Nyheter

Medan Skandinavien upplever en riktig värmebölja testar den danska segelmakaren Elvstrøm Sails nya produkter under extrema förhållanden. En rad nya segel och material testas på den svenska segelbåten Ariel IV, som samtidigt blev första svenska yacht som passerade Nordostpassagen.

– Vi är väldigt nöjda med att få leverera segel från Elvstrøm Sails till Ariel IV. Under den här expeditionen måste Ariel IV kunna lita på sina segel extra mycket eftersom hon inte kan ta med tillräckligt med bränsle för att tillryggalägga de långa distanser det är frågan om. Det här är det ultimata uthållighetstestet för segel, säger Jesper Bank, försäljningschef vid Elvstrøm Sails.

Skeppare på Ariel IV är Birgitta Boye-Freudenthal och Eric Boye. Den 50 fot långa båten är en stålkutter med dubbla sittbrunnar och sluprigg, designad av Borghegn Yacht Design. Efter att ha lämnat Helsingborg seglade båten direkt mot de isfyllda vattnen norr om Kanada innan hon tog sig an Berings Sund för vidare färd mot vattnen väster om Alaska.

Ariel IV är försedd med en uppsättning segel från Elvstrøm för den här expeditionen. Seglen är tillverkade i Dacron med en spectra fibre som gör att seglen blir enklare att laga om de skulle gå sönder. Materialet är inte lika motståndskraftigt mot solen som kolfiber, men spectra fibres skyddar seglen under många timmars solsken och kyla med frystemperaturer under resan.

För designerna hos Elvstrøm Sails ger expeditionen med Ariel IV värdefull kunskap om hur segel uppför sig under arktiska förhållanden och långa perioder med solsken. Det hjälper företaget att maximera skydd och motståndskraft i seglen mot UV-strålning, särskilt på större yachter som ofta seglar långa sträckor.

besättningen på Ariel IV är van vid långseglingar. Bland annat besökte båten Spetsbergen och Nordpolen och gjorde en komplett circumnavigation åren 1998-2001.

www.arielfyra.se

I helgen körs Formel 1 med racerbåtar i norska Arendal. Team Fazzas Arif Al Zafeen och Nader Bin Hendi dominerade den första deltävlingen under BMW Norwegian Grand Prix. Teamet fick en perfekt start och utökade sin ledning i världsmästerskapens sammandrag.

Norrmännen Jorn Tandberg och Kolbjorn Selmer lyckades inte matcha sin inledande vinst från den inledande Edox Pole Position. De kom tvåa i Welmax med Spirit of Dubais Giovanni Carpitella och Giorgio Manuzzi som trea på podiet efter en imponerande körning.

De regerande världsmästarna hamnade på tredje plats efter första rundningen bakom sina teamkollegor och Relekta men tog sedan tillbaka ledningen.

Tävlingen, som hålls i de fantastiska vattnen utanför Arendal med målgången på fjorde utanför denna fina stad, körs i fina förhållanden. Under det inledande racet låg medelhastigheten för segrarna på 186.63 km/h.

BMW NORWEGIAN GRAND PRIX, RACE 1 – results
1. Fazza 3 – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.30.14,01
2. Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) + 00.08,42
3. Spirit of Dubai â?” G Manuzzi (SMR) / G Carpitella (ITA) + 01.19,49
4. Fazza 1 – A Al Mehairbi (UAE) / M Al Marri (UAE) + 02.22,52
5. Relekta – P Gaiser (BRA) / C Zaborowski (NOR) + 03.02,86
Primatist – G Cappellini (ITA) / N Giorgi (ITA) dns

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 3 of 12
1. Fazza 3 – 60pts 2. Fazza 1 – 39pts 3. Welmax – 27pts 4. Primatist – 21pts 5. Team Abu Dhabi – 16pts 6. Spirit of Dubai – 12pts 7. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 8. Welmax Alianza – 10pts 9. Relekta – 7pts

Klockan 13 i dag seglades stora finalen i Västra hamnen i Malmö. I Matchracingen har redan tredje platsen avgjorts i förmiddags. Det är Katie Archer, GBR, som vann över Trine Abrahamsen.

