Nyheter

– En viktig seger för bevarandet av en av världens mest hotade fiskarter. Det säger Isabella Lövin, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna, om parlamentets beslut idag. Man förordar att den blåfenade tonfisken ska föras upp på CITES- listan över hotade arter, annex 1, vilket innebär förbud att handla med den internationellt.

Beståndet av blåfenad tonfisk i Atlanten står på randen till kollaps. I mars hålls en partskonferens om den s k CITES-konventionen, som listar vilka arter som det ska vara förbjudet att handla med internationellt. EU-parlamentets resolution idag är inte lagstiftande, utan en opinionsyttring och de som ville skydda den blåfenade tonfisken vann.

Det är stora ekonomiska intressen inblandade när det gäller den blåfenade tonfisken och därför står striden hård om just den. En enda fisk kan vara värd över en miljon kronor och det illegala fisket är omfattande.

Sedan år 2000 har EU gett bidrag till 121 nya fartyg och bidragit till moderniseringen av hela 481 stycken, som samtliga deltar i fisket av blåfenad tonfisk.

33, 4 miljoner Euro har EU satsat på detta. Under samma tid har bara nio mindre fartyg skrotats med EU-bidrag.

– Det är en sorglig politik som bedrivits och ett viktigt principiellt beslut som parlamentet tog idag. EU har med skattemedel aktivt bidragit till att driva arten mot randen av kollaps, vilket ger oss ett extra stort ansvar att rädda den, säger Isabella Lövin.

Sjuttio procent av den blåfenade tonfisken exporteras till Japan.

– Skattepengar går till att subventionera rovfiske som blir sushi och sashimi på exklusiva affärsmiddagar, säger Isabella Lövin. Det har inget att göra med det småskaliga fiske som många sydeuropeiska ledamöter, som röstade emot CITES-listningen, säger sig vilja skydda.

Den spanska regeringen, som nu leder EU, har inte stött CITES-listningen, vilket däremot länder som Italien och Frankrike gjort. Spanien hänvisar till att man väntar på ett förslag från kommissionen om den blåfenade tonfisken. Spanien har EUs absolut största fiskeflotta och tar emot det mesta av stödpengarna.

Läs mer om grön politik i EU: www.mp.se/isabella

Nu införs fredningstid för hälleflundra och det blir förbjudet att fiska den fram till första april. Förbudet träder i kraft redan på måndag, 15 februari. – Vi har tagit ett snabbt beslut eftersom vi såg att landningarna av hälleflundra ökat oroväckande i januari, säger Martin Rydgren, handläggare på Fiskeriverket.

Hälleflundra är klassad som starkt hotad på ArtDatabankens rödlista men är inte kvoterad eller reglerad på annat sätt. Hälleflundra är en riktigt stor plattfisk, den kan bli 50 år gammal och över tre meter lång. Den räknas till en av de läckraste matfiskarna och betingar ett högt pris i fiskdisken. Men dessvärre har den fiskats för hårt och därför blivit mycket sällsynt i svenska vatten sedan några decennier tillbaka.

– Arter som reproducerar sig långsamt är mycket känsliga för fisketryck. Hälleflundran är en sådan art, den lägger rom första gången när den är 7-8 år gammal, säger Martin Rydgren.

Samlas kanske för lek i Skagerrak
Hälleflundran leker på bottnar som är minst 300 meter djupa, leken sker under vinter och vår.

– Det kan vara så att de stora fångsterna i januari beror på att man har råkat fiska just där hälleflundran samlats för lek. Men det är en art som vi egentligen vet väldigt lite om, säger Martin Rydgren.

Yrkesfiskets fångster av hälleflundra är normalt mycket små. De senaste åren har svenska fångsterna i Skagerrak i genomsnitt legat på i knappt tre ton. Men i år har landningarna varit ovanligt höga – mer än tio ton har redan rapporterats in.

Inte reglerad med kvoter
Hälleflundra en art som inte kvoteras eller regleras på annat sätt inom EU. Norge har däremot bland annat infört fredningstid 20 december till och med 31 mars.

– Nu inför även Sverige ett förbud att fiska hälleflundra under leken. I år blir det från 15 februari till och med 31 mars. Under 2010 kommer vi att ta fram ett mer långsiktigt stärkt skydd för hälleflundra, då kan datumen komma att ändras, säger Martin Rydgren.

– Du som ringer 112 är våra ögon och öron på platsen. Utan att ta risker kan Du göra en viktig insats vid exempelvis olycka, akut sjukdom eller brand. SOS –operatören är hela tiden med och ger råd och stöd till dess hjälpen är framme, säger Anders Klarström, SOS Alarm.

Människor över hela landet får idag möjlighet till ett personligt möte med SOS Alarm och alla de engagerade hjälpresurser som står bakom nödnumret 112. EU-länderna har utsett just den 11/2 till ”112-dagen”. Syftet är att informera om att nödnumret 112 gäller inom hela EU och vad man bör tänka på i en akut nödsituation. I samband med 112-dagen presenteras en unik sammanställning över hur svenskarna på riksnivå och i varje län fick hjälp via nödnumret 112 under 2009.

3 500 000 – så många gånger svarade SOS Alarm på nödnumret 112 runt om i landet förra året. Sammanställningen av 112-verksamheten för 2009 visar också att den genomsnittliga svarstiden för hela landet har pressats ner till 6,8 sekunder – eller knappt två signaler, vilket är rekordsnabbt.

