Nyheter

Som utlovat presenterar tävlingsledningen de aktuella hamnarna för Volvo Ocean Race i högt tempo. Den senaste nyheten är att Miami i Florida komemr tillbaka som värdhamn. Miami ska stå som värd innan den delsträcka som seglas till Lissabon under Volvo Ocean Race 2011-12. Florida har en lång tradition tillsammans med racet och det blir femte gången som denna “sunny state” välkomnar Volvo Ocean Race .

Miami har konkurrerat med ett stort antal kända hamnar om att få stå som värd för delsträckan. Inte minst flera Nordamerikanska hamnar var villiga att arrangera stoppet.

Båtarna kommer till Miami efter en relativt kort segling från brasilianska Itajai.

– Volvo Ocean Race är världens i särsklass främsta jorden-runt-segling. Det är en stor ära för Miami att bli utvald som värd för ett stopover, säger Marc Sarnoff i Miamis organisationskommitté.

Även VD:n för Volvo Ocean Race, Knut Frostad, är nöjd:

– Vi är väldigt säkra på att Miami kommer att ge oss en första klassens seglingsupplevelse under våren 2012 och att Floridas befolkning kommer att välkomna oss på ett varmt sätt.

Race village kommer att ligga i Bicentennial Park på Biscayne Bay nära centrum i Miami.

www.VolvoOceanRace.com

Bildtext:
Fr. v. Geno Effler, Vice President of Public Affairs Volvo Cars North America, Volvo Ocena Race Commercial Director Greg Miall, District 3 Commissioner Frank Carollo, City of Miami Mayor Thomas Regalado, District 2 Commissioner Marc Sarnoff.

Det var en enig jury som röstade fram Årets Sill 2010. Skådespelaren Peter Harryson, matprofilen Alexandra Zazzi, årets kock Gustav Trägårdh och Sjöräddningssällskapets VD Rolf Westerström var rörande överens om att ”Senap och maltwhisky” skulle utses till vinnare i hård konkurrens med tre andra sillinläggningar.

Juryns motivering: ”En angenäm sill med whiskyns rökighet och havets sälta där nyanserna tydligt kommer till sin rätt.”

– Det var betydligt svårare att välja ut årets vinnarsill i år eftersom alla fyra sillsorterna höll en jämn och hög kvalitet. Samtidigt var ju juryn helt enig i sitt val av Årets Sill 2010 vilket ökar möjligheterna för att sillinläggningen ska falla svenska folket i smaken och sätta Klädesholmen på kartan som Sveriges sillcentrum, säger juryns ordförande Peter Harrysson.

Alexandra Zazzi var också nöjd med valet av ”Senap och maltwhisky” som Årets Sill 2010.

– Jag tycker det är roligt att man kan ta en folklig och välkänd sill som senapssillen och förbättra den på ett nytt och spännande sätt genom att tillföra maltwhiskyns rökighet till smaken.

De fyra sillinläggningarna, som juryn fick provsmaka, har tagits fram av köksmästarna på restaurang Salt & Sill. Två sorter var krämiga och två inläggningar klara. Den vinnande sillen ska nu produceras av Klädesholmen Seafood. Årets Sill 2010 börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni – samtidigt som ”Sillens Dag” firas på Klädesholmen. En krona per burk går till Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss.

– Varenda krona är viktig för Sjöräddningssällskapet och vi är mycket tacksamma för pengarna från Årets Sill. Vi får ju inga bidrag från staten utan är helt beroende av gåvor för att kunna fortsätta rädda liv till sjöss. Bidraget från försäljningen av Årets Sill 2010 kan vi använda till livsviktig utrustning för våra frivilliga sjöräddare, säger Rolf Westerström, vd Svenska Sjöräddningssällskapet.

www.kladesholmenseafood.se
www.saltosill.se

Allt började med en lite olustig känsla av att båtprylar egentligen är alldeles för dyra. Resultatet blev en ny varuhuskedja. I slutet av mars öppnar Wänlunds Fritidsvaruhus i Järfälla.

Tanken att man ibland får betala för mycket för en viss vara drabbar de flesta då och då. Men eftersom Mikael Kuylenstierna, Mats Wänlund och bröderna Niclas och Eric Bengtson jobbat så mycket med handel och butiksetableringar, slutade det inte med bara en tanke.

– Vi började spåna om att det var så dyrt med båtgrejer och att man borde göra något åt saken, minns Niclas Bengtson, en av delägarna. I början var det kanske inte så där jätteseriöst, men ju mer vi pratade desto mer insåg vi vilken bra idé det var. Och nu står vi här med ett helt varuhus på halsen, säger Niclas och skrattar.

– Genom att starta Wänlunds vill vi visa att det går att köpa båtprylar till riktigt låga priser utan att för den skull behöva tumma på kvalitén.

