Många svenskar firade midsommar på en båt någonstans i skärgården. Den 1 juni i år infördes strängare regler för alkohol på sjön. Den som kör berusad riskerar inte bara straff för sjöfylleri, utan också sänkt eller helt utebliven ersättning från båtförsäkringen om en skada inträffar. Insplanet har undersökt vad de nya reglerna för sjöfylleri medför för båtförsäkringen.
En fritidsbåt för en familj representerar ofta stora värden och är ofta en av familjens största investeringar. Den som är med om en olycka på sjön, till exempel en grundstötning eller en kollision med en annan båt, begär inte sällan ersättning från sin båtförsäkring.
– Anmäler man en skada kan man som båtägare vänta sig en mindre eller större utredning från försäkringsbolaget, beroende på vad som hänt, säger Erik Lif, informationschef på Insplanet.
Om Polisen eller Kustbevakningen blir inblandade på plats i en olycka tar de ofta utandnings- eller blodprov på besättningsmedlemmarna. Försäkringsbolaget låter vanligen rättsväsendet göra bedömningen och utgår från om skeppare eller besättning döms för sjöfylleri. Vid fällande domar kan ersättningen sänkas, ibland ända ner till noll.
– Man kan anta att den nya promillegränsen gör att fler båtägare riskerar att dömas för sjöfylleri, allt annat lika. Fler båtägare kan riskera sänkt ersättning vid försäkringsskador, säger Erik Lif.
Med de nya reglerna för sjöfylleri införs en uttalad gräns om 0,2 promille, precis som för motorfordon. För grovt sjöfylleri gäller fortfarande gränsen 1,0 promille. Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter. Både den som framför båten och personer ombord ”med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande” omfattas av de nya reglerna, enligt Polisen. För mindre eller långsammare båtar än gränsen ovan gäller dock de gamla reglerna fortfarande.
De nya reglerna har syftet att minska alkoholrelaterade skador i båtlivet. Men det finns försäkringsbolag som ser en del tolkningsproblem av hur man ska vara aktsam på bästa sätt. En skeppare kan ha förtöjt sin båt i en vik för kvällen, och därefter tagit ett par glas vin. Plötsligt blåser det upp till storm. Ska han eller hon flytta båten för att undvika risk för stötskador, men enligt de nya reglerna göra sig skyldig till sjöfylleri? Eller ska man låta båten ligga kvar, och riskera stora och kostsamma skador på båten?
– Vårt svar som försäkringsbolag är ju egentligen att man ska förtöja båten säkert redan från början, och planera med god säkerhetsmarginal för väderomslag innan man intar alkohol. Bedömningsfrågor som dessa kommer uppstå i fler fall än tidigare, säger Ricard Sjöström på skadeavdelningen hos Alandia Båtförsäkring.
– De nya reglerna ökar kraven på enskilda båtägare och besättningar att planera väl om man tänkt dricka alkohol även i måttligare mängder, säger Ricard Sjöström.
Om Insplanet
Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak). År 2009 förmedlade Insplanet 96 000 försäkringar med en premievolym på 290 MSEK. Utöver försäkringsförmedlingen driver bolaget en av Sveriges största jämförelsetjänster inom privatekonomi genom insplanet.se. Bolagets affärsidé är att erbjuda privatpersoner jämförelser, rådgivning och köp av produkter och tjänster inom försäkring och andra privatekonomiska områden. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Remium är Insplanets certified adviser.
– Det är djupt beklagligt att den okontrollerade valjakten som pågår på grund av kryphål i nuvarande regelverk kan fortsätta i minst ett år till. Det säger miljöminister Andreas Carlgren med anledning av att förhandlingarna i IWC (Internationella valfångstkommissionen) gällande en förvaltningsplan har avbrutits.
– Sveriges linje har varit tydlig; att ge IWC full kontroll över all valjakt och att kraftigt minska jakten. Sverige liksom hela EU ville nå en uppgörelse som täpper till kryphålen och innebär förbud mot kommersiell valjakt inom IWC, förbud mot s.k. vetenskaplig jakt och därmed skydda valarna. Detta utifrån det förslag som IWC:s ordförandeland Chile lagt fram. Resultatet är nu att valfångstnationerna utan begränsning, insyn eller kontroll kan fortsätta jakten på sina egna villkor. Dagens förbud existerar på papperet, inte i verkligheten, säger Andreas Carlgren.
– Det är bara genom yttre tryck på valfångstnationerna och genom en överenskommelse inom IWC som inkluderar Japan, Norge och Island, som valjakten kan minska. Nuvarande läge är det sämsta för valbestånden i världshaven. Jakten fortsätter nu okontrollerat, säger Andreas Carlgren.
Sverige har arbetet för:
– Att täppa till alla kryphål i regelverket
– Förbud mot kommersiell valjakt inom IWC
– Kraftigt minskade kvoter för jaktländerna
– Att inga nya länder får jaga val
– Förbud mot vetenskaplig jakt
– Att jakten vid Antarktis snarast ska upphöra
– Valreservat för att skydda valar i Sydatlanten
Sverige har också mot bakgrund av att NGO:s rätt till insyn och information starkt begränsats vid IWC-mötet framfört till IWC-ordförandeskapet och i EU att vi anser att insyn ska råda för NGO:s i arbetet inom IWC i enlighet med deras observatörsstatus.
Regeringen beslutade på onsdagen att den högsta tillåtna svavelhalten i de fartygsbränslen som efter den 15 juli används i Östersjön och Nordsjön inklusive Engelska kanalen, ska sänkas från dagens 1,5 procent till 1,0 procent. – Detta minskar försurningen framför allt i sydvästra Sverige. Det är den del av landet där vi fortfarande har betydande problem med surt regn och idag är sjöfarten en av föroreningskällorna. Utsläppen på land har minskat kraftigt. Nu vidtar vi åtgärder även till sjöss, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Beslutet innebär att Sverige nu har börjat införa de utsläppskrav som den internationella sjöfartsorganisationen IMO antog i oktober 2008. Den nu aktuella skärpningen gäller det så kallade svavelkontrollområdet i norra Europa. År 2012 skärps kraven för de bränslen som används även ute på världshaven, den tillåtna svavelhalten sänks från 4,5 procent till 3,5 procent svavel.
