Nyheter

Scania är åter på plats i Irak med både produktion och försäljning. Lastbilar som beställts av statliga kunder monteras lokalt i landet, medan en fristående distributör försörjer den privata marknaden med fordon som importeras. Distributören svarar också för återuppbyggnaden av Scanias försäljnings- och servicenät i landet. – Om situationen i landet fortsätter att stabiliseras kan Irak på några års sikt återta positionen som vår viktigaste marknad i Mellanöstern, säger Scanias försäljnings- och marknadsdirektör Martin Lundstedt.

Irak var i början 1980-talet en av Scanias största marknader. Som mest såldes 3 900 lastbilar under ett år (1981).

I slutet av 2009 inledde State Company for Automotive Industry (SCAI) tillverkningen av de första lastbilarna i en order på 500 som beställts inom ramen för ett avtal mellan Scania och det irakiska industri- och energidepartementet. Produktionen sker vid det statliga industrikomplexet Iskandariyah söder om Bagdad.

– Att skapa arbetstillfällen inom landets industri har varit en viktig aspekt i det avtal som träffats mellan Scania och den irakiska staten, säger Martin Lundstedt.

Vid SCAI:s anläggning i Iskandariyah sysselsätts idag cirka 300 personer inom Scaniaverksamheten, som förutom slutmontering av lastbilschassier även omfattar påbyggnation för leverans av körklara bilar.

SCAI har hittills levererat ett 150-tal färdigutrustade lastbilar till olika offentliga kunder, som till exempel tankbilar till Ministry of Water Protection and Supply.

I återuppbyggnaden av det irakiska samhället ingår även åtgärder för att stimulera ett privat entreprenörskap.

– Det finns idag privata företag som efterfrågar lastbilar för både styckegods- och anläggningstrafik. De flesta av dessa importeras begagnade från Europa. Efterfrågan på nya lastbilar, men även bussar, förväntas öka i takt med de infrastruktursatsningar som planeras i Irak, säger Martin Lundstedt.

För möta den ökande efterfrågan på den privata marknaden har Scania återupptagit samarbetet med Al Bunnia-gruppen, som är Iraks största privata koncern. Gruppen är distributör av Scaniafordon för den icke-statliga marknaden och har hittills i år levererat ett 30-tal lastbilar.

De fordon som distribueras till den privata marknaden monteras i Scanias egna fabriker och färdigutrustas (byggs på) av karossörer i Mellanöstern, bland annat vid Scanias leveranscenter i Dubai.

Med Swedfund som medfinansiär och delägare har Al Bunnia-gruppen bildat bolaget Mada Al Rafidain, som påbörjat arbetet med återuppbyggnaden av ett försäljnings- och servicenät i Irak. Nyligen återinvigdes en serviceverkstad utanför Bagdad. Inom kort öppnas även en helt ny Scania-anläggning i Erbil i norra Irak.

Swedfund är ett statligt riskkapitalbolag som erbjuder kapital och kompetens, främst till svenska företag som vill etablera eller expandera sin verksamhet i utvecklingsländer.

– Investeringar för att bygga ut försäljnings- och servicenätet är avgörande för Scanias och vår partners framgångar. Redan idag råder stor efterfrågan på verkstadstjänster, eftersom som det finns uppskattningsvis 5 000 Scaniafordon i trafik i Irak, säger Martin Lundstedt.

– Den rika tillgången på olja och gas gör Irak till ett av världens tio rikaste länder räknat per capita och kommer att vara en av de snabbast växande ekonomierna under de närmaste tio åren. Vi hoppas att denna investering inte bara stöttar Scanias satsning på den irakiska marknaden utan även kan locka andra svenska företag att våga etablera sig i Irak säger Swedfunds VD Björn Blomberg.

Kommentarer

Bashar Ahmed 23:59:07 2011-03-12

gärna om ni gör en stor bilprovning till alla lastbilar.

Bashar Ahmed , Stockholm , Hero automekanik

Hjulångaren Eric Nordevall II är nu i slutfasen av färdigställandet till färdigt passagerarfartyg. Projektet har drivits som ett arbetsmarknadsprojekt i samarbete med Arbetsförmedlingen. Prioriteringen och fokus har därför varit att fungera väl som arbetsmarknadsprojekt, vilket medfört att produktion kommit i andra hand. Västra Götalandsregionen har under mars 2010 tillskjutit 2 Mkr för fartygets färdigställande och nu krävs att fokus helt läggs på skeppsbygget och fartygets färdigställande.

Styrelsen för Forsviks Ångbåtar Ekonomisk Förening (FÅEF) har därför beslutat att dopresan till Stockholm under augusti 2010 framflyttas till juni 2011 och den planerade Ericsgatan som klassat passagerarfartyg görs sommaren 2011. Den planerade passagerartrafiken 2011 kommer inte att påverkas av detta. Under sensommar och höst 2010 kommer fartyget att provköras på Bottensjön och då kommer även politiker och beslutsfattare att bjudas in.

Affärsplan
Parallellt kommer nu affärsplanen för Hjulångaren Eric Nordevall II att utarbetas och detta arbete kommer att vara avslutat under 2010 för att affärsplanens tillämpning under 2011 och framåt.

Affärsplanen ska innefatta organisation och verksamhet för fartygets framtid som rederi.

Bekostandet av affärsplanen kommer inte att ske med stödet från Västra Götalandsregionen, utan är ett samarbete mellan Karlsborg kommun, Forsviks Ångbåtar Ekonomisk Förening och flertalet kanalkommuner på både på Väst/ Östgötasidan. När affärsplanen sätts i verket börjar den historiska resan och början på Hjulångaren Eric Nordevall II passagerartrafik, med den fantastiska möjligheten för kommuner och företagande utmed Göta Kanal att dra nytta av Hjulångaren Eric Nordevall II i sin marknadsföring under många år framöver. Det behövs stöd och engagemang från inblandade aktörer redan nu för att detta ska bli ett lyckat företag.

Historik – Fakta – Framtidsplan om projekt Hjulångaren Eric Nordevall II vid Forsviks Varv i Forsvik: Föreningen Forsviks Varv bildades 1995 för att bygga hjulångaren Eric Nordevall II, en replik av originalet Eric Nordevall byggd 1836. Eric Nordevall förliste och sjönk till Vätterns botten 1856 utanför Vadstena och står än idag välbevarad på 45 meters djup. Eric Nordevall tillhörde den första generationen ångfartyg byggda speciellt för att trafikera Göta Kanal och revolutionerade tillsammans med sina systerfartyg de svenska kommunikationerna. Man kunde nu för första gången resa med fast tidtabell mellan Stockholm och Göteborg.

