Nu är rutten offentlig för Volvo Ocean Race 2011-12. Den här upplagan av tävlingen avgörs i ett helt nytt format främst i de städer som står som värdar för kappseglingen. Starten går från Alicante i Spanien och målgången sker i Galway på Irland. För första gången avslutas Volvo Ocean Race med ett In-Port race, som alltså hålls i Galway. Flera mycket välkända platser får besök av kappseglarna, bland andra Azorerna, Fernando de Noronha vid Brasiliens kust och Fastnet Rock, den sydligaste platsen på Irland.
Det nya schemat för seglingen omfattar bland annat fulladdade seglingar vid de olika stoppen i hamnarna. Förr om åren kunde båtarna ligga stilla flera veckor i hamnar i väntan på nästa start och för mindre reparationer, men nu hålls tempot uppe på ett helt annat och mycket bättre sätt.
– Vi hade två målsättningar med att förändra programmet vid våra stopover, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.
– För det första har vi minskat tiden som teamen kan vara i land och tiden mellan In-Port race och starten av varje leg. På så sätt sänker vi kostnaderna för teamen och deras sponsorer, men vi har samtidigt ökat den tid som varje team kan lägga ner på reparationer och underhåll av sin båt.
– För det andra kan vi underhålla den lokala publöiken på ett bättre sätt. Det är spektakulärt att få se båtarna i Volvo Ocean Race och under en lång weekend kan vi bjuda på väldigt mycket fin underhållning.
Pro-Am race står först på programmet vid stopovers. Dessa seglingar räknas dock inte med i den totala poängsumman.
Därefter följer Volvo Ocean Race teams seglingar i två In-Port races och finalen vid varje sopover är starten av följande leg.
www.volvooceanrace.com/ports/
Höjning av torskransonen för trålfiskande fartyg i ICES-delområde 25—32 i Östersjön. Ändring i Fiskeriverkets föreskrifter (FIFS 2004:25) om resurstillträde och kontroll på fiskets område Efter samråd med fiskerinäringen har Fiskeriverket beslutat om att höja torskransonen för trålfiskande fartyg under kvartalsperioden 5 april—30 juni i östra Östersjön. Höjningen är en anpassning till en bättre utnyttjandegrad av kvoten under första halvåret.
Författningen innehåller också ett förtydligande rörande vissa särskilda tillstånd (3 kap 8 d, 8 e och 8 g §§).
Fisk & Fiske heter Havets Hus temahelg, lördag 24 och söndag 25 april. Programmet börjar med att ArtdataBanken lanserar den nya rödlistan för marina djur. Flera institutioner och intresseorganisationer kommer att finnas på plats för att presentera sin verksamhet utifrån perspektiven hållbart fiske, praktisk naturvård och tillståndet i havet. Dessutom pågår många andra aktiviteter i huset såsom tipspromenader, tävlingar och guidningar bland akvarierna.
Med anledning av detta kommer Sveriges Radio P1 att sända programmet Naturmorgon från Havets Hus den 24 april. Förutom Havets Hus egen marinbiolog Emma Nohrén kommer även Anna Karlsson och Mikael Svensson från ArtdataBanken att vara gäster i programmet. Lyssna på SR P1 den 24 april mellan kl 06.14 – 07.53, med repris 21.03 – 21.45.
Läs mer:
Om Havets Hus: www.havetshus.se
Om Temahelg Fisk & Fiske: www.havetshus.se välj kalendarium och sedan Fisk & Fiske
Om Artdatabanken: www.artdata.slu.se
Om programmet Naturmorgon: www.sverigesradio.se/p1/naturmorgon
Havets Hus kalendarium 2010
v.6 13 februari, Invigning av utställningen – Havsmonster
v.7-8 Sportlovsaktiviteter
v.14 Påsklovsaktiviteter
v.15 17 april, Marinbiologernas projektdag – Gullmarsgymnasiet
v.16 24-25 april, temahelg – Fiskar & Fiske
v.18 5 maj, Stefan Edman inviger Havets Hus nya butik
v.19 15-16 maj, temahelg – Valar och sälar
v.24 Landshövding Lars Bäckström inviger ett nytt akvarium till bebisar av småfläckig rödhaj och knaggrocka.
v.25-34 Sommarlovsaktiviteter på Havets Hus
v.26-32 Sälsafari
v.27 Västerhavsvecka
v.27-31 Strandskola
v.30 Aktiviteter i samband med LWM
v.31 Hav & Land sommarläger
v.38 18-19 september – Hummerdag
v.40 Höstlovsaktiviteter på Havets Hus
v.42 23-24 oktober Hajar temahelg i samband med European Shark week
v.44 Höstlovsaktiviteter på Havets Hus
Havets Hus ligger i Lysekil, bland annat känt för friluftsliv och konservindustri. Med Sveriges bästa dykning och klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna och Bohusläns vackra klippor.
www.lysekil.se
Henrik Bark, Trollhättan och David Tiger, Luleå vann i höstas Sail Racings tävling -Win a Voyage Round Cape Horn. Priset var en plats ombord på Pelagic Australis och att medverka på en seglingsexpedition som ska runda Kap Horn. 22 april börjar äventyret och deras tuffa resa kommer att kunna följas via en blog på sailracing.com.
