Nyheter

Den norska kryssningslinjen Hurtigruten presenterar en rad nya temaresor. Bland resorna finns möjlighet att göra ett besök i polarforskarnas värld eller fira den norska nationaldagen i Norge bland norrmän.

Som inget annat folk präglade vikingarna sin tid som äventyrslystna upptäcktsresande, infallsrika hantverkare och smarta handelsmän. Men vilka var egentligen dessa fruktade män från Norden och hur levde de? Var vikingarna verkligen bara blodtörstiga barbarer som brände ner och förstörde Europas kulturcentra? Hurtigruten tar dig med på ett besök i vikingarnas tidsålder.
(Bergen-Kirkenes, 2 avgångar i april 2010)

Norska traditioner
Lika mångfacetterat som det imponerande landskapet är, lika levande har norrmännen bevarat sina traditioner fram tills idag. Lyssna på samernas jojksång eller ta själv en svängom till folkmusiken! Vi arrangerar seminarier ombord och bjuder in till traditionellt instrumentbygge eller hantverk.
(Bergen-Kirkenes, april och september 2010)

Gör en musikalisk resa med Edvard Grieg
Slappna av till de underbara tonerna av Edvard Grieg ombord och se det gåtfulla norska landskapet glida förbi utanför. Med ombord finns Grieg-specialisten Eilif B. Løtveit och pianisten Rune Alvar.
(Bergen-Kirkenes/Kirkenes-Bergen, 2 avgångar i oktober 2010)

Hurra för syttende maj!
Flaggorna är hissade, folkdräkterna strukna och barnen är redo för 17-majtåget. Norges självständighet firas med en stor fest i hela landet – delta i firandet och lär dig mer om historian kring 17 maj.
(Bergen-Kirkenes-Bergen, sex avgångar i maj)

I de stora polarforskarnas fotspår
Andas lite polarluft och följ historian kring de mest betydande polarforskarna som Amundsen och Nansen. Hur klarade sig dessa män på isen under flera månader, hur skyddade de sig mot kylan och vilka lärdomar har vi vunnit på denna polarforskning? Föredrag av Arne Kertelhein.
(Bergen-Kirkenes, två avgångar i oktober 2010)

Studera fågellivet under resan
Har du hört talas om en tretåad mås eller suttit och tittat på en havsörn som jagar byten? Miljoner arktiska fåglar återvänder på våren till den norska kusten – ett perfekt tillfälle för fågelskådning. Med professionell handledning beskådar hobbyornitologer många olika fågelarter och gör exkursioner till fåglarnas värld (Bergen-Kirkenes-Bergen, maj)

Med ombord finns experter som delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper genom att hålla föredrag, visa dokumentärfilmer eller arrangera seminarier kring Norges historia, natur och kultur.

www.hurtigruten.com

Det är inte bara bottenfärger som kan hålla båtens botten ren. Det finns en uppsjö av andra metoder som också prövas och används med olika framgång. Ultrasonic Antifouling Ltd. visar ett verkligt miljövänligt system som drivs med solenergi.

Ultra Solar är ett nytt system som kompletterar ett annat system, Ultra, från samma tillverkare. Det är designat för att ge även båtägare utan tillgång till landström en alternativ metod till antifouling. Hela systemet är konstruerat för att fungera i kombinationen solpanel, battera och Ultrasonic Antifouling system.

Den intelligenta enheten håller batteriet i bra skick med underhållsladdning och förser samtidigt Ultrasonic system med ström.

Företaget har fyra liknande system i olika storlekar:
Ultra 10 (AC eller DC)
Ultra 10 dual voltage, för båtar upp till 10 m
Ultra 20 (AC eller DC)
Ultra 20 dual voltage för båtar upp till 20 m

Samtliga system består av en kontrollbox och en eller två sändare som sätts fast på skrovets insida.

Systemet täcker hela skrovet och monterad utrustning och gör det omöjligt för beväxning att få fäste. Detta håller både bränsle- och underhållskostnaderna nere och båtägaren slipper dessutom ta upp båten för bottenmålning.

www.ultasonic-antifouling.com

Båt & Hav är namnet på en flytande båtmässa som företagare i samarbete med Lysekils kommun ska arrangera i Lysekil 16–18 april. Som namnet antyder är det inte bara båtar utan allt som har marin anknytning som ska visas upp. Utställarna kommer att visa upp sina båtar och produkter i Havsbadsparken. Även privatpersoner kommer att få möjlighet att visa upp och sälja sina båtar. Flera myndigheter ska delta och informera om sina verksamheter. Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, Sjöpolisen, Marinen och räddningstjänsten är inbjudna och har ställt sig positiva till att medverka.

Sail Racing International AB har ingått ett samarbete med den japanska professionella seglaren Kazuhiko ”Fuku” Sofuku. Fuku, som är en av världens mest aktiva seglare, kommer att ingå i Sail Racing Test Team och vara delaktig i utvecklingen av Sail Racings produkter, främst ur racingkollektionen 50 KTS Race Edition.