Första halvan av året 2009 var fokus för Forsviks Varv helt inställt på sjösättningen den 6 juni av Eric Nordevall II, vilket kunde genomföras helt enligt plan med stor arbetsinsats av personal och andra inblandade.

Efter Sjöfartsverkets besiktning med krängnings- och manöverprov kunde Eric Nordevall II söndagen den 14 juni påbörja sin färd till Motala för att onsdagen den 17 juni förenas med sin ångpanna och de två balansång-maskinerna. Giftermålet var en historisk händelse för alla inblandade och många besökare.

Ångpannan är byggd av Kockums i Karlskrona och ångmaskinerna av Motala Verkstad i Motala. Eric Nordevall II bogserades hem igen med ankomst till Forsviks Varv den 28 juni där en stor välkomstkommitté med musik och tal. Väl i hemmahamn angjord vid sin nya brygga har arbetena med hennes färdigställande fortsatt med avbrott för en provslussning i Forsvik den 27 november.

Ångpannan med sina plåtar sammansatta av 6000 naglar är nu proveldad, provtryckt av Ångpanneföreningen. Ångrör och vattenledningar är dragna och godkända för att förena ångpannan med de båda unika balansångmaskinerna tillverkade enligt den 170 år gamla konstruktionen. Mycket arbete är också gjort på fartyget med bland annat galjonsfiguren och skovelhjulsaxlarna på plats. Projektets fokus ligger nu på att färdigställa fartyget och det pågår för fullt invändiga arbeten med t.ex. hyttinredning och aktersalong liksom arbeten ovan däck. Ångpannan och ångmaskinerna provkörs under april. Efter skovelhjulens montering kommer Eric Nordevall II för egen maskin att under perioden juni till och med augusti göra provturer på Bottensjön under överinseende och medverkan av kontrollmyndigheterna Ångpanneföreningen och Sjöfartsverket.

www.nordevall.com

Finesse 26 är segelbåt med fokus på användbarhet, miljö och kvalitet. Den är nominerad till den prestigefyllda utmärkelsen Design S. Finesse 26, som är konstruerad av Sven Hellström Design, är ett av de nominerade bidragen för priset.

Bland närmare 200 anmälda bidrag har 31 nominerats. Juryn bestående av tio designexperter har bedömt bidragen utifrån hur nyskapande och kreativa de är inom alla tänkbara områden av produkter, oavsett designdisciplin, samt kring affärsnytta, hållbarhet, funktion och utförande.

Vilka av de nominerade bidragen som premieras med ett “S” kommer att avslöjas på Arkitekturmuseet den 8 juni, där alla nominerade bidrag kommer att ställas ut. Utställningen kommer sedan visas runtom i Sverige och utomlands.

www.swedishdesignaward.se
www.finesse.nu

För tredje året i rad arrangerar Göta kanalbolag, i samarbete med Medborgarskolan, kurser i slussning för båtägare. Många som planerar att gå Göta kanal med egen båt, kan känna en viss osäkerhet för hur slussningen går till. Att få möjlighet att träna innan, har visat sig populärt och efterfrågan är stor.

Nu är det dags för årets slusskurser, som äger rum på följande tider och platser:

Bergs slussar:
onsdag 5/5, kl 18-21 lördag 8/5, kl 10-13

Sjötorp
Lördag 22/5, kl 9-12

www.gotakanal.se

Foto: AB Göta kanalbolag.

Det blev en bronsmedalj till de svenska 470 herrarna Anton Dahlberg och Sebastian Östling när världscupen avgjordes idag i franska Hyères. Därmed har de följt upp den tidigare världscup segern i Miami på ett fantastiskt sätt. – Det känns som en seger, vi låg sist inför sista kryssen i dagens medaljrace men tack vare vår mentala uppladdning så lyckades vi behålla fokus och kämpa oss till tredje platsen totalt. Det känns riktigt bra just nu, säger Sebastian Östling direkt från Hyères.

Tävlingen i Hyères har testat seglarnas tålamod ordentligt då det har bjudits på högsommar väder med lätta vindar och försenade tävlingar. Hur har veckan varit?

– Det har varit långa dagar och svåra race. Vi har fokuserat på att jobba på att hitta rätt mental inställning. Att hjälpa varandra att ladda om inför nästa race och ta med de positiva känslorna. Att inte ge upp och fortsätta jobba, och det gav ju resultat, säger Sebastian Östling.

– Det är ett fantastiskt bra resultat, säger Magnus Grävare, förbundskapten. De har en väldigt stark serie denna säsong och visar att de tillhör världseliten.

Hyères på den franska rivieran var det fjärde stoppet på seglingens världscupcirkus efter tidigare regattor i Melbourne (Australien), Miami (USA) och Palma de Mallorca (Spanien). Kommande tävlingar där SWE Sailing Team deltar är:

7-9 maj GKSS Olympic Class Regatta Långedrag, Sverige
26-30 maj Världscuptävling, Medemblik, Holland
15-17 juli SM-veckan, Malmö, Sverige
9-14 augusti Världscuptävling, Weymouth, England
2-3 oktober KSSS Olympic Class Regatta Saltsjöbaden, Sverige

För mer information om regattan:
www.sof.ffvoile.net
www.svensksegling.se

Alla vill rädda det småskaliga kustfisket. Som är lokalt, har mindre bifångster, stora kulturvärden, ofta mindre miljöpåverkan och är viktigt för en levande kustbygd. Men varför går branschen bara sämre för varje decennium? Vad krävs för att vända skutan?

Fiskeriverket har på regeringens uppdrag gjort en utredning av svenskt småskaligt kustfiske.

– Ett stort problem är bristande lönsamhet, säger Karin Bjerner, handläggare på Fiskeriverket och en av de ansvariga för utredningen. Fiskarena får inte tillräckligt betalt för sin fångst, samtidigt som kostnaderna för till exempel bränsle och transporter ökat.

www.fiskeriverket.se

Svensk Kärnbränslehantering AB, SKB ska under perioden 2010-2014 finansiera ett nytt idrottsstipendium i Östhammars kommun. Det är innebörden i ett avtal som träffats mellan SKB och kommunen. Målgruppen för det nya stipendiet är aktiva ungdomsföreningar som har sitt säte i kommunen och som blivit godkända ”Guldklubbar” i enlighet med kommunens pågående samarbete med SISU Idrottsutbildarna.

