Nyheter

På båtmässan i Düsseldorf var det världspremiär för den helt nya Sirius 35 DS. Båten har utvecklats efter 40 års erfarenhet av båtbyggeri och i samarbete med varvets kunder. Den nya modellen från Sirius-Yard följs upp av ytterligare en däcksalongsbåt som sjösätts i sommar, Sirius 310 DS.

Den moderna designen på 35 DS gör att båten finns med tre olika utformade däckshus beroende på hur kunderna vill ha båten disponerad. Detta ger även lite olika karakär åt båten.

Längd: 10,50 m
Längd i vattenlinjen: 9,53 m
Bred: 3,45 m
Bredd vattenlinjen: 3,15 m
Djupgående: 1,60 m / 1,35 m, 1,90 m
Ballast: 2,6 t
Vikt: 7,4 t
Storsegel standard 29,0 m²
Självslående fock standard: 22,0 m²
Genoa II: 40,0 m²
CE-kategori: Category A, Ocean

www.sirius-werft.de

Nu kommer det en ny satellittelefon från Inmarsat. Den heter isatPhone Pro och erbjuder det allra bästa inom satellittelefoni, Bluetooth handsfree, voicemail, sms och E-mail.

Positionsdata är också inbyggt och kan användas direkt i textmeddelanden. Den nya telefonen är främst avsedd för professionella användare inom media, hjälparbete, olja och gas, gruvor och byggjobb. Det är den första handhållna enheten som har byggts särskilt för Inmarsats nätverk.

www.telemar.se

Den 5 mars offentliggörs vilka marina nyheter som nominerats i den nya tävlingen Årets Nyhet 2010 på båtmässan Allt för sjön. De nominerade bidragen som utsetts av en jury ska vara nydanande inom områdena miljö, innovation och design. Allmänheten röstar fram vinnaren under mässan. Produkter som kan delta i tävlingen kan vara en båt, ett tillbehör, kläder eller annat som kan knytas till det marina friluftslivet.

– Syftet med tävlingen är att lyfta fram innovativa marina produkter för allmänheten samt inspirera till en stark utveckling av innovativa, designade och miljöanpassade produkter för marint bruk, säger Marit Söderström Nord, ansvarig för Årets Nyhet på för Allt för sjön.

Den vinnande produkten ska ha en tydligt uttalad nyhetshöjd inom minst ett av de tre områdena. En jury med specialistkunskap inom områdena har bedömt årets 30 inkomna bidrag. Av dessa har juryn nominerat 18 bidrag som presenteras på presskonferensen den 5 mars samt i en utställning i monter C01:03 i Charlie-hallen.

Efter presskonferensen och under hela mässan får Allt för sjöns besökare rösta på den nyhet de tycker är bäst. De som röstar i tävlingen är med i utlottningen av fina priser. Samtliga 30 tävlande bidrag ligger uppe på www.alltforsjon.se fram till att de nominerade släpps.

För att få delta måste produkten ställas ut och marknadsföras på Allt för Sjön 2010. Den ska också ha kommit ut på den svenska konsumentmarknaden efter den senaste Allt för sjön 2009 d v s efter den 9 mars 2009.

Det vinnande bidraget kommer att presenteras senast onsdagen den 17 mars. Vinnaren får 10 000 kr i annonsering av Hamnen.se samt en övernattning för två på Seglarhotellet på Sandhamn.

– På årets allt för sjön kan vi se en tydlig trend mot att miljö- och energi medvetenheten ökar i båtbranschen. På mässan visas bland annat två nya hybridbåtar, bränslecellmotorer, miljöanpassade båtfärger och annan utrustning med starkt miljöfokus, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Mer information finns på: www.alltforsjon.se

Fortum samarbetar med Upplandsstiftelsen i ett treårigt projekt för att bevara och utveckla värdefulla naturmiljöer vid nedre Dalälven. Miljön i området är så unik att den är utpekad som särskilt värd att bevara inom det Europeiska naturnätverket Natura 2000. Projektet finansieras med 900 000 kronor från Fortums Nordiska Miljöfond. Fonden finansieras genom avsättningar för varje kund till Fortum som väljer el märkt med Bra Miljöval. Projektet omfattar bland annat naturreservatet Bredforsen och Fortums marker kring Untra kraftverk.

– Området kring Untra vattenkraftverk i nedre Dalälven är speciellt och sannolikt ett av de områden kring Fortums vattenkraftverk i Sverige som är rikast på naturvärden. Vi är därför glada över samarbetet med Upplandsstiftelsen i detta konkreta projekt för att bidra till att området kan bevaras, säger Birgitta Adell, miljösamordnare vattenkraft, Fortum

Området vid nedre Dalälven är livsmiljö för ett stort antal hotade arter. Genom förändringar i markanvändning inom jord- och skogsbruk samt utbyggnaden av älven för vattenkraft håller dessa miljöer på att förändras. Samarbetsprojektet är bland annat inriktat på buskröjning och uthuggning av gran från strandängar, återskapande av slåtter och betesmark, frihuggning av gamla ekar och åtgärder för att säkerställa mångfalden av växter och djur.

