dem engagerar tusentals eldsjälar runt om i landet. Och ännu fler är de passagerare som kan få uppleva en resa ombord på de här flytande klenoderna, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.

DIANA
Byggd på Finnboda varv, 1931.
Ägare: Strömma Turist och Sjöfart.
Diana är en typisk representant för Götakanalbåtarna som ursprungligen byggdes som kombinerade last- och passagerarfartyg. Fartyget används i en lång tradition där förändringar av fartyget speglar utvecklingen och krav på säkerhet och driftekonomi. Redan tidigare har hennes ”systrar” Juno och Wilhelm Tham, som också trafikerar Göta Kanal, blivit k-märkta.
Diana och det sammanhang som hon används i bedöms av Statens maritima museer som kulturhistoriskt värdefull.

MÄLAREN
Byggd på Knippla Skeppsvarv 1943.
Ägare: Lennart Vennberg, Stockholm.
Mälaren byggdes vid Knippla Skeppsvarv 1943 på beställning från Öckerö för att användas till sillfiske med trål. Senare såldes fartyget till Hasselösund vid Smögen för att användes till räkfiske. Mälaren gick i fiske fram till slutet av 1970-talet. Fartyget är idag hemmahörande i Stockholm. Hon är ett fint exempel på träbyggda motoriserade fiskebåtar med kryssarakter. På grund av omställningen av fiskeflottan i dag skrotas många av dessa klassiska fiskefartyg därför är det särskilt roligt att några av dem tas om hand och bevaras av sina nya ägare.

M21-SAGA
Byggd på Norrköpingsvarv, 1941.
Ägare: Christer Linden och Merete Lind, Hägersten.
M21 Saga är byggd på Norrköpingsvarv med Jac Iversen som konstruktör för minsvepning i inre vatten och skärgård. Fartyget har använts inom marinen fram till 2007 som bl.a röjdykarfartyg och för utbildning. I arbetet med att bevara M21 har man strävat efter att vara såväl materialtrogen som hantverkstrogen. Inredningen har bibehållen autentisk utformning. Ägaren ska bevara fartyget i skick som en före detta minsvepare.

HEBE
Byggd på William Lindbergs Mekaniska Verkstad & Varfs AB i Stockholm 1876.
Ägare: Hebe Landfjärden AB, Rimbo.
Hebe byggdes 1876 vid Wilhelm Lindbergs mekaniska verkstad, Södra Varvet i Stockholm. Fartyget bevaras och används idag i sin ursprungliga miljö. Det finns ett gott dokumentationsmaterial som beskriver Hebes historia som timmerbogserare på Storsjön. Fartyget har exteriört samma utformning som från 1920-talet. Mycket av inredningen och utrustningen finns kvar ombord från tiden som timmerbogserare.

HARGE
Byggd på Wennbergs mekaniska verkstad i Karlstad 1907.
Ägare: En grupp personer med anknytning till Sällskapet Polstjärnan i Karlstad.
Harge byggdes 1907 vid C J Wennbergs mekaniska verkstad i Karlstad. Fartyget bevaras och används idag i sin ursprungliga miljö. Det finns ett mycket gott dokumentationsmaterial som beskriver Harges historia som bogserare på Vättern och senare som passagerarfartyg. Fartyget är teknikhistorisk-, samhälls- och personhistoriskt intressant.
Originalmaskin och panna är fortfarande i bruk. Planen är att Harge ska ingå i ett maritimt center i Karlstad med fartyg byggda vid stadens kända varv Wennbergs mekaniska verkstad.

Länk: www.maritima.se

Bilden:
Diana är byggd på Finnboda varv,1931 och ägs av Strömma Turist och Sjöfart. Diana är en typisk representant för Götakanalbåtarna som ursprungligen byggdes som kombinerade last- och passagerarfartyg. Fartyget är k-märkt av Sjöhistoriska museet. Fotograf/Källa Ola Marklund/Strömma Turist och Sjöfart.

Norska Windy höjer ribban för sportbåtar med sin senaste nyhet, den helt nya Windy 39 Sports Cruiser. Det är en båt för sportig körning i alla tänkbara väder och ett komplement till företagets populära serie med Scandinavian Sports Cruisers. Den nya Windy 39 har två kabiner, goda prestanda och stora sociala utrymmen med bland annat en rymlig cockpit och en praktisk hardtop. Världspremiären sker på båtmässorna i Oslo, Aten och Cannes i september 2010.

