Nyheter

Allt är nu klart för införandet av den nya sjöfyllerilagen om en nedre gräns på 0.2 promille alkohol för båtfolket. Lagen träder i kraft 1 juni 2010. Samtidigt ändras sjölagar och en del andra lagbestämmelser för att ge Kustbevakning och Sjöpolis möjlighet att utföra så kallade sållningsprov på båtförare. Bestämmelserna gäller alla båtar och fartyg som antingen är längre än 10 m överallt eller kan gå fortare än 15 knop.

Regeringens proposition som bordlades förra året har nu behandlats i de olika utskotten, senast i Civilutskottet. Samtliga berörda utskott har tillstyrkt och samtidigt avslagit de motioner om uppföljning och skärpning av bestämmelserna som lämnats av en del rödgröna riksdagsmän.

Detta innebär att polis och Kbv utan vidare kan borda fritidsbåtar och låta båtförare och andra som ”fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss…” genomgå utandningsprov.

Om båtfolket av någon anledning vägrar ta provet har poliser och kustbevakare rätt att ta blodprov på vederbörande.

Straffet för sjöfylleri – inte grovt – kan vara böter eller fängelse i högst sex månader. Samma straffskala gäller den som bord haft uppgift av väsentlig betydelse för säkerhetens till sjöss.

Vem detta kan vara – förutom båtföraren själv – i en fritidsbåt anges inte.

Text: Lasse Bengtsson

Kommentarer

Olof Malmlöf 17:17:02 2010-04-19

– Bra att Polis och KbV kan agera.
– Luddigt och odefinerat om vem som är kapten vs. vem som kör/seglar båten (fullgör en uppgift av väsentlig etc)
– För låg promillehalt 0.2. Tvivlar på att båtfolk kommer att ta det på allvar. Inte jag i alla fall. Därmed inte sagt att man skall vara full. i USA är det 0.8 och det är inget som tyder på mer problem här.

Hans Bergström 18:15:32 2010-04-19

Ja säga vad man vill, inget bra beslut med så låg promillegräns, ett politiskt beslut, när övervakande myndigheter vill ha högre promillegräns, förmodligen går det bra med en macka och kall lättöl, för att komma över 0,2 gränsen

Nisse 18:19:00 2010-04-19

Vilka djä dumheter!! Återigen oinitierade som skall jämföra bilar med båtar. 0.2 är helt sjukt

Ekamsnurr 14:54:56 2010-04-20

Hur ska detta funka ute i landet, i våra tusentals insjöar. när Polisen ska prioritera att åka omkring med en trailerbåt i våra insjöar och ta alcoprov på allt som rör sej.
Allt detta för att våra politiker ser ett problem i Stockholms skärgård. Varenda liten jolle med snurra kan antas göra 15 knop. Vilka uppgifter ska Polisen prioritera bort för att klara att hålla koll på oss som plötsligt har blivit kriminella?

Peter Eriksson 12:38:15 2010-04-22

För den som inte vill förstå är allt svårt. På de flesta fartyg finns det en rorgängare, men det är knappast han som kör, eller? Om jag låter mitt barn under 15 år styra båten, men det är jag som talar om vart han ska köra eller hur fort han ska köra, vem är då straffbar?
Lagen är ju skriven så att man inte ska kunna komma undan genom att säga att min nyktra morsa som var med körde båten, fast hon inte kan lägga till eller har en aning om navigation, men hon satt vid rodret då båten stoppades. Lagskrivarna må vara landkrabbor, men skriva lagtexter, det kan dom. För en sjöman som Bengtsson borde det inte vara så svårt att räkna ut hur de tänkt…

Pehr 17:15:51 2010-04-22

Peter Eriksson. Jag är Jurist, har varit på sjön i hela mitt liv och jag anser att detta är utomordentligt luddigt skrivet.

Sjöman och jurist 13:47:02 2010-04-24

Varför skulle inte Kbv och polis kunna hantera den här lagstiftningen när det enligt mig går bra med all annan lagstiftening? När en lagstiftning är ny så finns det alltid en viss oklarhet över vad lagstiftaren har avsett, därför finns domstolar och med tiden en rättspraxis.
Tack för en ökad sjösäkerhet för det är vad som kommer att ske tack vare den nya lagstiftningen, jag med mina barn kommer att kunna vara lite säkrare på sjön i sommar!

Pehr 12:15:09 2010-04-28

Pehr-om nu du är jurist, på vilket sätt är lagen luddigt skriven? Kan du komma med några konkreta argument så är jag beredd att lyssna

Sneseglaren 01:08:26 2010-04-29

Hur ORKAR någon bara skriva eller ens TÄNKA: "Tack för en ökad sjösäkerhet för det är vad som kommer att ske tack vare den nya lagstiftningen, jag med mina barn kommer att kunna vara lite säkrare på sjön i sommar!" NAIVT är bara förnamnet!

