Nyheter

Nu finns det en ny och praktisk vädersajt som passar bra inte minst för båtfolk. På sajten finns vindprognoser, våghöjd, temperaturer och mycket annat användbart. www.klart.se/kust

www.klart.se

Mustos nya Crew Bag omfattar stryktåliga vattentäta bagar i 900 deniers polyester/nylon. Crew bag har låsbara dragkedjor, vadderad axelrem och separat förvaring får våta persedlar. Finns i tre storlekar Small som rymmer 35 liter, Large 60 liter och Xlarge hela 90 liter.

Priserna är ca 895:- respektive 1095:- och 1190:-

Clam Case Rymmer hela 100 liter och är delbar på mitten vilket underlättar packningen. Materialet är kraftig polyester/nylon som tål tuffa tag. Clam case har massvis med fickor att organisera packningen i. Urdragbart draghandtag, bärhandtag i sida och bärremmar samt kullagrade hjul. Ca pris 2395:-

Navigators Case Skepparens portfölj från Musto för allt nödvändigt. Gjord i kraftig 900 deniers vattentät polyester med organizerdel och vadderad laptop del samt panel för påhäng på Mustos väskor med hjul och draghandtag. Ca pris 995:-

www.trendmark.se

Klockföretaget Certina som är känt för sina sportiga klockor lanserar nu DS Master Chronograph – en kaxigt maskulin kronograf som med sina 45 mm i diameter definitivt sticker ut. DS Master är en högprecisionsklocka som har testats av Controle Officiel Suisse de Chronometer (COSC) och fått utmärkelsen kronometer.

Den svarta urtavlan har tre kronografer som mäter tiden i intervaller om 12 timmar, 10 sekunder och 60 sekunder. Klockan är även utrustad med Certinas kända Double Security, ett säkerhetssystem som innebär att klockan är både stöttålig och vattentät.

Klockan finns i två varianter, en helt i svart PVD och en tvåfärgad med svart urtavla mot rostfri boett och ring. Båda modellerna har svart gummiarmband. Klockan är förpackad i ett snyggt fodral i svart PVD och kommer med ett COSC certifikat.

DS Master kostar 9 900 kr.

Till sommarsäsongen 2010 lanserar Sjö&Hav en mygg- & fästingspray som, i linje med tidigare produkter, är anpassad för friluftsliv. Sprayen ger inte bara ett effektivt skydd för hela familjen utan följer även Sjö&Havs grundtanke om att vara ett bättre miljöval vid köp av hygienprodukter för utomhusbruk.

Mygg- och fästingsprayen verkar mot mygg, knott och andra stickande insekter samt verkar förebyggande mot fästingbett. Då medlet appliceras med spray är det enkelt att få god täckning på hud, hår och kläder vilket ökar skyddet mot fästingar. Sprayen kan med fördel användas vid alla utomhusaktiviteter och fungerar lika bra på golfbanan och i trädgården som vid skogspromenader och utomhusbad.

– Sommaren öppnar upp för familjeaktiviteter och med tanke på ett växande problem med fästingar har vi valt att ta fram en mygg- och fästingspray med skydd för hela familjen. Att vi valt att ha hela familjen i fokus beror på att majoriteten av liknande produkter inte är anpassade för användning på små barn, säger Kim Persson, vd för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.

Sjö&Hav lanserades första gången 2004 med en flytande tvål anpassad för saltvatten. Grundtanken är att utveckla produkter som förenklar livet i skärgården och underlättar för ett aktivt friluftsliv. Idag, sju år senare, är Sjö&Hav ett av skärgårdens mest kända varumärken med ett sortiment om fem olika produkter för utomhusbruk.

Sortimentet består av fyra hygienartiklar; Saltvattentvål, Saltvattenschampo, Solskyddscreme och årets nyhet Mygg- & Fästingspray samt ett Handdiskmedel för saltvatten. Alla produkter är utvecklade för utomhusbruk och vissa av dem löddrar rikt i saltvatten, men de fungerar lika bra inomhus i sötvatten. Flaskorna flyter även då de är fulla, vilket underlättar vid utomhusbad eller vid en tur med båten. De är svensktillverkade och innehåller nedbrytbara råvaror som har en minimal inverkan på vår miljö.

www.sjohav.se

Kommentarer

conny 21:33:02 2010-07-09

var köper man mygg- & fästingspray ågon stans?

