Nyheter

Stora boken om segling är den kompletta, praktiska handboken fylld med steg för steg-instruktioner, actionbilder, förklarande diagram och bra tips på hur du ska få ut det mesta av din segling. Det är en helt ny bok om ett mycket populärt ämne.

Oavsett om du har en jolle eller en stor segelbåt, vill lära dig grunderna eller letar efter tips på hur du seglar som de bästa så är detta boken som ger dig svar, enligt Norstedts förlag. De ämnen som behandlas är:

· Jollar och yachter
· Kryssning och racing
· Sjösättning, styrning, trapetssegling, kapsejsning
· Racingtekniker, taktik
· Bojförtöjning, tidvatten, sjökort, navigation
· Ankring, förtöjning i gästhamn
· Knopar, rep och flaggor
· Båtetikett och sjömanskap
· Båtunderhåll och reparationer

www.norstedts.se

Finska Yamarin presenterar en helt ny bowrider på båtmässorna i Göteborg och i Stockholm. Den heter Yamarin 63 BR och är, enligt Yamarin själva, “en båt med ypperliga köregenskaper”. Den har ett djupt V-bottenskrov, som gör att båten går fint särskilt i lite hårdare väder.

Det stadiga skrovet är mycket välbalanserat och båten är både kursstabil och mjuk i sjögång. Båten har en stadig och högklassig vindruta som ger ett bra vindskydd även för dem som sitter på akterbänken tack vare sidoglasens formgivning.

Det är lätt att ta sig ombord i Yamarin 63 BR såväl via fören, aktern som sidorna tack vare fotsteg och ytor med halkskydd. Dessutom finns det halkskyddsytor både på akterbänken och bänken framme i fören där man kan kliva utan att trampa på sittdynorna.

Båten väger 900 kg och med en Yamaha 150-hästare är toppfarten över 46 knop, medan förbrukningen håller sig under 0,9 l/sjömil ända upp till 33 knop.

www.yamarin.fi

WWF har länge pekat på behovet av en förbättrad och samlad havs- och vattenförvaltning som baseras på vad ekosystemen klarar av. WWF välkomnar utredningen om en ny havsmyndighet som presenterades idag. – Den nya myndigheten kan bli en framgång om den får ett brett och tydligt mandat för havets ekosystem – som även omfattar fiske och övergödning, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

Det svenska havs- och vattenmiljöarbetet behöver en nystart för att på ett samlat sätt kunna hantera alla de frågor som rör planering, förvaltning och nyttjandet av vatten i landsmiljöer, kust och hav. Idag är arbetet splittrat på en rad myndigheter, vilket tydligt avspeglas i den svenska aktionsplanen för Östersjön.

– Fisket är en av de verksamheter som har störst direkt biologisk inverkan på havet. Därför är det positivt att utredningen föreslår att de flesta av Fiskeriverkets ansvarsområden, inklusive ansvaret för EUs gemensamma fiskeripolitik, fiskeförvaltning och fiskekontroll, flyttas över till den nya myndigheten. Vi förutsätter att regeringen går på den linjen och skapar goda förutsättningar att förvalta fiskbestånden gemensamt med övriga delar av ekosystemet, säger Lasse Gustavsson.

– Lika viktigt är att den nya myndigheten får ansvar och mandat att hantera vattenkvalitet och övergödningsproblematiken, inte minst jordbrukets påverkan på havet. WWF anser därför, i motsats till utredningen, att Vattenmyndigheternas ansvarsområden måste ingå i den nya myndigheten och hanteras på ett samlat sätt och i nära samverkan med Jordbruksverket, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.

Planering av hur havet och dess resurser ska användas måste också det självklart ingå i den nya myndighetens uppdrag, anser WWF.

Att förvalta havets ekosystem förutsätter ett starkt ledarskap och en bred kompetens, som speglar hela bredden av havs- och vattenmiljöarbetet – såväl bevarande som hållbart nyttjande. Det har sin grund i en förståelse för vad ekosystemet klarar av.

– Det finns en uppenbar och oroväckande risk att den nya myndigheten färgas av gamla traditioner om den förläggs till en befintlig myndighet, säger Åsa Andersson, programchef för Svensk Natur och Östersjön på WWF .

WWF är kritisk till att utredningen tagits fram under några få veckor med alldeles för snäva tidsramar. Det har gjort det omöjligt att konsultera olika intressen i en så här viktig fråga.

– Det är nu viktigt att det inte blir ett vakuum i havs och vattenmiljöarbetet när den nya myndigheten etableras. Det vore förödande särskilt i år då såväl aktionsplanen för Östersjön, EUs havsmiljödirektiv och en mängd åtgärder för våra sjöar och vattendrag ska genomföras, avslutar Lasse Gustavsson.

Den nya myndigheten står inför stora utmaningar som kräver ett starkt politiskt mandat, tillräckliga personella och ekonomiska resurser och bred ekologisk kompetens för att det svenska havs- och vattenarbetet inte ska försvagas.

