Nyheter

Henrik Bark, Trollhättan, och David Tiger, Luleå, vann i höstas Sail Racings tävling -Win a Voyage Round Cape Horn. Priset var en plats ombord på Pelagic Australis och att medverka på en seglingsexpedition som ska runda Kap Horn. 22 april börjar äventyret och deras tuffa resa kommer att kunna följas via en blog på sailracing.com.

Höstens tävling rönte stort intresse och de lyckliga vinnarna kan om tre veckor mönstra på båten Pelagic Australis i hamnen i Ushuaia i Argentina. Sen väntar en 12 dagars lång expedition enligt den rutt som äventyrsseglaren och legendaren Skip Novak (medlem i Sail Racings test team) har lagt upp och där höjdpunkten är rundningen av Sydamerikas sydligaste punkt, mytomspunna Kap Horn.

Henrik och David kommer att få uppleva en fantastisk natur och dess olika mer eller mindre extrema skepnader, ett exotiskt djurliv samtidigt som de hela tiden får hjälpa till med hårt arbete på båten för att driva igenom expeditionen. Längre vandringar och en del bergsklättring på expeditionens olika destinationer kommer krävas av deltagarna. Under expeditionen och dess olika moment använder hela besättningen kläder från Sail Racing.

– Det här ska bli helt kanon! kommenterar David. -Jag har gjort många tuffa fjällvandringar i extremt hårt vinterväder, dock har jag aldrig satt min fot på en båt vilket självklart kryddar mitt deltagande i expeditionen!

Ett äventyrsliv utöver det vanliga väntar våra vinnare. Vi är spända på deras reseberättelser på deras kommande blog på www.sailracing.com.

Kommentarer

Gunnar 21:54:41 2012-03-15

Rundade Hornet 11 febr klarblå himmel 5m/sek ingen sjö! Vädret kom istället vid Falklandsöarna med vindbyar >45m/sek

Nu kan du följa Nord West Yachts på Facebook. Företaget blev ett av de allra första att lägga upp en sida på Facebook. Adress: http://www.facebook.com/pages/Nord-West/113607428649292

Marknaden för extrema och stora båtar verkar vara större än man kan ana. Här är den senaste expeditionsutrustade katamaranen från Sunreef Yachts – Expedition Power Cat. Det är en rejäl pjäs på 70 fot som bär namnet Ondin. Den första båten i den här serien med motordrivna katamaraner heter Jambo och byggdes för en kund vid namn Laurent Bourgnon och hans familj. Många fler ville dock köpa åten i utförandet Expedition och ge sig ut på sitt livs äventyr, därför kommer den här uppföljaren.

Ägarna till Ondin presenterade sig för första gången vid Cannes International Boat Show 2008, där serien med Expedition motordrivna katamaraner presenterades. Den chilenska ägarfamiljen blev bekanta med Laurent Bourgnon och tillsammans har de gjort verklighet av sina drömmar.

Bourgnon vill kunna färdas med båten längs den Sydamerikanska kusten och göra expeditioner långt in i Patagonien. Tillsammans med sin familj hade han länge letat efter en lämplig båt och i katamaranen fann han vad han sökte. Konceptet ger en både rymlig och extremt stadig båt.

Båten har all tänkbar utrustning, så expeditionerna för familjen Bourgnon blir troligen ganska bekväma. Här finns bland annat rymliga kojer för ett stort antal passagerare, elektronik från Raymarine och Plastimo, ljud- och bildanläggningar i topppklass och mycket mera.

Specification:

Year: 2010
Hull: Composite
LOA: 21.45 m / 70.4 ft
Waterline length: 20.54 m / 67.4 ft
BOA: 9.31 m / 30.5 ft
Draft max: 1,55m/ 5 ft
Light Craft Displacement: 47 tones
Full Load Displacement: 65 tones
Generator: 28 kVa
Engines: 2 x Volvo Penta 265 HP
Fuel tanks: 2 x 8000 L
Fresh water capacity: 1560 L
Range at 10 knots: 7000 nautical miles on full fuel tanks
Bow thrusters: yes
Guests: 8
Crew: 2

www.sunreef-yachts.com

Världscupen i segling förflyttar sig nu till Europa för den första av fem regattor efter tidigare stopp i Melbourne, Australien och Miami, USA. Över 1000 seglare från 40 länder deltar i 680 båtar i de tio olympiska och de tre paralympiska klasserna på bukten utanför Palma di Mallorca. Sverige ställer upp i sju av de olympiska klasserna med 28 seglare i 17 båtar.

Regattan avslutas på Långfredagen med finalseglingar, s.k. medaljrace för de tio främsta i varje klass.

