Nyheter

I år bjuder Stena Match Cup Sweden på roliga aktiviteter för hela familjen, inte minst för barnen! Prova-på-segling, Piratseglarskola, barnpassning, spel och pyssel – Childhood och Stena ser till att alla barn har det bra. Seglingsevenemanget Match Cup Sweden är i full gång. Hela veckan är fullspäckad med aktiviteter för alla åldrar. I år har evenemanget satsat extra mycket på att utöka aktiviteterna för hela familjen, däribland ett nytt stort barnaktivitetsområde, både på land och på hav.

– Vi tycker det är självklart att det finns aktiviteter för hela familjen här på Marstrand. På Stena Kids Corner får barnen sitt och samtidigt kan föräldrarna titta på seglingarna, säger Ulf Ryder, VD på Stena Bulk.

Utöver Stena Kids Corner kan barnen prova på att segla. En gång om dagen anordnas Piratseglarskolan. Då tar seglarledare ut barn, även om de inte kan simma, och ger dem en kul vattenupplevelse i motor- och segelbåt.

• Stena Kids Corner i Södra Strandverket är öppet mellan kl. 10.00-17.00. Kostnaden på 20 kr i timmen per barn går oavkortat till Childhood som verkar för att ge alla barn rätt till en trygg barndom.

• Prova-på-seglingen är öppen mellan kl. 10.00-17.00. Finns möjlighet att förboka.

• Piratseglarskolan anordnas kl. 11.00 varje dag. Antalet platser är begränsade, boka plats på http://seglarskolan.wordpress.com.

Som del i den större satsningen på en yngre målgrupp i år arrangeras också en seglingscup för ungdomar, Jr Cup. 75 ungdomar seglar på samma arena som sina förebilder, världseliten i match racing, måndag till onsdag.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar över 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna. www.matchcupsweden.com, www.wmrt.com

En solig och blåsig förmiddag på Marstrand gav till slut en framgång till en svensk seglare. Magnus Holmberg blev den första svensken på herrsidan att vinna ett race i årets tävling. I en spännande match lyckades Holmberg och hans besättning skapa en lucka till motståndaren Ian Williams under matchens andra kryssben. Efter gårdagens misslyckanden från både Johnie Berntsson och Björn Hansen var vinsten mycket efterlängtad.

Inte minst för Magnus själv:

– Det kändes inte riktigt bra på förmiddagen och jag vågade inte stå på med min nya besättning i den hårda vinden. Det var ingen nackdel för oss att vinden lättade och det var skönt att avsluta dagen med en seger, sa han eftter att ha kommit iland efter målgången.

Engelsmannen Ian Williams har tidigare imponerat i årets tävling. Att Holmbergs seger kom mot just honom ger förhoppningar om en stigande formkurva. Mattias Rahm, som vann Stena Match Cup Sweden 2008, lyckades inte vinna någon match idag och måste vinna flertalet av sina återstående seglingar för att kunna nå kvartfinalerna.

Seglingarna fortsätter under eftermiddagen med Women’s Class där det ska avgöras vilka åtta damer som tar sig vidare till kvartsfinalseglingarna imorgon torsdag.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Starten i årets upplaga av Eurocard Gotland Runt har gått! Under en och en halv timmes tid passerade ca 240 båtar i nio olika klasser startlinjen mellan Revengegrundet och Grönskär utanför Sandhamn. Vädret var soligt och vackert med lätta vindar som pendlade mellan sydväst och syd, omväxlande med korta stiltjebälten. Nästan alla starter blev täta men odramatiska, trots trängseln vid och på linjen. Flera av de förhandstippade fick se sig förbiseglade i starten, men några dominerade sin start, däribland Niclas Zennström på sin Marten 49:a Yani, Conny Sparwardt på sin Linjett 33:a Allwina och Erik Örtegren med sin Omega 36:a Mate II.

Norges Kung Harald, som hör till favoriterna i klass IRC C var inte långt efter Zennström och i Classic Baltic Race tog 12:an Clipper starten men passerades sedan av Refanut, Ballad och de två 95:orna Kerma och Britt-Marie.

Under de senaste åren har lättvindstarterna dominerat i Eurocard Gotland Runt och årets start var inget undantag. När vindar på 2 – 3 m/sekund omväxlar med ännu svagare vindbälten och korta stiltjeperioder blir starterna täta men odramatiska och så var det nu. Det blev trängsel både på mållinjen och mellan vissa starter hann föregående fält knappt undan från startområdet innan det var dags för nästa. En friskande sjöbris tog under eftermiddagen hand om det problemet och startfälten splittrades upp på väg mot horisonten och Gotland.

Precis klockan 12, onsdagen den 7 juli, gick den första starten. Klassen var LYS 1, numera SRS 1, och den togs av Mate II, med Erik Örtegren som skeppare. Andra båt över startlinjen i det täta fältet, var Letto di Pletto, en A31:a med Per Engdahl som skeppare, följd av Skidbladner med Johnny Rickman.

I klass LYS 2, nuvarande SRS Alfa 2, togs starten av Linjett 33:an Allwina, följd av Anniela med Andreas Knudsen som skeppare och finska Baltic Pearl med Robert Holm och Linjett 33:an Caprice. Klockan 12.30 startade ORC International, liksom de andra på bana Alfa, som är 311 M lång. Klasstarten var den kanske tätaste, men bland de första båtarna över linjen var X 362:an Perfect Excuse, Dehler 35:an Midnight Ramble, finska Pogo 2:an Aino och finska X332:an Phoenix.

