Nyheter

TBE-virus som kan orsaka en allvarlig hjärninflammation, sprider sig till allt fler håll i landet. Golfare och båtfolk löper särskilt stor risk att drabbas då fästingarna finns i gräset på golfbanor, i skärgården och vid våra stora sjöar. Smittskyddsinstitutet rekommenderar alla som bor, vistas eller reser i risk-områden att vaccinera sig mot TBE.

Smittan ökar tydligt på västkusten och finns nu runt både Vättern och Vänern.

Riskområden
Totalt rapporterades 210 fall av TBE i Sverige under 2009, vilken är en minskning mot rekordåret 2008 då 224 fall rapporterades. Men ingenting tyder på att den lilla nedgången skulle vara en trend mot en mer bestående minskning enligt Smittskyddsinstitutet.

Hjärninflammation orsakad av TBE-virus är en allvarlig sjukdom och antalet personer som infekterats har stadigt ökat under 2000-talet. Sedan 1990 har antalet fall fördubblats.

Ökning på västkusten
Hittills har enbart ett fåtal personer på västkusten drabbats av hjärninflammation orsakad av TBE-virus. Men under 2009 rapporteras en ökning. Under 2009 rapporterades fall av TBE runt både Vättern och Vänern. Under 2009 insjuknade några personer så långt upp som i norra Bohuslän.

Starka TBE-fästen
Smittskyddsinstitutets statistik för 2009 visar att smittan är vanligast längs Upplands- och Sörmlandskusten samt vid Mälarens mellersta och södra delar. Hittills har närmare 50 procent av fallen rapporterats därifrån. I Roslagen som är Sveriges starkaste TBE-fäste, utvidgar sig smittan till nya områden. I Stockholmsområdet kan man dock notera en minskning från rekordåret 2008.

– Det är lite tidigt att säga men det är mycket möjligt att det har med vaccinering att göra. Medvetenheten är stor om riskerna för att smittas av TBE i skärgården och runt Mälaren. Det kan göra att många vaccinerar sig, säger Marika Hjertqvist, epidemiolog vid Smittskyddsinstitutet.

Ökningen av TBE under 2000-talet kan ha flera orsaker, som ökad observans bland läkare och allmänhet och ändrat beteende hos människor, enligt SMI.

TEST — BÖR DU VACCINERA DIG?
r Bor du i ett riskområde?
r Har du en sommarstuga i ett riskområde?
r Planerar du att segla, paddla eller åka båt i ett riskområde?
r Planerar du att spela golf i ett riskområde?
r Planerar du att semestra, till exempel campa eller hyra stuga i ett riskområde i Sverige?
r Ska du besöka vänner som bor i ett riskområde?
r Planerar du att resa till riskområden på Åland eller i Baltikum?
r Planerar du att resa till riskområden i Central- och Östeuropa?

Om du svara JA på en eller flera av dessa frågor bör du överväga att vaccinera dig mot TBE. Ett enda fästingbett räcker om fästingen bär på TBE-viruset.
Fyra tips — så skyddar du dig mot TBE
• Vaccinera dig.
• Inspektera kroppen när du har varit ute i områden där fästingar är vanliga. Vuxna får oftast fästingar på undre delen av kroppen. Eftersom barn är kortare angrips de oftare på överkroppen, huvud, hals, hårbotten och bakom öronen.
• Ljusa kläder gör det lättare att upptäcka en krypande fästing.
• Inspektera husdjur — även hundar och katter får fästingar som kan krypa över till människor.

Kan förebyggas med vaccin
Bästa sättet att förebygga insjuknade är vaccination som ger ett mycket bra skydd, över 90 procent. Eftersom TBE orsakas av virus kan sjukdomen inte botas, antibiotika biter inte på virus. Därför rekommenderar Smittskydds¬institutet att alla som bor eller vistas i kända riskområden vaccinerar sig.

Både barn, (från ett år) och vuxna kan vaccineras.

Fästingburen hjärninflammation — så yttrar sig sjukdomen
TBE är en allvarlig sjukdom och smittar direkt vid bettet. Sjukdomen kan ha två faser. I sin första form ger den influensaliknande symtom som huvudvärk, muskelvärk och feber som kan vara upp till en vecka. Därefter blir de flesta helt återställda och är i fortsättningen immuna mot TBE.

Ungefär var fjärde smittad insjuknar på nytt efter omkring en veckas symtom¬frihet, nu i en allvarligare form som beror på att viruset har spridit sig till hjärna och hjärnhinnor. Symtomen är svår huvudvärk, hög feber, illamående, nackstyvhet och påverkat allmäntillstånd. En del personer får bestående neurologiska skador som problem med tal, minne och koncentra¬tion, nedsatt hörsel och ibland förlamningstillstånd. Ofta krävs långvarig sjukskrivning och rehabilitering. Dödsfall förekommer, men är ovanligt.

TBE-vaccinet Encepur ger 90 procents skydd
Encepur är ett vaccin som ger över 90 procents skydd mot TBE-virus. Vaccinet finns i två varianter; ett barnvaccin för barn från ett år till elva år, och ett vaccin för ungdomar och vuxna.

TBE-vaccin finns på vårdcentraler och på vaccinationsmottagningar. För bästa möjliga skydd krävs tre sprutor. De två första ska helst tas i god tid före kommande fästingsäsong och den tredje nio till tolv månader efter den första. Därefter ska skyddet fyllas på med en ny dos vart tredje år. För att det ska bli lättare att komma ihåg vaccinationen erbjuder många vaccinatörer påminnelse genom sms eller e-post.

Encepur tillverkas av Novartis och säljs i Sverige av SBL Vaccin.

