Nyheter

Sören Colbing, prisbelönt skärgårdsskildrare, fotograf och författare lanserar sitt stora båtprojekt, Skärgårdsströvaren. Målgruppen som båten riktar sig till är personer som söker en rymlig och tålig båt med på många sätt en stark miljöprofil.

Skärgårdsströvaren är tillverkad i aluminium och skrovformen gör den både tystgående och lättdriven, trots sina nio meter, och därmed också bränslesnål.

– Som skärgårdsentusiast är miljön viktig för mig men jag vill också att många fler ska kunna njuta av allt underbart skärgården erbjuder, säger Sören Colbing. Det finns idag inte så många båtar som erbjuder stora utrymmen och samtidigt en låg bränsleförbrukning. Att få till en tydlig miljöprofil i en niometers båt var den viktigaste sporren under utvecklingsarbetet.

Klassiskt modern
Designen, skapad av Per-Micael Palmgren, speglar klassiska båtlinjer från förr. Samtidigt är materialvalet, återvinningsbar aluminium, modernt och miljöriktigt. Skärgårdsströvaren är framtagen i samarbete med Nynäs Aluminiumbåtar som har flera decenniers erfarenhet av aluminiumbåtstillverkning.

Båtens segelbåtinspirerade skrovform med en ”smal” vattenlinje ger ett bra ”släpp” i aktern. Skrovformen bidrar till att göra båten lättdriven och bränslesnål utan att ge avkall på utrymmet ombord. Skärgårdsströvaren gör, trots sin storlek, små vågor. Något som kommer att uppskattas av andra på sjön.

Med den nio meter långa båten går det, tack vare det kraftfulla aluminiumskrovet, att smyga in och njuta av grunda arkipelager utan att behöva vara orolig för skador vid ofrivilliga kontakter med stenar och klippor.

– Valet av utbordare var enkelt, säger Sören. Jag är imponerad av Suzukis teknologi och kvalitet. Deras miljöprofil passar dessutom Skärgårdsströvaren perfekt. Den ”kvalitetsresa” de gjort sedan början av 1990-talet är mycket imponerande!

Båten som är utrustad med Suzukis utbordare kan köras med ett brett register gällande motoreffekt utan att kör- och sjöegenskaperna försämras.

Premiär
– Premiärturen kommer att ske i början av juni, berättar en förväntansfull Sören Colbing. Då kommer vi få veta exakt vilka motoreffekter och farter båten passar för och hur låg bränsleförbrukningen faktiskt är.

Bildtext: Sören Colbing hoppas att Skärgårdsströvaren ska inspirera till upptäckarglädje och att båten ska och ge alla möjlighet till ett inspirerat båtliv i skärgården.

www.colbing.se

Svenskt Marintekniskt Forum har avslutat sitt evenemang Båtdagarna, som arrangerades för allra första gången i helgen. Det blev en uppskattad mässa av såväl besökare som av utställare. – Vi är helnöjda säger projektledaren Annelie Nithander.

Pressrelease:

Utställarna har varit väldigt nöjda med helgen och glada att så många trotsade regnet och tog sig ut till Pininfarina. Fredagen bjöd på både sol och värme medan lördagen innehöll mycket regn. Robert Dahlman på Marin & Fritid i Uddevalla är mycket nöjd med mässan och säger att detta är ett jättebra koncept som kan byggas vidare på. – Vi kommer definitivt att medverka igen säger Robert som hade provkörningar med tre olika båtmodeller på mässan.

– Det har varit väldigt bra att kunna visa båtarna i vattnet och vi har sålt både motorbåt och gummibåt under helgen här.

Under dagarna tre fick båtåterförsäljare och tillbehörsutställare visa upp sig och sina produkter för allmänheten, något som Torreby Marin ifrån Munkedal tog fasta på. De hade Europapremiär på söndagen med sin nya båt från North Pacific Yachts, NP43.

Båten kom till Båtdagarna direkt från Tyskland där den hade mellanlandat från USA tidigare i veckan. Båtdagarna blev första anhalten i Sverige och båten väckte stort intresse. Torreby Marin hade även med sig lillasystern NP28.

Många föreningar fick också tillfälle att visa upp sig under Båtdagarna och Orust Jetski såg till att det var full aktivitet i Byfjorden under lördagen och söndagen. Klubben, som är Sveriges största Jetski klubb, har ca 100 medlemmar och många av dem tävlar aktivt. Under Båtdagarna fick många nyfikna testa på att köra Jetski med instruktion av duktiga åkare, något som uppskattades mycket av bland annat 10-åriga Hugo från Kungälv.

– Det här var superkul, jag vill börja med en gång. Vattnets kyla avskräckte inte det minsta, inte heller Mattias Hoppe som åkte wakeboard blev avskräckt av det kyliga vattnet.

– Jag fryser inte alls bedyrade han mellan hopp och volter på WCPEs kabelsystembana som var uppsatt under evenemanget.

www.smtf.se

RIB Nordic är ett nytt svenskt företag som nu lanserar en ny serie ribbåtar som initialt är de två modellerna, NORDIC 525 och NORDIC 635. Båtarna kommer att ha marknadens högsta standardutrustning vilket innebär pontoner av hypalon från ORCA, teakdäck, targabåge, stereo, badstege, och kylbox. Prissättningen gör RIB NORDIC- båtarna prisvärda.