De svenska förhoppningarna står främst till den dubble OS medaljören Fredrik Lööf tillsammans med Johan Tillander i Starbåt, OS-fyran i Finnjolle Daniel Birgmark och vinnarna från Miamis världscup Anton Dahlberg och Sebastian Östling i 470. Intressant att följa är dessutom VM tvåan i matchracing, Anna Kjellberg som nu görs sin tredje regatta i den nya OS disciplinen. Hon seglar den nya båttypen Elliott 6m tillsammans med Madeleine Magnusson och Lotta Harrysson.

Svenska Deltagare

Finnjolle
Daniel Birgmark
Max Salminen
Björn Allansson
Star
Fredrik Lööf/Johan Tillander
Tom Löfstedt/Kasper Harsberg
470, herr
Anton Dahlberg/Sebastian Östling
Victor Bergström/Marcus Dackhammar
49er
Charlie Ekberg/Kalle Torlén
Jonas Lindberg/Niclas Düring
Magnus Baltscheffsky/Erik Geijer
Match Racing, Elliott 6m
Anna Kjellberg/Madeleine Magnusson/Lotta Harrysson
470, dam
Karin Söderström/Martina Söderbom
Lisa Ericsson/Astrid Gabrielsson
Laser Radial
Josefin Olsson
Sara Sigvardsdotter
Fina Kuikka
Cecilia Jonsson

Regattan kan följas på:
www.trofeoprincesasofia.org
www.svensksegling.se

Program:
Söndag den 28 mars 2010 – start kl. 14.00 (matchracing kl. 11.00)
Måndag-Torsdag 29 mars – 1 april – start kl. 11.00 (matchracing kl. 10.00)
Fredag den 2 april – finalseglingar olika starttider för de olika klasserna mellan kl. 11.00 och 16.00

www.ssf.se

Stiftelsen Baltic Sea 2020, det Svenska Postkodlotteriet och Marine Stewardship Council (MSC) har inlett ett samarbete för Östersjöns miljö. Syftet är att sprida MSC-certifieringen och ekomärkningsprogrammet i hela Östersjöregionen. Som ett första steg öppnar MSC ett kontor i Stockholm från vilket man kommer tillhandahålla tjänster till fiskare och fiskerinäring i Sverige, Danmark och norra Tyskland.

Tack vare MSC:s fiskericertifiering och ekomärkningsprogram finns det nu möjligheter för fiskeindustrin i Östersjöregionen att uppvisa att man lever upp till globala marina hållbarhetskrav. Fisket utgör en viktig del av Östersjöns ekosystem och MSC syftar till att främja en ansvarsfull förvaltning av viktiga arter. Målsättningen är att uppnå livskraftiga och hållbara fiskebestånd och att återupprätta en balanserad fiskepopulation. MSC-programmet säkerställer också att man agerar i enlighet med de riktlinjer för internationell ”best practice” som fastslagits av FN:s Food and Agriculture Organisation.

MSC samarbetar med fiskare för att öka utbudet av hållbara produkter från havet. Samtidigt samarbetar man också med handlare, livsmedelsindustri och andra aktörer för att göra dessa hållbara marina produkter mer tillgängliga.

Lanseringen av projektet ”Fish and kids” i Sverige, som genomfördes i Norrköping den 25 mars, är ett första steg i att befästa MSC:s roll i Östersjöregionen. Projektet syftar till att öka mängden MSC-certifierade produkter som serveras i svenska skolbespisningar. Som ett resultat av det nya samarbetet kommer därmed fler svenska skolbarn att kunna välja hållbart producerad fisk till lunch. Genom att tillhandahålla relevant informationsmaterial ska projektet också bidra till att havsmiljöfrågor integreras i undervisningen.

Baltic Sea 2020 är en privat stiftelse vars mål är att stimulera konkreta åtgärder som förbättrar miljön i Östersjön. Stiftelsens tillgångar ska stödja åtgärder som är vetenskapligt förankrade, konkreta och som på ett innovativt sätt bidrar till att förbättra miljön och kunskapen om Östersjön.

www.balticsea2020.org

Aktieägarna i holländska Unlimited Sports Group (USG) har förvärvat det klassiska klädföretaget Tenson AB från Norrwin Group. Tenson kommer därmed att ingå i en av Europas största koncerner inom sport, outdoor och lifestyle. USG omsätter cirka 300 miljoner Euro.

– Ägarna bakom USG, som tar över hela bolaget och organisationen, har utlovat fortsatt storsatsning. Ambitionen är att fortsätta vårt påbörjade arbete med att göra Tenson till ett av de starkaste varumärkena inom sport och outdoor i Europa, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.

Tenson grundades i Varberg 1951 och har huvudkontor i Göteborg. Man har sedan 2007 storsatsat på en relansering av det svenska klassiska varumärket. Historiskt har Holland och Belgien, tillsammans med Sverige och Danmark, varit bolagets viktigaste marknader. De senaste kollektionerna har präglats av tuffare och djärvare design och förbättrad funktion, vilket mottagits väl.