Hasse och Yvonne Larsson köpte det första exemplaret av miljöbåten Greenline 33 Hybrid som kom till Sverige. De är medlemmar i Edsbergs Båtklubb i Sollentuna och har hemmahamn i Spillesboda. – Vi har hållit på med båtar sedan barnsben. Vi lovade våra barn att vi skulle varva ner så vi försökte gå över till husbil, men den använder vi på vintern och så blir det båt på sommaren, säger Hasse.

Både Hasse och Yvonne, vars båt visades på Allt för sjön, är pensionärer, så de har gott om tid att använda sin båt. Förra sommaren var de ute på sjön i nio veckor. I år hoppas de på ännu en långresa.

– Om sommaren blir lika fin som vintern har varit så blir det kanon, säger Yvonne.

Steget att köpa en hybridbåt var inte så långt för Hasse och Yvonne, trots att de har seglat en Diva 38 tidigare. Enkelheten att komma ut med en motorbåt fällde avgörandet.

– Vi har utrustat båten med det mesta man kan få, från solceller till den stora motorn. Det är något nytt och trendigt, säger Hasse.

Greenline 33 Hybrid finns både med dieselmotor (VW Marine SDI 75-5) och som fullhybrid där batterierna laddas genom dieselmotorn, genom solceller och/eller landström. Båten har upp till 14 knops fart med dieseldrift och med solcellerna som energikälla kan man åka i 3 knop. Räckvidden med dieseldrift är 213 Nm vid 13,8 knop och med batteridrift i 2,4 knop 37 Nm.

www.bavariasverige.se

20 000 kr delas ut till en ungdomsledare som har gjort en betydande insats för att främja barn och ungdomars intresse för sportfiske eller fiske- och vattenvård samt fiskeetik. Årets tre kandidater kommer från Gotland, Grängesberg och Norrköping.

Under 2009 instiftade Abu Garcia, promotionföretaget Hello Sweden och Sportfiskarna ungdomsledarstipendiet. Stipendiet hedrar minnet av Torbjörn Åslund, passionerad sportfiskare och mångårig försäljningschef på Abu som avled 2007 efter en längre tids sjukdom.

Av ett flertal nominerade har nu tre kandidater tagits fram bland vilka en jury kommer att utse årets stipendiat. De kandidater som valts ut är Bertil Eklund från Fårösund på Gotland, Yvonne Wallin från Grängesberg och Kenneth Israelsson från Norrköping.

– Samtliga nominerade kandidater har varit mycket kvalificerade och utgör alla fantastiska exempel på den stora ungdomsverksamhet som årligen i tysthet genomförs inom sportfisket.

Vi är mycket glada att på detta sätt kunna hedra Torbjörns minne genom att premiera någon av dessa, säger Olle Lidesjö, försäljningschef på Abu Garcia och Bengt Olsson från Sportfiskarna.

Vem som slutligen belönas med stipendiet meddelas senare i vår.

Bertil Eklund är nominerad för sin verksamhet som ungdomsledare i Fårösunds Sportfiskeklubb. Ett engagemang som han påbörjade redan 1989 vilket inneburit att han under åren fostrat och danat många ungdomar socialt och mentalt till goda sportfiskare och samhällsmedborgare. Bertil har två gånger blivit belönad för sitt arbete med ungdomar: 2001 blev han utsedd till Gotlands Kommuns ungdomsledare och 2009 erhöll han Slite Lions stipendium för sitt ideella engagemang för ungdomar.

Yvonne Wallin är nominerad för sitt engagemang som ungdomsledare i FK Grängesfirren i Grängesberg. Sedan 1990 har hon varit den ideella motorn i en mycket stor ungdomsverksamhet som omfattat bland annat sportlovspimpel, fiskeskolor på fritidsgård, metetävlingar, fiskeutflykter för flyktingungdomar och sommarfiske för funktionshindrade barn och ungdomar. Yvonne har med stor entusiasm förmedlat en positiv syn på fisket till många barn och ungdomar.