Expansiva planer
Den 25 mars slår vännerna upp portarna upp till Wänlunds Fritidsvaruhus i Stäket, Järfälla. Hela 1 400 m2 är då fyllda med över 10 000 båt- och fritidsartiklar. Men även om varuhuset blir Sveriges största i sitt slag, har ägarkvartetten ännu större planer.

– De första varuhusen öppnar vi i Stockholmstrakten. Förhoppningsvis går det så bra att vi öppna ett par varuhus i Göteborg om ett par år. Får man sen drömma vidare vore det förstås fantastiskt om Wänlunds Fritidsvaruhus fanns över hela Sverige någon gång i framtiden.

Kvalitetsprodukter till lågpris
Låga priser och samtidigt bra kvalitet brukar vara en ekvation som kan vara svår att lösa. Men Niclas menar att det inte alls är någon omöjlighet.

– Vi lägger krutet på storsäljarna, köper in stora partier och direktimporterar många varor utan mellanhänder. Det gör att vi kan sälja kvalitetsprylar utan att de kommer att kosta skjortan. Ibland blir priserna så låga att vi tror kunderna kommer att höja rejält på ögonbrynen.

Namn med anor
Namnet Wänlunds klingar bekant för många i den något äldre generationen. För några decennier sedan var den framlidne Olle Wänlund en stor profil i cykel- och båtkretsar. Olle var också delägaren Mats Wänlunds farfars bror. Snart kommer alltså även en yngre generation att koppla ihop namnet Wänlund med båtar och en aktiv fritid.

En komplett kvartett
Mats Wänlund har tidigare jobbat som varuhuschef på K-Rauta och Jula. Mikael har varit chef på Hemköp, Jula och K-Rauta. Eric har jobbat som både inköpare och projektledare. Niclas driver det snabbväxande städbolaget Rengörare Näslund. Tillsammans menar de att de har det koll på det viktigaste som krävs för att de skall kunna lyckas.

– Självklart är det en styrka att vi kompletterar varandra så bra, menar Niclas. Att tillsammans med sina bästa vänner sjösätta ett projekt som det här är något av det roligaste man kan göra. Jag kan knappt bärga mig tills den 25:e då vi får möta våra kunder för första gången.

Bildtext: Varuhuset öppnar den 25 mars i Stäket, Järfälla. Eric Bengtson, Niclas Bengtson, Mikael Kuylenstierna och Mats Wänlund är kvartetten bakom satsningen.

www.wanlunds.se

Kommentarer

John Ondahl 16:50:05 2010-05-05

Ett fantastiskt varuhus. Jättebra grejor till otroligt låga priser. Hit skall jag gå många gånger och jag skall tipsa alla mina bekanta att göra ett besök! Sådana här affärer behövs verkligen. Lycka Till!

RIX FM i samarbete med WWF bjuder på Earth Hour Show i Kungsträdgården i Stockholm lördagen den 27 Mars från klockan 20.00. På scen kan man se bland annat Andreas Johnson, Darin, Laleh, Velvet, och Broken Door.

– Vi visar vårt stöd för miljön och hoppas att folk kommer till Kungsträdgården för att göra det tillsammans med oss. Förra året kom det fem tusen personer, i år hoppas vi på fler, säger Anna Berggren.

Konserten kommer att pågå i cirka 90 minuter och under den nedsläckta timmen kommer bara hållbar el att användas för att driva belysning. Bland annat kommer stationära cyklar att driva elen till den ljusrigg som sitter i scentaket.

– MTG Radio har varit drivande i miljöfrågor i flera år, inte minst genom att vi som första mediebolag i landet ISO-certifierat oss. I år är andra året i rad vi anordnar en konsert under samma kväll som stora delar av världen släcker i en timme för att visa sitt fästa makthavarnas uppmärksamhet på miljön, säger Anna Berggren, VD MTG Radio.

Earth Hour är en internationell kampanj som ber hushåll och företag att under en timme släcka sina lampor och stänga av sina icke-nödvändiga elektriska apparater för att uppmärksamma frågan om att minska energiutnyttjandet för att minska utsläppet av växthusgaser. Kampanjen sker årligen under den sista lördagen i mars. I år släcks lampor världen över den 27 mars mellan 20.30 och 21.30.

Efter vinteruppehållet gör Johnie Berntsson med besättning en stark start på säsongen och vinner alla sina matcher första dagen. Årets upplaga av Congressional Cup bjuder på tufft motstånd. Bl.a. Gavin Brady och Francesco Bruni som kom direkt från Lous Vuitton pacific series. Följ tävlingarna på: www.lbyc.org

Vetus har kompletterat sin serie med marina dieselmotorer. Det senaste tillskottet heter Vetus Deutz DT4.70. Det är en turboöverladdad maskin på 2,29 liter baserad på Deutz 4-cylindriga industrimotor. I det här utförandet får den en effekt på 49 kW (67 hk) vid 2800 rpm.