– Vi är stolta över förvärvet av Tenson, som har en proffsig organisation och som passar mycket bra in i vår verksamhet. Varumärket är starkt och kompletterar våra befintliga varumärken inom outdoor, marin och ski. Vår bedömning är att Tenson har en oerhörd potential både på befintliga och på nya marknader, säger Jos Gillebaard, aktieägare och CEO USG.

Den senaste tiden har Tenson presenterat en rad nyheter. Exempelvis inledde man ett nära samarbete med rapparen och skidentusiasten Petter under 2009 och i mars i år lanserade man sin första marina kollektion på 30 år.

– Intresset för Tensons produkter har ökat markant i samband med de nya kollektionerna. Tajmingen med en ny stor och stark ägare med ambitioner för varumärket, är helt rätt i en tid med medvind för Tenson. Tack vare våra nya ägare, deras resurser och nätverk ges vi möjlighet att nå nya spännande marknader – kanske också med en rad nya produkter, säger Johan Lövqvist.

www.tenson.se

I Öresund fångas många stora fiskar. Nyligen slog Helsingborgaren Ingvar Persson det 23 år gamla rekordet för fenknot. Ingvars fenknot från Öresund vägde 0,938 kg. Efter en riktig isvinter börjar spöfiskarna hitta öppet vatten. I Öresund har turfiskebåtarna kört ut med grupper av fiskare i flera veckor nu. De har överraskats av fina koljor men också den ovanligare och vackra fenknoten.

Sedan 1987 har en fenknot från Kummelbank i Kattegatt hållit det svenska sportfiskerekordet med 0,910 kilo. Häromdagen fångades dock en större när fiskeklubben Lupus hade en dagsutflykt i Öresund. Helsingborgaren Ingvar Persson fiskade vid botten på 27 meters djup med en mindre torskpirk på 120 gram när hugget kom. Under invevningen kände han att det här inte var någon vanlig kolja eller torsk. Det visade sig vara en mycket stor fenknot på 0,938 kilo och 46 cm lång.

– Fenknoten har nu godkänts av Sportfiskarna som nytt svenskt sportfiskerekord. Det ger fångstmannen ett snyggt diplom och platsen i den svenska rekordlistan, berättar Håkan Brugård som är storfiskregistrerare hos Sportfiskarna.

Fenknoten är släkt med den vanligare knoten som tack vare lustiga ljud också kallas knorrhane! Fenknoten har extremt stora fenor, ofta i starka färger som lila och turkos.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret.

Stena Lines hotell i Frederikshavn, även känt som ”Badhotellet”, genomgår just nu en omfattande ombyggnation. Den 6 juni öppnas portarna till en helt ny upplevelse – The Reef Frederikshavn. Här kan hotellets gäster och besökare fly undan vardagen för att möta Karibien i en häpnadsväckande miljö i det nya äventyrsbadet med turkost vatten, grottor, kokosnötter och skatter.

The Reef Frederikshavn är en av Stena Lines mest spännande satsningar och utgör ett unikt inslag bland de badhotell som redan finns på marknaden. I en praktfull tropisk omgivning får gästerna möjlighet att förtrollas av öns mystik, äventyr, lek och gemenskap.

De Göteborgsbaserade företagen Stylt Trampoli och PP Arkitekter har tillsammans skapat det nya badlandet på 1500 kvm, där Stylt har tagit fram koncept och upplevelsemanus.

– Det är ett spännande uppdrag för oss eftersom det är första gången vi tar oss an ett badlandskap. Vi konstaterade tidigt att de flesta andra badanläggningar konkurrerar med sin storlek och antalet attraktioner. Med det som utgångspunkt har vi jobbat mer med att skapa en känsla, en stämning. Vi har utgått från nordbornas etablerade bild av Karibien, men också kryddat med sagans och äventyrets magi. Ljud, ljus, växter och överraskningar har varit vårt fokus för att skapa en upplevelse som sträcker sig långt utöver en traditionell simhall, säger Erik Nissen Johansen, ägare och kreativ chef på Stylt Trampoli.

– Med The Reef kommer vi att få möjligheten att erbjuda en upplevelse och ett äventyr utöver det vanliga. Det ska passa lika bra för barnfamiljen, det ensamresande paret som kickoffen, fortsätter Charlotte Ljunggren, linjechef för Stena Lines Danmarkslinjer.

Det karibiska konceptet kommer också att återspeglas i The Reefs olika kök. Såväl den nya restaurangen som strandbaren ska bjuda gästerna på mat och dryck med tropisk touch.

– Mat och dryck är en viktig del i reseupplevelsen och genom att skapa en restaurang och bar i samma genuina The Reef-anda, får hotellets gäster och besökare ta del och njuta av upplevelsen i sin helhet, säger Charlotte Ljunggren.

