Nyheter

Eniro På sjön är en världsunik tjänst som via mobilen hjälper användaren att hitta lokala näringsidkare när man är på sjön. Genom att kombinera användarens fysiska omgivning på det mobila sjökorten med Eniros Gula Sidor, kan användaren snabbt hitta näringsidkare och service som restauranger, gästhamnar och båtmackar i närheten.

Idag lanseras Eniro På sjön; en världsunik applikation för att söka lokalt via mobilen när man är på sjön. Eniro På Sjön har enkla snabbval till de mest efterfrågade lokala näringsidkarna och servicetjänsterna till sjöss, vare sig man vill hitta till restaurangen, båtmacken, hotellet eller gästhamnen.

Eniro På sjön är enkel att använda; öppna applikationen, rikta kameran mot horisonten och se båtmackar, restauranger och andra företag uppenbara sig på skärmen, passa in telefonen på ditt tryckta sjökort och sätt kurs mot målet. Eniro På sjön är ett planeringshjälpmedel och mobilt komplement till sjökorten på www.eniro.se.

Eniro På sjön utnyttjar tekniken AR, ”Augmented Reality”, som i realtid kombinerar information från användarens fysiska omgivning med information från en mjukvaruapplikation. Eniro På sjön är utvecklad för Iphone 3GS där telefonens inbyggda funktioner som GPS, kompass och kamera utnyttjas. Applikationen är gratis och finns att ladda ner från Apples App Store.

– Lanseringen av Eniro På sjön är en del av vår övergripande strategi att leverera relevant, lokal information till våra användare oavsett var de befinner sig, när de behöver det. Eniro vill underlätta för våra annonsörer att nå sina kunder och för våra användare att hitta till företag på sjön, säger Jesper Kärrbrink, vd för Eniro.

Eniro På sjön täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Eniro samarbetar med organisationen Visit Skärgården för ett levande, lokalt näringsliv.

www.eniro.se

Regeringen har beslutat att Försvarsmakten även under 2010 ska delta i EU:s marina insats Atalanta utanför Somalias kust. Den svenska insatsen planeras pågå under sex månader och inledas i mitten av april. Det svenska bidraget kommer att bestå av HMS Carlskrona med bland annat en helikopterenhet och en säkrings- och bordningsstyrka ombord. Personalstyrkan kan komma att uppgå till cirka 175 personer.

Sverige kommer under de första fyra månaderna, april till augusti, även att ha ledningsansvaret för Operation Atalantas styrkehögkvarter, (FHQ). Det innebär att en svensk amiral kommer att vara styrkechef och leda styrkehögkvarteret, placerat ombord på HMS Carlskrona.

HMS Carlskona ska genom eskortering trygga World Food Programs, WFP, humanitära hjälpsändningar till Somalia. Närvaron bedöms även underlätta för övrig handelssjöfart i området.

Sverige deltar också under fyra månader med ett luftövervakningsflygplan från Kustbevakningen som har stor kapacitet att övervaka havet över mycket stora ytor.

Sverige deltog tidigare under perioden 15 maj till 15 september 2009 i Atalanta-insatsen med de två korvetterna HMS Malmö och HMS Stockholm samt stödfartyget HMS Trossö.

Sedan EU inledde operation Atalanta i början av december 2008 har fler än 50 WFP-fartyg eskorterats med en last på cirka 300 000 ton mat till nödställda i Somalia. Inget av dessa fartyg har attackerats av sjörövare. Hindras WFP:s hjälpsändningar kan detta få förödande konsekvenser. WFP bedömer att behovet av sända humanitär hjälp med sjötransporter till Somalia blir minst lika stort 2010 som 2009.

I Sverige är inte racing någon stor grej. Men i England tävlas det som bekant flitigt. Över 20 team är redan anmälda till en av de tuffaste tävlingarna, the Great British RIB Rally (GBRR). Tävlingen kallas “the cruising adventure of a lifetime” och hålls 12-23 juni. Deltagarna kör RIB-båtar i riktigt utmanande vatten vid Irlands västkust upp till Skottlands norra udde.

De deltagande båtarna representerar en stor mångfald, från båtar av märket Scorpion till Redbay och Wahoo och i storlekar från 12 m ner till minimilängden 7,5 m.

Tankarna på GBRR 2010, som blir på 1 871 Nm, presenterades förra året. En drivande kraft bakom arrangemanget är Patrick Byrne, VD för Scorpion RIBs. Han deltar själv i tävlingen i en 10 m RIB med namnet TRINITY.

www.greatbritishribrally.co.uk

True Heading var först med AIS för fritidsbåtar i världen. Nu lanserar företaget nästa generations produkter i ett helt nytt sortiment med oslagbar prestanda och med prisnivåer som gör det möjligt för alla att skaffa AIS till sin båt.

