Nyheter

Nu ger Sjöfartesverket ut ett behändigt båtsportkort i A3-format även över Bottenviken över sträckan Haparanda – Piteå. Det finns i papper och plastlaminerat med starkare ryggspiral som tål tuffare tag.

Båtsportkort är ordinarie sjökort framtagna i ett mindre format för båtlivet. Sjökortsskalan och basinformationen är densamma som i allmänna sjökort, men utifrån vår ”sömlösa” sjökortsdatabas kan informationen presenteras och delas in på ett lämpligt sätt.

Båtsportkorten är utformade som en ringbunden kartbok med sidnumrering. På varje blad finns tydliga sidhänvisningar i form av pilar som hänvisar till nästa sida. Dessutom finns ett utdrag ur Kort 1 som beskriver de vanligaste symbolerna i sjökorten.

Varje båtsportkort täcker en viss kuststräcka och innehåller flera allmänna sjökort i största tillgängliga skala. De har arbetats fram i samarbete med representanter för båtlivet på lokal nivå som är vana att färdas i respektive farvatten.

Sverige övertar från 1 juli ordförandeskapet i Östersjösamarbetet HELCOM. Vid dagens miljöministermöte i Moskva överlämnades ordförandeskapet ceremoniellt. Samtidigt redovisade Östersjöländerna sina nationella planer för att rädda Östersjön. Andreas Carlgren fick tog upp frågan om reningen i Kaliningrad i Ryssland.

– Sverige tar nu ledningen i arbetet för Östersjöns miljö. Det understryker ytterligare regeringens prioritering av havsmiljön. Sveriges nationella plan för att minska övergödningen och vidta andra åtgärder för att klara miljön i och runt Östersjön har tydliga mål som lever upp till de åtaganden vi har, säger miljöminister Andreas Carlgren i Moskva.

Regeringen har i havsmiljöskrivelsen redovisat hur läckage av kväve och fosfor ska stoppas. Det sker på ett sätt som gynnar omställningen till ett miljövänligare jordbruk men inte ger svensk industri eller svenska bönder orimliga konkurrensnackdelar. Stora reningsverk och jordbruket bär den största bördan. Sverige har också gått före med att ta bort fosfater i tvättmedel och beslutat om förbud mot fosfater i maskindiskmedel.

– Sverige har nått långt och ska fortsätta visa vägen. Samtidigt ska svenska medborgare och svenskt näringsliv veta att vi ställer lika höga krav på andra länder att vidta åtgärder som vi gör själva, säger Andreas Carlgren.

För Sverige är det mycket angeläget att Ryssland vidtar åtgärder i Kaliningrad som är Östersjöns enskilt största utsläppskälla, där orenat avlopp går i stort sett rakt ut i havet. Andreas Carlgren tog i Moskva åter upp frågan med sin ryske kollega vice minister Igor Majdanov.

– Jag har mycket tydligt fram fört de svenska kraven att projektet måste fullföljas och möta den standard för rening som Helcom kräver. Rapporterna om utevcklingen av projektet är så här långt positiva. Byggandet av reningsverkets första steg pågår nu i Kaliningrad. Sveriges och andra aktörers arbete och påtryckningar har burit frukt, säger Andreas Carlgren.

Kaliningrad-projektet består av en avloppsreningsdel och en vattenverksdel. Totalt beräknas bygget kosta 110 miljoner euro. Sverige är berett att via Sida svara för en tiondel.

Sverige övertar formellt ordförandeskapet i Helcom den 1 juli. Havsmiljöambassadör Gabriella Lindholm vid Miljödepartementet kommer att vara svensk Helcom-ordförande.

SeaZone lanserar elcentralen powerZone som är ett helt unikt system för att styra, anpassa och knyta samman alla elfunktioner på en båt. Med powerZone kan båtägaren spara tid, pengar och utrymme på båten och samtidigt få bättre kontroll och säkerhet till sjöss.

Pressrelease:

– PowerZone ger dig full kontroll över samtliga elförbrukare på båten genom ett intuitivt och lättanvänt gränssnitt. Du får bland annat ständig information om elförbrukning per enhet samt varningar vid under- respektive överlast. Med SeaZone behöver båtägaren till exempel aldrig mer oroa sig över om batterikraften ska räcka till, utan kan istället prioritera och hushålla med kraften så att den alltid räcker till det viktigaste, förklarar Tony Rogvall, utvecklare och delägare på SeaZone.

PowerZone är en digital elcentral som du kan ansluta båtens alla elförbrukare till. Den programmeras för att styra båtens elfunktioner på önskat sätt. Bland annat kan funktioner som intervallstyrning, puls och blink samt min- respektive max-strömstyrka konfigureras för varje förbrukare. Konfigurering sker antingen direkt i centralens infällda skärm eller via en vanlig dator (via nätverksanslutning).

Genom en innovativ konstruktion minskar behovet av kabeldragningar radikalt. Alla styrfunktioner (switchar, knappar, rattar och paneler) kan integreras och kommunicera med samtliga elförbrukare digitalt, vilket minskar antalet kablar till endast en tunn nätverkskabel. På båtar, där utrymmet ofta är begränsat och svårt att dra kablar genom, är detta en stor fördel. Dessutom förbättras kraftöverföringen då antalet, tjockleken och längden på elkablarna reduceras.

