Finska Sarins Båtar introducerar nu en helt ny modell i sin serie med moderna allvädersbåtar. Minor Offshore 28 är en robust båt, byggt enligt samma koncept som de tidigare succémodellerna Minor Offshore 25 och 31. Minor Offshore 28 har en längd på 8,8 m, bredd på 3 m och torrvikten är 4200 kg. Den kan utrustas med singel eller dubbelmotor från 260 – 440 Hk och med 370 hk har den en toppfart på 38 knop.
Pressrelease:
Minor Offshore 28 är en optimal förbindelsebåt för längre säsonger. Trygga däcksområden runt hela båten i en nivå och funktionella lösningar gör den trygg att använda även höst och vår. För att höja boendekomforten finns två skilda sovkabiner och en stor ljus styrhytt med plats för 8 personer.
I Minor Offshore 28 finns flera innovativa lösningar som integrerad bogpropeller, nedsänkbar taklucka och många fler funktionella detaljer som bara hittas på en Minor Offshore båt. Dessutom är Minor Offshore 28 en av marknadens tystaste båtar.
I Minor Offshore 28 har Sarins Båtar även som första tillverkare av allvädersbåtar LED-interiör och navigationsbelysning som standard.
www.minoroffshore.fi
Måndagen den 19 juli startade årets Simborgarvecka. Samtidigt drar också Svenska Livräddningssällskapet igång sin miniturné för ökad vattenkunskap. I Stockholm, Göteborg och Malmö kommer Svenska Livräddningssällskapet, SLS, att genomföra miniturnéer för att lära ut vattenkunskap. Poängpromenad, Simborgarsimning och information om bad-, båt- och isvett är några av ämnena. Besökarna kommer också att få information om vad man får lära sig i en SLS-simskola och då bland annat hur man blir Solsmart.
Platser som kommer att besökas under vecka 29, den 19-23 juli, är den 19/7 Lomma hamn, den 20/7 Ribbersborgsbadet i Malmö, den 21/7 Slottsbron i Stockholm. Den 22/7 besöks Ängbybadet i Stockholm och Fiskebäcksbadet i Göteborg. Den 23/7 är turnén på Lillebybadet i Göteborg som besöks. Platserna besöks mellan klockan 10.00 och 17.00.
Simborgarmärket en pigg 76 åring
Simborgarmärket fortsätter att vara den årliga tradition för många barn, vuxna och gamla då man testar den livsviktiga simkunnigheten.
Trots sin storleksmässiga litenhet är Simborgarmärket välkänt bland svenska folket. 2009 såldes nära 70 000 märken. Bland märkestagarna finns både barn, vuxna och gamla.
Initiativtagare till Simborgarmärket var David Jonasson, Mr Jones, Dagens Nyheters dåvarande sportchef. Det första Simborgarmärket, som kom ut 1934, var midnattsblått. Sedan 1960-talet har färgerna ändrats för varje år. Färgen på årets Simborgarmärke är klarrosa.
Under söndagseftermiddagen kontrollerade Kustbevakningen nykterheten hos båtförare i Stockholm. I en riktad kontroll mellan klockan 16.30 och 20.00 stoppades slumpmässigt båtar i Hammarbykanalen och på Strömmen där förarna fick blåsa i sållningsinstrument.
Av 69 kontrollerade båtar visade det sig att sex förare var tillräckligt onyktra för gå vidare till bevisprovtagning. Av dessa båtförare är nu fem rapporterade för sjöfylleri.
Sedan de nya reglerna infördes den 1 juni har Kustbevakningen rapporterat 75 båtförare för sjöfylleri alternativt grovt sjöfylleri i Stockholms län. Detta kan jämföras med tidigare år då ett 30-tal förare rapporterats vid samma tidpunkt.
Utmanaren i Uffa Fox Challenge, SK 15 Vixen, avseglade från Cowes sent på lördag eftermiddag i strålande sol och frisk till hård vind. Hon gjorde 7 knop när hon lämnade hamnen tätt följd av skärgårds22:an Vigilant. Vigilant är den båt som Uffa Fox själv seglade med till Sandhamn för 80 år sedan och som kommer att delta i A22:ornas SM i Trosa. Det är dock bara Vixen som seglar till Sverige. Hon kommer att segla dygnet runt och de tre ombord har en koj att dela på. Första planerade stopp blir vid passagen av Kielkanalen om en vecka. Båten beräknas till Trosa 1 augusti.
Vixen lämnade sin första rapport kl 08.00 på söndag morgon och hade då under natten avverkat 92 distans. Båten befann sig vid Dungeness och man räknade med att korsa Engelska kanalen vid Dover vid lunchtid. På morgonen tog besättningen sina första prover för Askölaboratoriet.
