Nyheter

Cabot och Raleigh sko respektive halvkänga från Sebago har flexibel läst i vattentät grängat premiumläder. De har ovanläder av bomull som andas, är kvartsläderfodrade, har dämpad läderfotbädd och Vibrams halkfria gummisula.

Både skon och kängan finns i färgerna Black och Dark Brown, finns i storlekarna 7-13. Ca pris Cabot 1395:-, Raleigh 1495:-

Flotilla är en vattentät halvkänga i grängat läder. Den har TPU dämpande elastik i tå samt häl. Sulan är Littleway stickad Sebago Docksides halkfria variant som inte lämnar släpmärken. Färgerna är Black respektive Dark Brown, storlekarna 7-11,5. Ca pris 1595:-

Info: www.trendmark.se

Faurby Yacht introducerar en ny yacht baserad på deras populära modell Faurby 330 i kombination med erfarenheterna från Jesper Bank Edition, som lanserades tidigare i år. Efter vårens lansering av F396 Jesper Bank Edition är Faurby Yacht nu redo att lansera ännu en ny båt, nämligen F325.

Båten har tagit utgångspunkt i F330, 33 fots-modellen som under sitt 20-åriga liv varit otroligt populär.

– F330 har blivit lite av en kultbåt på flera ställen, särskilt i området omkring Bodensee i Tyskland. Sedan 1990 har den sålt i mer än 80 exemplar, och just nu finns det faktiskt inte en enda begagnad F330 till salu i Europa. Det är framför allt de goda segelegenskaperna som båten är känd för, och självklart den berömde kvaliteten om Faurby står för. Så det har vi tagit utgångspunkt i och moderniserat, berättar försäljningschefen Thomas Dan Hougaard på Faurby Yacht.

F330 är dock inte det enda exemplet som man har byggt vidare på. Faurby har även använt sig av de erfarenheter som varvet nyligen fick igenom ett nära samarbete med den danska seglarikonen Jesper Bank.

– 325 får en T-köl och roder som vi utvecklade till vår Jesper Bank Edition. Det innebär att vattenmotståndet för köl och roder har minskats med 42 procent jämfört med tidigare. Dessutom har viktfördelningen i båten optimerats, vilket ger en ännu bättre seglingsupplevelse, säger Thomas Dan Hougaard.

Nu möjlighet för elmotor
Under däck skiljer sig dock F325 från Faurbys tidigare modeller, då båda levereras med möjlighet för elmotor. Med elmotor och batteripaket kan båten segla cirka sex timmar i 5-6 knop. Motorn laddas som vanligt i hamnen.

F325 är väldigt rymlig och det finns gott om plats att både röra sig och ta det lugnt. Den dubbla förpiken har massor av plats och en säng som är 2,10 meter lång. Den dubbla akterkabinen är hela 2 meter lång och är 1,40 meter bred. Dessutom finns toalett med dusch.

– Det enda vi inte har ändrat på är kvalitetsmaterialen som båten är byggd av, och de slanka linjerna. Hög kvalitet, vackra linjer och goda seglingsegenskaper är vår viktigaste prioritet – som alltid, säger Thomas Dan Hougaard.

F325 kostar från 1 395 000 inkl. moms (sjösatt och seglingsklar båt).

Faurby Yacht A/S grundades 1976 av båtbyggare Niels Peter Faurby som ville omsätta sin kärlek till exklusiva, handbyggda och smäckra båtar i praktiken Allt sedan dess har erfarna seglare världen över förälskat sig i tanken på ett varv som gärna specialdesignar båtar efter kundens krav och önskemål men som aldrig kompromissar med det personliga och gedigna hantverket eller de förstklassiga material som väljs ut omsorgsfullt för att få ett perfekt resultat.

Info: www.faurby.dk

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en beställning gällande flygande övervakningssystem. Kontraktet uppgår till drygt 4,5 miljarder kronor. Beställningen omfattar leverans av systemet Saab 2000 AEW&C (Airborne Early Warning & Control), som består av flygplanstypen Saab 2000 utrustat med det avancerade radarsystemet ERIEYE. Kontraktet omfattar även markutrustning, logistik och supporttjänster.

Övervakningssystemet möjliggör i kombination med markutrustningen en detaljerad lägesbild som kan användas i samband med till exempel gränsövervakning, räddningsoperationer samt bekämpning av terrorism och organiserad brottslighet.

