Regeringen har beslutat tillåta Markbygden Vind AB att anlägga och driva upp till 1 101 vindkraftverk med en totalhöjd på högst 200 meter inom Markbygdenområdet i Piteå kommun. Fullt utbyggt kommer vindkraftverken att producera upp till 12 TWh el årligen, vilket är fyra gånger mer än dagens svenska vindkraftproduktion och motsvarar vad två kärnkraftreaktorer i Ringhals (R1+R2) i genomsnitt producerat under perioden 2005-2008.
– Markbygden-projektet är utan motstycke det största vindkraftsprojektet som planeras i Sverige. När det förverkligas kan tillskottet av förnybar el komma att motsvara vad två miljoner villahushåll använder till hushållsel i Sverige årligen (ej eluppvärmning), säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.
– Regeringen för en mycket medveten politik för att öka andelen förnybar el i Sverige. Vindkraften har en nyckelroll i detta arbete. Idag produceras tre gånger så mycket vindkraftel i Sverige jämfört med när regeringen tillträdde och kurvan för tillväxt pekar uppåt. Det är därför mycket glädjande att regeringen nu kan bevilja tillstånd till Markbygden. Ett projekt som också har ett starkt politiskt stöd lokalt, säger Andreas Carlgren.
Beslutet är förenat med de villkor som behövs för att skydda människors hälsa och miljön samt rennäringens och försvarets intressen.
Överväganden och villkor
Rennäringen
Med föreskrivet villkor bedömer regeringen att rennäringen i de områden som bedömts vara av riksintresse inte kommer att påtagligt försvåras och att hinder för tillåtlighet därmed inte föreligger. Nästan hela vindkraftsområdet utgör vinterbetesmarker för framförallt Östra Kikkejaure sameby. Cirka en fjärdedel av samebyns totala vinterbetesmarker ingår i vindkraftsområdet men endast en mycket begränsad del berörs av områden som bedömts vara av riksintresse för rennäringen.
Villkor
– Den närmare placeringen och utformningen av vindkraftverk och vägar ska, i samråd med länsstyrelsen och berörda samebyar, ske så att påverkan på rennäringens bedrivande så långt möjligt begränsas.
– Bolaget ska vidta åtgärder i syfte att kompensera för det intrång som verksamheten förorsakar rennäringen i utredningsområdet och omkringliggande områden.
– Bolaget ska, i samråd med länsstyrelsen och berörda samebyar, upprätta ett program för och utföra undersökningar av vindkraftsanläggningens påverkan på rennäringens bedrivande. Undersökningarna, som ska bekostas av bolaget, ska avse påverkan under byggnads- och anläggningsarbetena och under driften i jämförelse med förhållandena innan uppförandet. Programmet ska godkännas av länsstyrelsen. Byggnads- och anläggningsarbetena får inte påbörjas innan länsstyrelsen godkänt programmet.
Naturvärden
Projektet har inte bedömts påverka miljön i Natura 2000-områdena på ett betydande sätt och tillstånd krävs därför inte enligt Natura 2000-bestämmelserna. Bolaget har åtagit sig att undanta Natura 2000-områden, naturreservat, biotopskydd och våtmarker av klass 1 och 2 från placering av vindkraftverk. Inget område har bedömts vara av riksintresse för naturvården, kultur¬miljövården eller friluftslivet. Regeringen förutsätter att lokaliseringen av verken och vägarna sker så att påverkan på naturvärdena i området så långt möjligt begränsas.
Villkor
– Den närmare placeringen och utformningen av vindkraftverk och vägar ska, i samråd med länsstyrelsen och Piteå kommun, ske så att påverkan på naturvärdena så långt möjligt begränsas.
– Bolaget ska i samråd med länsstyrelsen och Piteå kommun upprätta ett program för och utföra undersökningar av vindkraftsanläggningens påverkan på flora och fauna, i synnerhet fåglar. Undersökningarna, som ska bekostas av bolaget, ska avse påverkan under byggnads- och anläggnings¬arbetena och under driften i jämförelse med förhållandena innan uppfö¬randet. Programmet ska godkännas av länsstyrelsen.
– Byggnads- och anläggningsarbetena får inte påbörjas innan länsstyrelsen godkänt programmet.
Försvaret
Regeringen bedömer att försvarsintresset inte innebär ett hinder för vindkraftsetableringen i stort. Varje enskilt vindkraftverks exakta placering och utformning inom utredningsområdet ska vara godkänd av Försvarsmakten innan byggnads- och anläggningsarbetet för verket påbörjas.
Fortsatt hantering
– Efter regeringens beslut återlämnas ärendet till miljöprövningsdelegationen som ska besluta om det närmare innehållet i tillståndet och, utöver de villkor som regeringen har föreskrivit, vilka villkor som ska gälla för tillståndet.
– De byggnads- och anläggningsåtgärder som krävs för verksamheten ska ha vidtagits senast den 31 december 2021.
– Tillåtligheten gäller i 30 år från den dag bolaget anmäler till länsstyrel¬sen att verksamheten eller del av denna tagits i drift.