Höstens tävling rönte stort intresse och de lyckliga vinnarna kan om tre veckor mönstra på båten Pelagic Australis i hamnen i Ushuaia i Argentina. Sen väntar en 12 dagars lång expedition enligt den rutt som äventyrsseglaren och legendaren Skip Novak (medlem i Sail Racings test team) har lagt upp och där höjdpunkten är rundningen av Sydamerikas sydligaste punkt, mytomspunna Kap Horn.
Henrik och David kommer att få uppleva en fantastisk natur och dess olika mer eller mindre extrema skepnader, ett exotiskt djurliv samtidigt som de hela tiden får hjälpa till med hårt arbete på båten för att driva igenom
expeditionen. Längre vandringar och en del bergsklättring på expeditionens olika destinationer kommer krävas av deltagarna. Under expeditionen och dess olika moment använder hela besättningen kläder från Sail Racing.
-Det här ska bli helt kanon! kommenterar David. -Jag har gjort många tuffa fjällvandringar i extremt hårt vinterväder, dock har jag aldrig satt min fot på en båt vilket självklart kryddar mitt deltagande i expeditionen!
www.sailracing.com
NOA har en ny vridbar solpanelhåller med ett kraftigt 40 mm vertikalt rör. Hållaren kan vridas och vinklas 360 grader. Monteras på däck eller akterspegel samt med NOA kryssfäste i push-pit. Foten kan vinklas 180 grader. Solpanelhållaren är tillverkad i anodiserad aluminium och är 1 850 mm hög, stagen för montering av solpanelen är 650 mm. Pris 2 295 inkl. moms. www.noa.se
– Nu har Scania alla de tekniska lösningar och den motorplattform som behövs för att möta de utsläppskrav som införs i slutet av 2013 (Euro 6). Det sade Jonas Hofstedt, Senior Vice President Powertrain, när Scania vid en presskonferens för internationella branschjournalister tidigare idag presenterade den nya V8 som innebär att motorplattformen för Euro 6 är komplett. Scanias nya topp-V8 har med sina 3500 Nm och 730 hk det högsta vridmomentet och den högsta effekten av alla lastbilsmotorer.
Den nya V8an är helt integrerad i Scanias moduluppbyggda motorprogram. Motorn bygger på den modulariserade plattform och den teknik som används i Scanias senaste raka 5- och 6-cylindriga motorer, samtidigt som den delar flera funktioner och komponenter med nuvarande V8-motorer.
I samband med lanseringen av den nya toppmotorn får samtliga Scania V8-lastbilar en unik identitet som speglar det höga anseende bilarna har på marknaden, både bland förare och åkerier.
– Scanias V8-lastbilar har skapat en egen nisch på lastbilsmarknaden, säger Henrik Henriksson, Senior Vice President Trucks på Scania. En majoritet av V8-kunderna gör sitt val på rationella grunder. De behöver prestandan, driftsäkerheten och tillgängligheten för att utföra sina uppdrag så effektivt som möjligt.
Scanias V8-modeller dominerar lastbilsmarknadens högeffektsegment med över hälften av försäljningsvolymen över 600 hk. Med en fjärde effektnivå får nu Scanias krävande V8-kunder ett brett urval som ingen kan matcha.
Pressmaterialet om Scanias nya V8-lastbilar finns på www.scania.com/media/V8/SE , där det från kl 16:30 även går att se en inspelning av presskonferensen.
Fortsatt satsning trots finanskris
Introduktionen av den nya serien V8-lastbilar är den fjärde stora produktlanseringen från Scania det senaste året. Satsningen inleddes med en ny plattform för industrimotorer som klarar de utsläppskrav som införs inom denna bransch 2011 och 2014.
