Nyheter

Den helt nya Fairline Squadron 41 flybridge får sin internationella premiär vid årets Cannes International Boat & Yacht Show, som hålls 8-13 september. Båten har väldigt stora utrymmen i förhållanden till sin storlek och är den största båten i 40-fotsklassen från det engelska varvet hittills.

I den nya Squadron 41 används extremt mycket glas, inklusive flera stora skylights som ger ett rejält inflöde av ljus i båten. Enligt varvet har båten samma känsla av lyx som i betydligt större båtar och den är försedd med en extra stor flybridge.

På mässan i Cannes visar Fairline hela åtta båtar. Bland de övriga modellerna finns den nya Targa 58 GRAN TURISMO och den nya Targa 44 OPEN express cruiser. Targa 58 GRAN TURISMO har tre kabiner som standard och kan förses med en extra kabin för besättningen medan Targa 44 OPEN express cruiser har två kabiner samt en stor, öppen cockpit för social samvaro.

www.fairline.com

Pentax lanserar en högblank orange version av sin populära Optio W90, en vattentät digital kompakt¬¬kamera som sedan lanseringen i mars 2010 har blivit oerhört populär bland frilufts- och äventyrsintresserade människor.

Pentax Optio W90 Shiny Orange, som den nya modellen heter, har tagits fram för att möta en konkret efterfrågan från många användare på en orange version (orange har kommit att bli en standardfärg för många friluftsprodukter). Den nya frontpanelen i orangefärgad aluminium¬legering har en elegant finish och gnistrar som en strålande sol.

Sedan lanseringen tidigare i år har Pentax Optio W90 blivit extremt populär bland aktiva friluftsintresserade individer, tack vare alla funk¬tioner och konstruktionsdetaljer för krävande utomhusanvändning – däribland vattentät fotografering på ned till sex meters djup och en stötsäker konstruktion som klarar fritt fall från 1,2 meters höjd.

”Kameran är dessutom utrustad med Digital Microscope, en enormt uppskattad funktion inte bara bland friluftsintresserade utan även bland företagsanvändare som avbildar mikroskopiska tekniska detaljer”, säger Per Skog hos Focus Nordic, Pentax svenska generalagent.

Sammanfattning av kamerans egenskaper:
• 12 megapixel
• Vattentät till 6 m
• Sand och dammtät
• Stötsäker till 1,5 m
• 5x vidvinkelzoom (motsvarar 28-140mm)
• 3 LED-lampor för makrofunktion, 1 cm
• HD 720p video
• HDMI-utgång
• 2,7 tum antireflexbehandlad LCD-skärm
Pris och tillgänglighet
Pentax Optio W90 Shiny Orange kommer att kosta ca: 3495:- kr inklusive moms och väntas bli tillgänglig i handeln under Augusti månad.

Tre Kronor af Stockholm är ett nybyggt segelfartyg i trä, byggt för hand efter gammal förlaga. Det arbetar som en ambassadör för Östersjöregionen. Organisationen bakom fartyget vill se en hållbar utveckling i området och detta bidrar vi till genom våra projekt. De definierar hållbarhet brett; både socialt, miljömässigt och inte minst ekonomiskt. I Sina projekt arbetar de med företag och organisationer för att lyfta miljöfrågor och skapa bättre förutsättningar för entreprenörskap och för unga i utanförskap.

De använder fartyget som en mobil plattform för möten mellan organisationer, företag, forskare och politiker. Närmast är Tre Kronor i Almedalen där de under hela veckan är plattform för diverse framåtblickande seminarier.

Läs mer om fartygets verksamhet: www.briggentrekronor.se

Program för Sverigeturnén:
Byxelkrok 12/7-13/7
Borgholm: 13/7-16/7
Kalmar: 16/7-18/7
Karlskrona: 19/7-20/7, 13/8-14/8
Karlshamn: 20/7-25/7
Helsingborg: 27/7-28/7
Halmstad: 29/7-1/8
Simrishamn: 7/8-11/8

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.

Under Nostalgia Festival 2009 visade tidningen Nostalgias fotograf Peter Törnqvist den nergångna, bedagade skärgårdsbåten och lovade att hon skulle vara renoverad och redo att sjösättas till festivalen 2010! Båten var grå som aska och det glipade i bordläggningen så man kunde se rakt igenom hela skrovet. Många tyckte säkert att det var galenskap att försöka få ordning på ett sådant vrak, men en och annan positiv karlskronit med ett hjärta som dunkar för träbåtar, trodde nog att det skulle gå att rädda den gamla skorven.

Historien bakom båten är att Peters farfar och dennes bror byggde den på Saltö i Karlskrona 1955. Vem som beställde båten eller vart den tog vägen, efter att Axel och Edgar på Bröderna Törnqvists Båtbyggeri levererat den, är tyvärr okänt.

Däremot vet man att den köptes av Ulf Erling i Söderhamn i slutet av 1980-talet. Ulf påbörjade en renovering som lades ner i början av 90-talet och sedan lämnades båten åt sitt öde och förföll till ett näst intill oräddbart skick – när Peter av en händelse fick vetskap om att en historiskt intressant båt höll på att förmultna.

– Jag kunde inte släppa tanken på att ta hem båten till Saltö och renovera henne tillsammans med Per-Anders Daag i samma båtbyggeri som hon skapades en gång i tiden. Men det hade aldrig gått att genomföra en så pass kostsam reparation om vi inte fått Stig och Margaretha Sjöberg på förlaget Albinsson & Sjöberg med på båten – i dubbel bemärkelse. Nu kommer den i framtiden att “segla” under tidningen Nostalgias flagga!

När den anlände till Saltö sommaren 2009 var det inte många som trodde att det var möjligt att hon skulle sjösättas året därpå. “Lycka till …” var den vanligaste kommentaren.

Efter cirka 1 900 effektiva arbetstimmar är nu Nostalgia och Saltö Varv nära målet. Frågan är bara hur många lager klarlack hon hinner få innan sjösättning och dop på Veteranbåtsdagen under Nostalgia Festival vid Marinmuseum på Stumholmen den 4 juli!

Bildtext:
Nostalgias Peter Törnqvist (stående) och Per-Anders Daag på Saltö Varv ligger i för att projektbåten ska bli färdig till Veteranbåtsdagen under Nostalgia Festival vid Marinmuseum på Stumholmen den 4 juli. Båten ska få cirka 6-8 lager lack innan de är nöjda. Hela härligheten slipas ned mellan varje lager lack för att högsta glans ska uppnås! Ett mycket tidskrävande och tålamodsprövande arbete.