AIS CTRX CARBON
Den nya AIS transpondern CTRX CARBON både sänder och tar emot AIS data. Produkten kommer att finnas i två versioner med basmodellen AIS CTRX CARBON som ny fräsch AIS transponder för fritidsbåtar och kommer bara att kosta kring 6500 kr. Dessutom lanserar vi AIS CTRX CARBON + som är likadan som basmodellen men med en inbyggd splitter som gör att AISen kan dela antenn med VHF radion och därmed förenkla installation och förbättra räckvidden på främst segelbåtar. Priset på CTRX CARBON + kommer att ligga på kring 8000 kr. Båda modellerna är förberedda för NMEA 2000 och kan enkelt uppgraderas för detta, men fortfarande finns vissa frågor kvar att lösa kring AIS och NMEA 2000, säger Magnus Nyberg utvecklingsansvarig på True Heading AB med lång erfarenhet från den internationella standardiseringen bakom AIS och NMEA. Vidare kommer i närtid även alarmmoduler att kunna erbjudas till bägge modellerna som gör att AISen enkelt kan bli ett övervakningssystem för din båt. Allt i ett gör både installation och den ekonomiska kalkylen mycket fördelaktigare. AIS CTRX CARBON serien är vår andra generation med AIS Klass B produkter och det känns som vi håller greppet om denna nisch nu när flera andra gör sina första stapplande försök att presentera AIS utrustning säger Magnus.

Till AIS CTRX CARBON serien lanseras också en POD för remote styrning av sändaren i transponder. Med ”S” (SILENT) knappen man enkelt sätta transpondern i tyst läge om man skulle vilja. Då blir den en mottagare och andra båtar kan fortfarande ses. AIS CTRX PODEN har också status övervakning och en extra USB anslutning för att enkelt kunna koppla CTRX CARBON till en dator.

AIS RX CARBON (AIS Mottagare)
Sedan dess lansering 2004 har True Headings AIS mottagare AIS RX YACHT befäst sin plats som marknadsledande för AIS produkter som tar emot data från andra båtar med AIS men som inte själv sänder ut någon data. Prismässigt har dock skillnaden varit för liten mellan en AIS mottagare med kvalitet och en AIS Transponder, vilket gjort att flera kanske avvaktat med att skaffa sin första AIS av kostnadsskäl säger Anders Bergström, marknadschef på True Heading AB. Med våra nya AIS mottagare AIS RX CARBON och AIS RX CARBON + så kommer detta hinder att vara borta. Nu får alla råd att skaffa en AIS produkt med högsta prestanda och därmed öka sin säkerhet i navigationen. Bas modellen AIS RX CARBON är en högprestanda mottagare med en data port och en USB anslutning. AIS RX CARBON + innehåller dessutom en inbyggd VHF splitter för att kunna dela AISen med VHF radions antenn. RX CARBON modellen kommer att kosta kring 2700 kr och RX CARBON + med inbyggd splitter från kring 3000 kr.

True Heading AB är världsledande inom AIS området vilket är en ny och viktig säkerhetsutrustning för navigationen. Vår nära relation till och långa erfarenhet av säkerhetsprodukten AIS görs oss till unika i AIS branschen. AIS är en naturlig del av ett säkerhetssystem ombord för navigering eller upptäckt av andra fartyg eller om olyckan är framme, i en nära framtid också möjligheten att kunna rädda en person som trillat överbord. True Heading AB är också stolt distributör för ACTISENSE, COMNAV, FLIR, HEMISPHERE och VESPER MARINE produkter i Sverige.

www.trueheading.se

Nimbus Boats utökar verksamheten i Stockholm med ett samägande med Nimbus Maxi Center, som är en av Nimbus största återförsäljare. Det nya bolaget kommer att heta Nimbus Boats Stockholm AB där hela personalen från Nimbus Maxi Center ingår.

Det nya bolaget kommer att utöka verksamheten genom att etablera sig på Lidingövarvet, vilket är planerat till våren 2010. Bolaget kommer framgent att erbjuda intressanta helhetslösningar för sina kunder, då det finns en långsiktig plan med etableringen på Lidingö.

Syftet med samgåendet är att stärka sin marknadsledande position i regionen samt öka tillgänglighet och servicegrad gentemot kunderna.

– Det är ett strategiskt viktigt beslut att utöka verksamheten i Stockholmsregionen och det är den bästa lösningen för att nå våra mål då vi ser mycket positivt på framtiden säger Magnus Andersson, koncernchef och VD för Nimbus Boats AB.

– Med denna konstruktion får vi en unik plattform där vi helt enkelt kommer att bli oslagbara. Det känns oerhört bra och jag är säker på att våra kunder, både nya och gamla kommer att gilla det här säger Fredrik Bergstöm, VD för Nimbus Boats Stockholm AB som är eldsjälen och mannen bakom Nimbus Maxi Center.

www.nimbus.se

Skärgårdsstiftelsens styrelse har beslutat att anställa Lena Nyberg som VD för Skärgårdsstiftelsen, hon tillträder den 1 juni. Lena efterträder Berndt Festin som går i pension efter ett omfattande och engagerat arbete för Stockholms skärgård och Stiftelsen. De moderata ledamöterna och ersättarna i styrelsen deltog inte i dagens beslut.

