Nyheter

Allt fler arrangörer vill ta ett större ansvar för miljöfrågor. Bara i sommar finns det möjlighet att besöka ett tjugotal Miljödiplomerade arrangemang runt om i Sverige. Stiftelsen Håll Sverige Rent står bakom miljöutmärkelsen som delas ut till arrangörer som uppfyllt en rad kriterier inom åtta olika områden. Näst på tur är Rockfesten i Varberg som för andra året i rad kan titulera sig Miljödiplomerat arrangemang.

Pressrelease:

– Det är väldigt positivt att så många arrangemang tar sitt ansvar och driver ett aktivt och strukturerat miljöarbete, säger Martin Karlsson, projektledare på Håll Sverige Rent. Om vi ser till Rockfesten har de arbetat för att minska sin klimatpåverkan och med hjälp av kriterierna för Miljödiplomerat arrangemang har festivalen tagit ett helhetsgrepp om hela verksamheten.

Syftet med Håll Sverige Rents miljödiplomering är att minska arrangemangets totala belastning på miljön och delas ut till arrangörer som aktivt och målinriktat arbetar med att minska sin miljöbelastning utifrån sina egna förutsättningar. Arrangören måste uppnå bestämda kriterier inom åtta områden för att få utmärkelsen, bland annat inköp, transporter och avfallshantering.

O-Ringen är ett annat stort Miljödiplomerat arrangemang och arrangörerna utarbetade tidigt ett omfattande och ambitiöst miljöprogram med miljömål och handlingsplaner. Martin Karlsson berättar att hela organisationen är engagerad i miljöarbetet och att arrangörerna arbetat aktivt för att varje medarbetare och funktionär ska väga in miljöhänsyn i de beslut som tas.

Trenden pekar på att miljöanpassning av arrangemang engagerar allt fler och många arrangörer ser det idag som en självklarhet att arbeta för att bland annat minska sina transporter, välja miljömärkta och närproducerade produkter och tjänster samt vidta åtgärder för att minska energiförbrukningen.

Tidigare i år har bland annat Vasaloppet, Smaka på Stockholm och Vätternrundan fått utmärkelsen Miljödiplomerat arrangemang. Läs mer om kriterierna och hur diplomeringen fungerar på www.hsr.se/miljodiplomerat.

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en beställning från Kockums AB gällande övergripande konstruktion av ledningsstödssystem samt lösningar för integrationen av systemet ombord på nästa generations ubåtar. Ordervärdet är cirka MSEK 100. Beställningen är en följd av att Kockums nyligen har tecknat ett kontrakt med FMV (Försvarets materielverk) om övergripande konstruktion av nästa generations ubåt för Sverige. Saabs kontrakt innefattar förutom ledningsstödssystemet även lösningar för integration av systemet samt delsystem ombord.

– Saab har världsledande kompetens inom det marina ledningssystemområdet och vårt strategiska samarbete med Kockums är mycket betydelsefullt för oss. Vi ser fram emot att fördjupa detta samarbete ytterligare och att få vara med och bidra i utvecklingen av Sveriges nästa ubåtsgeneration, säger Gunilla Fransson, Affärsområdeschef Security and Defence Solutions.

Med nästa ubåtsgeneration tas flera steg framåt i den tekniska utvecklingen inom undervattensområdet och ubåtarna anpassas till dagens och morgondagens hotbild och till de internationella insatser som nu är aktuella för den svenska Försvarsmakten. Bland annat förstärks ubåtens roll som underrättelseinhämtare samt att smygtekniken förbättras ytterligare.

Saab har genom åren levererat mer än 200 marina ledningssystem, bland annat till de svenska ubåtarna av Sjöormen-, Näcken-, Västergötland- , Södermanland-och Gotland-klassen, samt till ytfartyg som de australiska Anzac-fregatterna, de svenska Visby-korvetterna, Kanadensiska Halifax-fregatterna, HMS Flyvefisken i Danmark, Hamina i Finland, RNO Al Bushra i Oman och Ban Yas Class i Förenade Arabemiraten.

www.saabgroup.com

EU bidrar med 33 Mkr för att möjliggöra muddring av Karlsborgs hamn. Då strukturfondspartnerskapet i övre Norrland torsdag den 17 juni prioriterade vilka nya projekt som ska beviljas EU-medel ur den regionala samt den sociala fonden, beviljades en delfinansiering för muddring av farleden Karlsborgs hamn med 33 Mkr.

Pengarna möjliggör att farleden nu kan muddras så att den överstiger 8 m djup och därmed tillåter större fartyg samt isbrytning vintertid. Utöver partnerskapets 33 Mkr går Kalix kommun in med 20 Mkr av eget kapital, och även Billerud Karlsborg kommer att bidra. Projektkostnaden beräknas totalt att uppgå till cirka 80 Mkr.

