Wally Boats har gjort sig kända för att ta fram båtar med de kanske fräckaste linjerna inom båtvärlden. Deras senaste båt, som är på närmare 26 m, är inget undantag. Här har designerna verkligen släppt loss och tänjt på gränserna. Den första båten i serien är redan såld till kund och ska levereras 2011.
Wally skrev under sitt första kontrakt för leverans av den här modellen i början av januari. Leveransen ska ske under våren 2011.
Den nya designen har flera karaktäristiska drag. Skrovet är till exempel väldigt stabilt och cirka tio procent bredare än för motsvarande liknande båtar med samma längd och deplacement.
Även friborden är högre, vilket ger större innervolym och gör båten mer bekväm i hög sjö. Båtens tyngdunkt har också hållits låg, vilket medverkar till stabiliteten.
Båten har bland annat ett “garage” för en jolle på 6 m. Motorerna är lågvarviga och båten finns i olika versioner med tre eller fyra kabiner.
Den 26 m långa Wallyship har tre däck, vilket ger gott om plats för soldyrkare och båtfolk med lite olika intressen. Båten kommer att byggas vid WallyEurope i italienska Ancona. Även en variant på 36 m är under konstruktion.
Pris från 45 Mkr plus moms.
Basic Spec – Wallyship 26…
LOA: 25.65m (84ft 2in)
LWL: 25.5m (83ft 8in)
Max Beam: 7.5m (24ft 7in)
Draught: 1.6m (5ft 3in)
Engines: 2 x 350hp Caterpillar C12s
Generators: 2 x 26kW
Fuel: 15,000L (3,963 US gals)
Water: 3,000L (792 US gals)
Displacement (Half Load): 85 tonnes (187,393lbs)
Displacement (Full Load): 92 tonnes (202,825lbs)
Continuous Cruise @ 1,300rpm: 12 knots
Range @ 12 knots: 2,000nm
Rnage @ 9 knots: 5,000nm
Construction: Composite
Classification: RINA
Design: Wally/Allseas
www.wally.com
Induo lanserar larmsändaren Zeus, ett GSM baserat larm för fordon och mobila tillämpningar. Zeus är en produkt som kombinerar ett enkelt handhavande med ett attraktivt pris. Produkten är tänkt att komplettera ett befintligt larmsystem eller som en fristående larmlösning för GSM.
Zeus har tre larmingångar och kontaktar upp till fem olika användare vid larm genom såväl SMS som genom uppringning. Detta är en dubbel säkerhet som är användbar särskilt när nätet är högt belastat. Den användare som besvarar larmenhetens uppringning kan dessutom höra vad som händer vid det larmade objektet. Det larmade objektet kan positioneras med hjälp av GSM positioneringstjänster som operatörer erbjuder så som tillexempel Telia Friend Finder eller Tele2 Street Smart vilket ger en ungefärlig position.
“Vi är övertygade att Zeus är en larmsändare som täcker marknadens behov av ett grundläggande larm för fordonsbruk till ett pris som är mycket attraktivt. Zeus användningsområden är som stöldlarm i fordon, båtar, containers och släpvagnar. Tack vare den inbyggda mikrofonen kan den även användas som ett enkelt GSM baserat överfalls- eller nödlarm. Den feedback vi fått från marknaden hittills är mycket positiva” säger Björn Moberg, Induos grundare och produktspecialist.
Zeus kan användas som en fristående larmlösning eller parallellt med ett inbyggt bil- eller båtlarm som ett tyst larmkomplement för att kontakta ägaren när det ordinarie larmet larmar. Zeus består av två delar, en plastkapslad larmenhet och ett backupbatteri som klarar drift i upp till 10 timmar utan matningsspänning. Till larmenheten kopplas larmpunkter, matningsspänning samt den medföljande mikrofonen.
Zeus kan användas i en rad olika applikationer, i mobila applikationer så som bilar, bussar, transportfordon, entreprenadmaskiner, släpvagnar samt i kollektivtrafik och taxi där möjligheten att använda Zeus som överfallslarm med medhörning är särskilt uppskattad. Förutom de mobila användningsområdena kan Zeus användas på byggarbetsplatser för att larma byggbodar, vid tillfälliga evenemang och event samt i fasta installationer så som larmning av förrådsutrymmen, lokaler, garage och fritidshus.
Zeus övervakar automatiskt strömförsörjningen, om spänningen sjunker ned till 11 volt i mer än 40 sekunder så kontaktas användarna med ett SMS. Enheten aktiveras med en extern brytare eller genom att skicka ett SMS. De upp till fem användarna har dessutom möjlighet att skicka ett SMS för att kontrollera om enheten är aktiverad samt hur bra täckningen är på platsen.
Zeus finns för omedelbar leverans till kampanjpriset 1 450 kr + moms.