– Ingen annanstans är den biologiska norrlandsgränsen så tydlig som just här, förklarar Pär Eriksson, projektledare Upplandsstiftelsen. Alldeles vid nordgränsen för många av våra sydliga djur och växter finns rikligt med exempelvis ädla lövträd som ek, ask och lind. Några områden tillhör de mest värdefulla vi har när det gäller biologisk mångfald. Här lever hundratals rödlistade och hotade djur och växter. Här finns också landets sydligaste harrbestånd vilket är av stort biologiskt värde. Stödet från Fortums Nordiska Miljöfond betyder mycket för det fortsatta arbetet.

Om projektet
Projektet är planerat att pågå i tre år och genomförs i samarbete med Upplandsstiftelsen, en fristående organisation ägd av Uppsala läns kommuner och landsting. Arbetet leds av Upplandsstiftelsen i samarbete med Fortum. Dessutom ska arbetet bedrivas i samråd med Naturvårdsverket, Länsstyrelsen i Uppsala län, Heby, Tierp och Älvkarleby kommun. Kontakter kommer även att knytas med andra berörda markägare, främst Bergvik AB som äger stora arealer kring Dalälven.

Fortums Nordiska Miljöfond
Samarbetsprojektet finansieras av Fortums Nordiska miljöfond. Fonden får sina pengar genom avsättningar från Fortums försäljning av el märkt med Bra Miljöval. Fortums Nordiska miljöfond har tidigare bland annat bidragit till åtgärder för att rädda den unika Gullspångslaxen, anläggandet av en ny fiskväg vid Lundströmmens kraftverk samt forskning kring den hotade flodpärlmusslan.

www.fortum.se/naturen

Sverige fortsätter att utveckla framtidens ubåtsteknik. Det står klart efter torsdagens tillkännagivande från Försvarets Materielverk (FMV) om ett nytt kontrakt med Kockums AB om den nya A26-generationen. Båtarna kommer att byggas på Karlskronvarvet.

Kockums AB, där Karlskronavarvet ingår, ägs numera av det stora tyska företaget ThyssenKrupp Marine Systems. Den order som de har fått från FMV gäller konstruktion av den nya generationen. Därefter följer byggnation av minst två nya A26 ubåtar.

Regeringsbeslut om nytt ubåtsprojekt
Den svenska regeringen har beslutat om att inleda arbetet med en ny generation ubåtar för det svenska försvaret.

Den nya generationen, med projektbenämningen A26, skall utformas för att klara både kustoperationer och ha kapacitet för att vara oceangående. Den skall drivas med konventionellt diesel-elektriskt maskineri, och dessutom vara utrustad med det luftoberoende framdrivningssystemet typ Stirling, vilket gör den svår att upptäcka.

Nya A26 ska vara ”osårbar” genom ett mycket starkt skydd mot stötar och undervattensexplosioner. Den ska också ha en kapacitet för att bära olika modulära nyttolaster, med ett tubsystem som är mer flexibelt jämfört med dagens torpedtuber.

A26 skall vidare kunna anslutas till olika former av nätverk.Genom hela ubåtens livslängd ska den kunna uppgraderas och anpassas genom en höggradigt modulär konstruktion.

Den svenska regeringen godkände i december 2007 inledandet av konstruktionsfasen för en ny generation av ubåtar. Förberedelserna pågår tillsammans med Försvarets materielverk (FMV) för att ingå ett konstruktionskontrakt för A26.

Tekniska data
Längd 63 m
Bredd 6.4 m
Deplacement 1900 ton i undervattensläge
Vapen Fyra 53 cm torpedtuber + en tub för flexibel last
Framdrivning En propeller, batteri-/diesel-elektrisk drift med luftoberoende Stirling-system (AIP)
Uthållighet i undervattensläge Veckor
Skrov Enkeltryckskrov
Besättning 17-26

Företaget VanDerHeijden Steelyachts har nu fått en skandinavisk representant. Denna holländska stålbåtsbyggare är ett välrenommerat varv som bygger mycket exklusiva stålyachter i storlekar från 11 meter till 27 meter. Varvet bygger varje yacht enligt kundens egna önskemål med rekommendationer från varvets experter. Varje yachts utformning blir därför helt unik.

Med Ronald van der Heijden som konstruktör och ägare, har varvet under sina 16 år byggt över 400 yachter. Alla med mottot ”Kunden kommer alltid först”. Yachterna ritas och byggs helt och hållet på varvet i Waalwijk av ett team som har satt en helt ny standard gällande stålyachtsdesign.

På årets båtmässa i Düsseldorf 23-31 januari, visades en 20 meters SUPERIOR. Det är en lyxig stålyacht med flybridge och är en helt ny båt på marknaden.

Den andra båten på bilderna här är en mer långsamtgående båt med snålare bränsleförbrukning, marsch cirka 14 knop. Det är en A-klassad DYNAMIC De Luxe 1800 Classic med öppen styrhytt, hon finns även med stängd styrhytt.

www.vanderheijdensteelyachts.se

En av de intressantaste större båtarna på Allt för sjön 2010, som pågår 5-14 mars i Stockholm, är den helt nya Rupert 50 Wheel House från svenska Rupert Marine. Det är den andra stora nyheten från Rupert i vinter. För några månader sedan introducerades Ruptech 32, som redan har sålts i mer än tio exemplar.

Vi har inte fått så mycket mer information om Rupert 50 Wheel House än, men gå in på tillverkarens hemsida så kommer det mer information.

