Nyheter

Sjöräddningssällskapets huvuduppgift är att rädda liv till sjöss. På 15 minuter från det att larmet går lämnar Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare kajen. I samma anda satsar nu Sjöräddningssällskapet på miljöräddning, i syfte att kunna göra snabba insatser för djurlivet och den marina miljön.

Tack vare en donation från Nynas, utrustas räddningsstationen i Stockholms City och 25 andra stationer i Sverige med miljöräddningssläp. Invigningen idag förrättades av Stockholms Miljö- och trafikborgaråd Ulla Hamilton.

– SSRS och Nynas initiativ är ett utmärkt exempel på det miljöengagemang som finns hos företag och individer. SSRS miljösatsning är ett hedervärt initiativ som jag gärna bidrar till att lyfta fram, säger miljö och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) som även är ordförande för Stockholms Hamnar.

Parallellt med att stationerna får ny utrustning utbildar specialoljeföretaget Nynas de frivilliga sjöräddarna i hur man begränsar till exempel olja i olika miljöer och situationer. Detta gör det möjligt för Sjöräddningssällskapet att aktivt delta i miljöräddningsarbetet i sjö och hav. Miljöräddningssläpen blir ett viktigt komplement till de andra miljövårdsresurser som finns i landet.

– Eftersom Sjöräddningssällskapet är en etablerad räddningsorganisation med mycket hög beredskap, kan vi snabbt vara på plats om olyckan är framme. Tidiga och kraftfulla insatser är avgörande för hur stor spridning olja eller annan typ av miljöutsläpp får. Vi kan ge ett “första förband på miljön”, säger Sjöräddningssällskapets VD Rolf Westerström.

Hjälp till Mexikanska golfen
I maj 2010 fick Sjöräddningssällskapet en fråga från BP om det fanns möjlighet att bistå med miljöräddningsutrustning i form av högsjölänsor. De resurser som fanns på plats i Mexikanska golfen räckte inte längre till. Sjöräddningssällskapet kunde då bistå i räddningsarbetet och all tillgänglig läns, 4000 meter, samlades ihop för transport till Mexikanska golfen. Ny läns beställdes samtidigt och har redan anlänt till stationen i Stockholm.

www.sjöräddning.se

Lagom till årets båtsäsong erbjuder Sjöfartsverket alla tillgång till den information om vindstyrka, vindriktning och vattenstånd som finns i systemet ViVa. Genom mätstationer runt Sveriges kust samt i Vänern presenteras kontinuerligt aktuella vind- och vattenståndsvärden. Den version av ViVa som nu publiceras är en testversion. ViVa utvecklades för att täcka behovet för Sjöfartsverkets verksamhet.

Den aktuella webbapplikationen fjärravläser väderrelaterad information om vindstyrka, vindriktning och vattennivå i realtid.

Det finns 60 mätstationer runt Sveriges kust samt i Vänern – från Kalix i norr hela vägen runt kusten till Brofjorden på västkusten. De flesta mätstationerna redovisar siffror för medelvind, byvind, vindriktning samt vattenstånd. Viva uppdateras kontinuerligt med aktuella värden. I ett diagram kan man se det senaste dygnets värden.

Genom att använda ViVa-informationen kan alla som är på väg ut eller redan befinner sig till sjöss ta reda på i förväg hur förutsättningarna ser ut på olika platser längs en planerad rutt. På så sätt kan man anpassa sig efter om det verkar vara hårda vindar, oönskad vindriktning eller lågt vattenstånd. För andra, som exempelvis windsurfare, kan det vara positivt att hitta platserna där det för tillfället blåser mer.

Tjänsten är gratis och du hittar den på www.sjofartsverket.se/viva. Sjöfartsverket har också en överenskommelse med SMHI om utbyte av meteorologiska och oceanografiska data, samt referensnivåer för djupdata och vattenstånd.

Direktadress till ViVa: www.sjofartsverket.se/viva

Kenneth Israelsson från Cityfiske i Norrköping är grundare och verksamhetsansvarig för skolfisket i Norrköping. För sitt stora engagemang får Kenneth motta årets stipendium till Torbjörn Åslunds minne som varje år premierar en ungdomsledare inom sportfisket. – Det här toppar alla mina goda fisken, säger Kenneth Israelsson. Det känns oerhört stort!

Sedan 1998 har närmare 10 000 barn och ungdomar deltagit i skolfisket i regi av Cityfiske i Norrköping. En del av verksamheten har varit inriktad på ungdomar med skolproblem som därigenom har utvecklas som individer och fått ett aktivt fritidsintresse. Arbete med integration har alltid genomsyrat verksamheten där sportfisket har fungerat som ett gemensamt intresse där alla kunnat delta på lika villkor.

– Cityfiske i Norrköping bedriver en verksamhet som på många sätt är unik i Sverige, det känns väldigt roligt att kunna uppmärksamma och belöna Kenneth Israelssons engagemang i detta, säger Bengt Olsson Ungdomsansvarig på Sportfiskarna.

Juryns motivering lyder: ”Kenneth Israelsson tilldelas priset för sitt mångåriga engagemang med att skapa möjligheter för ungdomar att fiska i Norrköping. Cityfiske i Norrköping är ett fantastiskt exempel på en storskalig och utåtriktad sportfiskeverksamhet i en stadsmiljö. Som en av grundarna av Cityfiske i Norrköping och verksamhetsansvarig är Kenneth Israelsson en värdig stipendiat.”

