Fosfor är ett viktigt näringsämne för alla marina organismer. Höga halter av fosfor påverkar balansen i de marina ekosystemen och har identifierats som huvudorsaken till sommarblomningarna av cyanobakterier (”blågröna alger”) i Östersjön. Nu har forskare vid bland annat Stockholms universitet funnit en process som binder fosfor i syrefria sediment, vilket kan motverka övergödning.
Att ta bort fosfor från syrefritt havsvatten är svårt, det är endast möjligt genom bildning av apatit, ett kalciumfosfatmineral, som är den enda stabila formen av fosfor i syrefria sediment och vatten. Kemiska processer för att bilda apatit i marin miljö är dock mycket långsamma, varför det har varit en gåta hur apatit bildas i havssediment.
I en nyligen publicerad artikel i den vetenskapliga tidskriften Nature Geoscience beskriver forskarna Tobias Goldhammer, Volker Brüchert, Timothy Ferdelman och Matthias Zabel en ny process i apatitgåtan – bakteriell bindning av fosfor genom att sulfidoxiderande bakterier bildar apatit.
Forskarna undersökte sediment från uppvällningsområdet Benguela i Namibia.
– Sediment vid Namibias kust bildas i syrefritt vatten i ett av de mest produktiva marina ekosystemen på jorden – ett naturligt övergött havsekosystem. Där finns också stora avlagringar av apatit på havsbotten, berättar Volker Brüchert, universitetslektor i biogeokemi vid Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet.
Varför bildas apatit där? Genom följa upptaget av en radioaktiv isotop av fosfor kunde forskarna visa att apatitbildningen är en biologisk process som utförs av bakterier som koncentrerar fosfor i sina celler.
– Processen har två steg: Först tas fosfor upp och koncentreras i bakteriecellen, därefter binds fosforn upp, dels i organiska föreningar i cellen, dels som nybildad apatit. Detta skedde både i syrehaltigt och syrefattigt vatten, men inte i steriliserat sediment. Apatitbildning sker alltså bara när det finns levande bakterier, säger Volker Brüchert.
Hur effektiv är då processen? Enligt Volker Brüchert tyder de första resultaten på att bakterierna kan binda en stor del av den fosfor som sedimenterande plankton tillför havsbotten.
– Resultaten är mycket uppmuntrande då de betyder att en syrefri miljö inte nödvändigtvis ökar frisättningen av fosfor. Där finns också en mycket effektiv bakteriell process som katalyserar en permanent bindning av fosfor, som kan motverka övergödning, säger Volker Brüchert.
Är den här processen viktig även för Östersjön?
– Det vet vi ännu inte, men samma bakterier, Beggiatoa, som i sedimenten längs Namibias kust finns också i Östersjöns bottnar. Våra kommande studier kommer visa om samma process även sker här, säger Volker Brüchert.
Studien publicerades i Nature Geoscience den 18 juli 2010.
Goldhammer, T, Brüchert, V, Ferdelman, T.G., and Zabel, M (2010) Microbial sequestration of phosphorus in anoxic upwelling sediments. Nature Geoscience, DOI: 10.1038/NGEO913
Blöta men mycket nöjda och vid gott humör kom Vixen med besättning till Trosa. Efter en fruktansvärd natt med fyra timmars åskväder nådde båten Sandsänkans fyr utanför Harstena. Då hade de ungefär 33 Nm till Hartsö Stångskär, där Vixen möttes vid 20-tiden av engelska flaggan, tutor och varm choklad. Välkomstkommittén lotsade sedan genom skärgården till Hållsnäs utanför Trosa.
Vixen har noterat toppfarten 13,4 knop och hållit ett genomsnitt på dryga 4 knop på sin 1 000 Nm och tolv dagar långa seglats från Cowes på engelska sydkusten till Trosa. Inte illa med tanke på en nästan vindstilla måndag i Nordsjön och sedan två dygn med långsam bogsering genom Kielkanalen!
Så här säger Fredrich Dahlman, styrelseordförande Scandinavian Classic Yacht Trust och själv erfaren seglare och världsmästare med sin båt Fågel Blå i klassisk sexa i Cowes 2007:
”En fantastisk bedrift att segla från Cowes till Trosa och väldigt brittiskt att verkligen ta sig an extrema utmaningar! Genomförandet är helt i linje med classic yachting – att utsätta sig för naturens element under lång tid har alltid varit ett av många skäl att segla. Vi hurrar och hoppas Vixens bedrift att renovera och aktivt använda klassiska yachter kommer att fungera som inspiration och backas upp av företag som vill dra nytta av att synas i dessa utmanande sammanhang.”