Fuku har flertalet internationella projekt bakom sig, där han varit en självklar fördäckare. Han har deltagit i bland annat flera America’s Cup projekt – senast 2007 med BMW Oracle, World Match Racing Tour med Peter Gillmour, Audi/Q8-team TP52 i Audi Med Cup, med flera. Även 2010 blir ett aktivt seglingsår för Fuku med inblandning i flertalet internationella sammanhang.

För Sail Racing innebär samarbetet en möjlighet att använda Fuku och hans erfarenhet som grund i utvecklingen av främst 50 KTS Race Edition.

– En seglare av den här digniteten och med en sådan position på båten är perfekt för vårt test team. Att vara den som tar mest “stryk” av vatten och vind innebär också att vara den med högst krav på klädernas funktionalitet så som vattentäthet, andningsförmåga och rörlighet. Fukus kommentarer och önskemål om funktion, passform och detaljer kommer definitivt att generera nya innovativa lösningar på våra produkter, säger Lars Bolin, marknadsansvarig på Sail Racing.

Sail Racing Test Team består av Magnus Holmberg, Klabbe Nylöf, Anna Kjellberg, Skip Novak och nu då även Kazuhiko Sofuku. Under 2010 kommer Sail Racing att lägga till fler stora internationella namn inom seglingen till teamet.

– Nu när vi får ett starkt genomslag i vår exportsatsning är det självklart av stor vikt att även ha starka internationella seglare i teamet, avslutar Lars Bolin.

www.sailracing.se

Har du sett en prickig rödspotta? Förmodligen. Men marinekolog Helen Nilsson Sköld vid Göteborgs universitet är först med att utforska rödspottans prickiga insida.

Många djurarter färglägger sitt skinn eller sin päls i intrikata mönster för att kamouflera sig, reglera värme, kommunicera och skydda sig mot solen. Forskare vid Institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet, har i en studie upptäckt att flera fiskar också är färggrant mönstrade även på insidan.

I en studie publicerad i Pigment Cell & Melanoma Research visar marinbiologen Helen Nilsson Sköld och hennes kollegor att mängden inre färgceller har en direkt koppling till fiskens grad av genomskinlighet. Genomskinliga fiskar kan skifta färg på sina inre färgceller, och på så sätt förstärka de yttre färgpigmenten för att anpassa sig till omgivningens bakgrundsfärger.

Mystiskt nog har även rödspottan, liksom människor, mängder av inre färgceller i till exempel örat, hjärnan och runt sina inre organ. Men rödspottan är inte genomskinlig. Dess inre färgceller syns alltså inte med lätthet från utsidan, vilket gör den inre färgprakten något förbryllande.

Att även mindre genomskinliga fiskar har gott om inre färgpigment antyder enligt Helen Nilsson Sköld och hennes kollegor att färgcellerna kan ha andra och hittills okända funktioner.

–Vi tror att de inre färgcellerna antingen fungerar som uppsamlare av överskottspigment, eller kanske som skydd i olika former eller att de bidrar till immunsystemet. Men det här hoppas vi kunna utforska vidare, säger Helen Nilsson Sköld.

Länk till artikel i Pigment Cell & Melanoma Research: http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/123238518/PDFSTART

Idag välkomnades Kustbevakningens nyaste fartyg, KBV 002 TRITON, till Sverige och till Visby, vid en namngivningsceremoni i Visby hamn. Över 100 inbjudna gäster, som bl.a. representerade regering, riksdag och samverkande myndigheter, ïnfann sig ombord på KBV 002 TRITON.

Att skydda Östersjön vid olje- och kemikalieutsläpp och att bogsera och brandbekämpa vid fartygsolyckor är det nya fartygets främsta uppgifter. Vid ceremonin talade försvarsminister Sten Tolgfors. Han poängterade att den stora satsningen på förnyelse av Kustbevakningens fartygs- och flygplansflotta är till gagn för svenska farvatten, men också för EU. Internationell samverkan för en bättre havsmiljö, för insatser vid olyckor och för en effektiv gemensam krishantering, är nödvändig, menade försvarsministern.

Fartygets gudmor Marie Hafström, f.d. generaldirektör vid Kustbevakningen, berättade om de första stegen mot ett helt nytt fartygskoncept och önskade KBV 002 TRITON med besättningar lycka och välgång.

Fiskars, den ledande tillverkaren av aluminiumbåtar i Europa, lanserar tre båtnyheter för säsongen 2010 på Helsingfors båtmässa. Förutom den första båten i Pro Series, Buster Magnum Pro, kan man på mässan se den förnyade Buster XXL och en helt ny version av favoritmodellen Buster L.

– Busters produktutveckling är ännu mer aktiv än tidigare och under 2010 kommer vi att presentera betydligt fler nyheter än tidigare. Eftersom vi är marknadsledare måste vi kunna förnya oss i snabbare takt än tidigare och utveckla vår kollektion efter önskemålen från användarna, säger Markku Uotinen, ansvarig för marknadsföring och produktutveckling för Busterbåtarna.

De nya modellerna finns på Helsingfors internationella båtmässa som börjar den 13 februari 2010. Nya Buster L presenterades för allmänheten redan på hösten på Helsingfors flytande båtutställning, medan Magnum Pro och förnyade XXL presenteras nu för allmänheten.