Ytterligare en ny modell (DTA4.85) kommer att introduceras i år. Den får förutom turbo även intercooler och effekten 62 kW (85 hk) vid 3000 rpm.

www.vetus.se

Den sybrasilianska staden Itajaí blir en av värdhamnarna för Volvo Ocean Race 2010-11. Hamnen blir det sydamerikanska stopp som racet behöver för att få bästa möjliga seglingsrutt. Det är första gången som Itajaí , som ligger i delstaten Santa Catarina, är engagerad i Volvo Ocean Race. Tävlingen har dock totalt besökt Brasilien sex gånger tidigare

– Det är en ära för vår stad att få ta emot ett så fantastiskt seglingsevent i våra vatten. Vi är glada att ta emot seglarna i Volvo Ocean Race, som är den viktigaste havskappseglingen i världen, säger stadens borgmästare, Jandir Bellini.

Besättningarna i Volvo Ocean Race komemr att ha upplevt åtskilliga strapatser i Södra Ishavet innan de kommer till Itajaí. Detta stopp passar väl in i rutten för att seglarna ska kunna vila upp inför de följande delsträckorna.

– Itajaí är som en marin Edens lustgård och det är en av anledningarna till att den här platsen får vara med som värdhamn, säger Luiz Henrique da Silveira, guvernär för delstaten.

Santa Catarina är en delstat som har fått flera utmärkelser som fin turistdestination. De styrande ser fram emot att arrangera Volvo Ocean Race för att därmed kunna bevisa att de kan hantera riktigt stora tillställningar.

www.VolvoOceanRace.com

Efter en Atlantsegling och ett år på egen köl i Medelhavet fick Thomas Veber idén att starta en webbshop som underlättar för alla som ska utrusta båten för lite längre turer. Sortimentet bestäms till stor del av egna erfarenheter och tips från andra långseglare. Här finns de mest uppskattade pilotböckerna och kanalkorten, bra stormfockar till vettiga priser, godkända livflottar och robusta säkerhetsselar både för stora skeppare och mycket små matroser. Info www.oceandream.se

– Förra årets myggplåga vid Nedre Dalälven var inte acceptabel. Därför välkomnar jag nu att vi med Kemikalieinspektionens beslut kan förbereda för att snabbt agera så det inte blir en ny förstörd sommar för boende i området.

Det säger miljöminister Andreas Carlgren efter Kemikalieinspektionens beslut om myggbekämpningen i Nedre Dalälven.

Kemikalieinspektionen har fattat beslut om att det medel som används för myggbekämpningen, VectoBac G, ska godkännas. Myndigheten kommer nu även komma in med en ny begäran om regeringens tillåtelse för att ge tillstånd till myggbekämpning i Natura 2000-områdena.

– Jag och regeringen har för avsikt att agera snabbt för att förra årets problem inte ska upprepas, säger Andreas Carlgren.

Bakgrund:
Kemikalieinspektionen godkände fredag 19 mars en ansökan om produktgodkännande för VectoBac G och VectoBac GR. I godkännandet ställs krav på användningen av bekämpningsmedlet. Bland annat:
– är det endast godkänt för yrkesmässiga användare;
– krav ställs på kunskap om hantering;
– användaren ska kunna styrka behovet av bekämpning av stickmygg;
– innan användning ska berörd kommun och allmänheten underrättas.

Med den svenske uppfinnaren Torbjörn Stehagers solglasögon kan du bli en säkrare trafikant och båtförare. Hans patenterade lins förhindrar reflexer och ökar kontrasten så att vägbana och omgivning framträder tydligare – även i skymning, regn, snö och dimma. Nu inleder han en internationell lansering av sina unika solglasögon.

Har du problem med reflexer från bilens instrumentbräda, från vägbanan eller från mötande båtar och fordon? Svårt att uppfatta vägskyltar och vita linjer? Är dina ögon känsliga för motljus och bländning vintertid?

Stockholmsuppfinnaren och elektrikern Torbjörn Stehager har efter tio års utvecklingsarbete tagit fram glasögonen som tar bort reflexer och ökar kontrasten så att vägbana och omgivning framträder tydligare och mer distinkt.

Genom den kontrasthöjande och samtidigt polariserade effekten förbättras ögats förmåga att registrera och fokusera. Vägbanan, skyltar, kantlinjer och övrig trafik uppfattas tidigare. Även i skymning, regn, snö och dimma gör kontrasthöjningen att ögats uppfattningsförmåga märkbart effektiviseras.

