Statens haverikommission har publicerat sin utredning om olyckan då ett kustbevakningsflygplan störtade vid Falsterbokanalen i oktober 2006. Samtliga ombord, två piloter och två systemoperatörer, omkom vid olyckan. Det var ett otillräckligt underhållssystem för kontroll av utmattningssprickor som orsakade olyckan när kustbevakningsflygplanet förlorade ena vingen och havererade i oktobver 2006, skriver Statens haverikommission i sin utredning. Underhållssystemet för flygplanet, som tagits fram av tillverkaren och som enligt utredningen följts av underhållsleverantören, har inte lyckats fånga upp och föreskriva regler för åtgärder för att förhindra tillväxten av utmattningssprickorna.
– Det var en mycket tragisk olycka där vi förlorade fyra kollegor. Att utredningen nu är klar är bra för oss alla. Vi inriktar oss på se framåt och på flygövervakningsverksamheten med våra tre nya plan, säger Kustbevakningsflygets chef Kjell Larsson.
Statens haverikommission uppmanar i utredningen också bland annat Europeiska byrån för luftfartssäkerhet att vidta åtgärder för att säkerställa att liknande olyckor med andra flygplan av samma typ inte inträffar.
www.kustbevakningen.se
– God havsmiljö är bra för båtlivet på samma sätt som ett miljövänligt båtliv är bra för havsmiljön. Det är ett gemensamt intresse för regeringen och båtlivet att värna havs- och kustmiljön i och runt Sverige. Det sa Miljöminister Andreas Carlgren vid Båttinget 2010 på Stockholmsmässan i Älvsjö, onsdagen 10 mars.
Andreas Carlgren presenterade ett fyrapunktsprogram för båtlivet och miljön i framtiden:
De skadliga båtbottenfärgerna ska fasas ut och alternativa lösningar sökas. Det kan handla om t.ex. båtbottentvättar. Reglerna för båtbottenfärger harmoniseras för närvarande inom EU. Sverige agerar för strängare krav vid användning av biocider i båtbottenfärger inom EU. Ett statligt bidrag om 120 miljoner kronor per år till lokala vattenvårdssatsningar – LOVA innebär bl.a. finansiering av båtbottentvättar.
Toalettavfallet ska inte ut i sjön. Toalettavfallet ska omhändertas, dels från fartyg men också från fritidsbåtar. När det gäller större fartyg sker arbetet genom HELCOM för att i hela Östersjön åstadkomma ett förbud eller krav på rening av utsläppen för kryssningsfartyg och passagerarfärjor. När det gäller fritidsbåtar och utsläpp av toalettavfall är det främst ett sanitärt problem och ett förbud förbereds. Hur detta förbud kommer utformas är för tidigt att saga då remissrundan avslutas på fredag den 12 mars. Regeringen kommer nu att gå igenom alla remisser och återkomma under våren med ett förslag till utformning. Det blir ett förbud men nyttan med detta kommer att vägas mot konsekvenser för den enskilde, som t.ex. kostnader.
Krafttag mot nedskräpning. Det behövs krafttag mot nedskräpning längs kusterna. En del av regeringens satsning på havsmiljön går till åtgärder mot nedskräpning. Naturvårdsverket ger 2,5 miljoner kronor per år i tre år för natur- och miljövård längs stränderna i norra Bohuslän via havsmiljöanslaget. Det finns möjlighet för kommunerna att få stöd för t.ex. strandstädning genom praktikliknade åtgärder som Arbetsförmedlingens program “Lyft”. I branschen tas initiativ som Sveriges första båtskrot på Muskö.
Minskade utsläpp från fritidsbåtar. Utsläppen måste minska från tvåtaktsmotorer, som idag är ett problem med upp till 40 procent högre utsläpp än från fyrtaktsmotorerna, samt mer bränslerester som innehåller olja. Avgaskraven på EU-nivå är gamla och regeringenvi vill se ett nytt förslag. Det är önskvärt med en ökad användning av den mer miljövänliga alkylatbensinen. Arbetet med elmotorer är intressant, bland annat den prototyp som beräknas serietillverkas under 2011.
– Regeringen har på ett helt annat sätt än tidigare lyft fram och vidtagit åtgärder för havsmiljön de senaste fyra åren. Senare i vår ska Sverige redovisa hur åtagandena inom HELCOM när det gäller kväve och forforutsläppen ska uppfyllas. Nu satsas en miljard kronor årligen på bättre havsmiljö. En ny havsmiljömyndighet är under bildande. Östersjön har under det svenska EU-ordförandeskapet utsetts till pilotområde som gör att vi kan gå före med miljöförbättrande åtgärder. Vi har infört förbud mot fosfat i tvättmedel, och nu går vi vidare med maskindiskmedel. På område efter område ser regeringen till att förbättra havets miljö, säger Andreas Carlgren.
Fotnot: Ytterligare åtgärder som alliansregeringen gjort för havsmiljön inkluderar:
– Inrättandet av Havsmiljöinstitutet i Göteborg
– Kosterhavet som den första marina nationalparken
– Utpekande av ytterligare sex marina skyddsområden, vilket innebär en fördubblad areal inom de svenska havsområdena
– Pådrivande för åtgärder i Kaliningrad, som enskilt betyder mest för Östersjöns miljö.
– Satsning på 90 Mkr på en mellanstatlig fond för åtgärder i Östersjön.