Stipendiet till Torbjörn Åslunds minne instiftade 2009 av Abu Garcia, promotionföretaget Hello Sweden och Sportfiskarna. 20 000 kr delas ut årligen till en ungdomsledare som har gjort en betydande insats för att främja barn och ungdomars intresse för sportfiske eller fiske- och vattenvård samt fiskeetik. Stipendiet hedrar minnet av Torbjörn Åslund, passionerad sportfiskare och mångårig försäljningschef på Abu som avled 2007 efter en längre tids sjukdom.

– Vi är mycket glada att på detta sätt kunna hedra Torbjörns minne genom att årligen premiera ungdomsledare inom sportfisket, säger Olle Lidesjö, försäljningschef på Abu Garcia.

De andra två huvudkandidaterna till stipendiet, Bertil Eklund från Fårösund och Yvonne Wallin från Grängesberg, kommer att få 10 fiskeutrustningar vardera från Abu Garcia till sina föreningars ungdomsverksamhet.

Bilden:
Kenneth Israelsson från Cityfiske i Norrköping belönades med årets stipendium till Torbjörn Åslunds minne som varje år premierar en ungdomsledare inom sportfisket.

I Sweboats årliga ranking över Sveriges 50 bästa båtkommuner hamnade Göteborg i år utanför topp 50, något som kommunalrådet Agneta Granberg (M) nu vill ändra på genom en motion till Göteborgs Kommunfullmäktige där hon föreslår att fler fritidsbåtplatser tas fram.

– Båtlivet ska vara en möjlighet för alla, men utbudet motsvarar tydligt inte efterfrågan på fritidsbåtplatser i Göteborg, säger kommunalrådet Agneta Granberg (M).

Grefab, Göteborgsregionens Fritidshamnar AB, erbjuder idag ungefär 7 000 båtplatser i sjön samt 4 500 vinteruppläggningsplatser i nio hamnar från Björlanda Kile i norr till Killingholmen i söder. Trycket på fler båtplatser är stort. Kötiden för båtplats är över 5 år i nästan samtliga hamnar, oavsett båtstorlek. I många utav hamnarna är kötiden över 10 år för många båtstorlekar.

– En kapacitetsutbyggnad skulle minska kötiderna. Grefab har uttryckt att 1 500- 2 000 nya båtplatser behöver byggas så fort som möjligt. En dialog med privat- och föreningsdriva hamnar behöver också ske för att se om de kan öka antalet platser, säger Agneta Granberg (M).

En mindre del av de nya platserna är tänkt att reserveras för så kallade miljöbåtar, motorbåtar med miljövänlig framdrivning.

– Utvecklingen av miljöbåtar går fort framåt med diverse el-hybrider och motorbåtar som drivs med biobränslen. Jag ser utvecklingen som oerhört positiv för ett miljövänligare båtliv och vi kan förhoppningsvis få fler att köpa miljöbåtar genom att en del av motorbåtsplatserna reserveras för miljövänligare båttyper, säger Agneta Granberg (M).

Agneta Granberg vill även se fler gästhamnsplatser i Göteborg och att servicen i anslutning till hamnarna förbättras. Med över 46 procent av alla gästhamnsbesök i Sverige är Västra Götaland idag Sveriges mest besökta båtregion. Västsvenska Turistrådet har räknat med att antalet gästhamnsplatser i regionen måste öka med 20 procent till 2013 för att möta den ökande efterfrågan.

– Göteborg behöver nya gästhamnsplatser för att fler båtgäster ska kunna ta del av Göteborg som turiststad med dess möjligheter till shopping, restaurangbesök, sevärdheter och övriga kultur- och nöjesutbud. Samtidigt måste även serviceutbudet i våra hamnar förbättras med exempelvis återvinningsstationer, kiosker och turisminformation i anslutning till gästhamnen. Gästhamnen ska inte ses som en parkeringsplats för båtar, utan som ett ”båthotell”, avslutar kommunalrådet Agneta Granberg (M).

Alcotrue C alkomätare/alkotestare använder samma teknik som polisen har i sina alkomätare. Detta gör att den fungerar som ett tillförlitligt instrument för den som vill kolla promillehalten “dagen efter”. Alcotrue C är lättanvänd och har ett smidigt format som gör att du kan bära den med dig i fickan.

Alcotrue C Alkomätare är redo att användas inom några sekunder efter att man tryckt på startknappen. En stor display visar sedan resultatet. Den uppfyller alla CE-märkningskrav.

Alcotrue levereras kalibrerad och behöver sedan inte kalibreras förrän om tolv månader. Detta för att säkerställa att mätnoggrannheten bibehålls.

www.mekofleetsystem.se

Kommentarer

Daniel 13:07:09 2010-07-30

AL6000, AL7000 och AL9000 Ingen Kalibrering! Bäst-i-test november 2009.

Peter Andersson 18:34:23 2010-08-11

Orilog Mastaja: AL7000 är en alkometer med utbytbar förkalibrerad sensormodul:)

På Sveriges nationaldag den 6 juni, samtidigt som ”Sillens dag” firas på Klädesholmen, börjar Årets Sill 2010 – Senap och maltwhisky – traditionsenligt att säljas i butiker runt om i landet. Motiveringen till Årets Sill 2010 lyder: ”En angenäm sill med whiskyns rökighet och havets sälta där nyanserna tydligt kommer till sin rätt”.

I årets silljury ingick skådespelaren Peter Harryson, matprofilen Alexandra Zazzi, årets kock Gustav Trägårdh och Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström. De fyra sillinläggningarna som juryn fick provsmaka, har tagits fram av köksmästarna på restaurang Salt & Sill och en krona per såld sillburk går direkt till Svenska Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss.