Per-Arne 07:51:50 2010-04-29

Vänd på steken! Om man är beredd att bryta mot alla lagar som är svåra att kontrollera skulle man leva ett väldigt skenheligt liv om det inte skulle visa sig att man måste bryta mot lagarna för att överleva. Jag tycker det bra att man skärper både promillelagen och inför ett totalförbud mot toautsläpp. Alkohol och nedskitninng till sjöss hör inte ihop och skall i alla fall kunna ge lagbrytarna dåligt samvete om de inte kan fällas för brottet.

Larvik Yacht Club står som värd när VM för H-båtar hålls i Norge 6-14 augusti i år. Arrangörerna hoppas självklart på deltagande från samtliga länder där den vitt spridda H-båten är representerad med egna märkesklubbar.

Antalet deltagare är begränsat till 73 båtar.

http://www.lyc.no/

http://reg.lyc.no/

Från och med 15 april tar Sverige över ledningen av EU:s marina insats utanför Somalias kust – operation Atalanta. Insatsens örlogsfartyg kommer under fyra månader att ledas av ett styrkehögkvarter ombord på HMS Carlskrona. – Det är mycket glädjande att Sverige har fått möjlighet att leda EU:s första marina insats. Det visar på förtroende för vår förmåga att ta ett ledande ansvar inom EU:s krishantering, säger utrikesminister Carl Bildt och försvarsminister Sten Tolgfors i ett gemensamt uttalande.

Det svenska deltagandet i Atalanta utgör en del av ett brett svenskt engagemang för Somalia. Inte minst utgör insatsen ett viktigt stöd till FN:s verksamhet vars humanitära hjälpsändningar är beroende av militärt eskortstöd.

Sedan mars i år bidrar Sverige, genom Kustbevakningen, dessutom med ett sjöövervakningsflyg inom ramen för Atalanta.

Regeringen har fattat beslut om ett svenskt deltagande i den internationella undersökningskommission som ska genomföra utredningen. Statens haverikommission har fått i uppdrag att leda det svenska arbetet. Beslutet möjliggör svenskt deltagande från flera myndigheter som Försvarsmakten, Totalförsvarets forskningsinstitut och Försvarets materielverk.

Sverige har fått en förfrågan från Sydkorea om att tillsammans med andra nationer delta i en utredning om förlisningen i slutet av mars av ett sydkoreanskt örlogsfartyg. Statens haverikommission utreder både civila och militära olyckor.

Antalet företag som publicerar sig på Facebook blir allt större. Nu finns även Suzuki Marin på Facebook med en egen sida. Facebook är ett väldigt effektivt sätt att knyta relationer och snabbt sprida information om nyheter. http://www.facebook.com/pages/Suzuki-Marin/308269406501?v=wall

Efter en av de kallaste vintrarna i mannaminne är det nu återigen dags att ta fram och fixa till båten inför den kommande säsongen. Inte minst behöver man se över batteriet innan det tas i bruk igen för att slippa krånglande batterier under semestern. Det första man kan göra för att kontrollera om batteriet är i gott skick är att titta efter synliga skador. Till exempel kan syra ha läckt ut om batteriet har vält eller så kan polerna ha blivit oxiderade. Om batteriet har stått urladdat i kylan kan det i värsta fall ha frusit sönder och plasthöljet ha spruckit.

Om allt ser bra ut är nästa steg innan man monterar in det in det i båten att testa om batteriet är fulladdat. Ett sätt att göra det är att använda en så kallad batteritestare som snabbt både ger besked om batteriet är laddat eller ej och om det är dags att byta ut det mot ett nytt.

– Om testen visar att man behöver ladda upp batteriet kan man normalt göra detta utan problem. Det finns dock en risk om batteriet har stått urladdat länge, eftersom det då kan ha fått bestående skador, säger Christer Svensson, Senior Product Manager Exide Nordic, som producerar Exide- såväl som Tudorbatterier.

Alla batteriet som har överlevt vintern mår bra av lite extra omtanke innan det ska leverera under den kommande säsongen. Några bra tips för att bevara batteriets prestanda är att rengöra batteriet och smörja in polerna för att skydda mot oxidation. Om batteriet är öppningsbart kan även vätskenivån kontrolleras och vid behov fyllas på med destillerat vatten. Sist men inte minst rekommenderas att batteriet laddas innan det sätts tillbaka i båten.