Från och med 2012 är matchracing en av damernas OS-klasser. Förutom Team Anna Kjellberg som redan är i gång satsar nu ytterligare ett meriterat team på att konkurrera om en OS-plats. – Det känns enormt utmanande, men samtidigt lite läskigt att göra en OS-satsning. Av erfarenhet vet jag hur mycket som krävs. Nu kommer våra liv att förändras under de närmsta åren, säger Linda Rahm.

I Elliotten består Team Stena Bulk av seglarna Linda Rahm, Anna Skarenhed och Annika Carlunger. Besättningen har varit rankad 2:a i världen och har vunnit Lysekil Women´s Match två gånger.

Elliott 6m är en båt som är snabbseglad och kräver mycket god fysik. När Team Stena Bulk testade att segla denna båt under ett kompetensläger i Göteborg så tändes återigen gnistan och viljan att göra en ny elitsatsning. Elliotten kräver mer av sin besättning och varje position måste vara mer aktiv. Det krävs en mycket bra fysik och teamet har påbörjat sin satsning sedan fyra veckor med 4-5 gympass i veckan.

– Den senaste månaden har jag gått omkring med ständig träningsverk, säger Linda Rahm.

Svenska Seglarförbundet satsar just nu på dammatchracing genom att tillsammans med klubbarna skapa ett starkt tränings- och tävlingsprogram på hemmaplan med hård konkurrens och att fortsätta ha svenska besättningar i världstoppen även nu när disciplinen har blivit olympisk.

– Under världscuptävlingarna i Miami samlade vi mycket viktig information. Nu har vi relativt god koll på var ribban kommer att ligga och kan lägga upp satsningen efter detta. Man kan konstatera att flera nationer redan är inne i fullskaliga satsningar mot OS, så det gäller att vi kör utan att för den skull få panik över att vi kommer att få lite stryk i början, säger Sportchef, Stefan Rahm.

Den tuffa konkurrensen internationellt gör att det blir viktigare för de svenska teamen att samarbeta. Anna Kjellberg som är rorsman för Team Carpe diem kommenterar den nya konkurrensen:

– Att vi blir fler team är helt avgörande för om Sverige ska lyckas på kommande OS. Det är viktigt att kunna samarbeta med ett annat team på hemmaplan. Vi tycker det är jättekul att Linda satsar igen.

Länk: www.svensksegling.se

Under februari lanserar DEFA en batteriladdare som passar till både bil, båt och motorcykelbatterier. Handy 70 har speciellt designats för att undvika kabeltrassel. – Att förvara batteriladdare är ofta utrymmeskrävande eftersom alla kablar brukar hamna i ett enda virrvarr på hyllan i garaget. DEFA har tänkt på detta i designen av Handy 70. Där lindar och fäster du istället kablarna runt laddaren.

– Det innebär att alla kablar prydligt hålls ihop, de ligger alltid på samma ställe som själva laddaren och du får mer plats över på hyllan, säger Jens Holmström, produktansvarig på DEFA inom KG Knutsson AB.

En annan unik finess är en liten inbyggd ficklampa i batteriladdaren.
– Utan ström i batteriet finns det sällan någon belysning i bilen och när det är mörkt i motorrummet blir det också svårt att se vad som är minus och plus på batteriet.

Laddaren är även försedd med en funktion för underhållsladdning och kan stå på över tid utan att skada batteriet. Det är till fördel för fordon som står stilla stora delar av året, som motorcyklar och snöskotrar. Att underhållsladda batteriet lite då och då ger både längre livslängd på batteriet och en mycket bättre start när säsongen väl börjar igen. Underhållsladdning är bra även för batterier som används varje dag. Livslängden ökar markant om batteriet hålls fulladdat.

– Det här är en liten, kraftfull 12V – 7 Amp laddare som passar alla typer av blysyrabatterier: öppna, MF, GEL och AGM med batteristorlek på mellan 4,0 – 240 Ah. Den kan användas till såväl bil- och motorcykelbatterier som till snöskoter, traktor, husbil och båt. Laddaren har även ett konkurrenskraftigt pris, den kostar 1 095 inkl moms vilket är cirka 500 kronor lägre än liknande produkter på marknaden, säger Jens Holmström.

Länk: www.kgk.se

Mastervolt blir först i Sverige med att erbjuda ett komplett system för eldrift eller hybriddrift för båtar upp till 55 fot. Sortimentet består av flertalet kompletta elmotorsystem för varv och eftermarknad. Unikt med Mastervolt är att man levererar komplett elmotor, drivlina samt strömförsörjning anpassat för respektive båt allt efter kundens önskemål och krav.

Välj ren tyst eldrift med AGM eller Lithium-Ion batterier. För att visa bredden av systemen kan man enkelt och unikt välja hybriddrift med strömkälla från ett elverk. Alla system levereras med enkla Plug & Play kontakter för snabb, säker och enkel installation.

