Nyheter

Under Skärgårdsmässan den 28-30 maj öppnar Sjöhistoriska på Galärvarvet för sommaren. I Båthall 1 kan besökarna uppleva kungligt båtliv. Utställningen Kungliga båtar visar svenska kungligheters båtar – från Gustav III:s gondolinspirerade slupar till Gustav VI Adolfs eget segelbåtsbygge.

Efter kronprinsessbröllopet visas dessutom kungaslupen Vasaorden, som brudparet ros i den 19 juni. Båthall 1 har öppet kl. 11-18 dagligen 28 maj-15 augusti därefter helgöppet t o m 12 september. Fri entré t o m 21 juni, därefter 50 kr i entré för vuxna (från 19 år).

Båthall 2 är Sjöhistoriskas studiemagasin och en skattkammare för alla båtälskare, här visas båtar från 1400-talet och framåt och alltifrån militära båtar, fritidsbåtar, allmogebåtar, arbetsbåtar till ångslupar. Båthall 2 har öppet kl. 11-18 dagligen 28 maj-15 augusti därefter helgöppet t o m 12 september. Fri entré!

Vid Dockpiren utanför Vasamuseet ligger Sjöhistoriskas egna museifartyg och dessutom ofta andra gästande fartyg. Här ligger bland annat fyrskeppet Finngrundet från 1903, minsveparen M 20 från 1941 och Sveriges första isbrytare, Sankt Erik, från 1915. Missa inte utsikten från det populära kaféet på Sankt Eriks akterdäck! Ombord på ångfartyget har också Sjöhistoriskas Sjömansklubb (5-12 år) aktiviteter. Fri entré kl. 11-18 dagligen 28 maj-15 augusti därefter helgöppet t o m 12 september.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

www.sjohistoriska.se

Sommarens höjdpunkt för alla veteranbåtsälskare är tillbaka även i år utanför Marinmuseum i Karlskrona. Bland annat visas Ivar “Tändstickskungen” Kreugers snabbaste båt upp. Veteranbåtsdagen är en del an Nostalgia Festival, som anordnas i samarbete med bland andra Carlskrona Veteranbåtsklubb och Förlags AB Albinsson & Sjöberg som ger ut tidningen Nostalgia, Bilsport med flera motortidningar.

Söndagen 4 juli är det åter dags för den populära Veteranbåtsdagen utanför Marinmuseum i Karlskrona, en heldag för alla som älskar gamla båtar. Här visar veteranbåtsägare upp sina klenoder samtidigt som de tävlar om åtråvärda priser.

– Veteranbåtsdagen blir större och större för varje år, men hur många som kommer beror också väldigt mycket på vädret, säger Manne Dunge, projektledare Veteranbåtsdagen.

I år får Veteranbåtsdagen bland annat besök av Ivar Kreugers mest kända och snabbaste båt M/Y Svalan. Denna 11 meter långa motoryacht byggdes för att Kreuger skulle ta sig från representationsvillan på Djurgården till fritidshuset på Ängsholmen på bara en timme. 52,3 knop är maxfarten för Svalan och det är än idag väldigt snabbt för en motorbåt. Svalan byggdes på Lidingövarvet 1928, den som visas upp på Marinmuseum är en kopia av originalet som förstördes under bärgning.

En annan höjdare är motorkryssaren Sonja som byggdes 1954 vid Gräddö varv. Sonja var den första fritidsbåten som k-märktes och den är väl bevarad i originalskick.

Marinmuseum guidar ombord på svenska flottans sista fullriggare, Jarramas från år 1900, som ska återställas till originalskick. Motortorpedbåt T38 från 1951 uppvisningskör, museets barkar från 1800-talet seglar och utöver det bjuds det på marin marknad, blekingsk mat, musik och mycket mer.

Veteranbåtsdagen ingår i evenemanget Nostalgia Festival som arrangeras av motortidningsförlaget Albinsson & Sjöberg. Under lördagen hålls Veteranbilsdagen i Ronneby Brunnspark. Under söndagen visas flera av de deltagande veteranbilarna upp även utanför Marinmuseum.

www.karlskrona.se

De uttalade målen att öka användandet av vindkraft i Sverige ställer högre krav på drift och säkerhet. Branschen brottas med en del problem med haverier och skador. Ett forskningsprojekt mellan Inspecta och Vattenfall Research and Development ska hjälpa till att förebygga problemen.

Skadefrekvensen hos vindkraftverk är högre än vad som tidigare förutsetts. “Det är en relativt ny och expansiv bransch med ny teknik och med behov av att förbättra underhållet av utrustningen,” förklarar säger Magnus Dahlberg, senior consultant på Inspecta och projektledare för forskningsprojektet.

”För att vindkraften ska kunna stå för en stor del av energiförbrukningen i framtiden är det viktigt att man minskar skadorna och att driften säkras för att möjliggöra utbyggnaden”, säger Magnus Dahlberg. Forskningsprojektet “Tillförlitlighetsbaserat underhåll och konditionsanalys av vindkraftverk” sker i samarbete mellan Inspecta och Vattenfall Research and Development och syftar till att förbättra branschens driftsäkerhet med alla de fördelar som man vinner med det.