Hotellet är beläget centralt i Frederikshavn med endast fem minuters promenad från hamnen. Stena Line har daglig trafik med Stena Danica och Stena Jutlandica till Frederikshavn under hela året. Mellan maj och september kompletteras turlistan med snabbfärjan Stena Line Express. Hotellets nuvarande 213 rum i skandinavisk stil kommer så småningom också övergå i tropisk harmoni, för den rätta känslan. Dessutom erbjuder hotellet 20 möteslokaler i en egen konferensdel. The Reef Frederikshavn öppnar för en helt ny upplevelse den 6 juni 2010.

Lagom till den första vårsolen öppnar Gävles första kajakbutik. Den är en del i Point 65 Kayak Center, som är en del av en rikstäckande kedja med upplevelsecenter inom paddling. — Gävle är en perfekt stad att paddla i och det här har varit min dröm i många år. Härifrån är det bara några paddeltag ut till havet, och det är enkelt att nå både insjöar och vattendrag, säger Mats Ståhlberg, som är ansvarig för paddelcentret i Gävle.

Paddelsporten har gått från nischsport till folksport på bara några år. För ett år sedan startade den rikstäckande kedjan Point 65 Kayak Center i Sverige. Nu öppnar kedjan en butik i Gävle.

— Paddling har vuxit enormt de senaste åren som ett billigt, naturnära och miljövänligt alternativ till motorbåtar och dyra resor. Vi har fått många förfrågningar från paddelentusiaster som saknar ett center med bra utbud i Gävle. Det blir spännande att se vilket mottagande vi får här, säger Tomas Öhman, vd på Point 65 Kayak Center.

Stort utbud på nytt kajakcenter
Point 65 Kayak Center i Gävle kommer att erbjuda uthyrning av kajaker, paddelkurser, guidade turer och en butik med försäljning av kajaker och tillbehör. Kajakcentret öppnar den 10 april, med smygöppning några dagar tidigare för ivriga paddelintresserade. Lokalen är en gammal marinbutik vid Gavleån, några hundra meter från utloppet i Östersjön.

— Paddlingen här är underbar. Man kan både paddla inomskärs i Östersjön och in i Testeboån som ligger nära, eller i någon av de insjöar som ligger runt om. För den som drabbats av bröllopsyran går det faktiskt att paddla ända till Ockelbo, där den blivande Prins Daniel Westling kommer från, säger Mats Ståhlberg.

För att nå internationell klass har Nigel Foster, världens ledande kajakguru och instruktör, engagerats och står för säkerhetskrav, kursplan samt utbildning för Point 65 Kayak Centers instruktörer och ledare. Det finns även planer på att lansera Point 65 Kayak Center utomlands.

Förutom i Gävle finns kedjan även i Stockholm, Göteborg, Norrköping, Siljansnäs och i danska Rungstedt Havn.

www.point65.se

Det brittiska varumärket Henri Lloyd lanserar för hösten 2010 ett helt nytt skjortprogram. Henri Lloyd har under många år utvecklat en mer casual lifestylekollektion men kliver nu också in i finrummet och erbjuder en mer dressad skjortlinje.

En stor anledning till kollektionstillägget är just den stora efterfrågan av dressade skjortor från Henri Lloyd som återförsäljare haft, speciellt på senare tid.

Varumärket Henri Lloyd levererar för våren 2010 ut en kollektion som starkt speglar den marina kopplingen till seglingen färgmässigt, vilket också följs upp för hösten. Henri Lloyd besitter också ett arv från den engelska landsbygden, vilket var tydligt under många år och som tas tillbaka och stärks med höstkollektionen.

Henri Lloyds nya skjortor kommer att finnas i handeln från och med oktober 2010.

Shirt Stripe Rugby från Sebago av enzymtvättad bomull finns i färgkombinationerna White/Red och White/Navy, priset ca 895:- och storlekarna 36 – 44. Chinos och shorts av mjuk plaggtvättad bomull. Färgerna som erbjuds är Beige, Sailwhite och Navy. Shortsen finns även i färgen Pink. Storlekarna för båda är 34 – 44. Ca pris för byxan är 795:- och shortsen 695:-

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag 29 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

www.trendmark.se

Nu har hela rutten för det kommande Volvo Ocean Race 2011-12 presenterats. Den sista hamnen som blev officiell var Auckland på Nya Zeeland, som därmed får vara med om att arrangera denna tävling för åttonde gången. Jorden runt seglingen startar i september nästa år.

Det blir en väldigt spännande upplaga av Volvo Ocean Race, att döma av de planer som hittills har blivit offentliga. Sex team är redan klara för tävlingen och minst ett par till lär vara på gång. Av dem kanske en “skandinavisk” båt, om vi får tro de rykten som når redaktionen.