Med SeaZones elsystem på plats är det enkelt att konfigurera respektive elförbrukare och att bygga ut elsystemet med nya funktioner och komponenter. Systemet kan till exempel styra lanternorna så att de tänds och släcks enligt ett visst mönster eller att en serie händelser ska inträffa vid en knapptryckning. Exempelvis kan en switch kallas ”hamnläge” då vissa elfunktioner ska aktiveras som att all däckbelysning ska tändas, färskvattenpumpen slås på med mera.

www.seazone.se

Hjulångaren Eric Nordevall II är nu i provdrift och satt under ånga, i repris efter 150 år. I förra veckan sattes de två balansångmaskinerna i Hjulångaren Eric Nordevall II för första gången under ånga. De två ångmaskinerna gick igång utan minsta tvekan och ett stort steg i fartygets historia togs.

Sakta men säkert och i det närmaste ljudlöst gjorde de båda ångmaskinerna sina första slag.

Skovelhjulen är ännu ej monterade utan provdriften är så kallad bryggkörning för att kontrollera täthet, funktion och intrimning av ångmaskineriet. Detta kommer nu att fortsätta göras under maj – juni varefter skovelhjulen sätts på och de första provturerna kan göras under sensommaren.

Historik – Fakta
Framtidsplan om projekt Hjulångaren Eric Nordevall II vid Forsviks Varv i Forsvik: Föreningen Forsviks Varv bildades 1995 för att bygga hjulångaren Eric Nordevall II, en replik av originalet Eric Nordevall byggd 1836. Eric Nordevall förliste och sjönk till Vätterns botten 1856 utanför Vadstena och står än idag välbevarad på 45 meters djup. Eric Nordevall tillhörde den första generationen ångfartyg byggda speciellt för att trafikera Göta Kanal och revolutionerade tillsammans med sina systerfartyg de svenska kommunikationerna. Man kunde nu för första gången resa med fast tidtabell mellan Stockholm och Göteborg.

Första halvan av året 2009 var fokus för Forsviks Varv helt inställt på sjösättningen den 6 juni av Eric Nordevall II, vilket kunde genomföras helt enligt plan med stor arbetsinsats av personal och andra inblandade. Efter Sjöfartsverkets besiktning med krängnings- och manöverprov kunde Eric Nordevall II söndagen den 14 juni påbörja sin färd till Motala för att onsdagen den 17 juni förenas med sin ångpanna och de två balansång-maskinerna.

Giftermålet var en historisk händelse för alla inblandade och många besökare. Ångpannan är byggd av Kockums i Karlskrona och ångmaskinerna av Motala Verkstad i Motala. Eric Nordevall II bogserades hem igen med ankomst till Forsviks Varv den 28 juni där en stor välkomstkommitté med musik och tal.

Väl i hemmahamn angjord vid sin nya brygga har arbetena med hennes färdigställande fortsatt med avbrott för en provslussning i Forsvik den 27 november. Ångpannan med sina plåtar sammansatta av 6000 naglar är nu proveldad, provtryckt av Ångpanneföreningen. Ångrör och vattenledningar är dragna och godkända för att förena ångpannan med de båda unika balansångmaskinerna tillverkade enligt den 170 år gamla konstruktionen. Mycket arbete är också gjort på fartyget med bland annat akterspegelkringla, galjonsfiguren och skovelhjulsaxlarna på plats.

Projektets fokus ligger nu på att färdigställa fartyget och det pågår för fullt invändiga arbeten med t.ex. hyttinredning och aktersalong liksom arbeten ovan däck. Ångpannan och ångmaskinerna sattes första gången under ånga den 18 maj 2010 och sakta men säkert nästan ljudlöst gjorde de två balansångmaskinerna utan tvekan sina första slag i repris efter 150 år! Efter skovelhjulens planeras Eric Nordevall II för egen maskin under perioden juli – augusti göra provturer på Bottensjön under medverkan av kontrollmyndigheterna Ångpanneföreningen och Sjöfartsverket.

www.nordevall.com

Upptäck båtlivet, politiker! – SBU i Almedalen 6 juli Med den uppmaningen till företrädare för regering och riksdag, kommuner och landsting inbjuder Svenska Båtunionen och Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – till ett seminarium under Almedalsveckan, tisdagen 6 juli kl. 1300 i Tullhuset på Skeppsbron i Visby hamn.

Miljöarbetet kring båtlivet står alltmer i centrum och miljöanpassningar sjösätts på allt fler plan. Inte minst har många tillverkare av båtar och båtprodukter insett konkurrensfördelarna i att tidigt anpassa sig till kommande miljödirektiv på EU-nivå.

Seminariet kommer att fokusera på dessa frågor och visa på det viktiga samarbetet mellan myndigheter, båtorganisationer och båtbranschen.

Företrädare för Världsnaturfonden, Båtmiljörådet och Båtskroten kommer att delta.

Dessutom deltar Svenska Båtunionens generalsekreterare, Hans W Berglund, och Sweboats VD, Mats Eriksson, i seminariet som leds av redaktör Bengt Anderhagen, tidningen Båtliv.

För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W Berglund, hans.w@batunionen.com eller VD Mats Eriksson, me@sweboat.se
Bengt Anderhagen

Foto: Gotlands kommun.

