Nyheter

Sjöfartsverket har i tidigare verksamhetsplaner haft ambitionen att överlåta ansvaret för mindre farleder som saknar betydelse för handelssjöfarten till regionala och lokala aktörer. I den nya verksamhetsplanen för 2011 – 2013 är dessa skrivningar borttagna. Ansvaret för de mindre farlederna var en av många frågor som togs upp vid den årliga Kustkonferensen som invigdes av infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Ändringen i Sjöfartsverkets verksamhetsplaner är glädjande för svenskt båtliv. Att endast mäta en farleds betydelse för samhället via den traditionella handelssjöfarten är missvisande.

De mindre farlederna används av fritidsbåtsägare för fritid, rekreation och turism, men också av en stor mängd småföretagare som behöver båt som en del av sin verksamhet. Det handlar om alla maritima upplevelseföretag vid kusten men också hantverks- och serviceföretag i skärgårdsmiljö som använder de mindre farlederna. Ett av syftena med Kustkonferensen är att påverka och Sjöfartsverket var en tydlig adressat på årets konferens.

– Vi tror att vi bidrog till denna positiva kursändring i Sjöfartsverkets nya treårsplan som nu offentliggjorts några veckor efter Kustkonferensen. Fritidsbåtsfarlederna är vitala för svensk turism och vi gläds åt att Sjöfartsverket och deras huvudman, Näringsdepartementet, ändrat sig i denna fråga. Det visar att båtlivet är en viktig fråga på den politiska agendan vilket är mycket glädjande, säger Anders Svedberg från Västsvenska Turistrådet, en av konferensarrangörerna.

Även småbåtsindustrin är nöjd med kursändringen. Utan säkra farleder att åka på riskerar intresset för båtlivet att minska och det påverkar hela båtindustrin och dess underleverantörer. Säkra farleder är lika viktigt för båtlivet som landsvägar är för bilismen.

Västsvenska Turistrådet AB är den regionala turistorganisationen för Västra Götaland. Bolagets ägare är Västra Götalandsregionen. Bolagets uppdrag är att utveckla och marknadsföra Västra Götaland som turistdestination. Målet är att Västra Götaland ska vara Skandinaviens mest besökta, uppskattade och inkomstbringande turismregion.

Marina organismer som fäster på båtbottnar har alltid varit ett gissel för sjöfarten. Genom att följa hur larver av havstulpaner går tillväga i sin jakt på lämpliga platser att sätta sig fast, kan forskare vid Linköpings universitet designa ytor som hindrar påväxt – utan giftiga kemikalier. Havstulpanerna, som trots sitt namn hör till djurriket, är de mest ökända av havets fripassagerare. Ett fartyg med skrovet täckt av deras hårda kalkskal går långsammare och drar mer bränsle.

Den vanligaste metoden att undvika påväxt är att använda giftiga bottenfärger. Den mest effektiva substansen har varit tributyltenn (TBT), som numera är totalförbjuden. Men hittills har inga riktigt bra ersättningar för giftfärgerna tagits fram.

– Vår strategi är i stället att designa ytor där havstulpanlarvens klister inte fastnar. Tanken är att larven ska simma iväg och hitta en annan plats att sätta sig fast för resten av livet, säger Tobias Ekblad, doktorand i molekylär fysik och medarbetare i EU-projektet AMBIO.

För att undersöka hur larven med sina ”fötter” – egentligen de främre delarna av ett par antenner – promenerar omkring och lämnar mikrometerstora avtryck använder sig forskarna av så kallad ytplasmonresonans. Denna mätmetod, baserad på elektromagnetiska vågrörelser i gränsskiktet mellan ytan och havsvattnet, kan detektera de minimala optiska förändringar som sker när de tunna (10 miljondels millimeter) fotavtrycken fastnar. På så vis kan man i realtid se hur avtrycken uppstår och följa deras rörelser sig fram och tillbaka över ytan.

Resultaten som läggs fram i Tobias Ekblads doktorsavhandling visar att det är kemin som avgör om larverna gillar en yta eller inte. Ekblad har utvecklat en metod att täcka ett material med tunna lager av en vatteninnehållande gel, hydrogel, som testats med olika kemisk sammansättning. Till exempel har beläggningar som innehåller polymeren polyetylenglykol (PEG) visat mycket goda resultat.

Forskarna har också studerat ytors effekt på hur blod koagulerar, ett problem som bland annat uppstår när proteser opereras in i kroppen. Liksom i påväxtprojektet har det visat sig att de användbara materialen är de som kraftigt minskar bindningen av proteiner till ytan.

Avhandlingen Hydrogel coatings for biomedical and biofouling applications är publicerad på LiU Electronic Press, se http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-54304. Den läggs fram fredag 19 mars kl 10:15 i sal Planck, Fysikhuset, campus Valla, Linköping. Opponent är professor Jan Gentzer, North Carolina State University, USA.

Fredagen den 12 mars 2010 lanserades SJÖBASIS, det myndighetsgemensamma systemet för sjölägesinformation i realtid. SJÖBASIS som sammanställer information från ett flertal svenska myndigheter har utvecklats i samarbete mellan Kustbevakningen och Saab. De myndigheter som deltar är Fiskeriverket, Försvarsmakten, Kustbevakningen, Naturvårdsverket, Polisen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Sveriges Geologiska Undersökning, Sjöfartsverket, SMHI, Transportstyrelsen och Tullverket.


Systemet har varit i drift hos Kustbevakningen sedan oktober 2009. I och med lanseringen ges nu övriga deltagande myndigheter möjlighet att få tillgång till systemet. Efter inledande tal av statssekreteraren Håkan Jevrell illustrerades den unika myndighetssamverkan symboliskt genom att de elva myndigheterna fick ansluta en nätverkssladd till en gemensam switch/dator.