– Det här kontraktet kan ses som ännu en bekräftelse på vår starka ställning i världen, inte bara vad gäller luftburen övervakning, utan också inom systemintegrering och datafusion, säger Saabs vd Håkan Buskhe.

– Det här övervakningssystemet kommer att ge kunden förbättrade lösningar för försvar och civil säkerhet.

Saabs radarsystem ERIEYE har blivit väl mottaget på marknaden. Det första systemet levererades på flygplanstypen Saab 340 till svenska flygvapnet. Saab 340-systemet har också köpts av Thailand och Förenade Arabemiraten. Radarsystemet har även installerats på Embraer 145 och levererats till Brasilien, Mexico och Grekland. Den senaste plattformen är Saab 2000, på vilket systemet levereras även till Pakistan.

På kundens begäran kommer ingen ytterligare information om kunden att tillkännages. Branschens karaktär är av sådan art att den här typen av information inte alltid kan offentliggöras.

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Viamare Invest har förvärvat Sjösportskolan i Långedrag. Nu slår koncernen ihop Sjösportskolan med Svenska Båtskolan och bildar Sveriges största båtutbildningsbolag. – Sjösportskolan passar bra i vårt kvalitetstänkande och vi kan nu erbjuda utbildning både på väst- och ostkusten. I vår utbildningssatsning ska vi expandera geografiskt samtidigt som vi utvecklar nya lättillgängliga utbildningsvägar, säger Hans Mellström, Viamares grundare.

Sjösportskolan har funnits i Långedrag i Göteborg i över 40 år och erbjuder både yrkesutbildning och fritidskurser. Över 2 000 personer passerar på olika sätt genom Sjösportskolan varje år.

– Vi är väldigt glada över denna möjlighet att bedriva modern båtlivsutbildning i hela landet. Nu kan vi fortsätta påverka utvecklingen, säger Karl Nordström, vd för Sjösportskolan.

Tillsammans ska bolagen arbeta för modern utbildning med kvalitetstänkande.

– Jättekul att få jobba ihop med Sjösportskolan. Tillsammans kan vi bli ännu bättre, säger Thomas Rapp, vd för Svenska Båtskolan.

– Jag ser många möjliga synergieffekter med sammanslagningen och det känns väldigt spännande att bli en del av Viamaregruppen, som har tagit ett allt större grepp om båtlivets olika delar. Vi räknar med att se lite av en ”boom” framöver med fler genomförda kurser än på många år, säger Nina Nordström, marknadsansvarig och delägare i Sjösportskolan.

Redo för båtkörkort
Bolagen förbereder nu sin utbildning inför införandet av ett eventuellt båtkörkort.

– Ingen vet ännu vad som ska ingå i utbildningen för ett båtkörkort. Jag tror att båtförarbeviset kommer att vara uppdelat i tre delar beroende på båtens storlek och hastighet. Utbildningarna kommer förmodligen ha större krav på praktik än de har idag, vilket höjer deras kvalitet. I vår nya konstellation har vi ännu större möjlighet att möta efterfrågan, säger Karl Nordström.

Om Sjösportskolan
Sjösportskolan sysslar med utbildning och båtcharter. Företaget har funnits i Långedrag i över 40 år. Förutom praktiska och teoretiska utbildningar erbjuder Sjösportskolan även äventyrsseglingar och skeppad charter. Företaget grundades av Dick Berghede, men ägs och drivs sedan mer än tio år av Karl och Nina Nordström.

Sebagos Roll Bagar finns i flera nya, glada färger. Materialet heter Tarpuline och bagarna är vattenavvisande med urtagbar invändig ficka. Färgerna är Black, Green och Red.

Washbag SWP rymmer 7 liter, ca pris 250:-

Roll Bag SWP M rymmer 50 liter, ca pris 495:-

Roll Bag SWP L rymmer 60 liter, ca pris 595:-

Roll Wheeely SWP XL har draghantag och hjul, rymmer 96 liter, ca pris 1695:-

Info: www.trendmark.se

Svenska Seldén, som är världsledande på master, presenterar en ny, egen vinsch som enligt företaget ”kommer att ta världen med storm”. De börjar med att introducera storlekarna 30, 40, 46 och 52. Det unika med Seldéns vinschar är att linan kan släppas genom att rotera vinschtrumman baklänges. Seglaren trimmar alltså utan att ta loss linan från self-tailingen.