I september 2009 presenterades den nya R-serien, som utsetts till International Truck of the Year 2010. I nya R-serien har inte bara bilarnas förarvänlighet och bränsleekonomi förbättrats, den har också förbättrad kylkapacitet för motorerna, vilket krävs för att uppfylla de europeiska utsläppsregler som införs i Europa från 2014. I oktober 2009 premiärvisades Scania Touring, som är en helt ny serie långfärdsbussar som byggs i samarbete med den kinesiska tillverkaren Higer.
www.scania.com
Hanterbara båtar har gjort en båt som kan användas av alla oavsett rörelseförmåga. Båten är unik i sitt slag och välkomnar ett familjeliv till sjöss som tidigare inte varit möjligt för rörelsehindrade. Båtlivet brukar innebära en massa klättrande, något som Fred 25 löser med en fjärrstyrd ramp i fören. Rullstolsburne Erik Mared har tidigare haft en båt som han anpassat själv, något som resulterade i många kompromisser.
– Jag blev kär första gången jag såg Fred 25, den ger mig frihet att göra vad jag vill på sjön. Till skillnad från min förra båt är denna genomtänkt och byggd från grunden med väldigt bra utrymmen, säger Erik Mared.
Båten kommer att extrautrustas med ett system för joystickstyrning som gör det möjligt att gasa och styra båten med en enda spak, att styra med en vanlig ratt och gasreglage är inte en möjlighet för Erik Mared.
– I vår strävan efter den maximala tillgängligheten erbjuder vi ett styrsystem helt efter kundens behov, säger Fred Bergqvist, produktansvarig på Hanterbara Båtar.
Båten som är beställd är en Fred 25 hyttmodell, och för att möjliggöra övernattning kommer den också att utrustas med akterkapell och en bäddsoffa som kan fällas ut och bli en dubbelsäng.
– Jag ser fram emot en sommar med mer båtåkande, mer fiske och en och annan övernattning. Istället för att bara transportera mig själv som jag gjort i min tidigare båt kan jag ta del av skärgården på ett helt annat sätt, sola, fiska eller ta en fika tack vare de stora utrymmena, säger Erik Mared.
Fred 25 är välutrustad från början med bl.a. bogpropeller, hydraulisk styrning och fjärrstyrd bogramp. Tack vare det modulbaserade tillbehörsprogrammet kan man skräddarsy sin båt från avskalad arbetsbåt till familjebåt.
Läs mer på www.hanterbarabatar.se
Om Hanterbara Båtar
Hanterbara Båtar tillhandahåller funktionella, vackra & kostnadseffektiva fritidsbåtar av hög kvalitet som kan brukas av alla oavsett rörelseförmåga. Bolagets ambition är att skapa en ny standard för fritidsbåtar där funktionen står i centrum kombinerat med en tydlig och ändamålsenlig design.
Fred 25 är Hanterbara Båtars nyskapande 7,5 meters aluminiumbåt med flexibel inredning, t.ex. så kan alla stolar fällas upp och vikas undan för att skapa maximal tillgänglighet och hanterbarhet. Förarstol och pulpet kan justeras för bästa komfort och pulpeten är förberedd för infälld GPS/Ekolod.
Principen är enkel – alla ska kunna köra och använda Fred 25, vilket resulterat i en båt som är praktisk, tillgänglig och säker. Skrovet är extremt stabilt och erbjuder trygg färd i alla väder och bogpropeller i fören garanterar full hanterbarhet av en ensam skeppare.
Kommentarer
vart löper man styrsystemet med joystick?
Allt är nu klart för införandet av den nya sjöfyllerilagen om en nedre gräns på 0.2 promille alkohol för båtfolket. Lagen träder i kraft 1 juni 2010. Samtidigt ändras sjölagar och en del andra lagbestämmelser för att ge Kustbevakning och Sjöpolis möjlighet att utföra så kallade sållningsprov på båtförare. Bestämmelserna gäller alla båtar och fartyg som antingen är längre än 10 m överallt eller kan gå fortare än 15 knop.
Regeringens proposition som bordlades förra året har nu behandlats i de olika utskotten, senast i Civilutskottet. Samtliga berörda utskott har tillstyrkt och samtidigt avslagit de motioner om uppföljning och skärpning av bestämmelserna som lämnats av en del rödgröna riksdagsmän.
Detta innebär att polis och Kbv utan vidare kan borda fritidsbåtar och låta båtförare och andra som ”fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss…” genomgå utandningsprov.
Om båtfolket av någon anledning vägrar ta provet har poliser och kustbevakare rätt att ta blodprov på vederbörande.
Straffet för sjöfylleri – inte grovt – kan vara böter eller fängelse i högst sex månader. Samma straffskala gäller den som bord haft uppgift av väsentlig betydelse för säkerhetens till sjöss.
Vem detta kan vara – förutom båtföraren själv – i en fritidsbåt anges inte.
Text: Lasse Bengtsson
Kommentarer
– Bra att Polis och KbV kan agera.