Vetenskapen har länge trott att ett varmare klimat ökar avrinningen till Östersjön och därmed gör innanhavet mindre salt. En ny omfattande studie visar att effekten sannolikt blir den motsatta: ett förändrat klimat minskar flodtillförseln och gör Östersjön saltare. – Konsekvenserna för det känsliga ekosystemen kan bli stora, säger forskaren Daniel Hansson vid Göteborgs universitet.

Östersjön är ett ungt bräckvattenhav med ett unikt och känsligt ekosystem som består av både marina arter och färskvattenarter. Forskare har länge varnat för att redan små förändringar i salthalten kan komma att rubba ekosystemet kraftigt. Utgångspunkten har varit att ett varmare klimat kommer öka avrinningen och göra Östersjön mindre salt.

Forskare vid Göteborgs universitet, som studerat 500 års klimatdata, visar att effekten istället kan bli den motsatta.

Forskarna vid Institutionen för geovetenskaper har genom att undersöka långa tidsserier av observationer kunnat rekonstruera färskvattentillförseln till Östersjön sedan 1500-talet. Studien, som publiceras i tidskriften International Journal of Climatology, visar att varma perioder historiskt inneburit mindre färskvatten i Östersjön. Om framtidens klimat blir varmare kan flodtillförseln alltså minska och salthalten öka.

De regionala skillnaderna kan dock bli stora:
– I norra Östersjön och Finska viken rinner mer färskvatten ut när det är varmare, medan det motsatta sker i södra Östersjön. Förklaringen är att varmare klimat ger ökad nederbörd i norr och öster, men minskad nederbörd i söder. Vår studie visar att minskningen i söder är större än ökningen i norr, vilket gör att det totalt sett blir saltare vatten, säger Daniel Hansson, forskare vid Institutionen för geovetenskaper.

Konsekvenserna av ett saltare Östersjön kan bli stora för det känsliga ekosystemet, som balanserar mellan salt och sött vatten.

– Ett saltare hav kommer gynna vissa djurarter och växter och missgynna andra, vilket kan leda till att hela ekosystemet rubbas, säger Daniel Hansson, som understryker att osäkerheten fortfarande är stor:

– Vi har studerat hur förändringarna har varit de senaste 500 åren och det är inte samma sak som att förutsäga vad som sker de kommande femhundra åren. Men det finns anledning att tro att framtidens värmeperioder beter sig på liknande sätt som de gjort historiskt, säger Daniel Hansson.

Studien ”Reconstruction of river runoff to the Baltic Sea, AD 1500-1995” är publicerad i tidskriften International Journal of Climatology. Länk till artikel:
http://dx.doi.org/10.1002/joc.2097

Årets upplaga av Eurocard Gotland Runt, Sveriges och en av världens största havskappseglingar, har redan slagit rekord i tidiga anmälningar. Med 50 dagar kvar till starten i Sandhamn den 7 juli är redan över 80 båtar anmälda. Det är fler än vid motsvarande tid i fjol och skapar förhoppningar om ett rekordstort antal startande. Bland de anmälda finns många av landets främsta seglare samt en riktig seglarkung, Norges Kung Harald, som kommer till tävlingen med sin snabbseglande TP52:a ”Fram”. Det blir något att bita i för den svenska kappseglingseliten!

De hittills anmälda båtarna är förutom från Sverige också från Norge, där självaste Kung Harald deltar, samt från Finland, Estland, England och Tyskland och representerar alla former av kappseglingsyachter, från utpräglade tävlingsmaskiner till mindre entypsbåtar och många populära familjebåtar.

– Det är roligt att se att intresset för Eurocard Gotland Runt fortsätter att öka och särskilt roligt är det att se så många ”vassa” ekipage, däribland Kung Haralds TP52:a. Vi vet att kungen kommer hit för att vinna, senast vann han både sin klass i SM i havskappsegling och Eurocard Gotland Runt. Jag hoppas också att det ökade intresset resulterar att vi i år kommer att ha över 300 deltagande båtar i tävlingen, säger Tävlingsledaren Fredrik Feldreich.

Precis som i fjol innehåller seglingsprogrammet under Sandhamn Race Week fyra intensiva kappseglingsdagar med invigning och en ”Finnkamp” redan på fredagen den 2 juli. Man kan säga att detta är den svenska seglingssportens svar på de stora, internationella seglingsveckorna, där Cowes Week i Storbritannien är den namnkunnigaste. Den stora seglingsfesten fortsätter och når kanske sin höjdpunkt på onsdagen den 7 juli kl 12 00 då första starten i Eurocard Gotland Runt går. Sandhamn Race Week avslutas lördagen den 10 juli med prisutdelningen för Eurocard Gotland Runt och Eurocard Classic Baltic Race, det som vanvördigt i Sandhamnsmun brukar kallas för ”antikrundan”, de klassiska yachternas egen tävling. Då kommer drygt 400 segelbåtar i ett tjugotal klasser och mer än

3 000 tävlingsaktiva att ha kämpat på banorna vid Sandhamn och ute på Östersjön.

Nytt för årets Eurocard Gotland Runt är att de klassiska båtarna nu också rundar Visby-bojen. Den längsta banan med två varv runt Gotland utgår eftersom de stora och mycket snabba 60-fotstrimaranerna inte längre deltar i tävlingen. Årets banor kommer att variera i längd mellan ca 300 och 450 M.

