Nyheter

Då var det dax för en ny 36-fots däcksalongsbåt, med 360 graders havsutsikt från Nordship Yachts i Danmark. Nordship Yachts har nu fyra moderna modeller av däcksalongsbåtar bestående av Nordship 43 DS, 40 DS, 380 DS och nu 360 DS.

Alla modellerna bygger på enkel och bekväm segling där rorsman seglar båten och trimmar seglen själv utan, om så önskas, att besvära övriga besättningen. Riggen är 9/10 del med ett stort storsegel och självslående fock med Furlex som standard. Detta tillsammans med en bulbköl, frihängande roder och modern skrovform borgar för mycket goda seglingsegenskaper.

Nordship 360 DS får en stor däcksalong med möjlighet till invändig styrning, härlig havsutsikt med koll på vad som händer i hamnen när man ligger vid kaj. Framför däcksalongen blir det stor toalett med separat duschutrymme, pentry och en mycket rymlig owners cabin med centerkoj. Akter om däcksalongen finns en gästhytt med stor dubbelkoj, ingång till sittbrunns stuv, som även nås från sittbrunnen, och separat ingång till teknikrum under däcksalong.

Det är också gott om plats runt det stora bordet i sittbrunnen efter en härlig seglats.

Nordship 360 DS är ritad och konstruerad av Lars Buchwald och Arne Borghegn och tillverkas helt i Nordships nya fabrik i Lundeskov utanför Kolding.

Fakta Nordship 360 DS
LÖA 11,00 m
LVL 9,76 m
Bredd 3,60 m
Djup 1,80 m
Vikt 6 500 kg
Kölvikt (bly) 2 200 kg
Storsegel 34,00 kvm
Självslående fock 28,00 kvm
Masthöjd över VL 17,00 m
Färskvatten ca 400 L
Diesel ca 200 L
Konstruktör: Buchwald & Borghegn

Länk: www.onsalamarin.se

Svenska Båtunionens utmärkelse MiljöBästaBåt 2009 blev en stor succé med tre premierade båtar. Vi inbjuder er nu att visa framtidens båtliv och att nominera en eller flera av era saluförda fritidsbåtar till utmärkelsen ”MiljöBästaBåt” 2010.

Konsumenterna frågar allt mer efter miljöanpassade båtar. Vad är då viktigare än att båttillverkarna visar upp att man följer med i utvecklingen.

Utmärkelsen ger stor positiv uppmärksamhet och visar på ett lyhört miljö- och kvalitetsengagemang. Med ständigt förbättrade miljöegenskaper erbjuds produkter som svarar mot allt fler miljömedvetna båtköpares krav.

Att lämna en nominering kostar inget men det finns mycket vinna!

Skicka nominering på svenska till Svenska Båtunionen, info@batunionen.com senast 2010-02-15.

Utmärkelserna ”MiljöBästaBåt” 2010 delas ut på båtmässan ”Allt För Sjön” 2010 i Stockholm.

Läs mera på www.batunionen.com om MiljöBästaBåt, årets kriterier och ytterligare kontaktuppgifter.

Vi ser fram emot era nomineringar.

Bengt Gärde
Ordförande Svenska Båtunionen

Bengt Hallberg 070-5828049
Ordförande Miljökommittén

Hans W Berglund
Generalsekreterare

På bilden syns pristagarna 2009.

Startskottet för årets båtsäsong i Finland skjuts som vanligt på Båtmässan i Helsingfors Mässcentrum den 13-23 februari 2010. Med på mässan är över 320 utställare som presenterar sina produkter och tjänster. Det är Finlands klart största båtutställning, ett verkligt jättevaruhus för allt som har med sjön att göra; evenemanget fyller som vanligt hela Mässcentrum. Mässbesökarna trakteras också med ett massivt och helt förnyat mässprogram.

På Vene 10 Båt visas än en gång nyheter och drömmar för alla intresserade av båtar och livet till sjöss. Bland de utställda båtarna prioriteras i år närmast motor- och segelbåtar i den realistiska medelklassen, men visst finns det också yachter som hos de flesta faller i drömbåtskategorin. Utbudet på båtmässan ger en utmärkt översikt av de båttyper som för närvarande köps och används i Finland. En båtklass för sig utgör raden av praktiska och trygga mindre båtar för sommarstugan.

Mängden båttillbehör, utrustning och kläder för marint bruk har utökats betydligt jämfört med i fjol. Detsamma kan sägas om urvalet inu-motorer, alltså inombords¬motorer med drev genom akterspegeln. Bland utombordarna finns många alter¬nativ som är lättare och bränslesnålare än tidigare, rentav några miljövänligare hybridlösningar.

På elektroniksidan visas ännu mer avancerade produkter än hittills, med nya funktioner: de senaste ekoloden och sjökortsplottrarna har bildskärmar av många nya slag, bl.a. kommer de tredimensionella displayrutorna nu starkt.

Bland träbåtarna på båtmässan visas dels nya båtar och pågående båtbygge på Träbåtsbyggarna rf:s avdelning, dels i mahogny båtsentusiasternas monter en helrenoverad 22 fots före detta sjöbevakningsbåt, ett Vatorbygge från 1960-talet.

Världens första motorbåtsmotor visas

Det äldsta utställningsföremålet på Vene 10 Båt är från år 1888. Motorn, byggd i Tyskland av Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach, är den första förbrännings-motorn som byggts för installation i en båt. Slagvolymen är 465 kubikcentimeter och den uppmätta effekten 1,1 hk. Motorn är en verklig sevärdhet; för att se något motsva¬rande måste man ta sig till Daimlermuseet i Stuttgart.

Inspektion av båtars skick

Olika tjänster för båtägare förs starkt fram på mässan. För första gången ges information om inventering av båtars skick. En av Finlands Båtförbund auktoriserad båtinspektör företar granskningar av båtars strukturella skick, t.ex. i samband med köp av begagnade båtar eller efter skadefall. Utomlands är det närmast en själv-klarhet att begagnade båtars skick inför ett köp konstateras av ett oberoende proffs, en s.k. surveyor, och behovet av detta slags tjänster ökar också i Finland.

Nya programestrader och betydligt utvidgat programutbud

Det blir över 300 programnummer på mässans estrader, utöver utställarnas egna program i montrarna. Där ges information som kan vara till nytta för praktiskt taget alla som rör sig till sjöss. Till årets nyheter hör en estrad i motorbåtshallen, en miniteater för turism i segelbåtshallen och en programhelhet i hall 3 som särskilt riktas till stugbåtsanvändare.

