Nyheter

Båtsemester i Danmark heter en skrift som turistorganisationen Visitdenmark tagit fram inför sommaren 2010. Det är mer än en vanligt turistbroschyr. Texten är skriven av författaren och båtjournalisten Erling Matz, som har stor erfarenhet av att familjesegla i Danmark.

Här finns praktiska råd, tips om bra hamnar men också skarpa och roliga iakttagelser om skillnader mellan danskt och svenskt. Både vad gäller båtliv men också kulturella skillnader i stort.

Artiklarna har rubriker som: Att segla i dofternas rike. Lugn segling med smak av hav. Små land med stora upplevelser. Ett hav av fynska frestelser.

– Första gången jag seglade till Danmark var 1968, skriver han.

– Efter drygt tre dygn från Stockholm var första danska hamn Tårbæk norr om København. Nöjesfältet Dyrehavsbakken lockade. Min stora upplevelse var en barbröstad dam som kelade med en boaorm. Kabarénumret efter var en man som fick underlater att dra små vagnar. Så är det i Danmark. Kontraster, men alltid med ett smil. Förra året var vi på hönsskitning – en sorts bingo. Danmark har något för alla åldrar och alla intressen.”

Skriften ”Båtsemester Danmark 2010” finns att ladda ner som pdf på www.visitdenmark.se

Varje år anställer AB Göta kanalbolag drygt 100 slussvakter för att sköta slussarna längs Göta kanal under sommarens kanalsäsong. Det är främst studerande ungdomar, som ser det som ett attraktivt och kul sommarjobb. Det är nu dags för årets utbildningsdagar för de blivande slussvakterna.

– Det känns fantastiskt kul att vi nu ska ta emot våra slussvakter och utbilda dem. Vi vill ge dem en bra grund att stå på, så att de känner sig trygga i sitt arbete och i mötet med våra kunder, säger Ander Donlau, VD för AB Göta kanalbolag. – Vi värdesätter deras arbete mycket högt. De är vårt ansikte utåt och är oerhört viktiga för våra besökares upplevelse av Göta kanal.

Några besättningar satsar allt för att skrika hål i öronen på varandra och några ringrostiga men rejält adrenalinstinna rorsmän med väl våghalsiga vinnarskallar ser till att gelcoatflisorna flyger högt. Nu vet också försäkringsbolagen att båtsäsongen är igång. Intensiva race på korta banor med sex race per dag är framgångsreceptet i heta X-35 klassen som hade premiär med sin Gran Prix-serie i helgen. Serien ska höja nivån och antalet X-35-seglare fram till VM som går i danska Århus 2011.

Serien består av fyra delar och innefattar vid sidan av bankappsegling en kortare distanskappsegling. Lidingö Runt eller ”djungelkappseglingen”, som någon kallade den, var den första. Och det var där gelcoatflisorna flög. Se videoklipp på http://www.youtube.com/watch?v=u58dwSyCLbI&feature=player_embedded

Favorittippade finländarna i team X.O, vilka tog en fjärdeplats på VM 2009, tog tidigt ledningen men VW visade fin fart när det friskade i och tuggade om på Askrikefjärden. I sista sundet smet dock finländarna förbi igen. På söndagen avgjordes bankappseglingarna utanför restaurang Pont vid Hägernäs Strand. Finländarna knep totala segern efter stabil segling i ostadiga vindar. Upp till fjärde plats var det extremt tätt.

– Vi har skapat ett helhetskoncept som är utvecklande för seglarna och spännande för publiken. Racen är korta med bojarna nära land och fyra till sex starter per dag, säger Klabbe Nylöf som står bakom X-35-projektet och är skeppare i Team VW.

På torsdag den 13 maj går andra deltävlingen med distanskappsegling från Nacka till Slussen, sen bankappsegling på fredagen utanför Nacka Strand.

– Det ska alltid finnas en bra restaurang i anslutning, bra aktiviteter omkring racen och fina priser. I år kämpar besättningarna bland annat om var sin Sjöö Sandström-klocka, säger Klabbe Nylöf.

Se resultat på www.x-35.se

Hurtigruten siktar in sig på kurs- och konferensmarknaden och lovar deltagarna möten med unika naturupplevelser – bokstavligt talat. Knappt någon konferensvärd i världen kan erbjuda samma flexibilitet i programmet som Hurtigruten. Våra 34 dagliga hamnar ger oss över 1 100 olika resekombinationer. Alla är inte högaktuella för kurser eller konferenser, men vart och ett av våra elva fartyg kommer garanterat att ge fantastiska upplevelser, oavsett resesträcka.

Kombinationen av norsk natur, aktiva upplevelser, god mat, en unik atmosfär och bra konferensfaciliteter borgar för inspiration och påfyllning – både på professionell och på personlig nivå. Hurtigruten förbereder nu skräddarsydda upplägg för arrangemang där allt ingår, från flyganslutning, mötesupplägg, spännande avbrott med utflykter och god mat som en perfekt avslutning på arbetsdagen.

– Vi ska vinna kusten på kurs- och konferensmarknaden. Det ska vi göra genom att vara bäst på tillgänglighet och inte minst bäst på tilläggsupplevelsen, säger Per Eide-Olsen, Senior Sales Manager MICE för Hurtigruten.