Företagsfakta Induo AB
Induo vilar på fundamentet av över 40 års arbetserfarenhet från den trådlösa branschen. Induo är ett svenskt bolag inom området trådlös kommunikation med affärsidén ”Pålitliga kommunikationslösningar i tiden”. Induo Wireless betyder fritt översatt “engagerat trådlös”.
Induo levererar produkter och tjänster för trådlös kommunikation till och från såväl mobila som fasta enheter. Målgruppen är professionella användare med höga krav på livslängd och pålitlighet.I utbudet av produkter finns tillexempel radiomodem, gsm modem, 3G router och larmsändare för SMS. Induo är generalagent för SATEL och svensk representant för Maestro Wireless, Conel, RFM, Teltonika och Zadako.
www.induowireless.com
twitter.com/induowireless
Alla båtintresserade är välkomna till Kustbevakningen bredvid Hamnens hus ute vid Strömören på Svartön i Luleå. Vi får information om hur kustbevakningen jobbar sommar och vinter och vilka regler som gäller på sjön egentligen. Goda möjligheter att ställa diverse kluriga frågor, inte minst om promillehalter och nya rutiner för alkotester på sjön!
Tisdag 23/2 kl. 19.00 – En kväll med kustbevakningen på kustbevakningscentralen i Luleå.
I väntan på sjösättning kommer fler programkvällar kring båtlivet under vintern och vårvintern för alla båtintresserade i Luleå med omnejd. Håll utkik på LSS, Luleå Segelsällskaps hemsida www.provasegla.se
Kbv:s man på plats är stationens chef Fredrik Gustavsson 070-2933811. Kvällens LSS-värd Håkan Sjunnesson 070-3772952
(Vägbeskrivning till Kustbevakningen från Örnäsrondellen i Luleå : Kör ut mot Svartöstan, sväng av höger innan järnvägsbron, Passera Luleå energis värmeverk och följ vägen ut mot malmhamnen på Svartön. Vid Hamnvakten sväng av höger innan vakten och sedan vänster. Följ vägen förbi oljehamnens cicterners.Vid vägens slut ligger Kustbevakningens hus.)
Gott om nyheter för alla i familjen, det står klart med knappt tre veckor kvar till öppnandet den 6 mars av båtmässan Allt för sjön som i år arrangeras för 75:e gången. Minst ett trettiotal nya båtar visas, tillbehörsavdelningen blir rekordstor, och för barnen finns många aktiviteter. Bland premiärerna finns Scandinavian Cruiser 20 (bilden).
På årets Allt för sjön visas många nya, läckra, tuffa, snabba och exklusiva båtar, många har mycket hög prestanda och är läckert designade.
Vi presenterar här ett urval av nyheterna.
Segelbåtar/Motorbåtar
Förtöjda vid segel- och motorbåtsbryggorna i Alfa-hallen och Bravo-hallen kan du bl a hitta följande världs- och Sverigepremiärer; Aspect 40, Tofinoiu 8.0, Scandinavian Cruiser 20, Agapi 900WA, Bomarine Husbåt, Jens28 hybrid, Aquador 22C, Flipper 625 DC, Galeon 340 FLY, North Pacific 28, Roughneck 808 (RIB), Rupert 50 (RIB), Sealine F46, Fearless A28, Sea Force One RIB 37 och Sunseeker Predator 52 (mässans största båt). Läs mer om segelbåtar/Motorbåtar »
Detaljerna som avgör hittar du i Charlie-hallen
Tillbehörsmarknaden har vuxit enormt de senaste åren. Vilket inte minst avspeglar sig i utbudet på årets Allt för sjön. Här lanseras nya produkter som ska underlätta livet ombord, men också roa i hamn.
Classic Boat Show 2010 – Båtklubben
Heleneborgs Båtklubb från Långholmen i Stockholm kommer med klubbhus, brygga, aktiva medlemmar och 12 båtar. Utställarna kommer att anamma årets tema, Båtklubben, och den gemenskap vi delar. Därför kommer så många som kan klä sig i varvskläder. Vegamössa och blåställ blir mässkostymen i år. Läs mer om Classic Boat Show »
Rösta fram Årets Nyhet 2010 och vinn fina priser
I år lägger vi fokus på produktnyheter och speciellt de som utmärker sig inom design, innovation och miljö. 30 produktnyheter har kommit in till tävlingen och det är allt från de senaste miljöbåtarna, nya navigationsinstrument, hopfällbar kajak och en snowboardpark för vattensport! Rösta fram Årets Nyhet 2010 här »
Några fler aktiviteter
Skärgårdsradion 90,2 direktsänder
Fotoutställningen – “100 % Vattenbaserat”
Det Billiga Båtlivet, auktion av nyrenoverade båtar
Barnens Sjövettskola
Barnens hörna – Buskul för de mindre barnen
Milko Box Four Wind Race 2010 – bygg din egen farkost
Seglingsbassäng – segla radiostyrda båtar
Svenska Kryssarklubben – Forum med aktuella båtlivsfrågor
Info: www.alltforsjon.se
Kommentarer
Vilken läcker segelbåt. Nån som vet vad den kostar?