Mastervolt erbjuder ett komplett sortiment för eldrift till sjöss för alla båtmodeller från en leverantör med bästa funktion, prestanda och nöjet som framtidens miljötänkande erbjuder.

Mastervolts produkter sitter i fler än 9 av 10 nybyggda båtar i Sverige som har landström.

Länk: www.mastervolt.se

Miljöminister Andreas Carlgren kommer att delta på Båttinget som hålls onsdagen 10 mars på Stockholmsmässan i samband med båtutställningen Allt för sjön. Temat för årets Båtting är ”Båtlivet och miljön – vad gör vi för att förbättra den?”

Företrädare för Båtmiljörådet, Världsnaturfonden, Kemikalieinspektionen, båt- och tillbehörsbranschen m.fl. kommer att presentera nya lösningar och produkter för en hållbar miljö.

Under Båttinget kommer även Svenska Båtunionens pris för MiljöBästaBåt att delas ut. Moderator för tinget är redaktör Malcolm Dixelius.

Båttinget återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för riksdag och regering, myndigheter och kommuner samt båtlivets organisationer och båtbranschen.

För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W. Berglund, Svenska Båtunionen, hans.w@batunionen.com eller VD Mats Eriksson, SweBoat, me@sweboat.org.

En ny havsmiljömyndighet ska bildas för att stärka och effektivisera arbetet med hav och vatten och ta ett samlat grepp om området. Det är innebörden av regeringens beslut att tillsätta en utredning om hur den nya myndigheten ska organiseras. – Den nya myndigheten ökar Sveriges möjligheter att på ett kraftfullt sätt verka för bra miljö i hav och vatten och tar ett samlat grepp om detta område på ett sätt som tidigare saknats, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

Arbetet med vattenmiljöfrågor har ökat i omfattning under senare år och kommer fortsatt att öka, bl.a. till följd av EG:s ramdirektiv för vatten, EG:s marina direktiv och Helcoms aktionsplan för Östersjön. Samtidigt saknar Sverige i dag en myndighetsstruktur som kan arbeta kraftfullt och fokuserat med havs- och vattenmiljöfrågor och som har förutsättningar att ta ansvar för en effektiv och ändamålsenlig havs- och vattenförvaltning.

– Vatten i landmiljöer, vid kust och i hav utgör ett sammanhängande system som måste ses ur ett helhetsperspektiv. Ett exempel är övergödningen av haven, där lösningen framför allt finns i åtgärder på land och i de vattensystem som har utlopp i hav, säger Andreas Carlgren.

I första hand är det delar av Naturvårdsverket, Fiskeriverket och de fem vattenmyndigheterna som ska läggas samman till en myndighet som får ansvar för frågor om förvaltning av havs- och vattenmiljön. Utredaren ska lämna sitt förslag den 1 februari 2010 och myndigheten ska kunna inrättas fr.o.m. 1 januari 2011.

Myndighetens ansvarsområden, organisation och samverkan med andra berörda myndigheter kommer nu att analyseras närmare. Den särskilda utredaren ska bl.a.

– ta ställning till vilka verksamheter inom i första hand Naturvårdsverket, Fiskeriverket och de fem vattenmyndigheterna som ska ingå i den nya myndigheten,

– ta reda på om det finns verksamheter även inom andra myndigheter som bör ingå

– föreslå hur ansvarsfördelningen mellan myndigheten, länsstyrelserna och vattendelegationerna ska utformas när det gäller den regionala havs- och vattenmiljöförvaltningen och analysera hur länsstyrelsernas resurser för vattenmiljöarbete kan samordnas med och nyttjas i myndighetens arbete

– ta ställning till hur avgränsning ska ske till arbetet med fiskeriförvaltningen, fiskerikontrollens genomförande, vattenbrukets utveckling och fiskeprogrammets genomförande

– identifiera och analysera svårigheterna och bristerna i dagens havs- och vattenmiljöförvaltning och föreslå hur dessa problem kan undvikas i den nya organisationen, och

– klargöra ansvarsförhållanden och gränsdragningar gentemot andra myndigheter och verksamheter med anknytning till havs- och vattenområdet.

Avsikten är dessutom att myndigheten ska få ansvar för planering av havet i den ekonomiska zonen. Regeringen avser att tillsätta en särskild utredning för att bl.a. utarbeta den lagstiftning som behövs för planering i den ekonomiska zonen.

Regeringen anser att antalet myndigheter inte ska öka. Regeringens utgångspunkt är att Fiskeriverket ska upphöra i och med att den nya myndigheten bildas. Avsikten är dock inte att några verksamheter inom Fiskeriverket ska upphöra. De verksamheter inom Fiskeriverket som inte ska föras över till den nya myndigheten ska förläggas till mest lämplig myndighet. Regeringen kommer snarast att tillsätta en utredning som ska ta fram förslag på hur detta ska ske.

