Den första veckan i juli avgörs Stena Match Cup Sweden i Marstrand. Onico är tillbaka som evenemangsvärd samt båtsponsor och Björn Hansen är återigen skeppare för det team som ska försvara Onicos heder i matchracingen. Stena Match Cup Sweden fick VM-status 2007 och är en av tio deltävlingar i VM-serien World Match Racing Tour. Idag samlas världens bästa seglare i Marstrand och tävlingarna är Sveriges största internationella seglingsevenemang.
Onico är evenemangets Trophy Sponsor och dessutom en av åtta båtsponsorer. Team Onico leds av Björn Hansen som är en av Sveriges främsta skeppare, rankad nia i världen. I laget, som blev trea vid VM-deltävlingen i Korea, ingår också Martin Strömberg, Pontus Meijer, Mattias Bredin, Kalle Kjerstadius och Anders Jönsson.
Övriga båtsponsorer är Stena, Audi, Sigma, Castellum, Pelle P, Santa Maria och Childhood.
www.matchcupsweden.com
Den 1 juli övertar Sverige ordförandeskapet för Helcom, Helsingforskommissionen för Östersjöns marina miljö. Sverige tar därmed ledningen i arbetet med att rädda Östersjöns miljö under två år, fram till 2012. – Den viktigaste uppgiften kommer att vara att stärka arbetet med att Baltic Sea Action Plan, BSAP, genomförs. Det kräver att alla länder runt Östersjön genomför sina nationella åtgärdsplaner för att minska utsläppen av övergödande ämnen och andra skadliga substanser, säger Miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.
Havsmiljöambassadör Gabriella Lindholm kommer att vara ordförande för Helcom för Sveriges räkning.
– Helcom spelar en avgörande roll för att nå målen för Östersjöns miljö. Nationellt ansvar och nationell finansiering är centralt, men förstärkt samarbete och finansiering även från internationella och regionala finansinstitut kommer att vara betydelsefullt. Dit räknas Nordiska Investeringsbanken och Nordiska miljöfinansieringsbolaget, Nefco, säger Gabriella Lindholm.
– Jag och Sverige vill också bidra till att modernisera arbetet i Helcom och att öka delaktigheten från olika sektorer som jordbruk, fiske och sjöfart, såväl som näringsliv och det civila samhället, säger Gabriella Lindholm
Sverige kommer också att verka för att det sker regelbundna högnivåmöten på ministernivå inom Helcom, att stärka Helcoms roll för genomförandet av EU-politik som påverkar Östersjöregionen och att garantera att besluten som tas i Helcom grundar sig på bästa tillgängliga vetenskapliga underlag.
– Regeringen prioriterar arbetet högt med havsmiljön i allmänhet och Östersjön i synnerhet. När alliansregeringen tillträdde fanns i princip inget havsmiljöanslag i budgeten. Totalt under mandatperioden satsas 1 miljard kronor på havsmiljön. Regeringen har satsat på åtgärder som ger snabba resultat som till exempel:
– syresättning av bottnar
– förbud mot fosfater i tvättmedel
– städning av västkustens badklippor
– bidrag till lokala vattenvårdssatsningar genom det sk LOVA-bidraget om 120 miljoner per år. Det kan användas till exempel för installation av båtbottentvättar eller musselodlingar.
De långsiktiga satsningarna som krävs för att uppnå det svenska åtagandena i HELCOM för att minska utsläpp av kväve och fosfor ska uppfyllas redovisas i havsmiljöskrivelsen som presenterades i maj 2010. Det sker bl.a. med följande åtgärder:
– Reningsgrad på genomsnittligt minst 80 procent för de större reningsverken
– Ytterligare åtgärder inom jordbruket genom användande av pengar från landsbygdsprogrammet, totalt 800 miljoner kronor. Åtgärder innefattar bl.a. ökade möjligheter att odla fånggrödor, som hindrar utsläppen till vatten, att anlägga skyddszoner intill vatten, att anlägga våtmarker och särskilda dammar för fosforavskiljning.
– Stöd till samarbete på jordbruksområdet inom Baltic Deal, Baltic Compass och Baltic Agreement
Bakgrund
Havsmiljöambassadör Gabriella Lindholm som blir Helcomordförande har 30 års erfarenhet av utrikespolitiskt arbete. Hon knöts 2008 till Miljödepartementet och kom då från posten som ambassadör i Lissabon. 2000-2005 var hon ambassadör och ständig representant vid FN-organen i Wien.