– Luddigt och odefinerat om vem som är kapten vs. vem som kör/seglar båten (fullgör en uppgift av väsentlig etc)
– För låg promillehalt 0.2. Tvivlar på att båtfolk kommer att ta det på allvar. Inte jag i alla fall. Därmed inte sagt att man skall vara full. i USA är det 0.8 och det är inget som tyder på mer problem här.
Ja säga vad man vill, inget bra beslut med så låg promillegräns, ett politiskt beslut, när övervakande myndigheter vill ha högre promillegräns, förmodligen går det bra med en macka och kall lättöl, för att komma över 0,2 gränsen
Vilka djä dumheter!! Återigen oinitierade som skall jämföra bilar med båtar. 0.2 är helt sjukt
Hur ska detta funka ute i landet, i våra tusentals insjöar. när Polisen ska prioritera att åka omkring med en trailerbåt i våra insjöar och ta alcoprov på allt som rör sej.
Allt detta för att våra politiker ser ett problem i Stockholms skärgård. Varenda liten jolle med snurra kan antas göra 15 knop. Vilka uppgifter ska Polisen prioritera bort för att klara att hålla koll på oss som plötsligt har blivit kriminella?
För den som inte vill förstå är allt svårt. På de flesta fartyg finns det en rorgängare, men det är knappast han som kör, eller? Om jag låter mitt barn under 15 år styra båten, men det är jag som talar om vart han ska köra eller hur fort han ska köra, vem är då straffbar?
Lagen är ju skriven så att man inte ska kunna komma undan genom att säga att min nyktra morsa som var med körde båten, fast hon inte kan lägga till eller har en aning om navigation, men hon satt vid rodret då båten stoppades. Lagskrivarna må vara landkrabbor, men skriva lagtexter, det kan dom. För en sjöman som Bengtsson borde det inte vara så svårt att räkna ut hur de tänkt…
Peter Eriksson. Jag är Jurist, har varit på sjön i hela mitt liv och jag anser att detta är utomordentligt luddigt skrivet.
Varför skulle inte Kbv och polis kunna hantera den här lagstiftningen när det enligt mig går bra med all annan lagstiftening? När en lagstiftning är ny så finns det alltid en viss oklarhet över vad lagstiftaren har avsett, därför finns domstolar och med tiden en rättspraxis.
Tack för en ökad sjösäkerhet för det är vad som kommer att ske tack vare den nya lagstiftningen, jag med mina barn kommer att kunna vara lite säkrare på sjön i sommar!
Pehr-om nu du är jurist, på vilket sätt är lagen luddigt skriven? Kan du komma med några konkreta argument så är jag beredd att lyssna
Hur ORKAR någon bara skriva eller ens TÄNKA: "Tack för en ökad sjösäkerhet för det är vad som kommer att ske tack vare den nya lagstiftningen, jag med mina barn kommer att kunna vara lite säkrare på sjön i sommar!" NAIVT är bara förnamnet!
Vänd på steken! Om man är beredd att bryta mot alla lagar som är svåra att kontrollera skulle man leva ett väldigt skenheligt liv om det inte skulle visa sig att man måste bryta mot lagarna för att överleva. Jag tycker det bra att man skärper både promillelagen och inför ett totalförbud mot toautsläpp. Alkohol och nedskitninng till sjöss hör inte ihop och skall i alla fall kunna ge lagbrytarna dåligt samvete om de inte kan fällas för brottet.
Larvik Yacht Club står som värd när VM för H-båtar hålls i Norge 6-14 augusti i år. Arrangörerna hoppas självklart på deltagande från samtliga länder där den vitt spridda H-båten är representerad med egna märkesklubbar.
Antalet deltagare är begränsat till 73 båtar.
http://www.lyc.no/
http://reg.lyc.no/
Från och med 15 april tar Sverige över ledningen av EU:s marina insats utanför Somalias kust – operation Atalanta. Insatsens örlogsfartyg kommer under fyra månader att ledas av ett styrkehögkvarter ombord på HMS Carlskrona. – Det är mycket glädjande att Sverige har fått möjlighet att leda EU:s första marina insats. Det visar på förtroende för vår förmåga att ta ett ledande ansvar inom EU:s krishantering, säger utrikesminister Carl Bildt och försvarsminister Sten Tolgfors i ett gemensamt uttalande.
Det svenska deltagandet i Atalanta utgör en del av ett brett svenskt engagemang för Somalia. Inte minst utgör insatsen ett viktigt stöd till FN:s verksamhet vars humanitära hjälpsändningar är beroende av militärt eskortstöd.
Sedan mars i år bidrar Sverige, genom Kustbevakningen, dessutom med ett sjöövervakningsflyg inom ramen för Atalanta.