Av de åtta hamnar som presenterats var bara tre stycken med vid förra racet. Med norrmannen och före detta jorden runt-seglaren Knut Frostad i ledningen för Volvo Ocean Race har hela tävlingen fått en nystart, vilket märkets redan under förra racet.

Den första etappen seglas från Alicante i Spanien (permanent starthamn) till Kapstaden. 6 500 Nm.

Den andra etappen seglas till Abu Dhabi. 5430 Nm.

Den tredje etappen seglas Sanya. 4 800 Nm.

Den fjärde etappen seglas via Kap Horn till Rio de Janeiro.

Den femte etappen seglas till Miami. 4 900 Nm.

Den sjätte etappen seglas till Lissabon. 3 590 Nm.

Den sjunde etappen seglas till Lorient. 655 Nm.

Den åttonde och sista etappen seglas till Galway. 425 Nm.

www.Volvo Ocean Race.com

På den lilla bilden syns Aucklands borgmästare, John Banks, och Nya Zeelands premiärminister Maurice Williamson med en Volvo XC60.

Finansminister Anders Borg, kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni har i dag skickat en uppmaning till Europeiska kommissionen om att reglerna i det gemensamma EU-direktivet om moms måste ses över för att förbättra villkoren för ideell sektor. Uppmaningen sker mot bakgrund av att kommissionen har inlett ett fördragsbrottsförfarande mot Sverige. Kommissionen anser att den svenska momslagen innehåller för generösa undantag för den ideella sektorn och därmed strider mot EU:s momsdirektiv.

– En rapport som tagits fram av två externa utredare pekar på att de svenska reglerna inte står i överensstämmelse med EU:s momsdirektiv. En anpassning av de svenska reglerna till EU:s momsdirektiv kan leda till ekonomiska och administrativa problem för delar av den ideella sektorn. Frågan är dock inte akut, vi är i början på en lång process. En självklar utgångspunkt är att oavsett hur momsregelverket kommer att utformas i framtiden ska den ideella sektorn i sin helhet inte förlora ekonomiskt på eventuella förändringar. Vi kommer att föra en dialog med såväl idrottsrörelsen som andra delar av den ideella sektorn, säger Anders Borg.

Men samtidigt vill vi passa på att uppmana kommissionen att se över det föråldrade regelverket på momsområdet som EU-länderna är skyldiga att följa. Reglerna är svårtolkade vilket flera avgöranden från EU-domstolen har visat, säger Anders Borg.

– Vi vill uppmärksamma EU på vår rika och viktiga folkrörelsetradition i Sverige och övriga Norden och uppmana EU att bidra till att allmännyttig ideell verksamhet inte får betungande skatteregler som leder till ökad skattebelastning och ökad administrativ börda, skriver de tre ministrarna.

Bildtext:
Hamnen hos Karlskrona Segelsällskap är mycket uppskattad bland båtfolk från när och fjärran. Här finns sju fasta gästplatser. Foto: Maarten van Leeuwen.

Regeringen har i dag beslutat att förbjuda fosfater i maskindiskmedel för konsumenters enskilda bruk. Förbudet träder ikraft den 1 juli 2011. Maskindiskmedel tillverkat innan förordningen träder i kraft får säljas till och med den 31 december 2011. Fosfor bidrar till övergödningen av sjöar, vattendrag och hav. Förbudet mot fosfater i maskindiskmedel är en ytterligare ett led i regeringens havsmiljösatsning.

– Utsläppen av fosfor ska minska. Vi har tidigare förbjudit fosfater i tvättmedel. Genom att nu även förbjuda fosfater i maskindiskmedel vidtar vi ytterligare en viktig åtgärd för att motverka övergödningen av Östersjön. Genom fosfatförbudet för både tvätt- och maskindiskmedel kommer vi att minska utsläppen av fosfater till havet med drygt 20 ton, säger Miljöminister Andreas Carlgren.

– Havsmiljön är prioriterad av alliansregeringen. Från att det tidigare knappast gick att spåra pengar till havsmiljöåtgärder har vi nu satsat en miljard kronor på friskare hav under mandatperioden. Det svenska EU-ordförandeskapet har lett till att Östersjön kommer att utses till pilotområde inom EU. Under våren kommer Sverige också att redovisa hur åtaganden i BSAP, Baltic Sea Action Plan, ska uppfyllas, säger Andreas Carlgren.

Regeringen beslutade i december 2007 att förbjuda användning av fosfater i tvättmedel. Under det svenska ordförandeskapet i EU arbetade Sverige för att avskaffa fosfater i tvätt- och maskindiskmedel inom hela EU. De europeiska miljöministrarna kom i december 2009 överens om att kommissionen så snabbt som möjligt ska ta fram ett förslag till förbud mot fosfater i tvätt- och rengöringsmedel inom hela EU. Sverige leder även arbetet inom EU:s strategi för Östersjöregionen för att påskynda ett fosfatförbud.