– Vindkraftsområdet är totalt cirka 450 km2 stort men den faktiska markyta som kommer att tas i anspråk utgör endast cirka 15 km2, dvs. cirka 3,3 %, inberäknat uppställningsytor, nya vägar och ytor för nya kraftledningar.
Många båtägare har problem med att få skrovet riktigt rent innan man ska vaxa. Det kan vara vinterns ingrodda smuts, sotränder eller missfärgning från aluminiumlister som är svårt att få bort.
Nu lanserar Turtle Wax ett mycket effektivt och högkoncentrerat rengöringsmedel för alla typer av plastytor. Den löser sot, fett, olja och annan smuts. Normal dosering är 1 dl till 5 liter vatten. Vid svårt smutsade ytor kan dosen ökas till 3 dl till 5 liter vatten.
Turtle Wash & Shine innehåller också Carnaubavax som ger glans åt den tvättade ytan.
– Vi är mycket nöjda med denna produkt. Vi har lyckats få fram en riktigt bra rengörare som samtidigt är skonsam mot akrylrutor och tätningar, säger produktchef Joakim Stenling.
Produkten är Svanen-märkt och också godkänd av Kemikaliesvepet.
Cirkapriset i butik är kr 89:- inkl moms.
Det är ett riktigt garagefynd som ställs ut inom ramen för Classic Boat show på Allt för sjön i år. En Coronet 16 Hardtop Convertible 1958 i ett helt fantastiskt originalskick och med en Evinrude V4 Starflite 1958 originalmonterad på akterspegeln. – Båtar i detta otroligt fina skick är varje båtentusiasts dröm att hitta och med denna unika Coronet har den svenska veteranbåtsflottan fått ett värdefullt tillskott säger veteranbåtsprofilen Anders Vaerneus på Museihuset.
Det är Coronet Yacht Clubs ordförande Bengt Wåhlin som i sökandet efter den äldsta Coroneten funnit denna otroligt fina båt i ett garage i Indiana USA och lagom till årets Allt för Sjön lyckats få hem denna raritet till Sverige.
Båten har endast en ägare tidigare och all utrustning och inredning är intakt sedan 1958. Inget har ändrats eller renoverats. Full dokumentation finns på båten som de senaste 35 åren stått i ett garage på en gul amerikansk trailer, även den från 1958.
Se denna raritet, detta tidsdokument i Coronet Yacht Clubs monter C 23:30.
www.coronet.nu
Sebago har tagit fram en serie nya marina jackor i glada färger. Windward Jacket (bilden) är en ny herrjacka som finns i färgerna Navy, Yellow, Green, Royal, White, Red, Black och Orange. Jackan är av polyester och har nätfoder. Finns i storlekarna S – XXXL, priset ca 1495:-
Sebago Wayfarer Raincoat
Smidig och tålig regnjacka i 100% Polyuretan med svetsade sömmar. Finns i färgerna Navy, Sailwhite, Red och Yellow. Finns i damstorlekarna 34 – 44, ca pris 895:-
www.trendmark.se
Utmärkelsen Best of The Year från tidskriften Motor Boating och NMMA:s hedervärda omnämnande utgör de senaste tilläggen till den redan långa listan över utmärkelser till ledande företag inom marin elektronik.
Simrad Yachting, marknadsledande inom marin elektronik för fritidsbåtar, har fått ytterligare ett antal utmärkelser för produktutveckling. Simrads bredbandsradar BR24 har tilldelats Motor Boating Magazines utmärkelse Best of the Year och flerfunktionsskärmen NSE12 har fått ett hedervärt omnämnande i kategorin konsumentelektronik vid årets internationella båtmässa i Miami.
“Vi känner oss stolta över att två Simrad-produkter tilldelats utmärkelser för teknisk utveckling samma vecka,” säger Leif Ottosson, ordförande och VD för Navico. “Dessa överväldigande utmärkelser och omnämnanden som både Simrad och våra varumärken Lowrance® och B&G® fortsätter att få vittnar om vårt åtagande att utveckla banbrytande och marknadsledande elektronik, som ger både ett säkrare och behagligare båtliv. Vi är stolta över vår produktutveckling och hoppas kunna fortsätta vara banbrytare på den marina marknaden. Vi vill också tacka industrin för denna fortsatta uppmuntran av våra ansträngningar och insatser.”
Vinnarna av Motor Boating Magazines utmärkelse Best of the Year är en e xklusiv grupp elektronik, båtar, motorer och utrustning, som man valt ut för produktens bidrag till ett bättre, säkrare, renare och roligare båtliv. Motor Boating Magazines utmärkelser är ytterligare en utmärkelse i den långa rad utmärkelser som fram till idag tilldelats BR24, däribland NMEA:s “Technology Award” 2009, NMMA:s “Innovation Award” 2009 och Sail Magazines “Freeman K” 2009. Pittman-utmärkelsen, EDN:s utmärkelse för bästa RF-applikation 2009 och det särskilda omnämnandet i kategorin marinelektronik vid DAME-utmärkelsen på branschmässan METS (Marine Equipment Trade Show).