Nya Nimbus 27 Nova S HT har världspremiär i samband med Stockholm Boatshow. Båten är en ”hardtop” version av den prisbelönta 27 Nova S. S står för sidewalk, vilket innebär en design där det är enkelt att kliva på båten och vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är generöst. Hardtop versionen vänder sig främst till båtmänniskor som vill förlänga säsongen eller vill åka skyddat och ombonat oavsett årstid.
För soliga dagar kan det stora canvastaket med enkelhet öppnas upp genom att skjutas bakåt. Förutom sidewalk bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan. Det gör det lätt att röra sig ombord och att lasta jollen eller fiskeutrustningen.
Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Konceptet ”sidewalk” ger för storleksklassen unika utrymmen. Trots att båten mäter endast 27 fot passar den utmärkt för hela familjens önskemål om allt från sport och fiske till bekväma långturer. Goda stuvutrymmen och en planlösning som passar en hel familj är ovanligt i denna storleksklass. I den generösa ruffen finns en stor v-bädd i fören samt en stickkoj akteröver i båtens styrbordssida. Dessutom en stor toalett med duschmöjlighet. Kojerna avdelas med utrymme för klädförvaring. Utöver kojerna i ruffen finns under kapellet i sittbrunnen en bäddbar dinett.
I båtens cockpit återfinns riktigt pentry med spis, handfat och kyl. På babordssidan finns soffor med bord emellan och akterut ett däck med soffa.
Enkel och smidig kapellhantering, sportiga och samtidigt okomplicerade köregenskaper, rejäla avbärarlister och inte minst en mycket genomtänkt produktionsprocess ger nya Nimbus 27 Nova S HT unika egenskaper. Detta ger båtägaren en lätt båt som med mindre miljöpåverkan passar perfekt för de flesta aktiviteter som utövas till sjöss.
År 2009 utnämndes 27 Nova S till ”Miljöbästa Motorbåt ” av Svenska Båtunionens Miljökommitté, tillsammans med Sweboat och Sjöfartsinspektionen med motiveringen:
– Nimbus 27 Nova S utses av Svenska Båtunionen till Miljöbästa motorbåt 2009, klassen för övernattningsbara båtar, för brukarvänliga, miljöanpassade ombordfunktioner i ett lättdrivet skrov som tillverkas med låg miljöpåverkan.
Tekniska fakta
Längd: 8,10 meter
Bredd: 2,75 meter
Vikt: ca 2 700 kg
Batterier: 4x12V-75 Ah
Bränsletank: 240 liter
Vattentank: 100 liter
Kylskåp: 42 liter
Motoralternativ
D3-190/DPH 140 kW (190 hk)
D4-220/DPH 164 kW (220 hk)
D4-260/DPH 191 kW (260 hk)
www.nimbus.se
30 procent fler resmålsutställare finns på plats på Vildmarksmässan i år. Här finns resor till när och fjärran med olika nivåer av spänning och utmaning. I seminarie-programmet för Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan erbjuds drygt 100 kostnadsfria föreläsningar där inspirerande personer berättar om spännande resmål.
De tipsar även om intressanta resmål – från Papua Nya Guineas djungel till den svenska skärgården. Nedan följer några exempel från det innehållsrika seminarierprogrammet.
Resor genom regnskogen
På Vildmarksmässan finns möjligheter att drömma sig bort till flera exotiska resmål. Borneo och Papua Nya Guinea sägs vara vår världs sista utposter för det outforskade och här finns möjlighet att uppleva ett unikt äventyr i en värld präglad av storslagen natur och fängslande kulturer. Varje dag upptäcks nya arter av både växter och djur tidigare okända för mänskligheten. På dessa tropiska öar finns det dessutom fortfarande oupptäckta stammar från en uråldersbefolkning som håller sig isolerade från omvärlden gömda i en tät och artrik tropisk regnskog.
Solförmörkelseresa i Sydamerika
Den totala solförmörkelsen i Patagonien i juli i år kommer att bli en mycket speciell upplevelse. Hit går en resa i astronomins anda, som bland annat inkluderar ett besök till det berömda observatoriet Paranal i Atacamaöknen i norra Chile och en mängs mäktiga naturupplevelser. Vandringen i Torres del Paine i södra Chile beskrivs som en av världens vackraste. Förutom de karaktäristiska bergstopparna kan man här också beskåda den kalvande glaciären Perito Moreno och de turkosa isbergen.
Hit finns paketresor men det går naturligtvis lika bra att resa på egen hand. Morgans Sjöströms
föreläsning “Chile – Bergslandet” syftar till att ge information och kunskap som gör att människor från Sverige vågar resa och vandra i Sydmarerika på egen hand. Claes Grundsten är en annan van fjällvandrare som kommer till mässan för att dela med sig av praktiska tips inför vandringen. Han är också en av fotograferna som visar upp fantastiska bilder på Fotoscenen. På Outsidescenen vid Vildmarkscaféet avlöser proffsäventyrarna varandra och ger tips och inspiration till både nybörjare som mer erfarna.
Från ökenhetta till iskyla
En stor kontrast till djungel och öken, men med lika spektakulära vyer, är resorna till Grönland och Arktis med polarguider. Grönlandsresor som arrangerar resorna kombinerar segling och klättring på en expedition till det arktiska Jan Mayen. Expeditionen startar med segelbåt från norra Island och seglar sedan de 60 milen till Jan Mayen och under färden finns det möjligheter att se delfiner, späckhuggare, knölvalar och grönlandsvalar.
Som lite kuriosa kan nämnas att när Napoleon Bonaparte förlorade slaget vid Waterloo, hade några av dagens grönlandsvalar redan passerat 50-årsstrecket. Grönlandsvalen kan nå en ålder av över 250 år och är därmed det däggdjur i världen, som blir allra äldst.