– Det lönar sig alltid att lägga lite extra tid på underhåll och skötsel av batterierna så att de inte fördärvas i förtid. När man väl har semester vill man njuta av den och inte hålla på och fixa med ett batteri som krånglar, säger Christer Svensson, Senior Product Manager Exide Nordic.

Så håller ditt båt-batteri längre:
• Koppla bort batteriet från alla elsystem under vintern så att inte strömmar från till exempel klockor och larm laddar ur batteriet.
• Även om batteriet är urkopplat kommer det sakta att laddas ur genom så kallad självurladdning. Kontrollera därför batteriets spänning med jämna mellanrum. Om spänningen sjunker under 12,4 V måste batteriet laddas.
• När du laddar batteriet, välj en laddare som är anpassad för det aktuella batteriet.
• Ett batteri trivs bäst när det inte är för extrema temperaturer, vare sig kallt eller varmt. Däremot får det gärna förvaras svalt eftersom självurladdningen halveras för vad 10:e grad som temperaturen sänks.
• Håll batteriet rent och torrt eftersom fukt och smuts kan leda till små krypströmmar och bidra till en ökad självurladdning.

www.tudor.se

Kungaslupen Vasaorden lämnar nu Sjöhistoriska museets Båthall 2 på Galärvarvet. Slupen, som kommer att användas vid bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling den 19 juni, har inte varit i vattnet på 10 år. – Vasaorden kommer att läcka. Men Marinen transporterar henne nu till Muskö. Där kommer hon att få ligga i en vagga i vattnet för att låta träet svälla tills hon blir tät. Hon är byggd i ek så det kan ta flera veckor. Sedan blir det för sjömännen som ska ro henne att träna, säger Eva Berglund-Thörnblom, intendent på Sjöhistoriska museet.

Efter bröllopet kommer Vasaorden att visas i Sjöhistoriskas utställning Sex kungliga båtar i Båthall 1, som ligger mellan Vasamuseet och Gröna Lund på Galärvarvet. I utställningen ingår sluparna Galten och Delfinen som Gustav III lät bygga efter att ha inspirerats av gondolerna i Venedig.

– Vi kommer också att visa Prins Wilhelms och Prins Gustaf Adolfs (Gustav VI Adolfs) privata båtar som de seglade utanför Tullgarn slott. Dessutom blir det en hel del om Oscar II och hans kungajakt Drott, säger Eva Berglund-Thörnblom, som är producent för utställningen.

Utställningen öppnar den 28 maj. Vasaorden kommer dock att finnas på plats först efter bröllopet.

Sjöhistoriska på Galärvarvet i sommar
Utställningen Sex kungliga båtar visas i Båthall 1 mellan 28 maj och 12 september 2010. Intill Båthall 1 ligger Båthall 2 som inrymmer Sjöhistoriskas unika originalbåtsamling med över 100 båtar från 1400-talet och framåt. Båthall 2 har öppet med fri entré under sommaren. Dessutom håller Sankt Erik, isbrytaren från 1915, öppet med café på akterdäck. Mer information på www.sjohistoriska.se.

Fakta kungaslupen Vasaorden
Den ursprungliga slupen byggdes 1774 efter Fredrik Henrik af Chapmans ritningar och namngavs efter Gustaf III:s utmärkelse. Slupen förstördes vid en brand 1921 men två år senare sjösattes en ny, byggd efter samma ritningar. Vasaorden har bland annat använts vid invigningen av Stockholms stadshus 1923, bröllopet mellan Carl XVI Gustaf och Silvia Sommerlath 1976 och senast vid den japanske kejsaren Akihitos besök år 2000. Kungaslupen ägs och bemannas av den svenska marinen men förvaras och visas tillsammans med fler än 100 andra båtar i Sjöhistoriska museets unika samling i Båthall 2 på Galärvarvet.

Vasaorden är kravellbyggd i ek och järnnaglad, salong i aktern, rikt ornerad i gustaviansk stil och målad i blått, vitt och guld.
Längd: 18,6 m
Bredd: 3,2 m
Djupgående 0,7 m
Deplacement: 16 ton
Framdrivning: Nio par åror
Besättning: ca 20

Bildtexter:

Fotograf/Källa Maria Ljunggren, SMM
Kungaslupen Vasaorden är redo för bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Hon är rikt ornerad i gustaviansk stil och målad i blått, vitt och guld. Efter bröllopet kommer Vasaorden att visas i Sjöhistoriskas utställning Sex kungliga båtar i Båthall 1, som ligger mellan Vasamuseet och Gröna Lund på Galärvarvet.

Fotograf/Källa Sjöhistoriska museets arkiv
Kungaslupen Vasaorden kommer att användas under bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling den 19 juni. Därefter visas den i Sjöhistoriska museets utställning Sex kungliga båtar i Båthall 1 vid Vasamuseet under sommaren. Här syns hon under inspelningen av filmen Två Konungar. (Vid roder Kapt. Flory.)