Vinschen har testats under de två senaste säsongerna, bland annat på Anders Hansens Kracer 40R som i år vann stora klassen i Öresund SRS Cup

– Vinscharna ger högre båtfart genom att det är så mycket enklare att trimma snabbt, säger Anders.

Det här är fortsättningen i Seldéns utveckling av däcksutrustning. Vinscharna är anmälda till DAME Award, den mest aktade designtävlingen i båttillbehörsbranschen, och resultatet presenteras 16 november under METS (Marine Exhibition Trade Show) i Amsterdam www.metstrade.com

Serieleveranser kommer att påbörjas under våren 2011.

Info: www.seldenmast.se

Syd Ost Marin i Saltsjö Duvnäs (vid Morningside Marina) är nu representant för SwedeStar och Tarac i Stockholmsområdet och på ostkusten. På västkusten har Tarac fått ett nytt försäljningsställe i form av Comfortbåtar i Kullavik. Lidköpings Båtsnickeri fortsätter att sälja SwedeStar på västkusten.

Dessa företag säljer även begagnat och förmedlar uppfräschning och renovering av äldre båtar i samarbete med Lidköpings Båtsnickeri.

Samtidigt öppnas en ny gemensam hemsida för SwedeStar och Tarac.

Info: www.yachtsofsweden.se

Årets Scandinavian Boat Show samlar de riktigt stora och exklusiva båtarna. I år slås också ett nytt rekord med nya Delta 54, som blir den största motorbåten som visats på mässan. Även antalet nyheter blir mycket stort. Var femte båt har aldrig visats på mässan tidigare och flera båtar har världspremiär. Efter några svåra år hyser branschen gott hopp igen. Det syns klart på Scandinavian Boat Show där de stora och exklusiva båtarna är tillbaka. Även antalet båtar ökar från föregående år.

– Intresset för stora båtar har visserligen varit stabilt hela tiden. Det nya nu är att båtarna är tillbaka på marknaden. Det ser vi på antalet riktigt stora båtar som bokats på mässan. Även antalet båtar totalt på mässan ökar. Redan i dag, en dryg månad innan mässan öppnar är fler båtar anmälda än som visades förra året, och fler droppar in hela tiden, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Största båten
Delta 54 heter rekordbåten. Den är över 18 meter lång och har världspremiär på mässan. Även bland segelbåtarna sprängs 50-fotsgränsen. Det är med Dufour 52 som har Sverigeprimär på mässan. Totalt visas ett 30-tal nyheter.

Charter ökar
Allt fler väljer att ta en veckas seglingssemester utomlands. Det märks även på mässan där antalet charterutställare som visar upp sina resmål och båtflotta blivit fler. Besökaren kan välja segling på i stort sett i alla hav – från Östersjön till Söderhavet.

Tillbehör
Som vanligt finns det ett stort antal tillbehörsföretag inom elektronik, segelmakeri, rigg och mast representerade. Närheten till båtbryggorna gör det enkelt för besökarna att titta på inredning och andra detaljer inför det stundande båtköpet.

Yacht Club Lounge
Yacht Club är båtmässans exklusiva lounge och mötesplats, mitt i mässhallen, där man träffar likasinnade. Nytt för i år att besökarna kan sjunka ner i sofforna på den nästan 100 kvm stora bryggan och därifrån njuta fullt ut av båtlivet runtomkring.

Tre mässor – många besökare
Parallellt med båtmässan går mässorna Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning och Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.

– Det blir en härlig helg med sjögång, landgång och kom-i-gång, säger Thomas Sandberg.

Foto: Gustav Kaiser.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Cargobike har fått ensamrätten att representera Zigo Leader Carrier Bicycles i Sverige. Zigo Leader 5in1 är marknadens första cykel- och barnvagnshybrid som är skapad för den aktiva familjen. Den frontmonterade barnvagnen görs snabbt om till en vanlig barnvagn, joggingvagn eller cykelkärra på mindre än en minut.

Pressrelease:

Den banbrytande designen hos Zigos frontmonterade ChildPod (vagn) gör att föräldrar alltid har uppsikt över barnen och ändå kan hålla blicken riktad framåt i trafiken. Dessutom ger de tre hjulen en stabilare och säkrare transport. Zigo går lika bra att använda som vanlig cykel som för att transportera barn.

Designen har resulterat i ett transportmedel för hela familjen. Med den patenterade Leader Link teknologin kopplar man enkelt från cykeln på mindre än en minut och får då en multifunktionell barnvagn. Cykeln är 7-växlad och perfekt för att ta sig till eller från arbetet med eller bara ha för nöjescykling.