Kritiska komponenter är identifierade

”Stopptiden är hela 500 timmar om en kritisk komponent går sönder i ett vindkraftverk”, berättar Magnus Dahlberg. Att hitta bättre sätt att förebygga skador är det övergripande målet med projektet. ”Vi har i ett första skede gått igenom skador och problem inom vindkraften, både i Sverige och i andra länder. Nu har vi identifierat de komponenter som ställer till mest problem med driftstopp i vindkraftverken. ”De kritiska komponenterna är växellåda, generator och rotor”, avslöjar Magnus Dahlberg.

Erfarenheter tas tillvara i ny bransch

Projektet ska fortsättningsvis undersöka skadeförebyggande åtgärder och konditionsanalyser inom vindkraft. ”Vi kommer närmast att titta på varje komponents sätt att gå sönder. Vi ska se hur vi kan använda vår erfarenhet från andra komponenter i andra branscher. Syftet är kunna förutse när det är dags att byta ut en komponent, när komponenten kommer att gå sönder och hur vi ska kunna uppnå en så lång livslängd som möjligt.

”Vi har lång erfarenhet av de här frågorna från andra branscher och från andra, liknande, maskiner. Vi kan överföra vår kunskap till vindkraftbranschens förhållanden. ”Det finns exempelvis roterande axlar och växellådor på många håll inom industrin och vi kan dra nytta av den kunskap vi har där”, menar Magnus Dahlberg.

Projektet är publikt och sker med forskningsanslag från Vindforsk. I referensgruppen ingår representanter från vindkraftoperatörerna O2 och Statkraft. Projektet första etapp redovisas den 15 juni vid ett seminarium. Projektets samtliga fyra etapper beräknas vara klart 2011.

Inspecta är Nordens ledande inspektions-, provnings- och certifieringsföretag med mer än 1250 medarbetare i Sverige, Finland, Norge, Lettland och Estland. Vi erbjuder tjänster inom besiktning, provning, certifiering, konsultation och utbildning. Vi skapar säkerhet, tillit och hållbar utveckling i norra Europa.

Föreningen Öppen Skärgård startar det nya utvecklingsprojektet ”Smak för Sverige” som syftar till att öka förutsättningarna till företagande i glesbygden genom att lyfta fram lokala, svenska närproducenter.

Öppen Skärgård är en ekonomisk förening som idag består av cirka 220 medlemsföretag med verksamhet i skärgården. Föreningens ändamål är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att verka för en, för medlemmarna, lönsam utveckling av besöksnäringen i Stockholms skärgård året runt.

”Smak för Sverige” är ett av Öppen Skärgårds utvecklingsprojekt som syftar till att gynna lokal företagsamhet och höja säsongsutnyttjandet och vänder sig till matproducenter, krögare/restauratörer och konsumenter. Projektets fokus är att lyfta fram lokala producenters produkter och att ta fram ett bassortiment som ska finnas tillgängligt året om. ”Smak för Sverige” kommer att starta i Stockholms Skärgård för att sedan växa och bredda sig i hela Sverige.

Stärka den regionala handeln
Genom att utnyttja den tidsstämning och intresse för miljö och kultur som råder idag hoppas man på att kunna stärka den regionala handeln och ta tillvara på våra svenska tillgångar. Stockholms skärgård består av ca 24 000 öar och skär och har mycket att erbjuda, vacker orörd miljö, spännande aktivitets- och friluftsliv och inte minst kulinariska smakupplevelser av närproducerad mat och dryck.

För att få bort säsongsberoendet i skärgården kommer ”Smak för Sverige” att hjälpa producenter att vidareförädla produkterna för att på så sätt öka lönsamhet och skapa en förbättrad sysselsättning med fler arbetstillfällen.

”Smak för Sverige” ska vara en möjlighet att uppleva svensk mattradition och samtidigt bidra till bevarandet av svensk natur. För såväl konsument som återförsäljare och producent.

Den 27 maj är det invigning av Sebago Store i Göteborg. Butiken är en i raden av Sebagos egna brand stores. I dag finns det ett fyrtiotal runt om i världen och förutom i Göteborg finns Sebago Store även i Gävle. Sebago förknippas ofta med Docksides, den legendariska seglarskon med mer än 40 år på nacken som idag är populärare än någonsin.

Pressrelease:

Sebago har utvecklat kläder och skor för aktivt bruk på och omkring havet sedan 1946. Design och funktion med inspiration från de marina rötterna i New England, USA, är gemensam nämnare för alla kollektioner.

Sebago Store speglar hela Sebagos marininspirerade sortiment av kläder och skor. Butiken öppnar i nyrenoverade lokaler på Viktoriagatan 5 i Vasastan, Göteborg (fd Adams Sports lokaler).

www.trendmark.se

För första gången i Göteborg anordnas MPC Stjärnjakten 10 juli vid Marstrand i samarbete med Stena Match Cup Sweden MPC Stjärnjakten arrangeras för första gången förra året och då i Stockholm. Det kommer även i år att arrangeras i Stockholm och då lördagen den 14 augusti men nu är det också klart med att evenemanget arrangeras i Göteborg.