Världens första radomantenn som arbetar med den s k FMCW-tekniken, frekvensmodulerad kontinuerlig våg, avsedd för fritidsfartyg, BR24, finns nu hos Simrad, Lowrance, B&G och Northstar och representerar nästa radargeneration vad gäller säkerhet, prisvärdhet och enkelhet. Genom en kombination av enkel installation, valfrihet vid val av monteringsplats för antennen, en räckvidd på hela 24 nm och låg effekt har bredbandsradarn BR24 redan blivit det självklara valet för gång på kustnära vatten och inomskärs.
I det program för produktutveckling som organiseras av NMMA (National Marine Manufacturers Association, USA) och bedöms av organisationen BWI (internationella båtskribenter), väljer man ut produkter som bäst uppfyller kriterierna “nyutvecklade produkter som urskiljer sig från produkter som redan finns på marknaden, som gynnar den marina industrin och/eller dess kunder, är praktiska och prisvärda”.
Simrad NSE12 har nu ha tilldelats utmärkelsen Honourable Mention och kan med fog sägas vara den mest integrerade och avancerade flerfunktionsskärm som någonsin utvecklats för marin navigering, sportfiske och kommunikation. NSE är det första systemet med fullständig autopilotkontroll och avsedd för nätverk, vilket innebär att den kan användas tillsammans med sådana kraftiga enheter som t ex vår bredbandsradar, bredbandsekolodet BSM-1, Lowrance panoramaekolodsmodul StructureScan? och BEP:s digitala omkopplare CZone.
NSE12 har Simrads stora, mycket skarpa skärmfönster SunViewTM, med lysdioder med låg effekt i bakgrundsbelysningen och ett smart, nytt menystyrt program som gör livet lekande lätt både för novisen och den erfarne sjömannen.
Simrad är ett av de äldsta varumärkena inom marinelektronik. Simrad grundades för över 60 år sen med att tillverka radio telefoner för Norska fiskebåtar, detta la grunden till ryktet att Simrad tillverkar hållbar och högpresterande utrustning som står sig än idag. Som en av varumärkena i Navico gruppen, Simrads produktserie innefattar integrerade navigationssytem, autopiloter, VHF radio, istrument och säkerhets utrustning för den marina marknaden.
www.simrad-yachting.se
Garmin presenterar nu AIS 300, en AIS mottagare som tar emot AIS signaler från andra fartyg med både Class A och Class B AIS system. AIS 300 är NMEA 2000 certifierad, vilket gör installation och integrering i befintligt Garminsystem ombord enkelt. Garmin är den första tillverkaren att erbjuda marknaden en AIS mottagare med NMEA 2000 interface.
För att säkerställa att ingen viktig information går förlorad tar AIS 300 emot både Class A och Class B signaler samtidigt. En integrerad passiv splitter eliminerar behovet av två VHF antenner, vilket sparar plats i masten eller på targabågen samt underlättar installation. Denna funktion säkerställer att all VHF och AIS kommunikation tas emot med minimal störning.
AIS 300 är NMEA 2000 certifierad och kan enkelt anslutas till ett befintligt Garminsystem ombord. Utöver NMEA 2000 kan AIS 300 även kommunicera via NMEA 0183 med valbar hastighet, vilket gör att den även går att ansluta till äldre AIS kompatibla enheter. Med AIS 300 kan sjökortsplottern visa och ge detaljerad information som fartygsidentifiering, position, kurs och fart från fartyg utrustade med en AIS sändare inom räckvidd (VHF). Användaren kan se alla AIS mål inom räckhåll direkt i sjökortet på sin plotter. När AIS 300 är integrerad tillsammans med en Garmin sjökortsplotter och VHF radio via NMEA 2000 kan DSC meddelanden inledas till AIS mål direkt från sjökortsplottern, genom att välja ”call with radio” funktionen. Användaren kan också aktivera AIS målet, vilket ritar ut en vektorlinje i fartygets färdriktning som indikerar fart och kursförändringar tydligt.
AIS 300 kommer finnas tillgänglig i maj månad till ett rekommenderat cirkapris av 3 995 kronor.
Håkan Frisingers stiftelse för transportmedelsforskning utdelar idag, den 3 mars, sitt stipendium för 2009 till professor Magnus Skoglundh vid Chalmers tekniska högskola. Stipendiet, som är på 250 000 kronor, får Magnus Skoglundh för sin framgångsrika forskning inom området emissionskatalys.
Magnus Skoglundh är professor i katalys och en nyckelperson i Chalmers mycket framgångsrika forskning inom emissionskatalys. Han är föreståndare för Kompetenscentrum Katalys (KCK), ett av Europas främsta centra för forskning kring avgasrening. KCK inriktar sig mot grundläggande forskning som syftar till att bygga upp kunskap och förståelse för viktiga fenomen, vilket starkt har bidragit till att svenska personbilar och tunga fordon ligger mycket långt framme när det gäller emissionskontroll.