I SRS Bravo (f.d. LYS-klassen som seglas på den 363 M långa bana Bravo), var starten mycket tät, med båtar som Jon Sindemans Pandion, Team Saven, Addnature.com och Per Tengås Vitklucka i spetsen. Efter starten tog Vitklucka en klar ledning. I klass IRC Bravo togs starten av Arcona 430:an Viola före Dehler 44:an Ada, i klass ORC International Bravo var Fredrik Hertzmans Du Soleil II, tyska Needles and Pins, Viola och tyska Imagine bland de första över startlinjen.

Klockan 13.15 gick starten i klass IRC C, seglad på bana Charlie som är tävlingens längsta med 460 M. IT-entreprenören Niclas Zennström tog starten på ett övertygande sätt med sin Marten 49 Yani, följd av tyska Haspa Hamburg och Norges Kong Harald med sin mycket snabba TP52:a Fram XVI. Samtidigt startade de största båtarna, som seglar i ORC International på samma bana. Här tog Rothmans med Bob Erixon som skeppare starten. Intressant att konstatera är, att nästan alla båtar i de två klasserna har mätt in i bägge och därför seglar om två segrar.

I den mycket uppmärksammade Classic Baltic Race, i folkmun kallad Antikrundan, tog Hans-Allan Eliassons 12:a Clipper täten före Fredrik Wallenbergs Refanut. Christer Saléns Ballad följde med nykomlingen S/Y Volonté, skeppare Marie Krafft, tätt efter. Längre ut på banan togs täten av de två skärgårds 95:orna Kerma och Britt-Marie.

Idag har Tillväxtverket presenterat nya turistsiffror för Sverige. Turismens totala omsättning ökade med drygt sex procent till 251,7 miljarder kronor. Exportvärdet, mätt som utländska besökares konsumtion i Sverige, ökade med nästan 13 procent till 93,6 miljarder kronor under 2009.

– Det är oerhört glädjande att se denna utveckling. Turismen skapar både exportintäkter och nya jobb. Sverige har ju så mycket att erbjuda. Från havsbad och vackra raukar här på Gotland till skidsemestrar med ishotell i Norrland, storstäder som erbjuder många fina besöksmål, och snart kan man från Kiruna också åka på semester till rymden, för att ta några exempel på den mångfald av resmål som Sverige rymmer.

Sveriges turistnäring är en växande och arbetsintensiv bransch som till allra största delen består av många små företag. Tillsammans har näringen ca 160 000 anställda, och vi kan notera en ökning med nästan 30 % sedan 2000.

– Detta kan jämföras med den totala sysselsättningsökningen på 4 & under samma period. För att besöksnäringen ska blomstra är det viktigt med goda generella villkor för företagande och tillväxt i hela landet och kraftfulla satsningar på infrastruktur, säger näringsminister Maud Olofsson.

Det Göteborgsbaserade Oceantrade Yachting introducerar AMIGA 27. En flexibel och stabil segelbåt till ett unikt lågt pris. I seglingsklart grundutförande kommer AMIGA 27 att säljas för under 400.000.- kronor. Båten presenteras i samband med Öppna Varv i Ellös den 27-29 augusti.

Pressrelease:

AMIGA 27 representerar den nya generationen mindre familjebåtar. Med fällköl och fällbar mast kan man utforska grunda vikar i skärgården och i sjöar, utan att ge avkall på säkerhet eller bekvämlighet. Dessutom blir båten extra lätt att ta upp på trailer och förflytta sig mellan olika hamnar.

En annan egenskap är motorbrunnen för utombordaren. Motorns position kan höjas och sänkas med ett enkelt handgrepp. Därmed kommer också motorn en bit in i båten och man undviker att motorn tuggar luft i vågsvall. Dessutom gör det att man får en helt slät botten som bara sticker 50 cm djupt.

Designen av AMIGA 27 har gjorts av Andrzej Skrzat, en erfaren konstruktör med närmare 100 båtar på meritlistan.

AMIGA 27 kan beställas i många olika varianter. Bland annat kan man välja mellan ett flertal olika skrovfärger. Interiört kan man få upp till 7 kojplatser samt olika träslag och tyger.

”AMIGA 27 har en mängd finurliga egenskaper som fällköl och fällmast. Detta gör båten mycket lätt att hantera i den svenska skärgården. Man kommer lätt in i grunda vikar, går obehindrat under broar bl.a. Brunnen för utombordaren är en annan finess som gör att man hanterar en utombordare med lätthet och får dessutom tystare gång än på andra båtar ” kommenterar Mats Friis-Liby, Grundare och ägare av Oceantrade Yachting.

www.oceantrade.se

Juli månad är den mest drunkningsintensiva månaden under året. Under de senaste tio åren har totalt 262 personer drunknat under juli månad. Svenska Livräddningssällskapet vill därför ge några råd hur man kan förebygga drunkningsolyckor.

Tips inför bad- och båtsäsongen

Svenska Livräddningssällskapet, SLS, vill gärna ge några enkla tips inför bad- och båtsäsongen.
•Börja säsongen med att testa din simförmåga – orkar du simma 200 meter?
•Simma hellre längs med stranden än rakt ut.
•Bada och simma tillsammans med någon.
•Lämna aldrig ditt barn ensamt i närheten av vatten, små barn ska ha flytväst när de vistas på bryggor och andra ställen där de kan falla i vattnet.
•Använd ALLTID flytväst när du åker båt, surfar, åker badring eller gör någon annan vattenaktivitet på djupt vatten.
•Påminn gärna din omgivning om att ALLTID använda flytväst. Det är ju ”korkat att inte använda flytväst”.
Ta Simborgarmärket, för din egen säkerhet samtidigt som du stöder SLS möjlighet att arbeta vidare för en allmän simkunnighet.