– Det här systemet är ett gott exempel på hur samhällets resurser används på ett effektivt sätt. Det är verkligen en stor dag för oss myndigheter, säger Judith Melin, Kustbevakningens generaldirektör.

Under lanseringen demonstrerades SJÖBASIS och de inbjudna gästerna fick möjlighet att ställa frågor kring systemet.

– Det har varit en fantastisk respons bland våra medarbetare, säger Kristina Falk Strand, sjöövervakningschef på Kustbevakningen. Folk står i kö för att få utbildning i systemet.

Förutom talare från Kustbevakningen bjöd Saabs vd Åke Svensson på sina tankar om utveckling och leverans av SJÖBASIS. Arrangemanget uppskattades och besökarna visade stort intresse i de diskussioner och demonstrationer som dagen bjöd på.

Lördagen den 13 mars utsågs Årets Äventyrare 2009 på Vildmarksmässan i Stockholm. Årets kvinnliga äventyrare blev Vera Simonsson och årets manliga äventyrare blev Ola Skinnarmo.

I mars 2009 tog sig Vera Simonsson tillsammans med systern Emma Simonsson, samt norskorna Ingebjoerg Tollefsen och Kristin Folsland Olsen, över den avlägsna Baffin Island i Kanada. Under 80 dagar skidade de med 120 kilo tunga pulkor den 1 100 kilometer långa vägen från sydöstra Baffin Island till Pond Inlet i den nordöstra delen av ön, vilken är vörldens femte största ö. I motiveringen står bland annat att “Deras äventyr visar att du inte behöver vara en skäggig man i anorak för att utföra de mest imponerande utmaningarna.”

– För att klara kyla och andra påfrestningar gäller det att vara beslutsam och fokuserad, säger Vera Simonsson som svar på frågan hur de klarade av det hårda klimatet under turen.

Den 15 juni 2009 seglade Ola Skinnarmo med besättning från Stockholm med båten Explorer of Sweden. Målet var att följa i polarforskarens Nordenskiölds fotspår samt att visa upp en unik miljö under stark påverkan av klimatförändringarna. Nordostpassagen förbinder Atlanten och Stilla Havet och går norr om Sibirien, en resa på över 6 000 nautiska mil i orörd vildmark. Nordenskiöld genomförde år 1878 en seglats genom Nordostpassagen med båten Vega. I mitten av september var Ola och hans besättning klara med expeditionen då de nådde fram till Berings sund. De hade då seglat genom hela Nordostpassagen, precis som Nordenskiöld gjort 130 år tidigare. Motiveringen bakom utmärkelsen avslutas med orden “Hans inställning och passion för svåra och häpnadsväckande äventyr gör honom till den självklara vinnaren av Årets Äventyrare 2009.

– Ett viktigt syfte med expeditionen var att dokumentera klimatförändringarnas påverkan på Arktis och den är stor. På flera ställen har glaciärerna märkbart dragit sig tillbaka, säger Ola Skinnarmo.

– Årets Äventyrare är inte en tävling. Det är ett erkännande och en hyllning för en extraordinär bedrift, säger Fredrik Erixon som är initiativtagare till utnämningen Årets Äventyrare.

Se även: www.aretsaventyrare.com

Abu Dhabi gör en storsatsning på Volvo Ocean Race 2011-12. Landet håller på för fullt att bygga upp sin turistindustri och som ett led i denna långsiktiga förändring ska de både delta som hamnstopp och bygga en egen båt som ska delta i själva racet med delvis inhemsk besättning. Båtliv följde undertecknandet av avtalet på plats.

För Abu Dhabi, som är huvudstad i Förenade Arabemiraten, är detta något helt nytt. Det är även premiär för Volvo Ocean Race som organisation att besöka den Persiska Gulfen på det här sättet.

– Vår strävan är att utveckla tävlingen hela tiden. Nu har vi fem hamnar klara för nästa race, varav Abu Dhabi är en riktigt spännande nykomling, men vi kommer att ha totalt mellan 9 och elva hamnar, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.

Överenskommelsen om att ställa upp som hamn i kommande race undertecknades på måndagen i Abu Dhabi. Förutom organisatörerna för Volvo Ocean Race deltog en lång rad representanter för turistmyndigheterna i landet. Avtalet undertecknades av Knut Frostad och Sheikh Sultan Bin Tahnoon Al Nahyan, som är ordförande för Abu Dhabis turistmynidghet.

Seglingarna utanför Abu Dhabi kan bli spännande. Det råder ofta ganska lätta och behagliga vindar i det här området, vilket i sig är utmanade för de extrema VO 70-båtarna.

www.volvooceanrace.com

Här är Volvo Ocean Races egen pressrelease om nyheten:

Abu Dhabi Marks Middle East’s Volvo Ocean Race Debut

Alicante, Spain – 15 March 2010 – An agreement signed in the United Arab Emirates capital, Abu Dhabi, today will see the Arabian Gulf’s emerging marine leisure hub become a host port for the 2010-12 race. A racing team from Abu Dhabi will also take its place on the start line of the race in Alicante, Spain in the autumn of next year.

“This event will take Abu Dhabi’s marine leisure proposition to the world and will enable us to demonstrate, first hand, our powerful credentials to a highly influential professional yachting audience,” said His Highness Sheikh Sultan Bin Tahnoon Al Nahyan, Chairman, Abu Dhabi Tourism Authority (ADTA), the agreement’s co-signatory.

“Via the expansive international media coverage the race enjoys, Abu Dhabi’s name will ride high on another world-class sporting wave,” he added.

The agreement, signed between His Excellency Mubarak Al Muhairi, ADTA’s Director General and Knut Frostad, Volvo Ocean Race CEO, takes Abu Dhabi into global yachting history as the first Middle East port to host the event since its 1973 inception.