För närvarande är Lena bland annat styrelseledamot i Karolinska Universitetssjukhuset styrelse och Konsumentföreningen Stockholms styrelse. Under många år har hon även varit aktiv som ordförande i en stödförening för Stiftelsen Barnens Ö. Barns möjlighet att få vara på kollo har varit en prioriterad fråga för henne.

Lena Nyberg är en samhällsengagerad jurist med många års erfarenhet av chefskap och ledarskap inom offentlig sektor, både lokalt och nationellt. Senast arbetade hon i 8 år som barnombudsman i Sverige och var där med myndighetschef för myndigheten Barnombudsmannen. Tidigare har hon varit statssekreterare på kulturdepartementet och borgarråd i Stockholms stad. Lena började sin yrkesverksamma bana inom bostadskooperationen och var både fastighetsförvaltare och föreningsjurist på HSB Stockholm på 80-talet.

– Vi i styrelsen är mycket glada till att Lena Nyberg blir vår nya vd. Lena Nyberg har de kvaliteter som vi eftersökt för att kunna utveckla stiftelsens arbete, utifrån stadgar och den framtidsstrategi som vi enigt antog vid styrelsens junisammanträde förra året. Det säger Raymond Svensson, Skärgårdsstiftelsens ordförande.

– Jag ser fram emot att få vara med i arbetet med vår framtidsstrategi och leda stiftelsens arbete, säger Lena Nyberg. Stiftelsen har en uppskattad verksamhet med många samverkansparter men behöver också utvecklas i takt med tiden. Stiftelsens arbete ska både tillvarata skärgårdens fantastiska miljöer av olika karaktär samtidigt som skärgården ska göras tillgänglig för fler och nya besökare. Det är en spännande utmaning som ny VD att ta sig an detta viktiga arbete, tillsammans med stiftelsens personal och styrelse, avslutar Lena Nyberg.

Privat är Lena gift, har tre söner och bor i Stockholms innerstad men tillbringar mycket av sin lediga tid i fritidshuset på södra Ljusterö. Fiske och svampplockning är några av favoritaktiviteterna.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län är offentlig markägare i Stockholms skärgård. Stiftelsens uppgift är att hålla skärgården öppen för alla. Genom betesdrift bevarar den skärgårdens naturvärden och landskapsbild. Stiftelsen främjar utvecklingen av friluftsliv, turism och en levande skärgård. Våra tillsynsmän, naturvårdare och jordbruksarrendatorer är bofasta i skärgården. Mer information: www.skargardsstiftelsen.se

Kommentarer

Sneseglaren 17:14:40 2010-03-05

Jurist, ombudsman. Bra. Kunnande om Skärgårdsbefolkningens och turisternas behov??? "Kvotkvinna"?

Najad 505 och Greenline 33 har utsetts till MiljöBästa Båt 2010 av Svenska Båtunionens Miljökommitté. Utnämningen presenterades på båtmässan Allt för sjön 5 mars.

Svenska Båtunionens Miljökommitté utser årligen MiljöBästa båt i klasserna segelbåt respektive motorbåt. Valet baseras på varvets mycket tillfredställande uppfyllelse av de miljökrav som Svenska Båtunionen (SBU) i en enkät ställer på en produkt för att ges utmärkelsen MiljöBästa Båt.
Så här motiverar Miljökommittén årets utnämningar:
Segelbåt
”Najad 505 är en exklusiv båt tillverkad för en utvald krets av brukare där miljöaspektens prispåverkan inte är avgörande utan tillåter nya och långsiktigt miljövinnande koncept för övrig produktion i långa serier.
Motorbåt.
”Miljökommittén utnämner Greenline 33 Hybrid till MiljöBästa motorbåt 2010. Valet baseras på tillverkarens utpräglade inriktning vid framställning av en motorbåt med minimal negativ påverkan på miljön vid såväl framdrivning som vid materialval. Svenska Båtunionens enkät har till alla delar besvarats, där Greenline 33:s väl utvecklade hybriddrivning särskilt noterats. Båten kan bilda skola för efterföljare.”

Övriga deltagare har som regel inte följt SBU:s enkät, ej heller varit eller som det framkommit sökt EU-certifiering. Någon båt har varit nära – skulle kunna få ett “hedersomnämnande” om det ingått som del i “tävlingen”.
– Att najad, som även fick utmärkelsen förra året med sin 355:a, åter framstår som klar vinnare är naturligtvis mycket tillfredställande. Trevligt och bra hade varit om de deltagande till alla delar följt kommitténs anvisningar, säger Harald Mårtensson, tf ordförande i Miljökommittén.

Stena Recycling och Total Sweden inleder ett rikstäckande samarbete om återvinning av farligt avfall. Samarbetet omfattar återvinning av förbrukade smörjmedelsprodukter från framförallt bilverkstäder i hela Sverige.

Stora mängder förbrukad motorolja och annat farligt avfall uppstår kontinuerligt, inte minst på bilverkstäder landet runt i samband med service och reparationer.

En stor del av oljan återvinns och förädlas till nya basoljeprodukter som kan användas pånytt.