Siemens Energy har fått en order från Dong Energy om leverans av 111 vindturbiner till Danmarks största havsbaserade vindkraftspark. Vindkraftsparken utanför Anholt kommer att vara på 400 megawatt (MW) och ha en kapacitet som är nästan dubbelt så stor som Horns Rev 2, världens för närvarande största vindkraftspark till havs på 209 MW. När den tas i drift kommer vindkraftsparken att leverera förnybar energi till nästan 400 000 hushåll. Det är ungefär fyra procent av hela Danmarks elförbrukning.
Siemens kommer att leverera 111 vindturbiner med en kapacitet på 3,6 MW och en rotordiameter på 120 meter till vindkraftsparken utanför Anholt. Vindturbinerna kommer att byggas på Siemens anläggning i Brande i Danmark och sättas upp utanför Danmarks östkust, 20 km nordöst om Jyllandskusten. Vindkraftsparken är planerad att tas i drift 2013.
Siemens leveranser omfattar tillverkning, installation och idrifttagande av turbinerna. Siemens levererar också service och underhåll under de första fem åren, med en möjlighet att fortsätta med utvalda tjänster under de efterföljande fem åren.
Årets Eurocard Gotland Runt ser ut att locka ett rekordstort startfält. Över 200 båtar och bland dessa, återfinns minst 13 ståtliga, klassiska yachter, som alla måste vara byggda före år 1968, i den särskilda regatta som officiellt heter Eurocard Classic Baltic Race, men som i seglarmun vanvördigt brukar kallas för ”antikrundan”.
Bland de deltagande båtarna, finns ”Refanut”, med Fredrik Wallenberg som skeppare, i fjol första båt i mål i hela Eurocard Gotland Runt. Den klassiska Yachten ritades av berömda Sparkman & Stevens och som byggdes på Neglingevarvet för 55 år sedan. Där finns ”Ballad” med Patrik Salén som skeppare, R 12:an ”Clipper” och R 10:an ”Itaka”, de två stora skärgårdsnittio-femmorna ”Britt-Marie” och ”Kerma” samt tyska ”Arndt” från Kieler Yacht Club och ”Aura” från Helsingfors Segel Sällskap.
Två klassiska Sparkman & Stevenskonstruktioner kommer också att finnas med i regattan, bägge representerande värdklubben, Kungliga Svenska Segel Sällskapet. Den ena är Bengt Haganders ”Elske” och den andra är ”S/Y Volonté”, ägd av Mikael Krafft, mannen bakom kryssningsrederiet Star Clippers, och seglad av Marie Krafft, som basar över en av Eurocard Gotland Runts duktiga tjejbesättningar.
Banan som seglas av de klassiska yachterna är 215 Nm lång. Från startlinjen utanför Sandhamn går den via Nynäshamns angöring, rundar Visby-bojen och fortsätter väster om Gotska Sandön till mållinjen vid Skanskobb. Sträckningen runt Visby angöring är en nyhet för årets regatta.
www.ksss.se
Årets upplaga av Eurocard Gotland Runt, Sveriges och en av världens största havskappseglingar, har redan slagit rekord i tidiga anmälningar. Med 50 dagar kvar till starten i Sandhamn den 7 juli är redan över 80 båtar anmälda. Det är fler än vid motsvarande tid i fjol och skapar förhoppningar om ett rekordstort antal startande. Bland de anmälda finns många av landets främsta seglare samt en riktig seglarkung, Norges Kung Harald, som kommer till tävlingen med sin snabbseglande TP52:a ”Fram”. Det blir något att bita i för den svenska kappseglingseliten!
De hittills anmälda båtarna är förutom från Sverige också från Norge, där självaste Kung Harald deltar, samt från Finland, Estland, England och Tyskland och representerar alla former av kappseglingsyachter, från utpräglade tävlingsmaskiner till mindre entypsbåtar och många populära familjebåtar.
– Det är roligt att se att intresset för Eurocard Gotland Runt fortsätter att öka och särskilt roligt är det att se så många ”vassa” ekipage, däribland Kung Haralds TP52:a. Vi vet att kungen kommer hit för att vinna, senast vann han både sin klass i SM i havskappsegling och Eurocard Gotland Runt. Jag hoppas också att det ökade intresset resulterar att vi i år kommer att ha över 300 deltagande båtar i tävlingen, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich.
När tidningen På Kryss valde ut svenska kustens smultronställen tog de hjälp av Kryssarklubbens regionala kretsar. På Västkusten valde båtfolket Björholmens Marina som sin favorit. Björholmens Marina ligger mitt i Stigfjordens naturreservat och består av restaurang, hotell och hamn.