Hej Göran A.
Visst är Scandinavian Cruiser 20 läcker.
Den kostar 280.000:- komplett
Kommer att visas på mässan i monter A07:12
Välkommen
Det har varit stora förändringar i båtföretaget Stormfågeln AB:s ledning de senaste dagarna. Ledningen har själva valt att gå ut med nedanstående pressrelease idag, 17 februari.
Undertecknade, fram till den 15 februari 2010 registrerade styrelseledamöter och VD för Stormfågeln AB (publ), har idag informerats om att Bolagsverket registrerat nya styrelseledamöter och VD för bolaget. Dessa ledamöter har, enligt en till Bolagsverket inkommen ändringsanmälan, valts vid en extra bolagsstämma den 26 januari 2010. Denna extra bolagsstämma har dock ej kallats till i enlighet med bolagets bolagsordning, Aktiebolagslagens kallelseregler för publika bolag samt stipulerade kallelseregler i avtal mellan bolaget och Aktietorget.
En situation har därmed uppkommit där den tidigare styrelsen, undertecknade, inte längre är registrerade som styrelseledamöter hos Bolagsverket och har ersatts av ledamöter som valts vid en extra bolagsstämma som ej blivit sammankallad i behörig ordning. Formellt är därmed undertecknade förhindrade att agera i bolagets namn.
Den ovan nämnda ändringsanmälan är undertecknad av Torbjörn Eriksson, som är majoritetsägare i Stormfågeln AB (publ). Undertecknade förutsätter att Torbjörn Eriksson kommer att medverka vid den extra bolagsstämma bolaget behörigen kallat till den 18 februari 2010 och vid denna extra bolagsstämma effektuera de förändringar han önskar i ledningen av Stormfågeln AB (publ).
Kommentarer
Självklart skall Torbjörn ta över, han är ju den ende som har ett sunt tänkande vad som är bäst för bolaget, ekonomer i all ära men dom är insöade vad gäller tekniskt tänkande.
Stå på Dig Tobbe
http://www.youtube.com/watch?v=YijHuW1eq0A&feature=channel
Håller fullständigt med Lelle. När det gäller nya innova-tioner, duger det inte att sitta på häcken och titulera sig
VD. Efter att PW tillträdde , blev det tvärtyst om händelse-
utvecklingen.
undrar om stormfågel kommer in på börsen igen ? eller är dom aktierna man köpte värdelösa
Kul att Lelle och Classe är så positiva till Torbjörn. Men varför får aktieägarna ingen information om vad som händer i bolaget????
Är allt krash nu?
Utrotningshotad fisk och fisk som fångats eller odlats med destruktiva metoder är mindre vanligt i svenska butiker idag än för bara två år sedan. Det visar en ny undersökning där Greenpeace har granskat dagligvaruhandelns inköpspolicys för fisk- och skaldjur.
– Skräckexempel som ål och tropiska räkor är idag nästan borta från butikshyllorna i Sverige. I de fall man hittar dessa arter är det som regel enskilda butiker som köpt in dem vid sidan av de stora kedjornas dominerande inköpsapparat, säger Jan Isakson, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace.
Svenska och norska livsmedelskedjor är de som kommit längst i Skandinavien, medan danskarna har varit oerhört trögstartade. En anledning kan vara att Greenpeace började ta upp problemen med svenska kedjor redan 2006 och att Sverige haft en livlig debatt om krisen i våra hav hela 2000-talet.
– Samtidigt som handeln har gjort mycket för att rensa hyllorna från utrotningshotad fisk är det mycket långt kvar tills vi har en fullt hållbar fiskeindustri, säger Jan Isakson.
Rapporten följer upp det arbete som Greenpeace startade i Sverige, Norge och Danmark under 2008, där syftet var att få butikskedjorna att endast köpa in hållbara fisk- och skaldjur genom att ranka deras inköpspolicys mot varandra. I kampanjen uppmanades livsmedelsbutikerna att:
Genast ta bort de värsta produkterna.
Stödja de bästa produkterna, genom att till exempel bara annonsera produkter med fisk från hållbara bestånd och öka utbudet av hållbara produkter.
Förbättra återstående produkter, till exempel genom att uppmana sina leverantörer byta ut fisk från sårbara bestånd eller fisk som odlats med dåliga metoder till bättre alternativ.
– Dumpning av fin matfisk, skövling av värdefulla marina miljöer och fortsatt fiske på utrotningshotade bestånd är frågor som våra politiker måste ta ansvar för. Därför är det nu viktigt att näringslivet också använder sina kanaler för att få politikerna i Sverige och Europa att ta sitt ansvar, inte minst när det gäller att reformera EU:s gemensamma fiskeripolitik, säger Jan Isakson.