En hamn som är öppen året runt innebär hållbara transporter till konkurrenskraftiga priser, och för många av ortens exportintensiva företag är en lättillgänglig hamn ett mycket efterlängtat alternativ. Många av de transporter som idag måste gå på landsväg kommer – när hamnen muddrats – att kunna styras om till sjöfart. På så sätt uppfylls både miljö- och effektivitetsmål.

Nu är det slut på alla våghalsiga båtjakter. Med Aqualivs position- och inbrottslarm BlackBox Easy har du full koll på var din båt befinner sig. Oavsett vem som kör den. Stjäl någon båten är det bara att följa färden på en karta direkt i mobiltelefonen, och sedan meddela polis vart förövaren är på väg. Säkrare båtjakt finns inte.

Många som blivit utsatta för båtstölder beklagar sig över hur sällan tjuven åker dit. Och polisen har knappast resurser för fullt pådrag så fort något blir stulet. Tack vare Atlanticas och Aqualivs satsning på stöldförebyggande, spelar det ingen roll längre.

Aqualiv har tagit fram position- och inbrottslarmet BlackBox Easy och erbjuder det som en tjänst för att båtstölderna ska reduceras och fler tjuvar sättas dit på bar gärning.

Aqualiv erbjuder till Atlanticas kunder ett kampanjpris på enheten som dessutom ger sänkt försäkringspremie. Den som har en hög premie kan i slutändan faktiskt spara pengar om du köper tjänsten.

– Vi hoppas på att en stor andel av Atlanticas kunder nu nappar på deras generösa erbjudande med premierabatter, installationsbidrag samt vår rabatt, för att göra båtägandet ännu tryggare för en liten peng, säger Mattias Malmgren, VD Aqualiv.

Erbjudandet gick ut till över 50 000 försäkringstagare i Atlantica under midsommarveckan.

Läs mer om BlackBox Easy och erbjudandet på www.naveye.com/atlantica

Italienska Sessa Marine är ett av de varv som verkligen har lyckats med introduktionen av ett antal nya modeller, Trots den recession som vi nyligen har gått igenom har varvet valt att ta fram en serie nyheter, som nu kompletteras med den nya C54 Sport Coupé. Det är en öppen version av välkända Fly Bridge 54, som innehåller all den komfort som finns hos en stor båt.

Denna 16 meter långa lyxiga båt är byggd i samma stil som flera av Sessa senaste modeller, av vilka Båtliv har provkört även ett par större båtar. De är byggda med hög kvalitet och båttillverkaren har lagt stor möda på att välja rätt material i alla inredningsdetaljer samt bygga tysta och effektiva skrov.

C54 Sport Coupé har bland annat ett riktigt stort soldäck och ett matbord med plats för åtta personer. Under däck finns tre kabiner inklusive en centralt placerad “master suite” med separat badrum/toalett samt pentry.

Totalt kommer Sessa Marine att introducera sex stycken nya modeller för den kommande säsongen.

Tekniska sepcifikationer
Längd: 16,36 m
Bredd: 4,70 m
Motorer: 2 x Volvo IPS 900
Passagerare: 14
Vikt: 21 ton
Bränsletank: 2 x 1000 l
Vattentank: 2 x 283 l
Hålltank: 155 l

www.sessamarine.com

Peter Jöback seglar för World Childhood Foundation i Celebrity Race under Stena Match Cup Sweden 9 juli i år. Tillsammans med sin nyblivne man Oscar utmanar de sju andra kändistäta båtar. Bland andra specialinbjudna profiler kommer även Måns Zelmerlöv, Marcus Samuelsson, Stefan Andersson och Lasse Kronér att delta i kändistävlingen. Besättningarna blandas med världseliten i matchracing.

Pressrelease:

Celebrity Race är en stor publikmagnet under ett av Sveriges största seglingsevenemang och arrangeras för tredje året i rad fredagen den 9 juli kl. 15.00 på Marstrand.

Childhood är Official Charity partner till Stena Match Cup Sweden, en av tio VM-deltävlingar i World Match Racing Tour. Peter Jöback har engagerat sig starkt för Childhood de senaste åren och ser även en nära relation framöver. Inom kort deltar han, tillsammans med sin man Oscar, i Celebrity Race för att försvara titeln åt Childhood.

– Det är med en skräckblandad förtjusning jag deltar i tävlingen eftersom jag aldrig har suttit i en båt! Men jag älskar vatten och tycker att det ska bli skitkul. Vi är starka så jag tror att vi är bra på att dra i tåtar. Det kommer att gå jättebra!, säger Peter Jöback.

Fakta Celebrity Race
Två korta Fleet Race korar vinnaren i Celebrity Race för Stena Match Cup Sweden. Det innebär att alla båtar startar samtidigt på given signal. Varje båt seglar mot en boj och plockar upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kommer att följas tätt av publiken från klipporna och av media från pressbåtar ute på vattnet. Ifjol drog Sara Lumholdt och Alexandra Zazzi hem segern till Childhood.