– Dels är det viktigt att oljan tas omhand på ett säkert och miljöriktigt sätt i hela återvinningsprocessen. Dels skapas en betydande miljönytta då oljan kommer till användning igen, säger Martin Holmen, kundansvarig på Stena Recycling.

Genom samarbetet kan TOTAL Sweden utveckla servicen till sina svenska kunder och erbjuda en heltäckande lösning för omhändertagande av restprodukter. Den omfattar analys, sortering, insamling, transport och behandling av allt farligt avfall.

En innovativ del av samarbetet är så kallad tankpejling. Allt fler verkstäder använder oljetankar med sändare som kan meddela om det är dags för hämtning. Tekniken minimerar transporter och förenklar verkstadskundernas egen avfallshantering.

– GSM-tekniken ger oss aktuell status på fyllnadsnivåer i verkstädernas avfallstankar. Samtidigt vet vi hela tiden exakt var tankfordonen finns. På det sättet kan vi hämta avfallet när meddelande kommer och fordonen finns i närheten, säger Martin Holmen.

– Stena Recycling är en perfekt partner som har kapacitet att ta hand om våra kunders spillolja och annat farligt avfall i en komplett process. Ett viktigt mål för TOTAL är att bli mer effektiva i att minska miljöpåverkan av vår verksamhet och våra produkter, säger Mads Gade, Procurement and Logistics Manager på TOTAL.

En utmaning med den förnybara energi som kan utvinnas ur havsvågor är att den pulserar. I sin avhandling visar Magnus Rahm hur flera kraftverk kan kopplas samman till en vågkraftpark för att ge jämnare elproduktion. Avhandlingen försvaras den 5 mars vid Uppsala universitet.

De förnybara energislagen havsvågor, vind och sol, varierar i allmänhet mycket på kort tid. Till exempel är vattnet i en havsvåg i ständig rörelse. Denna energi kan omvandlas till el med hjälp av ett vågkraftverk med en boj. Bojen kopplas med en lina till ett kraftverk på havsbotten. I kraftverket rör sig magneter upp och ned i takt med bojens rörelse och el induceras i generatorns lindningar.

– En av utmaningarna med vågkraft är att energin i vågorna pulserar medan vi vill att lamporna i våra hem ska lysa lika starkt hela tiden. En station, ett undervattensställverk, har tagits fram för att kunna koppla samman flera kraftverk och därigenom bygga en vågkraftpark. Ju fler bojar som kopplas samman och rör sig i otakt med varandra, desto jämnare blir elproduktionen, förklarar Magnus Rahm.

Om ställverket placeras på havsbotten, istället för på en plattform, blir det billigare och det skyddas dessutom mot starka vindar och kraftfulla vågor. De genomförda experimenten är de första i sitt slag. Tidigare har endast resultat från datorberäkningar och från skaltester i vågtank rapporterats.

Magnus Rahms avhandling beskriver experiment till havs på Uppsala universitets forskningsanläggning för vågkraft. Anläggningen ligger utanför Orust, sydväst om Lysekil, och här sjösattes det första vågkraftverket 2006. Under 2009 sjösattes ytterligare tre vågkraftverk och ett ställverk.

För att inspirera och utveckla seglarna så arrangeras nu för första gången GRPMS Nordic Shorthanded Forum i samband med Allt för Sjön. Bland talarna finns flera kända namn: Hannah White startade sitt första solorace över Atlanten som 22-åring, och förra året fullföljde hon OSTAR i en Figaro II, och blev då publikens favorit.

Staale Jordan är äventyraren från Norge som nästan seglade solo runt Antarktis, och sedan blev kappseglare i ett av de tuffaste soloracen, Mini Transat. Staale berättar också om sina äventyr i boken “Våghalsen”.

Ulf Brändström berättar om sitt projekt, där han mitt i livet bestämmer sig för att kappsegla över Atlanten i en kappseglingsmaskin som bara är 6.50. Han berättar om sitt tuffa träningsprogram tillsammans med fransmännen, som är bäst i världen på den här formen av segling

Tre personer med olika bakgrund och mål med sin segling – men de förverkligar sina drömmar – och just därför bra källor till inspiration!

För de som vill ha handfasta råd, så kommer förra årets vinnare av Watski 2star Baltic, Jonas Svensson & Andreas Emmoth, och berättar om sitt vinnande race.

Och Anders Lewander, segelmakare ochj skeppare på Ericsson 3 i senaste Volvo Ocean Race, kommer att att dela med sig av sina erfarenheter. Plus massa trevligt mingel så klart.

•Lördag 13:e mars, 15:00-17:30
•Allt för Sjön, Stockholmsmässan, lokal K11

Simppu 620 är en klassisk nordisk snipa, men med utombordsmotor i brunn. Det ger lätt installation och service, utmärkt manövrerbarhet, fri durkyta i hela båten. Simppu är lika lämplig för transporter som för fritid och fiske. Utmärkt ekonomi tack vare lågt pris och liten förbrukning. Vid fem knop drar en 8hk motor 2dl per sjömil. Glöm allt jäkt med Simppu 620, och njut av lata dagar på sjön!