Magnus Skoglundh har även spelat en stor roll för att förse svensk industri med välutbildade ingenjörer och forskare inom katalysområdet och har handlett över 30 doktorander och ett 40-tal civilingenjörers examensarbeten. En betydande andel av dessa är nu verksamma inom fordonsindustrin.
Nominering till mottagare av Frisingerstipendiet görs av Chalmers tekniska högskola enligt en överenskommelse mellan Chalmers och Volvos Forsknings- och Utbildningsstiftelser (VREF). Beslut om stipendiet fattas av VREF:s styrelse.
Priset delades ut av Håkan Frisingers stiftelse vid en prisceremoni som ägde rum hos AB Volvo den 3 mars 2010. Håkan Frisinger var vd för Volvo 1983–1987 och styrelseordförande 1997-1999.
Lars Hässler är segelveteran med lång erfarenhet av havssegling, men också av färder på Europas inre vattenvägar – kanalerna. Europas kanalsystem är väl utbyggt och ger upplevelser av ett annat slag än de vanliga turistresemålen.
Med båt genom Europas kanaler är en kombinerad reseberättelse och seglingsbeskrivning där personliga reflektioner blandas med matnyttig information. Den är praktiskt inriktad och ger en mängd tips till den som vill besöka Europa genom att leva kanalliv.
Lars Hässler berättar medryckande om livet ombord på S/Y Jennifer och om de många historiska platser de passerar. På färden genom Europa gör S/Y Jennifer strandhugg i metropoler och gastronomiska centrum. På vindlande floder och kanaler når man också de små byarnas charm.
www.norstedts.se
På Vildmarksmässan är det Sverigepremiär för Klymits Kinetic Vest. Västen använder sig av en unik isoleringsteknik bestående av argon, en ädelgas som är 100% miljövänlig. Förutom att västens isoleringsförmåga kan regleras under användning, behåller den alltid sin förmåga och ger dessutom plagget en lättare bärvikt.
GEAR utökar sitt sortiment med innovatörvarumärket Klymit. På Vildmarksmässan lanseras i Sverige Kinetic Vest, en helt ny serie västar med en unik isoleringsteknik – NobleTek. NobleTek-tekniken innebär att västarna tillverkas med skiktlager där mellanrummen vid behov fylls på med ädelgas. Ädelgasen fungerar som isolering; önskad isolering fylls på med den medföljande gaskapseln genom en diskret ventil i fickan. Mängden isolering kan sedan regleras genom en vridknapp på västens framsida.
Till skillnad från syntetiska och naturliga isoleringar som tappar sin kapacitet upp till 40% under det första året, kommer isoleringen i Klymits produkter alltid behålla sin förmåga att isolera. Andra isoleringsmaterial blir dessutom 3-4 gånger kallare när de blir våta medan kan du dränka Klymits västar utan att isoleringen förlorar värme – gasen blir inte blöt.
Ädelgasen som används, argon, är mycket lättare än tyg och fibrer vilket innebär en lättare bärvikt. Argon är flamsäker och helt miljövänlig: den utvinns ur samma luft vi andas och kapslarna är dessutom helt återvinningsbara.
Med varje väst medföljer en Klymit Klymitizer (påfyllningsmunstycke), 3 refill Klymit HotShot-gasbehållare plus en packpåse.
4 Kinetic Vests-modeller för olika användningsområden:
• Double Diamond (svart) – skräddarsydd med 4-vägs stretch för bästa passform, utformad för snösporter och andra fritidsaktiviteter
• Khameleon (gul) – för jakt och andra sporter där kamouflage och tystnad betyder allt
• Red Rock (röd) – marknadens minsta bärvikt på en isoleringsväst, för klättring
• Amphibian (blå) – utformad för att stänga ute vatten och hålla inne värme, för forsränning, kajakpaddling och andra vattensporter
Passa på att ställa frågor direkt till Klymits grundare, Nate Alder, i vår monter A38:21 under mässan.
www.klymit.se
CatMarina visar koncept och ritningar för en helt ny typ av husbåt på Allt för sjön, som öppnar på fredag. Företaget konstruerar och tillverkar körbara flytande villor på katamaranskrov – allt med hög kvalité. Med CatMarina husbåtar kan du på ett fantastiskt sätt njuta av både fritidsboendet och rörelsefriheten till havs på samma gång. Här kombineras komfortabelt boende med enkelheten att röra sig på vattnet. Du kan bokstavligen förändra och bestämma var och när du vill spendera din tid i naturen. Till inredningen används genomgående material och möbler av hög kvalitet. Bekvämlighet och öppna ytor har varit utgångspunkten vid designen.
Husbåten manövreras från styrpulpeten inomhus alternativt med fjärrstyrd autopilot från soldäcket på taket. Två st utombordare på 40 hästkrafter/st ser till att marschfarten håller sig runt 6-8 knop.
Du kan fiska, äta, bada bastu och njuta av kvällssolen tillsammans med släkt och vänner. I det hemtrevliga köket tillagas läckra måltider även för större sällskap. Du kan enkelt förflytta dig till en ny plats – samtidigt som du har alla moderna bekvämligheter till ditt förfogande.