Childhood och Stena Match Cup Sweden
Childhood är Official Charity partner till Stena Match Cup Sweden, vilket innebär att evenemanget sponsrar stiftelsen med en exponerad båt samt en del av sponsringsintäkterna.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

www.matchcupsweden.com

Riggföretaget Doghouse Marine tar silver i Sommarsalongen på Ulriksdal. – Vi har sedan en tid inlett ett samarbete med Whila Garden och Garden by Anna, detta har lett till en silverplacering i Sommarsalongen i Ulriksdal. Vi är mycket stolta över det, det visar att traditionella rigg- och seglingsdetaljer på ett betydande sätt kan förhöja en trädgårdsmiljö, säger Yvonne Westermark ansvarig för Design inom Doghouse Marine.

Pressrelease:

Doghouse Marine – Design arbetar huvudsakligen med räcken. Idén med räckena är att nyttja erfarenheter från riggarbeten med segelbåtar och att ta tillvara skönheteni rätt använda riggdetaljer.

Inom området segelbåtsriggar är drivkraften (och har alltid varit) att få fram lättare konstruktioner med bibehållen hållbarhet över tiden. Detta har resulterat i snygga och tilltalande lösningar som i princip är underhållsfria.

Dessa lösningar passar utmärkt för räcken, spaljéer, vindskydd mm. Räckena byggs upp av horisontella vajrar med rostfria stolpar och överliggare i trä eller rostfritt. Tampar och spinnackerduk är andra komponenter.

Doghouse Marine är riggspecialist och finns på Svinninge Marina norr om Stockholm. Företaget har strategiskt valt ett antal olika leverantörer som står för en teknologi och kunskap utöver det vanliga när det gäller rigg. Såväl kunskapen som riggdetaljerna borgar för snygga hållbara och gedigna räcken och lösningar som står pall för väder och vind under många år.

www.doghousemarine.se

Den 31 juli går startskottet för Fri Fart på Göta kanal 2010. Det är ett evenemang som med åren har vuxit till att bli ett av Sveriges stora evenemang för klassiska motorbåtar. Återigen samlas ett antal av Sveriges vackra snabbgående nostalgibåtar för att inför dig visa upp sina högfartsegenskaper. Under dagen körs tre race med start klockan 11, 13 och 15 där båtarna först presenteras i sakta mak innan de vänder om och drar förbi publiken på bara några få meters håll.

Däremellan ligger båtarna förtöjda vid Museihusets bryggor för närmare beskådande. Här kommer amerikanska Gar Woods att trängas med Forslundare, Sweet 16, Ockelbo Sea Fun, Chris Crafts och många andra snabbgående klassiker, med ägare som lagt ned sin själ för att åter kunna visa upp sina båtar i nära nog nyskick.

Under dagen kommer också Museihusets samlingar att stå öppna med bland annat uppvisningar av den unika stora tåganläggningen som håller en mycket fin internationell klass.

Mellan racen kommer kanalen också att befaras med radiostyrda båtar från Linköpings modellbåtsklubb

www.museihuset.se

Fint väder och mycket folk till sjöss gjorde midsommarhelgen förhållandevis stökig för Kustbevakningen. I stockholmsregionen greps 21 personer för sjöfylleri. En dödsolycka inträffade också utanför Karlskrona. I större delen av landet har den nya sjöfyllerilagstiftningen haft god effekt på sjösäkerheten.

De flesta båtförare har under midsommarhelgen hållit sig nyktra visar de sållningsprover som Kustbevakningen tagit på ett flertal platser runt om Sveriges kust. I Stockholmsregionen rapporterades dock 21 båtförare för sjöfylleri och grovt sjöfylleri.

– Den nya lagstiftningen har utan tvekan haft en preventiv effekt. Jag är övertygad om att Kustbevakningens arbete med den nya lagstiftningen avsevärt har höjt säkerheten till sjöss. Anledningen till att utfallet är så högt i just Stockholmsregionen beror på en kombination av bra väder, otroligt mycket båtar ute i skärgården och en intensiv övervakning från vår sida, säger Kenneth Neijnes, regionchef för Kustbevakningens östra och norra region.

Hittills i år har man i östra regionen rapporterat 50 båtförare för sjöfylleri. Detta är 30 fler än vid motsvarande tidpunkt i fjol.
I norra regionen rapporterades under midsommar helgen nio båtförare för sjöfylleri, i västra tre och i södra en.

Under midsommaraftonens kväll inträffade en allvarlig olycka utanför Karlskrona då en mindre fritidsbåt sjönk. Fyra personer räddade sig in till land, medan en hittades senare och fördes med helikopter till Blekingesjukhuset där han senare avled.

