Nyheter

Skeppsmasken håller på att spridas till Östersjön, där den hotar ett stort marint kulturarv. Forskare vid Göteborgs universitet misstänker att klimatförändringen gynnar den fruktade masken, och deltar nu i ett EU-projekt för att kartlägga vilka arkeologiska fynd som hotas.

Skeppsmasken, som när den angriper marinarkeologiska fynd kan äta upp och förstöra dem inom tio år, har hittills undvikit Östersjön eftersom den inte är anpassad för de låga salthalterna. Nu har skeppsmasken påträffats både i danska och tyska Östersjövatten.

– Vid till exempel Rügen har skeppsmask angripit vrak som legat oskadda från angrepp ända sedan 1300-talet, och vi ser nu också angrepp längs den svenska kusten, bland annat på Ribersborgs kallbadhus i Malmö, säger Christin Appelqvist, doktorand vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet.

Enligt Christin Appelqvist och hennes kollegor kan skeppsmaskens framfart vara en effekt av klimatförändringen, där en högre vattentemperatur gjort det lättare för masken att klara bräckt vatten. För att ta reda på vilka marinarkeologiska fynd som hotas samarbetar Christin Appelqvist med kollegor i EU-projektet WreckProtect, med forskare från Sverige, Danmark och Holland, samt experter från Frankrike och Tyskland.

Syftet är att hitta metoder för att skydda vraken, till exempel att täcka dem med geotextil och bottensediment, samt att försöka förutsäga till vilka områden skeppsmasken kan tänkas spridas i framtiden. Enligt forskarna finns över 100 000 vrak i Östersjön.

– Ett hundratal vrak är redan angripna, och då har vi än så länge inte sett skeppsmasken passera Falsterbo. Den klarar att leva i så låga salthalter som Stockholms skärgård , men behöver saltare vatten för att kunna fortplanta sig, säger Christin Appelqvist.

Foto skeppsmask: Christin Appelqvist. Foto bryggangripen: Jon Havenhand. Bildtext: Bryggpåle i Tjärnö utanför Strömstad som angripits av skeppsmask.

Projektet Wreck Protect koordineras av Charlotte Björdal, Statens Provningsanstalt. Läs mer om Wreck Protect och se Youtube-klipp från vrakdykning: http://www.wreckprotect.eu/

Tre år efter de tidigare ägarna sålde finska Oy Finn-Marin Ltd i Kokkola har de nu köpt tillbaka företaget, som de senaste åren har ägts av ett riskkapitalbolag. De tidigare ägarna, Osmo Roukala och Jarmo Kinnunen, har köpt tillbaka samtliga aktier i Oy Finn-Marin Ltd.

För Finn-Marin innebär detta att företaget får ett ökat rörelsekapital och en ny finansiering.

Företaget drivs vidare från Kokkola i tre moderna fabriker.
Finn-Marins varumärken är:
– FinnMaster
– Grandezza

Länk: www.finnmarin.fi

Australiens ledande motorbåtstillverkare, Riviera yachts med huvudkontor i Brisbane, gör en riktig storsatsning på nya modeller. De kommer bland annat att presenteras på den stora båtmässan Miami International Boat Show, som i början av nästa år hålls för 69:e gången. Flera av båtarna är utrustade med Volvo Penta IPS.

Över 100 000 besökare väntas till Miamimässan 2010, som sträcker sig över ett gigantiskt område intill Miami Beach Convention Centre 11-15 februari.

Riviera kommer att visa upp några av sina senaste modeller, inklusive Riviera 41, 45 och 47 Open Flybridges, 43 med IPS och 48 Offshore Express samt 4400 Sport Yacht med IPS.

– Båtmässan i Miami är en av de viktigaste i världen, både för den amerikanska marknaden och för den europeiska, säger Chris McCafferty, vVD för Riviera Yachts.

– Vi kommer att introducera flera nyheter för den amerikanska marknaden. Bland annat Riviera 5000 Sport Yacht med Zeus pod drives, 5800 Sport Yacht med trippelinstallation av Volvo Penta IPS, 51 Enclosed Flybridge med trippel IPS och en nydesignad flybridge och vår nya serie Motor Yacht .

Rivieras populära 51 Series II Flybridge modeller är en av de serier som erbjdus med Volvo Penta IPS. Det är efter omfattande tester i USA som båtarna förses med trippelinstallation av IPS. 51 Open och Enclosed Flybridge kommer dock även i fortsättningen enbart att säljas med rak axel.

För Riviera innebär lanseringen av Motor Yacht serien att företaget ger sig in i ett nytt produktområde. Riviera 73, 78 och 85 Motor Yachts har samtliga den höga kvalitet och design som kännetecknar den aurtaliska tillverkaren. De är även tänkta att ge märket en plats bland de bästa båttillverkarna i välden.

Riviera tillverkar 20 olika modeller från 36 till 85 fot i serierna Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express och Motor Yachts.