“We found in Abu Dhabi an incredible synergy,” said Frostad. “This destination has a long maritime history which it wishes to elevate to a new era while celebrating the achievements of the past. There was a willingness to meet our requirements, an understanding of the participants’ needs and an enthusiasm which simply stood out ahead of others.”

Team Abu Dhabi, a crew specially selected by ADTA will tackle the ‘Everest of Sailing’, in a newly designed boat, which will be built in the UAE capital by the Abu Dhabi Mar Group.

“It is our ambition to include a UAE national in the crew who will be our ocean ambassador representing the emirate’s long seafaring heritage,” said Al Muhairi. “The locally-constructed boat will also signal our potential as a new build and repair port, which will recall the heady days when vessels made on these shores set sail for months of pearling expeditions and proved to be among the sturdiest afloat.”

The new marina being built at Emirates Palace – the emirate’s signature hotel and among the world’s most opulent – will be the focal point of the host port.

Al Muhairi said Abu Dhabi, its fellow emirates and the wider Gulf is expected to get fully behind the event and to welcome the Volvo Ocean Race fleet to the region when the crews arrive in Abu Dhabi at the finish of leg two from Cape Town, South Africa.

“The Volvo Ocean Race is known for extreme levels of endurance and expertise – values which are synonymous with our own,” added Al Muhairi. “I believe the entire region will follow the teams’ progress and produce a welcome which will be truly deserving of the legendary Arabian hospitality.”

The Volvo Ocean Race traces its origins back to 1973 and is the world’s premier offshore sailing race. The Volvo Open 70 racing boat is sailed by professional athletes, who race around the world with the prevailing winds.

The remaining host ports will be revealed throughout March.

www.volvooceanrace.com

Sportfiskarna höll i lördags kongress i Stockholm. På kongressen tilldelades skribenten och debattören Gunnar Westrin från Råneå förbundets högsta förtjänsttecken i Guld

Det var en märkbart rörd och tagen Gunnar Westrin som mottog utmärkelsen. Gunnar gav under sitt tacktal kongressdelegaterna ett smakprov på sin fantastiska berättarkonst. Efter att Westrin tilldelats utmärkelsen hastade han vidare – mot en väntande publik på Flugfiskemässan.
– Detta är nog det största erkännande jag någonsin fått, berättade Gunnar.

Det är Sportfiskarnas valnämnd som utser mottagare av förbundets högsta förtjänsttecken i guld. Utmärkelsen delas ut i samband med förbundets kongress som hålls vartannat år. Gunnar Westrin var detta år ensam mottagare av utmärkelsen.

Motiveringen lyder:
“Gunnar Westrin har sedan de första stapplande fiskestegen i republiken Jämtlands djupa skogar i mer än ett halvt sekel varit en passionerad sportfiskare och naturvän!

Under hela sin livsgärning har Gunnar verkat för att värna naturen, förespråkat en ekologisk grundsyn och i synnerhet arbetat oförtrutet för bevarandet av våra sista, orörda strömmande vattendrag.

Men kanske har Gunnars allra största bidrag till svenskt sportfiske varit som inspiratör genom sin unika skriv- och berättarådra i 60-talet böcker, mer än 1000 artiklar i fiskepress och ett flertal radio- och tv-produktioner.

På sitt helt egna, omisskännliga sätt skildrar Gunnar den vilda, vackra naturen och förmedlar sinnliga fiskeintryck från när och fjärran. Gunnar har för sina läsare och till eftervärlden skapat levande historia och odödliga minnen genom sitt författarskap.

Eskapaderna med följeslagaren Åke Bodén i Piteälvens övre lopp. Flugfiske på vindarnas boning i andligt sällskap med Carsten Lorange och Hans Lidman. Och inte minst harrgroparna i Gunnars eget paradis – det vidsträckta Sandåslandet!

Gunnar har alltid hållit det genuina sportfiskets fana högt, varit de värden trogen, som Sportfiskeförbundet en gång grundades för att värna, och förtjänar bättre än någon annan att för sin livsgärning mottaga Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbunds högsta utmärkelse, hederstecknet i guld.”

Regeringen har fattat beslut om tilläggsdirektiv till Militärhelikopterutredningen (Fö 2008:07). Uppdraget utvecklas mot en kartläggning av behovet av medeltung helikopterkapacitet för olika uppgifter, samt en analys av förutsättningarna och tillvägagångssätten för en sådan eventuell förstärkning.

I december 2008 tillsattes en särskild utredare för att se över hur förmågan att understödja Försvarsmaktens insatsförband med helikoptrar ska bibehållas respektive förbättras. I juni 2009 redovisade utredaren en delrapport om Försvarsmaktens helikopter 4 (SOU 2009:67). Av delrapporten framgick att det finns brister i helikopterbataljonens mark- och sjöoperativa förmåga under perioden fram till 2020, samt att dessa brister framförallt rör medeltung helikopterkapacitet.

Utredaren ska nu, bland annat mot bakgrund av Försvarsmaktens redovisning av åtgärder för en förstärkt helikopterförmåga i myndighetens budgetunderlag för 2011, kartlägga och analysera behov, förutsättningar och tillvägagångssätt för en förstärkning Försvarsmaktens medeltunga helikopterkapacitet.

Utredningen medges förlängd utredningstid till den 23 juni 2010.

Nu är SWE Sailing Team – Sveriges landslag i segling – uttaget för 2010. Sveriges mest talangfulla och ambitiösa seglare med sikte på olympiska medaljer. En av de stora nyheterna är att två dam-matchracingteam kommer att ingå i SWE Sailing Team. Med nästan 40 seglare är detta ett av de största seglingslandslag som Sverige har haft: – Vi har nu starka representanter i alla OS-klasserna förutom vindsurfing, så det ser riktigt spännande ut, säger förbundskapten Magnus Grävare och fortsätter: I Laser, Laser Radial, 470 herr och damklasserna har vi nu unga seglare i 20-års åldern som är uppe och nosar på toppen i världscuperna. Vårt Toppseglingscentrum är en av faktorerna som har bidragit till att vi kunnat ta vara på den talang som finns.