Solglasögonen gör att alla färger, utom grönt från levande växter och det gula dagsljuset, uppfattas korrekt av ögat och återges med naturlig exakthet, som om solglasögonen inte användes.

Allt beror på ögats färgdominans av grönt . Med glasögonen undertrycks ögats dominans av grönt på sommaren och ljusgult sken från snö vintertid.

Kraftiga reflexer dämpas från snö och vid olika båtsporter samtidigt som kontrasthöjningen gör det enklare att upptäcka hinder. Även vid jakt och fiske ökar djupseendet och kontrasten markant vilket gör det möjligt att tidigt upptäcka och tyda informationen i naturen.

Ytterligare en effekt är att många äldre med ”gula fläcken” upplever en förbättring av seendet.

www.roxor.se

Enligt en ny rapport från Världsnaturfonden WWF kommer 350 biljoner dollar – vilket är 7 gånger mer än världens globala BNP – att investeras i urban infrastruktur de närmaste 30 åren. Om de stora investeringarna i urban infrastruktur görs i klimatsmarta transportsystem och energieffektiva byggnader kommer vi att kunna lösa en stor del av klimatutmaningen.

– En stark hemmamarknad är viktig för att skapa konkurrenskraftiga lösningar. Vi har allt att vinna på att låta våra svenska städer gå före i utvecklingen av fossilfria system för boende och transporter, Många företag ligger i framkant när det gäller klimatinnovationer och systemtänkande men det saknas riskkapital. Med rätt stöd från staten kan det här bli den största exportframgången i gröna investeringar i modern svensk historia, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson.

Hur städerna utvecklas spelar en avgörande roll för om vi i framtiden ska få ett hållbart liv på vår planet. Enligt WWFs rapport ”Reinventing the city”, som presenterades på Earth Hour Conference i Stockholm den 23 mars, kommer cirka 80 procent av de globala koldioxidutsläppen från städer. I Sverige ligger siffran på cirka 60 procent.

– Vi närmar oss en värld med 9 miljarder invånare och en fortsatt snabb urbanisering. Om dagens städer utgör ett hot mot klimatet kan morgondagens städer bli lösningen. Smart planering och tuffa energiminskningsmål liksom användning av den senaste tekniken krävs. Företag som är duktiga på systemtänkande och teknik har goda möjligheter att ta både stora marknadsandelar och bidra till en klimatvänlig urban infrastruktur. Bara i Afrika och Asien kommer 1,7 miljarder människor att flytta in till städerna de närmaste trettio åren, säger Lasse Gustavsson.

Det handlar om allt från transporter och framtidens klimatneutrala bostäder till it-lösningar, till exempel var exempelvis skolor och sjukvård ska placeras eller hur busslinjer ska dras.

– Vi har inte råd att missa tåget. För att Sverige ska kunna behålla och utveckla sin position måste regeringen omedelbart öka stödet till de företag som exporterar klimatinnovativa lösningar.Det måste ske nu så att teknikerna snabbt kan komma ut på marknaden – och regelverket för statlig finansiering av klimatinnovationer måste ses över, säger Lasse Gustavsson.

WWF har därför också tittat närmare på hur mycket koldioxid Sveriges kommuner och städer skapar genom konsumtion. När det gäller mat bidrar storstäderna till högst utsläpp. Lite hårddraget kan man konstatera att klassiska höginkomsttagarkommuner ger upphov till större utsläpp från maten än klassiska låginkomsttagarkommuner. Glesbygdskommunerna bidrar till klart störst koldioxidfotavtryck när det gäller boende och transporter. En orsak är att det kallare klimatet i norrlandskommunerna kräver mer energi för uppvärmning. Här ligger storstäderna bättre till, eftersom bostäderna är koncentrerade till mindre ytor vilket ger en energieffektivare uppvärmning. Städerna och förorterna har lägre utsläpp per person men eftersom en majoritet bor i städer svarar de för nästan 60 procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp. Glesbygdskommunerna med låga invånarantal har högst utsläpp per capita, men svarar totalt för 3,7 procent av de totala utsläppen.

Några konkreta exempel på vad kommunerna kan göra inom stadsplaneringen är att bygga passivhus- eller plusenergihus (som genererar mer förnybar energi än vad huset själv drar) eller bygga ut kollektivtrafiken. Glesbygdskommuner kan stimulera att människor jobbar hemifrån i större utsträckning. Kommuner med stor andel fristående hus kan ge stöd till husägare för byte av värmesystem, isolering och miljöanpassning. Klimatanpassning av miljontals bostäder i svenska miljonprogrammet är också viktigt, inte minst för att klara EUs mål på energibesparingar på 20 procent till år 2020.

