Att överskrida 0,2 promille när man kör båt eller seglar kan få helt olika konsekvenser beroende på vilken domstol som dömer. I Göteborg friades en sjöfyllerist som hade 0,28 promille i sig när han togs, men i Karlskrona fick en sjöfyllerist med betydligt högre promillenivå en fängelsedom.
Göteborgsposten skriver på sin hemsida idag 29 september om en sjöfyllerist som blev frikänd av Uddevalla tingsrätt. Det var en 55-årig båtförare som körde båt berusad i hamnen i Grebbestad.
Tingsrätten i Uddevalla ogillade åtalet eftersom båtföraren flyttade en båt med defekt motor, från ena sida bryggan till den andra. Enligt GP hävdade mannen att “han flyttade sin båt efter att ha hört på radio att ett väderomslag var nära förestående.” Mannen hade 0,28 promille men frikändes alltså.
Den båtägare som körde upp en motorbåt på Getskär i Karlskrona innerskärgård fick däremot ett fängelsestraff. Han dömdes till en månads fängelse för grovt sjöfylleri, enligt Blekinge Läns Tidnings hemsida.
Föraren hade hela 1,91 promille vid provtagningen oh även passageraren, som stod för navigeringen var berusad och hade 0,96 promille.
Paret körde sin snabbgående båt 5 m upp på Getskär efter att ha spelat golf och avslutat dagen med en rejäl middag. Kvinnan dömdes till 80 dagsböter à 50 kronor för sjöfylleri som medskyldig. Mannen får en månads fängelse för grovt sjöfylleri.
www.gp.se
www.blt.se
Foto: Kustbevakningen.
Digital Yacht ska introducera två nya AIS-mottagare. Den första heter AIS100 och är en dubbelkanalig mottagare konstruerad för den billigare prisnivån. Den kan kopplas in till elektronisk utrustning som till exempel kartplotter eller radar. De flesta kartplottrar som har tillverkats under senare år är “AIS-redo” och kan därmed ta in AIS-signaler på sin plotterdisplay.
AIS100 sänder data genom NMEA 0183 dataformat, vilket underlättar kontakten med båtens plotter. Den kopplas in till en VHF-antenn och kostar cirka 180 Euro.
För mer komplexa system som är uppbyggda kring NMEA 2000 (N2K) datastandard introducerar Digital Yacht en annan apparat, kallad AIS200N2K. Den klarar såväl traditionell NMEA 0183, USB (för PC) som N2K datakoppling. Data som till exempel djup, fart och vind kan konverteras från NMEA 0183 till N2K i denna enhet. AIS200N2K kostar cirka 400 Euro.
www.digitalyacht.co.uk
Franska Alubat är hittills mest kända för sina robusta långfärdsbåtar i aluminium. Nu presenterar varvet även en 16 m lång segelbåtsmodell kallad Cigale 16. Den är bredare, djupare och lättare än sin föregångare. Marc Lombard står för konstruktionen, uppger vår norska kollega www.batavisa.no.
Den nya Alubatmodellen får som sig bör premiär på den stora, internationella båtmässan i Paris i början av december.
Konstruktören har samlat många års erfarenheter i Cigale 16. Skillnaden mellan Cigale och Ovni, som också byggs av Alubat i Les Sables d’Olonne är bland annat att Cigale är mer snabbseglande båtar medan Ovni är inriktade på långseglare där uthållighet och mer praktiska lösningar är viktigare.
– Det moderna skrovet med hägt akterliggande knäckspant, maximal vattenlinje och lågt deplacement ger Cigale 16 alla möjligheter till att bli en exceptionellt snabb “cruising yacht” för både långa kryssningar och fartfyllda surfningar i medvind, säger Marc Lombard till Båtavisa.
Båten har en stor U-salong byggd akterut under sittbrunnen.
Nordisk återförsäljare är norska Lange Maritime.