Ur tidningen På Kryss nr 05-6 2010:
“Björholmen
58° 03’2 N–11° 31’5 O. På Tjörns nordvästra udde, en bit bort från de stora allfarvägarna, ligger Björholmen – ett välbevarat fiskeläge med många enkelstugor, sjöbodar och kålgårdar. I gästhamnen finns det gott om plats. Inseglingen är lätt och servicen bra. Gästplatserna ligger längst ut på norra sidan av pontonbryggorna. Där hittar man också ett rep som används till akterförtöjning (ankring är förbjuden i hamnen). Till frukost kan man köpa nybakade frallor i kiosken och från bryggserveringen kan man njuta av Stigfjordenarkipelagen. Här finns även möjlighet till bad både vid sandstrand och klippa. Är man sugen på att basta går det också bra.”
Totalt är det 14 platser runtom i Sverige som har valts ut tillsammans med Björholmens Marina, till exempel Broken, Lilla kalvholmen och Torsviken.
Björn Hansen, Johnie Berntsson, Mattias Rahm och Magnus Holmberg. Fyra svenska toppseglare utmanar än en gång världseliten i matchracing nästa vecka i Marstrand. Motståndet är hårdare än någonsin i Stena Match Cup Sweden. De tio högst rankade i världen är på plats. – Inget är omöjligt om vi presterar på topp, säger Johnie Berntsson, Stenungsund, som gick till kvartsfinal i fjol och är ett hett svenskt namn i år.
Två svenskar har vunnit den klassiska VM-tävlingen i Marstrand tidigare. Björn Hansen vann 2007 och Mattias Rahm tog bucklan 2008. Förra året seglade den levande legenden Peter Gilmour hem sin sjunde seger i tävlingen. Australiensaren är en av de hetaste segerkandidaterna även i år efter sin seger för en vecka sedan i den portugisiska deltävlingen i World Match Racing Tour.
Johnie Berntsson jagar revansch
– Visst känner jag revanschlusta mot Gilmour, säger Johnie Berntsson, som gick längst av svenskarna i fjolårets evenemang i Marstrand. I kvartsfinalen slogs han ut av Gilmour efter vad som av vissa uppfattades som en taktisk miss och av andra som ett tveksamt domslut.
– Vi har slagit de flesta av dem som seglar här, så inget är omöjligt om vi presterar på topp, menar den internationellt etablerade seglaren Johnie Berntsson, som har en stor fördel i år:
– I år seglar vi med min ursprungsbesättning och det ger stabilitet. Nu gäller det vinna en mer än vi förlorar, så vi får plocka fram de verktyg vi vet att vi har för att vinna.
Sista slipningen av de verktygen gör han i Oslo i helgen när besättningen tränar mot finländaren Staffan Lindberg, som gör sin debut i Stena Match Cup Sweden den 5-11 juli i år.
Björn Hansen bäste svensk hittills
Björn Hansen från Åland och Stockholm är den ende av svenskarna som har ett Tourkort, det vill säga en garanterad startplats på världstourens nio deltävlingar. Han är också den som hittills presterat det bästa internationella resultatet av svenskarna i år genom sin tredjeplats på VM-deltävlingen i Korea.
– Det var glädjande, men ändå en viss besvikelse, vi var ytterst nära en finalplats, menade Björn som kommer till Marstrand med aspiration på en topplats.
Magnus Holmberg satsar internationellt
För göteborgarna Mattias Rahm och Magnus Holmberg har säsongsuppladdningen sett mycket olika ut. Mattias har vunnit sina tre lokala tävlingar i Sverige och Danmark i år med sitt svenska Stena Bulk Sailing Team medan Magnus har trimmat sin nya Zeeländska unga besättning i internationella mästerskap.
– Jag har lånat delar av besättningen från Phil Robinson och de är unga, 22-24 år, har mycket driv och entusiasm, men saknar kanske en del erfarenhet och rutin. Men vi har seglat starkt och med Martin Berntsson på fördäck hoppas vi kunna ta ett nästa steg i Marstrand, säger Magnus Holmberg, som seglar sin 16:e Match Cup-tävling i Marstrand.
Tre segrar för Mattias Rahm
Mattias Rahm och hans hustru Linda seglar båda två i Stena Match Cup Sweden. Linda satsar på en OS-plats i den nya klassen Elliott 6.
– Jag hade tre segrar bakom mig även 2008, och då gick det ju bra, säger en förhoppningsfull Mattias, som gärna hade kunnat lägga in mer träning i programmet men med två elitseglare, tuffa heltidsjobb för bägge och småbarn i familjen räcker inte tiden till för det.
Årets Stena Match Cup Sweden går redan nu till historien med det största och tuffaste startfältet någonsin. De svenska seglarna möter världens främsta matchracingseglare, där elva av 16 är de högst rankade på Touren. Här finns regerande världsmästaren Adam Minoprio, årets Tourledare Mathieu Richard, Peter Gilmour och hans adept Torvar Mirsky, Ian Williams, Ben Ainslie och många fler.
