Sexuella konflikter förekommer även i djurvärlden. Forskare vid Göteborgs universitet har visat hur honor av arten strandsnäcka döljer sin könstillhörighet för att undvika alltför många parningar.
Hos de flesta arter av snäckor utsöndrar honorna ett ämne i sitt slemspår som gör att hanarna hittar dem lättare, genom att de kan skilja mellan slemspår från honor och från andra hanar. Hanarna följer sedan honornas slemspår för att hitta en partner att para sig med. Hos en av de arter forskarna studerat, en strandsnäcka, har dock honorna slutat att “märka” sina slemspår.
– Konsekvensen av detta är att honorna får färre parningar därför att hanarna lika ofta följer andra hanars slemspår och därför tvingas ägna dubbelt så lång tid till att hitta en hona. Detta kan ju tyckas märkligt, eftersom honorna borde vara intresserade av att para sig. Men i studien visar vi att parningar är kostsamma för honorna och att de redan har mer än tillräckligt många parningar för att kunna befrukta alla sina ägg, säger Kerstin Johannesson som är professor i marin ekologi.
Forskarna på Tjärnö har i en tidigare studie visat att en snäckhona samtidigt bär på avkomma som är resultat av parningar med minst 20-talet hanar. Nu har de kunnat visa att evolutionen helt enkelt gynnar de honor av arten Littorina sax som kan göra sig anonyma. De honor som kan maskera sina spår får betydligt färre parningar än andra honor och har därmed större möjligheter att överleva.
– Hanarna gynnas av att para sig så många gånger som möjligt, eftersom detta är deras enda sätt att påverka hur många avkommor de får. För honorna är det kostsamt att para sig så ofta, och för dem betyder det mycket att överleva under tiden de bär ynglen.
Att individer av olika kön har olika intressen brukas kallas en sexuell konflikt. Sådana konflikter kan uppstå i olika sammanhang, men detta är ett av få exempel på en sexuell konflikt där honorna försöker dölja sitt kön. Det finns något fåtal andra exempel, såsom vissa arter av flicksländor där en andel av honorna döljer sitt kön genom att helt enkelt ha samma färgdräkt som hanarna.
Forskningen om strandsnäckans märkliga beteende har utförts av Kerstin Johannesson i samarbete med Sara Saltin, Iris Duranovic, Jon Havenhand och Per Jonsson vid institutionen för marin ekologi, Göteborgs universitet.
Studien – Indiscriminate Males: Mating Behavior of a Marine Snail Compromised by a Sexual Conflict? – är publicerad i den webbaserade vetenskapliga tidskriften PLoS ONE: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0012005
Bilden visar två snäckor av arten Littorina sax som parar sig. Foto: Patrik Larsson
I Sverige finns många Swanbåtar, flest i hela världen näst hemlandet Finland. Trots det har det inte funnits någon svensk Swan Klubb/förening tidigare. Nu har det blivit ändring på det. Den 21 augusti beslutade Swanägare vid möte på Lökholmen/Sandhamn att starta ClubSwan Sweden, öppen för medlemmar som antingen är Swanbåtsägare eller sympatisörer.
På Facebook håller ClubSwan Sweden på att introducera en egen ”Hemsida” http://www.facebook.com/pages/Club-Swan-Sweden/120045838021636?ref=sgm.
Föreningssyfte är att:
– skapa gemenskap mellan medlemmarna,
– utgöra en länk för medlemmarna i att kunna kommunicera båtteknisk information,
– anordna familjekappseglingar och
– allmänt verka varumärkeshöjande.
Kontakt med ClubSwan Sweden kan även fås genom att mejla clubswan.sweden@hotmail.se
Ordförande Kess Simmasgård 070-777 33 64
Miljödomstolen säger nej till fiskväg vid Hedefors kraftverk. Beslutet går emot en samlad miljövårdsexpertis och myndigheter. Helt galet menar Sportfiskarna som överklagar beslutet.
Miljödomstolen gav i början av augusti avslag på Kammarkollegiets ansökan om att bygga ett omlöp förbi Hedefors kraftverk i Säveån. En fiskväg förbi kraftverket bedöms vara den viktigaste åtgärd som kan genomföras för Säveåns unika laxbestånd och den akut utrotningshotade ålen.
– Vi anser att domstolens beslut är gravt felaktigt. Med anledning av Sportfiskarnas mångåriga engagemang kring fiskevården i Säveån är det självklart att vi överklagar domen, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.
Domstolen menar bland annat att det kan innebära tekniska svårigheter att anlägga fiskvägen och att ett för stort ansvar läggs på energibolaget. Utan att ta någon som helst hänsyn till nationella miljömål, vattendirektiv eller habitatdirektiv går miljödomstolen mer eller mindre på energibolagets linje istället för att följa de allmänna intressen Kammarkollegiet företräder.
– Fiskvägen vid Hedefors har av expertis från myndigheter och organisationer bedömts som nödvändig med hänsyn till de krav som ställs på ett Natura 2000-område och ett ”nationellt värdefullt vatten”. Detta tycks domstolen helt ha nonchalerat. En uppenbart bristande tillämpning av gällande EU-direktiv och nationella miljömål, menar Stefan Nyström.