– Det var betydligt svårare att välja ut årets vinnarsill eftersom alla fyra sillsorterna höll en jämn och hög kvalitet. Samtidigt var ju juryn helt enig i sitt val av Årets Sill 2010 vilket ökar möjligheterna för att sillinläggningen ska falla svenska folket i smaken och sätta Klädesholmen på kartan som Sveriges sillcentrum, säger juryns ordförande Peter Harryson som också är ledamot i Gastronomiska Akademien.

Nu blir Årets Sill 2010 även miljöcertifierat av MSC för att sillen är fiskad på ett ansvarsfullt sätt utan miljömässiga och sociala konsekvenser.

MSC – Marine Stewardship Council – är en internationell organisation som arbetar tillsammans med företag, forskare, miljöorganisationer och med allmänheten för att främja det bästa miljövalet för fisk och skaldjur. Det blå miljömärket får bara användas på fisk och skaldjursprodukter från MSC-certifierade fisken.

– Det känns väldigt bra att kunna erbjuda konsumenterna en produkt som garanterar ett välskött och uthålligt fiske. Det blå miljömärket gör det enkelt att göra ett aktivt miljöval som bidrar till sundare hav och välmående marina ekosystem, säger Per-Aste Persson, vd Klädesholmen Seafood.

www.kladesholmenseafood.se
www.saltosill.se

Lördagen den 14 augusti är det premiär för Sveriges längsta kräftskiva. Längs med Göta kanal blir det kräftfiske, kräftkokning och kräftfester på många platser mellan Sjötorp och Mem. – Det här kommer att blir en folkfest som vi hoppas ska bli en tradition. Längs med Göta kanal har vi ett fantastiskt kräftvatten för hela familjen, och det vill vi lyfta fram, säger Anna Meyer, informationschef på Göta kanalbolag.

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktion med över tre miljoner besökare varje år. Kanalen, som sträcker sig mellan Vänern och Östersjön, har ett populärt och familjevänligt fiskevatten. Under augusti och september finns det många möjligheter att fiska och äta kräftor längs med kanalen, och den stora höjdpunkten för alla kräftälskare blir lördagen den 14 augusti.

– Vi kommer bland annat att ha Kräftival i Motala hamn, kräftskiva i Karlsborg och en barnfestival i Ljungsbro. Tanken är att både vuxna och barn ska kunna njuta av upplevelsen kring kräftorna såväl som själva kräftorna, säger Anna Meyer.

Kräftfiskepaket
På flera platser längs Göta kanal finns det kräftfiskepaket i olika prisklasser. Inte minst för barn kan det vara en spännande upplevelse att fiska egna kräftor under månens sken i den ljumma sensommarnatten.

– Ett exempel är ett tvådagarspaket i Borensberg med övernattning och kräftfiske. Där kan man krypa in i den vedeldade bastun medan man väntar på att kräftorna ska krypa in i burarna, säger Anna Meyer.

Här är Sveriges längsta kräftskiva lördagen den 14 augusti:
– Kräftfiske och kräftskiva i Karlsborg. Provsmakning och tips av kock, kräftfiske längs med kanalen för barn under dagen, stor kräftskiva i kanalhamnen, köp biljetter på 0505-173 50.
– Kräftival i Motala hamn och på hamnpiren. Kräftskiva på Glasscafé Två Små Hus, 0141-23 56 77, på hamnpiren. Kräftfiske för barn och ungdomar. Alla ungdomar upp till 15 år fiskar gratis med håv från land. Tipspromenad, barnallsång, ponnyridning och musikunderhållning.
– Upplevelsekväll vid Göta kanal i Ljungsbro. Barnfestival med kräftfiske, allsång och utomhusbio.
– Maltes Fisk i Sjötorp, 070-895 52 92. Försäljning av kokta kräftor. Även försäljning av nyfiskade kräftor från båt.
– Norrqvarn Hotell och konferens, 0501-507 70. Kräftor som tema på kvällens meny.
– Nya Kanalstugan i Töreboda, 0506-165 00. Kräftskiva med utsikt över Göta kanal.
– Wassbacken Café Camping & Vandrarhem, 0506-520 56. Kräfttallrik serveras i caféet.
– Kanalkrogen, Bergs slussar, 013-600 76. Kräfttallrik serveras i restaurangen
– Kapten Bille’s Café, Norsholm, 011-545 50. Kvällens special: Ett halvt kilo kräftor, bröd och smör, nubbe/öl/alkoholfritt.

Kräftfiskepaket längs Göta kanal, erbjuds under augusti – september:
– Wassbackens Café och Camping. Kräftfiske på Göta kanals västgötasida. Inkvartering i stuga eller vandrarhem. Eftermiddagen och kvällen ägnas åt kräftfiske och kokning av kräftorna. Period: 6/8-26/9. Pris: Vuxen: 800:-, Barn 8-12 år: 380:-, Barn 2-7 år: 90:-. I priset ingår logi, frukost, kaffe samt lån av kräftburar. www.wassbacken.com
– Tåtorps Café och Logi, Göta Kanal. Kräftfiske i sjön Viken. Efter mat och dryck och burarna vittjats, kokas fångsten intill kanalen. Period: 1/8-30/9. Pris per person: 1 450:-. I priset ingår boende, frukost, fika, middag, kräftburar och agn. www.tatorp.se
– Glasbrukets Vandrarhem och Lägenheter. Två dagars kräftfiske. Bo i Glasbrukets lägenheter eller vandrarhem i Borensberg. Eftermiddagen och kvällen ägnas åt kräftfiske och kokning och möjligheter till att basta i den vedeldade bastun. Under dagen kan du ta en cykeltur längs Göta kanal. Period: augusti-september. Pris från: 595:-/person, barn max 12 år 395:-. I priset ingår logi inkl lakan och frukost, bastu, kräftburar och agn. www.glasbruket.eu.