Favoritmodellen Buster L
Båtmodellen som den stora publiken är intresserad av är den andra generationens version av Finlands och Nordens mest populära båtmodell. Den helt förnyade Buster L har trots den ökade volymen nästan samma mått som sin föregångare. Längden har ökat med 14 centimeter och vikten med 24 kilo. Trots att båten är endast en centimeter bredare än den tidigare modellen, ger den nya utformningen upp till 15 centimeter mer volym i båten.

Båten är enkel att transportera efter en vanlig personbil med en lätt trailer utan bromsar. Buster L är anpassad för en motor på 30 – 50 hästkrafter och bär då sex fullvuxna män eller 465 kilos last, vilket är mycket bra för en båt i denna storleksklass.

Professionella Magnum Pro för krävande bruk
Säsongens helt nya modell är Fiskars första båt i Pro Series, Buster Magnum Pro. Båten är en mittpulpetbåt helt i aluminium för professionella användare.

– Serien Buster Pro är utvecklade för användare som inte sätter komfort högst upp på listan vid val av tillbehör. Magnum Pro är inte menad som en prydnad vid bryggan utan båten är ett robust arbetsredskap för en lång båtsäsong, säger Markku Uotinen.

Den cirka sju meter långa och 2,4 meter breda Magnum Pro är kollektionens största båt. Den långa båten har ett smidigt och fartfyllt utseende trots en fribordshöjd på nästan 90 centimeter. De robusta räcken och en targabåge ökar säkerheten och ingår i standardutrustningen som har monterats antingen ihop med pulpeten eller i båtens akter.

Magnum Pro är en båt som utgår från förarens behov. Baserad på Magnums skrov, som har fått mycket beröm, har man utvecklat en botten med v-bottenvinkel på 20 grader. Tack vare den goda balansen och lyckade designen känns Magnum Pro konsekvent och mjuk att köra med också i grov sjögång.

Ett brett och användbart effektområde är ett bevis på skrovets lyckade design. Med högsta motoreffekt kommer Magnum Pro upp till en topphastighet på nästan 50 knop, men även en motor på 150 hästkrafter räcker till, också med full last.

Utöver en mängd populära extra tillbehör finns också ett fabriksmonterat NAVI Pro-paket som inkluderar en Raymarine C120W plotter och en 4 kW digital radarantenn.

XXL får nya pulpeter
På mässan presenteras också en uppdaterad version av den tredje generationens Buster XXL som presenterades på hösten 2007. Den synligaste förändringen på Buster XXL är de ännu ljusare pulpeterna med en helt ny design. Skrovet med sina utmärkta köregenskaper är i stort sett oförändrat.

– Vi tog ett steg tillbaka mot Busterbåtarnas rötter och därför syns nu mer aluminium. XXL är fortfarande en ungdomlig fartbåt, men liknar mer kollektionens största båt Magnum vad gäller utseende och känsla, berättar Jari Peltola, chef för XXL:s designgrupp.

Förarpulpeten har plats för en fast monterad plotter. Samtidigt har pulpetens material bytts till lätt polyeten som är ett slitstarkt material som tål UV-ljus väl.

Det breda akterdäcket finns kvar och erbjuder gott om plats för att kunna röra sig ombord, för servicearbeten samt för bad och fiske . Akterkonstruktionen är av aluminium, vilket gör att man inte ens under krävande förhållanden i hög sjö behöver vara rädd för stötar. Också förvaringsutrymmet i trappsteget, i båtens för är av aluminium.

Under akterdäcket kan man förvara rep och tillbehör för bränslepåfyllning. Där finns även alla anslutningar för installation av extra tillbehör. För trimplan, zink och ekolodets givare finns färdigt svetsade monteringskitt, vilket gör att man inte behöver borra hål i aktern.

Kapellet som är ett extra tillbehör är nu tvådelat, vilket betyder att två passagerare får skydd mot regn med endast den främre delen på plats. Som fabriksmonterade tillbehörspaket finns paketen Navi, Canvas, Comfort och Harbour. Som nyhet lanseras paketet Entertainment med bland annat fabriksmonterad radio och högtalare.

www.busterboats.se

Måndagen 8 februari öppnades dörrarna för nya Elite Hotel Marina Tower på kajen i Saltsjöqvarnsområdet i Stockholm. Anläggningen är ett modernt affärs- och konferenshotell med fokus på hälsa och välbefinnande och har 186 rum, möteskapacitet för upp till 900 personer samt stor spa-anläggning med pool.

Elite Hotels tjugonde hotell är även historiskt kedjans största satsning. Anläggningen har byggts i den kulturminnesmärkta kvarnbyggnaden på kajen.

Elite Hotels består idag av 20 kvalitetshotell på 14 orter – från Malmö i söder till Luleå i norr.

Vd och ägare är Bicky Chakraborty. Elite Hotels har ca 2 500 anställda och huvudkontoret finns i Stockholm. Pubkedjan The Bishop’s Arms med sina 28 pubar ingår i koncernen. Koncernen omsatte totalt ca 1,3 miljarder kronor 2008.

www.elite.se/marinatower

Båt & Hav är namnet på den flytande båtmässa som företagare i samarbete med Lysekils kommun arrangerar i Lysekil den 16-18 april. Precis som namnet antyder är det inte bara båtar utan allt som har marin anknytning som uppvisas.