Huvudsponsor för tävlingen är som tidigare Eurocard, men också när det gäller antalet sponsorer ser årets upplaga av tävlingen ut att kunna slå tidigare rekord.

www.ksss.se

För tredje gången genomförs Waxholms Begagnade Båtmässa i Waxholms Gästhamn. Det är ett återkommande event som genomförs vid två tillfällen under sommaren. I år är det den 4-6 juni samt den 10-12 september. Det är en unik Båtmässa där privat personer har får möjlighet att visa upp sina privata båtar som är till salu.

Nytt för i år att Waxholms Båtmässa har utvecklats att även visa nya båtar från kända varumärken. På land i mässområdet så ställer leverantörer av tillbehör och andra närliggande skärgårdsprodukter ut. Det är Sveriges enda flytande båtmässa där privatpersoner själv kan visa upp och sälja sina båtar på plats. Båtarna ligger i sjön och köparna kan enkelt kliva ombord och t.o.m ta en provtur på plats. Det kommer även finnas ett loppistorg där man kan fynda i begagnade båtdelar och annat.

– Nu är det tredje gången vi genomför mässan och den har vuxit för varje gång. Även om nätet fungerar bra när man vill sälja eller köpa båt, så ser vi ett ökat intresse att det även skapas den här typen av fysiska marknadsplatser där man kan titta på många objekt samtidigt. Vi tror även på att kombinera nya och gamla båtar skapar ett ännu större intresse för alla., säger Mats Larsson upphovsman och VD för Succe Event

Lågkonjunktur och ett ökat intresse för semestrar inom landet har gjort mässan populär som fångar upp bägge trenderna. Efterfrågan på nya båtar har ökat markant i och med att konjukturen börjat vända. Det har även medfört att efterfrågan på begagnade båtar ökat.

– Vi är mycket glada över att Waxholms Båtmässa har vuxit så fort och redan blivit så väl etablerad på den svenska båtmarknaden. Den har även bidragit till att vi har valt att investerat ytterligare i Waxholms Gästhamn. Till årets säsong har vi en ny brygganläggning och även en ny servering som kommer att stå klart lagom till Båtmässan öppnande den 4 juni. På så sätt så kan vi tillsamman skapa en ännu bättre Båtmässa för utställare och besökare, säger Lena Lundin, Operativ chef för Waxholms Gästhamn.

Vaxholms placering mitt i skärgården omgivet av hav och öar är ett perfekt ställe för en flytande mässa.
Alla typer av begagnade båtar hälsas välkomna men alla båtar som säljs måste vara i ett godtagbart och inte minst i ett körbart skick. För att få vara med på mässan är det bara att kontakta båtmässan för bokning på www.waxholmshamn.se.

Waxholms Båtmässan är ett samarbete mellan Waxholms Gästhamn, Eventföretaget Succé Event AB och Båtagent.

Den populära KSSS-regattan, som i år seglas 28 augusti, byter namn till DataCom Cup efter att ett nytt samarbetsavtal tecknats mellan KSSS och IT-företaget DataCom AB. DataCom AB tar därmed också över som huvudsponsor för tävlingen som växer så det knakar. Seglingsupplägget kvarstår enligt tidigare upplagor med en tävling som genomförs på en varierande bana ute vid Sandhamn och lämpar sig för den breda massan av seglare, inklusive både proffs och amatörer.

DataComs fokus är att hjälpa företag och organisationer att öka nyttan med it genom att leverera produkter och tjänster som förenklar hantering, drift och utveckling av it-infrastruktur. DataCom har funnits sedan 1989.

www.datacom.se

Intresset för Nynäshamn som kryssningsdestination är stort. I sommar anlöper tolv kryssningsfartyg till Nynäshamn. – Varje kryssningsfartyg kommer med cirka 2000 turister. En del åker vidare till Stockholm men vi räknar med att många stannar i Nynäshamn vilket blir ett lyft för besöksnäringen då varje besökare beräknas spendera 1 000 kronor per person, säger Heidi Ekberg, marknads- och turistchef i Nynäshamns kommun.

Alla kryssningsfartyg möts av en så kallad ”hop-on hop-off-buss”. Turisterna hoppar på bussen som tar dem runt till Nynäshamns sevärdheter på ett smidigt sätt.

– Vi satsar stort på att öka intresset för Nynäshamn som besöksort. Det här är en viktig pusselbit i den satsningen, säger Anna Ljungdell (S), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.

De flesta turisterna kommer från USA.

På Fisksätra varv i Saltsjöbaden, Stockholm byggdes mellan 1962 och 1970 ca 100 st Fisksätra Firally åt Marinen, Sjöfartsverket, Polisen, Tullen m.fl. Den gjordes även i en s.k. ”Privatversion” som ofta köptes som passbåt av sommarboende i skärgården som ville ha´ en säker, stabil och oöm båt som kunde frakta såväl passagerare som gods.

Båten är byggd i kraftig plast och är 6 m x 2 m. Beroende på motor gör den vanligtvis 20 – 30 knop. Priset 1966 var ca 30 000 kr avhängigt utrustningsvalet.

– För drygt två år sedan funderade undertecknad och ett par andra Firallyägare på att bilda en Firallyklubb för erfarenhetsutbyte. Vi började leta och har nu hittat och värvat 49 ”FirallyKaptener” till vår klubb, säger Hans Brandt i Firallyklubben.