Både cykeln och vagnens ram är gjord i robust och lätt aluminium. Vagnen går att vika ihop så att den får plats i en vanlig bil. Tyget i vagnen är gjort i 1000 D nylon med mesh paneler och tillsammans med regnskyddet (extra tillbehör) säkerställer det att barn får en säker, bekväm och rolig upplevelse när man är ute och går, joggar eller cyklar.

www.cargobike.se

På tisdag 5 oktober inleds höstens föredragsserie på Sjöhistoriska museet. Under tre tisdagar bjuder museet på föredrag och kvällsöppna arkiv och bibliotek. Temat för det fösta föredraget är Verklighetens pirater. Eva Hult och Gunvor Vretblad som båda forskat på pirater berättar och ger olika perspektiv på verkliga pirater – nutida och historiska.

Temakvällarnas föredrag hålls kl 18.30. Museet har fri entré från kl 17. Arkiv, fotoarkiv och bibliotek har öppet till kl. 19. Besök www.sjohistoriska.se för mer information om temakvällarna.

Intressanta föredrag blir det också till lunch under tre onsdagar i höst med start den 13 oktober. Lunchföredragen vänder sig till entusiaster och hålls av olika experter på museets ämnesområden. Kl 11.30 vankas det föredrag och diskussion i museets café.

www.sjohistoriska.se

Att som amatörfotograf bidra med sina bilder till en marknadsförings-kampanj som går ut i 17 länder och beskådas av över 17 miljoner läsare är stort. Det är just det som förra årets finalister i Metro Photo Challenge får vara med om. Canon stödjer tävlingen som nu går av stapeln för sjunde året i rad.

Metro Photo Challenge är en årlig tävling som startades i Sverige 2004. Sedan 2007 har tävlingen genomförts globalt. Förra årets tävling slog alla rekord vad gäller deltagare, antal foton och bildkvalitet. Totalt skickades 131 000 foton in, varav 26 500 var från svenska deltagare. Samtliga bedömdes av en jury där tre personer till slut stod som globala vinnare i varsin kategori.

– Kvaliteten på de bilder som anmäldes 2009 var så hög att vi 2010 har valt att använda globala finalister från 2009 i årets reklamkoncept, säger Kia Agerhem, projektledare för Photo Challenge i Sverige. Tänk dig som amatörfotograf att få synas med din bild i en global marknadsföringskampanj som når över 40 miljoner människor – det är rätt stort.”

Canon sponsrar, tillsammans med Expert och Adobe, Metro Photo Challenge 2010.

– Bilden är hjärtat i vårt varumärke och därför känns det helt rätt för Canon att stödja Metro Photo Challenge, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon Svenska. Det finns så många duktiga och kreativa amatörfotografer och tävlingen erbjuder en fantastisk möjlighet för dem att visa sina fotografier för en riktigt stor publik. Det ska bli otroligt spännande att följa tävlingen både här i Sverige och globalt.

Liksom tidigare år genomförs en utställning med alla finalbilderna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Utställningen inleds i Göteborg, Nordstan 10-14 november, följt av Stockholms Centralstation 17-21 november, Malmö, Triangeln 24-28 november och avslutningsvis Stockholm, Kista Galleria 1-5 december.

– Vi har fokuserat på att skapa en dynamisk och engagerande utställning där både utställare och våra partners Canon, Expert och Adobe kan lyfta fram sina kompetensområden på ett bra och sammanhållet sätt, berättar Kia Agerhem.

Anmälan sker via tävlingssajten Metro Photo Challenge från och med den 4 oktober till den 24 oktober. Den svenska juryn väljer ut 30 finalister i tre olika kategorier. Från och med den 8 november kan Metros läsare rösta på sina favoriter. De svenska finalisterna går vidare och tävlar mot de bästa i varje kategori från de övriga länderna. Vinnare koras sedan inom varje kategori av den globala juryn. I år består den globala vinsten av en resa till valfri Metro-stad samt ett globalt fotouppdrag som publiceras i samtliga Metroeditioner och beskådas av över 17 miljoner läsare. Juryn presenteras inom kort på tävlingssajten.

