Havets Hus västerhavslevande växter och djur har i år fått sällskap av en utställning om havsmonster. Verkliga och mytiska havsmonster, finns trovärdigt återgivna i modeller och bilder. Inviger årets utställning gör barnens favorit – Julia Messelt.
Havet har alltid eggat människors fantasi. Det till synes oändliga blå vattnet med de stora oåtkomliga djupen där vad som helst kan gömma sig är allt som krävs för att skrönor och myter ska uppstå. Kraken, midgårdsormen, sirener och havsgalten är alla mytiska havsmonster från olika delar av världen.
Till och med Gullmarsfjorden har sin egen myt – Sjöormen i Gullmarn. Gemensamt är att de flesta myter har ett uns av sanning i sig. Myten om kraken kommer antagligen från sjöfarare som stött på jättebläckfiskar ute till havs, medan de som mumlar om sirener nog har sett sjökor. De kallas till och med sirendjur. Myter om havsormar brukar förklaras med simmande tumlare. När de simmar i grupp blir det ett böljande mönster, inte helt olik hur en lång jätteorm skulle se ut om den simmade vid ytan.
Finns det verkliga havsmonster?
Havsmonster har funnits nästan lika länge som det funnits djur på jorden, men de har sett olika ut från tid till annan. Havets Hus visar exempel på de som finns idag, de som har funnits och hur man förr trodde att de såg ut. Utställningen pågår mellan 13 februari – 7 november 2010.
Invigning
Lördagen den 13 februari kl 14.30 inviger Julia Messelt utställningen. Hon leder barnprogrammen på måndagarna och är van att ställa kluriga frågor, något som Havets Hus marinbiolog Emma Nohrén kommer att få erfara. Julia stannar kvar efter invigningen så att alla barn får chansen att träffa henne. Havets Hus håller med anledning av invigningen extra öppet till kl 17.00 (entrén stänger 16.30).
Sportlovsaktiviteter
Under v 7-8 (13/2-28/2) finns ett sportlovsprogram på Havets Hus. Guidningar varvas med filmer och alla barn får möjlighet att skapa sitt eget havsmonster av lera, att ta med eller ställa ut på Havets Hus
Mer information finns på www.havetshus.se
En artrik bottenfauna gör att mer näring från sedimenterande algblomningar förs vidare upp i näringskedjan. Även främmande arter bidrar till ett effektivare upptag av näringsämnen. Detta innebär att mer näring blir tillgänglig för fisk istället för att brytas ned till närsalter (t.ex ammonium) av bakterier i sedimentet. Det visar Agnes Karlson i en doktorsavhandling som läggs fram inom kort vid Systemekologiska institutionen, Stockholms universitet.
Djuren som lever i Östersjöns djupa bottnar, musslor och små kräftdjur, livnär sig främst av nedsjunkande organiskt material från algblomningar. Genom att äta av algrester i sedimentet och samtidigt själva vara bytesdjur för fisk, till exempel torsk och strömming, utgör de en länk mellan sedimenterat organisk material och fiskproduktion.
Djursamhället på botten förändras till följd av övergödningen genom att känsliga arter försvinner från områden med syrefattiga bottnar, medan tåliga arter ökar i antal. En minskning av antalet arter innebär att utnyttjandet av blomningsmaterialet blir mindre effektivt eftersom vi har sett att de olika arterna kompletterar varandra beträffande födostrategier. Det innebär att artrika bottnar kan föra vidare mer näring från alger eller cyanobakterier upp i näringskedjan än artfattiga bottnar.
På senare år har många nya arter etablerat sig i Östersjön, bland annat en havsborstmask och frågan huruvida detta tillskott påverkar upptag och nedbrytning av alger har gett oväntade resultat.
– Jag har inte sett några tendenser till att den främmande masken konkurrerar med de inhemska arterna om algblomningsmaterial, snarare verkar den bidra till ett ökat resursutnyttjande vilket är positivt för djurens tillväxt, säger Agnes Karlson.
Avhandlingens titel
Benthic use of phytoplankton blooms: uptake, burial and biodiversity effects in a species-poor system.
Vid Stockholms universitet pågår utbildning och forskning på högsta nivå. Universitetet deltar i regionala, nationella och internationella samarbeten, i debatt och i samhällsutveckling. Här är mer än 50 000 studenter och 6 000 medarbetare verksamma inom humaniora, juridik, naturvetenskap, samhällsvetenskap och lärarutbildning i en miljö där öppna sinnen möts och utvecklas. www.su.se
Nu är det helt fullt på Båtmässan, som arrangeras 6-14 februari på Svenska Mässan i Göteborg. All tillgänglig monteryta är utsåld. – Utställarna satsar för fullt. Jag kan lova en mässa med många intressanta nyheter. Vi har bland annat över 20 motorbåtar som har världs- eller Sverigepremiär på mässan, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
Trots snöandet är det vårkänsla i Svenska Mässans hallar. De över 300 utställarna har bråda dagar. Det putsas och fejas på vårens alla båtnyheter, från stora motorbåtar och segelbåtar till små roddbåtar och kanoter. På lördag öppnar årets Båtmässa.
– Mässan visar att det också är vårkänsla i svensk ekonomi. Efter den svåra lågkonjunkturen har båtbranschen tagit fart under hösten och vintern. Vi på Båtmässan började märka av den ökande optimismen i november. Bokningarna strömmade in och nu är hela mässan utsåld, säger Bengt Wallin.
Årets störta motorbåt är en Windy 48 Triton, som är 14,5 meter lång och 4,2 meter bred. Priset närmar sig 10 miljoner. Årets största segelbåt är Lagoon 400, en katamaran som är 12 meter lång och över sju meter bred.
