Nyheter

För att öka sjösäkerheten och med anledning av ny lagstiftning kommer Kustbevakningen Region Ost under midsommarhelgen att inrikta sig på att kontrollera nykterheten på båtförare. Slumpmässiga rutinkontroller av sjötrafiken äger rum i Stockholm, Västmanland, Södermanland och Östergötland. Kontrollerna kommer främst att ske i trånga farleder och i närheten av krogar och restauranger i samband med stängning.

Under maj och juni har Kustbevakningen i det ovan beskrivna området rapporterat 25 personer för sjöfylleri, vilket är en ökning med 40 % sedan tidigare år.

Den 1 juni i år infördes en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter långt.

www.kustbevakningen.se

Varje svensk skattebetalare bidrar årligen med cirka 1 700 kronor till att späda på Östersjöns övergödning. Största delen av EUs jordbruks- och fiskestöd är antingen miljöskadliga eller missriktade och ges utan tillräckliga miljökrav. Världsnaturfonden WWF drar nu igång årets Östersjökampanj med kraven att stoppa övergödningen, överfisket och öka samarbetet.

– För att lösa Östersjöns problem måste vi förändra EU:s jordbruks- och fiskepolitik. I den debatten har de svenska politikerna varit alldeles för passiva vilket drabbar havet, säger Åsa Andersson, Östersjöchef på WWF.

WWF uppmanar nu den regering som vinner valet i höst att ta sitt fulla ansvar och agera kraftfullt för en friskare Östersjön. Från och med juli och två år framåt får den svenska regeringen en nyckelroll i Östersjöns miljöarbete genom att Sverige tar över ordförandeklubban i konventionen för Östersjöns miljö (HELCOM).

– Jordbruksstödet är EUs absolut största budgetpost och ges idag utan tillräckliga krav på miljöåtgärder. Det är ett föråldrat system som måste förändras för att minska miljöpåverkan. Grunderna för EUs nuvarande jordbrukspolitik skapades 1957 i en tid och en värld som såg helt annorlunda ut jämfört med idag, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.

Jordbruket står för hälften av de 600 000 ton kväve och cirka 30 000 ton fosfor som övergöder havet varje år. Att klara miljömålen enligt Helcoms aktionsplan för Östersjön kostar cirka 2,6 miljarder euro årligen. Jämfört med de omkring 14 miljarder euro EU årligen betalar ut till jordbruket i Östersjöregionen är summorna marginella.

– Alla berörs av EUs jordbrukspolitik eftersom vi måste äta och betala skatt. Frågan är politisk men våra politiker hukar bortsett från ett och annat populistiskt utspel åt ena eller andra hållet. Vi vill att svenska politiker nu reser sig och agerar kraftfullt för att förändra systemet. WWF efterlyser en politik som fokuserar på miljö och regionala frågor och där stödet går till jordbrukets tillhandahållande av kollektiva nyttigheter – som biologisk mångfald och rent vatten – och inte till matproduktion som alltmer är styrd av marknaden, säger Lennart Gladh.

Positiva tecken på en förbättrad havsmiljö har kommit under den senaste tiden. Delar av torskbeståndet har återhämtat sig, blåstången brer ut sig i innerskärgårdarna och inflödet av övergödande näringsämnen till havet har minskat på vissa platser – men mycket återstår att göra.

– När det gäller fiskeflottan måste den anpassas efter den mängd fisk som finns och det illegala fisket och dumpningen av fångst måste stoppas. De årliga kvotförhandlingarna måste ersättas med en regional förvaltning som arbetar långsiktigt för att säkra både fisken och fisket för kommande generationer, säger Jenny Fors, fiskepolicyansvarig på WWF.

En majoritet av världshavens största döda bottnar finns i Östersjön. En yta stor som Danmark är mer eller mindre syrefri. Utsläpp av bland annat fosfor har gjort att storleken på de syrefria bottnarna stabiliserats på en hög nivå de senaste 10 åren. Östersjön är det område som är värst drabbat i världen.

– Läget är fortfarande allvarligt eftersom regeringarna i regionen inte gör vad de lovar. Men Östersjön går att rädda om vi gör rätt saker och politikerna fattar rätt beslut. Vi har ekonomiska resurser, vetenskapligt kunnande, engagerade medborgare och företag. Nu är det bara politisk handlingskraft som krävs, säger Åsa Andersson.

Idag ligger ansvaret för Östersjöns välmående på en lång rad länders och ministrars bord . Helhetsperspektivet saknas och nyckeln till att rädda Östersjön heter samordning.

– För att rädda Östersjön behövs en fungerande internationell förvaltning där alla ekonomiska intressen, myndigheter och regeringar i samtliga nio Östersjöländer samarbetar. Här i Sverige behöver också en samlad havs- och vattenmyndighet etableras med ansvar för planering och förvaltning av hela havets ekosystem och de aktiviteter som sker där, säger Åsa Andersson.

WWF uppmanar i sin Östersjökampanj i sommar politikerna att agera när det gäller övergödning, överfiske och att arbeta för en bättre samordning på alla nivåer – mellan länder, myndigheter och branscher – för att lösa miljöutmaningarna.

WWFs trepunktsprogram till politikerna är:

1. STOPPA ÖVERGÖDNINGEN
Jordbruket står för hälften av de 600 000 ton kväve och cirka 30 000 ton fosfor som övergöder havet varje år. Samtidigt är stödet till jordbruket fortfarande EUs absolut största budgetpost och det delas ut utan tillräckliga krav på miljöåtgärder. Förändra det föråldrade systemet så att det bidrar till att minska miljöpåverkan.

2. STOPPA ÖVERFISKET
Östersjöns fiskbestånd börjar må lite bättre. Det är ett bevis för att vetenskaplig rådgivning och envist miljöarbete fungerar. För att den goda trenden ska fortsätta är det viktigt att fiskeflottan anpassas efter den mängd fisk som finns och att det illegala fisket och dumpning av fångst stoppas. Ersätt de årliga kvotförhandlingarna med en regional förvaltning som arbetar långsiktigt för att säkra både fisken och fisket för kommande generationer.

3. ÖKA SAMARBETET
Världens mest nyttjade hav behöver samarbete. Därför behövs en fungerande internationell förvaltning där alla länder, myndigheter och branscher runt Östersjön samarbetar bättre än idag. Etablera också en samlad havs- och vattenmyndighet i Sverige.