Lerums kommun som äger kraftverket deklarerar på sin hemsida att man siktar på att bli Sveriges ledande miljökommun. Det framstår enligt Sportfiskarna som tomma ord.
– För fisken framstår Lerum i dagsläget snarare som Sveriges sämsta kommun. Kommunen motverkar för små kortsiktiga vinster arbetet med fiskvägen som skulle göra det möjligt för lax, ål och andra arter att passera både upp och ned förbi kraftverket utan att malas sönder i kraftverkets turbiner, konstaterar Stefan Nyström.
Sportfiskarna pekar också på hur subventioner till vattenkraft via elcertifikat motverkar miljömålen, något Sportfiskarna belyst i en nyligen publicerad rapport.
– Vattenkraften blir mer lönsam med subventioner som delas ut utan krav på exempelvis fiskvägar. Därmed minskar bolagens intresse att medverka till bra lösningar för miljön och miljöförbättrande åtgärder blir både svårare och dyrare att genomföra, säger Stefan Nyström.
På lördag avslutas havskappseglingssäsongen med årets festligaste och folkligaste kappsegling i KSSS regi, DataCom Cup på Kanholmsfjärden. Här kan seglingens glada amatörer i anrika träbåtar och bekväma familjebåtar på lika villkor utmana Sveriges främsta havskappseglare i deras snabba racingmaskiner. Närmare 100 båtar har anmälts till kappseglingen som utgår från KSSS bryggor i Sandhamn.
Kappseglingen har nästan 30 års tradition bakom sig. Den seglades under 25 år som HSB Höstrace, där KSSS stod för tävlingsarrangemanget och där tävlingsmoment, kamratskap och lekfullhet tog lika stor plats. Under ett par år tog entreprenadföretag Hyundai över sponsorskapet och från och med i år är det nätverksspecialisten DataCom, som redan är starkt engagerat i segling, som driver och utvecklar kappseglingen vidare med KSSS.
– Vi vill fortsätta traditionen med en folklig och lustfylld havskappsegling som genomförs på ett professionellt och roligt sätt, det är en fantastiskt kul säsongsavslutning, säger Ralf Aspholm, vd på huvudsponsorn DataCom och själv svensk mästare i havskappsegling.
Tävlingen samlar några av de främsta båtarna och seglarna i svensk havskappsegling, men också många seglare och deras vänner i vanliga folkliga segelbåtar, från små Mälar 22:or till dagens folkliga och bekväma familjebåtar i plast.
Genom att man seglar med ett enkelt handikappsystem, SRS (f d LYS), så kan de mindre båtarna tävla på lika villkor mot de större och snabbare, alla tävlar mot alla.
– Det blir en fin och skyddad segling inne på Kanholmsfjärden, med individuella starttider utan trängsel. Alla båtar får en bogdekal, med Nr 001 för först startande båt, sedan allt högre nummer efter sitt handikapptal. Därigenom kan man enkelt följa var man ligger i fältet, förklarar Sten Edholm, tävlingsledare i KSSS.
Bland de anmälda båtarna finns fjolårsvinnaren Mats Viktorin med sitt vassa gäng på X-332 Wiklunds, han får dock konkurrens av bland andra Ralf Aspholm med sin Sinergia 40 ”DataCom” och Anders Karéns Dufour 40 ”Du Får av Matrisen och ett koppel mindre och äldre båtar med gynnsamma handikapptal. Tävlingsformen med jaktstart, de långsammaste båtarna startar först, de snabbaste sist, kan göra målgången spännande, har lockat nästan 100 deltagare från ett 15-tal olika klubbar.
Årets upplaga av tävlingen har utvecklats ytterligare med en mängd spännande priser att kämpa om. Förutom en 55 tums 3D-TV från Samsung till totalvinnaren, Line Honours, bästa ungdomsbåt och bästa tjejbåt så finns i år nya priser till bästa båt av fabrikaten Arcona, X-Yachts och Grand Soleil/Elan samt bästa Classic-båten. Till detta kommer också ett antal special- och vandringspriser att delas och lottas ut.
Stockholms skärgård blir nu skådeplats för en av världens tuffaste och mest krävande endagarstävling. Om knappt två veckor (6 september) avgörs Ö till Ö med start på Sandhamn och målgång drygt nio timmar senare på Utö. Sammanlagt 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna, väntar de 100 topptränade tvåmannalagen från hela världen.
Ö till Ö är en unik tävling som nu avgörs för femte året i rad. Och redan har den växt till en av de mest respekterade och krävande endagarstävlingarna i multisportvärlden. Det som började som ett vad, mellan krögaren Anders Malm och två bröder på Utö Värdshus, har från första tävlingsåret (2006) växt från 20 till numera 100 deltagande par.
Tävlingen startar i gryningen måndag 6 september från seglarhotellet på Sandhamn. Att det är just en måndag är ingen slump. Då är väldigt få fritidsbåtar ute i skärgården och det är enklare att spärra av farleder och skydda de simmande lagen från båtar. Det blir ändå tufft att bevaka samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 12-13 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag får ta emot en segercheck på 35 000 kr.
Tävlingen lockar deltagare från hela världen. Där finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Bland lagen märks Team Norwegian Military Academy, German Armed Forces och flera lag från Swedish Armed Forces samt ett kvinnligt lag från San Diego Lifegaurds. Men där finns också renodlade kompisgäng – vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.