Dygnspriset på mycket konkurrenskraftiga 1 600 kronor är oavhängigt av vilken sträcka som väljs och inkluderar resan, ospecificerad enkelhytt, alla måltider, mötesfaciliteter samt kaffepauser för deltagarna. Världens vackraste utsikt bjuder på Hurtigruten och den norska kusten!

– Vi har som mål att uppnå 45 000 gästdygn per år inom det här kundområdet och vi tycker att vi har alla möjligheter att uppnå målet redan under 2011, säger Per Eide-Olsen.

www.hurtigruten.com

Wind in Mind formger vackra och funktionella produkter i segelduk. Spillduk från segelmakare blir till något helt annat, en plånbok, en necessär eller en aftonväska. Ge bort något personligt med känsla av segel vind och hav till studenten, skolavslutnigen och midsommarfesten.

Skeppsapotek i segelduk
Samla skeppsapoteket i en necessär från Wind in Mind. Fin och praktisk förvaring sydd i segelduk. Finns i tre olika storlekar, Puff, Breeze och Passad.

Piffa skeppsapoteket med en Puff från Wind in Mind…
Priser: 150 kr, 200 kr, 320 kr.

Lys upp ditt hem med segel
Lampor i segelduk, omsorgsfullt sydda med vackra detaljer och hantverk lånat av segelmakare. Att arbeta med segelduk i olika lager har resulterat i lekfulla och stilrena lampskärmar.

Ljuset bryts vackert genom segelduken och ger ett varmt och behagligt sken. Priser: 1 800 kr – 2 500 kr.

www.windinmind.se.

På våren är det många som funderar över bästa sättet att sätta upp fasta bomfendertar vid båtplatsen. På så sätt slipper man hålla på med fendertar varje gång som man ska ut med båten. Den här bomfendern från Smart Marine löser problemet på ett enkelt sätt.

Bomfendern finns i tre bredder, 50, 60 och 100 mm. Den levereras i standardlängder på 2 m och förlimmade med ett speciallim.

http://www.smartmarine.se/

Kommentarer

Danne S 17:45:04 2010-05-12

Monterade på min Y-bom förra sommaren och är hittills helnöjd. Det är kanon, då jag ofta har sidvind där båten ligger. /Danne S

Den norska motorbåten Marex 370 AC blev en stor succé med sin smarta planlösning med en stor akterkabin och eleganta design. Båten har fått flera priser i Europa och har även visats på svenska båtmässor. Nu satsar Marex, som en gång i tiden var kända för sina klassiska snipor, på en uppföljare till den moderna 37-fotaren. Den nya båten får namnet Marex 32 Holiday Cruiser.

Många trodde kanske att konceptet med akterkabin hade överlevt sig självt och var för dyrt att tillverka 2010? Marex har lyckats bevisa motsatsen och har haft framgångar med sin 37-fotare.

Marex 32 Holiday Cruiser följer samma koncept – en rymlig bobåt för hela familjen eller för ett par som vill ta med sig goda vänner ut på sjön.

Trots att båten bara är 5 fot kortare än storasyster blir priset ungefär hälften – cirka 1,7 miljoner norska kr. Då ingår en hel del utrustning som till exempel häckpropeller.

Marex 32 Holiday Cruiser komemr att tillverkas och säljas i en rad olika färgkombinationer.

– Vi tycker om utmaningar. Så länge båtar med andra färger säljer bra i Europa så ser vi ingen grund för att utaman den norska marknaden med detta, säger Espen Aalrud på Marex till den norska tidningen Båtlivs hemsida.

www.batliv.com

Båten får flera olika motoralternativ. Standard blir, enligt norska Båtliv, Volvo Penta D4 på 300 hk, vilket ska ge en toppfart på 30 knop.

Leveranserna av den nya modellen startar 2012.

Fakta
Längd 9,99 m
Bredd 3,30 m
Motor: Singelmotor ca 300 hk med axel
Fart: Marschfart 22-25 knop, max 27-30 knop
Kojer: 4-5 plus tå under kapellet
www.marex.no

Kommentarer

Finnish boater 14:56:56 2010-05-23

Looks great, 370 AC is the best new boat in years, just too expensive.

Gästhamnen i Norrtälje får ett välbehövligt lyft med ny servicebyggnad, nya bryggor, sjömack och ny arrendator. Promarina, ett företag i Viamarekoncernen, kommer att driva och utveckla gästhamnen från sommaren 2010 och med planer på både butik och café.

Norrtälje placerade sig inte bland de 50 bästa båtkommunerna i Sweboats nyligen publicerade rankning. Den hittillsvarande låga kvaliteten i gästhamnen i Norrtälje har varit en del av förklaringen.

– Nu kan vi äntligen vara stolta över det vi kan erbjuda båtburna gäster i Norrtälje, säger Kjell Jansson, kommunstyrelsens ordförande. Höjningen av kvaliteten i gästhamnen kommer även att stärka handeln i stadskärnan .

Promarina driver sedan tidigare gästhamnen i Furusund och på ostkusten i övrigt i Arkösund, Mariefred, Oxelösund och Strängnäs. I koncernen ingår även Nimbus Boats, Sjöassistans, Svenska Båtskolan och Seglarhotellet i Sandhamn.