Luke Yeats, Jack Gifford och Will Shepherd blev ordentligt avfirade på takterassen i Uffa Fox hus i Cowes och kastade loss under applåder. Olle Appelberg från Scandinavian Classic Yacht Trust önskade Vixen lycka till på äventyret och lovade samtidigt möta vid fyren Gustaf Dalén, oavsett tid på dygnet. Vixen kommer att lämna dagliga rapporter och miljöobservationer till Askölaboratoriet. Följ gärna Vixens färd på www.marinetraffic.com
Bakom regattan Trosa Seglar Vackert står Stiftelsen Scandinavian Classic Yachting Trust som arbetar för att klassiska seglande träbåtar ska seglas, synas och åter bli eftertraktade. På så sätt vill man rädda ett värdefullt kulturarv.
Pengar är en av de viktigaste ingredienserna i båtracing. Det bevisades med eftertryck vid VM-deltävlingarna i Arendal som hölls den gångna helgen. Dubais Victory Team var helt överlägset i race 2 i BMW Norwegian Grand Prix, där Fazza 3 och Fazza 1 kom etta och trea och den nyaste konstruktionen från Victorys stall, Spirit of Dubai, kom tvåa.
Starten på racet blev dramatisk när hemmafavoriten Welmax tog ledningen i ett drag-race till första giren. Därefter tog sig Fazza 1 förbi trots att båten nästan flippade och sedan följde en dramatisk tävling.
För andra gången i två Grands Prix tog det regerade världsmästarteamet, Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi, en dubbelseger och utökade därmed sitt totala ledarskap i mästerskapet.
Här är racets egen pressrelease på engelska:
After passing the stationary Welmax on lap 2 they were able to cruise to the finish, to complete the 68.12Nm race in 43mins 23.23secs at an average speed of 173.15km/h. “We were not surprised by Welmax’s pace, we know they are fast and they showed that today. We were side-by-side at the start and then they went away like a rocket,” said Bin Hendi. “We were able to stay with them and make up some time in the turns and were in touch when they had a problem. Conditions at the far end of the course were quite rough and there were some big swells which were hard to see. We got caught out once or twice but then eased off a little.”
Giovanni Carpitella and Giorgio Manuzzi rounded off their impressive weekend with a third podium in Spirit of Dubai, splitting the two Fazza crews to finish in second place. “For sure we are satisfied,” said Italian throttleman, Carpitella. “This is the first time we use this boat and it is an unbelievable result for us. I am very happy to use this boat and engine combination. We start very well but both Mercury boats were very fast. We stay on the line we gave Fazza 3 some space and stayed in third place at the turn. We completed the race very easily and were in control of our position and didn’t want to push too hard or damage the boat before the next race.
“It is an unbelievable boat. I think one or two things to do still, but for the first race weekend – perfect.”
After missing out yesterday, Fazza 1’s Mohammed Al Marri and Abdullah Al Mehairbi bounced back to take their third podium of the year, finishing third, but first had to survive a scare at the start when the front-end went up in the wake of Relekta. “We got caught in the wake of 91 and up she went. But I managed to trim-down and down she came, said Al Marri. “We changed our set-up before the race but this didn’t help us, and then we had some problems with the steering and in the end I had to use the throttles to help Abdullah turn the boat.”
For Jorn Tandberg and Kolbjorn Selmer, it was a case of what might have been! After giving away 30-seconds at the start of race 1, a change of propellers and a different ratio setting gave them the advantage today, albeit momentarily, before they broke their rudder after crashing down heavily on the side of the boat in rough water. “The start was great but maybe we were pushing a little too hard.” said Tandberg.
For Zabo Racing’s Christian Zaborowski and Paul Gaiser the promising start to their season was halted on lap 5 when a broken compressor belt ended Relekta’s race, with Giorgioffshore’s poor weekend compounded when a broken prop-shaft ended theirs.
Today’s win, a sixteenth for Al Zafeen and Bin Hendi, increases their lead in the title race and puts them 29-points clear of the their team-mates and extends Victory team’s winning streak to 13-races.
Class 1 now heads to Uddevalla for the Swedish Grand Prix, 6-8 August.