Tekniska fakta
Designer: Marc Lombard
Löa: 15,99 m
Vattenlinje; 15,9 m
Bredd: 4,79 m
Djupgång: 2,46 m
Vikt: 10,75 ton
Ballast: 3,5 ton
Vattentank: 600 liter
Dieseltank: 400 liter
Storsegel: 69,5 kvm
Genua: 72,6 kvm
Gennaker: 135 kvm
CE-klass: A
www.langemaritime.com
www.batavisa.no
Silva Siju är det sportiga och innovativa nya tillskottet till Silvas pannlampsserie. Den här minstingen ger bra synlighet i trafiken, gör att du ser barnen när de leker ute på kvällen och tar ingen plats i fickan eller ryggsäcken för att alltid finnas till hands. I huvudbandet finns den integrerade packpåsen Silva Cocoon där lampan skyddas mot trassel och ligger smidigt förpackad. Trots sin lilla storlek är det här en riktig liten tuffing till pannlampa, med ett tåligt och vattenresistent hölje.
Integrerat i det smala och lätta huvudbandet på Silva Siju finns Silva Cocoon, en packpåse som pannlampan lätt stuvas in i när den inte används. Tack vare den här nya lösningen slipper man trassel i fickan och kan snabbt få på sig pannlampan när den behövs. Med hjälp av den stora knappen på framsidan av lampan är det lätt att sätta på den även med handskar på och själva pannlampan går att riktas så att ljuset faller där det ska.
Två starka LED-lampor med tre olika ljuslägen ger ett mångsidigt ljus; starkt, svagare eller blinkande för ökad visibilitet. Det starkaste ljusläget räcker 15 meter och har en styrka på 16 lumen. Beroende på ljusläge så räcker batterierna i upp till 48 timmar. Silva Siju väger endast 35 gram inklusive de två CR2032-batterierna.
Pannlampan finns i fem olika färger, för att alla ska hitta sin favorit. Pris 200 kr.
Motorbåtsvarvet Cranchi är ett av många kvalitetsföretag i Italien. Nu presenterar de två helt nya modeller, Fifty 6 respektive Sixty 6. De nya båtarna får premiär på båtmässan i Genua i oktober, uppger norska Båtmagasinet på sin hemsida. Cranchi har själva ansvarat för design och hela framtagningsprocessen för de nya båtarna.
Att det är rejäla båtar med goda prestanda framgår inte minst av motorbestyckningen. Fifyt 6 förses med två stycken Volvo Penta D11-dieselmotorer med IPS 800 eller 900 drev medan den större modellen får dubbla MAN V12-dieselmotorer på 1 400 hk. Det innebär, enligt Båtmagasinet, att båtarna kan nå över 33 knop.
Redan förra året presenterades en mindre modell i serien på Genuamässan, en modell kallad Cranchi Sixty 4. De nya modellerna i serien finns i två versioner vardera med softtop (tygtak) och flybridge.
– Cranchi står själva för all utveckling, design och produktion. Ingen av de viktigare delarna i produktionen utom motorerna läggs ut på underleverantörer, säger den norska importören, Georg Wessel hos Geomarin AS, till www.batmagasinet.no.
Tekniska fakta Cranchi Fifty 6
Löa: 18,52 m
Bredd: 4,85 m
Djupgående: 1,35 m
Passagerare: 12
Vikt tom båt: 12 ton
CE-klass: B
Bränsletank: 2 000 liter
Vattentank: 540 liter
Kabiner: 3
Badrum: 2
Kojer: 7 + 1
Prylbanken har sedan 2004 försett marknaden för köp & säljmarknader med ett kraftfullt och innovativt verktyg för radannonser på internet. Sajten är välbesökt och har kunder runt om i Sverige. Nu har ledningen för Prylbanken bestämt att tiden är mogen för att lansera flera uppdateringar som gör Prylbanken ännu mer effektivare.
– Nu lägger vi till flera funktioner så att våra annonsörer får det lite lättare – både att annonsera och att sköta sina annonser – via internet – allt för enkelhetens och effektivitetens skull.