– Båtliv och båtbesökare har stor betydelse för bilden av Norrtälje, säger Dan Löfgren, näringslivschef i Norrtälje kommun. Framgångsrika företag med attraktiva gästhamnar och inom service och försäljning av båtar och tillbehör är viktiga för hela näringslivet i kommunen.

Invigning av den nya gästhamnsbyggnaden kommer att ske tisdagen 22 juni.

På uppdrag av Stadsbyggnadskontoret utför Sweco en kartläggning av släntstabilitetsförhållandena i ett mycket stort antal områden i Göteborgs kommun. Kartläggningen är ett led i att anpassa staden till framtida klimatförändringar genom att förebygga skred och olyckor.

– Att inventera skredrisken minskar risken för materiella skador och förebygger olyckor som i värsta fall kan drabba människor. De senaste årens rapporter om klimatförändringar och ökad nederbörd har aktualiserat frågan ytterligare. Det är därför positivt att Göteborgs kommun nu tar ett grundligt grepp i frågan, säger Urban Högsta, geotekniker på Sweco som ansvarar för utredningen.

Swecos utredning är en del av Göteborgs Stads förebyggande arbete med att skapa en helhetsbild av stabilitetssituationen inom kommunen. Syftet är att vara väl förberedd vid exempelvis en framtida höjning av vattennivån. Resultatet kommer att ligga till grund för vidare stadsplanering. Informationen blir även ett underlag för det fortsatta arbetet med att förebygga och säkra de markförhållanden som finns i Göteborg. Ett arbete som sker i nära samarbete med mark- och fastighetsägare.

I Swecos uppdrag ingår undersökningar, beräkningar, utvärderingar och redovisning. Uppdraget innebär både övergripande stabilitetsutredningar inom hela kommunen och mer detaljerade utredningar längs stora delområden däribland Göta älv och Säveån.

Uppdraget beräknas pågå under drygt ett års tid. Uppdragets storlek är 16 Mkr.

När Kurt Ove Eriksson på lördagsmorgonen gick ner till sin sjöbod vid Badholmarna i Bovallstand trodde han knappt sina ögon, en över tre meter långt fisk låg och guppade i strandkanten! Han kontaktade Havets Hus och gav en beskrivning av djuret som onekligen verkade det vara något unikt. Det var heller inte vilken fisk som helst som Kurt Ove hittat, utan en väldig exotisk varelse som heter sillkung. Personal från Havets Hus anlände senare till Bovallstrand, där nu vetskapen om fyndet hade spridit sig, och en mindre folksamling uppstått. Då hade redan marinbiologen Daniel Valentinsson, som är hemmahörande i Bovallstrand, redan tidigt varit på plats och konstaterat att det verkligen var en sillkung.

Sillkungen har ett särpräglat utseende, som sprunget ur en saga och drar tankarna till en kinesisk drake. Fisken räknas som värdens längsta benfisk, och kan bli över 11 meter lång. Den döda fisken var tre och en halv meter lång och i väldigt fint skick, gälarna som undersöktes var fräscha och allt tyder på att djuret ganska nyligen dött och flutit iland i Bovallstrand. Tyvärr hade den långa fisken gått av på mitten och de långa vackra spröten som är så typiskt på en sillkung lossat. Senast man såg en sillkung i svenska vatten var 1879. Man vet inte mycket om den men man tror att de lever på djupt vatten, ner till 1000 meter, och många tror att de har gett upphov till myterna om havsormar.

Fisken finns nu i förvar på Havets Hus i Lysekil där man nu ska ta ställning till hur man bäst ska ta tillvara den här unika fisken. Kanske kommer den att införlivas i 2010 års utställning om havsmonster, som visar just på alla otroliga djur som finns och funnits i våra hav genom tiderna.

Havets Hus i Lysekil AB
Havets Hus öppnade sommaren 1993. Verksamheten organiserades som egen förvaltning under kommunstyrelsen. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB”. Havets Hus i Lysekil AB ägs av Lysekil Stadshus AB som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Bolaget driver publikt havsakvarium i Lysekils kommun med verksamhet som har en naturlig anknytning därtill. Ändamålet är att visa och lära om den marina världens djurliv och förhållanden, främst med inriktning på närområdet Västerhavet, samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget skall vända sig till olika besökskategorier såsom skolelever samt aktivt medverka i marknadsföring och turismutveckling för Lysekils kommun.

Om akvariet
Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. På Havets Hus finns över 100 fascinerande arter, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla hemmahörande eller på besök i Västerhavet.

Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

Inom Havets Hus finns sammanlagt 40 akvarier. Från det största, tunnelakvariet som innehåller 140.000 liter saltvatten, till de minsta som rymmer 70 liter. I tunnelakvariet går Du torrskodd, omgiven av vatten, bland pigghaj, torskar, havsålar m.fl.

Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, 30 -33 promille, är här av mycket god kvalité. Det vill säga med god syresättning och fritt från föroreningar. Detta är en förutsättning för att fiskarna och djuren skall må väl.