Traditionsenligt bjuder Hallberg-Rassy in till Öppet Varv. Man bjuder också in övriga båttillverkare att visa sina båtar under helgen. 2010 blir ett rekordår med så mycket som 117 båtar mellan 31 och 64 fot, mest segelbåtar, men även motorbåtar. Av 130 båtar totalt på alla Öppna Varv på Orust, finns 117 båtar hos Hallberg-Rassy. 117 båtar är rekord, fler än något annat tidigare år för Öppet Varv. Även Öppna Varvs samtliga 83 olika leverantörer av motorer, rigg, segel, navigationsutrustning och övriga tillbehör visar sina produkter hos Hallberg-Rassy. Faktum är att det inte går att hitta ett så brett utbud av segelbåtar i storleksklassen 31-64 fot på någon annan flytande båtmässa i hela Norden. På bilden en Hallberg-Rassy 37.

Förpremiär av Hallberg-Rassy 64 under byggnation
Fredag, lördag och söndag, alla dagar mellan kl 10.00 och 18.00, visas Hallberg-Rassy 310, 342, 372, 37, 40, 43 Mk II, 48 och 54 i vattnet. Dessutom visas Hallberg-Rassy 62 och helt nya Hallberg-Rassy 64 och många andra HR-båtar under byggnation i olika stadier. Hallberg-Rassy 64 nr 001 kommer att befinna sig i snickerifasen under Öppet Varv. Vid vissa stationer i varvet pågår båtbyggeri även under helgen. Varvet är mycket väl värt en resa för ett besök. Alla har möjlighet att gå snitslade banor genom hela varvet fredag kl 15.00-18.00 samt lördag och söndag kl 10.00-18.00. Provseglingar finns det möjlighet till måndagen den 30/8 efter särskild överenskommelse.

Föredrag på lördag kväll av Ulf Prytz
Det är en tradition på Hallberg-Rassy att man arrangerar en trevlig sammankomst på lördag kväll med ett intressant föredrag under Öppet-Varv-helgen. Ulf Prytz kommer att hålla föredraget i år den 28 augusti kl 19.00.

Ulf kommer från Norge och har seglat sin Hallberg-Rassy 39 ”Isis” från Oslo till Svalbard och tillbaka under sommaren 2009. Det är en väldigt vacker sjöresa längs den norska kusten och inte minst Spetsbergen.

Föredraget kommer att hållas på engelska för att internationella gäster ska kunna följa med. Eftersom antalet platser till föredraget är begränsat behövs en anmälan, se www.hallberg-rassy.com för närmare info.

Europaparlamentet beslutade idag att lansera ett nytt forskningsprogram, BONUS-169, till stöd för arbetet med en hållbar utveckling av Östersjön. BONUS-169 fokuserar på det marina ekosystemet och på den socioekonomiska verksamheten i regionen. Finansieringen kommer till hälften från EUs ramprogram för forskning och till hälften från nationella finansiärer i Östersjöländerna.

– Det beslut som parlamentet tog idag är mycket uppmuntrande för en hållbar utveckling i regionen. Med hjälp av BONUS-169 kan tvärregionala samarbetsprojekt som bygger på framstående vetenskaplig forskning bedrivas och som är relevant för skyddet av Östersjön, säger Hans-Örjan Nohrstedt på Forskningsrådet Formas. Redan nu har de pågående 16 BONUS Plus-projekten lett till ett tiotal viktiga förslag

Programmet ska stå modell för hållbarhetsarbetet med andra regionala hav i Europa som Medelhavet, Svarta havet och Nordsjön.

– Det är av yttersta vikt att forskningsgemenskapen i regionen förenar sina resurser – både intellektuella och materiella – för att skydda Östersjön. Den centrala punkten i BONUS 169 är ett långsiktigt samarbete till stöd för det arbete som bedrivs av Helcom inom ramen för Helsingforskonventionen, säger Erik Fellenius på Naturvårdsverket.

BONUS-169 bygger på det pågående BONUS Plus-programmet och har tills idag engagerat mer än hundra forskningsinstitut och universitet i nio länder runt Östersjön. Dessa är också medlemmar i BONUS-169, Finland, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen, Lettland, Litauen och Estland. Även forskare från Ryssland deltar i dessa projekt.

Båtsäsongen är igång och sköna dagar till sjöss väntar för Sveriges båtägare. Ett av problemen man som båtägare måste ta ställning till är hur man skyddar sitt skrov på bästa sätt. Antingen genom att måla sin båt med skyddande färg eller tvätta skrovet regelbundet. Enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa uppger endast var fjärde båtägare att de använder miljövänlig färg till sin båt.

Pressrelease:

I Trygg-Hansas nya undersökning angav endast 27 procent att de använder miljövänlig färg till sin båt. Dessvärre finns det gifter även i många av de färger som marknadsförs som miljövänliga.* Det finns dock alternativ för den båtägare som vill skona miljön.

– Tyvärr ser vi lite av ett moment 22 här, många av de färger som kallas miljövänliga innehåller gifter ändå. Det är inte heller ett miljövänligt alternativ att enbart avstå från att måla båten eftersom påväxten på skroven gör båten trögkörd och det i sin tur ökar bränsleförbrukningen, säger Håkan Franzén, expert inom båtförsäkringar på Trygg-Hansa. Att enbart tvätta båten är det mest skonsamma alternativet för miljön, om man har möjlighet till det.

7 procent av båtägarna tar ingen hänsyn till miljön

Trygg-Hansa har frågat svenska båtägare vilken hänsyn de tar till miljön före och under båtturen. Hela 78 procent angav att de samlar sitt avfall och slänger det i land men endast 30 procent svarade att de vidtar åtgärder för att minska sitt bränsleförbruk. Hela 7 procent av båtägarna angav att de inte tar någon särskild hänsyn till miljön under båtturen.

I norra/mellersta Sverige och i södra Sverige använder endast 10 respektive 18 procent av båtägarna miljövänliga båtfärger, men i Stockholm säger varannan båtägare att de målar båten med miljövänlig färg.

Östersjön speciellt utsatt för miljögifter

Många båtägare kommer att röra sig i det känsliga Östersjöområdet i sommar. Trygg-Hansas partner Världsnaturfonden WWF arbetar sedan länge fokuserat med att rädda Östersjön från faror som övergödning, överfiske och miljögifter, bland annat genom sommarens stora vimpelkampanj.**

– Östersjön är ett av världens mest förorenade hav och vi kan alla hjälpas åt för att komma tillrätta med problemen. Som båtägare kan du till exempel välja verkligt miljövänlig och godkänd båtbottenfärg, tvätta båten och undvika att tömma din toa till havs. Man kan också minska bränsleåtgången till sjöss, något som gynnar både miljö och plånboken, säger Åsa Andersson, programchef för Svensk natur och Östersjön.