Båtmässan är inte bara nya båtar. Viking X, Sveriges kanske mest legendariska veteranbåten, väntas bli ett stort dragplåster på mässan. Viking X ingår i Sjöhistoriska Museets samlingar och det är första gången båten ställs ut på en mässa. Den kommer att finnas i Båtmässans speciellt uppbyggda träbåtshall, tillsammans med många andra vackra träbåtar.
Länk: www.svenskamassan.se
Ekomarines teknik bygger på en naturlig process där syret i vattnet reduceras. På så sätt skapas en syrefri miljö där främmande organismer dör. Då vattnet pumpas ut ur fartyget syresätts det igen.
Barlastvatten är nödvändigt för att kontrollera ett fartygs stabilitet när det går utan last. Hanteringen av barlastvatten har länge varit ett problem eftersom barlastvatten innehåller vattenlevande organismer som, när de överförs till nya miljöer, kan rubba balansen i det nya ekosystemet. Exempel på så kallade invasionsarter som kommit till svenska vatten är kammaneten och jätteostronet.
– Att få patent i USA är ett stort framsteg för Ekomarine. Det är av största vikt att hindra att arter sprids till nya geografiska områden. Förutom att orsaka stort problem för det marina livet, kan en ny art förorsaka enorma kostnader och även ge upphov till epidemier, säger Claes Tarras Ericsson, vd för Ekomarine AB.
Enligt ballastvattenkonventionen från International Maritime Organisation (IMO) skall alla fartyg i internationell trafik ha barlastvattenrening. Konventionen gäller när länder som svarar för 35 % av världstonnaget har ratificerat konventionen.
Om Ekomarine
Ekomarine grundades 2002 av Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, och utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula lanserades 2009 och bygger på Ekomarines egen forskning. Ekomarine har två dotterbolag, Ekomarine Paint och Ekomarine Ballast. 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. 2009 belönades Ekomarine med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience.
Länk: www.ekomarine.se
Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar 1 700 kronoholmar runt om i Sverige – öar som svenska folket är delägare i. För att uppmärksamma detta deltar SFV för första gången på Båtmässan i Göteborg, 6-14 februari. SFV ställer ut tillsammans med några av sina hyresgäster. De är entreprenörer som levandegör och tillgängliggör unika miljöer på Nidingen, Pater Noster och Väderöarna.
Begreppet kronoholme kommer från den tid då staten kallades kronan. Många kronoholmar är gamla fiskeläger medan andra kan vara före detta lots- och fyrplatser eller militära anläggningar av nationellt intresse. De flesta återfinns längs Sveriges kust och har ofta höga natur- och kulturvärden med lämningar som visar att de nyttjats under många århundraden.
Att förvalta en kronoholme innebär ofta att hitta en bra balans mellan aktivt nyttjande och bevarande. Visionen för SFV:s arbete med kronoholmar är utöver att vårda kulturarvet, att göra dem tillgängliga. På Båtmässan i Göteborg visar SFV – tillsammans med entreprenörer på Nidingen, Pater Noster och Väderöarna – exempel på vad det kan innebära.
– Vårt nära samarbete med driftiga och kunniga entreprenörer är nödvändigt för att vi ska kunna tillgängliggöra kulturarvet på öarna i havet. Tillsammans tar vi hand om kronoholmarna och gör vårt bästa för att så många som möjligt ska kunna ha tillgång till dessa fantastiska miljöer. Genom att synas på Båtmässan hoppas vi att fler ska få upp ögonen för de här delarna av kulturarvet, säger Pär Färdmo, fastighetschef på Statens fastighetsverk.
Hamnen på Väderöarna, som Statens fastighetsverk har för avsikt att hålla öppen året runt, är ett bra exempel på samarbete mellan SFV och entreprenören där ute. Ett annat är Tylön vars fyr under 2008 genomgick en grundlig renovering och där SFV för fyrplatsen söker en lämplig entreprenör. De tre utposterna i väst – Nidingen, Pater Noster på Hamneskär och Väderöarna – är alla kronoholmar och erbjuder några av västsveriges unika konferensmöjligheter.
Fakta kronoholmar
På en kronoholme behöver det inte finnas något hus, det är själva marken och eventuellt även omgivande vatten som utgör fastigheten. Totalt förvaltar Statens fastighetsverk omkring 1 700 kronoholmar. De flesta av dem ligger i Norrbottens, Göteborgs och Bohusläns skärgårdar men de finns också i Vänern.
Besök oss på Båtmässan – välkommen till monter C01:44
Sveriges kronoholmar är en del av vårt gemensamma kulturarv och förvaltas av Statens fastighetsverk. Passa på att träffa våra kronoholmsförvaltare under ditt besök på Båtmässan i Göteborg. Vi finns i monter C01:44. Välkommen!
Lagom till Båtmässan i Göteborg presenterar bohuslänska SeaMaster en världsnyhet i mellanbåtsklassen. Den populära och välkända SeaMaster 210/ 21 har genomgått en modernisering och utveckling med många smarta lösningar – utan att för den skull försämra den genuina kvaliteten och goda sjöegenskaperna.
Flexibilitet och oslagbara sjöegenskaper. Det är två ledord för konstruktören Glenn Karlsson på det lilla bohuslänska båtvarvet SEAMASTER i Kungshamn vid Smögen.
Det senaste tillskottet i Seamaster-familjen är SeaMaster 210wa flexi. Konceptet bygger på att ett skrov och däck i olika kombinationer ska passa många olika versioner/ modeller. Det blir lätt för båtköparen att hitta sin favorit, tack vare ett brett urval av olika moduler.