Säkerheten är givetvis i fokus. Samtliga lag är utrustade med GPS:er så att tävlingsledningen kan följa deras framfart. För att hålla ihop fältet och slippa eftersläntrare finns det stationer som måste passeras inom en viss maxtid. De som inte klarar det tas ur tävlingen.
Information www.otillo.se
Simrad Yachting – marknadsledande inom marinelektronik, autopilot, VHF och ekolod – har tillsammans med den Svenska distributören, Sportmanship Marin, skrivit ett exklusivt fyraårigt kontrakt med Nimbus Group, Skandinaviens ledande tillverkare av fritidsbåtar. Från sommaren 2010, kommer det nya NSE systemet att monteras som standard på alla båtar i Nimbus programmet, som inkluderar Nova Serien, R-Serien, Coupe Cruiser, Commander, Paragon och Storebro.
NSE multifunction displayer inkluderar “best in class” radar, kartplotter och ekolodsteknik. Vid val av Simrad NSE, kommer Nimbus att kunna erbjuda sina kunder möjligheten att välja till extra utrustning, som den prisbelönta Bredbands Radarn, tillsammans med en serie ekolod, VHF och autopiloter.
– Nimbus är stolta över att tillverka båtar där vi förenar avancerad teknik med traditionellt hantverksskicklighet. Våra båtar är byggda efter de högsta specificationskraven, och använder de bästa material som finns tillgängliga på marknaden. Vi har lagt mycket tid på att analysera alla tillgängliga produkter från alla marinelektronik tillverkare, och efter en lång utvärdering har vi valt den nya Simrad NSE och komplett Simrad system. Simrad NSE kommer att tillföra oss en ny dimension inom Marinelektronik som är riktigt imponerande, säger Magnus Andersson, VD på Nimbus Boats.
Nimbus Boats delar en kultur av prestanda och innovation med Simrad Yachting. Nimbus har i decennier tillverkat kvalitets båtar, som kombinerar avancerad teknologi med lång livad design.
– Nimbus är en av dom mest respekterade båtbygarna i Europa med ett rykte om sig att bygga båtar med hög kvalité och prestanda. Simrad NSE har snabbt blivit den utrustning som båtbyggare i världen runt, väljer där man vill ha det bästa, säger Christian Olsson, VD på Sportmanship Marin.
Nu kommer det fler intressanta hybridlösningar för olika båttyper. Mest aktuell är norska Sandvik Båtbyggeri AS, som tillsammans med Bentzen Elektro AS (Ltd) har skapat ett särskilt bolag (Sandvik Innovation Ltd) för att ta fram nya lösningar. Först ut är denna eleganta motorbåt på 44 fot. Båten blir väldigt miljövänlig, både med tanke på framdriften och att den släpper ut minimalt med olja, rök och koldioxid.
Målsättningen för det nya företaget är att utveckla fritidsbåtar med miljövänlig drift och god ekonomi. De vill även att den kompetens som tas fram ska kunna användas av andra varv.
Under ledning av Sandvik Innovation i Horten håller nu en helt ny typ av motorbåt på 44 fot att tas fram. Den får elektrisk drift via batterier som laddas med dieselgenerator eller landström. Ungefär samma koncept som vi tidigare har sett i båtar som till exempel Greenline 33.
Fartområdet för denna relativt långa båt blir upp till max tolv knop med en marschfart på åtta knop. Båten får ett traditionellt deplacerande skrov med en lång köl och roder. Den har en trebladig propeller med diameter 30”. Propellerns pitch kan justeras elektroniskt, vilket gör energiuttaget effektivare i olika farter. För manövrering i hamnar har båten försetts med tysta bogpropellrar med vattenjet.
Specifications
Overall length: 13, 75 metres
Waterline Length: 13, 30 metres
Beam: 3, 75 metres
Draft: 1, 18 metres
Height above water: 2, 75 metres*
Displacement: 12, 50 tons
Seating capacity: 15
Dining seats: 13
Berths: 6 + 4
Cabins: 3
Lounges: 2
Steering position: 1
Tank Volume: Diesel: 220 litres
Freshwater: 780 litres
Emission: 710 litres
Engine: 40 -80 kW diesel electric
Battery Pack: up to 85 kVA (278 V, 304 Ah)
Alternative energy: Shore power, wind power, solar power, hydrogen fuel cell etc.
Cruising Speed: 5 – 9 knots
Top Speed: 11 – 12 knots
Battery capacity: 75 nm at 6 knots, 36 nm at 8 knots
Diesel electric capacity: 950 nm at 6 knots, 450 nm at 8 knots
http://www.sandvikboats.no
Till helgen blir det folkfest i Nynäshamn när tre stora evenemang arrangeras samtidigt i hamnområdet. Tillsammans väntas Bomässan, Skärgårdsdagarna och en av landets största seglingstävlingar Hyundai Cup locka 25 000 besökare.