*http://www.wwf.se/v/hav-kust/1133424-ta-hand-om-baten-och-miljon

**http://www.kringelstan.se/wwf/

Flytvästen är en billig livförsäkring. Undersökningar visar att åtta av tio som drunknat i samband med att de fallit överbord skulle ha klarat sig om de använt flytväst. Det innebär att 275 personer av de 344 som omkommit i samband med fritidsbåtsolyckor under de senaste tio åren skulle ha klarat sig. Det är inte bara i fritidsbåtar flytvästen är bra. Vid fiske från stränder och klippor ger flytvästen också en bra trygghet. Små barn som leker i och vid vatten kan ska använda räddningsväst som en extra säkerhet, givetvis i kombination med ständig tillsyn

– Flytvästen är en billig livförsäkring. Vi hade hoppats att vi i Sverige redan i år skulle följa andra länder där det enligt lag är båtförarens ansvar att det ska finnas godkända flytvästar till alla som är ombord på båten, säger Anders Wernesten på Svenska Livräddningssällskapet, SLS.

Tyvärr förbereder sig inte alla för en olycka där någon faller i vattnet eller tvingas hoppa överbord. Det finns säkert också de som inte tycker sig ha råd att skaffa en flytväst. En flytväst är en billig livförsäkring och kan fås för 200 kronor och uppåt. Det går också att få låna en flytväst från någon av de fler än 250 flytvästdepåer som SLS har varit med att starta i Sverige.

När du köper flytväst, tänk efter hur den ska användas och vem som ska ha den på sig. Ta hänsyn till simkunnighet och vattenvana. Köp bara flytvästar som är CE-märkta, oavsett modell.

Män över 50 flyter dåligt
Den typiska båtolyckan sker när en man över 50 år ger sig ut ensam för att fiska. Båtturen sker i en liten sjö i lugnt väder. Mannen använder inte flytväst och är ensam när han faller överbord. Om mannen använt flytväst skulle hans överlevnadschanser ha ökat avsevärt.
Vi vet också från genomförda undersökningar att fler än 2 miljoner vuxna svenskar inte tror sig kunna simma 200 meter. De har dålig vattenvana och är i stort behov av flythjälp om de skulle hamna i vattnet.
Många turister är ovana vid våra svenska väder- och vattenförhållanden. Kunskap om behovet av flytväst och våra kalla vatten saknas ofta vilket leder till onödiga drunkningstillbud.

Livförsäkring att låna gratis
De som trots allt tycker att flytvästen är en kostsam investering för ett enstaka tillfälle kan få låna en. Svenska Livräddningssällskapet har medverkat till att det i Sverige finns fler än 250 flytvästdepåer över hela landet där det går att låna räddningsvästar gratis eller till en mycket låg kostnad.
Du kan få reda på var du kan låna flytväst genom att gå in på Svenska Livräddningssällskapets förteckning över flytvästdepåer på:

Läs mer: www.sls.a.se

Trosa Seglar Vackert den 3 till 8 augusti. Då bjuder skärgårdsidyllen på en enastående festival med klassiska, seglande träbåtar från åtta nationer. Redan nu är 105 yachter anmälda och man räknar med att 150 båtar kommer att delta i de olika evenemangen. Förutom publikvänliga seglingstävlingar, SM och uppvisningar händer saker både till havs och på land.

Under första veckan i augusti är Trosa mötesplatsen för klassiska träbåtar och en publik med intresse för flytande skönhet. Segelklasserna M22, M30 och A22 gör upp om SM-titlarna. Klassmästerskap för M15 och M25 utspelar sig på fjärdarna mellan Trosa och Fifång. I uppvisningsseglingen Tullgarn Royal Palace Regatta framför Tullgarns slott deltar skönheter som Beatrice Aurore, skärgårdskryssarnas Grand Old Lady byggd 1920, Kitty från Finland som vann OS-guld 1912 och Nika från Ryssland med hemmahamn St Petersburg.

Som en del av festivalen ingår även Uffa Fox Challenge. Det är en hommage till den legendariska engelska båtprofilen Uffa Fox som 1930 seglade sin egenbyggda Vigilant från Cowes i England till Sandhamn. 80 år senare gör tre unga brittiska seglare om äventyret. De startar den 17 juli i Cowes med sin båt Vixen och beräknas komma till Trosa lagom till festivalen. Under seglatsen gör de mätningar av vattenkvalitet, siktdjup och algblomning i samarbete med Askölaboratoriet, Stockholm universitets marina fältstation. Uffa Fox’ gamla Vigilant kommer för övrigt också till Trosa och deltar i uppvisningsseglingen.

I aktiviteterna kring seglingen finns något för de flesta. Marin marknad och Barnens Båtvarv i Trosa hamn. Konstutställning Segel och Kust i Trosa Kvarn. Trosa Storband och annan underhållning genom hela evenemanget. Ålympiad, ett race i ån för barnens egenhändigt byggda båtar och bryggvandring med guide som berättar fascinerande historier kring de vackra segelyachterna.

Foto: Anders E Lindberg

Bildtext: När Trosa Seglar Vackert 3-8 aug fylls fjärdar och vikar av glänsande, ömt vårdade träbåtar. Här seglar R10:orna Moana och Itaka.

Aktivitetsbidraget 2010 på totalt 300 000 kr har nu fördelats till föreningar och distrikt anslutna till Sportfiskarna. Satsningen ska skapa mer lokal verksamhet för bland annat ungdomar och kvinnor.

Totalt beviljades 59 aktiviteter bidrag i storleken 3 000 eller 6 000 kr beroende på aktiviteternas omfattning och behov. Principen var först till kvarn och varje förening kunde söka för upp till två aktiviteter. Övervägande del av de 73 ansökningarna var för ungdomsaktiviteter.
– Denna typ av bidrag är en förutsättning för att vi skall kunna arrangera vår sommarfiskeskola för ungdomar i Uppsala. Det blir en hel del utgifter med transporter och utrustning under denna vecka, säger Erik Lundevall, kassör i Fiskeklubben Rena Rama Löjan – en av de föreningar som fått bidrag.

Aktivitetsbidraget har delats ut av Sportfiskarna sedan 2008 och bestod i år av en pott på 300 000 kr som föreningar och distrikt kunde söka medel ur för verksamhet inom de prioriterade områdena ungdom, kvinnors fiske och integration.
– Det är mycket glädjande att Sportfiskarna kan stötta den lokala verksamheten som är rötterna i ett väl fungerade organisation, säger Henrik Helde, föreningskonsulent hos Sportfiskarna.