Kipor har med sina små, bärbara och mycket driftsäkra elverk tagit en markant marknadsandel i Sverige inom detta segment. Elverken är inverterstyrda vilket innebär att det även går utmärkt att köra känsligare utrustning som dator & skrivare på dessa enheter. Att prisläget är ungefär hälften av mer kända varumärken gör ju inte saken sämre. Dessa elverk är mycket populära och lämpliga till både båt & husvagnsägare som till sportevenemang och andra aktiviteter där ett mycket mobilt och bärbart elverk krävs.
KAGAB Sverige AB levererar maskiner, verktyg och produkter för klimat & miljö som exempelvis värmepumpar för pool & villa. Vi tillhandahåller ett brett sortiment av varumärken med kvalitetsmaskiner direkt via E-handel och Internet.
www.kagabtools.se
Kommentarer
Eleverken hittar du även hos ww.rcholm.se till bra priser.
Den norska kryssningslinjen Hurtigruten presenterar en rad nya temaresor. Bland resorna finns möjlighet att göra ett besök i polarforskarnas värld eller fira den norska nationaldagen i Norge bland norrmän.
Som inget annat folk präglade vikingarna sin tid som äventyrslystna upptäcktsresande, infallsrika hantverkare och smarta handelsmän. Men vilka var egentligen dessa fruktade män från Norden och hur levde de? Var vikingarna verkligen bara blodtörstiga barbarer som brände ner och förstörde Europas kulturcentra? Hurtigruten tar dig med på ett besök i vikingarnas tidsålder.
(Bergen-Kirkenes, 2 avgångar i april 2010)
Norska traditioner
Lika mångfacetterat som det imponerande landskapet är, lika levande har norrmännen bevarat sina traditioner fram tills idag. Lyssna på samernas jojksång eller ta själv en svängom till folkmusiken! Vi arrangerar seminarier ombord och bjuder in till traditionellt instrumentbygge eller hantverk.
(Bergen-Kirkenes, april och september 2010)
Gör en musikalisk resa med Edvard Grieg
Slappna av till de underbara tonerna av Edvard Grieg ombord och se det gåtfulla norska landskapet glida förbi utanför. Med ombord finns Grieg-specialisten Eilif B. Løtveit och pianisten Rune Alvar.
(Bergen-Kirkenes/Kirkenes-Bergen, 2 avgångar i oktober 2010)
Hurra för syttende maj!
Flaggorna är hissade, folkdräkterna strukna och barnen är redo för 17-majtåget. Norges självständighet firas med en stor fest i hela landet – delta i firandet och lär dig mer om historian kring 17 maj.
(Bergen-Kirkenes-Bergen, sex avgångar i maj)
I de stora polarforskarnas fotspår
Andas lite polarluft och följ historian kring de mest betydande polarforskarna som Amundsen och Nansen. Hur klarade sig dessa män på isen under flera månader, hur skyddade de sig mot kylan och vilka lärdomar har vi vunnit på denna polarforskning? Föredrag av Arne Kertelhein.
(Bergen-Kirkenes, två avgångar i oktober 2010)
Studera fågellivet under resan
Har du hört talas om en tretåad mås eller suttit och tittat på en havsörn som jagar byten? Miljoner arktiska fåglar återvänder på våren till den norska kusten – ett perfekt tillfälle för fågelskådning. Med professionell handledning beskådar hobbyornitologer många olika fågelarter och gör exkursioner till fåglarnas värld (Bergen-Kirkenes-Bergen, maj)
Med ombord finns experter som delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper genom att hålla föredrag, visa dokumentärfilmer eller arrangera seminarier kring Norges historia, natur och kultur.
www.hurtigruten.com
Det är inte bara bottenfärger som kan hålla båtens botten ren. Det finns en uppsjö av andra metoder som också prövas och används med olika framgång. Ultrasonic Antifouling Ltd. visar ett verkligt miljövänligt system som drivs med solenergi.
Ultra Solar är ett nytt system som kompletterar ett annat system, Ultra, från samma tillverkare. Det är designat för att ge även båtägare utan tillgång till landström en alternativ metod till antifouling. Hela systemet är konstruerat för att fungera i kombinationen solpanel, battera och Ultrasonic Antifouling system.
Den intelligenta enheten håller batteriet i bra skick med underhållsladdning och förser samtidigt Ultrasonic system med ström.
Företaget har fyra liknande system i olika storlekar:
Ultra 10 (AC eller DC)
Ultra 10 dual voltage, för båtar upp till 10 m
Ultra 20 (AC eller DC)
Ultra 20 dual voltage för båtar upp till 20 m
Samtliga system består av en kontrollbox och en eller två sändare som sätts fast på skrovets insida.