Bland CatMarinas produkter finns fem olika modeller av husbåtar, med eller utan bastu, samt två modeller av flytande bastur. Tack vare katamaranskrovet är husbåten stabil och säker.
Den flytande bastun tillför helt nya dimensioner till bastu-upplevelsen. Bada bastu vid din egen strand eller ta en tur ut i den vackra skärgården och njut av bastun vid ditt eget smultronställe. Möjligheterna är oändliga.
Catmarina husbåtarna är till strukturen osänkbara och därmed säkra. Husbåtar är CE godkända och de framförs som en båt och behöver därmed inget bygglov. Alla Catmarinas produkter har två års garanti.
Catmarina ger dig chansen att bo och röra dig fritt på vattnet, njuta av spektakulära sevärdheter och kasta ankar i naturnära hamnar. Passa på och njut av de oändliga vyer som vår skärgård har att erbjuda.
Husbåten visas på Allt för sjön i Älvsjö den 5 – 14 mars 2010 i monter A01:02.
www.ccmarinutveckling.se
www.catmarina.se
Nu lanserar Calix ett eget landströmsystem som är en svensk produkt och all utveckling och produktion sker i Eskilstuna. Calix landströmsystem är ett säkert, enkelt, flexibelt och godkänt system att själv montera in i båten utan behov av behörig installatör. Idag görs ofta denna Calix installation direkt vid produktionen av båten hos ledande båt tillverkare. Calix system är mycket enkelt att använda genom fasta och täta kabelanslutningar.
Ett system omfattar en elcentral som finns i flera olika versioner med säkringar och personskyddsautomat (jordfelsbrytare) för att minimera risk för elektriskchock samt brand om det skulle uppstå fel i system/apparater anslutna till landströmsystemet.
Calix elcentraler har även som standard en galvanisk isolator inbyggd för att förhindra galvaniska strömmar. Denna isolator skyddar mot låga spänningsskillnader mellan sjö/havsvatten och skyddsjord (Galvaniska strömmar kan resultera i korrosion på drev, propellrar och andra metaller som är i kontakt med sjö/havsvatten). Ska man vara 100 % säker för att undvika galvanisk korrosion bör man även installera en isolationstransformator som är extra viktigt och krav på båtar byggda i aluminium. Den totala strömförbrukningen är begränsad till maximalt 16 Ampere på hela systemet.
Kabelsystemet som är ett ”plug and play” system gör att det går att kombinera efter olika önskemål, funktioner och ekonomi. Detta betyder att det är enkelt att bygga ut systemet med fler uttag om så önskas eller utöka med extra batteriladdare eller varmvattenberedare. Det finns i olika kabellängder från 0,5m till 12m som sammankopplat ger IP69, dvs betydligt högre krav än obligatoriska IP55 nivån för komponenter monterade utomhus. Detta ger extra säkert system som även kan kombineras med ett säkerhetslås sk. safety-lock som bekräftar att anslutningen är korrekt gjord samt förhindrar att systemet kan lossna vid kraftig sjögång eller storm. Calix system är utvecklat och godkänt för 16 ampere och ledarna av koppar för maximal ledningsförmåga är skyddade av flexibelt och slitstarkt PVC beklätt stålhölje som endast bygger 14mm i diameter. Detta gör att det är mycket enkelt och flexibelt att själv installera i båten. Landströmsintag och landströmskabel för anslutning mellan båt och bryggan finns i flera utföranden och längder.
Calix batteriladdare som är en del av systemet är utvecklade för att klara extremt tuffa klimat och förhållande. Laddarna är utrustade med Calix anslutning för att enkelt och säkert kopplas in i landströmsystemet, är helautomatiska, IP65 klassade och givetvis S-märkta. De finns idag i tre modeller för 12V system, 5A, 7A och 17A. Det går även att ansluta laddare av andra fabrikat till systemet via ett av Calix vägguttag.
Till Calix systemet finns även ett stort utbud av motorvärmare och kupéfläktar. För marina applikationer så används oftast en separat värmare som ansluts till motorn via en cirkulationspump. Ett beprövat system som är bra för de som har båtarna i året runt, rekommendationen i dessa installationer är att alltid installera en isolationstransformator.
Calix har mer än 50 års erfarenhet av att utveckla och producera kabel- och motorvärmarsystem till världens ledande tillverkare av personbilar, lastbilar, bussar, traktorer, entreprenadfordon, marinmotorer, militär- och flygindustrin samt på senare år även framgångsrikt på el och hybridfordon.
Landströmssystem är del av denna verksamhet med flera tusen Calix system levererade till fritidsbåtar och arbetsbåtar runt om vi världen bland annat genom varumärket Ladix.
www.comstedt.se
Geonavs nya G12 multifunktionsdisplayen är den första produkten i Geonavs nya spännande produktlinje. G12 innehåller en mängd exklusiva funktioner inklusive BlueLogic™ användargränssnitt, DualFuel™ kartografi för både Navionics och C-MAP, inbyggt XD ekolod och en imponerande snygg, ergonomisk design.