BMW NORWEGIAN GRAND PRIX, RACE 2 – results
1. Fazza 3 – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.43.23,23
2. Spirit of Dubai – G Manuzzi (SMR) / G Carpitella (ITA) + 00.03,14
3. Fazza 1 – A Al Mehairbi (UAE) / M Al Marri (UAE) + 02.37,11
4. Relekta – P Gaiser (BRA) / C Zaborowski (NOR) dnf
5. Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) dnf
6. Primatist – G Cappellini (ITA) / N Giorgi (ITA) dnf
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 4 of 12
1. Fazza 3 – 82pts 2. Fazza 1 – 53pts 3. Welmax – 29pts 4. Spirit of Dubai – 27pts 5. Primatist – 23pts 6. Team Abu Dhabi – 16pts 7. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 8. Welmax Alianza – 10pts 9. Relekta – 7pts
(Championship points include bonus points allocated to teams for running engines for two consecutive Grand Prix)
Årets SM-vecka i segling har bjudit på fantastisk segling med tajta dueller precis utanför piren i Västra Hamnen i Malmö. Dagens finalseglingar seglades i perfekta seglingsförhållanden i 6-7 m/s och kommenterades live samt att det var möjligt att följa med via twitter och hemsidan.
– Vi har kommit ett steg närmare att utveckla arenan för segling. En arena som vänder sig till publik, seglare och media. En helt fantastisk dag, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör/sportchef på Svenska Seglarförbundet.
Det finska teamet Silja Lehtinen slog team Anna Kjellberg och vann därmed svensk mästerskapet 2010 i Matchracing. Leff Dahl och Kristina Kristensen vann SM i Hobie 16. Adam Holm tog guldet i Kona One. Charlie Ekberg och Kalle Torlén blev SM-mästare i 49er. Emil Cedergårdh är SM-mästaren i Laser. Teamet Mads Christensen/Nils Bjerregård/Nikolaj Bjørnholm från Hellerup tog guldet i kölbåtsklassen CB66.
Resultat från lördagens finalrace:
CB66
1 Mads Christensen/Nils Bjerregård/Nikolaj Bjørnholm, HS/KDY
2 Tomas Skålén/Johan Haglöf, SSÅV, Svenska Mästare 2010
3 Fredrik Åstrand/Jonas Winzell/Christer Sörvik, LDSS
4 Michael Casparij/Simon Mørup/Anders Petersen, Hellerup
5 Niklas Stenum/Markus Wallentin/Janne Drotz, SSVe
Laser
1 Emil Cedergårdh, GKSS , Svensk Mästare 2010
2 Jesper Stålheim, KSSS
3 Johan Wigforss, GKSS
4 David Jonsson, KSSS
5 Fredrik Westman, HSF
Kona One
1 Adam Holm, DSK, Svensk Mästare 2010
2 Hans Nyström, KSSS
3 Jonathan Wallin, DSK
4 Björn Holm, DSK
5 Joakim Larsson, MSS
Hobie 16 1 Leff Dahl/Kristina Kristensen, Boo IF, Svenska Mästare 2010
2 Anders Jönsson/Henrik Aulin, BoSS
3 Thomas Wiström/Pippi Eriksson, BOO IF
Matchracing
1 Silja Lehtinen, FIN
2 Anna Kjellberg, Lotta Harrysson, Madelaine Magnusson, GKSS , Svenska mästarinnor 2010
3 Katie Archer, GBR
49er
1 Charlie Ekberg/Kalle Torlén, KSSS, Svenska Mästare 2010
2 Jonas Lindberg/Niclas Düring, GKSS
3 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
Finalerna genomfördes på ett fantastiskt bra sätt och Malmö bjöd på mycket vind och sol. Du kan läsa mer detaljerade rapporter på vår twitter sida och i tidigare artiklar.
www.svensksegling.se/smveckan
Medan Skandinavien upplever en riktig värmebölja testar den danska segelmakaren Elvstrøm Sails nya produkter under extrema förhållanden. En rad nya segel och material testas på den svenska segelbåten Ariel IV, som samtidigt blev första svenska yacht som passerade Nordostpassagen.
– Vi är väldigt nöjda med att få leverera segel från Elvstrøm Sails till Ariel IV. Under den här expeditionen måste Ariel IV kunna lita på sina segel extra mycket eftersom hon inte kan ta med tillräckligt med bränsle för att tillryggalägga de långa distanser det är frågan om. Det här är det ultimata uthållighetstestet för segel, säger Jesper Bank, försäljningschef vid Elvstrøm Sails.
Skeppare på Ariel IV är Birgitta Boye-Freudenthal och Eric Boye. Den 50 fot långa båten är en stålkutter med dubbla sittbrunnar och sluprigg, designad av Borghegn Yacht Design. Efter att ha lämnat Helsingborg seglade båten direkt mot de isfyllda vattnen norr om Kanada innan hon tog sig an Berings Sund för vidare färd mot vattnen väster om Alaska.