Fotograf/Källa Maria Ljunggren, SMM
Sjöhistoriska museet visar utställningen Sex kungliga båtar i Båthall 1 vid Vasmuseet i sommar. I utställningen visas kungaslupen Vasaorden som används vid bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling den 19 juni. Två andra båtar som visas är sluparna Galten och Delfinen som Gustav III lät bygga efter att ha inspirerats av gondolerna i Venedig.

Fotograf/Källa Maria Ljunggren, SMM
Kungaslupen Vasaorden, som till vardags finns i Sjöhistoriska museets Båthall 2, kommer att användas under bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling den 19 juni. Därefter visas den i Sjöhistoriska museets utställning Sex kungliga båtar i Båthall 1 under sommaren. Vasaorden är kravellbyggd i ek med salong i aktern, rikt ornerad i gustaviansk stil och målad i blått, vitt och guld.

Den senaste yachten från Dixon Yacht Designs visar verkligen på nytänkande inom design av större båtar/yachter. Tidigare var de största yachterna från den aktuella kunden, Johnson Yachts , på 87 respektive 105 fot. Den allra senaste konstruktionen blir därmed ett riktigt flaggskepp med sina 125 fot och med sin minst sagt häftiga design.

Den här båten borde egentligen kallas “mini mega yacht”, både för sin stora innervolym och för alla de utrymmen som Bill Dixon har lyckats skapa. Gränsen för mega yachter går dock enligt praxis vid 80 m totallängd, så den har en bit kvar.

Yachten har flera öppna däcksutrymmen, en del allmänna och andra helt privata för ägaren. Den största öppna ytan är flybridge, som bland annat är försedd med en rejäl jacuzzi och solytor med en biminitopp över en relaxyta. Det finns också gott om plats för vattenleksaker och jollar ombord.

Beroende på motorval så är den nya Johnson 125 kapabel för en topphastighet på 24 knop och cruisingfart på 20 knop.

Tekniska fakta
Brief spec details of the Johnson 125 are:-
Length Overall 38.00 metres
Length Waterline 31.38 metres
Beam 8.377 metres
Draft 2.3 metres
Engines 2 x 2580Kw
Speed 24 knots

www.dixonyachtdesign.com

I dag lämnar utredningen Tredje sjösäkerhetspaketet (N 2009:5) sitt slutbetänkande “Tredje sjösäkerhetspaketet. Klassdirektivet, Klassförordningen, Olycksutredningsdirektivet, IMO:s olycksutredningskod (SOU 2010:23)”. Utredningen har i sina direktiv fått i uppdrag att föreslå hur rättsakter från EU på sjösäkerhetsområdet samt IMO:s olycksutredningskod bör genomföras i svensk rätt. I slutbetänkandet behandlas två EU-direktiv, en EU-förordning och IMO:s olycksutredningskod.

Klassdirektivet, 2009/15/EG och Klassförordningen (391/2009) Bestämmelserna i klassdirektivet riktar sig till medlemsstaterna. I förhållande till det tidigare klassdirektivet innehåller det nya direktivet inte många ändringar i sak. Utredningens bedömning är därför att nu gällande svensk lag och förordning i huvudsak kan kvarstå oförändrad. Flertalet av utredningens förslag avser justeringar i hänvisningar till reglering i det nya direktivet, antingen i lag- eller förordningstext eller i föreskrifter och aktuella avtal på området.

Klassförordningen riktar sig till de så kallade klassificeringssällskapen.
Det finns ett fåtal artiklar i klassförordningen som riktar sig mot medlemsstaterna, som sammanfattningsvis innebär att medlemsstaterna åläggs att utföra vissa uppgifter samt att ta emot information i olika avseenden. Enligt utredningens mening är det lämpligt att i författning slå fast att Transportstyrelsen ska utföra aktuella uppgifter och ta emot information.

Olycksutredningsdirektivet, 2009/18/EG och IMO:s olycksutredningskod Genom olycksutredningsdirektivet införs bland annat en skyldighet för medlemsstaterna att genomföra säkerhetsutredningar efter sjöolyckor och tillbud. Vidare säkerställs genom direktivet de utredande organens oberoende. Olycksutredningsdirektivet följer till stora delar det regelverk om harmonisering av tekniska utredningar som International Maritime Organization (IMO) har gjort, bland annat genom IMO:s kod – MSC.255(84) – internationell standard och rekommendationer för olycksutredningar (IMO-koden).