Regeringen har fattat beslut om ett svenskt deltagande i den internationella undersökningskommission som ska genomföra utredningen. Statens haverikommission har fått i uppdrag att leda det svenska arbetet. Beslutet möjliggör svenskt deltagande från flera myndigheter som Försvarsmakten, Totalförsvarets forskningsinstitut och Försvarets materielverk.
Sverige har fått en förfrågan från Sydkorea om att tillsammans med andra nationer delta i en utredning om förlisningen i slutet av mars av ett sydkoreanskt örlogsfartyg. Statens haverikommission utreder både civila och militära olyckor.
Efter en av de kallaste vintrarna i mannaminne är det nu återigen dags att ta fram och fixa till båten inför den kommande säsongen. Inte minst behöver man se över batteriet innan det tas i bruk igen för att slippa krånglande batterier under semestern. Det första man kan göra för att kontrollera om batteriet är i gott skick är att titta efter synliga skador. Till exempel kan syra ha läckt ut om batteriet har vält eller så kan polerna ha blivit oxiderade. Om batteriet har stått urladdat i kylan kan det i värsta fall ha frusit sönder och plasthöljet ha spruckit.
Om allt ser bra ut är nästa steg innan man monterar in det in det i båten att testa om batteriet är fulladdat. Ett sätt att göra det är att använda en så kallad batteritestare som snabbt både ger besked om batteriet är laddat eller ej och om det är dags att byta ut det mot ett nytt.
– Om testen visar att man behöver ladda upp batteriet kan man normalt göra detta utan problem. Det finns dock en risk om batteriet har stått urladdat länge, eftersom det då kan ha fått bestående skador, säger Christer Svensson, Senior Product Manager Exide Nordic, som producerar Exide- såväl som Tudorbatterier.
Alla batteriet som har överlevt vintern mår bra av lite extra omtanke innan det ska leverera under den kommande säsongen. Några bra tips för att bevara batteriets prestanda är att rengöra batteriet och smörja in polerna för att skydda mot oxidation. Om batteriet är öppningsbart kan även vätskenivån kontrolleras och vid behov fyllas på med destillerat vatten. Sist men inte minst rekommenderas att batteriet laddas innan det sätts tillbaka i båten.
– Det lönar sig alltid att lägga lite extra tid på underhåll och skötsel av batterierna så att de inte fördärvas i förtid. När man väl har semester vill man njuta av den och inte hålla på och fixa med ett batteri som krånglar, säger Christer Svensson, Senior Product Manager Exide Nordic.
Så håller ditt båt-batteri längre:
• Koppla bort batteriet från alla elsystem under vintern så att inte strömmar från till exempel klockor och larm laddar ur batteriet.
• Även om batteriet är urkopplat kommer det sakta att laddas ur genom så kallad självurladdning. Kontrollera därför batteriets spänning med jämna mellanrum. Om spänningen sjunker under 12,4 V måste batteriet laddas.
• När du laddar batteriet, välj en laddare som är anpassad för det aktuella batteriet.
• Ett batteri trivs bäst när det inte är för extrema temperaturer, vare sig kallt eller varmt. Däremot får det gärna förvaras svalt eftersom självurladdningen halveras för vad 10:e grad som temperaturen sänks.
• Håll batteriet rent och torrt eftersom fukt och smuts kan leda till små krypströmmar och bidra till en ökad självurladdning.
www.tudor.se
Kungaslupen Vasaorden lämnar nu Sjöhistoriska museets Båthall 2 på Galärvarvet. Slupen, som kommer att användas vid bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling den 19 juni, har inte varit i vattnet på 10 år. – Vasaorden kommer att läcka. Men Marinen transporterar henne nu till Muskö. Där kommer hon att få ligga i en vagga i vattnet för att låta träet svälla tills hon blir tät. Hon är byggd i ek så det kan ta flera veckor. Sedan blir det för sjömännen som ska ro henne att träna, säger Eva Berglund-Thörnblom, intendent på Sjöhistoriska museet.
Efter bröllopet kommer Vasaorden att visas i Sjöhistoriskas utställning Sex kungliga båtar i Båthall 1, som ligger mellan Vasamuseet och Gröna Lund på Galärvarvet. I utställningen ingår sluparna Galten och Delfinen som Gustav III lät bygga efter att ha inspirerats av gondolerna i Venedig.
– Vi kommer också att visa Prins Wilhelms och Prins Gustaf Adolfs (Gustav VI Adolfs) privata båtar som de seglade utanför Tullgarn slott. Dessutom blir det en hel del om Oscar II och hans kungajakt Drott, säger Eva Berglund-Thörnblom, som är producent för utställningen.