Kenneth Israelsson är nominerad som grundare och verksamhetsansvarig för skolfisket i Norrköping. Sedan 1998 har ca 5000 barn och ungdomar deltagit i skolfisket i regi av Cityfiske i Norrköping. En del av verksamheten har varit inriktad på ungdomar med skolproblem som genom att få ta ansvar har utvecklas som individer och fått breddade kunskaper och ett aktivt fritidsintresse. Arbete med integration har alltid genomsyrat verksamheten där sportfisket har fungerat som ett gemensamt intresse där alla kunnat delta på lika villkor.

NGK blir teknisk partner och officiell leverantör av tändstift till Vodafone McLaren Mercedes Formel 1-team under säsongen 2010. Det innebär att nära nog samtliga av de ledande konkurrerande teamen i Formel 1-mästerskapen får sin gnista från NGK.

Det blev en spektakulär invigning av säsongen för Vodafone McLaren Mercedes 2010 Formel 1-team. Båda McLarenstallets brittiska förare; Jenson Button och Lewis Hamilton var närvarande. Ett unikt tillfälle som för första gången i Formel 1-historien samlat de två senaste världsmästarna i ett och samma stall. Hamilton blev världsmästare 2008 och Button tog hem världsmästartiteln förra året, 2009.

– Inom NGK har det alltid varit en ära att få vara med och utveckla tändstift speciellt avsedda till Formel 1 racing. NGK har varit leverantör till mängder av Formel 1-team genom åren.

Det är en extremt krävande miljö för stiften och det ställer enorma krav på design och expertkunskaper inom tillverkningen. Djupgående tester, både på och vid sidan av banan, har bevisat den pålitlighet och prestanda som NGK-stiften står för och det gör att många konstruktörer gärna väljer NGK, säger Manne Gustafsson, NGK produktspecialist inom KG Knutsson AB.

Sedan NGK för första gången var involverad i en Grand Prix-vinst – i Mexiko med Honda 1965 – har NGK:s tändstift funnits med i vinnande bilar vid hela 239 tillfällen.

– Med det fortsatta nära samarbetet med Vodafone McLaren Mercedes är vi övertygade om att den magiska siffran 250 vinster kommer att nås under den här säsongen, säger Manne Gustafsson.

www.ngk.se

Hydro Power Sportswear-kollektionen från Helly Hansen erbjuder gedigna designade funktionsplagg inspirerade av kappseglingen marina stil och passar lika bra ombord på båten som på landbacken. Kollektionen har en ren, avslappnad och skandinavisk stil och innehåller många favoriter.

Hydro Power Polo tillverkad i tactel är ett perfekt och skönt plagg när temperaturen stiger, och passar både när man seglar i gassande sol och när man går i land på eftermiddagen. För de kyligare kvällarna finns Helly Hansens Hydro Power Hybrid Jacket som värmer lite extra.

Under varma och soliga dagar kan den strandsugne seglaren dra på sig ett par Boston Quick Dry shorts och komplettera med en användbar sportvattensko med seglingsdetaljer, Hydro Power 3.

Hydro Power Hybrid jacket 1700 kr
Hydro Power Polo 650 kr
Boston Quick Dry shorts 550 kr
Hydro Power 3 shoe 900 kr
Duffel bag, 90 L 1300 kr

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 1 person omkom genom drunkning under mars i år jämfört med 2 personer under mars 2009. Totalt har 2 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 9 personer under 2009.

2010 mars 2009
– is 1
1 övriga 1
1 totalt 2
Drunknade till och med mars månad 2005-2010
2005 2006 2007 2008 2009 2010
Mars 4 1 9 1 2 1
Totalt t.o.m. mars 19 14 16 10 9 2

Från företaget Teknikhamstern kommer dessa solpaneler med måttanpassning. De kostar ungefär som vanliga paneler, men är i första hand avsedda för att ladda batterierna i olika typer av fordon och farkoster med 12V och 24V system.