Löa: 15 m
Bredd: 3,99 m
Motorer: 3 x Volov Penta D6 370 DPR
Effekt: 1,110 HK
Bränsle: 3 x 500 L

www.rupertmarine.com/sv/rupert50wh.asp

Mellan sandkornen på havsbotten finns en okänd och outforskad djurvärld. Det vet zoologen Pierre De Wit vid Göteborgs universitet – som hittat nya djurarter vid både Stora Barriärrevet, Nya Kaledonien och utanför Gullmarsfjorden i Bohuslän.

Havsbottnarnas sandskikt är hem för en stor del av havets enorma artmångfald. Här lever arter från nästan alla havets djurgrupper. Daggmasksläktingen Grania, som hör till ringmaskgruppen Clitellata, är en av dem.

Grania är en omkring två centimeter lång och mestadels vit mask som påträffas i marin sand världen över, från tidvattenzonen och långt ner i djuphavet. Forskaren Pierre De Wit vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, arbetar med att kartlägga exakt hur många arter av Grania det finns och hur de är besläktade med andra organismer.

Pierre De Wit har bland annat genomfört studier vid Stora Barriärrevet i Australien, där han och kollegorna funnit fyra helt nya arter av Grania-masken. En av dem är den vackert grönfärgade Grania colorata.
–I vanliga fall är dessa maskar färglösa eller vita, och varför just den här arten är färggrant grön har vi faktiskt inte hittat något bra svar på, säger Pierre de Wit.

Även i Skandinavien har Pierre De Wit hittat en tidigare okänd mask, döpt till Grania occulta, som bara kan skiljas från en tidigare känd art med hjälp av DNA. Maskarnas genetik visar att de båda arternas evolutionära historia faktiskt är helt skild, och att den ena av dem i själva verket är närmare släkt med en art som ser helt annorlunda ut.

– Arter som tidigare uppfattats som samma kan visa sig ha helt olika funktion i ekosystemet, och vara olika toleranta för till exempel miljögifter. Detta är naturligtvis viktigt att veta för att kunna vidta rätt åtgärder för att skydda vårt djurliv, säger Pierre De Wit.

Avhandlingen Systematics of Grania (Clitellata: Enchytraeidae), an interstitial annelid taxon försvaras vid en disputation den 5 mars 2010.
Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/21721

Bildtext: Den nya arten av Grania som upptäckts utanför Gullmarsfjorden. Foto: Pierre De Wit. Foto porträtt: privat.

Det är inte tillåtet att använda råa jätteräkor eller andra kräftdjur som agn vid fiske, som foder eller på annat sätt sprida dem i naturen. Det är sedan länge reglerat i en EU-förordning och beror på risken att det kan sprida smittor. Detta gäller alla produkter från djurriket som inte räknas som livsmedel.

Det är sedan länge reglerat i EU-förordningen om animaliska biprodukter, att man inte får sprida till exempel odlade råa räkor i naturen. Animaliska biprodukter är med några få undantag allt från djurriket som inte är livsmedel. Till det räknas även matavfall.

Om räkorna skulle hamna i vattendrag, finns risken att de kan sprida smittor till andra kräftdjur. I dag finns inte det uppmärksammade viruset som orsakar sjukdomen White Spot Disease på kräftdjur i Sverige. Sjukdomen är klassad som en risksjukdom eftersom viruset kan spridas till vilda kräftdjur i Sverige. Viruset smittar inte människor.

För att undvika smittspridning är det viktigt att se till att skal och rester läggs i hushållssoporna. Att använda råa räkor som agn vid fiske eller som foder är inte tillåtet.

På kort tid har HMS Carlskrona byggts om till stöd- och ledningsfartyg för insatsen i Adenviken. Den 13 mars kastar besättningen loss med destination Afrika. Ombord på HMS Carlskrona pågår nu de sista förberedelserna inför hennes avfärd till Adenviken där hon ska delta i den EU-ledda Operation Atalanta. Syftet med insatsen är att trygga sjöfarten utanför Somalia, där pirater kapar fartyg och kräver lösen. Förra året deltog de svenska fartygen HMS Stockholm, HMS Malmö och HMS Trossö i operationen.

– Tidplanen har varit snäv minst sagt. Vi har varit tvungna att köra i flera parallella spår. Just nu pågår en intensiv verksamhet ombord med färdigställande och verifiering av modifieringar, utbildning av besättningen samt verifiering av helikopterfunktionen, säger Peter Andersson, projektledare på FMV.

Genom att fartyget i princip har legat i malpåse sedan 2005 har förberedelserna erbjudit en rad utmaningar för FMV, Försvarsmakten och industrin. Med stöd av Marina basbataljonen har fartyget genomgått en generalöversyn. Normalt tar det sex månader, men har nu genomförts parallellt med övriga modifieringar.

– Försvarsmakten har ställt krav på att alla modifieringar ska vara långsiktiga, därför har vi inte kunnat omhänderta vissa önskemål om nya förmågor inom projektet, utan dessa har lagts till listan av framtida modifieringar, säger Peter Andersson.

HMS Carlskrona byggdes 1982 som min- och långresefartyg. I sin nya roll som stöd- och ledningsfartyg krävs utökad kommunikationsförmåga samt förmåga att leda andra fartyg. Under en del av sin tid i operationsområdet kommer HMS Carlskrona att härbärgera det lokala högkvarteret för insatsen, som leds från London. Som en följd av detta har fartyget försetts med flera lösningar för satellitkommunikation samt nationell och internationell ledning. Fartyget har även fått ny brygglayout och ett modernt navigationssystem.