Läs mer: www.sportfiskarna.se

Under andra veckan av LOVE Stockholm 2010 finns Sjö&Hav representerade på Visit Skärgårdens marknad ute på Skeppsholmen. Fram till dagen för prinsessbröllopet, lördagen 19 juni, finns Sjö&Havs hygienprodukter för utomhusbruk till försäljning i en av marknadens skärgårdsbodar.

För att höja evenemangskänslan i boden erbjuds tävlingar med chans att vinna utvalda produkter av sortimentet.

– Det känns roligt att vara en del av Stockholm stads bröllopsfirande och för oss passar det bra att vara på plats ute på Skeppsholmen som symboliserar skärgården under evenemanget. Det stämmer väl överens med Sjö&Havs produktutbud, säger Kim Persson, vd för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.

Sjö&Havs sortiment består av fyra hygienartiklar; Saltvattentvål, Saltvattenschampo, Solskyddscreme och årets nyhet, Mygg- & Fästingspray, samt ett Handdiskmedel för saltvatten. Alla produkter är utvecklade för utomhusbruk och vissa av dem löddrar rikt i saltvatten, men de fungerar lika bra inomhus i sötvatten.

Läs mer: www.sjohav.se

​Intresset för att kryssa på semestern är fortsatt starkt i Sverige. En undersökning* från Netigate gjord på uppdrag av MSC Cruises visar att 45 procent av reseintresserade svenskar har en kryssning i Medelhavet eller Karibien i åtanke när de planerar semestern, och en stor del av de som har barn kan tänka sig en kryssning som familjesemester. Intresset för att kryssa på semestern är fortsatt starkt i Sverige. En undersökning från Netigate gjord på uppdrag av MSC Cruises visar att 45 procent av reseintresserade svenskar har en kryssning i Medelhavet eller Karibien i åtanke när de planerar semestern, och en stor del av de som har barn kan tänka sig en kryssning som familjesemester.

I den webbundersökning från Netigate som MSC Cruises genomförde i mars i år bland reseintresserade i Sverige, Norge och Danmark, uppger nästan hälften att de kan tänka sig en kryssning i Medelhavet eller Karibien som alternativ när de planerar semestern. Intresset är störst i Sverige där 45 procent väger in kryssning som semesteralternativ. Av de som har barn kan hela 62 procent tänka sig att åka på kryssning tillsammans med barnen. Att MSC Cruises samtidigt ser en ökad efterfrågan på familjekryssningar styrker resultatet i undersökningen.

– Svenskarna har upptäckt att kryssning är en utmärkt semesterform för barnfamiljer: bekvämt, prisvärt och upplevelserikt. Kryssningarna i Medelhavet är bland de mest efterfrågade av barnfamiljer tack vare våra prisvärda Fly & Cruise-paket med våra nya fartyg, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises. Att fler och fler svenska familjer upptäcker att kryssning är ett bra semesteralternativ är verkligen kul. Vi är ett italienskt familjeägt rederi som alltid satsat på familjen enligt den klassiska italienska traditionen, och vi erbjuder mycket förmånliga barnrabatter med enhetspriser för kryssningar på 1 400 kronor för barn under 18 år som delar hytt med två fullt betalande, fortsätter Claes Tamm.

67 procent av de tillfrågade skulle kunna tänka sig byta ut skidsemestern på vintern mot en kryssning på varmare breddgrader och 62 procent kan tänka sig en kryssning i Medelhavet som ett alternativt sätt att besöka södra Europa. Hela 74 procent i undersökningen associerar en kryssning med avkoppling och vila. Men för de som ändå vill vara aktiva under sin kryssning finns en mängd olika aktiviteter för alla åldrar ombord på MSC Cruises fartyg, allt från spa-behandlingar till sportanläggningar och barnaktiviteter.

Prisexempel på en veckas kryssning med helpension i västra Medelhavet med MSC Fantasia: från 6 850:-/person eller paketresa Fly & Cruise (flyg, transfer samt 7-nätters kryssning) från 10 990:-/person.

*Källa: webbundersökning av resvanor i Skandinavien gjord av Netigate i mars 2010 på uppdrag av MSC Cruises.

Läs mer: www.mscruises.se

Trosa Seglar Vackert arrangeras i år 3 till 8 augusti. Då bjuder skärgårdsidyllen på en enastående festival med klassiska, seglande träbåtar från åtta nationer. Redan nu är 105 yachter anmälda och man räknar med att 150 båtar kommer att delta i de olika evenemangen. Förutom publikvänliga seglingstävlingar, SM och uppvisningar händer saker både till havs och på land.

Under första veckan i augusti är Trosa mötesplatsen för klassiska träbåtar och en publik med intresse för flytande skönhet. Segelklasserna M22, M30 och A22 gör upp om SM-titlarna. Klassmästerskap för M15 och M25 utspelar sig på fjärdarna mellan Trosa och Fifång. I uppvisningsseglingen Tullgarn Royal Palace Regatta framför Tullgarns slott deltar skönheter som Beatrice Aurore, skärgårdskryssarnas Grand Old Lady byggd 1920, Kitty från Finland som vann OS-guld 1912 och Nika från Ryssland med hemmahamn St Petersburg.

Som en del av festivalen ingår även Uffa Fox Challenge. Det är en hommage till den legendariska engelska båtprofilen Uffa Fox som 1930 seglade sin egenbyggda Vigilant från Cowes i England till Sandhamn. 80 år senare gör tre unga brittiska seglare om äventyret. De startar den 17 juli i Cowes med sin båt Vixen och beräknas komma till Trosa lagom till festivalen. Under seglatsen gör de mätningar av vattenkvalitet, siktdjup och algblomning i samarbete med Askölaboratoriet, Stockholm universitets marina fältstation. Uffa Fox’ gamla Vigilant kommer för övrigt också till Trosa och deltar i uppvisningsseglingen.

I aktiviteterna kring seglingen finns något för de flesta. Marin marknad och Barnens Båtvarv i Trosa hamn. Konstutställning Segel och Kust i Trosa Kvarn. Trosa Storband och annan underhållning genom hela evenemanget. Ålympiad, ett race i ån för barnens egenhändigt byggda båtar och bryggvandring med guide som berättar fascinerande historier kring de vackra segelyachterna.