Zunblock lanserar babysimbyxor med ny design som har tagits fram tillsammans med föräldrar och babysiminstruktörer. Eftersom det inte bildas luftfickor i babysimbyxorna lär sig barnen att lita på sin egen flytkraft. Precis så som de flesta babysiminstruktörer vill ha det.

Babysimbyxorna håller tätt och bildar en barriär som håller vattnet rent med hjälp av breda och mjuka resår som sitter smalt runt mage och lår. Materialet är mjukt mot huden och har en solskyddsfaktor på 50+. Tygerna är testade enligt den australiensiska standarden AS/NZ 4399:1996 och garanterar den högsta nivån, excellent sun protection (UPF 50+).

Färgerna är glada, vilket gör att barnen syns tydligt under vattnet.

Storlekar: S 3-6 mån, M 6-12 mån, L 12 – 18 mån
Återförsäljare: Bla Babyproffsen, Babyland och Barnens Hus.

Pris 129 kr.

www.zunblock.se

Framtiden för den utrotningshotade blåfenade tonfisken är nu mycket kritisk. På CITES-konventionens partsmöte i Doha röstade en majoritet av länderna idag ner förslaget att föra upp den blåfenade tonfisken på Cites-listan appendix 1 och genomföra ett internationellt handelsförbud. 72 stycken röstade mot förslaget medan 43 röstade för en listning och 14 avstod att rösta.

Trots ett starkt vetenskapligt stöd och en växande politisk vilja att införa handelsförbud mot blåfenad tonfisk förlorades omröstningen för ett handelsförbud.

– Det är skandal att regeringarna inte ens fick en chans att diskutera förslaget om att lista tonfisken, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Den internationella kommissionen för bevarandet av atlantisk tonfisk (ICCAT), har hittills misslyckats rejält med att skapa en hållbar förvaltning av fisket.

– Då politikerna misslyckats är det nu viktigare än någonsin att konsumenterna slutar köpa blåfenad tonfisk för att visa sitt missnöje med den misslyckade fiskeförvaltningen, säger Inger Näslund, fiskeexpert vid WWF.

WWF kommer aktivt att uppmana restauranger, kockar, handel och konsumenter runt om i världen att sluta sälja, servera, köpa eller äta denna hotade art. Redan idag finns en växande marknad som väljer att saga nej till atlantisk blåfenad tonfisk för att ge detta överfiskade bestånd en chans till återhämtning.

WWF planerar att uppmärksamma frågan i flera länder, inklusive Japan, där 80 procent av den blåfenade medelhavstonfisken hamnar. Om fiskebeståndet kollapsar, betyder det slutet på en 3000-årig fisketradition. Vad det skulle betyda för Atlantens ekosystem är osäkert.

Monaco som lade fram förslaget att föra upp blåfenad tonfisk på CITES-listans Appendix I blev förra året det första landet i världen som slutat handla med blåfenad tonfisk. WWF uppmanar andra länder att följa Monacos beslut. De senaste tio åren har bestånden av blåfenad tonfisk mer än halverats. Huvuddelen av fiskarna hamnar i Japan där de ingår i nationalrätterna sushi och sashimi.

Fakta: Vid årets partsmöte i CITES-konventionen ska länderna ta ställning till 42 olika förslag om skydd av arter. För att ett förslag ska gå igenom krävs att två tredjedelar av länderna röstar för.

Fler utställda båtar, fler besökare och många nya lyckliga båtägare. Så kan Nordens största båtmässa, Allt för sjön som stängde i helgen, sammanfattas. Efter förra årets nedgång seglar branschen nu i en klar medvind igen.

Läget i båtbranschen fick ett rejält lyft under båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Efter ett riktigt besvärligt 2009 är det åter god fart i branschen, vilket mässan var ett tydligt bevis på. Allt för sjön hade fler besökare och från de cirka 500 utställarna rapporterades en tydlig förbättring både vad gäller intresset hos besökarna och faktisk försäljning. Totalt visades omkring 800 båtar, vilket är en klar ökning från förra året.

– Det här är jättekul. Redan i höstas fick vi de första positiva signalerna. Under vintern förstärktes de och flera veckor innan vi öppnade var mässhallarna fyllda, precis som under ”de goda åren”. Nu när vi stängt, kan jag bekräfta att tongångarna i branschen är mycket positiva. Utställarna berättade dagligen glatt att det såldes betydligt fler båtar på mässan än förra året, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Fler besökare
Båtlivet står sig starkt. Omkring 100 000 människor besöker varje år mässan. Totalt kunde man i år räkna in 115 000 besökare under de tio mässdagarna. Under den sista helgen gick Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan parallellt med båtmässan vilket säkerligen ökade intresset för att ta sig ut till Älvsjö i det solgnistrande vintervädret. Båt- och vildmarkslivet har många gemensamma nämnare.

– Trots sol och vackert vinterväder ökade antalet besökare. Jag hörde en jämförelse nyligen som jag tycker är bra, nämligen att det bor 40 000 människor på Lidingö och vi hade nästan tre gånger så många här på mässan under de 10 dagarna! Det ger ett bra perspektiv på hur otroligt många besökare det verkligen handlar om, säger Thomas Sandberg.

Sjösäkerhet är också en fråga om brandsäkerhet. Varje år inträffar ett antal onödiga båtbränder, en del av dem beroende på felaktig gasolanvändning. Genom att följa några enkla råd kan du utnyttja gasolens fördelar och samtidigt känna dig trygg på sjön. – Gasol är ett säkert, miljövänligt och effektivt bränsle bara man vet hur man ska hantera det, säger Anders Rogstedt, affärsområdeschef på AGA Gas.