– Det är huvudsakligen året-runt-boende i Stockholms skärgård som arbetar som skogshuggare, elektriker, veterinärer, tillsyningsmän åt Skärgådsstiftelsen, taxibåtsförare m.fl., men också sommargäster som behöver en tålig båt för att köra förlängda säsonger till sina ställen.

Båtarna finns huvudsakligen inom området Stavsnäs, Saltsjöbaden, Dalarö och utåt.

”Medlemskapet” är gratis och klubben ger ut ca fem informationsbrev per år, hemsidan håller på att utvecklas, dekaler är under framtagning och mycket annat är på gång.

www.firally.se

Företaget Light Marin Europa AB introducerar ett för Sverige nytt båtmärke. Modellen LM 75 är deras första båt. En RIB-båt för framtiden; den är lätt och har superstarkt skrov som kräver mindre motor för samma prestanda som andra båtar i samma storlek. Genom en mindre motor med lägre utsläpp samt miljövänlig tillverkningsprocess blir belastningen för miljön mindre.

Pressrelease:

Vakuumgjutningen sker under en stor plastpåse så att kemikalie-exponeringen för produktionspersonalen blir minimal, jämfört med handlaminering med roller i en öppen produktion. Utsläppen blir i princip obefintliga genom den slutna tillverkningsprocessen.

Grundarna Curtis Emerson och Kent Hamberg:
“Anledningen till att vi valde Honda som samarbetspartner för motorerna är att Honda står för miljövänligt tänk och låga utsläpp. Hondas profil stämmer väl överens med Light Marins tillverkningsprocess.”

Mikael Comrin, Honda:
“Anledningen till att vi valt att samarbeta med Light Marin är att dom har en tillverkningsprocess som är miljövänlig. Inom Honda uppmuntrar vi nytänkande och att jobba hårt för att uppnå sina drömmar och Light Marin visar verkligen på detta.”

LM75 är tillverkad i ett sandwichlaminat med divincell som i sin struktur har en stor flytkraft. Skrovet vakuumgjuts med balkar och spant, allt på en gång. Skrovet är ett helt nytt tänk, det är en ultralätt konstruktion med samma skrovstyrka som en 50 fots racingbåt och har en lyftkraft på 1,3 ton. Curtis Emerson har konstruerat båten och står även för designen.

Tekniska data
Båten är 7,5 m lång och 2,9 m bred. Djupgåendet är 0,48 m och vikt utan motor är 450 kg. Det är mindre än hälften mot vad båtar i samma storlek väger! Skrovet är dessutom sju gånger starkare än traditionellt handlaminerade skrov.

Samarbete har redan startas med ett antal återförsäljare bland annat Stockholm Motor Yacht.

www.honda.se

Från 1 juni gäller helt nya regler för att köra med alkohol i kroppen på sjön. Den nya gränsen är på 0,2 promille. Det finns instrument som gör det möjligt även för vanliga båtägare att hålla koll på nykterheten, vilket kan vara särskilt bra till exempel dagen efter midsommarfesten.

– Sjöonykterheten ökar. Numera kan även kustbevakningen göra utandningsprov om de misstänker onykter körning och i värsta fall fälls föraren för sjöfylleri. Så långt behöver det inte gå. Med en konsumentanpassad version av samma alkotestare som redan används av polisen och kustbevakningen kan du som båtförare själv kontrollera alkoholhalten och försäkra dig om att du kör nykter, säger Björn Strandberg, produktspecialist hos den svenska generalagenten KG Knutsson AB.

Dräger Alcotest 3000 är en konsumentanpassad variant av samma mätare som den polisen och kustbevakningen redan använder. Mätaren har inte samma lagringskapacitet som sin mer komplicerade föregångare Dräger Alcotest 6510 men är i övrigt precis lika korrekt, snabb och tillförlitlig som de instrument kustbevakning och polis använder. Den visar mätresultatet med en noggrannhet av 100-dels promille.

– Antalet personer fällda för sjöfylleri kommer sannolikt att öka i år. Kustbevakningen har fått utökade möjligheter att kräva utandningsprov vid misstanke om sjöonykterhet och till sin hjälp har de Drägers avancerade alkotestare. Sverige har skärpt lagstiftningen som gör att vi idag har samma låga nivå för sjöfylleri som vi har på våra svenska vägar.

Dräger Alcotest 3000 är ett professionellt instrument som fungerar precis lika bra för båtförare som för bilister.

Både trängseln och hastigheterna på sjön ökar, moderna båtar går allt fortare och det ställer stora krav på ett vaket sinne, god uppmärksamhet och kontroll.

– Det finns en devis som säger: ” Nykter vid ratten, gäller även på vatten”. Med en konsumentanpassad och kvalificerad alkotestare till hjälp kan varje seriös båtägare själv försäkra sig om att alltid köra nykter, säger Björn Strandberg.

Alkotestaren samt extra munstycken säljs via KG Knutssons traditionella återförsäljare.

www.drager.se

Kommentarer

Olof Malmlöf 16:25:16 2010-05-21

Så vitt jag vet finns det INGET bevis för att sjö-onykterheten ökar. Idén att ha en mätare är kanske bra med hänsyn till vår nya helt stolliga lagstiftning men ett sådant påstående måste i vilket fall härledas till något

Henrik Olsson 18:25:00 2010-06-12

Till Olof:
Det är ordentligt pinsamt att ens försöka försvara sjöfylla.