Upptäck Hjälmare kanal i sommar. Här finns massor av upplevelser för båtfolk längs hela kanalen. Ta din båt på upptäcktsfärd mellan Mälaren och Hjälmaren. Vill du inte gå på egen hand så är ett trevligt sätt att gå i eskader i sällskap med både gamla och nya vänner. Som medlem i en båtklubb får du 10% rabatt på slussningen om du bokar och betalar på Inatur.se.

Pressrelease:

Vid Hjälmare kanal finns ett varierande landskap med såväl lummiga skogar där kanalen ringlar sig fram som öppna fält och sjöar. Djurlivet är rikt. Här kan man se bäverdammar intill kanalen. Se änder som simmar i sakta mak. Se fiskgjusen med sitt bo högt uppe i en flerhundraårig gammal tall som kastar sig ut för att söka föda.

Kanalen förbinder Mälaren via Arbogaån med Notholmsviken i Hjälmaren.
Omgivningarna har under århundradena präglats av kanalens närvaro och historiens fotavtryck kan ses på många platser. Gamla raserade slussar, minnesmärken över kungar och kanalbyggare, slussvaktarbostäder och vattendrivna verksamheter kantar kanalen och vittnar om de som en gång levde och arbetade här.

Kanalen trafikeras idag av fritidsbåtar och passagerarfartyg. Området är attraktivt som turistmål och kan upplevas lika bra från land som från vattnet. Vid Hjälmare Docka finns ett populärt Café som i år drivs i ny regi. Här serveras färskmalet kaffe, te, hembakat, smörgåsar, hemgjorda pajer, sallader, glass med mera i kanalcaféet.

I den gamla magasinsbyggnaden vid Hjälmare docka finns ett besökscentrum med en permanent utställning. Där berättas historien kring Hjälmare kanal och dockan med interaktiva modeller, ritningar, kartor och bildspel.

Det finns picknickbord och grillplatser och vid den närliggande Kvarnsjön finns en fin badplats samt restaurang. Hjälmare Dockas gästhamn har toaletter och duschar. Gå in på www.hjalmarekanal.se och läs mer om alla sevärdheter och aktiviteter.

Kanalens Dag arrangeras i år lördagen den 3 juli och är en familjedag fylld av aktiviteter med massor av båtar på plats, indockning, kvalitetsmarknad arrangerad av Hjälmare kanals vänner, lokala utställare samt ponnyridning och underhållning.

ERBJUDANDE TILL BÅTKLUBBSMEDLEMMAR
Kanalen vill bjuda in båtklubbsmedlemmar att uppleva Hjälmare kanal och därför har vi ett erbjudande med 10% rabatt till båtklubbsmedlemmar. Priset gäller på Inatur.se där du kan betala direkt. OBS, endast via länken nedan
För båtar upp till 9,99 m – 380 kr (ord 420 kr)
För båtar över 10 m – 540 kr (ord 600 kr)

LÄNK TILL ERBJUDANDET PÅ INATUR.SE
http://www.inatur.se/o2/InfoPage-InfoPageViewer/view?infoPageId=901594

(klicka på länken – eller markera – kopiera och klistra in i webbläsaren.)

Se bildspel från Hjälmare kanal – http://inatur.processmedia.se/#21.0

Fakta
Hjälmare kanal är Sveriges äldsta kanal. Den byggdes för snart 400 år sedan för att länka ihop Bergslagen och Mälaren. Sjön Hjälmaren ligger 22 meter över Arbogaån och nivåskillnaden är fördelad på nio slussar som öppnas och stängs för hand – precis som på 1600-talet.

• Byggdes åren 1629 – 1639
• Farledens längd: 13,7 km varav 8,5 km grävd
• Tillåten hastighet: 5 knop
• 9 slussar, segelfri höjd
• Nivåskillnad: 22 m
• Största längd x bredd: 30 x 7 m
• Största djupgående: 1,95 m
• Rekommenderad tid för kanalpassage: 1/2 – 2 dagar
• Sjökort: Nr 114 Hjälmaren skala 1:50 000 finns att köpa bl a vid Gravudden, Hjälmare kanal.

Mer information om Hjälmare kanal, slusstider, priser mm hittar du på: www.hjalmarekanal.se

Kamasa Tools lanserar en kompakt verktygssats, liten nog att ta med på motorcykeln eller båten. Verktygssatssen har både ¼-hylsor och bits. I satsen ligger också en superliten 60-kuggs minispärrnyckel.

– Den lilla minispärrnyckeln gör att man lättare kommer åt olika skruvar och bultar, vilket gör satsen perfekt att ha med sig på båten eller motorcykeln. Minispärrnyckeln har dessutom en vridskiva på huvudet som underlättar vid snabbskruvning. säger Mattias Dixner, produktspecialist på Kamasa Tools inom KG Knutsson AB.

Verktygssatsen kostar 440 kr.

www.kgk.se

Oslo Fjord, den senaste linjen från Helly Hansen, består av avslappnade och kvinnliga plagg med företagets så karaktäristiska stilsäkra och marininspirerade design. Inspirationen har hämtats från naturen och den vackra och spännande Oslo Fjorden med sitt rika båtliv och sina traditioner.