Havets Hus bedriver också uppfödning, märkning och utsättning av rödlistade småfläckig rödhaj (pga kunskapsbrist) samt är med i ett forskningsprojekt kring återetablering av stationär torsk i fjordarna på västkusten.

www.havetshus.se

Bilden:
Barn vid klappakvariet på Havets Hus. Foto: Roger Jansson

I oktober 2005 gavs den första djuplodande boken i ämnet ut på svenska. Nu kommer den efterlängtade andra utgåvan. – Den tekniska utvecklingen, nya internationella standarder, nya begrepp inom sjösäkerhet och överlevnad till sjöss har medfört ett uppdateringsbehov och nytryck. Det har därför varit naturligt att helt och hållet omarbeta flera av bokens kapitel, berättar författaren Stefan Nilsson som till vardags arbetar med överlevnads- och säkerhetsutbildning vid Scandinavian Safety Training Centre.

Utvecklingen har varit enorm de senaste fem åren. Flyg- och sjöräddning är nu en sammanslagen funktion. I Sverige finns idag världens mest avancerade simulator för att öva nödlandning i havet och med därtill hörande överlevnadsmoment.

– Och den nya, andra utgåvan är utökad med 28 sidor, mer än 150 nya bilder så att boken nu omfattar 256 sidor fakta och erfarenheter baserade på verkliga händelser och övningar. Flera kapitel är helt omskrivna och anpassade efter dagens regler och principer för räddning och överlevnad. Boken omfattar nu även ett nytt kapitel om överlevnad i vattnet samt två nya bilagor om första hjälpen och eftersökningsmetoder till sjöss fortsätter Stefan Nilsson.

Handbok för överlevnad till sjöss ger en råd och lyfter fram viktig fakta rörande överlevnadssituationer i marina miljöer. Den behandlar överlevnad i vattnet, i livflottar samt på land i kustmiljö. Boken beskriver konsekvenserna av olika nödsituationer och hur vedertagna nödsignaler och livräddningsutrustning ska användas. Boken beskriver också sjöräddningen, både organisatoriskt, metodik och samverkan samt tips hur läsaren själv bör hantera olika nödsituationer till sjöss.

Oavsett om man är yrkessjöman, havskappseglare, sjösportare eller flygare som regelbundet flyger över öppet hav så innehåller Handbok för överlevnad till sjöss ovärderliga fakta, bilder och råd för alla. Den är också mycket lämplig som kurslitteratur i sjösäkerhetsutbildning och överlevnadsutbildning i marin miljö. För överlevnadsnördar är denna bok ett måste i bokhyllan! Flera av landets sjöbefäls- och sjömansskolor kommer att fortsätta använda boken i sin utbildning.

Författare: Stefan Nilsson

I juni 2010 kommer boken att finnas ute i handeln och till försäljning hos SeaSafety.
Priset för boken är 325 kr ink moms.

Man kan redan nu beställa boken via www.seasafety.se

– Industrigruppen Access Industries storsatsar på telekomverksamheten i Skandinavien och genomför varumärkesförändring Varumärkesförändringen innebär att ice.net som idag erbjuder mobilt bredband med marknadsledande täckning byter namn till Net 1. Förändringen inleds i Sverige den 10 maj 2010 och innebär att tjänsteutbudet når marknaden under ett nytt namn och med ett nytt utseende. Varumärkesbytet sker i samband med kraftfulla investeringar i nätets täckning, kvalitet och prestanda och signalerar ambitionen att erbjuda Skandinaviens bästa lösning för mobil kommunikation.

– Vi ska med tydlighet signalera att vi når den skandinaviska marknaden med unik geografisk täckning och att vi nu tar ytterligare ett steg för att nå fler med ett gränslöst erbjudande. Net 1 förmedlar vår ambition att vara nummer ett på marknaden genom att vi når flest och sträcker oss längst, säger Net 1s VD Per Borgklint.

Under Access Industries ägarskap har bolaget genomgått en omfattande förändring och stora investeringar har gjorts i nätet. I höstas förvärvade Access Industries en majoritet i Nordisk Mobiltelefon Danmark A/S vilket gjorde det möjligt att skapa ett skandinaviskt nät och erbjudande. Förändringarna har skett i en tid då bolaget dessutom sett en kraftigt ökande tillströmning av nya kunder.

Övergången till Net 1 inleds i Sverige den 10 maj 2010 och ambitionen är att Net 1 ska erbjuda Skandinaviens bästa lösning för mobil kommunikation, inom data såväl som för rösttjänster. Erbjudandet bygger på de unika fördelarna med ett skandinaviskt nät med oslagbar geografisk täckning som är fritt från roamingavgifter. Nätet täcker idag 84 procent av Skandinaviens landyta och når 6-12 mil utanför det skandinaviska kustbandet.

Kraftfulla investeringar
Under varumärket Net 1 kommer täckning, hastighet och kapacitet att utökas ytterligare i hela det skandinaviska nätet. Net 1 inleder i slutet av maj en övergång till Ericsson som teknikleverantör. Genom övergången fördubblas kapaciteten i nätet och ny teknik tillförs som gör det möjligt att öka överföringshastigheten från dagens 3.1 Mbit/sek till 14.4 Mbit/sek. Parallellt genomförs en nätutbyggnad som innebär att Net 1 ökar täckningen i Sverige från 90 till över 95 procent. I Skandinavien uppgår täckningen till 90 procent efter utbyggnaden. Syftet med satsningen är att nå fler kunder med ett bättre erbjudande och att göra det möjligt för fler att ansluta sig till Net 1.

