Nyheter

Den första båt som stoppades av Kustbevakningen framfördes av en person som hade mer än 2 promille alkohol i blodet. Båtföraren är nu rapporterad för grovt sjöfylleri. Under onsdagskvällen stoppade en Kustbevakningsenhet slumpmässigt en snabbgående fritidsbåt på Trälhavet mellan Åkersberga och Vaxholm. Båtföraren fick genomföra ett sållningsprov som gav positivt utslag. Han togs därefter med för kroppsbesiktning.

Båten som stoppades kan köras i ca 60 knop, en båttyp som ofta är inblandade i sjötrafikbrott i Vaxholm och Åkersbergatrakten.

Passageraren som var nykter och ombads av ägaren att köra hem båten.

Den 1 juni infördes en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Regeln gäller alla båtar som kan antas framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter. För grovt sjöfylleri är gränsen 1,0 promille.

Kustbevakningen har de senaste åren rapporterat ca 60 personer för sjöfylleri i Stockholms län. Den nya lagstiftningen kommer sannolikt att medföra en ökning.

www.kustbevakningen.se

Stikkan Design har under våren lanserat en stor linnekudde. Den har en skön blandning av lantliv, maritimt och Shabby chic. Kudden känns generös i storleken och har måttet 50×60 cm. Västkusttryck finns för för: Marstrand, Pater Noster, Måseskärs Fyr, Käringön, Långedrag och Vinga Fyr.

För östkusten finns det tryck klara för: Stockholm, Vaxholm, Sandhamn, Huvudskär, Dalarö, Stora Nassa, Svenska Högarna, Arholma Båk, Söderarms Fyr, Hammarby Sjöstad, Lidingö, Gåshaga, Saltsjöbaden och Strömma.

www.stikkandesign.se

Kommentarer

Jennie 00:03:10 2010-07-04

Helt underbara!!

Sjöräddningssällskapets huvuduppgift är att rädda liv till sjöss. På 15 minuter från det att larmet går lämnar Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare kajen. I samma anda satsar nu Sjöräddningssällskapet på miljöräddning, i syfte att kunna göra snabba insatser för djurlivet och den marina miljön.

Tack vare en donation från Nynas, utrustas räddningsstationen i Stockholms City och 25 andra stationer i Sverige med miljöräddningssläp. Invigningen idag förrättades av Stockholms Miljö- och trafikborgaråd Ulla Hamilton.

– SSRS och Nynas initiativ är ett utmärkt exempel på det miljöengagemang som finns hos företag och individer. SSRS miljösatsning är ett hedervärt initiativ som jag gärna bidrar till att lyfta fram, säger miljö och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) som även är ordförande för Stockholms Hamnar.

Parallellt med att stationerna får ny utrustning utbildar specialoljeföretaget Nynas de frivilliga sjöräddarna i hur man begränsar till exempel olja i olika miljöer och situationer. Detta gör det möjligt för Sjöräddningssällskapet att aktivt delta i miljöräddningsarbetet i sjö och hav. Miljöräddningssläpen blir ett viktigt komplement till de andra miljövårdsresurser som finns i landet.

– Eftersom Sjöräddningssällskapet är en etablerad räddningsorganisation med mycket hög beredskap, kan vi snabbt vara på plats om olyckan är framme. Tidiga och kraftfulla insatser är avgörande för hur stor spridning olja eller annan typ av miljöutsläpp får. Vi kan ge ett “första förband på miljön”, säger Sjöräddningssällskapets VD Rolf Westerström.

Hjälp till Mexikanska golfen
I maj 2010 fick Sjöräddningssällskapet en fråga från BP om det fanns möjlighet att bistå med miljöräddningsutrustning i form av högsjölänsor. De resurser som fanns på plats i Mexikanska golfen räckte inte längre till. Sjöräddningssällskapet kunde då bistå i räddningsarbetet och all tillgänglig läns, 4000 meter, samlades ihop för transport till Mexikanska golfen. Ny läns beställdes samtidigt och har redan anlänt till stationen i Stockholm.

FAKTA OM SJÖRÄDDNINGSSÄLLSKAPETS MILJÖSATSNING

Nytt verktyg för miljöräddning
Genom Sjöräddningssällskapets dygnet-runt-jour och lokala närvaro i hela landet, kan organisationen spela en avgörande roll vid miljöutsläpp. Fram till 2010 kommer därför Sjöräddningssällskapet att förse 26 räddningsstationer med miljöräddningssläp. Dessa stationer är Strömstad, Smögen, Stenungsund, Rörö, Bua, Falsterbokanalen, Ystad, Hörvik, Kalmar, Visby, Oskarshamn, Norrköping, Nynäshamn, Stockholm, Möja, Räfsnäs, Öregrund, Gävle, Söderhamn, Sundsvall, Holmsund, Skellefteå samt Karlsborg i Vänern, Hammarö i Vättern och Munsö och Västerås i Mälaren.

Donation gör satsningen möjlig
Specialoljeföretaget Nynas har donerat 4 miljoner kronor för utrustning av 26 miljöräddningssläp som blivit över från Försvarsmaktens verksamhet. Donationen inkluderar även utbildning av de frivilliga sjöräddarna.

Vad ska miljöräddningssläpen göra?
Tiden är alltid en avgörande faktor vid såväl sjöräddnings- som miljöräddningsolyckor. Sjöräddningssällskapets målsättning är att vara på väg med 200 meter högsjöläns inom en timme efter larmet gått.

Släpen går att bogsera i hög fart till olycksplatsen. Detta för att snabbt kunna ringa in ett utsläpp eller skydda känsliga områden. Sjöräddningssällskapet ska inte sanera eller ta hand om eventuell olja, utan hindra den från att sprida sig. Man kan jämföra med att lägga ett förband på en skada. Därefter kan det ta upp emot 8 timmar innan saneringsenheter infinner sig vid olycksplatsen.