Oslo Fjord innehåller allt för en varm och snygg höst. I kollektionen finns allt från skepparkavaj och dunväst till jeans, stickade koftor och bomullspikeér, plagg som snabbt blir favoriter i höstgarderoben.

Olso Fjord Peacoat 2 999 SEK
Norse Down Vest 1 999 SEK
Norse Chunky Knit 1 499 SEK
Drobak Knitted Rugger 999 SEK
Boston Jeans 999 SEK

– Många av våra gäster kommer med båt. Vi vill ge alla en möjlighet att kombinera livet till havs med en kulturell upplevelse. Vi tar nu saken i egna händer och man kan väl säga att vi öppnar en ny busslinje på Tjörn, säger Jörgen Rudbäck på Björholmens Marina, som tagit initiativ till Pilane-Björholmenturen.

Pilaneturen:

Avgår kl 14.00 från Björholmens Marina till Pilane

Avgår kl 16.30 från Pilane till Björholmens Marina

Inför sommarsäsongen ökar skulpturparken i Pilane utställningsområdet kraftigt för att bereda plats åt fler besökare och fler storverk av världsklass. Sedan år 2007 har närmare 200 000 personer besökt skulpturparken i Pilane.

Avståndet till skulpturparken i Pilane från Björholmens Marina är 5 km enkel väg.

Många svenskar firade midsommar på en båt någonstans i skärgården. Den 1 juni i år infördes strängare regler för alkohol på sjön. Den som kör berusad riskerar inte bara straff för sjöfylleri, utan också sänkt eller helt utebliven ersättning från båtförsäkringen om en skada inträffar. Insplanet har undersökt vad de nya reglerna för sjöfylleri medför för båtförsäkringen.

En fritidsbåt för en familj representerar ofta stora värden och är ofta en av familjens största investeringar. Den som är med om en olycka på sjön, till exempel en grundstötning eller en kollision med en annan båt, begär inte sällan ersättning från sin båtförsäkring.

– Anmäler man en skada kan man som båtägare vänta sig en mindre eller större utredning från försäkringsbolaget, beroende på vad som hänt, säger Erik Lif, informationschef på Insplanet.

Om Polisen eller Kustbevakningen blir inblandade på plats i en olycka tar de ofta utandnings- eller blodprov på besättningsmedlemmarna. Försäkringsbolaget låter vanligen rättsväsendet göra bedömningen och utgår från om skeppare eller besättning döms för sjöfylleri. Vid fällande domar kan ersättningen sänkas, ibland ända ner till noll.

– Man kan anta att den nya promillegränsen gör att fler båtägare riskerar att dömas för sjöfylleri, allt annat lika. Fler båtägare kan riskera sänkt ersättning vid försäkringsskador, säger Erik Lif.

Med de nya reglerna för sjöfylleri införs en uttalad gräns om 0,2 promille, precis som för motorfordon. För grovt sjöfylleri gäller fortfarande gränsen 1,0 promille. Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter. Både den som framför båten och personer ombord ”med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande” omfattas av de nya reglerna, enligt Polisen. För mindre eller långsammare båtar än gränsen ovan gäller dock de gamla reglerna fortfarande.

De nya reglerna har syftet att minska alkoholrelaterade skador i båtlivet. Men det finns försäkringsbolag som ser en del tolkningsproblem av hur man ska vara aktsam på bästa sätt. En skeppare kan ha förtöjt sin båt i en vik för kvällen, och därefter tagit ett par glas vin. Plötsligt blåser det upp till storm. Ska han eller hon flytta båten för att undvika risk för stötskador, men enligt de nya reglerna göra sig skyldig till sjöfylleri? Eller ska man låta båten ligga kvar, och riskera stora och kostsamma skador på båten?

– Vårt svar som försäkringsbolag är ju egentligen att man ska förtöja båten säkert redan från början, och planera med god säkerhetsmarginal för väderomslag innan man intar alkohol. Bedömningsfrågor som dessa kommer uppstå i fler fall än tidigare, säger Ricard Sjöström på skadeavdelningen hos Alandia Båtförsäkring.

– De nya reglerna ökar kraven på enskilda båtägare och besättningar att planera väl om man tänkt dricka alkohol även i måttligare mängder, säger Ricard Sjöström.

Om Insplanet
Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak). År 2009 förmedlade Insplanet 96 000 försäkringar med en premievolym på 290 MSEK. Utöver försäkringsförmedlingen driver bolaget en av Sveriges största jämförelsetjänster inom privatekonomi genom insplanet.se. Bolagets affärsidé är att erbjuda privatpersoner jämförelser, rådgivning och köp av produkter och tjänster inom försäkring och andra privatekonomiska områden. Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Remium är Insplanets certified adviser.