Grönlandsresor erbjuder även en kajakexpedition i den grönländska vildmarken. I byn Upernavik, 60 mil norr om polcirkeln finns en skärgård med bra förutsättningar för paddling. Det finns över 100 öar i skärgården där vädret är stabilt med svaga vindar och låga vågor.
Näräventyr
För att få ett närmare äventyr med kajakpaddling finns det goda möjligheter till detta i Stockholms skärgård med sina närmare 25 000 öar. Flera företag i Roslagen gör gemensam sak på Vildmarksmässan och marknadsför sin skärgård där det bland annat finns möjlighet att se havsörn och säl. Skärgårdsguiderna ger guidade fisketurer efter gädda, gösa, havsöring, abborre och lax i Stockholms skärgård från Furusund i norr till Nyköping i söder. Mälardalens sportfiske finns också på plats och tipsar om bra fiskevatten i Stockholms närhet.
“Näräventyret” kommer att nämnas av flera föreläsare under Vildmarksmässan, vars övergipande tema är just att “Äventyret är närmare än du tror”. Äventyret väntar bakom hörnet. Det finns mängder av upplevelser i stadens direkta närhet men man kan ibland behöva hjälp att upptäcka dem.
Vildmarksmässan äger rum på Stockholmsmässan den 11-14 mars. Läs mer på www.vildmarksmassan.se och www.flyfishingfair.com
Skärgården möter Vildmarken
I år får du extra mycket upplevelser eftersom Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan utökas till fyra dagar och går parallellt med de fyra sista dagarna av båtmässan Allt för sjön. Samma entréavgift ger tillgång till alla tre mässorna. Öppettider: Torsdag och fredag 12-20, lördag och söndag 10-18
Ett spårbundet miljöproblem och nya regler på förbränning hjälpte det svenska avfallsbolaget IQR att utveckla ny förbränningsteknik. Resultatet blev minskade utsläpp, bredare bränslebas och minskad oljeförbrukning. Den nya tekniken presenteras på mässan Elmia Recycling 25-27 maj i Jönköping.
Industrial Quality Recycling, IQR, startade för 30 år sedan med affärsidén att ta hand om och vidareförsälja utslitna järnvägssliprar. Det mesta såldes till användning i trädgårdar, men en del var för dåligt för att sälja. Istället startades ett projekt för att på ett miljöriktigt sätt utvinna energi.
Köpte eget värmeverk
Nya metoder för säker förbränning utvecklades. Men kunderna var fortfarande tveksamma. För att göra en lång historia kort, köpte IQR 2003 fjärrvärmeverket i Svenljunga, för att på egen hand destruera järnvägsslipers. Det gav i sin tur unika möjligheter att vidareutveckla förbränningstekniken.
– I ett tidigt skede anlitade vi miljökemisten Kjell Eriksson. Han förespråkade förgasning istället för konventionell förbränning i ett steg, berättar Daniel Karlström, vd för IQR Systems AB.
2006-2007 började ombyggnaden av värmeverket till medströmsförgasning med fast bränslebädd och en patenterad brännare. Anläggningen har snart varit i drift i två år och resultaten presenteras på Elmia Recycling.
Många stora fördelar
Förväntningarna har överträffats med råge. De huvudsakliga fördelarna med förgasning istället för konventionell förbränning är:
• Anläggningen klarar fler typer av biobränslen. Fukthalten har ingen betydelse. Det breddar bränslebasen.
• Utsläppen av stoft och skadliga ämnen är de lägsta i klassen.
• Lasten kan sänkas till under 10 procent av maximal effekt, utan att emissionerna ökar. Man slipper gå över till olja för att hålla gränsvärdena.
IQR lanserar nu tekniken, som beroende på lägre kostnader, är särskilt lämplig för mindre fjärrvärmenät. Effektintervallet ligger mellan 2 och 15 MW.
Kross modell större
I Jönköping visar IQR även andra resultat av hanteringen av järnvägssliprar och industriavfall. Det är mobila och stationära maskiner för sönderdelning av avfall.
I Sverige är IQR mest kända för stationära avfallskrossar. På Elmia Recycling visas den mobila versionen Flexhammer 1800, vilket är en av de större mobila avfallskrossarna, som i huvudsak levereras på export.
www.elmia.se/recycling
Elmia Recycling to Energy är en fackmässa & konferens för avfallshantering, återvinning och återanvändning. Ett specialtema för 2010 är återvinning för energiproduktion. Elmia Recycling to Energy arrangeras parallellt med World Bioenergy den 25–27 maj 2010. www.worldbioenergy.com
Miljödepartementet med statssekreterare Åsa-Britt Karlsson kommer att tillsammans med länsstyrelserna och vattenmyndigheterna genomföra ett antal dialogmöten i samband med vattenrådens dag. Torsdag den 11 mars hålls det första i en serie av vattenrådsmöten under våren. Vid dessa möten kommer även Håkan Larsson, nationell vattensamordnare, att delta.
Det första dialogmötet i Södra Östersjöns vattendistrikt äger rum i Växjö den 11 mars och följs av ett dialogmöte i Västerhavets vattendistrikt i Göteborg den 22 mars. Därefter kommer fler dialogmöten att hållas under våren i de andra vattendistrikten.
Inbjudna är vattenråd, vattenvårdsförbund, kommuner och övriga intresserade organisationer. Syftet med dialogmötena är bl.a. att utbyta erfarenheter, ta tillvara synpunkter och verka för ökad dialog och samverkan i vattenvårdsarbetet.