Kategorier för tävlingen 2010 är Emotions, Favourite Spot och Everyday travel.

www.metrophotochallenge.com

Scania och Doosan Infracore, en av världens största tillverkare av anläggningsmaskiner, har tecknat ett samförståndsavtal som innebär att Scania ska leverera motorer till Doosans produkter för den globala marknaden. – Vi behöver tillförlitliga motorer med överlägsen prestanda och ett globalt servicenätverk där våra kunder kan få förstklassig service. Med Scanias erbjudande får vi det, säger Seung Woo (Steve) Yang, vd för Doosan Moxy.

– En av Scanias styrkor är att kunna leverera mycket bränsleeffektiva och tillförlitliga motorer som uppfyller utsläppskraven enligt Stage IIIB och Tier 4 Interim. Resultatet är en låg total ägandekostnad för operatören, säger Robert Sobocki,

Avtalet med Doosan Infracore ger Scania tillgång till den växande asiatiska marknaden för anläggningsmaskiner.

De Scania-motorer som levereras är utrustade med avgasreningstekniken SCR (Selective Catalytic Reduction). Motorerna uppfyller de utsläppskrav som träder i kraft 2011 och är förberedda för de krav som träder i kraft 2014, Stage IV och Tier 4 Final. Leveranserna till Doosan Infracore beräknas uppgå till ett tusental motorer under de närmaste åren.

I januari tecknade Scania också ett avtal om leveranser av motorer till nordamerikabaserade Terex Corporation, en ledande tillverkare av anläggnings- och entreprenadmaskiner. Därmed har Scania en omfattande global närvaro på marknaden för anläggningsmaskiner.

Scania har de senaste 30 åren levererat motorer till Moxy, den norska tillverkaren av dumprar. När Doosan Infracore köpte Moxy år 2008 öppnade det möjligheter för Scania att också leverera motorer till Doosans tillverkning i Korea.

Doosan Infracore är det ledande maskinföretaget i Korea och tillverkar anläggnings- och entreprenadmaskiner, verkstadsutrustning och motorer. Doosan Infracore är en del av Doosan Corporation, som är verksamt i hela världen.

På lördag 2 oktober kl 13.30 visar TV4 Sport ett halvtimmesprogram om en av världens tuffaste och mest krävande endagstävling – ”Ö till Ö”. Den sjätte september 2010 startade cirka 160 deltagare från Sandhamn i Stockholms Skärgård. Målet var Utö några mil söderut.

Framför dem låg 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Vilket betyder att de tävlande avverkade cirka tre Vansbrosimningar och två Lidingölopp efter varandra.

www.otillo.se

Under två veckor har Sjöhistoriska museet tillsammans med Södertörns högskola genomfört en uppmärksammad undersökning av sjöbottnen utanför Svarta jorden på Björkö i Mälaren. Resultaten ger ett nytt perspektiv på Birka och på vikingatiden. Nu presenteras marinarkeologernas arbete, resultat och fynd från utgrävningen på Sjöhistoriska museet i Showroom:Birka, som öppnar 1 oktober.


Undersökningen är den mest omfattande som gjorts under vatten vid Birka. Samtidigt är det bara en bråkdel, inte ens en procent, av hamnområdet som har undersökts.

– Fynden är unika i sitt slag och kan berätta om vikingatiden och Birka på ett nytt sätt. Framför allt speglas vardagslivet i föremål som snidade träskedar och olika typer av textil och rep, men vi har också hittat bärnstensföremål. Den här typen av fynd från Vikingatiden påträffas väldigt sällan på land, och vi har bara grävt några enstaka provschakt, säger Andréas Olsson, chef för Sjöhistoriska museets arkeologienhet.

Föremålen har legat nedbäddade i bottensediment med låg syrehalt. I väntan på konservering måste de förvaras i en liknande miljö. Konservering kan ta flera månader men med hjälp av stora akvarier med nedkylt vatten kan Sjöhistoriska visa fynden direkt.

– Undersökningen är också en del av vårt arbete att göra kulturarvet under vatten tillgängligt för alla som inte själva dyker. Vi vill vara bäst på att snabbt föra ut marinarkeologins arbete till allmänheten. Många har följt arbetet på plats och via Sjöhistoriskas webb. Nu gör vi det tillgängligt också på museet, säger Andréas Olsson.

Arbetet är ett första steg i att beskriva Birka från ett maritimt perspektiv. Undersökningen visar också att hamnen utanför Svarta jorden är en betydligt mer komplex anläggning än vad man tidigare trott med ett system av pirar och bryggor.