G12 har ett enkelt och modernt användargränssnitt som kallas BlueLogic™. Färgstark grafik och animering gör G12 enkel att använda och placerar den i en klass för sig. G12 har en ergonomisk kontrollpanel som med hjälp av smarta menyer gör arbetet intuitiv. Kontrollpanelen är belyst vilket gör den lättare att använda i mörker. Del av BlueLogic™ användargränssnitt omfattar Geonavs unika Pane Manager™ och HaloView Rotation™, en funktion som gör att vissa rutor och information kan anpassas efter eget önskemål.
Med branschens mest kraftfulla processor och 2GB höghastighetsminne, uppdaterar G12 alla vyer med kartbild, radar, ekolod, AIS och data på ett ögonblick. UltraClear Display™ ger suverän tydlighet med en glasbunden XGA-skärm och rent teckensnitt. Sebarheten har också förbättras i alla förhållanden från direkt solljus till totalt mörker. G12 är den första multifunktionsdisplayen som kan erbjuda konsumenterna ett val av kartografi från de två ledande tillverkarna av elektroniskasjökort – Navionics® och C-Map by Jeppesen®. Den levereras med attraktiva, inbyggda baskartor från både C-MAP och Navionics och kan kompletteras med mycket detaljerade kartor från deras respektive världsomspännande kartkataloger.
G12 är först i branschen med den enda multifunktionsskärmen i sin klass som har inbyggt ekolod. XD Sonar™ är en dubbelfrekvens, 2kW mottagare (200/50 kHz) som ger exakta resultat på upp till 1000 meters djup. Geonavs systerbolag Humminbirds långvariga erfarenhet av ekolodsteknik gör att G12 med XD Sonar är en produkt av absoluta världsklass. Ett brett urval av givare för alla behov och monteringar finns som tillval. BackTrack Data Recall™ funktionen gör det enkelt att gå tillbaka för att se ekolodhistoria.
Med integrerad waypointlagring, skärmbildsdumpning, ekolodzoom och anpassningsbar färgpalett är XD sonar™ fullt utrustad för fiske och fritid. G12 har också en vattentät anslutning för USB och minneskort med exklusiva QuickConnect™ Data Port i fronten. Bakom en vattentät dörr möjliggörs en snabb USB anslutning för enkel data upp/nerladdning samt två HDSD minneskortplatser för förprogrammerade kartor och waypoint ner/uppladdning. Andra nya Geonav produkter som lanseras är: • GSC 110 Autopilot: bygger på beprövad styrningsteknik för att tillhandahålla tillförlitlig, exakt styrningskontroll med en elegant industridesign och enkelt användargränssnitt. • HD Ethernet Radar: Radarbild på 2D-och 3D-kartor och så många som 20 MARPA mål. • GTX AIS transponder: visar namn, position, kurs, hastighet och annan viktig information på upp till 100 fartyg med denna känsliga transponder.
Pris 59 995 kr.
www.comstedt.se
Efter en lång process med diverse budgivning har Lissabon utvalts som första europeiska hamn i Volvo Ocean Race, som nästa gång startar från Alicante på hösten 2011. Lisasbon, som ligger på Portugals västkust, blir målet efter den delsträcka som går över Atlanten tillbaka till Europa sommaren 2010.
Det är första gången som denna historiskt mycket viktiga hamnstad får spela en roll i världens främsta havskappsegling.
Hela 34 städer har ansökt om att få stå som värdar för någon av hamnarna inför och efter delsträckorna i kommande Volvo Ocean Race enbart i Europa. 15 av dessa genomgick en första gallring och slutligen har några städer valts ut.
– Det känns fantastiskt att en så känd stad som Lissabon nu finns med bland våra stopovers. Staden bjuder på fantastiska seglingsförhållanden som gör att våra in-port race blir extra spännande, säger Volvo Ocean Race VD, Knut Frostad.
– Lisbon är en vacker stad som kan erbjuda mycket till Volvo Ocean Race. Stoppet där kommer säkert att bli något att både se fram emot och minnas.
Portugal är som bekant en av de viktigaste seglingsnationerna. Många av de stora upptäcktsresandena utgick från Portugal när de upptäckte “nya” delar av världen.
Volvo Ocean Race började sin historia som Whitbread Round the World Race redan 1973 och är idag världens främsta havskappsegling. Tävlingen seglas med båttypen Volvo Open 70 av professionella besättningar.
www.volvooceanrace.com
Bilden:
Fr. v. Antonio Costa, borgmästare i Lissabon, Knut Frostad, VD för Officer Volvo Ocean Race, och Joao Lagos, ordförande för Lagos Sports.
N.Z.A. – New Zealand Auckland är ett snabbväxande livsstilsvarumärke med både dam- & herrkollektioner samt modeaccessoarer. Trendmark presenterar nu NZA i både Sverige och Danmark.
Nya Zeelands historia och vackra natur är källan till inspiration för NZA:s design. NZA förkroppsligar äventyret, livsstilen och den dynamiska miljö som Nya Zeeland erbjuder, från fantastiska stränder till hisnande vacker vildmark, svårtillgänglig terräng och alpina utmaningar som alla inbjuder till nya upptäckter.