Sverige har flest singlar i världen. Nu hoppas 72 av dem hitta den stora kärleken i den kroatiska skärgården. När More Sailing Croatia ordnar seglingsvecka med fest och salta bad sålde platserna slut direkt. Äventyret börjar den 10 juli.

Pressrelease:

Bakom idén med singelseglingar står Einar Halldin, 22, och Malin Stom, 21. Under 2009 började de – i mindre skala – att anordna seglingsveckor längs kusten i Kroatien. Kunderna fick välja att betala för skeppare och värd ombord – eller segla en vecka på egen hand.

– Det blev en omedelbar succé, berättar Einar Halldin. Redan under hösten började vi därför planera inför årets säsong, och i december började vi ta emot anmälningar. Mycket snart överträffade vi vårt uppsatta mål att fylla tre båtar. Under våren slog deltagarantalet i taket och vi har nu hela 72 anmälda resenärer. På varje båt finns en skeppare och värd, så totalt blir vi närmare hundra personer som åker med nio båtar.

Äkta jakt på kärleken
More Sailing Croatia samarbetar med Shake my world, en aktivitets- och dejtingsajt med över 50 000 medlemmar. Här kan singlarna lära känna varandra inför sommarens äventyr. Resenärerna på resan är mellan 28 och 55 år; de flesta är i 35-40-årsåldern och bor i Stockholm. Så någon vild studentresa är det inte tal om.

– Givetvis bjuder resan på middagar och fest på kvällarna, men de som reser med oss får en oförglömlig vecka med fler ingredienser än så, säger Malin Stom.

Romantiska ingredienser
Under de sju dagar på på Medelhavet får deltagarna uppleva vattenfallen i nationalparken Krka, spektakulära restauranger, grottor med kristallklart vatten, romantiska solnedgångar och partypulsen i Kroatiens San Tropez. Den som vill kan under veckan lära sig att segla, men den som bara vill koppla av är fri att göra just ingenting. Eller ägna tiden åt att träffa sitt livs stora kärlek.

– Det här en social semesterform som passar många, säger Malin Stom. Att ge resenärerna ett personligt bemötande och en semester helt utan krångel – det är vår drivkraft.

More Sailing Croatia är ett entreprenörsföretag, som sedan 2009 anordnar sedan 2009 seglingsresor i den kroatiska skärgården. Företaget har sin bas i Göteborg. För grundarna Einar Halldin och Malin Stom är företagandet ett utmärkt sätt att kombinera det stora seglarintresset med viljan att leverera förstklassig service och oförglömliga upplevelser.

www.sommarkryssa.nu

Sverige missade fotbolls-VM, men är ändå med på ett hörn då finalen spelas 11 juli på Soccer City Stadium. Färgen som skyddar arenan har tillverkats i Angered, strax utanför Göteborg, av International Färg AB. ”Vi har levererat drygt 500 000 liter färg till sju av de tio VM-arenorna i Sydafrika”, berättar Richard Väli, VD för International Färg AB och fortsätter: ”Det är lika mycket färg som det gick åt att måla Öresundsbron.”

International Färg AB, som är namnet på AkzoNobels verksamhet för marin- och rostskyddsfärger, firar snart 100 år och producerar varje år 17 miljoner liter färg i Sverige. Ändå är företaget relativt okänt på hemmaplan, kanske för att 85 % av den svenska tillverkningen går på export.

”De flesta som äger en båt känner dock till oss för vår båtbottenfärg”, säger Richard Väli och fortsätter: ”Vår huvudverksamhet i Angered är tillverkning av rostskyddsfärg, som inte bara används till stora arenor runt om i världen. I Sverige finns våra produkter på bland annat Göta Älvbron, fyren Pater Noster och berg- och dalbanan Insane på Gröna Lund i Stockholm. Eftersom vi tillverkar rostskyddsfärg för allt från oljeriggar till fartyg så har vi kunskapen att tillverka korrosionsskyddande produkter som klarar tuffa miljöer, som havsnäramiljöer är. Det var en av orsakerna till att vi fick leverera färg till Sydafrika, där flera av arenorna ligger nära havet.”

”Vår strategi är att verka på lokal nivå med stöd av vårt globala nätverk, det har gjort oss duktiga på att samordna gränsöverskridande projekt. Det gör att vi kan få så stora projekt som VM-arenorna är”, säger Richard Väli. Sedan 2004 är fabriken i Angered huvudfabrik för rostskyddsprodukter till Europa, Mellanöstern och Afrika. ”Vi arbetar med långsiktiga projekt och är därför inte så konjunkturkänsliga. Om vi till exempel tittar på uppdraget med VM-arenorna så är det ett arbete som startade för minst tre-fyra år sedan”, säger Väli och avslutar: ”Vi har goda möjligheter att växa ytterligare och vi har redan idag tillstånd att producera upp till 25 miljoner liter färg om året.”

Den 7 juli går starten för 2010 års upplaga i Östersjöns stora och en av världens största havskappseglingar, Eurocard Gotland Runt. I år är det 73 år sedan seglingen ägde rum för första gången med 42 deltagande yachter. I år finns över 250 båtar på startlinjen utanför Sandhamn och bland dem många favoriter till segern i någon av de nio klasserna, med starter mellan klockan 12.00 och 13.30. Måttliga vindar förväntas under starttimmarna, men den som befinner sig på havet utanför den svenska seglarmetropolen kommer att bjudas på ett av sportens mest magnifika skådespel, när många hundra segel kämpar om utrymme och positioner på ett solglittrande hav.