För att öka kunskaperna om nödnumret genomförs den europeiska 112-dagen för första gången i Sverige torsdagen den 11/2. Runt om i landet sprider representanter för SOS Alarm tillsammans med polis, räddningstjänst, ambulanssjukvård, jourhavande präst m fl information på välbesökta knutpunkter som järnvägsstationer och köpcentra.

Sammanställningen av förra årets 112-verksamhet som presenteras i samband med 112-dagen ger en unik bild av hjälpbehoven över landet. En tydlig trend är att ambulansuppdragen blir fler och att allt fler använder mobiltelefon för att slå larm. Detta ger ett snabbare larm, men innebär ett större behov av att den som ringer stannar kvar och är beredd att hjälpa SOS-operatören, exempelvis med att lokalisera platsen.

SOS Alarm ägs av staten, landstingen och kommunerna tillsammans. Företaget svarar för nödnumret 112 och larmar ut resurser som ambulans och räddningstjänst. SOS Alarm har även andra typer av larm och servicetjänster som t ex brandlarm, inbrottslarm, driftlarm, trygghetslarm, personlarm och krisjour. SOS Alarm har 18 SOS-centraler över landet som arbetar dygnet runt.

www.112.se

– Sverige ska fortsätta minska utsläppen till Östersjön. Under våren kommer regeringen presentera en strategi som tydligt visar att Sverige klarar sina åtaganden för att rädda Östersjön enligt den gemensamma aktionsplanen Baltic Sea Action Plan.

Det beskedet gav miljöminister Andreas Carlgren vid Baltic Sea Action Summit i Helsingfors på onsdagen. Sveriges preliminära beting gäller minskning av utsläppen av kväve med 21 000 ton och av fosfor med 290 ton.

Sverige övertar efter HELCOM:s ministermöte i Moskva i maj ordförandeskapet i HELCOM, ett samarbetsorgan för Östersjöstaterna.

– Vi kommer att fortsätta driva på arbetet för att rädda Östersjön, däribland för att åtgärder vidtas vid den värsta utsläppskällan som är avloppen från ryska Kaliningrad. Jag välkomnar premiärminister Putins besked på onsdagen som för frågan framåt, men vi kommer fortsätta att driva på för att åtgärder genomförs, avslutar Andreas Carlgren.

Vi årets Fort Lauderdale Boat Show i Florida introducerar holländska en helt ny teknik för att bygga stålbåtar. Den kallas Smart KitTM och är revolutionerande för båtindustrin, enligt Vripack. Metoden ska snart testas i verkligheten då en 20 m motor yacht ska byggas på endast 7,5 månader. Båten är helt nyutvecklad av italienska Gamma Yachts och Vripack hoppas kunna visa hur effektiv den nya metoden är.

Vripacks Smart Kit har väldigt många fördelar. Den bygger på en väldigt väldetaljerad 3D konstruktion, där noggrannheten i sig sparar mycket tid och arbete. Standardprofiler ersätts av CNC-formade profiler och byggarna kan använda förarbetade enheter.

Den nya, halvplanade yachten som ska byggas har ett fräckt utseende med en förarhytt med 360° panoramavy, vilket också gör att mycket ljus kommer in i båten. Inredningen kan utformas på olika sätt efter kundens önskemål för sex gäster och två besättningsmän. Båten har komplett pentry och en styrkonsol på flybridge med inbyggd wet bar.

www.vripack.com

Pioneer lanserar nu ett Navigationssystem med utökade möjligheter att njuta av musik och underhållning. Pioneers nya AVIC-F920BT integrerar avancerade navigering med banbrytande funktioner som ett elegant 3D-gränssnitt, Pioneer MusicSphere och ECO-diagram.

Förutom inbyggda navigeringsfunktioner, innehåller den nya dubbel-DIN AVIC-F920BT 4GB flash-minne, en stor 6,1-tums WVGA pekskärm, en 3D-grafikaccelerator, DVD-uppspelning, inbyggd Bluetooth för handsfreesamtal och musik streaming, USB för iPod/iPhone-anslutning, en micro SD-kortplats och backkamera ingång. Den erbjuder en omfattande kartdatabas från Tele Atlas som omfattar 44 europeiska länder och omfattar mer än 6 miljoner Points of Interest (POI). Dessutom kommer systemets TMC (Traffic Message Channel) informera användaren om trafikstockningar och tillbud under resan.

“Pioneer fortsätter att utveckla avancerad teknik för denna kategori, eftersom kombinationen av underhållning, bekvämlighet och navigering är viktigt för våra kunder dagligen, säger Geert Verhoeven, Product Planning Manager, Pioneer Europe. “Innovationer som vårt 3D-gränssnitt, MusicSphere och ECO-diagram visar Pioneer ledarskap inom utveckling och integration av teknik som uppfyller behoven hos slutkonsumenten.

Audio användargränssnitt revolutionerande med 3D-teknik
AVIC-F920BT´s nydesignade 3D-användargränssnitt ger dynamiska genvägar för alla inbyggd eller anslutna media-källor, visning av albumbilder och förbättrad visning av ljudspår. Touch & Slide reglaget används för att växla källa och för att söka i iPod/iPhone innehåll. Med den nya sökfunktionen ABC och att List sökningar sker sökningen dubbelt så snabbt och förenklar användandet . Den Anpassningsbara “start meny” gör att användare kan dra och släppa upp till 15 funktionsikonerna till Start menyn för att bara vara en knapptryckning ifrån.