Länk: www.riviera.com.au

Regeringen har i dag beslutat att utse Gunnar Malm till generaldirektör och chef för den nya myndigheten Trafikverket. – Jag är mycket glad över att kunna utse Gunnar Malm till generaldirektör för Trafikverket. Gunnar har ett digert arbete framför sig och jag är fullständigt övertygad om att han kommer göra ett utmärkt arbete, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Gunnar Malm är sedan 2008 vd för Arlandabanan Infrastructure AB, och är särskild utredare i organisationskommittén för Trafikverket. Tidigare har Malm bland annat varit vd för ASG AB samt ekonomi- och finansdirektör samt ställföreträdande generaldirektör för SJ.

Gunnar Malm har en ekonomexamen från Stockholms universitet med inriktning redovisning och investering samt finansiering.

Trafikverket är den nya myndighet som den 1 april 2010 tar över verksamheten vid Vägverket och Banverket, verksamheter rörande långsiktig infrastrukturplanering och riksintressen vid Sjöfartsverket, verksamheter rörande långsiktig infrastrukturplanering, driftbidrag och investeringsbidrag till icke statliga flygplatser samt verksamheter rörande modellutveckling/analysverktyg vid Statens institut för kommunikationsanalys.

– Den nya Trafikverket har en viktig roll i arbetet med att ställa om de svenska transporterna från fossildrivna till gröna. Att driva denna utveckling samt göra det i samklang med att förenkla människors och företags vardag genom smidiga kommunikationer blir Gunnar Malms huvuduppgift i sin nya roll, säger Åsa Torstensson.

Gunnar Malms förordnande som generaldirektör och chef för Trafikverket gäller för tiden den 1 april 2010 till och med den 28 februari 2015.

Regeringens särskilde utredare Johan Franson överlämnade i dag betänkandet Sjöarbetskonventionen – om Sveriges anslutning (SOU 2009:95) till infrastrukturminster Åsa Torstensson. På några områden krävs ändringar i lag eller förordning för att konventionen ska kunna ratificeras. I övrigt kan nödvändiga ändringar göras i myndighetsföreskrifter.

Utredningen har haft i uppdrag att lämna de förslag till författningsändringar som är nödvändiga för att undanröja hinder för Sveriges ratificering av 2006 års sjöarbetskonvention, som beslutats av Internationella arbetsorganisationen (ILO).

Genom sjöarbetskonventionen revideras och moderniseras ett antal tidigare konventioner och rekommendationer. Syftet är att införa ett samlat instrument med alla aktuella krav på arbets- och levnadsförhållanden till sjöss.

I konventionen ställs krav på att ett effektivt system för tillsyn och certifiering av arbets- och levnadsförhållandena till sjöss inrättas. Utredningen föreslår till följd av detta att två nya dokument införs sjöarbetscertifikat och försäkran om överensstämmelse med sjöarbetskonventionen.

Enligt konventionen får alla fartyg som anlöper en hamn i en medlemsstat inspekteras för att efterlevnaden av kraven i konventionen ska kunna granskas, även fartyg registrerade i en stat som inte har ratificerat konventionen. Utredningen föreslår att Transportstyrelsen vid kontroll av utländska fartyg i fråga om arbets- och levnadsförhållanden ska följa 2006 års sjöarbetskonvention om sådana kontroller.

Krav på certifikat
I konventionen stadgas att sjömän som är anställda som fartygskockar ska vara utbildade och kvalificerade för sin befattning ombord. Utredningen föreslår bestämmelser om krav på certifikat för att få arbeta som fartygskock.

Redare ska enligt konventionen svara för de kostnader som uppstår till följd av en sjöman som arbetar på deras fartyg blir sjuk. Redaren ska även betala sjuklön till en sjuk sjöman. Enligt konventionen får den tid redaren ansvarar för kostnader och sjuklön inte understiga 16 veckor. Utredningen föreslår därför ändringar genom vilka tiden som redaren ansvarar för förlängs.

Sjömän ska enligt konventionen ha tillgång till akut tandvård vilken arbetsgivaren ska betala. Utredningen föreslår nya regler om detta i sjömanslagen.

Socialförsäkringsskydd till sjömän
På socialförsäkringsområdet föreskriver konventionen att varje medlemsstat ska vidta åtgärder, för att ge ett kompletterande socialförsäkringsskydd till de sjömän som är varaktigt bosatta på dess territorium. Skyddet får inte vara mindre förmånligt än det som landbaserad personal som bor i landet har. Utredningen föreslår därför att de sjömän som bor i Sverige men som arbetar på ett utländskt fartyg och som inte omfattas av förordning (EEG) 1408/71 eller en bilateral konvention om social trygghet, ska omfattas av den svenska arbetsbaserade socialförsäkringen.

Sjöarbetskonventionen träder i kraft 12 månader efter den dag då minst 30 medlemsländer som tillsammans står för 33 procent av världshandelstonnaget har ratificerat konventionen. Fem länder har hittills ratificerat konventionen. Utredningen föreslår därför inte något datum för ikraftträdande av de föreslagna författningsändringarna.