I de nio Eurocard Gotland Runtklasserna återfinns ett stort antal av Sveriges, och många andra europeiska nationers bästa seglare. I klass IRC C finns till exempel Norges Kung Harald, nyblivna tjejbåten Tutima och en av årets tre båtar från Litauen, Ambersail med Saulius Pajarskas som rorsman.

I ORC International Alfa startar bland andra Jonas Wiström med sin Amarone, finske Rauli Leino med Xantippa, Carl Wale från KSSS med Walenna II och den mycket intressanta Midnight Rambler Youth Challenge med storseglare som Anders Levander och Gurra Krantz samt ungdomarna Sara Franklin och Fredrik Olsson ombord. Här finns också 40-årsjubilérande finska Tarantella II där halva besättningen från 1970 års Gotland Runt fortfarande seglar ombord.

I ORC International Bravo tillhör Ralf Aspholms DataCom, fjolårets totalvinnare, de absoluta favoriterna, inte minst efter förstärkning av de gamla storseglarna Thomas Blixt och Roger Nilsson. I klassen startar också 2008 års segrare, Fredrik Hertzman med DuSoleil och ungdomsbåten SALT, med Staffan Wincrantz som skeppare.

ORC Bravo är en intressant klass med seglare som Magnus Woxén med ett gäng KSSS-juniorer som besättning, Mats Gustafsson med sin nya Ansella, PO Anderssons 44-fotare Chazara, norske Aasmund Drolsum med Magic och finska Swan 45:an Two Fast. I klass SRS 1 Alfa, står konkurrensen bl.a. mellan finländske Ralf Ramm-Schmidts Carabilla III, Ola Johanssons Garbo, Kjell Nilssons Grand Place och KSSS-seglaren Per Lindstedts La Dolce Vita. SRS 2 är ett veritabelt getingbo, men bland dem som seglar om förstaplatsen finns 2009 års vinnare J 80:an Björnsnabben med bröderna Wennerström, flerfaldige vinnaren Magnus Forslunds numera klassiska Scampi BojBoj och Conny Sparrwardts Linjett 33 Allwina. Lika hårt blir det med säkerhet i SRS Bravo med starter som Du Får af Matrisen med Anders Karén som skeppare, tjejbåten Pila en 38 fots one offracer med Eva Sporrner som skeppare och Perfect med Anna Drougge som skeppare. Här finns också Team Saven med Olle Axelsson och en TV-kamera ombord.

I klassen för klassiska yachter, i folkmun kallad Antikrundan startar bl.a. Refanut med Fredrik Wallenberg, mångfaldige segraren Christer Salén med Ballad, Jacob Wallenbergs Regina och en helt ny start, S/Y Volonté med Marie Krafft som skeppare för en tjejbesättning. Det är för övrigt första gången i tävlingens historia som en kvinnlig besättning seglar i denna klass.

Här är resultaten från andra dagens seglingar på Marstrand.

Open Class
Round Robin Group A Points Place

Mathieu Richard 4 1
Damien Iehl 3 2
Francesco Bruni 2 3
Adam Minoprio 1 4
Björn Hansen 0 5

Round Robin Group B Points Place

Ian Williams 4 1
Torvar Mirsky 3 2
Ben Ainslie 2 3
Peter Gilmour 1 4
Johnie Berntsson 0 5

Womens class
Round Robin Points Place

Ekaterina Skudina 5 1
Katie Pellew 5 2
Lucy MacGregor 5 3
Renee Groenevald 5 4
Silke Hahlbrock 5 5
Anne-Claire Le Berre 4 6
Anna Kjellberg 3 7
Linda Rahm 2 8
Trine Abrahamsen 2 9
Lotte Meldgaard Pedersen 0 10

Foto: Dan Ljungsvik.

Ian Williams och Mathieu Richard var hetaste seglare i starten för herrarnas matchracingseglingar i Stena Match Cup Sweden i Marstrand idag. Med fyra poäng var leder de Round Robin. De svenska herrarna Johnnie Berntsson och Björn Hansen gick poänglösa ur första dagen, men i morgon seglas den andra gruppen errar då Magnus Holmberg och Mattias Rahm deltar.

Av de svenska damerna i OS-båte Elliott 6, var de Anna Kjellberg som fick flest poäng, tre mot Linda Rahms två. Lucy MacGregor från Storbritannien leder med sju poäng.

Marstrand hade idag lysande förutsättningar för kappsegling med både hård vind, 7-10 m/s, och solsken. Men vädret till trots har de svenska kappseglarna i Stena Match Cup Sweden svårt att få vind i seglen. Under dagens seglingar lyckades varken Johnie Berntsson eller Björn Hansen vinna någon av sina matcher. Imorgon är det Magnus Holmbergs och Mattias Rahms tur att gå till drabbning mot världens bästa matchracingseglare i den andra gruppen i Round Robin, grundserien.

Av damerna har det gått bäst för Anna Kjellberg som med tre vinster har en stor chans att ta nå en kvartsfinal. Inför morgondagens seglingar hoppas hon dock på fler poäng som kan säkra ett avancemang i tävlingen.

– Igår var jag nervös för att vi slkulle visa vad vi går för, då vann vi bara en match. Idag kändes mer komfortabelt och roligt. Nu har vi tre matcher kvar att vinna imorgon, sa Anna Kjellber.

Linda Rahm och hennes besättning var piskade till att vinna flertalet av sina fyra matcher under dagen men lyckades bara gå segrande ur två av dem. Chanserna till en kvartsfinalplats är nu små för Rahm som inte hittat formen till årets Match Cup.