I vilka situationer kommer miljöräddningssläpen att göra nytta?
1. Om ett fartyg har gått till botten och läcker olja, kan läckaget stängas in med högsjölänsor ovanför vraket.
2. När oljeutsläpp ute till havs driver mot kusten, kan oljan ringas in innan den når land eller känslig marin natur.
3. Vid grundstötningar kan haveristen ringas in och oljeutsläpp förhindras. Länsor kan också
läggas ut som säkerhet om läckage befaras när den grundstötta båten dras loss
4. När olja i samband med trafikolycka rinner ned i vattendrag, kan länsor placeras vid dess utflöde och förhindra spridning i sjön.

Om Sjöräddningssällskapet
Sjöräddningssällskapets båtar har frivilliga besättningar som är redo att ställa upp dygnet runt, året om. Organisationen driver räddningsstationer längs Sveriges kuster och vid insjöarna Vänern, Vättern och Mälaren. Deras uppgift är att rädda liv, men också att leda utvecklingen av en effektiv svensk räddningstjänst till sjöss. Fartygen och besättningarna deltar även i annan hjälpverksamhet till sjöss som kan vara till nytta för allmänheten.

Snabbfakta om Sjöräddningssällskapet:
• Utför 70 % av all sjöräddning i Sverige
• Har 2 000 frivilliga sjöräddare som ställer upp dygnet runt, året om
• Lämnar kaj inom 15 minuter vid larm
• Har 160 räddningsenheter längs kusten och i de fyra största insjöarna
• 26 miljösläp för att aktivt kunna delta i sötvatten- och havsmiljöräddningen
• Över 75 000 medlemmar
• Ideell förening sedan starten 1907
• Inga statliga bidrag – är beroende av gåvor, donationer och frivilliga insatser

Stena Match Cup Sweden är snart i full gång och bland båtsponsorerna i år är IT-konsulten Sigma med för första gången. Sigma är även evenemangets strategiska IT-partner och har utvecklat en onlinestrategi för att samla den digitala kommunikationen och koppla händelserna på havet närmare publiken.

– Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsskede och känner att det är viktigt att involvera våra kunder och kollegor på resan. Stena Match Cup Sweden ser vi som en bra, kvalitativ aktivitet och ett perfekt tillfälle att samlas kring. Vi har redan haft lyckade kundevenemang och märker ett starkt engagemang internt, så det känns som att vi har prickat rätt, säger Magnus Edvardsson, affärsområdeschef på Sigma.

Som båtsponsor kommer Sigma att profilera en av de åtta båtarna som används i matchracingtävlingarna. Samtidigt har de stora planer under evenemanget vecka 27.

Från arrangörens håll ser man Sigma som en perfekt partner på många sätt.

– Vi tycker det är jättekul att Sigma kommer in i evenemanget och vårt samarbete har fått en flygande start. De har en nytänkande organisation och en enorm kompetens som kommer evenemanget till nytta på flera sätt. Inom kort kommer vi ha nöjet att lansera en samlad digital plattform som integrerar all vår kommunikation tack vare Sigma. Det kommer ge en helt ny dimension till evenemanget, säger Martin Sohtell, projektansvarig Stena Match Cup Sweden.

Om Sigma
Sigma är en ledande leverantör av tjänster inom IT, Management och Informationslogistik. Med nordiska kunder som bas levererar vi på en internationell marknad och fokuserar på funktionella åtaganden. Sigma är noterat på Stockholmsbörsen och har cirka 1100 medarbetare i nio länder. www.sigma.se

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och lockar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för det sportsliga och Brandspot för de kommersiella.

www.matchcupsweden.com

På rosdagen anlöpte det tredje och mest välutrustade av Kustbevakningens tre nya fartyg Karlskrona för första gången. Hon döptes till Amfitrite och kommer att operera främst i Östersjön med Karlskrona som hemmahamn. Det är tre tekniskt sett mycket avancerade fartyg som Kustbevakningen nu har tagit i drift. De är byggda i Rumänien med ett holländskt varv som leverantör till Kustbevakningen.

Amfitrite närmade sig kajen i Karlskrona med brandsprutorna gående för hög tryck. Det var en pampig syn att se henne närma sig kajen i ett fantastiskt fint försommarväder.

Kustbevakningens nya kombinationsfartyg KBV 003 Amfitrite har 14 personers besättning. KBV 003 Amfitrite är byggd för att kunna hantera stora utsläpp av oljor och kemikalier, nödbogsera och brandbekämpa till havs. Tillskottet i fartygsflottan innebär en förstärkning av räddningstjänst och sjöövervakning i Östersjön och i EU:s beredskap och samarbete vid större olyckor.

KBV 003 Amfitrite är, liksom KBV 001 Poseidon och KBV 002 Triton, byggt av varvet Damen Shipyards i Galati vid Donau i Rumänien. Fartygen är de enda i sitt slag i norra Europa. KBV 001 och KBV 002 är placerade i Göteborg respektive Visby.

Fakta KBV 003 Amfitrite
Längd över allt: 81,2 m.
Bredd: 16,2 m.
Djupgående normalt: 5 m.
Deplacement normalt: 3 760 ton
Fart, max: 16 knop
Bogserkapacitet: 100 ton
Besättning, normalt: 12-15 personer
Besättning, maximalt: 44 personer

www.kustbevakningen.se

I år har Sjöfartsverkets årliga våröversyn av prickar och bojar i farlederna försenats på grund av den senare islossningen. Men nu börjar våröversynen närma sig sitt slut på de flesta håll längs den svenska kusten. I stort sett har Sjöfartsverket sett över alla de flytande sjösäkerhetsanordningar, som ligger inom Sjöfartsverkets ansvar.