Pressrelease:

Lördagen den 10 juli är det premiär för MPC Stjärnjakten i Göteborg och det arrangeras i samarbete med Stena Match Cup Sweden på Marstrand. MPC Stjärnjakten är en exklusiv skattjakt med båt för den sanna äventyraren, med skärgården som spelplats. MPC Stjärnjakten ska förena nytta med nöje där såväl företag som privatperson får chansen att träffas, vilket ska generera till affärssamarbeten kombinerat med sportslig tävlingsnerv och nöje. Huvudpartners är Bollinger, Sunseeker, Breitling och Bang & Olufsen.

Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden arrangeras på Marstrand där 118 av världens absolut främsta manliga och kvinnliga kappseglare i matchracing gör upp om troféerna under första veckan i juli. Till evenemanget byggs en Race Village upp där partners, deltagare, utställare, kringarrangemang, banketter, underhållning, publik sammanfogas på ett unikt sätt. 2009 hade eventet 115 000 besökare. Mer information se www.matchcupsweden.com
– Känns mycket roligt att vi utökar med att arrangera även i Göteborg och att det görs tillsammans med Stena Match Cup Sweden. Det kommer bli en optimal inramning med våra motorbåtsdeltagare kombinerat med denna världs segeltävling. Säger Marcus Palmqvist, CEO Partner, MPC AB
MPC Stjärnjakten
MPC Stjärnjakten är en exklusiv skattjakt med båt för den sanna äventyraren, med skärgården som spelplats. MPC Stjärnjakten ska förena nytta med nöje där såväl företag som privatperson får chansen att träffas, vilket ska generera till affärssamarbeten kombinerat med sportslig tävlingsnerv och nöje. Huvudpartners är Bollinger, Sunseeker, Breitling och Bang & Olufsen.
Förutom MCP Stjärnjakt arbetar MPC med att skräddarsy evenemang och aktiviteter för företag och deras kunder, både i nationellt och internationellt. MPC:s affärsidé går ut på, att med hjälp av stil och klass, ta fram innovativa helhetslösningar i linje med kundens förutsättningar och mål.
Mer information om MPC Stjärnjakten se www.mpcstjarnjakten.se

Nu finns det ett medel mot åk- eller sjösjuka utan kemiska droger. Det heter MotionEaze och innehåller, enligt tillverkaren, utvalda oljor som dämpar symptomen direkt utan att man blir dåsig. www.glansgarden.se

Som båtägare är du sällan ensam om att ha svurit då luckan till kajutan plötsligt slagit igen, på grund av en stor våg, och skoningslöst slagit dig i huvudet. Eller för att du fastnat i stuvluckan, med klämda fingrar som resultat.

Pressrelease:

Med Stabilus INOX-LINE gasfjädrar monterade ombord behöver du inte oroa dig för luckor som faller ner och äventyrar säkerheten för familj och besättning.

– Det är en enkel och effektiv säkerhetsåtgärd att montera gasfjädrar där det finns risk att en lucka kan slå igen. En gasfjäder är som en tredje hand. Den håller upp luckan när ankaret, fendrarna eller något annat nedstuvat ska plockas fram, säger Curt Sköld, produktansvarig för Stabilus inom KG Knutsson AB.

Stabilus tillverkar gasfjädrar i syrafast rostfritt stål som ska tåla de tuffaste miljöer. I en ny folder från Stabilus presenteras gasfjädrar för marint bruk. Den innehåller all information som en båtägare behöver för att hitta rätt gasfjädrar till just sin båttyp och lucka. Utifrån luckans vikt och dimension är det lätt att hitta lämplig gasfjäder med rätt längd och kraft samt rekommenderade infästningspunkter för rätt montering av fästena.

Foldern är både lättläst och går snabbt att söka i. Den innehåller de oftast förekommande INOX-LINE gasfjädrarna samt tillhörande beslag och ändfästen.

– Foldern har fått en ny tydlig och lättnavigerad layout vilket gör det enkelt att hitta rätt och välja lämpliga produkter. Stabilus gasfjädrar hittar du också på webbportalen www.autokatalogen.se , där det även finns mer än 120 000 andra reservdelar och tillbehör till marin och motor, säger Curt Sköld.

www.autokatalogen.se

Båtsemester i Danmark heter en liten skrift som turistorganisationen VisitDenmark tagit fram inför sommaren 2010. Det är mer än en vanlig turistbroschyr. Texten är skriven av författaren och båtjournalisten Erling Matz som har stor erfarenhet av att familjesegla i Danmark.

Här finns praktiska råd, tips om bra hamnar, men också skarpa och roliga iakttagelser om skillnader mellan danskt och svenskt. Både vad gäller båtliv och kulturella skillnader i stort.

Artiklarna har rubriker som: Att segla i dofternas rike. Lugn segling med smak av hav. Små land med stora upplevelser. Ett hav av fynska frestelser.