Det är mycket som måste fungera innan båten kan läggas i sjön. En mycket viktig detalj är båtens gasolutrustning. Läckage i slangar och anslutningar är den vanligaste olycksorsaken med gasol.

Eftersom gasol är tyngre än luft söker sig läckage till det lägsta utrymmet ombord där det finns risk för att en brännbar blandning med luft uppstår. Det absolut viktigaste är därför att gasolflaskan placeras på däck, i ett ventilerat skåp/låda. Botten på detta utrymme skall ventileras direkt ut, t ex genom en separat genomföring i bordläggningen (som mynnar ovan vattenlinjen). Gasolflaskan ska alltid försvaras stående och när den inte används ska gasventilen stängas så att det inte läcker ut någon gas.

Såhär kontrollerar du gassystemet
För att undvika en olycka ska gassystemet kontrolleras noggrant innan det används. Anders Rogstedt på AGA Gas, ger följande råd:

• Kontrollera att alla skarvar i gassystemet är täta med hjälp av såpvatten eller läckagedetektionsspray (aldrig med en brinnande tändsticka!). Börjar såpvattnet bubbla är det ett tecken på läckage.

• Kontrollera gasolslangen. Om du upptäcker sprickor eller andra skador byt ut slangen mot en ny. OBS! Använd alltid slangar som är godkända för gasol och är märkta -30C. Gasolslangar är vanligen orange till färgen.

• Kontrollera också din tryckregulator som säkerställer att du inte får för högt tryck till din gasolutrustning. I regulatorn finns ett gummimembran som åldras med tiden. Enklast är att byta både tryckregulator och gasolslang med jämna mellanrum tex vartannat år beroende på hur sol- och väderutsatt din utrustning är.

• Kontrollera också att ditt gasolsystem har en inbyggd läckagetestare. Läckagetestare finns i flera olika typer där den enklaste är ett U-rör med siktglas som kopplas in manuellt. I siktröret kan du se om det strömmar gasol trots att du stängt av alla förbrukande enheter. Ett billig och enkelt sätt att kontrollera tätheten i ditt gasolsystem.

• De allra minsta gasolflaskorna av campingtyp har ingen flaskventil för enkel avstängning av gasflödet. Använder du denna typ av flaska till din båt bör du se till att du har en avstängningskran omedelbart efter flaskanslutningen. Det finns tex reduceringsventiler med inbyggd avstängningskran att köpa.

Om det uppstår en läcka
Gasol är egentligen luktfri men genom att tillsätta ett illaluktande ämne är det lättare att upptäcka en läcka. Om det läcker gasol:

• Stäng gasventilen för att stoppa gastillförseln

• Larma och varna

• Vädra. Använd inte elektrisk utrustning som kan skapa gnistor

• Leta reda på var det läcker

• Åtgärda läckan

• Kontrollera att det är tätt.

– Ha gärna har en gasvarnare ombord också för ytterligare säkerhet, rekommenderar Anders Rogstedt , och är du osäker på en installation, till exempel av ett gasolkök, låt en fackman se över utrustningen.

Bildtext:
Med AGAs läckspray avslöjar du snabbt och enkelt gasläckage och undviker olycksrisker. Även små läckage syns tydligt tack vare det vita skum som uppstår när du sprutar på läcksprayen. Det är särskilt viktigt att kontrollera olika kopplingsanslutningar, speciellt när utrustningen har stått oanvänd ett tag.

Konsumenternas efterfrågan på digitala anslutningar, integrerad kommunikation och en förbättrad ljudupplevelse i bilen har ökat kraftigt. För att svara på denna efterfrågan utökar Pioneer sitt utbud av underhållning i bilen med två digitala mediaspelare: MVH-8200 och MVH-8200BT. Dessa mångsidiga multimedia enheter förbättrar upplevelsen genom innovativ integrering av USB och SD-kortplatser med musik och video-uppspelning, iPod video, Bluetooth och mycket mer.

“Kompakta, masslagringsenheter som håller stora mängder musik och video har blivit en standard för dagens konsumenter, också i bilen”, säger Tom Van Biervliet, Manager Product Planning Bilstereo, Pioneer Europe. “för att följa denna trend, debuterar Pioneer en ny kategori av inbyggd mottagare konstruerad med digitala media uppspelning från iPods, USB-lagringsenhet och Secure Digital (SD) minneskort som de primära källorna.”

MVH-P8200 och MVH-P8200BT är 1-DINs enheter som kommer med en inbyggd 3-tums skärm som digital uppspelning för Audio och video. Pioneers mycket uppskattade 7-vägs multifunktionsratt gör låtval snabbt och lätt använt, medan en ny meny på skärmen ger full tillgång till alla spellistor, albumbilder, videor och mycket mer på en ansluten iPod eller iPhone.

Båda enheterna erbjuder uppspelning av MP3, WMA och iTunes AAC-musikfiler via USB och SD-minneskort. USA-porten ligger direkt på framsidan av mottagare och SD-minneskortet är placerat diskret bakom delvis löstagbar frontpanel.

Att förbättra ljudupplevelsen, särskilt för komprimerade digitala format, utrustar Pioneer de digitala mediaspelarna med Advanced Sound Retriever (ASR), en patenterad teknik som hjälper till att återställa de musikaliska detaljerna försvinner när komprimerade musikfiler skapas. Införandet av en 8-bands grafisk equalizer ger möjlighet att justera ljudet i systemet för att passa fordonet och lyssnaren, och dedikerade hi-volt (4V) pre-amp utgångar för fram, bak och subwoofer öka på den totala systemuppbyggnad flexibilitet.