Enligt Windy själva så kombinerar den nya modellen företagets snygga design och fräcka linjer för sportbåtar som till exempel Windy 44 Chinook och 48 Triton i den nya Windy 39, som antas tilltala den erfarna skepparen som inte vill ha för stor båt.

– Det är för familjefadern som vill komma ut på sjön och vara tillsammans med familj och vänner, säger Windys VD, Knut Heiberg-Andersen.

Stora satsningar har gjorts för att ta fram så fina och flexibla utrymmen som möjligt ombord. Cockpit är optimerad för avkoppling och nöje samtidigt som det är en säker plats att vistas på. Hardtopen skyddar mot sol och regn utan kapellets nackdelar och gör det möjligt att ha en öppen båt så fort vädret tillåter.
.
Under däck finns en kompakt, privat salong midskepps med en soffa, bord och ett rymligt pentry. För gäster finns en komfortabel midcabin med dubbelkoj medan ägarkabinen ligger i fören.

Träinredningen är gjord i mattlackerad ljus ek som kompletteras med textilierna som finns i flera olika färgsättningar.

Windy 39 är designad för att passa med antingen Volvo Penta IPS eller konventionella drev. Beroende på effekt är maxfarten beräknad till max 44 knop.

Tekniska fakta
Längd: 11,85 m
Bredd: 3,70 m
Vikt: 7 600 kg
Marschfart: 34-36 knop
Motorer: Volvo Penta 2×300 – 2×370 hk IPS eller drev

Länk: www.windy.no

Från och med 10 december är KBV 002 TRITON i svensk ägo. Detta sedan Damen Shipyards i Galati i Rumänien överlämnat fartyget till Kustbevakningen. Besättningen som ska ta hem KBV 002 TRITON till Sverige är ombord på fartyget som avgår från Galati på söndag morgon den 13 december för att gå mot Valetta på Malta. Hit beräknas man komma runt den 18 december.

Efter att ha firat jul och nyår på Malta går turen vidare mot Sverige den femte januari. Beräknad ankomst till Visby blir den 19 januari.

KBV 002 TRITON är ett systerfartyg till KBV 001 POSEIDON. Fartyget är namngivet efter en gregisk havsgud som var son till Poseidon (KBV 001) och Amfitrite (KBV 003). Han hade en mans överkropp på en fiskliknande underkropp. Tritons attribut var en snäcka, i vilken han blåste för att röra upp eller lugna vågorna.

Fakta
KBV 002 TRITON byggs liksom KBV 001 POSEIDON och KBV 003 AMFITRITE av Damen Shipyards, en varvskoncern med varv i Nederländerna, Rumänien, Kina och Kuba. De äger även Cityvarvet i Göteborg. Konstruktionen av fartygen har skett hos dotterbolaget Damen Schelde Naval Shipbuilding i Vlissingen, Nederländerna. Själva byggnationen sker på varvet Damen Galati i Rumänien, som ligger vid Donau cirka 16 landmil upp från Svarta Havet.

Länk: www.kustbevakningen.se

Nu drabbas isbjörnarna i Kanada av det allt varmare klimatet. När havsisarna smälter ökar svälten bland isbjörnarna. Åtta fall av kannibalism bland isbjörnar har upptäckts, enligt WWF och Polar Bears International. Isbjörnarna äter upp sina ungar i desperation.

Normalt fryser havsisen till i början av november i Hudson Bay i Kanada men fortfarande ligger havet öppet. Isbjörnarna har strandat på land och svultit i fem månader utan att kunna jaga säl. De allra hungrigaste och mest utsvultna ha nått gränsen till desperation. Några har övergått till kannibalism och ett flertal isbjörnsungar har dödats och ätits upp.