Vid dagens regeringssammanträde beslutades att förordna Ann-Catrine Zetterdahl som generaldirektör och chef för Sjöfartsverket.

– Det känns oerhört roligt att vi lyckats rekrytera Ann-Catrine Zetterdahl som ny generaldirektör för Sjöfartsverket. Sjöfarten står inför stora utmaningar och Ann-Catrine kommer både kunna delta i utvecklingen av svensk sjöfart samt påverka den internationella sjöfarten, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Ann-Catrine Zetterdahl har sedan 2006 arbetat som direktör/Vice President för Customer Operations inom TeliaSonera. Zetterdahl har sedan 2004 haft ledande befattningar inom TeliaSonera samt varit vd för bland annat Telia Installation AB samt haft styrelseuppdrag i bland annat Telaris samt i Statens lokalförsörjningsverk. Ann-Catrine Zetterdahl är civilingenjör med inriktningen industriell ekonomi.

Ann-Catrine Zetterdahl förordnas som generaldirektör och chef för Sjöfartsverket från och med den 1 maj 2010 till och med den 30 april 2016. Från den 1 januari 2010 till dess att Ann-Catrine Zetterdahl tillträder har regeringen i dag också beslutat att Sjöfartsverkets nuvarande ekonomidirektör, tillika ställföreträdande generaldirektör, Noomi Eriksson vikarierar som generaldirektör och chef för Sjöfartsverket.

Framtid och miljö är temat på Kustkonferensen 2010, som arrangeras 9-10 februari på Båtmässan i Göteborg. Kustkonferensen kommer att invigas av infrastrukturminister Åsa Thorstensson. – Alla i båtbranschen träffas på Kustkonferensen. Här kommer vi att ta ett konkret avstamp in i framtiden och det kommer att ske i miljöns tecken, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Kustkonferensen inleds på tisdagen med en halvdag om båtlivets viktigaste framtidsfråga – miljön.

Här kommer bland annat Båtmiljörådet att presentera ett nytt förslag till miljöprogram för fritidsbåtar. Kustzonsprojektet – Sveriges första pilotprojekt kring en integrerad kustzonsplanering – presenteras. Svenskt Marinteknisk Forum talar om miljödeklaration för fritidsbåtar och Västra Götalandsregionen pekar på de viktigaste frågorna i den regionens maritima strategi. Moderator är Stefan Edman, författare och miljödebattör.

Onsdag förmiddag ägnas åt nyheter, trender och innovationer som påverkar och förändrar den martima sektorns framtid. Konferensen heter ”På vågens framkant”.

Nimbus visar E-power new generation, världens första elbåt för den kommersiella marknaden. Aspen Alkylat presenterar mobila tankstationer med renare bensin. Nya internationella innovationer och perspektiv inom anti-fouling forskningen kommer också att presenteras. Seaways miljöhamn där båten parkeras på torra land och båtpooler är annat som tas upp under denna konferens.

På eftermiddagen blir det seminarium om bevarande och utveckling i kustzon med Stefan Edman.
Bohuslän är en drivkraft inom den expanderande besöksnäringen. På samma gång ställs frågan – finns det en risk att Bohuslän förlorar sin själ? Det här är en frågeställning som är lika aktuell för alla Sveriges kustregioner.

Kustkonferensen arrangeras 9–10 februari på Svenska Mässan i Göteborg i samband med Båtmässan.

Länk: www.batmassan.se

Temperaturökningen i Arktis har redan fått isarna att smälta. Om även tundran tinar kommer enorma mängder organiskt material föras som en skräpflod rakt ut i ishavet – med ytterligare koldioxidutsläpp som följd. Det visar forskning vid Göteborgs universitet.

Arktis och framförallt Laptevhavet norr om Sibirien tar emot stora mängder flodvatten från ryska floder, inte minst från Lena som sett till både avrinningsområde och längd är en av jordens tio största floder. I flodvattnet transporteras organiskt kol från tundran, som när det bryts ned ute i kusthavet tillför stora mängder koldioxid till atmosfären. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

Temperaturökningen i Arktis, som redan fått effekter i form av ett minskat istäcke under sommaren, kan även få permafrosten att tina.
–Stora mängder organiskt kol är idag bundet i permafrosten, och om detta frigörs och följer med floderna ut i kusthavet kommer urgasningen av koldioxid till atmosfären att öka, säger Sofia Hjalmarsson, bördig från Falkenberg och doktorand vid Institutionen för kemi.

Sofia Hjalmarsson har i sin avhandling jämfört kolsystemets påverkan på klimatet i två olika geografiska områden: dels i Östersjön, Kattegat, Skagerrak, dels i kusthaven norr om Sibirien (Laptevhavet, Östsibiriska havet och Tjuktjerhavet). Gemensamt för de båda områdena är att de får ta emot stora volymer flodvatten som innehåller organiskt kol och närsalter, framförallt kväve.

Avhandlingen Carbon Dynamics in Northern Marginal Seas försvarades vid en disputation den 18 december. Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/21245

Bifogade foton foto: Göteborgs universitet.