”Första gången jag seglade till Danmark var 1968”, skriver han. ”Efter drygt tre dygn från Stockholm var första danska hamn Tårbæk norr om København. Nöjesfältet Dyrehavsbakken lockade. Min stora upplevelse var en barbröstad dam som kelade med en boaorm. Kabarénumret efter var det en man som fick underlater att dra små vagnar. Så är det i Danmark. Kontraster, men alltid med ett smil. Förra året var vi på hönsskitning – en sorts bingo. Danmark har något för alla åldrar och alla intressen.”

Skriften ”Båtsemester Danmark 2010” finns att ladda ner som pdf på www.visitdenmark.se

Lördagen den 29 maj kl.12.00 – 16.00 är det öppet hus i Stocksund. Marina läroverket och Stocksunds båtklubb bjuder då in till Hamnens dag i Stocksunds hamn. Besökarna kan gå ombord på fartygen Najaden, Belle Amie, Symfoni eller Petsamo. Hoppa vattenstudsmatta, fika eller ät en lunch på Hamnkrogen.

Även sjöpolisen och sjöräddningssällskapet finns på plats. man kan spana in en gammal kustjägarbåt och upplev en helikoptervinschning. Delta på livflotteövning. Lär dig allt om kajakpaddling och mycket, mycket mer.

Lyssna på levande musik – On Cue och gästartister.

En bit mat på Hamnkrogen eller kaffe ombord på
m/s Symfoni

www.stocksundsgruppen.se

Australien har klarat sig bättre än många andra länders ekonomier under den ekonomiska kris som dragit fram över västvärlden. Landets största båtbyggare, Riviera Yachts, har haft det tufft men är nu i full gång igen. Under den 22:a båtmässan Sanctuary Cove International Boat Show sålde företaget hela 19 nya båtar. Bland annat några exemplar av den helt nya 43 Open Flybridge.

Därmed sålde företaget båtar för över 130 Mkr på mässan. Riviera öppnade hela utställningen genom presentationen av nya 43 Open Flybridge med Volvo Penta IPS.

– Vår nya 43 Open Flybridge har verkligen överträffat marknadens förväntningar med sin tidlösa design. Våra kunder gillar den här lösningen med att cockpit och salong smälter samman och skapar ett stort uterum, säger Rivieras VD, John Anderson.

En av dem som firade nyheten var veteranseglaren Ian Reynolds, som har kört runt hela Australien i en Riviera 56 Enclosed Flybridge trots att han är 82 år gammal.

Specifikationer
Längd: 14.46 meter inklusive badbrygga och peke
Bredd: 4.57 meter
Djup: 1.20 meter
Torrvikt: 14,550 kg
Bränsletank: 1,800 liter
Generator: Onan EQD 11 kW
Vattentank: 460 liter
Hålltank: 151 liter
Kojer: 6 – 7

www.riviera.com.au

Garmin och Bella-Veneet Oy har tecknat ett exklusivt samarbetsavtal. Avtalet innebär att Garmin blir exklusiv leverantör av marinelektronik för navigation till finska Bella-Veneet koncernens alla båtmodeller.

Bella Boats är Finlands och Nordens ledande tillverkare av glasfibermotorbåtar. Bella Boats har följt båttrenderna och uppfyllt sina kunders önskemål sedan 1970. Båtarna tillverkas i fem olika fabriker i Finland och ca 70 % av koncernens produkter går på export. Bland koncernens övriga varumärken finns också Flipper och Aquador, som också innefattas av samarbetsavtalet.

Garmin Ltd. med säte i Olathe Kansas USA, är världens största tillverkare av GPS teknologi. Företaget startade 1989 och har idag 9 000 anställda. Garmin arbetar inom flera affärsområden såsom GPS navigation för flygplan, båtar, bilar, handhållen navigation, fitness och hundpejlar.

Matti Hallfors på Garmin Finlad Oy säger:
”Vi är mycket stolta och glada att Bella-Veneet koncernen valt Garmin som exklusiv leverantör av marinelektronik för navigation. Då många båtar producerade i Finland går på export till just Sverige känns detta avtal mycket stimulerande och en möjlighet för oss att demonstrera styrkan som ett globalt företag. Oavsett från vilket land våra produkter kommer från, kommer kunden alltid få den hjälp han eller hon behöver lokalt i landet man befinner sig i.”

www.garmin.se

Drömmer du om att genomföra en båtsemester men saknar kunskap och praktisk erfarenhet av att gå till sjöss? Under sommaren erbjuder Stenungsbaden Yacht Club sina gäster två typer av intensivkurser i navigation under ledning av instruktör Jan Hallin. Kursdeltagarna har möjlighet att ta förarintyg, skepparkurs och VHF-certifikat samtidigt som de bor bekvämt på Stenungsbadens anläggning.

Pressrelease:

Under veckorna 27-28 har gästerna möjlighet att ta förarintyg, skepparkurs och VHF-certifikat på Stenungsbaden. Utbildningen är uppdelad i två delar, förarintygskursen pågår 27 juni-2 juli och VHF och skepparkurs mellan 4-9 juli. Under respektive kurs bor kursdeltagaren på Stenungsbaden och har tillgång till spaanläggningen Bluewater Sports & Health Club samt hotellets gym. Totalt fem övernattningar per kurs med lika många frukostar och tvårätters middagar ingår.