Olof Malmlof 23:41:54 2010-06-16

?? Pinsamt att inte du kan lasa svenska. Det finns inget som visar att sjofylla har okat. Inget som visar att 0.2 promille kommer att hindra de som redan struntar i nuvarande lagar. Dartill uselt formulerad lag och att jamfora med bil ar genant da det ar helt olika saker. En bat har inte utan vidare en dedikerad "forare". Jag tanker inte vara full – men tanker INTE bry med om att halla 0.2. (ursakta mitt amerikanska tangentbord)

Nisse A. 20:29:51 2010-06-17

Olof: Kustbevakningen säger annorlunda. Deras senaste nyhet på deras hemsida har titeln: "Ökat antal sjöfyllerier".

Olof Malmlöf 10:30:34 2010-06-22

Nisse. Lokala rubriker är ingetsom är statistiskt säkerställt. För några år sedan hävdade Sjöräddningssällskapet att båtolyckorna ökat. Erling Matz på SXK gjorde då en revision av materialet och det visar sig att båtolyckor stadigt minskat! Men, från och med nu kommer definitivt "båtfylla" att öka. Polis och Kbv rätt att testa i samband med att man är kriminell med två burkar öl i kroppen garanterar detta. Dumheter!

Nisse A. 20:34:50 2010-06-22

Varje olycka som beror på en full båtförare är en för mycket. Som dagens, som turligt nog inte verkar ha gett några större personskador. (Full motorbåtsförare körde på segelbåt med tre personer i utanför Vrångö.)

Weber 17:45:16 2010-06-23

Det är nog ingen slump att politikerna går ut med att lagen endast gäller "Stora och snabba båtar". Dom vill att "Folket" ska tycka att det gäller bara dom där som har råd med "Stora och snabba båtar". Sanningen är den att mycket små båtar med rimlig snurra kan komma upp i 15 knop och är då lovligt villebråd för slumpmässiga provtagningar. Än värre är att 0.2 promille gäller för allt och alla som vistas på sjön, även roddbåt, kanot och luftmadrass! Det är bara det att de får inte kontrolleras med slumpmässiga sk sållningsprov. Själv tänker jag rösta blankt i årets val och hänvisa till nya sjölagen.

Adam 21:47:25 2010-06-23

Weber: Du har fel – lagen gäller inte för luftmadrasser eller kanoter. Den gäller endast:
"Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter…"

Daniel 18:31:27 2010-08-11

Aftonbladet och Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) rekommenderar den 1 augusti 2010 alkometer med bränslecell – samma typ av sensor som Polisen använder. Polisens mätare – Dräger – är 4 gånger dyrare än t.ex. Alcoscan AL9000 från scanshop.se

Ola Ljungberg 18:39:29 2012-02-16

Nisse A. betr ditt inlägg "ökat antalet sjöfyllerister" så får du ett svar här: Kommentar av Professor Mats Edenius på Facebook.
Det är slående att polis och kustbevakning i informationskampanjer om att ”fylleriet" på sjön har minskat”
utgår från att färre båtägare tas fast.

De talar alltså inte om huruvida den nya lagen har lett till ett säkrare båtliv, vad det kostat, hur många liv man kunde räddat genom att omprioriera resurserna, utan istället valt att basunera ut att fler
båtägare söker leva efter lagen.
Det är lika relevant som att förbjuda vissa båtförare att bära vita kepsar, sätta höga böter för sådana tilltag,
intensifiera kontrollerna och triumferande konstatera att antalet förare med vit keps har minskat.

Vad har det med sjösäkerhet att göra?

Att Kustbevakningen inte heller talar om att de i somras på sina håll ändrat det sätt de kontrollerat medborgarna på kan man också notera – men inte i statistiken. Tänk vad man kan göra med statistik och goda mediakontakter.//.

Ola Ljungberg 18:41:49 2012-02-16

Weber. det var ingen dum idé med röstningen. eller detta. www.suntförnuftpartiet.se

Till Adam. Titta i statistiken, se vilka som finns där. De som politikerna friskrev. Fundera på det.

Hans Torstensson 19:27:09 2012-02-18

Weber: Vad är det för val du tänker rösta i detta år? Själv väntar jag nog med röstningen till riksdagsvalet 2014.
Någon förutsättning att få till stånd en ändring av lagen ser jag som ytterst små, speciellt med din argumentation.

Nya Volvo S60 finns för tillfället bara i ett enda officiellt körbart exemplar i Sverige. Det exemplaret testades av norska TV2. När TV-teamet ville ha en tilltalande miljö att presentera den nya bilmodellen i valde det att köra till Hallberg-Rassys hamn i Ellös för detta ändamål.

Fler bilder finns i ett bildgalleri på Hallberg-Rassys hemsida.

www.hallberg-rassy.com

Aqualiv har under det senaste året utvecklat den nya generationen NavEye med namnet BlackBox. Det är en svensk produkt från utveckling till tillverkning “Made in Sweden”. Genom att lägga utveckling och tillverkning i Sverige fås med hög sannolikhet god kvalitetskontroll samt säkrade leveranser.

Pressrelease:

Aqualiv kan nu informera om att den nya generationens NavEye som enligt plan har lanserats och börjat säljas på den svenska marknaden. Bolaget kan nu lämna bakom sig de produktrelaterade leverans- och kvalitetsproblem som funnits under 2009 med den taiwanesiske tillverkaren. Vilket också hämmat Aqualivs försäljning och resultatutveckling.