Det är upplagt för raffel i Marstrand.
Stena Match Cup Sweden 2010 – skeppare
Skeppare herrar
Adam Minoprio, BlackMatch Racing, NZL, 1
Torvar Mirsky, Mirsky Racing Team, AUS, 2
Ben Ainslie, Teamorigin, GBR, 3
Mathieu Richard, French Match Racing Team, FRA, 4
Damien Iehl, French Match Racing Team, FRA, 5
Ian Williams, Team GAC Pindar, GBR, 6
Peter Gilmour, YANMAR Racing, AUS, 8
Franceso Bruni, Team Azzurra, ITA, 9
Björn Hansen, Hansen Global Team, SWE, 10
Johnie Berntsson, Berntsson Sailing Team, SWE, 11
Keith Swinton, Black Swan Racing, AUS,
Mattias Rahm, Stena Bulk Sailing Team, SWE, 20
Staffan Lindberg, Alandia Sailing Team, FIN, 23
Magnus Holmberg, Victory Challenge, SWE, 49
Jesper Radich, Radich Racing Team, DAN, 320
Reuben Corbett, Black Sheep Racing, NZL, –
Skeppare damer
Lucy MacGregor, Match Race Girls, GBR, 1
Katie Pellew, AUS, 3
Silke Hahlbrook, Match Race Team Hamburg, GER, 4,
Anne-Claire Le Berre, FRA, 7
Anna Kjellberg, Team Anna Kjellberg, SWE, 9
Lotte Meldgaard Pedersen, DAN, 12
Renee Groenevald, Match4Medals, NED, 14
Linda Rahm, Team Stena Bulk, SWE, 20
Ekaterina Skudina, YachtRussia, RUS, 22
Trine Abrahamsen, DAN, –
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour samt en damklass med OS-båten Elliott 6. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
www.matchcupsweden.com
Allt fler arrangörer vill ta ett större ansvar för miljöfrågor. Bara i sommar finns det möjlighet att besöka ett tjugotal Miljödiplomerade arrangemang runt om i Sverige. Stiftelsen Håll Sverige Rent står bakom miljöutmärkelsen som delas ut till arrangörer som uppfyllt en rad kriterier inom åtta olika områden. Näst på tur är Rockfesten i Varberg som för andra året i rad kan titulera sig Miljödiplomerat arrangemang.
Pressrelease:
– Det är väldigt positivt att så många arrangemang tar sitt ansvar och driver ett aktivt och strukturerat miljöarbete, säger Martin Karlsson, projektledare på Håll Sverige Rent. Om vi ser till Rockfesten har de arbetat för att minska sin klimatpåverkan och med hjälp av kriterierna för Miljödiplomerat arrangemang har festivalen tagit ett helhetsgrepp om hela verksamheten.
Syftet med Håll Sverige Rents miljödiplomering är att minska arrangemangets totala belastning på miljön och delas ut till arrangörer som aktivt och målinriktat arbetar med att minska sin miljöbelastning utifrån sina egna förutsättningar. Arrangören måste uppnå bestämda kriterier inom åtta områden för att få utmärkelsen, bland annat inköp, transporter och avfallshantering.
O-Ringen är ett annat stort Miljödiplomerat arrangemang och arrangörerna utarbetade tidigt ett omfattande och ambitiöst miljöprogram med miljömål och handlingsplaner. Martin Karlsson berättar att hela organisationen är engagerad i miljöarbetet och att arrangörerna arbetat aktivt för att varje medarbetare och funktionär ska väga in miljöhänsyn i de beslut som tas.
Trenden pekar på att miljöanpassning av arrangemang engagerar allt fler och många arrangörer ser det idag som en självklarhet att arbeta för att bland annat minska sina transporter, välja miljömärkta och närproducerade produkter och tjänster samt vidta åtgärder för att minska energiförbrukningen.
Tidigare i år har bland annat Vasaloppet, Smaka på Stockholm och Vätternrundan fått utmärkelsen Miljödiplomerat arrangemang. Läs mer om kriterierna och hur diplomeringen fungerar på www.hsr.se/miljodiplomerat.
Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en beställning från Kockums AB gällande övergripande konstruktion av ledningsstödssystem samt lösningar för integrationen av systemet ombord på nästa generations ubåtar. Ordervärdet är cirka MSEK 100. Beställningen är en följd av att Kockums nyligen har tecknat ett kontrakt med FMV (Försvarets materielverk) om övergripande konstruktion av nästa generations ubåt för Sverige. Saabs kontrakt innefattar förutom ledningsstödssystemet även lösningar för integration av systemet samt delsystem ombord.