I förarintygskursen lärs grunderna för båtlivet ut under en vecka. I högt tempo går instruktör Jan Hallin igenom navigation, väjningsregler och säkerhet på sjön. Under båtpraktiken får kursdeltagarna verklighetsförankring då den teoretiska kunskapen appliceras på det praktiska sjölivet. Kursen avslutas med skrivning för förarintyg. Kursmaterial, nautiska bestick, praktikövning och förhörsavgift ingår i det totala kurspriset.

Kustskepparintyget är ett krav för de som vill köra fritidsbåt längre än 12 m samt bredare än 4 m. Under intensivkursen undervisas det i navigation utomskärs och i mörker samt att ta hänsyn till missvisning och deviation. Praktisk båttur med mörkerkörning ingår varpå kursen avslutas med uppskrivning. I kursen ingår dessutom en dags snabbkurs i VHF/SRC. För att få använda VHF-radio krävs det internationella VHF-certifikatet/SRC, ett certifikat som ofta är ett krav om du t.ex. hyr båt i Medelhavet.

Ett flertal av medarbetarna på Stenungsbaden Yacht Club har genomgått kurserna och rekommenderar dem varmt vidare till intresserade som vill lära sig navigera till sjöss.

Priset för respektive kurs är fr 7995 kr per person.
I priset ingår fem övernattningar inkl. frukost och middagar, fri entré till Stenungsbadens spa och gym.

Under 2007 renoverades Stenungsbaden Yacht Club och gick därigenom tillbaka till sina rötter – att vara en oas för avkoppling året runt. Dessutom utökades verksamheten med en omfattande spaanläggning – Bluewater Sports & Health Club. Till Stenungsbaden kommer lika ofta seglare som sol- och klippnjutare för att njuta av havet, en välgörande spavistelse eller för att koppla av under en weekend med dans i nattklubben under lördagskvällen.

www.stenungsbaden.se

Audi går in som ny samarbetspartner till Stena Match Cup Sweden 2010. Med satsningen förstärker Audi sitt etablerade engagemang inom seglingen. Segling är sedan flera år tillbaka ett strategiskt sponsringsområde där Audi internationellt är engagerad bland annat som titelsponsor till Audi MedCup samt stor partner till Kieler Woche.

Match Cup Sweden är ett av de mest uppmärksammade och välbesökta seglingseventen i Sverige och nu förstärker Audi sin satsning även i Sverige genom att gå in som båt- och bilsponsor till årets evenemang.

– Vi är väldigt glada och stolta att Audi valt att engagera sig i Stena Match Cup Sweden. Med sitt starka varumärke och stora erfarenhet inom sponsring är vi övertygade om att Audi kommer att tillföra mycket till evenemanget i stort. Eftersom Audi redan är etablerade inom segling internationellt känns vårt samarbete väldigt naturligt och utvecklande, säger Jan Torstenson, vd på Brandspot.

– Segling är en sport som ligger många Audikunder varmt om hjärtat. Vårt engagemang i Match Cup Sweden ger oss möjlighet att stärka Audis närvaro på västkusten samtidigt som vi får en dynamisk plattform att möta våra kunder på, säger Niklas Henning, event- och sponsoransvarig på Audi Sverige.

Brandingkonceptet för Audibåten i Match Cup Sweden 2010 följer samma guidelines som för Audi MedCup och Kieler Woche och är en del av Audi A1-lanseringen.

Ett av de större seglingsarrangemangen i södra Sverige blir i år ännu större. Kappseglingen Ven runt från Råå har lockar upp mot 100 båtar från både Sverige och Danmark. Genom att förnya kringarrangemangen räknar man med att få mer publicitet, mer publik och därigenom också fler seglare. Tillsammans med ca 20 andra föreningar som är verksamma i och kring Råå hamn fyller man hela Råå med aktiviteter.

Utställningar på Museet, fartygsbesök från kustbevakning, Lotsar, Sjöräddning och Sjövärnskåren varvas med Båtmässa, dans på bryggan och olika festaktiviteter.

– Vi ville engagera alla och det fanns ju hur mycket intresse som helst säger Stefan Nilsson vice ordföran-de i RHSS. Nu är vi 20 föreningar som är med och fixar aktiviteter. Att vi också har fått hit Båtmässan gör att det säkert kommer att vara ”mycket” folk på lördagens stora Kräftkalas.

Årets upplaga av kappseglingen Ven Runt från Råå går i år lördagen 14 augusti. Arrangemanget omfattar dels kappsegling på ca 25 Nm enligt handikappsystemet SRS/SweLYS och dels en familjeklass där det gäller att ta sig runt ven.

Båtmässan på Råå
I år flyttar båtmässan som arrangerats i Helsingborg under många ut på Råå. Det kommer att finnas bå-tar både i hamnen och på land. Det kommer också att finnas utställare av bland annat tillbehör och klä-der etc.