– För SKB är det viktigt med en positiv utveckling på de orter där vi verkar. Självklart spelar ett aktivt och rikt föreningsliv en stor roll i detta. Därför är vi glada över att vi i form av ett stipendium kan uppmärksamma både föreningar och dess eldsjälar i kommunen, säger Stig Björne, chef för enheten för samhällsfrågor på SKB.

– I Östhammars kommun finns det ett starkt föreningsliv med starka traditioner och som är till stor nytta för hela kommunen. Att kunna uppmuntra och stödja de föreningar som vill utveckla sin verksamhet och organisation är viktigt för framtiden, och det här stipendiet känns helt rätt i det avseendet, säger Dag Söderberg, fritidschef i Östhammars kommun.

Bakgrund:
Östhammars kommun kommer att sköta den praktiska hanteringen av idrottsstipendiet. Kommunen ska årligen, genom fritidsnämnden, besluta om fördelningen av stipendiet i enlighet med SKB:s riktlinjer för stipendier till ungdomsföreningar. Den totala summan ska under perioden uppgå till 500 000 kr.

För att en förening ska ha möjlighet att ansöka om det nya stipendiet måste följande kriterier vara uppfyllda:
– Föreningen måste ha sitt säte i Östhammars kommun.
– Föreningen ska under det senaste verksamhetsåret ha bedrivit ungdomsverksamhet och redovisat densamma till fritidsnämnden enligt normer för lokalt aktivitetsstöd.
– Föreningen ska ha erhållit Östhammars kommun, fritidsnämndens och SISU Idrottsutbildarnas utmärkelse ”Guldklubb”.

Avgörande för stipendiets storlek är antalet medlemmar i föreningen. Fördelningen kan variera mellan åren beroende på hur många och hur stora föreningar som söker. Varje enskild förening kan endast erhålla stipendiet vid ett tillfälle.

Det beviljade stipendiet fördelas mellan tre områden: föreningens ordinarie verksamhet, personligt stipendium till eldsjäl i föreningen samt medel till en utbildnings/utvecklingsresa. Föreningen själv beslutar om vilken medlem som ska erhålla det personliga stipendiet.

Populära P1-programmet Naturmorgon fyller 20 år och bjuder in morgonpigga lyssnare att vara med under sändningarna varje lördag i maj. Premiär 1 maj på Lidingö utanför Stockholm. – Det ska bli roligt att se hur morgonpigga våra lyssnare är egentligen, säger Naturmorgons Elin Lemel som tillsammans med programledarkollegorna Jenny Berntson Djurvall och Lasse Willén ger sig ut för att möta djur, natur och lyssnare runt om i landet.

– Naturmorgons lyssnare har alltid haft stor betydelse för programmets innehåll, det ska bli roligt att få träffa några av dem på riktigt, säger Lasse Willén.

Lördag 1 maj är det turnéstart vid Lidingö Brukshundklubb utanför Stockholm. Temat för sändningen är skog. På Lidingö finns nätverket skogsgruppen som bildades för 15 år sedan och nu är med och påverkar kommunens arbete med skogen på ön.

Sändningen startar kl. 06.14. Naturmorgons producent Lisa Henkow rekommenderar varma kläder.
– Kom och ät frukost med oss i det gröna, säger Lisa Henkow.

Turnéplan

1 maj: Lidingö brukshundklubb
Programledare Jenny Berntson Djurvall, fältreporter Joacim Lindwall, publikvärd Elin Lemel.

8 maj: Göteborg, Gunnebo slott
Programledare Lasse Willén, fältreporter Lena Näslund, publikvärd Elin Lemel.

15 maj: Södra Öland
Programledare Jenny Berntson Djurvall, fältreporter Lasse Willén, publikvärd Lisa Henkow.

22 maj: Malmö, Torups bokskog
Programledare Lasse Willén, fältreporter Elin Lemel, publikvärd Jenny Berntson Djurvall.

29 maj: Luleå, Mörö hamn
Programledare Elin Lemel, fältreporter Thomas Öberg, publikvärd Lisa Henkow.

För mer information och vägbeskrivningar, se sverigesradio.se/p1/naturmorgon
Naturmorgon sänds i P1 lördagar kl. 06.14. Programmet finns också för lyssning och nerladdning på hemsidan.

M-324XP är bestyckad med en värmekamera som har 320 x 240 pixlar. Kamerans bildvinkel är 24°. Den kompakta och ruggade kameran klarar farter upp till 100 knop och är givetvis helt vattentät. Precis som de andra kamerorna i M-serien styrs den av en joystick och kan panorera 360° kontinuerligt samt tilta ±90°. Bilden visas på en vanlig bildskärm eller plotter med videoingång. M-324XP kan monteras stående eller hängas upp och ned.

Kameran är bara 18 cm i diameter och 28 cm hög samt väger 4 kg. Om den används för att se bakåt går det att spegelvända bilden precis som en backspegel.

M-324XP upptäcker en människa i vattnet på ca 450 meter och en liten båt på ca 1 300 meter. Allt i totalt mörker!

Rekommenderat pris på M-324XP är 128 900 kr inkl moms.

www.marinplus.se

Svenska YachtSafe lanserar nu ett helt ingjutet GSM/GPS båtlarm som är extremt strömsnålt med lång spårtid på inbyggda batteriet. Larmet är absolut vattentätt och står tåligt emot svåra påfrestningar som till exempel vatten, bensinångor, oljor, stötar och vibrationer. För att aktivera larmet krävs bara en knapptryckning på den medföljande fjärrkontrollen.

Via sms larmas du vid inbrott, om båten förflyttas eller om larmet avlägsnas. Trådlös IR sensor och utgång för siren finns för enkel installation av skalskydd. Utöver larmfunktionerna finns en SOS- knapp på fjärrkontrollen som gör det möjligt att meddela en förutbestämd person var du och din båt befinner er i en eventuell nödsituation.

Larmet är litet och designat för att inte synas och saknar således knappar, lysdioder, symboler eller anslutningar som avslöjar dess funktion. Larmet göms därför lätt i alla typer av båtar, utombordsmotorer eller till exempel vattenskotrar.

Vi har fokuserat på att lösa de brister och problem som finns med båtlarm idag, säger Kjell Ove Vik på tillverkaren VETEL AB. Fokus har varit låg strömförbrukning, lång spårtid, marin kapsling samt att det inte ska se ut som ett larm. Jag tror vi nått marknadsledande prestanda i alla dessa avseenden. Många båtlarm ser idag ut som enkla konsumentprodukter och i exempelvis en utombordare identifieras dessa enkelt vid en stöld. Vårt nya larm smälter väl in i denna miljö, det liknar andra motordetaljer.