Sebago W3 Trench Coat är uppbyggd av W3 Light Shell i nylontaslan med supermembranet W3 och Dupont DWR finish. Den är vattentät och har extremt goda ventilerande egenskaper. Rocken har tejpade sömmar, dold knappknäppning och finns i färgerna Beige och Olive. Storlekar S – XXXL. Pris 2 995 kr. www.trendmark.se

Lowrance introducerar sin nya Elite serie färgekolod och GPS-kartplotter instrument. Bestående av tre modeller samt planerat för tillgänglighet i mars 2010, Elite-5 x ekolod, Elite-5 m kartplotter och Elite-5 ekolod/chartplotter erbjuder en ny standard av funktionsrika, hög prestanda, lättanvänd elektronik till överkomliga priser.

Alla modeller är utrustade med en 5-tums, 480 x 480 pixel SolarMAX 256-färgers skärm med bästa ljusstyrkan i klassen för överlägsen visning av kartor i detalj och ekolodsgrafer även i det starkaste solljus och från vidare vinklar.

Elite erbjuder mycket fin täckning för en mängd olika fiske- och båtlivssituationer, Elite-seriens dubbelfrekvens-ekolod erbjuder Lowrance standard med överlägsen klarhet, prestanda och ekoseparation, och kartplottrar med direkt ur lådan, plug-and-play navigation. Elite-5 x och Elite-5 levereras med en 83/200 KHz akterspegelsgivare med upp till 120-graders strålkon, och inbyggd temperatursensor. Elite-5 x och Elite-5 når djup ner till 305 meter med 500 watt RMS/4,000 watt topp-till-topp. För att hjälpa sportfiskare undvika att missa ett produktivt område av fiskrik struktur, erbjuder samtliga Elite en unik TrackBack? funktion som gör att användaren kan bläddra tillbaka och granska flera sidor av eko historia.

För att underlätta installation har Elite-5 och Elite-5m kartplotter en inbyggd 16-kanals GPS + WAAS precisions antenn, med möjlighet att använda extern antenn. För att säkerställa att kunderna erbjuds den bästa kartografin är Elite kompatibel med Navionics® Gold, via vattentät micro SD minneskortsfack. Dessutom kan man lagra upp till 3000 waypoints, 100 rutter med 100 waypoints per rutt, 100 återanvändbara spår med upp till 10 000 plottpunkter per spår.

“Elite serien är framtagen för att erbjuda enastående kartplotter och ekolods alternativ för kostnadsmedvetna fiskaren och båtägaren” sa Louis Chemi, chief operating officer för Navico-Amerika. “Våra bästa i sin klass 5-tums färgdisplayer kombinerat med vår prisbelönta GPS- och ekolodsteknik erbjuder ett färskt, högkvalitativt alternativ till mängder av båtägare och sportfiskare.”

Den nya serien har utrustats med ett nytt vrid- och vinklingsbart monteringsfäste med enhandsgrepp för snabb montering och demontering. Bakgrundsbelyst knappsats som är utformad för att kunna manövreras med en hand. Användarvänligt menysystem och en mängd olika inställningsmöjligheter. Elite-5 x, Elite-5m och Elite-5 är också helt vattentäta enligt IPx7 standard.

Lowrance Elite-5 x ekolod, Elite-5 m kartplotter och Elite-5 kombinerad kartplotter/ekolod har ett rekommenderat ca pris på 6495:-, 5995:- samt 7595:-, och kan köpas från auktoriserad Lowrance återförsäljare.

www.sportmanshipmarin.se

Garmin presenterar VHF 300, flaggskeppet bland Garmins VHF:er med funktioner som stöd för flera kommunikationsstationer ombord, platssparande ”black box” konfiguration och möjlighet till integrerad dual-band AIS mottagare. VHF 300 har en sändareffekt på 25 W och erbjuder anslutningsmöjligheter både via NMEA 2000 och NMEA 0183. Tack vare designen med black box kan den monteras i stort sett var som helst för att spara dyr plats vid instrumentpanelen.

Användaren sköter enheten via handburna mikrofonen GHS™ 10. Den har en skarp 2” LCD display, dedikerade fasta knappar för standardfunktioner samt tre flerfunktionsknappar övriga funktioner och inställningar. En VHF 300 har stör för upp till tre stycken GHS 10 som har inbyggd mikrofon och högtalare för båtar med flera kommunikationsstationer och använder antigen den medföljande 4” aktiva högtalaren med volymratt eller en passiv högtalare från tredjepartstillverkare. Vid användning av VHF 300 på flera stationer i båten kan systemet även fungera som intercom mellan platserna.