– Det blir lite som att bygga med Duplo, man kan nästan få båten precis som man vill genom att bygga ihop olika moduler, berättar konstruktören Glenn Karlsson.
Kvar finns det erkänt goda skrovet, lätt-planande tack luftsmord stegbotten. Nyheten finns snarare över däck, där olika modeller bygger på samma skrov och däck.
På mässan i Göteborg kommer en den alldeles nya walkaround-modellen att visas. Båten finns också med styrpulpet och rymliga lösningar för exempelvis trolling och sport-fiske, men också som dykbåt eller allroundbåt för den aktive båtägaren som ställer höga krav på flexibilitet, rymlighet och tillgänglighet.
En smart lösning av däcket i aktern gör det lätt att montera antingen utombordare eller inombordare och under durken finns gott om stuvutrymme.
Säkerhet i fokus
Efter flera tragiska och dramatiska olyckor med fritidsbåtar som drabbats av brottsjöar och blivit vattenfyllda har SeaMaster tagit fram en egen lösning med luckor i aktern som aldrig låter däcket bli översvämmat.
– Nya Seamaster 210 Flexi är dessutom exceptionellt sjösäker och osänkbar. Skrovet är helt skumfyllt. Man kan såga itu båten och ändå ro iland, säger Glenn Karlsson.
Varför man nu skulle göra det. Har man en gång kört en Seamaster så blir man lätt bortskämd med god komfort och dess extraordinära sjöegenskaper.
– Det är det mest lättdriva skrovet på marknaden – vilket ger mycket god körekonomi och körglädje.
Marknadens minsta kabinbåt
Den andra nyheten som SeaMaster presenterar finns i Trendline-serien. Trendline 500cabin. En rymlig och rejäl kabinbåt – under 5 meter. Trots sin påkostade design och kvalitet är det en synnerligen prisvärd båt – med ett utgångspris på under 100.000 kronor. En stor liten nyhet som redan väckt stort intesse i Dusseldorf. SeaMaster Trendline 500cabin. Måste ses i verkligheten.
Länk: www.seamaster.se
Bara hälften av båtskadorna sker under den aktiva båtsäsongen. Var fjärde skada inträffar under vintern då de flesta båtar inte används alls. Många båtar lever extra farligt just nu, med stora snömängder och sträng kyla. Det visar statistik från försäkringsbolaget If.
Närmare hälften av de ca 2 500 skadorna på båt som anmäldes till If under 2009 inträffade under de tre månaderna då båtarna var mest i bruk – juni, juli och augusti – medan resten inträffade då de flesta båtar bara används i liten utsträckning eller inte alls. Nära var fjärde båtskada (23 procent) inträffar mellan oktober och april.
– Många båtentusiaster glömmer att de är båtägare även under vintern, säger Dan Falconer, ansvarig för båtförsäkring på If.
Under vintern handlar de flesta ärendena om att båtarna skadas när de ligger upplagda på land, sjunker eller blir stulna. Stöld av båtmotorer är också vanligt, trots att utombordare och annan utrustning måste vara inlåst då båten står på vinterförvarning för att försäkringen ska gälla.
Det stränga vintervädret med mycket snö och långvarig kyla i stora delar av landet gör att många båtar lever extra farligt just nu.
– Vi får dagligen samtal om båtar som skadats av frostsprängning eller stått uppallade på land och vält på grund av snötrycket, säger Dan Falconer.
Det finns goda skäl till att båtägaren bör se till båten under vintern. Båtförsäkringen täcker inte skador som orsakats av snö, is eller frost.
– När båten är uppställd på land ska den vara tömd, säkert uppallad och stöttad samt få regelbunden tillsyn, uppmanar Dan Falconer.
Totalt betalde If ut 45 Mkr i ersättning för skador på båt fritidsbåtar under 2009.
Världens första större serietillverkade hybridmotorbåt premiärvisas på den Allt för sjön, Nordens största båtmässa. Den drivs med solceller, el och en dieselmotor. Med enbart solcellsdrift går den i tre knop, tills solen går ner. En annan hybridbåt är svenska Jens28 som har världspremiär på mässan.
Allt för sjön öppnar för allmänheten den 6 mars på Stockholmsmässan.
Greenline 33 Hybrid är en färdigutvecklad och miljöanpassad fullhybridsbåt som kan köras enbart på de solceller som täcker en stor del av rufftaket.
Med solcellsdrift går den i tre knop. Cellerna laddar även ett batteri som fulladdat ger den en fart på fem knop i 20 distansminuter. Båten har en aktionsradie på 700 sjömil i sju knops fart med dieseldrift och en förbrukning på 0,57 liter per sjömil samt CO2 utsläpp på 15 gram. Med dieseldrift gör den 15 knop. Batterierna laddas genom solcellerna, dieselmotorn eller landanslutning.
Företaget som utvecklat båten, Seaway, har patentsökt skrovet vilket är anpassat för att minimera bränsleförbrukningen i farter upp till 15 knop. Jämfört med ett deplacerande skrov är förbrukningen enligt tillverkaren, bara hälften och jämfört med ett semideplacerande skrov som har dubbla motorer är förbrukningen fyra gånger mindre.
Greenline 33 har en modern design, som är klassisk på samma gång. En traditionell “trawler” form kombinerat med formerna hos en modern salongsbåt. Båten vänder sig till miljömedvetna människor som värdesätter hav och natur. Ute till havs kan den gå på diesel- eller eldrift och i hamnar nyttjas med fördel den tysta eldriften. I Sverige säljs båten av Bavia Yacht AB.