Johnnie Berntsson har haft svårt med att leva upp till de höga förväntningarna som funnits på honom. Han inledde dagen med två snöpliga förluster i matcher som båda avgjordes på mållinjen. Marginalerna har varit små och inte på svenskarnas sida.

– Vi hade inte den dag vi hoppades på, vi gjorde för många små misstag, sa Johnnie Berntsson.

www.matchcupsweden.com

Foto: Dan Ljungsvik.

Hela 27 segelbåtar deltar i en 3-dagars kappsegling mellan Piteå och Kalix den 7-9 juli 2010. En ny intressant tävlingsform för både familje- och semesterseglare och rena kappseglare.

– Det här är en enkel tävlingsform och vi hoppas att vi får igång fler kappseglande människor i Norrbotten. När man deltar i kappseglingar, tränar man sig verkligen i sitt segelkunnande och det är bra för den framtida säkerheten ombord, säger Hans Forsgren, licensierade tävlingsledare för det här första Rubus Arcticus.

Det är båtklubbarna längs Norrbottenskusten som gemensamt ordnar kappseglingen. Premiäråret går den från söder till norr, från Piteå till Kalix. Idén kommer från en kappseglingsmodell som bland annat provats i Vättern med gott resultat.

– Jag var med på den förra året och hela 81 båtar deltog i den långdistansseglingen, säger Hans Forsgren och fortsätter:

– Det här är ett försök att få fler att våga kappsegla och vi räknar med att köra Rubus Arcticus Race vartannat år och variera seglingsriktningen. Om två år blir alltså starten uppe på Trutskär i Kalix och målet blir Svinöra i Piteå.

Kappseglingen den 7-9 juli går dag 1 från Svinöra i Piteå till Liggskär i Luleå. Dag 2 startar båtarna från Liggskär och seglar till Kohamn utanför Töre och dag 3 går tävlingen vidare till Trutskär i Kalix. Tomas Nilsson, Hans Kempén, Kenneth Björkfot, Leif Persson och Hans Forsgren finns i kommittén för Rubus Arcticus Race och middagarna på kvällarna sköts lokalt av respektive båtklubb.

Seglingen delas in i två klasser, en kappseglingsinriktad med mer vana i att kappsegla och en klass för nya kappseglare och mindre vana. Varje båttyp har sedan sitt så kallade LYS/SRS-tal, ett handikappsystem likt det i golf, vilket gör att alla båtar oavsett båttyp har samma chans att vinna. En båt som kommer i mål betydligt senare än den först båten som passerar mållinjen, kan alltså vinna, eftersom den seglade tiden ska multipliceras med den enskilda båttypens LYS/SRS-tal. En snabb båttyp kan ha 1,26 i LYS/SRS, medan en långsam segelbåtstyp kan ha 0,96.

Svenska seglarförbundet har relativt nyligen kommit ut med ett nytt regelverk som ersätter LYS systemet. Det nya systemet heter Svenskt Respitsystem, SRS. Begreppet ”LYS-tal” ersätts med ”SRS-tal”, men är samma sak för de allra flesta båttyperna. Normalt startar alla båtar samtidigt i en kappsegling och det kan bli väldigt trångt på startlinjen, vilket kan avskräcka nya kappseglare.

I Rubus Arcticus Race startar varje båttyp vid en förutbestämd tid efter en teoretisk uträkning, som ska göra att alla båtar kommer i mål ungefär samtidigt. Båt med lågt LYS/SRS tal startar före den med högre, eftersom den behöver längre tid att segla samma sträcka.

(Rubus Arcticus är det latinska namnet på Norrbottens landskapsblomma åkerbär)

Läs mer på Norrbottens Seglarförbunds hemsida: www.svensksegling.se/norrbotten

Bifogade bilder: Varje sommar hålls över tio kappseglingar vid ljusa Norrbottenskusten. Foto: Håkan Sjunnesson.

Idag måndag 7 juli börjar Jr Cup, tävlingen som kopplar ihop svenska juniorer med världens seglaress. I år, seglas Jr Cup under Stena Match Cup Sweden-veckan på Marstrand den 5 – 7 juli. Juniorerna seglar i tremannalag för att utvecklas inom kommunikation, ledarskap ombord och bansegling i allmänhet.

– För oss är det otroligt kul att de kommande seglarna kan tävla på samma arena som världens nuvarande största stjärnor. Eftersom de befinner sig på samma plats och tävlar på samma vatten skapas många naturliga möten som är inspirerande för våra juniorer, säger Stefan Rahm, Förbundsdirektör/Sportchef på Svenska Seglarförbundet.

Jr Cup seglas i snabba race i sprintformat, med åtta båtar som startar samtidigt och seglar en bana på ca 10 minuter. Först seglas kvalseglingar och därefter finalseglingar. 2010 seglas tävlingen med Pelle Petterson-ritade C55:or. För att förutsättningarna ska vara lika står arrangörerna, Marstrand Segelsällskap och Lerums Segelsällskap för tävlingsbåtarna.

Första start går 12.30 med grundomgång under två dagar. På onsdag den 7 juli seglas finalerna.
Samtidigt pågår Match Cup Sweden där världseliten i matchracing möts. Deltagarna i Jr Cup kommer få ta del av världsstjärnornas kompetens och på land ta del av många olika aktiviteter. Bla. så kommer OS medaljören Ben Ainslie att delta på prisutdelningen, det vinnande teamet får följa med ett av teamen under en deltävling och flera av de professionella seglarna såsom Mattias Rahm och Linda Rahm kommer delta på debriefing efter varje dags segling.