Luke Yeats, Jack Gifford och Will Sheperd har lämnat över vattenprover och annan miljödokumentation till representanter för Askölaboratoriet . De ska nu sammanställa proverna, titta på förekomsten av plankton, näringsämnen och annat. Under Trosa Seglar Vackert visas en utställning med resultat och bilddokumentation från Vixens segling. Men redan nu kan de avslöja att det flöt omkring massor av skräp och sopor på Nordsjön medan de inte såg ett enda skräp i Östersjön!
Vixen kommer att synas i flera delmoment under Trosa Seglar Vackert, bland annat vid den stora seglingsfinalen på lördag 7 augusti, Trosa Tullgarn Royal Palace Regatta med seglingstävlingar i Tullgarnsviken utanför slottet.
Bakom regattan Trosa Seglar Vackert står Stiftelsen Scandinavian Classic Yachting Trust som arbetar för att klassiska seglande träbåtar ska seglas, synas och åter bli eftertraktade. På så sätt vill man rädda ett värdefullt kulturarv.
Bildtext:
Skepparen Luke Yeats, Jack Gifford och Will Sheperd framme med Vixen i Brunsbüttel vid Kiel-kanalens mynning.
Årets Marstrandsregatta seglades klart i helgen. Vinnarna i de olika klasserna heter: Nordiskt och svenskt mästerskap i ALBIN EXPRESS : 1) SWE 693 med rorsman Michael Collberg 2) SWE 619 rorsman Henrik Edman 3) SWE 826 rorsman Lars Idmyr
SM i DRAKE
UKR 8 med rorsman Lars Hendriksen
SWE 358 rorsman Hans Liljeblad
SWE 328 rorsman Peter Kolni
Alla finalresultat på:
http://www.gkss.se/en/Events/Marstrandsregattan2010/Sections/Results/
Mer information på www.gkss.se/marstrandsregattan
www.twitter.com/regattan
www.facebook.com/marstrandsregattan
Seglare från hela världen möts under drygt en vecka i Marstrand. Seglingarna hålls 5-13 augusti. Totalt är 102 stycken Drakar anmälda till seglingarna. Utöver de många deltagarna från de Nordiska länderna är nog det mest anmärkningsvärda det stora antalet båtar från Ryssland.
– Det kommer att bli roligt och mycket tufft på startlinjen säger Peter Kolni (GKSS), som nyligen med sin besättning ombord på SWE328 kom 2:a i SM i Drake på Marstrand.
Bland de deltagande 102 besättningarna finns väl cirka 20 namn som kan räknas in som potentiella vinnare av BMW Dragon Gold Cup tror Peter. Svårt att nämna något speciellt namn, men Danmark, England, Irland, Ryssland och Tyskland har många duktiga seglare, säger Peter Kolni.
Stora startfält hör inte till ovanligheterna i Drakklassen, men i tävlingen Dragon Gold Cup var det länge sedan antalet båtar översteg 100.
– Maxgränsen för deltagande båtar i Dragon Gold Cup ligger på 120 båtar, säger Kerstin Holmberg, tävlingsledare för BMW Dragon Gold Cup. Detta överträffar våra förväntningar.
Mellan 50 och 60 funktionärer kommer under drygt en vecka arbeta med att tävlingen genomförs under bästa förhållanden. Tävlingen inleds med ”Tune-up race” lördagen den 7 augusti och avslutas med en hejdundrande regattafest på Societetshuset den 12 augusti, dit både de svenska och danska kungahusen väntas.
www.gkss.se/dragongoldcup
Den 31 juli blir det Fri Fart på Göta kanal. Det är en dag i fartens tecken och en hejdundrande fest för alla som vill se något av det mer extrema som kan upplevas på Göta kanal. Mellan kanalens lindar kommer ett 25-tal klassiska båtar att visa upp sina högfartsegenskaper inför en stor publik.
Mellan racen kl 11, 13 och 15 ligger båtarna förtöjda vid Museihusets bryggor för närmare beskådande. Här kommer amerikanska Gar Woods att trängas med Forslundare, Sweet 16, Ockelbo Sea Fun, Chris Crafts och många andra snabbgående klassiker, med ägare som lagt ned sin själ för att åter kunna visa upp sina båtar i nära nog nyskick.
Under dagen kommer också Museihusets samlingar att stå öppna med bland annat uppvisningar av den unika stora tåganläggningen som håller en mycket fin internationell klass.
Mellan racen kommer kanalen också att befaras med radiostyrda båtar från Linköpings modellbåtsklubb
www.museihuset.se
Med en vecka kvar till Uddevalla och Swedish Grand Prix 2010 är det full aktivitet i Pininfarina Race Village. De första teamen har redan kommit på plats. På bilden här intill syns Team Victory när deras lastbilar passerar Uddevallabron med teamets framgångsrika båtar.