Mässbesökarna får möjligheter att höra berättelser av bl.a. olympiske guldmedaljören Thomas Johanson, som var med i senaste omgången av Volvo Ocean Race. Boken ”Kova kierros” om Finlands framgångsrikaste kappseglare utges strax före båtmässan och kan köpas där.

Likaså berättar en veteran bland jordenruntseglarna, Eero Lahtinen, om sina erfarenheter av oceansegling. Han redogör också för den pågående jordenrunt¬seglingen för amatörer, Clipper Round The World 09-10.

Vene 10 Båt, som hålls i Helsingfors Mässcentrum 13 -21.2.2010, är Finlands största fritidsevenemang med anknytning till båtar och hav. Föregående båtmässa, i februari 2009, samlade 79 452 besökare. Finlands Mässa arrangerar Vene 10 Båt på uppdrag av Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf.

Länk: www.venemessut.fi

Sjösäkerhet är en stor och viktig fråga som Båtmässan valt att prioritera, därför blir det inget separat sjösäkerhetstorg som tidigare. Istället kommer sjösäkerhetsfrågorna att genomsyra hela mässan.

– Bland annat får besökarna möjlighet att se unika båtar från insidan, båtar man egentligen inte vill se i verkligheten, säger mässgeneral Bengt Wallin klurigt och avslöjar vilka slags farkoster det rör sig om.

– Sjöräddningen visar en 12-metersbåt i Victoriaklassen, en räddningsbåt med världsrykte, Kustbevakningen kommer med en Cobra som är en riktigt häftig båt och Marinen tar med en Stridsbåt 90.

Även Båtmässans senaste webbprogram ” Studio Båtmässan” handlar om säkerhet till sjöss. Klicka här för att se Studio Båtmässan.

Båtmässan arrangeras 6-14 februari. För mer information se: www.batmassan.se

Under de fyra sista dagarna av båtmässan Allt för sjön, den 11-14 mars, går Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan parallellt med båtmässan. Kanotavdelningen blir en naturlig övergång mellan skärgård och vildmark i den 10 000 kvm stora nybyggda delen av A-hallen. Besökaren får under dessa dagar möjlighet att uppleva tre mässor till priset av en.

Att få känna sin litenhet i en storslagen natur, att känna frihet och att få umgås med nära och kära. Det är vad allt fler människor önskar och den gemensamma nämnaren för de tre mässorna. Besökarna får njuta av friluftsliv, storslagna naturupplevelser och uppleva spänning varvat med skön avkoppling i naturmiljö. Entréavgiften på 140 kronor ger då inträde till alla tre mässorna.

Vind i seglen för båtbranschen
Lågkonjunkturen till trots har båtåret 2009 varit gott, framförallt under sommaren och hösten.
Under juli och augusti tog båtförsäljningen fart rejält och visade bättre siffror än på flera år. Det visar färska siffror från Sweboat, båtbranschens riksförbund. Höstmässan Scandinavian Boatshow såg en ökning med fem procent i antal besökare jämfört med föregående år. Båtbranschen har vind i seglen!
Förra årets upplaga av Allt för Sjön såg dessutom en uppgång i försäljningen av båttillbehör och kläder. Tillbehörsavdelningen kommer att växa ytterligare till nästa år.

Ny mässhall
Huvuddelen av Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan kommer att förläggas till den helt nya mässhallen som invigs i februari och är en förlängning av A-hallen.
Publikintensiv helg
Cirka 100 000 besökare besöker årligen Allt för Sjön. Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan hade 2009 drygt 23 500 besökare under tre dagar, vilket var en ökning med 25 procent från föregående år. Under de fyra dagar som mässorna i år går parallellt väntas totalt cirka 70 000 personer bege sig till Stockholmsmässan.

* Allt för sjön pågår den 6-14 mars 2010

* Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan öppnar kl 12 den 11 mars och pågår till den 14 mars

* Under de fyra dagar som mässorna pågår parallellt (den 11-14 mars) gäller en och samma entrébiljett till samtliga mässor. Besökaren går alltså in på tre mässor till priset av en (140 kr för vuxna, 50 kr för ungdomar 12-18 år och 20 kr för barn 7-11 år.

Länk: www.alltforsjon.se

Nu lanserar Biltema en hel serie med egna bottenfärger. Först presenteras de färger som klarar Östersjön, men inom kort kommer även en färg för Västkusten. Dessutom introducerar företaget flera andra färger och båtkemiska nyheter. Varorna ska säljas i Biltemas 63 egna varuhus. Bottenfärger är inte något helt nytt område för Biltema, som i år öppnar flera nya varuhus. Företaget har sålt bottenfärg i Norge i flera år.

– Vi ser att våra färger är lika bra eller bättre än konkurrenternas. Vi kommer absolut inte att lansera någon sämre produkt än någon annan, säger Jösse Gjörstrup, ansvarig för marint på Biltema.

– Jag har jobbat med det här i två år. Zinkoxidfärgen är helt klar och det är den stora försäljningsvolymen. Vi ligger även inne med en ansökan för vår västkustfärg. Allt är godkänt enligt Kemikalieinspektionens regelverk.

Prisnivån blir klart under övriga färgtillverkares. En burk på 0,75 liter ska kosta 159 kr till konsument. Det blir samma pris för alla färgerna.

– Vår bestämda uppfattning är att vi ska kunna ta en rejäl del av bottenfärgsmarknaden. På sikt kommer vi att klara det.

Biltema kommer även att komplettera även med flera andra båtkemikalier. Bland annat en tvåkomponents PU-lack, halvmatt inredningslack och epoxyspackel i 1 kg förpackning (2×0,5 kg) för 219 kr till konsument. De presenterar även en ny mahognybets, som även ska fungera på teak.

Biltema byter samtidigt utseende på alla sina färgförpackningar och gör om texterna så att kunderna få mer och tydligare information.

Biltema har 63 varuhus och alla säljer båtsortimentet och ska öppna flera nya. Ett av de varuhus som kommer 2010 är Västervik där vi ser en stor båtmarknad, som öppnar i början av sommaren.

Länk: www.biltema.se

Kommentarer

Nils 14:53:22 2010-01-15

Grymt med bottenfärgen!