Såväl företagare som privatpersoner är välkomna. Utställare kommer att visa upp sina båtar och produkter i Havsbadsparken. Privatpersoner kommer ha möjlighet att visa upp och sälja sin båt på Släggöparkeringen bakom Havsbadsrestaurangen. Förhoppningen är att alla som är på jakt efter en båt, ny eller begagnad, stor eller liten, eller bara något båttillbehör, skall hitta något som intresserar dem.

Ett omfattande program av aktiviteter planeras. Affärerna kommer att ha helgöppet med erbjudanden, mässerbjudanden på restauranger, kostnadsfria föredrag och seminarier på societetshuset Oscars om kust och hav samt sjösäkerhet.

Flera myndigheter är på plats och visar och berättar om sina verksamheter. Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, Sjöpolisen, marinen och räddningstjänsten är inbjudna och har ställt sig positiva till att medverka.

Båt & Hav-mässan genomförs för första gången och skall bli ett årligen återkommande arrangemang i Lysekils kommun. För att locka många utställare och besökare så är mässan gratis för besökare och avgiften för utställare är avsevärt mycket lägre än vid de traditionella båtmässorna.

Öppettider för mässan:

Fredagen den 16 april, kl 11-20

Lördagen den 17 april, kl 11-17

Söndagen den 18 april, kl 11-16

Allt sedan 1960 har Sagabåtar byggts i Selje i Norge. Selje ligger vid Stadthavet som är Norges tuffaste kuststräcka. Målet har sedan dess varit att med de modernaste materialen bygga kvalitetsbåtar med goda sjöegenskaper. Dessa egenskaper i kombination med sällsynt skickliga lokala hantverkare har gjort Saga till ett välkänt båtmärke. Saga boats når under 2010 den respektfulla åldern av 50 år.

För att fira detta kommer 2010 Saga 310 & 315 i Jubileumsversion, J50-version. Med J-version accentueras de moderna materialvalen i kombination med klassiskt hantverk.

Båtarna kommer även att finnas med klassiska material och färger.

Saga 310 J50-version
• Sittbrunnsdurk i oljad massiv Ek
• Grått kapell (329 koksgrå), med svarta sömmar och dragkedjor.
• Dekorstripe Traffic Grey ( RAL 7016)
• Yttre dynor och säten i Sunbrella 5073 Natte Cadet Grey med svarta dekorsömmar.
• Ruffdynor i Crushed Limestone
• Gardiner i Malabar, Colombo cord 13
• Pentrybänk i grå Corian
• Graverad jubileumsskylt på instrumentbrädan

Saga 315 J50-version
• Salongsdurk i lackad massiv Ek
• Salongsdynor och säten i ljusgrått skinn med svarta dekorsömmar.
• Gardiner i Malabar, Colombo cord 13
• Grått kapell (329 koksgrå), med svarta sömmar och dragkedjor.
• Dekorstripe Traffic Grey ( RAL 7016)
• Yttre dynor i Sunbrella 5073 Natte Cadet Grey med svarta dekorsömmar.
• Pentrybänk i grå Corian
• Graverad jubileumsskylt på instrumentbrädan.

Priset på J50-versionerna kommer att vara samma som på standardbåt. Under jubileumsåret kommer även standardbåtar att produceras.

Saga 310 & 315 J50-version kommer att visas på båtmässorna i Göteborg och Stockholm.

Hallberg-Rassy vann titeln Årets Båt i den europeiska tävlingen European Yacht of the year 2010, som delades ut på “boot” i Düsseldorf. Den svenska båten vann i den prestigefyllda klassen Luxury Cruiser med sin nya modell 372.

Hallberg-Rassy har traditionellt en mycket stor monter och stark närvaro på båtmässan i Düsseldorf. Den tävling som företaget vann avgörs dock av en jury med internationella båtjournalister som inte bara ser de båtar som deltar i tävlingen på mässan utan seglar dem på olika platser för att kunna ge en allsidig bedömning.

– Det fanns tidigare ett stort antal priser som delades ut när det gäller båtar. Det gick nästan inflation i detta. Till slut bestämde de elva tidningar som står bakom detta pris att göra en gemensam satsning. Det handlar om ett pris som delas ut i fem olika klasser, säger Magnus Rassy till tidningen Bohusläningen.

Foto: Peter Szamer.

www.hallberg-rassy.com

Utombordare blir allt vanligare, även på större båtar. Alandia lanserar nu en utombordarförsäkring med förstklassiga villkor även för stora och äldre utombordare. Alandia Utombordarförsäkring Alandia Utombordarförsäkring täcker även de största utombordarna och gäller för både båt, motor och utrustning som behövs för att använda båten.

Försäkringen är anpassad för skandinaviska farvatten och ansvarsfulla båtägare kan själva påverka premien genom att välja sin självrisk.

Med lite äldre motor ska man titta lite närmare, för ju äldre motor är, desto förmånligare är premien och vid delskada är avskrivningen på delar bland de lägsta på marknaden, om gammal utrustning ersätts med ny.

Våra villkor tillåter också att utombordsmotorn sitter kvar på båten under vintern, bara den är ordentligt fastlåst och eller fastbultad.