– Saab har världsledande kompetens inom det marina ledningssystemområdet och vårt strategiska samarbete med Kockums är mycket betydelsefullt för oss. Vi ser fram emot att fördjupa detta samarbete ytterligare och att få vara med och bidra i utvecklingen av Sveriges nästa ubåtsgeneration, säger Gunilla Fransson, Affärsområdeschef Security and Defence Solutions.
Med nästa ubåtsgeneration tas flera steg framåt i den tekniska utvecklingen inom undervattensområdet och ubåtarna anpassas till dagens och morgondagens hotbild och till de internationella insatser som nu är aktuella för den svenska Försvarsmakten. Bland annat förstärks ubåtens roll som underrättelseinhämtare samt att smygtekniken förbättras ytterligare.
Saab har genom åren levererat mer än 200 marina ledningssystem, bland annat till de svenska ubåtarna av Sjöormen-, Näcken-, Västergötland- , Södermanland-och Gotland-klassen, samt till ytfartyg som de australiska Anzac-fregatterna, de svenska Visby-korvetterna, Kanadensiska Halifax-fregatterna, HMS Flyvefisken i Danmark, Hamina i Finland, RNO Al Bushra i Oman och Ban Yas Class i Förenade Arabemiraten.
www.saabgroup.com
EU bidrar med 33 Mkr för att möjliggöra muddring av Karlsborgs hamn. Då strukturfondspartnerskapet i övre Norrland torsdag den 17 juni prioriterade vilka nya projekt som ska beviljas EU-medel ur den regionala samt den sociala fonden, beviljades en delfinansiering för muddring av farleden Karlsborgs hamn med 33 Mkr.
Pengarna möjliggör att farleden nu kan muddras så att den överstiger 8 m djup och därmed tillåter större fartyg samt isbrytning vintertid. Utöver partnerskapets 33 Mkr går Kalix kommun in med 20 Mkr av eget kapital, och även Billerud Karlsborg kommer att bidra. Projektkostnaden beräknas totalt att uppgå till cirka 80 Mkr.
En hamn som är öppen året runt innebär hållbara transporter till konkurrenskraftiga priser, och för många av ortens exportintensiva företag är en lättillgänglig hamn ett mycket efterlängtat alternativ. Många av de transporter som idag måste gå på landsväg kommer – när hamnen muddrats – att kunna styras om till sjöfart. På så sätt uppfylls både miljö- och effektivitetsmål.
Nu är det slut på alla våghalsiga båtjakter. Med Aqualivs position- och inbrottslarm BlackBox Easy har du full koll på var din båt befinner sig. Oavsett vem som kör den. Stjäl någon båten är det bara att följa färden på en karta direkt i mobiltelefonen, och sedan meddela polis vart förövaren är på väg. Säkrare båtjakt finns inte.
Många som blivit utsatta för båtstölder beklagar sig över hur sällan tjuven åker dit. Och polisen har knappast resurser för fullt pådrag så fort något blir stulet. Tack vare Atlanticas och Aqualivs satsning på stöldförebyggande, spelar det ingen roll längre.
Aqualiv har tagit fram position- och inbrottslarmet BlackBox Easy och erbjuder det som en tjänst för att båtstölderna ska reduceras och fler tjuvar sättas dit på bar gärning.
Aqualiv erbjuder till Atlanticas kunder ett kampanjpris på enheten som dessutom ger sänkt försäkringspremie. Den som har en hög premie kan i slutändan faktiskt spara pengar om du köper tjänsten.
– Vi hoppas på att en stor andel av Atlanticas kunder nu nappar på deras generösa erbjudande med premierabatter, installationsbidrag samt vår rabatt, för att göra båtägandet ännu tryggare för en liten peng, säger Mattias Malmgren, VD Aqualiv.
Erbjudandet gick ut till över 50 000 försäkringstagare i Atlantica under midsommarveckan.
Läs mer om BlackBox Easy och erbjudandet på www.naveye.com/atlantica
Italienska Sessa Marine är ett av de varv som verkligen har lyckats med introduktionen av ett antal nya modeller, Trots den recession som vi nyligen har gått igenom har varvet valt att ta fram en serie nyheter, som nu kompletteras med den nya C54 Sport Coupé. Det är en öppen version av välkända Fly Bridge 54, som innehåller all den komfort som finns hos en stor båt.
Denna 16 meter långa lyxiga båt är byggd i samma stil som flera av Sessa senaste modeller, av vilka Båtliv har provkört även ett par större båtar. De är byggda med hög kvalitet och båttillverkaren har lagt stor möda på att välja rätt material i alla inredningsdetaljer samt bygga tysta och effektiva skrov.
C54 Sport Coupé har bland annat ett riktigt stort soldäck och ett matbord med plats för åtta personer. Under däck finns tre kabiner inklusive en centralt placerad “master suite” med separat badrum/toalett samt pentry.