Väntar dock på västkustfärgen 🙂

Kjello 10:58:41 2010-03-10

Vad är de som är grymt ?

Båt-Göran 14:06:36 2010-05-03

Grymt!

Klasse 12:35:54 2010-05-04

Oduglig färg tyvärr!
Se: http://www.watski.se/PageFiles/1449/091-096%20Bunnstoff.pdf

Johan 00:54:57 2010-05-16

Hmm, snacka om vilseledande inlägg…. den fär du påvisar i länken är ine alls av den typen som biltema lanserat i sverige… i så fall skulle den kallas för "västkustfärg" samt att vi på ostkust nsamt insjö inte är utsatta på alls samma sätt som i noska vattnen beträffande trulpaner och snäckor….

Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet genomför tillsammans en strategisk omstationering av svävarresurser, med anledning av förväntad issituation. Det innebär att det kommer att finnas 3 svävare på västkusten.

Sjöräddningens ansvar omfattar även räddning av människoliv där havet är fruset. Men i områden där det ligger is kan inte alla sjöräddningsresurser ta sig fram, och det tar i allmänhet längre tid.

De vanliga räddningsbåtar som kan ta sig fram i is är främst:
• Sjöräddningssällskapets tunga fartyg (Astra, Broström och Oskar Falkman)
• Sjöfartsverkets lotskuttrar
• Kustbevakningens stora miljöfartyg och kryssare

Räddningshelikopter finns normalt att tillgå, så länge det inte råder risk för isbildning eller dåliga siktförhållanden.

Den kommunala räddningstjänsten kan vanligen ta sig fram från land och göra insats med t ex Hansabräda.

Den i särklass bästa resursen vid isolyckor är svävare. Flera resursägare har svävare, såsom:
• Sjöfartsverket
• Kustbevakningen
• Sjöräddningssällskapet
• Privata

Dessa är normalt baserade i de områden där det är vanligast med isvinter. Med anledning av att det i år sannolikt kommer att vara isbelagt även på västkusten, har Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet en aktiv dialog, som syftar till att placera enheterna där de gör mest nytta.

Följande omstationeringar har genomförts eller kommer att genomföras de närmaste dagarna:
• SSRS’ svävare i Munsö flyttas till Strömstad och ersätts av en privat resurs.
• SSRS’ svävare Österskär flyttas till Göteborg.
• Sjöfartsverket flyttar en svävare till västkusten, där den kommer att bemannas av personal från Sjöräddningssällskapet.

Sjö- och Flygräddningscentralen i Göteborg följer utvecklingen av isläget, i samverkan med SMHI och resursägarna. Om isläget förändras kan ytterligare åtgärder bli aktuella.

Det finns orsak att mana allmänheten till försiktighet med sjöss. Rent allmänt bör man vara försiktig med årets första is, som många gånger kan vara förrädisk. I skärgården kan isens kvalitet variera starkt. Nylagd is kan spricka upp och personer kan bli isolerade på isflak.

När man hamnar i iskallt vatten är överlevnadstiden starkt begränsad. Det är därför viktigt att man är rätt utrustad och att man inte är ensam.

Om olyckan är framme, larmas Sjöräddningscentralen via 112.

Följ alla sjöräddningsfall på Sjö- och Flygräddningscentralens blogg – MRCC Online: http://www.sjofartsverket.se/mrcconline .

Med fullt ös och optimism in i mässåret 2010. boot Düsseldorf sätter nya accenter och breddar sitt upplevelsekoncept. Var med, ha kul, upplev, vattensporter med något för alla. Allt detta kommer att stå i fokus än mer i januari på världens största show för maritima sporter och lifestyle.

På Diving Show i hall 3 finns “prova-på-dykning“, i aktivitetsbassängen på Beach World kan du öva stand-up-paddling, i den blå semestervärlden upptäcker du nya stränder eller träffar stjärnorna från segel- och surfsporten. Allt detta är möjligt på boot Düsseldorf!

Internationalitet: 1550 utställare från över 50 länder
Från den 23 till 31 januari 2010 kommer 1550 utställare från över 50 länder presentera en hel värld av vattensporter i 17 hallar och 213 000 kvadratmeter med inspiration på sommar, sol, strand och hav. Utbudet sträcker sig från metspön till superyachter. Runt 550 deltagare kommer från utlandet och tar upp nästan halva utställningsytan. De största utställarländerna är Holland med 100 båtvarv, tillbehör och service följt av Italien, Frankrike och Storbritannien. Samlingsmontrar kommer att finnas från både Kroatien och Norge.

Även i svåra tider: ett lika omfattande utbud som vanligt
“Vi är glada att vi trots mycket svåra ekonomiska betingelser här i Düsseldorf även 2010, både i internationalitet och utbudsbredd som vanligt kan erbjuda en omfattande överblick på vad världsmarknaden har att erbjuda inom yacht- och vattensportvärlden. De stora märkena, varven och tillverkarna inom branschen har anmält sig och bekräftar därmed med eftertryck boot Düsseldorfs funktion som internationellt ledande marknadsplats för branschen” säger Werner Matthias Dornscheidt, VD på Messe Düsseldorf.

Men även en ledande mässa kan i kristider inte helt undgå utvecklingen. “Vi håller rätt kurs. Ändå märks den ekonomiska situationen också på boot. Snävare mässbudgets leder till att monterytorna minskas. Endast i några enstaka fall beslutade man sig för att helt skippa ett deltagande på boot 2010. Sammanfattar Goetz-Ulf Jungmichel, projektledare boot Düsseldorf.

boot kan dra fördel av sin mångfald av utbudssegment runtom alla sorter av vattensporter. Gentemot de strukturellt och konjunkturberoende svagare affärerna med båtar och yachter finns det stabila och delvis växande områden såsom dykning, vattenturism och charter och framför allt den väl fungerande tillbehörsmarknaden.

Allt ifrån splitternytt till klassiskt: 1 700 båtar och yachter
Yachter och båtar i alla storlekar, från toppmoderna modeller och klassiker till modeller och planerade superyachtsprojekt visas på boot 450 utställare i åtta mässhallar och runt 100.000 kvadratmeter och därmed hälften av den totala utställningsytan. 1 700 båtar och yachter väntar på alla båt- och yachtfantaster

Med ett bra sortiment presenterar si liksom förut segelsporten i hallarna 16 och 17. Där finns även det breda utbudet av mindre och mellanstora motorbåtar och båtar av stål.