Målsättningen med SWE Sailing Team från Svenska Seglarförbundets sida är att skapa rätt förutsättningar så att de seglare som befinner sig i världstoppen kan fortsätta att konkurrera om medaljer på VM och OS. Samtidigt vill vi ge nya talanger chansen att ta sig mot toppen genom bra tränare, material och erfarenhetsutbyte med de mer rutinerade seglarna.
Det kommer en ny stark generation seglare som nu ingår i SWE Sailing Team. De är verkligen ambitiösa och vi ser framemot att bidra till deras utveckling mot den nivå som vi önskar, som kan exemplifieras av veteranerna Fredrik Lööf/Johan Tillander i Starbåt, Daniel Birgmark i Finnjolle och Rasmus Myrgren i Laser som alla var med och på allvar slogs om medaljerna i Beijing 2008.

Årets stora mål tävlingsmässigt blir att delta på VM i respektive klass och världscupen i Weymouth, England som går av stapeln i augusti. Weymouth kommer bli platsen för OS-seglingarna 2012 och är en viktig träningsarena fram tills dess.

Fakta SWE Sailing Team
SWE Sailing Team delas in i landslaget, utvecklingslandslaget och ungdomslandslaget. Följande seglare ingår i 2010 års SWE Sailing Team:

SWE Sailing Team 2010

Landslag
Daniel Birgmark, Finnjolle
Emil Cedergårdh, Laser
Anton Dahlberg, 470
Fredrik Lööf, Star
Rasmus Myrgren, Laser
Josefin Olsson, Laser Radial
Johan Tillander, Star
Johan Wigforss, Laser
Sebastian Östling, 470

Utvecklingslandslag
Björn Allansson, Finnjolle
Victor Bergström, 470
Marcus Dackhammar, 470
Nicklas Düring, 49er
Charlie Ekberg, 49er
Lisa Ericson, 470
Astrid Gabrielsson, 470
Team Anna Kjellberg, Matchracing
Jonas Lindberg, 49er
Team Linda Rahm, Matchracing
Jesper Stålheim, Laser
Martina Söderbom, 470
Karin Söderström, 470
Ingrid Söderström, 470
Kalle Torlén, 49er
Linnea Wennergren, 470

Ungdomslandslag
Andreas Axelsson, Laser
Fredrik Bergström, 470
Nicklas Dackhammar, 470
David Jonsson, Laser
Cecilia Jonsson, Laser Radial
Fina Kuikka, Laser Radial
Max Salminen, Finnjolle
Sara Sigvardsdotter, Laser Radial
Victor Svärd, Laser
Victor Västernäs, Laser

Årets Sill är en sill som tillverkas till stöd för Svenska Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss. Försäljningen av premiärårets vinnarsill ”Fänkålsdill och akvavit ” gav 25 000 kronor till Sjöräddningssällskapet. – Varenda krona är viktig för Sjöräddningssällskapet och vi är mycket tacksamma för pengarna från Årets Sill. Vi får ju inga bidrag från staten utan är helt beroende av gåvor för att kunna fortsätta rädda liv till sjöss. 25 000 kronor kan vi använda till livsviktig utrustning för våra frivilliga sjöräddare, säger Rolf Westerström, vd Svenska Sjöräddningssällskapet.

Årets Sill är framtagen i samarbete mellan Klädesholmen Seafood och restaurang Salt & Sill, vars köksmästare skapat de fyra moderna och innovativa sillinläggningar som presenteras för en jury som slutligen utser Årets Sill. Juryn för Årets Sill 2009 utgjordes av skådespelaren Peter Harrysson, författaren Viveca Lärn, krögaren Ulf Wagner och Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström.

Per-Aste Persson är vd för Klädesholmen Seafood och han är nöjd med att kunna vara med och bidra till Sjöräddningssällskapets verksamhet.

– Det känns roligt och angeläget att bidra till ökad säkerhet till sjöss. För alla som bor längs kusterna och är ute på sjön är det en viktig och angelägen verksamhet som Sjöräddningssällskapet bedriver. Årets Sill såldes förra året mest lokalt i Västsverige så vi är nöjda med att ha sålt 25 000 sillburkar. I år hoppas vi att åtminstone dubbla den siffran genom att fler butiker runt om i Sverige tar in Årets Sill i sortimentet.

Årets Sill 2010 utses den 23 mars av en välkänd jury som provar fyra olika sillinläggningar för att därefter utse årets vinnarsill. Årets Sill 2010 börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni, samtidigt som Sillens Dag firas på Klädesholmen.

I år är fler länder i världen med på Earth Hour än någonsin tidigare. Just nu deltar 103 länder mot förra årets 88. Och som vanligt är Sverige ett av de mest engagerade länderna i världen.

Lördagen den 27 mars 2010 klockan 20.30 genomförs världens största klimatmanifestation. Genom en enkel handling – att släcka ljuset under en timme – visar du ditt stöd för klimatet och uppmanar samtidigt världens makthavare att agera i klimatfrågan. Kungahuset, miljöministern, skådisar, företag, skolbarn, äventyrare och familjer – ja alla är med.

– Det är en viktig signal till världens ledare att Earth Hour i år är större än någonsin. Och till våra svenska politiker att Sverige är ett av de mest engagerade länderna i världen. I år handlar Earth Hour om lösningarna på klimatproblemen och därför startar vi bland annat en tävling där städer med de mest kraftfulla aktiviteterna för att minska sina klimatutsläpp kan bli Earth Hour Capital 2011, säger Mariann Eriksson, kommunikationschef på WWF i Sverige.