Junior-SM samlade i år över 600 deltagande båtar på Baggensfjärden utanför Stockholm. Det är ett populärt evenemang för hela familjen och det avslutades i perfekta förhållanden vid 16 tiden på tisdagen då hade sista båt gått i mål. Här följer en kort sammanfattning av de slutliga resultaten;
E-jolle klassen för flickor är Julia Gross (KSSS) nybliven Svensk Mästare! Silverplatsen knep Karin Alkstedt (WSSV) och med Emma Oljelund tätt efter på den hedersvärda tredjeplatsen. KSSS Hampus Appelgren vann E-jolle klassen för killarna, före Philip Gudinge (LJS) med BRSS Nils Åkervall på tredje plats.
Jesper Gunneling och Kalle Mattsson (GKSS) vann 420 klassen före klubbkompisarna Arvid Wall och Tom Diedrichs. På bronsplatsen kom Veronica Fredriksson och Veronika Holmgren (KSSS).
29er vanns av Fritiof Hedström och Jonatan Bergström(GKSS). På andra plats kom Elin Sturesson och Sofia Falkendal (GKSS) följt av Rasmus Almquist och Emil Hammersland (VJS).
Sara Sigvardsdotter (GKSS) vann guldet i Laser Radial överlägset, silvret knep Victor Abenius (NäYC) och bronset gick till Caroline Bristulf Norén (GKSS).
I Laser Standard vann Anders Karlsson från KKF. Andra platsen gick till MSS Henrik Eriksson och bronset erövrades av Pontus Dolfei (ESS).
Adam Holm (DJSK) blev Svensk Mästare i vindsurfing BIC klassen efter totalt 8 spikar! Silvret tog Folger Forsén (DJSK) och bronsplatsen erövrade Erik Bertilsson (KKKK).
Adam Holm vann även vindsurfing Kona klassen med Jonathan Wallin (DJSK) på andra plats och Folger Forsén på den sista pallplatsen.
Zoom 8 vanns av Christian Knaack (RÅSS) med Embla Yngve (BOO) på andra plats och . Oscar Bengtson (RÅSS) på den tredje platsen.
I RS Feva vann Alexander Falkendal med Emil Svensson (RÖSS) och Douglas Afzelius med Hampus Gelasng (KKKK) knep silverplatsen. MOSS Johannes Pettersson och Kalle Kröjtz kom trea.
Optimist XS vanns av Erik Nyström (JKV) tätt följd av Erik Landmark (RÖSS) och Filip Store (HSK).
I Optimist pojkar vann Carl Ferm (RÖSS) tätt följd av Olof Josefsson (HJBK) och på tredje plats Rasmus Rosengren (MSS) och i Optimist flickor vann Andrea Dubois (LESS) och på andra plats kom Johanna Sommarlund (KSSS) och på tredje plats Matilda Lanner (KKKK)
www.svensksegling.se/juniorsm
Med en tredjeplats i det avslutande medalj racet i 470, damer, tog Lisa Ericsson/Astrid Gabrielsson en skräll artad silvermedalj när världscupstävlingen i Kiel avgjordes under eftermiddagen. Det är den överlägset bästa placeringen som tjejerna har presterat och som flyttar dem ett steg närmre OS i London 2012.
– Det känns helt fantastiskt, säger Lisa Ericsson direkt från Kiel. Detta är resultatet från att vi har seglat offensivt. Vi har fokuserat på att starta bra och haft en tydligare strategi på banan istället för att segla taktiskt gentemot de övriga i fältet.
I 470,herrar, visade Anton Dahlberg/Sebastian Östling åter igen sin styrka genom att vinna sista finalseglingen och tog en silvermedalj totalt. Detta innebär att de klättrar från en tredje till andra plats på världscuprankingen.
– Det är riktigt kul att se tjejerna på topp och de fick idag sitt definitiva genombrott. Jag är inte förvånad för sedan mitten på förra säsongen har de haft bra placeringar och varit nära de absoluta topplaceringarna flera gånger, säger Magnus Grävare, förbundskapten Svenska Seglarförbundet.
Övriga svenska framgångar är en sjunde plats för Björn Allansson i Finnjolle, han avslutade starkt med en tredjeplats i finalseglingen och har haft en bra vecka med en jämn serie. Den andra svenska tjejbesättningen i 470, Ingrid Söderström/Linnea Wennergren, slutade på en fin 10:e plats. Ett resultat som på nytt visar att Sverige är en etablerad 470 nation.
Det har varit en vecka med extremt lätta vindar. Arrangörerna har haft det svårt att genomföra seglingarna. Kieler Woche var den sjunde världscup tävlingen 2010. Nästa stora tävling för 470 klassen är VM i Haag med start 11 juli. Nästa världscuptävling är på OS-arenan i Weymouth, Storbritannien den 9 – 14 augusti.
För resultat :
www.kieler-woche.de
www.svensksegling.se
Sjöhistoriskas museifartyg Sankt Erik och Finngrundet fylldes snabbt till maxgränsen när det var dags för Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel att gå ombord på Vasaorden under bröllopskortegen den 19 juni. Från Galärvarvet roddes brudparet i den praktfullt guldglänsande slupen runt Kastellholmen till Logårdstrappan vid slottet.
Kungaslupen lyfts nu in i centrum av Sjöhistoriska museets utställning Kunglig båtar i Båthall 1 på Galärvarvet. Här visas ett flertal båtar med kunglig historia; från Gustaf III:s gondolinspirerade slupar Galten och Delfinen till Prins Wilhelms egenhändigt snickrade centerbordsbåt Lark. Och från den 27 juni, bröllopsslupen.
– Nu är samlingens kronjuvel på plats och utställningen komplett. Intresset för Vasaorden har varit enormt och det känns väldigt fint att få visa upp henne för allmänheten och att få ge henne den här passande inramningen, säger Eva Berglund-Thörnblom, intendent på Sjöhistoriska museet och utställningens producent.
För den som vill ha en egen liten bröllopsslup så kommer det i Båthall 1 dessutom att finnas en detaljerad modell i papper att köpa och bygga själv. Gunnar Sillén har designat.