Svårigheter: yachter inom lyxsegmentet
Lyxsegmentet har problem. Stora tillbakagångar i försäljningen liksom djupa omstruktureringar rörande varv och företagsgrupper har fört till kortade budgetar och därmed minskade monterytor och färre visningsmodeller. I mässhall 6 kommer nästa år runt 40 storyachter att visas. Düsseldorfs superyacht show i mässhallen 7 visar sig däremot som stabil. Runt 150 utställare samlas där med sina planerade yachter, modeller och servicetjänster runtom detta exklusiva segment. Bland de fyra samlingsdeltagandena, Deutsche Yachten – German Yachting Pool, en show från “Federation Industrie Nautique“, AMIA – Arab Marine industri Association och HISWA Holland Yachting Group. Superyachtklubben kommer denna gång att hittas i storyacht-hallen 6.

Glädjande stark: utrustning och tillbehör
En stor efterfrågan på monterytor och 80 nya utställare kännetecknar utvecklingen inom båtutrustning, båtelektronik, motorer, tillbehör och vattensportbeklädnad. I hallarna 10 och 12 presenterar 400 utställare en högvärdig palett av produkter för och runtom båten.

Obestridligt: boot förblir nummer 1 inom dyksporten
Med 320 utställare är och förblir Düsseldorfs utbud i mässhallen 3 världens största konsumetutställning på mässmarknaden. Dykområden och -baser runtom jordklotet, från Asien, Medelhavet till Söderhavet, dykdräkter, utbildning, nyheter från undervattensfotografi och –film. Allt detta erbjuder boot Düsseldorf koncentrerat i en hall på 20 000 kvadratmeter utställningsyta.

I bra form: den maritima resemarknaden
I bra form presenterar sig den maritima resemarknaden på boot 2010. Den som letar efter ett passande resmål för sin vattensportsemester, vill chartra en båt eller kanske påbörja en utbildning skulle ta en avstickare till hallarna 13 och 14 där 350 utställare presenterar maritima tjänster.

Bygga ut egna styrkor: 360o vattensport att uppleva
14 olika tema- och upplevelsevärldar erbjuder boot Düsseldorf 2010 under sitt motto “360o vattensport att uppleva”. Ett nytt rekord i mässans historia “Vi bygger ut utbudet av vattensportaktiviteter i hallarna, med underhållning och information, med möjlighet att komma i kontakt med branschstjärnor och toppidrottare.” Vi vill att hela paletten av vattensporter ska kunna upplevas och väcka nyfikenhet att prova på” påpekar Goetz-Ulf Jungmichel till konceptet. “Just nu under den ekonomiskt svåra tiden är det viktigt att locka nya målgrupper till de maritima sporterna, såsom unga familjer, men även att förmedla nya impulser och idéer.”

Utökat utbud: trendsporter
Det speciellt inriktade utbudet av trendsporter till den yngre publiken utökas ordentligt och kommer att återfinnas i hallarna 1 och 2. Inom Beach World kommer det i framtiden att finnas Kitesurfing, brädsurfing, wakeboard och vattenskidåkning men även Stand-up Paddling, Winch Waking och Skimboarding på programmet. Höjdpunkten i hall 1 är den nya aktivitetsbassängen där man kan prova på dessa vattensporter. I granhallen 2 presenterar tillverkare och handlare de senaste materialen liksom det nyaste strandmodet.

Delaktighet önskvärt: Prova-på-dykning
Även i dyksportcentret i hall 3 med sin omtyckta scenshow och igenkänningstecken såsom glastornet kommer att få tillökning. En andra bassäng bjuder in besökaren till att prova på dykning.

Bland attraktionerna i sportfiskecentret i hall 12 räknas ett gigantiskt showakvarium.

Nyupplaga: World of Paddling
Worl of Paddling följer upp 2010. Området hade premiär 2009 och med ett gediget informationsutbud runtom kanotsporten och -turism var den en fullkomlig succé. Den stora utställningen kring kanoter och kajaker under taket på “World of Paddling” ackompanjeras av sportaktiviteter i aktionsbassängen i hall 13.

Leka och lära: mässuccé för barnen
De yngsta boot-besökarna kommer att framför allt i hall 14 få valuta för sina pengar. Där kommer det att upptäcka den stora lekvärden “Kids Active Corner” en aktivitetsområde med jollar där våra små på ett lekfullt sätt kan närma sig segelsporten. I det maritima klassrummet får eleverna av medarbetare från Düsseldorfs aqua Zoo lära sig mer om livet i havet.

I den nya vattensportarenan presenterar organisationer och föreningar sitt spektrum av utbud och visar på vägar in i båt- och vattensportvärlden.

Jättestort: Classic Forum
Med en stor show kommer Classic Forum i hall 15 att vara. Där presenteras under ledning av “Fördervereins deutsche Museumwerft e.V.” runt 26 klassiska båtar och modeller, maritima hantverk och ett omfattande föredrags- och filmprogram runtom om renovering, underhåll och historiken av gamla båtar. Som känd gäst kommer världsomseglaren och vikingfantasten Burghard Pieske från Lübeck med sin “Viking Saga” att närvara.

Last but not least: alla vänner av maritim konst bjuder Messe Düsseldorf åter igen in till “Galeria boot Düsseldorf”. Runt 20 gallerister och konstnärer kommer 2010 att presentera sina arbeten för besökarna i hall 7.

Det och mycket mer erbjuder boot 2010 de internationella besökarna från den 23 till 31 januari dagligen mellan kl. 10:00 till 18:00. Katalogen till boot 2010 finns att få för 7.-€ (portokostnader tillkommer). Inträdesbiljetter inkluderar gratis utnyttjande av lokaltrafiken inom “Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr VRR. Dessa kan ni beställa online på www.boot.de. Den som löpande vill få aktuell branschinformation på Internetportalen www.boot.de kan besökare och vattensportintresserade hålla sig ajour kring allt viktigt runtom mässan.

Länk: www.boot.de

Colombo 26 Bellagio är den första båten i en riktigt lyxig serie från den italienska båttillverkaren som har gjort sig känd för snygga och klassiska linjer på sina båtar. Det är en ”stor liten båt” som innehåller det mesta man behöver på en begränsad yta. Båten beskrivs som en riktig lyxprodukt med ytterst fint träarbete och fernissa kombinerat med ett utsökt färgval.