Tanum är den kommun i Sverige som investerar mest pengar i fritidsbåtliv per capita. Under perioden 2007-2010 har kommunen satsat 16 miljoner kronor, bland annat på att bygga ut antalet båtplatser, vilket motsvarar 1305 kronor per invånare. Det visar en undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. Näst mest pengar satsar Sotenäs kommun med 769 kr per capita, följt av Trosa kommun med 349 kr per capita. På bilden hamnen i Hunnebostrand, en annan av Västkustens stora båtkommuner.

Sweboat har under vintern 2009 och våren 2010 kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I undersökningen, som bygger på intervjuer med kommuntjänstemän, båtklubbar och privata aktörer, mättes parametrar som tillgänglighet, kostnader och kommunalt engagemang.

Nu presenterar Sweboat den del av undersökningen som rör kommunernas investeringar i fritidsbåtliv. Via webbenkät ombads kommunerna dels svara på frågan hur mycket man satsat de tre senaste åren, 2007-2009, dels hur mycket man satsat i år, 2010. Av resultatet framgår bland annat:

• Tanum är den kommun i Sverige som investerat mest pengar i fritidsbåtliv per capita totalt sett under perioden 2007-2010 med 1305 kronor.

• Övriga kommuner som placerar sig i topp vad gäller investerade kronor per capita är 2. Sotenäs (769 kr), 3. Trosa (349 kr), 4. Västerås (294 kr), 5. Nynäshamn (290 kr), 6. Lysekil (275 kr), 7. Oxelösund (270 kr), 8. Orust (261 kr), 9. Karlshamn (194 kr), 10. Örnsköldsvik (182 kr).*

• Räknat i antal kronor är Göteborg den kommun som har investerat mest pengar under perioden 2007-2010 med totalt 85 miljoner. På andraplats ligger Västerås med 40 miljoner kronor och på tredjeplats Tanum med 16 miljoner kronor. (SE HELA LISTAN MED KOMMUNERNAS INVESTERINGAR I BIFOGAD BILAGA.)

• Huvuddelen av kommunerna uppger i undersökningen att investeringarna i första hand gäller utbyggnad av hamnar och gästhamnar och/eller renovering av befintliga hamnanläggningar.

– Kommunernas investeringsvilja är ett viktigt mått på deras engagemang i båtlivsfrågor. De som väljer att satsa på båtliv genererar inte bara arbetstillfällen och inkomster, de gör dessutom kommunen till en mer attraktiv plats för såväl invånare som turister, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat, Båtbranschens Riksförbund.

136 kommuner, huvuddelen kustkommuner, har deltagit i undersökningen, som är gjord i samarbete med marknadsanalysföretaget K2 Analys. Av dessa svarade 105 på frågan om hur mycket pengar de investerat i fritidsbåtlivet. Undersökningen, i vilken frågan om investeringarna ingår, ligger till grund för utmärkelsen Årets Båtkommun, som 2010 gick till Nynäshamn. Kommunen har enligt Sweboats undersökning skapat bäst förutsättningar för båtliv i Sverige.

Listan med de 50 bäst placerade kommunerna finns på www.sweboat.se.

Med bättre kunskaper om vad händer i kroppen på en fisk som äter kan man framställa bättre fiskfoder. Forskare vid Göteborgs universitet hoppas bidra till ett mer energieffektivt vattenbruk. På sikt kan det öka tillgången på odlad fisk, vilket skulle ge mer mat till jordens ökande befolkning.

Pressrelease:

Forskaren Henrik Seth vid Institutionen för zoologi vid Göteborgs universitet har med sina studier av fisk bidragit till att öka vår förståelse för vad som sker i delar av kroppen efter en av de mest återkommande sysselsättningar som finns – nämligen ätandet.

Det har länge varit känt att det sker en rad förändringar i kroppen vid födointag, bland annat ökar blodflödet till mage och tarm. Det sker hos människor och andra däggdjur såväl som hos fisk. Man vet dock fortfarande ganska lite om vilka signaler som ger dessa förändringar och hur regleringen ser ut. Både födans volym och dess kemiska sammansättning har betydelse för hur kroppen påverkas.

– Det är inte bara blodflödet som påverkas av den kemiska sammansättningen utan även magens och tarmens energiförbrukning, och dessa faktorer tros vara kopplade till varandra, säger Henrik Seth.

Om magens och tarmens energiförbrukning ökar så kommer det kräva ett ökat blodflöde för att förse den aktiva vävnaden med syre och näring.

– Det ökade blodflödet är även viktigt för att forsla bort de absorberade näringsämnena så att de sedan kan användas till att förse kroppens olika delar med näring samt bygga upp och reparera olika vävnader.

Resultaten av Henrik Seths forskning visar även att delar av fiskens nervsystem är involverat i denna reglering, samtidigt som olika hormoner såsom cholecystokinin har möjlighet att påverka regleringen beroende på födans sammansättning.

Framförallt så skulle en ökad kunskap inom detta område kunna leda till att man i framtiden kan framställa fiskfoder där det går åt mindre energi till att bryta ned och absorbera födan.

– Därmed skulle man kanske kunna öka den odlade fiskens tillväxt, något som skulle medföra en kraftigt ökad effektivitet inom fiskodlingen med mindre energiförluster. Att utnyttja våra näringskällor så effektivt som möjligt kommer att visa sig allt mer viktigt i och med att jordens befolkning ständigt ökar.

Avhandlingen On the Regulation of Postprandial Gastrointestinal Blood Flow in Teleost Fish försvarades vid en disputation den 11 juni. Länk till avhandling: gupea.ub.gu.se/handle/2077/22030

Bildtext:
Henrik Seth på dagstur till en glaciär på Diskoön utanför Grönland. Resans huvudsyfte var att studera en global uppvärmnings effekter på fysiologin hos några arktiska simparter.

Militärhelikopterutredningen överlämnade igår sitt slutbetänkande om Försvarsmaktens helikopterresurser. I slutbetänkandet bedömer utredaren att behovet av stöd med medeltung helikopter är stort, på såväl kort som lång sikt, och att det därför är motiverat att skyndsamt förstärka denna kapacitet. Utredningen gör bedömningen att det alternativ som bäst möter angivna krav är att ett nytt medeltungt helikoptersystem anskaffas. Att modifiera och komplettera idag befintligt helikoptersystem är möjligt men ger en lägre ambitionsnivå.

Pressrelease:

Regeringens särskilde utredare, tillförordnade generaldirektören för Totalförsvarets forskningsinstitut Jan-Olof Lind, överlämnade idag sitt slutbetänkande “Försvarsmaktens helikopterresurser” (SOU 2010:50) till försvarsminister Sten Tolgfors.