WWF efterlyser att regeringen avsätter fyra miljarder kronor till klimatinnovationsföretag under kommersialiseringsfasen så att de snabbt kan komma ut på marknaden. En långsiktig, minst tioårig, nationell strategi över blockgränserna krävs, där även föregångare bland storföretag och proaktiva regioner engageras. På så sätt kan en positiv kraftsamling ske där både samhällets stöd i stort samt regelverk för statlig finansiering av klimatinnovationer i tidiga skeden ses över.

För att snabba på utvecklingen i landets städer och kommuner lanserar WWF i år tävlingen Earth Hour Challenge. Den ska utmana och inspirera kommunerna att ta fram en övergripande plan för att bli klimatneutrala eller kraftigt minska utsläppen inom de närmaste decennierna. De som har genomfört flest aktiviteter kommer att få högst poäng och koras till vinnare av utmärkelsen Earth Hour Capital 2011.

www.wwf.se

Bilden:
Foto: Germund Sellgren / WWF.

Genom att segla jorden runt på mindre än 50 dagar (48 dagar, 7 timmar och 44′ 52″) har Groupama 3 Team gjort en helt extrem seglingsprestation. Hela teamet från företaget Multiplast, som står bakom den trimaran som användes, tar också åt sig äran för denna fantastiska prestation.

Bakgrunden till denna nya referenstid på under knappt 49 dagar härrör ända från december 2004. Det var då som planerna på en helt ny trimaran från Van Peteghem-Lauriot Prévost lanserades.

Det krävdes över fem år av träning och tre försök att sätta rekordet innan det slutligen lyckades. Bland de tidigare rekordhållarna av denna “Jules Verne Trophy” finns välkända kappseglingsbåtar som till exempel Commodore Explore, Orange 1 och Orange 2.

– Jag gratulerar verkligen det här teamet för att de aldrig gav upp och slutligen lyckades med sitt fjärde försök. Även sponsorn bakom projektet, Groupama, ska ha en eloge för att de stöttat de här seglarna i tolv år, säger Dominique Dubois, VD för Multiplast.

Det var länge osäkert om Groupama skulle lyckas att slå rekordet. Inte förrän på den 43:e dagen, då båten befann sig i Nordatlanten på samma latitud som Kap Verde var Groupama 3 i vinnarläge för att slå det gamla rekordet.

New round-the-world record – Jules Verne trophy
Groupama 3 / 103 foot trimaran / Franck Cammas / Van Peteghem-Lauriot Prévost – MULTIPLAST / 48 days 7 hrs 44′ 52″.

Previous record
• 2005 / Orange 2 / 121 foot catamaran / Gilles Ollier Design Team–MULTIPLAST 50 days 16 hrs 20′ 04″

The former holders of the crew-manned round-the-world record:
• 2004 / Cheyenne / 125 foot catamaran / Morrelli-Melvin – COOKSON / 58 days 09 hrs 32′
• 2002 / Orange 1 / 109 foot catamaran / Gilles Ollier Design Team – MULTIPLAST / 64days 08 hrs 37′ 24″
• 1997 / Sport-Elec / 85 foot trimaran / Van Peteghem-Lauriot Prévost – CDK / 71 day 14 hrs 18′ 08″
• 1994 / Enza New Zealand / 89 foot catamaran Irens – BOMBARDIER / 74 days 22 hrs 17′ 22″
• 1993 / Commodore Explorer / 85 foot catamaran Ollier – MULTIPLAST / 79 days 06 hrs 15′ 56″

www.multiplast.eu

– Alliansregeringen har under mandatperioden flyttat fram positionerna, ökat insatserna och höjt ambitionen för att nå viktiga miljömål. Det sa miljöminister Andreas Carlgren när han presenterade regeringens miljömål vid en presskonferens på tisdagen. – Miljötillståndet blir allt bättre. De 16 miljökvalitetsmålen utvecklas nu för att möta de miljöpolitiska utmaningar vi står inför i dag och motsvara regeringens höjda miljöambition.

– Regeringen har kraftigt höjt anslagen till miljöarbetet, från 15 till 20 miljarder kronor, jämfört med förra fyraårsperioden. Insatserna på tidigare eftersatta områden som biologisk mångfald, havsmiljö och klimat har förstärkts rejält. Aldrig förr har så mycket gjorts för miljön, säger miljöminister Andreas Carlgren.

I den nya miljömålspropositionen anges en ökad ambition för svenskt ledarskap för hållbar utveckling.