– Vår offensiva utbyggnadsplan gör det möjligt för oss att möta en starkt ökande efterfrågan på våra tjänster och ytterligare förbättra vårt erbjudande. Investeringarna i vårt nät är nyckeln i vår tillväxtstrategi och en central del i vår ambition att vara den aktör som erbjuder marknadens mest tillgängliga lösningar för mobil kommunikation, säger Per Borgklint.

Om ice.net: Ice.net erbjuder mobilt bredband till privat- och företagsmarknaden i Sverige, Norge och Danmark. Ice.nets unika bredband täcker mer än 84% av den skandinaviska landytan samt ett avstånd 6 – 12 mil ut från kustlinjen. Företaget har varit verksamt sedan 2007. Till ice.nets kunder hör: Rikspolisstyrelsen, SCA och Sveaskog. Sedan våren 2009 ägs ice.net av Access Industries. www.ice.net

Tusentals människor arbetar helt ideellt med fiskevårdåtgärder i svenska vatten. I Sportfiskeklubbarna sker mycket av detta ideella arbete. Sportfiskarnas fiskevårdsfond stöttar den ideella fiskevården och under Sportfiskemässan i helgen tillkännages årets bidragstagare. Årligen delas ca 200 000 kr ut ur fonden.

Bland de projekt som får bidrag finns många olika typer av projekt riktade mot olika typer av vatten och fiskarter. Till exempel tilldelas Storöringens fiskeklubb I Timrå kommun 30 000 kr för projektet Fiska med alla som bland annat engagerar barn och ungdomar i fiskevårdsarbete i Ljustorpsån. Bollsta fiskevårdsförening får bidrag för utrivning av vandringshinder och upprustning av leder längs Bollstaån. Andra exempel på projekt som får bidrag är restaurering av strömsträckor i Motala ström, restaurering av havsöringsåar i syd- och mellansverige, projekt för information och fisketillsyn, upprensning av borttappade garn och fiskeredskap samt att utveckling arbetet med EU:s Vattendirektiv. Totalt får 9 olika projekt bidrag.

Sportfiskemässan som genomförs i Sundsvall i helgen är huvudsponsorer till Fiskevårdsfonden. För varje besökare på mässan skänker arrangörerna 3 kronor till fiskevårdsfonden.

– Det är väldigt glädjande att kunna bidra till exempelvis material och maskiner för att bygga vandringsvägar förbi hinder och restaurera skadade livsmiljöer för fiskarter i sjöar, på kusten och i vattendrag, säger Agneta Brunell från Sportfiskemässan.

Från Sportfiskarnas sida menar man att det behövs mer pengar till fiskevården och att de pengar staten skjuter till är otillräckliga. Mer resurser till fiskevård skulle vara positivt både för hotade fiskbestånd och sysselsättningen.

– En effektiv fiskevård är givetvis bra för många hårt trängda fiskbestånd och naturvården men också för sportfiskebranschens framtid. Det är viktigt att komma ihåg att sportfiske är en av Sveriges bredaste folkrörelser med miljoner utövare. Sportfiskebranschen är också en växande näring som omsätter miljarder samtidigt som fiskbestånden beskattas skonsamt och ekologiskt uthålligt, säger Sportfiskarnas Generalsekreterare Stefan Nyström.

2010 års bidragstagare är:
• Täby Fiskevårdsområdesförening – Biotopvård i Ullnabäcken
• Ystadortens Fiskevårds- och Sportfiskeförening – Biotopvård i Nybroån
• Upplands Fritidsfiskares Förening – Tillsyn och fiskevård i Ekoln
• Norsjö Sportfiskeklubb – Vattenvårdsprojekt i igenväxta sjöar
• Sportfiskarna Gästrikland – Fiskevårdsarbete enligt EU:s Vattendirektiv
• Bollsta Fiskevårdsförening – Biotopvård i Bollstaån
• Storöringens fiskeklubb, Sundsvall – Fiske- och fiskevårdsprojeketet ”Fiska med alla”
• Sportfiskarna Gotland – Rensning av linor och spökgarn vid Fårö
• Vreta kloster turism och lokala sportfiskeföreningar – Restaurering av strömsträckor i Motala ström

Sportfiskarna är intresseorganisationen för alla sportfiskare. Vi slår vakt om allmänhetens tillgång till ett bra fiske och jobbar för friska fiskbestånd i friska vatten.

Bild: Sportfiskarna. Foto: Knuts Conny.

Företaget Light Marin Europa AB introducerar ett för Sverige nytt båtmärke. Båtmodellen Light Marin 75 är deras första båt. Light Marin hade invigning av sin nya RIB förra veckan och sålde även ett antal båtar.

Båten är tillverkad i ett sandwichlaminat med Divinycell, vi vakuumgjuter skrovet med balkar och spant , allt på en gång. Båtens konstruktion har samma hållfasthet som 50 fots racingbåtar. Det är DIAB:s huvudkonstruktör Geeir som har gjort hållfastighetsberäkningar på konstruktionen efter Light Marines ritning. Curtis Emerson, bördig från Nya Zeeland har konstruerat båten och står för design.