Militärhelikopterutredningen har haft i uppdrag att se över Försvarsmaktens helikopterresurser. Utredaren ska särskilt kartlägga förmågan att understödja insatsförbandens med medeltunga helikoptrar för olika uppgifter och kartlägga eventuella begränsningar. Utredningen ska vidare analysera och lämna förslag på hur den medeltunga helikopterkapaciteten kan ökas och inom vilka tidsramar samt beskriva olika ambitionsnivåer för en eventuell kapacitetsökning.

I utredningens uppdrag ingår också att göra en samlad och övergripande analys av flygsäkerhetsrelaterade frågor inom Försvarsmaktens helikopterverksamhet. Därutöver ska utredningen beskriva och analysera tidigare gjorda anskaffnings- respektive modifieringsprocesser av helikoptersystem.

I utredningens delbetänkande som överlämnades den 7 juli 2009 till regeringen föreslår utredaren att Helikopter 4, Boeing Vertol med tandemrotor, skall fortsatt avvecklas eftersom det saknades tillräckliga skäl för att behålla det helikoptersystemet.

I slutbetänkandet bedömer utredaren att behovet av stöd med medeltung helikopter är stort, på såväl kort som lång sikt, och att det därför är motiverat att skyndsamt förstärka denna kapacitet. Utredningen gör bedömningen att det alternativ som bäst möter angivna krav är att ett nytt medeltungt helikoptersystem anskaffas. Att modifiera och komplettera idag befintligt helikoptersystem är möjligt men ger en lägre ambitionsnivå.

Vad beträffar flygsäkerheten konstaterar utredningen att det fortfarande finns utrymme för förbättringsåtgärder i syfte att hantera de tidigare och i vissa fall återstående allvarliga bristerna men att det åtgärdsprogram som Försvarsmakten genomfört ska kunna leda till en god flygsäkerhet inom helikopterverksamheten.

Avslutningsvis har utredningen analyserat genomförda upphandlingar och modifieringar inom helikopterverksamheten. Utredningen har kunnat konstatera att orsakerna är flera men att en begränsad förmåga hos leverantörerna att fullfölja ingångna leveransavtal framstår som påtaglig. Andra orsaker står att finna i otydlig kravställning samt bristande riskhantering.

Den brittiske seglarlegenden Uffa Fox seglade 1930 sin lilla smäckra svenskinspirerade skärgårdskryssare Vigilant från Cowes på engelska sydkusten till Sandhamn. Resan tog 17 dagar. 80 år senare tar ett gäng unga seglare upp utmaningen. Jack Gifford, Will Sheperd och Luke Yeats seglar båten Vixen, byggd 1937 på Kungsörs Båtvarv.

De kastar loss i Cowes den 17 juli och målet denna gång är Trosa. Med på resan finns utrustning för miljöstudier. Man ska samla prov på siktdjup, salthalt och tångarter under seglatsen.

Uffa Fox Challenge ingår som en del av den internationella seglarfestivalen Trosa Seglar Vackert för klassiska träbåtar 3-8 augusti.

Uffa Fox’ Vigilant 1930.
Tillsammans med sin nuvarande ägare kommer även Vigilant att delta i Trosa Seglar Vackert.

Vixen 2010 inför utmaningen att segla från Cowes på engelska sydkusten till Trosa. Vixen ska dels försöka slå Uffa Fox’ 17 dagar, dels göra miljöprover under seglatsen.

– Det här är ett riktigt äventyr! Uffa är en seglarlegend, säger rorsman Luke Yeats. Vi har alla vuxit upp med hans böcker och båtar. Seglingen blir tuff och kommer att testa både styrkor och svagheter. Att äta och sova har inte högsta prioritet – det blir nog varm mat bara varannan dag, tror Yeats, om vi ska kunna slå Uffas tid!

– Det är en oerhört tuff utmaning att segla över Engelska kanalen, längs Nordsjökusten och upp genom Östersjön i en så liten båt, men det är ju precis vad Uffa Fox gjorde 1930, säger Olle Appelberg, projektledare för Trosa Seglar Vackert. Det blir verkligen trångt ombord, för Vixen är faktiskt ännu mindre än Vigilant, tillägger han.

Trots tidspressen har seglatsen år 2010 också en miljöaspekt. I samarbete med Stockholms Universitets marina fältstation Askölaboratoriet ska besättningen ta prover och titta på siktdjup, salthalt och tångarter i de olika farvatten som passeras.

Uffa Fox var aktiv som seglare, båtbyggare, författare och instruktör. Med en stor portion envishet designade han båtmodeller efter eget huvud. Vigilant, byggd efter svensk förebild, ansågs för smal och lätt, knappt ens sjöduglig. Ändå seglade Uffa Fox henne från Cowes på engelska sydkusten över Nordsjön, in i Östersjön och upp till Sandhamn på 17 dagar. Då hann han också med en schottis i Kalmarsund. I Sandhamn deltog Uffa Fox i KSSS’ hundraårsjubileum och seglade sedan hem igen.

Utmanarbåten Vixen ritades av Knud Reimers och byggdes 1937 på Kungsörs båtvarv av Oscar Schelin. Hon importerades till Storbritannien före andra världskriget.

Träsegelbåtsfestivalen Trosa Seglar Vackert, Stiftelsen Scandinavian Classic Yacht Trust, www.sailtrust.org

Bildtext:
R10:orna Moana och Itaka deltar i sommarens stora festival för klassiska seglande träbåtar, Trosa Seglar Vackert den 3-8 augusti. Foto: Anders E Lindberg.

Vädergudarna var med Junior SM i segling i Saltsjöbaden i söndags. Den ganska kraftiga sjön och starka vinden såg till att spänningen var hög i alla 13 klasserna, med 580 jollebåtar på Baggensfjärden. KSSS toppade resultatlistan i Optimist och E-jolle. Söndagens friska bris bidrog till mycket spännande seglingar och tighta kamper på Baggensfjärden. I och med att alla grupperna nu har hunnit segla sina fem kvaltävlingar är det klart för finaler

JSM:s resterande två dagar kommer alltså att bjuda på både guld – och silverfinal för junioroptimistseglare. I guldfinalen deltar den bättre hälften ur de fyra grupperna (blå, gul, vit och grön) och i silverfinalerna den sämre halvan. KSSS-seglarna Emil Järudd och Ida Svensson ligger i topp i Optimistklasserna för pojkar och flickor.