Aktern stängs till exempel med en elektrisk dörr, som även kan förvandlas till badplattform som är mycket användbar när båten ligger vid bryggan. På döck finsn en soffa, wet bar och ett kylskåp.

Sätet intill föraren har justerbart nackstöd, som gör att passageraren kan sitta bakochfram, vilket är bra om någon åker vattenskidor efter båten. Dynoroch madrasser i hela båten är tillverkade enligt högsta tänkbara standard för att vara både tåliga och stilfulla.

Under fördäcket finns en kabin med en dubbelkoj och en rejäl toalett.

Teak och mahogany används flitigt för decoration och på sidorna finns en målad linje, som är en vacker contrast till skrovets krämfärg. 26 Bellagio är därmed en båt i samma linje som övriga Giacomo Colombo båtar.

I motorrummet finns två stycken Volvo Penta 5.0 GXI 270 hk V8-motorer, som ger en toppfart på over 40 knop och en marschfart på cirka 36 knop.

Tekniska fakta
Material: glasfiber
Längd ö a: 7,48 m
Bredd: 2,47 m
Torrvikt: 2 150 kg
Bränsletank: 265 l
Färskvattentank: 70 l
Motorer: Volvo Penta 5.0 Gxi DP 270 hk
Toppfart: 40 knop
Antal personer: 8
CE-kategori: B
Info: www.colomboboats.it

Fred 25 är en ny, svensk båt som får mässpremiär på Båtmässan i Göteborg 6–14 februari. Det är en mycket praktisk båt byggd i aluminium. Båten har fällbar 90 cm bred bogramp i fören, vilket gör det enkelt att komma ombord. Däcket är stort och helt plant.

Med sina 7,50 meter har Fred 25 plats för åtta personer och packning på fördäck. Fred 25 är utrustad med bogpropeller i fören samt fjärrstyrd bogramp för att garantera full hanterbarhet.

Tillverkarens ambition är att möjliggöra för en ensam skeppare (även med nedsatt rörelseförmåga) att själv hantera båten. Som tillval finns ankarspel där ankaret läggs i utan interaktion från skepparen förutom ett knapptryck på fjärrkontrollen.

Fred 25 finns med hytt som tillval, skapas ett skydd för väder och vind så båten kan användas året om. Bakom hytten finns gott om plats för fiske eller förtöjning.

Båten är byggd enligt patrullbåtsstandard med ett skrov med 20 graders V-botten. Skrovet är uppbyggt i tre sektioner med kollisionsskott i fören, dubbel botten samt ett tätt maskinrum för att även klara grundkörningar. Skrovet är spantat med 40 cm mellanrum för extrem vridstyvhet, styrka och tyngd som ger en skön lugn gång även i vågor.

FAKTA
Längd 7,50 m (ca 8,70 m med badplattform och utombordsmotor)
Bredd 2,57 m, med fendrar 2,7 m
Djup 0,4 m + motor
Bränsletank 200 liter
Motor Suzuki DF 175 Hk
Pris 895 000 kr
Länk: www.hanterbarabatar.se

Årets största båt på världens största båtmässa — boot 2010 i Düsseldorf – kommer från tyska Drettmann Group. Det är ett riktigt lyxbåtsvarv, som visar upp den ytterst sofistikerade yachten Elegance 122 RPH. Hon är 38 m lång och heter ”Espresso”. Ägare är en grekisk miljonär.

”Espresso” har modern inredning i vit ek, zebramönster och valnöt. Tillsammans med högglansiga lackytor, massor av läderklädsel och rostfria element ska detta ge ägaren en både lyxig och avkopplande känsla.
Skepparen har även beställt en enorm flybridge med stora sittytor och en väl tilltagen yta för BBQ. Hans egen koj sträcker sig över två däcksplan ombord.
På boot 2010 visar Drettmann Group sex stycken yachter – inklusive tre världspremiärer. Montern är på nästan 3 000 m2, störst på hela utställningen.
Förutom 38 m båten visas den helt nya Bandido 66, den minsta båten i serien kallad Drettmann Explorer, som spänner sig från 66 till 170 fot. Med en längd på 20 m och en bredd på 6 m är det ändå en ganska rejäl båt. Bränsletankarna rymmer hela 11 000 liter I denna båt som är tillverkad I glasfiber och konstruerad för Atlantfart.
Ytterligare en premier är Elegance 68. Den har en helt ny design på skrovet, som dock är mer klassiskt utformat än de övriga båtarna. Designen är helt kundanpassad och tillverkas under mottot ”Black&White”.
Drettman är verksamt I Bremen sedan 1970. Det är ett familjeföretag, som drivs av Claudia och Albert Drettmann. Varvet har over 100 anställda i Europa. Företagets varumärken är Elegance, Elegance Open, Premier, Bandido och Vision Yachts.
Drettmann Group kan ses i Düsseldorf 23 – 31 januari i hall 6, stand D/E 27.

Länk: www.drettmann.com

Under de närmaste tre åren kommer Toyota att placera ut 100 bränslecellsdrivna bilar i trafik i USA. Bilen – kallad FHCV-adv – är en stor kombimodell men har ändå en bränsleförbrukning under mot¬svarande 3,5 liter/100 km. Den tankas med komprimerad vätgas och har en räckvidd på nästan 70 mil på en tank. Enligt planerna ska Toyota sedan påbörja en begränsad försäljning av bränslecellsbilar år 2015.

Testbilen FCHV-adv (Fuel Cell Hybrid Vehicle – Advanced) ska gå i trafik i Kalifornien och i New York. Användare blir både universitet, privatägda företag och offentliga förvaltningar.

Testflottan blir en av de största i USA och syftet är dels att stimulera utbyggnaden av antalet vätgasmackar, dels att demonstrera bränslecellsteknikens tillförlitlighet och prestanda inför den planerade lanseringen av de första kommersiellt tillgängliga bränslecellsbilarna 2015.

Toyota har sedan slutet av 2002 bedrivit en begränsad testverksamhet med bränslecellsbilar i USA och i Japan. Bland annat körs ett 20-tal bilar i trafik i Kalifornien i samarbete med flera universitetet, för att testa tekniken och övriga förutsättningar.