Foto: Stefan Svensson

Fakta om Göta kanal
Göta kanal är öppen 3 maj – 26 september 2010.
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Varje år går cirka 3000 fritidsbåtar genom Göta kanal, och området besöks av 3 miljoner människor. Kanalen byggdes mellan 1810 och 1832.

I år uppmärksammas det att det är 200 år sedan första spadtaget togs i Motala den 24 maj 1810. Totalt deltog 58 000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen.

Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har 58 slussar. Kanalens totala längd är 190 km, varav 87 km är grävd kanal. Kanalen når sin högsta punkt, 91,8 m, i sjön Viken.
www.gotakanal.se

Vågkraften i Östersjön har potential att täcka drygt hälften av den el de svenska hushållen förbrukar under ett år. Intresset bland svenskarna är stort. Nästan sju av tio svenskar är positiva till att vågkraft produceras i sin kommun visar en undersökning som United Minds gjort på uppdrag av Fortum. Av den framgår även att de flesta är missnöjda med utbyggnadstakten när det gäller förnybar energiproduktion i Sverige.

Pressrelease:

I Stockholm visar nu Fortum upp sin satsning på vågenergi. I dag placeras en vågboj i Stockholms ström i syfte att visa upp tekniken. Samtidigt presenteras en färsk undersökning bland 1 000 svenskar som genomförts om svenskarnas inställning till olika energikällor. Den visar att nästan sju av tio är positiva till vind- eller vågkraftsverk i den egna kommunen. Personer som bor i Stockholm är mer positiva till att det blir ett vågkraftsverk i kommunen än ett vindkraftsverk.

• Det är glädjande att svenskarna intresserar sig för vågkraft, vilket är en energikälla som har många fördelar. Vi söker hela tiden förnybara energislag som kan bli en del av vår hållbara produktion. Vågkraften är en av flera möjliga lösningar och kan få stor betydelse för Europas framtida elproduktion, säger Tomas Wall, ansvarig Forskning och Utveckling på Fortum.

Vågkraften upplevs idag som ett alternativ till både solenergi och vindkraft, när det gäller miljövänlighet. En tredjedel av svenskarna anger vågkraft som en av de mest miljövänliga energikällorna. I undersökningen är det också tydligt att de flesta är missnöjda med utbyggnadstakten när det gäller förnybar energiproduktion i Sverige. Det är 64 procent som tycker att takten har varit för långsam.

Undersökningen visar även svenskarna gärna ser en ökad satsning på vågkraft. Nära 40 procent tycker att det borde satsas mer på vågenergi och att staten bör fortsätta sin satsning på forskning och utveckling när det gäller vågkraften.

• I dagsläget är det är en bit kvar tills vi har kommersiella vågkraftsanläggningar, men nu testas och demonstreras tekniken för att kunna utveckla vågkraften. Enbart i Östersjön finns en potential som motsvarar mer än hälften av all el som samtliga svenska hushåll förbrukar under ett år, säger Tomas Wall.

I februari beviljade Energimyndigheten investeringsstöd till den planerade fullskaliga vågkraftparken utanför Smögen som Fortum tillsammans med Seabased Industry ansökt om. Huvudförhandlingar i miljödomstolen har hållits och ansökan ligger nu hos EU.

Utifrån demonstrationsprojekt på västkusten vill Fortum utveckla vågkraften till ett betydande energislag inom Europa. Först kräver den planerade investeringen ett investeringsbeslut från Fortum.

Bilden:
Vågkraftsboj i Almedalen. Foto: Stefan Sjödin, Fortum.

Ritning av generator.

Vattnen runt Norrköping är som gjorda för kajakpaddling. Men – längs stränderna och i vattnet flyter mängder med skräp. För att få renare stränder ger nu Norrköpings största kajakcenter Point 65 Kayak Center Norrköping alla kunder chansen att bidra till en renare stad. Alla som plockar två påsar skräp får halva kajakhyran betald. – Målet är att få in 25 000 liter sopor under säsongen, och det skulle ge en betydligt vackrare stad, säger Emil Kellander, grundare och ägare av Point 65 Kayak Center Norrköping.

Point 65 Kayak Center är Norrköpings största kajakbutik och ligger vid vattnet mitt i staden. Förutom försäljning av kajaker och tillbehör erbjuder Point 65 Kayak Centers uthyrning, organiserade paddlingar, kurser och gratis test paddling. Det gör att många paddlare varje säsong utgår ifrån Point 65 Kayak Centers brygga.

Alla som hyr en kajak i sommar har möjlighet att ta med sig två 30-liters påsar när de ger sig ut på paddlingen. Om de plockar påsarna fulla med skräp under kajakturen behöver de bara betala halva dagshyran på 199 kronor. Soppåsarna får plats i kajakens lastluckor även när de är fyllda.

– När man glider ljudlöst i en kajak och ser vår vackra stad från vattnet vill man inte behöva kryssa mellan plastpåsar, ölburkar och gamla förpackningar som kastats av tanklösa personer. Soppaddling har genomförts i Stockholm och varit väldigt lyckat, men jag tror också att norrköpingsborna kommer att haka på det här initiativet, säger Emil Kellander.

Stöds av Norrköpings stad
Initiativet från Point 65 Kayak Center stöds av Norrköpings stad.

– Vi tycker detta är ett jättebra initiativ och roligt att Point 65 tar detta initiativ. Vi hoppas att många tar chansen att paddla för en renare strand, säger Hanna Person, informationsansvarig på Tekniska kontoret i Norrköping Kommun.