Alandia Båtförsäkring föddes på Åland, öriket mitt i Östersjön, där det mesta kretsar kring sjöfarten. I dag är det en av marknadsledarna i försäkringar för beboeliga fritidsbåtar. Alandia försäkrar 16 000 fritidsbåtar till ett värde av över 10 miljarder SEK och dessutom tusentals större fartyg.

www.alandia.com

Alandia lanserar en vattenskoterförsäkring med riktigt bra villkor. Alandias Vattenskoterförsäkring ger trygghet och försäkringstagaren slipper konstiga undantag.

Skotern är till exempel även försäkrad mot stöld under transporter. Alandia har anpassat försäkringen för skandinaviska farvatten och ansvarsfulla skoterägare ger de möjlighet att själva påverka premien genom att välja självrisk i tre olika nivåer.

Startspärr är ett krav. När skotern inte används skall den vara fastlåst och kör man på grunt vatten skall man vara försiktig. Det räcker med andra ord med vanligt sunt förnuft.

www.alandia.com

Kommentarer

Oscar 10:01:25 2010-06-28

Vad säger försäkringen om skada skulle ske när man kör i en insjö där ingen i nuläget riktigt vet om man får åka ? Täcker försäkringen då också eller gör den det enbart om något händer då man kör i allmänna farleder ?

Honda Marine introducerar nya BF115D – den mellanstora fyrtaktsutombordsmotorn med en prestanda och bränsleekonomi i världsklass. Med sin kompakta ”vingform” ger BF115D ökade prestandanivåer och en förbättrad bränsleekonomi. Med den här motorn har Hondas utombordsmotorer i mellanregistret nått sitt ultimata utvecklingsstadium.

Honda har lagt stor möda på att ta fram en motor med störst slagvolym, högst effekt och maximalt vridmoment inom 115 hk-segmentet. Den nya BF115D med sin optimala effekt, förbättrade bränsleekonomi, lägre ljudnivå och jämna drift, är det ultimata valet för båtentusiaster, varv och skeppsbyggare.

Nya BF115D passar för en mängd olika skrov, för ribbåtar, fiskebåtar, fritidsbåtar och kommersiella båtar. Kombinationen av hög effekt, stort vridmoment och en stor propeller (som normalt förknippas med Hondas större utombordsmotorer på 135 hk och uppåt) gör att nya BF115D uppnår mycket höga prestandanivåer på större båtar.

Honda har sett till att nya BF115D har de högsta prestandanivåerna i sin klass genom att bygga in en 4-cylindrig 2 354 kubik-motor med DOHC*1, ett högteknologiskt PGM-Fi-system*2 och BLAST™ *3 som är Hondas unika tändstyrningssystem som avsevärt förbättrar startprestandan vid snabb acceleration från låga till medelhöga varvtal.

BF115D har den största slagvolymen inom 115 hk-segmentet och passar därför för en mängd olika tillämpningar och båtar genom att det användbara varvtalsområdet vid fullt gaspådrag ökar.

BF115D uppnår högre dragkraft tack vare propellerns*4 större diameter och en utväxling på 2.14:1. Detta gör motorn optimal för tyngre båtar eftersom propellern får ett mycket bra grepp, även vid låga hastigheter.

Honda har länge setts som föregångare när det gäller fyrtakts utombordsmotorer och är känt för sitt miljöarbete. Med detta i åtanke har vi försett den nya BF115D-utombordaren med Hondas eget bränslebesparingssystem. Systemet, ECOmo™*5, bidrar till den nya motorns förbättrade bränsleekonomi, vilken styrs av en LAF-sensor*6 placerad i avgasröret. Denna mycket avancerade och sofistikerade teknik säkerställer att BF115D har bästa möjliga bränsleekonomi vid marschfart.

Precis som Hondas övriga utombordsmotorer som lanserades under 2009*7 har nya BF115D en helt ny ECM-enhet*8 som tillhandahåller motorstyrningsdata som är kompatibla med branschens standardprotokoll NMEA 2000*9. Därigenom kan den nya BF115D-motorn anslutas till befintliga eller nya CAN*10-nätverk på en mängd olika båtar.

NMEA 2000-kompatibiliteten säkerställer att nya BF115D uppfyller marknadens och kundens förväntningar genom att den kan anslutas till den varierande och sofistikerade elektroniska utrustning som används av dagens båtentusiaster. Det rör sig bland annat om NMEA 2000-kompatibla apparater som kartplotters, ekolod och navigationsinstrument, alla*11 dessa kan visa motordata.

www.honda.se

Efter att Järnbröderna AB tog över agenturen januari 2009 har varumärket BRIG varit stadigt på frammarsch, efter en bra säsong i ryggsäcken ser båtmässan 2010 ut att bli ett rejält startskott för säsongen 2010. ‐ Helt fantastiskt säger Lars och Henrik Peterson som driver agenturen för BRIG i Sverige. Mässan har verkligen varit en rejäl sprängbräda för oss och redan efter 4 dagar hade vi 30 avslut på enbart RIB båtar med motorer över 40 hk fortsätter Henrik och Lars.