Miljögenombrott i båtbranschen
Utvecklingen av miljöanpassade båtar går nu snabbt framåt. Bara på Allt för sjön visas flera hybridbåtar, bränslecellmotorer och annan utrustning med starkt miljöfokus.
Bränslecell
Ett företag på årets Allt för sjön är Thermoprodukter som introducerar alternativ energi med EFOY bränsleceller. En bränslecell omvandlar metanol till energi med rent vatten och en minimal mängd koldioxid som utsläpp. För marinmarknaden finns bränsleceller i flera storlekar och processen styrs av spänningen i batteribanken. I kombination med exempelvis solceller är du varken i behov av motor eller av landström.
Länk: www.alltforsjon.se
Länk: www.bavariasverige.se
Kommentarer
Äntligen, den här skulle man vilja testa!
Vilken båt! Bra jobbat Seaway!
I år finns det stora chanser att träffa aktuella författare som medverkar på Båtmässan i Göteborg! Den 6 februari drar mässan igång och den pågår till och med den 14 februari.
Bland författarna som kommer finns:
Birger Sjöberg, som i höstas kom med boken När Goldie Hawn kom in från sjön, föreläser lördagen den 6 feb kl.15.00-15.30 samt söndagen den 7 feb kl.11.00-11.30.
Göran Dalhov, aktuell med boken Från Kattegatt till Skagerack, föreläser lördagen den 13 feb kl.14.00-14.30.
Arne och Heléne Mårtensson, berättar om sin fantastiska jorden-runt-segling och boken Vid nytt roder som kom i höstas. De föreläser tisdagen den 9 feb kl. 13-14.
Länk: www.svenskamassan.se
McMurdo lanserar en mycket efterlängtad produkt: AIS SART S5. Traditionell SART används vid nödsituation och sänder signal som visas i 12 punkter på närliggande fartygs radar. AIS SART sänder, förutom detta, sin egen identitet och exakta position. Alla fartyg med AIS system inom räckvidden för VHF tar emot SARTens signal med chans att den nödställde hittas och räddas snabbare! AIS SARTens position uppdateras kontinuerligt.
Produkten har inbyggd 20-kanals GPS och sänder sin exakta position samt egen identitet och sändningen pågår i minst 96 timmar. AIS SARTens id består av 9 siffror: första tre är “970” följt av tillverkarens kod (2 siffror) och de sista 4 siffrorna är enhetens unika serienummer. De fartyg med AIS-mottagare ombord kommer på sin skärm att se en aktiverad AIS SART som en blinkande symbol eller text på skärmen tillsammans med GPS positionen.
McMurdo Smartfind S5 är vattentät (10m), flyter och levereras i en robust, flytande väska. AIS SARTen är utformad för att enkelt kunna aktiveras även av outbildad personal. Ett rött skyddslock förhindrar oavsiktlig aktivering. Enheten skall testas årligen genom att trycka på en testknapp och då testas sändare, batteri, GPS och indikatordioder.
Vikt SART 160 g. Med förlängningspålen 450 gr.
Storlek Längd 330 cm, bredd 85 cm. Med förlängningslåle 155 cm.
Batteriets livslängd: 6 år och behöver ej sändas som farligt gods.
Pris 5 300 kr.
Länk: www.cordland.se
Inför kommande säsong införs X-35 GRANDPRIX i Stockholm. Arrangören lyfter tävlingsmomentet och skapar en stark tävlingsplattform för de aktiva och ger ett mer publikvänligt event. Fyra stycken 2-dagarsevent kommer att arrangeras med fokus på banrace men med en tight distanssegling som tillägg. Sträckan för distansseglingen är max 18 sjömil och planeras inte ta mer än 3 timmar att segla.
X-35 klassen är väletablerad och den välkände seglarprofilen Klabbe Nylöf svarar så här på frågan varför han valt att kappsegla X-35:
– Båttypen är unik med sin kombination av utmärkta ban-och havskappseglings egenskaper. Den lämpar sig för besättning med sikte på att både segla ban- och havskappseglingar som t ex Gotland Runt och Lidingö Runt. Båten är en stark entypsklass och har VM-status, den är teknisk att segla och detta skapar möjligheter för hela besättningen att vara delaktig.
Behovet att kunna följa seglingarna på nära håll och få uppleva den spänning som de tighta racen ger har ökat i takt med att kvalitén också har ökat. Tiden för både de aktiva seglarna och åskådarna är värdefull och konkurrensen från andra sportsliga event är stor.
X-35 GRANDPRIX gör seglingen mer lättillgänglig både för publiken och seglarna. De fyra tävlingsarenorna är ett geografiskt medvetet val och skapar också förutsättningar att umgås även utanför banan på närliggande restauranger. Här kan man umgås på aftersail tillsammans med sponsorer och vänner och äta och dricka något gott tillsammans.
– Exponeringen som den nya eventplattformen innebär ger dessutom stora mervärden till sponsorer och partners, säger Lars Sörqvist, ordförande i det svenska X-35- förbundet.
X35 GRANDPRIX program för:
GP 1 Hägernäs 8-9 maj Viggbyholm Båtklubb
4-6 st Bankappseglingar vid Hägernäs 9 maj
Distanskappseglingen utgörs av Lidingö Runt 8 maj
GP 2 Nacka Strand Sail Arena 13-14 maj (Nacka Strand Yacht Club)
4-6 st Bankappseglingar och distanskappsegling
GP 3 Saltsjöbaden 21-22 augusti (Stockholms Yacht Klubb)
4-6 st Bankappseglingar på Baggensfjärden
Distanskappseglingen utgörs av Kräftköret
GP 4 Nynäshamn 18-19 september Nynäshamns Segelsällskap)
4-6st Bankappseglingar och distanskappsegling
Vid varje GP anordnas regattamiddag och sociala aktiviteter på land.