– Sverige ska vara ledande i arbetet med att nå en hållbar utveckling, både vad gäller det vi gör här hemma och internationellt
– Miljöarbetet behöver engagera fler och allt fler inom näringsliv, kommuner och ideella organisationer behöver göras delaktiga
– Miljömålen ska samla aktörerna till ett arbete mot hållbara mål
– Regeringen inbjuder till långsiktigt samarbete för miljöpolitiken

I propositionen Svenska miljömål – för ett effektivare miljöarbete görs en bedömning av om målen nås och redovisas åtgärder för att nå dem. Till grund för förslagen ligger arbetet som skett i Miljömålsrådet och den särskilda Utredningen om miljömålssystemet, där samtliga riksdagspartier och experter som bl.a. miljöorganisationer bidragit. Den långsiktiga inriktningen för miljöpolitiken presenteras med ett modernare och effektivare miljömålssystem.

Naturvårdsverket får ett utökat ansvar för att samordna myndigheternas miljömålsuppföljning. Generaldirektörer för ansvariga myndigheter inom miljömålssystemet föreslås bilda ett särskilt råd till miljöministern. Regeringen bjuder in till en parlamentarisk beredning.

– Miljöpolitiken tjänar på långsiktigt politiskt samarbete. Regeringen bjuder därför nu in samtliga riksdagspartier till en parlamentarisk beredning med uppgift att utveckla nya etappmål, styrmedel och åtgärder. I det arbetet bör dialogen med näringsliv, ideella organisationer och forskarsamhället utvecklas, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

Miljötillståndet blir allt bättre. Regeringen bedömer att det finns förutsättningar att med ytterligare åtgärder nå elva av de 16 miljökvalitetsmålen. Ett av målen, Skyddande ozonskikt, är på väg att nås med vidtagna och planerade åtgärder.

Däremot är det fortfarande mycket svårt att nå fyra av målen, Begränsad klimatpåverkan, Giftfri miljö, God bebyggd miljö och Ett rikt växt- och djurliv, även om ytterligare åtgärder sätts in. Orsaken är naturens återhämtningsförmåga och andra förändringar som ofrånkomligen tar tid, samt beroendet av internationella insatser.

Regeringen har valt att under mandatperioden presentera särpropositioner och förstärkta budgetmedel för särskilt prioriterade miljömål. Dessa särskilda satsningar på klimatet, havsmiljön och skydd av värdefulla naturskogar redovisas nu i miljömålspropositionen.

Regeringen har höjt klimatambitionen. Den tidigare regeringens klimatmål på minus fyra procent minskade utsläpp till år 2012 har höjts till 40 procent till år 2020. Sverige har därmed blivit ledande och pådrivande internationell aktör i klimatförhandlingarna. De senaste tre åren har utsläppen i Sverige minskat mer än någon tidigare treårsperiod. Genom föreslagna klimatskatter, gröna investeringar i utvecklingsländer och beslut om de bindande åtgärder i Sverige som regeringen beslutat i EU, kommer svenska utsläppen per person år 2020 vara de lägsta i EU.

– Sverige har nu EU:s mest ambitiösa klimatpolitik. Nu minskar utsläppen även från transportsektorn och det rullar tolv gånger fler miljöbilar på vägarna än förra mandatperioden, det säljs åtta gånger mer etanol och det säljs tre gånger mer biogas, säger Andreas Carlgren.

Regeringen har kraftigt ökat insatserna för att nå havsmålet. Från knappt spårbara pengar i budgeten har regeringen satsat över en miljard på havsmiljön under mandatperioden. Kraftfulla satsningar mot övergödning har initierats, bl.a. med åtgärder inom jordbruket med kantzoner och våtmarker. Fosfater i tvättmedel har förbjudits. En ny havsmiljömyndighet tillskapas i Göteborg.

– Från nästan obefintlig nivå satsas nu årligen en miljard kronor på havsmiljön. Sverige kommer att klara åtaganden för Östersjön, vilket presenteras senare i vår. Sverige har varit pådrivande för som lett till att Östersjön är pilotområde inom EU och för att Ryssland ska åtgärda den värsta enskilda utsläppskällan i Kaliningrad, säger Andreas Carlgren.

Regeringen klarar nu delmålet för långsiktigt skydd av värdefull skog under miljömålet Levande skogar. När alliansregeringen tillträdde hade enbart 150 000 hektar av det statliga ansvaret på 400 000 hektar värdefull natur skyddats. Anslag och verktyg som lämnades av förra regeringen gjorde att Miljömålsrådet 2006 konstaterade att med nuvarande anslagsnivå uppnås målet först 2020 .

Under alliansregeringen har anslaget för biologisk mångfald ökat, från 6 miljarder under den tidigare regeringen till 7,5 miljarder under alliansregeringen. Mer värdefull natur, ungefär 60 000 hektar, har därmed skyddats anslagsvägen.

Samtidigt har den statliga marken använts. I ett första steg skyddades Sveaskogs värdefulla naturskogar (60 000 hektar). I ett andra steg skyddades Fastighetsverkets och Fortifikationsverkets naturvärdefulla mark (51 000 hektar). Nu tas nästa steg när Sveaskog AB avsätter ersättningsmark som ger skydd till 80 000 hektar skyddsvärd skog hos privata markägare och bolag.