Under veckan kommer det bjudas på fantastisk segling med juniorer och världsstjärnor på samma vatten.

Sandhamn Race Week får en stark internationell status i år. Benjamin Storm, Principal race Officer från Kiel yacht Club, blir internationell seglingsledare för tävlingarna i Sandhamn 2-5 juli, med särskild inriktning på mästerskapsklassen ORC International.

– Vi är glada över att kunna kvalitetssäkra vårt evenemang och höja nivån på tävlingen genom att ha Benjamin Storm här, säger Sten Edholm, KSSS tävlingsledare.

Benjamin Storm tar med sig många års erfarenhet från internationella stora mästerskap över hela Europa, där han har haft ledningen för bland andra EM och VM i ORC International, Kieler Woche, IMS, X35 Cup, America’s Cup Grand Prix.

– Vi har ett stort team i Kiel Yacht Club som kan assistera vid stora internationella mästerskap och jag är här helt ideellt för att bidar med mitt och vårt kunnande i Sandhamn Race Week, säger Benjamin Storm, från Kiel Yacht Club.

De svenska seglarna känner Benjamin Storm senast från EM i ORC International i Ystad 2009.

– Tanken är att KSSS och vi gemensamt ska kunna höja nivån på Sandhamn Race Week som ett internationellt seglingsmästerskap, förklarar Benjamin Storm.

Vad kommer du främst att införa för nyhet i helgens tävlingar?

– Svenska seglare i ORC International är inte vana att använda VHF men jag använder den för att ge en oerhört stor del av informationen den vägen. Jag talar i VHFen för att ge envägskommunikation, förklarar och förtydligar allt som har med starterna att göra, sköter nedräkningen för starten, ger anvisningar för båtar som har tjuvstartat eller om vi gör ändringar i tävlingsledningens tidigare information.

– Ett ökat användande av VHF är till för att ge de tävlande så mycket information som möjligt över VHF så att de kan fokusera på att segla rätt på banan, menar Benjamin Storm.

Bilden:
Datacom på väg till start i dagens Coastal Race.

Första dagens seglingar på Marstrand bjöd på den ena underhållande bataljen efter den andra. För första gången i Stena Match Cup Sweden seglar de kvinnliga besättningarna i OS-båten Elliot 6, en ny båttyp som innebär större manöverfrihet och fler rafflande dueller. Skickligast på havet idag var den tyska skepparen Silke Hahlbrock och hennes besättning som lyckades ta full pott med sina fyra raka segrar.

Tyskan tog en inledande seger mot Anna Kjellberg och en avslutande mot Linda Rahm. Bakom Hahlbrock är fältet oerhört jämt och segling efter segling avgjordes på mållinjen. Enligt Björn Alm, expertkommentator för Stena Match Cup Sweden, finns det flera anledningar till de små marginalerna:

– Först och främst handlar det om att fältet är fullt av riktigt bra seglare. Dessutom gör den nya båtens konstruktion att den är svår att skaffa en stor ledning med. Det finns alltid en chans att komma ikapp vilket vi sett prov på idag, säger Björn efter dagens sista målgång.

Ingen utav de två svenska besättningarna har imponerat hittills. I en av dagens höjdpunkter lyckades dock Anna Kjellberg ta revansch på den Australiensiska skepparen Katie Spithill som hon förlorade mot i förra årets final. Marginalerna var annars inte på svenskornas sida och Kjellbergs vinst är dagens enda svenska framgång.

Linda Rahm måste efter fyra raka förluster göra en ordentlig uppryckning inför morgondagens seglingar om hon skall ha en chans på en plats i kvartsfinalerna. När de seglas på torsdag måste hon vinna minst två utav de återstående fyra seglingarna.

Björn Alm tror ändå att det finns hopp för svenskorna.
– Jag tycker att det har varit mycket stolpe ut för dem idag och jag är övertygad om att de har mycket kvar att visa imorgon.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

www.matchcupsweden.com

Efter fyra månaders intensiv piratjakt utanför Somalias kust, landade på fredagen Kustbevakningens flygplan KBV 503 på Skavsta flygplats. Sedan mars i år har ett av Kustbevakningens tre flygplan, KBV 503, deltagit i den EU-gemensamma insatsen Operation Atalanta utanför Somalias östkust. Kustbevakningens uppgift har varit att upptäcka, dokumentera och rapportera misstänkt piratverksamhet.

Kustbevakningsflyget har övervakat de enorma havsområdena i Indiska Oceanen och upptäckt ett stort antal misstänkta piratgrupper, vilket lett till att flera av dem kunnat lokaliseras och gripas. Under de 110 dagar som verksamheten har pågått har KBV 503 genomfört 89 flyguppdrag med en total flygtid på 566 timmar. På dessa flygningar har 32 moderfartyg och 56 mindre attackbåtar upptäckts.

– Vi har fått mycket positiv feedback på resultaten från våra insatser från ett flertal aktörer, som till exempel samverkande örlogsfartyg, den seychelliska kustbevakningen och inte minst ledningen för Operation Atalanta, säger Lars Franzén, projektledare för Kustbevakningens deltagande i operationen.

Att medverka i internationella sammanhang ingår i Kustbevakningens verksamhet inom såväl fiskerikontroll, gränskontroll och miljöräddningstjänst. Redan i kravspecifikationen för Kustbevakningens flygplan KBV 501-503 togs hänsyn till att deltagande i uppdrag av internationell karaktär skulle bli allt vanligare.

– Det är glädjande att våra plan fungerar så bra även för denna typ av uppdrag. Alla som deltagit i operationen kommer hem med nya kunskaper och erfarenheter, som vi kan dra nytta av i den dagliga verksamheten här hemma, säger Kjell Larsson, chef för Kustbevakningsflyget.