Utställningen öppnar den 28 maj. Vasaorden kommer dock att finnas på plats först efter bröllopet.
Sjöhistoriska på Galärvarvet i sommar
Utställningen Sex kungliga båtar visas i Båthall 1 mellan 28 maj och 12 september 2010. Intill Båthall 1 ligger Båthall 2 som inrymmer Sjöhistoriskas unika originalbåtsamling med över 100 båtar från 1400-talet och framåt. Båthall 2 har öppet med fri entré under sommaren. Dessutom håller Sankt Erik, isbrytaren från 1915, öppet med café på akterdäck. Mer information på www.sjohistoriska.se.
Fakta kungaslupen Vasaorden
Den ursprungliga slupen byggdes 1774 efter Fredrik Henrik af Chapmans ritningar och namngavs efter Gustaf III:s utmärkelse. Slupen förstördes vid en brand 1921 men två år senare sjösattes en ny, byggd efter samma ritningar. Vasaorden har bland annat använts vid invigningen av Stockholms stadshus 1923, bröllopet mellan Carl XVI Gustaf och Silvia Sommerlath 1976 och senast vid den japanske kejsaren Akihitos besök år 2000. Kungaslupen ägs och bemannas av den svenska marinen men förvaras och visas tillsammans med fler än 100 andra båtar i Sjöhistoriska museets unika samling i Båthall 2 på Galärvarvet.
Vasaorden är kravellbyggd i ek och järnnaglad, salong i aktern, rikt ornerad i gustaviansk stil och målad i blått, vitt och guld.
Längd: 18,6 m
Bredd: 3,2 m
Djupgående 0,7 m
Deplacement: 16 ton
Framdrivning: Nio par åror
Besättning: ca 20
Bildtexter:
Fotograf/Källa Maria Ljunggren, SMM
Kungaslupen Vasaorden är redo för bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Hon är rikt ornerad i gustaviansk stil och målad i blått, vitt och guld. Efter bröllopet kommer Vasaorden att visas i Sjöhistoriskas utställning Sex kungliga båtar i Båthall 1, som ligger mellan Vasamuseet och Gröna Lund på Galärvarvet.
Fotograf/Källa Sjöhistoriska museets arkiv
Kungaslupen Vasaorden kommer att användas under bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling den 19 juni. Därefter visas den i Sjöhistoriska museets utställning Sex kungliga båtar i Båthall 1 vid Vasamuseet under sommaren. Här syns hon under inspelningen av filmen Två Konungar. (Vid roder Kapt. Flory.)
Fotograf/Källa Maria Ljunggren, SMM
Sjöhistoriska museet visar utställningen Sex kungliga båtar i Båthall 1 vid Vasmuseet i sommar. I utställningen visas kungaslupen Vasaorden som används vid bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling den 19 juni. Två andra båtar som visas är sluparna Galten och Delfinen som Gustav III lät bygga efter att ha inspirerats av gondolerna i Venedig.
Fotograf/Källa Maria Ljunggren, SMM
Kungaslupen Vasaorden, som till vardags finns i Sjöhistoriska museets Båthall 2, kommer att användas under bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling den 19 juni. Därefter visas den i Sjöhistoriska museets utställning Sex kungliga båtar i Båthall 1 under sommaren. Vasaorden är kravellbyggd i ek med salong i aktern, rikt ornerad i gustaviansk stil och målad i blått, vitt och guld.
Den senaste yachten från Dixon Yacht Designs visar verkligen på nytänkande inom design av större båtar/yachter. Tidigare var de största yachterna från den aktuella kunden, Johnson Yachts , på 87 respektive 105 fot. Den allra senaste konstruktionen blir därmed ett riktigt flaggskepp med sina 125 fot och med sin minst sagt häftiga design.
Den här båten borde egentligen kallas “mini mega yacht”, både för sin stora innervolym och för alla de utrymmen som Bill Dixon har lyckats skapa. Gränsen för mega yachter går dock enligt praxis vid 80 m totallängd, så den har en bit kvar.
Yachten har flera öppna däcksutrymmen, en del allmänna och andra helt privata för ägaren. Den största öppna ytan är flybridge, som bland annat är försedd med en rejäl jacuzzi och solytor med en biminitopp över en relaxyta. Det finns också gott om plats för vattenleksaker och jollar ombord.
Beroende på motorval så är den nya Johnson 125 kapabel för en topphastighet på 24 knop och cruisingfart på 20 knop.