MusicSphere = humörbaserade spellistor
Med Pioneers nya egenutvecklade MusicSphere teknik kommer användare att kunna njuta av musik som matchar deras sinnesstämning. När du installerat MusicSphere iTunes plug-in software kommer den att analysera hela din iPod, iPod touch eller iPhones musikbibliotek och skapa särskilda spellistor baserade på olika musikaliska attribut såsom känsla, rytm mönster, Beats Per Minute (BPM), utgivningsår eller/och datum när låten laddas ner till enheten(ljus, energisk, dyster, avkopplande, lugn).

Genom MusicSphere plug-in, kan användaren välja önskad parametrarna för sin musik för att skapa en “DJ spellista”. Denna funktion kommer att skapa en non-stop blandning av upp till 100 låtar i de valda musiktyperna med ytterligare möjlighet att ställa in övergångseffekter för att blandas mellan låtarna. När en iPod, iPhone eller iPod Touch enheten har synkroniserat med MusicSphere spellistor och är ansluten till AVIC-F920BT, kan upp till 40 specialiserade spellistor nås via en animerad 3D-sfär som kan roteras upp, ner åt vänster och åt höger med en lätt beröring av skärmen.

Garanterad Miljövänlighet
Eftersom Pioneer bryr sig om miljön, kommer AVIC-F920BT med andra generationens sparsamma ECO-driving funktion för lägesrapporter och visualiserar förarens inverkan på miljön. Genom Pioneers egenutvecklade NavGate FEEDS PC software, kan enheten beräkna bränslekostnaden för resrutten samt bilens CO2-utsläpp genom detaljerade körrapporter. Med hjälp av en egenutvecklad algoritm för bränsleförbrukning, kan NavGate FEEDS även logga och arkivera kördata och analysera körvanor och generera olika rapporter med förslag för att förbättra bränsleeffektiviteten. Nytt för denna generation av miljömedvetna funktioner, är att ECO-diagram ger föraren en visuell representation av deras miljöpåverkan. Dessutom, när en rutt är inställd, kommer enheten att beräkna en Drive Score – färdvägs-poäng baserat på kör effektivitet med faktorer som kraftiga inbromsningar, accelerationer och inaktivitet.

Dold navigations BOX
AVIC-F220 erbjuder full vägledning och 2,3 miljoner “intresse punkter”(POIs). NavGate FEEDS PC-programvara ger möjlighet att skapa egna POIs. Med TMC-mottagare i AVIC-F220, varnar systemet användaren för bilköer, väggarbeten och andra situationer i trafiken. AVIC-F220s kompakta konstruktion tillåter mångsidig installation i små utrymmen och kan enkelt tas loss från sitt fordonsfäste för att koppla ihop med PC och NavGate FEEDS.

Den nya NavGate FEEDS Clock (Stilren Klocka i skärmen) and Photo View (Bildvisning i skärmen) applikationen ger ytterligare funktionalitet i AVIC-F220.

När dessa Navgate feeds Applicatationer hämtats och överförts till enheten via ett SD-kort kan dessa program användas som alternativa skärmsläckare till kartvyn. Den ger tillgång till fem olika klockvyer och ger möjlighet till bildspel av personliga bilder med övergångseffekter.

Pioneer rekommenderar varmt en dold navigations enhet i form av AVIC-F220 för konsumenter som ännu inte investerat i ett navigationssystem men köpt en AV-underhållningsenhet av 2010 års modell från Pioneer. Pioneers 2010 AVH AV-Underhållnings enheter erbjuder fullfjädrad CD/DVD-uppspelning, USB-anslutning för iPod/iPhone control(styrning) och -för utvalda modeller- bekvämligheten med inbyggd Bluetooth för handsfree-samtal.

www.pioneer.se

Nu lanserar KGK Motor AB nya generationens 60 hästare, Suzuki DF60 med teknik som Lean Burn och Easy Start snabbstartsystem. Teknik som idag finns på Suzukis större modeller. Lean Burn systemet ger tydliga bränslebesparingar från lågvarv till marschfart. Suzuki DF60 är också försedd med en underhållsfri självjusterande kamaxelkedja.

Suzuki satsar hårt på ny teknik som ska ge bränslesnåla motorer. Suzukis Lean Burn är ett sådant. Lean Burn systemet ger motorn en magrare bränsleblandning genom att förutsäga bränslebehovet baserat på olika driftförhållanden vilket i sin tur ger motorn god bränsleekonomi.

– Lean Burn tekniken har optimerats så att det ger fördelar inom ett vidsträckt fartområde, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Motor AB. Detta ger stora fördelar när det gäller både bränsleekonomi och prestanda, från lågvarv till marschfart.

Smidig start
Nya DF60 är utrustad med Suzukis Easy Start System, ett snabbstartssystem som även finns DF70-90. Vid start vrids nyckeln snabbt om och släpps sedan direkt. Startmotorn tar sedan hand om resten och resultatet blir en mjukare och bättre start.

Bränslesparande och underhållsfri teknik
– Vår nya DF60 blir första motorn i denna klass med självjusterande kamaxelkedja, säger Lasse Johansson. Kedjan ligger i oljebad och förfogar över en automatisk hydraulisk spännare som ser till att den alltid är korrekt inställd och därmed underhållsfri i drift.