Om Point 65 Kayak Centers alla hyrkunder skulle nappa på erbjudandet skulle det bli över 50 000 liter skräp som försvinner från Norrköpings stränder under säsongen.

Gratis prova på-paddling hela sommaren
Under sommaren anordnar Point 65 Kayak Center Norrköping gratis prova på-paddling för allmänheten. Deltagarna utrustas gratis med kajak, flytväst och andra tillbehör.

www.point65.se

Nästa vecka flyger Berntsson Sailing Team till Korea för att segla världstour-tävlingen Korea Match Cup. Regattan seglas på orten Gyeonggi mellan 8-13 juni. Båtarna som kommer användas heter KM 36 och är lite speciella mot e andra båtarna på touren då de seglas med genacker istället för spinnaker. Berntsson Sailing Team kommer till denna regatta stärkas upp av Sebastian Wedel och Björn Andersson.

Regattan kan följas på:

http://www.koreamatchcup.com

http://www.wmrt.com

http://www.berntssonsailingteam.se

Berntsson har förberett sig genom att segla en tävling nere I Middelfart i Danmark i helgen som var. Tyvärr gick det lyckades inte Berntsson och resten av besättningen prestera på det sätt som de brukar och fick åka hem med ett brons.

– Självklart känns det tråkigt att åka hem med endast ett brons då vår målsättning helt klart var att vinna. Dock har det varit ett bra tillfälle för träning inför Korea där det liksom i Middelfart är skiftiga vindar och ibland även strömt, säger lagets taktiker Daniel Wallberg

Nu presenteras ett par nya hamnguider från norska Læremiddelforlaget – Skagerrak Forlag AS. Deras tidigare utgivna Hamnguiderna har blivit stora succéer både på hemmaplan och i Sverige tack vare det gedigna utförandet och noggrannheten i informationen. Nu kommer två nya delar, som tillsammans täcker området mellan Arholma och Skanör, inklusive Gotland, Öland och Bornholm.

Hamnguiden 8, Arholma – Söderköping, av Emma Glaumann & Joakim Hermansson
Denna Hamnguide täcker hela Stockholms skärgård, från Arholma i norr till Landsort i söder. Dessutom fortsätter vi vidare längs ostkusten ända ner till Söderköping och Göta Kanals inlopp. Totalt 425 hamnar.

Hamnguiden 7, Söderköping – Skanör, Gotland, Öland, Bornholm, av Per Hotvedt
Denna Hamnguide täcker den svenska Östersjökusten, från Göta Kanals inlopp i norr till Falsterbokanalen och Skanör i söder. Dessutom har vi tagit med öarna Gotland, Öland och Bornholm. Totalt 428 hamnar.

Fina helikopterbilder
I båda Hamnguiderna omnämns både naturhamnar och gästhamnar. Varje hamn presenteras med en helsida i boken. Helikopterbilder i kombination med sjökort ger tydlig och nyttig information.

Detaljerad information
Texterna är uppdelade i en generell och en maritim del. Den generella delen ger information om platsen du besöker, lite historik och möjliga aktiviteter att ta del av. Den maritima delen ger information om var och hur du förtöjer, vad du bör vara uppmärksam på under inseglingen och speciella förhållanden i övrigt vid hamnen. Adresser till aktuella hemsidor och telefonnummer till hamnen finns med i faktarutan längst ner på sidan. Här finner du också en kortfattad översikt över de faciliteter som hamnen har att erbjuda.

Användbart översiktskort
De här hamnguiderna är indelade i fyra (Hamnguiden 7) respektive sex (Hamnguiden 8) seglingsområden. Till varje sådant område finns ett översiktskort med varje hamn markerad. Översiktskortet är ett användbart hjälpmedel när båtturerna ska diskuteras och planläggas. Dessutom finns ett alfabetiskt hamnregister längst bak.

Internationell succé
Hamnguiderna täcker sommaren 2010 ett område som sträcker sig hela vägen från Arholma norr om Stockholm till Kirkenes längst norrut i Norge. Åtta böcker som tillsammans täcker den svenska ostkusten, sydkusten och västkusten, danska farvatten och hela den norska kusten. Hamnguiden är en internationell succé och flera av delarna har översatts till tyska och engelska.

Hamnguiderna säljs i båttillbehörsbutiker, hos bokhandlare eller på www.havneguiden.no. Hamnguiden 7 och Hamnguiden 8 kostar cirka 598 kronor.
Referensexemplar
Referensexemplar av Hamnguiden 7 och Hamnguiden 8 distribueras per post inom de närmaste dagarna. Skulle du inte få något exemplar är du välkommen att höra av dig till Jörn Engevik på Skagerrak Forlag.

www.havneguiden.no

www.skagerrakforlag.no

Här är ett fräckt och modernt alternativ till en vanlig plotter. Apples iPad finns nu även med ett eget kartprogram från leverantören Navionics, som är ett av världens största företag inom elektroniska sjökort. Navionics har även erfarenheter av appar eftersom deras sjökort redan finns för iPhone.

En av fördelarna med Navionics lösning för iPad är att det ger en större skärmbild än den relativt lilla bild som man får i iPhone. För navigering i till exempel en bil fungerar det kanske tillfredsställande, men i en båt som rör på sig hela tiden är det viktigt med en stor och ljusstarkt skärm.

Programmet för iPad heter Navionics HD och har i princip samma funktioner som appen för iPhone. Här finns en rad finesser som till exempel favoritlista över platser man vill besöka flera gånger.