Ariel IV är försedd med en uppsättning segel från Elvstrøm för den här expeditionen. Seglen är tillverkade i Dacron med en spectra fibre som gör att seglen blir enklare att laga om de skulle gå sönder. Materialet är inte lika motståndskraftigt mot solen som kolfiber, men spectra fibres skyddar seglen under många timmars solsken och kyla med frystemperaturer under resan.
För designerna hos Elvstrøm Sails ger expeditionen med Ariel IV värdefull kunskap om hur segel uppför sig under arktiska förhållanden och långa perioder med solsken. Det hjälper företaget att maximera skydd och motståndskraft i seglen mot UV-strålning, särskilt på större yachter som ofta seglar långa sträckor.
besättningen på Ariel IV är van vid långseglingar. Bland annat besökte båten Spetsbergen och Nordpolen och gjorde en komplett circumnavigation åren 1998-2001.
www.arielfyra.se
I helgen körs Formel 1 med racerbåtar i norska Arendal. Team Fazzas Arif Al Zafeen och Nader Bin Hendi dominerade den första deltävlingen under BMW Norwegian Grand Prix. Teamet fick en perfekt start och utökade sin ledning i världsmästerskapens sammandrag.
Norrmännen Jorn Tandberg och Kolbjorn Selmer lyckades inte matcha sin inledande vinst från den inledande Edox Pole Position. De kom tvåa i Welmax med Spirit of Dubais Giovanni Carpitella och Giorgio Manuzzi som trea på podiet efter en imponerande körning.
De regerande världsmästarna hamnade på tredje plats efter första rundningen bakom sina teamkollegor och Relekta men tog sedan tillbaka ledningen.
Tävlingen, som hålls i de fantastiska vattnen utanför Arendal med målgången på fjorde utanför denna fina stad, körs i fina förhållanden. Under det inledande racet låg medelhastigheten för segrarna på 186.63 km/h.
BMW NORWEGIAN GRAND PRIX, RACE 1 – results
1. Fazza 3 – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.30.14,01
2. Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) + 00.08,42
3. Spirit of Dubai â?” G Manuzzi (SMR) / G Carpitella (ITA) + 01.19,49
4. Fazza 1 – A Al Mehairbi (UAE) / M Al Marri (UAE) + 02.22,52
5. Relekta – P Gaiser (BRA) / C Zaborowski (NOR) + 03.02,86
Primatist – G Cappellini (ITA) / N Giorgi (ITA) dns
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 3 of 12
1. Fazza 3 – 60pts 2. Fazza 1 – 39pts 3. Welmax – 27pts 4. Primatist – 21pts 5. Team Abu Dhabi – 16pts 6. Spirit of Dubai – 12pts 7. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 8. Welmax Alianza – 10pts 9. Relekta – 7pts
Klockan 13 i dag seglades stora finalen i Västra hamnen i Malmö. I Matchracingen har redan tredje platsen avgjorts i förmiddags. Det är Katie Archer, GBR, som vann över Trine Abrahamsen.
Finaldeltagare är:
CB66
1 Niklas Stenum/Markus Wallentin/Janne Drotz, SSVe
2 Tomas Skålén/Johan Haglöf, SSÅV
3 Michael Casparij/Simon Mørup/Anders Petersen, Hellerup
4 Mads Christensen/Nils Bjerregård/Nikolaj Bjørnholm, HS/KDY
5 Fredrik Åstrand/Jonas Winzell/Christer Sörvik, LDSS
Laser
1 Jesper Stålheim, KSSS
2 Emil Cedergårdh, GKSS
3 Johan Wigforss, GKSS
4 Fredrik Westman, HSF
5 David Jonsson, KSSS
Kona One
1 Adam Holm, DSK
2 Björn Holm, DSK
3 Hans Nyström, KSSS
4 Jonathan Wallin, DSK
5 Joakim Larsson, MSS
Hobie 16
1 Leff Dahl/Kristina Kristensen, Boo IF
2 Anders Jönsson/Henrik Aulin, BoSS
3 Thomas Wiström/Pippi Eriksson, BOO IF
Matchracing
Anna Kjellberg, GKSS möter Silja Lehtinen, FIN
49er
1 Jonas Lindberg/Niclas Düring, GKSS
2 Charlie Ekberg/Kalle Torlén
3 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
Under semesterveckorna kommer Kustbevakningen att öka närvaron längs Bohusläns kust. Vecka 29 är särskilt känd för att vara stökig, då många båtar med ungdomar brukar samlas i de olika hamnarna längs Bohuskusten. Kustbevakningen har KBV 283 från Kungshamn, KBV 307 från Strömstad och Cobran KBV 453 på plats och kommer att göra nykterhetskontroller på kvällar och ”dagen-efter”.