Sedan 2002 har Toyota utvecklat bränslecellstekniken kraftigt, med längre räckvidd, hållbarhet och effektivitet i såväl bränslecellsstacken som vätgastankarna, samtidigt som kostnaderna för både material och tillverkning har sänkts väsentligt. Den nya FHCV-adv-modellen har t ex 150 procent bättre räckvidd än sin föregångare.

Tester som gjorts i enlighet med amerikanska körcykler visar att FHCV-adv har en räckvidd på drygt 69 mil på en tankning och en bränsleförbrukning motsvarande
3,46 l/100 km.

Toyota har under de senaste tio åren forskat kring olika typer av framtida drivsystem för bilar, mot bakgrunden att det inte finns endast ett sätt att lösa behoven av miljömässigt hållbar framdrivning. Sedan någon månad tillbaka har Toyota börjat testa 600 laddhybridbilar i trafik runt om i världen. 200 av dem ska köras på vägarna i Europa, varav två kommer till Sverige.

Länk: www.toyota.se

Kommentarer

Laban 22:13:07 2010-01-13

Vad gör den här nyheten på en sida som batliv? Inte en rad handlar om båtar eller sjöliv. Känns mycket konstigt.

Lars-Åke Redéen 22:02:19 2010-01-14

Vi vill gärna visa på vilka tekniker som finns för miljövänligt arbete även inom bilindustrin. De ligger ofta lite för marinbranschen.
Båtlivs redaktion

Gustav 12:35:48 2010-01-17

Dessutom blir testflottan en av de största i USA!

Stena Bulk har bekräftat två egendesignade Suezmax tankfartyg vid Samsungvarvet i Sydkorea för leverans 2011. Fartygen som får en dödvikt på 158 700 ton vardera kommer vid leverans att bli de största fartygen i Stena Bulks flotta med sina 274 meters längd och 48 meters bredd. Ytterligare två optioner för systerfartyg finns för deklaration under våren 2010.

Närmare 50 Mkr extra per fartyg har investerats i tillgänglig teknik för att uppnå högsta miljöklass med 10 procent mindre bunkerförbrukning jämfört med de bästa fartygen av idag i denna storleksklass.

Beställningen av Stena Superior samt Stena Supreme är ett led i Stena Bulks satsning på eget högklassigt tonnage att sättas in i Stena Sonangol Suezmax Pool, som framgångsrikt är inne på sitt femte år tillsammans med det statliga angolanska oljebolaget Sonangol. Poolen omfattar ett femtontal fartyg och skall inom en treårsperiod byggas ut till ca 25 stora tankfartyg. Inom samarbetet ryms även en omfattande vidareutbildning av Sonangolanställda både till sjöss och i Stena Bulks kontorsnät runt om i världen. Sedan en tid projekteras tillsammans en ny och modern sjöfartsskola i Angola.

Operation och befraktning av fartygen i Stena Sonangol Suezmax Pool drivs från Stena Bulks kontor i Houston, Rio de Janeiro, London samt Singapore.

Stenasfären har sedan tidigare omfattande beställningar hos Samsungvarvet i Sydkorea, med bl.a fyra oljeborrningsfartyg samt två superfärjor i tillägg till de nya tankfartygen.

Stena Bulk – Med nio kontor i åtta länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Genom bland annat en egen designavdelning levereras nyskapande lösningar för kundernas behov av transport och logistik. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 75 tankfartyg och är aktivt inom alla delar av tankmarknaden. Stena Bulk har även marknadsförings- och driftsansvar för hela Concordia Maritimes flotta. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 18.800 anställda och en omsättning på 56 miljarder SEK.

http://www.stenabulk.com

Nordkapp Enduro 760 är en helt ny båt från norska Nordkapp Boats. Det är en stor mittkonsolbåt med en kabin med plats för upp till tio personer. Båten är särskilt anpassad till aktiva familjer som vill kombinera bad, solande, vattensport och fiske.

Båten är utrustad med smarta detaljer som kapell, pentry, ankarvinsch, kartplotter, bogpropeller, radio/CD med mera. Skrovet är detsamma som i Nordkapp Noblesse 760.

Längd 7,6 m. Bredd 2,55 m. Motor 200–2×200 hk. Två kojplatser.

Länk: www.nordkapp.no

Svenska Paragon 31 blev enda svenska vinnare på London Boat Show när vinnarna den fjärde “Motor Boat of the Year” (MBoTY) presenterades för VIP:ar och marinindustrins representanter igår kväll. Paragon 31 vann i klassen “Wheelhouse & Walkaround”.

Det är marinelektroniktillverkaren Garmin som för andra året sponsrar den här utnämningen och ceremonin, som hålls på den nu pågående båtmässan i London. Hela 56 båtar var anmälda till årets utmärkelser. Tio av dessa utsågs till vinnare i respektive kategorier.

Svenska Nord West Yachts har tidigare haft stora framgångar i den här tävlingen. De vann sin klass ett par år i rad innan reglerna ändrades så att även de inhemska tillverkarna fick större chans att hämta hem priser.

Här är alla vinnarna i respektive kategorier. Utnämningarna görs i samarbete mellan båttidningarna Motor Boat & Yachting och Motor Boats Monthly.
The evening’s winners were:

RIBs & Sportsboats
Winner – Zodiac N-ZO
Highly Commended – Goldfish 29 RIB

Wheelhouse & Walkaround
Winner – Paragon 31
Highly Commended – Marino APB 27

Trawlers and Aft Cabins
Winner – Bénéteau Swift Trawler 34
Highly Commended – Marex 370

Traditional and Retro
Winner – Nordic Cruiser
Highly Commended – Oyster OM43

Steel and Inland
Winner – Linssen 25.9

Sportscruiser below 45ft
Winner – Sessa C38
Highly Commended – Cranchi Endurance 33

Sportscruiser above 45ft
Winner – Princess V62
Highly Commended – Sessa C68

Flybridge below 55ft
Winner – Azimut 53

Flybridges over 55ft
Winner – Fairline Squadron 65

Custom Yachts over 70ft
Winner – Mochi Long Range 23
Highly Commended – Ferretti 840 Altura

Dessutom delades två specialpriser ut. Garmin Outstanding Service Award gick till företaget Sealine South och den engelska båtbyggaren Sunseeker International mottog juryns specialpris till någon som åstadkommit något alledeles särskilt för marinindustrin.