Premiären för klassen Optimist XS, där de yngsta och oerfarna seglarna får prova på riktiga tävlingsförhållanden, har blivit en succé med närmatre 650 ungas startande i åldern 7-11 år, än mer då söndagens friska vindar lät de unga seglarna på allvar tävla i de höga vågorna och den starka vinden.

E-jolle klassen bjöd på tighta rundningar och en dramatisk målgång vid ett av flick-racen när ledarinnan strax innan målgång tappade kontrollen och kapsejsade. Mycket oturligt och många besvikna tårar. Vann gjorde Julia Gross, KSSS, som visat framfötterna under hela helgen, även Beatrice Törnsten ser positivt på framtiden. I pojkklassen ligger Hampus Appelgren, KSSS, på tredje plats totalt efter seger i sista racet.

Med full aktivitet på Baggensfjärden under hela helgen, och en hög stämning även på hamnplan kan både seglarna och KSSS som arrangör vara nöjda med första halvan av JSM. Nu väntar finalerna innan med prisutdelningen på tisdag eftermidag.

Resultat JSM, Saltsjöbaden

RS Feva

1st RÅSS – Emil Svensson/ Alexander Falkendal

2nd WBS – Oliver Spenner/Eliott Spenner

3rd MOSS – Johannes Pettersson/Kalle Kröjtz

420

1st GKSS – Arvid Wall/Tom Diedrichs

2nd GKSS – Jesper Gunneling/Kalle Mattsson

3rd KSSS – Niklas Gustafson/John Gustafsson

29er

1st GKSS – Fritiof Hedström/Jonatan Bergström

2nd GKSS – Emma Pakki/Pontus Dahlenborg

3rd GKSS – Elin Sturesson/Sofia Falkendal

Optimist XS

1st NäYC – Fabian Magnusson

2nd KKKK – Tyra Pantzar

3rd JKV – Erik Nyström

Optimist, grupp VIT, bana C, race 1

1st KSSS – Ida Svensson

2nd KSSS – Andrea Holm

3rd ESF – Julia Toroi (fin)

Optimist, GRÖN, bana C, race 1+2

1st LESS – Andrea Dubois

2nd KKKK – Matilda Lanner

3rd BOO – Elin Ax Karjel

Bic Techno Race

1st DISK – Adam Holm

2nd DISK – Folger Forsén

3rd KKKK – Martin Bertilsson

ZOOM 8

1st BOO – Embla Yngve

2nd RÅSS – Oscar Bengtson

3rd RÅSS – Christian Knaack

Laser standard

1st MSS – Henrik Eriksson

2nd ESS – Pontus Dolfei

3rd KKF – Anders Carlsson

Laser Radial

1st GKSS – Sara Sigvardsdotter

2nd NäYC – Marcus Magnusson

3rd BOJK – Erik Mellberg

Läs mer: www.ksss.se

Sjö&Havs nylanserade Mygg- och fästingspray fick högsta betyg i Aftonbladets test av skydd mot myggplågan. Testet utfördes i friluftsbutiken Outdoor, som har en myggfarm på över 50 000 myggor, där personer kan testa olika myggmedel under fältmässiga förhållanden.

Aftonbladets reporter kunde konstatera att vanliga myggmedel, så som spray, roll on och servetter, fungerar bäst då man vistas ute bland folk och gav därför Mygg- och fästingsprayen från Sjö&Hav högsta betyg.

Sprayen är ett naturligt insektsmedel som ger ett bra skydd för hela familjen mot mygg, knott och andra stickande insekter. Den minskar även risken för fästingbett.

– Vi är glada över rekommendationerna och Aftonbladets toppbetyg, eftersom det visar att vi håller vårt kundlöfte om att våra produkter är av högsta kvalitet, säger Kim Persson, delägare och vd för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.

Sprayen kan med fördel användas vid alla utomhusaktiviteter och fungerar lika bra på golfbanan och i trädgården som vid skogspromenader och utomhusbad. Den kan användas av hela familjen och rekommenderas på barn från tre år.

I samband med lanseringen av Mygg- och fästingsprayen startade SH Kollektion upp en kampanjsajt kopplad till hemsidan där man enkelt kan beställa ett kit bestående av sommarprodukter från Sjö&Hav. Kitet innehåller en saltvattentvål, ett saltvattenschampo, en solskyddscreme och en Mygg- och fästingspray.

Läs mer på www.sjohav.se

Chris-Crafts nya 20-fotare Launch 20 finns nu i Sverige, i Gulves Stockholms showroom. Det är en sportig så kallad bowridermodell i klassisk Chris-Craft-stil som är utrustad med en vass V8 260 hk MerCruiser som erbjuder mycket kraft och komfort.

– Chris-Craft Launch 20 är en mycket vacker, kraftfull och snabb motorbåt i premiumklassen med toppfarter upp till 49 knop! Det är en perfekt båt för vattenskidåkning och wakeboarding, eller för den äventyrliga familjen som ställer höga krav på komfort, kvalitet och design. Den har de klassiskt vackra linjerna och kromade detaljerna som så starkt framhäver Chris-Crafts identitet och styrka. Och bakom den 50-talsinspirerade och kromade instrumentpanelen, i det skålformade förarsätet, känns det som om du sitter i en sportbil, säger Mats Andersson på Gulves Stockholm som är generalagent för Chris-Craft.

Launch 20 mäter 6,15 meter i längd och 2,41 meter i bredd. Den erbjuder stabil gång oavsett väder och sjö. Med ett robust och väldesignat skrov svarar den följsamt på sjöns uttryck och snabbt på förarens manövrar. Det finns gott om plats med mycket bekväma säten och mjuka soffor.

I den öppna fören kan två vuxna njuta av en fartfylld och uppfriskande nära-havet-upplevelse. I aktern finns plats för fem vuxna, inklusive föraren. Under en lucka i durken får vattenskidorna, wakeboarden eller annan utrymmeskrävande utrustning smidigt plats. Den extrautrustade Launch 20 Heritage Edition har bland annat teak på badbryggan och på skarndäck.

Tekniska data

Längd: 6,15 m

Bredd: 2,41 m

Vikt: 1 321 kg

Bränsletank: 129 liter

Maxfart: 47,4 knop vid 4 950 rpm

Marschfart: 25 knop vid 3 000 rpm

Motor: Mercury 5,0 DTS 260 hk

Läs mer: www.gulvestockholm.se

Klädföretaget Pelle P, med kläder och accessoarer för en marin livsstil, förlänger sitt avtal efter två år med Stena Match Cup Sweden. Ifjol ökade företaget sin omsättning med drygt 40 % till 23 Mkr med en vinst om 1,8 Mkr. För 2010 prognostiserar Pelle P en tillväxt på mer än 50 % och en fördubbling av resultatet. Under Stena Match Cup Sweden seglar den yttersta världseliten i matchracing på Pelle P’s båt som en av åtta båtsponsorer.