Upplösningen av bilden är i HD (High Definition), vilket ska ge en väldigt fin bild. Tack vare iPads enkelhet säger Navionics att det är väldigt smidigt att planera sin navigation i förväg.

Systemet kan kopplas till Internet via Wi-Fi och 3G, vilket bör ge tillgång till ännu mer information.

TIll en början täcker kartografin vissa delar av USA och
Kanada, men tekniken kommer troligen till Europa inom kort. Priserna för iPad apps startar på 19.99 $/€.

www.navionics.com

Kommentarer

Patrik 16:22:48 2010-06-11

"Apples iPad, som har ungefär samma dimensioner som telefonen iPhone"

Kanske inte riktigt stämmer 🙂

Lars-Åke Redéen 16:31:09 2010-06-13

Patrik, tack för påpekandet!
Redaktionen

C54 heter Sessa Marines senaste modell, som blir en lillasyster till flaggskeppet C68 som presenterades på båtmässan i Cannes i höstas. Den nya båten får samma stil med moderna, svepande linjer. Båttypen kallas Sportscoupé, men det är en mycket bekväm kupé med stora utrymmen och exklusiva detaljer och materialval. Premiären är beräknad till 2010 års båtmässa i Cannes, som hålls i september.

Sessa Marine har verkligen lyckats med sitt flaggskepp. Vi har provkört Sessa Marine C68 i Italien och är förvånade över den höga finish båten har i alla detaljer. Det är en riktigt stor båt utan att den känns klumpoig på något sätt. Dessutom är den extremt tyst, i nivå med amerikanska Lazzarra 75 som vi skrev om i Båtliv för ett par år sedan.

C54 har en öppen planlösning i salongen, men under däck finns tre kabiner. Till skillnad från storasyster har den här modellen färre badrum, men fortfarande är de “sociala” utrymmen väl tilltagna. Både salongen och akterdäcket är stort. För båtens design står Christian Grande.

Enligt Sessa själva är detta en båt på 16 m som “uttrycker all konstruktiv skaparkraft och potential hos det italienska varvet”.

www.sessamarine.com

Fakta Sessa Marine C54:
Längd: 16,36 m
Bredd: 4,70 m
Motor: 2 x Volvo IPS 900
Vikt: 21 ton
Bränsletank: 2 x 1000 l
Vattentank: 2 x 283 l
Hålltank: 155 liter

Den första båt som stoppades av Kustbevakningen framfördes av en person som hade mer än 2 promille alkohol i blodet. Båtföraren är nu rapporterad för grovt sjöfylleri. Under onsdagskvällen stoppade en Kustbevakningsenhet slumpmässigt en snabbgående fritidsbåt på Trälhavet mellan Åkersberga och Vaxholm. Båtföraren fick genomföra ett sållningsprov som gav positivt utslag. Han togs därefter med för kroppsbesiktning.

Båten som stoppades kan köras i ca 60 knop, en båttyp som ofta är inblandade i sjötrafikbrott i Vaxholm och Åkersbergatrakten.

Passageraren som var nykter och ombads av ägaren att köra hem båten.

Den 1 juni infördes en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Regeln gäller alla båtar som kan antas framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter. För grovt sjöfylleri är gränsen 1,0 promille.

Kustbevakningen har de senaste åren rapporterat ca 60 personer för sjöfylleri i Stockholms län. Den nya lagstiftningen kommer sannolikt att medföra en ökning.

www.kustbevakningen.se

Stikkan Design har under våren lanserat en stor linnekudde. Den har en skön blandning av lantliv, maritimt och Shabby chic. Kudden känns generös i storleken och har måttet 50×60 cm. Västkusttryck finns för för: Marstrand, Pater Noster, Måseskärs Fyr, Käringön, Långedrag och Vinga Fyr.

För östkusten finns det tryck klara för: Stockholm, Vaxholm, Sandhamn, Huvudskär, Dalarö, Stora Nassa, Svenska Högarna, Arholma Båk, Söderarms Fyr, Hammarby Sjöstad, Lidingö, Gåshaga, Saltsjöbaden och Strömma.

www.stikkandesign.se

Kommentarer

Jennie 00:03:10 2010-07-04

Helt underbara!!

Sjöräddningssällskapets huvuduppgift är att rädda liv till sjöss. På 15 minuter från det att larmet går lämnar Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare kajen. I samma anda satsar nu Sjöräddningssällskapet på miljöräddning, i syfte att kunna göra snabba insatser för djurlivet och den marina miljön.

Tack vare en donation från Nynas, utrustas räddningsstationen i Stockholms City och 25 andra stationer i Sverige med miljöräddningssläp. Invigningen idag förrättades av Stockholms Miljö- och trafikborgaråd Ulla Hamilton.

– SSRS och Nynas initiativ är ett utmärkt exempel på det miljöengagemang som finns hos företag och individer. SSRS miljösatsning är ett hedervärt initiativ som jag gärna bidrar till att lyfta fram, säger miljö och trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) som även är ordförande för Stockholms Hamnar.

Parallellt med att stationerna får ny utrustning utbildar specialoljeföretaget Nynas de frivilliga sjöräddarna i hur man begränsar till exempel olja i olika miljöer och situationer. Detta gör det möjligt för Sjöräddningssällskapet att aktivt delta i miljöräddningsarbetet i sjö och hav. Miljöräddningssläpen blir ett viktigt komplement till de andra miljövårdsresurser som finns i landet.