SAILOR 6007 Message Terminal är en PC som är speciellt framtagen för användning på den marina marknaden. Eftersom den har extra många portar är den perfekt till de olika rapport- och kommunikationssystem som exempelvis professionella fiskefartyg behöver. Den kan hantera alla rapporteringsbehov inkl. elektroniska loggböcker och kan också kopplas till fartygets satellitsystem, såsom FleetBroadband, för att användas till email mm.
SAILOR 6007 är enkel och bekväm att använda med 10,4″ touch-skärm och interface för datormus och tangentbord. Den ersätter de bärbara datorerna många professionella fiskare har ombord för att kunna hantera rapporter. Till skillnad från de flesta bärbara datorer, är denna gjord för marint bruk och SAILOR 6007 är robust och fungerar tillförlitligt även i mycket hårda miljöer.
• Skärmens framsida har IP klass 33. Baksidan IP30.
• 1GB Flash Diskl 1GB D RAMl WinXP OS ingår
• Många olika slags portar för att kunna koppla annan utrustning, exempelvis 5xUSB, Ethernet RJ45, RS232, NMEA 2000, NMEA 0183 (3 st), SD-kort.
• Kan kopplas till antingen 12- eller 24V.
• Marint godkännande enligt CN114 och IEC60945
“Faktum är att livet ombord en fiskefartyg inte bara handlar om fiske, utan mycket om rapporterande till myndigheter medan de är till sjöss. Med SAILOR 6007 blir det så enkelt och tillförlitligt som möjligt. Som ett mervärde får man en bekväm dator även för andra behov av kommunikation ombord,” förklarar Henrik Dyrholm specialist på tracking system för fartyg hos Thrane & Thrane.
Leveranser påbörjas i april 2010. Listpris 14.950:- exkl. moms. Svensk distributör Cordland Marine AB.
I vissa lägen är bara det bästa tillräckligt bra – till sjöss exempelvis. I trånga passager, vid dåligt väder och i tät sommartrafik måste man kunna lita på sin kommunikationsutrustning ombord. Därför har vi på Cordland specialiserat oss på snabb, enkel och tillförlitlig kommunikation till och från fartyg. Vi vill erbjuda dig de bästa och mest kostnadseffektiva satellitlösningarna oavsett om det gäller bredband, IP-telefoni, fax – eller en kristallklar TV-bild. Dessutom har vi ett brett utbud av VHF- och säkerhetsutrustning. Som distributör erbjuder vi ett komplett sortiment av produkter från världens ledande tillverkare. Och förutom snabba leveranser kan vi, och våra duktiga partners, hjälpa dig med installation och service – oavsett i vilken hamn fartyget ligger.
www.cordland.se
Finska Sea Star 26 som marknadsförs av KGK Motor AB är byggd för att användas i sjön året runt. Det är en rejäl kabinbåt på dryga åtta meter med generösa ytor för åtta personer, två kojplatser och en väl tilltagen ståhöjd. Sea Star 26 har en omfattande standardutrustningsom exempelvis en bogpropeller på 3,3kW, hydraulstyrning, trimplan och en fast tank på 140 liter. Sea Star 26 visades våren -09 men har uppdaterats så pass mycket under hösten att den kan räknas som en ny båt.
Båtens förarplats erbjuder fin komfort med en gasdämpad kaptensstol med uppfällbara armstöd. Kabinen har en ståhöjd på 1,95 meter och över förarplatsen finns en stor taklucka som gör det möjligt att stå och köra båten. På babordssidan finns en passagerarstol med ställbart ryggstöd. Om ryggstödet fälls framåt blir stolen istället en del av den stora U-soffan.
– ”Nya” Sea Star 26 premiärvisas på mässan Allt för sjön, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Motor AB. Vi smygvisade men ser idag att den absolut kan klassas som en helt ny båt.
Uppdateringen innebär förutom den generösa standardutrustningen en ännu bättre ljudisolering i skrovet för tystare gång, smarta förvaringsplatser med mera. I båten, både i kabin och på fördäck, finns det gott om stuvutrymmen och plats för värmare, pentry och kylskåp. En robust dörr ger enkel ut- och inpassage till fördäcket. Aktern är inramad med rostfria syrafasta räcken och skjutdörrens lösning gör att den inte tar plats i öppet läge.
Omfattande utrustning
Utöver ovan nämnda tillbehör finns även utrustning som vindrutetorkare på både styrbord och babords sida, en strålkastare på 50 watt för körning under mörka höstkvällar, manuell och automatisk länspump och ett tvåbatterisystem för säkra starter och trygg elförsörjning.
Sea Star 26 visas på Allt för sjön 2010 på Stockholmsmässan:
Utställare: Astons sjöbodar Marin och Fritid, Marinbutiken samt Jannes Marin & Fritid
Monter: B03:25
TEKNISKA DATA
Längd: 8,1 meter
Bredd: 2,6 meter
Vikt: 1 800 kilo
Motoreffekt: 115 – 225 hk
Max antal personer: 8
Kojplatser: 2
www.kgksuzuki.se
Vattenprisutredningen har överlämnat sitt betänkande Prissatt vatten? (SOU 2010:17) till miljöminister Andreas Carlgren. Vattenprisutredningen konstaterar att Sverige uppfyller de formella krav på prispolitik för vatten som ställs i EU:s ramdirektiv för vatten. Samtidigt konstateras att vattenmyndigheternas kartläggning av vattenmiljön visar att nuvarande åtgärder inte varit tillräckliga för att nå målet “god vattenstatus”. Omfattande åtgärder behöver därför vidtas.