Pelle P har en stark koppling till segling i seglarlegenden Pelle Petterson. Som litet familjebolag är det en ansenlig investering att vara båtsponsor till ett evenemang i storleksklassen Stena Match Cup Sweden. I Pelle P’s fall har det dock gett bra avkastning.

– Vi har lyckats hitta ett evenemang där vi kan sätta fokus på varumärket och produktdesign samtidigt, vilket normalt är en utmaning. Tittar jag i backspegeln så kan jag bara konstatera att det stora beslutet vi tog 2008, att gå in som båtsponsor, har gett god avkastning och bidragit till bolagets positiva utveckling, säger Cecilia Petterson, VD och designer på Pelle P.

Pelle P har varit båtsponsor till Stena Match Cup Sweden sedan 2008 och väljer nu att förlänga sitt avtal i tre år.

– Det är fantastiskt kul att se en partner gå in i ett sponsorskap med en tydlig strategi och utnyttja det på ett glimrande sätt. Pelle P är ett lysande exempel på hur man kan använda evenemanget som en kommunikationsplattform och kombinera exponering, produktplacering och relationsskapande aktiviteter, säger Martin Sohtell, Stena Match Cup Sweden.

Genom att klä alla funktionärer under evenemanget så syns Pelle P i sin rätta miljö på närmare 200 personer under hela veckan. Dessutom får varumärket starkt fokus på den egendesignade tävlingsbåten.

– Stena Match Cup Sweden är vår största marknadsaktivitet under året. Sambandet med matchracing känns så klart naturligt. Här möter vi alla våra målgrupper i rätt miljö under väldigt positiva former vilket ger en bra mix av affärer och nöje, säger Martin Olsson, försäljningschef, Pelle P.

PPY Production AB designar, tillverkar och säljer under varumärket Pelle P tekniska sjö- och fritidskläder där design kombineras med hög kvalitet och funktion. Bolaget har sitt ursprung i seglarlegenden Pelle Petterson, som även gjort sig känd som industri- och produktdesigner. Huvudkontoret finns i Billdal utanför Göteborg med marknadsnärvaro i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien och Tyskland. www.pellepetterson.com

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

www.matchcupsweden.com

I “Hallberg-Rassy-regattan där alla vinner” vann alla 24 båtar. Det deltog båtar mellan 28 och 62 fot, den äldsta från 1966 och den nyaste från juni 2010, från Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Schweiz, Nederländerna och Chile.

Vädret var väldigt varierande, med både solsken och regn, vindhastigheter mellan 1 och 12 meter per sekund och kraftiga vindvrid. Alla hade mycket trevligt.

Istället för ren kappsegling anordnades lika många kategorier som antalet båtar, så alla vann en klass. Fina priser delades ut. Två gemensamma middag arrangerades i land.

Evenemanget hölls den 18-19 juni 2010. Nästa år kommer det att hållas den 17-18 juni.

www.hallberg-rassy.com

Svenska Livräddningssällskapet, SLS, vill gärna sprida lite vattenkunskap inför bad- och båtsäsongen. • Börja säsongen med att testa din simförmåga – orkar du simma 200 meter? • Simma hellre längs med stranden än rakt ut. • Bada och simma alltid tillsammans med någon.

• Lämna aldrig ditt barn ensamt i närheten av vatten, små barn ska ha flytväst när de vistas på bryggor och andra ställen där de kan falla i vattnet.

• Använd ALLTID flytväst när du åker båt, surfar, åker badring eller gör någon annan vattenaktivitet på djupt vatten.

• Ta Simborgarmärket, för din egen säkerhet samtidigt som du stöder SLS möjlighet att arbeta vidare för en ökad vattenkunskap.

Nu är det fritt fram för passage genom Ryssundet mellan Utö och Rånö – en välkommen nyhet för båtfarare i södra Stockholms skärgård som vill undvika en guppig färd över havsfjärden Mysingen. Det 400 meter långa sundet som nu muddrats till ett djup av 2,5 meter är nu åter framkomligt. Farleden invigdes söndagen 20 juni.

Ryssundet är en urgammal farled. Enligt en gammal sägen blev delar av den ryska galärflottan sommaren 1719 fast i Rånösundets norra del och tvingades gräva en kanal för att ta sig ut, därav namnet Ryssundet. Landhöjning och igenslamning har med tiden gjort sundet allt grundare. En mindre muddring gjordes för 50 år sedan, men den muddring som nu genomförts är betydligt mer omfattande och gör vattenleden inte bara tillgänglig för fritidsbåtar utan också för marinens båtar, yrkestrafik och för eventuell framtida reguljär båttrafik mellan Nynäshamn och Utö.

– Planer på muddring av sundet har varit aktuella under tio års tid, berättar Johan Ahlbom på Skärgårdsstiftelsen som drivit projektet. Inte minst har det handlat om att hitta medfinansiärer till satsningen som gått loss på 2,5 miljoner kronor. Amf 1, Haninge och Nynäshamns kommuner, Utö Rederi och båtklubbar vid Gålö har stöttat arbetet ekonomiskt.

– Bredden på den muddrade kanalen som grävts genom sandbotten är 10 meter. Vi har placerat timmerpålar var 50:e meter utmed kanterna så att båtfararna håller sig inom den muddrade rännan. Ensmärken har även satts upp på Ålö för att kunna hålla rätt kurs vid genomfart i rännan, säger Skärgårdsstiftelsens Björn Hedbeck, som svarat för den tekniska utformningen.

Invigningen av Ryssundet förrättades av Skärgårdsstiftelsens ordförande Raymond Svensson ombord på m/s Utö Express under söndagen, och han säger så här om att leden nu åter är i bruk.
– Vi är mycket glada att vi kunnat bidra till att öppna denna historiska farled som är viktig för både yrkestrafik och fritidsbåtar. Den bidrar också till att öka säkerheten till sjöss. Öppnandet har också stor betydelse för näringsidkarna längs leden som nu åter kan räkna med besök från förbipasserande båtar.