Utredningen har funnit att övervägande skäl talar för att föreslå att det i Sverige endast ska finnas ett oberoende utredningsorgan som ska göra de aktuella utredningarna, dvs. undersökningarna av sjöolyckor och tillbud till sjöss, nämligen Statens haverikommission.

Utredningen har vidare bland annat lämnat förslag till författningsbestämmelser om:

– nya definitioner av sjöolycksbegreppen,
– under vilka omständigheter en undersökning av sjöolycka ska göras,
– hur en sjöolycksundersökning ska genomföras,
– deltagande i säkerhetsutredningar med medlemsstater i den Europeiska unionen,
– samarbete med tredjeländer med väsentligt intresse, och
– sekretess i sjöolycksutredningar.

Från och med idag tar Sverige över ledningen av EU:s marina insats utanför Somalias kust – operation Atalanta. Insatsens örlogsfartyg kommer under fyra månader att ledas av ett styrkehögkvarter ombord på HMS Carlskrona. – Det är mycket glädjande att Sverige har fått möjlighet att leda EU:s första marina insats. Det visar på förtroende för vår förmåga att ta ett ledande ansvar inom EU:s krishantering, säger utrikesminister Carl Bildt och försvarsminister Sten Tolgfors i ett gemensamt uttalande.

Det svenska deltagandet i Atalanta utgör en del av ett brett svenskt engagemang för Somalia. Inte minst utgör insatsen ett viktigt stöd till FN:s verksamhet vars humanitära hjälpsändningar är beroende av militärt eskortstöd.

Sedan mars i år bidrar Sverige, genom Kustbevakningen, dessutom med ett sjöövervakningsflyg inom ramen för Atalanta.

Inbitna klättrare, sportentusiaster och äventyrare har länge älskat SIGG. Tack vare att de är lätta att bära med sig, håller en hög schweizisk kvalitet och teknologi samt är snyggt designade anser många att de är marknadens bästa vattenflaskor utan konkurrens. SIGG satsar nu stort på svenska marknaden och först ut lanseras attraktiva vattenflaskor med olika budskap om miljön.

Oavsett var du befinner dig finns det många olika tillfällen då du behöver tillgång till vatten. SIGG-flaskor är innovativa, miljövänliga, funktionella och lätta att ta med sig överallt. Flaskorna från SIGG är slittåliga och vattentäta i de mest extrema situationer och passar därför perfekt till outdoor-entusiaster och friluftsintresserade.

– Vi i Sverige har förmånen att ha tillgång till gott vatten direkt ur kranen, så det finns egentligen ingen anledning till att köpa buteljerat vatten. SIGG erbjuder flaskor som inte bara är lätta att bära med sig, utan som dessutom är miljövänliga och återvinningsbara. Bland outdoor-entusiaster ser man ofta SIGG som en självklar tillgång under äventyret, säger Jonas Welander, nordisk försäljningschef SIGG.

SIGGs ekokollektion består av nio innovativa och funktionella flaskor. Alla flaskor har olika miljöbudskap och flaskan ”Green is the new black” är dessutom självlysande och därför lätt att hitta och se i mörker och passar på så sätt utmärkt för tältutflykten eller nattvandringen. SIGG tillverkar även juniorflaskor som passar äventyrslystna och friluftsintresserade barn. Se på faktabladet för ytterligare information om vattenflaskorna.

SIGG är en världsledande aktör sedan 100 år tillbaka som erbjuder vattenflaskor av hög kvalitet. SIGGflaskorna är kända för sin kvalitet och smarta funktion, samt för sin innovation vad gäller design. SIGG samarbetar med designers och konstnärer från hela världen och varje år tas nya kollektioner fram. Sedan 1908 sker produktionen i den egna fabriken i Schweiz. Under 2010 kommer fabriken att producera flaskor i totalt 178 olika motiv, vilket är den största kollektionen med SIGG-flaskor någonsin.

Vattenflaskorna är tillverkade i ett enda stycke aluminium, vilket innebär att det inte finns några skarvar på flaskorna. Tack vare aluminiumet är de dessutom mycket lätta att bära, har en lång hållbarhet och är återvinningsbara.

Flaskorna är utrustade med SIGGs unika och egenutvecklade metod Eco-Care Liner, som gör flaskan helt tät och fri från läckage. Eco-Care Liner ligger som en tunn hinna på insidan av flaskan och skyddar aluminiumet från att lämna ifrån sig metallsmak eller lukt till din dryck.

www.sigg.com

Det spanska skoföretaget Camper är det senaste företaget som annonserat att de stälelr upp med en egen båt i den kommande versionen av Volvo Ocean Race, som seglas 2011-12. Projektet kommer att ledas av de mycket framgångsrika Emirates Team New Zealand. Båten ska segals under namnet Camper och kommer att segla under flagg från Royal New Zealand Yacht Squadron och Real Club Náutico de Palma.