Ett problem med dagens GSM/GPS larm är att de drar alldeles för mycket ström från huvudbatteriet. Detta är ett stort problem för båtägare med mindre batteri som måste underhållsladda batteriet om båten inte används på en månad. YachtSafe drar så lite som 2mA från huvudbatteriet och kan alltså vara igång även under vinterförvaringen.

Larmenheten är dessutom så pass strömsnål att den kan övervaka ett objekt i upp till sex månader på enbart det inbyggda batteriet. Det är på hela 2000mAh och ger dessutom en spårtid vid stöld på upp till 2-3 veckor, vilket är sju gången längre än vad som är normalt i klassen.

YachtSafe båtlarm utvecklas och tillverkas i Sverige. Det är godkänt och rekommenderas av de ledande försäkringsbolagen.

Fakta:
– GSM/GPS larm och spårare.
– Helt ingjutet IP68.
– 74x48x28 (mm)
– 6A utgång.
– 2-7mA från båtens huvudbatteri.
– Upp till 2-3 veckors spårtid på enbart inbyggda batteriet.
– Upp till sex månaders övervakning på interna batteriet.
– Trådlös IR sensor och siren för skalskydd.
– Larmet rekommenderas av de ledande försäkringsbolagen.

Pris 3 995 kr.

www.yachtsafe.se

Kommentarer

lars wikström 19:41:43 2011-05-22

Hej hur kan man höra att man aktiverar larmet
i mitt larm har jag en siren men det piper inte till när jag aktiverar larmet.
hur gör man

nicklas 20:47:09 2011-06-15

Har larmet på min vattenskoter, fungerar kanon!

Ossi Dillström 12:20:10 2011-08-02

Till Lars Wikström
Använd din mobil och skicka sms till sändaren . Slå pinkoden mellanslag och status.Du får svar!
Mvh. Ossi Nöjd YachtSafe ägare

Kalle 01:11:59 2015-05-05

en lampa eller ett pip ljud skall det ju vara när man aktiverar larmet.
Man skall ju inte behöva sända ett sms bara för att kolla om man har larmet på eller ej.

Stena gör en gemensam sponsorinvestering för hela koncernen i ett av Sveriges största årligen återkommande evenemang, Match Cup Sweden. Med ny titelsponsor byter evenemanget namn till Stena Match Cup Sweden. Stena och Match Cup Sweden har en lång historia i och med att Stena Line och Stena Bulk under många år har varit båtsponsorer till evenemanget. Nu har Stena Sfären bestämt sig för att kliva upp och blir titelsponsor på koncernnivå.

– Det känns fantastiskt roligt att ta ett helhjärtat grepp om Match Cup Sweden. Vi har varit med under flera år och har på olika sätt upplevt evenemangets många möjligheter. Därför vet vi också att det är ett utmärkt evenemang för att samla hela Stenagruppen till en koncerngemensam aktivitet. Vårt mål är att ytterligare stärka banden mellan medarbetare, kunder och partners och vi ser att Stena Match Cup Sweden är en utmärkt plattform att utgå ifrån, säger Dan Sten Olsson, Koncernchef på Stena AB.

– Det är oerhört glädjande att Stena väljer att göra den här investeringen. Det är det bästa betyg man kan få som evenemang när en så trogen partner väljer att förstärka sitt engagemang ytterligare, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot, som arrangerar Stena Match Cup Sweden.

Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår i Marstrand 5 – 11 juli 2010 och drar över 100 000 besökare varje år.

– Genom den stora publiktillströmningen som arrangemanget har, och i och med att vi är stora arbetsgivare i Västsverige är det ett utmärkt sätt för både anställda som kunder och partners att komma samman under lediga former. Allt som har med vatten, vind och miljö ligger oss varmt om hjärtat vilket Stena Match Cup Sweden verkligen handlar om, säger Gunnar Blomdahl, VD Stena Line.

Bland evenemangets båtsponsorer syns PelleP, Castellum och Santa Maria, som alla har valt att förnya sina flerårsavtal. Även Swedish Match är en trogen partner. Childhood är fortsatt evenemangets officiella välgörenhetspartner med en egen båt och ny sponsor för i år är Sigma. Göteborgs-Posten är fortsatt evenemangets mediepartner.

Lagom till båtmålarsäsongen kommer International med en ny Metodbok som ger detaljerad information om hela sortimentet, och en massa tips & råd om hur man bäst går till väga med målningen så man får bästa möjliga resultat. Enkla steg-för-steg anvisningar ger en överblick som är tänkt att underlätta arbetet. Metodboken laddar man enkelt ner på Internationals hemsida www.yachtpaint.com.

GRAF Ipanema på 29,5 fot är ett nytt båtprojekt som bygger vidare på samma tradition som amerikanska Chris-Craft och italienska Riva. På samma sätt som de två andra är Ipanema ett verk av en familj som besitter ovanligt mycket båtkänsla och hantverksskicklighet vid sitt varv på Lake Constance. Det här är en dröm om en perfekt träbåt, som kan bli verklighet för den som har råd att betala.

GRAF Ipanema kan fås med motorbestyckning som uppfyller de mest varierande önskemål. Singel- eller dubbelmontage, vinkelväxel, drev eller andra sorters framdrivningsteknik. Det går även att välja mellan bensin och diesel. Med dubbla 400 hk Volvo Penta motorer uppges maxfarten till 40 knop.

Enligt varvet är sjöegenskaperna på topp genom hela fartregistret. Kontrollinstrumenten och instrumentpanelen är designade för att passa i den här extremt väldesignade blivande klassikern.

För konstruktionen står Winfried H. Wilke.

Smakar det så kostar det, även i båtsammanhang. priset för GRAF Ipanema börjar på 550 000 US dollar, motsvarande nästan 4 Mkr. Men då ingår en lång rad finesser och ädla material som till exempel teak, lärk, ek, fina textilier och en mängd skinn.

www.graf-bootsbau.de

Nu är det dags att nominera jordbrukare som gjort bra insatser för att minska övergödningen. Tävlingen ”Baltic Farmers of the Year Award” arrangeras av Världsnaturfonden WWF i länderna runt Östersjön. Målet är att lyfta fram jordbrukare som vill vara föregångare och satsa på miljövänliga metoder för att minska näringsläckaget.