Foto Björn HedinFoto Anders E Lindberg

Skärgårdsdoktorn Ab Finland lanserade Z-pincetten i går till Sveriges apoteksförsäljning. Den nya och mångsidiga Z-pincetten, utvecklad av finländska skärgårdsdoktorn Janne Castrén, introduserades på den finländska marknaden för två år sedan, och kan nu fås från alla välförsedda apotek i Sverige. Med Z-pincetten är det möjligt att säkert avlägsna fästingar av olika storlek samt stickor och glasskärvor.

Skärgårdsdoktorn Ab är känd för sin läkarbåtsverksamhet i finska skärgårdshavet.

www.skargardsdoktorn.fi

En ny undersökning från Nikon visar att färskklippt gräs väcker mest minnen hos svenskarna medan solkräm hamnar på klar andraplats. Stockholm 10 juni 2010 – Bara genom att titta på ett foto kan flertalet svenskar, 55%, återskapa doften eller lukten i sitt minne. Det visar en ny europeisk undersökning från Nikon.

Pressrelease:

Dessutom säger över hälften, 51% av svenskarna, ja på frågan ”Skulle du ta ett foto av något för att minnas hur det doftar?” Det är tydligt att dofter, minnen och foton hör samman.

Kvinnor tänker mer på doft än män
Överlag är kvinnor något mer känsliga för dofter och minns dem lättare – 59% av de svenska kvinnorna minns dofter från foton medan respektive siffra för svenska män är 50%. 54% av kvinnorna skulle ta ett foto för att minnas doften medan detsamma gäller för 49% av männen. Det tycks inte finnas någon direkt koppling mellan ålder och doftminne, mer än vissa skillnader för olika dofter, som att unga minns sockervadd mer än äldre och det motsatta för lägereld.

Skillnader mellan länder och kulturer i Europa
Att 55% av svenskarna kan minnas en doft genom ett foto, kan jämföras med de mest doftkänsliga spanjorerna, med hela 86% doftminne och de minst känsliga britterna med endast 37%. Snittet i Europa är 61%. Precis som man hade kunnat förutspå minns exempelvis fransmän, italienare och greker doften av solkräm bäst, medan friluftsfolket till norrmän minns lägereld mest och därefter lantbruk. Det svenska resultatet, med färskklippt gräs som etta (57%), solkräm som tvåa (46%) och lägereld som trea (39%) är detsamma som den genomsnittliga europeiska topplistan.

Doftprofessorn om resultatet
Undersökningen visar, enligt professor Rachel Herz, en av världens ledande exporter i doftpsykologi vid Brown University (http://en.wikipedia.org/wiki/Rachel_Sarah_Herz), hur kraftfull länken mellan våra minnen och dofter/lukter är. När foton ackompanjeras av doft väcker det mer emotionella och fantasieggande minnen, mer än någon annan minnesväckare, enligt Herz. Om dofter från barndomen säger Herz:

– Det är inte överraskande att så många människor minns doften av färskklippt gräs och solkräm starkast då dessa dofter är starkt associerade med barndomen, tiden då våra första doftminnen formas. Just barndomsdofter har en extra stark förmåga att trigga känsloladdade minnen som tar oss tillbaka i tiden.

Dessa dofter påminner svenskarna mest om ett upplevt minne:
1. Färskklippt gräs (utomhusaktiviteter, fotboll etc), 56,5%
2. Solkräm (semester på stranden), 46,1%
3. Lägereld (utflykt), 38,7%
4. Glögg/rödvin och barrskog (skidsemester eller jul), 37,9%
5. Het asfalt (semester, kliva ut ur flygplan), 36,5%
6. Kryddor och varm frukt (marknader, exotisk semester), 33,9%
7. Babytalk (nyfödd bebis), 26,5%
8. Lantbruk (på bondgård/landet), 24,0%
9. Piptobak/spearmint (mor- eller farfar), 22,8%
10. Sockervadd (tivoli, marknad), 20,6%
11. Lädersäten (bilminnen), 14,8%
(Respondenterna fick markera fem val.)

Om undersökningen
I Sverige deltog 501 respondenter i åldrarna 16-65+. Totalt deltog över 12000 respondenter i Europa och Sydafrika. Undersökningen är beställd av Nikon och utfördes av Opinion Matters mellan den 27 januari och 1 februari 2010.

Göta kanalbolag sjösätter i år en säkerhetskampanj för fritidsbåtar på Göta kanal, där alla i båten uppmanas att bära flytväst under kanalresan. När båtfararna påbörjar sin kanalresa, får de erbjudande om att delta i kampanjen och man deltar samtidigt i utlottning av olika slags säkerhetsutrustning.

– Vi hoppas få ett stort deltagande i kampanjen. Vi tycker det är viktigt med högt säkerhetstänkande. Ofta är det bara barnen som är försedda med flytväst, men det är minst lika viktigt att alla i båten, även vuxna, bär flytväst, säger Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag. – En resa på kanalen innebär många av- och påhopp från och till båten. Och under slussning hanteras stora mängder strömmande vatten. Våra egna slussvakter bär alltid flytväst, vilket vi fått mycket positiva reaktioner på.

Säkerhetskampanjen sker i samverkan med Sjösäkerhetsrådet och Baltic Lifejackets.

www.gotakanal.se

Sjöhistoriska museet k-märker nu ytterligare 13 fritidsbåtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt intressant. För att kvala in som k-märkt måste båten ha sjösatts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige. Museet vill öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans kulturvärden. K-märkningen är ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dem.

Pressrelease:

Sedan starten förra året har ett 30-tal båtar fått utmärkelsen k-märkt.

– Bland de båtar som k-märkts nu finns särskilt många segelbåtar, bland annat Yaramaz som var med vid Stockholmsolympiaden 1912 och den karaktäristiska ”Ljungströmaren” Anne. säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Under 1800-talet var fritidsbåtar främst ett nöje för överklassen. Under 1900-talet ökade intresset för båtägande och skärgårdsboende på fritiden. I folkhemmets Sverige, från 1950-talet, öppnades möjligheten för mängder av människor att skaffa sig en fritidsbåt. Antalet har sedan ständigt ökat och intresset för båtliv är mycket stort.