Camper är ett familjeägt företag, som startade med skotillverkning på Mallorca redan 1877. Idag har Camper 320 egna butiker och “shop-in-shop” locations i 42 länder. Företaget distribuerar sina produkter genom 2 800 oberoende återförsäljare.

Efter 133 år är Camper fortfarande ett familjeägt företag där kreativitet, kvalitet och hantverksskicklighet ligger närmast hjärtat, enligt ett pressmeddelande.

Nästa Volvo Ocean Race startar ifrån spanska Alicante sent under 2011 och går i mål i Galway på Irland under mitten av 2012.

De stopp som teamen kommer till finns i Kapstaden, Abu Dhabi, Sanya, Auckland, Itajai, Miami, Lissabon och Lorient.

www.camper.com

Engelska Princess Yachts International, som är ett av världens mest framgångsrika varv de senaste 20 åren, satsar ordentligt på att utöka produktionskapaciteten. Motsvarande drygt 150 Mkr satsar den Plymouth-baserade båttillverkaren på sin nyligen öppnade South Yard site i Devonport. Cirka 200 nya jobb skapas vid varvet.

Fabriken är på hela 15 hektar och belägen i ett historiskt intressant varvsområde i Devonport. Området köptes redan förra året för att Princess skulle kunna bygga båtar på över 100 fot där. Nu blir fabriken basen för tillverkningen av båtar med beteckningen M Class yachts.

Beskrivning av M Class yachts
32M
En extremt rymlig cruising yacht med lyxiga boutrymmen för upp till tio gäster. Yachten kan skräddarsys helt enligt kundens önskemål med olika alternativa kabinlösningar. Sjösätts under senare delen av 2010.

40M
En riktig långfärds Tri-deck cruising yacht, som planerar att sjösättas under 2011. Yachten kommer att ha extrem lyx och bekvämlighet ombord. Utrymmen för upp till tolv gäster och åtta besättningsmedlemmar. Yachten kan skräddarsys helt enligt kundens önskemål.

www.princessyachts.com

På Hannover Messe i nästa vecka lanseras Conel XR5i, en ethernetrouter för kabelanslutning mellan nätverk. XR5i är en komplementprodukt till de populära trådlösa GPRS/EDGE/3G routrarna ER75i/UR5 och UR5i. XR5i bygger i grunden på teknik från HSUPA routern UR5i och erbjuder sammankoppling av trådbundna ethernetnätverk. Tack vare att routern bygger på Conels aluminiumkapsling, även kallad SL- serien, så passar produkten storleksmässigt mycket bra i applikationer där Conels trådlösa routrar används.

“Conel bygger vidare på sitt trådlösa koncept med en kabelbaserad lösning då många efterfrågat en industriell Ethernet router med samma prestanda som Conels GPRS/EDGE och 3G routers. En ny marknad kan tyckas men jag är övertygad att produkterna i de flesta fall kompletterar varandra” säger Ulf Seijmer, Creative Director på Induo.

Bilden visar Port expander CDE7 som är en annan kabelbaserad produkt från Conel.

www.induowireless.com

Scania, som tillverkar lastbilar, bussar och motorer bland annat för marint bruk, presenterar ett mycket positivt resultet för årets första kvartal.  Rörelseresultatet uppgick till MSEK 2 130  Nettoomsättningen uppgick till MSEK 16 503  Rörelsemarginalen blev 12,9 procent  Leveranserna uppgick till 11 947 fordon

Scanias rörelseresultat för det första kvartalet uppgick till MSEK 2 130. Det goda resultatet förklaras främst av den starka efterfrågan i Brasilien, där lastbilsmarknaden stöds av både skattelättnader och räntesubventioner.

Ytterligare information kommer att lämnas den 28 april i samband med den ordinarie presentationen av resultatet för det första kvartalet 2010.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor.

www.scania.com/se

Naturvårdsverket har gett tillstånd till skyddsjakt på 230 gråsälar i Östersjön, från Kalmarsund till finska gränsen. Det är oförändrat antal från i fjol. Totalt finns cirka 25 000 gråsälar i Östersjön. Gråsälarna utgör ett problem för yrkesfisket i Östersjön. De tar fisk i fisknät och fasta redskap. Regeringen har i år anslagit 25 miljoner kronor för bidrag och ersättning till sälskador.

– Det bästa är att förebygga skador och utveckling av mer sälsäkra redskap och fiskemetoder pågår. Det finns en laxfälla som fungerar bra och den utvecklas även för fiske av sik och torsk. Men det räcker inte, utan skyddsjakt behövs fortfarande, säger Per Risberg, biträdande chef för Viltförvaltningsenheten på Naturvårdsverket.