Fakta kungaslupen Vasaorden
Den ursprungliga slupen byggdes 1774 efter Fredrik Henrik af Chapmans ritningar och namngavs efter Gustaf III:s utmärkelse. Slupen förstördes vid en brand 1921 men två år senare sjösattes en ny, byggd efter samma ritningar. Vasaorden har bland annat använts vid invigningen av Stockholms stadshus 1923, bröllopet mellan Carl XVI Gustaf och Silvia Sommerlath 1976 och senast vid den japanske kejsaren Akihitos besök år 2000. Kungaslupen ägs och bemannas av den svenska marinen men förvaras och visas tillsammans med fler än 100 andra båtar i Sjöhistoriska museets unika samling i Båthall 2 på Galärvarvet.
Vasaorden är kravellbyggd i ek och järnnaglad, salong i aktern, rikt ornerad och förgylld i gustaviansk stil och målad i blått, vitt och guld.
Längd: 18,6 m
Bredd: 3,2 m
Djupgående 0,7 m
Deplacement: ca 10 ton
Framdrivning: Nio par åror
Besättning: ca 20
Sjöhistoriska på Galärvarvet i sommar
Utställningen Kungliga båtar visas i Båthall 1 t o m den 12 september 2010. Intill Båthall 1 ligger Båthall 2 som inrymmer Sjöhistoriskas unika originalbåtsamling med över 100 båtar från 1400-talet och framåt. Båthall 2 har öppet med fri entré under sommaren. Dessutom håller Sankt Erik, isbrytaren från 1915, öppet med café på akterdäck. Sankt Erik och de andra museifartygen ligger vid Dockpiren utanför Vasamuseet.
www.sjohistoriska.se
Tre nya skeppare är nu klara för årets seglarhöjdpunkt i Sverige, Stena Match Cup Sweden den 5-11 juli i Marstrand. Damien Iehl, Frankrike, och Reuben Corbett, Nya Zeeland, har kvalificerat sig till start i VM-deltävlingen. Även den tionde damseglaren, danskan Trine Abrahamsen, är klar för start. Totalt 26 skeppare står på startlinjen, vilket är det största startfältet någonsin i tävlingens historia.
De två sista herrarna kvalificerade sig från tävlingen Sails of White Nights i St Petersburg, en ISAF Grade 1-regatta, som är sista kvaltävling till Stena Match Cup Sweden, den femte deltävlingen i World Match Racing Tour, officiellt ISAF världsmästerskap.
Förra årets segrare i St Petersburg, fransmannen Damien Iehl, 35 och femterankad i världen, förlorade i år mot den 22-årige Nya Zeeländaren Reuben Corbett i semifinalen. Corbetts unga team vann sedan även finalen komfortabelt mot Eugeniy Neugodnikokov i sin första Grade 1-tävling och blev därmed kvalificerat till VM-deltävlingen i Marstrand tillsammans med Damien Iehl, som var fyra i förra årets Stena Match Cup Sweden.
– Jag är oerhört lycklig, det var vår första Grade 1-tävling, den vinner vi och blir dessutom kvalificerade till vår första World Match Racing Tour-tävling. Det är fantastiskt, kommenterade en jublande glad Reuben Corbett, som därmed uppfyllde sitt första mål. Nu återstår nästa två mål, att vinna hela touren.
– Han blir en dark horse i Marstrand, i kölvattnet på sin landsman, regerande världsmästaren Adam Minoprio. Men i årets rekordstora startfält på 16 herrar kan vem som helst vinna, säger Erik Centerwall, GKSS, sportsligt ansvarig för Stena Match Cup Sweden.
Björn Hansen, trea i VM-deltävlingen i Korea nyligen, försvarar tillsammans med Magnus Holmberg, Mattias Rahm, och Johnie Berntsson de svenska färgerna.
Damernas också rekordstora startfält kompletteras nu av den tionde seglaren, Trine Abrahamsen, som är en av Danmarks lovande matchracingseglare och satsar mot OS.
Nytt i årets damtävling är att den nya OS-båten Elliott 6 med tremannabesättningar används och att en kvartsfinal har lagts in i damprogrammet.
För mer information kontakta:
Lars-Ola Nordqvist, presschef Match Cup Sweden, +46 70-689 11 20, lars@matchcupsweden.com
Erik Centerwall, GKSS, +46 708162170, erik@gkss.se
För mer information och bildmaterial besök www.matchcupsweden.se
Stena Match Cup Sweden 2010 – skeppare
Skeppare herrar
Adam Minoprio, NZL, 1
Torvar Mirsky, AUS, 2
Ben Ainslie, GBR, 3
Mathieu Richard, FRA, 4
Damien Iehl, FRA, 5
Ian Williams, GBR, 6
Peter Gilmour, AUS, 8
Franceso Bruni, ITA, 9
Björn Hansen, SWE, 10
Johnie Berntsson, SWE, 11
Keith Swinton, AUS,
Mattias Rahm, SWE, 20
Staffan Lindberg, FIN, 23
Magnus Holmberg, SWE, 49
Jesper Radich, DAN, 320
Reuben Corbett, NZL, –
Skeppare damer
Lucy MacGregor, GBR, 1
Katie Pellew, AUS, 3
Silke Hahlbrook, GER, 4,
Anne-Claire Le Berre, FRA, 7
Anna Kjellberg, SWE, 9
Lotte Meldgaard Pedersen, DAN, 12
Renee Groenevald, NED, 14
Linda Rahm, SWE, 20
Ekaterina Skudina, RUS, 22
Trine Abrahamsen, DAN, –
För att öka sjösäkerheten och med anledning av ny lagstiftning kommer Kustbevakningen Region Ost under midsommarhelgen att inrikta sig på att kontrollera nykterheten på båtförare. Slumpmässiga rutinkontroller av sjötrafiken äger rum i Stockholm, Västmanland, Södermanland och Östergötland. Kontrollerna kommer främst att ske i trånga farleder och i närheten av krogar och restauranger i samband med stängning.
Under maj och juni har Kustbevakningen i det ovan beskrivna området rapporterat 25 personer för sjöfylleri, vilket är en ökning med 40 % sedan tidigare år.
Den 1 juni i år infördes en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter långt.
www.kustbevakningen.se
Varje svensk skattebetalare bidrar årligen med cirka 1 700 kronor till att späda på Östersjöns övergödning. Största delen av EUs jordbruks- och fiskestöd är antingen miljöskadliga eller missriktade och ges utan tillräckliga miljökrav. Världsnaturfonden WWF drar nu igång årets Östersjökampanj med kraven att stoppa övergödningen, överfisket och öka samarbetet.