Aktiviteter för icke kappseglare
För bryggseglare som bara vill flanera längs kajerna och titta på båtar finns en tipsrunda med fantastiska priser som lottas ut under kvällens kräftfest. Har man inte egen båt men ändå vill följa kappseglingen från havet kan man lösa biljett till Ven Runt i Turistklass och Råå båtarnas Skuta ”Siam” som kör ett varv runt Ven tillsammans med startfältet. Här kan man också delta i en frågesport med fina priser. På kvällen blir det stor Kräftfest för alla sorters seglare.

Bakgrundsinformation Råå Helsingborg Segelsällskap har ca 700 medlemmar med både segelbåtar och motorbåtar. Ven runt från Råå har arrangerats sedan början av 60-talet. Årets prisbord är värt över 100 000 kronor Råå har ca 1200 båtplatser och är en av Öresunds största småbåtshamnar

Intressanta Länkar
www.brunstorpevent.se
www.venrunt.com
www.rhss.m.se
www.raabatarna.se

Nu finns den holländska båten Fineliner 33 i en hybridversion. På båtmässan HISWA i Amsterdam ska Fineliner Yachting presentera Fineliner 33 Hybride, som de utlovade redan förra året. Fineliner Yachting monterar den 5-cylindrigda 165 hk TDI-motorn från Volkswagen-Marine tillsammans med en Iskra elektromotor för att få fram ett riktigt bra drivpaket för en marin tillämpning.

Kombinationen gör att båten kan drivas med antingen diesel eller el. Båten kan därmed köras helt tyst tack vare eldriften.

Fineliner 3 Hybride finns redan på marknaden och kan testköras hos varvet och dess återförsäljare.

Specifikationer Fineliner 33 Hybride:
Skrov: Polyester
Längd ö a: 10.0 m
Bredd: 2.45 m
Djup: 0.6 m
Vikt: 2 300 kg
Vattentank: 80 l.
Bränsletank: 270 l.
VW-Marine dieselmotor 165 hk / 5 cylindrar
ISKRA elektromotor 7 kW
Pris grundutförande: €159,500 inklusive moms

Volkswagen TDI 165-5 motor (165 hk) har en volym på 2,5 liter. Den har direktinsprutning med tvåstegs insprutare och elektronisk motorkontroll (MDC) med minnesfunktion. Motorn har turbo och justerbara blad (VTG turbo). Den ger ett vridmoment på 310 Nm vid 2 500 rpm.

Iskra är en av de större tillverkarna i världen av elektromotorer. Iskras elmotor/generator är kopplad till Volkswagen-Marine motorn via en hydraulisk koppling. Den vattenkylda amskinen ger 7kW med 48V DC. Den är kopplad till ett batteripack med 8 Optima djupurladdningsbatterier från Studer, kallade XTM 2600 combi.

www.finelineryachting.nl

Fiskars båtverksamhet lanserar en ny typ av båtkollektion vid sidan av Nordens populäraste motorbåt, Buster. Kollektionen heter Drive Boats och har inspirerats av sportbilar. De första modellerna i kollektionen är 5,6 meter långa öppna båtar: mittkonsolbåten Sport Console 56 och den genomgångbara båten Convertible 56 med vindruta. Båtliv återkommer med egna intryck efter att ha kört de allra första båtarna vid presslanseringen 25 maj i Stockholm.

Pressrelease:

Den nya kollektionen har formgivits av de svenska båtdesignerna Ocke och Ted Mannerfelt, kända för sina tävlings- och sportbåtar, i samarbete med Fiskars båtverksamhet. Målet var att skapa en säker båt med utmärkta kör- och användningsegenskaper som förnyar det traditionella tankesättet.

”Drive är en ny slags smart båt med rena linjer. Den är avsedd för människor som uppskattar bra design, noggrant genomförande med känsla för detaljer samt prestationskraft”, beskriver båtdesignern Ocke Mannerfelt.

I Fiskars kollektion representerar Drive en ny, mer urban syn på båtlivet. Nya grupper av människor har fått upp ögonen för livet på vattnet och är inte nödvändigtvis intresserade av stugliv eller fiske. Istället lämnar man båten vid kajen efter dagens utflykt eller tar den tillbaka till gården på en trailer.

”Efter att Drive-båtarna har offentliggjorts har Fiskars två båtkollektioner som omfattar målgrupperna som tycker om fiske, förbindelsebåtar och stugliv och de som bara vill ha en båt för nöjes skull. Drive-båtarna är avsedda som nöjesbåt för stadsbor och Buster som en mångsidig fritidsbåt”, förklarar Juha Lehtola, chef för båtverksamheten på Fiskars.

Drive-kollektionen kommer i framtiden att utökas till att omfatta de viktigaste båttyperna. Lehtola betonar att Fiskars i egenskap av stor tillverkare av motorbåtar har resurser för en kompetent och djupgående produktutveckling och för en långsiktig utveckling av båtkollektionen. Det syns i produkternas utformning, funktion och kvalitet.

Inspiration från sportbilar och tävlingsbåtar
Inspirationen till Drive-båtarnas lösningar kommer från sportbilar, något som huvuddesigner Ted Mannerfelt, som ansvarar för formgivningen av Drive-kollektionen, har erfarenhet av. Man har även tagit intryck av Mannerfelt Design Teams specialområde, tävlingsbåtar. Båtarna som byrån designar har vunnit uppemot 20 världsmästerskap i tävlingar på öppet hav.