– Vi hoppas att vår närvaro kan bidra till en lugn och sjösäker vecka och att den kan förhindra berusade personer från att ge sig ut på sjön, säger Lars Johnsson, vakthavande befäl vid Kustbevakningens västra region.
58 stycken Expresser är nu anmälda till SM/NoM i Marstrand, meddelar Västkustens Expresseglare. – Målsättningen med både topp och bredd är nådd med råge! säger Stefan Falkenberg, SM-gruppen. ”Det finns både rookies och ett stort antal riktigt vassa besättningar som har chans att ta hem SM-bucklan!”
Västkustens expresseglare kan också meddela att Bengt Falkenberg, från First 40:an Teknova/Albatross Racing, kommer till startlinjen i Marstrand med en helt nybyggd express!
Missa inte evenemanget på GKSS tisdag den 20 juli kl. 18.00 då båttrailern från CO-släpet lottas ut bland de anmälda båtarna! Det blir också information om GKSS, Musto, After Sail och allmän information inför SM/NoM. Givetvis sänder även X-Race TV live.
www.expresseglare.org
Det verkar vara ovanligt många huggormar ute i markerna den här sommaren. Försäkringsbolaget If får dagligen samtal från oroliga hundägare vars hund blivit biten. – Blir hunden biten ska man se till att snabbt ta sig till en veterinär. Särskilt små hundar, samt mycket unga och gamla hundar, riskerar att dö utan behandling, säger Jenny Stenberg, hundexpert på If.
Försäkringsbolaget If har hittills i sommar fått in flera samtal varje dag från oroliga hundägare vars djur blivit bitna av en huggorm.
– Vi får in betydligt fler samtal än vanligt, säger Jenny Stenberg.
Vid lindriga fall av huggormsbett blir hunden bara svullen på platsen för bettet. I de svåraste fallen kan hunden dö eller få allvarliga lever- och njurskador. Bett i tassen är farligare än bett som tar exempelvis i nosen.
Det går inte att säga på förhand hur en viss hund reagerar på ormbett, även om stora, unga hundar oftast klarar sig bättre än små. Därför ska man alltid uppsöka veterinär om hunden blivit biten.
Förebyggande tablett i fickan
Är man ofta ute i skärgården, skogen eller andra platser där det är långt till en veterinär så bör man i förebyggande syfte kontakta en veterinär och be att få utskrivet en tablett kortison som är anpassad för hundens storlek.
– En kortisontablett är alltid bra att ha med sig i fickan och ge hunden tillsammans med lite vatten om den skulle bli huggormsbiten. Då har man köpt sig mycket värdefull tid, men man måste ändå alltid ta hunden till veterinären, säger Jenny Stenberg.
Det är viktigt att en huggormsbiten hund inte får springa eller röra sig hastigt, eftersom den ökade blodcirkulationen då gör att giftet sprids stabbare i kroppen. Om det är möjligt är det bäst att bära hunden för vidare transport till veterinär.
Kostnader för veterinärvård till följd av huggormsbett täcks alltid av hundförsäkringen. Medicinkostnader kan också ersättas, beroende på vilken typ av försäkring man har.
Principal Maritime sätter in sin nyförvärvade flotta av Suezmaxfartyg hos Stena Bulk. Stena Bulk meddelade idag att en nybildad flotta av sju moderna Suezmax tankfartyg kommer att ingå i Stena Bulks Suezmaxpool vilket resulterar i att Poolen växer till att omfatta 18 fartyg. Den nya flottan är just införskaffad av det nybildade Principal Maritime Management som är ett portföljbolag hos kapitalförvaltaren Apollo Management, New York.
Pressrelease:
De nya Suezmaxfartygen är Princimar Truth (byggd 2007), Princimar Faith (byggd 2005), Princimar Joy (byggd 2010), Princimar Strenght (byggd 2010), Princimar Perseverance (byggd 2010), Princimar Grace (byggd 2011 ) och Princimar Hope (byggd 2011).
Dessutom kommer Sovcomflot’s “SCF Samotlor” på 158.000 dwt som alldeles nyligen levererats från DSME-varvet i Sydkorea att ansluta sig till Poolen med leverans i US Gulfen mitten juli. ”
Principal Maritime, New York, leds av förre Stena Bulk veteranen Art Regan, som inte slösat någon tid på att samarbeta med sina tidigare kollegor. Det genomsnittliga inköpspriset per fartyg i flottan sägs vara USD 69 miljoner, med en medelålder på bara ett år, med bland annat fem nybyggen från Korea och Kina.
Teknisk management och bemanning av fartygen kommer att skötas av Stenas Northern Marine Management i Glasgow.