Kuststräckan från Strömstad till Öregrund är i stort sett klar. De inre skärgårdarna på Norrlandskusten, upp till Luleå, är klara, medan översynen av utsjöprickar på denna sträcka just påbörjats.

– Vad som återstår är utsjöprickar på Norrlandskusten från Söderhamn upp till Kalix samt de inre skärgårdarna från Luleå till Kalix. Prickar i Strömma kanal, Kolström samt Brunnsviken i Stockholm kontrolleras de närmaste dagarna och Vänern beräknas vara helt klar vecka 23, säger Hans Sjöström, chef farledsdrift på Sjöfartsverket.

Stena Bulk, som i mars bekräftade beställningen av sex egendesignade Suezmax tankfartyg vid Samsungvarvet i Korea för leverans år 2011/2012 går vidare med ytterligare ett fartyg – det sjunde i serien. Fartygen har designats av Stenas egen tekniska avdelning enligt dagens mest avancerade tillgängliga teknik. Energieffektiviteten förbättras dramatiskt och bland annat minskar bränsle- och bunkerförbrukningen med upp till 15 procent jämfört med de allra effektivaste idag seglande Suezmax-fartygen av konventionell design.

”Stena Bulk har inväntat lämpligt marknadsläge för att till rätt pris expandera flottan av Suezmax tankers(160 000 dwt). Vi har använt tiden till att integrera våra beprövade meriter i fråga om innovativ tankerdesign och skapa världens miljövänligaste tankfartyg av denna storleksklass med minimal bunker-förbrukning,” säger Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk.

”Beställningen av de sju nya fartygen innebär ett ypperligt tillskott av toppmoderna enheter till Stena Sonangol Suezmax Pool”, fortsätter Ryder. ”Poolen som ligger i premiumklassen av de opererande tankpoolerna kommer nu att ytterligare förstärka sitt försprång med tonvikt på nya och miljövänliga fartyg.”

Operation och befraktning av fartygen i Stena Sonangol Suezmax Pool drivs från Stena Bulks kontor i Houston, London och Singapore. Under våren firades dessutom den ståtliga invigningen av Poolens nya kontor i Rio de Janeiro, Brasilien.

Concordia Maritime är ett internationellt tankrederi noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Rederiet har tio tankfartyg byggda enligt MAX-konceptet, åtta fartyg levererade och de två återstående levereras 2010/2011. P MAX är produkttankfartyg på cirka 65 200 dwt. MAX-konceptet innebär att fartygen är byggda för största möjliga lastförmåga på grunda vatten. Fartygen har ett helt nytt koncept för säkrare oljetransporter med dubbla maskiner i två helt separata maskinrum, dubbla roder och styrmaskiner, två propellrar och dubbla kontrollsystem.

www.concordia-maritime.se

Bilden föreställer Panamaxfartyget Stena Poseidon.

Den ideella sektorn ska kompenseras så att vi fortsatt kan ha en aktiv folkrörelse i Sverige om vi till exempel på grund av EU-krav måste ändra momsreglerna. Det beskedet gav finansminister Anders Borg idag när han träffade företrädare för en rad organisationer som verkar inom den ideella sektorn.

– Samtalet med branschens företrädare har varit viktiga och värdefulla för mig. Det är en självklar utgångspunkt att vi inte ska försämra villkoren för denna typ av verksamhet i Sverige, säger Anders Borg.

Syftet med mötet var att diskutera frågor som uppkommit i samband med EU-krav kring momsfrågor, men även inkomstskattefrågor i verksamheter som bedrivs av allmännyttiga ideella föreningar, stiftelser och registrerade trossamfund.

Finansministern framhöll att den ideella sektorn inte ska förlora ekonomiskt på ändrade momsregler. Regeringen överväger att införa en regel som undantar den ideella sektorn från moms om den skattepliktiga omsättningen av varor och tjänster understiger en viss nivå. Förslaget kräver dock ett särskilt medgivande från EU.

– Jag vill samtidigt betona att det är viktigt att den inkomstskattebefriade kommersiella verksamheten i ideella föreningar inte blir så stor att den snedvrider konkurrensen, säger Anders Borg.

Finansministern klargjorde även att den ideella sektorn inte ska drabbas ekonomiskt om obligatorisk moms införs på lokaler. Antingen kommer uthyrning till ideell verksamhet även i fortsättningen undantas från moms eller så kommer sektorn att kompenseras på annat sätt.

Bilden är från Tranebergs Segelsällskap. Foto: Roland Brinkberg.

Nu kan du ta med dig din iPhone, iPod touch och andra smartphones utan att oroa dig – i1015-fodralet från Peli är säkert mot fall, fukt och damm. Genom det genomskinliga locket kan användaren se på videor eller spellistan medan apparaten skyddas. Det finns också ett yttre hörlursuttag så att användaren kan lyssna på musik eller poddsändningar med stängt fodral.

För att få ett skydd som är snäppet högre samverkar de stötdämpande remsorna i locket och en insidig, gjuten gummiisolering i basen så att elektroniska enheter skyddas mot stötar och repor. Den insidiga isoleringen har också en kabelspole och en hörlursficka. För högsta säkerhet klarar i1015:s kemikalietåliga polymerhölje kraftiga stötar, värme och de bistraste villkoren som människor kan leva under.

Ett “lättöppnat” polymerspänne och gångjärn av rostfritt stål garanterar att fodralet förblir stängt när det tappas. Fodralet har också två låsöglor i varje ände av fodralet för enkel låsning eller en karbinhake om du vill säkra det till en remslinga eller ryggsäck.

i1015-fodralet finns genomskinlig med svart isolering eller helt svart. Det finns i handel under Juni månad och kommer att kosta ca: 495:- kr.

www.focusnordic.se

Promarina AB, helägt dotterbolag till Viamare Invest, tar över driften av Wallhamn Marina på västkusten. Wallhamn har idag 250 båtplatser med möjlighet till utbyggnad till totalt 800. – Etableringen på västkusten är oerhört viktig. I regionen finns 40 procent av Sveriges båtliv, säger Mats Bylund, vd för Promarina.