Microdiving heter ett helt nytt koncept som ger båtägare nya möjligheter att underhålla och kolla sin båt även under vattenlinjen. Med den här metoden blir det enkelt att kolla eller byta propeller, hålla båtbotten ren från snäckor och inspektera eventuella skador. För dem som har båten i varmare vatten innebär Microdiving att de kan låta båten ligga i längre perioder.

Systemet kallas Mini B Microdive och uppfanns av Rob Hart, en mycket erfaren dykinstruktör med över 6 500 dyk och 109 hela dagar under vatten bakom sig. Han uppfann systemet speciellt för alla älskare av scubadykning, men även båtägare och andra intresserade kan dra nytta av Microdiving. Jämfört med flera internationella båtcertifikat (till exempel Yachtmaster och VHF) är Microdiving relativt enkelt att uppnå.

Utrustningen kostar från cirka 5 000 kr.

Länk: www.microdive.com

Efter att ha introducerat 14 nya modeller under ett år har välkända Sea Ray introducerat ytterligare en nyhet: den helt nya 450 Sundancer. Den innehåller många moderna finesser som till exempel Axius framdrivningssystem med joystick, glasfiberhardtop med avtagbart soltak, cockpit med grill och TV och ett komplett “media rum” i kabinen.

Sea Ray säger själva att den här båten har alla fördelar för alla sorters väder. Den har gott om utrymmen ombord och är mycket välutrustad vad gäller framdrivningen och manövrering. Bland finesserna finns SmartCraft VesselView display, Axius eller Zeus joystick kontroll, Skyhook positioneringssystem, dubbla dieslar med Zeus pod med antingen QSB 380 hk eller QSB 480 hk.

Enligt Sea Ray håller materialen i inredningen högsta kvalitet. Exakt vad det innebär för en USA-båt jämfört med en skandinavisk båt bör vi först se för att kunna förstå, men båten har gott om mjuka sittplatser med läderklädsel.

I mediarummet finns en stor Sonystereo med iPod dockningsstation, CD-spelare, Sirius satellitmottagare, förstärkare, subwoofer, MP3-anslutning, DVDspelare, en 32 tums TV och mycket mer.

Tekniska fakta Sea Ray 450 Sundancer
Längd ö a: 13.85 m
Bredd: 4.01 m
Djupgående (Sterndrive Down): 97 cm
Djupgående (Sterndrive Zeus): 117 cm
Vikt torr: 12 340 kg
Bränsletank: 1 106 L
Vattentank: 265 L
Hålltank: 159 L
Länk: www.searay.com

Svenska Rupert Marine har fått så stark efterfrågan på sin nya 32-fotare att företaget ska börja provkörningarna av den nya båtmodellen redan i vinter. “Intresset för Ruptech 32 har varit över förväntan och redan nu är fler än 10 båtar beställda”, skriver Rupert Marine i ett nyhetsmail.

Den första provkörningen av skrovet till Ruptech 32 kommer att ske under vintern. Samtidigt jobbar företaget vidare med den första kompletta prototypen, som ska vara sjöklar under försommaren. Serieproduktionen ska vara i full gång till hösten 2010.

Ruptech 32 heter en helt ny och exklusiv bruksbåt som är utvecklad av Rupert Marine, en av de ledande tillverkarna av skräddarsydda RIB-båtar för professionellt och privat bruk.

Ruptech 32 är utvecklad för att användas i alla väder året runt och har ett högeffektivt skrov med luftsmord stegbotten av Ocke Mannerfelts välkända design med rötter i offshore racing. Den avancerade designen och konstruktionen kombinerat med modern tillverkningsteknik garanterar hög prestanda, bra bränsleekonomi och goda sjöegenskaper.

I huvudkabinen finns den inre styrplatsen med en ergonomiskt optimal förarmiljö med fjädrande stolar.

Ruptech 32 är signerad Mannerfelt Design Team, som 2009 fick det prestigefyllda designpriset ”RED DOT, Best of the Best”. Mannerfelts båtar har vunnit totalt 14 världsmästerskap i offshore racing.

I designteamet ingår Ocke Mannerfelt med 30 års erfarenhet av avancerad båtdesign och Ted Mannerfelt med tio års erfarenhet som bildesigner för bland annat Jaguar och Lotus i England.

Skrov, däck och överbyggnad tillverkas med modern och miljövänlig vakuuminjiceringsteknik med multiaxiella glasfibervävar, vinylester och ISO polyester samt förstärkningar i kolfiber och kevlar.

Sandwichkonstruktionerna är gjorda med Divinycell som kärnmaterial. Skrovet byggs i enkellaminat för att uppnå hög slag- och slitstyrka vid oöm användning.

Däck och överbyggnad byggs i en mycket lätt och stark sandwichkonstruktion som ger båten en låg tyngdpunkt och därmed bidrar till mycket goda sjöegenskaper. Den integrerade fendern längs hela fribordet är gjuten i ett stycke i en mycket slitstark polyuretan med en skumkärna med slutna celler.

Länk: www.ruptechmarine.com

Med IPS-systemet så har Volvo Penta revolutionerat marknaden för traditionella inombordsinstallationer. Fem år efter lanseringen finns idag redan över 10.000 IPS-enheter på marknaden. Nu breddas IPS-programmet ytterligare. Med nya och större drivenheter kopplade till 13-litersmotorn lanserar Volvo Penta i år ytterligare två effektklasser, IPS1050 och IPS1200.

Volvo Pentas banbrytande IPS-system skapade 2005 ett helt nytt marint marknadssegment, sk pod-installationer. Med framåtriktade och effektiva propellrar är IPS-systemet idag den oomstridde marknadsledaren inom pod-installationer – som till stora delar har ersatt båtbranschens traditionella inombordsinstallationer med rak axel.

Det första steget av IPS-systemet baserades på Volvo Pentas 4- och 6-liters dieselmotorer. Förra året lanseras två nya effektklasser med större drivenheter baserade på Volvos 11-litersmotorer.

I år lanserar Volvo Penta ett tredje steg baserade på Volvokoncernens 13-litersmotor. De två nya IPS-drivpaketen genererar motsvarande 1.050 respektive 1.200 hästkrafter, jämfört med konventionell inombordsinstallation, vilket innebär att Volvo Penta nu kan erbjuda IPS-systemet för båtar ända upp till 100+ fot.