Fartyget ska kunna basera helikopter 15 ombord och därför har tankningsutrustning installerats. Inflygningshjälpmedlen för att medge landning i mörker och dåligt väder finns nu också på fartyget. Verifiering av hela helikopterfunktionen genomförs nu, samtidigt som piloter och markpersonal utbildas.

Under sitt uppdrag i Adenviken kommer fartyget att ha en bordningsstyrka ombord. För att denna styrka ska kunna utföra sina uppgifter har en ny snabbgående dieseldriven RIB-båt anskaffats tillsammans med en ny dävert. Runtom fartyget har fästen för kulsprutor monterats med ballistiskt skydd för skyttarna. Fartyget har även föreberetts för att hantera omhändertagna pirater.

HMS Carlskrona har sedan tidigare en kvalificerad sjukvårdsavdelning. Denna har moderniserats, dessutom har en patienthiss installerats för att möjliggöra patienttransport till och från helikopterplattan.

Arbetena med installation, modifieringar och underhåll har genomförts vid Kockums AB i Karlskrona, med stöd av Saab och ett flertal andra leverantörer.

Ghost Yachts och Jongert Shipyard har inlett ett samarbete för att bygga den 55 m långa yachten G180, som presenterades i november. Den spektakulära designen är ett resultat av det italienska företaget Gloss Design. Det unika skrovet “Fast Displacement Hull Form” är utvecklat av de käna marindesignerna Van Oossanen & Associates.

Beslutet att välja Jongert som partner för bygget av den mäktiga G180 var enligt företagen helt logiskt.

– Jongert Shipyard är överlägset det modernaste och bäst utrustade skeppsvarvet i världen för att bygga super yachts och de har en extremt skicklig personal, säger Björn Moonen, VD för Ghost Yachts.

– Samma sak gälelr varvets underleverantörer. Vi vill dessutom bygga så ekologiskt som möjligt, vilket för oss innebär att välja en så energieffektiv design som möjligt och att vi inte orsakar onödiga transporter. Alla Jongerts underleverantörer finns inom en radie på 100 km från varvet.

Skrovet hos G180, som går väldigt lågt, är unikt. Det har ett mycket lägre motstånd än traditionella deplacementsskrov. Båten går, enligt varvet, väldigt bra i farten 13-14 knop med 2×820 hk motorer. Beroende på motorval kan man dock få upp yachten i cirka 40 knop som maxfart.

Technical specifications G 180
Naval architect Van Oossanen & Associates, the Netherlands
Interior design Jongert Design Team / Owner’s preference
Exterior design Gloss Design, Italy

Hull type Fast Displacement Hull Form
Hull material Steel
Superstructure material Aluminium and reinforced composites
Compliance MCA code of practice LY2 – unrestricted
Classification At owner’s advice

Length overall 55.00 m / 180.00 ft
Length waterline 53.34 m / 175.00 ft
Max. Beam 9.20 m / 30.00 ft
Draft 3.00 m / 9.84 ft

Displacement 710 metric tons
Gross Tonnage 669 GT
Max speed Spec A 19 knots
Max speed Spec B 24 knots
Cruising speed 15 knots

Fuel capacity 110.000 litres / 29.000 Gallons
Fresh water capacity 20.000 litres / 5.285 Gallons
Main engines Spec A MTU 12V4000 M70 2 x 1680 KW
Main engines Spec B MTU 20V4000 M73L 2 x 3600 KW
Main generators 2 x 160 KW

Accommodations Owner’s stateroom + five double VIP guest cabins
Six crew cabins with two berths each + Captain’s cabin

The specifications are preliminary. Details may change during the production engineering process.

www.jongert.nl

Här är ett urval av de båtar som fanns på årets Båtmässa i Göteborg. Klicka på bilderna för att se dem i en större variant

Crescent 491 BRCrescent 620 BRFinnmaster 55 SCFred 25Fred 25Micore 500 GTMorgan 485 SCNordkapp Enduro 600Nordkapp Enduro 600SandströmsWindy 48 TritonXO 24Yamarin 63 BR

Hybrider, bränsleceller och andra lösningar stod i centrum på Düsseldorfs båtmässa 2010. Innovationslusten var på topp!

Text & foto: Lars-Åke Redéen

Miljödebatten sätter nu verkliga spår även i båtlivet. Ingen vet idag vilken teknik som kommer att bli trendsättande, men många motorbåtstillverkare tar chansen att experimentera och det finns riktigt smarta lösningar.
Innan bilbranschen har bestämt sig för vilken lösning de föredrar blir det knappast någon lösning för båtbranschen heller. Vi får snällt följa de stora volymtillverkarna – när de bestämmer sig blir tekniken billigare och tillgänglig för alla.
Den tillverkare som har kommit längst med serieproduktion av motorbåtar med alternativ drift är slovenska Seaways med sin Greenline 33. Denna familjebåt med ”superdeplacementskrov” i 10 m-klassen presenterades för första gången på förra årets mässa i Düsseldorf. Sedan dess har sex stycken prototyper testats.
Greenline 33, som designats av J&J Design, säljs både med dieselmotor (VW Marine SDI 75-5) och som fullhybrid där batterierna laddas genom dieselmotorn, genom solceller och/eller landström. Båten har upp till 14 knops fart med dieseldrift, men med enbart solcellerna som energikälla kan man åka i 3 knop. Toppfarten med elmotorn är 5,9 knop.