Sverige utser en av åtta nationella kandidater i Östersjöområdet. Idén bakom priset är att lyfta fram de bästa metoderna för att minska näringsämnen som kväve och fosfor att läcka från åkermarken till vattendragen och vidare ut i Östersjön. Den slutliga vinnaren tillkännages i höst.

– När vi pratar om jordbruken kring Östersjön handlar det ofta om problemen med övergödningen. Med den här utmärkelsen vill vi lyfta fram och belöna de som verkligen anstränger sig att hitta positiva och effektiva lösningar, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare WWF.

Bakom utmärkelsen står WWF tillsammans med Swedbank och Lantbrukarnas miljöforum i Östersjöområdet (Baltic Farmers Forum on the Environment, BFFE). Tävlingen är öppen för enskilda lantbrukare, jordbruks- och rådgivningsorgan och andra aktörer inom området. Varje land runt Östersjön nominerar en nationell vinnare som får ett symboliskt pris på 1 000 euro (cirka 10 000 kronor) diplom och resan till konferensen där den slutliga vinnaren – Baltic Farmer of the Year 2010 – utses. Förstapristagaren belönas med ett pris på 10 000 euro (cirka 100 000 kronor).

– Bönder har en viktig roll att spela i kampen mot övergödningen och de utgör också en mycket viktig del av våra kunder. Swedbank har åtagit sig att arbeta enligt principen om företagens ansvar och lägger stark tonvikt på hållbarhet, säger Hans Wennberg på Swedbank.

WWF har länge arbetat aktivt med övergödningsproblemet i hela regionen inom ramen för sitt internationella Östersjöprogram, Baltic Ecoregion Program. Jordbruket och EUs subventioner har stått i fokus för arbetet att minska övergödningen.

Fakta: Tävlingen ”Baltic Farmers of the Year Award” sjösattes förra året av WWF, Swedbank och Baltic Farmers Forum on Environment (BFFE). Förra årets pris gick till det finländska paret Katariina Vapola och Jyrki Ankelo från Vapola utanför Nystad. De belönades för sitt starka miljöengagemang, minskat läckage från åtgärder som enkelt kan upprepas och kopieras av andra lantbrukare runt Östersjön”. Finalist från Sverige 2009 var jordbrukaren Bertil Aspernäs i Torsås kommun.

Kriterier och anmälningsformulär kan laddas ner på: www.panda.org/baltic
Anmälan måste ske senast den 31 augusti 2010.

Sövningsmedlet medetomidine har visat sig vara effektiv mot påväxt och prövas nu av EU för att kunna ingå i framtidens båtbottenfärger. Forskning vid Göteborgs universitet visar att ämnet i högre koncentrationer kan ge effekter i havsmiljön.

Sedan det världsomfattande förbudet mot tennorganiska föreningar (TBT) trädde i kraft 2008 pågår en febril jakt efter miljövänliga båtbottenfärger. En av substanserna som studeras är medetomidine – ett ämne som används som sövningsmedel inom veterinärmedicin och som också visat sig hindra havstulpanens larver från att sätta sig.

Medetomidine som aktiv substans i båtbottenfärg genomgår för närvarande en utvärdering enligt EU:s biociddirektiv. Forskaren Anna Lennquist vid Zoologiska institutionen vid Göteborgs universitet har i sin avhandling undersökt vilka effekter låga koncentrationer av medetomidine får på fisk.

I avhandlingen har Anna Lennquist gjort försök där regnbåge, torsk, piggvar, storspigg och atlantlax behandlats med medetomidine under perioder från ett dygn och upp till 54 dygn.

Den mest uppenbara effekten är enligt studien att medetomidine gör fiskarna blekare, eftersom ämnet påverkar de hudceller som innehåller mörkt pigment.

– Det verkar inte som att pigmentcellerna skadas, ens under långvarig behandling med medetomidine, men däremot påverkas känsligheten något. Blekhet är inte skadlig i sig, men en fungerande pigmentering är mycket viktig för fiskars kamouflage, kommunikation och UV-skydd, säger Anna Lennquist.

En annan effekt som noteras i flera av studierna är att ett avgiftningsenzym i fiskarnas lever påverkas.

– Vid studier på isolerade leverfraktioner har vi kunnat konstatera att enzymets verkan förhindras av medetomidine. Det skulle kunna innebära att fiskars nedbrytning av skadliga substanser i miljön försämras av ämnet, säger Anna Lennquist.

Andra effekter som upptäckts efter medetomidinebehandling är att fiskar blir något slöare och får mindre aptit, liksom att blodsockerhalt och leverstorlek tycks påverkas.

– Avsikten med avhandlingen har varit att identifiera några av de effekter på fisk som skulle kunna uppträda om man använder medetomidine i båtbottenfärg. Vi kan konstatera att läckaget av medetomdine bör kontrolleras så att inte skadliga koncentrationer hamnar i havsmiljön, samtidigt har ämnet inte visat sig ha någon effekt på andra viktiga livsfunktioner, till exempel fiskarnas tillväxt, oxidativ stress, cellförgiftning och genuttryck.

Avhandlingen Studies of fish responses to the antifoulant medetomidine försvarades vid en disputation den 23 april. Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22081

Foto piggvar: Anna Lennquist.
Foto porträtt: Elisabeth Dunker.

Den 8-9 maj är det åter dags för de populära Kajakdagarna vid Sjöhistoriska museet. Alla kommer att vara där. Och de är fler än någonsin. – Alla stora inom kajak i Sverige finns på plats men vi får också internationella besök, säger Magnus Fischer på Kajakspecialisten som arrangerar Kajakdagarna tillsammans med Sjöhistoriska museet.

Det är sjunde året som mässan hålls. Den har lockat fler utställare och besökare för varje år, liksom kajaksporten.
– Paddling är populärt eftersom det passar alla och alla åldrar, det finns klubbar och kurser för både barn och veteraner. Det krävs förståelse för sjön och säkerheten men så är det förstås med allt båtliv, säger Magnus Fischer.

Under Kajakdagarna kan besökarna kolla in hundratals olika kajaker, träffa andra paddlare, hitta nya kurser och resmål, lyssna på föredrag och se på uppvisningar. För mer vana paddlare anordnas också tävlingar. Även för den som aldrig provat att paddla men är lite nyfiken så finns all anledning att komma till Sjöhistoriska.
– Är man intresserad av att börja så är Kajakdagarna en utmärkt utgångspunkt. Här får man en ordentlig överblick över vilka kurser som finns och vad paddlingen har att erbjuda, säger Magnus Fischer.