Världsmästarna från Dubai, Förenade Arabemiratet, jobbar febrilt med förberedelserna inför att befästa sin ställning inom offshore racing. En ny hamn håller på att anläggas, och en depå med bland annat en miljövänlig bensinstation byggs. För första gången någonsin kör Class 1 en tävling i Sverige. Därtill ett VM. För första gången kör Class 1 på Aspen alkylatbensin. Kan vi, kan du, är budskapet!
140 gröna knop imponerar! Liksom 4 G i kurvorna på det rundbanerace som hålls samtidigt. För att inte tala om 13-åringarna…
100 000 besökare väntas till Uddevalla nästa helg. Kungligheter och ambassadörer har redan aviserat sin ankomst. Tre TV-team producerar för 142 länder. Helikoptrarna har redan börjat snurra över exotiska Bohuslän.
www.class-1.com
MSC Cruises och STX France har meddelat att den juridiska processen för ordern på MSC Fantastica, ett nytt kryssningsfartyg i ”Fantasia-klassen” (formellt kallad U32), och det 12:e fartyget i MSC Cruises flotta, är avklarad. Efter en presskonferens i St Nazaire besökte Frankrikes president Nicolas Sarkozy STX Frances skeppsvarv tillsammans med Gianluigi Aponte, vd för MSC, Pierfrancesco Vago, vd för MSC Cruises och Jacques Hardelay, general manager för STX France.
I den officiella delegationen fanns även Frankrikes finansminister Christine Lagarde och industriminister Christian Estrosi.
Processen inleddes den 1 mars med ett undertecknande av en avsiktsförklaring, men då flera rättsliga och finansiella samtalspartner var involverade tog den längre tid än beräknat att slutföra.
En långsiktig relation
En viktig faktor i projektets framgång, som också gör det möjligt att leverera fartyget i slutet av våren 2012 enligt MSC Cruises krav, är finansiell uppbackning från franska finansinstitut, i synnerhet finansieringen från Coface, Franska exportkreditnämnden.
– Vi är mycket glada att detta viktiga kontrakt med MSC nu har bekräftats, säger Jacques Hardelay, general manager för STX France. Vi ser nu fram emot att vidareutveckla den långsiktiga relationen mellan MSC Cruises och STX France team för en lyckad leverans av detta fantastiska fartyg.
Pierfrancesco Vago, vd för MSC Cruises, tillägger:
– Vi är glada över bekräftelsen av denna viktiga investering som är ett tecken på framgång för vår ambitiösa tillväxtstrategi, och vi vill tacka alla som har gjort det möjligt. Vi är nu angelägna om att tillsammans med STX France fokusera vår energi på att vidare stärka MSC Cruises världsledande position inom kryssningsbranschen.
MSC Fantastica kommer att byggas på samma framgångsrika prototyp som fartyget MSC Fantasia, uppskattad av allt fler gäster och unik i sin klass tack vare innovationer som MSC Yacht Club. MSC Yacht Club, som är som ett ”fartyg i fartyget”, erbjuder en oöverträffad nivå av personlig service och avskildhet.
Nu kommer den första väderappen som visar hur havet ser ut vid olika vindstyrkor och väderförhållanden. Det är Sjöräddningssällskapet som har gjort om sitt kustväder från nya hemsidan sjöräddning.se så att det också fungerar fullt ut för iPhone.
Kustväderappen innehåller en detaljerad tvådygnsprognos, timme för timme, med vind, vågor, ström, vattentemperatur och vattennivå. Och till varje vädertyp hör en bild av en havshorisont. Sammanlagt finns det 300 olika varianter. Man kan också välja att se prognosen enbart som väderbilder – också det något helt nytt.
Användarna kommer att känna igen de klassiska platserna för kust- och sjöväder. Appen söker förstås upp den plats som ligger närmast, men det är också lätt att välja andra platser som favoriter.
Det går enkelt att växla mellan den detaljerade vyn, timme för timme, och en överskådlig prognos för de närmaste två dygnen. Sjöräddningssällskapet anser inte att prognoser som sträcker sig längre än två dygn är tillräckligt tillförlitliga.
– Vi vill att så många som många som möjligt följer vårt kustväder. Det ökar sjösäkerheten, och därför kostar det inget att ladda ner till iPhone, säger Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.
I kustväderappenw finns också möjlighet att stödja Sjöräddningssällskapet genom att bli medlem eller ge en gåva.
– Hela vår verksamhet drivs ju ideellt, utan bidrag från staten. Så vi är helt beroende av gåvor och stöd från medlemmar, säger Rolf Westerström.