800 Nm räckvidd

Räckvidden är alltid intressant. Med dieseldrift är den hela 820 Nm vid 4,1 knops fart eller 213 Nm vid 13,8 knop. Med batteridrift och 2,4 knop är räckvidden 37 Nm, men den sjunker till 9,2 Nm vid 5,9 knop. Med dieseldrift i 7 knop är förbrukningen låga 0,57 lit/Nm och C02-utsläppen endast 15 gram.
Intressant med Greenline 33 är också att det är en komplett bobåt med stora utrymmen för en hel familj. Salongen och akterdäcket utgör en stor yta som är förbunden via pentryt med bardisk och sovavdelningen är välplanerad. Med ett pris på 1 267 000 kr (hybridvarianten) är den intressant även för våra breddgrader. Båten får sin svenska premiär på Allt för sjön i Stockholm.

Bränslecell ombord

Österrikiska Frauscher visade en båt som enbart drivs med bränslecell från tillverkaren Fronius och elmotor och därmed är helt fri från andra utsläpp än vatten. Modellen heter Frauscher Riviera 600 och är på 6 m. bränslecellen kan enkelt beskrivas som en elektrokemisk elgenerator.
Elmotorn är en Kräutler på 4 kW som ger en räckvidd på 80 km vid 4 knops marschfart med en toppfart på 5 knop. Batterierna laddas enligt Frauscher upp på endast fem minuter.
Fineliner 33 Hybride var en annan mycket intressant båt med VW Marines femcylindriga dieselmotor på 165 hk i kombination med en ISKRA elmotor på 7 kW. Båten är en slank madam på 10×2,45 m och 2 300 kg. Några uppgifter om räckvidd fanns inte på mässan, men båten kostar drygt 1,6 Mkr.


Mässans största båt var denna rejäl yacht från Drettman. Modellen heter Elegance 122 RPH. Båten kostar drygt 38 Mkr plus moms och ägs som sig bör av en miljonär. www.drettmann.com

Get the Flash Player to see this player.


Jeanneau NC11 (New Concept) kallas denna nyskapande båt från Jeanneau, som verkligen storsatsar med många spännande nyheter i år. Den här båten passar väldigt fint för skandinaviskt båtliv med sina fina boutrymmen och ljusa inredning. Måtten är 10,85×3,73 m. www. jeanneau.fr
Video med båten: http://www.jeanneau.fr/nc11/en/video.html


Greenline 33 har förutsättningarna som ett riktigt alternativ för den som vill ha en familjebåt med hybriddrift. Båten kan köras på ren eldrift. Laddningen sköts via landström, solceller på taket och båtens dieselmotor. Mått 9,99×3,49 m, vikt 4 800 kg. www.bavariasverige.se


Frauscher Riviera 600 är inte färdig för serieproduktion men har en intressant framdrift. Båtens batterier laddas via bränslecell och utsläppen är därmed helt rena. www.futureprojecthydrogen.com


Fineliner 33 Hybride med VW:s dieselhybrid är ett intressant alternativ. Tack vare båtens långsmala skrov går det att köra riktigt ekonomiskt och miljövänligt med den. www.pringmarine.se


Holländska Mastervolt har flera intressanta lösningar för elen ombord. Bland annat detta system för hybrid-växelspänning. Det ger 50 Hz 230 V växelström och kombinerar generator, inverter och batteri i båten. Finns för 12V, 24V och 48V. www.mastervolt.se


Mässans fräckaste motorbåt var svenska J Craft Torpedo. Den har en tidlös stil men har en modern framdrivning med två Volvo Penta IPS 500 motorer, som ger den 12,63 m långa båten en toppfart på 44 knop. www.j-craftsboats.com


Den som börjar tröttna på vattenskotern bör satsa på en Seabob. Det är en fräck vattenmoped som drivs med vattenjet och den finns i många läckra färger www.seabob.com


Att lyfta upp en person som har trillat i vattnet är tungt. Mob.Ysport är det kryptiska namnet på denna smarta hävstång som monteras till exempel på en knap. www.mob-y.de


Lear 204 är en amerikansk båt med solceller på taket. Båten är på 6,10×2,59 m, väger 1 225 kg och har en 36V elmotor. Fart 6 knop. www.lear-electric-boats.com

Elegance 122 RPHJeanneau NC11Greenline 33Greenline 33Greenline 33Greenline 33Frauscher Riviera 600 Frauscher Riviera 600 Fineliner 33 Hybride Holländska Mastervolt ybrid-växelspänningSvenska J Craft TorpedoSvenska J Craft TorpedoSeabobMob.Ysport Lear 204

VDO presenterar nu sin nya moderna instrumentserie Viewline som finns med svart och vitinstrumenttavla. Frontsargar i olika färger och utföranden finns som tillval för att passa alla typer av smaker och instrumentbrädor. Nyheterna med Viewline är att det dubbla instrumentglaset är lasersvetsat mot instrumenthuset, och därmed är IP67 klassat för en helt fuktsäker montering.

Instrumenten har kvalitets kontaktstycken från Tyco/ Hirschmann. Instrumentbelysning samt varningslampor är av LED typ och är förmonterade i instrumenten.