Bilder från Ryssundet. Foto: Skärgårdsstiftelsen

www.skargardsstiftelsen.se

Kommentarer

rolle persson 17:41:16 2010-06-23

de va kul har åkt igenom där f
många gånger även rott det behövdes

Den nya superbåten Ruptech 32 kommer allt närmare produktionsstart. Rupert Marine har i samarbete Färginstitutet (www.ncscolour.com) nu tagit fram den ut- och invändiga färgsättningen för Ruptech 32, som är en helt ny båtkonstruktion från Rupert Marine i samarbete med båtkonstruktören Ocke Mannerfelt. Båten marknadsförs som ”en exklusiv, användarvänlig bruksbåt med mycket hög finish och varje detalj väl genomtänkt”.

Färgsättningen innebär att skrov och överbyggnad kommer att finnas i tre standardkulörer, mörkgrå, gråbeige och vit, alla med utvändiga detaljer i en kontrasterande svartgrå kulör. Samtliga kulörer går i en varm ton.

Inredningen kommer att finnas i ett antal olika färg- och materialkombinationer som alla matchar den utvändiga färgsättningen.

Ruptech byggs i Sverige av professionella båtbyggare med mångårig erfarenhet av både yrkesbåtar och fritidsbåtar. Skrov, däck och överbyggnad tillverkas med modern och miljövänlig vakuuminjiceringsteknik med multiaxiella glasfibervävar, vinylester och ISO polyester samt förstärkningar i kolfiber och kevlar.

Sandwichkonstruktionerna är gjorda med Divinycell som kärnmaterial. Skrovet byggs i enkellaminat för att uppnå hög slag- och slitstyrka vid oöm användning. Däck och överbyggnad byggs i en mycket lätt och stark sandwichkonstruktion som ger båten en låg tyngdpunkt och därmed bidrar till mycket goda sjöegenskaper. Den integrerade fendern längs hela fribordet är gjuten i ett stycke i en mycket slitstark polyuretan med en skumkärna med slutna celler.

Alla installationer uppfyller hårt ställda krav för yrkesbåtar. Elsystemet är i huvudsak tvåpoligt och har förtennade kablar, strömbrytare och säkringar är av industrikvalitet, för lanternor och all övrig belysning används modern LED teknik.

Alla inredningsmaterial är valda med stor omsorg för hög slitstyrka och minimalt underhåll. Designen är stramt sober och funktionell.

Ruptech 32 är signerad Mannerfelt Design Team som 2009 fick det prestigefyllda designpriset ”RED DOT, Best of the Best”. Mannerfelts båtar har vunnit totalt 14 världsmästerskap i offshore racing. Bland de mer uppmärksammade racerbåtarna finns B23, V-24/B24 och B-28 samt en Class III katamaran för Victory Racing Team i Dubai.

www.ruptechmarine.com

Substansen medetomidin har visat sig effektiv för att förhindra påväxt på båtbottnar. Forskare vid Göteborgs universitet har nu identifierat genen som får havstulpanen att reagera på ämnet, vilket öppnar för en båtbottenfärg som skonar både havstulpan och miljö. Påväxt på båtbottenskrov är ett stort problem för världens sjöfart, för privata småbåtar såväl som för stora lastfartyg. Göteborgs universitet har i flera stora forskningsprojekt försökt utveckla nya, miljövänliga metoder som kan begränsa marin påväxt.

Ett av de senare fokuserar på ämnet medetomidin, ett djurläkemedel som visat sig hindra havstulpanens larver från att fästa vid båtskrovet.

Nu kan forskare vid Göteborgs universitet förklara varför.

I samarbete med kollegor vid universiteten i Åbo och Helsingfors har professor Anders Blomberg vid Institutionen för cell- och molekylärbiologi lyckats identifiera och beskriva den gen som kontrollerar hur havstulpanen känner av och reagerar på medetomidinet.

– Vi har konstaterat att medetomidin aktiverar särskilda receptorer i havstulpanernas larver. Receptorerna skickar en signal som får larven att simma bort från båtytan, istället för att fästa vid den. Eftersom receptorerna aktiveras redan vid mycket låga koncentrationer av ämnet innebär det att det också behövs väldigt låga nivåer för att uppnå effekt, säger Anders Blomberg.

Resultaten, som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Molecular Pharmacology, förklarar hur det är möjligt att utveckla en miljövänlig och effektiv båtbottenfärg som istället för att döda havstulpanen verkar ”avskräckande”.

– Att förstå hur ämnet fungerar när det binder in till receptorn ger också möjlighet att utveckla selektiva medel, som enbart påverkar havstulpanen och inte andra marina organismer, säger Anders Blomberg.

Länk till artikel: http://molpharm.aspetjournals.org/content/early/2010/05/20/mol.110.063594.full.pdf+html

Foto havstulpan: Dan Isaksson.
Foto porträtt: Jonas Berg

Nu är det fritt fram för passage genom Ryssundet mellan Utö och Rånö – en välkommen nyhet för båtfarare i södra Stockholms skärgård som vill undvika en guppig färd över havsfjärden Mysingen. Det 400 meter långa sundet som nu har muddrats till ett djup av 2,5 meter invigs av Skärgårdsstiftelsen den 20 juni. Invigningen av Ryssundet förrättas av Skärgårdsstiftelsens ordförande, Raymond Svensson, ombord på m/s Utö Express under en resa genom sundet i närvaro av alla inblandade. Programvärdar under invigningsresan är Erling Matz och Carina Lernhagen Matz.

Enligt en gammal sägen blev delar av den ryska galärflottan sommaren 1719 fast i Rånösundets norra del och tvingades gräva en kanal för att ta sig ut, därav namnet Ryssundet. Landhöjning och igenslamning har med tiden gjort sundet allt grundare.

En mindre muddring gjordes för 50 år sedan, men den muddring som nu genomförts är betydligt mer omfattande och gör vattenleden inte bara tillgänglig för fritidsbåtar utan också för marinens båtar, yrkestrafik och för eventuell framtida reguljär båttrafik mellan Nynäshamn och Utö.

Bild av Ryssundet. Foto: Thorsten Nilsson.

Dags för den sjätte deltävlingen i seglingens världscup i Kiel, Tyskland. Tidigare regattor i år har varit Melbourne (Australien), Miami (USA), Palma de Mallorca (Spanien), Hyères (Frankrike) och Medemblik (Holland). Världscupsregattan under Kieler Woche pågår från 19 – 23 juni. Sverige och SWE Sailing Team ställer upp i 7 av de olympiska klasserna med 29 seglare i 15 olika båtar. Regattan avslutas efter 12 kvalificeringsseglingar med s.k. medaljrace för de tio främsta i varje klass på onsdagen den 23 juni.

