Nyheter

Anton Dahlberg och Sebastian Östling från KSSS har precis intagit första plats i världsrankingen i OS-klassen 470 efter en silvermedalj i världscuptävlingen i Kiel. – Vi är överlyckliga över att vara rankade etta i världen, säger Anton Dahlberg. Hela säsongen har gått riktigt bra. Vi har hittat rätt i både båten och klassen. – Jag hoppas att detta kan inspirerar andra ungdomar i KSSS att vilja satsa mer. Följ dina drömmer, rekommenderar Anton.

Pressrelease:

Vid frågan om vilket stöd de fått från KSSS svarar Anton så här:

-Hade det inte varit för KSSS hade den här satsningen inte varit möjlig. Vi har fått mycket hjälp av bland annat Peter Sundelin och ett enormt stöd av Therese Ahlström när hon tog över rollen som Klubbdirektör. Även Thomas Gross har varit underbar. Vi har känt en väldig trygghet från KSSS när det stormat som mest, säger Anton.

Närmast väntar världsmästerskapet i Haag måndag 12:e juli som radarparet Anton och Sebastian är riktigt laddade inför.

www.ksss.se

Segraren i Stena Match Cup Swedens damklass kommer från Ryssland och heter Ekaterina Skudina. Den 29 år gamla skepparen och hennes besättning vann finalen mot holländskan Renee Groeneveld efter en fantastisk upphämtning i solskenet på Marstrand. Finalen, som avgjordes i bäst av fem matcher, såg först ut att gå holländskans väg eftersom hon vann de första två seglingarna. Skudina svarade då med tre raka vinster och plockade hem pokalen och prischecken på 55 000 kronor.

Trots att världstoppen i matchracing var samlad på Marstrand vann Ekaterina Skudina, näst lägst rankad i fältet, tävlingen efter en stark comeback i finalen.

– Detta är tredje gången i rad i år jag lyckats vända ett svårt underläge. Marstrand är ett underbart ställe och jag hoppas att jag får komma tillbaks nästa år, sa en överlyckling Skudina strax efter segern, efter att ha blivit kastad i vattnet på brukligt svenskt segermanér.

I matchen om tredje pris var det en mycket jämn fight mellan Lucy MacGregor och Katie Spithill, som slog ut bästa svenskan Anna Kjellberg i kvartsfinalen.
– Nu laddar vi om för att vinna SM i Malmö, sa Anna efter att ha smält förlusten.

Linda Rahm hade en tuff round robin där hon trots många jämna matcher slutade på endast två poäng och inte fick segla vidare.

Publiken har verkligen hittat till Marstrand till helgens seglingar, enligt tävlingens flytande kommentator Martin Sohtell har det aldrig skådats så många åskådare på Marstrands klippor som idag. Över 100 000 människor har hittills besökt Marstrand under tävlingsveckan.

Magnus Holmberg fortsätter att försvara de svenska färgerna imorgon söndag på Stena Match Cup Swedens sista dag, när herrarnas semifinaler och finaler seglas.

Slutresultat Damer:
1. Ekaterina Skudina, Ryssland, Team Yacht Russia
2. Renee Groeneveld, Nederländerna, Match 4 Medals
3. Lucy MacGregor, Storbritannien, Match Race Girls
4. Katie Spithill, Australien

Årets Eurocard Gotland Runt blev i alla avseenden en mycket lyckad seglingstävling. Drygt 2.000 seglare deltog på 238 startande båtar, indelade i nio klasser på tre olika banor med varierande längd. De största båtarna seglade 460 sjömil medan de minsta seglade 310 sjömil, som är kortaste vägen från Sandhamn runt Gotland och tillbaka. Målsättningen var att det skulle ta drygt två dygn att komma runt, och så blev det också för ett stort antal av deltagarna. De äldre klassiska båtarna i Classic Baltic Race seglade Sandhamn – Visby tur och retur.

Årets Eurocard Gotland Runt blev i alla avseenden en mycket lyckad seglingstävling. Drygt 2.000 seglare deltog på 238 startande båtar, indelade i nio klasser på tre olika banor med varierande längd. De största båtarna seglade 460 sjömil medan de minsta seglade 310 sjömil, som är kortaste vägen från Sandhamn runt Gotland och tillbaka. Målsättningen var att det skulle ta drygt två dygn att komma runt, och så blev det också för ett stort antal av deltagarna. De äldre klassiska båtarna i Classic Baltic Race seglade Sandhamn – Visby tur och retur.

I en del av klasserna blev det strid på enstaka minuter och sekunder när slutresultaten räknades fram. I klass IRC B vann Magnus Woxén, skeppare på Avantime 3, med en minut och 47 sekunders marginal till tvåan Lars Billström på Ellvann. Detta efter att ha seglat under 60 timmar. I ORC Int B vann Lennart Evrell på Aida med 2 minuter och 4 sekunders marginal till tvåan Du Soleil II med Fredrik Hertzman.

Tävlingen genomfördes under närmast perfekta väderförhållanden. Strålande sol och tillräckligt med vind, bortsett från några stiltjebälten. I tävlingens nio olika klasser samlades vanliga familjebåtar och kappseglingsmaskiner i världsklass. Professionella seglade tillsammans med ungdomar och amatörer.
– För segelsporten är det mycket viktigt att yngre seglare lär sig av de mest erfarna. Bland deltagarna fanns ett stort antal med erfarenheter från Volvo Ocean Race och från andra större internationella regattor, säger tävlingsledaren Fredrik Feldreich.
– Vi är också mycket glada över att tävlingen lockar världskända seglare som Kung Harald av Norge och Skype-grundaren Niklas Zennström, säger Fredrik Feldreich.