Beslutet om när Kustbevakningen kommer att rekrytera nya aspiranter skjuts på framtiden. Besked om när det är dags för aspirantrekrytering kommer att ges under våren 2010. Detta innebär att det tidigast kan bli aktuellt med start för grundutbildningen under senare del av hösten 2010.

Drygt 800 personer är anställda i Kustbevakningen. Drygt 500 av dessa är kustbevakningstjänstemän vars arbete innebär myndighetsutövning med polisiära befogenheter, miljöräddning, kontroll- och tillsynsverksamhet inom myndighetens verksamhetsområden. Att arbeta som kustbevakare är att ha ett stimulerande och aktivt arbete med omväxlande uppgifter. Att vara lyhörd och att visa engagemang är lika viktigt som att vara rätt utrustad och insatsberedd.

Inom myndigheten kan man arbeta som t.ex. befälhavare, maskinist, pilot, systemoperatör eller räddningsdykare.

För att kunna arbeta som kustbevakare ska du genomgå myndighetens grundutbildning. Vi annonserar vid behov efter aspiranter i dagspress och på internet. Vi arbetar för att fler kvinnor och personer med annan etnisk bakgrund än den svenska ska söka till myndigheten.

Övriga anställda i Kustbevakningen arbetar i stab- och ledningstjänst på den centrala ledningen eller vid någon av regionledningarna. Till staberna rekryteras dels kustbevakare, dels externa medarbetare med olika specialistkompetenser.

Länk: www.kustbevakningen.se

För ett par år sedan kläcktes denna smått vansinniga idé att Wikens Båtselskap skulle arrangera en kombinerad slalom- och seglingstävling i Skåne. Ett festligt event utöver det vanliga! Under tidig höst 2009 beslöt vi oss för att tävlingen skulle bli verklighet.

Att Båstad skulle bli huvudort kändes självklart med dess närhet till Vallåsens skidbacke och med Hotell Skansen beläget vid hamnen.

Lika självklart var att C55 skulle vara båttypen i seglingsmomentet. C55-klassen är på stark frammarsch och finns representerad i många av Sveriges båtklubbar. C55:an seglas av tjejer och killar i alla åldrar och nivåer. Enkel att transportera och hantera.

Vi har även förstått att det döljer sig många duktiga och entusiastiska skidåkare ibland C55-seglarna. WBS Ski and Yachting vänder sig till alla som gillar skidåkning och segling. Vår målsättning är att WBS Ski and Yachting ska bli en återkommande kul inledning på seglingssäsongen.

Arrangör: Wikens Båselskap i samarbete med Båstad BSS och Vallåsens skidanläggning. 5-6 mars i Vallåsens skidanäggning (ca 20 km öster om Båstad) och Båstad Inbjudan går ut nationellt till främst svenska båt- och seglingsklubbar
Man tävlar i lag om 2-3 personer.
Båttyp: C55
Max 25 deltagande lag/ båtar.
Fredag 5 mars slalomtävling Vallåsen.
Start kl 14:00.
4 race/ lag.
After Ski på Pepes Bodega i Båstad.
Middag och festligheter på Hotell Skansen i Båstad
Lördag 6 mars Kappsegling i Båstad.
Fleetrace. Kryss-länsbanor strax utanför Båstad hamn.
Klass: C55
Start kl 11:00. 4 race planerade.
Lunchpaus ca 13:00
16:00 After Sail och prisutdelning
För mer info se http://www.vikensbs.se/default.aspx?pageid=303

Den nya båtbyggaren Emocean Marine söker nu efter återförsäljare över hela Europa som en följd av de framgångar företaget hade på Emirates Boat i Förenade Arabemiraten. Företaget sålde över 15 nya båtar där och Emocean Marine sikar nu på världens största båtmässa, Boot Dusseldorf (23-31 januari) där de har europeisk premiär för sina båtar med namnen Voodoo och Charm.

– Vi förväntar oss ett minst lika stort intresse i Europa som vi fick på hemmaplan, säger Yani Ellul, VD för Emocean Marine Europe Ltd.

– Med en prisnivå som börjar på 55 000 Euro ger våra båtar extremt mycket för pengarna och vårt beslut att lansera vår nya modellserie under recessionen har varit helt rätt.

Under testkörningar i Abu Dhabi med Voodoo 27, en lyxig daycruiser, och Talisman 27, en båt mer lämpad för fiske och dykning, som båda är byggda på samma skrov visade sig båtarna, enligt tillverkaren, både stabila och mycket komfortabla.

– Det här är ett designdrivet projekt som baseras på omfattande marknadsundersökningar bland existerande och kommande båtköpare, säger Ellul.

– C. Raymond Hunt & Associates i USA har designat skrovet medan Gloss Design i Italien står för däck och cockpit.

Länk: www.emoceanmarine.com

Beslutet innebär bland annat att ryckfiske från is efter lake förbjuds, att nät skall vittjas minst en gång var femte dygn, att minimimåttet för gös i Mälaren höjs till 45 cm och att minsta tillåtna maska i Mälaren höjs till 120 mm. Fiskeriverket har beslutat om ändrade bestämmelser för fisket i de stora sjöarna.