De första båtarna i Drive-kollektionen har samma yttermått, men skiljer sig tydligt från varandra vad gäller användningsändamål. Sport Console är en båt som passar för mångsidiga vattensporter och som kombinerar de goda sidorna hos en vattenskoter och en traditionell motorbåt. Stilrena Convertible passar i sin tur bäst för en dagsutflykt och rymmer upp till sju personer.

”När man kör Drive-båtarna känns det som om man kör en förstklassig sportbil. Man sitter tryggt och lågt i båten och instrumentpanelen och vindrutan är billiknande”, förklarar Mannerfelt.

Aluminiumskrovet för i sin tur tankarna till en SUV. Den hållbara och styva bottenkonstruktionen gör att båten är tyst, säker och lätt att hantera. Drive-båten svarar tydligt och exakt på förarens styrrörelser.

”Vi har gedigna kunskaper om båtar. Fiskars båtverksamhet har 35 års erfarenhet av formgivning och tillverkning av motorbåtar”, konstaterar Juha Lehtola.

Båda båtarna är avsedda för motoreffekter på 75–125 hästkrafter.

http://www.driveboats.com

http://www.mannerfeltdesignteam.com

Stenungsbaden Yacht Club har öppet året om, men det är under sommarhalvåret verksamheten blommar ut och visar sig från sin mest föredömliga sida inför sina besökare. Bad, spa, segling, dans och golf är bara ett axplock av alla aktiviteter semestergästerna kan njuta av under sin vistelse på spahotellet.

Pressrelease:

Under 2007 renoverades Stenungsbaden Yacht Club och gick därigenom tillbaka till sina rötter – att vara en oas för avkoppling året runt. Dessutom utökades verksamheten med en omfattande spaanläggning – Bluewater Sports & Health Club. Till Stenungsbaden kommer lika ofta seglare som sol- och klippnjutare för att njuta av havet, en välgörande spavistelse eller för att koppla av under en weekend med dans i nattklubben under lördagskvällen.

Sommarhalvåret öppnar upp dörrar för en rad aktiviteter för gästerna att ta del av vid ett besök på anläggningen. Under sommarmånaderna anpassar Stenungsbaden sina aktiviteter och menyer till att passa både stora och små. På spaanläggningen Bluewater Sports & Health Club erbjuds en behandlingsmeny samt träningspass för alla åldrar. Barnklubben Yacht Kids pågår mellan den 28 juni och 8 augusti.

– Även om anläggningen är härlig året runt så går det inte att komma ifrån känslan av att allt intensifieras och förstärks när båtarna ligger i vattnet och solen värmer. Även vår verksamhet och position vid vattnet ämnar sig exemplariskt för sommarmånaderna. Då är givetvis hela familjen, oavsett ålder, välkommen till oss, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

På Stenungsbaden Yacht Club erbjuds en lång rad möjligheter att utnyttja under sommarvistelsen. Spela beachvolleyboll, spela golf, hyr t.ex. segelbåt, jolle eller kölbåt, åk vattenskoter, fiska krabba, gå en navigationskurs, paddla kajak, ta en joggingtur i vårt motionsspår eller utmana dig själv i vår boot camp. På hotellet återfinns bl.a. möjlighet att spela tennis, dart och biljard. Väl valda kvällar bjuds det upp till dans i nattklubben med livemusik av gästande välkända band.

Besökarna under sommarhalvåret erbjuds en rad förmånliga paket att välja mellan under sin vistelse. Gästerna kan välja mellan bl. a. sommarpaket, spapaket, golfpaket, nöjespaket och mer specifika evenemangserbjudande såsom under GT-karnevalen och Tjörn runt. Sommaren bjuder även på en rad olika evenemang, Summer Club, Hamnfestival och Sailors Club.

– Stenungsbadens sommarutbud har något för alla. Vi vill att hela familjen skall få ut något av sitt besök här hos oss. Samtidigt som de minsta får utrymme att leka och delta i aktiviteter finns det möjlighet för föräldrar och vuxna att koppla av under en riktig semester. Mångfalden när det kommer till sommarens nöjesprogram medför att man kan utforma sin egen semester, såsom det passar just dig eller din familj, säger Richard Christensson, källarmästare på Stenungsbaden Yacht Club.

www.stenungsbaden.se

Havsborstmaskarna har befolkat världshaven i årmiljoner. I dag står de i fokus för forskningen om kryptiska arter, som visar att till synes identiska djur kan vara helt olika arter. Forskare vid Göteborgs universitet har nu hittat nya maskarter i Västerhavet.

Havsborstmasken hör till en grupp av ringmaskar som uppvisar en enorm mångfald. Faktum är att maskarna kan vara betydligt fler än forskarna anat. Många av maskarterna har nämligen identifierats morfologiskt, det vill säga med utgångspunkt i utseendet. Ny molekylär teknik visar att många maskar som antagits tillhöra samma familj inte alls är så nära släkt som man trott.