– Ett intressant fynd är ett ekspant som daterats till 800-talet. Vi har få fynd av vikingatida fartyg i Sverige och ännu inga med anknytning till Birka. Spantet indikerar förstås att det finns ett fartygsvrak i närheten. Kanske är detta spännande fynd något vi kan gå vidare med under nästa fältsäsong, säger Andréas Olsson.

Showroom: Birka öppnar den 1 oktober kl 16 och visas fram till i januari 2011.

Foto: Anneli Karlsson.

Privatpersoner som köper en ny båt eller bil i Tyskland hamnar i kläm EU:s momslagstiftning. En privatperson som köper ett nytt fordon i Tyskland för att ta med till Sverige löper nämligen stor risk att råka ut för dubbelbeskattning. – Vi blir allt oftare kontaktade av upprörda privatpersoner som blivit momsbeskattade i Sverige samtidigt som de betalat tysk moms vid köpet av bilen eller båten i Tyskland, säger Åsa Spetz, chef för skatteavdelningen på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Åsa Spetz råder alla privatpersoner som går i tankar att importera en ny båt från Tyskland att informerar sig om vilka regler som gäller innan man köper ett nytt transportmedel.

Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder nu privatpersoner stöd för att undvika momsbeskattning i Tyskland. En båthandlare i Tyskland som inte har några garantier på att fordonet kommer att lämna Tyskland, ska enligt den tyska momslagen debitera moms vid försäljning av fordon. Båthandlaren kan annars tvingas efterdebitera tysk moms och betala straffavgifter till den tyska skattemyndigheten om det uppdagas att båten är kvar i landet.

– Det finns olika sätt att få tillbaka momsen på men helst vill man ju slippa ens betala in den och då måste man i förväg kunna visa upp garantier på att bilen eller båten ska lämna landet, säger Åsa Spetz. När fordonet redan är importerat till Sverige är processen mer omständlig.

Bra att veta vid import av bilar eller båtar från Tyskland till Sverige:

• Förvärvaren av nya fordon som importeras till Sverige kan tvingas betala både svensk och tysk moms. Dubbelbeskattningen kan undvikas om man i Tyskland visar upp en garanti på att bilen eller båten ska lämna landet. Förvärvsbeskattningen sker då endast i det landet fordonet levereras till.
• Begagnade fordon som köps i Tyskland skall debiteras med 19 % tysk moms. Ingen svensk moms skall betalas.
• Vad som anses vara ett nytt fordon regleras i § 1b UStG, tyska momslagen. Exempelvis anses en bil vara ny när fordonet är mindre än 6 månader gammalt eller om fordonet har körts mindre än 6 000 km. En båt anses vara ny när den är mindre än 3 månader gammal eller har kört mindre än 100 timmar i vattnet.

Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder stöd både före och efter inköpet av ett nytt fordon från Tyskland för att undvika dubbelbeskattning av fordonet, kontakta vat@handelskammer.se.

För mer information kring momsregistrering och återbetalning av utländsk moms kontakta Åsa Spetz, chef för momsavdelningen på Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm, telefon 08-665 18 33, asa.spetz@handelskammer.se.

www.handelskammer.se

Här är helt rätt båt för den som vill ha något alldeles utöver det vanliga. Den här yachten är byggd i massiv mahogny och försedd med tre stycken MAN dieselmotorer à 800 hk och Rolls Royce Kamewa vattenjet. Den visades på årets internationella båtmässa i Cannes och drog till sig stor uppmärksamhet. Båtarna ska även presenteras på båtmässorna i Genua och Monaco.

Det var det nya varvet Art of Kinetik som visade upp denna märkliga yacht. Företaget säger att de vill revolutionera båtindustrin och med det här smakprovet på deras yrkesskicklighet kan vi förvänta oss mycket mer.

De yachter som företaget bygger för närvarande är samtliga tillverkade i afrikansk mahogny i kombination med konstgjorda och moderna material. Tillsammans ger detta en extrem look som säkert tilltalar de som vill lägga stora pengar på annorlunda yachter.

Två modeller har lanserats i sommar. Mazokist är en 30 fots öppen day-cruiser med drag från 20-talets båtar. Hedonist är en betydligt större yacht på 63 fot. Den har ett annorlunda utseende mot mycket av det som vi har sett tidigare. Tack vare tre stycken MAN-motor på 800 hk styck och Rolls Royce Kamewa vattenjet kommer den 32,5 ton tunga båten upp i hela 40 knop.