Utredningen bedömer att förutsättningarna för att kostnadseffektiva åtgärder ska vidtas ökar om ekonomiska styrmedel används i större utsträckning. Sverige utnyttjar i mycket begränsad omfattning ekonomiska styrmedel inom vattenförvaltningen. Huvudsakligen används regleringar baserade på miljöbalken och EU-direktiv. Enligt utredningen kan reglerande styrmedel behöva minska till förmån för ökad flexibilitet när det gäller hur och var åtgärder ska vidtas. Utredningen ger bl.a. exempel på hur inslag av ekonomiska styrmedel skulle kunna kombineras med dagens regleringar.
Vattenprisutredningen föreslår en ändring i miljöbalken som ger möjlighet för verksamhetsutövare att vid miljöprövning av verksamhet välja att betala en avgift för intrånget/skadan istället för att bekosta eller utföra kompensatoriska åtgärder. Avgifterna ska användas för miljövårdande åtgärder, som då kan vidtas där man får mest miljönytta för pengarna. Utredningen föreslår vidare att de s.k. bygdeavgifterna, som betalas av vattenkraftsindustrin, i större utsträckning än idag ska användas för åtgärder som syftar till att förbättra vattenmiljön. Utredningen anser också att tidigare lämnade förslag om en flexiblare användning av de s.k. fiskeavgifterna och finansieringen av övervakningen av vattenmiljöns utveckling ska genomföras.
Utredningen förordar en utredning av hur tillgängliga medel inom EU:s gemensamma jordbrukspolitik och dess landsbygdsprogram kan användas på ett mer kostnadseffektivt sätt, särskilt med beaktande av de krav som ställs i ramdirektivet för vatten. Detta bör utredas av Jordbruksverket senast inför nästa programperiod.
Klass 7 i Norrsundsskolan på Väddö i Roslagen får Världsnaturfonden WWFs naturväktarstipendium för sitt samarbete med en skola i Tallin, Estland. Båda skolorna samarbetar kring vattenfrågor bland annat genom studiebesök, intervjuer och provtagningar. Även frågor kring lokala levnadsvillkor och utveckling ingår i projektet.
Naturväktarstipendiet gör det möjligt för de estniska eleverna att besöka Norrsundsskolan på Väddö senare i år. Fokus för samarbetet ligger på hållbar utveckling.
– Vi har under flera år haft ett samarbete med den estniska högstadieskolan Kalamaja Pöhikool. Vi vill utveckla kontakterna med jämnåriga på andra sidan Östersjön. Det är oerhört värdefullt för ungdomar att få mötas, dela med sig av kunskaper och bli inspirerade av varandra, säger Anneli Lennartsson som är lärare på Norrsundsskolan som också är en av Världsnaturfondens 10 modellskolor. Skolan arbetar aktivt med miljöfrågor och vindkraftverket på skolan är ett resultat av samarbetet med lokala aktörer.
Fakta/ Bakgrund:
Världsnaturfonden WWFs naturväktarstipendier delas i år ut till fem skolor i landet. Eleverna får dela på 50 000 kronor för olika miljö- och naturvårdsprojekt. En förutsättning för att söka WWFs stipendiet är att eleverna har deltagit i Naturväktarna – Världsnaturfondens största utbildningsprogram för elever i åldern 7-18 år. Närmiljön har studerats ur olika aspekter och sedan har resultaten redovisats för WWF. Ett stipendium kan ge det utrymme som behövs för att genomföra en aktiv handling för ett hållbart samhälle. Många skolklasser fortsätter sedan med arbetet och engagemanget för den lokala miljön.
www.wwf.se
Det har gått 26 år sedan Kärcher på bred front lanserade högtryckstvätten för konsumentbruk. Vad som från början närmast var en pump med ett enkelt bärhandtag har med tiden utvecklats till en betydligt mer komplex produkt med en stor variation i prestanda, grundfunktion och tillbehör. När utvecklingen av högtryckstvättar går in i ett nytt decennium lanserar Kärcher ny teknologi och utvecklar samtidigt varje komponent som påverkar upplevelsen av smidighet i arbetet med redskapen.
Hanteringen av slangar och kablar i samband med förvaring och transport är exempel på sådana detaljer. Användbarhet och resultat i en helt ny standard.
Vattenkyld motor
En väsentlig förändring på flera av de nya modellerna är en ny vattenkyld induktionsmotor som i flera avseenden innebär markanta förbättringar. Genom effektivare kylning ökar Kärcher tillförlitligheten, förlänger livslängden och energieffektiviteten. Att den dessutom blir lättare är bara ett plus. Det kanske viktigaste för användaren är att maskinen blir avsevärt tystare vilket innebär ökad komfort och både grannar och omgivning störs minimalt.
Plug’n’Clean
Tack vare det nya tvättmedelssystemet Plug’n’Clean går det alltid snabbt och enkelt att byta rengöringsmedel för att passa dina olika rengöringsbehov och detta med bara en hand och utan en droppe i spill. När man tillför rengöringsmedel i sin högtryckstvätt blir det rätt doserat och rengöringsresultatet optimalt. Kärchers rengöringsmedel är dessutom biologiskt nedbrytbart och har därför ingen skadlig påverkan på miljön.
Quick Connect
Stor omsorg har lagts på maskinernas anslutningar och infästningar. De nya modellerna har snabbkopplingar av klick-typ till högtrycksslangarna. Kopplingar som utvecklats särskilt för att kombinera enkelhet och säkerhet i handhavande under de höga tryck och belastningar som råder vid anslutningspunkterna.