Forskaren Jenny Eklöf vid Zoologiska institutionen verkar i det starkt framväxande forskningsfält som studerar så kallade kryptiska arter, det vill säga djur som är identiska till utseendet men som genetiskt är helt olika. I fokus står än en gång havsborstmasken, där Jenny Eklöf och hennes kollegor visar att den skandinaviska arten Paranaitis wahlbergi i själva verket är två skilda arter. Den nya av arterna, som påträffats Sverige, Norge samt Skottland har forskarna döpt till Paranaitis katoi.

Även inom maskgruppen Notophyllum foliosum har forskarna upptäckt att det som uppfattats som en art i själva verket är två. De båda arterna lever inom samma geografiska område men hittas på olika djup: nedanför eller ovanför 100-metersgränsen. Den nya arten hittas på djupt vatten och har fått namnet Notophyllum crypticum.

Jenny Eklöf har också hittat en havsborstmask som inte tidigare påträffats i europeiska vatten: Axiokebuita, ett släkte som vanligen lever i Antarktis och även i östra Kanada.

Avhandlingen Taxonomy and phylogeny of polychaetes försvarades vid en disputation 21 maj. Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22179

Foto: Jenny Eklöf.

Det är dags för den femte deltävlingen i seglingens världscup i Medemblik, Holland. Tidigare regattor i år har varit Melbourne (Australien), Miami (USA), Palma de Mallorca (Spanien) och Hyères (Frankrike).

Delta Lloyd Regattan i Medemblik, Holland, seglas för 26:e året och är en regatta känd för att under åren varit väldigt innovativ. De införde tidigt bland annat separata klasser för damer i 470 och vindsurfing, prispengar, kortare banor och finalseglingar. Över 700 seglare från 53 länder deltar i de olympiska och paralympiska klasserna i Medemblik. Sverige ställer upp i 6 av de olympiska klasserna med 26 seglare i 13 olika båtar.

Regattan pågår från 26 – 30 maj. Den avslutas efter tio kvalificeringsseglingar med början på lördagskväll med så kallade medaljrace för de tio främsta i varje klass.

De största svenska hoppen är Anton Dahlberg/ Sebastian Östling i 470 klassen som har haft en fantastisk säsong så här långt. De vann regattan i Miami i januari, blev sjua på Mallorca i april och tog en bronsmedalj i Hyères vilket de nu ligger 2:a i världscupen på. De har tidigare seglat bra på världscupen i Holland och har satt höga mål för 2010 års regatta. Daniel Birgmark i Finnjolle gjorde ett av sin karriärs absolut bästa resultat i förra veckan då han tog en bronsmedalj på EM i Kroatien. Givetvis en mycket bra uppladdning inför denna regatta. På damsidan har vi OS seglaren i Laser Radial, Karin Söderström som är inne på sin andra säsong i 470 klassen tillsammans med Martina Söderbom . Förhoppningen är att de kan närma sig toppen och ta en bra placering. I Matchracing deltar Anna Kjellberg/Malin Källström/Lotta Harrysson som fick en plats på regattan efter att de vann kvaltävlingen på GKSS Olympic Regatta. De har tränat hårt under försommaren och är fortfarande i en utvecklingsfas.

Saknas i Holland gör Laser och Laser Radial besättningarna som ligger i träning på hemmaplan inför EM i Tallinn, 4 – 11 juni.

– Vi har varit ganska lyckosamma på världscupen hittills i år framför allt bland herrarna. Nu under sommaren så hoppas vi att också damerna skall få till topp-tio placeringar. Här i Holland så vill vi gärna se Anna Kjellbergs besättning i matchracing i en kvartsfinal eller varför inte ännu högre upp? säger Magnus Grävare, Förbundskapten.
Världscuptävlingen i Holland är den bäst organiserade på hela touren och vindarna brukar också vara på gott humör, lite starkare än Medelhavet på våren där vi varit nu senast. Det skulle vara skoj med en riktig hårdvindsregatta som omväxling, avslutar Magnus.

Svenska Deltagare:

470, herr
Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS
Niklas Dackhammar/Fredrik Bergström, GKSS
Victor Bergström/Marcus Dackhammar, GKSS
Finnjolle
Daniel Birgmark, GKSS
49er
Charlie Ekberg/Kalle Torlén, KSSS
Jonas Lindberg/Niclas Düring, GKSS
Carl Sylvan/Otto Hamel (ej SWE Sailing Team), GKSS
Fredrik Bäckström/ Johan Bäckström (ej SWE Sailing Team), GKSS
Matchracing, Elliott 6m
Anna Kjellberg/Malin Källström/Lotta Harrysson, GKSS
470, dam
Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS
Lisa Ericsson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Ingrid Söderström/Linnea Wennergren, GKSS

Regattan kan följas på:
www.deltalloydregatta.org
www.svensksegling.se

Program:
Onsdag – Söndag, 26 – 30 Maj – start kl. 10.00
Lördag den 29 maj – finalseglingar för 470-klassen damer och herrar från kl 18.00
Söndag den 30 maj – finalseglingar med olika starttider för de olika klasserna från kl 12.00