Länk: www.whyshore.com
Efter förra årets ekonomiska nedgång hårdsatsar nu båtbranschen på årets Båtmässa i Göteborg, 6-14 februari på Svenska Mässan. – Det märks att konjunkturen håller på att vända. Hela 20-talet nya motorbåtar kommer att premiärvisas och många utställare har ökat sin monteryta, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan. Mässans största motorbåt blir 14,5 meter långa Windy 48 Triton från Gillholms Marina, som får Sverigepremiär i Göteborg.
Stora företag som Targa och Bella, liksom lite mindre företag som Westline och Rocad, väljer att göra sina lanseringar på Båtmässan.
– Tittar vi på Sverigepremiärer så ser vi helt nya varumärken som Morgan, Faster, Atlantic och XO-Boats. Den svenska båtmarknaden tror på en ljusare framtid och väljer därför att ta in nya utländska varumärken, säger Bengt Wallin.
På Båtmässan i Göteborg blir det världspremiär på Rocad Boats nya modell Rocad 606 SD med dubbla självlänsar, bredare styrpulpet och större akterdäck.
Det blir mässpremiär för svenska Fred 25, en motorbåt byggd så att en rullstolsburen ska kunna använda båten helt själv. Båten är av aluminium och har en bred bogramp som är fällbar, vilket gör det enkelt att komma ombord. Däcket är stort och helt plant.
Engelska Princess Yachts är en av de riktigt stora i motorbåtsbranschen. Princess V42, en helt ny version av en den legendariska sport cruisern, får Sverigepremiär på Båtmässan. Den nya V42:an skiljer sig i många avseenden från tidigare versionerna. Den är nu bredare och längre med en total längd på drygt 44 fot. På akterdäck finns ett garage med plats för gummibåt eller vattenskoter, samt en stor solsäng. Princess finns i Svensk Båtcenters monter.
Bland världspremiärerna märks också Westline Boats Westline 34 Sport Cupé som bland annat har en stor taklucka som öppnas elektroniskt.
Targa har världspremiär på sin Targa 37 med IPS och ny förkabin och svenska premiärer på Targa 31 och Targa 44 med joystick.
Sandströms visar fyra nyheter. Först och främst blir det världspremiär för D-Cruiser 5.70 som precis färdigställts i fabriken.
– Sandströms är en utställare som det är extra roligt att ha med på Båtmässan. Företaget byggde i många år båtar under namnet Uttern. Varumärket köptes av Brunswick och senare flyttades produktionen till Polen. Alla undrade vad som skulle hända med de duktiga båtbyggarna i inre Norrland, säger Bengt Wallin.
– Resultatet ser vi nu. En ny generation driver företaget. Nya båtar och ett nytt varumärke har uppstått och på ”allvar” lanseras nu märket på Båtmässan. En av båtarna har världspremiär. Under 2009 ökade Sandströms sin försäljning med hela 70 procent, trots konjunkturnedgången.
Ytterligare ett antal stora motorbåtar visas vid bryggorna i B-hallen. Här finns utställare som Nord West, Forbina, Grand Rib, Tresfjord, Skilsö, Minor och Windy. Givetvis finns också Carlanders båtvarv med på Båtmässan för 51:a gången.
Länk: www.svenskamassan.se
Den 5 februari arrangerar Sportfiskarna, Värmlands läns kalkningsförbund, By- och Borgviksälvens vattenråd och Gislaveds kommun ett kalkningsseminarium i Gislaved. Bakgrunden är att sjöar och vattendrag hotas av minskade kalkningsanslag.
Sjöar och vattendrag hotas av minskade kalkningsanslag, samtidigt som kalkpriserna har gått upp. Kalkningen är en grundbult bland annat i den svenska fiskevården. Minskade anslag innebär ett hot mot livet i många sjöar och vattendrag.
– Det finns fortfarande behov av nykalkning i vissa vattensystem – trots minskade utsläpp av försurande ämnen. Ett flertal av landets laxförande vattendrag är fortfarande beroende av kalkning, berättar Stefan Larsson, fiskevårdskonsulent på Sportfiskarna.
Samhällsnyttan i fokus
Kalkningens samhällsnytta står i fokus för seminariet där kostnaderna skall vägas mot rekreationsmöjligheter och livskvalitet.
– Varje satsad krona på kalkning ger minst tre kronor tillbaka till samhället, säger Stefan Larsson.
Arrangörerna vill med seminarierna även inhämta aktuell information, stimulera bildandet av nya nätverk kring försurningsfrågorna samt bidra till ökat samarbete mellan myndigheter och ideella organisationer.
På Båtmässan i Göteborg, som startar på lördag, är det nypremiär för en klassiker: Z21. Det är en sportbåt med härliga fartupplevelser. Svängkölen kan röra sig i sidled, uppvinklad i lovart motsvarar det en person i trapets. Med Z21:ans svängköl och moderna segelföring som VO70 båtarna, är snabb hitech-segling tillgänglig för alla ”vanliga” seglare.
Svängkölen – på engelska canting keel – vinklas upp i lovart 45 grader, allting sköts med ett enkelt och funktionellt blocksystem. Att slå med svängkölen tar inte längre tid än att skota hem focken vilket gör att alla i besättningen är aktiva i seglingen. Z21 kan bära mer segel än en vanlig kölbåt, den blir lättare och inte minst – snabbare. Svängkölen är framtidens melodi.
Z21 transporteras på obromsad trailer med vanligt B-körkort. Den låga vikten på 500 kg gör båten lätt att hantera och självklart – snabb.