Resultat: Placering. Båtnamn, Skeppare, Båttyp, Nationalitet
ORC Classic T/T
1. Kerma, Claes Ahlin, SK 95
2. Britt-Marie, Thomas Ehrnström, SK 95
3. Friendship II, Hilding Mattson, One-Off, FIN
ORC Int Alfa
1. Prospect of Whitby, Hanno Narjus, S&S 44, FIN
2. Xplorer, Per Lundqvist, X-332
3. Midnight Rambler, Johan Wallin, Dehler 35, GER
ORC Int Bravo
1. Aida, Lennart Evrell, First 40.7
2. Du Soleil II, Fredrik Hertzman, IMX 40
3. Absolute Blue, Hans-Åke Nordstedt, First 40.7

ORC Int Charlie
1. Fram XVI, H.M Kong Harald, Farr TP52, NOR
2. Varuna, Jens Kelling Husen, Rogers 46, GER
3. Shakti, Gorm Gondesen, Rogers 46, GER
ORC Total
1. Fram XVI, H.M Kong Harald, Farr TP52, NOR, ORC Charlie
2. Varuna, Jens Kelling Husen, Rogers 46, GER, ORC Charlie
3. Shakti, Gorm Gondesen, Rogers 46, GER, ORC Charlie
SRS Alfa 1
1. Vindile, Bengt Eriksson, Wasa 55 special
2. Daiquiri, Gunnar Frostell, Compis 363
3. Calliope, Magnus Holm, Linjett 37
SRS Alfa 2
1. MK-Produkter, Lars Gellerhed, J/80
2. Miss Conduct, Jimmy Hellberg, Mamba 311
3. Björnsnabben, Bröderna Wennerström, J/80
SRS Bravo
1. Du Får Af Matrisen, Anders Karén, Dufour 40E
2. Perfect, Anna Drougge, Aspect 40
3. Vitklucka, Per Tengå, X-35
IRC Bravo
1. Avantime 3, Magnus Woxén, Farr 30
2. Ellvann, Lars Billström, Pronavia 38
3. Arcona UK Racing Team, Mikael Olesen, Arcona 340
IRC Charlie
1. Fram XVI, H.M Kong Harald, Farr TP52, NOR
2. Yani, Niklas Zennström, Marten 49, GBR
3. Camilla, Ole Martin Vordahl, Cookson 50, NOR
Bästa finska båt
Prospect of Whitby, Hanno Narjus, S&S 44, FIN, ORC Int Alfa
Swan Trophy
Tarantella II, Leif Ramm-Schmidt, Swan 37, FIN, ORC Int Alfa

Foto: Oskar Kihlborg.

Damernas kvartsfinalseglingar i Stena Match Cup Sweden i Marstrand avbröts på grund av stiltje under torsdagskvällen, efter tre matcher av maximalt fem. Svenska OS-hoppet Anna Kjellberg leder sin kvartsfinal mot världstrean Katie Spithill med 2-1 efter att ha vunnit första och sista mötet. Kvartsfinalerna återupptas under morgondagen. Inför kvartsfinalen i Open-klassen har herrarna valt sina motståndare. Magnus Holmberg möter britten Ian Williams, rankad sjua i världen.

Anna Kjellberg vann två av de tre matcherna mot Katire Spithill, Nya zeeländskan som Anna förlorade myclket knappt mot i finalen i Marstra nd i fjol. Nu är Anna ute efter revansch. Imorgon körs resten av kvartsfinalerna i samband med herrarnas matcher om 5-8:e plats.

I de övriga kvartsfinalerna i damklassen är två avgjorda efter tre raka segrar och starka insatser av holländskan Renee Groenevald mot fransyskan Anne-Claire Le Berre och ryskan Ekaterina Skudina som slog Silke Hahlbrock från Tyskland.

I den fjärde kvartsfinalen möter Lucy MacGregor från Storbrittanien danskan Lotte Meldgaard Pedersen, brittiskan leder det mötet med 2-0 efter att en match blivit uppskjuten.

Resultat Stena Match Cup Sweden, Marstrand, Kvartsfinal, Damer 8/7

Renee Groeneveld – Anne-Claire Le Berre 3- 0

Ekaterina Skudina – Silke Hahlbrock 3 – 0

Anna Kjellberg – Katie Spithill 2 – 1

Lotte Meldegaard Pedersen – Lucy MacGregor 0 – 2

Holmberg möter Ian Williams i kvartsfinal

Magnus Holmberg möter sjunderankade britten Ian Williams i kvartsfinalen imorgon i Stena Match Cup Sweden. Williams hade följande kommentar till sitt val:

– Vi har sex segrar och bara en förlust, så vi är nöjda, men extremt missnöjda med att ha förlorat mot Holmberg. Nu vill vi ha revansch.

Magnus Holmberg svarade med självförtroende:

– Statistiken ser bra ut från tidigare år och vi ser fram emot matchen mot Williams. Jag tror att 16 års erfarenhet ger oss ett övertag.

Här är alla skepparval inför fredagens kvartsfinaler:
Jesper Radich – Francesco Bruni
Ian Williams – Magnus Holmberg
Mathieu Richard – Ben Ainsle
Torvar Mirsky – Damien Iehl

www.matchcupsweden.com

De senaste två åren har tyska Bavarias samarbete med BMW Group DesignworksUSA resulterat i flera båtar med en helt ny design. Efter den inledande modellen, Bavaria Sport 28, har flera modeller introducerats. EFter Spotr 38, den största båten i serien som fick sin premiär tidigare i år, är det nu dags för Sport 34, som kommer att premiärvisas på höstens båtmässor.