Kostnadseffektivt och miljövänligt
Kärchers högtryckstvättar kan användas med så gott som alla typer av vattenkällor. De suger t ex upp vatten från regnvattentunnor. Du behöver då inte förbruka dyrbart dricksvatten samtidigt som du sparar på en viktig resurs. En annan fördel är att du slipper vara beroende av en vattenledning. Tack vare ständig utveckling och förbättring av högtrycksteknologin kan Kärchers högtryckstvättar idag ge enastående prestanda med mycket låg vattenförbrukning.
Kärchers högtryckstvättar förbrukar cirka 80% mindre vatten än vid användning av en vanlig trädgårdsslang. Detta är bra för miljön samt att det sparar pengar.
www.karcher.se
Stena Bulk, som nyligen bekräftat beställningen av två egendesignade Suezmax tankfartyg vid Samsungvarvet för leverans år 2011 går vidare med ytterligare nybeställningar tillsammans med partners samt det angolanska oljebolaget Sonangol De två första fartygen, som ska heta Stena Superior och Stena Suède, har designats med hjälp av Stenas egen tekniska avdelning enligt dagens mest avancerade tillgängliga teknik.
Detta förbättrar energieffektiviteten dramatiskt och bland annat minskar bränsle- och bunkerförbrukningen med upp till 15 procent jämfört med de allra effektivaste idag seglande Suezmax-fartygen av konventionell design.
Stena Bulk och Samsung bekräftar att optioner på ytterligare fyra fartyg i serien har signerats och således utökas nybeställningen vid Samsungvarvet till totalt sex nya tankfartyg, med leverans av de tillkommande fartygen före utgången av år 2012.
”Stena Bulk har tålmodigt inväntat lämpligt marknadsläge under de senaste två åren, vilket visat sig vara rätt. Vi har använt tiden för att integrera våra beprövade meriter i fråga om innovativ tankerdesign och skapa världens miljövänligaste tankfartyg av denna storleksklass med minimal bunkerförbrukning,” säger Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk.
”Beställningen på dessa sex nya fartyg innebär ett ypperligt tillskott av toppmoderna enheter till Stena Sonangol Suezmax Pool”, fortsätter Ryder. ”Poolen som ligger i premiumklassen av de opererande tankpoolerna kommer nu att ytterligare förstärka sitt försprång med tonvikt på nya och miljövänliga fartyg.”
Nyheten följer också Sonangols tillkännagivande av bolagets beställning av fem nya tankfartyg på 160 000 dödviktston vardera från DSME Shipbuilding i Korea. Dessa tankfartyg väntas levereras från mitten av 2011 till början av 2013. Sonangol bekräftar också att de fem nya fartygen omedelbart efter leverans ska ingå i Stena Sonangol Suexmax Poolen. Därmed kommer samarbetet mellan Stena Bulk och Sonangol totalt tillföra upp till tolv ultramoderna Suezmax-fartyg till den gemensamma poolen.
Stenas nära samarbete med det statliga angolanska oljebolaget Sonangol går in på sitt sjätte år av framgångsrik verksamhet med syfte att inom en snar framtid bygga upp en flotta av totalt 25 nya och toppmoderna Suezmax-fartyg med en snittålder under 3 år. Poolen har under de senaste 12 av 16 kvartalen legat i topp vad gäller intjäning gentemot konkurrerande Suezmaxpooler samt index.
Vidare har satsningen förutsättningar att kunna växa ytterligare, då flera ägare av nya Suezmax har anmält intresse av att också bli medlemmar i poolen med sina moderna fartyg.
Operation och befraktning av fartygen i Stena Sonangol Suezmax Pool drivs från Stena Bulks kontor i Houston, London och Singapore. Förra månaden firades dessutom den ståtliga invigningen av Poolens nya kontor i Rio de Janeiro, Brasilien.
Som ett led i ambitionen att modernisera flottan meddelar slutligen Stena Bulk att de tre äldre fartygen i poolen, – Nordic Voyager (byggt 1997), Nordic Jupiter (byggt 1998) och Nordic Freedom återgår till ägaren Nordic American Tankers inom kort.
Med nio kontor i åtta länder är Stena Bulk ett av världens ledande tankrederier. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 65 tankfartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 18 800 anställda och en omsättning på 56 miljarder SEK.
www.stenabulk.com
Nya Volvo Penta D3 är fullmatad med den mest avancerade motorteknologi som finns tillgänglig på marknaden idag. Denna toppmoderna dieselmotor lanseras nu i två versioner, 110 och 150 hk, som båda erbjuder renare, tystare och mer komfortabel motordrift för segelbåtsfolket. Inombordsmotorn D3 har sedan 2003 funnits i en specialversion för segelbåtar samt deplacerande och halvplanande motorbåtar.
Nya D3 bygger på ett nyutvecklat 2,4-liters, femcylindrigt motorblock i aluminium och den innehåller avancerad teknologi som möjliggör helt ny standard i marinbranschen när det gäller prestanda, miljö och komfort.
Common rail med 1800 bars tryck och piezo-elektriska insprutare ger multipla insprutningar vid varje arbetstakt, vilket innebär att bränslemängden kan doseras ännu mer exakt. Den avancerade och effektiva “cross-flow”-kylningen håller motortemperaturen jämn.
Turbo med variabel geometri gör att motorn får effektiv laddning från mycket låga varvtal upp till maxvarv. Det ger kraftfullt vridmoment för manövrering och ordentlig effekt för hög marschfart.