Beslutet innebär bland annat att ryckfiske från is efter lake förbjuds och att nät skall vittjas minst en gång var femte dygn. Bestämmelserna träder ikraft den 21 december 2009.

Vid översynen av fiskebestämmelserna i Vättern 2005 beslutades om en bestämmelse om att nät skulle vittjas minst en gång var femte dygn. Bakgrunden till detta var att det saknades möjlighet för tillsynen att ingripa om man hittade övergivna eller borttappade nätredskap.

På senare tid har det även i Vänern varit vissa problem med borttappade eller infrusna redskap. Fiskeriverket anser att samma regel som gäller i Vättern bör gälla även i de övriga stora sjöarna, d.v.s. även i Vänern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön i Jämtland. Detta innebär att tillsynen i dessa sjöar får bättre möjlighet att ingripa om man hittar spökgarn och skapar också ett incitament för fiskaren att planera sitt fiske så att redskapen inte fryser inne eftersom man då riskerar att de beslagtas.

I samband med att Fiskeriverket remitterade ett förslag om förbud mot ryckfiske i havet år 2008 påpekade flera remissinstanser att det fanns ett undantag i Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2004:37) om fiske i sötvattensområdena som innebar att det var tillåtet att ryckfiska lake från is och att man ansåg att detta borde förbjudas. Ryckfiske är en fiskemetod som innebär att mycket fisk kan skadas utan att fisken landas och Fiskeriverket har därför beslutat att även ryckfiske efter lake från is förbjuds.

Beslutet innebär också att minimimåttet för gös i Mälaren höjs till 45 cm och att minsta tillåtna maska höjs till 120 mm. I denna del har de flesta myndigheter och organisationer som besvarat remissen ansett att om förslaget skall antas i nuvarande form så måste övergångstiden förlängas. Detta då fiskare bör få möjlighet att fiska slut på redan investerade redskap. Fiskeriverket har därför beslutat att tiden för ikraftträdande vad gäller minimimått för gös och minsta tillåtna maska i Mälaren skall vara den 1 juli 2012.

I samband med FN:s klimatkonferens i Köpenhamn presenterade Volvokoncernen Commute Greener, en ny tjänst som förvandlar din mobiltelefon till en personlig koldioxidkalkylator med kopplingar till sociala nätverk som Facebook. Människor över hela världen har redan börjat använda tjänsten och tävlar om att minska sina koldioxidutsläpp. Det vanligaste målet är en minskning på 20%, vilket motsvarar att ändra sina pendlingsvanor en arbetsdag per vecka.

När pendlaren börjat använda tjänsten blir det lätt att använda mobiltelefonen, eller en webbplats, för att hålla koll på hur mycket utsläppen av koldioxid minskar eller ökar med olika transportsätt, till exempel bil, samåkning eller buss. Tester visar att individer kan motiveras att sänka sina koldioxidutsläpp med 30% med hjälp av Commute Greener.

”Vi fick genast positiv feedback från människorna på Köpenhamns gator. Människor gillar möjligheten att använda mobiltelefonen för att minska sina egna koldioxidutsläpp och bidra till en positiv förändring av pendlingsvanorna”, säger Magnus Holmqvist, ansvarig för Commute Greener.

Berättelsen om Commute Greener börjar 2008 när en anställd på Volvo IT Innovation Centre kom på den enkla idén att utveckla en applikation som använder mobiltelefonen för att räkna ut användarens koldioxidutsläpp vid resor.

”Det var från början ett internt initiativ för att förstärka vårt arbete med miljöhänsyn. Vi ville komma på ett nytt och roligt sätt att involvera våra anställda i arbetet med att hantera klimatfrågan. Det var en avlägsen tanke att vi skulle kunna sälja tjänsten utanför Volvokoncernen”, minns Magnus Holmqvist.

Efter interna tester och en intern lansering är idén nu på väg att bli verklighet. Commute Greener lanseras som ett verktyg för företag, städer och individer i olika delar av världen.

”Företag sparar pengar när deras anställda använder det mest effektiva transportsättet istället för att fastna i köer i trafiken. Miljön tjänar på detta och belastningen på vägnätet minskar”, säger Magnus Holmqvist.

Magnus Holmqvist ser det som naturligt att Volvokoncernen, världens näst största tillverkare av tunga lastbilar, lanserar en tjänst som Commute Greener.

”Vi är en del av problemet med koldioxidutsläpp, men vi är också en del av lösningen. Vi har den expertkunskap som behövs för att skapa moderna transportlösningar för hela samhället”, säger Magnus Holmqvist.