– Till detta har vi gjort en mängd förenklingar och förbättringar för att annonseringen skall vara enkel att genomföra. Vår testpanel har arbetat effektivt och kommit fram till en mängd sådana förbättringar och vi är mycket nöjda med deras arbete i detta.
– Inom några veckor kommer nya funktioner som ska lyfta Prylbanken till en helt ny dimension.
– Annonseringen är nu ännu enklare att genomföra – och som vanligt är all annonsering – helt gratis. Målsättningen är att bli nummer ett på marknaden och vi är på god väg mot detta mål, säger Staffan Bruzelius, vd och grundare till Prylbanken.
Prylbanken är en gratis köp & säljmarknadsplats och startades år 2004. I Prylbanken ingår även specialbankerna Mcbanken.se, Bilbanken.se, Båtbanken.se och Bobanken.se.
www.prylbanken.se
Den 24 september utsåg 16 länder vid ett ministermöte i Bergen, Norge, flera havsområden i det fria havet i Atlanten till skyddat område vilket är första gången i historien. Det var under det regionala havskonventionsmötet om skyddet av den marina miljön i Nordostatlanten, OSPAR, som bland annat detta beslut togs.
– Det är glädjande att vi kunnat nå konkreta beslut på en rad områden som ett nätverk av marint skyddade områden, försiktighetsåtgärder vid oljeborrning till havs, skydd av hotade arter och habitat samt åtgärder mot marint skräp, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.
– Samtidigt återstår mycket arbete och nya utmaningar – det är därför viktigt att vi också enats om en strategi om det framtida arbetet och målsättningar de kommande åren, säger Sveriges delegat havsmiljöambassadör Gabriella Lindholm.
Vid mötet behandlades bland annat:
En rekommendation antogs för förhindra oljeutsläpp med anledning av katastrofen i Mexikanska golfen. OSPAR skall se över det regelverk som tillåter borrningar under extrema förhållanden (t ex djup, grundförhållanden) och bedöma vilka ytterligare åtgärder som behöver vidtas.
OSPAR har sedan 2003 arbetat med att etablera ett nätverk av marina skyddade områden. Under åren fram till idag har flera av OSPAR:s kontraktsslutande parter utsett områden inom sin jurisdiktion. Vid detta möte dubblar OSPAR nu detta område genom att utse områden i det fria havet (länk karta).
Mötet tog ett stort antal beslut om skydd av skyddsvärda arter och habitat.
Stor uppmärksamhet ägnades åt problemen vid marint skräp som förutom stor miljöpåverkan får stora ekonomiska följder vid städning mm. Sverige som länge drivit frågan, nådde framgång i att utveckla konkreta reduktionsmål och förstärkta åtgärder.
Mötet beslutade också att ett närmare samarbete skulle inledas mellan OSPAR och den regionala havskonventionen för Östersjön (HELCOM)
Maxwell introducerar två helt nya kompakta horisontella ankarspel, HRC6 och HRC8. HRC6 och HRC8 är helt automatiska kätting/lin-ankarspel som är baserade på ny teknologi i kombination med väl beprövade konstruktioner. Denna nya serie ankarspel har den patenterade ”Rode management-teknologi” som utvecklats av Maxwell.
De eleganta enheterna har Maxwells automatiska ”fritt fall teknik”. Problemfri övergång från lina till kätting garanteras genom en innovativ, väl beprövad och patenterad tryckarm, ett system inbyggt i en säker och väl försluten konstruktion.
Vidare har Maxwell infört en ny revolutionerande design av kätting/linhjulet i HRC-serien och RC-serien för 2010. Besök Maxwells hemsida där du kan läsa allt om denna smarta “Wave Design” som är ett patenterat kätting/linhjul som inte bara har bättre grepp i ankarlinan, utan även mer skonsamt mot linan jämfört med traditionella system, vilket resulterar i ökad livslängd för ditt ankringssystem.