Simppu 620 tar båtlivet tillbaka till ursprunget. Den är en rymlig och stabil snipa, med en utombordsmotor monterad i en brunn. Valet av denna lösning gör båten mycket prisvärd och tillgänglig för de flesta. Simppu 620 har ballast i kölen, och klarar utan problem att två man står vid relingen, som t ex när man tar upp nät eller fiskar med spö.

Simppu 620 är självlänsande vid bryggan, och kräver lite underhåll. Motoralternativen är utombordsmotor upp till 15hk, eller elmotor, som ger en toppfart motsvarande en 6-8hk bensinmotor.(Kommer under 2010). Sammantaget en utmärkt båt att ha vid fritidshuset för kortare transportsträckor, fiske med spö eller nät, eller för trygga familjeutflykter. Simppu är också en utmärkt uthyrningsbåt, tack vare lätt service, billigt underhåll och reparationer. Simppu är en succé i Finland, och låg på sjätte plats i registreringsstatistiken redan efter ett år.

Miljöalternativet
Från första början har elmotor varit ett alternativ. Ett lättdrivet deplacementsskrov som Simppu 620 kräver måttligt med effekt för att nå upp och lite över sin vattenlinjefart. Därför kan Simppu 620 göra ca sex – sju knop med en 4-6kW elmotor – ett miljövänligt alternativ som intresserar allt flera. Med en 8hk bensinmotor har förbrukningen å andra sidan uppmätts till 0,45 l/nm vid maxfart och ca 0,2 l/nm vid 5 knop – en relativt ringa miljöbelastning även det. Och med 15 hk och trimplan toppar Simppu 11 knop, för den som vill ha längre aktionsradie. Simppu 620 är ännu ett exempel på snipans comeback. Den bjuder på utrymme, stabilitet, ekonomi, och är – om du vill – ytterst miljövänlig.

Tekniska data
Produktutveckling: Port Arthur Oy
Längd ö.a.: 6,10m
Bredd: 2,30m
Tomvikt: 450kg
Maxvikt: 890kg
Certifierad för: 6 personer
Maxeffekt: 15hk
Maxhastighet: 7 (11) knop med bensinmotor, 6-7 knop med elmotor
Standardutrustad med: Kölskena, avbärarlist, årtullar
Extra utrustning: Akterkapell med fönster, hamnkapell, etc
Distribution i Skandinavien: CBOAT

Inför båtsäsongen 2010 har Ekomarine AB vidareutvecklat och förbättrat den primer som är avsedd för användning tillsammans med den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula.

Neptune Formula, marknadens enda giftfria båtbottenfärg, finns i kulörerna svart och ljusgrå. Sedan förra säsongen har primern vidareutvecklats och vidhäftningsförmågan är förbättrad. Kulören på primern är mörkgrå. Neptune Formula är anpassad för Östersjöbruk.

– Vi har utvecklat primern sedan förra säsongen, och tror och hoppas att våra kunder ska tycka om den förbättrade versionen. På grund av efterfrågan har vi även ändrat kulören på primern från vit till mörkgrå. Vi arbetar kontinuerligt med vidareutveckling av såväl färg som primer, och hoppas kunna erbjuda ännu fler kulörer av Neptune Formula till nästa säsong, säger Gunilla Östberg, forskningschef på Ekomarine AB.

Produkterna finns tillgängliga på marknaden.

www.neptuneformula.se

Frankrike är tillbaka som värd för Volvo Ocean Race. Det är staden Lorient i Bretagne som blir hamn för racet sommaren 2012. Lorient Liksom La Rochelle (1997-98 och 2001-02) ska Lorient dessutom stå som värd en andra gång, i racet som hålls 2014-15.

Tillkännagivandet kommer efter att hamnar som Kapstaden och Lissabon redan blivit officiella. Lissabon i Portugal är dessutom startplats för den delsträcka som seglas till Lorient, cirka 700 Nm.

– Vi är väldigt nöjda med att få ett tydligt fransk engagemang i racet, säger Volvo Ocean Races VD, Knut Frostad.

– Det har länge varit ett mål för oss att återuppliva några av de klassiska etappmålen i seglingen och att komma till Frankrike är ett sådant mål.

Frankrike har haft 21 team som deltagit i racet från starten 1973-74 med bland andra La Poste som kom trea i seglingen som hölls 1993-94. L’Esprit d’Equipe med skepparen Lionel Péan vann totalt 1985-86 och 289 franska seglare har deltagit i de tio tidigare racen.

www.volvooceanrace.com

Medan båtfolket laddar upp som bäst för årets andra svenska båtmässa – Allt för sjön i Stockholm – finns det fortfarande de som drömemr om vinter och kyla. Nu är det klart att världsnamnet Tucker Hibbert, USA, kommer till Sverige för att ta delta i VM i snöskotercross i Malå den 26-27 mars. Det är tävlingsledningen som lyckats locka hit honom efter månader av påtryckningar.

— Han är en levande legend, det här är det största som har hänt svensk snöskotersport, säger Peter Söderhäll, affärsområdeschef för Arctic Cat på KGK Motor.