Liksom sina föregångare har den här båten ett förhållandevis mycket lågt pris. Den säljs för 111 900 Euro plus moms.

Sport 34 är designad enligt samma principer och idéer som 28 och 38. I centrum står säkerhet, hög finish och utrymmena ombord.

Sittbrunnen har plats för sex personer. Båten har en väl skyddande vindruta och plats för både förare och passagerare i färdriktningen. Den har breda skarndäck och gott om grabbräcken, vilket gör det säkert att röra sig på däck. Bland detaljerna märks en integrerad wetbar i sittbrunnen och en elektrisk grill och kyl som extra tillbehör.

Salongen har 1,90 meter ståhöjd.

Bavaria Sport 34 finns tillgänglig med två Volvo Penta 4,3 GXIE-EVC/DPS (225 hk) med Z-drive som standard. Övriga motoralternativ är:
2 x Volvo-Penta 4,3 GXIE-EVC/DPS (225 PS / 168 kW) 1 x Volvo-Penta D6-370 EVC/DPH (370 PS / 272 kW)
2 x Volvo-Penta 5,7 GXIE-EVC/DPS (320 PS / 239 kW) 2 x Volvo-Penta D3-220 EVC/DPS (220 PS / 162 kW)
2 x Volvo-Penta D4-260 EVC/DPH (260 PS / 191 kW)

Tekniska fakta:
Length overall (approx.) 10,80 m
Length hull (approx.) 10,28 m
Beam overall (approx.) 3,59 m
Height above waterline (approx.) 3,10 m
Draught, drive raised (approx.) 0,70 m
Draught, drive lowered (approx.) 1,15 m
Unloaden weight from (approx.) 6.100 kg
Fuel tank (approx.) 520 l
Water tank (approx.) 150 l
Cabins 2
Berths 4
Height in cabin (approx.) 1,90 m
Världspremiären hålls på båtmässan i Friedrichshafen i höst.

www.bavaria-yachtbau.com

Av 238 startande båtar i årets Eurocard Gotland Runt finns det tolv som samtidigt seglar i två klasser – ORC och IRC. Hur kan detta vara möjligt? Med hjälp av Eva Holmsten, vice tävlingsledare, ska vi kortfattat försöka att förklara detta och samtidigt reda ut begreppen kring de olika klasserna.

Pressrelease:

– ORC International är det mest professionella mätsystemet för internationell kappsegling. Det ägs av Offshore Racing Congress. Inmätningen är tämligen komplicerad med mängder av mätpunkter på skrov och segel. Även besättningen vägs. Man räknar på detta sätt fram ett mätetal för olika vindstyrkor och får en prestationskurva som anger båtens kapacitet. Därmed seglar man i praktiken mot sig själv, förklarar Eva.

IRC ägs av RORC – Royal Ocean Racing Club. Detta är ett något enklare system där en inmätning resulterar i ett mätetal i form av en koefficient som sedan multipliceras med den seglade tiden.

– Sedan årtionden ritas professionella segelbåtar för optimal prestation enligt något av systemen. I och med att vi har två olika mätsystem för internationell havskappsegling blir det färre båtar i varje klass.

– Detta leder också till att en del seglare samtidigt anmäler sig till olika klasser, vilket är internationellt accepterat enligt Eva Holmsten, som är medlem i Internationella Seglarförbundet ISAF:s ocean- och havsseglingskommitté.

På initiativ av ISAF har diskussioner nu inletts mellan ORC och RORC i syfte att nå ett samarbete.

Det allra enklaste systemet är det svenska SRS som tidigare hette LYS – Lidingö Yard Stick.

– Mer än hälften av deltagarna i Eurocard Gotland Runt seglar enligt detta system, konstaterar Eva. Här baseras ett mätetal på båttypens tidigare prestationer. De vanligaste båttyperna finns i en tabell, som årligen uppdateras av Svenska Seglarförbundet. Om båten avviker från normalstandard kan man få ett eget mätebrev.

Eurocard Gotland Runt seglas i år på tre banor – Alfa, Bravo och Charlie. A är den kortare banan direkt runt Gotland och tillbaka till Sandhamn. B är något längre och C är längst. Samtidigt seglar 14 äldre, klassiska båtar Eurocard Classic Baltic Race på en bana till Visby tur och retur.

Deltagarna håller hög fart i årets Eurocard Gotland Runt tack vare de goda förutsättningarna. Klockan 11 på förmiddagen den 8 juli hade 101 av 235 båtar i Eurocard Gotland Runt rundat Östergarn på Gotland.

Tre av fyra banor i den stora regattan rundar Gotland, medan den fjärde, den 215 nautiska mil långa Classic Baltic Race endast rundar Visby angöring. I denna klass seglar 14 klassiska yachter, varav 9 rundat Visby klockan 11. I klass ORC International , bana Alfa (311 M lång) har 25 båtar rundat vid Östergarn.

I klass ORC International bana Charlie (460M) har 2 av 7 av tävlingens största yachter rundat. I SRS 1 (tidigare LYS-klass 1), som seglar på bana Alfa har 39 av 42 båtar rundat och i SRS 2 (också på bana Alfa) 30 av 36 deltagare.