Företaget har bland annat vakuumgjutit en form för att sedan vakumgjuta skrovet. De använder hypalontuber(ORCA) för högsta kvalité.

Samarbetspartner på motorsidan är Honda.

Fakta Light Marin 75
Längd 7,5 m
Bredd 2,9m
Djupgående 0,48 m
Vikt exkl. motor ca 450 kg
Vikt med motor ca 670 kg

Info: www.lightmarin.se

Kommentarer

Jörgen Ingvarsson 19:52:14 2010-05-10

Jag har haft förmånen att provköra denna nya svenska båt och kunde konstatera att de visste vad de gjorde när de konstruerade den.
Vid tillfället var det inte säskilt hög sjö så det gavs möjlighet till att testa båtens prestanda.. Vi var vid tillfället två personer i denna båt som är certifierad för upp till 25..! personer och utrustad med 150 hp från Honda.
Planingströskel vet inte denna båt vad det är.. Trots sin skarpa v-botten smög den sig tidigt ur vattnet till planing och vid fartreduktion behöll den planing lång ner i fartregistret.
Eftersom vi för båten var relativt lätt lastade och att det verkligen är en "Light Marin" tangerade vi 47 knop indikerat, snabbt för en så stor båt och med relativt få pållar under kåpan. Men det var nu den verkligen visade på fina egenskaper, kurvtagningen var som på räls utan minsta antydan till att sladda eller bete sig och den behöll farten föredömligt trots snäva svängar.
Efter en stunds kurvande fick vi en egen vågmaskin i form av en Nordwest 420 som åkte fram och åter för tester och vi fick chans att klyva 1,5 meters svall gång på gång.. Trååkigt.. det var ju helt odramatiskt, denna båten behöver större vågor för att det skall bli spännande.
Tack för trevlig demorunda och grattis till en mycket fin båt.

Martin, PULTECH 22:53:22 2010-05-10

Får gratulera till ett bra jobb och hoppas ni får liknande framgångar på försäljnings sidan..

Mvh Martin Jönsson.

Magnus Rundstrom 11:45:14 2010-07-16

What a nice creation, good job and all the best for the distribution!

Den 23 april – 15 maj, pågår den så kallade Mustaschkampanjen, en rikstäckande satsning för att sprida kunskap och samla in medel till Cancerfonden i kampen mot prostatacancer. Det är Strix Television som för andra året i rad arrangerar en engagerande programserie om en strapatsfylld resa från Haparanda till Ystad. Målet är att samla in 10 miljoner kronor till Cancerfondens forskning. I år går Citroën in som delsponsor i Mustaschkampanjen – i rollen som Official Car.

– Det rör sig om Sveriges vanligaste cancerform, vilket inte många av oss känner till, säger Magnus Bengtsson, Sverigechef för Citroën. Det allra viktigaste är att upptäcka sjukdomen i tid. För Citroën, som har en stor manlig kundgrupp, känns det rätt att stötta Mustaschkampanjen. Det är angeläget att sprida kännedom om sjukdomen, så att fler män blir proaktiva. Likaså bidra till att Cancerfonden kan få in nya medel till sin forskning.

Från Haparanda till Ystad – en del av Mustaschkampanjen

Många kända profiler från radio och TV ger sitt stöd. Bland andra Gert Fylking och Robert Aschberg, som för ett år sedan genomförde den mödosamma vandringen från Ystad till Haparanda. På tre månader avverkade de närmare 200 mil och de gjorde det för egen maskin, på ren viljestyrka. Målet var att samla in pengar och sprida kunskap om prostatacancern. Nu är det dags för Robert och Gert att ta sig tillbaka – från Haparanda till Ystad denna gång. Men de ska inte promenera. De ska lifta med svenska folkets hjälp. Ett antal följebilar från Citroën assisterar med insamlingen på deras resa genom Sverige. Ytterligare en nyhet för i år: Robert och Gert är inte ensamma. De utmanas av Musse Hasselvall och Andreas Halldén. Tävlingen är uppdelad i fem etapper. Varje etapp avslutas med en direktsänd talkshow – från Umeå, Mora, Karlstad, Jönköping och Ystad.

Mustaschnålen säljs över hela landet
I likhet med det redan etablerade Rosa bandet, säljer man den så kallade Mustaschnålen. Insamlingen till prostatacancern drog in ca 8 miljoner kronor förra året.

– Vi hoppas att Gert och Robert och deras utmanare – med hjälp av Citroëns bilar under resan – ska kunna slå den siffran, avslutar Magnus Bengtsson.

En bärbar gasgrill är ett mycket mer miljövänligt alternativ än en engångsgrill. Nya Vidar BBQ från Primus väger bara 4,5 kg och är därför lätt att ta med till stranden, på picknicken eller balkongen. Ändå har Vidar samma kapacitet som en större grill. Vidar, en portabel gasgrill i rostfritt stål, gjorde succé redan förra grillsäsongen med sin stilrena design. Bärbara gasgrillar är också betydligt bättre för miljön än engångsgrillar.