I juni 2010 har följande fritidsbåtar k-märkts:
ANZY
Ägare: Per-Oskar Carlsson, Grebbestad (Västra Götalands län), Tel 0525-614 42
Kontaktperson: Bertil Engdahl, Grebbestad, Tel 0525-100 02, Mob 070-265 45 07
Konstruktör: Einar och Carl-Erik Ohlson
Byggd: 1943, Carl-Erik Ohlson på Hjalmar Johanssons varv, Långedrag
Material: Trä (ek)
Denna entypskoster från 1943 har en intressant tillkomsthistoria som pionjär för sin typ. Dess långa ägarlängd berättar om ett båtliv där arbetare och verkmästare vid de stora västsvenska varven själva byggde och seglade sina båtar. Det kulturhistoriska värdet bibehålls tack vare nuvarande ägarens höga ambitionsnivå vid renoveringen – där utseendet från 1940-talet står i fokus. Segelbåten ”Anzy” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

CARL STUART
Ägare: Birger Lilja, Karlskrona (Blekinge län), Tel 070-823 91 11
Konstruktör: Carl Gustaf Pettersson
Byggd: 1931, Rosättra varv, Norrtälje
Material: Trä (mahogny)
Motorbåten ”Carl Stuart” från 1931 är en välbevarad C G Pettersson-konstruktion. Båten har en intressant och väldokumenterad historia även i militär tjänst. Den har under de senaste 20 åren kunnat återställas till sitt ursprungliga utseende eftersom den till största delen varit så välbevarad. Motorbåten ”Carl Stuart” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

ANNE
Ägare: Karl-Erik Christersson, Huddinge (Stockholms län), Tel 070-720 35 18
Konstruktör: Fredrik Ljungström
Byggd: 1949, varv på Orust enligt ansökan
Material: Trä (Afrikansk mahogny)
Segelbåten ”Anne” från 1949 är en av de sista konstruktioner som gjordes av Fredrik Ljungström. Dess unika utseende illustrerar en av landets mest innovativa båtkonstruktionsförsök. Den nuvarande ägaren har under de senaste drygt 30 åren underhållit båten på ett förtjänstfullt sätt. Segelbåten ”Anne” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

AURA
Ägare: Niklas Ek, Stockholm (Stockholms län), Tel 073-690 23 81, 08-641 63 56
Konstruktör: Hjalmar Olsson
Byggd: 1939, Gösta Johanssons båtvarv, Kungsviken, Orust
Material: Trä (ek)
Segelbåten ”Aura” från 1939 är en välbevarad koster byggd på Orust. Bygget som gjordes av Gösta Johansson finns väldokumenterat och en komplett ägarlängd finns också. Underhållet utförs med väl beprövade metoder och den seglas längre sträckor varje sommar. Segelbåten ”Aura” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

TRIO
Ägare: Lars Nordling, Vaxholm (Stockholms län), Tel 070-686 34 99
Konstruktör: Sven Abrahamsson
Byggd: 1928, Bröderna Nilssons varv, Nyköping
Material: Trä (mahogny)
Segelbåten ”Trio” från 1928 är fortfarande i ursprungligt skick samtidigt som den fortfarande används flitigt. Dess historia är väldokumenterad och den har under hela perioden tillhört samma familj. Trios skick är mycket gott och den underhålls förebildligt. Segelbåten ”Trio” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

GRAN TURISMO II
Ägare: Ulf Lindén, Piteå (Norrbottens län), Tel 0911-312 70, 070-674 46 05
Konstruktör: Stig Tiedemann
Byggd: 1963, Rosättra varv, Norrtälje
Material: Trä (mahogny)
Motorbåten ”Gran Turismo II” från 1963 är en Tiedemannkryssare byggd på Rosättra varv. Den är i ursprungligt skick, där endast få detaljer kompletterats för att återge båten sitt ursprungliga utseende. Historien om hur båten använts är också väldokumenterad. Motorbåten ”Gran Turismo II” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

GEISHAN
Ägare: Göran Gärberg, Uddevalla (Västra Götalands län), Tel 070-744 42 30
Konstruktör: Troligen Tore Herlin eller Axel Nyman (enligt ägaren)
Byggd: 1912, Liedbergs Varfs & Transport AB, Lidingö
Material: Trä (Furu)
Segelbåten ”Geishan” från 1912 är en av landets äldsta segelbåtar. Den är mycket välbevarad och har en innehållsrik historik både kring ägare och hur båten använts. Denna för västkusten traditionella koster är ovanligt nog byggd på Lidingö på ostkusten. Sättet som nuvarande ägaren underhåller båten på gör att den bibehåller sitt kulturhistoriska värde – samtidigt som den fortfarande används. Segelbåten ”Geishan” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

ARCHIMEDES PASSBÅT
Ägare: Hans Bovin, Forsa (Gävleborgs län),Tel 0650-56 71 10
Konstruktör: AB Archimedes
Byggd: 1935, Svens Forslund, Fagerfall, Bjuråker
Material: Trä (ek)
Denna välbevarade passbåt, från 1935 har använts och underhållit på ett förtjänstfullt sätt. Båten köptes ny av nuvarande ägarens far och har en intressant historik då den följt familjens flyttar i landet. Omsorgen att hålla sig till båtens ursprungliga utseende har bland annat karaktäriserat den senaste upprustningen. Motorbåten kallad ”Archimedes passbåt” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

YARAMAZ
Ägare: Lars Hagbarth, Uppsala (Uppsala län), Tel 070-686 34 00
Konstruktör: Henning Haglind
Byggd: Stockholms Båtbyggeri AB, Neglinge
Material: Trä (mahogny)
Segelbåten ”Yaramaz” från 1912 har en unik historia. Konstruerad och byggd som lottbåt – och för deltagande i de olympiska spelen. Namngiven tack vare en ägare som var turkisk diplomat och fortfarande i gott skick. Fortfarande idag används båten varje sommar numera främst familjeseglingar. Segelbåten ”Yaramaz” har k-märkts, eftersom den anses vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

BRÖDERNA TELLS CAMPINGBÅT
Ägare: Kjell Olsson, Siljansnäs (Dalarnas län), Tel 070-204 10 96, 0247-221 31
Konstruktör: Bröderna Tell, Tällberg
Byggd: 1952/53, Bröderna Tell, Tällberg
Material: Trä (furu)
Kombinationen av en båt i ett helt autentiskt skick och som samtidigt har en väldokumenterad familjenära historia kopplad till den nuvarande ägaren och hans föräldrar, är mycket intressant. Båtbygget i Tällberg berättar dessutom en maritim historia om både båtlivet på Siljan i synnerhet och insjöar i allmänhet. Denna campingbåt tillverkad hos Bröderna Tell har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