I klass IRC Charlie, som seglas av båtar som också är inmätta i ORC International Charlie har 5 av 11 båtar rundat Östergarn.

www.ksss.se

Konkurrens från äldre fiskar gör att unga laxar och öringar söker tillflykt till grundare vatten, visar forskning vid Göteborgs universitet. Att vårda sådana miljöer kan därför vara viktigt för de unga fiskarnas överlevnad.

Genom fältstudier i vattendrag norr om Göteborg och laboratorieförsök i Danmark och Skottland har forskaren Rasmus Kaspersson vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, studerat hur olika åldersklasser av lax och öring konkurrerar inbördes.

Tidigare har man trott att unga laxar och öringar är begränsade till grunda, långsamflytande, miljöer på grund av sämre simförmåga. Rasmus Kasperssons studier visar att det snarare är äldre fiskar som i konkurrens om livsutrymme får yngre individer att använda grundare vatten. I sina försök kunde Rasmus Kaspersson visa att när antalet äldre individer minskade, flyttade årsungarna genast till djupare delar av vattendraget.

–Detta tyder på att årsungar egentligen föredrar att leva där det är djupare och mer snabbflytande, där de hittar mer mat och är skyddade från fiskätande fåglar och mink. I en naturlig miljö förekommer dock både äldre och yngre individer tillsammans och då fungerar de grundare miljöerna som tillflyktsplatser för yngre fiskar. När äldre individer flyttades från delar av försöksvattendragen ökade årsungarnas vikt och längd. Hur många äldre öringar och laxar det finns i vattendraget tycks alltså ha en indirekt inverkan på hur många årsungar som når vuxen ålder.

Resultaten från Rasmus Kasperssons avhandling visar på vikten av att vårda och återskapa de grunda, långsamflytande, delarna av våra vattendrag. Detta för att fler skyddande miljöer ska finnas tillgängliga för den unga fisken.

Avhandlingen Age-class interactions in Atlantic salmon and brown trout: Effects on habitat use and performance, försvarades den 27:e maj 2010. Länk till avhandling http://hdl.handle.net/2077/22214.

Foto från Norumsån i Stenungs kommun norr om Göteborg: Rasmus Kaspersson.

Foto porträtt: Anna Norrby.

Magnus Holmberg imponerade stort under fredagens kvartsfinal. Efter att ha inlett mötet mot Ian Williams med en förlust vann Holmberg tre raka matcher tack vare god taktik och lysande jobb av besättningen. – Vi manövrerade bättre än Williams vilket jag tror stressade honom, sa Holmberg efter att ha säkrat avancemang i Stena Match Cup Sweden.

Trots sina 16 försök har Holmberg aldrig lyckats hamna överst på pallen i Marstrand även om det varit nära många gånger. När han nu nått semifinal för elfte gången i regattans historia har han återigen chansen. Besättningen har inte tävlat tillsammans länge men verkar ha hittat formen.

– Vi har blivit bättre och bättre för varje dag. Jag hopas att det fortsätter så också för nu blir det bara tuffare framöver.

Publiken på de soldränkta klipporna på Marstrand fick även ta del av danska framgångar när skepparen Jesper Radich slog ut Francesco Bruni, Italien. Ben Ainslie imponerade med tre raka segrar mot 2009 års finalist, Mathieu Richard. Den unga australienskiska seglaren Torvar Mirsky knep den fjärde semifinalplatsen.

Foto: Dan Ljungsvik.

Anna Kjellberg var ute efter revansch mot Katie Spithill efter förra årets finalförlust i Stena Match Cup Sweden. I år möttes de redan i kvartsfinal och det blev en mycket tät historia. Anna ledde med 2-1 när seglingarna avbröts igår men fick det tuffare idag. Världstrean Spithill vände med två segrar till 3-2 totalt och gick vidare.

De andra tre kvartsfinalerna avgjordes i tre raka matcher där holländskan Renee Groenevald, ryskan Ekaterina Skudina och brittiskan Lucy MacGregor tog sig vidare till semifinal.

Liksom i förra årets final var OS-hoppet Kjellberg mycket nära att slå Katie Spithill, trea på världsrankingen. Och precis som då lyckades Nya zeeländskan vända underläge till seger.

I den avgörande seglingen vann Anna starten knappt och låg lite före inför första rundningen. Men Spithill avslutade med några bra slag och kunde sätta sin spinnaker före Kjellberg. Svenskan jagade sedan hela matchen utan att riktigt kunna komma ikapp.

– Det kändes rätt tungt för vår del idag, vi fick ingen bra fart i båten. Vi kände oss trygga och väl förberedda inför seglingarna men Katie seglade fantastiskt bra i den här vinden, säger en besviken Anna Kjellberg.

Semifinal och final i Stena Match Cup Swedens damklass seglas under lördagen.

En vinst i tävlingen för Kjellberg hade varit ett stort steg mot en plats i truppen till London-OS 2012, där den ingår som en av flera kvalificeringar till OS-platsen, tillsammans med SM, världscuptävlingar och teamets totala form under 1,5 år. 2011 tas beslutet om vilket svenskt team som får OS-platsen.

– Nu ska vi först segla SM i Malmö och vi är otroligt revanschsugna. Sen väntar ett träningsläger i sommar inför seglingarna i Weymouth där även OS seglas 2012, avslutar Kjellberg.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Norges Kung Harald med Fram XVI är årets vinnare i klasserna för stora båtar i Eurocard Gotland Runt. På andra plats kommer Niklas Zennström med Yani. Mer än häften av båtarna i dessa klasser hade kommit i mål vid 19.30-tiden på fredagen och det ser inte ut som om någon av de övriga båtarna kan utgöra något hot.