– Det är djupt beklagligt att den okontrollerade valjakten som pågår på grund av kryphål i nuvarande regelverk kan fortsätta i minst ett år till. Det säger miljöminister Andreas Carlgren med anledning av att förhandlingarna i IWC (Internationella valfångstkommissionen) gällande en förvaltningsplan har avbrutits.

– Sveriges linje har varit tydlig; att ge IWC full kontroll över all valjakt och att kraftigt minska jakten. Sverige liksom hela EU ville nå en uppgörelse som täpper till kryphålen och innebär förbud mot kommersiell valjakt inom IWC, förbud mot s.k. vetenskaplig jakt och därmed skydda valarna. Detta utifrån det förslag som IWC:s ordförandeland Chile lagt fram. Resultatet är nu att valfångstnationerna utan begränsning, insyn eller kontroll kan fortsätta jakten på sina egna villkor. Dagens förbud existerar på papperet, inte i verkligheten, säger Andreas Carlgren.

– Det är bara genom yttre tryck på valfångstnationerna och genom en överenskommelse inom IWC som inkluderar Japan, Norge och Island, som valjakten kan minska. Nuvarande läge är det sämsta för valbestånden i världshaven. Jakten fortsätter nu okontrollerat, säger Andreas Carlgren.

Sverige har arbetet för:
– Att täppa till alla kryphål i regelverket
– Förbud mot kommersiell valjakt inom IWC
– Kraftigt minskade kvoter för jaktländerna
– Att inga nya länder får jaga val
– Förbud mot vetenskaplig jakt
– Att jakten vid Antarktis snarast ska upphöra
– Valreservat för att skydda valar i Sydatlanten

Sverige har också mot bakgrund av att NGO:s rätt till insyn och information starkt begränsats vid IWC-mötet framfört till IWC-ordförandeskapet och i EU att vi anser att insyn ska råda för NGO:s i arbetet inom IWC i enlighet med deras observatörsstatus.

Regeringen beslutade på onsdagen att den högsta tillåtna svavelhalten i de fartygsbränslen som efter den 15 juli används i Östersjön och Nordsjön inklusive Engelska kanalen, ska sänkas från dagens 1,5 procent till 1,0 procent. – Detta minskar försurningen framför allt i sydvästra Sverige. Det är den del av landet där vi fortfarande har betydande problem med surt regn och idag är sjöfarten en av föroreningskällorna. Utsläppen på land har minskat kraftigt. Nu vidtar vi åtgärder även till sjöss, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Beslutet innebär att Sverige nu har börjat införa de utsläppskrav som den internationella sjöfartsorganisationen IMO antog i oktober 2008. Den nu aktuella skärpningen gäller det så kallade svavelkontrollområdet i norra Europa. År 2012 skärps kraven för de bränslen som används även ute på världshaven, den tillåtna svavelhalten sänks från 4,5 procent till 3,5 procent svavel.

Junior-SM samlade i år över 600 deltagande båtar på Baggensfjärden utanför Stockholm. Det är ett populärt evenemang för hela familjen och det avslutades i perfekta förhållanden vid 16 tiden på tisdagen då hade sista båt gått i mål. Här följer en kort sammanfattning av de slutliga resultaten;

E-jolle klassen för flickor är Julia Gross (KSSS) nybliven Svensk Mästare! Silverplatsen knep Karin Alkstedt (WSSV) och med Emma Oljelund tätt efter på den hedersvärda tredjeplatsen. KSSS Hampus Appelgren vann E-jolle klassen för killarna, före Philip Gudinge (LJS) med BRSS Nils Åkervall på tredje plats.

Jesper Gunneling och Kalle Mattsson (GKSS) vann 420 klassen före klubbkompisarna Arvid Wall och Tom Diedrichs. På bronsplatsen kom Veronica Fredriksson och Veronika Holmgren (KSSS).

29er vanns av Fritiof Hedström och Jonatan Bergström(GKSS). På andra plats kom Elin Sturesson och Sofia Falkendal (GKSS) följt av Rasmus Almquist och Emil Hammersland (VJS).

Sara Sigvardsdotter (GKSS) vann guldet i Laser Radial överlägset, silvret knep Victor Abenius (NäYC) och bronset gick till Caroline Bristulf Norén (GKSS).

I Laser Standard vann Anders Karlsson från KKF. Andra platsen gick till MSS Henrik Eriksson och bronset erövrades av Pontus Dolfei (ESS).

Adam Holm (DJSK) blev Svensk Mästare i vindsurfing BIC klassen efter totalt 8 spikar! Silvret tog Folger Forsén (DJSK) och bronsplatsen erövrade Erik Bertilsson (KKKK).

Adam Holm vann även vindsurfing Kona klassen med Jonathan Wallin (DJSK) på andra plats och Folger Forsén på den sista pallplatsen.