Sverige går nu före genom att, utöver det tidigare förbudet mot fosfater i tvättmedel, även införa ett nationellt förbud mot fosfater i maskindiskmedel.

Havsmiljösatsningen och arbetet för att göra bl.a. Östersjön friskare innehåller också:

– Påtryckningar och finansiellt stöd som lett till att bygget av reningsanläggningar för att stoppa utsläppen från Kaliningrad nu påbörjas
– 90 miljoner kronor under 2009-2010 till en mellanstatlig fond för att stödja projekt som företas även i andra länder kring Östersjön
– En ny myndighet för havsmiljöfrågor inrättas
– Förberedelser för ett förbud att släppa ut toalettavfall i havet från både stora fartyg och fritidsbåtar
– Åtgärder mot farliga båtbottenfärger
– Åtgärder för minskade utsläpp från båtmotorer

Holländska Wieringerwerf Jongert Shipyard har sjösatt sin största motor yacht hittills. Hon heter MY Lucia-M och är en nätt skapelse på 39 m med modellbeteckningen 3900MY. Lucia-M är den första båten i den här storleken som någonsin byggs hos Jongert, som är känt för sina stora segelyachter. Denna nya motorbåtsserie har utvecklats vid varvet efter specifickationer från flera kunder som gillar Jongerts segelbåtar men föredrar motorbåtar.

Denna halvplanande aluminiumyacht tillhör en tysk hotellutvecklare. Han valde Jongert Shipyard till att bygga sin nya yacht redan för ett par år sedan och Lucia-M är hans tredje båt i den här klassen.

Under 57 års verksamhet har Jongert byggt 325 segelbåtar. 3900 MY, med byggnummer 429, är som sagt den första större motorbåten. men den är också typisk för Jongert’ eftersom den kombinerar varvets kvalitetskunskaper och tekniska innovationer. Till exempel har båten en glassbrygga och ett avancerat övervakningssystem.

Glasbyggran är integrerad och har, i motsats till de flesta andra instrumentpaneler, byggts över alla instrument och kontroller som behövs för att hantera båten.

Specifications Jongert 3900MY

General
Naval Architecture: Azure Naval Architects
Interior design: Guido de Groot Design
Exterior design: Guido de Groot Design

Hull: Aluminium
Superstructure: Aluminium

Main dimensions
Length over all: 39,00 m
Length waterline: 33,68 m
Beam over all: 7,80 m
Draught (half loaded): 2,04 m
Displacement (half loaded): 316 GT
Maximum speed: 28 kn
Cruising speed: 24 kn
Range at 12 kn one generator running 2.400 nm
Fuel capacity: 46.500 l
Fresh water capacity: 7.400 l
Black/Grey water capacity: 2.600 l

Propulsion
Main engines: 2 x MTU 16V4000 M93, 3.120 kW / 4.185 bhp at 2.100 rpm
Propellers: 2 x Water lubricated propeller shafts with fixed pitch 5 bladed propellers Bowthruster
Hydraulic app. 60 kW / 80 hp

www.jongert.nl

Den 1 april 2010 startar den nya myndigheten Trafikverket. För Sjöfartsverkets del är det två frågor som överförs till Trafikverket; långsiktig infrastrukturplanering och riksintressen. Övrig verksamhet som rör sjöfart stannar kvar vid Sjöfartsverket.

Sjöfartsverket ansvarar även i fortsättningen för byggande, drift och underhåll av sjöfartens infrastruktur. Trafikverket kommer att ansvara för långsiktig planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart samt för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar.

− Det är två personer som kommer att övergå i Trafikverket från Sjöfartsverket och de tar med sig frågorna som rör dels långsiktig infrastrukturplanering, dels riksintressen. I övrigt är det ”Business as usual” som gäller, säger Tage Edvardsson, tf chef Sjöfart och Samhälle.

Nu kommer det en ny praktisk gör-det-själv-bok för alla båtägare om hur man uppdaterar eller byter ut sitt elsystem från grunden när el-problemen börjar dyka upp i den gamla fritidsbåten. I Sverige finns drygt 700 000 fritidsbåtar – de allra flesta från 1970- och 1980-talen. Många börjar bli lite till åren men kan med en del kärlek och underhåll ge många fler års aktivt båtliv.

I många av de äldre båtarna kan svårförklarliga problem med elsystemet uppstå, från att laddningen av batterierna inte verkar funka till att säkringarna måste ”snurras” för att lamporna ska fungera.

Att se över båtens elsystem är ett stort projekt som inte är helt lätt om man inte gjort någonting liknande förut. Tar man hjälp av en firma som jobbar med båtel är det en fråga om tiotusentals kronor även för en ganska liten båt.