Fakta om Commute Greener
• Commute Greener nås via en mobiltelefon eller en webbplats på Internet
• En pendlare som laddar ner applikationen kan använda mobiltelefonen för att registrera vilka transportsätt som används vid pendling. Applikationen räknar ut hur mycket utsläppen av koldioxid minskar eller ökar vid användning av olika transportsätt, till exempel buss, bil, samåkning, tåg, båt eller cykel. Applikationen innehåller också exempel på vilken påverkan du kan ha, till exempel det faktum att det tar ett träd en månad att absorbera ett kilo koldioxid
• Tjänsten innehåller ett socialt nätverk för utbyte av erfarenheter och för tävlingar mellan kollegor, vänner och familjemedlemmar om hur mycket det går att minska sina koldioxidutsläpp
• En GPS-funktion gör det möjligt att jämföra koldioxidutsläppen på olika rutter och med olika transportsätt
• För närvarande kan individer ladda ner Commute Greener som en applikation för Iphone från Apples App Store. För att det ska vara möjligt att ladda ner applikationen till andra mobiltelefoner så måste först en stadsförvaltning, ett företag eller en organisation beställa applikationen för sina invånare, kunder eller anställda
• Hittills har Commute Greener registrerade användare i USA, Frankrike, Storbritannien, Irland, Australien, Japan, Sverige och andra länder
Mer information om Commute Greener finns på: http://www.CommuteGreener.com/.

På Juldagen kl 14:15 visar TV4 Sport kappseglingen Archipelago Raid som seglas genom Scandinavian Islands. Det är en actionfylld seglingsfilm i mycket vackra och somriga skärgårdsmiljöer. Förutom professionella seglare möter vi öbon Monica Aaltonen på Aspö, fiskaren och riksdagsmannen Rune Wikström på Möja och de åländska bröderna Ensio och Tauno Sandell på Emskär. Programmet visas i repris 1 januari kl 08.40 och 6 januari kl 15.50 i TV4 Sport.

HMS Helsingborg och HMS Härnösand är de två första korvetterna i Visbyserien som överlämnats till Försvarsmakten för att utbilda besättningar och ingå i insatsorganisationen. FMV lämnade över de två fartygen till Försvarsmakten vid en ceremoni i Karlskrona den 16 december.

– Det är otroligt tillfredställande att vi idag kan lämna över fartygen i en version där de efter utbildning av besättning kan gå in i insatsorganisationen och finnas tillhand för eventuella insatser, säger Mats Elofsson, projektledare för projekt Visby vid FMV.

Visbyseriens fem korvetter är högteknologiska fartyg. De är konstruerade för att ha förmåga att verka inom flera områden, som minröjning, ubåtsjakt, ytstrid, havsövervakning och sjöfartsskydd samt vid internationella insatser. Men också för att ge stöd till samhället vid exempelvis olyckor till sjöss.

Fartygen byggs i kolfiberarmerat plastlaminat, ett material som gör fartyget mycket starkt och motståndskraftigt i förhållande till sin vikt. Materialet är en av faktorerna som gör att fartygen får mycket låga signaturnivåer, radarmässigt, magnetiskt och hydroakustiskt. Det gör dem svårupptäckta på radar och med värmekamera. Samtidigt tål fartygen stöteffekter mycket bra och kan ta stor last.

Fartygen har utrustats för att på ett enkelt sätt kunna samarbeta med övriga delar av totalförsvaret som uppträder i havsområdet såsom flygvapen, kustbevakning, räddningstjänst, tull och polis samt den civila sjöfarten. Visbykorvetterna kommer därför att kunna uppträda bland annat som en god ledningsresurs vid långvariga insatser till sjöss.

Korvett typ Visby är det första fartyg som tagits fram där alla dessa förmågor samlats i ett och samma skrov. Projektet har stått inför flera stora utmaningar.

– För att lyckas har vi forcerats flera tekniska barriärer. De största utmaningarna har varit inom tre områden: ytstridsfartyg i kompositmaterial, extremt låga signaturer och integration av sensorer för en gemensam lägesbild. Den här tekniska komplexiteten i utvecklingsprojektet Visby har bidragit till förseningar i leverans av fartygen, säger Mats Elofsson.

De två fartygen som nu överlämnas är utrustade med övervattens- och undervattensensorer och klarar i den versionen (version fyra) ett antal nationella och internationella uppgifter.

När de första Visbykorvetterna levereras i version fem 2012 kommer det att finnas utbildade besättningar. Fartygen har då kompletterats med bland annat minröjningssystem, helikopter, sjömålsrobot (Rb15) och ytterligare smyganpassning.

Merparten av teknologin i Visbykorvetten är utvecklad i Sverige i samarbete mellan Försvarsmakten, Försvarets Materielverk (FMV), Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI), svensk och utländsk försvarsindustri samt universitet och högskolor.

Fakta:
Visbykorvetterna är utrustade med ett kombinationsmaskineri av gasturbiner och dieselmotorer. Motorerna driver så kallade vattenstråldriftaggregat som gör fartyget tyst samtidigt som det trots sin storlek blir snabbt och mycket lättmanövrerat.

Längd 72,8 m
Bredd 10,4 m
Djupgående 2,4 m
Deplacement 650 ton
Toppfart +35 knop
Dieselmotorerna 2 600 kW
Gasturbinerna 16 000 kW

Foto: Försvarets presstjänst.