Zoom 8 vanns av Christian Knaack (RÅSS) med Embla Yngve (BOO) på andra plats och . Oscar Bengtson (RÅSS) på den tredje platsen.

I RS Feva vann Alexander Falkendal med Emil Svensson (RÖSS) och Douglas Afzelius med Hampus Gelasng (KKKK) knep silverplatsen. MOSS Johannes Pettersson och Kalle Kröjtz kom trea.

Optimist XS vanns av Erik Nyström (JKV) tätt följd av Erik Landmark (RÖSS) och Filip Store (HSK).
I Optimist pojkar vann Carl Ferm (RÖSS) tätt följd av Olof Josefsson (HJBK) och på tredje plats Rasmus Rosengren (MSS) och i Optimist flickor vann Andrea Dubois (LESS) och på andra plats kom Johanna Sommarlund (KSSS) och på tredje plats Matilda Lanner (KKKK)

www.svensksegling.se/juniorsm

Med en tredjeplats i det avslutande medalj racet i 470, damer, tog Lisa Ericsson/Astrid Gabrielsson en skräll artad silvermedalj när världscupstävlingen i Kiel avgjordes under eftermiddagen. Det är den överlägset bästa placeringen som tjejerna har presterat och som flyttar dem ett steg närmre OS i London 2012.

– Det känns helt fantastiskt, säger Lisa Ericsson direkt från Kiel. Detta är resultatet från att vi har seglat offensivt. Vi har fokuserat på att starta bra och haft en tydligare strategi på banan istället för att segla taktiskt gentemot de övriga i fältet.

I 470,herrar, visade Anton Dahlberg/Sebastian Östling åter igen sin styrka genom att vinna sista finalseglingen och tog en silvermedalj totalt. Detta innebär att de klättrar från en tredje till andra plats på världscuprankingen.

– Det är riktigt kul att se tjejerna på topp och de fick idag sitt definitiva genombrott. Jag är inte förvånad för sedan mitten på förra säsongen har de haft bra placeringar och varit nära de absoluta topplaceringarna flera gånger, säger Magnus Grävare, förbundskapten Svenska Seglarförbundet.

Övriga svenska framgångar är en sjunde plats för Björn Allansson i Finnjolle, han avslutade starkt med en tredjeplats i finalseglingen och har haft en bra vecka med en jämn serie. Den andra svenska tjejbesättningen i 470, Ingrid Söderström/Linnea Wennergren, slutade på en fin 10:e plats. Ett resultat som på nytt visar att Sverige är en etablerad 470 nation.

Det har varit en vecka med extremt lätta vindar. Arrangörerna har haft det svårt att genomföra seglingarna. Kieler Woche var den sjunde världscup tävlingen 2010. Nästa stora tävling för 470 klassen är VM i Haag med start 11 juli. Nästa världscuptävling är på OS-arenan i Weymouth, Storbritannien den 9 – 14 augusti.

För resultat :
www.kieler-woche.de
www.svensksegling.se

Sjöhistoriskas museifartyg Sankt Erik och Finngrundet fylldes snabbt till maxgränsen när det var dags för Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel att gå ombord på Vasaorden under bröllopskortegen den 19 juni. Från Galärvarvet roddes brudparet i den praktfullt guldglänsande slupen runt Kastellholmen till Logårdstrappan vid slottet.

Kungaslupen lyfts nu in i centrum av Sjöhistoriska museets utställning Kunglig båtar i Båthall 1 på Galärvarvet. Här visas ett flertal båtar med kunglig historia; från Gustaf III:s gondolinspirerade slupar Galten och Delfinen till Prins Wilhelms egenhändigt snickrade centerbordsbåt Lark. Och från den 27 juni, bröllopsslupen.

– Nu är samlingens kronjuvel på plats och utställningen komplett. Intresset för Vasaorden har varit enormt och det känns väldigt fint att få visa upp henne för allmänheten och att få ge henne den här passande inramningen, säger Eva Berglund-Thörnblom, intendent på Sjöhistoriska museet och utställningens producent.

För den som vill ha en egen liten bröllopsslup så kommer det i Båthall 1 dessutom att finnas en detaljerad modell i papper att köpa och bygga själv. Gunnar Sillén har designat.

Fakta kungaslupen Vasaorden
Den ursprungliga slupen byggdes 1774 efter Fredrik Henrik af Chapmans ritningar och namngavs efter Gustaf III:s utmärkelse. Slupen förstördes vid en brand 1921 men två år senare sjösattes en ny, byggd efter samma ritningar. Vasaorden har bland annat använts vid invigningen av Stockholms stadshus 1923, bröllopet mellan Carl XVI Gustaf och Silvia Sommerlath 1976 och senast vid den japanske kejsaren Akihitos besök år 2000. Kungaslupen ägs och bemannas av den svenska marinen men förvaras och visas tillsammans med fler än 100 andra båtar i Sjöhistoriska museets unika samling i Båthall 2 på Galärvarvet.