Pressrelease:

RIB NORDIC båtarna är designade för kategorin ”Cruising” med fokus på högsta komfort, säkerhet, driftsekonomi och hanterbarhet. Pontonerna är indelade i fem separata luftkamrar för att fungera bra även i en händelse av en punktering. Den låga vikten jämfört med traditionella båtar gör att de drar betydligt mindre bränsle samtidigt som sjösättning och upptagning blir enkel med hjälp av en släpvagn.

Mats Carlberg, försäljningsansvarig på RIB NORDIC, säger:

− De flesta ribbåtarna på marknaden har fokus på fart vilket kanske inte tilltalar alla familjer och par som mer är ute efter njutningen och gemenskapen av att komma ut på sjön. RIB NORDIC har istället fokuserat på komfort och upplevelse. Det som skiljer är mer komfortabla skrov, gjutna konsoler, stoppade säten, skåp för stuvning, och andra upplevelsehöjande funktioner såsom teakdäck, badstege, kylbox och större batterier. Inräknad standardutrustningen har vi de mest prisvärda ribbåtarna på marknaden.

RIB NORDIC båtarna tillverkas i Asien till högsta kvalitet och sjöduglighet. För att säkerställa kvaliteten sker strikt kontroll av hantering, delar, material och provning utförs dagligen under hela tillverkningsprocessen. Tillverkningen håller en hög internationell standard genom ISO 9001 och CCS certifiering och med CE godkända produkter.

Priser
Pris för NORDIC 525 är 174 000 kronor för båten och 246 500 kronor med Suzuki 60 hk. NORDIC 635 kostar 269 000 kronor för båten och 374 000 kronor med 115 hk Suzuki. Alla priser inklusive moms.

Alla RIB NORDIC båtar levereras med 2 års garanti.

www.ribnordic.com

Kryssningsintresset fortsätter att öka i Europa. Skandinavien visar en rekordstor ökning. Nästan fem miljoner européer kryssade under 2009, tolv procent fler än 2008. Bara i Skandinavien har antalet passagerare ökat med 41 procent, vilket är den största ökningen någonsin, visar den senaste rapporten från European Cruise Council, ECC*.

ECC:s årliga rapport visar en fortsatt positiv trend inom kryssningsbranschen. I alla undersökta europeiska länder har antalet passagerare ökat sedan 2008, och Skandinavien toppar listan med den rekordstora ökningen på 41 procent. Mycket positiva siffror om man tänker på den ekonomiska kris som drabbade stora delar av världen under 2009. Att MSC Cruises samtidigt ser en ökad försäljning styrker resultatet i undersökningen.

– Den kraftiga ökningen av antalet kryssningsresenärer beror till stor del på att fler och fler upptäcker fördelarna med att kryssa och ser det som en prisvärd, bekväm och upplevelserik semesterform, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises.

Ytterligare en anledning till den snabba ökningen i kryssningsbranschen är det stora utbudet av prisvärda kryssningar som finns på marknaden.

– Alla våra kryssningar är väldigt efterfrågade, och Medelhavet är populärast just nu vilket man kan förklara med våra förmånliga Fly & Cruise-paket som nu efterfrågas alltmer, berättar Claes Tamm.

Medelhavet fortsätter vara den populäraste destinationen för européer med nästan tre miljoner passagerare 2009, vilket står för 58 procent av den europeiska kryssnings- marknaden. Även intresset för att kryssa i Karibien står sig bra, och motsvarar 24 procent av marknadsandelen.

Fortsatt ljusa framtidsutsikter
Enligt Claes Tamm ser framtiden mycket ljus ut för kryssningar. Kryssnings-penetrationen, det vill säga hur många som åker på kryssning i relation till antalet invånare, ligger i England på 23,5 personer som kryssar per 1 000 invånare. I Skandinavien ligger idag motsvarande penetration på 7,1.

– Dessa siffror visar en stor potential på den skandinaviska marknaden och vi kommer att få se en fortsatt kraftig ökning av skandinaviska kryssningsgäster framöver, berättar Claes Tamm.

Kryssningar har blivit en semesterform för alla och tack vare ett ökat utbud av prisvärda kryssningar har den populära resformen förstärkt sin plats på marknaden. Att Medelhavskryssningar efterfrågas mer än kryssningar i Karibien kan vara en konsekvens av att resenärer föredrar en närmare rutt framför en mer exotisk för att få lägre flygkostnader. MSC Cruises har även märkt en ökad efterfrågan på särskilda destinationer.

– De två mest populära rutterna är dels i östra Medelhavet med MSC Magnifica som invigdes i mars 2010 med avgång från Venedig och med stopp i bland annat Dubrovnik och Izmir och västra Medelhavet med MSC Splendida med avgång från Rom med stopp bland annat i Tunis och Barcelona, säger Claes Tamm.