Tekniska specifikationer
Längd: 19 m
Bredd: 5,28 m
Djupgående: 0,95 m
Vikt: 32,5 ton
Max personer: 12
Motorer: 3 X 800 hk (MAN R6-800)
Framdrift: 3 X Rolls Royce Kamewa vattenjet
Max fart: 40 knop
Marschfart: 33 knop
Förbrukning toppfart l/t: 430
Förbrukning marschfart l/t: 330

Info: www.artofkinetik.com

Kommentarer

Joche 16:17:22 2010-09-30

f*n va snyggt!

Från slutet av augusti 2011 till mitten av september 2011 stängs Trollhätte kanal och därmed också sjötrafiken genom Göta älv. Göta Kanal är däremot öppen, så man kan fortfarande ta sig via Göta Kanal till Vänern och tvärtom under den här perioden.

Sjöfartsverket vill förtydliga det tidigare pressmeddelandet, och poängtera att Göta Kanal fortfarande är öppen, trots stängningen av Trollhätte kanal och därmed sjötrafiken genom Göta Älv. Däremot är det inte möjligt att fortsätta sjövägen från Vänern till Göteborg (eller tvärtom) från den 26 augusti 2011 till den 19 september 2011.

Anledningen till stoppet på Trollhätte kanal är underhåll och reparationer, som är nödvändiga för att säkerställa anläggningarnas funktion.

I reparations- och underhållsarbetet ingår byte av fyra slussportar, renovering och delvis byte av slussbottnar, förstärkning av slussmurar, trösklar och luckschakt (med hjälp av sprutbetong och omfattande injekteringsarbeten) samt att tömma och rensa Bergkanalen i Trollhättan och Karls Grav i Vänersborg.

All sjötrafik stoppas från Gropbron i Vänersborg till Lilla Edets sluss från klockan 06.00 fredagen den 26 augusti 2011 till klockan 18.00 måndagen den 19 september.

Finska Wärtsilä, som är en av världens största tillverkare av större marina dieselmotorer, ska leverera vad som blir världens största gasmotor. Den byggs när Wärtsilä bygger ut kraftverket i Samsun i Turkiet. De motorer som installeras är Wärtsilä 18V50SG, vars motor har en effekt på 18 321 kW.

Drivmedlet till denna väldiga anläggning är alltså gas. Detta är en betydligt mer miljövänlig teknik än de sju oljegeneratorer typ Wärtsilä 18V46 som tidigare har funnits vid kraftverket.

Pressrelease från Wärtsilä:

The ceremony will be conducted by Wärtsilä CFO, Executive Vice President Raimo Lind, accompanied by Finland’s Ambassador to Turkey, Kirsti Eskelinen. Also presiding will be Mr N. Atil Akkan, who is Chairman of Cakmaktepe Energy, owners of the plant, and also Chairman of the Aliaga Industrial Park (ALOSBI) where the plant is situated. At the same time, a 25,000 m2 ‘Wärtsilä forest’ will be officially opened marking the planting of 2000 pine trees in the ALOSBI Park.

The Aliaga combined cycle power plant has been built in three phases. The first phase was contracted in 2006, with two extensions added later in 2008. Wärtsilä equipment was specified for all three stages of the plant’s development, and altogether the power plant has today 28 Wärtsilä 20V34SG gas-fired generating sets, with the capability to produce more than 270 MW of electricity in combined cycle mode.

“This journey was started with one bright idea, to which was added the world’s best power plant technology – made possible by Wärtsilä. Hard work and great courage is why we are here today,” says Sukru Akkan, CEO of Aliağa Cakmaktepe Energy.

“This is a proud day for Wärtsilä,” commented Vesa Riihimäki, Group Vice President, Wärtsilä Power Plants. “The Aliaga Cakmaktepe power plant is the world’s biggest gas-fired power plant based on combustion engines, and stands as testimony to the efficiency and reliability of Wärtsilä’s power plant technology. We are committed to fully supporting Turkey’s rapid economic growth with efficient electricity generating solutions, and this commitment is evidenced by the fact that we already have two offices employing 110 people established in the country.”

At the time of the inauguration, 6 of the Wärtsilä engines will be running, with the remainder to come on stream as soon as the transmission line investment serving the plant has been completed. The electricity produced by the Aliaga plant will then be sold to the Turkish spot market through the balancing mechanism, and will serve around 350,000 households.

Wärtsilä has a workshop located on the site to provide full service support to the plant’s operations, and also maintains the first phase (4 engines producing 35 MW of energy) of the Aliaga Cakmaktepe power plant under a maintenance agreement.