Under april 2010 har Aqualiv haft en fakturering som inte uppnåtts för enskild månad sen april 2009.

– Det känns skönt att äntligen ha en väl fungerande produkt att leverera till våra kunder, få igång fakturering samt att vi får möjlighet att fokusera på försäljning och framtid igen säger Aqualivs vd Mattias Malmgren.

www.aqualiv.com

Det här är en riktigt intressant och förhållandevis stor kabinbåt som bör passa även skandinaviska förhållanden väl. Båten heter 440 Goldstar Sport och har nyligen sjösatts. Tillverkarens mål är att bygga en sjövärdig och lyxig båt för fritidsbruk och har fått båten klassad för CE-klass A. Båten är konstruerad med mycket moderna material och byggs enligt de senaste produktionsmetoderna.

Utifrån syns de snygga linjerna, som är väl utdragna på denna 44-fotare. Båten har en i grunden klassisk stil som upplevs modern tack vare glas med spegeleffekter med mera.

Förskeppet är rejält brett, vilket ger stor bärighet och plats för ett stort soldäck. Det kan även vara en nackdel eftersom för breda stävar kan ge mycket vattensprut.

Salongen är ordentligt tilltagen och passar bra för social samvaro medan akterdäcket är byggt för både solande båtfolk och dem som vill sportfiska.

Under däck har båten två dubbelkabiner och en singelkabin. Owner´s cabin har egen toalett med dusch och större garderobsutrymmen än de övriga kabinerna.

Motorerna är två stycken dieslar från Fiat Powertrain Technologies FPT N67 450 hk. Det är samma motorer som även finns i professionellt utförande. De har elektronisk electronic common rail och turbo, vilket sparar bränsle och ger en bättre gång.

440 Goldstar Sport planar vid 11 knop (utan trimplan) och har en marschfart på 24 knop med en förbrukning på 50 liter i timmen. Maxfarten är 31 knop.

Technical Specifications
Length: 13,95 m
Beam: 4,25 m
Displacement dry: 12 t
Fuel tanks capacity: 1.600 l
Fresh water tank capacity: 600 l
People on board: 10
CE Certification: A
Engines: 2 FPT N67 da 450 hp
Max speed: 31 knots

www.cantieriestensi.it

Försäljningen av bilar, maskiner och andra objekt på auktionssajten kvarndammen.se ökade med 17 procent under de första fyra månaderna 2010 jämfört med motsvarande period 2009. Totalt såldes auktionsobjekt för 715 miljoner kronor. Försäljningen fördelades på 6.201 fordon och 5.154 andra auktionsobjekt som entreprenadmaskiner, båtar, varupartier med mera.

– 2009 var ett mycket bra år för auktionssajten kvarndammen.se med stadigt ökande försäljning på nätauktionerna. Försäljningssiffrorna för de första fyra månaderna 2010 bekräftar att denna utveckling fortsätter även i år och att allt fler företag och myndigheter väljer att sälja egendom på nätauktion, säger Ulrika Drotz Molin, vd på KVD Kvarndammen som driver kvarndammen.se.

Hundratals bilar, maskiner med mera varje vecka
Under år 2009 såldes objekt till ett sammanlagt värde av 1,9 miljarder på kvarndammen.se. För hela 2010 beräknas den totala försäljningen öka till 2,3 miljarder kronor. Det gör KVD Kvarndammen till en av de absolut främsta aktörerna för nätauktioner på den svenska marknaden.

Samtidigt ökar antalet köpare på auktionssajten kvarndammen.se. Varje vecka besöker drygt 200 000 privatpersoner och näringsidkare kvarndammen.se för att se vad som finns till salu på veckans nätauktion och vara med i budgivningen.

Så fungerar auktionerna
KVD Kvarndammen säljer fordon, maskiner, varupartier och annan egendom på uppdrag av företag, myndigheter, banker, finansbolag och konkursförvaltare. Däremot tar KVD vanligtvis inte försäljningsuppdrag från privatpersoner eller bilhandlare.

Varje vecka läggs information om ett tusental auktionsobjekt ut på auktionssajten kvarndammen.se tillsammans med bilder och annan dokumentation. Under den tid som budgivningen pågår anordnar KVD visning av objekten. Besökarna på kvarndammen.se kan följa budgivningen i realtid och varje lagt bud syns omedelbart. För varje objekt finns ett klockslag angivet då auktionens nedräkning startar. Om ett nytt bud läggs inom cirka tre minuter och trettio sekunder från denna tid så fortsätter auktionen. Auktionsavslutet är alltså rörligt

Köparna slår med andra ord till på en begagnad bil, en maskin, ett varuparti eller annat objekt hemma framför datorn, på kontoret eller var han eller hon än råkar befinna sig.

www.kvarndammen.se

25 000 barn har hittills tagit chansen och lånat en fiskeutrustning i projektet ”Upp till 13”. I sommar finns ytterligare 9 000 utrustningar redo för utlåning i fiskebutiker över hela landet.

Pressrelease:

För fjärde året i rad kan barn upp till 13 år prova på sportfiske kostnadsfritt under sommaren. Förutom gratis lån av fiskeutrustning får deltagarna en fiskehandbok, en fiskefilm och ett fiskekort som gäller i mer än 800 vatten i Sverige.