Med VHF 300 får du även funktioner som NOAA vädernotifiering, klass D Digital Selective Calling (DSG) och positionstracking som låter användaren lokalisera och följa upp till tre båtars position. Radion är även utrustad med en tvåvägs 30 watt hailer kompatibilitet för kommunikation med andra båtar eller ljungmän på däck. Användaren kan också återspela upp till 90 sekunder av det senast inkomna röstmeddelandet med endast en knapptryckning.

För de som vill utnyttja det populära AIS systemet erbjuder Garmin VHF 300 AIS, en VHF som kombinerar alla ovan nämnda funktioner med hela fyra stycken inbyggda mottagare. En dedikerad för VHF kommunikation, en för DSC och två dedikerade AIS mottagare. VHF 300 AIS tar emot både klass A och klass B signaler samtidigt och säkerställer att ingen kritisk information går förlorad.

AIS ger fritidsskepparen helt nya möjligheter att identifiera och undvika andra större fartyg på långt såväl som kort avstånd, oavsett sikt. AIS ger detaljerad information som identitet, position, fart och kurs för fartyg utrustade med AIS transponder. Användaren kan enkelt se AIS mål direkt i det digitala sjökortet i den kompatibla sjökortsplottern.

VHF 300 och VHF 300 AIS kommer finnas tillgängliga under första kvartalet 2010 kommer att kosta rekommenderat cirkapris 7 595 kr respektive 9 795 kr.

www.garmin.se

Kommentarer

Beckman 20:50:00 2010-02-14

Bra, men för för en så påkostad produkt finns inte L1 oL2 banden. ANMÄRKNINGSVÄRT!!!!

Garmin presenterar nu AIS 600, den första AIS transpondern från Garmin. AIS 600 ger användaren möjlighet att både ta emot och sända Automatic Identification System (AIS) data, för identifiering av fartyg samt undvika kollision vid dålig sikt.

AIS 600 tar emot både Klass A och Klass B signaler samtidigt för att säkerställa att ingen viktig information går förlorad. AIS 600 har även en unik inbyggd aktiv splitterbox med ClearTrack™ teknik som eliminerar behovet av två VHF antenner på båten. Detta ger användaren mer plats i masttoppen eller på targabågen samt gör installationen enklare och snyggare.

Den interna aktiva splitterboxen säkerställer att all VHF och AIS kommunikation skickas och tas emot med minimal signalförlust eller störningar. ClearTrack säkerställer att inga avbrott av AIS-mottaging uppstår, även om VHF radion används. Garmin är den första tillverkaren att erbjuda marknaden för AIS ClearTrack tekniken.

Användaren få enkelt AIS mål presenterade i sin sjökortsplotter direkt i sjökortet. AIS 600 är både NMEA 0183 samt NMEA 2000 kompatibel, vilket ger en enkel installation och integrering i båtens befintliga nätverk av marinelektronik. Installerad levererar AIS 600 detaljerad information så som fartygsidentifiering, position, kurs och fart från fartyg utrustade med en AIS sändare inom räckvidd (VHF). Samtidigt skickas ens egen båts information till andra fartyg med en AIS mottagare. Ett användarläge där man väljer att inte sända ut sin egen data finns givetvis och är snabbt och enkelt att byta till.

När AIS 600 är integrerad tillsammans med en Garmin sjökortsplotter och VHF radio via NMEA 2000 kan DSC meddelanden inledas till AIS mål direkt från sjökortsplottern, genom att välja ”call with radio” funktionen. Användaren kan också aktivera AIS målet vilket ritar ut en vektorlinje i fartygets färdriktning som indikerar fart och kursförändringar tydligt.

AIS 600 kommer finnas tillgänglig på marknaden i februari 2010 till ett rekommenderat cirkapris av 12 995 kronor.

www.garmin.se

Garmin presenterar GPSMAP 700 serien, Garmins första sjökortsplottern med 7” pekskärm och radar- samt ekolodsmöjligheter. GPSMAP 720 breddar vår redan mycket breda produktlinje av sjökortsplottrar och ger ytterligare valmöjligheter till sina kunder.

”Vår teknik med pekskärmar är mycket erkänd inom marinindustrin för sin funktionalitet, prestanda och enkla handhavande. Vi är därför mycket glada att vidare bredda vår produktlinje med dessa nya panoramadisplayer,” säger Dan Bartel, försäljningschef worldwide på Garmin. I en klass för sig själv erbjuder GPSMAP 720 serien ett nytt perspektiv av navigation med fingertoppkänsla och täpper till glappet mellan våra instegsmodeller och större nätverksenheter.”

Displayen på 7” med en upplösning på hela 800×480 pixels i widescreen format med pekskärm levererar en färgstark och kontrastrik presentation, även i starkt solljus och snäva betraktningsvinklar. Nytt är lägstanivån för bakgrundsbelysningen som kan ställas in, vilket tar bort risken för bländning vid nattnavigation. I utförande med ekolod (GPSMAP 720s) får du även en kraftfull fishfinder på upp till 1 kW beroende på val av givare. Ett kombinationsinstrument som ger dig kraften och detaljrikedomen som krävs för alla typer av fiske, samt sparar plats på instrumentpanelen.