En annan utvecklad detalj i syfte att spara bränsle är en nyutvecklad oljepump som ger större mekanisk effektivitet. Lösningen tillåter oljan att flyta genom smörjningssystemet med mindre motstånd tillsammans med förminskad mekanisk förlust i andra delar av motorn medverkar detta till bättre bränsleekonomi. Dessutom är DF60 en bland de absolut lättaste motorerna i denna klass vilket också är gynnsamt för bränsleekonomin.

För att hindra att båten skadas vid upptippning är DF60 försedd med en tiltbegränsare som begränsar riggvinkeln. Den använder sig av en begränsare som konstant känner av motorns riggvinkel. Suzukis nya DF60 omfattas av företagets 5 års garanti som borgar för ett tryggt ägande.

Visas i både Göteborg och Stockholm
– Våra återförsäljares kommer att visa nya Suzuki DF60 i sina montrar på Båtmässan i Göteborg och på Allt för sjön i Stockholm, säger Lasse Johansson.

Inrätta fler marina skyddade områden, återinför skatt på handelsgödsel, åtgärda Östersjöns kvarvarande miljöfarliga ”hot-spots” från Helcoms lista och bygg ut mottagningsanläggningar för avloppsvatten i hamnarna. Det är några av kraven Världsnaturfonden WWF lyfter fram i ett brev till Östersjöländernas regeringschefer inför toppmötet – Baltic Sea Action Summit – den 10 februari i Helsingfors.

På toppmötet inbjuds regeringschefer, företag och organisationer att avge löften om konkreta åtgärder för Östersjön. Finlands president Tarja Halonen som 2008 fick WWFs pris ”Baltic Sea Leadership Award” är en av initiativtagarna.

– Östersjöländerna har en lång tradition av löften och handlingsplaner. Men genomförandet är en bristvara. Ord måste följas av åtgärder i större utsträckning än tidigare om vi ska se några verkliga förbättringar i havet, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare för WWF i Sverige.

Samtidigt som vi behöver fortsätta det trägna arbetet inom regionala och europeiska institutioner för att nå långsiktiga förändringar finns det flera saker som regeringarna kan göra omedelbart för att förbättra tillståndet i Östersjön.

De sju enkla saker som föreslås av WWF är:
1. Förbjud all användning av fosfater av tvätt- och diskmedel
2. Återinför skatt på kväve och fosfor i handelsgödsel och verka för skatt inom hela EU
3. Förbjud fiske av ål tills beståndet har återhämtat sig och återställ vandringsvägar
4. Skriv under barlastvattenkonventionen
5. Åtgärda de miljöfarliga hot-spots som finns kvar på Helcoms lista
6. Bygg ut tillräckliga mottagningsanläggningar i hamn för kryssningsfartygens avloppsvatten
7. Skapa ett nätverk av marina skyddade områden

– De här sju sakerna kan göras med mycket små ändringar i befintlig budget och lagstiftning och har i flera fall redan utlovats av länderna. Det är långt ifrån vad som behövs för att återställa Östersjön till ett gott miljötillstånd, men vi tror att de kan vara en bra början, säger Åsa Andersson, programchef för svensk natur och Östersjön på WWF.

Bakgrund: Många goda ambitioner har historiskt funnits när det gäller havsmiljön. Helsingforskommissionen Helcom tillkom 1977, Östersjöns miljödeklaration antogs den 9 april 1992, Östersjöns Agenda 21-arbete initierades av statsministrar i länderna kring Östersjön 1996, Aktionsplanen för Östersjön antogs i november 2008 och EU: s Östersjöstrategi antogs av Europeiska rådet i oktober 2009.

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 1 person omkom genom drunkning under januari i år jämfört med 5 personer under januari 2009.

– Efter den långa tiden av ihållande kyla ligger många isar är det är lätt att tro att isen är säker, säger Anders Wernesten på Svenska livräddningssällskapet. Många tillbud har inträffat på isarna under januari och början av februari. Som tur är har de flesta slutat lyckligt. Flera av de som ger sig ut på isarna har varken kunskap, rätt utrustning eller sällskap. Ispik och isdubbar är måsten på isen tillsammans med sällskap.

Kunskap om isens svaga punkter, utrustning och livräddning kan man få på Svenska livräddningssällskapets hemsida www.sls.a.se.

2010 januari 2009
1 is 5
– övriga –
– bad/dyk –
1 totalt 5

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under januari 2010.

17/1 Is, skidor
Stora Amundön, O-län
En man drunknade efter att ha gått igenom isen vid Amundön i Göteborgs södra skärgård. En man och en kvinna gick igenom isen i samband med skidåkning. Paret drogs upp ur vaken. Mannen avled medan kvinnan fördes till sjukhus. Hennes tillstånd betecknades som allvarligt, men stabilt.

Styrelsen i Returpack har beslutat att höja panten på aluminium- och stålburkar från 50 öre till 1 krona. Höjningen av pantbeloppet genomförs från och med den 15 september 2010. Att höja panten är en del i den storsatsning Returpack i år inleder för att ytterligare öka återvinningen på burkar och PET-flaskor.

Sverige är ett av de bästa länderna i världen när det kommer till pantning. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Miljövinsterna när det gäller återvinning av aluminium och PET-material är stora och därför tar Returpack nu extra krafttag för att öka återvinningen ytterligare. Utöver höjd pant på burkar förbättras tillgängligheten för konsumenterna, både för de som konsumerar sin dryck utomhus och för de som pantar stora mängder. Returpack kommer att testa flera olika lösningar tillsammans med olika samarbetspartners för att nå bästa resultat.