Wallhamn Marina, som tidigare ägdes av SF Marina, ligger på Tjörn cirka 45 minuters bilfärd från Göteborg. Idag finns 250 båtplatser i marinan och knappt 400 platser på land för vinterförvaring, både utomhus och inomhus. En personalstyrka på sex personer, specialister på motorer, plast, snickeri, rigg och elektronik, tar hand om planerade arbeten under vintern samt reparationsarbeten under sommaren.

– Wallhamn Marina utför många försäkringsarbeten och kommer att vara en central punkt för sjöassistansuppdrag i Göteborgsområdet, säger Mats Bylund.

Nyligen övertog Promarina över driften av Norrtälje gästhamn. Det innebär att Promarina AB sköter driften av nio gästhamnar och marinor runt om i Sverige. Det är Arkösund, Norrköping, Furusund, Mariefred, Norrtälje, Oxelösund, Strängnäs, Sandhamn och Wallhamn. I Viamarekoncernen ingår även Nimbus Boats, Stockholm Radio Sjöassistans, Svenska Båtskolan, Scandinavian Resort och Seglarhotellet i Sandhamn.

– Vi ser fram emot ytterligare expansion under 2010. Idag sköter vi driften av totalt ca 3 500 båtplatser. Om tre år ska siffran vara 8 000, säger Mats Bylund.

Det engelska fritidsbåtsvarvet Fairline Boats planerar en ny 50-fotare. Det är den senaste båten i båtserien med namnet Squadron som kompletteras med en 50-fotare. Lanseringen är planerad till sommaren 2011. Squadron 50 får bland annat tre kabiner och extra mycket utrymme ombord, jämfört med liknande föregångare. Enligt Fairline har båtens master cabin samma utrymmen som man normalt hittar i båtar på 60 fot och större. Båten får dessutom panoramafönster och många ljusinsläpp, vilket i sig skapar mer volymkänsla i båtar.

Båten får två gästkabiner, som båda förses med komplett toalett med separat dusch. För den som så önskar erbjuds en fjärde koj för eventuell besättning eller barn ombord. Denna kabin kan enkelt nås från cockpit.

Fairlines designtrend mot mer utrymme och ljusare inredning är knappast något de är ensamma om. Alla större båttillverkare bygger båtar på det här sättet och panoramafönster i båtens sidor har funnits på konkurrerande båtar i flera år.

Men Fairline erbjuder en för dem helt ny layout, där bland annat pentryt har placerats längre akterut i salongen, vilket ger öppna ytor både i salongen och ut mot akterdäck.

Bland båtens finesser märks det nya och patentsökta mekaniserade systemet för att sjösätta en mindre båt/jolle av typen Williams 285 eller 325 Jet RIB.

Den första Fairline Squadron lanserades 1991. Utvecklingen av den nya Squadron 50 kommer som en utveckling av de prisbelönta Squadron 55 och Squadron 65, som introducerades 2008 respektive 2009. Företagets senaste modell, Squadron 41, introduceras i sommar och visas för första gången på en båtmässa på Cannes International Boat & Yacht Show och PSP Southampton Boat Show, båda i september.

www.fairline.com

Snart väntar semester och därmed resor för många. För att undvika höga kostnader för mobila tjänster i utlandet har kommunikationsmyndigheten PTS, Konsumentverket samt Konsumenternas tele- TV- & Internetbyrå (KTIB) tagit fram tips till konsumenterna.

PRESSMEDDELANDE från Kommunikationsmyndigheten PTS, Konsumentverket samt Konsumenternas tele- TV- & Internetbyrå

När du surfar mobilt utomlands med ditt svenska abonnemang kan det bli många gånger dyrare än vid användning i Sverige. Om du har en fast avgift för datatrafik är denna ofta begränsad så att den bara gäller när du surfar i Sverige. Om du surfar utomlands kan det kosta hundratals kronor bara att surfa runt på exempelvis en dagstidnings webbplats. Allra dyrast är det utanför EU.

– Det är viktigt att operatörerna är tydliga med sin prisinformation. Konsumenter måste ges möjlighet att undvika dyra mobila tjänster. Inom EU finns en kreditspärr vid surf med dator och mobil, vilken din operatör ska tillämpa automatiskt från den 1 juli 2010. Före det datumet måste du själv begära att få spärren aktiverad. Inom EU finns även begränsningar för hur mycket samtal och SMS kan kosta. Samtal och surfning utanför EU är ofta dyrare, men även surfning inom EU kan bli mycket dyrt om man avaktiverar spärren, säger Anna Boström, t.f. enhetschef vid enheten för konsumentfrågor på PTS.

– Det kan bli dyrt att läsa e-post eller att ladda ner kartor till GPS-enheten om du är på bilsemester utomlands eftersom det debiteras som datatrafik, säger Rickard Faivre, jurist på Konsumentverket.

– Var även uppmärksam i närheten av Sveriges gränser mot andra länder eftersom dina mobila tjänster kan koppla upp sig mot ett grannlands nät trots att du befinner dig i Sverige. Du bör också se upp ombord på fartyg som ibland använder satellittelefoni vilket snabbt kan bli dyrt, säger Mattias Grafström, VD på KTIB.

Tips för att undvika höga kostnader:
• Kontrollera alltid med din operatör innan du reser vad de mobila tjänsterna kostar att använda i utlandet.
• Tänk på att flera tjänster, applikationer, program och ”widgets” i din utrustning kan använda sig av Internetuppkopplingen (exempelvis hämtning av e-post). Stäng därför av dessa innan du reser utomlands.
• Tänk på att du kan få betala både för att ta emot och lyssna av meddelanden till röstbrevlådan/mobilsvar.
• Ett alternativ är att istället använda en lokal Internetuppkoppling eller köpa ett kontantkort i det land du reser till (kontrollera då först att din utrustning inte är låst till en viss operatör).