FLORIDA
Ägare: Per Lundbladh, Nättraby (Blekinge län), Tel 070-831 17 70
Konstruktör: Harry Becker
Byggd: 1962, Gamleby Yachtvarv, Västervik
Material: Trä (mahogny)
Motorkryssaren ”Florida” från 1962 byggdes som prototyp för en ny båtmodell vid Gamleby Yachtvarv. Både bygget och ägarlängden är väldokumenterad. Vad gäller underhållet idag så är den nuvarande ägaren föredömligt hänsynsfull. Motorbåten ”Florida” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.
LOOPING II
Ägare: Ulf Lindén, Piteå, (Norrbottens län)Tel 0911-312 70, 070-674 46 05
Konstruktör: IW-varvet
Byggd: 1961, IW-varvet, Orust
Material: Glasfiberarmerad plast
Motorbåten ”Looping II” från 1961 är i samma skick som den var då den var ny, främst eftersom den varit undanställd i drygt 40 år. Båten är av en modell som byggdes i serie, men just detta exemplar specialbeställdes för att klara den särskilt kraftfulla motorn. Motorbåten ”Looping II” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

SWEET SUE
Ägare: Bengt Wåhlin, Långshyttan (Dalarnas län), Tel 070-648 60 48
Konstruktör: Richard C Cole
Byggd: 1958, Botved Boats, Vordingsborg, Danmark
Material: Plywood/plast
Denna välbevarade motorbåt från 1958 kan anses främmande i Sverige, eftersom den är byggd i Danmark och har sin historia i USA. Samtidigt har den stor relevans här i landet, eftersom båtar av märket Coronet blev populära och allmänna även här. Den aktuella båten har dessutom en väldokumenterad historia. Motorbåten ”Sweet Sue” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

SANNA
Ägare: Richard Schultzberg, Sigtuna (Stockholms län), Tel 073-546 80 21, 073-443 40 50
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1948
Material: Trä (mahogny)
Motorbåten ”Sanna” från 1947 är en av C G Petterssons senare konstruktioner, där ett äldre formspråk förenats med nya linjer. Den har en väldokumenterad ägarlängd och har av nuvarande ägare återställts till ett skick som ny. Motorbåten ”Sanna” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

www.sjohistoriska.se

Bildtexter

K-märkta segelbåten Yaramaz
Segelbåten ”Yaramaz” från 1912 har en unik historia. Konstruerad och byggd som lottbåt – och för deltagande i de olympiska spelen. Fortfarande idag används båten varje sommar numera främst familjeseglingar. Segelbåten ”Yaramaz” har k-märkts av Sjöhistoriska msueet, eftersom den anses vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

Fotograf/Källa Lars Hagbarth

K-märkta segelbåten Aura
Segelbåten ”Aura” från 1939 är en välbevarad koster byggd på Orust. Bygget som gjordes av Gösta Johansson finns väldokumenterat och en komplett ägarlängd finns också. Underhållet utförs med väl beprövade metoder och den seglas längre sträckor varje sommar. Segelbåten ”Aura” har k-märkts av sjöhistoriska museet.

Fotograf/Källa Niklas Ek

K-märkta kostern Anzy
Denna entypskoster från 1943 har en intressant tillkomsthistoria som pionjär för sin typ. Dess långa ägarlängd berättar om ett båtliv där arbetare och verkmästare vid de stora västsvenska varven själva byggde och seglade sina båtar. Det kulturhistoriska värdet bibehålls tack vare nuvarande ägarens höga ambitionsnivå vid renoveringen. Segelbåten ”Anzy” har k-märkts av Sjöhistoriska museet.

Fotograf/Källa Bertil Engdahl

Bröderna Tells campingbåt
Denna campingbåt tillverkad hos Bröderna Tell har k-märkts av Sjöhistoriska museet. Bten är i autentiskt skick och samtidigt har den en väldokumenterad familjenära historia kopplad till nuvarande ägaren och hans föräldrar. Båten som är byggd i Tällberg berättar en maritim historia om både båtlivet på Siljan i synnerhet och insjöar i allmänhet.

Fotograf/Källa Kjell Olsson

Jr Cup, tävlingen som kopplar ihop svenska juniorer med världens seglaress, seglas i år 5-7 juli under Stena Match Cup Sweden-veckan på Marstrand. Juniorerna seglar i tremannalag för att utvecklas inom kommunikation, ledarskap ombord och bansegling i allmänhet.

Pressrelease:

Jr Cup arrangeras av Svenska Seglarförbundet och seglades första gången 2005 i Malmö i samband med America’s Cup-seglingarna. Tävlingen har sedan dess aktivt arbetat för att sammanföra seglingsjuniorer med de stora världsstjärnorna inom seglingen. Årets Jr Cup seglas i Marstrand under perioden 5-7 juli i samband med Stena Match Cup Sweden.

Jr Cup kan hantera maximalt 64 lag och högst 3 lag per klubb får anmäla sig. Några utvalda internationella juniorlag kommer också att delta. Varje enskild besättningsmedlem får vara max 20 år (född 1990 eller senare) och den totala åldern på besättningens tre medlemmar får inte överstiga 50 år.

– För oss är det otroligt kul att de kommande seglarna kan tävla på samma arena som världens nuvarande största stjärnor. Eftersom de befinner sig på samma plats och tävlar på samma vatten skapas många naturliga möten som är inspirerande för våra juniorer, säger Stefan Rahm, Förbundsdirektör/Sportchef på Svenska Seglarförbundet.

Jr Cup seglas i snabba race i sprintformat, med åtta båtar som startar samtidigt och seglar en bana på ca 10 minuter. Först seglas kvalseglingar och därefter finalseglingar. 2010 seglas tävlingen med Pelle Petterson-ritade C55:or. För att förutsättningarna ska vara lika står arrangörerna, Marstrand Segelsällskap, Lerums Segelsällskap samt Kullaviks kanot och kappseglingsklubb, för tävlingsbåtarna.
Se även: www.svensksegling.se/jrcup

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Om Svenska Seglarförbundet
Svenska Seglarförbundet är ett specialidrottsförbund anslutet till Svenska Riksidrottsförbundet, RF och vi har cirka 127.000 medlemmar fördelade på 435 klubbar, 17 distrikt och 79 klassförbund. Tillsammans med våra distrikt, klubbar och klassförbund arbetar vi aktivt för att stärka idrotten segling, öka antalet kappseglare och skapa en stark elit.

www.svensksegling.se

Varje år importeras mellan 1500 och 2000 fritidsbåtar till Sverige som inte är godkända. De är inte godkända enligt de europeiska reglerna för säkerhet vilket kan innebära stora risker. Myndigheterna känner till det hela men ser mellan fingrarna. Nu får de inte blunda längre. Inför den stundande båtsäsongen, måste Regeringen ta itu med den oseriösa båtimporten. Den måste stoppas nu, menar Mats Eriksson, VD för Sweboat, Båtbranschens Riksförbund i en debattartikel.