Kajakdagarna 2010 vid Sjöhistoriska museet
8-9 maj kl. 11-16. Fri entré!
Programmet och mer information på:
www.sjohistoriska.se och www.kajakdagarna.se

Fotograf/Källa Magnus Fischer, kajakspecialisten.se.

Briggen Tre Kronor af Stockholm som självaste kronprinsessan Victoria är gudmor till står för den kungliga glansen vid årets upplaga av Marinfestivalen. Fartyget gästar Halmstad som ett av ett 20-tal fartyg och kommer att erbjuda festivalbesökarna möjlighet till seglatser eller att bara komma ombord och insupa den härliga atmosfären.

Snart är det bara 90 dagar kvar till Halmstad Marinfestival 2010. 29 Juli drar vi igång och bjuder som vanligt på mängder av upplevelser i dagarna 4 . Massor av bra uppträdanden och självklart den maritima atmosfären med många fartyg att beskåda vid kajkant eller att bege sig ut till sjöss med.

Läs mer om festivalen på www.halmstadmarinfestival.se och i vår grupp Halmstad Marinfestival på facebook.

Mer om Briggen Tre Kronor
Briggen Tre Kronor af Stockholm byggdes Skeppsholmen i Stockholm och sjösattes med Kronprinsessan Victoria som gudmor i augusti 2009. I dag seglar hon som en ambassadör för Östersjöregionen med fokus på frågor som rör ungdomar, miljö och ekonomisk tillväxt i regionen.

Tre Kronor af Stockholm har byggts med samma teknik och formgivning som traditionella fartyg från 1800-talet och hon förärades 2009 priset som bästa nykomling i The Tall Ships´ Races worldwide. Samtidigt är hon fullt utrustad med alla moderna bekvämligheter och har bland annat ett komplett restaurangkök ombord som serverar läckra klimatsmarta menyer.

Att segla en brigg är en unik upplevelse. Den vackra och komplicerade riggen kräver många händer vilket gör att man som passagerare får många möjligheter att själv vara med och manövrera fartyget.

Läs mer om Briggen Tre Kronor af Stockholm på www.briggentrekronor.se

Halmstad Marinfestival 2010 är den sjätte festivalen i ordningen som arrangeras vid Tullkammarkajen, i en trivsam marin miljö i dagarna fyra. De stolta traditionsfartygen är festivalens stora attraktion och festivalens besökare kan här kliva ombord och följa med ut på en seglats utmed Halmstads vackra kust.

På land finner man utställningar, musik, serveringar, uppvisningar, tävlingar, sagostunder, happenings och mycket mer. På festivalen finns något för alla. Halmstad Marinfestival har blivit sommarens höjdpunkt!

Datum :Torsdag 29 juli – Söndag 1 augusti.

Musto presenterar tre olika helt vattentäta hållare för MP3-spelare, mobiltelefon och kamera. Samtliga har fästband med kardborre, MP3- och mobilfodralet har halsrem. MP3-hållaren har port för hörlur. Kamerahållaren har handlovsrem och en linsdel vilket gör att det går att ta kort med kameran i fodralet utan att äventyra kameran.

Mobilfodralet kostar ca 160:-, MP3-fodralet ca 215:- och kamerafodralet ca 190:-

www.trendmark.se

Det blir en nedre promillegräns på 0,2 promille för sjöfylleri. Från och med den 1 juni 2010 skärps reglerna för sjöfylleri och det blir därmed fritt fram för Kustbevakningen och Sjöpolisen att kolla promillehalten hos båtförare även i Sverige.

Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är längre än tio meter. Både den som framför båten och personer ombord med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande omfattas av de nya reglerna. Den nya lagen gäller för såväl yrkessjöfart som fritidssjöfart. Även när det gäller grovt sjöfylleri utvidgas straffansvaret för de fartyg som omfattas av promilleregeln. 1,0 promille blir en absolut gräns, och den som har mer alkohol i blodet än så döms för grovt sjöfylleri.

De nya reglerna innebär att polisen och kustbevakningen får rätt att göra rutinmässiga alkoholtester för att kontrollera nykterheten och sjösäkerheten i svenska vatten.

SBU har under beslutsprocessen framfört kritik mot förslaget. Bland annat för att det inte harmoniserar med lagstiftningen i andra grannländer, där 0,5 promille är den vanligaste gränsen.

– Vi får nu samma regler till sjöss som redan gäller på vägarna och det är bra. Jag tror att tiden är mogen för detta. Det är självklart för oss att vara nykter på vägarna och jag tror att samma inställning snart också gäller på sjön, säger Kristina Falk Strand, chef för brottsbekämpningsenheten på Kustbevakningen.

– Det är bra att reglerna blir tydliga och klara. Förutsägbara bestämmelser ökar rättsäkerheten, säger Kristina Falk Strand.

Den nya lagen innebär också att Kustbevakningen och Polisen får göra slumpmässiga nykterhetskontroller till sjöss för att kontrollera nykterheten i svenska vatten.

För båtar under tio meter och som går långsammare än 15 knop gäller samma regler som tidigare. Kustbevakningen har rätt att stoppa dem och kontrollera nykterheten om man kan misstänka att båtföraren är påverkad av alkohol eller annat medel och inte kan framföra båten på ett säkert sätt. En båtförare som är påverkad av alkohol kan dömas för sjöfylleri om inte båten kan framföras på ett säkert sätt. Om båtföraren har minst en promille alkohol i blodet, är avsevärt påverkad eller kör båt på ett sätt som innebär stor fara för säkerheten till sjöss, kan domen bli grovt sjöfylleri.

Kommentarer

L Karlsson 12:52:30 2010-04-29

"Gränsen gäller de som för fram båtar och segelbåtar som är minst 10 meter och kan gå 15 knop eller snabbare "

Helt fel- "Gränsen gäller de som framför båtar som är 10 meter eller längre ELLER båtar som med motordrift kan gå 15 knop eller snabbare"
Båda kraven behöver således inte uppfyllas, en inte helt oviktig detalj.

Sneseglaren 15:08:47 2010-04-29

Trist att likställa båtar med bilar och ett sånt okunnigt uttalande av KBV. Helt olika förutsättningar. Undrar hur de skall klara av detta nu när jag är ägare till båten och har druckit. Men min gamla mamma står vid rodret nykter. Hur skall Polis och KBV kolla att hon klarar den "väsentliga uppgiften" att lägga till själv ….