Ulf Ryder, VD och koncernchef Stena Bulk, säger “Vi är verkligen glada att rapportera detta tillägg och förnyelse av vår flotta till vår Suezmax Pool med Sonangol. Att vi dessutom kan ha Northern Marines tekniska förvaltning föranleder oss att växa gentemot våra stora oljekunder med bibehållen hög standard”.
Poolen kommer inom kort att bestå av 25 fartyg med en sammanlagt dwt av 4 miljoner och en medelålder av bara 1,5 år då de tolv nya Suezmaxfartygen Stena och Sonangol beställt från Samsung och Daewoo Shipbuilding levererats.
Med kontor i åtta länder är Stena Bulk ett ledande internationellt tankrederi. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 85 tankfartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären med mer än 19.000 anställda och en omsättning på 6,5 miljarder USD.
www.stenabulk.com
Australiens största varv för fritidsbåtar – Riviera yachts – har presenterat flera nya modelelr det senaste året. Den australiensiska ekonomin som helhet har klarat sig relativt bra under den ekonomiska nedgången, men båtbyggarna fick känna av de bistrare tiderna på allvar. Riviera är nu definitivt ute ur krisen och står väl rustade på egna ben.
RIVIERA EXITS ADMINISTRATION
For immediate release Monday 28th June 2010.
Riviera has received written notification on Friday June 25, 2010 from the company’s Deed Administrators that the Deed of Company Arrangement (DOCA) established in conjunction with Riviera’s creditors on January 22 this year has now been completed and thus Riviera has now officially exited from Administration.
Following the withdrawal of the business for sale previously announced on April 9, 2010 and the finalisation of the administration, Management and the Receivers are now planning Rivieras’ exit from receivership later this year.
Under the terms of the DOCA, all current and former employees have received all of their unpaid wages, superannuation, annual leave and any relevant redundancy payments. Current Riviera employee’s entitlements will continue to accrue and be available to those employees in the ordinary course of business.
Unsecured creditors have also received a dividend payment under the terms of the DOCA.
Under båtmässan Sanctuary Cove International Boat sålde Riviera 19 nya båtar till ett totalt värde av över 125 Mkr. Nio av dessa var den helt nya modellen Riviera 43 Open Flybridge, en båt som innebär en helt ny design för Riviera. Båtmodellen är dessutom försedd med Volvo Penta IPS framdrivningssystem.
Under det senaste året har Riviera sålt i genomsnitt 2,3 nya båtar per vecka, vilket är bra för ett varv som bygger stora båtar med relativt avancerade system och kundanpassning av många detaljer ombord.
Riviera bygger 20 olika modeller från 36 till 85 fot inom segmenten Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express och Motor Yachts.
www.riviera.com.au
MY Lucia-M (39 m) är en helt ny superyacht från holländska Jongert. Enligt varvets egna testkörningar uppför hon sig som en “runabout”. MY Lucia-M är den första i Jongerts nya båtfamilj 3900MY. Varvet har genomfört en serie tekniska testkörningar för att bland annat kontrollera båtens manövrerbarhet vid alla farter. Båten får ett mycket gott betyg för sin manövrerbarhet trots att den är på över 200 metriska ton.
Sjöproven hölsl på IJsselmeer (det holländska “innanhavet”) och på Nordsjön. I proverna ingik bland annat kraftiga undanmanövrer i farter upp till 29 knop. Vid “crash-stop” stannade båten efter bara tre båtlängder.
Båten, som har ett djupgående på 2 m, planade snabbt upp på den blott 6 m djupa IJsselmeer, utan att visa några tendenser att sätta sig med aktern.
Lucia-M är den första motor yacht med de här dimensionerna som byggs av Jongert. Mycket arbete har lagts på att ge båten så hög komfort som möjligt. Båtmodellen har tagits fram på begäran av flera kunder, som gillar Jongerts sailing yachter men hellre vill åka motorbåt. Lucia-M är dock den femte i raden av motor yachter till sin ägare.
Specifications Lucia-M
General
Naval Architecture: Azure Naval Architects
Interior design: Guido de Groot Design
Exterior design: Guido de Groot Design
Hull: Aluminum
Superstructure: Aluminum
Main dimensions
Length over all: 39, 00 m
Length waterline: 33, 68 m
Beam over all: 7, 80 m
Draught (half loaded): 2, 04 m
Displacement (half loaded): 210 GT
Maximum speed: 30 kts
Cruising speed: 24 kts
Range at 12 kts one generator running 3.500 Nm
Fuel capacity: 46.500 l
Fresh water capacity: 7.400 l
Black/Grey water capacity: 2.600 l
Propulsion
Main engines: 2 x MTU 16V4000 M93. 3.250 kW / 4.150 bhp at 2.100 rpm each
With trailing pumps and Trolling
Propellers: 2 x Water lubricated propeller shafts with fixed pitch 5 bladed propellers
Bow thruster: Hydraulic app. 60 kW / 80 hp
Retractable stern thruster: 41 kW / 69 hp
Mellan 22 och 25 september kommer Jongert Shipyard att visa båten på Monaco Yacht Show i Port Hercules, Monaco.