Kraftfullare drivenheter
Större motorer med högre effekter och högre vridmoment ställer stora krav på drivenheterna. Till IPS1050 och IPS1200 har Volvo Penta därför utvecklat en större och ännu kraftfullare IPS-drivenhet samt en helt ny serie propellrar.

Den större drivenheten har med sig alla de fördelar och egenskaper som gjort det ursprungliga IPS-systemet så framgångsrikt.

Undervattenskropp och propellrar har utvecklats med hjälp av mycket avancerade datormodeller tillsammans med omfattande provning i kavitationstunnel och test i båt. Resultatet är ett integrerat system för framdrivning med mycket hög effektivitet.

Renare och tystare
Den högre effektiviteten ger IPS1050 och IPS1200 bättre prestanda i kombination med lägre bränsleförbrukning och – inte minst – lägre totala emissioner. Komforten med sänkt ljud och vibrationer är dessutom påtagligt bättre i IPS-båtar jämfört med båtar som har rak axel.

Hela fartområdet för IPS1050 och IPS1200, från cirka 28 till 40 knop, täcker Volvo Penta med sju högeffektiva propellerpaket som finns tillgängliga som standardprodukter, vilket innebär väsentliga fördelar för såväl båtbyggare som slutkund.
13-litersmotor

Motorn för de nya effektklasserna är Volvo Pentas tvåstegsladdade 13-litersmotor, D13, på 800 resp 900 hästkrafter. 13-litersmotorn är utvecklad och designad med hjälp av toppmodern dieselmotorteknologi.

D13 har utrustats med ny, tvåstegs, turboteknik. Första steget är en twin entry-turbo som ger pulsladdning – kraften i varje avgaspuls ger laddtryck – vilket ger mycket högt vridmoment från låga varvtal. Vid högre varvtal går en andra turbo in så att motorn behåller kraften även på höga varvtal.

Det nya Volvo Pentautvecklade motorstyrningssystemet EMS 2 reglerar bränsleinsprutningen 100 gånger per sekund. Systemet styr injektorerna, en per cylinder, som arbetar med ett tryck på hela 2000 bar och finfördelar bränslet för optimal förbränning.

De totala emissionerna uppfyller med råge EU RCD och amerikanska EPA steg 2. De är till och med i linje med de mycket skarpa EPA steg 3, som träder i kraft först år 2012.

Från 35 till 100+ fot
IPS-systemet erbjuds som dubbel-, trippel eller kvadrupelinstallation. Det innebär att IPS-systemet täcker in båtar från storleksklassen 35 fot ända upp till drygt 100 fot.

För båtföraren innebär det ingen skillnad om båten drivs med två, tre eller fyra IPS-system. Gas och växling sker med ett vanligt dubbelreglage. Inga ytterligare reglage behövs.

IPS-enheterna är kompakta vilket möjliggör helt nya och djärva designlösningar för båtarna. Ombordplatsen blir mycket större samtidigt som båtbyggarnas installationstider reduceras med 50% och i en del fall ännu mer.

De nya IPS1050 och IPS1200 kommer att finnas tillgängliga på marknaden från och med hösten 2010.

Tekniska data
Modellbeteckning IPS1050 IPS1200
Cylindervolym 12.8 liter 12.8 liter
Motortyp Rak 6-cylindrig Rak 6-cylindrig
Vevaxeleffekt
vid 2300 v/min 800 hk (588 kW) 900 hk (662 kW)
Turbosystem Tvåstegs turboladdning Tvåstegs turboladdning
Emissioner Satisfies EU RCD and US EPA Tier 2 Satisfies EU RCD and US EPA Tier 2

Fartområde: Ca 28 till 40 knop.

Med Volvo Pentas IPS-system får kunden tillgång till flera smarta tillbehör som gör båtlivet enklare, säkrare och miljövänligare.

Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC (Electronic Vessel Control) ) är ett CAN-bussbaserat nätverk som integrerar motor, transmission och reglage med instrument och displayer samt smarta funktioner ombord på båten – exempelvis färddator och manövrering med joystick.

Med hjälp av den elektroniska plattformen kan Volvo Penta erbjuda båtägaren olika former av tillbehörspaket som förenklar livet ombord.

Ett av dessa tillbehör är den fantastiska joysticken som blivit en av senare års mest uppskattade produkter i båtvärlden. Joysticken är dröm för alla som oroar sig för att lägga till med båten i trånga hamnar. Med hjälp av joysticken blir det hur enkelt som helst att manövrera båten – även i situationer som annars brukar upplevas stressande. Det finns möjlighet att installera upp till fyra joystickar ombord, vilket ytterligare förenklar manövreringen av båten.

Nästa stora tillbehörssuccé från Volvo Penta är Dynamic Positioning System, som hjälper föraren att behålla båtens nuvarande position med bara en knapptryckning. En mycket praktisk funktion exempelvis när föraren väntar vid sjömacken eller vid broöppningar. Dynamic Positioning System styrs av en speciell programvara integrerad i Volvo Pentas elektroniska plattform. En antenn med GPS-mottagare förser systemet med exakt positionsinformation och programvaran styr med hjälp av denna information motorernas varvtal, växellägen samt styrningen av drivenheterna.

Volvo Pentas nya 7-tums färgdisplay är ett verkligt informationscenter för båten. Displayen kan visa motordata från upp till tre motorer, ge färddatorinformation samt information från olika givare, exempelvis rodervinkel, vattentemperatur och färskvattentank. Displayen har också en videoingång. Båtägaren kan installera kamera i motorrummet, i aktern eller någon annanstans på båten. Intuitiv navigation och funktionen ”My View” gör det mycket enkelt att göra egna inställningar.

Sport fish-mode
Volvo Penta IPS har individuellt styrbara drivenheter som manövreras elektriskt. Med tillbehöret ”Sport fish mode” riktas drivenheterna maximalt utåt. När föraren kör ena motorn fram och andra back blir vridkraften mångdubbelt större än om propellrarna riktas bakåt. Föraren kan manövrera och svänga en båt på över 40 fot och 10 ton som om den vore en liten jolle

Lågfartsfunktionen
Lågfartsfunktionen är en slirkoppling som halverar båtens fart vid tomgång, från cirka sex knop till tre knop. Funktionen är helt integrerad i de vanliga reglagen, föraren behöver inte använda några extra reglage eller knappar för att kunna köra båten riktigt sakta. Lågfartsfunktionen är standard på de större versionerna av IPS-programmet.