– Vi är glada att kunna presentera denna nya moderna instrumentserie från VDO. Med svetsade dubbelglas minimeras risken för imma vilket gör produkten fuktsäker vilket många efterfrågar säger Sven Byström, produktansvarig för VDO instrument inom KG Knutsson AB.

Viewline ersätter Oceanline, men finns parallellt att beställa under en begränsad tid. Viewline instrument har 80mm samt 52mm i installationsdiameter.

Alla VDO givare för motorövervakning är kompatibla med Viewline instrumenten.

Instrumenten levereras i konsumentförpackning med kontaktdon samt monteringsanvisning. Mer information finner du på www.autokatalogen.se eller www.vdo.se/marin

Utställare: KG Knutsson AB, Handelsdivisionen

Pentax Optio W90 är en ny digital kompaktkamera med förbättrade vattentäta, dammtäta och stötsäkra egenskaper. Dessutom finns en ny funktion kallad Digital Microscope som fångar detaljer som är för små för att uppfattas med blotta ögat.

Genom förbättrad lufttäthet hos kamerahuset klarar Optio W90 undervattensfotografering ner till sex meters djup. Den är vattentät enligt standarden IPX8 (eller JIS Class 8) och är även exceptionellt stötsäker för att klara fall från 1,2 meters höjd. Optio W90 är dessutom dammtät enligt standarden IP6X (eller JIS Class 6) och kan användas vid temperaturer ner till minus 10°C, vilket gör den till ett perfekt val för krävande utomhusfotografering. Batteriet räcker till två timmars kontinuerlig användning.

Digital Microscope och 1 cm närgräns
Digital Microscope kombinerar makrofotografering med 1 cm närgräns med digital zoom, vilket ger möjlighet att fånga mikroskopiska detaljer. Tre LED-lampor på objektivets framkant belyser motivet så att det tydligt framträder på LCD-skärmen även när kameran hålls så pass nära att den skuggar motivet.

Uppgraderad ansiktsigenkänning, även för hundar och katter
Optio W90 har uppgraderad ansiktsigenkänning (AF&AE) som på endast 0,03 sekunder detekterar upp till 32 ansikten i bildfältet och sedan fångar dem i skarpt fokus med optimal exponering. Utöver populära funktioner som det innovativa filtret Small Face, kan denna uppgraderade kamera inte bara detektera mänskliga ansikten utan även hundar och katter. Kameran kan utlösas automatiskt i samma ögonblick som motivet vänder sitt ansikte mot kameran.

Högkvalitativ filminspelning i HD
Optio W90 fångar fulländade filmklipp i 16:9 HDTV-proportioner (1280×720 pixlar) med 30 bildrutor per sekund. Dessutom finns en rad redigeringsfunktioner: stillbilder kan extraheras från filmklipp, titelbilder kan läggas till i början och slutet av ett filmklipp etc. Optio W90 har även en HDMI-utgång för enkel visning på TV.

Extrabred 2,7 tum LCD-skärm
På baksidan av det minimala kamerahuset finns en 2,7 tum ljusstark LCD färgskärm med 230 000 punkter, horisontalt utökad till 16:9-format. Den är antireflexbehandlad för att underlätta användningen i starkt solljus.

Enastående bildkvalitet
Kombinationen 12,1 miljoner pixlar, Pentax bildhanteringsmotor och ett högeffektivt zoomobjektiv ger briljanta och högkvalitativa bilder med väldefinierade detaljer. Till och med när bilderna förstoras får man skarpa bilder med full kantskärpa.

Optiskt 5X zoomobjektiv med 28 mm vidvinkel
Trots de kompakta måtten har Optio W90 ett optisk 5X zoomobjektiv som täcker fokusavstånd från 5 till 25 mm (motsvarar 28-105mm i 35mm formatet). Tack vare detta stora zoomomfång kan kameran användas för ett brett urval av motiv, från spektakulära landskap och gruppbilder till ögonblicksbilder tagna på avstånd.

Tredubbel bildstabilisering
1) Pixel Track SR – vid stillbildsfotografering kompenserar Pixel Track SR (Shake Reduction) skakningar på ett effektivt sätt genom att bearbeta berörda bilder.
2) Bildstabiliseringsläge med hög känslighet – vid svaga ljusförhållanden ökar kameran automatiskt sin känslighet upp till ISO 6400, vilket gör det möjligt att använda en högre slutarhastighet. Detta minimerar på ett effektivt sätt ogynnsamma effekter av rörelser hos både kamera och motiv.
3) Film SR – under filminspelning förhindras oskarpa bilder genom en speciell mjukvara.

”Optio W90 har en intressant funktion kallad Subscreen Input, för visning av valfri miniatyrbild i displayens övre vänstra hörn. Det är användbart som referensbild när man vill ta flera bilder ur samma vinkel och med samma storlek, exempelvis när man fotograferar livsmedel för att sammanställa en receptsamling”, säger Per Skog hos Focus Nordic, Pentax svenska generalagent.

Pentax Optio W90 kommer att kosta ca 3 299 kr.

www.focusnordic.se

Innovationsföretaget Ekomarine AB, som bland annat utvecklar den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula, genomför emission inför listning på Aktietorget. Mellan den 23 februari och 19 mars finns möjlighet för investerare att teckna aktier i företaget.