Pris från 9 000 kr.
www.vetus.se
Den här mäktiga 100-meterssegelbåten från Reichel Pugh Yacht Design får premiär som modell vid årets Monaco Yacht Show. Det är Design Unlimited team som visar de första detaljerna av denna fantastiska nya segelbåt, som har tagits fram i samarbete mellan Design Unlimited och Reichel Pugh Yacht Design. Med 100 m totallängd blir detta något helt nytt för lyxiga seglare.
Båten är väldigt lyxig men ändå förhållandevis graciös, av de bilder att döma som vi har tagit del av.
Ombord på denna jättebåt finns gott om utrymmen för alla slags aktiviteter inklusive solbad och privat samvaro. Under däck är utrymmena indelade på tre däck som får en stor del av sin belysning med naturliga ljusinsläpp.
Ägarkabinen och en VIP gästkabin kompletteras med ytterligare fyra dubbelkabiner och två mindre dubbelkabiner. Dessutom finns det plats för besättningen på tolv personer längre förut.
Bland lyxutrustningen finns en biograf och en spiraltraoppa som går mellan de olika däcken.
Design Unlimited är specialiserade på inredning för större yachter. Företaget grundades 2000 av Mark Tucker, som bland annat har samarbetet med Sunseeker och Hanse Group.
www.designunlimited.net
Sjötrafiken genom Göta älv (och därmed även Göta Kanal) stoppas den 26 augusti till 19 september 2011. Anledningen är att Trollhätte kanals slussar måste repareras och underhållas.
– Det här är ett jobb som måste genomföras för att vi ska kunna säkerställa anläggningarnas funktion. Tiden är vald för att vi ska störa både handelssjöfarten och fritidsbåtstrafiken så lite som möjligt, samtidigt som vi måste ha ljus och tillräckligt bra väder för att kunna genomföra arbetet, säger Ingvar Dyberg, sjötrafikområdeschef för Vänern.
I reparations- och underhållsarbetet ingår byte av fyra slussportar, renovering och delvis byte av slussbottnar, förstärkning av slussmurar, trösklar och luckschakt (med hjälp av sprutbetong och omfattande injekteringsarbeten) samt att tömma och rensa Bergkanalen i Trollhättan och Karls Grav i Vänersborg.
All sjötrafik stoppas från Gropbron i Vänersborg till Lilla Edets sluss från klockan 06.00 fredagen den 26 augusti 2011 till klockan 18.00 måndagen den 19 september.
Good ol’ Sailor Vodka – Sveriges första vodka på PET-flaska är en genomgående miljömedveten produkt. Vodkan är gjord på ekologiskt odlad svensk korn och kommer i en svensktillverkad PET-förpackning för minimal miljöpåverkan. Flaskans design är utformad i samarbete med Aniela, en av Sveriges främsta tatuerare.
Good ol’ Sailor Vodka är både Sveriges första vodka på PET-flaska samt en av de allra första vodkasorter som tillverkas på ekologiskt odlad korn. PET-förpackningar innebär en kraftigt reducerad miljöpåverkan jämfört med glasflaskor då upp till 58 procent mindre energi används i tillverkningen och upp till 77 procent mindre växthusgaser genereras i hanteringen.
Designen på PET-flaskan är gjord i samarbete med den framstående tatueraren Aniela från Flash Fighters, Sveriges första och mest anrika tatuerarstudio. Motiven består av klassiska sjömanstatueringar som täcker hela flaskan, till skillnad från traditionella fram- och baksidesetiketter.
– Vi har skapat en genomgående miljövänlig vodka med en spännande design som ligger i tiden. Att förpacka starksprit på PET-flaskor kommer att bli allt vanligare då miljövinsterna är så påtagliga. PET-flaskorna kommer inte bara att finnas i våra hem utan även på alla medvetna restauranger och barer som vill slippa hanteringen av tunga tomflaskor i glas, berättar Peter Edin, produktchef för Good ol’ Sailor Vodka.