För ytterligare anslutningsmöjligheter och bekvämlighet, integrerar step up modellen MVH-P8200BT en Parrot Bluetooth modul. Ihopkopplad med en kompatibel Bluetooth-mobiltelefon kan användare njuta av en säker, handsfree-kommunikation och gör det möjligt för dem att höra konversationen via bilens högtalare medan deras röst sänds via den medföljande mikrofonen

Pris från 4 000 kr.

www.pioneer.se

Mindre och trailerbara båtar blir allt intressantare för de nya människor som kommer till båtlivet. Den engelska designfirman Tony Castro Naval Architects & Yacht Designers har tagit fram ett nytt koncept för denna 7 m sportbåt som är avsedd för båtliv under kortare turer och även för en kombination med mer sportiga båtupplevelser.

Båten har tagits fram efter en genomgång av vad som finns på marknaden inom området mångsidiga och trailerbara båtar. Designfirman ville dessutom skapa en båt och trailer som upplevs som ett “paket” skapat för att passa ihop.

Den stil som Tony Castro har tagit fram är både aggressiv och modern till det yttre. Designerna har valt att använda moderna material, snyggt trä och läder för detaljer i sittbrunnen.

Under däck finns det ganska bra med plats och rum för en V-formad koj, stuvutrymme och en toalett. Soldäck kan utökas genom att de aktre sittplatserna fälls ner och därmed skapar extra utrymme för den som vill njuta ordentligt av solen.

Motoralternativen är drev upp till 500 hk.

Tekniska fakta
Längd: 7 m
Bredd: 2,67 m
Vikt: 1 656 kg
Bränsletank: 200 liter

www.tonycastroyachts.com

Volvo Ocean Race kommer till Kina även i nästa race. Den här gången är det Sanya i den allra sydligaste kinesiska provinsen Hainan som får stå värd för seglarna. Denna Kinas guldkust bygger vidare på den succé som besöket i Qingdao under stoppet i racet 2008-09 blev. Sanya blir mål för den etapp som startar från Abu Dhabi.

De övriga officiella hamnar som ingår i Volvo Ocean Race 2011-12 är Alicante, där själva starten går, Kapstaden, Lissabon, Lorient, Abu Dhabi, och målgången i Galway.

Själva rutten för racet kommer, enligt arrangörerna, att offentliggöras i slutet av mars. Då kommer även detaljerna om delsträckornas längd, poängberäkning med mera att bli offentliga.

www.VolvoOceanRace.com

Nu kommer den österrikiska båttillverkaren Frauscher med ännu en fräckt designad elbåt – 650 Alassio. Båten presenterades vid Austrian Boat Show i Tulln och avtäcktes av Miss Austria, Anna Hammel. Förutom sin eleganta design väcker båten uppmärksamhet för sin miljövänliga framdrift och sina klassiska detaljer.

650 Alassio kompletterar med sin längd på 6,5 m och en motor på 4,3 / 6,0 / 25 och 40 kW utbudet av elbåtar från denna tillverkare. Denna unika båt representerar det som varvet beskriver som “finest hours at sea” med en väl genomtänkt design och sofistikerade detaljer. Vad det innebär i detalj har vi dock inte fått reda på i den ganska magra pressreleasen.

Tekniska fakta Frauscher 650 Alassio:
Längd: 6,50 m
Bredd: 2,17 m
Motor: 4,3 | 6 | 10 | 25 | 40 kW
Vikt: ex 950 kg
Pris: € 36 500 exklusive moms

Ytterligare en nyhet från Frauscher shipyard är ett nytt samarbete med holländska Mastervolt, vars nya batterier med lithium, iron och fosfat installeras i 650 Alassio för första gången..

www.frauscherboats.com

Garmin, världsledaren inom satellitnavigation presenterar nu att den nya versionen 2010 av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision nu finns tillgänglig. Framtagen för att återge samma detaljerade information som ett traditionellt papperssjökort, gör nyadesignade BlueChart 2010 det enkelt att se och identifiera information som djupkurvor, bränningar, sjömärken, fyrar, djupsiffror och mycket mer.

Nya BlueChart 2010 innefattar på både BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision. Båda dessa sjökort ger användaren traditionellt sjökort, tidvattenstationer (där tillgängligt), perspektiv vyer, och fiskekort. Som tillägg, med dessa nydesignade kort, kan användaren dra nytta av ökade dimensioner, standardiserad information likväl som förbättrad övergång mellan zoomskalor och sömlösa övergånga mellan kortgränser. Den nya kartdatan ger också användaren möjlighet att själv definiera vilka djupkurvor som skall visas som grunt vatten i blått. Vill man bara att tremeterskurvans yta skall vara blåmarkerad kan man enkelt ställa in detta.

BlueChart g2 Vision erbjuder utöver detta även satellitbilder och 3-dimentionell presentation både över och under vattenytan. BlueChart g2 Vision erbjuder även Garmins unika funktion Auto Guidance som automatiskt beräknar en säker färdväg till vald destination utifrån av användaren angivet säkert djup, höjd samt hur nära land man vill gå. Utöver detta innehåller även BlueChart g2 Vision mängder av flygfoton tagna över hamnar, marinor mm.

2010 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kommer finnas tillgänglig efter den 1 april. Denna version är den första nya version som släpps efter att Garmin i juni 2009 frivilligt valt att återkalla alla BlueChart g2 och g2 Vision av version 2009 på grund av felaktig djupdata. Garmin erbjuder nu alla kunder som blivit berörda av denna återkallning en fri uppdatering till 2010 års version. För mer information om man som kund är berättigad en fri uppdatering samt hur man skall gå tillväga, besök hemsidan.

www.garmin.se/bluechart2010

Regeringen har idag beslutat att ge Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, samt Länsstyrelsen i Stockholms län, i uppdrag att analysera hur infrastruktur och samhällsviktig verksamhet påverkas med anledning av de kända riskerna en översvämning av Mälaren kan medföra.