Elektronisk gas och växel
Nya D3 är i standardutförande utrustad med Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC. Här ingår bland annat elektronisk gas och växel hela vägen från reglage till motor och drev. För båtägaren innebär det mjukare, exaktare och säkrare körning samt inget behov av efterjusteringar.
Eftersom elektroniska kablar inte leder motorvibrationer, så ökar även komforten ombord.
EVC gör det också enkelt att installera extra tillbehör och funktioner, till exempel ”Low-speed mode” lågfartsfunktion, färddator, motordata i plotter via NMEA. Eller den nya 7-tumsdisplayen i färg.
Med EVC går det att ha instrumentering, eller kompletta styrplatser, på upp till fyra platser ombord.
Rent, tyst och vibrationsfritt
Nya D3 är ännu renare än föregångaren. Emissionsvärdena är i linje med de mycket skarpa amerikanska lagkraven EPA steg 3, som träder i kraft först år 2012.
Motorn har jämn gång och varvtalet vid marschfart är beskedliga 2000-2500 v/min, en viktig faktor för hög komfort. Nya D3 har också fått samma typ av högdämpande motorfästen som de större D4 och D6 har, vilket ökar komforten ytterligare.
Common rail-systemet och främst multi-insprutningen bidrar till lågt motorljud. Den nya och modernt designade motorkåpan hjälper till att sänka ljudet ytterligare.
Tekniska data
Beteckning: D3-110 D3-150
Konfiguration: Rak femcylindrig diesel med common rail
och turbo med variabel geometri.
Cylindervolym: 2,4 liter
Vikt, exkl. backslag: 250 kg
Max effekt hk/v/min: 110/ 3000 150/3000
Emissioner: Uppfyller EU RCD samt US EPA steg 2.
Förberedd för att möta EPA steg 3 som införs år 2012.
www.volvo.com
Idag tisdag inleder Kustbevakningens sjöövervakningsflygplan sitt deltagande i EU:s marina insats operation Atalanta. Uppdraget kommer att utgå från Seychellerna där Kustbevakningen har sin bas.
Under fyra månader ska Kustbevakningens sjöövervakningsflygplan med besättning övervaka farvattnen utanför Somalias kust med uppdraget att upptäcka, dokumentera och rapportera piratverksamhet.
EU:s marina insats Atalanta ska trygga FN:s Världslivsmedelsprograms (WFP) humanitära hjälpsändningar till Somalia samt förebygga, avvärja, och bekämpa piratdåd och väpnade rån utanför Somalias kust.
Läs mer om EU:s marina insats Atalanta:
www.eunavfor.eu
Miljöminister Andreas Carlgren talar vid Båttinget 2010 på Stockholmsmässan i Älvsjö under rubriken “Regeringens syn på båtlivet och miljön”. Därefter delar han ut priset MiljöBästa Båt 2010 till representanterna för årets vinnare, hybridmotorbåten Greenline 33 och segelbåten Najad 505. Båttinget arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat, Båtbranschens Riksförbund i anslutning till båtmässan Allt för Sjön.
Tid och plats:
Tid: Onsdagen den 10 mars 2010, kl. 09.30.
Plats: Stockholmsmässan, Älvsjö.
Läs mer om Båttinget:
http://www.alltforsjon.com/common/Article.aspx?id=7568
Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att ingen omkom genom drunkning under februari i år jämfört med 2 personer under februari 2009. Detta trots att isarna har varit fina och många har passat på att åka långfärdsskridskor.
-Detta är helt fantastiskt, säger Anders Wernesten på Svenska livräddningssällskapet.
–I och med den långa tiden av ihållande kyla är lätt att tro att alla isar är säkra. Men man måste vara försiktig. Ett idogt arbete med information har gjort att kunskapen hos den enskilde om hur man ska bete sig på isarna numera är betydligt bättre än för några år sedan.
Många tillbud har inträffat på isarna under januari och februari men som tur är har de slutat lyckligt. Flera av de som ger sig ut på isarna har fortfarande varken kunskap, rätt utrustning eller sällskap. Ispik och isdubbar är måsten på isen tillsammans med sällskap. Kunskap om isens svaga punkter, utrustning och livräddning kan man få på Svenska livräddningssällskapets hemsida www.sls.a.se eller www.issakerhet.se.
2010 februari 2009
– is 1
– övriga 1
0 totalt 2
I Stockholm från sjösidan sammanställer författaren Stockholms marinarkeologiska material för första gången, samtidigt som han på ett intressant sätt analyserar och tolkar den stora mängd fartygsvrak som finns från olika undersökningar i staden.
Stockholm har präglats av sitt vattenläge i över ett årtusende och det är omöjligt att föreställa sig staden utan vattnen. Närheten till vattnet har påverkat strategier och försvar, handel och sjöfart, kommunikationer och resursutvinning.
Allt detta har lämnat efter sig fysiska spår som berättar om stadens utveckling och historia i form av fartygsvrak, sjögårdar, hamnar, fiskeanläggningar, broar och badhus. Aktiviteterna vid dessa anläggningar längs stränderna och på vattnen var livliga och mångfasetterade.
Godshanteringen i hamnarna var omfattande och lokaltrafiken skedde i stor utsträckning på vattnen. Vintertid gav isarna gynnsamma transportmöjligheter. Vid bryggorna tvättades och hämtades vatten. Vid vattnen finns också spår efter flera av Stockholms många industrier.