– För att lösa Östersjöns problem måste vi förändra EU:s jordbruks- och fiskepolitik. I den debatten har de svenska politikerna varit alldeles för passiva vilket drabbar havet, säger Åsa Andersson, Östersjöchef på WWF.
WWF uppmanar nu den regering som vinner valet i höst att ta sitt fulla ansvar och agera kraftfullt för en friskare Östersjön. Från och med juli och två år framåt får den svenska regeringen en nyckelroll i Östersjöns miljöarbete genom att Sverige tar över ordförandeklubban i konventionen för Östersjöns miljö (HELCOM).
– Jordbruksstödet är EUs absolut största budgetpost och ges idag utan tillräckliga krav på miljöåtgärder. Det är ett föråldrat system som måste förändras för att minska miljöpåverkan. Grunderna för EUs nuvarande jordbrukspolitik skapades 1957 i en tid och en värld som såg helt annorlunda ut jämfört med idag, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.
Jordbruket står för hälften av de 600 000 ton kväve och cirka 30 000 ton fosfor som övergöder havet varje år. Att klara miljömålen enligt Helcoms aktionsplan för Östersjön kostar cirka 2,6 miljarder euro årligen. Jämfört med de omkring 14 miljarder euro EU årligen betalar ut till jordbruket i Östersjöregionen är summorna marginella.
– Alla berörs av EUs jordbrukspolitik eftersom vi måste äta och betala skatt. Frågan är politisk men våra politiker hukar bortsett från ett och annat populistiskt utspel åt ena eller andra hållet. Vi vill att svenska politiker nu reser sig och agerar kraftfullt för att förändra systemet. WWF efterlyser en politik som fokuserar på miljö och regionala frågor och där stödet går till jordbrukets tillhandahållande av kollektiva nyttigheter – som biologisk mångfald och rent vatten – och inte till matproduktion som alltmer är styrd av marknaden, säger Lennart Gladh.
Positiva tecken på en förbättrad havsmiljö har kommit under den senaste tiden. Delar av torskbeståndet har återhämtat sig, blåstången brer ut sig i innerskärgårdarna och inflödet av övergödande näringsämnen till havet har minskat på vissa platser – men mycket återstår att göra.
– När det gäller fiskeflottan måste den anpassas efter den mängd fisk som finns och det illegala fisket och dumpningen av fångst måste stoppas. De årliga kvotförhandlingarna måste ersättas med en regional förvaltning som arbetar långsiktigt för att säkra både fisken och fisket för kommande generationer, säger Jenny Fors, fiskepolicyansvarig på WWF.
En majoritet av världshavens största döda bottnar finns i Östersjön. En yta stor som Danmark är mer eller mindre syrefri. Utsläpp av bland annat fosfor har gjort att storleken på de syrefria bottnarna stabiliserats på en hög nivå de senaste 10 åren. Östersjön är det område som är värst drabbat i världen.
– Läget är fortfarande allvarligt eftersom regeringarna i regionen inte gör vad de lovar. Men Östersjön går att rädda om vi gör rätt saker och politikerna fattar rätt beslut. Vi har ekonomiska resurser, vetenskapligt kunnande, engagerade medborgare och företag. Nu är det bara politisk handlingskraft som krävs, säger Åsa Andersson.
Idag ligger ansvaret för Östersjöns välmående på en lång rad länders och ministrars bord . Helhetsperspektivet saknas och nyckeln till att rädda Östersjön heter samordning.
– För att rädda Östersjön behövs en fungerande internationell förvaltning där alla ekonomiska intressen, myndigheter och regeringar i samtliga nio Östersjöländer samarbetar. Här i Sverige behöver också en samlad havs- och vattenmyndighet etableras med ansvar för planering och förvaltning av hela havets ekosystem och de aktiviteter som sker där, säger Åsa Andersson.
WWF uppmanar i sin Östersjökampanj i sommar politikerna att agera när det gäller övergödning, överfiske och att arbeta för en bättre samordning på alla nivåer – mellan länder, myndigheter och branscher – för att lösa miljöutmaningarna.
WWFs trepunktsprogram till politikerna är:
1. STOPPA ÖVERGÖDNINGEN
Jordbruket står för hälften av de 600 000 ton kväve och cirka 30 000 ton fosfor som övergöder havet varje år. Samtidigt är stödet till jordbruket fortfarande EUs absolut största budgetpost och det delas ut utan tillräckliga krav på miljöåtgärder. Förändra det föråldrade systemet så att det bidrar till att minska miljöpåverkan.
2. STOPPA ÖVERFISKET
Östersjöns fiskbestånd börjar må lite bättre. Det är ett bevis för att vetenskaplig rådgivning och envist miljöarbete fungerar. För att den goda trenden ska fortsätta är det viktigt att fiskeflottan anpassas efter den mängd fisk som finns och att det illegala fisket och dumpning av fångst stoppas. Ersätt de årliga kvotförhandlingarna med en regional förvaltning som arbetar långsiktigt för att säkra både fisken och fisket för kommande generationer.
3. ÖKA SAMARBETET
Världens mest nyttjade hav behöver samarbete. Därför behövs en fungerande internationell förvaltning där alla länder, myndigheter och branscher runt Östersjön samarbetar bättre än idag. Etablera också en samlad havs- och vattenmyndighet i Sverige.
Tanum är den kommun i Sverige som investerar mest pengar i fritidsbåtliv per capita. Under perioden 2007-2010 har kommunen satsat 16 miljoner kronor, bland annat på att bygga ut antalet båtplatser, vilket motsvarar 1305 kronor per invånare. Det visar en undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. Näst mest pengar satsar Sotenäs kommun med 769 kr per capita, följt av Trosa kommun med 349 kr per capita. På bilden hamnen i Hunnebostrand, en annan av Västkustens stora båtkommuner.
Sweboat har under vintern 2009 och våren 2010 kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I undersökningen, som bygger på intervjuer med kommuntjänstemän, båtklubbar och privata aktörer, mättes parametrar som tillgänglighet, kostnader och kommunalt engagemang.