– För att kunna ha en god beredskap måste vi ha kunskap om vilka konsekvenserna blir vid en översvämning. Många känsliga och utsatta anläggningar, flera av riksintresse, finns i Stockholmsområdet. Det är till exempel trafikstråk, järnvägar, tunnelbanor, transformatorstationer, och vattenverk, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska analysera och bedöma vilka konsekvenser en översvämning i Mälaren medför för olika samhällssektorer. Länsstyrelsen i Stockholms län ska kartlägga riskerna för översvämningshot på centrala funktioner i systemet med trafik- och försörjningstunnlar under Stockholm samt upprätta ett förslag för åtgärder för höjd säkerhet i dessa system. Det handlar om att tillförsäkra att vatten, el- och värmeförsörjning fungerar och att skydda tele- och datakommunikation.

Det centrala i förslaget till ny plan- och bygglag är att lagstiftningen säkerställer att den som ansöker om bygglov ska få svar senast inom tio veckor, att kontrollen av byggandet skärpas och klimat- och miljöhänsyn tas i planeringsarbetet.

– Den som söker om bygglov kan stå inför sitt livs investering eller sina drömmars projekt och ska veta att kommunen inom 10 veckor ska ge besked. Vi stärker nu den enskildes rätt, säger Miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

– Viktiga förändringar är också att kontrollen av byggandet stärks, miljöhänsynen i planeringsarbetet tydliggörs, tillgången till grönområden för boende säkerställs och tillgängligheten till byggnader förbättras för personer med nedsatt rörelseförmåga, säger Andreas Carlgren

Regeringen beslutade på torsdagen om propositionen En enklare plan- och bygglag . Lagen avses träda ikraft den 2 maj 2011 och ersätter lagstiftning från 1987 och 1994. Propositionen överlämnas till Riksdagen den 23 mars och blir då tillgänglig i sin helhet.

– Utredningar har de senaste fyra åren föreslagit över 250 olika förändringar i PBL. Vi moderniserar och förtydligar nu plan- och bygglagen samtidigt som de grundläggande syftena ligger kvar, d.v.s. det kommunala självstyret och kommunernas ansvar för planeringen, säger Andreas Carlgren.

– Nya PBL är också en del i regeringens regelförenklingsarbete, liksom en fortsättning på de förbättringar som gjorts tidigare. Dit hör rätten att nu bygga friggebodar på upp till 15 kvadratmeter mot tidigare tio, samt att det är enklare att sätta upp solfångare och att s.k. säsongsbyggnader inte behöver ha bygglov varje år, säger Andreas Carlgren.

Viktiga förbättringar i nya PBL:

För den enskilde
– Den som söker bygglov ska få besked av kommunen inom tio veckor.
– Bygglov ska till skillnad mot idag kunna vinna laga kraft, så att den enskilde inte långt i efterhand riskerar drabbas av överklaganden
– Medborgarna ska kunna ställa krav på att kommunen i förväg ska kunna redogöra för vilka villkor som kan gälla i ett bygglov
– Den enskilde ska kunna ställa krav på besked inom fyra månader om kommunen avser att ta fram en detaljplan för ett område
– Frågor om avfallshantering (t.ex. sopsortering) och elektronisk kommunikation (t.ex. bredband) ska finnas med vid planläggning och annan prövning

För ökad tillgänglighet
– En bedömning av byggnadens tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska göras redan vid bygglovsprövningen
– Detta säkerställer att det blir rätt redan från början

Gällande grönområden
– Kravet förtydligas på att behov av grönområden nära bostadsområden alltid ska beaktas
– När planer tas fram ska det göras med hänsyn att det i närheten av bostäder bl.a. ska finnas torg, parker och andra grönområden
– Det ska även finnas lämpliga friytor och platser för lek, motion och annan utevistelse
– Bestämmelsen om att grönområde går före t.ex. parkering om det inte finns utrymme för båda stärks

För klimat- och miljöarbetet
– Miljö- och klimataspekter ska beaktas i kommunernas planeringsarbetet. Det gäller både minskad klimatpåverkan och klimatanpassning
– Kommunerna ska i planeringen ta hänsyn till miljökvalitetsmålen, regionala klimat- och energistrategier, länsplaner för transportinfrastruktur samt de transportpolitiska målen
– Även i ärenden om bygglov ska klimatförhållanden beaktas
– Om byggnader har en betydande miljöpåverkan räcker inte bygglov utan det krävs detaljplan
– Kommunerna kan som förutsättning för bygglov ställa krav på åtgärder som motverkar översvämning och erosion, liksom markförorening och olyckor

För kontroll
– Reglerna om byggkontroll stärks genom att det tydliggörs vad kontrollplanen ska innehålla och vilka uppgifter och vilken kompetens kontrollansvarig ska ha
– Kontrollansvarig ersätter dagens kvalitetsansvarig vilket stämmer bättre överens med uppgiften den personen ska ha

För kommunerna m.fl.
– Planprocessen förenklas
– Kravet på program före plan slopas då det ofta bara försenar processen att ta fram detaljplan
– Utställning av detaljplan förenklas och kallas granskning
– Underrättelse till fastighetsägare blir obligatorisk när ansökan om bygglov eller förhandsbesked görs av annan än fastighetsägaren
– Länsstyrelserna ska på eget initiativ redovisa ett samlat underlag om statliga intressen en gång under mandatperioden. Detta blir ett stöd för kommunerna när de ska se över hur aktuella översiktsplanerna är
– Dagens system med tre sanktionsavgifter förenklas samtidigt som avgifterna görs enhetliga och lika för hela landet.