Foto: Evert J. Bruinekool.
Världseliten finns på plats under SM-veckan då flera av Sveriges landslagsseglare deltar samt att SM-seglingarna är öppna för seglare från andra länder. Sveriges landslag, SWE Sailing Team, deltar i de olympiska klasserna. Dessa är Laser, Matchracing för damer och 49er. I Matchracing för damer deltar bl.a. vinnaren från Stena Match Cup Sweden Ekaterina Skudina samt våra svenska världsstjärnor Anna Kjellberg och Linda Rahm. I denna klass är det tuff konkurrens och det kommer bjudas på fantastisk segling utanför Västra Hamnen.
Deltagare från SWE Sailing Team i Laser är: Johan Wigforss, Victor Västernäs, Emil Cedergårdh, Jesper Stålheim, Arvid Claeson Max Salminen och David Jonsson. I 49er deltar OS seglaren Jonas Lindberg. I vindsurfingklassen Kona återfinns flera f.d. OS-seglare sedan tiden då brädsegling introducerades, till exempel Björn Holm och Hasse Nyström med OS-deltagande i Los Angeles 1984.
I västra hamnen kommer det vara enkelt att följa seglingarna live. Där finns en läktare, ett Volvo tält med möjlighet att vinna en helg i en C70 samt live speaker och resultat. Vi kommer även testa att twittrar live från varje bana. Efter varje dags seglingar kommer det att vara aftersail med möjlighet att mingla bland seglare och lyssna på dagens historier.
Du följer SM-veckan på hemsidan www.svensksegling.se/smveckan.
Fakta:
• När
torsdag 15/7–lördag 17/7. Seglingarna börjar kl 10.00 varje dag.
Finalseglingarna går på lördagen med början ca 12 och avslutas ca kl 15 med prisutdelning
• Var
Västra Hamnen, Malmö.
N 55 36.5 E 12 58
Seglingen är indelad i fem kategorier. Dessa kategorier har dam och herrklass eller öppen klass:
• Vindsurfingbräda – Kona One öppen klass.
• Enmansjolle – Laser standard herr
• Tvåmansjolle – 49er herr
• Flerskrov – Hobie 16 öppen klass.
• Kölbåt – CB66 Racer öppen klass och Elliott 6m dam i matchracing format
Laser standard, 49er och Elliott 6m är olympiska klasser.
Hur går det till
Seglingarna genomförs i en så kallad kryss-läns-bana, vilket innebär att de tävlande seglar en bana såväl mot som med vinden.
Format (alla utom matchracing)
I alla klasser seglas en grundserie och därefter finaler. I grundserien seglar varje klass 8 – 16 seglingar. De främsta efter sammanräknat resultat i grundserien går vidare till en avgörande medaljfinal. Antalet deltagare i medaljfinalen är 3 eller 5 st beroende på totala antalet deltagare i klassen.
I alla klasser utom matchracing gäller det att ha så få poäng som möjligt (den besättning som vinner en delseglingen får ett poäng, den som kommer tvåa får två osv) för att ta sig till medaljfinalen.
Format matchracing
I kölbåtslklassen för damer seglas ett annat format som kallas matchracing. I matchracing seglar man båt mot båt i olika heat där alla båtar seglar mot varandra en gång. Att man bara möter en motståndare åt gången gör att taktiken blir annorlunda.
Visste du att…
49er klassen är ny på SM veckan och ersätter 470 för herrar i kategorin tvåmansjolle. Denna båt är ny i sin konstruktion och brukar kallas för skiff. 49ern har mycket segelyta (motor) i förhållande till sin vikt. För att kunna utnyttja denna kraft behöver seglarna komma långt ut från centrumlinjen. Därför står båda besättningsmedlemmarna på vingar i trapets. Det är en klass med mycket fart och kraft.
Startlinjen i segling är en tänkt linje mellan två bojar. När starten går ska man vara bakom denna och sedan ta sig till det första märket. Det svåra är att man inte kan parkera båten vid startlinjen och vänta på startskottet utan man måste försöka passera startlinjen med full fart så snart som möjligt efter det att startsignalen gått.