Nu presenterar Sweboat den del av undersökningen som rör kommunernas investeringar i fritidsbåtliv. Via webbenkät ombads kommunerna dels svara på frågan hur mycket man satsat de tre senaste åren, 2007-2009, dels hur mycket man satsat i år, 2010. Av resultatet framgår bland annat:
• Tanum är den kommun i Sverige som investerat mest pengar i fritidsbåtliv per capita totalt sett under perioden 2007-2010 med 1305 kronor.
• Övriga kommuner som placerar sig i topp vad gäller investerade kronor per capita är 2. Sotenäs (769 kr), 3. Trosa (349 kr), 4. Västerås (294 kr), 5. Nynäshamn (290 kr), 6. Lysekil (275 kr), 7. Oxelösund (270 kr), 8. Orust (261 kr), 9. Karlshamn (194 kr), 10. Örnsköldsvik (182 kr).*
• Räknat i antal kronor är Göteborg den kommun som har investerat mest pengar under perioden 2007-2010 med totalt 85 miljoner. På andraplats ligger Västerås med 40 miljoner kronor och på tredjeplats Tanum med 16 miljoner kronor. (SE HELA LISTAN MED KOMMUNERNAS INVESTERINGAR I BIFOGAD BILAGA.)
• Huvuddelen av kommunerna uppger i undersökningen att investeringarna i första hand gäller utbyggnad av hamnar och gästhamnar och/eller renovering av befintliga hamnanläggningar.
– Kommunernas investeringsvilja är ett viktigt mått på deras engagemang i båtlivsfrågor. De som väljer att satsa på båtliv genererar inte bara arbetstillfällen och inkomster, de gör dessutom kommunen till en mer attraktiv plats för såväl invånare som turister, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat, Båtbranschens Riksförbund.
136 kommuner, huvuddelen kustkommuner, har deltagit i undersökningen, som är gjord i samarbete med marknadsanalysföretaget K2 Analys. Av dessa svarade 105 på frågan om hur mycket pengar de investerat i fritidsbåtlivet. Undersökningen, i vilken frågan om investeringarna ingår, ligger till grund för utmärkelsen Årets Båtkommun, som 2010 gick till Nynäshamn. Kommunen har enligt Sweboats undersökning skapat bäst förutsättningar för båtliv i Sverige.
Listan med de 50 bäst placerade kommunerna finns på www.sweboat.se.
Med bättre kunskaper om vad händer i kroppen på en fisk som äter kan man framställa bättre fiskfoder. Forskare vid Göteborgs universitet hoppas bidra till ett mer energieffektivt vattenbruk. På sikt kan det öka tillgången på odlad fisk, vilket skulle ge mer mat till jordens ökande befolkning.
Forskaren Henrik Seth vid Institutionen för zoologi vid Göteborgs universitet har med sina studier av fisk bidragit till att öka vår förståelse för vad som sker i delar av kroppen efter en av de mest återkommande sysselsättningar som finns – nämligen ätandet.
Det har länge varit känt att det sker en rad förändringar i kroppen vid födointag, bland annat ökar blodflödet till mage och tarm. Det sker hos människor och andra däggdjur såväl som hos fisk. Man vet dock fortfarande ganska lite om vilka signaler som ger dessa förändringar och hur regleringen ser ut. Både födans volym och dess kemiska sammansättning har betydelse för hur kroppen påverkas.
– Det är inte bara blodflödet som påverkas av den kemiska sammansättningen utan även magens och tarmens energiförbrukning, och dessa faktorer tros vara kopplade till varandra, säger Henrik Seth.
Om magens och tarmens energiförbrukning ökar så kommer det kräva ett ökat blodflöde för att förse den aktiva vävnaden med syre och näring.
– Det ökade blodflödet är även viktigt för att forsla bort de absorberade näringsämnena så att de sedan kan användas till att förse kroppens olika delar med näring samt bygga upp och reparera olika vävnader.
Resultaten av Henrik Seths forskning visar även att delar av fiskens nervsystem är involverat i denna reglering, samtidigt som olika hormoner såsom cholecystokinin har möjlighet att påverka regleringen beroende på födans sammansättning.
Framförallt så skulle en ökad kunskap inom detta område kunna leda till att man i framtiden kan framställa fiskfoder där det går åt mindre energi till att bryta ned och absorbera födan.
– Därmed skulle man kanske kunna öka den odlade fiskens tillväxt, något som skulle medföra en kraftigt ökad effektivitet inom fiskodlingen med mindre energiförluster. Att utnyttja våra näringskällor så effektivt som möjligt kommer att visa sig allt mer viktigt i och med att jordens befolkning ständigt ökar.
Avhandlingen On the Regulation of Postprandial Gastrointestinal Blood Flow in Teleost Fish försvarades vid en disputation den 11 juni. Länk till avhandling: gupea.ub.gu.se/handle/2077/22030
Bildtext:
Henrik Seth på dagstur till en glaciär på Diskoön utanför Grönland. Resans huvudsyfte var att studera en global uppvärmnings effekter på fysiologin hos några arktiska simparter.
Militärhelikopterutredningen överlämnade igår sitt slutbetänkande om Försvarsmaktens helikopterresurser. I slutbetänkandet bedömer utredaren att behovet av stöd med medeltung helikopter är stort, på såväl kort som lång sikt, och att det därför är motiverat att skyndsamt förstärka denna kapacitet. Utredningen gör bedömningen att det alternativ som bäst möter angivna krav är att ett nytt medeltungt helikoptersystem anskaffas. Att modifiera och komplettera idag befintligt helikoptersystem är möjligt men ger en lägre ambitionsnivå.
Pressrelease:
Regeringens särskilde utredare, tillförordnade generaldirektören för Totalförsvarets forskningsinstitut Jan-Olof Lind, överlämnade idag sitt slutbetänkande “Försvarsmaktens helikopterresurser” (SOU 2010:50) till försvarsminister Sten Tolgfors.
Militärhelikopterutredningen har haft i uppdrag att se över Försvarsmaktens helikopterresurser. Utredaren ska särskilt kartlägga förmågan att understödja insatsförbandens med medeltunga helikoptrar för olika uppgifter och kartlägga eventuella begränsningar. Utredningen ska vidare analysera och lämna förslag på hur den medeltunga helikopterkapaciteten kan ökas och inom vilka tidsramar samt beskriva olika ambitionsnivåer för en eventuell kapacitetsökning.