Länk: www.zboats.se
Kommentarer
Synd att två så fina båtar kommit i händerna på Larsson.
De orsakade stora förluster iom Simfotechs (HP1030)konkurs och vi är på väg till domstol mot dem.
Men det är väl med våra pengar de köpt rättigheterna till dessa båtar?
Synd även om övriga inblandade
Heja Larsson- han e bäst! Vad e pengar för nåt en dag som denna?
Det var många som skadades av problemen hösten 2008. Inte minst ägarna till Simfotech! De förlorade ett helt företag om jag förstått det hela rätt.
Det hela började med en finanskris i USA som har lite att göra med entreprenörskap och nya fina sportsegelbåtar.
Nu blickar vi framåt anser jag och tar nya tag. Det är HP1030, Z21, Z31, Elan 31, A31, A35, Sunfast 3200, m.fl. toppmoderna sportsegelbåtar värda!!!
Jag för min del applåderar entreprenörer som vågar, orkar och vill satsa för att leda utvecklingen framåt!
Kenneth
Årets båtmässa i Göteborg blir en kavalkad av båtar i olika storlekar. Störst, eller i alla fall bredast är Lagoon 400. En katamaran på hela 7,25 meters bredd. Göteborg är en av två städer i världen som kan stoltsera med att visa upp den i år. – Det ska bli häftigt, säger utställaren Örjan Berg på Oxelösunds Båt & Motor om sin båt.
Katamaraner är ovanliga i Sverige, framför allt på västkusten. Örjan Berg har bestämt sig för att ändra på det. 2005 scannade han av marknaden och 2006 köpte han en demobåt från franska Lagoon, världens största tillverkare av katamaraner.
– Jag var övertygad om att det var en bra grej, trots att båtmarknad i det här landet i det närmaste är överetablerad, säger han.
Men skeptikerna var många. Inte kan väl en katamaran fungera i vårt klimat, den hör hemma i Medelhavet och andra varma områden. Men tiden och försäljningsstatistiken har visat att annorlunda.
– Det har tuffat på rätt bra och snart levererar vi båt nummer 26. Katamaranen känns som ett uppskattat tillskott på marknaden, fortsätter han.
För att visa att den klarar av tuffa förhållanden kommer katamaranen att seglas upp från Frankrike i slutet av januari.
Båtmässan arrangeras 6-14 februari. För mer information se: www.batmassan.se
Örjan berg från Oxelösund visar upp årets största båt på Båtmässan i Göteborg. Det är en 7,25 m bred Lagoon katamaran 400, som visas i en av hallarna på mässan.
Örjan, som importerar och säljer Lagoon i Sverige, har redan kommit till Göteborg och båten görs nu klar till mässan.
Läs mer om resan: http://nemonet.swefair.se/templates/FlexiblePage____175616.aspx
Princess Yachts International hade en lyckad kväll på den årliga Motor Boat of the Year tillställningen. Där kårade brittisk press den redan rosade modelled V62 till “Boat of the Year” i Sports Cruiser kategorin.
Utmärkelsen sades vara ett enhälliga val av domare. Båtens rymliga boende, anmärkningsvärda tystgående, höga prestanda och smidiga köregenskaper fick alla ett särkilt omnämnande av domarna och utmärkelsen sammanfattades prydligt som “V62 är så nära Sport Cruiser himlen som du kan tänka dig “.
Detta är andra året i rad som Princess har fått utmärkelsen i Sports Cruiser kategorin och detta understryker bolagets styrka i denna högprestandasektor. VD Chris Gates var glad över utmärkelsen. “Vi lägger stort värde och stolthet i att göra varje Princess det bästa den kan vara och att få ett oberoende erkännande av att vi har lyckats är oerhört givande. Hela gruppen kan vara mycket stolta över denna utmärkelse och detta är ännu ett vittnesbörd om den passion vi har i hela företaget för att tillverka båtar av världsklass.”
Princess Yachts har ett modellprogram som sträcker sig från 42 till 130 fots båtar i serieproduktion och företaget har ca 2 000 anställda.
För ytterligare information kontakta Svensk Båtcenter AB i Göteborg som marknadsför och säljer Princess Yachts. Svensk Båtcenter AB har en stor utställningshall i centrala Göteborg där man i lugn och ro kan bekanta sig med de olika modellerna och provköra båtar i sjön.
Svensk Båtcenter AB. En lite större båtupplevelse. Försäljning av nya och begagnade båtar. Återförsäljare för Princess Yachts.
Länk: www.batcenter.se
Nu kommer tredje generationen av Princess V42. En helt ny version av denna legendariska sports cruiser från det brittiska Princessvarvet. Den nya V42:an skiljer sig i många avseenden från de två föregående versionerna. En märkbara förbättring är storleken, den är nu bredare och längre med en total längd på drygt 44 fot. Ett andra toalettutrymme med dusch finns nu i den aktre kabinen.
Möjlighet finns att välja mellan hardtop, dvs fast tak med elektrisk taklucka, eller en helt öppen version med kapell. På akterdäck finns nu ett garage med plats för gummibåt eller vattenskoter samt en stor solsäng.
Två soffor, grill, kylbox och två separata stolar vid förarplatsen ryms i den mycket rymliga sittbrunnen.
Princess V42 är utrustad med dubbla Volvo Penta D6 motorer för absolut bästa prestanda gällande, fart bränsleförbrukning och manöverförmåga.
Båten är ett mycket fint hantverk med många fina detaljer samt har en inredning av de miljövänliga träslagen körsbär eller ek.
En mycket högklassig och fin båt till ett konkurrenskraftigt pris.