Tack vare det låga priset kan de även användas i olika lösningar där miljön är viktig. Priset är cirka 39 kr/W för paneler i standardmått. Exempel 20W kostar 1 180 kr.

www.teknikhamstern.se

Den 13-15 april samlas 150 av världens intressenter när det gäller snabbgående båtar i Göteborg. ”High Speed Boat Operations (HSBO)” bjuder in till sitt fjärde forum för att ge båtbyggare, ingenjörer, myndigheter och uppköpare en chans att träffas och diskutera den senaste tekniska utvecklingen. Nytt för i år är att samtliga båtar ska tankas med alkylatbensin, vilket reducerar utsläppen av de allra miljöfarligaste ämnena radikalt.

Varje år släpps tusentals med ton av kolväten ut i våra svenska vatten. Detta är ett stort problem, då kolväten påverkar våra känsliga marina miljöer negativt, speciellt i känsliga ekosystem. Att tanka sin båt med Aspen alkylatbensin är ett sätt att aktivt motverka marin miljöförstörning.

– Det är roligt att få vara med i sådana här sammanhang, säger Jens Söderberg, Lantmännen Aspen. Under dessa tre dagar kommer vi att tanka femton till tjugo snabbgående båtar, ribb-boats, som kommer att demonstreras. Vår mobila tankstation kommer att stå bredvid Eriksbergsdockan.

Forumets deltagare från hela världen kommer att bli uppdaterade om det mesta som gäller snabba båtar genom en mängd föredrag. Möjligheten att testa båtarna i sin naturliga miljö är en viktig del av seminariet.

www.lantmannen.se

Regeringen gör omfattande insatser för havsmiljön. I vår kommer en skrivelse om hur Sverige ska uppfylla alla åtaganden inom ramen för Baltic Sea Action Plan, när det gäller minskade utsläpp. En miljard kronor har satsats på havsmiljön under mandatperioden. Förbud mot fosfater i tvättmedel har införts och införs för maskindiskmedel. Regeringen förbereder ett förbud mot att släppa ut toalettavfall i havet.

Miljöminister Andreas Carlgren besöker måndagen 12 april en båtbottentvätt på Lidingö, kör eco-driving med en Waxholmsbåt och diskuterar de nya mottagningsanläggningarna i Nacka för småbåtars toalettavfall.

Program

10.15 BoatWasher båtbottentvätt i Käppala, Lidingö. Företaget berättar om hur båtbottentvättar kan minska användningen av båtbottenfärger med farliga kemikalier. Landstingsrådet Gustav Andersson (c) medverkar.

11.00 Waxholmsbolaget vid Gåshaga brygga, Lidingö. Waxholmsbolaget kommer berätta om sitt miljöarbete och förevisa eco-driving till sjöss – hur man minskar utsläppen från skärgårdstrafiken

13.30 Dalarö brygga, Saltsjöbaden. Besök vid tömningsanläggning för toalettavfall. Representanter för Nacka kommun och Fisksätra båtklubb, som har fått Lova-bidrag för en ny anläggning till sin båtklubb, informerar.

Solteknik HB har nu utökat området för de Finska sjökorten i BSB format. Solteknik HB som bara utgår från Sjöfartsverkens originaldata utökar utgivningen med Finska Sjöfartsverkets sjökort och täcker nu in även Finska viken i sitt utbud. Två nya produkter lanseras under våren. CDF10 Finska viken och CDF11 Skärgårdshavet.

CDF10 Finska viken, innehåller kustkort 13 – 21 i skala 1:50 000 och översiktskorten 951 östra Finska viken och 952 västra Finska viken i skala 1:250 000 samt även specialerna 191 Helsinki, 192 Nordsjö, 134 Hamina och 138 Kotka. Översiktskorten sträcker sig över hela Finska viken och kan lätt användas även för överseglingar till S.t Petersburg och Estland.

CDF11 Skärgårdshavet, innehåller kustkorten 22 – 34 i skala 1:50 000 och översiktskorten 935 Ålands hav skala 1:500 000, 953 Skärgårdshavet skala 1:250 000 samt specialerna 136 Hankö skala 1:20 000, 160 Mariehamn skala 1:25 000, 169 Degerby – Långnäs skala 1:20 000 och 190 Turku skala 1.20 000.