I utredningens uppdrag ingår också att göra en samlad och övergripande analys av flygsäkerhetsrelaterade frågor inom Försvarsmaktens helikopterverksamhet. Därutöver ska utredningen beskriva och analysera tidigare gjorda anskaffnings- respektive modifieringsprocesser av helikoptersystem.
I utredningens delbetänkande som överlämnades den 7 juli 2009 till regeringen föreslår utredaren att Helikopter 4, Boeing Vertol med tandemrotor, skall fortsatt avvecklas eftersom det saknades tillräckliga skäl för att behålla det helikoptersystemet.
I slutbetänkandet bedömer utredaren att behovet av stöd med medeltung helikopter är stort, på såväl kort som lång sikt, och att det därför är motiverat att skyndsamt förstärka denna kapacitet. Utredningen gör bedömningen att det alternativ som bäst möter angivna krav är att ett nytt medeltungt helikoptersystem anskaffas. Att modifiera och komplettera idag befintligt helikoptersystem är möjligt men ger en lägre ambitionsnivå.
Vad beträffar flygsäkerheten konstaterar utredningen att det fortfarande finns utrymme för förbättringsåtgärder i syfte att hantera de tidigare och i vissa fall återstående allvarliga bristerna men att det åtgärdsprogram som Försvarsmakten genomfört ska kunna leda till en god flygsäkerhet inom helikopterverksamheten.
Avslutningsvis har utredningen analyserat genomförda upphandlingar och modifieringar inom helikopterverksamheten. Utredningen har kunnat konstatera att orsakerna är flera men att en begränsad förmåga hos leverantörerna att fullfölja ingångna leveransavtal framstår som påtaglig. Andra orsaker står att finna i otydlig kravställning samt bristande riskhantering.
Den brittiske seglarlegenden Uffa Fox seglade 1930 sin lilla smäckra svenskinspirerade skärgårdskryssare Vigilant från Cowes på engelska sydkusten till Sandhamn. Resan tog 17 dagar. 80 år senare tar ett gäng unga seglare upp utmaningen. Jack Gifford, Will Sheperd och Luke Yeats seglar båten Vixen, byggd 1937 på Kungsörs Båtvarv.
De kastar loss i Cowes den 17 juli och målet denna gång är Trosa. Med på resan finns utrustning för miljöstudier. Man ska samla prov på siktdjup, salthalt och tångarter under seglatsen.
Uffa Fox Challenge ingår som en del av den internationella seglarfestivalen Trosa Seglar Vackert för klassiska träbåtar 3-8 augusti.
Uffa Fox’ Vigilant 1930.
Tillsammans med sin nuvarande ägare kommer även Vigilant att delta i Trosa Seglar Vackert.
Vixen 2010 inför utmaningen att segla från Cowes på engelska sydkusten till Trosa. Vixen ska dels försöka slå Uffa Fox’ 17 dagar, dels göra miljöprover under seglatsen.
– Det här är ett riktigt äventyr! Uffa är en seglarlegend, säger rorsman Luke Yeats. Vi har alla vuxit upp med hans böcker och båtar. Seglingen blir tuff och kommer att testa både styrkor och svagheter. Att äta och sova har inte högsta prioritet – det blir nog varm mat bara varannan dag, tror Yeats, om vi ska kunna slå Uffas tid!
– Det är en oerhört tuff utmaning att segla över Engelska kanalen, längs Nordsjökusten och upp genom Östersjön i en så liten båt, men det är ju precis vad Uffa Fox gjorde 1930, säger Olle Appelberg, projektledare för Trosa Seglar Vackert. Det blir verkligen trångt ombord, för Vixen är faktiskt ännu mindre än Vigilant, tillägger han.
Trots tidspressen har seglatsen år 2010 också en miljöaspekt. I samarbete med Stockholms Universitets marina fältstation Askölaboratoriet ska besättningen ta prover och titta på siktdjup, salthalt och tångarter i de olika farvatten som passeras.
Uffa Fox var aktiv som seglare, båtbyggare, författare och instruktör. Med en stor portion envishet designade han båtmodeller efter eget huvud. Vigilant, byggd efter svensk förebild, ansågs för smal och lätt, knappt ens sjöduglig. Ändå seglade Uffa Fox henne från Cowes på engelska sydkusten över Nordsjön, in i Östersjön och upp till Sandhamn på 17 dagar. Då hann han också med en schottis i Kalmarsund. I Sandhamn deltog Uffa Fox i KSSS’ hundraårsjubileum och seglade sedan hem igen.
Utmanarbåten Vixen ritades av Knud Reimers och byggdes 1937 på Kungsörs båtvarv av Oscar Schelin. Hon importerades till Storbritannien före andra världskriget.
Träsegelbåtsfestivalen Trosa Seglar Vackert, Stiftelsen Scandinavian Classic Yacht Trust, www.sailtrust.org
Bildtext:
R10:orna Moana och Itaka deltar i sommarens stora festival för klassiska seglande träbåtar, Trosa Seglar Vackert den 3-8 augusti. Foto: Anders E Lindberg.
Vädergudarna var med Junior SM i segling i Saltsjöbaden i söndags. Den ganska kraftiga sjön och starka vinden såg till att spänningen var hög i alla 13 klasserna, med 580 jollebåtar på Baggensfjärden. KSSS toppade resultatlistan i Optimist och E-jolle. Söndagens friska bris bidrog till mycket spännande seglingar och tighta kamper på Baggensfjärden. I och med att alla grupperna nu har hunnit segla sina fem kvaltävlingar är det klart för finaler
JSM:s resterande två dagar kommer alltså att bjuda på både guld – och silverfinal för junioroptimistseglare. I guldfinalen deltar den bättre hälften ur de fyra grupperna (blå, gul, vit och grön) och i silverfinalerna den sämre halvan. KSSS-seglarna Emil Järudd och Ida Svensson ligger i topp i Optimistklasserna för pojkar och flickor.
Premiären för klassen Optimist XS, där de yngsta och oerfarna seglarna får prova på riktiga tävlingsförhållanden, har blivit en succé med närmatre 650 ungas startande i åldern 7-11 år, än mer då söndagens friska vindar lät de unga seglarna på allvar tävla i de höga vågorna och den starka vinden.