Totalt kommer Sessa Marine att introducera sex stycken nya modeller för den kommande säsongen.
Tekniska sepcifikationer
Längd: 16,36 m
Bredd: 4,70 m
Motorer: 2 x Volvo IPS 900
Passagerare: 14
Vikt: 21 ton
Bränsletank: 2 x 1000 l
Vattentank: 2 x 283 l
Hålltank: 155 l
www.sessamarine.com
Peter Jöback seglar för World Childhood Foundation i Celebrity Race under Stena Match Cup Sweden 9 juli i år. Tillsammans med sin nyblivne man Oscar utmanar de sju andra kändistäta båtar. Bland andra specialinbjudna profiler kommer även Måns Zelmerlöv, Marcus Samuelsson, Stefan Andersson och Lasse Kronér att delta i kändistävlingen. Besättningarna blandas med världseliten i matchracing.
Celebrity Race är en stor publikmagnet under ett av Sveriges största seglingsevenemang och arrangeras för tredje året i rad fredagen den 9 juli kl. 15.00 på Marstrand.
Childhood är Official Charity partner till Stena Match Cup Sweden, en av tio VM-deltävlingar i World Match Racing Tour. Peter Jöback har engagerat sig starkt för Childhood de senaste åren och ser även en nära relation framöver. Inom kort deltar han, tillsammans med sin man Oscar, i Celebrity Race för att försvara titeln åt Childhood.
– Det är med en skräckblandad förtjusning jag deltar i tävlingen eftersom jag aldrig har suttit i en båt! Men jag älskar vatten och tycker att det ska bli skitkul. Vi är starka så jag tror att vi är bra på att dra i tåtar. Det kommer att gå jättebra!, säger Peter Jöback.
Fakta Celebrity Race
Två korta Fleet Race korar vinnaren i Celebrity Race för Stena Match Cup Sweden. Det innebär att alla båtar startar samtidigt på given signal. Varje båt seglar mot en boj och plockar upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kommer att följas tätt av publiken från klipporna och av media från pressbåtar ute på vattnet. Ifjol drog Sara Lumholdt och Alexandra Zazzi hem segern till Childhood.
Childhood och Stena Match Cup Sweden
Childhood är Official Charity partner till Stena Match Cup Sweden, vilket innebär att evenemanget sponsrar stiftelsen med en exponerad båt samt en del av sponsringsintäkterna.
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
www.matchcupsweden.com
Riggföretaget Doghouse Marine tar silver i Sommarsalongen på Ulriksdal. – Vi har sedan en tid inlett ett samarbete med Whila Garden och Garden by Anna, detta har lett till en silverplacering i Sommarsalongen i Ulriksdal. Vi är mycket stolta över det, det visar att traditionella rigg- och seglingsdetaljer på ett betydande sätt kan förhöja en trädgårdsmiljö, säger Yvonne Westermark ansvarig för Design inom Doghouse Marine.
Doghouse Marine – Design arbetar huvudsakligen med räcken. Idén med räckena är att nyttja erfarenheter från riggarbeten med segelbåtar och att ta tillvara skönheteni rätt använda riggdetaljer.
Inom området segelbåtsriggar är drivkraften (och har alltid varit) att få fram lättare konstruktioner med bibehållen hållbarhet över tiden. Detta har resulterat i snygga och tilltalande lösningar som i princip är underhållsfria.
Dessa lösningar passar utmärkt för räcken, spaljéer, vindskydd mm. Räckena byggs upp av horisontella vajrar med rostfria stolpar och överliggare i trä eller rostfritt. Tampar och spinnackerduk är andra komponenter.
Doghouse Marine är riggspecialist och finns på Svinninge Marina norr om Stockholm. Företaget har strategiskt valt ett antal olika leverantörer som står för en teknologi och kunskap utöver det vanliga när det gäller rigg. Såväl kunskapen som riggdetaljerna borgar för snygga hållbara och gedigna räcken och lösningar som står pall för väder och vind under många år.
www.doghousemarine.se
Den 31 juli går startskottet för Fri Fart på Göta kanal 2010. Det är ett evenemang som med åren har vuxit till att bli ett av Sveriges stora evenemang för klassiska motorbåtar. Återigen samlas ett antal av Sveriges vackra snabbgående nostalgibåtar för att inför dig visa upp sina högfartsegenskaper. Under dagen körs tre race med start klockan 11, 13 och 15 där båtarna först presenteras i sakta mak innan de vänder om och drar förbi publiken på bara några få meters håll.
Däremellan ligger båtarna förtöjda vid Museihusets bryggor för närmare beskådande. Här kommer amerikanska Gar Woods att trängas med Forslundare, Sweet 16, Ockelbo Sea Fun, Chris Crafts och många andra snabbgående klassiker, med ägare som lagt ned sin själ för att åter kunna visa upp sina båtar i nära nog nyskick.