Systemet täcker hela skrovet och monterad utrustning och gör det omöjligt för beväxning att få fäste. Detta håller både bränsle- och underhållskostnaderna nere och båtägaren slipper dessutom ta upp båten för bottenmålning.
www.ultasonic-antifouling.com
Båt & Hav är namnet på en flytande båtmässa som företagare i samarbete med Lysekils kommun ska arrangera i Lysekil 16–18 april. Som namnet antyder är det inte bara båtar utan allt som har marin anknytning som ska visas upp. Utställarna kommer att visa upp sina båtar och produkter i Havsbadsparken. Även privatpersoner kommer att få möjlighet att visa upp och sälja sina båtar. Flera myndigheter ska delta och informera om sina verksamheter. Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, Sjöpolisen, Marinen och räddningstjänsten är inbjudna och har ställt sig positiva till att medverka.
Sail Racing International AB har ingått ett samarbete med den japanska professionella seglaren Kazuhiko ”Fuku” Sofuku. Fuku, som är en av världens mest aktiva seglare, kommer att ingå i Sail Racing Test Team och vara delaktig i utvecklingen av Sail Racings produkter, främst ur racingkollektionen 50 KTS Race Edition.
Fuku har flertalet internationella projekt bakom sig, där han varit en självklar fördäckare. Han har deltagit i bland annat flera America’s Cup projekt – senast 2007 med BMW Oracle, World Match Racing Tour med Peter Gillmour, Audi/Q8-team TP52 i Audi Med Cup, med flera. Även 2010 blir ett aktivt seglingsår för Fuku med inblandning i flertalet internationella sammanhang.
För Sail Racing innebär samarbetet en möjlighet att använda Fuku och hans erfarenhet som grund i utvecklingen av främst 50 KTS Race Edition.
– En seglare av den här digniteten och med en sådan position på båten är perfekt för vårt test team. Att vara den som tar mest “stryk” av vatten och vind innebär också att vara den med högst krav på klädernas funktionalitet så som vattentäthet, andningsförmåga och rörlighet. Fukus kommentarer och önskemål om funktion, passform och detaljer kommer definitivt att generera nya innovativa lösningar på våra produkter, säger Lars Bolin, marknadsansvarig på Sail Racing.
Sail Racing Test Team består av Magnus Holmberg, Klabbe Nylöf, Anna Kjellberg, Skip Novak och nu då även Kazuhiko Sofuku. Under 2010 kommer Sail Racing att lägga till fler stora internationella namn inom seglingen till teamet.
– Nu när vi får ett starkt genomslag i vår exportsatsning är det självklart av stor vikt att även ha starka internationella seglare i teamet, avslutar Lars Bolin.
www.sailracing.se
Har du sett en prickig rödspotta? Förmodligen. Men marinekolog Helen Nilsson Sköld vid Göteborgs universitet är först med att utforska rödspottans prickiga insida.
Många djurarter färglägger sitt skinn eller sin päls i intrikata mönster för att kamouflera sig, reglera värme, kommunicera och skydda sig mot solen. Forskare vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet, har i en studie upptäckt att flera fiskar också är färggrant mönstrade även på insidan.
I en studie publicerad i Pigment Cell & Melanoma Research visar marinbiologen Helen Nilsson Sköld och hennes kollegor att mängden inre färgceller har en direkt koppling till fiskens grad av genomskinlighet. Genomskinliga fiskar kan skifta färg på sina inre färgceller, och på så sätt förstärka de yttre färgpigmenten för att anpassa sig till omgivningens bakgrundsfärger.
Mystiskt nog har även rödspottan, liksom människor, mängder av inre färgceller i till exempel örat, hjärnan och runt sina inre organ. Men rödspottan är inte genomskinlig. Dess inre färgceller syns alltså inte med lätthet från utsidan, vilket gör den inre färgprakten något förbryllande.
Att även mindre genomskinliga fiskar har gott om inre färgpigment antyder enligt Helen Nilsson Sköld och hennes kollegor att färgcellerna kan ha andra och hittills okända funktioner.
–Vi tror att de inre färgcellerna antingen fungerar som uppsamlare av överskottspigment, eller kanske som skydd i olika former eller att de bidrar till immunsystemet. Men det här hoppas vi kunna utforska vidare, säger Helen Nilsson Sköld.
Länk till artikel i Pigment Cell & Melanoma Research: http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/123238518/PDFSTART
Idag välkomnades Kustbevakningens nyaste fartyg, KBV 002 TRITON, till Sverige och till Visby, vid en namngivningsceremoni i Visby hamn. Över 100 inbjudna gäster, som bl.a. representerade regering, riksdag och samverkande myndigheter, ïnfann sig ombord på KBV 002 TRITON.
Att skydda Östersjön vid olje- och kemikalieutsläpp och att bogsera och brandbekämpa vid fartygsolyckor är det nya fartygets främsta uppgifter. Vid ceremonin talade försvarsminister Sten Tolgfors. Han poängterade att den stora satsningen på förnyelse av Kustbevakningens fartygs- och flygplansflotta är till gagn för svenska farvatten, men också för EU. Internationell samverkan för en bättre havsmiljö, för insatser vid olyckor och för en effektiv gemensam krishantering, är nödvändig, menade försvarsministern.