Kryssen i seglingsbanan är en utmaning i att välja rätt väg. När man seglar mot vinden måste man zick-zacka (kryssa) för att vinden ska träffa seglen rätt och båten ska gå framåt. På så sätt kan man ta sig framåt mot vinden. Detta gör att det i stort sett finns oändligt många vägar att ta, då man själv kan välja hur länge man ska segla åt varje håll innan man vänder (slår). Då vinden vrider fram och tillbaka i mer eller mindre regelbundna och stora riktningsskift kan man utnyttja dessa för att ta genvägar på banan.
Därutöver gäller det att segla båten fort och förlora så lite som möjligt varje gång man gör en vändning (slår). Den som bäst behärskar detta vinner ofta.
En duktig seglare ska också vara bra på att segla med vinden, runda märken och hantera konkurrenter.
Bästa stället för att spana in seglingarna från höjden är från Turning Torso, men det går även bra att göra det från land och då vid Öresundsparken/Ribersborgsstranden
Fakta Svenska Seglarförbundet
Svenska Seglarförbundet är ett specialidrottsförbund anslutet till Svenska Riksidrottsförbundet, RF och vi har cirka 127.000 medlemmar fördelade på 435 klubbar, 17 distrikt och 79 klassförbund. Tillsammans med våra distrikt, klubbar och klassförbund arbetar vi aktivt för att stärka idrotten segling, öka antalet kappseglare och skapa en stark elit.
www.svensksegling.se
För att underlätta för båtburna besökare längs Sveriges kuster och i sjöar har Båtmiljö.se sammanställt en lista över befintliga sugtömningsstationer sommaren 2010. Det här är första gången som en komplett lista presenteras.
Pressrelease:
Regeringen beslutade den 23 juni att ge Transportstyrelsen i uppdrag att genomföra förbudet mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar. Förbudet innebär att fritidsbåtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning till en mottagningsanordning i land.
– För oss känns det viktigt att kunna erbjuda den här servicen till våra besökare på sajten, säger Anna Ehn redaktör Båtmiljö.se. För att förbudet ska kunna ha en verklig innebörd krävs det information och praktiska verktyg så att båtägarna kan följa de nya reglerna.
Listorna finns alltid uppdaterade på www.båtmiljö.se där kan du också kan ladda hem pdfer för utskrift inför båtsemestern.
Den svenska astronauten Christer Fuglesang seglade årets Eurocard Gotland Runt tillsammans med några av sina barndomskamrater. De seglade Gotland Runt på Gaia, en Svan 44:a i klassen SRS Bravo. – Vi har mest tränat virtuellt men tränade även en delinnan tävlingen, säger Christer Fuglesang.
Det var första gången som Christer Fuglesang seglade Eurocard Gotland Runt. Men grabbarna var inte nervösa, Christer har erfarenhet från många havskappseglingar, bland annat över Atlanten.
– Jag kan navigera efter stjärnorna men det ska inte behövas, vi har ju GPS, säger Christer Fuglesang, och tillägger att det finns många likheter med att vara i en rymdfarkost och på en segelbåt.
– Jag är van att bo litet och jobba i team.
Christer Fuglesang är på semester och nu gäller segling runt Gotland samtidigt som han meddelar att det för tillfället inte är några nya rymdäventyr på gång.
Bildtext:
Vid hamburgerkiosken i Sandhamn satt Christer Fuglesang med barndomsvännerna Stefan och Thomas Kjell och väntade in övriga gängets ankomst.
Kustbevakningens nya övervakningsfartyg i serien 312 byggs av Baltic Workboats i Estland. De nya fartygen ska ersätta äldre fartyg i den svenska kustbevakningsflottan. Det första fartyget ska levereras sker hösten 2011. Varvet ligger i Kurresaare på Ösel i Estland och bygger bland annat polis-, lots- och fiskerikontrollfartyg i aluminium och stål, för flera myndigheter i olika länder.
312-serien kommer bland annat att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och i sjösäkerhetsarbete. Fartygen blir 23,6 meter långa, 5,68 meter breda och får en topphastighet på 30 knop. Produktionskostnaden för de fem fartygen uppgår till sammanlagt 150 miljoner kronor.
Fartygen kommer att förses med bränslesnåla IPS-motorer från Volvo Penta . Skrovet har anpassats till motortypen och optimerats för minsta vattenmotstånd vid marschfart.
Just nu pågår konstruktionsarbetet som beräknas vara färdigt i september 2010. Då räknar varvet Baltic Work Boats med att börja bygga det första fartyget.
Projektet är nu inne på sjätte versionen av generalarrangemanget med modifieringar och förbättringar.