Denna höggradigt praktiska bok utgår från det man verkligen måste veta för att kunna göra en uppdatering av båtens elsystem, utan att fodra några större teoretiska förkunskaper om hur el ombord fungerar. För den som vill ha lite teori finns ett kapitel i slutet av boken, men inga förkunskaper krävs. Elsystem ombord passar lika bra för motorbåten som segelbåten och är illustrerad med mängder av färgbilder.

Micke Westin är båtjournalist och har även jobbat som seglarinstruktör och styrman på skolfartyg. Han har seglat i Söderhavet och är också skeppare i Sjöräddningssällskapet.

Maretron N2KView är ett program som gör det möjligt att övervaka och styra sensorer och givare som använder den nya marina industristandarden NMEA 2000®. Oavsett om du är intresserad av att övervaka ditt fartygs system medan du är till sjöss eller på distans, kan Maretron N2KView visa all information du behöver från motorer, generatorer, tankar, roder, navigationsinstrument, lokalt väder, elsystem och mycket mera.

N2KView är helt konfigurerbar och det går att designa olika skärmar efter dina behov. Det är enkelt att byta mellan olika visningslägen för att övervaka alla system i fartyget. Digital visning, analog visning, grafer, diagram, varningsljus och staplar kan fritt konfigureras för att passa dina krav. Det går även att ställa operativa gränsvärden och färger för analoga displayer så du enkelt vet när alla värden är korrekta och när de inte är det.

Den nya versionen innehåller också komplett stöd för att göra skräddarsydda övervaknings- och styrskärmar för N2KViev-iPhone mjukvaran, som kommer att finnas på Apple App Store.

Tack vare omfattande optimering har processorutnyttjandet av N2KView 3.0 reducerats dramatiskts jämfört med tidigare versioner, så att den nu kan köras på strömsnåla datorer, som fläktlösa datorer, t.ex. NaviGear M Station.

När en dator har anslutits till NMEA 2000-nätverket med Maretron USB100 gateway, går det att ansluta andra pc och handenheter genom konventionell teknik som Ethernet, WiFi eller 3G för att få distansövervakning. Det går t.ex. att se tanknivåer på fartyget i din mobil när du tankar. Du kan också övervaka fartygets position överallt i världen om en Internetanslutning finns ombord.

I Platinumversion 3.0 adderas stöd för visning och styrning av CAN-utrustad Cruisair Q-Logic luftkonditionering, Marine Air Elite luftkonditionering och Eskimo Ice ismaskiner.
Larmhanteringen har förbättras med möjligheten att använda datorns högtalare och för att skicka e-post genom fler SMTP servers.

Fjärrövervakning har nu fått en ny dimension!

Om Marinplus AB
Vår affärsidé är att det ska vara enkelt, roligt och säkert till sjöss. Det gör vi genom att utveckla och marknadsföra användarvänliga och innovativa produkter. Vi representerar ett stort antal varumärken i Sverige, bland annat FLIR marina mörkerkameror, Comar AIS, Interphase bottenskanners, Maretron NMEA 2000-teknik och NaviGear navigationssystem.

www.marinplus.se

Söndagens program för den kinesiska vicepresidenten Xi Jinpings officiella stadsbesök i Sverige inleddes med bland annat ett besök ombord på Ostindiefararen Götheborg. – Tack vare Ostindiefararens historiska resa till Kina har skeppet ett mycket stor symbolvärde för Kina och det kinesiska folket. Skeppet symboliserar närmare 300 år gamla handelsrelationer mellan länderna, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

Tillsammans med vicepresidenten anlände ett flertal kinesiska ministrar till Ostindiefararen Götheborg. Under eftermiddagen reser delegationen vidare till Stockholm där man bland annat kommer att träffa näringsminister Maud Olofsson.

– Ostindiefararen Götheborg betyder oerhört mycket för Sverige och svenskt näringsliv, skeppet är en dörröppnare för svenska företag ute i världen, säger näringsminister Maud Olofsson.

Ostindiefararen Götheborgs historiska resa till Kina och tillbaka till Sverige (2005 – 2007) hårdbevakades av kinesiska media vilket gjorde skeppet mycket känt bland den kinesiska befolkningen. Därigenom blev skeppet även en nationalsymbol för Sverige i Asien.

Kinas vicepresident Xi Jinping ombord på Ostindiefararen Götheborg. I en symbolisk handling, för framtida handelsrelationer mellan Sverige och Kina sätter vicepresidenten segel i gångspelet på värderdäck tillsammans med landshövding Lars Bäckström. Bild: Anna Jolfors.