Fartygets gudmor Marie Hafström, f.d. generaldirektör vid Kustbevakningen, berättade om de första stegen mot ett helt nytt fartygskoncept och önskade KBV 002 TRITON med besättningar lycka och välgång.
Fiskars, den ledande tillverkaren av aluminiumbåtar i Europa, lanserar tre båtnyheter för säsongen 2010 på Helsingfors båtmässa. Förutom den första båten i Pro Series, Buster Magnum Pro, kan man på mässan se den förnyade Buster XXL och en helt ny version av favoritmodellen Buster L.
– Busters produktutveckling är ännu mer aktiv än tidigare och under 2010 kommer vi att presentera betydligt fler nyheter än tidigare. Eftersom vi är marknadsledare måste vi kunna förnya oss i snabbare takt än tidigare och utveckla vår kollektion efter önskemålen från användarna, säger Markku Uotinen, ansvarig för marknadsföring och produktutveckling för Busterbåtarna.
De nya modellerna finns på Helsingfors internationella båtmässa som börjar den 13 februari 2010. Nya Buster L presenterades för allmänheten redan på hösten på Helsingfors flytande båtutställning, medan Magnum Pro och förnyade XXL presenteras nu för allmänheten.
Favoritmodellen Buster L
Båtmodellen som den stora publiken är intresserad av är den andra generationens version av Finlands och Nordens mest populära båtmodell. Den helt förnyade Buster L har trots den ökade volymen nästan samma mått som sin föregångare. Längden har ökat med 14 centimeter och vikten med 24 kilo. Trots att båten är endast en centimeter bredare än den tidigare modellen, ger den nya utformningen upp till 15 centimeter mer volym i båten.
Båten är enkel att transportera efter en vanlig personbil med en lätt trailer utan bromsar. Buster L är anpassad för en motor på 30 – 50 hästkrafter och bär då sex fullvuxna män eller 465 kilos last, vilket är mycket bra för en båt i denna storleksklass.
Professionella Magnum Pro för krävande bruk
Säsongens helt nya modell är Fiskars första båt i Pro Series, Buster Magnum Pro. Båten är en mittpulpetbåt helt i aluminium för professionella användare.
– Serien Buster Pro är utvecklade för användare som inte sätter komfort högst upp på listan vid val av tillbehör. Magnum Pro är inte menad som en prydnad vid bryggan utan båten är ett robust arbetsredskap för en lång båtsäsong, säger Markku Uotinen.
Den cirka sju meter långa och 2,4 meter breda Magnum Pro är kollektionens största båt. Den långa båten har ett smidigt och fartfyllt utseende trots en fribordshöjd på nästan 90 centimeter. De robusta räcken och en targabåge ökar säkerheten och ingår i standardutrustningen som har monterats antingen ihop med pulpeten eller i båtens akter.
Magnum Pro är en båt som utgår från förarens behov. Baserad på Magnums skrov, som har fått mycket beröm, har man utvecklat en botten med v-bottenvinkel på 20 grader. Tack vare den goda balansen och lyckade designen känns Magnum Pro konsekvent och mjuk att köra med också i grov sjögång.
Ett brett och användbart effektområde är ett bevis på skrovets lyckade design. Med högsta motoreffekt kommer Magnum Pro upp till en topphastighet på nästan 50 knop, men även en motor på 150 hästkrafter räcker till, också med full last.
Utöver en mängd populära extra tillbehör finns också ett fabriksmonterat NAVI Pro-paket som inkluderar en Raymarine C120W plotter och en 4 kW digital radarantenn.
XXL får nya pulpeter
På mässan presenteras också en uppdaterad version av den tredje generationens Buster XXL som presenterades på hösten 2007. Den synligaste förändringen på Buster XXL är de ännu ljusare pulpeterna med en helt ny design. Skrovet med sina utmärkta köregenskaper är i stort sett oförändrat.
– Vi tog ett steg tillbaka mot Busterbåtarnas rötter och därför syns nu mer aluminium. XXL är fortfarande en ungdomlig fartbåt, men liknar mer kollektionens största båt Magnum vad gäller utseende och känsla, berättar Jari Peltola, chef för XXL:s designgrupp.
Förarpulpeten har plats för en fast monterad plotter. Samtidigt har pulpetens material bytts till lätt polyeten som är ett slitstarkt material som tål UV-ljus väl.
Det breda akterdäcket finns kvar och erbjuder gott om plats för att kunna röra sig ombord, för servicearbeten samt för bad och fiske . Akterkonstruktionen är av aluminium, vilket gör att man inte ens under krävande förhållanden i hög sjö behöver vara rädd för stötar. Också förvaringsutrymmet i trappsteget, i båtens för är av aluminium.
Under akterdäcket kan man förvara rep och tillbehör för bränslepåfyllning. Där finns även alla anslutningar för installation av extra tillbehör. För trimplan, zink och ekolodets givare finns färdigt svetsade monteringskitt, vilket gör att man inte behöver borra hål i aktern.