Fische Marine AS har distribuerat Zodiacs produkter i Norge i mer än 30 år med verkan från 1 januari 2010 övertar Fische Marine distributionen av Zodiac – Bombard – Avon även för den svenska marknaden. Produkterna kommer att bli sålda i Sverige genom det svenska dotterbolaget Fische Marine AB.

– Vi har under lång tid som importör av Zodiac i Norge upparbetet en solid kompetens på gummibåtar och RIB. Fische Marine distribuerar även Evinrude utombordsmotorer på båda marknaderna, vilket ger oss möjlighet att erbjuda kompletta båtpaket även till den svenska marknaden säger Marknadschef Pål Bustad.

– Fische Marine ser Zodiac – Bombard – Avon produkterna som en väsentlig och viktig faktor till att fortsätta den kraftigt positiva marknadsutvecklingen Evinrude haft under 2009 på den svenska marknaden, fortsätter Bustad.

Fische Marine distribuerar ett flertal olika varumärken sedan tidigare. Utöver Evinrude, Zodiac, Bombard och Avon distribuerar Fische Marine: Nordkapp, Galia, White Shark, Steady, Sting samt är komplett leverantör av dykutrustning från bla Aqua Lung mfl.

Med över en miljon sålda båtar över hela världen är Zodiac världens största producent av uppblåsbara båtar. Företaget grundades 1896, då började man bygga luftballonger, 1934 byggde man världens första uppblåsbara båt. Idag störst på räddningsmaterial och räddningsflottar för fritids‐ och professionellt bruk. Kontinuerlig forskning och utveckling gör att Zodiac utvecklar sina båtar med den allra senaste inom produktutveckling.

Zodiacs sortiment består av mer än 50 olika modeller av fritisbåtar samt professionella Zodiac båtar (Milpro).

2010 blir startåret för en nyetablering av Zodiac‐ Bombard – Avon på den svenska marknaden. Försäljningen kommer i huvudsak att inriktas på utvalda modeller samt attraktiva kampanjpaket.
Målet är att på bästa sätt kombinera Zodiacs existerande ÅF nätverk med Fisches ordinarie nätverk för Evinrude. RIB båtar kommer i huvudsak levereras komplett monterat båt och motor från Fische Marines monteringsanläggning i Saetre ‐ Norge.

Ett stort sortiment av Gummibåtar och RIB kommer att finns hos Fische Marines monter under vårens båtmässor, både i Sverige och Norge.

De engelska storvarven fortsätter att mata fram nyheter. Nu annonserar Princess Yachts International att de kommer att premiärvisa den helt nya V85-S sports yacht på båtmässan Boot Düsseldorf, som hålls 23-31 januari. Premiären hålls i Princess monter, Hall 6 E41. Dessutom visar den engelska tillverkaren upp följande modeller: Princess 42, Princess V42, Princess V62, Princess 62 och Princess V78.

Med den nya Princess V85-S tar Princess sin V-klass med sportbåtar ytterligare en nivå vad gäller kvalitet och prestanda. Den har till exempel ett helt nydesignat huvuddäck, förbättrade materialval och nya, mer kraftfulla motoralternativ för att garantera båtarnas sportiga känsla.

Speciell hänsyn har lagts vid viktreducerande åtgärder, något som är bra för miljön tack vare lägre bränsleförbrukning. Det förbättrar dessuom båtens egenskaper ytterligare.

En helt ny och lägre profil på båten ger en sportig stil, trots V85 har fina soldäck och andra utrymmen för den som vill solbada på ett riktigt lyxigt sätt. Även sidofönstren och mycket annat är helt nydesignat.

En av de viktigaste nyheterna finns i motorrummet. Det största motoralternativet omfattar 2 600 hk MTU V-16 dieselmotor. Det är kraftfulla och snabba dieslar, som ger båten en toppfart på cirka 40 knop, vilket gör V85-S till en av de kraftfullaste sportbåtarna på marknaden.

Princess V78, som också har fått ny design och ett kraftfullt V-format skrov, har också försetts med bättre prestanda. Båten gör debut i Düsseldorf.

Länk: www.princessyachts.com

Vid årets sista fiskeråd var det dags för EU:s jordbruks- och fiskeministrar att fastställa nästa års kvoter och regleringar för Västerhavet. Från och med 2010 blir det förbjudet att fiska både pigghaj och sillhaj, arter som är starkt och akut hotade.

Kvoterna baseras på ICES, Internationella Havsforskningsinstitutets råd. Sverige som agerar ordförande för detta sista fiskeråd, har följd sina principer i förhandlingarna: att återuppbygga bestånd, skydda hotade arter och minimera utkast (slänga tillbaka fisk).

Detta sa också EU:s fiskekommissionär Joe Borg i sitt inledningstal.

“– Målet är att vi ska hålla oss till fleråriga förvaltningsplaner och besluten måste utgå från att vi ska förbättra istället för att utarma fiskbestånden.”