Bakom satsningen på ”Upp till 13” står Abu Garcia, Sveaskog, Sportfiskarna, Unga Sportfiskare samt sportfiskebutiker i hela landet. Förhoppningen är att fler barn och familjer ska få möjlighet att komma igång med fisket på egen hand. Förutsättningarna är goda. I Sverige finns över 90 000 sjöar, många stora och små vattendrag och en flera hundra mil lång kuststräcka.
– Nu är sommaren med solglittrande vattendrag i antågande. Vad kan då vara bättre för en ung tjej eller kille än att få låna en fiskeutrustning gratis hela sommaren? Att fiske är en aktiv utomhusaktivitet som får utövarna att må bättre gör inte saken sämre, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Varje år fiskar 1,5-2 miljoner svenskar, vilket gör fiske till en av våra största fritidssysselsättningar. Av utövarna är en cirka en halv miljon barn. Det anrika svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia vill med projektet få ännu fler ungdomar att börja fiska.
– Om vi kan få både barn och föräldrar att uppleva fiske, natur och friluftsliv har vi lyckats. Fiskeintresse som grundas i tidiga år sitter ofta i genom hela livet, säger Olle Lidesjö från Abu Garcia.

Under hela sommaren – från maj till 15 augusti – erbjuds ungdomar upp till 13 år:
• Lån av ett haspelset eller en inkapslad spinnutrustning från Abu Garcia
• Gratis medlemskap i Sportfiskarnas ungdomsförbund: Unga Sportfiskare
• Olycksfallsförsäkring ingår efter registrerat medlemskap
• 32-sidig fiskehandbok
• Sverigefiskekortet från Sveaskog, giltigt 15 maj till 31 aug 2010 för ett barn och medföljande familj (2 vuxna och barn)
• Sportfiskarnas film ”Fiska! Fiska! Fiska!” om grunderna i sportfiske
• Man behöver bara betala 150 kr i deposition + underteckna ett låneavtal tillsammans med målsman.

“Upp till 13” är ett unikt samarbete mellan Abu Garcia, Sveaskog, Sportfiskarna, Unga Sportfiskare och utvalda sportfiskebutiker.

Lista över alla butiker där du kan låna fiskeset finns på www.sportfiskarna.se/upptill13

Foto: Sportfiskarna.

Den 24 maj 1810 togs det första spadtaget till byggandet av Göta kanal. På dagen 200 år senare, firas detta med stora jubileumsfestligheter i Motala måndagen den 24 maj. Göta kanal är ett av de största byggnadsprojekt som någonsin genomförts i Sverige. Totalt 190 km lång och med 58 slussar sträcker sig kanalen från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Östersjön.

Kanalbygget blev första steget i moderniseringen av Sveriges infrastruktur, och sättet att organisera och finansiera arbetet utgjorde sedan modellen för både järnvägsnätet och högspänningsnätet.

Baltzar von Platen tog tidigt hjälp av Europas främste kanalbyggare, skotten Thomas Telford, och därigenom införskaffades ny teknik i form av redskap, tekniska hjälpmedel och kunskapsutbyte. 1822 grundlade Baltzar von Platen Motala Verkstad, som utvecklades till ”den svenska verkstadsindustrins vagga”.

– Vi ser fram mot en riktigt festlig jubileumsdag med ett fullspäckat program, säger Anders Donlau, VD för AB Göta kanalbolag. – Höjdpunkten är jubileumsceremonin med invigningen av ett minneskonstverk vid Motala sluss med musik, kanonsalut och tal av bland andra styrelsens ordförande Björn Eriksson och kommunstyrelsens ordförande Eva Isaksson Ribers.

Under dagen arrangeras också speciella guidade vandringar i det historiska kanalområdet vid Gamla Motala Verkstad och visning av bland annat soldatförläggningen ”Koleraboden”. På eftermiddagen innehåller programmet föreläsningar om Göta kanal med fokus på infrastruktur och ingenjörskonst.

Det fullständiga jubileumsprogrammet bifogas som pdf. Jubileet är ett samarrangemang av AB Göta kanalbolag och Motala kommun.

www.gotakanal.se

Den 21 maj öppnar en ny småbåtshamn mitt i centrala Tallinn. Hamnen är placerad i det som kallas för Amiralitetsbassängen i Old City Marina och kommer att ha plats för 64 båtar. Tallinn har fram tills nu varit en av få Östersjöstäder som saknat en centralt belägen småbåtshamn.

Den nya småbåtshamnen ligger i Old City Marina med skydd från vind och vågor och med direkt närhet till Tallinns centrum. Hamnen kommer att ha plats för 64 båtar med maxlängden 100 meter (cirka 328 fot).

Alla nödvändiga tjänster kommer att finnas tillgängligt. Bland annat färskvatten, tvättstuga, tömning av septitank, wifi-täckning och elanslutning. I närheten ligger köpcentrum, apotek och restaurang. Dessutom finns det en spa-anläggning och hotell i nära anslutning till den nya marinan.

Koordinater till hamnen: 59° 26`5“ N 24° 45`6“E

Adress: Sadama 25, 15051 Tallinn, Estland

Den nya småbåtshamnen ägs av Port of Tallinn.

http://www.ts.ee/?k=3&p1=8&p2=27&p3=29