Good ol’ Sailor Vodka är destillerad fyra gånger och uppvisar en ren doft med inslag av vetebröd, vitpeppar och citrus. Smaken är mjuk med toner av vete, citrus och kardemumma.
Priset för Good ol’ Sailor Vodka är 199 kr (700ml). PET-förpackningen ingår i retursystemet och ger 1 krona i pant. Försäljningsstarten sker den 1 oktober på samtliga av Systembolagets 413 butiker i Sverige.
www.galatea.se
Kommentarer
hoppas dom har valt en väldigt resistent plast så att inte alkoholen löser upp delar av den, det är ju inte speciellt nyttigt
N.Z.A. – New Zealand Auckland är ett av Europas snabbast växande varumärken inom dam- & herrkonfektion. I våras var det premiär för NZA i Sverige, och vår/sommarkollektionen flög ut ur butikerna. Nu är den efterlängtade höstkollektionen äntligen här.
NZA:s design förkroppsligar äventyret, livsstilen och den dynamiska miljö som Nya Zeeland erbjuder, från fantastiska stränder till hisnande vacker vildmark. Resultatet är plagg med utmärkande färgkombinationer och särskiljande detaljer
Ett axplock av höstens plagg är bomullsskjortor för ca 900:-, rugbytröjor för ca 1200:-, stickade tröjor ca 1400:- och jackor för ca 2800:-
www.trendmark.se
Nu har Rupert Marine i Stockholm provkört den första testbåten av sin nya modell Ruptech 32. Enligt företagets egen information gick tstrundan mycket bra och gav fina resultat. Körningarna utfördes på Saxarfjärden i Stockholms skärgård i ett väder som passade Ruperts nya, tuffa båt bra. Ännu återstår dock mycket arbete innan den är helt klar.
provkörningen genomfördes i solsken med +15C, vind 9m/s från SO och en våghöjd på 0,3-0,4 m.
Det här var en Ruptech testbåt utan överbyggnad. Den var i stället försedd med platt däck och hål för ballast i vattentunnor. Vattentunnorna är flyttbara mellan för och akter för att simulera fram- och baktung båt.
Motorn i testbåten är en Volvo Penta D6-370/DPR. Alla tester utförda i mot- och medsjö med angivna resultat (nedan) som ett genomsnitt. Testpiloter var Carl Wranding, Leo Crambert och Andreas Andersen.
Testresultat
Vikt 1: 3480 kg = normalutrustad båt, halv tank (200 L) och 4 personer
Toppfart: 50,8 knop, bränsleförbrukning 1,53 L/Nm
Marschfart: 45 knop, bränsleförbrukning 1,28 L/Nm
Marschfart: 40 knop, bränsleförbrukning 1,19 L/Nm
Ekonomifart: 35 knop, bränsleförbrukning 1,05 L/Nm
Vikt 2: 3700 kg = normalutrustad båt, halv tank (200 L) och 7 personer
Toppfart: 49,7 knop, bränsleförbrukning 1,56 L/Nm
Marschfart: 44 knop, bränsleförbrukning 1,31 L/Nm
Marschfart: 40 knop, bränsleförbrukning 1,22 L/Nm
Ekonomifart: 34 knop, bränsleförbrukning 1,08 L/Nm
Ruptech 32 beräknas ha en torrvikt på 2800 kg med sparsam utrustning och cirka 3000 kg med genomsnittlig normal utrustning.
Rupert Marines egen kommentarer:
“Ruptech 32 känns väldigt trygg att köra under alla förhållanden, den går tyst och bekvämt. Skarpa girar i hög fart är helt odramatiska. Bra acceleration utan märkbar planingströskel. Båtens trimvinkel under acceleration och gång är perfekt vare sig den är fram- eller baktungt lastad.