Sjökorten levereras på CD men kommer också att kunna laddas ner från Internet.

De båda sjökortsområdena levereras på samma CD skiva och användaren köper en licens för att öppna och använda innehållet på skivan. CF10 Finska viken kostar 995:- och CDF11 Skärgårdshavet kostar 1295:-

www.soltek.se

Riviera, Australiens största tillverkare av fritidsbåtar, har under en länge tid varit till salu. Företagets banker har nu dragit tillbaka Riviera från försäljningslistan och hoppas att företaget ska klara sig på egna ben utan försäljning. Ett antal intressenter har dykt upp under det senaste halvåret, men bankerna föredrar att företaget rekonstrueras med nuvarande ägare i stället. På bilden syns årets första nyhet: Riviera 43 Open Flybridge IPS.

– Under de senaste elva månaderna har våra banker imponerats av de framsteg och förbättringar som vi har gjort, säger John Anderson, VD för Riviera.

– Nu är vårt fokus att förbättra företaget ytterligare, öka försäljningen och höja lönsamheten.

Under elvamånadersperioden har försäljningen gått riktigt bra och över 100 nya Rivierabåtar har levererats till kunder. Den australiska dollarn har varit en fördel för varvet, men ökad produktutveckling har också bidraget till den positiva utvecklingen. Totalt har båtar för motsvarande över 600 MSEK sålts.

Den första nya modellen 2010 är 43 Open Flybridge (bilden) med Volvo Penta IPS-motoroer, som får sin premiär vid båtmässan i Sanctuary Cove i maj.

Riviera har totalt 20 olika modeller i storlekar från 36 till 85 fot och med utförande som Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express och Motor Yachts.

www.riviera.com.au

Vindkraftsparken Rödsand 2 har börjat leverera elektricitet till det danska elnätet. Detta är tre månader före den uppsatta tidplanen för projektet. – God planering tillsammans med duktiga medarbetare och erfarna leverantörer har gjort det möjligt att utföra projektet på rekordtid. Det är också ett bevis på att vi nu börjat realisera vår strategi med att satsa på förnybar energi i industriell skala, säger Mark Porter VD för E.ON Vind i Sverige.

Arbetet med vindkraftsparken startade i maj 2008. Nu – snart två år senare – börjar parken producera el och de första vindkraftverken av totalt 90 stycken är nu inkopplade på det danska elnätet.

– Arbetet med konstruktion och installation har gått mycket bra, och hela vindkraftsparken beräknas vara i full kommersiell drift under andra halvåret 2010, berättar Mark Porter och tillägger att E.ON nu reser mellan tre och sex vindkraftverk i veckan.

Vindkraftsparken Rödsand 2 ligger till havs söder om den danska ön Lolland i Östersjön. Med en installerad kapacitet på 207 MW (megawatt) blir projektet en av de största vindkraftsparkerna i världen. Parken utgörs av 90 turbiner. Varje turbin har en rotordiameter på 93 meter och en kapacitet på 2,3 MW. När Rödsand 2 står helt klart kommer anläggningen att leverera el till 200 000 hushåll.

E.ON är en ledande aktör när det gäller att utveckla havsbaserade vindkraftparker. Rödsand 2 är bara en av totalt tre havsbaserade vindkraftparker som nu håller på att byggas.

Andra parker är Alpha Ventus (60 MW) vid den tyska kusten, London Array (1 000 MW) och Robin Rigg (180 MW), båda utmed den brittiska kusten. Helt utbyggda har de en kapacitet på över 1 400 MW.

Sjöhistoriska museet i Stockholm visar en nytillverkad modell av fartyget Baltica. Efter drygt 1 000 timmars arbete har museets egna modellbyggare Stefan Bruhn och Jan Claesson färdigställt den detaljrika och vackra tremastskonaren från 1940-talet.

– Sjöhistoriska museet har drygt 2 000 fartygsmodeller i sina samlingar, men just den här typen av fartyg fanns tidigare inte representerad där. Att vi valde att bygga just Baltica beror på att det i arkiven fanns ett bra bakgrundsmaterial att utgå från, med ritningar, fotografier och fakta om hennes historia, säger Stefan Bruhn.