Pressrelease:

Förbundskapten Magnus Grävare kommenterar de svenska chanserna:

– De största förhoppningarna har vi på Anton Dahlberg och Sebastian Östling i 470 klassen. De har ju nästan dominerat världscupen i år. De ligger ju tvåa totalt trots att det missade den första världscup regattan i Australien. De skall också bli mycket intressant att se vad Linda Rahm, Anna Skarenhed och Annika Carlunger kan göra i dammatchracing nu när de gör sin debut i Världscupen i den nya OS disciplinen.

Saknas i Kiel gör Starbåtsseglarna Fredrik Lööf och Johan Tillander då Fredrik fortfarande lider av den infektion i foten som han fick i samband med förra veckans europamästerskap i Italien. Landslagseglarna i Laser med olympiern Rasmus Myrgren är heller inte på plats denna gång då de är med ett träningsläger på de olympiska banorna i Weymouth, Storbritannien.

– Kieler Woche är på ett sätt den viktigaste världscupregattan för oss svenskar för att den ger en chans för våra yngre landslagsseglare i världscupen. För många är det debuten i de här sammanhangen och början på seniorkarriären. Av de yngre seglarna så tror jag vi kan se Finnjolleseglarna Björn Allansson och Max Salminen nära en medaljfinal i Kiel.

Nästa tävling efter Kieler Woche för SWE Sailing Team blir SM-veckan i Malmö 15-17 juli där det bjuds på segling nära land på världsklassnivå i bl. a. matchracing för damer.

Svenska Deltagare
470, herr – 90 båtar, 26 nationer
Anton Dahlberg/Sebastian Östling, KSSS
Niklas Dackhammar/Fredrik Bergström, GKSS
Victor Bergström/Marcus Dackhammar, GKSS
Victor Holmgren/Calle Johansson, KSSS (ej SWE Sailing Team)
Carl Johannisson/Wilhelm Johannission, KSSS (ej SWE Sailing Team)
470, dam – 40 båtar, 22 nationer
Karin Söderström/Martina Söderbom, GKSS
Lisa Ericsson/Astrid Gabrielsson, GKSS
Ingrid Söderström/Linnea Wennergren, GKSS
49er – 62 båtar, 23 nationer
Charlie Ekberg/Kalle Torlén, KSSS
Carl Sylvan / Otto Hamel, GKSS (ej SWE Sailing Team)
Johan Öjerborn/Marcus Jour, GKSS (ej SWE Sailing Team)
Match Racing, Elliott 6m – 24 båtar, 17 nationer
Linda Rahm/Anna Skarenhed/Annika Carlunger, GKSS
Finnjolle – 65 båtar, 23 nationer
Björn Allansson, GKSS
Max Salminen, KSSS
Starbåt – 29 båtar, 17 nationer
PhilipCarlsson/Benjamin Pettersson, GKSS (ej SWE Sailing Team)

Regattan kan följas på:
www.kieler-woche.de
www.svensksegling.se

Program:
Lördag – tisdag, 19 – 23 juni – start kl. 10.00
Onsdag 23 juni – finalseglingar för samtliga klasser med start klockan 11.00

Havets Hus västerhavslevande växter och djur har i år fått sällskap av en utställning om havsmonster. Verkliga och mytiska havsmonster finns trovärdigt återgivna i modeller och bilder. Sillkungen som flöt i land i maj visas den 28 juni och dagligen mellan 21 juni och 29 augusti kommer Havets Hus guider att iklädd en sillkungskostym berätta om den unika fisken. Ungar av småfläckig rödhaj och knaggrocka får ett nytt akvarium och butiken har blivit dubbelt så stor. Allt detta och mycket mer händer på Havets Hus i sommar.

Havets Hus erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temahelger. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

2010 är Barnens år på Havets Hus
Det firar vi med nya lekfulla attraktioner i anläggningen samt en ny spännande utställning. Dessutom invigs ett nytt akvarium till knaggrockornas och de småfläckig rödhajarnas barn och tonåringar.

Årets utställning – Havsmonster
Havet har alltid eggat människors fantasi. Det till synes oändliga blå vattnet med de stora oåtkomliga djupen där vad som helst kan gömma sig, vad behövs väl mer för att skrönor och myter ska uppstå? Kraken, midgårdsormen, sirener och havsgalten är alla mytiska havsmonster från olika delar av världen. Till och med Gullmarsfjorden har sin egen myt – Sjöormen i Gullmarn! Men gemensamt är att de flesta myter har ett uns av sanning i sig. Havsmonster har funnits nästan lika länge som det funnits djur på jorden! Men de har sett olika ut från tid till annan. På Havets Hus får du under 2010 lära känna några verkliga och mytiska havsmonster, trovärdigt återgivna i modeller och bilder. Utställningen pågår tom november 2011.

Se sillkungen
Måndag 28 juni mellan kl.10-12 ges en unik möjlighet att se en sillkung då Havets Hus visar det exemplar som i maj hittades av Kurt Ove Eriksson. Förra gången en sillkung dök upp i Sverige var över 130 år sedan. Kurt-Ove är på plats mellan 11.00-11.30 för att berätta om upptäckten.

Invigning av nytt akvarium
I augusti invigs ett nytt akvarium för knaggrocka och småfläckig rödhaj. Även om småfläckig rödhaj är en av de vanligaste hajarterna i svenska vatten vet man väldigt lite om dem. På Havets Hus i Lysekil lever ett stort antal småfläckiga rödhajar i olika åldrar. Arten lägger ägg, till skillnad mot många andra hajarter som föder levande ungar. Äggläggningen sker året om, och äggen tas omhand på Havets Hus och kläcks i speciella kläckningsakvarier. Årligen sätts flera hajungdomar ut från Havets Hus ut i det fria för att bidra till att öka kunskapen om småfläckiga rödhajars levnadsvanor och migrationsmönster. Hajarna är märkta för att man vid en eventuell återfångst ska kunna få reda på mer om hur de lever.

Knaggrockorna har en låg reproduktionshastighet vilket gör dem extra känsliga för fisketryck. De blir könsmogna sent, först i 10-14 års ålder, och lägger relativt få ägg under sin livstid. Fiskeriverket räknar med att beståndet har minskat med 90 % under en hundraårsperiod på grund av trålfiske. Idag sker det dock inte något riktat fiske på knaggrocka i Sverige men de fångas fortfarande som bifångst.

Havets Hus knaggrockor lägger ägg med jämna mellanrum och ungarna, som kläcks efter ca 5 månader, växer upp tillsammans med våra småfläckiga rödhajar.