Olof Malmlöf 15:12:04 2010-04-29

– Bra att Polis och KbV kan agera.
– Luddigt och odefinerat om vem som är kapten vs. vem som kör/seglar båten (fullgör en uppgift av väsentlig etc)
– För låg promillehalt 0.2. Tvivlar på att båtfolk kommer att ta det på allvar. Inte jag i alla fall. Därmed inte sagt att man skall vara full. i USA är det 0.8 och det är inget som tyder på mer problem här.

Adam 16:31:50 2010-04-29

Olof: I Californien kan du åka dit med 0.5. Och är du under 21 så är gränsen 0.1. Plus att du har betydligt mer regler om utrustning som skall finnas i båten. (Och i vissa delstater i Kanada så är det tom. olagligt att dricka öl i en eka…)

Olof Malmlöf 23:27:45 2010-04-29

Adam. Det är riktigt att det varierar ngt. Jag kör i Maryland, Virginia, DC, NJ, RI etc =0.8. Jag tror att hela den här lagstiftningen är ett slag i luften. Folk som super struntar i om det är 0.2, 0.5 eller 0.8. För oss som är "skötsamma" innebär det bara onödiga begränsningar om man vill känna sig laglydig.

Här i USA är det betydligt mer övervakning. En del av rena säkerhetsskäl som inte hör båtsporten till per se. Utrustninngskraven är inte mer an vad de flesta har i båtarna ändå Sverige. Vad jag uppskattar här i USA är "NO WAKE" (Inget svall) som ofta är mer relevant än 5, 8 eller 12 knop, men kan även vara kombinerad med fartgräns.

Per-Arne 00:11:54 2010-04-30

Varför haka upp sig på bevisbördan ? Borde det inte vara vettigare och fundera på vad som händer med en när man får alkohol i kroppen? Man är faktiskt betydligt mer utsatt redan när man ligger förtöjd med sin båt än om du sippar/super hemma eller på krogen. Ett exempel på detta är en mycket erfaren världsomseglare som hittades drunknad intill sin båt i Nyköping! Lasse Åberg gjorde en mycket tänkvärd pr-film för sjönykterhet för x antal år sedan. Stiltje och fin kväll plus alkohol var en farligare kombination än att vara ute nykter i sin båt när det blåste kuling. Hemma kan du dricka till och känna dig trygg, men när du ligger förtöjd vid något mysigt ställe med din båt, kan vindarna vända och klipporna bli hala, som du säkert känner till. Då gäller det att vara skärpt och nykter om du inte vill riskera några tråkigheter!

Olof Malmlöf 14:37:52 2010-04-30

Per-Arne. Håller med om att man inte skall vara full på sjön. Men det är INTE binärt. Så gott som alla länder och myndigheter i världen anser att mellan 0.5 tlll 1 Promille funkar. Då kan man också lägga om sin båt utan att vara brottsling när man druckit lite vin på kvällen. Nu tar vi ett nästan militant grepp om detta i sverige. Lagen är inte förankrad bland båtfolk och heller inte väl definerad. Dålig förankring leder till låg efterfölelse. Jag registrerad aldrig min båt och kommer heller inte att följa den här lagen. Jag tillhör numer inte "lydfolket" och med ökat intrång i människors liv och tillit till egna beslut minskar lagefterföljelse.

Per-Arne 19:34:27 2010-04-30

Jag håller delvis med dig Olof och reggade inte heller in båten. Men om man även vänder på denna stek och skulle trotsa alla förbud som är svåra att lagföras för skulle väl det innebära folkmoraliskt rätt till fri fart på Essingeleden. Skulle inte det innebära högre tempo och större olycksrisker? Vi har faktiskt haft en gammal solidarisk alkoholpolitik och informationskampanjer i Sverige som byggde på omtankte om varandra. Nu verkar alla ha gett upp och trånar efter liberalare regler och länder där man "kan handskas med alkoholen". Men klarar de verkligen av det? Om nu sannolikheten att åka fast är så liten att man struntar i 0,2 gränsen till sjöss, hur kan man då vara så säker på att man inte har 0,2 i blodet när man sätter sig i bilen för att åka hem? Jag hade släktingar som på 60-talet älskade sitt båtliv med sin Petterssonare. De hade väldigt trevligt tillsammans med sina klubbkompisar och levde ett mycket rutinbundet båtliv med invanda krökartraditioner. Men plötsligt insåg de att deras båtliv blev en för stor hälsofara för dem så de sålde båten och köpte sig ett landställe i stället. Möjligtvis började de även att tänka om när deras bästa båtvän dog i liungcancer eftersom han rökte så mycket.
Min släktingar slutade även att röka efter dödsfallet.

Göran 11:30:37 2010-05-03

Beslutet om promillegräns är inte sjösäkerhets motiverat utan en nykterhetspolitisk kompromiss och kohandel som är ett slag i luften.
När våra ledande politiker jämför framförandet av en båt i mopedfart på en flera hundra meter bred farled med att köra bil i 90km/h på en 9 meters bred väg och med 3 meters mellanrum möta en i samma hastighet då blir det så här tokiga lagar.Med andra ord som de erfarna sjöpoliserna säger , det där kommer vi inte att lägga ner dyrbar arbetstid på att kolla

Per-Arne 21:00:30 2010-05-03

Vad har du för möjlighet att springa från en full mopedist som kör rakt emot dig Göran? Helst av allt sklule jag inte vilja möta någon berusad förare oavsett om det är till lands eller till sjöss!
För x antal år sedan kom körde en berusad snubbe i en liten snurrebåt om mig när vi seglade utanför Sätra båtklubb. När han paserat så reser han plötsligt på sig och ramlar ur båten. Han hade inget dödmansgrepp kopplat så båten kör runt runt hela tiden samtidigt som han ropar på hjälp. Jag kände mig frustrerad som inte kunde ingripa eftersom jag hade seglen uppe och en hrlt orutinerad besättning.Men jag ringde 112. Som tur var kunde ettungt bar i en mindre motorbåt agera. De såg till att de kunde kunde komma tillräckligt nära så att de kunde slita loss bränsleslangen från motorn. Förmodligen fick de en och annan repa på sin egen båt som tack för hjälpen. Det var rena turen att den packade snubben hamnade utanför sin egna båts framfart. Priset för den så romantiserade båtfyllan får även anhöriga och de hjälpande räddarna var med att betala. Man vet inte heller i förväg hur personen kommer att reagera som man försöker att rädda. Tänk om personen i fråga får panik och dränker dig av misstag!?
Alkohol är farligt både till lands och till sjöss oavsett fart eller om du ror. En räddningsaktion av dig är i regel traumatisk och kan kosta andra livet!