Baltica sjönk i Östersjön 1963, troligtvis på grund av en läcka orsakad av ett isbälte. Nu har Baltica fått nytt liv! Varje liten del och detalj är handtillverkade med omsorg. Detaljrik, spännande och mycket vacker finns hon nu att se på Sjöhistoriska museet.

Sjöhistoriska museet är en del av Statens maritima museer.

• Den tremastade skonaren Baltica från 1940-talet har nu blivit modell. Sjöhistoriska museets modellbyggare har utifrån ritningar och gamla fotografier låtit Baltica få nytt liv. Fartyget sjönk 1963 efter att ha fått en läcka, troligen orsakat av ett isbälte.

Foto: Anneli Karlsson/SMM.

Kommentarer

skattebetalare 13:29:34 2010-04-11

Fint men jag är säker på att det finns lika duktiga modellbyggare i Indien eller Kina som förmodligen hade byggt denna båtmodell lika fint för gissningsvis en tiodel av kostnaden. Och då inkluderat kostnaden för ett par inspektionsresor för dessa två herrar till indien/ kina tur och retur.

mvh

Johan Molin 17:27:10 2010-04-12

En fantastisk modell av den kanske mest särpräglade fartygstyp som seglade längs våra kuster under förra århundradet!
Det sägs att homo sapiens fick övertaget över neanderthalarna på grund av vår förmåga att rita symboler, göra konstverk och kommunicera med varandra. Jag tycker tvärtom mot föregående skribent att vi vore ett armt, fattigt och hemskt land att leva i om inte vi orkade med att förvalta vårt kulturarv själva. All heder åt detta bygge! Låt oss inte bli neanderthalare på nytt.

Michael Graff 17:39:26 2010-04-12

Tack för att det finns sån kompetens i detta landet fortfarande! Den s.k. Skattebetalaren är ju bara avundsjuk!
Men vi kan nog se till att hans jobb blir "Outsourcat" till Indien….

Sture Bylén 18:54:32 2010-04-12

Givetvis ska vi ha en levande museiverksamhet och utnyttja våra duktiga inhemska modellbyggare. De har en unik känsla för branschen som ska tas tillvara.
Det har vi råd med. För att använda ett slitet men passande argument:
– Det finns mycket annat man skulle kunna spara på i stället.

Magnus Pettersson 21:03:41 2010-04-12

Ja, om man hade velat ha en kinesisk eller indisk båt, så hade man kunnat outsourca. Annars hade indiern eller kinesen fått vara i Sverige och göra sin research och bygga modellen, och det till samma kostnad.

Mölle-Mats 00:45:47 2010-04-13

Fantastiskt fint bygge, en eloge till herrarna som åstadkommit detta!

Inget ont om indier eller kineser, men om vi ska låta dem ta över alla jobb för att det (temporärt) blir billigare – vad ska vi göra då?

Är (eller kanske snarare var) själv i IT-branschen och ser nu i finanskrisens kölvatten hur stora delar av den inhemska delen håller på att avvecklas till förmån för fr a indiska IT-människor. Men vad händer när dessa börjar begära allt mer i lön (vilket de gör!!!) så att de successivt kommer upp i samma nivå som deras kolleger i västvärlden hade innan de blev obsoleta!?!

Att outsourca till "lågkostnadsländerna" känns lite som att kissa i sängen när man fryser – det blir vamt och skönt en liten stund, men snart är det lika kallt (och dessutom blött) som förut!

Arne 08:08:57 2010-04-13

Jag håller med. Jag är glad att det finns så fin kompetens och yrkeskunnande i Sverige.

Sportföretaget Puma gör en ny, stor satsning som deltagare i Volvo Ocean Race 2011-12. I förra racet, som seglades 2008-09, kom Pumas båt tvåa totalt efter Ericsson 4. Även denna gång blir Ken Read skeppare ombord på Puma-båten.

Deltagandet i Volvo Ocean Race är ytterligare ett steg i Pumas satsning på att stärka sitt varumärke inom “Sportlifestyle”. Förutom själva deltagandet med en egen båt blir Puma Official Supplier av skor, kläder och andra tillbehör till Volvo Ocean Race.