E-jolle klassen bjöd på tighta rundningar och en dramatisk målgång vid ett av flick-racen när ledarinnan strax innan målgång tappade kontrollen och kapsejsade. Mycket oturligt och många besvikna tårar. Vann gjorde Julia Gross, KSSS, som visat framfötterna under hela helgen, även Beatrice Törnsten ser positivt på framtiden. I pojkklassen ligger Hampus Appelgren, KSSS, på tredje plats totalt efter seger i sista racet.
Med full aktivitet på Baggensfjärden under hela helgen, och en hög stämning även på hamnplan kan både seglarna och KSSS som arrangör vara nöjda med första halvan av JSM. Nu väntar finalerna innan med prisutdelningen på tisdag eftermidag.
Resultat JSM, Saltsjöbaden
RS Feva
1st RÅSS – Emil Svensson/ Alexander Falkendal
2nd WBS – Oliver Spenner/Eliott Spenner
3rd MOSS – Johannes Pettersson/Kalle Kröjtz
420
1st GKSS – Arvid Wall/Tom Diedrichs
2nd GKSS – Jesper Gunneling/Kalle Mattsson
3rd KSSS – Niklas Gustafson/John Gustafsson
29er
1st GKSS – Fritiof Hedström/Jonatan Bergström
2nd GKSS – Emma Pakki/Pontus Dahlenborg
3rd GKSS – Elin Sturesson/Sofia Falkendal
Optimist XS
1st NäYC – Fabian Magnusson
2nd KKKK – Tyra Pantzar
3rd JKV – Erik Nyström
Optimist, grupp VIT, bana C, race 1
1st KSSS – Ida Svensson
2nd KSSS – Andrea Holm
3rd ESF – Julia Toroi (fin)
Optimist, GRÖN, bana C, race 1+2
1st LESS – Andrea Dubois
2nd KKKK – Matilda Lanner
3rd BOO – Elin Ax Karjel
Bic Techno Race
1st DISK – Adam Holm
2nd DISK – Folger Forsén
3rd KKKK – Martin Bertilsson
ZOOM 8
1st BOO – Embla Yngve
2nd RÅSS – Oscar Bengtson
3rd RÅSS – Christian Knaack
Laser standard
1st MSS – Henrik Eriksson
2nd ESS – Pontus Dolfei
3rd KKF – Anders Carlsson
Laser Radial
1st GKSS – Sara Sigvardsdotter
2nd NäYC – Marcus Magnusson
3rd BOJK – Erik Mellberg
Läs mer: www.ksss.se
Sjö&Havs nylanserade Mygg- och fästingspray fick högsta betyg i Aftonbladets test av skydd mot myggplågan. Testet utfördes i friluftsbutiken Outdoor, som har en myggfarm på över 50 000 myggor, där personer kan testa olika myggmedel under fältmässiga förhållanden.
Aftonbladets reporter kunde konstatera att vanliga myggmedel, så som spray, roll on och servetter, fungerar bäst då man vistas ute bland folk och gav därför Mygg- och fästingsprayen från Sjö&Hav högsta betyg.
Sprayen är ett naturligt insektsmedel som ger ett bra skydd för hela familjen mot mygg, knott och andra stickande insekter. Den minskar även risken för fästingbett.
– Vi är glada över rekommendationerna och Aftonbladets toppbetyg, eftersom det visar att vi håller vårt kundlöfte om att våra produkter är av högsta kvalitet, säger Kim Persson, delägare och vd för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.
Sprayen kan med fördel användas vid alla utomhusaktiviteter och fungerar lika bra på golfbanan och i trädgården som vid skogspromenader och utomhusbad. Den kan användas av hela familjen och rekommenderas på barn från tre år.
I samband med lanseringen av Mygg- och fästingsprayen startade SH Kollektion upp en kampanjsajt kopplad till hemsidan där man enkelt kan beställa ett kit bestående av sommarprodukter från Sjö&Hav. Kitet innehåller en saltvattentvål, ett saltvattenschampo, en solskyddscreme och en Mygg- och fästingspray.
Läs mer på www.sjohav.se
Chris-Crafts nya 20-fotare Launch 20 finns nu i Sverige, i Gulves Stockholms showroom. Det är en sportig så kallad bowridermodell i klassisk Chris-Craft-stil som är utrustad med en vass V8 260 hk MerCruiser som erbjuder mycket kraft och komfort.
– Chris-Craft Launch 20 är en mycket vacker, kraftfull och snabb motorbåt i premiumklassen med toppfarter upp till 49 knop! Det är en perfekt båt för vattenskidåkning och wakeboarding, eller för den äventyrliga familjen som ställer höga krav på komfort, kvalitet och design. Den har de klassiskt vackra linjerna och kromade detaljerna som så starkt framhäver Chris-Crafts identitet och styrka. Och bakom den 50-talsinspirerade och kromade instrumentpanelen, i det skålformade förarsätet, känns det som om du sitter i en sportbil, säger Mats Andersson på Gulves Stockholm som är generalagent för Chris-Craft.
Launch 20 mäter 6,15 meter i längd och 2,41 meter i bredd. Den erbjuder stabil gång oavsett väder och sjö. Med ett robust och väldesignat skrov svarar den följsamt på sjöns uttryck och snabbt på förarens manövrar. Det finns gott om plats med mycket bekväma säten och mjuka soffor.
I den öppna fören kan två vuxna njuta av en fartfylld och uppfriskande nära-havet-upplevelse. I aktern finns plats för fem vuxna, inklusive föraren. Under en lucka i durken får vattenskidorna, wakeboarden eller annan utrymmeskrävande utrustning smidigt plats. Den extrautrustade Launch 20 Heritage Edition har bland annat teak på badbryggan och på skarndäck.
Tekniska data
Längd: 6,15 m
Bredd: 2,41 m
Vikt: 1 321 kg
Bränsletank: 129 liter
Maxfart: 47,4 knop vid 4 950 rpm
Marschfart: 25 knop vid 3 000 rpm
Motor: Mercury 5,0 DTS 260 hk
Läs mer: www.gulvestockholm.se
Klädföretaget Pelle P, med kläder och accessoarer för en marin livsstil, förlänger sitt avtal efter två år med Stena Match Cup Sweden. Ifjol ökade företaget sin omsättning med drygt 40 % till 23 Mkr med en vinst om 1,8 Mkr. För 2010 prognostiserar Pelle P en tillväxt på mer än 50 % och en fördubbling av resultatet. Under Stena Match Cup Sweden seglar den yttersta världseliten i matchracing på Pelle P’s båt som en av åtta båtsponsorer.