Ekomarine utvecklar bland annat båtbottenfärgen Neptune Formula, den enda giftfria färgen på marknaden. De driver även företaget Ekomarine Ballast, som utvecklar en teknik för rening av barlastvatten. Tekniken beviljades nyligen patent i USA.

Ekomarines bolagsordning har nu godkänts av Bolagsverket och i samband med detta inbjuds potentiella investerare att teckna aktier i företaget.

– Jag är glad att kunna erbjuda gamla och nya investerare att teckna aktier i Ekomarine AB. Jag är övertygad om att det vi arbetar med är viktigt i ett större perspektiv. Jag är också övertygad om att det är en god affär, säger Claes Tarras Ericsson för Ekomarine.

Möjligheten att teckna aktier finns fram till den 19 mars 2010. Beräknad första handelsdag på Aktietorget är den 27 april.

Ekomarine grundades 2002 av Claes Tarras Ericsson och Mikael Haeffner, och utvecklar marknadens enda giftfria bottenfärg, Neptune Formula. Neptune Formula lanserades 2009 och bygger på Ekomarines egen forskning. Ekomarine har två dotterbolag, Ekomarine Paint och Ekomarine Ballast. 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. 2009 belönades Ekomarine med den internationella utmärkelsen Brands with a Conscience.

Läs mer på www.ekomarine.se

Holländska Bellagio Yachts slår till med en riktigt läcker retrobåt i fräck stil. Båten är på 16,10×4,80 m och väger 18 ton. Men linjespelet för tankarna till klassiska skönheter. Båten har tagits fram i samarbete mellan Bellagio Yachts i Nederländerna och Vripack Naval Architects.

Dessa helt moderna 16 m yachter konstrueras av Mulder Shipyard under varumärket “Built by Mulder”. De beskrivs som en idealisk blandning av day cruiser och tender till större yachter. Den första båten är planerad att sjösättas i april 2011.

Hela båten byggs i aluminium för att hålla nere vikten. Hon utrustas som standard med två stycken Volvo Penta IPS 600 dieselmotorer, vilket beräknas ge en toppfart på cirka 30 knop. Alternativt kan kunderna beställa Bellagion med tre stycken IPS 600 och därmed öka topphastigheten till hela 40 knop.

Båten är elegant och smidig. Den innehåller en owner’s cabin med komplett badrum/toa och två gästkabiner med dubbelbäddar och ett gemensamt badrum. Pentry med kyl och ugn är placerat intill förarplatsen.

Förutom fyra bekväma och stora stolar vid förarplatsen har båten en bekväm soffgrupp och stora solutrymmen.

Längd: 16,10 m
Bredd: 4,8 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 18 ton
Bränsletank: 2 500 liter
Vattentank: 600 liter
Hålltank: 300 liter

Länk: www.bellagioyachts.nl

Nu har vedjakten Sofia Linnéa fått en egen hemsida. Hon är en nybyggd rekonstruktion av en klassisk vedjakt, den mest välseglande typen av roslagsjakter.

Text från Sofia Linnéas hemsida:

Kring skiftet mellan 1800- och 1900-tal fanns ca 600 större roslagsjakter — sandkilar, klyvarskutor och vedjakter — på vattnen kring Stockholm. Detta var kulmen på en 700-årig seglation mellan skärgården och huvudstaden. Roslagsjakterna fraktade sand till byggena, ved till kakelugnarna, hö till hästarna och fisk och potatis till hushållen i den växande huvudstaden.

Vedjakten var den största, vackraste och mest välseglande (snabbaste) typen av roslagsjakter i skärgården; perfekt anpassad för fjärdar, grunda vatten och trånga sund. Toppseglet på en smäcker rå 30 meter över vattenytan fångade minsta bris; det gav vedjakten någon knop även i blanka vatten mellan tysta strandskogar.

Och den var lastduglig! Dubbelt upp mot eget tonnage var inga problem. Vägde jakten 35 ton så lastade den alltså 70 ton.

Vedjaktens historia höll på att ta slut 1946. Då avtacklades Sofia av Länna efter 63 år under segel. Hon sattes iland i sundet NO Väringsö. Material som kunde återanvändas plockades bort efterhand. Fortfarande ligger bord och spantrester efter Sofia i marvatten.

Hennes siste skeppare var Werner Grönros. Han höll sig till segel. Grönros vägrade att installera maskin, något som alla hans skepparkollegor gjorde efter hand, med katastrofalt resultat: vibrationerna skakade sönder fartygsskroven. En av Sofias sista seglingar med stor vedlast dokumenterades fotografiskt (på film och i stillbilder) av Nordiska Museet 1941. Albert Eskeröd skrev senare en bok grundad på detta material.

År 1921 sjösattes Greta Linnea av Yxlan (Blidö) med Mörtviken som hemmahamn, men bara tio år senare hade hon gjort sitt som vedjakt. I slutet av 1940-talet fick hon slutligen dela många vedjakters dystra slut. Skrovet bogserades till ett brobygge i Mälaren vid Kvicksund nära Eskilstuna och sänktes för att bli till en av brons stenkistor.