– Eftersom Sjöräddningssällskapet är en etablerad räddningsorganisation med mycket hög beredskap, kan vi snabbt vara på plats om olyckan är framme. Tidiga och kraftfulla insatser är avgörande för hur stor spridning olja eller annan typ av miljöutsläpp får. Vi kan ge ett “första förband på miljön”, säger Sjöräddningssällskapets VD Rolf Westerström.

Hjälp till Mexikanska golfen
I maj 2010 fick Sjöräddningssällskapet en fråga från BP om det fanns möjlighet att bistå med miljöräddningsutrustning i form av högsjölänsor. De resurser som fanns på plats i Mexikanska golfen räckte inte längre till. Sjöräddningssällskapet kunde då bistå i räddningsarbetet och all tillgänglig läns, 4000 meter, samlades ihop för transport till Mexikanska golfen. Ny läns beställdes samtidigt och har redan anlänt till stationen i Stockholm.

FAKTA OM SJÖRÄDDNINGSSÄLLSKAPETS MILJÖSATSNING

Nytt verktyg för miljöräddning
Genom Sjöräddningssällskapets dygnet-runt-jour och lokala närvaro i hela landet, kan organisationen spela en avgörande roll vid miljöutsläpp. Fram till 2010 kommer därför Sjöräddningssällskapet att förse 26 räddningsstationer med miljöräddningssläp. Dessa stationer är Strömstad, Smögen, Stenungsund, Rörö, Bua, Falsterbokanalen, Ystad, Hörvik, Kalmar, Visby, Oskarshamn, Norrköping, Nynäshamn, Stockholm, Möja, Räfsnäs, Öregrund, Gävle, Söderhamn, Sundsvall, Holmsund, Skellefteå samt Karlsborg i Vänern, Hammarö i Vättern och Munsö och Västerås i Mälaren.

Donation gör satsningen möjlig
Specialoljeföretaget Nynas har donerat 4 miljoner kronor för utrustning av 26 miljöräddningssläp som blivit över från Försvarsmaktens verksamhet. Donationen inkluderar även utbildning av de frivilliga sjöräddarna.

Vad ska miljöräddningssläpen göra?
Tiden är alltid en avgörande faktor vid såväl sjöräddnings- som miljöräddningsolyckor. Sjöräddningssällskapets målsättning är att vara på väg med 200 meter högsjöläns inom en timme efter larmet gått.

Släpen går att bogsera i hög fart till olycksplatsen. Detta för att snabbt kunna ringa in ett utsläpp eller skydda känsliga områden. Sjöräddningssällskapet ska inte sanera eller ta hand om eventuell olja, utan hindra den från att sprida sig. Man kan jämföra med att lägga ett förband på en skada. Därefter kan det ta upp emot 8 timmar innan saneringsenheter infinner sig vid olycksplatsen.

I vilka situationer kommer miljöräddningssläpen att göra nytta?
1. Om ett fartyg har gått till botten och läcker olja, kan läckaget stängas in med högsjölänsor ovanför vraket.
2. När oljeutsläpp ute till havs driver mot kusten, kan oljan ringas in innan den når land eller känslig marin natur.
3. Vid grundstötningar kan haveristen ringas in och oljeutsläpp förhindras. Länsor kan också
läggas ut som säkerhet om läckage befaras när den grundstötta båten dras loss
4. När olja i samband med trafikolycka rinner ned i vattendrag, kan länsor placeras vid dess utflöde och förhindra spridning i sjön.

Om Sjöräddningssällskapet
Sjöräddningssällskapets båtar har frivilliga besättningar som är redo att ställa upp dygnet runt, året om. Organisationen driver räddningsstationer längs Sveriges kuster och vid insjöarna Vänern, Vättern och Mälaren. Deras uppgift är att rädda liv, men också att leda utvecklingen av en effektiv svensk räddningstjänst till sjöss. Fartygen och besättningarna deltar även i annan hjälpverksamhet till sjöss som kan vara till nytta för allmänheten.

Snabbfakta om Sjöräddningssällskapet:
• Utför 70 % av all sjöräddning i Sverige
• Har 2 000 frivilliga sjöräddare som ställer upp dygnet runt, året om
• Lämnar kaj inom 15 minuter vid larm
• Har 160 räddningsenheter längs kusten och i de fyra största insjöarna
• 26 miljösläp för att aktivt kunna delta i sötvatten- och havsmiljöräddningen
• Över 75 000 medlemmar
• Ideell förening sedan starten 1907
• Inga statliga bidrag – är beroende av gåvor, donationer och frivilliga insatser

Stena Match Cup Sweden är snart i full gång och bland båtsponsorerna i år är IT-konsulten Sigma med för första gången. Sigma är även evenemangets strategiska IT-partner och har utvecklat en onlinestrategi för att samla den digitala kommunikationen och koppla händelserna på havet närmare publiken.

– Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsskede och känner att det är viktigt att involvera våra kunder och kollegor på resan. Stena Match Cup Sweden ser vi som en bra, kvalitativ aktivitet och ett perfekt tillfälle att samlas kring. Vi har redan haft lyckade kundevenemang och märker ett starkt engagemang internt, så det känns som att vi har prickat rätt, säger Magnus Edvardsson, affärsområdeschef på Sigma.

Som båtsponsor kommer Sigma att profilera en av de åtta båtarna som används i matchracingtävlingarna. Samtidigt har de stora planer under evenemanget vecka 27.

Från arrangörens håll ser man Sigma som en perfekt partner på många sätt.

– Vi tycker det är jättekul att Sigma kommer in i evenemanget och vårt samarbete har fått en flygande start. De har en nytänkande organisation och en enorm kompetens som kommer evenemanget till nytta på flera sätt. Inom kort kommer vi ha nöjet att lansera en samlad digital plattform som integrerar all vår kommunikation tack vare Sigma. Det kommer ge en helt ny dimension till evenemanget, säger Martin Sohtell, projektansvarig Stena Match Cup Sweden.