Pelle P har en stark koppling till segling i seglarlegenden Pelle Petterson. Som litet familjebolag är det en ansenlig investering att vara båtsponsor till ett evenemang i storleksklassen Stena Match Cup Sweden. I Pelle P’s fall har det dock gett bra avkastning.
– Vi har lyckats hitta ett evenemang där vi kan sätta fokus på varumärket och produktdesign samtidigt, vilket normalt är en utmaning. Tittar jag i backspegeln så kan jag bara konstatera att det stora beslutet vi tog 2008, att gå in som båtsponsor, har gett god avkastning och bidragit till bolagets positiva utveckling, säger Cecilia Petterson, VD och designer på Pelle P.
Pelle P har varit båtsponsor till Stena Match Cup Sweden sedan 2008 och väljer nu att förlänga sitt avtal i tre år.
– Det är fantastiskt kul att se en partner gå in i ett sponsorskap med en tydlig strategi och utnyttja det på ett glimrande sätt. Pelle P är ett lysande exempel på hur man kan använda evenemanget som en kommunikationsplattform och kombinera exponering, produktplacering och relationsskapande aktiviteter, säger Martin Sohtell, Stena Match Cup Sweden.
Genom att klä alla funktionärer under evenemanget så syns Pelle P i sin rätta miljö på närmare 200 personer under hela veckan. Dessutom får varumärket starkt fokus på den egendesignade tävlingsbåten.
– Stena Match Cup Sweden är vår största marknadsaktivitet under året. Sambandet med matchracing känns så klart naturligt. Här möter vi alla våra målgrupper i rätt miljö under väldigt positiva former vilket ger en bra mix av affärer och nöje, säger Martin Olsson, försäljningschef, Pelle P.
PPY Production AB designar, tillverkar och säljer under varumärket Pelle P tekniska sjö- och fritidskläder där design kombineras med hög kvalitet och funktion. Bolaget har sitt ursprung i seglarlegenden Pelle Petterson, som även gjort sig känd som industri- och produktdesigner. Huvudkontoret finns i Billdal utanför Göteborg med marknadsnärvaro i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien och Tyskland. www.pellepetterson.com
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
www.matchcupsweden.com
I “Hallberg-Rassy-regattan där alla vinner” vann alla 24 båtar. Det deltog båtar mellan 28 och 62 fot, den äldsta från 1966 och den nyaste från juni 2010, från Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Schweiz, Nederländerna och Chile.
Vädret var väldigt varierande, med både solsken och regn, vindhastigheter mellan 1 och 12 meter per sekund och kraftiga vindvrid. Alla hade mycket trevligt.
Istället för ren kappsegling anordnades lika många kategorier som antalet båtar, så alla vann en klass. Fina priser delades ut. Två gemensamma middag arrangerades i land.
Evenemanget hölls den 18-19 juni 2010. Nästa år kommer det att hållas den 17-18 juni.
www.hallberg-rassy.com
Svenska Livräddningssällskapet, SLS, vill gärna sprida lite vattenkunskap inför bad- och båtsäsongen. • Börja säsongen med att testa din simförmåga – orkar du simma 200 meter? • Simma hellre längs med stranden än rakt ut. • Bada och simma alltid tillsammans med någon.
• Lämna aldrig ditt barn ensamt i närheten av vatten, små barn ska ha flytväst när de vistas på bryggor och andra ställen där de kan falla i vattnet.
• Använd ALLTID flytväst när du åker båt, surfar, åker badring eller gör någon annan vattenaktivitet på djupt vatten.
• Ta Simborgarmärket, för din egen säkerhet samtidigt som du stöder SLS möjlighet att arbeta vidare för en ökad vattenkunskap.
Nu är det fritt fram för passage genom Ryssundet mellan Utö och Rånö – en välkommen nyhet för båtfarare i södra Stockholms skärgård som vill undvika en guppig färd över havsfjärden Mysingen. Det 400 meter långa sundet som nu muddrats till ett djup av 2,5 meter är nu åter framkomligt. Farleden invigdes söndagen 20 juni.
Ryssundet är en urgammal farled. Enligt en gammal sägen blev delar av den ryska galärflottan sommaren 1719 fast i Rånösundets norra del och tvingades gräva en kanal för att ta sig ut, därav namnet Ryssundet. Landhöjning och igenslamning har med tiden gjort sundet allt grundare. En mindre muddring gjordes för 50 år sedan, men den muddring som nu genomförts är betydligt mer omfattande och gör vattenleden inte bara tillgänglig för fritidsbåtar utan också för marinens båtar, yrkestrafik och för eventuell framtida reguljär båttrafik mellan Nynäshamn och Utö.
– Planer på muddring av sundet har varit aktuella under tio års tid, berättar Johan Ahlbom på Skärgårdsstiftelsen som drivit projektet. Inte minst har det handlat om att hitta medfinansiärer till satsningen som gått loss på 2,5 miljoner kronor. Amf 1, Haninge och Nynäshamns kommuner, Utö Rederi och båtklubbar vid Gålö har stöttat arbetet ekonomiskt.
– Bredden på den muddrade kanalen som grävts genom sandbotten är 10 meter. Vi har placerat timmerpålar var 50:e meter utmed kanterna så att båtfararna håller sig inom den muddrade rännan. Ensmärken har även satts upp på Ålö för att kunna hålla rätt kurs vid genomfart i rännan, säger Skärgårdsstiftelsens Björn Hedbeck, som svarat för den tekniska utformningen.
Invigningen av Ryssundet förrättades av Skärgårdsstiftelsens ordförande Raymond Svensson ombord på m/s Utö Express under söndagen, och han säger så här om att leden nu åter är i bruk.
– Vi är mycket glada att vi kunnat bidra till att öppna denna historiska farled som är viktig för både yrkestrafik och fritidsbåtar. Den bidrar också till att öka säkerheten till sjöss. Öppnandet har också stor betydelse för näringsidkarna längs leden som nu åter kan räkna med besök från förbipasserande båtar.
Bilder från Ryssundet. Foto: Skärgårdsstiftelsen
www.skargardsstiftelsen.se
Kommentarer
de va kul har åkt igenom där f
många gånger även rott det behövdes