– Vi på Returpack har som vision att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas. Att vi svenskar är så bra på att panta handlar till stor del om att många är medvetna om miljövinsterna när det gäller återvinning. Men självklart har pantens storlek också betydelse, även om den inte är avgörande. Någon höjning av pantbeloppet har inte genomförts sedan 1987, säger Pelle Hjalmarsson, vd på Returpack.

Från den 15 september

Panthöjningen den 15 september innebär att konsumenterna betalar 1 krona i pant istället för 50 öre när de handlar sin dryck på burk. Under en övergångsperiod kommer det att finnas burkar med 50-öres pant och burkar med 1-kronas pant på marknaden. Men, när konsumenterna pantar burken får de tillbaka samma pantbelopp som de betalat. Pantautomaterna identifierar vilket pantbelopp som betalats genom en EAN-kod. Det lönar sig alltså inte att spara gamla burkar och panta dem efter den 15 september.

– Panthöjningen kommer att påverka många olika delar av pantsystemet. Just nu pågår ett intensivt arbete med att genomföra de förändringar som behövs i alla led. Bland annat ska alla pantautomater programmeras om, säger Pelle Hjalmarsson.

Stora miljövinster

Miljövinsten när det gäller återvinning av aluminiumburkar är mycket stor. Genom att återvinna en aluminiumburk sparar man hela 95 procent av den energi som går åt för att tillverka en helt ny.

– Genom en enkel vardagshandling kan vi därmed ta igen en del av den energi som vi förbrukar när vi exempelvis duschar, lagar mat eller tittar på tv. Och det är så vi måste tänka för att värna om miljön, avslutar Pelle Hjalmarsson.

Flugfiskebranschen är känd för att varje år kläcka spännande nyheter med hög innovationsgrad. På Svenska Flugfiskemässan på Stockholmsmässan kommer besökarna få se ett stort urval av smarta produkter på ett särskilt Nyhetstorg.

– Flugfiskebranschen är känd för att vara en passionerad bransch och det brukar märkas även på produktsidan. Det är kul att se att så många i år tänker på både funktion och design, säger Jussi Sjölund, medarrangör av Svenska Flugfiskemässan.

Svenska Flugfiskemässan får i år besök av flera olika spännande personligheter: Mikko Stenberg från Finland, Simon Graham från Sydafrika, samt Charles Jardine och Dave Wiltshire från England är några av de skickliga flugbindare som imponerar vid den internationella flugbindargatan. Författaren Gunnar Westrin föreläser om fiske och fantastiska miljöer från sina resor i Lappland och Mikael Frödin föreläser om fiske på Kolahalvön, där några av världens bästa laxälvar är belägna.

Imponeras av proffskastarna och prova själv!
Vid kastbanan för uppvisningar visar kastinstruktörerna hur ett perfekt flugkast ska se ut – en aktivitet som brukar dra fulla läktare. Du kan även möta kastinstruktörerna vid kastbanan för allmänheten och här får de erfarna chans att vidareutveckla sin teknik och nybörjarna får prova på att kasta en fluglina.

– Vi hoppas att mässan ska bidra till att nya målgrupper ska få upp ögonen för en spännande sport som erbjuder hissnande naturupplevelser och härlig gemenskap, säger Jussi Sjölund.

Andra exempel på aktiviteter på mässan som ska roa och inspirera är flugbindarverkstad, flugfiskebio, auktion med mera.

Flugfiske är en fritidssysselsättning som inte behöver kosta speciellt mycket men med tiden kan intresset växa till en passion som man vill investera mer i, med ny utrustning eller resor till nya och spännande destinationer. Svenska fiskevatten lockar fiskare från hela Europa medan vi själva reser allt längre bort för att hitta vårt drömvatten. Fisketurismen har ökat markant de senaste åren och allt fler lägger både tid och pengar för att få en fiskeupplevelse utöver det vanliga.

– Laxfiske i Skottland, bonefishfiske i Karibien, öringfiske i Nya Zeeland samt vildmarksäventyr i Alaska och Kanada står högt i kurs för min egen del, säger Jussi Sjölund.

Testa flytringarnas Rolls Royce
Sverige har länge haft en framträdande roll i utvecklingen av fiskeutrustning och många innovationer har sitt ursprung hos svenska innovatörer. Detta märks tydligt på mässan där några av de absolut senaste produkterna från utställarna ställs ut på Nyhetstorget. Här hittar vi bland annat det helt nya rullkonceptet Varioverse från Vision som underlättar kampen med storfisken. Loops sexkantiga tennishandtag på den nya spöserien som ligger stabilt i handen är en annan nyhet, liksom en riktig lyxvariant av flytring från företaget Imago. Besökarna kommer att kunna testa den nya flytringen och andra liknande modeller i mässans vattenbassäng.

– Besökarna får rösta på vilken nyhet på Nyhetstorget de tycker är mest spännande och har då möjlighet att vinna fina priser, säger Nicolas Jändel, chefredaktör på tidningen Allt om Flugfiske, som är medarrangör av Nyhetstorget på Svenska Flugfiskemässan.

Flugfiske är inte längre bara fiske, det blir mer och mer som en livsstil och innefattar numera även andra element som rätt kläder, god mat, mysigt boende och exotiska resor. Allt detta kommer besökarna känna av under mässdagarna.