*Statistik från European Cruise Council, ECC/IRN research, 2010.

Båttestaren och journalisten Curt Gelin kommer med en ny, ytterst omfattande bok. Han presenterar tester av hundratals segelbåtar. Boken 700 segelbåtar i test vänder sig till alla seglingsintresserade som vill veta mer om sin egen, klubbkamratens eller grannens båt. Boken ger också ett gediget beslutsunderlag till den som tänker köpa segelbåt och vill jämföra modeller och egenskaper.

Pressrelease:

Jämfört med den tidigare utgåvan 500 segelbåtar i test, som utkom 2005, har två hundra nya båtar tillkommit och de ursprungliga fem hundra texterna uppdaterats med nya faktauppgifter som segelbeteckningar, ståhöjd och masthöjd.

I boken redogör Sveriges mest erfarna segelbåtstestare, Curt Gelin, för sina erfarenheter och intryck av alla kända och många okända båttyper som han har testat sedan 1970. 700 segelbåtar i test innhåller det största samlade underlaget av jämförande tester någonsin. Hela 700 segelbåtar från Albin 57 till Zeydon avhandlas med bakgrund, egenskaper och omdömen.

– Vem konstruerade båtmodellen?
– Hur seglar den?
– Hur snabb är den?
– Vilka egenskaper är den känd för?
– Vad tyckte experten?
– Vilka är fördelarna?

Curt Gelin har testat båtar sedan 1970. Han är frilansande båtjournalist och skriver regelbundet i fl era båttidningar.

Läs mer om boken på www.norstedts.se

Seminarium med örlogstema är en återkommande punkt i Sjöhistoriska museets program. Den 25 maj är det åter dags, den här gången under rubriken Flottans internationella insatser. Mellan klockan 14 och 20.30 berättar flera namnkunniga föreläsare om flottans expeditioner utanför svenska vatten.

Det blir dels föreläsningar om historiska expeditioner som fregatten Eugenies världsomsegling, dels om Ålandsexpeditionen 1918 dels om aktuella ämnen och insatser som havsrätten och Adenviken-expeditionen, ME 01.

– Det här seminariet bjuder på en väldigt intressant resa i både tid och geografi. Och på föreläsningar som relaterar till våra utställningar, framför allt Vem är pirat? säger Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska museet.

Hela programmet finns på www.sjohistoriska.se

Plats: Sjöhistoriskas museets minneshall.
Tid: kl. 14.00-20.30 tisdagen den 25 maj 2010.
Anmälan till: evenemang@maritima.se eller 08-519 549 18 begin_of_the_skype_highlighting 08-519 549 18 end_of_the_skype_highlighting senast 20 maj.
Seminariet är gratis, men föranmälan krävs.

Bilden:
Foto: Johan Lundahl/Combat Camera/Försvarsmakten.

Båtsäsongen har startat och landets båtägare har bråda dagar med att få båten rustad inför sommaren. Tyvärr drabbas varje år många båtägare av en obehaglig överraskning när båten tas fram ur sin vinterförvaring – tjuvar som har hälsat på. Trygg-Hansas senaste undersökning visar dessutom att var fjärde båtägare inte vidtagit några åtgärder för att skydda sin båt mot stöld.

Pressrelease:

Trygg-Hansa har genomfört en undersökning bland svenska båtägare som visar att 26 procent inte gör någonting för att skydda sin båt och dess utrustning under vintern. Dessutom har 23 procent av alla båtägare någon gång drabbats av stöld av båt eller tillbehör. Även under sommaren är det viktigt att skydda sin båt från inbrott, och det finns mycket man som båtägare kan göra för att slippa tjuvarna.

– Allra helst ska man förvara sin båt i en bevakad hamn, säger Håkan Franzén, produktspecialist inom båtförsäkring på Trygg-Hansa. En utombordsmotor bör man låsa fast eftersom det är attraktivt stöldgods. Glöm inte heller att låsa luckor till ruffen och lämna inga värdesaker synliga på båten.

Olyckorna till sjöss har ökat med 15 procent
Att angöra en brygga kan vara nog så svårt ibland, för att inte tala om de förrädiska grunden som lurar i farlederna. Trygg-Hansas skadestatistik visar att de så kallade sjöskadorna, som grundstötning eller kollision, har ökat med 15 procent sedan 2006.

– Vi vill uppmana alla skeppare att alltid följa sjöreglerna samt att använda sjökort och annan navigationsutrustning, säger Håkan Franzén. Man kommer långt med att använda sitt sunda förnuft och att visa hänsyn i farlederna. Sedan gäller det förstås att inte ge sig ut i okända farvatten, att man noggrant följer sjöväderrapporterna och inte manövrerar en båt alkoholpåverkad.