– Regeringen tar nu det ojämförligt största steget för naturvård och för att skydda våra fina svenska naturskogar. Det tidigare omöjliga målet om skydd av skog uppnås redan 2010. Det ger oss en bra grund att utveckla nästa steg för hållbart brukande och skydd tillsammans med forskning, näring och naturvård, säger Andreas Carlgren.

– Det är i första hand är på statens och bolagens marker skyddet av värdefull natur ska ske och att skattebetalarnas pengar inte ska användas för att tvångsköpa privata småskogsägares marker, säger Andreas Carlgren.

Miljömålen infördes 1999. De anger vilken miljökvalitet som är önskvärd. Systemet ger dem som aktivt arbetar för miljön nationellt, regionalt och lokalt en gemensam målbild. Målen skapar möjligheter för breda genomomförandestrategier.

Kommentarer

Kjell@el-gubben.se 08:22:04 2010-04-07

Visa(O)

Tuffare än så här kan det inte bli för den som vill ha en riktigt sjövärdig båt. Men smakar det så kostar det – cirka 10 Mkr är prislappen för denna Rupert 50 Wheelhouse som premiärvisades på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Just den här båten är anpassad för undersökningar till havs, men den har prestanda som väcker habegär hos väldigt många.

Motorbestyckningen i denna tio ton tunga RIB är tre stycken Volvo Penta dieselmotorer D6-370 DPR och bränsletankarna är på 3×500 liter. Båten går dock att få med ännu större maskiner, upp till Volvo Penta 13 liters dieselmotorer i dubbelmontage.

Trots att maskinerna är relativt tunga gör den här båten troligen över 45 knop, enligt tillverkaren. Tillsammans med det vassa RIB-skrovet bör det ge sjöegenskaper i absolut toppklass.

Även inombords är utrustningen “state of the art” med ett komplett Furuno NavNet 3D navigationssystem.

www.rupertmarine.com

Nu kan man äntligen börja se ljuset i vintertunneln! De första modiga nybörjarkunderna har redan bokat in sig för forspaddling på Stockholms ström och Stockholms alla forsentusiaster ser fram emot en rejäl vårflod att leka av sig i.

2010 blir en rolig säsong av flera skäl. 200-åriga kulturminnet Norrbro och anrika parken Strömparterren återinvigdes i januari med pompa och ståt av kronprinsessan Victoria.

“Det ska bli underbart med lite folkvimmel nere vid vattnet i sommar efter två års byggdamm”, säger Tobias Nilsson, delägare och instruktör på upplevelseföretaget Paddling Stockholm som huserar i ett av stenvalven under Norrbro.

Piratdåden i Adenviken utanför Somalia har ökat kraftigt och förväntas bli ännu fler. Bara de två senaste veckorna har den EU-ledda styrkan i operation Atalanta avbrutit flera kapningsförsök från olika piratgrupper, omhändertagit över 40 pirater och tagit i beslag eller sänkt ett antal fartyg. Dessutom har den svenska kustbevakningens flyginsats i operation Atalanta redan bidragit till att EU-styrkan har kunnat avbryta pågående eller planerade kapningar.

Om knappt fyra veckor tar Sverige över ledningsansvaret för den EU-ledda styrkan i operation Atalanta. De kommer bland annat att leda 7-10 större fartyg och fem flygplan. Den multinationella staben som Sverige ansvarar för består av cirka 25 personer från ett antal olika nationer.

Sveriges bidrag består bland annat av:

•Det multinationella styrkehögkvarterets uppgifter och sammansättning

•De stora skillnaderna mellan bidragen 2009 och 2010 – fartyg, ledning och operationsområde

•Samverkan mellan EU:s och övriga styrkor i området

•Utmaningar med hänsyn till bland annat kultur och klimat

•Premiär för svensk chef i operativ/taktisk EU-stab

Fiskeriverket har nu fördelat årets fiskevårdsanslag. Omkring 25 miljoner kronor satsas på bland annat storstädernas fiskemöjligheter, fiskens uppväxtmiljöer och flodkräftans överlevnad. Nu ska länsstyrelserna avgöra vilka specifika projekt som ska utföra insatserna.

Runt om i svenska sjöar, vattendrag och på kusten finns ett stort fiskevårdsbehov. Samtidigt är intresset stort för att genomföra fiskevårdande åtgärder. För budgetåret 2010 har det kommit in närmare 400 ansökningar om totalt 50 miljoner kronor i bidrag.

– Det är glädjande att engagemanget för fiskevården är så stort. Utan detta aktiva intresse kan vi inte klara Sveriges miljömål för restaurering av sjöar och vattendrag, säger Fiskeriverkets generaldirektör Axel Wenblad.