Läs mer om tipsen ovan och andra på KTIB:s webbplats:

http://www.ktib.se/Mobil-telefoni/I-utlandet/

Läs mer om vilka regler som gäller inom EU på PTS webbplats:

http://www.pts.se/sv/Telefoni/Mobil-telefoni/Mobiltelefonen-utomlands/Mobiltelefonen-i-EU/

På Nationaldagen kl. 11.00 öppnas det nya BryggCaféet i Grötvik i Halmstad. Invigningen förrättas av Kommunstyrelsens Ordförande Carl-Fredrik Graf, assisterad av Livräddarskolans Grand Old Man Leif Karlborg och Ordföranden i Grötviks Segelsällskap Sven Palmkvist.

Bakgrund; Styrelsen för Grötviks Segelsällskap har som ambition att aktivera och utveckla den unika miljö som Grötvik utgör för sina medlemmar, besökande gästbåtar, vandrare utefter Prins Bertils stig samt ett ökande antal badgäster som utnyttjar den fina badpir som kommunen förbättrat.

Ett behov av en enklare servering är en prioritet och därför har medlemmen Anders Widén och hans Barista utbildade dotter Olivia givits i uppdrag att öppna ett BryggCafé i anslutning till segelbåtsbryggan i hamnens södra del mot fyren.

För detta ändamål har en befintlig träbrygga byggts till med ett handikapp-vänligt bryggdäck i två etage som ger plats för ett femtiotal sittande gäster. Menyn består av förutom Bryggkaffe och BryggLatte, våfflor gjorda på bästa råvaror från Wapnö, fina bakverk från Signes konditori i Vallberga, smörgåsar och SIA glass samt drycker från Krönleins.

Eftersom BryggCaféet verkligen är ett café på en brygga är det helt väderberoende och därför har Brygghunden Laban, en Leonbergervalp från Altonastigens Kennel i Eldsberga, införskaffats för att avgöra vad som är tjänlig väderlek och låter dagligen meddela detta via www.BryggCaféet.com

Moderna spårsystem är väldigt effektiva för att få tag i saker som stjäls. Det senaste exemplet gäller en händelse i Loftahammar, som ledde till att en fyrhjuling samt fyra utombordare återfanns. Allt började med ett vanligt larm till polisen.

Onsdag morgon 26 maj kom sms till en ägare till en utombordare i Loftahammar om att hans motor lyfts av båten och flyttas från båthamnen. Polis informerades och startar jakten. Färden går mot Linköping och polisen informeras kontinuerligt om färden.

Några timmar senare observerades att färden tagit stopp vid en Statoil mack i utkanten av Linköping. Polisen åkte dit och ser en misstänkt skåpbil som står på den angivna platsen. Polisen satte in bevakning på bilen eftersom viss aktivitet utspelade sig kring den.

Efter några timmar valde polisen att slå till mot skåpbilen som fortfarande stod kvar. Där inne fann de totalt fyra utombordare, däribland den från Loftahammar där redKnows Minifinder spårsystem satt monterat. Motorn är en 50 hk Yamaha 2009 värd 75 000 kr. Förövarna greps och bilen togs i beslag.

www.axtech.se

Sjöräddningssällskapet (SSRS) har utsett Årets sjöräddare. De tilldelas utmärkelsen för sina insatser i samband med förlisningen av Langeland 31 juli 2009. SSRS är en organisation som på frivillig väg, helt utan statligt stöd, har byggt upp en effektiv organisation för sjöräddning i svenska farvatten.

Utmärkelsen Årets Sjöräddare 2010 tilldelas
Anders Jakobsson, Annelie Reichenberg, Bengt Dynehäll, Bengt Klock, Bengt Simonsson-Fröjd, Bengt-Göran Bergstrand, Christian Andreasson, Dick Schef, Filip Lilja, Gunnar Lundin, Johan Hilding, John Willy Henriksen, Jörgen Karlsson, Kent Almqvist, Klas Johansson, Leif Hassling, Lorentz Lundgren, Magnus Schef, Marie Sjödin och Terje Johansson från Sjöräddningssällskapets Räddningsstation i Strömstad.

Motivering:
För utomordentliga insatser i samband med förlisningen av Langeland 31 juli 2009. Under hopplöst besvärliga väderförhållanden har de frivilliga sjöräddarna inte bara visat hjältemod, uthållighet och stor sjöräddarkompetens, utan också medmänsklig värme, långt utöver vad som rimligen kan begäras.

Langeland förliste 31 juli 2009
Tidig morgon 31 juli förliste det norska fraktfartyget Langeland i Kosterfjorden. Ombord fanns fyra ryska och två ukrainska besättningsmän. Det rådde ovanligt bistert väder, med vindstyrkor på 20 m/s och maxvågor på över 9 meter. Vädret till trots, så lämnade tjugo frivilliga sjöräddare sin egen familj och sitt trygga liv, för att – förgäves skulle det visa sig – söka efter överlevande.

– Klockan 06:08 väcks jag av sökaren. Det är Sjöräddningscentralen som söker sjöräddningsenheter söder om Koster då en nödsändare löst ut. Jag försöker tända sänglampan, men den förblir släckt. Strömavbrott i ovädret, berättar Johan Hilding, en av de frivilliga sjöräddarna.

14 minuter efter larm är Sjöräddningssällskapets 12-meters Rescue Gustaf B. Thordén bemannad och iväg och som första räddningsenhet på plats går det snart upp för den frivilliga besättningen att det värsta har hänt.