På Sjöhistoriska Museet i Stockholm finns en meterlång modell, byggd år 1931 i skala 1:20 av ingenjören Erik Hansson. Modellen beställdes av museichefen Gerhard Albe, som noterat att rospiggars och ålänningars skutor började bli sällsynta vid Strandvägskajen i Stockholm. Och Karl Johan-slussens ombyggnad några år senare spärrade tillträdet till Kornhamnen och hela Mälaren.

År 1999 utgav Sjöhistoriska museet boken Roslagens sista skutbygge — Greta Linnea, författad av Hans Eklund. Boken ingår som nr 35 museets rapportserie (ISBN 91-85268-74-7).

Titeln är inte riktigt adekvat. Greta Linnea kunde ha blivit den sist byggda vedjakten. Ödet ville dessbättre annorlunda.

www.sofialinnea.se

Kommentarer

Sven Fernqvist 14:05:11 2010-02-23

Segla med den här båten. Det enda jag kan säga är: Du kommer inte att ångra dig.

Inför säsongen 2010 tar välkända Musto sina beprövade sjöplagg flera steg vidare med ny design, nya material och färger samt en hel del nya plagg för alla behov, från offshore till racing och kustsegling.

MPX i ny design
Mustos MPX plagg är för krävande seglare som behöver ett Gore-Tex plagg som ger långvarigt skydd mot alla sorters väder. Jackorna och byxorna är bekväma att bära och andas.

MPX Ocean Jacket i Gore-Tex Pro Shell finns nu även i dammodell. Både dam- och herrmodellen har ny ergonomisk fleecefodrad fluoriserande huva med transparent skärm och ökat skydd för riktigt dåligt väder.

Nytt modifierat justerbart skvättskydd för god andningskontroll. Kragen är fleecefodrad med mjuk återvunnen fleece. Justerbara inre och yttre muddar ger samma skydd som torrdräkt. Tvåvägs dragkedja skyddad av dubbel stormflik ger en helt tät förslutning. Handvärmarfickor i bröstparti och nertill fram av återvunnen fleece håller händerna varma. Nya stora cargofickor med nätdränage förenklar åtkomsten av saker.

Jackan har kraftiga reflexer och förbättrat fäste för livväst. Finns i damstorlekarna XS-XL i färgkombinationerna Red/Dark Grey, Platinum/Dark Grey. Herrmodellen finns i färgerna Red/Dark Grey, Platinum/Dark Grey, Gold/Dark Grey samt Black/Dark Grey. Pris 5 995:-

www.trendmark.se

77 000 besökare kom till Båtmässan i Helsingfors, som avslutades på söndagen. Det är en minskning jämfört med förra årets besökarantal, men utställarna uppgav att det finns påtaglig efterfrågan på båtar och båttillbehör. Helsingfors båtmässa stärkte ytterligare sin position som Finlands ledande evenemang för båtliv och andra havsrelaterade aktiviteter.

– Trots att omsättningen i båtbranschen i fjol minskade med 40 procent, lyckades mässan igen samla en köpstark publik. Jämfört med förra året ökade värdet av de ingångna affärerna flera gånger om, både för båtarnas och för utrustningens del, säger Jouko Huju, VD för Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf.

Den inhemska båttillverkaren Sailfish Boats AB har under sina hittills tio verksamhetsår etablerat sin position som tillverkare av inhemska kvalitetsbåtar. Det ansträngda läget inom båtbranschen har inte just haft konsekvenser för företagets omsättning, och hela produktionen för i år är redan såld.

– Den som beställer båt av oss får själv under produktionens gång välja sådant som inredningens färgsättning och träslag. Det är något som klart främjar vår försäljning, det har vi tydligt sett också under årets mässa, säger Åke Björklund från familjeföretaget Sailfish Boats.

VD Anders Kurtén, Finngulf Yachts Ab, berättar att resultatet av mässan för Finngulfs del i själva verket har gått över förväntningarna.

– Det var helt uppenbart att besökarna numera förstår att uppskatta kvalitet i båttillverkningen. Som utställare har vi också kunnat konstatera att besökarnas ”kvalitet” under den här mässan har varit påfallande hög, säger Anders Kurtén.

På tillbehörssidan berättar Bo Warelius från bolaget Six-Cap Oy, som på mässan har presenterat båtkläder, räddningsoveraller och flytvästar, att mässan var en positiv överraskning. Företaget var i år för första gången med på mässan som utställare.

– Det vi hade på mässan var närmast varuprov; nästa år kommer vi att vara bättre förberedda så att vi också kan sälja direkt. Vi har här på mässan sålt hundratals räddningsvästar, säger Bo Warelius.

Pris och utmärkelser på mässan
Hederspriset Årets Båtbragd 2009, som utses av Båtjournalisterna rf, tillföll Alf och Sara Andersson från Dragsfjärd i Kimitoöns kommun. Alf Andersson har med sin hustru sedan år 2006 haft hand om Helsingholmen, den för alla båtresande bekanta besöks- och etapphamnen. Hederspriset Mässans motorbåt 2010 gick till Bavaria 28 Sport, och First 35 tog titeln Mässans segelbåt 2010. Årets Båtprodukt 2010 valdes av mässbesökarna som röstade på flera utställda finalister: flest röster samlade McMurdo Fast Find 21, en personlig nödsändare. Hederspriset Årets båtdestination 2009 tillföll Airisto Marina, efter omröstning av båtfolket i Finland.

Mässan Vene 11 Båt kommer att hållas 11–20 februari 2011.

www.finnexpo.fi