– I Kina värderas långvariga relationer och Ostindiefararen Götheborg symboliserar närmare 300 år gamla handelsrelationer mellan Sverige och Kina. Det är en av anledningarna till att många kinesiska ledare vill besöka skeppet, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

Under förmiddagen besökte vicepresidenten även SKF och efter besöket ombord på Ostindiefararen Götheborg begav sig delegationen vidare för lunch med landshövding Lars Bäckström innan vidare transport till Stockholm.

Sedan 2005 har närmare 650 000 personer besökt Ostindiefararen Götheborg och i samband med sjösättningen 2003 utsågs H.M. Kung Carl XVI Gustaf till skeppets högste beskyddare.

www.soic.se

Den 15 meter långa fartygsprototypen Stena Airmax döps idag i Göteborg. Prototypen ingår i ett projekt där en ”luftkudde” testas för att minska friktionen mot vattnet och därmed även bränsleförbrukning och utsläpp på framtidens stora tankfartyg. Stena kommer att investera upp emot 50 miljoner kronor i projektet.

Mycket goda resultat har hittills framkommit vid tester med mindre ordinarie fartygsmodeller varför man nu vågar gå vidare till denna storskaliga modell med en egenvikt av hela 25 ton. Nu skall motsvarande prover genomföras med Stena Airmax.

Gudmor vid dopet är Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

Stena Teknik driver sedan fem år tillbaka ett utvecklingsprojekt för att hitta en metod att minska ett fartygs motstånd och därmed radikalt reducera energiutnyttjandet och bränsleförbrukningen.

”Resultaten vid de provningar som genomförts ser mycket lovande ut. Beroende på typ av fartyg och fart räknar vi med en energibesparing på 20 – 30 procent. Nu ska detta verifieras genom tester med den nybyggda prototypen Stena Airmax,” säger Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk.

Utvecklingsprojektet och byggandet av modellen P-MAXair har skett i samarbete med Chalmers och Skeppsprovningsanstalten SSPA i Göteborg. Stena Airmax kommer att testas i en skyddad vik av Gullmaren på svenska västkusten under våren 2010 där omfattande datoriserade testprogram kommer att genomföras. Fartygsmodellen drivs av elmotorer vid dessa simuleringar.

Luftkudde minskar friktionen
Konceptet går ut på att minska den ”våta ytan” d v s den del av skrovet som är i kontakt med vattnet och som bromsar fartyget. Detta åstadkommes genom att en del av fartygets platta botten ersätts med en utskärning i skrovets botten (en s.k. kavitet) som fylls med luft. Således möter vattnet en luftyta i stället för en stålplåt och därmed minskar friktionsmotståndet. Detta kan synas enkelt men en rad fenomen uppstår som komplicerar bilden. Bland annat bildas det intern vågbildning i kaviteten som reducerar den positiva effekten. Det är också en balansgång mellan att optimera lufttrycket så att största möjliga motståndsminskning uppnås och samtidigt minimera luftläckaget.

Luftens inverkan i fullskala
Provning av fartygsmodeller i testbassänger har gamla anor och tekniken för att skala upp resultaten från en modell till fartyg är väl känd. Stenas projekt avviker dock från detta genom att även luft är inblandat. Det finns ingen erfarenhet av hur luftens inverkan i modellskala skall överföras till fullskala. Att bygga ett fartyg baserat på normala modellförsök av en 4 m lång modell skulle innebära ett mycket stort risktagande.

Stena tog därför beslutet att bygga en modell i skala 1:12 vilket motsvarar en 15 m lång modell för att verifiera att de uppnådda resultaten gäller även i en större skala. Detta har tidigare aldrig gjorts. Även utprovning av luftregleringssystemet blir en viktig del för framtida projekt.

Patenterad bulb
Stena har ansökt om patent för den breda och platta bulben i förskeppet, som underlättar för vattnet att pressas in under fartyget på ett gynnsamt sätt.

Tekniska data om Demonstratormodellen Stena AirMAX i skala 1:12
Längd 15 m
Bredd 3.3 m
Djupgående ”fullastad” 0.9 m
Vikt fullastad 35 ton
Fart 5 knop
Framdrivning 2 x 10 kW

Motsvarar i fullskala:
Längd 182 m
Bredd 40 m
Djupgående ”fullastad” 11.3 m
Vikt fullastad 65,000 ton
Fart 14 knop
Framdrivning 2 x 8,000 kW

Modellen är byggd av en stållåda, som innehåller all utrustning och som omges av ett formskrov i glasfiberarmerad plast. I den platta botten finns ett urtag för ”luftkudden”, som är nästan hela bredden och ca hälften av båtens längd.
Modellen drivs av 2 elmotorer vars ström genereras av en dieselgenerator.

Luftkudden matas av fläktar och regleras så att underkanten på luftbubblan ligger nära botten men utan att läcka ut.

Modellen bemannas av 1 – 2 personer. Testdata skickas via länk till en följebåt. Testerna kommer att assisteras av personal och båtar från Sjöräddningssällskapet.