– Plötsligt ser vi en tom flytväst komma drivande rakt framför oss. Jag och Terje går ut på däck och plockar upp flytvästen med en båtshake. Västen är märkt med texten Langeland, Bergen. Terje och jag tittar på varandra och vi skakar våra huvuden samtidigt. Vi inser att något ofattbart har inträffat, berättar Johan Hilding vidare.

Under två dygn engagerade sig 20 frivilliga sjöräddare i 250 timmar.

Att kämpa så hårt och ändå inte kunna rädda någon är en erfarenhet man för alltid bär med sig. Det väcker många känslor som måste bearbetas. Men denna händelse tog inte slut för att sjörädd-ningen avslutades. Några dagar efter olyckan knackar det på Strömstadstationens dörr. Det är förtvivlade och chockade anhöriga som ännu hoppas finna sina äkta män vid liv. De frivilliga sjö-räddarna gör allt som står i deras makt för att de anhöriga ska få så mycket information och vetskap om det inträffade som det bara är möjligt. Det hela avslutas med en hederssam minnesceremoni, på exakt position för förlisningen, arrangerad och genomförd av frivilliga sjöräddare i Strömstad och Fjällbacka. Förutom de anhöriga medverkade även representanter från rederiet och den ryska ambassaden.

www.ssrs.se

Den 2 juni öppnas en helt ny factory outlet i Enköping. Det är Bahco som öppnar dörren för verktygsintresserade som kan passa på att fylla snickarbodar eller verktygslådor. Det handlar främst om företagets utgående artiklar och 2: a-sortering. Mellan 50 och 70 procent rabatt lämnas på verktygen, ibland till och med mer.

Bahcos factory outlet i Enköping öppnas den 2 juni på Tallbacksvägen 2. Öppettiderna kommer att vara onsdagar 16-20 och lördagar mellan 10-14 hela sommaren och fram till lördagen den 11 september.

– Vi har förstås diskuterat om det här kan påverka försäljningen av våra nya verktyg negativt, säger Magnus Alterot, marknadsansvarig på SNA Europe [Sweden] AB. Men vi tror att verktygen som säljs i outleten istället ersätter köp av lågprisverktyg.

Alla typer av verktyg
I outleten kommer alla typer av verktyg att säljas, från Bahcos ”blanka” mekarverktyg till sågar, tänger, mejslar och trädgårdsverktyg. Cirka 200 olika artiklar kommer att finnas till försäljning när dörrarna öppnas.

Gästhamnen i Norrtälje får ett lyft med ny servicebyggnad, nya bryggor, sjömack och ny arrendator. Promarina, ett företag i Viamarekoncernen, kommer att driva och utveckla gästhamnen från sommaren 2010 och med planer på både butik och café.

Norrtälje placerade sig inte bland de 50 bästa båtkommunerna i Sweboats nyligen publicerade rankning. Den hittillsvarande låga kvaliteten i gästhamnen i Norrtälje har varit en del av förklaringen.

– Nu kan vi äntligen vara stolta över det vi kan erbjuda båtburna gäster i Norrtälje, säger Kjell Jansson, kommunstyrelsens ordförande. Höjningen av kvaliteten i gästhamnen kommer även att stärka handeln i stadskärnan .

Promarina driver sedan tidigare gästhamnen i Furusund och på ostkusten i övrigt i Arkösund, Mariefred, Oxelösund och Strängnäs. I koncernen ingår även Nimbus Boats, Sjöassistans, Svenska Båtskolan och Seglarhotellet i Sandhamn.

– Båtliv och båtbesökare har stor betydelse för bilden av Norrtälje, säger Dan Löfgren, näringslivschef i Norrtälje kommun. Framgångsrika företag med attraktiva gästhamnar och inom service och försäljning av båtar och tillbehör är viktiga för hela näringslivet i kommunen.

Invigning av den nya gästhamnsbyggnaden kommer att ske tisdagen 22 juni.

Seglarhotellet i Sandhamn har klarat Svanens hårda miljö- och klimatkrav för hotell. Det innebär att hela driften av anläggningen har miljögranskats. – Miljöarbete är en självklar del av vår verksamhet. Och att vara Svanenmärkt är ett kvitto på att Seglarhotellet har en hög nivå på miljöarbetet och tar klimatansvar, säger Magnus Widell, vd på Seglarhotellet i Sandhamn.

Pressrelease:

Seglarhotellet i Sandhamn är medlemmar i Svenska Möten som nu satsar stort på Svanen. Alla medlemsanläggningar ska vara Svanenmärkta senast 1 juli 2010.

– Seglarhotellet i Sandhamn jobbar till exempel aktivt med att minska sin klimatpåverkan, då de måste klara krav på mycket låg energianvändning vid driften, säger Cecilia Ehrenborg Williams, affärsområdeschef för tjänster på Svanen.

Svanen ställer även krav på minskad förbrukning av vatten och kemikalier (t ex vid städ och disk). Hotellets inköp ska vara miljöanpassade, (t ex miljömärkta rengöringsmedel, förbrukningsartiklar, tjänster, inredning och livsmedel) samt att man sorterar allt avfall. Detta kräver ett stort engagemang från ledning och hela personalstyrkan.

Seglarhotellet jobbar aktivt med att reducera sin miljöpåverkan bland annat genom att minska energi- och vattenförbrukning, användandet av kemiska produkter och osorterade avfall. Hotellet strävar mot att utöka utbudet av ekologiska och miljömärkta produkter samt utbildar medarbetare i viktiga hållbarhetsfrågor.

Tisdagen den 8 juni sätter Ostindiefararen Götheborg segel mot den kungliga huvudstaden och den 14 juni lägger hon till vid Skeppsholmen i centrala Stockholm. Skeppet kommer att vara en central del i bröllopsfirandet. Man kommer bland annat att arrangera en middag ombord med Sveriges landshövdingar, kronprinsessan Viktoria och Herr Daniel Westling, Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia.