Under veckan gick regeringskansliet ut med sitt stöd och miljöminister Andreas Carlgren uppmanar i ett brev Sveriges kommuner, landsting och myndigheter att delta i Earth Hour.

Förra året deltog en miljard människor världen över genom att släcka ljuset under en timme. Här i Sverige är engagemanget stort. Redan är 150 kommuner, över 800 företag och organisationer, 97 församlingar och trossamfund samt 368 skolor anmälda. Förra året deltog enligt Sifo 4,8 miljoner invånare i åldersgruppen 15-74 år. Kungen deltar även i år genom att släcka fasadbelysningen på de kungliga slotten – Drottningholm, Stockholm, Rosendal, Gripsholm och Ulriksdal.

Ambassadörer för Earth Hour är skådespelarna Lena Olin och Michael Nyqvist och äventyraren Ola Skinnarmo. Andra kända släckare den 27 mars är professor Christian Azar, tidningsprofilen Amelia Adamo, skådespelarna Alexander Skarsgård, Noomi Rapace och Stellan Skarsgård.

Aktiviteterna runt Earth Hour är fler i år. WWF arrangerar tillsammans med Stockholm stad och SEB ”Earth Hour Conference” tisdag 23 mars i Stockholms stadshus. Där lyfts framgångsrika exempel fram på hur näringsliv, politiker och offentlig sektor kan lösa klimatutmaningen och gå före i omställningen mot hållbarhet. Där talar bland andra professor Johan Rockström, Stockholms universitet, Stockholms miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton och WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson tillsammans med politiker representanter från näringslivet.

Premiär för Earth Hour blir det på Madagaskar, i Nepal, Saudiarabien, Mongoliet, Kambodja, Tjeckien, Paraguay och Ecuador. En rad kända byggnader världen över kommer att släckas ned, bland de senast anmälda är Brandenburger Tor i Berlin.

Fakta: Förra året blev Earth Hour en stor framgång här i Sverige. Enligt Sifo deltog 4,8 miljoner (64 procent) av befolkningen i åldersgruppen 15-74 år och hela 99 procent av svenskarna visste att de skulle släcka. Såväl FNs generalsekreterare Ban Ki-moon som miljöminister Andreas Carlgren uppmanade världens befolkning att delta i Earth Hour.

Earth Hour startade 2007 av WWF i Australien då Sydney släcktes ned. Det blev en stor succé och året därpå spreds initiativet till 35 länder och 50 miljoner människor deltog. Earth Hour 2009 resulterade i den största globala manifestationen någonsin med närmare en miljard deltagande människor i 4000 städer i 88 länder.

Läs mer om Earth Hour på WWFs hemsida: http://www.wwf.se/

Nu tar Porsche klivet ut på vattnet. I alla fall gör Porsche design team det som formgivit Fearless 28. Men på djupt vatten? Ja, men bara på ett sätt. I USA fick båten mycket stor uppmärksamhet när den premiär-visades. Det skrevs spaltkilometrar om den nya båten som fick smeknamnet Silverkniven efter sin skarpa V-botten och förskärarsiluett. Till Allt för sjön kom den i fredags kväll. I helgen kan den beskådas av allmänheten.

Känns linjerna igen. Jodå, helt rätt, det är en äkta Porsche. Men inte avsedd för Autobahn utan för Aquabahn. Fearless 28 är i grunden en amerikansk idé men designad av Porsche Design Studios i Österrike.

Skrovet, med sin djupa V-botten och dubbla tvärsteg, är byggt i kevlar. Invändigt har den hämtat mycket från sportbilsvärlden. Den öppna sittbrunnen har ingen kapellösning och inredningen i vinyl ska tåla regn och naturligtvis sol som det kanske blir mer av. Priset idag ca 2,5 miljoner. Mycket? – kanske, men då får du en V10:a Viper i motorrummet på 600 hk som lär höras både vackert och ordentligt.

Längd: 8,4 m
Bredd: 2,59 m
Depl.ca 2400 kg
Motor: Mercruiser / Viper 525-600 hk, bensin.

Askeladden satsar på en het båt i klassen för mindre hyttbåtar på Båtmässan i Oslo. Askeladden P66 Pilothouse är en komplett utrustad kabinbåt i en klass där framför allt franska båttillverkare har arbetat ohotade i flera år, men nu kommer konkurrensen från Norge. Båtliv har besökt mässan, där även Hydrolift visar en fräck ny styrpulpetbåt. Nya Hydrolift SX22 visar att det går att komma på nya lösningar även för styrpulpetbåtar.

Askeladden P66 Pilothouse är en riktigt intressant nyhet. På den franska marknaden finsn en uppsjö av båtar i den här klassen, men Askeladdens nykomling känns ändå som en fräsch nyhet. En av anledningarna är den kvalitetskänsla som Askeladden har försett båten med.

P66 Pilothouse fick sin premiär på mässan “Sjøen for alle” i Oslo, som pågår till och med 21 mars. Båten har en stor kabin med 1,98 m takhöjd och två kojplatser, vattentoalett, sittplatser för fyra och ett enkelt pentry. Akterdäcket är på hela 4,5 kvm och båten har mycket gott om stuvutrymmen.

Dessutom går den att köra på motorer från 100 hk fyrtakt, vilket bör göra den til lett vettigt ekonomiskt alternativ. På mässan var priset 379 000 norska kronor, vilket sätter den ungefär “mitt i klassen” av franska utmanare.

Tekniska fakta:
Längd: 6,60 m
Bredd: 2,50 m
Vikt utan motor: ca 1.100 kg
Bränsletank: 140 liter
Vattentank: 40 liter
Hålltank: 40 liter
Motor: max 140 HK

www.askeladden.no

En av bilderna här nedan visar nya Hydrolift SX22. Mer information om den båten kommer i separat nyhet.

www.hydrolift.no

JvM Marin är sedan januari 2010 generalagent och exklusiv återförsäljare av DORALs hela sortiment av Daycruisers och Lyxyachter i Sverige.