Nynäshamns kommun expanderar i snabb takt. Lägenheter byggs, nya köpcentrum ska uppföras och befintliga expanderar, bygge av terminal för flytande naturgas pågår och Stockholms hamnar planerar för en storhamn på Norvikudden. Det finns långt gångna planer på en utveckling av gäst- och fiskehamnsområdet och i december är det motorväg hela sträckan mellan Nynäshamn och Stockholm. Till helgen får besökarna ta del av Nynäshamns utbud och de satsningar som görs.
– Intresset för Nynäshamn har ökat kraftig sen förra Bomässan 2007. Med Nynäshamns snabba
expansionstakt, där utbyggnaden av väg 73 är en viktig del, är det många som vill bosätta sig här, säger Anna Ljungdell (S), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.
Det blir en helg för alla. Helikopter och RIB-båtar tar besökarna på turer i luften och till havs. Husbåtstillverkare, veteranflottiljens fartyg, mäklare, banker, Nynäshamns kommun, byggföretag, bostadsbolag, wakeboardklubbar med flera finns på plats. På Skärgårdstinget debatterar politiker aktuella skärgårdsfrågor.
För barnen finns trollkarlar, ponnyridning och djur från Skansenakvariet. Martin Timell besöker avdelningen Hem & Trädgård och det går att åka ångbåt och ångtåg mellan Nynäshamn och Stockholm.
Som grädden på moset har Hyundai Cup valt att lägga en av Sveriges största seglingstävlingar i Nynäshamn –Årets båtkommun 2010. Programmet är med andra ord fullspäckat.
– Förra Bomässan lockade 20 000 personer. Nu spänner vi bågen ännu högre och siktar på 25 000 besökare. Bomässans syfte är att locka fler inflyttare till Nynäshamn och med dom tre stora evenemangen kan vi visa upp mycket av vad kommunen har att erbjuda. Vi tror stenhårt på att helgen blir en riktig folkfest, säger Heidi Ekberg, Nynäshamns kommuns marknads- och turistchef.
Plats: Gästhamnsområdet i Nynäshamn
Tid: Bomässan och Skärgårdsdagarna 28-29 augusti klockan 10-17
Seglingstävlingen Hyundai Cup lördag 28 augusti. Start och mål syns från land.
www.nynashamn.se
Scania rekryterar 500 nya medarbetare till de europeiska produktions¬anläggningarna för att klara den ökning av produktionstakten som planeras under det fjärde kvartalet. Omkring hälften av de nya jobben hamnar i Sverige.
Det är framförallt ökningen av efterfrågan på lastbils¬marknaderna utanför Europa som gör att Scania planerar att öka produktionstakten. Återhämtningen på Europamarknaden fortsätter, men nivån är ännu låg ur ett historiskt perspektiv.
Scania har även tidigare i år, i slutet av första halvåret, anställt 500 personer till Europaproduktionen. Trots dessa rekryteringar kommer antalet anställda inom produktionen att vara lägre än före finanskrisen.
– Under 2009 har våra medarbetare använt perioden av låg beläggning till utbildning för att utveckla och förbättra metoder och arbetssätt. Tack vare denna satsning har vi uppnått en avsevärd produktivitetsförbättring, säger Anders Nielsen, Executive Vice President och ansvarig för Scanias produktion och logistik.
www.scania.com
Den 1 september lanserar Kamasa Tools sin nya webbsida. – Webbsidan har utvecklats till en bred och uttömmande produktsajt för varumärkets samtliga produkter, säger Lovisa Blomberg, marknadskoordinator på Kamasa Tools.
Kamasa Tools är ett svenskt varumärke med över 40 år i verktygsbranschen. När nya webbsidan nu lanseras är tanken att den ska motsvara den innovativa styrka och kvalitet som finns i konceptet.
– Vi är snabba och har en omfattande produktutveckling. Sidan är ett sätt att nå ut med alla våra nyheter och göra oss mer lättillgängliga för den professionella mekanikern och för alla andra som gillar verktyg.
– På www.kamasatools.se visas hela bredden i sortimentet, från våra gamla klassiker och kännemärken till de allra senaste problemlösarna för moderna bilar och verkstäder. Besökarna hittar en tydlig sajt, med en effektiv sökfunktion och mycket information. Bland annat har vi lagt mycket kraft på att visa tillgängligheten till produkterna. Var du än befinner dig kan du enkelt hitta en återförsäljare nära dig genom att söka på din stad eller titta på kartvyn. Samtliga våra distributörer finns också med.
Den nya webbsidan lanseras på nio olika språk.
– Den tidigare sidan gjordes enbart på engelska men idag exporteras produkterna över hela Europa och det finns ett behov av en sida som enar varumärket oavsett marknad. Det är också till stor fördel för våra partners att få information på sitt eget språk. Det förenklar det internationella marknadsföringsarbetet betydligt.
www.kamasatools.se
Interboat befäster sin position som Sveriges ledande marinkedja med en samlad omsättning om drygt en halv miljard, och blir därmed representerat på 15 försäljningsställen runt om i hela Sverige. Marindepån är idag den ledande aktören i Stockholm och bidrar därmed till att ytterligare stärka Interboats position i Stor-Stockholm.
Interboat har funnits i mer än 30 år, och finns idag representerade från Luleå i Norr till Karlshamn i söder. I denna inköps- och samarbetsorganisation ingår flera Sveriges ledande och mest etablerade marinhandlare som tillsammans representerar över fyrtio båt- och motorfabrikat.