Högtidlig invigning 25 augusti kl 12.30 av Landshövding Lars Bäckström.
Sank Persfisk

Havets Hus har nyligen fått en liten vacker St. Persfisk, se bilden ovan. Det var när ett forskarlag från Lovéncentret Kristineberg med doktorand Gry Sagebakken i spetsen var ute och håvade som de fick upp den ovanliga fisken. Forskningsingenjör Bengt Lundve tog hand om den och skänkte den sedan vidare till Havets Hus så att alla ska kunna få se den.

St. Pers fisk (latin: Zeus faber, engelska: John Dory ) är en diskusformad fisk med vackra fenor som lever i de fria vattenmassorna. Den kan bli upp emot 90 cm men vanligtvis sällan över 40 cm. Havets Hus exemplar är dock en liten rackare som mäter knappa decimetern över kroppen och vars vackra fenor ännu inte nått sin fulla längd. Den jagar genom att smyga sig på sitt byte för att sedan blixtsnabbt skjuta ut sina stora käkar och snappa upp godsaken. Vuxna fiskar gillar att äta sill, tobis och bläckfiskar men Havets Hus lilla ungdom nöjer sig med märlkräftor och småräkor.

www.havetshus.se

Om valpopulationerna på hela södra halvklotet ska få en säker framtid är det viktigt att stoppa valfångsten i Södra Oceanen (vattnen runt Antarktis). Det visar en ny WWF-rapport inför Internationella Valfångstkommissionens (IWC) möte i Agadir, Marocko den 21-25 juni. Där ska regeringarna diskutera om man ska återuppta den kommersiella valfångsten i de antarktiska vattnen.

WWF-rapporten ”Save the Whale, Save the Southern Ocean” avslöjar hur populationerna av stora valarter minskat i den södra hemisfären. Många är helt beroende av Södra Oceanen för att hitta sin föda. Om valpopulationerna krymper ännu mer kommer de att försvinna även i haven runt många länder i Afrika, Oceanien, öar i Stilla Havet och Sydamerika.

– Är det någon plats på jorden där valarna ska vara skyddade är det i den Södra Oceanen. Ansvaret för att se till att valfångst inte bedrivs där ligger hos medlemsländerna inom IWC. Trots det vill den svenska miljöministern att kommersiell valfångst öppnas upp där, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

Valfångst har varit förbjuden i Södra Oceanen i många årtionden. Okontrollerad kommersiell valfångst under förra århundradet ledde till att flera av de stora valarterna var nära utrotning. År 1994 etablerade IWC Södra Oceanens valreservat. Men sedan det kommersiella valfångststoppet 1986 har Japan dödat 9 409 valar i Södra Oceanen under namnet ”vetenskaplig forskning”.

Jämfört med tiden före valfångsten är de flesta stora valarterna i Södra Oceanen fortfarande kraftigt decimerade. Mer än 200 000 antarktiska blåvalar levde i Södra Oceanen – men 1900-talets valfångst minskade populationen och den senaste uppskattningen ligger på endast 2 300 djur. 725 000 sillvalar har dödats under den tidigare kommersiella valfångsten – sillvalen är nu listad som hotad. Trots det ligger det ett förslag i IWC om att öppna upp valfångst för just denna art i Södra Oceanen.

Klimatförändringar, fartygskollisioner, kommersiellt fiske som kan minska tillgången på föda, risken att fastna i fiskeredskap och miljögifter. Det är hot som med all sannolikhet påverkar denna artgrupp som förökar sig långsamt.

– Vi vet med all sannolikhet att det hänsynslösa dödandet av mer än en miljon valar i Södra Oceanen dramatiskt har påverkat valpopulationerna på hela södra halvklotet, menar Tom Arnbom, valexpert på WWF. Nya studier visar att den direkta effekten av valpopulationerna kan ha en viktig påverkan på ekosystemens produktivitet som är nära länkat till kolcykeln och den globala klimatregleringen.

Att valpopulationerna får återhämta sig gynnar turistindustrin. Bara i Latinamerika ger valskådningen årligen drygt 1,5 miljarder kronor i inkomster, ofta i kustområden som ligger utanför de normala turiststråken.

Eftersom valar fortplantar sig långsamt, behöver de lång tid för att återhämta sig från överexploateringen. Exempelvis blåvalen, blir könsmogen först mellan fem och 15 års ålder, och de föder ungar vart annat till vart tredje år.

Därför är det viktigt att medlemsländerna inom IWC ser till att ingen kommersiell valfångst får bedrivas i Södra Oceanen.

Nya Bavaria Cruiser 36 är en båt med fokus på segling. Den är konstruerad av Farr Yacht Design. Designad av BMW Group DesignWorksUSA och producerad av Bavaria i Tyskland. Tillsammans ger det en stark kombination av prestanda, design, komfort och pris. Nya Cruiser 36 har den uppskattade inredningslayouten från 35;an, fast med betydligt mer volym. Båten kan beställas med antingen två eller tre hytter.

Pressrelease:

Farr har med nya 36 satsat extra på goda seglingsegenskaper och en funktionell utformning av segelplan och däckslayout. Båten har mer segelyta än tidigare balanserat av en högre ballastandel, på ca 30%, och en bulb. Nya 36 kommer att segla bättre samtidigt som den blir betydligt enklare att hantera eftersom båten har fock.

Sittbrunnen blir bättre utformad och drar nytta av den stora badplattformen. Ett stort antal rutor och ventiler i skrov och däck ger en ljus inredning.

Bavaria Cruiser 36 presenteras först med tre hytter och under hösten även med två.

Versionen med tre hytter får en väldigt rymlig förpik med en bädd som mäter 2,00m X 1,50m samt en stor yta framför bädden. Salongen har en L-soffa om babord och längsgående soffa om styrbord. En fast navigationsplats ger utrymme för mycket saker och kan även användas för slavinstrument. Pentryt är i L-form och har två diskhoar. WC blir rymlig med möjlighet till dusch och ett stuvytrymme.

Akterkabinen blir för båtens storlek extremt rymlig och mäter 2,00m X 1,50m över i princip hela längden.

Versionen med tre hytter får dubbla akterkabiner och WC i salongen. Genom att navigationsplatsen har en fällbar skiva ges plats för en större WC än normalt med denna layout.

Navigationsplasten blir fällbar vilket sparar utrymme för en stor WC. Förpiken blir lika rymlig i båda versionerna.

Grundpriset på Bavaria Cruiser 36 är 982 800 kr.

www.bavariasverige.se