Ola Skinnarmo kan numer titulera sig Decenniets Äventyrare. Under lördagen utsågs Ola, samt äventyrskollegan Vera Simonson, till årets manliga respektive kvinnliga äventyrare 2009. Några minuter senare fick Ola ta plats på scen igen för att motta den prestigefyllda utnämningen Decenniets äventyrare 2000-2009.

Juryns motivering löd:
“För att ha tänjt på gränser, utmanat de hårdaste klimaten, genomfört de svåraste expeditionerna och tagit äventyrandet in i detta århundrade. Ola Skinnarmo bevisar gång på gång hur framgångsrika expeditioner ska genomföras på ett säkert och miljövänligt sätt. Med flera häpnadsväckande och utmanande äventyr i sin ryggsäck går Ola i spetsen för Sverige som en framstående nation av djärva äventyrare. Det är med stolthet vi utser Ola Skinnarmo till Decenniets Äventyrare.”

www.vildmarksmassan.se

Foto: Fredrik Blomqvist.

I år är det 200 år sedan det första spadtaget togs på Göta kanal, vattenleden som går tvärs genom hela Sverige. Jubileet kommer att firas med en särskild festdag den 24 maj i Motala, där den första spaden sattes i jorden.

– Det här är ett bra tillfälle att visa att Göta kanal inte bara är ett populärt semesterområde utan också ett helt unikt byggnadsverk. Det tog hela 22 år att bygga färdigt kanalen som blev första steget i moderniseringen av Sveriges infrastruktur, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.

Göta kanal är i dag en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktion med över tre miljoner besökare varje år. Båtfolket har länge haft Göta kanal som en favorit, och nu blomstrar turismen också i upplevelseområdet runt kanalen. Kanalen byggdes som en vattenväg genom Sverige mellan år 1810 och 1832. I år firar ett stolt Göta kanalbolag 200 år sedan första spadtaget togs.

– Göta kanal låg i frontlinjen för landets tekniska utveckling och är fortfarande ett av Sveriges största byggnadsprojekt som någonsin genomförts. Totalt deltog 58 000 svenska soldater i arbetet under Baltzar von Platens ledning, så det är många av oss som faktiskt har en anfader som stått med spaden i hand till ett av världens mest fantastiska byggen, säger Anna Meyer.

Jubileet uppmärksammas med historiska guidningar under sommaren i bland annat Söderköping och Motala. Längs kanalen hittar den historieintresserade också äventyrsguidningar i Karlsborgs Fästning, evenemang i Forsviks Bruk som firar 600 år och för de yngre besökarna finns även en skattjakt i Baltzar von Platens fotspår.

Cykelpaket eller kanalkryssningar
Men Göta kanal är också ett modernt turistområde med mängder av aktiviteter och driftiga entreprenörer som driver caféer, boendeanläggningar och ordnar aktiviteter. Att cykla i kanalmiljö mellan matupplevelser och slussar är en upplevelse utöver det vanliga. Här finns flera nyheter längs med kanalen som passar både yogaintresserade, upplevelsesugna och barnfamiljer.

Det klassiska sättet att uppleva Göta kanal är att åka på kanalkryssning med båtar från förra sekelskiftet med turer på flera dagar.

– I år finns ett nytt utbud av kortare kryssningar med övernattning, som ett komplement till de klassiska längre kryssningspaketen, säger Anna Meyer. Ett exempel är ett kryssningspaket med M/S Ceres med 3 rätters supé ombord och herrgårdsboende i Sätra Bruks Herrgård inklusive frukost för endast 1250 kronor.

Ett urval av höjdpunkter längs Göta kanal under sommaren 2010:
– Slusskurser för fritidsbåtar. Göta kanal arrangerar kurser i slussning den 5 och 8 maj i Bergs slussar, 22 maj i Sjötorp.
– Kryssningspaket med hotellboende, M/S Ceres. Tvådagars kryssning på Göta kanal med 3-rätters supé, lunch, övernattning på Norrqvarn Hotell, 1990:-/person. www.vikenrederi.se
– Cykel- och båtpaket, upplev hela västgötadelen av Göta kanal under 4 dagar med cykel och M/S Sandön, helpension, 4.200:-/person. www.upplevelsepaket.se
– Cykel- och yoga weekend i Sjötorp för både nybörjare och erfarna den 9-11 juli, 1.390:-/person. www.cykelsemester.se
– Visioner vid vatten. Nytt kanalkonstverk i Karlsborgs kommun med invigning i början av juli.
– Matevenemang längs kanalen i Västergötland. I juli arrangeras allt från kockdueller till grillfester med kända matprofiler.
– Hjulångaren Eric Nordevall II gör sin jungfrufärd på Göta kanal. Med avresa från Forsvik i början av augusti väntas hon angöra Stockholm, efter flera stopp med evenemang på vägen, redo för dop den 25 augusti på Riddarfjärden. www.nordevall.com
– Sveriges längsta Kräftskiva. I år sätts kräftfisket i fokus med evenemang och kräftfiskearrangemang längs hela kanalen, bland annat Kräftivalen i Motala hamn den 14 augusti.
– Skörde- och kulturfest längs Göta kanal, mellan Sjötorp och Karlsborg den18-19 september, i Hajstorp den 17-19 september.

www.gotakanal.se

Foto: Göta Kanal.

Segelbåten Aspect 40 blev den första vinnaren i Allt för sjöns nya tävling Årets Nyhet 2010. Aspect 40 vann före Arlanda Cable Park, en ”liftbana” för vattenskidåkning och trea kom Latrina, en miljövänlig latrintömningsstation för fritidsbåtar.