Kapellet som är ett extra tillbehör är nu tvådelat, vilket betyder att två passagerare får skydd mot regn med endast den främre delen på plats. Som fabriksmonterade tillbehörspaket finns paketen Navi, Canvas, Comfort och Harbour. Som nyhet lanseras paketet Entertainment med bland annat fabriksmonterad radio och högtalare.
www.busterboats.se
Måndagen 8 februari öppnades dörrarna för nya Elite Hotel Marina Tower på kajen i Saltsjöqvarnsområdet i Stockholm. Anläggningen är ett modernt affärs- och konferenshotell med fokus på hälsa och välbefinnande och har 186 rum, möteskapacitet för upp till 900 personer samt stor spa-anläggning med pool.
Elite Hotels tjugonde hotell är även historiskt kedjans största satsning. Anläggningen har byggts i den kulturminnesmärkta kvarnbyggnaden på kajen.
Elite Hotels består idag av 20 kvalitetshotell på 14 orter – från Malmö i söder till Luleå i norr.
Vd och ägare är Bicky Chakraborty. Elite Hotels har ca 2 500 anställda och huvudkontoret finns i Stockholm. Pubkedjan The Bishop’s Arms med sina 28 pubar ingår i koncernen. Koncernen omsatte totalt ca 1,3 miljarder kronor 2008.
www.elite.se/marinatower
Båt & Hav är namnet på den flytande båtmässa som företagare i samarbete med Lysekils kommun arrangerar i Lysekil den 16-18 april. Precis som namnet antyder är det inte bara båtar utan allt som har marin anknytning som uppvisas.
Såväl företagare som privatpersoner är välkomna. Utställare kommer att visa upp sina båtar och produkter i Havsbadsparken. Privatpersoner kommer ha möjlighet att visa upp och sälja sin båt på Släggöparkeringen bakom Havsbadsrestaurangen. Förhoppningen är att alla som är på jakt efter en båt, ny eller begagnad, stor eller liten, eller bara något båttillbehör, skall hitta något som intresserar dem.
Ett omfattande program av aktiviteter planeras. Affärerna kommer att ha helgöppet med erbjudanden, mässerbjudanden på restauranger, kostnadsfria föredrag och seminarier på societetshuset Oscars om kust och hav samt sjösäkerhet.
Flera myndigheter är på plats och visar och berättar om sina verksamheter. Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, Sjöpolisen, marinen och räddningstjänsten är inbjudna och har ställt sig positiva till att medverka.
Båt & Hav-mässan genomförs för första gången och skall bli ett årligen återkommande arrangemang i Lysekils kommun. För att locka många utställare och besökare så är mässan gratis för besökare och avgiften för utställare är avsevärt mycket lägre än vid de traditionella båtmässorna.
Öppettider för mässan:
Fredagen den 16 april, kl 11-20
Lördagen den 17 april, kl 11-17
Söndagen den 18 april, kl 11-16
Allt sedan 1960 har Sagabåtar byggts i Selje i Norge. Selje ligger vid Stadthavet som är Norges tuffaste kuststräcka. Målet har sedan dess varit att med de modernaste materialen bygga kvalitetsbåtar med goda sjöegenskaper. Dessa egenskaper i kombination med sällsynt skickliga lokala hantverkare har gjort Saga till ett välkänt båtmärke. Saga boats når under 2010 den respektfulla åldern av 50 år.
För att fira detta kommer 2010 Saga 310 & 315 i Jubileumsversion, J50-version. Med J-version accentueras de moderna materialvalen i kombination med klassiskt hantverk.
Båtarna kommer även att finnas med klassiska material och färger.
Saga 310 J50-version
• Sittbrunnsdurk i oljad massiv Ek
• Grått kapell (329 koksgrå), med svarta sömmar och dragkedjor.
• Dekorstripe Traffic Grey ( RAL 7016)
• Yttre dynor och säten i Sunbrella 5073 Natte Cadet Grey med svarta dekorsömmar.
• Ruffdynor i Crushed Limestone
• Gardiner i Malabar, Colombo cord 13
• Pentrybänk i grå Corian
• Graverad jubileumsskylt på instrumentbrädan
Saga 315 J50-version
• Salongsdurk i lackad massiv Ek
• Salongsdynor och säten i ljusgrått skinn med svarta dekorsömmar.
• Gardiner i Malabar, Colombo cord 13
• Grått kapell (329 koksgrå), med svarta sömmar och dragkedjor.
• Dekorstripe Traffic Grey ( RAL 7016)
• Yttre dynor i Sunbrella 5073 Natte Cadet Grey med svarta dekorsömmar.
• Pentrybänk i grå Corian
• Graverad jubileumsskylt på instrumentbrädan.
Priset på J50-versionerna kommer att vara samma som på standardbåt. Under jubileumsåret kommer även standardbåtar att produceras.