Doral har varit aktiva i över 35 år och tillverkade 2007: 1 500 båtar till återförsäljare i samtliga världsdelar. Tillverkningen sker i Quebeck, Kanada, och båtarna är därför väl lämpade för det nordiska klimatet. Samtliga modeller är utrustade med kraftiga motoralternativ och modern skrovkonstruktion som prestandamässigt slår de flesta av konkurrenterna. Volvo Pentas IPS drive går bl.a. att få i de tre större modellerna.

Båtarna har modern design och innovativa lösningar. I det breda modellutbudet ingår Daycruisers från 23 fot upp till Lyxyachter på 51 fot.

Läs mer: www.doral.se

BMW Group rankas I världstoppen när det gäller design inom en lång rad områden, bland annat båtar. Det är den amerikanska tidningen American Business Magazine ”Fast Company” som rankar BMW DesignworksUSA till ”#1 Most Innovative Company in Design” bland världens mest innovativa företag.

Utmärkelsen presenteras i tidningens marsnummer. En jury har valt ut de mest intressanta företagen inom 24 olika områden som till exempel musik, sport, reklam och marknadsföring. BMW DesignworksUSA nämns i samma sammanhang som andra kända företag: Disney, ESPN, First Solar, Facebook, GE, Google, HP, Novartis, Spotify och Hulu.

BMW DesignworksUSA olika project omfattar bland annat en del Bavariabåtar de senaste åren. Företagts designidéer har tillfört Bavaria en hel del nytänkande för hur båtarna disponeras och designas, bade motor- och segelbåtar.

Bland de viktigaste båtarna som BMW har varit med om nämns Bavaria Cruiser 55 och Deep Blue 46, som båda två på sitt sätt har fått efterföljare både inom Bavarias egen modellfamilj och hos en del konkurrenter i branschen.

Här intill visar vi några exempel på de skapelser som BMW DesignworksUSA:s designers har tagit fram.

Läs mer: www.designworksUSA.com

30 procent fler resmålsutställare finns på plats på Vildmarksmässan i år. Här finns resor till när och fjärran med olika nivåer av spänning och utmaning. I seminarie-programmet för Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan erbjuds drygt 100 kostnadsfria föreläsningar där inspirerande personer berättar om spännande resmål. De tipsar även om intressanta resmål – från Papua Nya Guineas djungel till den svenska skärgården. Nedan följer några exempel från det innehållsrika seminarierprogrammet.

På Vildmarksmässan finns möjligheter att drömma sig bort till flera exotiska resmål. Borneo och Papua Nya Guinea sägs vara vår världs sista utposter för det outforskade och här finns möjlighet att uppleva ett unikt äventyr i en värld präglad av storslagen natur och fängslande kulturer. Varje dag upptäcks nya arter av både växter och djur tidigare okända för mänskligheten. På dessa tropiska öar finns det dessutom fortfarande oupptäckta stammar från en uråldersbefolkning som håller sig isolerade från omvärlden gömda i en tät och artrik tropisk regnskog.

Solförmörkelseresa i Sydamerika
Den totala solförmörkelsen i Patagonien i juli i år kommer att bli en mycket speciell upplevelse. Hit går en resa i astronomins anda, som bland annat inkluderar ett besök till det berömda observatoriet Paranal i Atacamaöknen i norra Chile och en mängs mäktiga naturupplevelser. Vandringen i Torres del Paine i södra Chile beskrivs som en av världens vackraste. Förutom de karaktäristiska bergstopparna kan man här också beskåda den kalvande glaciären Perito Moreno och de turkosa isbergen.

Hit finns paketresor men det går naturligtvis lika bra att resa på egen hand. Morgans Sjöströms
föreläsning ”Chile – Bergslandet” syftar till att ge information och kunskap som gör att människor från Sverige vågar resa och vandra i Sydmarerika på egen hand. Claes Grundsten är en annan van fjällvandrare som kommer till mässan för att dela med sig av praktiska tips inför vandringen. Han är också en av fotograferna som visar upp fantastiska bilder på Fotoscenen. På Outsidescenen vid Vildmarkscaféet avlöser proffsäventyrarna varandra och ger tips och inspiration till både nybörjare som mer erfarna.

Från ökenhetta till iskyla
En stor kontrast till djungel och öken, men med lika spektakulära vyer, är resorna till Grönland och Arktis med polarguider. Grönlandsresor som arrangerar resorna kombinerar segling och klättring på en expedition till det arktiska Jan Mayen. Expeditionen startar med segelbåt från norra Island och seglar sedan de 60 milen till Jan Mayen och under färden finns det möjligheter att se delfiner, späckhuggare, knölvalar och grönlandsvalar.

Som lite kuriosa kan nämnas att när Napoleon Bonaparte förlorade slaget vid Waterloo, hade några av dagens grönlandsvalar redan passerat 50-årsstrecket. Grönlandsvalen kan nå en ålder av över 250 år och är därmed det däggdjur i världen, som blir allra äldst.
Grönlandsresor erbjuder även en kajakexpedition i den grönländska vildmarken. I byn Upernavik, 60 mil norr om polcirkeln finns en skärgård med bra förutsättningar för paddling. Det finns över 100 öar i skärgården där vädret är stabilt med svaga vindar och låga vågor.