Vi tycker att Ocke Mannerfelt har designat sitt kanske bästa skrov någonsin. Testresultaten visar att skrovet är 12% effektivare än tidigare luftsmorda skrov. Hur vi än lastar båten skiljer det bara en knop i alla varvtalsregister. Bränsleförbrukningen är mycket bra, cirka en liter per distans i ekonomifarter runt 34-35 knop.”
www.rupertmarine.com
Svalbard Expeditions, med bas i Longyearbyen på Svalbard, är en liten arrangör av exklusiva natur- och fotoexpeditioner runt den fantastiska arktiska arkipelagen Svalbard/Spetsbergen. Här finns mängder av fåglar, därtill sälar, valrossar, valar och icke minst en ännu så länge stor koncentration av isbjörnar – “Kungen av Arktis”.
Med det isförstärkta expeditionsfartyget MS Origo, som verkat runt Svalbard sedan 1991, kan de erbjuda expeditioner för max 12 gäster på 9-12 nätter ombord.
Eftersom företaget har en låg kostnadsstruktur samt samarbetar direkt med fartygets ägare utan mellanhänder, kan det hålla priser som ligger ca 10-60% lägre än de flesta andra kända operatörer.
Professionella guider och professionella, namnkunniga fotografer tar gästerna med till platser där ytterst få varit och till upplevelser få får vara med om under tider på året då fotoförhållandena är som bäst.
www.svalbardexpeditions.se
Nu komemr det en ny praktbok om vackra segelbåtar i trä, som alltid har en ovanlig förmåga att locka och beröra. Aldrig förr har de fått framträda som i Rena skönheter, en berättelse i ord och bild om 20 av våra svenska klassiker.
Redan vid förra sekelskiftet stod nöjesseglingen i full blom. Många av de stora segelsällskapen bildades under de här tidiga åren. Lusten att segla var stark, till och med lidelsefull. Som 1908, då en uppslitande strid delade Seglarsverige men resulterade i något unikt – den spjutsmala Skärgårdskryssaren, lika ursvensk som dalahästen.
Det verkade aldrig ta slut. I årtionden ritade skickliga yachtkonstruktörer nya segelbåtar, byggda av yrkesmännen på de otaliga småbåtsvarv som växt upp i Sverige. Ända fram till sextiotalet varade denna energiska, kreativa tid som var träbåtarnas epok. Flera tusen byggdes, många är borta, andra har sålts – och säljs – till utlandet. Men åtskilliga finns kvar, kärleksfullt vårdade. Deras öden har varit skiftande som vinden och är inte sällan gripande. Det är om några av dem som Rena skönheter handlar.
Vi möter Beatrice Aurore, Itaka och Refanut, ståtliga berömdheter som mäktiga män tog till sina hjärtan. Men också anspråkslösa Lasse-Maja, slöjdlärarens hembyggda koster; Jo-Jo, den näst första Folkbåten; och lilla Dopping, en av tidernas vackraste segelbåtar – och lika många klassiker till ur det rika svenska båtarvet.
Bengt Jörnstedt är kappseglare, har arbetat som segelmakare och var i mer än två decennier chefredaktör för tidningen Segling. Tidigare har han skrivit Pelle P; Rena linjer, ren segling; och självbiografin En seglares äventyr.
Fotografen Malcolm Hanes är en av Sveriges främsta seglingsfotografer.
www.norstedts.se
SellPower Nordic AB är ett företag som utvecklar och säljer framtidens strömförsörjningssystem för marin och fordonsindustrin. SellPower lanserar nu ett brett sortiment av AGM batterier från UPLUS.
UPLUS AGM batterier tillverkas av en av Kinas största batterifabriker och finns i 2, 6 respektive 12 Volts utförande.
Sortimentet erbjuder batterier med hög kvalité och lång livslängd som fungerar perfekt som allround batterier för marint bruk. SellPower erbjuder kundanpassade batterisystem med batterier från 1,2Ah upp till 3000Ah, allt för bästa möjliga prestanda.
www.sellpower.se
Nu är en uppföljare på gång till den framgångsrika hybridbåten Greenline 33 (bilden), som hade svensk premiär på Allt för sjön i mars i år. Den nya modellen blir en betydligt större båt och har bland annat en salong med sittplatser för upp till åtta personer.