För tredje året i rad anordnas VM i snöskotercross i Malå i Västerbotten den 26-27 mars 2010. Men i år är det bara en final, och en vinnare. Redan tidigare finns ett antal namn klara från världstoppen i USA, men nu är det alltså klart att Tucker Hibbert, team Monster Energy/Arctic Cat, kommer.

— Helt otroligt, vi tror knappast att det är sant. Det här kommer att betyda mycket för hela tävlingen. Hans skoter ligger redan på en båt på väg hit och det ska bli grymt att se honom i aktion, säger Peter Söderhäll.

Tidigare år har VM bestått av flera deltävlingar och har därför inte varit möjligt att vinna för de amerikaner som kommit hit för en tävling. I år har reglerna ändrats så att det bara blir en enda final. Det ger högre status åt tävlingen och de amerikaner som kommer har möjlighet att ta hem VM-titeln. Och för arrangören Malå Skoterklubb blir det chans till ännu en publiksuccé.

— Förra året hade vi en publik på hela 6 500. Nu när det är klart att Tucker Hibbert kommer att ställa upp så håller vi tummarna för att det kommer ett par tusen till. Nu blir det ett riktigt VM, säger Lars Johan Edh, arrangör och före detta tävlingsförare.

Hittills är deltagare klara från Sverige, Norge, Finland och USA, och troligen kommer också deltagare från Kanada, Ryssland, Italien och Frankrike. För att minska köerna och pressa priserna kommer biljetterna i år att säljas via Ticnet.

För att läsa mer om tävlingen, gå in på http://www3.idrottonline.se/templates/Workroom.aspx?id=416685

Under 2010 års Sportfiskemässa den 7-9 maj i Sundsvall kommer arrangemanget att genomgå en process för att identifiera, minska och kompensera för de kolioxidutsläpp som mässan genererar. Processen kallas +KlimatPositiv och genomförs av FishEco. Man kommer bl a att göra beräkningar på utställarnas utsläpp via resor och lokalens energiförbrukning för uppvärmning och el.

– Sportfiskemässan har en strävan att verka för att vara så miljö- och klimatvänlig som möjligt. Detta känns extra viktigt då mässans målgrupp har ett traditionellt starkt intresse inom dessa frågor som är så intimt förknippat med just sportfiske. Jag är stolt och glad över att vi genomför den första klimatkompenserade sportfiskemässan i Europa. Vi har inte kännedom om att något liknande tidigare genomförts, säger Agneta Brunell, projektledare för Sportfiskemässan.

– Det är fantastiskt att får arbeta med ett sådant här arrangemang. Bland sportfiskare finns det idag ett stort engagemang kring just klimat- och miljöfrågor som förhoppningsvis också kan bli ännu större. Att sportfiskare och Sportfiskemässan tagit beslutet att starta ett förbättringsarbete är verkligen ansvarsfullt och jag ser framemot att få starta, menar Jan Ohlsson, energi- och klimatkonsult, som leder processen.

Kistamässan – en miljödiplomerad anläggning
Kistamässan, som arrangerar Sportfiskemässan i Sundsvall, kan sedan våren 2009 profilera sig som en grön mäss- och eventanläggning. Genom aktivt miljödiplomeringsarbete har Kistamässan erhållit Stockholms Stads Miljödiplom som uppfyller den nationella miljöledningsstandarden Svensk Miljöbas. Miljöledningssystemet är ett småföretagsanpassat miljöledningssystem som bygger på ISO 14 001, men har ett bantat dokumentationskrav och stort fokus på konkreta miljöförbättrande åtgärder.

Experterna och många av branschens kända profiler är samlade
Under tre hektiska dagar möts branschens alla aktörer och tusentals sportfiskare under ett och samma tak. Här kan besökarna pröva casting, flugfiske och tillverka sina egna drag och beten eller få restips om de bästa fiskevattnen.

Sportfiskemässan är en ambulerande mässa för att nå ut till alla fiskeintresserade i vårt avlånga land.

Genom åren har mässan utvecklats till såväl branschens som publikens självklara mötesplats. Den 7-9 maj 2010 arrangeras Sportfiskemässan för första gången på Nordichallen i Sundsvall.

http://www.kistamassan.com/events/sportfiskemassan2010

Svensktillverkade HR 610CB från HR Boat i Laxå förenar två världar, Bowrider och Daycruiser, i en och samma båt. I ruffen finns det plats för fyra sittande eller för två övernattande vuxna och ett barn. Aktersoffan kan göras om till en kojplats för en vuxen eller för två barn. HR 610 premiärvisas av KGK Motors återförsäljare på mässan Allt för sjön på Stockholmsmässan.

Det är ett helt nytt koncept som HR Boat AB visar på mässan Allt för sjön. Nya HR 610CB, som står för Cabin Bowrider, kombinerar Daycruiserns möjlighet till övernattning med Bowriderns fina utrymmen i solen. Platsen i fören kommer att älskas av barnen under varma sommardagar men också användas under fisketuren då akterutrymmet kan hållas rent och fräscht.