Norges Kung Harald med Fram XVI är årets vinnare i klasserna för stora båtar i Eurocard Gotland Runt. På andra plats kommer Niklas Zennström med Yani. Mer än häften av båtarna i dessa klasser hade kommit i mål vid 19.30-tiden på fredagen och det ser inte ut som om någon av de övriga båtarna kan utgöra något hot.

Kung Harald var mycket nöjd och glad vid målgången:
– Vi har haft fantastiskt väder och bra med vind, säger Kung Harald. Visserligen också några stiltjebälten, konstaterar han, men det hör till.

Eurocard Gotland Runt är en av de internationella regattor som Kung Harald inte vill missa.
– Vi kommer hit för att det är en av de stora regattorna i år. Tidigare har Fram XVI deltagit i och vunnit fyra regattor i Norge och i Danmark. Själv har han varit med på tre av dem.

Fram XVI är en TP52, en båttyp som valts av många av världens mest kvalificerade besättningar. Den seglas mycket i regattor i Medelhavet.
– Den är verkligt ”morsam” att segla, säger Kungen. Gör man allt rätt svarar den med att ge bra fart.

På frågan vilka som var de värsta konkurrenterna svarar han att de inte tittar på deltagarlistorna i förväg.
– Vi bara kör på! säger han.

Gjordes några misstag under regattan?
– Det gjorde vi alldeles säkert. Vi hade oturen att en lätt-spinnaker exploderade. Det var inte bra att bli av med ett segel som vi räknat med att använda när det var 100 sjömil kvar.
– Men det gick bra ändå, för vinden vred åt ett annat håll, säger Kung Harald med ett stort skratt.

Nästa stora regatta för Kung Harald och hans besättning blir Copa del Rey på Mallorca i augusti.

Alla båtar i årets Eurocard Gotland Runt beräknas ha kommit till Sandhamn under lördagen, då regattan avslutas.

Efter historiskt många tjuvstarter avgjordes kändisseglingen Celebrity Race under eftermiddagen på Marstrand. Segrarna i tävlingen var de alpina skidåkarna Maria Pietilä Holmner och Hans Olsson som seglade Audi-båten. På god andraplats kom Pelle P-båten med Måns Zelmerlöv, Marie Serneholt, Peter Swartling och Lasse Kronér medan Peter Jöbacks båt diskades.

Närmare 20 svenska kändisar deltog på åtta båtar idag i Celebrity Race på Marstrand under Stena Match Cup Sweden. Audi vann med sin alpina besättning under ledning av elitseglaren Torvar Mirsky från Australien. Maria och Hans som seglade som besättning på båten har erfarenhet från andra seglingar med Audi, bland annat under Eurocard Gotland Runt och elitklassen Drake. Pelle P kom på en välförtjänt andraplats med en tung artistbesättning. På tredje plats seglade Castellum in med simmerskan Louise Karlsson och ex-fotbollsproffset Kenneth Andersson.

Aldrig tidigare har det förekommit så många tjuvstarter under kändistävlingen som idag. Childhood med nygifta Jöbacks och Santa Maria med Marcus Samuelsson diskvalificerades efter tjuvstart i båda seglingarna. Onico och Stena fick bara tillgodoräkna sig en segling var.

Om Celebrity Race
I Celebrity Race tävlar åtta båtar mot varandra i två korta Fleet Race. Besättningarna består av kändisar under ledning av skeppare ur världseliten i matchracing. Alla båtar startar samtidigt på given signal. Båtarna seglar mot varsin boj och plockar upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Vinnaren är den som sammanlagt fått flest poäng i de två seglingarna.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna. www.matchcupsweden.com

Deltagare i Celebrity Race 2010

Båt: Pelle P
Måns Zelmerlöv
Marie Serneholdt
Peter Swartling
Lasse Kronér
Skeppare:
Johnie Berntsson

Båt: Onico
Ulf Rönnmark
Niklas Torp
Andreas Falk
Magnus Johansson
Mikael Håkansson
Skeppare: representant från
Hansen Global Team

Båt: Childhood
Peter Jöback
Oscar Nilsson
Skeppare: Ben Ainslie

Båt: Sigma
Dregen
Ulf Ekberg
Skeppare:
Magnus Holmberg
Båt: Santa Maria
Marcus Samuelsson
Skeppare:
Francesco Bruni

Båt: Audi
Maria Pietilä Holmner
Hans Olsson
Skeppare: Torvar Mirsky

Båt: Castellum
Louise Karlsson
Kenneth Andersson
Skeppare: Jesper Radich

Båt: Stena
Stefan Andersson
Fredrik Pettersson
Skeppare:
Linda & Mattias Rahm

www.matchcupsweden.com

En svenska gick till i kvartsfinalen i Stena Match Cup Sweden. Anna Kjellberg var svårslagen på onsdagen, och inte ens världens just nu bästa kvinnliga matchracingseglare, Lucy MacGregor, lyckades stå emot den unga svenskan som jagar en OS-plats i den nya OS-båten Elliott 6. För Linda Rahm släcktes hoppet om kvartsfinal i hennes sista match för dagen. (På bilden syns Anna Kjellberg tillsammans med Magnus Holmberg)

– Ännu en fantastisk dag på Marstrand, ön visade sig från sin bästa sida och vinden var också mycket bra. Vi har haft skitrolig segling, där vi inte kunnat ta något för givet. Våra kryssar gick väldigt bra idag och vi hade lika gärna kunnat ta full pott, sa Anna Kjellberg.