Svenska Flugfiskemässan går parallellt med Vildmarksmässan och äger rum på Stockholmsmässan den 11-14 mars. Läs mer på www.flyfishingfair.com och www.vildmarksmassan.se

CR 440 DS har den nya designen som är framtagen av CR Yachts tillsammans med Stephen Jones som även designat de andra modellerna som tillverkas av CR Yachts. Skrovet lamineras i en sandwich konstruktion med divinycell som kärna och med vinylester. De bärande skotten görs i glasfiber förstärkt divinycell, en metod som användas i CR 470 och CR 480 DS.

Detta ger en starkare båt jämfört om man använder de traditionella plywood skotten, dessutom har de en ljuddämpande effekt mellan kabinerna.

När specifikationen för CR 440 DS fastställdes bestämdes redan vid ett tidigt skede att båten skulle ha bra seglingsegenskaper med ett säkert uppträdande. Därför finns ca 47% av vikten i kölen, som dessutom är monterad på en djup kölficka vilket ger en mycket stabil båt.

Sittbrunnen är relativt djup för att kunna ge bra skydd, dubbla rattar så att rorsman får en blick över båten samt området runt. Det finns stora stuvfack som även kan rymma cyklar eller annat som man vill ha med sig på långsegling.

Inredningen layout anpassas som vanligt på CR Yachts större modeller efter kundernas önskemål. Inredningen kan tillverkas i flera olika material och stilar, till exempel mahogny, amerikansk vitek, teak mm.

Data:
Loa: 13,20 m
Lwl: 11,50 m
Beam: 4,08 m
Draft: 2,10 alt 1,85 m
Displ: 10 000 kg
Keel: 4 700 kg
Sailarea: 100 sqm
Engine: 55 hp

www.cryachts.se

Rydsbåtar och NPP Reklambyrå har lanserat en ny intelligent webbsida som har ambition att bli Skandinaviens bästa båtsite. NPP Reklambyrå har sedan hösten 2009 jobbat intensivt med att skapa en möjligheternas och upplevelsernas båtwebbplats, på uppdrag av Ryds båtar.

– Det känns enormt roligt att i dagarna lansera en mycket rik webbsida med stora möjligheter och fördelar för Ryds kunder, säger projektledare och webbstrateg Roger Elverskog.

En stor utmaning för NPP Reklambyrå i utformningen av Ryds webbsida var att hitta smarta lösningar för att visa på Ryds stora och breda båtsortiment. NPP Reklambyrå har satsat mycket på att den som besöker sidan ska ha kunna ta del av båtarna på ett interaktivt sätt. Detta har gjort att både det grafiska och den tekniska plattformen som NPP Reklambyrå valt att bygga är mycket avancerad.

Webbsidan bygger på en intelligent filtreringsfunktion som låter användaren välja båt utifrån specifika önskemål och behov. Filtret plockar fram de båtar som är intressanta för användaren och flera aktuella båtar jämförs i en detaljerad specifikation.

– Att ge besökaren en upplevelse har varit viktigt i arbetet med Ryds båtar, då upplevelser är djupt rotad i Ryds båtars anrika varumärke. Därför har vi jobbat mycket med det visuella och interaktivitet. Vi har skapat en närhet till båtarna genom att besökaren kan klicka på olika detaljer och därmed förflytta sig närmare båten. Detta gör att besökaren får en bättre känsla för båten, berättar projektledare och webbstrateg Roger Elverskog.

www.ryds.se

Atlantica utökar sitt utbud av tilläggsförsäkringar och lanserar maskinskadeförsäkringen Exklusiv Motor som kan tecknas både för utombordare och utbytta inombordare i äldre båtar.

– Vi vet att många båtägare byter motor i sin lite äldre båt. Tidigare har båtens ålder styrt möjligheten att teckna maskinskadeförsäkring. Genom vår nya tilläggsförsäkring Exklusiv Motor kan nu våra försäkringstagare teckna en maskinskadeförsäkring fram till och med att motorn är 7 år, oavsett båtens ålder. Dessutom ges nu även ägare av utombordare samma möjlighet, säger Conny Landström, affärsområdeschef för Atlantica.

För att kunna teckna Exklusiv Motor måste hela ekipaget vara värt minst 150 000 kronor vid teckningstillfället. Motorn får inte vara äldre än 7 år när försäkringen tecknas och man kan behålla den fram till och med att motorn blir 15 år.

www.atlantica.se

Försäkringsbolaget Atlanticas kunder har från 1 januari 2010 det högsta ansvarsbeloppet på marknaden och det ingår helt utan kostnad.

– Vi har bland annat märkt att många som skall kappsegla utanför Sverige behöver teckna ett högre ansvarsbelopp än de tidigare 5 MSEK som ingått. Framförallt beror det på att de arrangerande klubbarna ofta kräver ett högre ansvarsbelopp idag.

Som motorbåtsägare finns ju risk att dra på sig större krav än 5 MSEK vid t.ex. omfattande personskador.

I och med vår ändring har Atlanticas kunder det ansvarsbelopp som anges som det maximala enligt begränsningsreglerna i Sjölagen. Det är 3 miljoner SDR, vilket är en valutakorg och i dagsläget motsvarar beloppet drygt 30 Mkr. Därmed slipper seglare som ska tävla utomlands teckna tilläggsförsäkring, säger Conny Landström, affärsområdeschef för Atlantica båtförsäkring.