Jakt från land och båt
Grundprincipen är att skyddsjakten på gråsäl ska ske från land eller båt som är fastgjord i is eller annan fast förankring. Men yrkesfiskare kan få tillstånd till jakt från båt. Då krävs att de eller den som ska utöva jakten har gått utbildning i säljakt i Sverige eller Finland.

Sedan 2007 har Naturvårdsverket tillåtit jakt från båt. Planen är att metoden ska utvärderas, men alltför få sälar har hittills fällts från båt för att det ska kunna utvärderas.

Oförändrat antal
Liksom i fjol tillåts skyddsjakt på 230 gråsälar. I fjol fälldes 128 gråsälar.
Jakten får inledas 16 april och pågå året ut, eller tills tilldelningen är fylld. Högst hälften av gråsälarna får fällas före 1 juli.

Tilldelningen är Norrbottens län 40 sälar, Västerbotten 20, Västernorrland 30, Gävleborg 60, Uppsala 20, Stockholm 20, Södermanland 10, Östergötland10, samt Kalmar län 20 gråsälar.

Forskare verksamma vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, Göteborgs universitet, har påträffat en helt ny bakterieart som bara lever i Gullmarsfjorden. Bakterien döps till Endoxenoturbella lovénii för att hedra den viktiga, marina forskningsstationen. Forskaren Mattias Obst vid Zoologiska institutionen har som många andra marina forskare sin bas vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, som är samlingsnamnet för Göteborgs universitets marina forskningsstationer i Kristineberg utanför Lysekil och på Tjärnö utanför Strömstad.

I en vetenskaplig artikel beskriver Mattias Obst och hans kollegor vid Lovéncentret i Kristineberg en helt ny bakterieart. Bakterien, en så kallad endosymbiontiskt prokaryot, lever i tarmsystemet i den bottenlevande masken Xenoturbella – som i sin tur även den är unik för Gullmarsfjorden.

Som alla andra upptäckare får Mattias Obst och hans kollegor äran att döpa den nya bakterien:

– Som en uppskattning för Lovén-centret och dess betydelse som bas för den marinbiologiska forskningen har vi bestämt att arten ska heta Endoxenoturbella lovénii, säger Mattias Obst

Bakteriens värddjur Xenoturbella är stor som en tumnagel och har en unik kroppsdesign: den saknar både hjärna, fortplantnings- och känselorgan. Den unika Xenoturbellan är ovärderlig för studier av den marina djurvärldens tidigaste evolution, och masken har sedan den upptäcktes lockat forskare från hela världen till Sven Lovén centrum för marina vetenskaper i Kristineberg.

Fyndet av den nya “Lovén-bakterien” publiceras i ansedda vetenskapliga tidskriften Applied and Environmental Microbiology den 15 april, och får då äran att pryda tidskriftens omslag.

Länk till artikel: http://aem.asm.org/cgi/content/full/76/8/2657

Bildtext Xenoturbella: Den unika Xenoturbellan, som lever enbart i Gullmarsfjorden, är värddjur för den nya ”lovénii-bakterien”.
Bildtext lovenii: Den nyupptäckta bakteriearten.
Bildtext Lovén centret Kristineberg: Den marina forskningsstationen vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, Kristineberg.
Foton: Mattias Obst. Foto porträtt: Göteborgs universitet.

Ny finns det en ny hemsida med en blogg som handlar om Blekinge skärgård. Adressen är www.blekingeskargard.com

Nu är det full fart på båtsäsongen. Försäljningen av nya och begagnade båtar och båtprylar är i full gång. Nordens största marina marknadsplats, Marina Torget håller öppet 4-6 juni 2010 i Factory, Nacka Strand. Här finns allt man kan tänkas behöva inför den stundande båtsäsongen, nytt som gammalt. Marknadsplatsen håller öppet för både privatpersoner och företag. En auktion kommer även att hållas för välgörande ändamål.

Köp och sälj nya och gamla båtprylar; reservdelar som inte längre går att få tag på, kompasser, antika sjökort, dyvikar, segel, motorer, tampar, block, propellrar, vinschar, lattor, motorbåtar, segelbåtar eller flytvästen till hunden. Marina Torget är till för alla som vill bli av med nya, begagnade eller antika båtprylar. Nu finns chansen att rensa förrådet eller restlagret. Här kan alla båtentusiaster samlas under samma tak.

– Vi har märkt att efterfrågan av att hitta sina marina favoritprylar är stor. Det du inte har behov av
längre kan komma någon annan till nytta. Alla har prylar liggandes i garaget, förrådet eller i båten som inte används. Det ligger också i tiden att tänka miljömedvetet. Varför köpa nytt när du kan hitta det till ett mycket lägre pris av någon som inte använder sina saker? säger Klabbe Nylöf, initiativtagare till Marina Torget.