Tips & råd för att skydda din båt och utrustningen:

•Förvara båthandlingar med identitetsuppgifter hemma och inte i båten
•Fyll i ett båtkort med identitetsuppgifter och bild på båten. Du kan ladda ner det här: http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame21476.html
•Märk båten med skrovnummer på flera olika dolda och synliga ställen inne i båten. Ange denna märkning vid en eventuell stöldanmälan. Äldre båtar som saknar skrivnummer märker du med egen vald siffer- och bokstavskombination.
•Märk båtmotorn med motorns eget motornummer. Använd gärna något av motortillverkarnas godkända märksystem.
•Montera in elektronisk startspärr i båtmotorn och utrusta gärna båten med larm och spårsändare.•Lås motorn med ett lås godkänt av SSF.
•Lås fast båten i bryggan med kätting, lås och låsbygel i klass 3.
•Lås båten och förvaringsutrymmen – lämna ingen utrustning synlig från utsidan och förvara ingen onödig utrustning på däck.
•Ta hem portabel bensintank eller bensinslang.
•Slå av huvudströmbrytaren och tag hem nyckeln.
•Be båtgrannen titta till båten vid ärenden i gästhamn.
•Förtöj båten i välbevakad hamn med god belysning.
•Montera drevet med speciella låsbultar.
•Ta hem lös utrustning vid vinterförvaring.
•Förvara utombordsmotorn på säkert ställe under vintern.

Tips & råd till sjöss:

•Ha god utkik
•Håll säker fart
•Visa hänsyn
•Se till att sjökort, fungerande magnetkompass, passare och transportör finns ombord
•Lyssna på väderleksrapporten
•Använd flytväst
•Avstå från alkohol
•Kontrollera: bränslemängden, bränslefilter, kylvatten, oljenivån och lanternor
Källa till tips & råd: Trygg-Hansa och Samverkan mot brott

Om undersökningen
På Trygg-Hansas uppdrag genomförde YouGov Zapera en undersökning bland 1020 svenska respondenter mellan 18-64 år under april 2010.

www.trygghansa.se

51 hamnar och 36 stränder runtom i Sverige hissar i år den blå flaggan, bland dessa är det fyra nya hamnar och en ny strand som får utmärkelsen. Den internationella miljöutmärkelsen Blå Flagg delas ut av Stiftelsen Håll Sverige Rent och står för en ren, säker och turistvänlig anläggning. En hamn eller strand som har Blå Flagg värnar extra mycket om våra hav och sjöar samt arbetar med att öka miljömedvetandet inte bara inom den egna verksamheten utan även gentemot turister och lokalbefolkningen.

Bland de 87 hamnar och stränder som tilldelats miljöutmärkelsen Blå Flagg i år finns det fyra nya hamnar, Lysingsbadets gästhamn (Västervik), Mariefreds gästhamn, Strängnäs gästhamn, Waxholms marina och en ny strand, Strandbadet Haga Park, Mörbylånga.

Blå Flagg är den enda miljöutmärkelsen av sitt slag som finns för hamnar och stränder. För att få utmärkelsen Blå Flagg måste stränderna uppfylla ett antal kriterier som rör bl a vattenkvalitet, säkerhet, service och miljö.

Utöver dem finns ett antal rådgivande riktlinjer. Stränderna ska ha god badvattenkvalitet, ordentligt med livräddningsutrustning samt ha information om känsliga naturområden i närheten. Hamnarna ska ha en hög säkerhetsstandard, vattnet ska vara rent och fritt från exempelvis oljespill och skräp och en miljöstation måste finnas på plats.

– I år har ett nytt kriterium införts som innebär att alla gästhamnar med Blå Flagg ska kunna ta emot båtarnas toalettavfall, säger Jessica Ångström, projektledare på Håll Sverige Rent. Rent vatten är en av Blå Flaggs hörnstenar och nu blir det obligatoriskt för hamnar med utmärkelsen att erbjuda denna service.

Hamnar som saknar denna möjlighet får ett år på sig, annars förlorar de den blå flaggan. Detta ligger även i linje med den utredning som Transportstyrelsen presenterade tidigare i år gällande ett utsläppsförbud av toalettavfall från fritidsbåtar.

– Blå Flagg har funnits i Sverige sedan 1994. I år är det ett antal hamnar och stränder som har hissat Blå Flagg i 10 samt 15 år, säger Jessica Ångström. Vi tycker att det är mycket roligt och vill ge extra uppmärksamhet till dessa anläggningar som har arbetat för att förbättra sitt miljö- och hållbarhetsarbete under alla dessa år.

Blå Flagg är en internationell miljöutmärkelse för hamnar och stränder och drivs internationellt av FEE, Foundation for Environmental Education. Håll Sverige Rent administrerar miljöutmärkelsen i Sverige. I år hissas cirka 3400 flaggor runtom i världen. Sverige är ett av 40-tal länder, både inom och utanför Europa, där strand- och hamnbesökare kan välja en anläggning med Blå Flagg och därmed försäkra sig om att den har en viss standard. Blå Flagg-säsongen invigs den 5 juni på Världsmiljödagen.

En lista på samtliga 87 hamnar och stränder som i år får Blå Flagg bifogas med pressmeddelandet samt finns att läsa på webbplatsen www.hsr.se/blaflagg.

Bilden:
Foto: Stiftelsen Håll Sverige Rent.