Ansvarsförsäkringen ingår i alla grundförsäkringar som Atlantica erbjuder och gäller för alla båtar som tecknas.

www.atlantica.se

Förra året tog 10 600 personer förarbevis för båt. Av dessa var bara cirka 2 600 kvinnor. Det ska Sjöassistans ändra på och erbjuder nu en ny utbildning enbart för kvinnor. – Kan vi få fler att ta båtkörkort ökar säkerheten ombord. Därför vill vi att fler kvinnor tar Förarintyg, säger Kenth Bill, marknadschef på Sjöassistans.

Women Only Förarintyg heter den nya utbildningen som är indelad i två steg. Det första steget sker i hemmet framför din dator och i din egen takt. Steg två genomförs gemensamt under två dagar under Sjöassistans ledning i endera Nacka Strand eller Långedrag utanför Göteborg.

I utbildningen, som startar i april, ingår teori, sjösäkerhet och båtpraktik. Deltagarna får bland annat känna på att manövrera båt, pröva att använda VHF och navigation. Hela utbildningen avslutas med ett formellt examensprov för Förarintyg.

– Vi har redan fått in anmälningar vilket visar att intresset är stort. Förutom ökad säkerhet ombord innebär det fler med nautisk kompetens, vilket gör att man kan navigera i nya vatten och upptäcka okända ställen i skärgården, säger Kenth Bill.

Siffrorna på hur många Förarintyg som totalt utfärdats har tagits fram av Nämnden För Båtlivsutbildningen (NFB).

– Samhället i stort är allt mer jämställt, men inte sjölivet. Det är något som vi vill ändra på, säger Kenth Bill.

www.stockholmradio.se

Idag lanserar Canon den nya digitala systemkameran EOS 550D – en revolution för alla fotointresserade. Det här är en riktig lättviktare som vidgar vyerna, både när det gäller stillbilder och videosekvenser i Full HD.

EOS 550D är det senaste tillskottet i Canons globalt serie EOS – en perfekt kamera för att dokumentera alla minnesvärda ögonblick i enastående detaljrikedom och färger. Kameran är Canons hittills mest avancerade digitala systemkamera för vanliga konsumenter. Här finns omfattande funktioner i ett kompakt, lättanvänt kamerahus och EOS 550D är ett perfekt verktyg för att utforska och utveckla sin fotografering kreativt.

Med 18 megapixlars upplösning och 9-punkts autofokussystem är det ingen konst att göra storformatsutskrifter och ändå få med alla detaljer. Den kraftfulla DIGIC 4bearbetningen kompletteras av optisk överlägsenhet, både i hastighet och i utformning. Resultatet blir livfulla bilder med lågt brus, oavsett om det gäller semestervyer eller när växlingen görs i ett sprinterlopp. EOS 550D har flera förinställda fotograferingslägen som gör allt väldigt enkelt att hantera. Användarna kan istället helt koncentrera sig på objekt och motiv.

Tagningar i svagt ljus underlättas med en avancerad ISO-hastighet på upp till 6400. Sommarfester, bröllop och grillkvällar kan vara knepigt att fotografera när ljuset blir svagare, men med EOS 550D går det lekande lätt utan att ens behöva använda blixten. ISO kan till och med ökas till 12800 för fotografering på kvällen när det är riktigt mörkt eller i dämpat ljus.

Förutom att vara en utomordentlig stillbildskamera kan EOS 550D också spela in videosekvenser i High Definition och 1080p upplösning. Med helt manuell manövrering kan användare finjustera inställningarna på ett kreativt sätt för att passa objekten, oavsett om det gäller action, familjesammankomster eller snabba sporthändelser.

En sensor i liknande storlek som de riktigt avancerade kamerorna innebär att bländaren kan användas för att styra hur mycket av bilden som är i fokus. Här finns alltså möjlighet att skapa ett stort antal imponerande visuella effekter. Med den nya funktionen Beskär video förstoras brännvidden 7 gånger utan byte av objektiv. Videosekvenser kan alltså tas på långt håll, utan att man behöver flytta på sig en tum.

En ny 7,7 cm (3,0″) 3:2 ClearView LCD-display med hög upplösning gör det riktigt enkelt att visa bilderna direkt efter tagning. Bildförhållandet 3:2 matchar kamerans bilder perfekt och visar dem utan svarta kanter. Breda betraktningsvinklar och en antireflexbehandling gör det enkelt att se bilderna, även i starkt solljus. Och vill man dela med sig av bilderna på storskärm finns HDMI-anslutning, så att stillbilder och videosekvenser kan visas direkt på kompatibla HD Ready TV-apparater.

Med den kompakta och robusta designen blir det enkelt att fotografera precis var som helst och den användarvänliga knapplayouten gör kameran bekväm att både hålla och använda. EOS 550D är perfekt för nybörjare och alla med konstnärliga ambitioner. Kreativiteten tas till en högre nivå, oavsett erfarenhet, och både videosekvenser och stillbilder håller exceptionell kvalitet.

www.canon.se

Med en 3G-router från svenska Dovado är det lätt att sätta upp en egen WiFi-zon i stort sett var som helst – i fjällstugan, husvagnen eller på hotellrummet – och låta flera användare samtidigt dela på en mobil bredbandsanslutning.

3G-routern gör att man inte behöver skaffa flera mobila bredbandsabonnemang, även om fler än en användare vill komma ut på internet samtidigt. Genom att ansluta ett 3G-modem till Dovado-routerns USB-port, kan såväl datorer som mobiltelefoner, spelkonsoler och iPod Touch dela på samma mobila bredband.