Bakgrund, Kustbevakningen i Operation Atalanta: Syftet med Operation Atalanta är att förhindra piratattacker mot FN-organet World Food Programmes (WFP) livsmedelstransporter, mot handelssjöfarten och att stävja piratattacker i Adenviken och utanför Somalias östkust. Sedan december 2009 ingår också övervakning av fisket utanför Somalia som en uppgift. Operationen genomförs inom ramarna för ESDP (European Security and Defence Policy) och leds av det EU-gemensamma marina försvarsmaktssamarbetet EUNAVFOR, som agerar med FN-mandat, i havsområdet Adenviken och området utanför Somalias östra kust. Kostnaderna för Kustbevakningens deltagande i Operation Atalanta bärs av försvarsanslaget för internationella insatser.

www.kustbevakningen.se

Regeringen har beslutat att Försvarsmakten får anskaffa två nya ubåtar (NGU), samt att två ubåtar av Gotlandsklass halvtidsmodifieras. Regeringen har också beslutat att Försvarsmakten får anskaffa ett nytt medeltungt helikoptersystem.

– De nya ubåtarna kommer utgöra en del av kärnan i försvaret av Sverige. Ett modernt ubåtsvapen är ett av de mest effektiva sätten att säkra vårt land mot yttre hot av mer omfattande karaktär. Det svenska ubåtsvapnet håller absolut världsklass. Genom regeringens beslut säkras att så kommer att vara fallet också i framtiden. Beslutet understryker regeringens Östersjö- och närområdesperspektiv i försvarspolitiken, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Regeringen begärde i vårens tilläggsbudget riksdagens bemyndigande att få beställa byggnationsfasen för två ubåtar av nästa generation. De nya ubåtarna kommer att ersätta två äldre ubåtar av Södermanlandklass och beräknas levereras till Försvarsmakten 2018/19. Vidare föreslog regeringen att den bemyndigas att besluta om att modernisera två ubåtar av Gotlandsklass för att vidmakthålla deras förmåga till 2025. Nu har regeringen med riksdagens bemyndigande fattat dessa beslut.

– Med beslutet om anskaffning av nya helikoptrar ökar vi kraftigt Sveriges helikopterförmåga. Vi vill säkerställa förmågan att evakuera skadade soldater i Afghanistan och möjliggöra ökad rörlighet för förbanden i det nya insatsförsvaret. Ett nytt helikoptersystem skapar en långsiktig lösningen på bristen på helikopterresurser som funnits under en rad år, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Försvarsmaktens styrka i Afghanistan har behov av helikopterunderstöd, bland annat för evakuering av skadade soldater. En utökad helikopterförmåga är därför avgörande för den militära verksamhetens genomförande och säkerhet. Det nya medeltunga helikoptersystemet anskaffas för att täcka det glapp som annars skulle uppstått efter HKP 10 B år 2013. Helikoptrarna kommer ge ökad taktisk rörlighet för insatsförbanden, vilket är en förutsättning för det nya insatsförsvarets tillgänglighet och användbarhet såväl nationellt som internationellt.

Hållbarhetsföretaget Respect och Briggen Tre Kronor inleder en offensiv satsning för hållbarhet. Samarbetet bygger på att företagen gemensamt använder sitt kunnande och sina nätverk för att stimulera till hållbart agerande.

Briggen Tre Kronor och Respect kommer att genomföra ett flertal kommunikationssatsningar, såsom utbildningar och seminarier. Samarbetet innebär till exempel att Briggen Tre Kronor nu kan erbjuda hållbara och klimatanpassade konferenser och möten.

• Samarbetet med Briggen Tre kronor ger nya och spännande kommunikationsmöjligheter. Vi ser fram emot att sprida hållbarhetsarbete på bredare front tillsammans med Briggen Tre Kronor, säger Gunilla Hadders, vd på Respect.

• Samarbetet innebär en uppväxling av vårt hållbarhetsarbete och vi är stolta över att nu kunna erbjuda våra kunder klimatriktiga konferenser och möten, säger Rebecca Krus, kommunikationschef för Briggen Tre Kronor.

Respect erbjuder verksamheter stod att genomföra ett systematiskt hållbarhetsarbete som stärker affärerna och varumärket. Respects hållbarhetsprogram kombinerar strategisk rådgivning inom hållbarhets (CSR), verktyg, bestyrkanden och kommunikationsstrategi. Respect har initierat ett flertal nätverk i Sverige och internationellt, bland andra BLICC (Business Leaders Intiative on Climate Change), BLIHR (Business Leaders Initiative on Human Rights) och Respect Table. www.respect.se

OM BRIGGEN TRE KRONOR
Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på att stimulera tillväxt och entreprenörskap, främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap. Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer. Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten är några exempel på framgångsrika möten och evenemang under 2009. Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor. www.briggentrekronor.se

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 13 personer omkom genom drunkning under juni i år jämfört med 8 personer under juni 2009. Totalt har 26 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 35 under 2009.

Av de 13 omkomna var 4 barn/ungdomar.
2010 juni 2009

4 fritidsbåt 2
5 bad 4
4 övriga 2

13 totalt 8

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under juni 2010.

1/6, Övriga
Slussen, Stockholm, AB-län
En 45-årig man har troligen drunknat i vattnet vid slussen. Det strömma vattnet drog med mannen i ett avtappningshål som finns bredvid slussportarna.

3/6, Fritidsbåt/fiske
Övre Sävsjön, Hällefors, T-län
En 70-årig kvinna drunknade i samband med en fisketur med sin make när båten kantrade och hon föll i vattnet.