Tekniska fakta
Brief spec details of the Johnson 125 are:-
Length Overall 38.00 metres
Length Waterline 31.38 metres
Beam 8.377 metres
Draft 2.3 metres
Engines 2 x 2580Kw
Speed 24 knots
www.dixonyachtdesign.com
I dag lämnar utredningen Tredje sjösäkerhetspaketet (N 2009:5) sitt slutbetänkande “Tredje sjösäkerhetspaketet. Klassdirektivet, Klassförordningen, Olycksutredningsdirektivet, IMO:s olycksutredningskod (SOU 2010:23)”. Utredningen har i sina direktiv fått i uppdrag att föreslå hur rättsakter från EU på sjösäkerhetsområdet samt IMO:s olycksutredningskod bör genomföras i svensk rätt. I slutbetänkandet behandlas två EU-direktiv, en EU-förordning och IMO:s olycksutredningskod.
Klassdirektivet, 2009/15/EG och Klassförordningen (391/2009) Bestämmelserna i klassdirektivet riktar sig till medlemsstaterna. I förhållande till det tidigare klassdirektivet innehåller det nya direktivet inte många ändringar i sak. Utredningens bedömning är därför att nu gällande svensk lag och förordning i huvudsak kan kvarstå oförändrad. Flertalet av utredningens förslag avser justeringar i hänvisningar till reglering i det nya direktivet, antingen i lag- eller förordningstext eller i föreskrifter och aktuella avtal på området.
Klassförordningen riktar sig till de så kallade klassificeringssällskapen.
Det finns ett fåtal artiklar i klassförordningen som riktar sig mot medlemsstaterna, som sammanfattningsvis innebär att medlemsstaterna åläggs att utföra vissa uppgifter samt att ta emot information i olika avseenden. Enligt utredningens mening är det lämpligt att i författning slå fast att Transportstyrelsen ska utföra aktuella uppgifter och ta emot information.
Olycksutredningsdirektivet, 2009/18/EG och IMO:s olycksutredningskod Genom olycksutredningsdirektivet införs bland annat en skyldighet för medlemsstaterna att genomföra säkerhetsutredningar efter sjöolyckor och tillbud. Vidare säkerställs genom direktivet de utredande organens oberoende. Olycksutredningsdirektivet följer till stora delar det regelverk om harmonisering av tekniska utredningar som International Maritime Organization (IMO) har gjort, bland annat genom IMO:s kod – MSC.255(84) – internationell standard och rekommendationer för olycksutredningar (IMO-koden).
Utredningen har funnit att övervägande skäl talar för att föreslå att det i Sverige endast ska finnas ett oberoende utredningsorgan som ska göra de aktuella utredningarna, dvs. undersökningarna av sjöolyckor och tillbud till sjöss, nämligen Statens haverikommission.
Utredningen har vidare bland annat lämnat förslag till författningsbestämmelser om:
– nya definitioner av sjöolycksbegreppen,
– under vilka omständigheter en undersökning av sjöolycka ska göras,
– hur en sjöolycksundersökning ska genomföras,
– deltagande i säkerhetsutredningar med medlemsstater i den Europeiska unionen,
– samarbete med tredjeländer med väsentligt intresse, och
– sekretess i sjöolycksutredningar.
Från och med idag tar Sverige över ledningen av EU:s marina insats utanför Somalias kust – operation Atalanta. Insatsens örlogsfartyg kommer under fyra månader att ledas av ett styrkehögkvarter ombord på HMS Carlskrona. – Det är mycket glädjande att Sverige har fått möjlighet att leda EU:s första marina insats. Det visar på förtroende för vår förmåga att ta ett ledande ansvar inom EU:s krishantering, säger utrikesminister Carl Bildt och försvarsminister Sten Tolgfors i ett gemensamt uttalande.
Det svenska deltagandet i Atalanta utgör en del av ett brett svenskt engagemang för Somalia. Inte minst utgör insatsen ett viktigt stöd till FN:s verksamhet vars humanitära hjälpsändningar är beroende av militärt eskortstöd.
Sedan mars i år bidrar Sverige, genom Kustbevakningen, dessutom med ett sjöövervakningsflyg inom ramen för Atalanta.
Inbitna klättrare, sportentusiaster och äventyrare har länge älskat SIGG. Tack vare att de är lätta att bära med sig, håller en hög schweizisk kvalitet och teknologi samt är snyggt designade anser många att de är marknadens bästa vattenflaskor utan konkurrens. SIGG satsar nu stort på svenska marknaden och först ut lanseras attraktiva vattenflaskor med olika budskap om miljön.
Oavsett var du befinner dig finns det många olika tillfällen då du behöver tillgång till vatten. SIGG-flaskor är innovativa, miljövänliga, funktionella och lätta att ta med sig överallt. Flaskorna från SIGG är slittåliga och vattentäta i de mest extrema situationer och passar därför perfekt till outdoor-entusiaster och friluftsintresserade.