Under våren smygstartar försäljningen på NK i Stockholm och Melrose & Co i Kungsbacka. Till hösten kommer NZA vara välrepresenterade i livsstilsbutiker över landet.
www.nzanewzealand.com
Sebago har i samarbete med designhuset Colette i Paris tagit fram en kollektion 1946 Limited edition skor. Kollektionerna som finns i en begränsad upplaga kommer att presenteras i utvalda butiker med start i mitten av maj.
Därefter kommer nya begränsade kollektioner av andra skomodeller presenteras i augusti, november och februari.
Först ut i maj är Trend Docksides, ikonen som stått modell för alla seglarskor. Tre olika färgställningar finns att välja bland. De kunder som hänger på låset i maj får chansen till ett par specialdesignade skor som bara finns i ett fåtal exemplar till ett pris på ca 1395:-.
www.trendmark.se
Denna sommar kommer hela den svenska kitesurfingeliten att få tävla om den hedervärda titeln Svensk riksmästare i kitesurfing. Det kommer att ske genom en serie av fyra tävlingar, från premiären i halländska Rågelund, via Haga Park på Öland, via Landskrona, till finalen i Falkenberg.
Kitesurfing är segling med en styrbar drake. Med hjälp av den kan man driva en kitebräda (ser ut som en wakeboard), en surfingbräda eller diverse mer specialiserade racingbrädor. Det finns flera sätt att tävla på. Man kan till exempel tävla i vågor genom att ta vågorna bäst, coures racing genom att segla snabbast runt en bana, eller freestyle genom göra avancerade trick. Tävlingsmomenten i Sweden Kite Tour kommer att vara freestyle, course racing samt samt några moment av uppvisningskaraktär.
– Målet med Sweden Kite Tour är dels att samla alla kitesurfingtalanger på ett ställe och tävla om vem som är bäst i Sverige. Men inte bara det, vi vill också skapa ett roligt och underhållande event för att visa nyfikna vilken fantastisk sport kitesurfing är. Därför kommer det att finnas chanser att prova på att flyga en kite, testa de senaste prylarna och samtidigt insupa en skön strandstämning, berättar Anton Liljegren, initiativtagare till Sweden Kite Tour.
Det första eventet går av stapeln under helgen den 8-9 maj i Rågelund som ligger mellan Varberg och Kungsbacka. Nästa tävling sker helgen den 5-6 juni i Haga park på Öland. Under Landskronafestivalen den 15-17 Juli arrangeras den tredje tävlingen tillsammans med Mike Blomvall, rankad fyra på världscupen under 2008. Sweden Kite Tour avgörs i Falkenberg i samband med SM-finalen i Thundercat. Under finaltävlingen på Skrea strand den 14-15 augusti, kommer åskådare och deltagare att vara med om att kora den första svenska riksmästaren i kitesurfing.
Det blir inga bindande hållbarhetskrav inom EU på fasta biobränslen för el- och värmeproduktion. Istället rekommenderas de enskilda medlemsländerna att införa egna villkor som så långt möjligt motsvarar de hållbarhetskriterier som EU fastställt för flytande biodrivmedel och biooljor. Det framgår av den rapport som EU-kommissionen har lämnat. Rapporten skulle egentligen ha lämnats i december 2009, men sköts upp i avvaktan på att den nya kommissionens tillträde.
– För oss i bioenergibranschen är det mycket positivt att det inte nu blir bindande villkor som skulle öka byråkratin utan att ge någon miljönytta. Den svenska skogsvårdslagstiftningen och miljölagstiftningen räcker bra och nu kan förhoppningsvis regelverket anpassas till dem, säger Svebios vd Gustav Melin i en kommentar.
– Det är också en framgång för Svebio och för den europeiska bioenergiorganisationen Aebiom, som på olika sätt försökt påverka EU-kommissionen att inte lägga ett nytt byråkratiskt regelverk för bioenergin. Det hade kunnat hämma utvecklingen av den snabbt växande europeiska bioenergibranschen.
– Användningen av biobränslen för el- och värmeproduktion ger mycket stora reduktioner av utsläppen av växthusgaser, och det sker med mycket effektiva metoder. Eftersom man i första hand använder biprodukter och restprodukter från skogsindustrin och skogsbruket är det naturligt att förlita sig på det regelverk som redan finns, menar Gustav Melin.
Läs den europeiska bioenergiorganisationen Aeboims kommentar på www.aebiom.org
Svebio – Svenska Bioenergiföreningen – är branschorganisation för företag som arbetar med att framställa, hantera och använda olika typer av biobränslen. Svebios ändamål är att öka användningen av bioenergi på ett miljömässigt och ekonomiskt optimalt sätt. Svebio grundades 1980 och har cirka 300 företag som medlemmar.
www.svebio.se
Fiskeriverket har beslutat införa nya bestämmelser för gäddfiske med handredskap i Östersjön. Från och med den 1 april är det förbjudet att behålla mer än tre gäddor per fiskare och dygn och dessa gäddor får vara mellan 40 och 75 centimeter. Bottenviken är dock undantagen.