Årets modell har uppdaterats med grilltång och en uppsamlingsbricka som gör grillen ännu lättare att rengöra. En väska finns som tillbehör. Liksom tidigare har Vidar non-stick-beläggning som gör att maten inte fastnar och en grillyta stor som ett A3-ark, vilket räcker för att grilla till fyra personer samtidigt.

Kraftull brännare och inbyggd piezotändare gör Vidar redo för användning på någon minut.

Efter grillningen är Vidar lätt att fälla ihop och ta med – benen är vikbara, locket hopfällbart och gasbehållaren ryms i grillen. Vidar levereras med grilltång i rostfritt stål som har gummerat grepp.

Rekommenderat cirkapris är 799 kr inklusive grilltång (i butik i början av juni).

Väskan i nylonmaterial, med utvändig nätpåse för extra gasbehållare. Pris 249 kr.

www.primus.se

Statens fastighetsverk (SFV) övertar under hösten 2010 det så kallade ERSTA-batteriet på Landsort. SFV, som redan idag förvaltar flera militära befästningar, ser stor potential i byggnaden som härstammar från kalla kriget. ERSTA-batteriet kommer att öppnas för allmänheten som ett komplement till övriga besöksmål på Landsort så snart SFV funnit en passande hyresgäst.

I takt med att det svenska försvaret monteras ner ser Fortifikationsverket över vilka anläggningar som ska bevaras för framtida generationer. En av dessa utvalda byggnader är ERSTA-batteriet på Landsort som från och med hösten 2010 övergår till att förvaltas av Statens fastighetsverk. Anläggningen kommer att klassas som statligt byggnadsminne.

Ökat intresse för militära anläggningar
ERSTA-batteriet visar tydligt det kalla krigets teknologiska och ekonomiska kraftsamling och anses vara mycket modernt. Liknande anläggningar är fortfarande i militär drift i andra länder. SFV tror därför att batteriet har potential att utvecklas till ett framtida besöksmål.

– Statens fastighetsverk förvaltar flera militära befästningar från olika tidsåldrar och vi har märkt en klar ökning av den så kallade ”militärturismen”. Vi ser därför fram emot att hitta en bra hyresgästlösning också här, en hyresgäst som kan levandegöra anläggningen på ett intressant och lockande sätt, säger fastighetschef Jörgen Hammarstedt på Statens fastighetsverk.

Mycket av den unika militära miljön kommer att bevaras, bland annat kommer kanonen på bergets topp att vara kvar.

Seminarium kring Sveriges militära anläggningar
4-5 maj arrangerade Statens fastighetsverk ett seminarium för några av verkets hyresgäster på militära befästningar. Syftet med seminariet var att diskutera hur verksamheterna kan utvecklas till att bli än mer populära besöksmål. Representanter från Bodens fästning, Hemsö fästning, Arholma fästning, Vaxholms fästning, Siaröfortet och Tingstäde fästning på Gotland närvarade vid seminariet, liksom representanter från Statens försvarshistoriska museer samt experter på militärhistoria och turistutveckling.

– Vi diskuterade några av Sveriges mest kända militära befästningars utvecklingspotential och nu när ERSTA-batteriet tillkommer vår förvaltning, kändes det naturligt att träffas just på Landsort. Statens fastighetsverk förvaltar hela ön sedan tidigare och det är mycket viktigt för oss att delta i utvecklingen av hela Landsort som besöksmål, säger Jörgen Hammarstedt.

www.sfv.se

Sveriges största internationella seglingsevenemang, Stena Match Cup Sweden, har utsetts till kvalificeringstävling inför OS i London och den nya OS-grenen matchracing för damer. Under OS 2012 i London kommer den nya grenen, matchracing för damer, att seglas för första gången. Det finns sedan tidigare relativt få tävlingar inom segling för kvinnor, OS är tveklöst den största av dem alla och det öppnar nu upp för en dramatisk ökning av elitsegling för damerna.

Damklassen i Stena Match Cup Sweden blir i år kvalificeringstävling inför matchracing-tävlingarna i London OS 2012. Statusen som officiellt OS-kval för damer stärker ytterligare evenemanget som sedan tidigare är en deltävling i Världsmästerskapet för världens bästa manliga matchracing skeppare. Tio damlag kommer att segla i OS båten Elliott 6 i Marstrand; två svenska lag, två danska lag och ytterligare sex lag från andra nationer. Varje besättning består av tre tävlande som alla är bland de absolut största stjärnorna inom kvinnlig matchracing.

– Det här kan tävlingsmässigt bli ett genombrott för svensk damsegling. Vi kommer också se ett ökat deltagande från renodlade landslag med all support och professionalism det innebär, säger Stefan Rahm förbundsdirektör/sportchef för Svenska Seglarförbundet.

De två svenska lagen kommer att ledas av stjärnorna Anna Kjellberg, uppstickaren som kommit tvåa i Marstrand de två senaste åren, och tidigare världstvåan i matchracing Linda Rahm.

– Vi ser den här satsningen på Elliott klassen som en naturlig följd i ett långt engagemang som tävlingen haft i tjejernas matchracing, berättar Martin Sohtell projektledare på Brandspot och fortsätter; Att knyta samman den sportsliga satsningen teamen gör mot OS med det största seglingsevenemanget i Sverige är naturligtvis väldigt roligt.