Greenline 33 är en riktig succé och tillverkaren har inte riktigt hunnit med att tillfredsställa marknadens behov. Till Sverige kom till exempel bara en handfull båtar som i stort sett såldes direkt efter introduktionen.
Totalt har tillverkaren, slovenska Seaway, sålt cirka 220 stycken Greenline 33 H sedan båten fick sin världspremiär för ett år sedan. Det är en “flygande start” för en båt som erbjuder en helt fungerande hybridteknik. Enbart i Sverige har generalagenten sålt flera tiotal av den här modellen.
Den nya modellen får bland annat två stora sovkabiner med dubbelkojer. Den öppna planlösningen med akterdäck och salong med samma durknivå återfinns även i den nya modellen.
Liksom Greenline 33 ska 40-fotaren säljas med olika hybridalternativ. Det innebär diesel eller elektrisk drift, även i kombination med solceller (på salongstaket).
Tekniska fakta
Längd: 11,99 m
Bredd: 4,20 m
Djupgående: 0,85 m
Kojer: 5
Vikt: 8 000 kg
Dieseltank: 700 l
Vattentank: 300 l
Standardmotor: 1 x 55 kW (75 hk)
Max / Cruise Speed Marschfart/toppfart: 9 knop/7 knop
Motoralternativ:
1 x 121 kW (165 hk) / 14 knop
1 x 165 kW (225 HK) / 16 knop
2 x 121 kW (165 hk) / 18 knop
Elektrisk motoreffekt 20 kW
Toppfart/marschfart med elektrisk motor: 7 / 6 knop
Design J & J Design
Builder Seaway
Förra sommaren erbjöd sig kryssningsrederiernas europeiska intresseorganisation att frivilligt tömma avfallsvatten – bland annat från toaletterna – via hamnarnas mottagningsstationer. Trots det tömmer fortfarande mindre än hälften av kryssningsfartygen sitt avfallsvatten i Stockholms hamn där kapacitet finns och flera av fartygen tömmer bara symboliska mängder. WWF yrkar nu på ett förbud mot avfallsdumpning i Östersjön för alla passagerarfartyg.
Pressrelease:
Det var en framgång när kryssningsrederiernas europeiska intresseorganisation (European Cruise Council) förra året lovade att frivilligt sluta dumpa avfallsvatten ute till havs. Kravet var att anläggningarna skulle hålla en tillräckligt hög standard med en snabb tömning som inte innebar några extra kostnader.
Än så länge är det relativt få kryssningshamnar som kan erbjuda fullgoda mottagningsstationer för svartvatten – men Stockholms hamn och i viss mån även Göteborgs hamn motsvarar rederiernas krav. Trots det är det bara ett av de anlöpande kryssningsrederierna i Göteborg som tömmer i land – och i Stockholm väljer fortfarande över hälften av kryssningsfartygen att inte tömma avloppsvattnet i hamn utan med största sannolikhet rakt ut i den redan allvarligt övergödda Östersjön. Dessutom tömmer flera av de fartyg som använder Stockholms mottagningsanläggningar bara symboliska mängder.
– Problemet är att det inte finns några lagar för det här. På land hade det självklart varit otänkbart med utsläpp av den här storleken. Med tanke på att många av de ansvarsfulla fartygen tömmer mellan 500-1 000 kubikmeter svartvatten i Stockholms hamns anläggningar kan man göra sig en vag men obehaglig uppfattning om vilka mängder som dumpas ute i havet av de andra fartygen, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.
Däremot ser det med några få undantag bättre ut hos linjetrafiken framförallt mellan Stockholm och andra Östersjöhamnar. Även Gotlandstrafiken tömmer numera allt avfallsvatten i land. Kryssningstrafiken ligger långt efter vilket dels beror på att vissa rederier kommer från länder där miljömedvetenheten är låg och på att de normalt seglar i områden där utsläpp inte uppmärksammas och mottagningsmöjligheter saknas.