– Vi är stolta över Pumas framgång i Ocean Race förra gången och ser fram emot den spänning som ett nytt deltagande innebär, säger Jochen Zeitz, VD för Puma med huvudkontor i Tyskland.

– Både teamet och företaget har lärt sig mycket av vårt förra deltagande i tävlingen. Volvo Ocean Race är ett av världens viktigaste sportarrangemang och att vara framgångsrika där är viktigt för oss.

www.puma.com

Hydro Power Sportswear-kollektionen från Helly Hansen erbjuder gedigna designade funktionsplagg inspirerade av kappseglingen marina stil och passar lika bra ombord på båten som på land. Kollektionen har en ren, avslappnad och skandinavisk stil och innehåller många favoriter.

Hydro Power Polo, tillverkad i tactel, är ett perfekt och skönt plagg, för att passa både när man seglar i gassande sol och när man går i land på eftermiddagen. För de kyligare kvällarna finns Helly Hansens Hydro Power Soft Shell Jacket som värmer lite extra, antingen som ett mellanlager eller som ett ytterplagg.

Under varma och soliga dagar kan den strandsugne seglaren kombinera den smickrande men ändå klädda Marble Bikini med Hydro Power Quick Dry ¾ Pant och få härlig sommarkänsla från topp till tå. Komplettera med en användbar sportsko med seglingsdetaljer, Hydro Power 3.

Hydro Power Soft Shell jacket 1500 SEK
Hydro Power Polo 600 SEK
Hydro Power Quick Dry ¾ pants 800 SEK
Marble Bikini 400 SEK
Hydro Power 3 shoes 900 SEK

I vår lanserar Rado en ny True, en klocka som kombinerar kompromisslös design med tekniskt avancerat, extremt reptåligt material. Modellen, True Sport, har som namnet antyder en sportig touch men utan att förlora Rados så karaktäristiska tydliga, rena och moderna formspråk.

Den mattsvarta klockan i keramiskt material har en rund boett, med ett matchande armband som ser ut att vara en förlängning av klockan. Urtavlan, även den mattsvart, har kontrasterande vita visare och index samt en kaxigt gul sekundvisare.

Rado True Sport finns med eller utan kronograf och kommer ut i butik i maj 2010.

Priser
Rado True Sport 10 500 kr
Rado True Sport Chronograph 17 000 kr

Den engelska designstudion Tony Castro Naval Architects & Yacht Designers har tagit sig an Galeon och en helt ny modell: 385 HT. Samarbetet mellan engelsmännen och det polska båtföretaget verkar riktigt spännande, av båtens linjer att döma Den nya båten kompletterar Galeons serie med Sports Cruisers.

385:an kommer i rask takt efter föregångarna Galeon 325 SC och 70HT Raptor, som också har tagits fram av Tony Castros team. Bakgrunden och linjerna påminner om varandra. Tanken är att allt ska samverka för att stärka Galeons varumärke och DNA inför framtiden.

Skrovet i 385 HT är en vidareutveckling av skrovet som används i Galeon 325 HT, vilket borgar för karakteristiska linjer. Båten har en sportig och modern exteriör och ger, enligt konstruktörerna, både komfort och sportiga egenskaper.

På fördäck finns gott om plats för solande båtälskare. Det finns även gott om plats för besättningen med vänner att äta middag eller umgås i den stora sittbrunnen/cockpit.

Dynorna är tänkta att sys i tvåfärgade material, för att understryka att båten har en högre finish än tidigare generationers Galeon.

Under däck finns ett välutrustat pentry på styrbord sida och en L-formad soffa om babord. Båten är ritad med en rymlig ägarkabin och dubbla gästkabiner.

Fakta Galeon 385 HT
Längd: 12.05m
Bredd: 3.83m
Djupgående: 0.63m
Motorer:
Enkel- eller dubbelmontage
2 x Volvo D6 DPH 370hk
eller
2 x Volvo D4 DP 300hk
Prestanda:
2 x Volvo D6 DPH 370hk – 37 knop
2 x Volvo D4 DP 300hk – 34 knop