Det blev en segelbåt som tog hem det första och därmed historiska priset i den nya tävlingen Årets nyhet 2010. Totalt anmäldes 30 produkter till tävlingen. Av dessa nominerades 18 bidrag av en jury med specialistkompetens inom områdena miljö, innovation och design. De nominerade ställdes ut på mässan Allt för sjön där allmänheten kunde se och rösta på bidragen. I montern hjälpte elever från Marina Läroverket i Danderyd besökarna tillrätta och besvarade de intresserades frågor.

Totalt röstade 2518 personer på de 18 bidragen. Vinnaren fick 398 röster. Juryns motivering av Aspect 40 vid nomineringen löd: ”En båt med innovativa lösningar som inbjuder till att segla och låta motorn vila! Gynnar både miljön och upplevelsen”.

Tvåan Arlanda Cable Park fick 367 röster och trean Latrina fick 306 röster

Aspect 40 är en svensktillverkad 40 fots familjeracer byggd i exklusiva material och flera unika lösningar. Ett par finesser är det nedfällbara gennakerpeket som också fungerar som landgång och gör det lätt att kliva iland. Ett annat är akterspegeln i kolfiber som enkelt kan göras om till ett matbord.

– Vi är hedrade över utnämningen till Årets Nyhet på Allt för sjön, säger Ragnhild Tannergård, Aspect Yachts AB. Vi hade nästan 2800 registrerade besökare i vår monter och det känns extra roligt att så många uppmärksammat vår svensk-producerade familjeracer. Vi har investerat mycket i innovativa lösningar, miljövänlig produktion och stabilitet i konstruktion, vilket verkar tilltala mässans besökare. Nu ser vi fram emot att isen skall smälta, så att vi kan njuta av att båten är snabb, smäcker och läcker!

– Nyhetsmontern lockade väldigt många nyfikna besökare och vi kunde se ett starkt intresse för de nya miljöprodukterna som var med i tävlingen. Detta skapar en ökad kunskap och kännedom kring dessa produkter vilket gynnar både användare, producenter och framför allt vår marina miljö vilket också är syftet med vår tävling, säger Marit Söderström Nord, ansvarig för Årets Nyhet på för Allt för sjön.

Reglerna för tävlingen är enkla. Produkten ska ha en tydligt uttalad nyhetshöjd inom minst ett av de tre områdena miljö, innovation och design och produkter som kan delta kan vara en båt, ett tillbehör, kläder eller annat som kan knytas till det marina friluftslivet.

– Syftet med tävlingen är att lyfta fram nya marina produkter för allmänheten samt inspirera till en stark utveckling av innovativa, designade och miljöanpassade produkter för marint bruk, säger Marit Söderström Nord.

www.alltforsjon.se

Scania ökar produktionen och gör undantag från det avtal som träffats om fyradagarsvecka under första halvåret 2010 för de verkstadsanställda i Sverige. Enligt avtalet återgår tjänstemännen till femdagarsvecka i april.

– Behovet att öka produktionen beror främst på att efterfrågan är fortsatt mycket hög i Brasilien, men en viss återhämtning sker också i Europa. Genom ett effektivt utnyttjande av vår globala produktionsstruktur ökar vi takten i Europa för att kunna försörja den sydamerikanska produktionen med komponenter, säger Anders Nielsen, Executive Vice President, Production and Logistics.

Återgången till femdagarsvecka inom produktionen gäller i första hand i april. Eftersom det främst är ökning av takten i tillverkningen av komponenter för Sydamerika som kräver femdagarsvecka, så kommer vissa verkstäder inom Europaproduktionen att fortsätta med lediga fredagar under andra kvartalet. Så är till exempel fallet med slutmonteringen av lastbilar i Södertälje och hyttmonteringen i Oskarshamn, som sysselsätter närmare 2 000 av Scanias verkstadsanställda i Sverige.

– Jag utesluter dock inte att ytterligare taktökningar kan leda till en återgång till femdagarsvecka även vid dessa enheter om den positiva utvecklingen av efterfrågan fortsätter. Det ska dock noteras att nivån på efterfrågan är avsevärt lägre än rekordåren 2007 och 2008, säger Anders Nielsen.

Scania har tillämpat fyradagarsvecka sedan i juni 2009 för samtliga anställda i Sverige. Olika former av korttidsvecka har också gällt för drygt 2 000 medarbetare i bland annat Nederländerna, Frankrike och Tyskland.

Sedan slutet av 2008 har antalet anställda inom Scanias produktion minskat med cirka 3 000 personer, varav 2 000 visstidsanställda som inte fått sina kontrakt förlängda. Resterande del av minskningen beror på stopp för ersättningsrekrytering till följd av pensionsavgångar etc.

Införandet av fyradagarsvecka har varit en viktig del i Scanias strategi att behålla kompetensen i företaget och undvika stora varsel trots mycket kraftigt minskad efterfrågan. Det nuvarande avtalet träffades i december 2009. Enligt detta gällde fyradagarsveckan under det första kvartalet 2010 för tjänstemän och under första halvåret för verkstadsanställda.

Classic är en handsydd äkta Penny loafer mockasin i premiumskinn från Sebago. Skon har uppbyggd hålfot och stålgelänk i skaft, den har vattenavstötande lädersula och gummiklack. Denna säsong finns Classic i hela 9 olika färger. Förutom traditionella Brown, Cordo och Black finns nu även vårfärgerna Niagara Blue, Red, White samt mockavarianterna Deep Sea, Light Brown och sand. Finns i storlekarna 7 – 12 och kostar ca 1995:- www.trendmark.se

Den norska motorbåtstillverkaren Viksund, som gick i konkurs för en tid sedan, är tillbaka. Deras senaste båt heter Viksund och har en del intressanta nyheter. Bland annat är detta den första båten i Europa som har försetts med ZF:s nya styrsystem med joystick. Efter en lång debatt i Norge har många båttillverkare där helt gått ifrån teak. Viksund 360 har i stället ett amerikanskt träslag i inredningen.