Vasaorden är kravellbyggd i ek och järnnaglad, salong i aktern, rikt ornerad och förgylld i gustaviansk stil och målad i blått, vitt och guld.
Längd: 18,6 m
Bredd: 3,2 m
Djupgående 0,7 m
Deplacement: ca 10 ton
Framdrivning: Nio par åror
Besättning: ca 20

Sjöhistoriska på Galärvarvet i sommar
Utställningen Kungliga båtar visas i Båthall 1 t o m den 12 september 2010. Intill Båthall 1 ligger Båthall 2 som inrymmer Sjöhistoriskas unika originalbåtsamling med över 100 båtar från 1400-talet och framåt. Båthall 2 har öppet med fri entré under sommaren. Dessutom håller Sankt Erik, isbrytaren från 1915, öppet med café på akterdäck. Sankt Erik och de andra museifartygen ligger vid Dockpiren utanför Vasamuseet.

www.sjohistoriska.se

Tre nya skeppare är nu klara för årets seglarhöjdpunkt i Sverige, Stena Match Cup Sweden den 5-11 juli i Marstrand. Damien Iehl, Frankrike, och Reuben Corbett, Nya Zeeland, har kvalificerat sig till start i VM-deltävlingen. Även den tionde damseglaren, danskan Trine Abrahamsen, är klar för start. Totalt 26 skeppare står på startlinjen, vilket är det största startfältet någonsin i tävlingens historia.

De två sista herrarna kvalificerade sig från tävlingen Sails of White Nights i St Petersburg, en ISAF Grade 1-regatta, som är sista kvaltävling till Stena Match Cup Sweden, den femte deltävlingen i World Match Racing Tour, officiellt ISAF världsmästerskap.

Förra årets segrare i St Petersburg, fransmannen Damien Iehl, 35 och femterankad i världen, förlorade i år mot den 22-årige Nya Zeeländaren Reuben Corbett i semifinalen. Corbetts unga team vann sedan även finalen komfortabelt mot Eugeniy Neugodnikokov i sin första Grade 1-tävling och blev därmed kvalificerat till VM-deltävlingen i Marstrand tillsammans med Damien Iehl, som var fyra i förra årets Stena Match Cup Sweden.

– Jag är oerhört lycklig, det var vår första Grade 1-tävling, den vinner vi och blir dessutom kvalificerade till vår första World Match Racing Tour-tävling. Det är fantastiskt, kommenterade en jublande glad Reuben Corbett, som därmed uppfyllde sitt första mål. Nu återstår nästa två mål, att vinna hela touren.

– Han blir en dark horse i Marstrand, i kölvattnet på sin landsman, regerande världsmästaren Adam Minoprio. Men i årets rekordstora startfält på 16 herrar kan vem som helst vinna, säger Erik Centerwall, GKSS, sportsligt ansvarig för Stena Match Cup Sweden.

Björn Hansen, trea i VM-deltävlingen i Korea nyligen, försvarar tillsammans med Magnus Holmberg, Mattias Rahm, och Johnie Berntsson de svenska färgerna.

Damernas också rekordstora startfält kompletteras nu av den tionde seglaren, Trine Abrahamsen, som är en av Danmarks lovande matchracingseglare och satsar mot OS.
Nytt i årets damtävling är att den nya OS-båten Elliott 6 med tremannabesättningar används och att en kvartsfinal har lagts in i damprogrammet.

För mer information kontakta:
Lars-Ola Nordqvist, presschef Match Cup Sweden, +46 70-689 11 20, lars@matchcupsweden.com
Erik Centerwall, GKSS, +46 708162170, erik@gkss.se

För mer information och bildmaterial besök www.matchcupsweden.se

Stena Match Cup Sweden 2010 – skeppare

Skeppare herrar
Adam Minoprio, NZL, 1
Torvar Mirsky, AUS, 2
Ben Ainslie, GBR, 3
Mathieu Richard, FRA, 4
Damien Iehl, FRA, 5
Ian Williams, GBR, 6
Peter Gilmour, AUS, 8
Franceso Bruni, ITA, 9
Björn Hansen, SWE, 10
Johnie Berntsson, SWE, 11
Keith Swinton, AUS,
Mattias Rahm, SWE, 20
Staffan Lindberg, FIN, 23
Magnus Holmberg, SWE, 49
Jesper Radich, DAN, 320
Reuben Corbett, NZL, –

Skeppare damer
Lucy MacGregor, GBR, 1
Katie Pellew, AUS, 3
Silke Hahlbrook, GER, 4,
Anne-Claire Le Berre, FRA, 7
Anna Kjellberg, SWE, 9
Lotte Meldgaard Pedersen, DAN, 12
Renee Groenevald, NED, 14
Linda Rahm, SWE, 20
Ekaterina Skudina, RUS, 22
Trine Abrahamsen, DAN, –