Tekniska data:
LOA – 13,56 m (44.6ft)
Längd – 13,26 m
Bredd – 3,99 m
Djup – 1,07 m
Deplacement – 9,26 ton
Bränslekapacitet – 850 l
Vattenkapacitet – 332 l
Motorer – 2 x Volvo Penta D6 330 hp eller D6 370 hp
Max fart – C:a 38 knop
Princess Yachts har ett modellprogram som sträcker sig från 42 till 130 fots båtar i serieproduktion och företaget har ca 2 000 anställda.
För ytterligare information kontakta Svensk Båtcenter AB i Göteborg som marknadsför och säljer Princess Yachts. Svensk Båtcenter AB har en stor utställningshall i centrala Göteborg där man i lugn och ro kan bekanta sig med de olika modellerna och provköra båtar i sjön.
Svensk Båtcenter AB. En lite större båtupplevelse. Försäljning av nya och begagnade båtar. Återförsäljare för Princess Yachts och Hydrolift.
Länk: www.batcenter.se
Kommentarer
Snygg! Princess är verkligen fina.
Håller med, både jättefina och väldigt prisvärda, på samma gång! Väldigt väldigt prisvärda!! Kanske man skulle ta och köpa sig minst två stycken:)
Lördagen 27 mars 2010 klockan 20.30 hålls Earth Hour – världens största globala klimatmanifestation. Genom att släcka ljuset under en timme beräknas omkring en miljard människor ge världens makthavare en stark signal att agera för klimatet. I år ligger fokus på effektiva klimatlösningar. Storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö är med. I Sverige hoppas WWF på en bred uppslutning från miljontals invånare.
– Vi är mycket glada att alla storstäder är med och att fler kommuner än vid den här tidpunkten förra året har anmält sig till Earth Hour. WWF hoppas på ett brett stöd från hela samhället på temat ”alla är vi en del av lösningen”, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.
FNs klimatmöte i Köpenhamn var en besvikelse och ledde till en alltför tunn överenskommelse. Nu måste världen agera för att få till nödvändiga klimatåtgärder för att förhindra att jordens medeltemperatur överstiger 2 grader.
– Sverige har alla möjligheter att bli den förebild på klimatområdet som världen behöver. Om alla svenskar gör en klimatsmart förändring den 27 mars kan vi starta en lavin av klimatlösningar. Det finns mycket att välja på och en hel del är redan lönsamma. Det handlar inte minst om energieffektiva och innovativa lösningar. Det gäller att tänka smart när vi planerar för hur vi bor, arbetar och ordnar våra transporter. Alla är vi en del av lösningen, säger Lasse Gustavsson.
Stockholms Stad, som är EUs miljöhuvudstad 2010, deltar i år och arrangerar tillsammans med WWF på ett gemensamt seminarium i Stockholm den 23 mars, Earth Hour Conference. Syftet är att lyfta fram städer, företag och politiska initiativ som är föregångare i klimatfrågan.
Kung Carl XVI Gustaf stödjer Earth Hour och kommer att delta genom att släcka fasadbelysningen på de kungliga slotten i Stockholm och Drottningholm samtidigt som WWF släcker ned sitt kansli på Ulriksdals Slott.
Förra året deltog 1 miljard människor i 88 länder och över 4 000 städer i den globala Earth Hour-manifestationen. I Sverige deltog 4,8 miljoner personer, vilket motsvarar 64 procent av Sveriges befolkning mellan 15-64 år, enligt en Sifoundersökning. Över hälften av Sveriges kommuner, 1 500 företag, 172 församlingar och över 400 organisationer var med i Earth Hour i Sverige.
I år beräknas Earth Hour bli ännu större. Redan innan Earth Hour officiellt lanserats är 78 svenska kommuner, 168 skolor samt 400 företag och organisationer med. På kvällen genomförs för andra året i rad Earth Hour Show – som är en gratiskonsert med kända artister i Kungsträdgården i Stockholm. Ingen vanlig el ska användas under den mörka timmen utan arrangörerna kommer att hitta på nya sätt att få fram hållbar el till belysningen. Förra året kom 5 000 personer till eventet på Skansen.
Anmäl dig till Earth Hour på www.wwf.se
Fakta: Earth Hour startade år 2007 i Sydney på initiativ av WWF i Australien som ett sätt att uppmärksamma landets beslutsfattare på klimatfrågan. Sedan dess har manifestationen vuxit lavinartat och 2010 genomförs Earth Hour för fjärde gången globalt. WWF i Sverige deltar för andra året i rad.
Volvo Personvagnar introducerar nu en helt ny fyrcylindrig 2-liters GTDi-motor (Gasoline Turbocharged Direct Injection) i. GTDi-motorn ger både utmärkta prestanda och hög effektivitet – allt i ett. På den svenska marknaden introduceras motorn först i den kommande nya Volvo S60-modellen.
Ny, Volvoutvecklad turboteknik, direktinsprutning och dubbla variabla kamaxlar ger en unik kombination av låg förbrukning, låga emissioner samt ett högt och brett prestandaregister, allt i ett mycket kompakt format.
Den nya bensinmotorn, 2.0 GTDi, ger en effekt på hela 203 hk, trots kompakt format och liten cylindervolym. Vridmomentet är 300 Nm redan från 1750 rpm, vilket borgar för en fin körupplevelse.
“Vi har lyckats göra en fyrcylindrig motor som är lika kraftfull som en 2,5-liters femma och dessutom betydligt mer energieffektiv. Detta är välkommet både för de kunder som vill ha höga prestanda och god körbarhet och för miljön som gynnas av högre bränsleeffektivitet. En av de viktigaste förklaringarna bakom resultatet är vårt nya, patenterade turbosystem som är skräddarsytt för mindre, energieffektiva motorer”, säger Magnus Jonsson, chef för produktutveckling inom Volvo Personvagnar.