Inför båtmässan hade BRIG lanserat Brig 570 Falcon som har blivit en stor succé bland kunderna och inte mindre än 6 båtar har blivit sålda. Båten riktar sig för alla typer av aktiviteter till sjöss och finns med olika konsoll och sätesalternativ.

BRIG 780 har visats på skiss, tyvärr ännu inte första båten producerad för att visas på mässan men det har inte hindrat Järnbröderna från att skriva kontrakt på två stycken med 300 hk!

‐ Vi har hittat helt rätt i pris och utrustning för RIB marknaden och valet av utombordstillverkare är en viktig faktor. Evinrude har den perfekt balansen av vikt och vridmoment säger Henrik Peterson.

‐ Det känns verkligen som att RIB båt marknaden har tagit ett rejält kliv och vi ser mycket positivt på framtiden för denna typ av båt säger Lars Peterson.

Ny hemsida och aggressiv marknadsföring
På premiärvisningen av mässan passade även BRIG Sverige på att lansera ny hemsida. Kunderna kan nu bygga sin egen båt på hemsidan med färg utrustning etc.

Under mässan har BRIG valt att visa hela modellprogrammet av båtar, vilket har varit en viktig faktor för mässan säljframgångar. Under Allt för sjön i Stockholm kommer BRIG representeras av Brigs nya återförsäljare för Stockholm – Nimbus Maxi Center.

www.brig.se

Fler besökare än förra året, många affärer och nöjda utställare. Det blev resultatet av årets Båtmässa, som stängde portarna på söndagen. Svenska Mässan kunde räkna in cirka 79 200 besökare, vilket är ungefär 2 500 fler än förra året.

– Vi gläder oss verkligen över att Båtmässan i år lockat fler besökare. Det visar att det personliga mötet är viktigast, trots att vi lever i en digital värld. Mässan visar också att det våras för båtbranschen. Vi svenskar har fått tillbaks svår framtidstro och vi vill återigen investera i vår fritid, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Under Båtmässan har det gjorts affärer som aldrig förr. Det gäller både stora och små båtar, kanoter och tillbehör.

– Det började bra redan första dagen. Vi hade en kraftig försäljningsökning, jämfört med förra året. Sedan har trenden hållit i sig under hela Båtmässan, säger Håkan Steen, regionchef för Seasea Båttillbehör.

– I första hand har besökarna varit intresserade av komfortprodukter, alltså tillbehör som gör livet enklare ombord på båten. Det gäller alla typer av båtar.

Jessica Linder, marknads- och försäljningsansvarig på familjeföretaget Linder, berättar att man sålt 50 båtar och kanoter under mässan till priser från 12 000 till 160 000 kronor.

– Vi är positivt överraskade. Intresset har varit större än vi väntat oss. Vi har märkt att miljön blir allt viktigare. Båten ska hålla länge, motorn behöver inte vara så stor och bränslekostnaden ska vara mindre.

Intresset för större båtar har också varit stort under Båtmässan. Nordic Marine visade motorbåtar på 25 till 50 fot.

– Vi har sålt tre Targa 27:or på vardera cirka två miljoner och en Targa 44 på ca 8 miljoner. Dessutom har vi fått fler intresseanmälningar än tidigare år. Eftersom vi säljer kundanpassade båtar är det nu, när mässan är slut, som vårt stora arbete börjar, säger Calle Olsson, delägare i Nordic Marine.

Nu formas politiken för framtidens friluftsliv. Miljöminister Andreas Carlgren har inför arbetet med propositionen om framtidens friluftsliv inbjudit till diskussion med representanter för friluftsorganisationer, areella näringar, kommuner och myndigheter. 250 personer är i dagarna samlade på Sånga Säby utanför Stockholm på konferensen “Folk och Natur” och resultatet av arbetet kommer att arbetas in i regeringens friluftsproposition senare i vår.

– Det är inte staten som skapar friluftslivet. Det är människorna som utövar friluftsliv och själva organiserar sig som upprätthåller och utvecklar intresset för friluftsliv. Men en politik som ger goda förutsättningar för ett rikt friluftsliv gynnar samhället på många sätt. Friluftslivet är av mycket stor betydelse för människors välmående och engagemang i miljöfrågor, samtidigt som det bidrar till jobb och utveckling i många bygder, säger miljöminister Andreas Carlgren vid konferensen.

– Jag vill föra en dialog med berörda aktörer och fånga upp synpunkter och konkreta förslag från de som jobbar nära frågorna, säger Andreas Carlgren.