En sensationell observation av en gråval har gjorts i Medelhavet. Arten har varit utdöd i Atlanten sedan 1700-talet. Forskarvärlden har sällan varit så förvånad. -Otroligt, säger Tom Arnbom på Världsnaturfonden. Gråvalen fanns ursprungligen i både norra Atlanten och norra Stilla havet, men den atlantiska stammen försvann för 300 år sedan. Orsaken är inte helt klar men sannolikt utrotades den av den tidens valfångare.

Ingen hade kunnat tänka sig att arten skulle återvända. Men häromdagen upptäcktes en stor val utanför Herzliya (norr om Tel Aviv vid Medelhavskusten) i Israel och experter från det israeliska centret för studier av marina däggdjur (IMMRAC) kunde på söndagen ta flera bilder på djuret.

Först trodde de att det rörde sig om en kaskelot, men ett antal detaljer stämde inte – och så småningom stod det klart för dem att det faktiskt var en gråval. Deras förvåning var stor men det råder ingen tvekan om vilken art som syns på bilderna. -Det är helt absurt. Ingen valforskare har haft en gråval i Medelhavet på sin mentala karta. Det kanske inte är lika märkligt som att hitta en livs levande dinosaurie, men lite åt det hållet, säger Arnbom.

Gråvalen tillhör inte de allra största bardvalarna, men ett fullvuxet exemplar väger ändå 20-40 ton. Att en population skulle ha överlevt någonstans i Atlanten i 300 år utan upptäckt förefaller inte rimligt. Frågan är då varifrån valen kommer. I Stilla havet finns gråvalen utanför Nordamerikas västkust där den vandrar söderut till vattnen utanför Mexiko på vintern och norrut till Berings hav på sommaren. -Den har knappast simmat nerför Sydamerikas västkust och sedan upp genom södra Atlanten. Jag skulle gissa att den har kommit via kanadensiska Arktis. Det är den kortaste vägen, säger Arnbom.-Det kan vara en effekt av att isarna i Arktis dragit sig tillbaka. Möjligen är det början på en återkolonisation. Det vore häftigt om den kom tillbaka till våra vatten.
Källa: Roland Johansson /TT

Årets första nummer av Fjärran Vatten handlar om hur klimatförändringar påverkar fiske och kustområden i utvecklingsländer. Fokus ligger på Sydostasien. Chefen för FAO:s fiskeavdelning Ichiro Nomura och Namibias förre fiskeminister Abraham Iyambo intervjuas.


Ur innehållet:

Högre hav får stora effekter på Javas kust
Indonesiens havs- och fiskedepartement visar i beräkningar att klimatförändringarna kan få omvälvande konsekvenser för Javas kuststräcka. Stränderna kan flyttas inåt land med flera kilometer under det här århundradet.

Mangroveskogar skyddar kustmiljöer
Mangroveträden i Asien spelar en avgörande roll för kustmiljöerna. Förutom att motverka erosion kan de fungera som ett skydd mot effekterna av väntade klimatförändringar, som förhöjda havsnivåer och kraftiga vågor. MFF, Mangroves For the Future, är ett initiativ som arbetar för att mangroveskogar ska återställas.

Förändrat klimat märks i Namibias fiskbestånd
Namibias marina miljöer riskerar att påverkas negativt av den globala uppvärmningen. Havsforskare i Namibia har redan märkt förändringar som påverkar fiskens överlevnad.

https://www.fiskeriverket.se/download/18.28d9b61d126d6846f29800012479/fjavatt_10_01.pdf

Till sommaren öppnar Stiftelsen Håll Sverige Rent nya båttvättar av borstmodell i Härnösand och Karlskrona. En ren båtbotten är viktig för både segelbåtar och motorbåtar, inte minst för att minska friktionen och därmed bränsleförbrukningen. Dagens tillåtna färger för Östersjön har visat sig brista i funktion samt ge negativa effekter för vattenlevande organismer. Ett alternativ till färger är båtbottentvätt.

Möjligheten att öppna båttvättar i Härnösand och Karlskrona har kunnat genomföras tack vare det statliga LOVA-bidraget samt de lokala entreprenörer som ska stå för driften av anläggningarna. I Härnösand kommer tvätten placeras i och skötas av HernöMarina och i Karlskrona kommer tvätten att ligga vid sjösättningsrampen på Hattholmen och drivas av Trossö Recond. I Blekinge finns sedan tidigare en mobil borsttvätt för mindre motorbåtar.

En borsttvätt fungerar i praktiken som en upp och nervänd biltvätt i vattnet. Båten körs in mellan 2 y-bommar och görs fast. När tvätten startas vandrar roterande borstar under skrovet (och utmed kölen) och tar bort havstulpaner, grönslick och annan påväxt. Det tar ca 15 minuter att få en båt ren. Båtägare som tvättat sina båtar vittnar om en fartökning på upp till 3-8 knop efter tvätt, beroende på typ av båt. Tvätten tar både segelbåtar och motorbåtar med max 4 meters bredd i vattenlinjen, 12 meters längd och 2,2 meters köldjup.