Den nya generationen av turboteknik
Turbosystemet har utvecklats i samarbete mellan Volvo Personvagnar, Borg-Warner Turbo System och stålkomponenttillverkaren Benteler Automotive. Turboaggregatet (K03) är marknadens minsta i förhållande till motorns maximala effekt. Turboaggregatet ger inte bara utmärkta prestandaegenskaper utan förbättrar också efterbehandlingen av avgaserna genom en snabb uppvärmning av katalysatorn.
Turbinen är integrerad i grenröret, en effektiv lösning som Volvo tidigare har god erfarenhet av. Skillnaden är att det nya grenröret och turbinen är tillverkade av stålplåt, istället för gjutgods. Plåten är lättare, smidigare och ger framförallt systemet en lägre värmeutstrålning, på grund av det extra isolerande lagret. Detta tillåter en hög temperatur i gasflödet och därmed en mer effektiv förbränning.
Grenrör i plåt är visserligen ingen nyhet men har fram tills nu endast använts i kombination med ett turbinhus i gjutgods. Den nya helt integrerade turbinlösningen i stålplåt är en världsnyhet och patenterad av Volvo.
Denna innovativa teknik har gjort det möjligt att ge avgaskanalerna en optimal form för effektivt gasflöde och generera maximal pulsverkan för största möjliga turbineffektivitet. Därmed kan pulsdynamiken utnyttjas till sin yttersta gräns för att ge högre prestanda över ett bredare varvtalsregister. Det innebär en nära nog ögonblicklig respons och god acceleration i såväl låg som hög hastighet.
“Höga prestanda är viktigt för många. Och det här är en innovativ och högeffektiv drivlina. Men den största vinsten med den här tekniken är ändå att både bränsleförbrukningen och emissionerna minskar”, säger Magnus Jonsson. En Volvo S80 med den här motorn och automatlåda drar endast 8,3 liter per 100 kilometer”.
Effektiv direktinsprutning startar turbon snabbt
Den nya motorn är direktinsprutad. Injektorerna har sju hål för precisionsstyrd insprutning i respektive cylinder.
Direktinsprutning ger en hög fyllnadsgrad i förbränningsrummet, effektiv förbränning och låga emissioner. Med hög fyllnadsgrad snurrar dessutom turbon igång tidigt och ger en snabb respons redan på låga motorvarv. Det ger en snabb acceleration och god körbarhet redan i låga hastigheter.
Direktinsprutningen bidrar dessutom till en snabb och stabil förbränning även vid hög belastning och följaktligen en jämn motorgång även vid kraftigt gaspådrag.
Insprutningssystemet levereras av Bosch.
Dubbla VVT (Variable Valve Timing)
Volvos nya GTDi-motor utnyttjar variabla kamtider för båda kamaxlarna. Såväl insugnings- som avgasventilernas öppningstider kan varieras för att optimera överlappningen och ge exakt rätt fyllning i förbränningsrummet oavsett motorvarvtal. Det gör förbränningen maximalt effektiv över hela varvtalsregistret och bidrar till en snabb acceleration i alla hastigheter.
De båda VVT-enheterna är av konventionell skovelhjulstyp. Rotationen av den inre och yttre rotorn regleras med hydraultryck från motorns oljesystem. Genom att öppna och stänga reglerventilerna ändras oljetrycket och flödet genom VVT-enheterna tills avvikelsen mellan den inre och yttre rotorns positioner har den optimala vinkeln. Reglerventilerna styrs med hjälp av mjukvaran i motorstyrsystemet och information från kamvinkelsensorerna.
“Genom att kombinera direktinsprutning och VVT med vårt nya turbopatent kan vi erbjuda en motor med låg bränsleförbrukning och låga emissioner, utan att vi behövt kompromissa med prestanda och köregenskaper”, säger Magnus Jonsson. “Vi har skapat en motor som är lika effektiv i staden som på landsvägen. Och eftersom konstruktionen bygger på ett existerande motorkoncept kan vi erbjuda fler bilköpare ett mycket bränsleeffektivt alternativ till en rimlig kostnad.”
I kombination med Powershift eller manuell växellåda
Motorn kommer att erbjudas i kombination med Volvos automatiska, sexstegade Powershift-växellåda eller en sexväxlad manuell växellåda.
Den nya sexstegade Powershift-växellådan med dubbelkoppling förenar den manuella växellådans effektivitet och kördynamik med automatlådans smidighet. Kopplingsfunktionerna koordineras så att inga momentförluster uppstår under växlingen. Det ger både samma bekvämlighet och steglösa drivning som en konventionell automatlåda och prestanda som en manuell växellåda.
Viktig drivlina för Volvo
Volvos nya 2.0 GTDi-motor lanseras inledningsvis på marknader som skattetekniskt gynnar motorer som inte överstiger en cylindervolym på två liter. Det är framförallt Sydostasien, Holland, Kina och Japan. I Sverige kommer introduktionen att ske något senare eftersom intresset för renodlade bensinmotorer är mycket lågt.
Volvo Personbilar Sverige. Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan föregående varning ändra färger, specifikationer, tillbehör, material och modeller.
Klicka på länken nedan för att läsa mer on-line
https://www.media.volvocars.com/go/5e4c754a-f155-437d-9850-5105d3e2d176.aspx
Kommentarer
Detta kan väl inte stämma när det gäller båtar upplagda på Båtklubbens område och försäkrade i Svenska Sjö?