GPSMAP 720 och GPSMAP 720s har båda ingång för radar, vilket ger användaren möjlighet att ansluta valfri GMR radar från Garmin. Oavsett om man väljer att ansluta radar med en gång eller i framtiden kommer man uppskatta enkelheten i ”plug-and-play” installationen, likväl som kraften och målseparationen som Garmins beprövade radarantenner erbjuder. Dessa enheter är de första icke nätverkskompatibla modellerna med radarmöjlighet från Garmin och blir det perfekta valet till den som vill ha radar i båten, men inte vill betala för nätverksteknologin. För vidare inkopplingsmöjligheter erbjuder GPSMAP 720/720s NMEA 2000, vilket gör det enkelt att ansluta information som motordata, flödesmätare, AIS, autopilot och mycket mer.

Likt övriga marinprodukter från Garmin med pekskärm har GPSMAP 720/720s en snygg och plan design som gör sig lika bra i dagens moderna båtar såväl som i äldre. Den interna högkänsliga GPS mottagaren ökar flexibiliteten vid installation utan att behöva tänka på kabeldragning av en extern antenn.

Alla modellerna är kompatibla med Garmins högkvalitativa digitala sjökort BlueChart g2 Vision som tar navigationsupplevelsen till en högre nivå. Bland annat med AutoGuidance som automatiskt beräknar en färdväg till vald destination, 3D presentation av sjökortet både över och under vattentytan, flygfoton över hamnar och marinor och mycket mer.

GPSMAP 720 och 720s beräknas finnas tillgängliga i april 2010 till rekommenderade cirkapriser av 12 995 kr respektive 14 995 kr.

www.garmin.se

Finska Bella Boats har tagit fram en rad nya modeller till årets säsong. Bella 441 R är absolut en av de mångsidigaste båtarna i sin storleksklass. Den lämpar sig till stugan och fisket samt till förbindelsebåt. Det är gott om förvarings- och reseutrymmen. Båten har höga fribord med stadiga relingar ökar säkerheten och användningsmöjligheterna ytterligare. Den har en öppen och skyddad sittbrunn.

Standard utrustning:
– öppen sittbrunn med regnvattensdränering
– stor sittbrunn i fören
– dubbel skrovkonstruktion
– förarplatsen midskepps; jämn viktfördelning i båten
– en bred styrpulpet och vindruta ger ett gott skydd
– styrpulpeten har en integrerad plats för kartplotter och kompass
– stadiga och säkerhetsfrämjande relingar ger också en bättre rörelsefrihet i båten
– rikliga förvaringsutrymmen
– ankarbox i aktern
– praktiska badplattformer akteröver
– spänning 12 V
– badstege
Extra utrustning:
– hydraulisk styrning, kapell, teaklaminatdurk, sittdynor i fören och aktern

Mått: 4,40×1,85 m, vikt 400 kg. Motor 30-40 hk.

www.bellaboats.fi

Forbinabåtar AB och Huges har ingått partnerskap för att säkerställa kundernas behov på västkusten. Valet av Huges baseras på “Huges breda kompetens och långa erfarenhet som Sveriges ledande aktör inom fritidsbåtar”. Forbinabåtar och Göran Forsberg har i 25 år försett Sverige och Skandinavien med moderna och rymliga familjebåtar.

Huges Marina har ett av marknadens bredaste utbud av båtar och motorer. Tillsammans med deras strategiska partners ges kunderna unika möjligheter att ta del av Huges totalerbjudande av tjänster för ett tryggt båtköp. Detta skapar en grund för möjligheter till komplett rådgivning och jämförelse bland Nordens ledande varumärken på kundernas villkor.

– Det känns extra roligt att vi tillsammans med Forbinabåtar kan erbjuda våra kunder möjligheten att växa inom ramen för vårt modellerbjudande. I Huges showroom som invigs i februari i Göteborg kommer vi ha premiär och erbjuda våra kunder en unik möjlighet att ta del av Forbina som en del i Huges modellprogram, säger Janne Lundmark, VD Huges Marina.

Förändringar har gjorts med ett breddat produktprogram, med modeller som Forbina 40 och 36. Nya coupé och DC-modeller som 36 CC/DC och 40CC har gjort debut på senare tid. Detta är en båttyp med stora luftiga ytor som blivit populär i Skandinavien.

Den senaste 40 CC kombinerar daycruiserns alla fördelar med hyttbåtens praktiska boende. Forbinabåtarna karakteriseras av ljusa luftiga inredningar i amerikansk vitek, rymliga kabiner och alltid ett centralt placerat pentry. Samtliga modeller är naturligtvis utrustade med WC och dusch.