– Isbjörnarnas öde är en viktig väckarklocka för världens ledare att agera nu, och inte sedan. Regeringarna måste förstå allvaret och ta med sig detta i förhandlingarna för att få till ett bindande, rättvist och ambitiöst klimatavtal. Det som FN:s klimatpanel IPCC har förutspått ska ske i Arktis har redan hänt. Framtiden är redan här, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

En starkt bidragande orsak bakom avsmältningen är de varmare temperaturerna. I Arktis är det främst isbjörn, men även valross och vikarsäl som drabbas när havsisarna smälter. Isbjörnen klarar av att svälta i många månader men läget har nu förvärrats. Under de senaste veckorna har flera alarmerande rapporter strömmat in från Hudson Bay i Kanada. Här finns världens sydligaste och mest studerade isbjörnspopulation och den påverkas kraftigt av klimatförändringarna. Färre isbjörnsungar föds och överlever och dödligheten ökar hos gamla djur. Kroppskonditionen går ner, vilket lett till att populationen i Västra Hudson Bay minskat med 22 procent under de senaste decennierna. Under trettio år har bara några få fall av kannibalism rapporterats. Isbjörnar är fantastiskt väl anpassade för att klara av att svälta under långa perioder, men nu verkar det som om gränsen är nådd. I ren desperation dödas och äts de minsta isbjörnarna upp.

– Isbjörnarna behöver komma ut på isen så fort som möjligt för att fånga säl. Fem månader utan riktig mat gör det svårt för världens största landlevande rovdjur att överleva på bär, alger och torrt gräs. Isbjörnen är beroende av en diet på fet mat, säger Tom Arnbom, Arktisansvarig på WWF.

– Idag har medeltemperaturen på jorden ”bara” ökat med 0,7 grader. Dagens bud i förhandlingarna ligger på 3-4 graders temperaturhöjningar. Det handlar om enorma klimatförändringar som kommer att påverka både människor och våra ekonomier. Effekterna blir mildare och det blir billigare om vi vidtar kraftfulla åtgärder nu, avslutar Lasse Gustavsson.

Fakta: Avsmältningen av havsisen i Arktis går betydligt snabbare än väntat, visar en rad rapporter, bland annat WWFs Arctic feedback report. Havsisen är viktig för klimatet. Ju mer havsis som försvinner desto fortare går uppvärmningen. Sommarisen i Arktis var i år den tredje minsta sedan mätningarna startade för 30 år sedan.

Länk: www.wwf.se

Kommentarer

Ebba 17:17:53 2010-02-13

vad hemskt!

oliven 20:17:54 2010-02-16

hemskt

M o F 13:29:06 2010-03-03

Gud vad hemskt!!!!!!!!!!!

Nisse 23:03:54 2010-03-03

Naturens lagar. Den starka överlever och säkerställer släktets fortbestånd!

Nu kan Hurtigrutens gäster bada i världens tuffaste – och inte minst kallaste – farvatten. Längst österut av alla städer i Västeuropa och lika långt norrut som Sibirien ligger Vardö med sina 2 500 invånare. Här får du som gäst ombord på Hurtigruten en unik möjlighet att bli en av mycket få som badar i havet, som är isfritt på vintern endast på grund av Golfströmmen. Från omklädningsrummet på land är det bara några få meter till det uppfriskande Barents hav och ett härligt dopp.

I Antarktis utgör vulkanön Deception Island en av de största naturliga hamnarna i världen. Den är också en naturlig bassäng i det antarktiska havet, med en snittemperatur på hela 0o C. Geotermisk aktivitet gör emellertid att den badande på vissa platser kan uppleva den behagliga känslan av plusgrader i vattnet. Under besöket på Deception Island kommer MS Frams gäster att få möjlighet till ett otroligt uppfriskande ishavsbad.

MS Fram åker inte bara till Antarktis. Utforskarfartyget tar också sina gäster till äventyrliga Grönland och magiska Spetsbergen. Ta ett dopp med MS Fram i havet i grönländska Uummannaq eller i Magdalenefjorden på Spetsbergen.

Hurtigruten skapar äkta upplevelser i unika farvatten och det sägs att ett kallt dopp får blodet att strömma snabbare genom ådrorna. Hurtigrutens flotta seglar i polara farvatten året om. Bland våra gäster finns det alltid några som vill känna på badtemperaturen, oavsett om det är på den norska kusten, på Grönland, Spetsbergen eller i Antarktis. Nu har Hurtigruten sett till att stilla gästernas hunger efter upplevelser även på detta område.
Under förutsättning att förhållandena är de rätta för att bada ska våra expeditionsteam se till att de tuffaste av våra gäster får tillfredsställa sin äventyrslust även på det här området. För andra badsugna är det fullt möjligt att njuta av våra fantastiska resmål från bubbelbadet på däck. Om det är ombord på MS Fram eller ett av Hurtigrutens fartyg på den norska kusten spelar ingen roll.

Länk: www.hurtigruten.com