Det är nu bara en vecka kvar tills Ostindiefararen Götheborg lägger ut från Göteborg och sätter segel mot Stockholm. Väl framme i huvudstaden kommer skeppet ligga vid Skeppsholmen och vara en central del i det kungliga bröllopsfirandet.

– Den 16 juni kommer vi bland annat arrangera en middag ombord med Sveriges landshövdingar, kronprinsessan Viktoria och Herr Daniel Westling, Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia, bekräftar Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet, företaget bakom Ostindiefararen Götheborg.

För middagen står några av Sveriges främsta gourmetkockar under ledning av Leif Mannerström. Menyn kommer att bestå av rätter inspirerade av svensk landskapstradition.

Förutom middagen med landshövdingarna kommer Ostindiefararen Götheborg även ha en hel del andra arrangemang ombord med gäster som bland andra Dan Sten Olsson, koncernchef på Stena, Volvos koncernchef Leif Johansson och SKF:s koncernchef Tom Johnstone.

– Vi ser fram emot att vara en del av festligheterna och kommer att finnas på plats under hela bröllopsveckan, säger Rikard Thornander.

Klockan 12:00 den 14 juni lägger Ostindiefararen Götheborg till vid Skeppsholmen i centrala Stockholm. Skeppet kommer att vara öppen för allmänheten dagtid onsdagen den 15 juni till fredagen den 18:e. Skeppet är en del av arrangemanget ”Love Stockholm 2010” som pågår i två veckor, från och med nationaldagen den 6 juni, fram till och med bröllopsdagen den 19 juni.

www.soic.se

Kommentarer

123 20:41:41 2011-02-16

Låter trevligt

Från och med idag, 1 juni 2010, gäller helt nya lagar för alkohol på sjön. Den nya lagen säger att en båtförare får ha max 0,2 promille. Detta gäller för båtar längre än 10 m eller med en fartkapacitet på minst 15 knop. Kustbevakningen ska tillsammans med polisen svara för övervakningen.

Den nya lagen om sjöfylleri har alltså satt en gräns på 0,2 promille alkohol i blodet som nedre gräns för sjöfylleri.

Lagen gäller endast båtar (fartyg) som har minsta längd överallt på 10 m eller en fartkapacitet på minst 15 knop. KBV och Sjöpolisen har numera rätt att stoppa dessa båtar för att göra ett så kallat sållningsprov, göra ett utandningsprov. Om båtföraren vägrar har polis och KBV rätt att ta vederbörande till läkare för blodprov.

Kommentarer

Olof Malmlöf 16:44:28 2010-06-01

Så från och med nu blir man kriminell! Trist, onödig och uselt formulerad lag. Riktiga sjöfyllerister har aldrig brytt sig om promille i vilket fall.

Mats 17:15:44 2010-06-01

Bra där Olof! (OBS IRONI!!!). En huvuddel av olyckorna till sjöss är en direkt orsak av fylla! Så du Olof, tycker det är helt OK att döda någon? Om inte individerna i samhället själva klarar av att sätta gränsen måste samhället ta sitt ansvar!
Jag säger äntligen, inställningen till alkohol och sjöfart är helt fel. Samhället talar nu om för oss att det inte är ok att framföra båt berusad. Ta till dig det istället…

Johan 21:39:25 2010-06-01

Ja du Mats, du är en sån som måste ha en myndighetsperson för att veta vad som gäller tydligen.
Och så typiskt av dig att anklaga Olof för att han tycker det är ok att döda någon, varför skulle han vilja göra det?
Nu saknas bara GPS positionering av bilar och övervakning om vad vi har i kylen så att myndigheterna kan förlänga våra stackars liv.

Nils 21:46:42 2010-06-01

Är inte förbudssverige underbart! Och ännu bättre blir det av att man går på en viss grupp dvs. motorbåtsägarna, varför inte låta lagen gälla alla som färdas på sjön? Gör det mindre ont att bli påkörd av en segelbåt eller en motorbåt under 10? Närmaste båtliv den som skapat lagen varit är nog en badanka i badkaret.

Karl Johansson 12:47:03 2010-06-02

Hur kommer Polisen att agera för att kontrollera nykterheten till sjöss i våra tusentals insjöar?
Kommer det av praktiska själ att bli en "frizon" eller kommer Polisen i landsbyggdsdistrikten att skaffa båtar?

Mats 13:33:14 2010-06-02

Verkar mest vara anarkister här så jag lägger ned. Hoppas ni inte kör ihjäl er eller någon annan därute!

Olof Malmlöf 16:29:56 2010-06-02

Mats. Man är inte FULL och kör ihjäl någon efter 2 eller tre pilsner. Däremot brtyter du då redan mot lagen. Jämförelse med trafik är löjligt. Man möts inte i 200 km/tim på 15 meters bredd. Dessutom finns det på båt nödvändigtvis inte EN styrman/förare. Hur skalldet avgöras vem som får ha druckit? En båt kan inte "parkeras". Jag blir kriminell om jag är tvungen byta ankringsplats pga vind. När det gäller olyckor och tillbud är det folk i ekor och segelbåtar som står för största andelen både absolut och relativt. Det är ändå alltid motorbåtar man inriktar sig på….

Nisse 16:46:41 2010-06-02

Olof: Om du tvingas byta ankringsplats på grund av vind så kan du åberopa nödvärn.

Thomas 22:33:35 2010-06-02

Inga problem för mig. 9 meter och 10 knop…..
En låda öl och några snappsar går utmärkt.