Saga 310 & 315 J50-version kommer att visas på båtmässorna i Göteborg och Stockholm.
Hallberg-Rassy vann titeln Årets Båt i den europeiska tävlingen European Yacht of the year 2010, som delades ut på “boot” i Düsseldorf. Den svenska båten vann i den prestigefyllda klassen Luxury Cruiser med sin nya modell 372.
Hallberg-Rassy har traditionellt en mycket stor monter och stark närvaro på båtmässan i Düsseldorf. Den tävling som företaget vann avgörs dock av en jury med internationella båtjournalister som inte bara ser de båtar som deltar i tävlingen på mässan utan seglar dem på olika platser för att kunna ge en allsidig bedömning.
– Det fanns tidigare ett stort antal priser som delades ut när det gäller båtar. Det gick nästan inflation i detta. Till slut bestämde de elva tidningar som står bakom detta pris att göra en gemensam satsning. Det handlar om ett pris som delas ut i fem olika klasser, säger Magnus Rassy till tidningen Bohusläningen.
Foto: Peter Szamer.
www.hallberg-rassy.com
Utombordare blir allt vanligare, även på större båtar. Alandia lanserar nu en utombordarförsäkring med förstklassiga villkor även för stora och äldre utombordare. Alandia Utombordarförsäkring Alandia Utombordarförsäkring täcker även de största utombordarna och gäller för både båt, motor och utrustning som behövs för att använda båten.
Försäkringen är anpassad för skandinaviska farvatten och ansvarsfulla båtägare kan själva påverka premien genom att välja sin självrisk.
Med lite äldre motor ska man titta lite närmare, för ju äldre motor är, desto förmånligare är premien och vid delskada är avskrivningen på delar bland de lägsta på marknaden, om gammal utrustning ersätts med ny.
Våra villkor tillåter också att utombordsmotorn sitter kvar på båten under vintern, bara den är ordentligt fastlåst och eller fastbultad.
Alandia Båtförsäkring föddes på Åland, öriket mitt i Östersjön, där det mesta kretsar kring sjöfarten. I dag är det en av marknadsledarna i försäkringar för beboeliga fritidsbåtar. Alandia försäkrar 16 000 fritidsbåtar till ett värde av över 10 miljarder SEK och dessutom tusentals större fartyg.
www.alandia.com
Alandia lanserar en vattenskoterförsäkring med riktigt bra villkor. Alandias Vattenskoterförsäkring ger trygghet och försäkringstagaren slipper konstiga undantag.
Skotern är till exempel även försäkrad mot stöld under transporter. Alandia har anpassat försäkringen för skandinaviska farvatten och ansvarsfulla skoterägare ger de möjlighet att själva påverka premien genom att välja självrisk i tre olika nivåer.
Startspärr är ett krav. När skotern inte används skall den vara fastlåst och kör man på grunt vatten skall man vara försiktig. Det räcker med andra ord med vanligt sunt förnuft.
www.alandia.com
Kommentarer
Vad säger försäkringen om skada skulle ske när man kör i en insjö där ingen i nuläget riktigt vet om man får åka ? Täcker försäkringen då också eller gör den det enbart om något händer då man kör i allmänna farleder ?
Kommentarer
Synd att det ligger så långt bort. Jag har några bra frågor att ställa till Kbv…
Kläm fram dom då! Vad är det du vill veta?
Varför dom lägger så stor energi på att övervaka båtfolket. Finns det inte viktigare saker att göra även för KBV?
Svar till AM.
Menar du att det inte är någon mening att se till att folk är nyktra,håller gällande fartbegränsningar och rätt lanternföring?
Alla dessa saker räddar ju allas våra liv eller hur?
Tycker kustbevakningen gör ett fantastiskt jobb, vi ska vara glada att denna resurs finns.
Skrämmande att det finns "båtfolk" som tydligen inte tycker det är så farligt med onyktert folk på sjön,finns mer sådant än vi tror!!
Självklart är det viktigt att alla är nyktra, både på sjön och i trafiken. Du drar alldeles för långa slutsatser av min enkla fråga.
Men efter att ha sett Kustbevakarna på TV5 undrar man ju vad en del kbv-are håller på med.
AM: Du tror väl ändå inte att TV-program, speciellt på TV5, har speciellt mycket med verkligheten att göra? Deras enda syfte är att sälja reklamtid, glöm inte det. Verkligheten retuscheras sedan så att den passar det syftet.
Nej, jag tror inte på allt jag ser på TV eller läser i tidningar/på webben.
Men jag har sett tillräckligt mycket av tokiga fasoner från kustbevakare som spelat över totalt. Tyvärr drabbar detta mitt förtroende för denna skattefinansierade myndighet och det drabbar även alla de riktigt bra kustbevakare som säkert utgör majoriteten av alla anställda i Kbv. Jag tycker att Kbv borde ta itu på allvar med kulturen inom sin egen myndighet.