Reglerna gäller alla fiskemetoder där handredskap andvänds, bland annat spöfiske, trollingfiske, dragrodd, uttring, dörjning och angeldonsfiske. Endast gäddor mellan 40 och 75 centimeter får behållas, de andra ska genast släppas ut i vattnet igen.
Reglerna gäller i Östersjön utom Bottenviken, (ICES delområde 31) och de träder i kraft 1 april 2010.
Bakgrund
Bakgrunden till beslutet är att bestånden av gädda är svaga i egentliga Östersjön på grund av rekryteringsstörningar. Gäddan är en toppredator som har stor inverkan på det övriga fisksamhället och därmed hela ekosystemet.
I denna situation är det viktigt att hålla ned fisket på en art som generellt sett är känslig för högt fisketryck. Stora gäddor är extra viktiga för beståndens återväxt och det är anledningen till att dessa ska återutsättas.
www.fiskeriverket.se
För många båtar som har legat kvar i sjön i vinter börjar läget nu bli kritiskt. Så länge isen låg stadigt så höll den kvar båtarna ovanför vattnet, men i takt med ruttnande och sjunkande is ökar risken för att båtarna ska sjunka med stora konsekvenser som föjd.
Det som kan skadas är bland annat bordsgenomföringarna, som kan sprängas av is. Men även båtar som är vattenfyllda riskerar att hamna under ytan.
Vid en skada orsakad av slarv drabbas oftast båtägaren själv av höga kostnader. Han eller hon är skyldig att sköta underhållet på båten på ett noggrant sätt.
Så här skriver försäkringsbolaget Svenska Sjö på sin hemsida:
Den svåra kylan ökar risken för skador på båtar som ligger i vattnet.
Vi har haft ett ovanligt stort antal båtar som sjunkit sedan den den stränga kyla slog till nu i vinter.
Då antalet skador av denna typ ökat markant under köldperioden drar vi slutsatsen att de till övervägande del orsakats av frostskador som t.ex. genomföringar som frusit sönder eller slangar som lossnat pga. isproppar.
Förutom att det pga isförhållanden och temperaturer gör bärgningarna mycket mer komplicerade och att det blir omfattande skador på båten så gäller försäkringen bara i begränsad utsträckning för skador som orsakats av frysskador.
Vi uppmanar därför dig som har båten i vattnet nu under vintern att se till din båt kontinuerligt och vidta lämpliga åtgärder för att undvika skada.
Problemen med läckage kan visa sig först när isen i de sönderfrusna genomförningar mm. börjar smälta – alltså när det blir varmare ute.
www.svenskasjo.se
På Envisions 2010 kommer efterspelet från Köpenhamnsmötet att debatteras under rubriken: Köpenhamn – spiken i kistan eller en möjlighet för nya tankebanor. En av debattörerna är Svante Axelsson, ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen (SNF): – En ny tankebana som definitivt behövs är att det inte är en uppoffring att lämna fossilsamhället, tvärt om.
Som bekant var ett stort problem i Köpenhamn oförmågan från USA och Kina att komma till skott, samt att det blev konflikter mellan den rika och fattiga världen. – Grundproblemet är att många både medborgare och regeringar ser det som en uppoffring att lämna fossilsamhället. Det gör att debatten handlar om hur så kallade bördor ska fördelas, säger Svante.
Istället – menar Svante – borde man titta på nya näringar som exempelvis utveckling av solkraft. Ett exempel är den danska vindkraftexporten. Utvecklingsländer kan gå direkt på framtidens miljövänliga lösningar – utan att ta omvägen runt fossilsamhället. Sverige har uppfyllt miljömålen i Kyotoprotokollet med råge, och vi har inte blivit fattigare av det.
Självklart är Svante inte nöjd med resultatet av Köpenhamnsmötet. Men å andra sidan anser han att det faktiskt kan vara bättre med inget avtal än ett dåligt avtal: – Ett totalt urvattnat avtal blir ett alibi för de som egentligen inte vill se någon förändring.
Med det menar Svante att arbetet ändå måste fortsätta, utsläppsminskingar är helt nödvändiga. – Dessutom kan faktiskt misslyckandet tjäna som en väckarklocka; om de som har makten inte klarar att lösa problemen måste du och jag ta tag i det lokalt, avslutar Svante.
Medverkande i debatten:
Jan Eliasson, fd Utrikesminister och FN:s sändebud i Darfur, ordf. i WaterAid
Lars-Erik Liljelund, Generaldirektör Statsrådsberedningen
Svante Axelsson, ordf. Svenska Naturskyddsföreningen
Birgitta Resvik, ansvarig energi och klimat, Svenskt Näringsliv
Carola Gunnarsson, Kommunstyrelsens ordf., Sala kommun
Tid och plats Envsions 2010: Aros Congress Center, Västerås, 20–21 april 2010. Komplett program: www.envisions.se. Debatten ”Köpenhamn – spiken i kistan eller en möjlighet för nya tankebanor?” äger rum 21/4 kl 09:10–10.10.