Marindepån är Stockholms ledande marinhandel med försäljning i Danderyd, Dalarö och Skanstull.
– Vi är mycket positiva till att Marindepån nu går med i Interboat. Dels stärker det vår förhandlingssituation, och dels är det ett progressivt företag med många bra idéer och en bred erfarenhet och kompetens. Marindepåns fyra anläggningar i Stockholm passar perfekt in i Interboats framtida profil, eftersom som vi tidigare haft en allt för gles representation på denna viktiga marknad, säger Johnny Nilsson, VD Interboat.
Interboat skapar redan idag stora värden genom i första hand gemensamma inköp, men även genom en gemensam webb-plattform, samordnad marknadsföring, kataloger samt utbildning och utveckling av medlemsföretagen.
För konsumenten kommer detta att innebära ännu bättre urval och service när ytterligare ett fullserviceföretag med båtförsäljning, tillbehörsbutiker och serviceverkstäder kommer med i Sveriges största marinkedja. Som kund hos en Interboat-handlare kommer man i kontakt med branschens mest välutbildade och kunniga marinhandlare.
Gruppens målsättning är att utveckla de gemensamma aktiviteterna kraftigt under de närmaste åren. Andelen gemensamma inköp ökas, ett gemensamt centrallager etableras, affärssystem och andra system harmoniseras och ett antal administrativa stödfunktioner görs gemensamma och centraliseras. Detta innebär att Interboats centrala organisation skall förstärkas och utvecklas.
– Tiden är nu mogen att ta nya steg och bygga en tydligare kedja, där vi kan utnyttja vår gemensamma volym, kunskap och kompetens betydligt bättre, säger Rolf Hansson, VD i GBM AB och styrelseledamot i Interboat.
Marindepån bedriver idag verksamhet på fyra orter i Stockholm och har båt- och motorförsäljning på tre av dessa. Gruppen bildades 2007 genom ett samgående mellan Marindepån Danderyd, Jarleruds Marin i Dalarö och Skanstull Marin. Den senare har i flera år varit landets enskilt största marinhandlare.
– Vi glädjer oss verkligen åt möjligheten att ta del av Interboats gemensamma inköp och lösningar och ser med spänning fram emot ett vidare arbete med att ytterligare förbättra våra inköpsvillkor och att vidareutveckla de gemensamma systemen. Det är ju alltid lättare att komma dit man vill med en omsättning på över en halv miljard i ryggen. Vår gemensamma storlek, samlade erfarenhet och kompetens gör att vi kan utvecklas betydligt snabbare tillsammans. Vi hoppas även att vår erfarenhet från att bedriva verksamhet på flera orter med en gemensam central organisation för utvalda funktioner skall kunna utnyttjas av hela Interboatgruppen, säger Björn Sandhaag, VD Marindepågruppen.
Marindepå-gruppen omsätter i år drygt 100 Mkr och har över 30 heltidsanställda. Bolaget bedriver verksamhet i Skanstull, Danderyd, Dalarö och Bergshamra. Bolaget ägs av Björn Sandhaag och Richard Junestrand.
Bildtext:
Marindepån Skanstull Marin blir medlemmar i Interboat. Fr. v. Björn Sandhaag och Johnny Nilsson.
Comar Systems (UK), ledande AIS-tillverkare, lanserar AIS-mottagaren AIS-2-2000. En äkta parallell AIS-mottagare som tar emot och översätter alla AIS-meddelanden och distribuerar dessa i ett NMEA 2000-nätverk.
En AIS-mottagare gör det möjligt att se andra fartygs position och kurser direkt på sin plotter eller navigationsdator.
AIS-2-2000 är en äkta parallell AIS-mottagare som tar emot och översätter alla AIS-meddelanden (PGN) från både klass A- och klass B-transpondrar. Den kan även uppgraderas för att ta emot AtoN-meddelanden när dessa finns tillgängliga för NMEA 2000.
AIS-2-2000 ansluts till en vanlig VHF-antenn. När en NMEA 2000 dropkabel ansluts till AIS-2-2000 får den ström och data matas samtidigt ut i NMEA 2000-nätverket till alla enheter som är anslutna.
Det här gör det mycket enkelt och smidigt att installera en AIS i sin båt.
Om en VHF-radio ska användas samtidigt går det att dela på antennen med hjälp av AIS-splittern ASR-100.
Sedan Comar Systems startade med AIS-tillverkning har AIS blivit ett måste för seriösa båtägare. Comar var först på marknaden med en äkta parallell AIS-mottagare – SLR 200, och en kommersiell klass B-transponder. Alla Comar AIS har äkta parallella mottagare för att samtidigt ta emot data från de två AIS-kanalerna.
www.marinplus.se
Det traditionsrika, danska båtvarvet Faurby Yacht A/S lanserar nu Faurby 396 Jesper Bank Edi¬tion – en ny, exklusiv yacht som har utvecklats i nära samarbete med den danske seglarikonen Jesper Bank. Båten är en performer-version av Faurbys befintliga modell 396 de luxe och Jesper Bank ställer upp med den nya båten i en rad av sommarens kappseglingar.