Det var bara i sin första match idag mot Renee Groenevald som Anna Kjellberg stötte på för hårt motstånd. Anna visade takterna direkt och tog ledningen från start. Den höll hon hela vägen fram till sista länsen mot mållinjen, där holländskan utmanade henne med en rad täta gippar som Anna svarade på. Därmed tappade hon sin ledning och seger precis på mållinjen.
Men därefter var Team Kjellberg, med gastarna Malin Kjellström och Lotta Harrysson, det vassaste teamet.

I matchen mot Anne-Claire Le Berre kontrollerade Anna situationen från start till mål men i sista matchen mot Lucy MacGregor var motståndet tuffare. Brittiskan tog lätt starten och ledningen men fastnade i ett läbälte vid land vilket gav Kjellberg en mindre ledning. Det blev sedan en tät duell mellan de två som svenska Anna Kjellberg vann och därmed säkrade sin plats i kvartsfinalen.
– Först och främst är det otroligt kul att vi får fortsätta segla, nu börjar det om och kan gå hur som helst. Alla matcher vi seglat har varit jämna. Det ska bli spännande att se vilka som väljer oss, oavsett vem det blir ska de få ångra det! För oss är det lika skönt att slippa välja.

– Vi hade som mål att komma ikapp våra konkurrenter gällande Elliot 6 i augusti i år. Men det känns som vi att vi är hyfsat ikapp redan nu. Eftersom båten är så pass mycket mindre än vad vi är vana vid blir det en annorlunda och tajtare kommunikation. Dessutom ställer det större krav på oss alla tre eftersom vi får fler uppgifter.

För Lucy MacGregor betydde inte förlusten något, hon var redan klar för kvartsfinalen.
– Vi har haft en bra grundomgång även om vi gjort en del misstag längs vägen. Men vi har seglat starkt vilket har gjort att vi kunnat fokusera på att begränsa våra misstag. Nu blir det lättare vindar så vi måste fokusera, men ser verkligen fram emot kvartsfinalen, kommenterade brittiskan.

För Linda Rahm från Göteborg släcktes ljuset brutalt för fortsatt avancemang i Marstrandstävlingen i onsdagens sista match. Lotte Meldegaard Pedersen var oslagbar i tre matcher på onsdagen, och i den sista var det Linda Rahm som slogs ut.
– Sammanfattningsvis var den andra dagen en bra dag för oss seglingsmässigt. Vi kunde med lite flyt fått två stolpe in istället för två stolpe ut och fått segla vidare. Men det är tydligt att vi inte är bättre än så här just nu, sa Linda.
– Årets tävling går inte att jämföra med förra årets på grund av den nya båten. Det här var som en helt ny tävling.

Lotte Meldegaard Pedersen från Danmark kommenterade sin framgångsrika dag så här:
– Vi startade lite långsamt i början av Round Robin men fick upp farten idag. Vi lyckades hålla oss väldigt fokuserade på alla seglingar och tack vare tre raka segrar känner vi oss starka inför kvarten.

– Ni får vi se vilka de väljer, men vi har avslutat bra och lite svagare vindar framöver kommer att passa oss. Vi ser mycket fram emot att segla vidare.

Resultat Stena Match Cup Sweden, Marstrand, Damer 7/7
Åtta seglare går vidare till kvartsfinal torsdag 8/7
1. Lucy MacGregor, GB, 6
2. Katie Spithill, NZ, 6
3. Silke Hahlbrook, D, 6
4. Anne-Claire Le Berre, F, 5
5. Ekaterina Skudina, R, 5
6. Renee Groenevald, NL, 5
7. Anna Kjellberg, S, 5
8. Lotte Meldegaard Pedersen, DK, 3
——————————————————————————————–
9. Linda Rahm, S, 2
10. Trine Abrahamsen, DK, 2

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

www.matchcupsweden.com

Foto: Dan Ljungsvik.

Målet för friluftspolitiken är att stödja människors möjligheter att vistas i naturen och utöva friluftsliv. Allemansrätten är grunden och naturen ska vara tillgänglig för alla. Vidare föreslås Svenskt Friluftsliv fördela statsbidragen till friluftsorganisationerna. Detta framgår av propositionen 2009/10:238 Framtidens friluftsliv. Regeringen avser dessutom att i den kommande budgeten öka anslaget för stöd till friluftsorganisationer med tre miljoner kronor per år.

– Sveriges skogar, sjöar, fjäll och skärgårdar är några av de unika miljöer som ger stora möjligheter för ett aktivt friluftsliv. Regeringen vill främja och stärka människors möjligheter till friluftsliv. Allemansrätten är central och ska värnas än starkare. Friluftslivet är positivt både för folkhälsan och välbefinnandet men kan också bidra till landsbygdsutveckling och regional tillväxt, säger Miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

När det gäller allemansrätten är det särskilt viktigt att underlätta tillgängligheten för människor med särskilda behov. Det är ett ansvar för stat, kommuner och friluftsorganisationer. Allemansrätten är central och Naturvårdsverket kommer att få ett förtydligat ansvar att värna och främja allemansrätten genom vägledning, kunskapsspridning, samordning och samverkan med andra myndigheter och föreningslivet.

I propositionen föreslås vidare att den ideella organisationen Svenskt Friluftsliv får fördela statens anslag till friluftsorganisationerna. Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation med 22 medlemsorganisationer och två miljoner medlemmar. Förslaget stärker friluftsorganisationernas ställning och organisationen har den sakkunskap som krävs för att sköta arbetet.