Debattartikel:

Sedan 1998 finns inom EU ett direktiv, Fritidsbåtsdirektivet, som säger att alla företag som bygger, säljer eller importerar en båt i ett EU-land måste se till att båten uppfyller EUs krav på säkerhet för passagerare ombord och att båten är konstruerad på rätt sätt och är s.k. CE-märkt. I Sverige ska detta kontrolleras av Transportstyrelsen. Men sedan lagen infördes 1998 har inte ett enda företag blivit fällt för import av förbjudna båtar, trots att 1500 -2000 sådana båtar importeras till Sverige årligen enligt Tullverket.

– Vi har sett nog av den här ”svarthandeln” nu. Den har pågått i tio år utan att myndigheterna reagerat. Inte en enda gång har någon ställts till svars. För alla medlemmarna i Sweboat är det en nagel i ögat. Men värst är det för de personer som blir lurade. De köper en icke godkänd båt och andrahandsvärdet blir en stor besvikelse när de vill sälja båten, säger Mats Eriksson.

En halv miljard omsätts illegalt
På Internet hittar man lätt ett flertal företag som säljer de olagliga båtarna. De importeras av svenska företag som sedan säljer vidare till kunder i Sverige. Även privatpersoner importerar och säljer vidare. Den låga dollarkursen och det stora utbudet av USA-båtar har gjort detta till en lukrativ marknad. Minst en halv miljard kronor kan omsättas illegalt per år. Allt med myndigheternas goda minne, för de kan knappast vara omedvetna om vad som skett i mer än tio år nu. Risken att bli ställd inför rätta är idag dock obefintlig.

Ingen garanti och inget ansvar från säljaren
En obehaglig överraskning som drabbar köparen är att garantierna från båtproducenten sällan gäller och det är inte säkert att den svenska återförsäljaren vill åta sig arbeten på dessa båtar. Fel som hos en seriös båthandlare hade varit reklamerbara negligeras och kunden, som ibland betalt miljonbelopp för sin båt, står helt utan hjälp.

I Transportstyrelsens befattningsbeskrivning anges att verket ska ta fritidsbåtlivet i beaktande i sin verksamhet, men den ansvariga myndigheten har hittills struntat i marknadskontroll av importerade fritidsbåtar. I stället blir effekten att myndigheten indirekt sanktionerar den olagliga handeln och de oseriösa företagen tillåts lura kunder att köpa en båt som inte uppfyller de europeiska bestämmelserna.

I Sverige finns det dock seriösa handlare som importerar och säljer icke europeiska båtar. De ser då till att båtarna byggs eller kompletteras efter europeiska regler och att de CE märks. Importerade, begagnade båtar efterkontrolleras och åtgärdas så att de uppfyller lagar och regler. Efterkontroller är dyra och gör att prislappen på båten stiger flera tiotals tusen kronor, men kunden har då en mycket större trygghet i sitt köp och båten kan säljas vidare till en handlare vid t.ex. ett inbyte.

I Sverige organiseras den seriösa båthandeln till största del genom medlemsföretag i Sweboat, Båtbranschens Riksförbund. Sweboat tillåter inte en medlem att bedriva import eller handel i Sverige av icke CE-märkta båtar. Om så sker utesluts företaget.

Sweboat begär nu att Regeringen tar sitt ansvar och ser till att berörda myndigheter får de instruktioner och resurser som krävs för att utföra sitt uppdrag.

Mats Eriksson
VD, Sweboat

Kommentarer

Peter Löwblad 08:10:54 2010-06-16

Mats Eriksson stoppa skitsnacket !! CE-märkning är enbart ett handelshinder för att skydda den inhemska marknaden.
Amerikanska båtar är minst lika bra eller bättre en Europiska båtar.Men som vanligt vet vi bäst här i Sverige.
Tacka fn. för att man köper Amerikanskt med dom hutlösa priserna på europeiska båtar.
Skrota den fåniga CE-märkningen istället, så slipper folk detta larv…….

Olof Malmlof 23:36:50 2010-06-16

CE markningen har ytterst begransat varde da det ar tillverkaren sjalv som intygar! Haller med Mats om att det till allra storsta del bara ar ett handelshinder. Bilar och Motorcyklar ar numer mycket enkelt att importera/exportera och registrera mellan alla industrilander i varlend!

Mats Eriksson 13:48:22 2010-06-21

Amerikanska båtar är absolut inte sämre än andra båtar. Det vill vi inte påskina. Men om de inte är CE-märkta så är de inte lagliga i Sverige och då kan man som konsument hamna i en besvärlig situation. Oavsett om CE-märkningen är ett handelshinder eller inte, så är det i alla fall i dagsläget konkurrenshämmande att vissa aktörer inte följer regelboken.

Olof Malmlöf 10:32:55 2010-06-22

Jag uppmanar alla som kan att importera så mycket som möjligt så att denna idiotlag kan tas bort. Jag funderar på en Formula 260.

Peter Löwblad 09:07:12 2010-06-24

Vad är konkurrenshämande om inte den idiotiska CE-märkningen. Sweboats medlemmar måste ha skrattat hela vägen till banken när lagen lobbades igenom.Idiotiska lagar finns det gott om, det borde väl vara bättre att lägga krut på att få bort dom än att följa dom.

Håkan 14:54:17 2010-08-15

Det där handlar inte om säkerhet.
Utan handlar om pengar.
Mats Eriksson sitter i "samma båt" som handlarna o vill stoppa importen.
De giriga handlarna borde sänka sina priser istället.
Då skulle vi också sluta importera från US.

Mats Eriksson 12:13:31 2010-08-19

Vi på Sweboat har uppenbart varit otydliga i vår artikel.
1. Amerikanska båtar är inte mer osäkra som båt betraktat. Däremot kan de vara ett osäkert köp, då det kan vara svårt att sälja dem vidare.
2. CE-märkningen är inte ett handelshinder initierat av båtbranschen. Det BLIR ett handelshinder för båtbranschen i Sverige, eftersom vi inte får sälja icke CE-märkta båtar. Det handlar om att följa de lagar som finns och det anser vi att alla ska göra, så att det INTE blir ett handelshinder. Hälsningar Mats Eriksson, Sweboat

Ett nytt sjökort över området kring Härnösand och Kramfors har nu kommit ut. Det nya kortet är 523 – Härnön-Kramfors i skala 1:50 000 och Gauss-projektion. Sjökortet har samma utbredning som det tidigare sjökortet med samma nummer men är helt nyredigerat och innehåller även nya specialer över Väja, Lugnvik och Utansjö. Specialen över Härnösand är utökad i storlek och har liksom specialen över Gustavsvik en bättre skala än tidigare.