Fakta om Sjöräddningssällskapets kustväderapp för iPhone:
– Snabb överblick närmaste två dygnen
– Detaljerat kustväder, timme för timme
– Havsbilder vid olika väderförhållanden
– Enkla, tydliga symboler
– Vindhastighet
– Vindriktning
– Vädertyp
– Lufttemperatur
– Vattentemperatur
– Våghöjd
– Vågriktning
– Strömhastighet
– Strömriktning
– Vattennivå
Lär mer och ladda ner på:
www.sjoraddning.se/stod-oss/banners-och-widgets/
Med hårda vindar akterifrån har Vixen redan nått svenska farvatten. Vid ett tillfälle visade knopmätaren toppnoteringen 13,4 knop! På måndag eftermiddag nådde de kusten utanför Sandhammaren i Skåne.
– Luke Yeats, Jack Gifford och Will Sheperd har seglat osannolika 130 sjömil på 30 timmar. Med den här farten kan vi räkna med att Vixen är i Trosa innan helgen, säger Olle Appelberg, projektledare för Trosa Seglar Vackert – festivalen för klassiska seglande båtar.
Vixen kom till Brunsbüttel vid Kielkanalens mynning i fredags eftermiddag efter 120 timmars seglats från England över Nordsjön. Hon låg då cirka 48 timmar före i tidsplaneringen. Besättningens tanke var att proviantera, torka utrustning och ta en kall öl på British Yacht Club i Kiel innan den fortsatta resan. På grund av mycket hårda vindar och problem vid bogseringen genom Kielkanalen blev Vixen försenad och tappade ungefär 24 timmar. Men med nuvarande vindar och fart verkar hon snabbt kunna ta igen den tiden!
Vixens segling från Cowes i England till Trosa ingår i Uffa Fox Challenge och är en del av seglarfestivalen Trosa Seglar Vackert 3-8 augusti. Förutom seglarbragden gör Vixen också en insats för den marina miljön genom dagliga vattenprover, foton och iakttagelser i samarbete med Askölaboratoriet. Deras rapporter ska sammanställas och visas under Trosa Seglar Vackert.
Följ gärna Vixen direkt www.marinetraffic.com/ais/se/shipdetails.aspx?MMSI=235080517 Under rubriken “Last position received” till vänster finns en länk efter “Latitude / Longitude” som man kan klicka på för aktuell position och tidigare del av rutten.
Bakom regattan Trosa Seglar Vackert står Stiftelsen Scandinavian Classic Yachting Trust som arbetar för att klassiska seglande träbåtar ska seglas, synas och åter bli eftertraktade. På så sätt vill man rädda ett värdefullt kulturarv.
Årets båtmässa i Monaco blir som vanligt en uppvisning i det största och lyxigaste som finns att erbjuda. I alla fall på den här sidan Atlanten. I slutet av oktober är det åter dags för båtmässan i Ft Lauderdale, där de amerikanska kunderna till mega yachts förhoppningsvis är på köphumör igen. Den amerikanska marknaden är, efter de arabiska länderna, fortfarande störst på mega yachts (båtar över 80 m).
De båtar vi visar på bild här presenteras av Oceanco. De visas på 2010 Monaco Yacht Show, som hålls 22-25 september i Port Hercules i furstendömet Monaco.
Bland annat visar de en skalenlig modell av Oceanco design 90 m PA076 och Explorer yacht PA144. Dessutom visas den helt nya Sam Sorgiovanni 120 m PA146 och Elie Saabs 117 m ES117 som först presenterades på Abu Dhabi Boat Show.
Bland de övriga båtar som presenteras av Oceanco finns en 85,60 m Y708 yacht. Båten är under byggnation med exteriören designad av Igor Lobanov medan Alberto Pinto Interior står för inredningen och den 120 m Nuvolari & Lenard designade PA122.
Medan marknaden för “mindre” båtar oh då speciellt sådana som vanliga skandinaviska kunder köper har haft det tufft de senaste två åren fortsätter alltså de superrika att köpa nya fartyg. Marknaden för mega yachts har ökat i intensitet de senaste två råen och det finns flera exempel på ägare till sådana båtar som gjort klipp på att köpa och därefter snabbt sälja sina nya mega yachts. Bland andra golfproffset Greg Norman, som sålde sin förra mega yacht Aussie Rules II med god förtjänst.
http://www.ssqq.com/archive/vinlin24.htm
I år hålls BMW Dragon Gold Cup i Marstrand. Segelbåtarna lockar proffsseglare, näringslivstoppar och kungligheter. I BMW Dragon Gold Cup 2010 tävlar cirka 100 båtar och samlar en spännande skara personligheter från 14 nationer i glädjens och sportighetens namn.
Pressrelease:
Att njuta sommardagar på Marstrand med toppklassiga prestationer och upplevelser är något som BMW rekommenderar. Därför är BMW huvudsponsor i en av världens mest spännande och fartfyllda regattor. Tävlingen arrangeras av anrika Göteborg Kungliga Segel Sällskap (GKSS) som i år firar sitt 150-årsjubileum.