Den högsta tillåtna fångstmängden, TAC, fördelas mellan medlemsländerna. Varje medlemsland får en förutbestämd andel av de totala fiskemöjligheterna för de olika fiskbestånden. Flera medlemsländer hade olika synpunkter på det av kommissionen presenterade kompromissförslag. Efter livliga diskussioner mellan medlemsländerna, kommissionen och ordförandeskapet kunde man till slut enas om hur mycket fisk man får fiska under 2010.

Kvoter för Östersjön
Redan i oktober var ministrarna överens om kvoterna i Östersjön. En av nyheter för 2010 är förbudet att uppgradera, dvs att slänga tillbaka fisk för att få bästa möjliga ekonomiska värde. Det blir därför otillåtet att från och med den 1 januari 2010 slänga tillbaka torsk över38 centimeter . Detta har gällt i Nordsjön sedan 2009 och gäller från 1 januari 2010 i alla EU:s fiskevatten.

Fastställandet av nästa års totala fångstmängder i Östersjön följde förvaltningsplanen. För östra torskbeståndet blev det en ökning med 15 procent och för västra torskbeståndet ökade den svenska kvoten med 8,6 procent.

Sillkvoten minskar i det mellersta Östersjöområdet med 12 procent och den västra sillkvoten minskar med 16,5 procent.

Förändringar införs för Bacoma- och T90-trålarna för att minska utkast av liten torsk. Maskstorleken höjs och Bacomatrålens selektionsfönster ökas.

Antalet fiskedagar blir oförändrade 160 dagar i det östra området. I det västra området minskar de med 10 procent till 181 dagar.

E.ON investerar 6 miljarder kronor i säkerhet, förnyelse och effektivisering av den svenska vattenkraften fram till 2015. I planerna finns bl a 1,5 miljarder för effektiviseringsprojekt som innebär en produktionsökning med ca 130 GWh (miljoner kWh) och en effektökning med ca 110 MW.

– Vattenkraften spelar en viktig roll i det svenska klimatarbetet, säger Håkan Buskhe, koncernchef i E.ON Sverige. Den är inte bara förnybar och koldioxidfri. Tack vare dess reglerbarhet – att produktionen varje sekund anpassas till samhällets behov – så förbättrar den även förutsättningarna för en storskalig vindkraftutbyggnad i Sverige.

Några av de större projekten är bland annat effektivisering av tre kraftverk i Umeälven – 1 000 Mkr, dammsäkerhetshöjande åtgärder i Storfinnforsen och Ramsele i Faxälven – 1 000 Mkr, effektivisering av Ätrafors i Ätran – 200 Mkr, förnyelseåtgärder i övre Ljungan – 100 Mkr, effektivisering av Rundbacken i Ljustorpsån – 70 Mkr och effektivisering av Edensforsen i Åseleälven – 60 Mkr.

Effektiviseringar i befintliga vattenkraftverk ger ökad elproduktion, ökad reglerförmåga och klimatnytta till marginell eller obefintlig miljöpåverkan.

– Klimatarbetet får inte stanna vid fina ord, utan måste genomföras i konkret handling. Vi handlar nu, säger Håkan Buskhe. Vi är den enskilt största investeraren i svensk infrastruktur under de kommande åren till förmån för tryggad energiförsörjning, konkurrenskraftiga elpriser och framförallt klimatet.

E.ON är den tredje största vattenkraftproducenten i Sverige och producerar ett normalt år ca 8 TWh i 77 vattenkraftverk från Lycksele i norr till Kristianstad i söder.

Ytterligare upplysningar lämnas gärna av Håkan Buskhe, tel 040-25 51 00 eller Gunnar Larsson, VD i E.ON Vattenkraft, tel 060-19 67 50.

I samband med en pressträff på OKG i går inledde Veidekke arbetet med att spränga tilloppstunnel till det nya djupvattenintaget för kylvatten till reaktorerna vid Oskarshamnsverken 01 och 02. – Det här är ett otroligt spännande projekt. Det utmanar på så många sätt, tekniskt, kompetensmässigt och samarbetsmässigt. Totalt är vi 13 medarbetare som arbetar i projektet med specialkompetens för tunneldrivning under vatten, säger Konstantin Spinos, arbetschef Underjord, Region Anläggning Öst.

Uppdraget innebär att på 25 m havsdjup bygga en intagskassun med tillhörande 600 m lång tilloppstunnel och anslutning till befintligt system samt en ny damm och intagsbassäng. Syfte är att över året minska temperaturen på kylvatten från reaktorerna.

– I sådana här tekniska specialprojekt krävs ett mycket gott samarbete med beställaren, i detta fall OKG AB. Vi har avstämningsmöten varje onsdag där alla i projektet deltar såväl från oss på Veidekke som från OKG och stämmer av våra planeringar mot varandra och kan på ett tidigt stadium konstatera eventuella avvikelser och åtgärda dessa, kommenterar Rikard Dahlström, Projektchef, Region Anläggning Öst.

Arbetet med projektet inleddes i augusti med förberedande arbeten inför tunneldrivningen under vatten. Djupvattenintaget skall i sin helhet stå klar i april 2011.