Regeringen har idag beslutat att uppdra åt Tillväxtverket att, efter samverkan med Visit Sweden samt andra berörda myndigheter och statliga bolag, besöksnäringens organisationer och aktörer med ansvar för det regionala tillväxtarbetet, organisera och inrätta ett utvecklingscenter för turistnäringen.

Utvecklingscentret ska fungera som en samlad kontaktpunkt för att underlätta för turistföretag att få kontakt med både myndigheter och andra aktörer som har till uppgift att stötta näringens utveckling.

– Besöksnäringen är komplex. För att underlätta för nya och befintliga företag inom branschen behövs en ökad samverkan. Målet med ett utvecklingscenter för turistnäringen är att det ska vara enkelt för företagare att få tillgång till stöd för att utveckla sina företag, säger näringsminister Maud Olofsson.

För uppdraget beviljar regeringen Tillväxtverket 3 500 000 kronor. Denna insats är ett led i det utvecklingsarbete som pågår för att utveckla fler och befintliga destinationer. Fler utvecklade företag inom besöksnäringen leder till fler och större möjligheter att utveckla attraktiva destinationer och därmed öka turismen och dess bidrag till tillväxt i hela landet.

Det var vinna eller försvinna för Magnus Homberg inför hans sista match i round robin-omgången för Stena Match Cup Sweden. Övriga svenska herrar var redan utslagna och Holmberg ställdes mot 22-åriga stjärnskottet Reuben Corbett. I en klassisk duell mellan rutin och ungdomlig entusiasm såg det länge ut som att den unge Nya Zeeländaren skulle dra det längsta strået.

På sista länsen in mot mållinjen drog Corbett på sig ett straff och Holmberg kunde sen enkelt segla in till en plats i kvartsfinalerna.

Matchen bjöd på duell efter duell där de båda seglarna försökta lura varandra på vattnet.

– Tempen gick upp ombord. Vi såg att Corbett inte gjorde några bra jippar och fumlade lite, så vi såg en chans att komma ikapp inför sista biten. Vi har inte seglat så länge tillsammans i teamet. Det känns mycket bättre nu och vi går framåt. Jag tror vi kan utvecklas och bli ett mycket tajtare team framöver i tävlingen, sa Magnus Holmberg direkt från båten efter segern.

Damernas kvartsfinaler, med svenskhoppet Anna Kjellberg, seglas i eftermiddag.

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

www.matchcupsweden.com

Foto: Dan Ljungsvik.

Den svenska kustbevakningen väljer att installera Volvo Pentas IPS-system i en helt ny fartygstyp för bland annat sjöräddning och gränskontroll. Med IPS-systemet sänker kustbevakningen bränsleförbrukningen för de nya fartygen med uppemot 30 procent.

Pressrelease:

Sedan lanseringen 2005 har Volvo Penta sålt över 10.000 enheter av det revolutionerande IPS-systemet med framåtriktade propellrar. Systemet – som idag finns över hela världen – minskar bränsleförbrukningen för planande båtar med uppemot 30 procent jämfört med traditionell rak axel och vattenjet, samtidigt som båtens prestanda och manöverbarhet väsentligt förbättras.

Argument som vägde tungt när kustbevakningen i Sverige tog beslut om vilket drivsystem som skulle väljas för fem fartyg av den nya fartygstypen KBV 312, som kommer att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och sjösäkerhetsarbete.

Ordern till Volvo Penta består av totalt 15 stycken kompletta IPS-system. Varje fartyg kommer att drivas av tre stycken Volvo Penta D13 motorer med IPS-drivsystem (3xIPS1050) som ger en framdrivningseffekt motsvarande en axelinstallation på 3.150 hästkrafter per fartyg.

Fartygen – som byggs av varvet Baltic Workboats i Estland – blir 26,5 meter långa och 6,2 meter breda och får en toppfart på över 30 knop. KBV 312 är halvplanande och byggs i aluminium och den kommer att vara utrustad med toppmodern teknologi vad avser navigation och framdrivning.

Förutom att IPS-systemet uppfyller kustbevakningens och varvets stränga krav på funktion och bränsleeffektivitet, så har systemet låga utsläppsvärden när det gäller NOX och kolväten, där D13 redan idag uppfyller 2013 års lagkrav.

IPS-systemet är typgodkänt av Det Norske Veritas och levereras komplett med fyra manöverplatser.

Det första KBV 312-fartyget i serien beräknas vara klart under hösten 2011.

SKF levererar ett kundanpassat linjärt ställdon till kopplingsmekanismen mellan generator och dieselmotor i den nya hybridbåten Greenline från slovenska Seaway Group, en av världens ledande företag inom båtutveckling.

Hybridbåten Greenline, som redan fått ett antal miljö- och “årets båt”-utmärkelser, kombinerar kraftgenerering från solpaneler på båtens tak med vanlig dieselmotor.

När Greenline drivs med el släpper den inte ut några som helst avgaser. När den drivs med dieselmotor bidrar det specialkonstruerade skrovet till att minska bränsleförbrukningen per sjömil och bidrar därför också avsevärt till att minska båtens totala koldioxidutsläpp.

– Som en del av vår strategi BeyondZero har vi åtagit oss att utveckla hållbara produkter och lösningar som minimerar miljöpåverkan. Vi är därför glada att ingå i detta projekt, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef.