Havskappseglingen sker på Marstrands västra sida där eftermiddagens optimala sjöbris i över hundra år gjort denna västkustpärla till en internationell seglingsdröm. I BMW Dragon Gold Cup tävlar några av världens skickligaste seglare, från 14 länder, i en cup som är en upplevelse för livet. Både för dem som kämpar ute på havet och för dem som deltar som åskådare.
För dem som väljer att följa seglingarna på plats erbjuder Marstrand ett rikt utbud av butiker, caféer, restauranger och fina havsbad. Dessutom visar Bilia Group Göteborg och BMW upp några av de senaste BMW-modellerna.
– För BMW är detta en utmärkt möjlighet att kombinera segling i högsta klass med den sportighet och glädje som är så speciellt för vårt varumärke. Dragonklassen i segling attraherar människor som vill ta sina upplevelser lite längre, som vill njuta och delta i sammanhang som både kräver och ger “det lilla extra”. Att göra detta på en plats som Marstrand är något jag verkligen rekommenderar, säger Christer Stahl, vd BMW Sverige.
Dragon Class (att segla Drake), denna en av världens främsta entypsklasser lockar skickliga seglare. I BMW Dragon Gold Cup tävlar många välkända profiler inom både seglingssporten och svenskt näringsliv om att ta hem titeln. Till exempel seglar Gurra Krantz, Jacob Wallenberg, prins Henrik och kronprins Fredrik av Danmark i några av de cirka hundra båtarna. De deltar även i den berömda Regattamiddagen på Marstrands anrika socitetshus tillsammans med representanter för svenska kungahuset.
Mer information finns på www.gkss.se/dragongoldcup
där du också kan följa tävlingarna.
Foto: Alf Thornberg
Alla som vill kan få följa med familjen Linder i deras röda Delphia 40 på resan till Norges västkust. Resan har nyligen startat och äventyren och upplevelserna som väntar efter nästa vågtopp eller hamnhugg är många och ännu okända.
Båten lämnade Stockholm den 16 juni med bara pappa Henrik ombord. Efter midsommar firande hemma och Lomah på pitstop i Limhamn mönstrade resten av besättningen på. Äventyren har redan börjat och semestern lika så för familjen ombord. Besättningen ombord kommer att växla liksom som det nordiska sommarvädret.
Det är pappa Henrik som skriver och låt dig fångas och följ med på deras segling och upplev värmen ombord. För att hitta till bloggen behövs varken sjökort eller gps.
Bara klicka dig in på http://www.delphiayachts.se och läs mer!
Stora ytansamlingar av blommande alger som är 100 mil långa och 30 mil breda finns nu i Östersjön. Algbältet är ett av de största sedan rekordåret 2005. – Sverige har hittills haft tur med väder och vindar och algerna har inte kommit in till kusterna. Men däremot har människor i södra Östersjön för första gången sett algblomning, säger Lennart Gladh, Östersjöexpert på WWF.
De första blomningarna upptäcktes i slutet av juni i ett bälte från Bornholm upp längs Baltikum till Finska vikens mynning. Tätaste koncentrationerna finns nu kring polska kusten och runt Gotland och Öland. Också vattnen mellan Tyskland och Danmark och Finska viken har stora ytansamlingar.
Tysklands kustvatten vid floden Odras lagunsystem är påverkat. I enklaven Kaliningrad är kustlagunerna täckta med blågröna alger .
Stora algblomningar på ytan skadar främst havsmiljön. När algerna dör förbrukar de stora mängder syre. Giftigt svavelväte frigörs, vilket påverkar alla organismer på havsbottnen. Fenomenet med algblomning är i sig naturligt, men det höga näringsinnehållet och överbelastningen i Östersjön gör att algerna förökar sig explosionsartat.
– Höga temperaturer, knappt någon vind och ett övergött hav är perfekta förhållanden för algtillväxt, säger Lennart Gladh.
Stora mängder kväve och fosfor från gödselmedel når Östersjön via floder, vilket gynnar algblomningen. Övergödning är det allvarligaste miljöproblemet för Östersjön och motorn bakom tillväxten av syrefattiga zoner och döda havsbottnar. Cirka 100 000 kvadratkilometer av Östersjön – en yta lika stor som dubbla Danmark – består av döda bottnar.
– Jordbruket är den enskilt största källan och än mer kraftfulla åtgärder behövs såväl i Sverige som i andra länder för att minska jordbrukets negativa påverkan på Östersjön, säger Lennart Gladh.
EUs jordbrukspolitik måste förändras och WWF uppmanar de svenska politikerna att engagera sig för en reformering av jordbrukspolitiken, CAP. Det krävs större satsning på miljö och lokal hållbar utveckling och minskade direkta eller indirekta produktionsstöd.