Under dagen kommer också Museihusets samlingar att stå öppna med bland annat uppvisningar av den unika stora tåganläggningen som håller en mycket fin internationell klass.
Mellan racen kommer kanalen också att befaras med radiostyrda båtar från Linköpings modellbåtsklubb
www.museihuset.se
Fint väder och mycket folk till sjöss gjorde midsommarhelgen förhållandevis stökig för Kustbevakningen. I stockholmsregionen greps 21 personer för sjöfylleri. En dödsolycka inträffade också utanför Karlskrona. I större delen av landet har den nya sjöfyllerilagstiftningen haft god effekt på sjösäkerheten.
De flesta båtförare har under midsommarhelgen hållit sig nyktra visar de sållningsprover som Kustbevakningen tagit på ett flertal platser runt om Sveriges kust. I Stockholmsregionen rapporterades dock 21 båtförare för sjöfylleri och grovt sjöfylleri.
– Den nya lagstiftningen har utan tvekan haft en preventiv effekt. Jag är övertygad om att Kustbevakningens arbete med den nya lagstiftningen avsevärt har höjt säkerheten till sjöss. Anledningen till att utfallet är så högt i just Stockholmsregionen beror på en kombination av bra väder, otroligt mycket båtar ute i skärgården och en intensiv övervakning från vår sida, säger Kenneth Neijnes, regionchef för Kustbevakningens östra och norra region.
Hittills i år har man i östra regionen rapporterat 50 båtförare för sjöfylleri. Detta är 30 fler än vid motsvarande tidpunkt i fjol.
I norra regionen rapporterades under midsommar helgen nio båtförare för sjöfylleri, i västra tre och i södra en.
Under midsommaraftonens kväll inträffade en allvarlig olycka utanför Karlskrona då en mindre fritidsbåt sjönk. Fyra personer räddade sig in till land, medan en hittades senare och fördes med helikopter till Blekingesjukhuset där han senare avled.
Upptäck Hjälmare kanal i sommar. Här finns massor av upplevelser för båtfolk längs hela kanalen. Ta din båt på upptäcktsfärd mellan Mälaren och Hjälmaren. Vill du inte gå på egen hand så är ett trevligt sätt att gå i eskader i sällskap med både gamla och nya vänner. Som medlem i en båtklubb får du 10% rabatt på slussningen om du bokar och betalar på Inatur.se.
Pressrelease:
Vid Hjälmare kanal finns ett varierande landskap med såväl lummiga skogar där kanalen ringlar sig fram som öppna fält och sjöar. Djurlivet är rikt. Här kan man se bäverdammar intill kanalen. Se änder som simmar i sakta mak. Se fiskgjusen med sitt bo högt uppe i en flerhundraårig gammal tall som kastar sig ut för att söka föda.
Kanalen förbinder Mälaren via Arbogaån med Notholmsviken i Hjälmaren.
Omgivningarna har under århundradena präglats av kanalens närvaro och historiens fotavtryck kan ses på många platser. Gamla raserade slussar, minnesmärken över kungar och kanalbyggare, slussvaktarbostäder och vattendrivna verksamheter kantar kanalen och vittnar om de som en gång levde och arbetade här.
Kanalen trafikeras idag av fritidsbåtar och passagerarfartyg. Området är attraktivt som turistmål och kan upplevas lika bra från land som från vattnet. Vid Hjälmare Docka finns ett populärt Café som i år drivs i ny regi. Här serveras färskmalet kaffe, te, hembakat, smörgåsar, hemgjorda pajer, sallader, glass med mera i kanalcaféet.
I den gamla magasinsbyggnaden vid Hjälmare docka finns ett besökscentrum med en permanent utställning. Där berättas historien kring Hjälmare kanal och dockan med interaktiva modeller, ritningar, kartor och bildspel.
Det finns picknickbord och grillplatser och vid den närliggande Kvarnsjön finns en fin badplats samt restaurang. Hjälmare Dockas gästhamn har toaletter och duschar. Gå in på www.hjalmarekanal.se och läs mer om alla sevärdheter och aktiviteter.
Kanalens Dag arrangeras i år lördagen den 3 juli och är en familjedag fylld av aktiviteter med massor av båtar på plats, indockning, kvalitetsmarknad arrangerad av Hjälmare kanals vänner, lokala utställare samt ponnyridning och underhållning.