SKF elektromekaniska linjära ställdon tillåter precisa, kontrollerade och repeterbara tryckande och dragande rörelser i linjära applikationer. I det här fallet har ställdonet specialanpassats enligt kraven från leverantören av båtens hybrida diesel/elektriska kraftgeneringsystem.

Finalen i Jr Cup avslutades i växlande vind på tävlings arenan idag på Marstrand. Vann gjorde lag Filip Örtengren, Carl Åkesson och Oliver Uziel från Wikens BS. På andra plats kom Niklas Emond, Jacob Munck af Rosenschöld och Johanna Hansson från Borstahusens SS och tredje platsen tog Jakob Klitte, Fredrik Höije och Mikaels Höije från Råå jolleklubb. Det var sex båtar som gjorde upp om segern.

Det vinnande laget får ett fantastiskt första pris då de får segla på tävlingsbåtarna med ett av de deltagande lagen i Stena match Cup Sweden, herrklassen under torsdagen den 8 juli. En unik möjlighet för tre yngre kommande talanger att få se världsstjärnornas arbete på båten på nära håll. Ytterligare en deltagare fick genom lottning samma möjlighet. Något som aldrig har hänt tidigare.

– Att få segla med proffsen på detta sätt är en upplevelse för livet och kommer förhoppningsvis inspirera dessa juniorer i deras framtida seglingskarriär, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör/sportchef från Svenska Seglarförbundet.

Jr Cup har pågått 5-7 juli och blev en succé. Det har varit tuffa förhållanden för de 22 deltagande lagen med mycket vind och vågor har bidragit till fantastisk segling. Varje lag som bestått av 3 seglare med en max ålder på 50 år varav den äldsta kan vara max 20 år från olika delar av landet samt Norge.

Teamen från Stena Match Cup Sweden har bidragit med sin kunskap och erfarenhet till juniorerna på ett fantastiskt sätt genom att delta på morgonmöten och debriefings. Kombinationen av juniorer och världsstjärnor på samma vatten blev en fantastisk match. Jr Cup kommer tillbaka till Marstrand nästa år.

För mer information, bilder och filmklipp:
www.svensksegling.se/jrcup

Fakta Jr Cup
Jr Cup är en tävling som kopplar ihop svenska juniorer med världens seglaress. I år har Jr Cup seglats under Stena Match Cup Sweden-veckan på Marstrand. Juniorerna seglar i tremannalag för att utvecklas inom kommunikation, ledarskap ombord och bansegling i allmänhet. Jr Cup seglas i korta race i sprintformat, med sex båtar som startar samtidigt och seglar en bana på ca 10 minuter. Först seglas kvalseglingar och därefter finalseglingar. 2010 har tävlingen seglats med Pelle Petterson-ritade C55:or. För att förutsättningarna ska vara lika står arrangörerna för tävlingsbåtarna. Årets arrangörer var Marstrands SS och Lerums SS.

Zennström Philantropies ska rädda Östersjöns vars hälsa är mer hotad än någonsin. Överfiske och illegalt fiske har minskat artbestånden och utsläpp från människor och industrier begränsar Östersjöns möjligheter till ett hållbart liv. Just denna utveckling vill Zennström Philantropies förhindra.

Niklas Zennström jobbar även på fritiden. Den kände riskkapitalisten, som till vardags driver riskkapitalbolaget Atomico, har setts i hamnen i Sandhamn i samband med Sandhamn Race Week och Eurocard Gotland Runt. I år deltar hand i den stora havskappseglingen med en Marten 49:a och ska tävla i IRC-klassen på den längsta banan runt Gotland. Samtidigt passade Zennström på att arrangera ett seminarium på måndagen med ett antal ideella organisationer och filantroper som alla är knutna till Zennström Philanthropies.

– Stockholms skärgård är paradiset för en utlandssvensk som kommer hem, säger Niklas Zennström och tillägger att det är vackert på ytan men att under ser det inte lika bra ut. Redan idag är den lagliga fiskenivån hög, och dessutom tjuvfiskar 40%. Alarmerande, tycker Zennström.

Niklas Zennströms intresse för skärgården och miljön kom tidigt i livet. Redan som sjuåring började han fritidssegla och tillbringa somrarna i skärgården och miljöintresset har som för så många svenskar funnits där.

– Al Gore väckte mitt intresse för ett par år sedan och då insåg jag vilket enormt problem världen står inför och har med växthuseffekten, och bestämde mig för att engagera mig på allvar.

2007 startade Niklas och hans fru Zennström Philantropies, för att mer strategiskt arbeta med miljöfrågor. Organisationen har två huvudprogram, växthuseffekten och mänskliga rättigheter.

– Växthuseffekten är en global angelägenhet som därför behöver globala lösningar. Östersjöproblemet däremot är regionalt och vi vet numera hur en effektiv lösning kan se ut. I min situation så känner jag det nästan som en plikt att ta tag i detta och göra vad jag kan, säger Niklas Zennström.

Världsnaturfond, Naturskyddsföreningen och Coalition Clean Baltic är bara några ideella organisationer som gör viktiga insatser för att återställa Östersjöns miljöbalans. Vill man själv bidra är ett sätt att stödja dem men ett billigt och enkelt sätt att bidra är att använda miljömässigt tvättmedel och som seglare inte tömma septitanken i sjön.

Med hjälp från Zennström Philanthropies har den internationella organisationen Oceana fått möjlighet att etablera sig i Sverige och jobba med att kartlägga tjuvfisket.

Med 240 båtar i startfältet och goda väderutsikter hoppas Zennström på en spännande segling och inte alltför mycket algblomning runt Gotland.

www.ksss.se