Olof Malmlöf 00:37:01 2010-05-04

Per-Arne. Måste ha varit frunktansvärt att uppleva. Men betänk att sannolikt är det just en sådan person som ändå inte bryr sig (vi har ju haft 1 promille redan innan) och gick båten max 15 knop innefattas han ju inte ens av reglerna.

Har inte hittat bra statistik ännu här i USA men en intressant – och statistiskt vederlagd – undersökning visaratt "distraktioner" i bil (mobiltelefon, SMS, Ipod, stereo, navigatoretc ) motsvarar om man har .08 promille eller mer i blodet!

Men, man skall inte jämföra med bil. Lagen på 0.02 på sjön saknar helt rationella grunder

Per-Arne 08:05:41 2010-05-04

Även jag har märkt att många är mindrr uppmärksamma idag både på vägarna och till sjöss vilket mycket väl kan bero på att de slukas upp av gps:er sms:r eller annan modern teknik.
Jag har alltid "hulligan-tutan" tillgänglig och har väckt en och annan i kritiska ögonblick. Så visst har du rätt i att det är att jämföra med en viss fylla Olof! Men ja g tror i alla fall det är farligt om båtfolket bara lutar sig bakåt och fortsätter med sitt frihets-sippande! Har verkligen alkoholen försvunnit ur kroppen när de väl sätter sig bakom ratten i sin bil? Det är möjligt att den nya promilleilagen även skulle kunna förbättra nykterheten på våra vägar.

Skötsam 23:25:06 2010-09-02

Vansinne med 0,2! 0,5 OK
Jag accepterar inte denna Överhöghet.
En lag som fattas utan ett uns av underlag eller fakta = diktatur. På Bryggsnack är detta den största tråden, alla är rasande!
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=348586

Ljungbergarn 18:11:51 2010-11-24

Vansinneslagen!
www.alltom02promillepasjon.se
Läs och bli förbannade, ledsna, upprörda.
Politikerna ställs mot väggen, deras svar, som inte är några svar, utvisar endast makt-fetichism.

Peter Eriksson 05:05:15 2010-11-25

Det stämmer inte alls att alla är rasande på Maringuidens bryggsnack. Många har inte alls problem med den nya lagstifningen.Sen verkar de flesta som är emot lagen bara utgå från sig själva och sin egen verklighet. Man ska komma ihåg att om man tillåter att man har en halv promille alkohol i blodet och kör hem "en vindstilla kväll" så är det även tillåtet för en 18-åring att också ha en halv promille i blodet och köra 40 knop med farsans styrpulpet på kvällen. För den "friheten" blir även den laglig.

Ljungbergarn 19:56:47 2010-12-01

Nu är det igen klarlagt att lagen är helt felriktad enligt färsk statistik.
Nu ställs politikerna mot väggen med svart på vitt, och de vägrar svara, eller rättare sagt, de har inget att komma med nu för statistiken är förödande för de som står bakom lagen. Intressant att man just för de båtar som finns överrepresenterade i olycksstatistiken har undantagit dem i lagtexten. Båtar som lagen riktar sig emot finns knappt alls.

gockemannen 17:31:52 2010-12-02

Vilken statistik hänvisar du till? Länka gärna!

stefan 19:14:57 2011-01-25

Så här hade varit bättre!
1,0 om du kör under 8 knop
0,6 " " " mellan 8 – 25 knop
0,2 " " " över 25 knop

Anitljungbergaren 09:04:46 2011-01-28

Typisk foliehatt, klart han inte har någon statistik. Det finns ingen statistik som stöder att man blir bättre båtförare på fyllan.

Jag, däremot blir bara snyggare ju fullare jag är.

gunnar lassen 21:57:20 2014-01-26

Kære svenske broderfolk
Det er og bliver en tosset lov. 0,5 – 0,8 havde været OK.
Det værste er dog den usædvanlige nidkære måde politi og kystbevogtning synes at udføre jagten på – utåleligt.
Jeg bliver herefter i Danmark – ikke for at drikke ustyrlige mængder, men hvem ønsker at skulle diskutere (blive anklaget etc) blot fordi man en aften skal flytte sin båd 200 m i en bugt, men desværre har drukket 0,5 flaske vin, og herefter skal behandles som en kriminel – få nu lavet det oprør og få den lov lavet om.
God ædruelig sommer ønskes I alle

Mellan åren 2004 och 2009 ersattes båtägare med 68 miljoner för stulna båtmotorer. Antalet stulna motorer var 1 778 och Yamaha är det märke som toppar listan över antalet stölder. Det visar färsk statistik från Länsförsäkringar. Nu är båtägarna i full gång med vårrustning inför sjösättningen. För en del är det första gången de tittar till båten efter vintern, och många stölder upptäcks nu. Majoriteten av de motorer som stjäls är utombordare och moderna fyrtaktare är mest attraktiva.

– Flertalet stölder sker när båten är på land och många upptäcker inte stölden förrän långt senare, säger Rikard Elleberg, produktspecialist på Länsförsäkringar.

De senaste sex åren har Länsförsäkringar tagit emot 1 778 anmälningar om stöld. Under samma period ersattes båtägare med 68 miljoner kronor för stulna båtmotorer.

– Det är väldigt trist att komma ut till båten och upptäcka att motorn är borta, de dyraste kan ju kosta upp till 300 000 kronor. Och även om man får ersättning så är det här ett tråkigt sätt att börja båtsäsongen på, säger Rikard Elleberg.

De motorer som anträffas hittas ofta i Polen och Baltikum. Stölderna är välorganiserade och det är vanligt att det stjäls flera motorer vid samma tillfälle, både stora och små.

– Det stjäls från båtar i stort sett överallt, avslutar Rikard Elleberg. Både på stora orter och marinor och längs fridfulla insjöar mitt i Sverige. Ingen plats är helt säker. Vare sig man har båten vid fritidshuset eller på båtvarv måste man hålla uppsikt.

Vanligaste stulna motormärken (utombordare) 2004-2009:
Yamaha, 590 st
Suzuki, 201 st
Mercury, 295 st
Honda, 183 st
Evinrude, 92 st
Johnson, 79 st

Tips för att förhindra stöld under vinterförvaringen:
• Förvara om möjligt motorn inomhus.
• Gör tätare besök vid båten under vintern.
• Be någon fastboende se till din båt eller samverka båtgrannar emellan.
• Skaffa en spårsändare som signalerar om någon bryter strömmen eller rör kablarna.
• Gravera in ditt personnummer på flera ställen på motorn.
För ytterligare information kontakta:

Foto: Yamarin.

www.lansforsakringar.se