Samarbetet mellan Faurby Yacht A/S och den tidigare OS- och VM-guldmedaljören samt America’s Cup-skepparen Jesper Bank inleddes 2009. Då enades parterna om att optimera originalversionen av Faurby 396 till en performer-version och med lanseringen av Faurby 396 Jesper Bank Edition har nu denna plan förverkligats. Både Faurby och Bank är mycket nöjda med resultatet:
”Jag har alltid haft stor respekt för Faurbys fokus på kvalitet och hantverk i världsklass och där¬för har det varit spännande att få bidra till utvecklingen av ett redan välfungerande koncept. Med några relativt enkla åtgärder tycker jag att vi har lyckats kombinera komfort och kvalitet med ännu bättre seglingsegenskaper. Båten har dessutom nu fått en mer skandinavisk look och jag glädjer mig mycket åt att få testa den i sommarens kappseglingar”, säger Jesper Bank.
”Som en av världens i särklass bästa seglare har Jesper Bank enorm erfarenhet och väldigt många intressanta idéer. Därför har det varit mycket lärorikt att få samarbeta med honom i detta projekt och vi är mycket stolta över resultatet. Med Faurby 396 Jesper Bank Edition kan vi inte bara erbju¬da våra kunder en exklusiv och familjevänlig seglingsupplevelse – nu får de även möjlighet att segla riktigt snabbt när tillfälle bjuds”, säger Johnny Quist, vd på Faurby.
På den nya versionen av Faurby 396 de luxe har, jämfört med originalversionen, har man bland an¬nat gjort följande förändringar:
• Båten har utrustats med en T-köl, kolfibermast och vanter i borden för att öka stabiliteten och ge båten högre fart.
• Köl och roder har optimerats för att minska vattenmotståndet.
• Båten har blivit ca 800 kg lättare och viktfördelningen har optimerats.
• För att få bättre utrymme i cockpiten, har man skippat levangen, utrustat båten med öppen akterstäv och flyttat tillbaka rattstammen till cockpiten.
Faurby 396 Jesper Bank Edition har givetvis utrustats med teakträ på däck och segel från Elvstrøm Sails. Den tillverkas efter beställning och leveranstiden är 2–3 månader med ett grundpris på EUR 295 000 exklusiv lokala moms.
Faurby 396 Jesper Bank Edition nummer 1 (efter prototypen) håller redan på att tillverkas och kommer att kunna beskådas på flytande båtutställningar från och med augusti. Vi kan informera om att det fortfarande är möjligt att försäkra sig om att få byggnummer 1.
www.faurby.dk
Av 301 anmälda valde 287 av registrera sig inför dagens stora kappseglingshändelse för jolleseglare. 253 seglare korsade mållinjen i den måttliga till friska vinden i en av de snabbaste målgångarna.
Det som utmärker årets Lilla Tjörn Runt är det rekordstora antalet deltagare i startgruppen för barn födda 2000 eller senare. Hela 101 var anmälda, något vi kan tacka det stora intresset för sommarens seglarskolor.
Nytt för i år var starten med Accessjollar för barn och ungdomar med funktionshinder hela 17 seglare deltog. Det var första gången ett så stort arrangemang genomförs i Sverige med Accessjollar.
Startgruppsvinnare blev
RS Feva Kanitcha Ekdahl, BKSS
Zoom8 Cajsa Svensdotter, StSS
Tera L Anton Hellqvist, SSWL
Tera S Agnes Claesson, ASSV
Blå optimist Oscar Engström, LESS
Grön optimist Sigrid Andreasson, StSS
Röd optimist David Azurmendi, Real Club Nautico Torrevieja
Svart optimist Filippa Mossberg, HJBK
Access Sofia Wallin, GKSS
Som totalsegrare slutade Filippa Mossberg, HJBK, som seglade runt Stenungsön på tiden 1 tim 31 minuter och 18 sekunder.
Bästa lag kom från Rörviks Segelsällskap.
Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar. Jollarna seglar kring Stenungsön, en sträcka på 5 Nm. Det tar en till två timmar för de snabbaste att ta sig runt beroende på vind.
Mer information finns på www.stss.se
Den 47:e upplagan av Tjörn Runt är genomförd. 471 seglare var anmälda, 465 registrerade sig och 409 korsade mållinjen. På bilden syns Hallberg-Rassy 372:an “Rassker 372” som vann sin klass i Tjörn Runt.
Trots den bitvis hårda vinden var det relativt få seglare som valde att inte starta eller bröt sin seglats. Seglarna menade att det var förhållanden som passade alla båttyper och de upplevde också att säkerheten runt banan var god.
2010 års totalvinnare blev Simon Petersen som i sin egenhändigt byggda One-Off SP 75 vann en överlägsen seger med nästa 15 minuter. Helt överraskande var inte vinsten eftersom Simon Petersen totalt blev 3:a 2009. Han knep även första platsen i sin startgrupp både 2009 och 2010.