Näräventyr
För att få ett närmare äventyr med kajakpaddling finns det goda möjligheter till detta i Stockholms skärgård med sina närmare 25 000 öar. Flera företag i Roslagen gör gemensam sak på Vildmarksmässan och marknadsför sin skärgård där det bland annat finns möjlighet att se havsörn och säl. Skärgårdsguiderna ger guidade fisketurer efter gädda, gösa, havsöring, abborre och lax i Stockholms skärgård från Furusund i norr till Nyköping i söder. Mälardalens sportfiske finns också på plats och tipsar om bra fiskevatten i Stockholms närhet.
”Näräventyret” kommer att nämnas av flera föreläsare under Vildmarksmässan, vars övergipande tema är just att ”Äventyret är närmare än du tror”. Äventyret väntar bakom hörnet. Det finns mängder av upplevelser i stadens direkta närhet men man kan ibland behöva hjälp att upptäcka dem.

Vildmarksmässan äger rum på Stockholmsmässan den 11-14 mars.

Läs mer: www.vildmarksmassan.se

Polisen har vässat sin organisation för att bättre kunna förebygga och utreda brott i nära relationer. Utbildning, förbättrade arbetsmetoder och information till allmänheten syftar till bättre handläggning och fler fällande domar.

-Satsningen har gett resultat. Mellan 2007 och 2009 har antalet redovisade ärenden till åklagare ökat med elva procent, säger rikspolischef Bengt Svenson.
I juli 2007 fick Rikspolisstyrelsen i uppdrag av regeringen att intensifiera arbetet mot mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och våld i samkönade relationer. Nu har uppdraget slutredovisats till regeringen.

De extra resurser som polisen tilldelades i samband med uppdraget har används till utbildning, utvecklingsarbete, lokala projekt och informationsspridning till allmänheten.

Informationsspridningen till allmänheten har varit en stor del i arbetet. I början av september 2009 startade den nationella informationskampanjen ”Kom till oss” som främst riktade sig till personer som utsatts för våld i en partnerrelation men även till dem som sett eller känner till våld i en nära relation.

Kampanjen bestod bland annat av en webbplats, www.polisen.se/komtilloss, och av annonsering i tidningar och på Internet.

I slutet av hösten mättes effekten av informationskampanjen. Mätningen visade att polisen har lyckats bredda bilden av vad brott i nära relationer är, från att handla om det grova våldet till att även innefatta verbala hot och alla typer av våld. Budskapet om att man ska vända sig till polisen om man är brottsutsatt eller vittne har gått fram. Allmänheten uppfattade kampanjen positivt och gav den sitt fulla stöd.

En annan viktig del i regeringsuppdraget var att sprida information om hedersrelaterat våld. I januari 2010 inleddes en informationskampanj med inriktning mot hedersrelaterat våld. Kampanjen syntes bland annat på Internet och i kollektivtrafik.

Läs rapporten på www.polisen.se

Efter den enorma succén när irländska Galway var mottagarhamn efter ett transatlantiskt leg i Volvo Ocean Race 2008-09, så får Galway chansen till comeback i den nya bansträckningen 2011-12. Deltagarna kappseglar från Lorient i Frankrike tillbaka till Galway på Irlands västkust.

Galway, som är vänort med Lorient, har verkligen kämpat för att utses till en av hamnarna i Volvo Ocean Race 2011-12. Staden får även stå som värd för en prisutdelning i racet.

Stoppet i Galway i maj 2009 fick publiken på plats att lyfta ordentligt. Över 600 000 seglingssupporters besökte race village under stoppet.

Båten Green Dragon, som deltog i förra racet och har Galway som hemmahamn, var Irlands andra deltagande båt i tävlingen efter NCB Ireland -90.

www.VolvoOceanRace.com

Bilden:
Representanter för Volvo Ocean Race tillsammans med kommunledningen i Galway. Foto: Jason Clarke.

Statens haverikommission har publicerat sin utredning om olyckan då ett kustbevakningsflygplan störtade vid Falsterbokanalen i oktober 2006. Samtliga ombord, två piloter och två systemoperatörer, omkom vid olyckan. Det var ett otillräckligt underhållssystem för kontroll av utmattningssprickor som orsakade olyckan när kustbevakningsflygplanet förlorade ena vingen och havererade i oktobver 2006, skriver Statens haverikommission i sin utredning. Underhållssystemet för flygplanet, som tagits fram av tillverkaren och som enligt utredningen följts av underhållsleverantören, har inte lyckats fånga upp och föreskriva regler för åtgärder för att förhindra tillväxten av utmattningssprickorna.

– Det var en mycket tragisk olycka där vi förlorade fyra kollegor. Att utredningen nu är klar är bra för oss alla. Vi inriktar oss på se framåt och på flygövervakningsverksamheten med våra tre nya plan, säger Kustbevakningsflygets chef Kjell Larsson.

Statens haverikommission uppmanar i utredningen också bland annat Europeiska byrån för luftfartssäkerhet att vidta åtgärder för att säkerställa att liknande olyckor med andra flygplan av samma typ inte inträffar.

www.kustbevakningen.se

– God havsmiljö är bra för båtlivet på samma sätt som ett miljövänligt båtliv är bra för havsmiljön. Det är ett gemensamt intresse för regeringen och båtlivet att värna havs- och kustmiljön i och runt Sverige. Det sa Miljöminister Andreas Carlgren vid Båttinget 2010 på Stockholmsmässan i Älvsjö, onsdagen 10 mars.

Andreas Carlgren presenterade ett fyrapunktsprogram för båtlivet och miljön i framtiden:

De skadliga båtbottenfärgerna ska fasas ut och alternativa lösningar sökas. Det kan handla om t.ex. båtbottentvättar. Reglerna för båtbottenfärger harmoniseras för närvarande inom EU. Sverige agerar för strängare krav vid användning av biocider i båtbottenfärger inom EU. Ett statligt bidrag om 120 miljoner kronor per år till lokala vattenvårdssatsningar – LOVA innebär bl.a. finansiering av båtbottentvättar.