Robban 16:29:24 2010-06-05

haha, ja! det blir till att byta motor då 🙂 ett av mina enda nöjen är att få åka en sväng med båten och ta en kall en. tycker att det är synd att vi som faktiskt kan vara på sjön och ta en öl utan att överdriva det och bli kanon full och brassa på i 50 knop ska lida för det!

lennart 55år på sjön 10:12:17 2010-06-11

Jag blir så trött på detta nya påbud med att jämnföra båt o bil körning vad gäller 0,2promille.Kan man inte framföra en båt efter en mellan öl Så köp ingen Båt
OBS Även en medpassagerare i båten kan bli bötfäld om "kustbevakaren" bedömer att båten kräver besättning
ALLT är bara trams

Niklas 16:43:36 2010-06-20

Värt att poängtera att en stor del av olyckorna sker av t.ex. berusade fiskare som lägger nät med båtan som är under 10 m och inte går över 15 knop = alltså undantagna för denna lag.

Göran 11:16:18 2010-06-24

Är det inte så att det måste finnas en lag skriven, för att myndighetet ska ha lagstadgad rätt att stoppa och bötfälla de som verkligen är berusade och beter sig vårdslöst på sjön. Kan det vara så att de "ses mellan fingrarna" om man har tagit en pilsner men ändå sköter sig på sjön? Eller om man måste byta ankringsplats.

Peter 19:27:35 2010-06-27

Den nya lagen är till för att man skall kunna ta utandningsprov "rutinmässigt", alltså kunna stoppa vilken båt som helst för att kolla om föraren är nykter. Tidigare var det tvunget att båtföraren gjorde något "misstänkt" för att polisen eller KVB skulle kunna genomföra ett test.
En del verkar missförstå lagen och tror att det är "nollgräns". Man FÅR ha 0,2 promille alkohol i blodet, vilket räcker utmärkt för den som vill ta en öl då han kör eller dricka ett glas vin till maten och sedan köra hem.
Till Olof Malmlöf: På vilka vägar får man köra 200 km/h i Sverige?

Olof Malmlöf 10:30:59 2010-06-28

Peter: Två bilar i mötande trafik som vardera kör 100Km/tim motsvarar grovt sett 200 km/tim vid en kollision. Att jämföra biltrafik med båt är löjligt.

Nisse 11:10:21 2010-06-28

Två lika tunga bilar som kolliderar i vars 100 kmh motsvarar att en av dem kör rakt in i en bergvägg i 100 kmh. Det blir värre endast om den ena bilen är mycket lättare än den andra (personbil – lastbil).

Och förra veckan hamnade en person på östkusten på sjukhus efter det att deras båt rammats av en full förare. Samt att en simmare dog i förrgår efter att ha körts över av en annan full båtförare. Så nog är alkohol och båtar en dålig kombination.

Johan.J 19:47:41 2010-06-30

Den nya lagen innebär inte att polis/kbv får göra rutinkontroll om båten är under 10 m/15 knop.Alltså får båtar under fortfarande framföras på "fyllan" .Vi kanske ska tillåta lite "fylla", om man kör en bil som är under 4,5 m och inte starkare än 70 hk.
Det måste vara den mest oigenomtänkta lag som gjorts på
det här årtusendet.

Nisse 21:32:53 2010-06-30

Problemet är nog att om man inte har en gräns så blir det olagligt att vara full på en luftmadrass som flyter i sjön, vilket blir lite fånigt. (Som jag förstått det så är det mycket risken för annan part man är ute efter att minimera, annars så hade man lagstiftat om flytvästar istället.)

Ursprungsförslaget var att det skulle gälla allt över 7 meter eller 7 knop, men M motsatte sig detta. Har dock inte hittat någonstans någon förklaring på varför?

Arc 13:34:52 2011-06-20

Du har varit och grillat med vin o sång men en vindändring är på väg och du blir tvungen att välja se båten bli krossad mot klipporna eller flytta båten innan stormen kommer. Vad gör du? Är laglydig och ser på när båten sjunker eller flyttar båten till säkrare hamn. Vad säger försäkringsbolaget?

Arc 14:03:56 2011-06-20

Det finns nog bättre sätt att handskas med ansvarslösa svin som förstör för seriösa båtägare än dessa nykteristfadäser som jämför båtar med bilar. Löjligt dåliga jämförelser.
Men vist ska polis eller kustbevakarna kunna stoppa, bötfälla och hindra personer som inte är lämpade på sjön.
Kan vara alla typer som dementa, medicinpåverkade, fyllerister, vårdslöshet, m.m…

Adam 21:49:48 2011-06-20

Arc: Ditt fall med grillat och vin faller under nödparagrafen, om det inte är så att det finns någon nykter person tillgänglig som kan hjälpa till att flytta båten så får du göra det själv, fast du är full, för att rädda egendom. Så det är inga problem alls!

Ramona 12:40:37 2011-06-28

Följande inträffade för några veckor sedan:
En tjej i sällskapet halkade på bryggan en sen kväll på klubbholmen och skadade sig ganska illa. Ambulans tillkallades men befann sig så klart på fastlandssidan. Samtliga i sällskapet hade konsumerat både vin och snaps och bedömdes vara olämpliga båtförare enligt den nya lagen, och SSRS tillkallades vilket tog en timme. Vad gäller egentligen här ? SOS alarm försökte få oss att köre den unga damen iland till ambulansen trots vårt tillstånd. Ambulansen fick stå och vänta på SSRS i nästan en timme och hade säkert kunnat användast till bättre saker än så. Om polis/kustbevakning stoppat oss – hade det då blivit böter/fängelse/ indragna körkort ??.

Adam 13:08:28 2011-06-28

Nödparagrafen gäller även här, du bör får lov att köra in henne till land och ambulans. (Det finns fall där folk har blivit frikända från att köra bil när de varit berusade i liknande situationer.)

Kapten nubbe 13:39:48 2012-01-18

Jag har hittat en bra båt som gör dig laglig:

https://picasaweb.google.com/104760546084157859678/Scandica670Retro#