5/6, Bad
Sölvesborg, K-län
En 16-årig pojke omkom i en drunkningsolycka. Pojken var tillsammans med några kamrater och badade när olyckan inträffade.

6/6, Fritidsbåt
Kinneviken, R-län
En 61-årig man omkom när han försökt få loss båten som troligen fastnat i redskap.

11/6, Övriga
Nissan, Halmstad, N-län
En 58-årig man omkom när han hamnade i Nissan i centrala Halmstad. Mannen var rullstolsburen. Han flöt med strömmen cirka 200 meter innan Räddningstjänsten kunde få upp honom.

14/6, Bad
Sjöbergasjön, Höör, LM-län
En 14-årig pojke drunknade i samban med att han och några kamrater åkt för att bada. Olyckan inträffade vid midnatt och pojken fördes till sjukhus men hans liv gick inte att rädda.

19/6, Övriga
Salstern, Motala, E-län
En 60-årig man som hittades flytande i sjön Salstern är enligt polisen med största sannolikhet den schweiziske medborgare som anmäldes försvunnen i början av veckan.

25/6, Fritidsbåt
Bergudden, Verkö, K-län
En 50-årig man omkom när båten han färdades i tillsammans med fyra kamrater började ta in vatten. Alla fem hamnade i vattnet, en av dem hamnade under vattnet. Mannen förs i helikopter till sjukhus där han senare avlider.

27/6, Fritidsbåt
Runnviken, Tystberga, D-län
En 24-årig man befaras drunknad, mannen lämnade sitt sällskap och gav sig ut på sjön i en mindre roddbåt. Senare hittade sällskapet båten tom. Räddningstjänsten inledde det akuta letandet. Hoppet att finna den försvunne mannen vid liv anses dock vara ute.

27/6, Övriga
Munsö, Ekerö, AB-län
En 48-årig man drunknade i vattnet utanför Munsö. Omständigheterna kring drunkningsolyckan är enligt polisen oklara.

27/6, Bad
Söljen, Sunhult, Tranås, F-län
En 9-årig pojke omkom när han var med sin far och sina syskon på badplatsen för att ta ett kvällsdopp. Han hittades flytande i sjön. Pappan gjorde återupplivningsförsök, men utan att lyckas. Pojken fördes till sjukhus i ambulans.

28/6, Bad/dyk
Grötvik, Halmstad, N-län
En 21-årig man omkom i en drunkningsolycka vid brottet i Grötvik.

29/6, Bad
Bolmen, Hölminge, Ljungby, G-län
En 10-årig flicka drunknade i sjön Bolmen, flickan var och badade med yngre syskon när hon kom ut på för djupt vatten.

Jacob Wallenberg, ordförande i KSSS, hade den vassaste Draken under första dagen av Sandhamn Race Week. Med sin besättning Sputte Baltscheffsky och Carl-Johan Friis vann han tre av de fyra första deltävlingarna i Drake. – Bättre start på ett mästerskap har jag aldrig haft, men jag vet inte riktigt varför det gick så bra, sa Jacob Wallenberg ödmjukt.

– Jo, vi gjorde väldigt bra starter, fyllde Sputte Baltscheffsky i.

Wallenbergs Drake vid namn Ming klöv mållinjen först i det gropiga havet tre gånger, i första tredje och sista racet. I det andra slutade Team Wallenberg sexa, ett resultat som får räknas bort från dagens tävlingar.

I det fjärde och sista racet skörade teamet sin spinnaker i en vändning mot kryssmärket, och fick sedan arbeta på fördäck hela vägen till sista länsen med att få loss spinnakern.

– Men vi klarade ändå att hålla fältet bakom oss., konstaterade Jacob Wallenberg.

– Det här är Sandhamn när det är som bäst, bra vind, 6-7 m/s sol och bra race, fina banor och fantastiska arrangemang, sa Jakob Wallenberg med ett stort mått av glädje över framgången.

På andra plats efter lördagens seglingar ligger Stefan Winberg, North Sails segelmakare, som tillsammans med Bo ”Ryggen” Ahlström, Peter Cassö, Per Nogén tog fyra andraplatser.

Gutta Johansson, KSSS, med lång erfarenhet i såväl Drake som havskappsegling, verkade inte helt nöjd med sin på tredjeplats första dagen som han tog tillsammans med bl a Gurra Krantz.

– Vi får bättra på det imorrn, sa han med ett leende.

Dagens kanske mest överraskande resultat gjorde två av Alpin-Sveriges främsta skiddamer, Maria Pietilä Holmner och Jessica Lindell Vikarby, som tillsammans med Leif Carlsson seglade in på fjärde plats. De tog tre raka tredjeplatser i sista omgångarna.

På Patrick Ståhles Drake Lady X gick bommen och förstaget av i sista racet.

Resultat Drake Dag 1

1. Jakob Wallenberg, Ming, 3
2. Stefan Winberg, Linnea, 6
3. Gutta Johansson, LEA IV, 11
4. Leif Carlsson, Åreskutan, 13
5. Staffan Larsvall, Lillskutan, 14
6. Thomas Olrog, Déjà`vu, 15
7. C-G Piehl, Jolle, 16
8. Peder Bruske, Dorrit XV, 18
9. Arne Johansson, Drakulla, 18
10. Johan Hedberg, Alice, 27
11. Dag Bjurström, Chalou, 30
12. Patrik Salén, Amarona, 31
13. Patrick Ståhle, Lady X, 35
14. Jan Orest, Pearl, 38

Foto: Oskar Kihlborg.