ERBJUDANDE TILL BÅTKLUBBSMEDLEMMAR
Kanalen vill bjuda in båtklubbsmedlemmar att uppleva Hjälmare kanal och därför har vi ett erbjudande med 10% rabatt till båtklubbsmedlemmar. Priset gäller på Inatur.se där du kan betala direkt. OBS, endast via länken nedan
För båtar upp till 9,99 m – 380 kr (ord 420 kr)
För båtar över 10 m – 540 kr (ord 600 kr)
LÄNK TILL ERBJUDANDET PÅ INATUR.SE
http://www.inatur.se/o2/InfoPage-InfoPageViewer/view?infoPageId=901594
(klicka på länken – eller markera – kopiera och klistra in i webbläsaren.)
Se bildspel från Hjälmare kanal – http://inatur.processmedia.se/#21.0
Fakta
Hjälmare kanal är Sveriges äldsta kanal. Den byggdes för snart 400 år sedan för att länka ihop Bergslagen och Mälaren. Sjön Hjälmaren ligger 22 meter över Arbogaån och nivåskillnaden är fördelad på nio slussar som öppnas och stängs för hand – precis som på 1600-talet.
• Byggdes åren 1629 – 1639
• Farledens längd: 13,7 km varav 8,5 km grävd
• Tillåten hastighet: 5 knop
• 9 slussar, segelfri höjd
• Nivåskillnad: 22 m
• Största längd x bredd: 30 x 7 m
• Största djupgående: 1,95 m
• Rekommenderad tid för kanalpassage: 1/2 – 2 dagar
• Sjökort: Nr 114 Hjälmaren skala 1:50 000 finns att köpa bl a vid Gravudden, Hjälmare kanal.
Mer information om Hjälmare kanal, slusstider, priser mm hittar du på: www.hjalmarekanal.se
Kamasa Tools lanserar en kompakt verktygssats, liten nog att ta med på motorcykeln eller båten. Verktygssatssen har både ¼-hylsor och bits. I satsen ligger också en superliten 60-kuggs minispärrnyckel.
– Den lilla minispärrnyckeln gör att man lättare kommer åt olika skruvar och bultar, vilket gör satsen perfekt att ha med sig på båten eller motorcykeln. Minispärrnyckeln har dessutom en vridskiva på huvudet som underlättar vid snabbskruvning. säger Mattias Dixner, produktspecialist på Kamasa Tools inom KG Knutsson AB.
Verktygssatsen kostar 440 kr.
www.kgk.se
Oslo Fjord, den senaste linjen från Helly Hansen, består av avslappnade och kvinnliga plagg med företagets så karaktäristiska stilsäkra och marininspirerade design. Inspirationen har hämtats från naturen och den vackra och spännande Oslo Fjorden med sitt rika båtliv och sina traditioner.
Oslo Fjord innehåller allt för en varm och snygg höst. I kollektionen finns allt från skepparkavaj och dunväst till jeans, stickade koftor och bomullspikeér, plagg som snabbt blir favoriter i höstgarderoben.
Olso Fjord Peacoat 2 999 SEK
Norse Down Vest 1 999 SEK
Norse Chunky Knit 1 499 SEK
Drobak Knitted Rugger 999 SEK
Boston Jeans 999 SEK
– Många av våra gäster kommer med båt. Vi vill ge alla en möjlighet att kombinera livet till havs med en kulturell upplevelse. Vi tar nu saken i egna händer och man kan väl säga att vi öppnar en ny busslinje på Tjörn, säger Jörgen Rudbäck på Björholmens Marina, som tagit initiativ till Pilane-Björholmenturen.
Pilaneturen:
Avgår kl 14.00 från Björholmens Marina till Pilane
Avgår kl 16.30 från Pilane till Björholmens Marina
Inför sommarsäsongen ökar skulpturparken i Pilane utställningsområdet kraftigt för att bereda plats åt fler besökare och fler storverk av världsklass. Sedan år 2007 har närmare 200 000 personer besökt skulpturparken i Pilane.
Avståndet till skulpturparken i Pilane från Björholmens Marina är 5 km enkel väg.
Kommentarer
Arbete med havsmiljön är enormt viktigt och kan inte överbetonas. De senaste 50 åren har vi fått se att hindra utsläppen verksamheten gått för långsamt och varit bristfällig. På bottnarna göms mycket som behöver städas undan. Vi kan inte bortse från att syresättning är den avgjort mest ekonomiska metoden då det gäller att städa undan gamla synder som övergött Östersjön. Viktigt med ytterligare miljökonsekvensbedömningar av sjunkna fartyg, dumpade gifter osv. Jag har hört att Östersjögruppen vid EU-parlamentet begärt 20 milj. € årligen för extra åtgärder. Det är visst tal om att 7,5 milj. blir beviljade. Ca 100 milj. hade varit en bättre siffra. Tänk vad Östersjön varit utsatt för Inte minst alla krig.