– Vi är precis färdiga med båten som kommer att premiärvisas för publiken på Allt för sjön, berättar Tomas Eriksson på HR Boat. Det är en helt perfekt skärgårdsbåt, den passar lika bra för dagsturen en solig sommardag som för familjens helgutflykt med övernattning.

HR 610 premiärvisas på Allt för sjön 2010 på Stockholmsmässan:
Utställare: Astons sjöbodar Marin och Fritid, Marinbutiken samt Jannes Marin & Fritid
Monter: B03:25

TEKNISKA DATA
Längd: 610 cm x bredd: 240 cm
Fribordshöjd inv.: 90 cm
Vikt utan motor: 850 kg
Max antal personer: 6
Kojplatser: 3+1
Fast tank: 170 liter
Motorstyrka: 90-150 hk.

www.hrboat.com

Nu presenterar det klassiska klädföretaget Tenson sin första marina kollektion på 30 år. Kollektionen är en viktig del i företagets storsatsning och ska ta varumärket tillbaka till den tid då Tenson var ett av Sveriges ledande märken inom bad och marint liv. Linjen är designad för den modemedvetna seglaren med höga krav på smidighet och funktion.

Kollektionen finns i butik från i början av mars.

– På sjön är det viktigt att man har plagg som är sydda för bästa rörelseförmåga. Vi har lagt fokus på att göra seglarkläder som är smidiga och behagliga att bära utan att tumma på kvalitet och funktion, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.

Tenson, som grundades i Varberg 1951, var på 70-talet ett ledande märke inom bad och marint liv där seglarplagg var en stor del av sortimentet. Man tog även fram en specialkollektion till det svenska Americas Cup-laget 1976. Den nya marina kollektionen är anpassad för tuffa utmaningar och vänder sig till både tävlingsseglaren och den aktiva fritidsmänniskan som vill se bra ut.

– Alla plagg har genomtänka och snygga detaljer, den mest utmärkande är en orange luva på alla jackor i kollektionen. Luvan har en viktig säkerhetsfunktion som gör att man syns mycket bättre om man hamnar i vattnet, säger Johan Lövqvist.

Tenson har flera medarbetare med specialkunskap inom både segling och skidåkning, och som vet vad som krävs för riktigt bra funktionskläder. Chefsdesignern Catharina Carlander har ett stort intresse för extremsporter och har bland annat seglat runt Europa i egen båt.

– Att designa plagg utifrån egen erfarenhet och för eget bruk känns givetvis extra roligt. På seglarplagg är det viktigt att alla detaljer är väl genomtänkta och fyller en funktion. Till exempel måste fickorna vara rätt placerade för smidigt användande och följsamma plagg är a och o för att man lätt ska kunna röra sig mellan tamparna, säger Catharina Carlander.

Regeringen har beslutat tillåta Markbygden Vind AB att anlägga och driva upp till 1 101 vindkraftverk med en totalhöjd på högst 200 meter inom Markbygdenområdet i Piteå kommun. Fullt utbyggt kommer vindkraftverken att producera upp till 12 TWh el årligen, vilket är fyra gånger mer än dagens svenska vindkraftproduktion och motsvarar vad två kärnkraftreaktorer i Ringhals (R1+R2) i genomsnitt producerat under perioden 2005-2008.

– Markbygden-projektet är utan motstycke det största vindkraftsprojektet som planeras i Sverige. När det förverkligas kan tillskottet av förnybar el komma att motsvara vad två miljoner villahushåll använder till hushållsel i Sverige årligen (ej eluppvärmning), säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

– Regeringen för en mycket medveten politik för att öka andelen förnybar el i Sverige. Vindkraften har en nyckelroll i detta arbete. Idag produceras tre gånger så mycket vindkraftel i Sverige jämfört med när regeringen tillträdde och kurvan för tillväxt pekar uppåt. Det är därför mycket glädjande att regeringen nu kan bevilja tillstånd till Markbygden. Ett projekt som också har ett starkt politiskt stöd lokalt, säger Andreas Carlgren.

Beslutet är förenat med de villkor som behövs för att skydda människors hälsa och miljön samt rennäringens och försvarets intressen.

Överväganden och villkor
Rennäringen
Med föreskrivet villkor bedömer regeringen att rennäringen i de områden som bedömts vara av riksintresse inte kommer att påtagligt försvåras och att hinder för tillåtlighet därmed inte föreligger. Nästan hela vindkraftsområdet utgör vinterbetesmarker för framförallt Östra Kikkejaure sameby. Cirka en fjärdedel av samebyns totala vinterbetesmarker ingår i vindkraftsområdet men endast en mycket begränsad del berörs av områden som bedömts vara av riksintresse för rennäringen.

Villkor
– Den närmare placeringen och utformningen av vindkraftverk och vägar ska, i samråd med länsstyrelsen och berörda samebyar, ske så att påverkan på rennäringens bedrivande så långt möjligt begränsas.
– Bolaget ska vidta åtgärder i syfte att kompensera för det intrång som verksamheten förorsakar rennäringen i utredningsområdet och omkringliggande områden.
– Bolaget ska, i samråd med länsstyrelsen och berörda samebyar, upprätta ett program för och utföra undersökningar av vindkraftsanläggningens påverkan på rennäringens bedrivande. Undersökningarna, som ska bekostas av bolaget, ska avse påverkan under byggnads- och anläggningsarbetena och under driften i jämförelse med förhållandena innan uppförandet. Programmet ska godkännas av länsstyrelsen. Byggnads- och anläggningsarbetena får inte påbörjas innan länsstyrelsen godkänt programmet.