För att skapa en välgörande aktivitet kommer det under lördagen även att hållas en auktion. Varje säljare får skänka två produkter som auktioneras ut till högstbjudande. Pengarna går till välgörande ändamål inom ett marint segment som bestäms av arrangören. Vilken organisation det blir kommer att meddelas under fredagen.

Marina Torget kommer att hålla öppet:
Fredag 4 juni 12-20
Lördag 5 juni 10-18
Söndag 6 juni 10-18
Entréavgift: 100 kr.

Sista anmälningsdag är tisdagen den 11 maj 2010

För ytterligare information kontakta Jessica Rington på WHYSHORE Yatching & Marketing 08 – 601 30 59 eller maila på: info@whyshore.com

Fem ingenjörer får Volvos Teknikpris 2010 för sitt arbete med att utveckla Volvo Pentas Dynamic Positioning System – ett system som håller en båt i samma position när den ligger i vänteläge. Priset delas ut av Leif Johansson, Volvos vd och koncernchef, idag den 14 april i samband med AB Volvos årsstämma. Volvos Teknikpris 2010 uppmärksammar en del av den omfattande vidareutveckling som skett inom Volvo Penta sedan först introduktionen av den elektroniska plattformen för fritidsbåtar (EVC – Electronic Vessel Control) från 1999 samt från introduktionen av det unika drivsystemet IPS (Inboard Performance System) 2005.

Det prisbelönade systemet Dynamic Positioning System (DPS) hjälper föraren att bibehålla båtens position och kompasskurs inom ett par meter när med bara en knapptryckning. Det är en mycket praktisk funktion exempelvis när föraren väntar vid sjömacken eller vid bro- och slussöppningar.

DPS styrs av en speciell programvara integrerad i Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC. En antenn med dubbla GPS-mottagare förser systemet med exakt positions- och kursinformation. Programvaran styr med hjälp av denna information motorernas varvtal, växellägen, slirfunktion samt styrningen av drivenheterna.

”Det är fem år sedan jag delade ut Volvos Teknikpris för utvecklingen av IPS och nu har jag glädjen att återigen belöna ett par av ingenjörerna från den gången”, säger Leif Johansson, Volvos vd och koncernchef. ”Framgång föder framgång för ständigt fortsatt och skickligt ingenjörsarbete. Denna gång belönas även unga ingenjörer från Volvos dotterbolag CPAC Systems för sitt arbete i DPS-projektet.”

Utvecklingen av DPS har omfattat alla delar av drivsystemet, från motor och transmission till kontrollsystem och HMI (samverkan mellan människan och systemet), där synkroniseringen i realtid mellan delarna är viktig. En stor utmaning för ingenjörerna har varit det faktum att systemet måste passa lika bra i olika båtar eftersom Volvo Penta enbart arbetar med fristående båtbyggare. Systemet måste vara intuitivt och ha hög säkerhet samt vara lätt att installera.

Drivsystemet IPS väckte stor uppmärksamhet när det lanserades och redan från början var efterfrågan på världsmarknaden stor. Sedan dess har Volvo Pentas ingenjörer, tillsammans med kolleger på andra Volvoenheter, fortsatt en intensiv utveckling av själva drivsystemet, men också av olika tillbehör.

Tidigt 2006 introducerades en ”joystick” för manövrering av båtar, vilket blivit en av senare års mest uppskattade produkter i båtvärlden. Hösten 2006 lanserades även multiinstallationer för stora yachter med såväl tre som fyra IPS-enheter installerade tillsammans.. År 2007 visades bland annat en specialfunktion för sportfiske och 2009 introducerades ett större IPS-drev för ännu högre effekt.

Ingenjörer från flera delar av Volvokoncernen har alltså deltagit i utvecklingen av DPS och följande fem personer belönas:

Lennart Arvidsson (Projektledare och transmissionsspecialist, Volvo Penta, vinnare 2005)
Oddbjörn Hallenstvedt (Transmissionsspecialist, Volvo Powertrain, vinnare 2005)
Caroline Henriksson (Systemutveckling och teknisk projektledare, CPAC Systems)
Anders Gunne (Båtstyralgoritmer, CPAC Systems)
Marcus Brorsson (Drivlinestyrning, CPAC Systems)

Volvos Teknikpris instiftades 1988 och delas i år ut för 23:e gången. Priset är ett uttryck för uppskattning av särskilt framstående tekniska insatser inom Volvokoncernen, vilka bidrar till den tekniska profileringen och stimulerar till insatser som för koncernens tekniska kompetens framåt.