Datorer och annan utrustning kommer då åt internet trådlöst via WLAN, precis som i ett vanligt trådlöst nätverk hemma. Det går också att ansluta enheterna direkt med nätverkskabel till någon av de fyra Ethernetportarna.

Dovados 3G-routrar fungerar med praktiskt taget alla 3G- och Turbo 3G-modem som finns på marknaden. De är också helt operatörs¬oberoende. Det är bara att ansluta valfritt 3G-modem i routerns USB-port.

Det går också att hålla koll på användningen på distans, genom att skicka SMS till 3G-modemets SIM-kort. Man kan bland annat starta och stoppa 3G-anslutningen, starta om routern och kolla status t.ex. signalstyrka och månadens trafikvolym. Routern kan även skicka SMS/mejl om något har hänt eller när en förinställd trafikvolym har uppnåtts. Brandvägg är inbyggd.

Dovados 3G-routrar finns i två modeller: Dels den lite mer avancerade Dovado UMR med två USB-portar, där den andra USB-anslutningen kan användas för att fjärrstyra t ex belysning, dels Dovado 3GN med en USB-port.

Båda routermodellerna kan även användas hemma och ersätta en traditionell bredbandsrouter, eftersom de också har en ingång för vanligt, trådbundet internet.

Pris Dovado 3GN: Ca 900 kr inkl moms
Dovado UMR: Ca 1 100 kr inkl moms

www.dovado.com

Handheld lanserar nästa generations mobila stryktåliga Tablet PC fylld med integrerade funktioner som uppfyller standarderna IP65 och MIL-STD 810G. Med en vikt på knappt 1.1 kilo är den en av de lättaste 7-tums pekdatorerna på marknaden mobilt arbete.

Algiz 7 är en ytterst stryktålig Tablet PC med 7-tums widescreen pekskärm och operativsystemet Microsoft Windows 7 Professional, Intel Atom 1.6 GHz processor, 64 GB Solid State hårddisk samt 2 GB DDR2 RAM.

Algiz 7 har i standardutförandet Bluetooth, WLAN och GPS samt inbyggd 2 megapixels kamera med LED-ljus. Mobil 3G-funktion som tillval erbjuder höghastighetsöverföring av data över GSM/UMTS/EVDO. Algiz 7 är Gobi™ 2000-kompatibel och har inbyggda antenner som stöd – vilket innebär att du kan arbeta med valfri trådlös mobil frekvens var som helst i världen.

Handhelds unika MaxView™-skärmteknik är det senaste i fråga om läsbarhet i utomhusförhållanden, vilket gör att användaren garanteras marknadens bästa skärmstyrka för utomhusbruk. Du har batterikapacitet för en lång arbetsdag i fält med två stycken hot-swap batterier om 2400 mAh vardera som enkelt byts utan att datorn stängs av.

“Våra partners förväntar sig spjutspetsteknik från Handheld”, säger Patrick Pilhagen, vd. “När vi tog fram Algiz 7 lade vi ribban högt och vi är mycket glada över att det har visat sig att vi inte bara har uppnått målet utan faktiskt överträffat det. Vår nya produkt uppfyller alla marknadskrav, den är lätt, kraftfull, har stor och säker lagringskapacitet, den är stryktålig, har en skärm som är bäst i klassen, alla funktioner helt integrerade samt batterier som kan bytas under drift. Att vi kan erbjuda allt detta till ett väldigt bra pris gör den än mer attraktiv. Algiz 7 är en fullträff i det avseendet och är det som användarna på fältet väntar på.”

www.handheld.se

GKSS beställer tre nya Elan 310 som sina framtida utbildningsbåtar. Detta efter noggranna jämförelser med andra fabrikat i samma storleksklass. Vuxenutbildningarna på GKSS är oerhört välbesökta och kraven höga. Därför gäller högt ställda specifikationer på lärare, utbildning och båtar för att motsvara förväntningarna från kursdeltagarna.

”Vi har jämfört flera andra fabrikat i denna storleksklass men funnit att Elan 310 är den båt som bäst motsvarar våra hårt ställda krav på en båt för vår utbildningsverksamhet. Elan 310 är en innovation med VOR som förebild i Rob Humphreys design, vilket ger en snabb båt med gott om utrymme. Dubbla roder ökar känslan och ger båten ett extra sportigt intryck vilket passar GKSS profil utmärkt”, säger Mattias Mossberg som är utbildningsansvarig på GKSS.

Nya Elan 310 är inte bara GKSS favorit. Den har blivit mycket omskriven i såväl svensk som internationell press under vintern. Den har uppmärksammats på alla stora båtmässor under hösten och visas nu närmast i under den pågående båtmässan i Göteborg och senare även under mässan Allt För Sjön i Stockholm under mars.

”Elan 310 är 9,25 m lång och den senaste modellen i Elan´s Performance Range. Båtens VO70-attribut med ”chines”, dubbla roder, peke och T-bulb köl gör båtens design modern och omtyckt” säger Mats Runström, VD för den svenska importören Nordic Yachts AB.

”Att GKSS väljer 310:an är ett kvitto på båtens fina seglingsegenskaper och ett bevis på att såväl nya seglare som de som vill kappsegla kan hitta rätt i båten”, fortsätter Mats.

www.nordicyachts.se