– Valet av Huges Marina följer vår strategi och kändes naturligt då vi är måna om att våra kunder skall kunna erbjudas bästa möjligheten av båtmodell kombinerat med rätt erbjudande av tjänster. Genom den långa erfarenheten och kompetensen som redan finns inom Huges anläggningar på Västkusten som Orust (f.d. Orust Marin) och Göteborg (f.d. VK Marin) ser vi många fördelar inom ramen av samarbetet” – berättar Göran Forsberg, VD och ägare Forbinabåtar AB

Huges Marina är Sveriges största marinkedja med en ledande position inom service och försäljning av fritidsbåtar, tillbehör samt tilläggstjänster. Visionen är erbjuda svenska folket en rikare fritid genom en enkel tillgång till båtlivet. Huges målsättning är att konsolidera marknaden för försäljning och eftermarknad av fritidsbåtar, genom att nå en marknadsandel om 25%. Strategin för att nå marknadsledarskap är att bli en totalleverantör av produkter och kringtjänster så som försäkring, finansiering, service, förvaring och utbildning. Gillesvik Invest AB är huvudägare.

www.huges.se

Den 14:e juni anländer Ostindiefararen Götheborg till Stockholm för att delta i festligheterna kring bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Herr Daniel Westling. Det är nu beslutat att Ostindiefararen Götheborg kommer sätta kurs mot Stockholm för att delta i festligheterna som arrangeras kring bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Herr Daniel Westling. Redan den 14:e juni beräknas hon lägga till vid Skeppsbron i Stockholms hamn.


– Kungafamiljen har alltid stöttat vårt projekt och har genom det bidragit till skeppets framgångar runt om i världen. Det känns därför viktigt för oss att finnas på plats och vara en del av firandet, säger VD för Svenska Ostindiska Companiet, Rikard Thornander.

På plats kommer skeppet bland annat vara en del av evenemanget Love Stockholm, som pågår fram till bröllopsdagen den 19 juni.

– Bröllopet kommer att locka till sig besökare och TV-tittare från hela världen. Med skeppets närvaro hoppas vi kunna bidra till att förstärka upplevelsen av denna historiska händelse, säger Rikard Thornander.

H.M. Kung Carl XVI Gustaf är Ostindiefararen Götheborgs högste beskyddare och H.M. Drotting Silvia är skeppets gudmor. Kronprinsessan Victoria var bland annat med ombord då skeppet anlände till Shanghai år 2006.

Lantmännen Aspen fortsätter förra sommarens offensiva satsning på att nå ut med miljöanpassad alkylatbensin till Sveriges marinor. Ett led i den satsningen är deltagandet på Båtmässan 2010 i Göteborg den 6–14 februari.

– Att alkylatbensin ger stora fördelar för såväl miljön som för den personliga hälsan är välkänt bland många användare av småmotorer. Men båtägare vet inte alltid att det finns ett alternativ till den vanliga bensinen – ett alternativ som radikalt minskar andelen giftiga ämnen i utsläppen, säger Mats Uhrlander, marknadschef Norden på Lantmännen Aspen.

För att nå ut till Sveriges båtägare samarbetar Lantmännen Aspen med sjömackar och marinor längs havskusterna och vid de stora sjöarna. Förra sommarens satsning på västkusten fortsätter i år och kompletteras med östkusten, främst Stockholmsområdet.

– Några av de marinor som säljer Aspen alkylatbensin kommer att delta i vår monter på Båtmässan i Göteborg för att berätta om sina erfarenheter av bränslet och samarbetet med oss. Vi hoppas att det ska inspirera och övertyga fler marinor och båtägare, säger Mats Uhrlander.

På mässan finns även möjlighet att granska en båtmotor som har körts på Aspen alkylatbensin och som efter många sjömil fortfarande är ren inuti.

Havets Hus västerhavslevande växter och djur har i år fått sällskap av en utställning om havsmonster. Verkliga och mytiska havsmonster, finns trovärdigt återgivna i modeller och bilder. Inviger årets utställning gör barnens favorit – Julia Messelt.

Havet har alltid eggat människors fantasi. Det till synes oändliga blå vattnet med de stora oåtkomliga djupen där vad som helst kan gömma sig är allt som krävs för att skrönor och myter ska uppstå. Kraken, midgårdsormen, sirener och havsgalten är alla mytiska havsmonster från olika delar av världen.

Till och med Gullmarsfjorden har sin egen myt – Sjöormen i Gullmarn. Gemensamt är att de flesta myter har ett uns av sanning i sig. Myten om kraken kommer antagligen från sjöfarare som stött på jättebläckfiskar ute till havs, medan de som mumlar om sirener nog har sett sjökor. De kallas till och med sirendjur. Myter om havsormar brukar förklaras med simmande tumlare. När de simmar i grupp blir det ett böljande mönster, inte helt olik hur en lång jätteorm skulle se ut om den simmade vid ytan.