För att få ett friskare Östersjön kräver WWF bland annat förbud mot all användning av fosfater av tvätt- och diskmedel, skatt på kväve och fosfor i handelsgödsel och stopp för dumpning av avloppsvatten från kryssningsfartyg och färjor i Baltikum .
Fakta: Ansamlingarna utgörs i huvudsak av blågrönalger, eller cyanobakterier, av arten Nodularia spumigena som är giftig. Råkar man svälja vatten med stora mängder av bakterierna finns risk för leverskador.
Här är ett helt nytt koncept för att göra båtar rymligare och mer användbara. Det är ett italienskt företag som presenterar konceptet under namnet Wider. Tidigare har liknande lösningar använts i husbilar, lastbilstrailers med mera, men vi har inte sett det lika konsekvent utfört i en båt tidigare.
Den första modellen i Widerfamiljen är en 42 fots öppen daycruiser, utvecklad efter designidéer från konstruktören Tilli Antonelli, vars idéer har förfinats av Fulvio De Simoni. En mindre modell på cirka 35 fot och en större på cirka 50 är också på gång.
Förutom att konceptet med utfällbara sidor ger ett ökat utrymme inne i båten så ökas även båtens stabilitet påtagligt. Det blir som en enskrovsbåt med flera av flerskrovsbåtens fördelar.
Extra utrymme med pontoner fälls ut på varje sida av Widerbåten. Därmed får båten ett dubblerat boutrymme.
Denna uppfinning, patenterad av Tilli Antonelli, har gjort det möjligt att skapa en 15 m² salong i en båt på 42 fot.
Båten drivs av två motorer, som dock inte är monterade på klassiskt symmetriskt vis, utan monteras mer som i en racingbåt, vilket sägs ge mer stabilitet.
Här är mer information i företagets pressrelease på engelska:
A high-performance, lightweight model built according to very latest vacuum-infusion moulding (Scrimp System) techniques with a carbon and vinyl-ester resin hybrid, and other parts in carbon only. The result is an aerodynamic product, where lightness is an essential feature, guaranteeing maximum efficiency and minimum waste. Wider 42’ can reach a top speed of over 45 knots with 370hp engines and Arneson surface propellers, guaranteeing a range of over 350 miles at a 40 knot cruising speed.
Lightness which also means a new way of experiencing the sea, thanks to the shape of the stepped hull. Creating an air cushion between the surface of the sea and the hull, this means the yacht rises to maintain a highly dynamic sailing trim.
Moreover, unlike normal hulls, this model is more trimmed by the stern especially during planing, guaranteeing the yacht always sails in a horizontal trim on the water, improving her performance and guaranteeing constant visibility, too.
Indeed, the stepped hull comes from racing yachts, and is still rather unusual in pleasure boats, requiring precision measurable in millimetres during both the design and construction stages of the shape of the yacht.
It is by no chance that the design of the Wider 42’ hull was entrusted to Mark Wilson, one of the top experts in the field of racing yachts, who also designed those with which his son won the World Championships three times, once in class P2 and twice in class P1.
The energy saving concept of this yacht also covers on-board electronics. A well-developed, highly technological CAN bus electrical system was produced in conjunction with Acson Marine (www.acsonmarine.it), and the extremely lightweight installation guarantees considerable savings in engine energy.
The partnership between Wider and Acson Marine has gone even further, leading to production of a helm station featuring solutions which have never been seen before, namely a multifunctional steering wheel, similar to those used in Formula 1. The wheel has a fixed, built-in mini instrument panel, with a multi-view display featuring all the information necessary for sailing, and is equipped with a basic helm station with just a plotter and VHF, as all the propulsion equipment is controlled by the built-in display on the steering wheel.
WIDER IS: VERSATILE ENVIRONMENTS
The cockpit furnishings are clearly different to all the other models currently available on the market, and focus on convertibility: the windscreen protecting the seating can be raised and concealed.
The space in front of these seats is split into three different parts which, if raised separately, will transform into two chaises longue, a luncheon area, or a single sundeck.
Once again, in order to guarantee maximum versatility of use, the stern can house a jet ski or rubber dinghy, or even a diving centre, in an uncovered garage.
The housing for the jet ski (or rubber dinghy) lowers towards the stern, forming a slide to facilitate haulage and launch operations. Moreover, once the water toys have been removed, the same space can be converted into an additional sundeck.
WIDER IS: DESIGN, COMFORT AND NEW MATERIALS CREATING A FUN PARK AT SEA
The internal furnishings of the yacht ensure complete comfort during a day at sea, with a kitchenette, seating which can be transformed into a large, comfortable bed in case of need, and a head with a large, separate shower.