Om Sigma
Sigma är en ledande leverantör av tjänster inom IT, Management och Informationslogistik. Med nordiska kunder som bas levererar vi på en internationell marknad och fokuserar på funktionella åtaganden. Sigma är noterat på Stockholmsbörsen och har cirka 1100 medarbetare i nio länder. www.sigma.se

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och lockar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för det sportsliga och Brandspot för de kommersiella.

www.matchcupsweden.com

På rosdagen anlöpte det tredje och mest välutrustade av Kustbevakningens tre nya fartyg Karlskrona för första gången. Hon döptes till Amfitrite och kommer att operera främst i Östersjön med Karlskrona som hemmahamn. Det är tre tekniskt sett mycket avancerade fartyg som Kustbevakningen nu har tagit i drift. De är byggda i Rumänien med ett holländskt varv som leverantör till Kustbevakningen.

Amfitrite närmade sig kajen i Karlskrona med brandsprutorna gående för hög tryck. Det var en pampig syn att se henne närma sig kajen i ett fantastiskt fint försommarväder.

Kustbevakningens nya kombinationsfartyg KBV 003 Amfitrite har 14 personers besättning. KBV 003 Amfitrite är byggd för att kunna hantera stora utsläpp av oljor och kemikalier, nödbogsera och brandbekämpa till havs. Tillskottet i fartygsflottan innebär en förstärkning av räddningstjänst och sjöövervakning i Östersjön och i EU:s beredskap och samarbete vid större olyckor.

KBV 003 Amfitrite är, liksom KBV 001 Poseidon och KBV 002 Triton, byggt av varvet Damen Shipyards i Galati vid Donau i Rumänien. Fartygen är de enda i sitt slag i norra Europa. KBV 001 och KBV 002 är placerade i Göteborg respektive Visby.

Fakta KBV 003 Amfitrite
Längd över allt: 81,2 m.
Bredd: 16,2 m.
Djupgående normalt: 5 m.
Deplacement normalt: 3 760 ton
Fart, max: 16 knop
Bogserkapacitet: 100 ton
Besättning, normalt: 12-15 personer
Besättning, maximalt: 44 personer

www.kustbevakningen.se

I år har Sjöfartsverkets årliga våröversyn av prickar och bojar i farlederna försenats på grund av den senare islossningen. Men nu börjar våröversynen närma sig sitt slut på de flesta håll längs den svenska kusten. I stort sett har Sjöfartsverket sett över alla de flytande sjösäkerhetsanordningar, som ligger inom Sjöfartsverkets ansvar.

Kuststräckan från Strömstad till Öregrund är i stort sett klar. De inre skärgårdarna på Norrlandskusten, upp till Luleå, är klara, medan översynen av utsjöprickar på denna sträcka just påbörjats.

– Vad som återstår är utsjöprickar på Norrlandskusten från Söderhamn upp till Kalix samt de inre skärgårdarna från Luleå till Kalix. Prickar i Strömma kanal, Kolström samt Brunnsviken i Stockholm kontrolleras de närmaste dagarna och Vänern beräknas vara helt klar vecka 23, säger Hans Sjöström, chef farledsdrift på Sjöfartsverket.

Stena Bulk, som i mars bekräftade beställningen av sex egendesignade Suezmax tankfartyg vid Samsungvarvet i Korea för leverans år 2011/2012 går vidare med ytterligare ett fartyg – det sjunde i serien. Fartygen har designats av Stenas egen tekniska avdelning enligt dagens mest avancerade tillgängliga teknik. Energieffektiviteten förbättras dramatiskt och bland annat minskar bränsle- och bunkerförbrukningen med upp till 15 procent jämfört med de allra effektivaste idag seglande Suezmax-fartygen av konventionell design.

”Stena Bulk har inväntat lämpligt marknadsläge för att till rätt pris expandera flottan av Suezmax tankers(160 000 dwt). Vi har använt tiden till att integrera våra beprövade meriter i fråga om innovativ tankerdesign och skapa världens miljövänligaste tankfartyg av denna storleksklass med minimal bunker-förbrukning,” säger Ulf G. Ryder, VD Stena Bulk.

”Beställningen av de sju nya fartygen innebär ett ypperligt tillskott av toppmoderna enheter till Stena Sonangol Suezmax Pool”, fortsätter Ryder. ”Poolen som ligger i premiumklassen av de opererande tankpoolerna kommer nu att ytterligare förstärka sitt försprång med tonvikt på nya och miljövänliga fartyg.”

Operation och befraktning av fartygen i Stena Sonangol Suezmax Pool drivs från Stena Bulks kontor i Houston, London och Singapore. Under våren firades dessutom den ståtliga invigningen av Poolens nya kontor i Rio de Janeiro, Brasilien.

Concordia Maritime är ett internationellt tankrederi noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Rederiet har tio tankfartyg byggda enligt MAX-konceptet, åtta fartyg levererade och de två återstående levereras 2010/2011. P MAX är produkttankfartyg på cirka 65 200 dwt. MAX-konceptet innebär att fartygen är byggda för största möjliga lastförmåga på grunda vatten. Fartygen har ett helt nytt koncept för säkrare oljetransporter med dubbla maskiner i två helt separata maskinrum, dubbla roder och styrmaskiner, två propellrar och dubbla kontrollsystem.

www.concordia-maritime.se

Bilden föreställer Panamaxfartyget Stena Poseidon.