– Det känns mycket roligt att få lansera den första borsttvätten utmed Norrlandskusten och den första stationära tvätten i Blekinge, säger Dan Tilander, projektledare på Håll Sverige Rent. Nu får båtägarna i dessa områden möjlighet att undvika bottenmålning med giftiga färger,

Båtägare som väljer att tvätta båten istället för att måla gör inte bara en insats för miljön utan spar även tid och gynnar sin egen hälsa eftersom man slipper slipa på hösten och måla på våren. Båttvätt är bekvämt, prisvärt och bra för Östersjöns miljö.

Håll Sverige Rent har jobbat med båtlivets miljöfrågor i drygt 20 år. Sedan 2005 driver vi en kampanj för att minska användningen av båtbottenfärger och därigenom minska spridningen av kemikalier i våra sjöar och hav.

www.hsr.se

Svensken Daniel Birgmark blir trea i EM i Finnjolle. Trots en trevande start i söndagens regatta, där Daniel hamnade på fel sida av startlinjen, kunde han segla upp sig och kom så småningom på samma poäng som spanjoren Raffa Trujillo. Det blev dock hemmaseger genom “Bambi” Gaspic. Daniel ligger tre i sammandraget efter Gaspic och Ed Wright.

Finnjollen är den olympiska enmansklassen för de större killarna. De väger mellan 90-105 kg och det är en fysiskt tuff klass som har varit olympisk sedan 1952.

Daniel Birgmark som representerade Sverige redan i Aten 2004 blev fyra på OS seglingarna i Qingdao för 2 år sedan. Han gör nu en satsning mot medalj i London 2012. Daniel som hunnit bli 37 år är ursprungligen från Grundsund i Bohuslän, seglar sedan 15 år tillbaka för GKSS i Göteborg.

www.svensksegling.se

En av de häftigaste båtar som har byggts i Sverige – Rupert 50 Wheel House – är nu testad och provkörd med mycket goda resultat. Båten premiärvisades på Allt för sjön i Stockholm och fick mycket uppmärksamhet. Det är ett extremt gediget bygge med goda prestanda och sjövärdighet i toppklass.

Rupert 50 Wheel House är försedd med ett djupt V-skrov och trippelmontage med Volvo Penta D6 dieselmotorer och drev på 370 hk styck.

Båten används i ett företag som bland annat arbetar med sjömätning av olika slag och är därför byggd för att klara även svåra förhållanden. Samtidigt har den en snyggt inredd kabin, där besättningen kan övernatta och ha det bekvämt.

Fulltankad med diesel och vatten (2 000 liter) samt fem personer och en hel del utrustning, med en totalvikt på över 12 ton, når Rupert 50 Wheel House en toppfart på 44,7 knop.

Det är mycket låg ljudnivå i styrhytten. I 45 knop är ljudnivån låga 71 dBA vid förarplatsen, en siffra som är jämförbar med en modern personabil eller bättre.

Nu är Rupert 50 ute och jobbar för fullt på östersjön.

Specifikationer, Stern Drive
Löa: 15 m
Bredd: 3,99 m
Motorer, Alt 1: 2 x Volvo Penta D6-370/DPH (740Hk)
Motorer, Alt 2: 3 x Volvo Penta D6-370/DPH (1110 Hk)
Vikt: ca 10 ton
Fart: 35-48 kn
Bränsle: 1500-2000 L
Ljudnivå Cockpit: ca 70 db/marschfart
Inredning/Layout: Designas efter kundens önskemål
Utrustning: Enligt kundens önskemål

Specifikationer, Water Jet
Löa: 15 m
Bredd: 3,99 m
Motorer, Alt 1: 2 x Volvo Penta D9-575 (1150 Hk)
Motorer, Alt 2: 2 x Volvo Penta D13-900 (1800 Hk)
Vattenjet: Rolls Royce, Kamewa
Vikt: ca 12 ton
Fart: 35-50+ kn
Bränsle: 1500-2000 L
Ljudnivå Cockpit: ca 70 db/marschfart
Inredning/Layout: Designas efter kundens önskemål
Utrustning: Enligt kundens önskemål

www.rupertmarine.com

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning visar att 7 personer omkom genom drunkning under april i år jämfört med 9 personer under april 2009. Totalt har 8 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 18 personer under 2009.

2010 april 2009
1 is 2
3 övriga 2
2 fritidsbåt 3
1 is/skoter 2
7 totalt 9

Drunknade till och med april månad 2005-2010

2005 2006 2007 2008 2009 2010
April 8 6 8 12 9 7
Totalt t.o.m. April 27 20 24 22 18 8

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under april 2010.

2/4, Övriga
Kanalen Drottningtorget, Göteborg, O-län
En man i 40-årsåldern drunknade sedan han hamnat i kanalen. Mannen försökte simma för att nå kanten på trappan vid vattnet men lyckades inte.

4/4, Is
Umeälven, Storsandskär, AC-län
En 80-årig kvinna gick ner sig i en vak och drunknade då hon rastade sin hund.

23/4, Fritidsbåt
Törneskär, Sturkö, K-län
Två män 69 och 36 år tros ha drunknat när de hamnade i vattnet när båten kantrade och båda männen hamnade i vattnet. Den yngre mannen är inte hittad.