Special attention has been paid to the choice of the materials. The vertical surfaces inside the cabin display the carbon laminate, whilst the structural bulkheads are clad in a new linen fabric with a polished finish.
Esthec (www.esthec.com) was chosen for the cladding of the deck. This sophisticated material has been reinvented, and now features new colours. It offers all the positive characteristics of teak, such as aesthetic appearance and being pleasant to the touch, is environmentally sustainable during its lifecycle, and can be completely recycled. Esthec is indestructible, stain resistant, fireproof, non-slip, will not splinter, and requires no maintenance.
Lastly, as Wider is a fun park to be experienced on the open sea, heavy, cumbersome, fixed fibreglass seating has been replaced with inflatable cushioning and seats. If and when necessary, they can also be used as floating airbeds and seats in the water for total relaxation – almost completely removing the dividing line between the yacht and the sea.
www.wider-y.it
Ett tusen liter tjockolja beräknas ha läckt ut i Vänern vid ett industriområde vid Älvenäs, sydväst om Karlstad. Det är ett rör på en cistern som rostat sönder och läcker. Kustbevakningen har miljöskyddsfartygen KBV 044 och KBV 080 på plats och sanerar området tillsammans med räddningstjänsten. Foto: Kustbevakningen.
Det italienska varumärket MyNav tar GPS-användandet ett steg längre och står för innovationen av en sömlös navigeringslösning från A till D via B och C genom både bil/mc-, cykel och topografisk navigation – allt i en och samma rutt.
GEAR expanderar och plockar upp ytterligare ett GPS-varumärke i sitt sortiment – MyNav. MyNav står för en sömlös navigeringslösning där du kan vägledas från punkt A till B via C och D på bilvägen, på MC:n, på cykeln och i skogen – allt i en och samma rutt. Du slipper byta minneskort och guidas på vägarna med hjälp av kartvisning och röstkommandon, för att sedan direkt övergå till visuell navigering när du når terrängen.
MyNav introduceras i Sverige med tre modeller: MyNav 500, MyNav 600 och det senaste tillskottet anpassad för cykling och träning, MyNav 700. Alla modellerna har en stor och tryckkänslig transflektiv färgskärm på 3,5” och är konstruerade i ett vattentätt och stöttåligt utförande. MyNav 600 är dessutom utrustad med en knappsats som kan vara bättre lämpat vid till exempel av användandet av handskar.
GPS-modellerna levereras med en bilkarta över Sverige från NAVTEQ och en valfri region av topografikartan Topo Sweden Plus från kartföretaget MapFactory. Till samtliga modeller går det att köpa till en bil- och topokarta över Europa. Till MyNav 600 går det också att köpa till sjökort över hela Sveriges kuster på ett och samma minneskort.
MyNavs produkter har ett lättanvänt gränssnitt med tydliga menyer som gör det enkelt orientera sig i mjukvaran. Du kan också välja att visa eller dölja de olika skiktlagren i kartorna – allt för att anpassa och optimera kartvisningen för eget ändamål.
I det medföljande PC-programvaran MyNav Map Manager kan du arbeta med dina kartor: sök användbar kartinformation, beräkna rutter och visa uppgifter och höjdprofiler, visualisera spår och waypoints. Du kan också överföra och visa kartor i rasterformat som till exempel scannade papperskartor, satellitbilder och flygfoton.
Tillverkaren bakom MyNav, italienska GIOVE, har varit verksamt sedan 1994 och anpassar och distribuerar vägdatabaser för fordonsnavigeringssystem i samarbete med världsledaren NAVTEQ. Tack vare sin kunskap och unika databasers fullständighet har GIOVE specialiserat sig på skräddarsydda digitala kartor för särskilda ändamål.
Gemensamma egenskaper/funktioner:
– Bilkarta över Sverige
– Valfri region av Topo Sweden Plus (1-9)
– Elektronisk kompass och barometrisk höjdmätare
– Utbyggbart minne på upp till 16 GB (MicroSD HC)
– Transflektiv 3,5” pekskärm i färg
– SiRF Star III
– Vattentät/stötsäker IPX7
www.mynav.se
Charlie Marine Art är ett nytt svenskt företag som tar fram tavlor i en marin stil efter beställning. Konceptet bygger på att kunderna kan få en unik tavla komponerad med de marina elementen Signalflaggor som representerar bokstäver och även en position dvs. longitud, latitud och platsens namn.
”Alla våra tavlor målas på beställning och kunden får godkänna en digital skiss innan vi handmålar tavlan i olja. På så sätt blir alla tavlor unika och kunden kan bestämma storlek och bakgrundsfärg. Leverenstiden är ca 3-4 veckor”.