Stena Match Cup Sweden var tidigt ute med att etablera en damklass redan 1999. Tack vare detta har Sverige kommit att bli en stark nation inom damkappsegling.

– De svenska lagen kommer att ställas mot den absoluta världstoppen i sommar. Det kommer definitivt att bli en mycket bra värdemätare där vem som helst av de tio startande teamen kan stå som segrare i slutet på veckan. Så tufft blir det!, säger Peter Klock VD för GKSS.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5 – 11 juli 2010 och drar över 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

www.matchcupsweden.com

Nu ska kemikalietillsynen bli tydligare och mer lättöverskådlig. Dubbelt tillsynsansvar tas bort. Det är innebörden i propositionen 2009/10:167 Kemikalietillsynen, som regeringen överlämnat till Riksdagen. Regeringen kommer nu att genomföra de förordningsändringar som behövs med anledning av propositionen.

– Många av de kemikalier som sprids i samhället finns i varor. För att uppnå en giftfri miljö behöver tillsynen över farliga ämnen i varor öka och bedrivas mer strategiskt, både vad gäller sådana varor som tillverkas i Sverige men även sådana som förs in till Sverige. Det är det regeringen nu genomför, säger Miljöminister Andreas Carlgren.

Regeringen har givit Kemikalieinspektionen i uppdrag att ta fram en strategi för tillsynen av kemikalier i varor, bl.a. för att identifiera vilka varugrupper som bör prioriteras i tillsynen och för att tillsynen ska kunna bedrivas strategiskt och effektivt.

Den nuvarande organisationen för tillsyn enligt miljöbalken över kemiska produkter, biotekniska organismer och varor omfattar myndigheter på central, regional och lokal nivå. Organisationen är i många avseenden otydlig vilket riskerar att medföra att tillsyn bedrivs ineffektivt eller i värsta fall inte alls.

– Dagens situation är inte rimlig. Flera myndigheter kan utöva tillsyn över en verksamhet i syfte att kontrollera samma regler. Företag kan få besök av olika tillsynsmyndigheter som gör samma sak, vilket är en onödig belastning före företaget och en ineffektiv tillsyn, säger Andreas Carlgren.

Propositionen bygger på Reach-utredningens förslag till ny organisation och finansiering av kemikalietillsynen. Regeringen har tidigare i år genomfört ändringar av kemikalieavgiften i syfte att förenkla för de företag som är avgiftsskyldiga och för att avgiften bättre ska återspegla kostnaden för tillsynen. För de allra flesta företag innebar ändringen en kraftigt sänkning av avgiften.

– Den fortsatta återhämtningen av den globala efterfrågan gör att vi behöver öka bemanningen för att klara en högre produktionstakt under det tredje kvartalet, säger Anders Nielsen, Executive Vice President och ansvarig för Scanias produktion.

Antalet återanställningar inom produktionen som planeras fram till halvårsskiftet motsvarar en fjärdedel av de anställda som inte fick sina tidsbegränsade kontrakt förlängda till följd av den kraftiga nedgång som följde efter finanskrisen 2008.

– Vi har använt perioden av låg beläggning inom produktionen till insatser för att förbättra metoder och arbetssätt. De förbättringar som våra medarbetare har utvecklat kommer att resultera i en avsevärt förbättrad produktivitet, säger
Anders Nielsen.

Sedan slutet av 2008 har antalet anställda inom Scanias produktion minskat med cirka 3 000 personer, varav 2 000 visstidsanställda som inte fått sina kontrakt förlängda. Resterande del av minskningen beror på stopp för ersättningsrekrytering till följd av pensionsavgångar etc.

– Den produktionsökning som vi planerar kan inte hanteras inom ramen för den del av vårt flexibilitetsavtal som medger att veckoarbetstiden ökas med fem timmar per vecka. Av respekt för våra medarbetare är inte heller ett ökat övertidsuttag någon bra lösning. Därför väljer vi att även utnyttja flexibilitetsavtalets möjlighet att visstidsanställa upp till 20 procent av medarbetarna inom produktionen, säger Anders Nielsen.

Behovet av återanställningar är störst inom Scanias komponentverkstäder, som finns i Sverige och som även fortsatt kommer att svara för vissa stödleveranser av delar till motorer, axlar och växellådor till produktionen i Brasilien. Cirka 300 av de 500 av jobben finns i Sverige och de övriga vid anläggningarna för slutmontering av lastbilar i Nederländerna och Frankrike.

De visstidsanställda som inte fick sina kontrakt förlängda i slutet av 2008 och 2009 har förtur i Scanias rekrytering. Hittills har ett hundratal av dessa återrekryterats till komponentverkstäderna i Södertälje för att ersätta personal som lämnat Scania genom naturlig avgång. Det stora flertalet av dem som tillfrågats har tackat ja till återanställning. De anställs på visstidskontrakt som sträcker sig över 6 månader och kan förlängas med ytterligare 6 månader för att därefter omvandlas till tillsvidareanställning.

– Det är glädjande att så många visar fortsatt förtroende för Scania som arbetsgivare, och det är samtidigt en stor fördel att kunna rekrytera medarbetare med tidigare erfarenhet av Scanias arbetssätt, avslutar Anders Nielsen