23/4, Övriga
Brofjorden, Brastad, Lysekil, O-län
En man i 40-årsåldern drunknade då han hamnat i vattnet. Mannen och hans kompis hade gått utefter klipporna och han hade halkat ner i vattnet.

24/4, Övriga
Gisslaboda, Osby, LM-län
En 12-årig pojke drunknade i ett dike när han var ute och körde fyrhjuling. Han tappade kontrollen, voltade, hamnade under fordonet i ett dike och drunknade.

25/4, Is/skoter
Norråker, Midsommarfjället, Z-län
En 55-årig man har hittats drunknad i en isvak efter skoteråkning.

Inför stort publikhav avslöjades igår vinnaren av Stora Designpriset 2010. Fem bidrag var nominerade av juryn och en spänd förväntan fanns bland åskådarna på Stockholmsmässan när kuvertet med vinnaren skulle sprättas.

Simon Padian, chefsdesigner på SAAB Automobiles, var inbjuden som prisutdelare och höll ett kort tal där han pratade om industridesignens betydelse för affärsframgångar. Filmerna för de fem finalister bidragen visades på stor duk och under spänd förväntan sprättades sedan kuvertet.
Vinnare för Stora Designpriset 2010 blev Waterproof International AB för sin egenutvecklade “Dykdräkt W1”. Utöver ära belönas det vinnande bidraget med en kvarts miljon kronor. Övriga fyra nominerade till priset var:

•Profoto med sin Blixtgenerator D1. Designleverantör: Oxyma Innovation
•Bahco Handsaw System från Bahco/SNA Europé. Designleverantör: Ergonomidesign
•Subway Tidningsställ från Materia. Designleverantör: Bernstrand & Co
•The Doro Care Series från Doro. Designleverantör: Ergonomidesign
– Det har varit kul och givande att vara en av de fem nominerade. Klart det hade varit extra trevlig att vinna, men jag tycker alla fem bidragen var värdiga vinnare. Att bli uppmärksammad som en av de fem bästa exemplen i Sverige på att bra designarbete ökar lönsamheten är ju fantastiskt. Vi gör massor av intressanta, innovativa och lönsamma produkter åt våra kunder och jag är säker på att ni ser oss i dessa sammanhang snart igen. Förhoppningsvis får vi då stå på scen som Waterproof fick göra denna gång. Säger Hanna Johansson, marknadsansvarig på Oxyma.

Stora Designpriset uppmärksammar affärsframgångar baserat på ett integrerat och konsekvent designarbete. Priset tilldelas svenska företag och deras designleverantörer och delas ut en gång per år av Teknikföretagen i samverkan med Stiftelsen Svensk Industridesign.

Mer info om Oxyma: www.oxyma.se

Naturvårdsverket har fördelat drygt 18 Mkr till länsstyrelserna för att de ska betala ersättning till yrkesfiskare för skador av gråsäl och knubbsäl. Fördelningen på län baseras på fiskarnas rapporter i loggböcker och beräknat fångstvärde från tidigare år.

– Det bästa är naturligtvis att förebygga skador av säl på fisket. Det pågår arbete med mer sälsäkra fiskeredskap och fiskemetoder. Men det behövs också ersättning för skador och skyddsjakt på säl, säger Per Risberg, biträdande enhetschef på Naturvårdsverket.

Naturvårdsverket beslöt nyligen om skyddsjakt på sammanlagt 230 gråsälar och 90 knubbsälar. Till 12 maj har ett tiotal djur fällts.

Ersättningen i Västra Götalands län gäller skador av knubbsäl, i övriga län gäller det främst skador av gråsäl.

Länsstyrelsen i Stockholms län får 875 000 kronor, i Uppsala län 1 368 000 kronor, i Södermanlands län 610 000 kronor, i Östergötlands län 260 000 kronor, Kalmar län 2 223 000 kronor, Gotlands län 1 400 000 kronor, Blekinge län 1 765 000 kronor, i Skåne län 760 000 kronor, i Västra Götalands län 988 000 kronor, Gävleborgs län 2 755 000 kronor, Västernorrlands län 2 070 000 kronor, Västerbottens län 1 558 000 kronor, sam till Norrbottens län 1 425 000 kronor.

Det blir en riktig folkfest för älskare av gamla båtar och bilar i Karlskrona och Ronneby 3-4 juli. Det är tidningen Nostalgia som håller sin årliga Nostalgia Festival. Båtavdelningen brukar vara mycket välbesökt med tusentals åskådare vid hamnen på Stumholmen, där de deltagande båtarna paraderar.

Bilar
Lördagen den 3 juli kl 1000-1700 Nostalgidagen i Ronneby Brunnspark

Veteranbåtar
Söndagen den 4 juli kl 0900-1700 Veteranbåtsdagen vid Marinmuseum på Stumholmen i Karlskrona
Entré 100 kr/vuxen

www.nostalgiafestival.se/index.php

Nu är det bara knappt tre månader kvar tills dess att Risör öppnar sina portar för att visa upp ännu en fantastisk träbåtsfestival för en fascinerad publik. På festivalen kommer det att visas en stor bredd av aktiviteter knutna till den norska marina traditionen. Men i centrum kommer självklart att hamnen stå fylld med vackra levande klassiska båtar från alla tider, modeller och former.