Vinnarna i de olika startgrupperna 2010 blev:
Grupp Rorsman Båttyp Klubb
1 Jonas Frii Formula 18 LBS
2 Bengt Falkenberg First 40 GKSS
3 Simon Petersen One-Off SP 75 GKSS
4 Stefan Pavia Melges 24 STSS
5 Emil Sandberg Smaragd LDSS
6 Hans Caspersson Omega 30 GKSS
7 Rikard Svanberg CB 66 Racer VIBK
8 Michael Collberg Express MSK
9 Johan Söderberg Cumulus BKSS
10 Håkan Olsson Drake STSS
11 Per-Erik Johansson 606 HJBK
12 Hans Oskarsson Accent STSS
13 Arne Goksöyr K-32 SSF
14 Göran Börjesson Nordisk Folkbåt BKSS
15 Magnus Rassy HR 372
De båttyper som i år samlat flest deltagare och seglade om egna klasspriser blev Express, H-båt och IF. Mer information och resultat finns på www.stss.se. Prisutdelningen hålls söndagen den 29 augusti kl. 17:00 på Stenungsbaden Yacht Club.
Volvo Penta har levererat ett system med dubbla IPS1050 till ett nytt supportfartyg – M/V Performer – som ska tas i tjänst i södra Danmark. Fartyget ska jobba för Northern Offshore Services i Sverige och går direkt i tjänst vid en vindkraftpark i Danmark. Hon får goda prestanda tack vare de rejäla dieselmotorerna. Bland finesserna märks Volvo Pentas nya Dynamic Positioning System.
– Supplybåtar för vindkraftanläggningar är en snabbt växande verksamhet. Med de nya IPS1050 får vi en komplett serie motoralternativ för de här båtarna. Fördelarna är flera, bland annat lägre bränsleförbrukning än med andra motorinstallationer och hög manövrerbarhet, säger Anders Alvhede vid Volvo Penta.
Den aktuella båttypen är en multifunktionskatamaran. Hon kan frakta dykutrustning, dekompressionskammare och annan utrustning. Upp till tolv passagerare kan också åka med för att komma ut på olika servicejobb.
Båten är även utrustad med en fast 142 kVA generator för att förse byggarna med el när de installerar nya vindkraftverk. Hon har dessutom bunkermöjligheter för att transportera diesel.
Båten är byggd av South Boats i England och är konstruerad med ett aluminumskrov. Traditionellt har liknande båtar försetts med vattenjet eller ställbara propellersystem, men den här gången valde alltså Northern Offshore Services Penta IPS i stället.
En av finesserna är Volvo Pentas nya Dynamic Positioning System, som håller båten stilla i vattnet. Den möjligheten är extra eftertraktad vid servicejobb till sjöss.
M/V PERFORMER
Ägare: Northern Offshore Services, Sweden
Byggd: 2010, South Boats Special Projects Ltd. Isle of Wight, UK
Huvudmotorer: 2 X Volvo Penta IPS1050
Effekt: 588/800 kW/HP
Skrov: Aluminum
Deplacement: 25.0 t
Längd ö a: 16.0 m
Bredd: 6.3 m
Djupgående: 1.70 m
Bunkerkapacitet diesel: 6000 liter
Passagerare: 12 + 3 besättning
Räckvidd: 600 Nm
Fart: 26/22 knop
Här är en rejäl båt för den som vill hyra något större på semestern. Det är den fjärde F45 som har sjösatts av holländska Feadship i samarbete med ett charterföretag. Ombord finns all bekvämlighet som förknippas med ett fartyg i den här klassen. Båten, som har byggts av Royal Van Lent, är närmare 45 m lång.
Flera holländska varv befann sig plötsligt i kris när världsekonomin drabbades av den extrema lågkonjunturen för ett par år sedan. Flera av dem gick i konkurs eller fick omfinansieras.
Feadship valde en lite annan väg och startade en särskild Feadship Charter Division. Det är i det sammanhanget som den nu aktuella samarbetspartnern och den nya yachten med namnet Sirius kommer in.
Antalet större yachter från Feadship som används för charter har ökat snabbt. Enligt varvet lämpar sig F45 särskilt väl för uthyrning med sina fem sviter, som gör det möjligt att tio personer vistas ombord som gäster utöver besättningen.
Liksom sina föregångare har Sirius överbyggnad, yttre stil och mycket annat designats av Feadship. Sirius har inredning i “‘Miami-stil”, vilket innefattar en hel del art deco.
tekniska specifikationer
Builder: Feadship – Royal Van Lent
Type: Twin-screw motoryacht, steel hull and aluminum superstructure
Length overall: 44.65m 146’6”
Beam overall: 9.20m 30’2”
Draft (loaded): 2.70m 8’10”
Fuel capacity: 40,000 l 10,500 US Gallons
Fresh water capacity: 10,000 l 2,600 US Gallons
Design
Naval architect: De Voogt Naval Architects
Exterior styling: De Voogt Naval Architects / Sinot Design Associates
Interior design: Sinot Design Associates
Propulsion
Main engines: 2x MTU 12V2000M70 – 788 kW / 1055 bhp
Propellers: 2x Wärtsilä Fixed pitch 5-bladed propellers
Propeller shaft: Rubber Design
Reduction gears: ZF W7540
Stabilizers: VTNaiad Marine zero-speed
Max. speed: 14.5 knots
Range: Transatlantic
Classification: Lloyd’s 100 A1, SSC, Yacht, Mono, G6, LMC, UMS, MCA
Air conditioning: Heinen & Hopman
Entertainment system: Van Berge Henegouwen
Electric system
Generators: 2x Caterpillar C9/Stamford 150 kW
Main electric system: 400/230 VAC/50 cy
Shore connection: 400/230 VAC/50 cy/150 kVA
28 augusti 2010 går HYUNDAI CUP med HSB Race i Nynäshamn. Redan nu är 65 båtar anmälda. För att utveckla tävlingen ytterligare har initiativtagarna till Hyundai Cup valt att flytta tävlingen till Nynäshamn. Nynäshamn har unika kappseglingsvatten i kombination med kommunikation ända fram till kajen.