– I slutänden handlar det om ansvar. Det är viktigt att länder och hamnar ställer upp. Städerna som tjänar mycket pengar på kryssningsturisterna måste också vara med och betala notan för att turistnäringen ska bli så miljövänlig som möjligt. De som tjänar på en verksamhet måste också ta ansvar för de utsläpp och skador den genererar vilket annars tredje part får stå för – i värsta fall genom att se sin miljö långsamt förstöras, säger Mattias Rust.
WWF deltar vid Internationella Sjöfartsorganisationens (IMO) 61:a miljömöte i slutet av september och kommer återigen tala för ett förbud av avfallsdumpning från passagerarfartyg i Östersjön. Då lägger Östersjöländerna fram ett gemensamt förslag med stöd för ett förbud där respektive land förbinder sig att erbjuda kryssningsfartygen fullgoda mottagningsanläggningar i de hamnar de besöker.
Det engelska varvet Fairlie i Hamble River, Southampton, presenterar denna vackra segelyacht Fairlie 55, som heter “Spirit of Tradition”. Den 16,8 m långa båten har oerhört vackra linjer i klassisk stil men är byggd på ett modernt sätt.
Hela klassen med “Spirit of Tradition” båtar från Fairlie är en mix mellan gammalt och nytt. Under de senaste 20 åren har Fairlie Restorations byggt, underhållit och servat över 20 av världensmest klassiska och välkända yachter, till exempel Mariquita, Tuiga och The Lady Anne.
I nya Fairlie 55 “Spirit of Tradition” ska alla dessa erfarenheter finnas inbyggda. Skrov nummer ett är för närvarnande under byggnation och de två första båtarna ska enligt planen levereras till nästa säsong.
www.fairlierestorations.com
Fakta
Längd ö a:16.8m
Längd vattenlinjen: 11.64m
Bredd: 3.50m
Djupgående: 2.3m
Deplacenet: 10t
Ballast: 40%
Segelyta: 117m²
Design: Paul Spooner
Galeon ger sig in på marknaden för riktigt stora motorbåtar. Ett kommande projekt, som beräknas bli klart under 2011, är en ny 78-fotare framtagen tillsammans med designern Tony Castro. Det är den största yacht som varvet har byggt hittills.
Galeons nya flaggskepp, som heter Galeon 780 Crystal, får sin premiär någon gång under båtsäsongen 2011.
Som syns på bilderna här intill är det en modernt formgiven yacht. Kunderna kommer att kunna välja mellan olika färger på skrovet. Andra finesser är glastak över rorsman och en jacuzzi på flybridge. För att skydda passagerarna mot både sol och regn finns ett elektriskt tak som skjuts över detta utrymme.
Fakta Galeon 780 Crystal
Längd: 22,86 m
Bredd: 5,80 m
Djupgående: 1,70 m
Motorer: 2xMAN eller MTU 1120–1430 kW / 1920 hk
Vikt: 52 ton
Maxfart: 30 knop
Bränsletank: 2×3000 liter
Vattentank: 1500 liter
Hålltank: 1000 liter
Antal personer: 18
Design: Tony Castro
www.galeon.se
Kommentarer
Verkar väl rimligt!
En man flyttar sin gummibåt inne I en hamn för att han vill säkra båten mot hård vind.
Han hävdar nödliknande situation. Det går inte rätten med på. Rätten hävdar att han skulle be någon annan flytta båten! Det betyder att undantaget " nödliknande situation" försvinner till stor del, om någon annan båt finns i närheten. Kunde Polisen hjälpt mannen? Nej, dom väntade tills han var klar och tog in honom utan anledning för alcoprov!
Det är rätt stor skillnad på 0,28 och 1,91 promille.
Kan det vara därför? ? ?
Enorm skillnad! Hela idén med 0,2 gränsen är befängd. Drar ner trovärdigheten för lagar och regler.