– Det är ett otroligt intresse från båtägarna i år, berättar festivalledare Jon Gloersen. Hittills har vi 40 motorbåtar och 45 segelbåtar anmälda till hamnplatserna inne i viken, ett antal som mer än fördubblas med alla de träbåtar som sedan kommer att lägga till vid bryg­gor och kajer runt hela Risör.

Det är just mångfalden som är ett av festivalens starkaste kännetecken. Vid bryggorna ryms allt från de mest luxuösa snabbgående mahognyracerbåtarna till rustika snipor. Från blänkande krom till välnött furu.

Till Risör är alla välkomna och det är där som hela den nordiska båttraditionen visar upp sig.

– Genom att erbjuda en helhetsupplevelse med den nordiska kulturer starkt i centrum, at­traherar festivalen en stor mängd människor, säger Jon Gloersen. Och det är den själen vi vårdar ömt för det är den som gör hela Risör Trebåtsfestival till något alldeles extra.

Läs mer: www.trebatfestivalen.no

Lagom till båtsäsongen lanseras det senaste inom båtnavigering, en fullskalig sjökortsnavigationslösning för iPhone med helt vektoriserade S57 sjökort från Sjöfartsverket.

88 SEA för iPhone är det senaste inom sjökortsnavigation. Genom att ladda ner både mjukvara och sjökort till sin iPhone kan användaren navigera på sjön utan mobiltäckning med hjälp av endast telefonens GPS-anslutning.

Navigatorn är helt operatörsoberoende. Användaren får dessutom tillgång till funktioner som;

– 3D vy

– Planera sin rutt genom att lägga ut waypoints (riktmärken)

– Spara favoritpositioner, såsom en fin naturhamn eller badplats

– Se sin position på sjökortet och få realdata som hastighet, riktning,

distans och mer där till

– Vi är mycket glada över att vi nu lanserat 88 SEA-versionen för iPhone i Apples Applikation Store. Det är helt fantastiskt att vi redan efter den första lanseringsdagen ligger etta på Top Grossing-listan, säger Karin Ärnekvist, vid svenska företaget 88 Degrees North AB.

88 SEA för iPhone används tillsammans med Sjöfartsverkets vektoriserade S57 sjökort som renderas i realtid på skärmen. Produkten blandar de standardfunktioner som traditionella sjökortsnavigatorer har med nya innovativa lösningar som man får betala stora pengar för hos traditionella navigatorer.

88 SEA finns sedan 2009 för majoriteten av Sony Ericssons och Nokias mobiltelefoner med knappsats och med inbyggd GPS-mottagare. Produkten fick ett mycket varmt välkomnande av landets båtentusiaster och blev utsedd till bäst i test av tidningen Mobil och nu finns alltså den prisvinnande produkten även på iPhone.

Priset på 88 SEA för iPhone ligger på 699 kr inklusive sjökort för hela Sverige inga avgifter tillkommer, utan det debiteras endast en engångsavgift vid köpet.

88 Degrees North AB utvecklar lättanvända navigationslösningar för bruk på sjön. Företagets första produkt är 88 SEA, en sjökortsnavigator för mobiltelefoner. Genom att kombinera mobiltelefonens fördelar med de traditionella funktionerna hos en sjökortsnavigator erbjuds kunderna en unik och användarvänlig tjänst för båtägare. Företaget grundades 2008 och har sin bas i Göteborg.

Läs mer: www.88degreesnorth.com

Kommentarer

Daniel 21:15:37 2010-09-30

Härligt. När kommer den till android?

Oumpapa 13:58:01 2011-05-22

Inkluderar vänern o vättern?

Den engelska båtbyggaren Princess Yachts International presenterade för en tid sedan planerna på sin helt nya Princess 72 Motor Yacht. Det blir en riktigt elegant motor yacht med prestanda som en sports cruiser. Enligt varvet själva blir detta den ultimate båten för den som vill ha en riktigt långfärdscruiser med sofistikerad elegans.

I den här storleksklassen står Princess 72 Motor Yacht för flera nya nivåer av standard när det gäller design, utrymme och kvalitet. Hon har alla de typiska kännetecknen som man kan förvänta sig av en Princess motor yacht – ett djupt V-format skrov byggt med vakuumteknik och rena linjer som ramhäver båtens stil.

Flybridgen är väl tilltagen – det är här som ägaren med gäster kommer att tillbringa en stor del av tiden. Alla instrument och reglage finns med dubbelkommando, så om det blir sämre väder eller hög sjö kan båten köras från förarplats eller flybridge, som även omfattar en rejäl wetbar, grillplats och ett stort soldäck.

Fakta:

Längd ö a: 22,35 m

Bredd: 5,49 m

Djup: 1,68 m

Deplacement: 45 ton

Bränsletank: 5 000 liter

Vattentank: 1 342 liter

Läs mer: www.princessyachts.com