– Vi i Sverige har förmånen att ha tillgång till gott vatten direkt ur kranen, så det finns egentligen ingen anledning till att köpa buteljerat vatten. SIGG erbjuder flaskor som inte bara är lätta att bära med sig, utan som dessutom är miljövänliga och återvinningsbara. Bland outdoor-entusiaster ser man ofta SIGG som en självklar tillgång under äventyret, säger Jonas Welander, nordisk försäljningschef SIGG.
SIGGs ekokollektion består av nio innovativa och funktionella flaskor. Alla flaskor har olika miljöbudskap och flaskan ”Green is the new black” är dessutom självlysande och därför lätt att hitta och se i mörker och passar på så sätt utmärkt för tältutflykten eller nattvandringen. SIGG tillverkar även juniorflaskor som passar äventyrslystna och friluftsintresserade barn. Se på faktabladet för ytterligare information om vattenflaskorna.
SIGG är en världsledande aktör sedan 100 år tillbaka som erbjuder vattenflaskor av hög kvalitet. SIGGflaskorna är kända för sin kvalitet och smarta funktion, samt för sin innovation vad gäller design. SIGG samarbetar med designers och konstnärer från hela världen och varje år tas nya kollektioner fram. Sedan 1908 sker produktionen i den egna fabriken i Schweiz. Under 2010 kommer fabriken att producera flaskor i totalt 178 olika motiv, vilket är den största kollektionen med SIGG-flaskor någonsin.
Vattenflaskorna är tillverkade i ett enda stycke aluminium, vilket innebär att det inte finns några skarvar på flaskorna. Tack vare aluminiumet är de dessutom mycket lätta att bära, har en lång hållbarhet och är återvinningsbara.
Flaskorna är utrustade med SIGGs unika och egenutvecklade metod Eco-Care Liner, som gör flaskan helt tät och fri från läckage. Eco-Care Liner ligger som en tunn hinna på insidan av flaskan och skyddar aluminiumet från att lämna ifrån sig metallsmak eller lukt till din dryck.
www.sigg.com
Det spanska skoföretaget Camper är det senaste företaget som annonserat att de stälelr upp med en egen båt i den kommande versionen av Volvo Ocean Race, som seglas 2011-12. Projektet kommer att ledas av de mycket framgångsrika Emirates Team New Zealand. Båten ska segals under namnet Camper och kommer att segla under flagg från Royal New Zealand Yacht Squadron och Real Club Náutico de Palma.
Camper är ett familjeägt företag, som startade med skotillverkning på Mallorca redan 1877. Idag har Camper 320 egna butiker och “shop-in-shop” locations i 42 länder. Företaget distribuerar sina produkter genom 2 800 oberoende återförsäljare.
Efter 133 år är Camper fortfarande ett familjeägt företag där kreativitet, kvalitet och hantverksskicklighet ligger närmast hjärtat, enligt ett pressmeddelande.
Nästa Volvo Ocean Race startar ifrån spanska Alicante sent under 2011 och går i mål i Galway på Irland under mitten av 2012.
De stopp som teamen kommer till finns i Kapstaden, Abu Dhabi, Sanya, Auckland, Itajai, Miami, Lissabon och Lorient.
www.camper.com
Engelska Princess Yachts International, som är ett av världens mest framgångsrika varv de senaste 20 åren, satsar ordentligt på att utöka produktionskapaciteten. Motsvarande drygt 150 Mkr satsar den Plymouth-baserade båttillverkaren på sin nyligen öppnade South Yard site i Devonport. Cirka 200 nya jobb skapas vid varvet.
Fabriken är på hela 15 hektar och belägen i ett historiskt intressant varvsområde i Devonport. Området köptes redan förra året för att Princess skulle kunna bygga båtar på över 100 fot där. Nu blir fabriken basen för tillverkningen av båtar med beteckningen M Class yachts.
Beskrivning av M Class yachts
32M
En extremt rymlig cruising yacht med lyxiga boutrymmen för upp till tio gäster. Yachten kan skräddarsys helt enligt kundens önskemål med olika alternativa kabinlösningar. Sjösätts under senare delen av 2010.
40M
En riktig långfärds Tri-deck cruising yacht, som planerar att sjösättas under 2011. Yachten kommer att ha extrem lyx och bekvämlighet ombord. Utrymmen för upp till tolv gäster och åtta besättningsmedlemmar. Yachten kan skräddarsys helt enligt kundens önskemål.
www.princessyachts.com
Kommentarer
Hoppas att allt går bra, det blir nog en mycket spännande resa, vi tänker på dig o din kompis.