Andreas Carlgren pekar ut följande områden som särskilt viktiga, inför regeringens vidare arbete med friluftspolitiken:

– Allemansrätten ska värnas. Allemansrätten tydliggjordes i strandskyddslagen. Men det är en allt viktigare diskussion som behöver föras, bl.a. med anledning av det som är aktuellt med avgifter för t.ex. skidspår.
– Vi vill anlägga ett brett perspektiv på friluftslivet. Friluftslivet spänner över flera olika politikområden, bland annat naturen som resurs för växande naturturism och näringsverksamhet kopplad till turism i naturen. Friluftslivets folkhälsoaspekter och den förebyggande hälsovården är liksom kulturlivet centrala.
– Skyddade naturområden är en tillgång. Regeringen har dubblerat takten i skydd av skog och satsar mer på biologisk mångfald än tidigare, från 6 till 7,5 miljarder kronor jämfört med förra regeringen. Det nya strandskyddet ersätter ett urholkat skydd som var otillräckligt där det som mest behövdes och lade en död hand över områden där varsam utbyggnad kan ske. Strandskyddet stärks nu i områden med stark exploatering, inte minst runt de stora städerna. Skyddet för det rörliga friluftslivet vid stränderna har värnats över hela landet.
– Friluftsliv ska finnas i tätorten. 85 procent av invånarna bor i tätorter. Kommunerna har ett stort ansvar för planeringen av tillgången till tätortsnära natur för medborgarna. I den nya plan- och bygglagstiftningen tydliggörs detta kommunala ansvar.
– Tillgängligheten behöver underlättas. Det kan handla om skyltning, handikappanpassning, att skapa vandringsvägar eller anpassa kollektivtrafik. Även här är ansvaret framförallt kommunernas.
– Grunden för friluftslivet är de ideella organisationerna och det personliga engagemanget. För att stärka friluftsorganisationernas roll avser regeringen att föreslå att organisationerna själva ska få fördela de 25 miljoner kronor per år som utgår som statsbidrag. Många engagerade i friluftsorganisationer samarbetade kring förra årets Naturens år (2009), 100-årsjubileet av naturvård och nationalparker i Sverige. Samarbetet behöver fortsätta med Internationella året för biologisk mångfald .
– Lyfta fram skolans och förskolornas stora betydelse för att öka intresset för och kunskapen kring friluftsliv. Att barn och ungdomar får en känsla av trygga och lustfyllda upplevelser i naturen är en förutsättning för en allmänbildning om naturen och en vilja att utöva friluftsliv.
– Nya riksintressen. Naturvårdsverket kommer nästa år att få i uppdrag att se över riksintressena för friluftsliv. Det var två decennier sedan den förra bedömningen gjordes. Nya bedömningar kan behöva göras för mountainbike-vägar och klätterplatser. Idag är framför allt vissa vandringsleder, fjällnatur och skärgård utpekade som riksintressen

Bakgrund
Folk och Naturkonferensen arrangeras av Miljödepartementet och Naturvårdsverket. Konferensen består av ett 20-tal olika workshops där deltagarna diskuterar friluftslivet ur en mängd aspekter, såsom folkhälsa, fysisk planering, naturturism, forskning, barn och ungdom, äldre, integrationsfrågor, skötsel för friluftsliv och mycket annat. Samarbetspartners för konferensen är en rad myndigheter och organisationer: Folkhälsoinstitutet, Skogsstyrelsen, Ungdomsstyrelsen, Riksantikvarieämbetet, Sveaskog, LRF, Svenskt Friluftsliv, Sveriges Kommuner och Landsting, Fiskeriverket, Tillväxtverket, Lantmäteriet, Naturhistoriska riksmuseet, Jordbruksverket, Boverket och Statens Fastighetsverk.

Statens energimyndighet beviljar Seabased Industry AB stöd med 139 Mkr. Stödet lämnas för en vågkraftsanläggning för elproduktion med en effekt på 10 megawatt. Projektet syftar till att demonstrera en fullskalig vågkraftanläggning i drift. Den teknik Seabased tagit fram är ett av få helhetskoncept för storskalig elproduktion från vågenergi.

– Det finns mycket vågenergi i världen och denna teknik för att producera el är mycket lovande. Det är också roligt att se ett samarbete mellan ett litet innovativt företag och ett stort energibolag, säger Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger.

Stödet på 139 Mkr från Energimyndigheten till demonstrationsanläggningen innebär att den hittills största vågkraftsparken nu kan bli verklighet. I projektet kommer sammanlagt cirka 420 vågenergiomvandlare att tillverkas i Lysekil för att sedan driftsättas och utvärderas i havet nordväst om Smögen i Sotenäs kommun.

Projektet har redan uppmärksammats internationellt och myndigheten ser att det finns en exportpotential och möjlighet till kostnadseffektiv massproduktion.

Seabaseds teknik består av flera enheter, de röliga vågomvandlarna, som ansluts till ett gemensamt system på havsbotten, som tillsammans utgör en vågkraftspark.

– Varje enhet kan bytas ut individuellt utan att kraftproduktionen från parken avbryts, vilket gör systemet skalbart och okänsligt för underhåll eller möjliga stopp eller störningar i enskilda enheter, säger Birgitta Palmberger, avdelningschef vid Energimyndighetens teknikavdelning.

Energirelevansen i projektet från Seabased bedöms vara av betydelse eftersom den tekniska potentialen för vågkraft inom Sveriges ekonomiska zon uppskattas till cirka 10 TWh och potentialen i världen bedöms vara i storleksordningen 10 000 – 15 000 TWh.

Bakgrund
I december 2008 utlyste Energimyndigheten 875 miljoner kronor, för demonstration och kommersialisering av andra generationens drivmedel och annan energiteknik. Dessa medel ska användas under 2009-2011 och bidra till att visa, för näringslivet, den potential som finns avseende för investering i storskalig demonstration av ny teknik med stor exportpotential.