Författaren, Marcus Hjulhammar, är verksam som marinarkeolog vid Sjöhistoriska museet i Stockholm.
www.stockholmia.stockholm.se
Det italienska rederiet MSC Cruises fortsätter att satsa hårt för att erbjuda den mest moderna flottan i världen. I lördags invigdes majestätiska MSC Magnifica i Hamburg av den legendariska skådespelerskan Sophia Loren vid en spektakulär dopceremoni med Venedigkarnevalen som tema. MSC Magnifica kommer att kryssa i Medelhavet och besöka Italien, Kroatien, Grekland och Turkiet under sommaren 2010.
Lördagen den 6 mars invigdes MSC Magnifica i Hamburg med en storslagen galakväll som gick i Venedigkarnevalens anda. Sophia Loren skänkte extra stjärnglans till MSC Cruises invigningsceremoni då hon traditionsenligt döpte fartyget. Under galakvällen uppträdde den italienska popstjärnan Eros Ramazzotti. Stjärnkocken Mauro Uliassi komponerade menyn för galamiddagen, och hans fantastiska menyer serveras fortsättningsvis ombord på MSC Magnifica.
– Vi valde att inviga MSC Magnifica i Hamburg, en spännande stad med en rik sjöfartshistoria, och det blev naturligt att ha Venedigs karneval som tema med tanke på att just Venedig är MSC Magnificas hemmahamn och att det just nu pågår en fantastisk fest där, säger Claes Tamm, nordisk chef för MSC Cruises.
MSC Magnifica blir rederiets elfte fartyg, det sjunde nya på sex år, vilket gör MSC Cruises flotta till världens mest moderna. MSC Magnifica erbjuder högsta komfort ombord med glamorös och raffinerad inredning framtagen av den italienska designbyrån De Jorio Design International. Ombord finns 17 barer och lounges med olika teman, en fullt utrustad sportbar med biljardbord, fem restauranger, teater med 1 200 platser, 4-D biograf, tennisbana, minigolf, bowling, fyra pooler – en av dem med ett fällbart glastak – och MSC Cruises välrenommerade balinesiska spa, MSC Aurea SPA. MSC Magnificas första kryssning på 13 nätter avgick igår från Hamburg via Amsterdam, Lissabon, Palma, Barcelona, Neapel, Taormina och Dubrovnik till hemmahamnen Venedig. Därifrån gör MSC Magnifica 7-nätterskryssningar under sommarsäsongen 2010 på rutten Venedig, Bari, Olympia, Izmir, Istanbul, Dubrovnik och tillbaka till Venedig.
– MSC Cruises vill vara en förebild inom kryssningsbranschen med de modernaste, mest komfortabla och klimatsmarta fartygen. Medelhavet har blivit alltmer populärt tack vare det inbjudande klimatet året runt, och MSC Magnifica är en utmärkt utgångspunkt för att upptäcka Medelhavets skatter, berättar Claes Tamm.
www.msccruises.se
Viamare Invest blir storägare i Svenska Båtskolan. Köpet är ett led i koncernens affärsidé om att vara en totalleverantör när det gäller båtliv. – Förvärvet ligger helt i linje med vårt helhetskoncept för båtägare. Nu kan vi lägga till en utbildningsdel som passar medlemmar och kunder perfekt, säger Viamares koncernchef och grundare Hans Mellström.
Det marina utbildningsföretaget Svenska Båtskolan erbjuder intensivkurser i navigation och manövrering för både proffs och amatörer. Förarintyg och kustskepparintyg tar t.ex. 2 dagar och Fartygsbefäl klass 8 tar 6 dagar.
Svenska Båtskolan finns på två ställen i landet, i Saltsjöbaden strax utanför Stockholm och i Uddevalla. Varje år utbildas cirka 1 000 elever.
– För oss betyder Viamares köp att vi får en fantastisk möjlighet att bli den främsta båtskolan i landet. Med en stark ekonomisk grund och ett omfattande kontaktnät kan vi gå ännu snabbare fram mot målet, säger Thomas Rapp, vd för Svenska Båtskolan.
– Utbildning för sjöfolk är en fråga jag brinner för. Det är i dag på tok för många som ger sig ut med stora fritidsbåtar utan att ha tillräcklig kunskap om manövrering och navigering, säger Hans Mellström.
www.batskolan.se
Nimbus senaste nyhet, Nimbus 27 HT, hade högtidlig premiär på Allt för sjön 6 mars. Det var journalisten och livsnjutaren Steffo Törnquist som höll i invigningen. Hans liknelse av trogna Nimbusägare som “Nimbusknarkare” drog ner många skratt. Nimbus 27 HT är en variant på en befintlig båt, 27 Nova S som därmed får ett utökat användningsområde.
Steffo Törnquist, känd TV-personlighet och journalist, talade en del om livets goda och hade även med sig några exempel på detta, till besökarnas förtjusning.
Den nya båten hade dock Steffo, som äger en klassisk Coronet 21, inte provkört eftersom den var sprillans ny till mässan.
27 HT är i princip samma båt som 27 Nova S. Den har i den här varianten försetts med hardtop samt canvastak och canvasvägg i hyttens akterkant.
Fakta Nimbus 27 HT
Längd: 8,10 m
Bredd: 2,75 m
Vikt: 2 650 kg
Bränsletank: 240 liter
Vattentank: 100 liter
Motoralternativ: Volvo Penta D3-200, Volvo Penta D3-220, Volvo Penta D4-260
Pris: från 1,6 Mkr
Info: www.nimbus.se
Kommentarer
Om alla hamnar som tar emot fritidsbåtar även kan ta emot fritidsbåtars toalettavfall, så är det nog många båtägare som kommer att uppdatera sina båtars septitanks- system för att kunna tömma på rätt sätt. Kanske direkt i bryggan http://pontoner.se/septitank-brygga.html