Både regionala och nationella projekt
Av årets fiskevårdsanslag som är på 24 832 000 kr fördelas 10 402 000 kr till regionala projekt och 14 430 000 kr till projekt av nationell karaktär.

Särskilda satsningar görs för att:
• bevara flodkräftan
• möjliggöra fiskvandring förbi vattenkraftverk och andra hinder i vattendragen
• restaurera fiskens lek- och uppväxtmiljöer
• utveckla fiskemöjligheterna i storstadsområden och där allmänheten har fritidsfiskemöjligheter
• förbättra fisketillsynen på kusten och i de stora sjöarna
• genomföra övervakning och diagnostik av vissa sjukdomar hos fisk och kräftdjur

Fiskeriverkets beslut anger den generella inriktningen för årets fiskevårdsarbete. Huvuddelen av projektpengarna går dock direkt till länsstyrelserna, som själva avgör vilka specifika projekt som ska utföra insatserna. De län som sammantaget får fördela mest fiskevårdsmedel är Västra Götalands, Gävleborgs och Norrbottens län.

Designfirman Tony Castro fortsätter att ta fram intressanta båtnyheter. Den här gången är det en 45 fots weekendseglare med väldigt klassiska linjer. Projektet har sina rötter från diskussioner med en av Tony Catsros kunder, som ville ha den som komplement till sin stora motoryacht.

Konceptet går ut på en klassisk seglare för den som vill vara ute på sjön i 2-3 dagar med övernattningsmöjligheter. Den vänder sig också, vilket framgår av illustrationen, till båtägare som älskar klassiska linjer och inte vill ha någon “plastinspirerad” båt.

Just den här typen av klassisk slup finns i stort antal på de stora sjöarna i USA, där de används för dagsegling eller kortare helgturer. Den finns också representerad på båda sidor av Atlanten och inte minst i Skandinavien finns det säkert många som gillar linjeföringen.

Den här båttypen kan byggas på flera sätt, bland annat beroende på budget och övriga önskemål. Konstruktören vill dock att detta ska vara en god seglare med hög komfort för 2-3 personer. De borde ju få plats i en 45-fotare…

Båten ska vara enkel att segla med bara en eller två personer ombord. Både köl- och roderarrangemang kan justeras beroende på hur djupa vatten man seglar i. Den aktuella versionen är försedd med en centerbordsliknande köl, vilket ger ett djupgående på endast 1,2 m.

www.tonycastroyachts.com

Principal Dimensions:

L.O.A : 14.25 metres
D.W.L : 10.00 metres
Bmax : 3.98 metres
Tmax : 1.20m / 3.00m
DISP. : 11 tonnes

Den 18 mars firade Helly Hansen den nya butiken på Kungsgatan 45 med seglaren Magnus Ohlsson som specialinbjuden gäst och föredragare. Med det nya konceptet i lokalerna får kunderna en unik interaktiv upplevelse, en blandning av företagets historia och innovativa, grafiska effekter. Detta framhäver varumärkets arv som ledande inom skyddskläder för såväl väldens berg, bergsguider, som hav, oljeplattformsarbetare, och sin storhet inom sportswear och nu också lifestyle.

– Den här butiken ger oss en chans att förse kunderna med en äkta Helly Hansenupplevelse. Vår nya lokal och läget passar perfekt in på våra kriterier för etablering av nya butiker och den kommer att ge våra kunder en riktig känsla av vad Helly Hansen vill vara, säger Peter Castella, Global Retail Director.

– Med den nya spännande och mycket omtyckta sportswear-kollektionen som lanseras i sommar, är vi säkra på att våra kunder kommer att känna sig inspirerade av vad de har sett och upplevt i butiken.

Butikschefen Alex Davies och hans team ser fram emot att välkomna nya och befintliga kunder till denna spännande, nya konceptbutik.

Helly Hansen har öppnat ny butik på Drottninggatan i Stockholm och förutom den butiker i Oslo och Manchester. Företaget ser fram emot att öppna ytterligare butiker i Skandinavien, England och Nordamerika inom en snar framtid.

Som ett led i utvecklingen av arbetet med sociala nätverk från Henri Lloyds sida har man i England anställt Dan Williams som Social Network Executive. Dan kommer att vara ansvarig Henri Lloyds satsning kring sociala medier i ett globalt perspektiv. Inledningsvis kommer fokuseringen att ligga i på att aktivera Henri Lloyd på Facebook och fylla dess sida med kul och intressant information för alla som gillar segling, varumärket och vill följa med på vad som händer med Henri Lloyd.

Adressen för att nå Henri LLoyd Marine på Facebook är http://www.facebook.com/hlmarine