Pendeltåget tar timmen och med nya motorvägen är du vid Globen på ca 35 minuter. Nytt för i år är också att det kommer att filmas ute på banan (från båtar) som direktlänkas till land. Det kommer att möjliggöra att man kan följa ett antal båtar live.
I Hyundai Cup tävlar alla på samma villkor och man använder sig av en så kallad jaktstart, där minsta båt får starta först. Syftet med jaktstarten är det mindre båtarna inte skall komma i lä av de större samtidigt som man ser varandra på banan. Precis som tidigare år är det en Hyundai bil som utgör första pris.
Programmet
Onsdag 18.00 Avgiftsfria hamnplatser tillgängliga för tävlande båtar i Nynäshamns gästhamn t.o.m. söndag 29/8.
Fredag 17.00-21.00 Regattaexpedition öppen för registrering.
Lördag 08.00-09.00 Regattaexpedition öppen för registrering.
08.30 Skepparmöte
10.00 Varningssignal första start
18.00 Prisutdelning på scenen
19:00 Regattafest i Hamnen med musik och dans.
Klasser
Kölbåt enligt SweLYS/SRS
Bana
Start Gårdsfjärden (strax syd om NSS klubbhus)
Ca 28 distans lång bana.
Mål Norra Gästhamnspontonens nock och skylt på norra kumlet.
Anmälan
Anmälan önskas så tidigt som möjligt och startlista kommer att läggas ut på hemsidan. Anmälningsavgift om 500:- skall vara NSS tillhanda senast den 2010-08-27. Vi har valt att förlänga anmälningstiden till fredag före start så att alla som just kommit hem från semestern hinner anmäla sig. Anmälningsavgiften betalas till pg 14 44 56-1.
Anmälan via formulär på http://www4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=450444 som skickas till
info@nynashamnssegelsallskap.nu
CNN sänder program om Marstrandstävlingen i helgen. Shirley Robertsons välkända seglingsprogram MainSail ger en spännande och insiktsfull skildring av Stena Match Cup Sweden och match racing i senaste avsnittet. Det bjuds på härliga seglingsbilder från i somras och intressanta intervjuer med de största stjärnorna på världstouren som förklarar varför just match racing är den hetaste och mest utmanande grenen inom seglingen.
Programmet sändes första gången 19 augusti, men kommer att gå i repris lördagen 21 augusti 09.30, 19.30 och 22.00 samt söndagen 22 augusti vid 05.00, 09.30 och 17.00 (Dessa är svenska tider, GMT+2).
MainSail visas inte bara över hela Europa utan även i Mellanöstern, Nordamerika, Latinamerika och i Asien.
Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
www.matchcupsweden.com
Idag invigde Ostindiefararen Göteborg Sail Amsterdam 2010, Europas största marinfestival som väntas locka över 1,5 miljon människor. Skeppet seglade in i Amsterdam som nummer två efter den Holländska stoltheten Stat Amsterdam i den stora Sail In paraden där tusentals båtar deltog. – Det var helt otroligt mycket båtar, så många hade vi inte ens runt oss vid hemkomsten från Kina och att vi dess utom fick möjlighet att inviga festivalen med åtta skott salut kändes helt fantastiskt, säger kapten Peter Kaaling.
Den stora Sail In paraden där tusentals båtar deltog pågick i närmare sju timmar och nådde Amsterdam runt kl 17 på torsdag eftermiddag.
– Paraden var en stor folkfest och ut med Noordzeekanalen hade hundratusentals människor samlats. Nu ser vi framemot fyra dagar i hamn med massor av besökare, säger Emanuel Persson, expeditionsledare på Svenska Ostindiska Companiet.
Intresset kring Ostindiefararen Götheborg har visat sig vara mycket stort i Holland och både den statliga tv kanalen NOS och en rad kommersiella kanaler följde skeppet live vid inseglingen.
Vid inseglingen längs Noordzeekanalen deltog tusentals båtar
Sail Amsterdam arrangeras var femte år och i år är Ostindiefararen Götheborg en av huvudattraktionerna. ING Bank, ett av världens största finansbolag, som har engagerat skeppet och som även är huvudsponsor för Sail Amsterdam, har bland annat byggt upp en söderhavsö på närmare 2 500 kvadratmeter där skeppet kommer att ligga.
– Det är roligt att stora internationella företag ser potentialen med Ostindiefararen Götheborg, det ger oss möjligheten att fortsätta marknadsföra Sverige och svenskt näringsliv ute i världen, säger Emanuel Persson.
Skeppet kommer att ligga vid kaj i Amsterdam fram till och med måndagen den 23 augusti och seglar därefter vidare till tyska Bremenhaven för att delta i Sail Bremerhaven 2010.
www.soic.se