Nu lanserar Eniro nya eniro.se och tar därmed ett stort steg närmare visionen att bli ”bäst på lokalt sök”. Förutom en bättre funktionalitet och ny design, är den största förändringen att användarna nu enklare kan hitta de företag som säljer en viss produkt eller tjänst. För Eniros kunder innebär förändringen bättre och mer specifik sökbarhet, vilket i sin tur leder till fler kontakter och affärer.

– Detta är en av de största förändringarna i Eniros historia. Nu har vi tagit steget mot att också bli Sveriges bästa köpmotor. Ingen annan online-tjänst ger användarna möjlighet att hitta inköpsställen lika enkelt för ett lika brett utbud av produkter och tjänster. Vi är övertygade om att förändringen mot produktsök leder till bättre affärer för såväl våra användare som för våra kunder, säger Mathias Hedlund, Onlinedirektör på Eniro.

Eniros databas har nu kompletterats med produktinformation från alla företags hemsidor och eniro.se innehåller avsevärt fler svenska företag och inköpsställen än tidigare. Det innebär att antalet relevanta träffar på de sökningar som görs mångdubblas. Därmed blir eniro.se betydligt bättre för både användare och kunder. Samtidigt kommer kvaliteten, omfattningen, och djupet i databasen kontinuerligt att förstärkas bland annat genom att användarna löpande kan rapportera in förslag på förbättringar.

– Nya eniro.se är förstås fortsatt bra för den som söker efter ett namn eller telefonnummer till ett företag i en speciell bransch, en privatperson eller för att använda Eniros karttjänster. Men, nu kan man också enkelt hitta exakt var man kan köpa den specifika produkt eller tjänst man är intresserad av. Man kan också som tidigare boka hotell eller bord på restauranger direkt, liksom beställa offerter om man vill få ett särskilt arbete utfört, säger Mathias Hedlund.

I samband med lanseringen av den nya tjänsten byter även Eniro grafisk profil för att signalera transformationen mot online och den dynamik som Eniro skapar när köpare möter säljare.

– Dagens lansering är en viktig milstolpe i den pågående transformationen av Eniro. Den nya sajten eniro.se öppnar nya möjligheter för Eniros kunder att synas på ett mer effektivt sätt, eftersom ranking och presentation kommer att bli allt viktigare för att nå fram till användarna. För att möta detta kommer vi stegvis att lansera nya annonsformat utvecklade för att generera merförsäljning för våra kunder, med säljstart i januari 2011, säger Johan Lindgren, nytillträdd VD på Eniro.

I helgen gick startskottet för ungdoms-SM i match racing. Det var en tuff strid, inte minst för Team Törneman/Knaack/Olsson. Det var en kamp mellan de två finalisterna Team Sylvan och Team Höglander, men efter två jämna matcher vann Team Sylvan.

Besättningen Beata Törneman Sebastian Knaack & Kevin Olsson var en av 15 besättningar i helgens match race. Under regattan har de lärt sig att arbeta i team. Hur man rör sig i båten, kommunikation och samarbete har vart det de varit sämst på men utvecklat mest under veckan.

Teamet är inga erfarna match racing seglare utan jolleseglare från Lerums Seglar gymnasium, men de hade stora förväntningar inför helgen. Träningen har pågått hela veckan i skolans CB 66or i sjön Aspen. Det gick till en början mycket trögt, men besättningen har gjort stora framsteg från början till slut. Tyvärr höll det inte ända fram utan teamet åkte ut söndag morgon efter tre vunna och två förlorade race.

Bästa racet var i Prestarten, då de pressade in motståndare så långt in i en liten vik att det gick på grund och när det började skrapa i Team Törnemans köl skrek Olsson slå, medan motståndarna satt fast i botten.
– Vi har ingen erfarenhet av match racing, men vi har absolut fått blodad tand av denna typen av segling, säger Kevin Olsson.

Gymnasiets CB 66 har varit perfekta tränings båtar inför USM med Per frykholm som tränare. Skolan arbetar för fullt för att få sökande till sin nystartade profil (Match racing för tjejer).

Nästa tävlingstillfälle är Olympiska regattan i Stockholm där Team Olsson/Axen provar 420.

Bilder och filmer finns på:

http://www.youtube.com/watch?v=TG4JkpbFHa0
http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/UngdomsSMMatchRace/Media/