Finns det verkliga havsmonster?
Havsmonster har funnits nästan lika länge som det funnits djur på jorden, men de har sett olika ut från tid till annan. Havets Hus visar exempel på de som finns idag, de som har funnits och hur man förr trodde att de såg ut. Utställningen pågår mellan 13 februari – 7 november 2010.

Invigning
Lördagen den 13 februari kl 14.30 inviger Julia Messelt utställningen. Hon leder barnprogrammen på måndagarna och är van att ställa kluriga frågor, något som Havets Hus marinbiolog Emma Nohrén kommer att få erfara. Julia stannar kvar efter invigningen så att alla barn får chansen att träffa henne. Havets Hus håller med anledning av invigningen extra öppet till kl 17.00 (entrén stänger 16.30).

Sportlovsaktiviteter
Under v 7-8 (13/2-28/2) finns ett sportlovsprogram på Havets Hus. Guidningar varvas med filmer och alla barn får möjlighet att skapa sitt eget havsmonster av lera, att ta med eller ställa ut på Havets Hus

Mer information finns på www.havetshus.se

En artrik bottenfauna gör att mer näring från sedimenterande algblomningar förs vidare upp i näringskedjan. Även främmande arter bidrar till ett effektivare upptag av näringsämnen. Detta innebär att mer näring blir tillgänglig för fisk istället för att brytas ned till närsalter (t.ex ammonium) av bakterier i sedimentet. Det visar Agnes Karlson i en doktorsavhandling som läggs fram inom kort vid Systemekologiska institutionen, Stockholms universitet.

Djuren som lever i Östersjöns djupa bottnar, musslor och små kräftdjur, livnär sig främst av nedsjunkande organiskt material från algblomningar. Genom att äta av algrester i sedimentet och samtidigt själva vara bytesdjur för fisk, till exempel torsk och strömming, utgör de en länk mellan sedimenterat organisk material och fiskproduktion.

Djursamhället på botten förändras till följd av övergödningen genom att känsliga arter försvinner från områden med syrefattiga bottnar, medan tåliga arter ökar i antal. En minskning av antalet arter innebär att utnyttjandet av blomningsmaterialet blir mindre effektivt eftersom vi har sett att de olika arterna kompletterar varandra beträffande födostrategier. Det innebär att artrika bottnar kan föra vidare mer näring från alger eller cyanobakterier upp i näringskedjan än artfattiga bottnar.

På senare år har många nya arter etablerat sig i Östersjön, bland annat en havsborstmask och frågan huruvida detta tillskott påverkar upptag och nedbrytning av alger har gett oväntade resultat.

– Jag har inte sett några tendenser till att den främmande masken konkurrerar med de inhemska arterna om algblomningsmaterial, snarare verkar den bidra till ett ökat resursutnyttjande vilket är positivt för djurens tillväxt, säger Agnes Karlson.

Avhandlingens titel
Benthic use of phytoplankton blooms: uptake, burial and biodiversity effects in a species-poor system.

Vid Stockholms universitet pågår utbildning och forskning på högsta nivå. Universitetet deltar i regionala, nationella och internationella samarbeten, i debatt och i samhällsutveckling. Här är mer än 50 000 studenter och 6 000 medarbetare verksamma inom humaniora, juridik, naturvetenskap, samhällsvetenskap och lärarutbildning i en miljö där öppna sinnen möts och utvecklas. www.su.se

Nu är det helt fullt på Båtmässan, som arrangeras 6-14 februari på Svenska Mässan i Göteborg. All tillgänglig monteryta är utsåld. – Utställarna satsar för fullt. Jag kan lova en mässa med många intressanta nyheter. Vi har bland annat över 20 motorbåtar som har världs- eller Sverigepremiär på mässan, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Trots snöandet är det vårkänsla i Svenska Mässans hallar. De över 300 utställarna har bråda dagar. Det putsas och fejas på vårens alla båtnyheter, från stora motorbåtar och segelbåtar till små roddbåtar och kanoter. På lördag öppnar årets Båtmässa.

– Mässan visar att det också är vårkänsla i svensk ekonomi. Efter den svåra lågkonjunkturen har båtbranschen tagit fart under hösten och vintern. Vi på Båtmässan började märka av den ökande optimismen i november. Bokningarna strömmade in och nu är hela mässan utsåld, säger Bengt Wallin.

Årets störta motorbåt är en Windy 48 Triton, som är 14,5 meter lång och 4,2 meter bred. Priset närmar sig 10 miljoner. Årets största segelbåt är Lagoon 400, en katamaran som är 12 meter lång och över sju meter bred.

Båtmässan är inte bara nya båtar. Viking X, Sveriges kanske mest legendariska veteranbåten, väntas bli ett stort dragplåster på mässan. Viking X ingår i Sjöhistoriska Museets samlingar och det är första gången båten ställs ut på en mässa. Den kommer att finnas i Båtmässans speciellt uppbyggda träbåtshall, tillsammans med många andra vackra träbåtar.

Länk: www.svenskamassan.se