”Vi försöker hålla priserna på en bra nivå och i och med att tavlorna finns från små storlekar såsom 60*40 cm så kan man få sin helt unika tavla från drygt 1000 kronor. De vanligaste storlekarna är 90*60 cm och 120*80 cm och dessa kostar mellan 2000-3500 kronor”, säger Mathias Bredin som är initiativtagare.
”Vår serie Position där vi skriver ort/platsens namn med bokstäver och signalflaggor och tar fram den unika positionens longitud och latitud har slagit fantastiskt bra! Det har visat sig att många även ger detta till vänner och familjemedlemmar som present. Även bröllopstavlan i serien Minne, där brudparets första bokstav skrivs med signalflagga tillsammans med datum och platsen för den stora dagen, har varit en fantastiskt personlig och uppskattad present.”
Charlie Marine Art är ett svenskt varumärke som säljer handmålade marina tavlor. Personerna bakom Charlie Marine Art är seglare som började måla tavlor med koppling till lokala orter. Dessa gav vi till våra vänner runt om i världen som tack för husrum när vi besökte dem vid regattor.
För Charlie Marine Art är valfrihet och exklusivitet viktigt, därför handmålas tavlorna i små serier efter beställning. Du har även möjlighet att beställa personliga motiv som bygger på lokala platser exempelvis ditt sommarställe eller händelser som exempelvis bröllop.
Alla ”Charlie” tavlor kan fås med tre olika bakgrunder (obehandlad canvas, målad vintage bakgrund eller vitmålad bakgrund) och i flera olika storlekar.
Tavlorna är indelade i fyra serier, Positionstavlor, Klassiska båtar, Minne och Klassiska båtsymboler.
Här är framtidens “lilla” tender till större båtar. I alla fall om man ska tro på det holländska varvet Vripack. Inspirationen till designen av deras Limo Tender 25 baseras helt på tenderns moderfartyg, Heesens 5500 Semi Displacement MY. Den största skillnaden är att den lilla båten bara är en niondel så stor som sin förebild.
Som inspiration använde Vripacks designers den lätt igenkänningsbara konturen av den Frank Laupman designade 5500 Semi Displacement MY. Den lilla båten har många av förebildens finesser, bland annat en skylight och många detaljer som har tillverkats i glas.
Limo Tender 25 är en innovativ och kraftfull liten yacht. Den har til lexempel två minibars, skydssutrustning när hon ligger vid kaj och en de mest tekniskt avancerade inteiörer man kan tänka sig. Idel nödvändigheter, med andra ord…
Tack vare en smart inredning finns det plats för sex vuxna att bo ombord. Utrymmena är fördelade så att två besättningsmän kan hantera båten medan ägarna och ett par gäster bara njuter av båtlivet. Alltså knappast samma båtliv som för en vanlig svensk båtägare.
www.vripack.com
Kustbevakningen har hittills i år rapporterat 159 personer misstänkta för sjöfylleri eller grovt sjöfylleri. Detta är 130 fler än vid motsvarande tid i fjol. Ändringen i sjöfyllerilagstiftningen i kombination med det vackra vädret ligger bakom den stora ökningen.
Fram till och med den 20 juli har Kustbevakningen genomfört cirka 1150 rutinmässiga alkoholutandningsprov i hela landet. Utöver detta har även 430 kontroller gjorts vid exempelvis fartkontroller och lanternekontroller då båtförarens uppträdande fått Kustbevakningen att misstänka sjöfylleri.
Totalt har 178 båtförare varit tillräckligt onyktra för att gå vidare för bevisprovtagning.
I norra regionen har 32 personer rapporterats för misstänkt sjöfylleri, i östra 93, i södra 15 och i västra regionen har 19 personer rapporterats.
Totalt under hela 2009 rapporterades 60 personer för sjöfylleri. 30 av dessa hade rapporterats fram till den siste juli.
– Det vackra vädret har förstås lockat många ut på sjön i år och det är en del av förklaringen till de ökade siffrorna. Men i första hand beror det ökade antalet gripna på förändringen i lagstiftningen som gör det möjligt för Kustbevakningen att genomföra rutinmässiga alkoholutandningsprov, säger Ingrid Nordin, handläggare på Kustbevakningens övervaknings- och kontrollenhet.
Ändringarna i sjölagen och alkoholutandningslagen trädde i kraft den 1 juni och innebär att det nu finns en nedre promillegräns på 0,2 promille på sjön för de som framför båtar som är tio meter eller mer, eller som kan framföras i 15 knop eller mer. För de båtar som inte faller under denna nya regel gäller som tidigare att föraren inte ska ha konsumerat mer alkohol än att han eller hon kan framföra båten på ett säkert sätt.
Kommentarer
Helt förutsägbart! Undrar hur många "fulla" det var mellan 0,2 promille till 0,5?
Kommentarer
Tavlorna finns att se på www.charliemarineart.se