Utlysningen avser i första hand demonstrationsanläggningar för andra generationens biodrivmedel och i andra hand demonstration och kommersialisering av annan energiteknik av stor nationell betydelse och omfattande exportpotential, till exempel teknik avseende fordon och elproduktion. Projekt som redan beviljats stöd inom utlysningen:

•Chemrec AB; utvinning av biodrivmedel ur svartlut.
•Göteborg Energi AB; en anläggning för omvandling av lågkvalitativ skogsråvara till högkvalitativt drivmedel – biometan.
•Södra Cell AB; en fullskaledemonstration av LignoBoost-konceptet integrerat vid fabriken i Mörrum.
•Volvo Personvagnar AB; elbil för stadstrafik

2009 lanserade BRP det revolutionerande iControl™ – världens mest avancerade vattenskoterteknologi som bland annat inkluderar iBR™, världens enda bromssystem för vattenskotrar och iS™, världens första och enda fjädringssystem på vatten. BRP är fortfarande ensam om dessa teknologier och för 2010 utökar BRP sitt prisbelönta iControl™-system till hela modellprogrammet av Sea-Doo® GTX† och RXT® samt (för Sverige nya) modellen WAKE™ PRO 215.

Alla Sea-Doo GTX-, RXT- och WAKE™ PRO 215-modeller får dessutom BRP:s exklusiva S3-skrov™ som ger överlägsen kontroll, exakt manöverförmåga, en mjukare och stabilare åktur samt skarpa kurvtagningar utan ansträngning.

BRP ökar även kraften till 260 hk på Sea-Doo GTX Limited iS 260 och RXT-X 260*. Med branschens bästa effekt-viktförhållande, gör denna effekthöjning RXT-X 260* till den snabbaste och snabbast accelererande vattenskotern på vattnet, samtidigt som den har den bästa bränsleekonomin i sin klass.

Nytt för Sverige 2010 är sammanfattningsvis modellerna GTX 155, RXT-X 260 RS samt WAKE PRO 215, den enda vattenskotern speciellt designad för ”bogserande” vattensporter. Modellens nya, exklusiva Ski Mode gör varje förare till en expert genom att alltid leverera en perfekt start- och marschfart.

Slutligen inför BRP 2010 ett nytt, justerbart styre; X-Steering med A.E.S. (Adjustable Ergonomic Steering) och en högprestandamonitor; X-Gauge på sin racinginspirerade RXT-X-modell.

IBR™ = Intelligent Brake and Reverse, iS™ = Intelligent Suspension, A.E.S. = Adjustable Ergonomic Steering

www.brp.com

Två internationellt kända politiker och en fransk stjärnkock – de mottar på torsdag 11/2 ”Kungsfenan The Swedish Seafood Award” på Göteborgsoperan. Priset har delats ut sedan 2002 och ambitionen är att bli ett av världens viktigaste fiskpriser.

Priset är uppdelat i två kategorier: Hållbar fiskenäring och Maritim gastronomi.

Hållbarhetspriset delas av Namibias fiske- och naturresursminister Dr Abraham Iyambo och EU:s förre fiskekommissionär Dr Joe Borg från Malta.

Dr Abraham Iyambo har under mer än ett decennium lett utvecklingen mot en hållbar förvaltning av Namibias fiskeresurser. Han har dessutom hittat vägar för att begränsa det illegala, icke-reglerade fisket i Sydostatlanten och bidragit till att formulera Reykjavik-deklarationen som handlar om nödvändigheten att tillämpa ekosystemansatsen i fisket.

­– Problemet är bristen på politiska beslut men vi har lösningen: det krävs att vi säger stopp nu, säger Dr Abraham Iyambo.

Dr Joe Borg, som tidigare varit Maltas utrikesminister, har under sin tid i EU-kommissionen, som han lämnade i veckan, gett fiskefrågorna den uppmärksamhet som är nödvändig för att minska problemen med överfiskning i EU:s fiskevatten.

– Vi måste göra något åt överkapaciteten. Det är enda sättet att få ner fångsternas omfång, säger Dr Joe Borg.

Gastronomipriset mottas av fransmannen Paul Bocuse, världens förmodligen mest kände och inflytelserike kock. Bocuse skapade 1987 den prestigefyllda matlagningstävlingen Bocuse d´Or och har därmed på ett utomordentligt sätt synliggjort fiskgastronomin. Genom deltävlingen Bästa fiskrätten har fisk och skaldjur erövrat en framträdande position inom den högre matlagningskonsten och på det sättet höjt nivån för maritim gastronomi.

Syftet med utmärkelsen är att inspirera och premiera inom alla områden som kan bidra till en positiv utveckling av fisk och skaldjur – i havet och i våra sjöar, i fångsten, inom livsmedelsindustrin, distribution och handel, i vår kost och som måltidskultur.

De organisationer och företag som står bakom Kungsfenan The Swedish Seafood Award är Göteborgs Universitet, Fiskeriverket, Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Västra Götalandsregionen, Västsvenska Turistrådet, Swedbank, Svensk Fisk, Svenska Mässan och Göteborg & Co.

Läs mer: www.kungsfenan.se