Tillsammans har Viksund och ZF/KGK Norge jobbat intensivt med att få det nya styrsystemet att fungera och det presenterades för första gången på en båtmässa i Bergen tidigare i vinter. Systemet kan även eftermonteras på många nyare båtar. Det kan också levereras till flera vanliga motortyper, från bland andra Cummins, Yanmar och Volvo Penta.

En av Viksunds modeller, 360 St Cruz, visades upp på årets Oslomässa med det nya systemet, som kallas JMS (Joystick Manouvering System). I detta fallet tillsammans med en installation av en stor dieselmotor, Cummins QSB 5,8 425 hk.

Förutom joysticken har Viksund 360 St Cruz försetts med flera andra nyheter, Båten har bland annat en vändbar U-soffa och extra gott om stuvutrymme.

Tekniska fakta
Längd: 11,10 m
Bredd: 3,50 m
Djup: 1,00 m
Vikt: 6 500 kg
Bränsletank: 660 liter
Vattentank: 300 liter
Motor: 400–600 hk
Fart: 20–35 knop

www.viksund.no

Sportfiskarna har lördagen 13 mars 2010 hållit förbundskongress i Stockholm. De samlade delegaterna har enats om ett antal uppmaningar till makthavare och myndigheter för att uppnå friska vattenmiljöer samt ett ekologiskt och ekonomiskt hållbart fiske.

Sportfiskarna ställer följande krav på Regering och Riksdag:

• Stoppa allt fiske på arter och bestånd utom biologiskt säkra gränser. Fiske ska enbart ske på ett ekologiskt hållbart sätt och fiskeriförvaltningen ske baserat på vetenskapliga grunder.

• Begränsa rätten till omfattande fiske med mängdfångande redskap, såsom nät. Detta är av avgörande betydelse för att säkerställa bestånden av viktiga arter som lax, havsöring och inte minst gädda, vars kritiska beståndssituation nyligen fått stor uppmärksamhet.

• Fortsätt kalkning av sjöar och vattendrag i minst samma omfattning och med minsta samma anslagsnivåer som idag. Försurningen får inte tillåtas öka och för många hittills försummade vatten krävs ny kalkning.

• Säkra fiskevårdens finansiering med minst 100 Mkr per år, antingen ur statkassan eller genom att ta emot erbjudandet från den samlande fiskarkåren, sportfiskare såväl som yrkesfiskare, att erlägga en allmän fiskevårdsavgift på motsvarande nivå. Genomför ett Friluftslyft, motsvarande Idrottslyftet, på ytterligare 100 Mkr per år för att säkerställa svenska folkets tillgång till natur och friluftsliv.

• Avskaffa omedelbart elcertifikat för småskalig vattenkraft. Det är oförsvarligt att tvinga elkonsumenterna att erlägga 700 Mkr per år, i huvudsak till de tre dominerande kraftproducenterna som subvention syftande till att ödelägga kvarvarande strömmande vatten och därigenom bryta med av riksdagen i enighet fastställda miljömål.

En privat europeisk segelklubb, British Kiel Yacht Club, äger en flotta bestående av Hallberg- Rassy 342. Klubben har beslutat att förnya flottan. Ytterligare en gång har klubben undersökt marknaden för 31 till 35 fots segelbåtar. Resultatet blev åter en order på Hallberg-Rassy 342. De nya båtarna skall levereras 2011. Den tidigare flottan är nu till salu.

Klubben har gjort en detaljerad studie av konkurrerande båtar. Man har provseglat, studerat byggmetoder, möjligt andrahandsvärde, reservdelsförsörjning, prisvärdehet med mera. Analyserna har pågått under mer än ett års tid.

BKYC, British Kiel Yacht Club, är belägen i Kiel i norra Tyskland. Engelska militären hyr båtarna för utbildning i segling. Normalt seglas båtarna av soldater i engelska armén men även soldater från flyget, flottan samt privatpersoner med anknytning till engelska försvarsmakten. Mellan fem och sju personer finns ombord på varje båt. En charterperiod är cirka fem dygn.

Båtarna seglas normalt i danska farvatten. Den seglade distansen är cirka 150 Nm per chartertillfälle. Båtarna seglas intensivt från början av mars till slutet av november. Varje båt seglas årligen cirka 7 000 Nm. Detta motsvarar ungefär så mycket som en normal familjebåt används i sju år.

BKYC har ett eget varv där de utför professionellt underhåll och vinteruppläggningav sina båtar. Klubben förnyar sin flotta efter tre eller fyra år. Detta är den fjärde gången ordern går till Hallberg-Rassy. Inget annat varv har fått så många beställningar från BKYC. Tidigare har BKYC haft en flotta om tolv stycken Hallberg-Rassy 29, ytterligare en bestående av tolv Hallberg-Rassy 31 och senast en flotta bestående av tio Hallberg-Rassy 342.

De nya båtarna skall levereras 2011. Den tidigare flottan är nu till salu. Varje båt är kostar 120 000 Euro exklusive moms. Båtarna kommer att levereras hösten 2010 men kan beställas redan nu.

Ytterligare information om båtarna, som är till salu, går att få på www.bkyc.de/html/boat_sales.html

www.hallberg-rassy.com