Naturvärden
Projektet har inte bedömts påverka miljön i Natura 2000-områdena på ett betydande sätt och tillstånd krävs därför inte enligt Natura 2000-bestämmelserna. Bolaget har åtagit sig att undanta Natura 2000-områden, naturreservat, biotopskydd och våtmarker av klass 1 och 2 från placering av vindkraftverk. Inget område har bedömts vara av riksintresse för naturvården, kultur¬miljövården eller friluftslivet. Regeringen förutsätter att lokaliseringen av verken och vägarna sker så att påverkan på naturvärdena i området så långt möjligt begränsas.

Villkor
– Den närmare placeringen och utformningen av vindkraftverk och vägar ska, i samråd med länsstyrelsen och Piteå kommun, ske så att påverkan på naturvärdena så långt möjligt begränsas.
– Bolaget ska i samråd med länsstyrelsen och Piteå kommun upprätta ett program för och utföra undersökningar av vindkraftsanläggningens påverkan på flora och fauna, i synnerhet fåglar. Undersökningarna, som ska bekostas av bolaget, ska avse påverkan under byggnads- och anläggnings¬arbetena och under driften i jämförelse med förhållandena innan uppfö¬randet. Programmet ska godkännas av länsstyrelsen.
– Byggnads- och anläggningsarbetena får inte påbörjas innan länsstyrelsen godkänt programmet.

Försvaret
Regeringen bedömer att försvarsintresset inte innebär ett hinder för vindkraftsetableringen i stort. Varje enskilt vindkraftverks exakta placering och utformning inom utredningsområdet ska vara godkänd av Försvarsmakten innan byggnads- och anläggningsarbetet för verket påbörjas.

Fortsatt hantering
– Efter regeringens beslut återlämnas ärendet till miljöprövningsdelegationen som ska besluta om det närmare innehållet i tillståndet och, utöver de villkor som regeringen har föreskrivit, vilka villkor som ska gälla för tillståndet.
– De byggnads- och anläggningsåtgärder som krävs för verksamheten ska ha vidtagits senast den 31 december 2021.
– Tillåtligheten gäller i 30 år från den dag bolaget anmäler till länsstyrel¬sen att verksamheten eller del av denna tagits i drift.
– Vindkraftsområdet är totalt cirka 450 km2 stort men den faktiska markyta som kommer att tas i anspråk utgör endast cirka 15 km2, dvs. cirka 3,3 %, inberäknat uppställningsytor, nya vägar och ytor för nya kraftledningar.

Många båtägare har problem med att få skrovet riktigt rent innan man ska vaxa. Det kan vara vinterns ingrodda smuts, sotränder eller missfärgning från aluminiumlister som är svårt att få bort.

Nu lanserar Turtle Wax ett mycket effektivt och högkoncentrerat rengöringsmedel för alla typer av plastytor. Den löser sot, fett, olja och annan smuts. Normal dosering är 1 dl till 5 liter vatten. Vid svårt smutsade ytor kan dosen ökas till 3 dl till 5 liter vatten.

Turtle Wash & Shine innehåller också Carnaubavax som ger glans åt den tvättade ytan.

– Vi är mycket nöjda med denna produkt. Vi har lyckats få fram en riktigt bra rengörare som samtidigt är skonsam mot akrylrutor och tätningar, säger produktchef Joakim Stenling.

Produkten är Svanen-märkt och också godkänd av Kemikaliesvepet.
Cirkapriset i butik är kr 89:- inkl moms.

Det är ett riktigt garagefynd som ställs ut inom ramen för Classic Boat show på Allt för sjön i år. En Coronet 16 Hardtop Convertible 1958 i ett helt fantastiskt originalskick och med en Evinrude V4 Starflite 1958 originalmonterad på akterspegeln. – Båtar i detta otroligt fina skick är varje båtentusiasts dröm att hitta och med denna unika Coronet har den svenska veteranbåtsflottan fått ett värdefullt tillskott säger veteranbåtsprofilen Anders Vaerneus på Museihuset.

Det är Coronet Yacht Clubs ordförande Bengt Wåhlin som i sökandet efter den äldsta Coroneten funnit denna otroligt fina båt i ett garage i Indiana USA och lagom till årets Allt för Sjön lyckats få hem denna raritet till Sverige.

Båten har endast en ägare tidigare och all utrustning och inredning är intakt sedan 1958. Inget har ändrats eller renoverats. Full dokumentation finns på båten som de senaste 35 åren stått i ett garage på en gul amerikansk trailer, även den från 1958.

Se denna raritet, detta tidsdokument i Coronet Yacht Clubs monter C 23:30.

www.coronet.nu