Toalettavfallet ska inte ut i sjön. Toalettavfallet ska omhändertas, dels från fartyg men också från fritidsbåtar. När det gäller större fartyg sker arbetet genom HELCOM för att i hela Östersjön åstadkomma ett förbud eller krav på rening av utsläppen för kryssningsfartyg och passagerarfärjor. När det gäller fritidsbåtar och utsläpp av toalettavfall är det främst ett sanitärt problem och ett förbud förbereds. Hur detta förbud kommer utformas är för tidigt att saga då remissrundan avslutas på fredag den 12 mars. Regeringen kommer nu att gå igenom alla remisser och återkomma under våren med ett förslag till utformning. Det blir ett förbud men nyttan med detta kommer att vägas mot konsekvenser för den enskilde, som t.ex. kostnader.

Krafttag mot nedskräpning. Det behövs krafttag mot nedskräpning längs kusterna. En del av regeringens satsning på havsmiljön går till åtgärder mot nedskräpning. Naturvårdsverket ger 2,5 miljoner kronor per år i tre år för natur- och miljövård längs stränderna i norra Bohuslän via havsmiljöanslaget. Det finns möjlighet för kommunerna att få stöd för t.ex. strandstädning genom praktikliknade åtgärder som Arbetsförmedlingens program “Lyft”. I branschen tas initiativ som Sveriges första båtskrot på Muskö.

Minskade utsläpp från fritidsbåtar. Utsläppen måste minska från tvåtaktsmotorer, som idag är ett problem med upp till 40 procent högre utsläpp än från fyrtaktsmotorerna, samt mer bränslerester som innehåller olja. Avgaskraven på EU-nivå är gamla och regeringenvi vill se ett nytt förslag. Det är önskvärt med en ökad användning av den mer miljövänliga alkylatbensinen. Arbetet med elmotorer är intressant, bland annat den prototyp som beräknas serietillverkas under 2011.

– Regeringen har på ett helt annat sätt än tidigare lyft fram och vidtagit åtgärder för havsmiljön de senaste fyra åren. Senare i vår ska Sverige redovisa hur åtagandena inom HELCOM när det gäller kväve och forforutsläppen ska uppfyllas. Nu satsas en miljard kronor årligen på bättre havsmiljö. En ny havsmiljömyndighet är under bildande. Östersjön har under det svenska EU-ordförandeskapet utsetts till pilotområde som gör att vi kan gå före med miljöförbättrande åtgärder. Vi har infört förbud mot fosfat i tvättmedel, och nu går vi vidare med maskindiskmedel. På område efter område ser regeringen till att förbättra havets miljö, säger Andreas Carlgren.

Fotnot: Ytterligare åtgärder som alliansregeringen gjort för havsmiljön inkluderar:

– Inrättandet av Havsmiljöinstitutet i Göteborg
– Kosterhavet som den första marina nationalparken
– Utpekande av ytterligare sex marina skyddsområden, vilket innebär en fördubblad areal inom de svenska havsområdena
– Pådrivande för åtgärder i Kaliningrad, som enskilt betyder mest för Östersjöns miljö.
– Satsning på 90 Mkr på en mellanstatlig fond för åtgärder i Östersjön.

Nya Nimbus 27 Nova S HT har världspremiär i samband med Stockholm Boatshow. Båten är en ”hardtop” version av den prisbelönta 27 Nova S. S står för sidewalk, vilket innebär en design där det är enkelt att kliva på båten och vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är generöst. Hardtop versionen vänder sig främst till båtmänniskor som vill förlänga säsongen eller vill åka skyddat och ombonat oavsett årstid.

För soliga dagar kan det stora canvastaket med enkelhet öppnas upp genom att skjutas bakåt. Förutom sidewalk bjuder båten på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan. Det gör det lätt att röra sig ombord och att lasta jollen eller fiskeutrustningen.

Till båtens utmärkande egenskaper hör en mängd innovativa lösningar. Konceptet ”sidewalk” ger för storleksklassen unika utrymmen. Trots att båten mäter endast 27 fot passar den utmärkt för hela familjens önskemål om allt från sport och fiske till bekväma långturer. Goda stuvutrymmen och en planlösning som passar en hel familj är ovanligt i denna storleksklass. I den generösa ruffen finns en stor v-bädd i fören samt en stickkoj akteröver i båtens styrbordssida. Dessutom en stor toalett med duschmöjlighet. Kojerna avdelas med utrymme för klädförvaring. Utöver kojerna i ruffen finns under kapellet i sittbrunnen en bäddbar dinett.

I båtens cockpit återfinns riktigt pentry med spis, handfat och kyl. På babordssidan finns soffor med bord emellan och akterut ett däck med soffa.

Enkel och smidig kapellhantering, sportiga och samtidigt okomplicerade köregenskaper, rejäla avbärarlister och inte minst en mycket genomtänkt produktionsprocess ger nya Nimbus 27 Nova S HT unika egenskaper. Detta ger båtägaren en lätt båt som med mindre miljöpåverkan passar perfekt för de flesta aktiviteter som utövas till sjöss.

År 2009 utnämndes 27 Nova S till ”Miljöbästa Motorbåt ” av Svenska Båtunionens Miljökommitté, tillsammans med Sweboat och Sjöfartsinspektionen med motiveringen:

– Nimbus 27 Nova S utses av Svenska Båtunionen till Miljöbästa motorbåt 2009, klassen för övernattningsbara båtar, för brukarvänliga, miljöanpassade ombordfunktioner i ett lättdrivet skrov som tillverkas med låg miljöpåverkan.

Tekniska fakta
Längd: 8,10 meter
Bredd: 2,75 meter
Vikt: ca 2 700 kg
Batterier: 4x12V-75 Ah
Bränsletank: 240 liter
Vattentank: 100 liter
Kylskåp: 42 liter

Motoralternativ
D3-190/DPH 140 kW (190 hk)
D4-220/DPH 164 kW (220 hk)
D4-260/DPH 191 kW (260 hk)

www.nimbus.se