Finaldeltagare är:

CB66
1 Niklas Stenum/Markus Wallentin/Janne Drotz, SSVe
2 Tomas Skålén/Johan Haglöf, SSÅV
3 Michael Casparij/Simon Mørup/Anders Petersen, Hellerup
4 Mads Christensen/Nils Bjerregård/Nikolaj Bjørnholm, HS/KDY
5 Fredrik Åstrand/Jonas Winzell/Christer Sörvik, LDSS

Laser
1 Jesper Stålheim, KSSS
2 Emil Cedergårdh, GKSS
3 Johan Wigforss, GKSS
4 Fredrik Westman, HSF
5 David Jonsson, KSSS

Kona One
1 Adam Holm, DSK
2 Björn Holm, DSK
3 Hans Nyström, KSSS
4 Jonathan Wallin, DSK
5 Joakim Larsson, MSS

Hobie 16
1 Leff Dahl/Kristina Kristensen, Boo IF
2 Anders Jönsson/Henrik Aulin, BoSS
3 Thomas Wiström/Pippi Eriksson, BOO IF

Matchracing
Anna Kjellberg, GKSS möter Silja Lehtinen, FIN

49er
1 Jonas Lindberg/Niclas Düring, GKSS
2 Charlie Ekberg/Kalle Torlén
3 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS

Kustbevakningens flyg observerade vid en överflygning under torsdagseftermiddagen att algbältet söder om Hoburg på Gotland, i höjd med Hoburgs Bank, ligger kvar. Flyget observerade även ett bälte med alger väster om Utklippan. Algbältet där är något tunnare än söder om Gotland.

Under semesterveckorna kommer Kustbevakningen att öka närvaron längs Bohusläns kust. Vecka 29 är särskilt känd för att vara stökig, då många båtar med ungdomar brukar samlas i de olika hamnarna längs Bohuskusten. Kustbevakningen har KBV 283 från Kungshamn, KBV 307 från Strömstad och Cobran KBV 453 på plats och kommer att göra nykterhetskontroller på kvällar och ”dagen-efter”.

– Vi hoppas att vår närvaro kan bidra till en lugn och sjösäker vecka och att den kan förhindra berusade personer från att ge sig ut på sjön, säger Lars Johnsson, vakthavande befäl vid Kustbevakningens västra region.

58 stycken Expresser är nu anmälda till SM/NoM i Marstrand, meddelar Västkustens Expresseglare. – Målsättningen med både topp och bredd är nådd med råge! säger Stefan Falkenberg, SM-gruppen. ”Det finns både rookies och ett stort antal riktigt vassa besättningar som har chans att ta hem SM-bucklan!”

Västkustens expresseglare kan också meddela att Bengt Falkenberg, från First 40:an Teknova/Albatross Racing, kommer till startlinjen i Marstrand med en helt nybyggd express!

Missa inte evenemanget på GKSS tisdag den 20 juli kl. 18.00 då båttrailern från CO-släpet lottas ut bland de anmälda båtarna! Det blir också information om GKSS, Musto, After Sail och allmän information inför SM/NoM. Givetvis sänder även X-Race TV live.

www.expresseglare.org

Det verkar vara ovanligt många huggormar ute i markerna den här sommaren. Försäkringsbolaget If får dagligen samtal från oroliga hundägare vars hund blivit biten. – Blir hunden biten ska man se till att snabbt ta sig till en veterinär. Särskilt små hundar, samt mycket unga och gamla hundar, riskerar att dö utan behandling, säger Jenny Stenberg, hundexpert på If.

Försäkringsbolaget If har hittills i sommar fått in flera samtal varje dag från oroliga hundägare vars djur blivit bitna av en huggorm.

– Vi får in betydligt fler samtal än vanligt, säger Jenny Stenberg.

Vid lindriga fall av huggormsbett blir hunden bara svullen på platsen för bettet. I de svåraste fallen kan hunden dö eller få allvarliga lever- och njurskador. Bett i tassen är farligare än bett som tar exempelvis i nosen.

Det går inte att säga på förhand hur en viss hund reagerar på ormbett, även om stora, unga hundar oftast klarar sig bättre än små. Därför ska man alltid uppsöka veterinär om hunden blivit biten.

Förebyggande tablett i fickan
Är man ofta ute i skärgården, skogen eller andra platser där det är långt till en veterinär så bör man i förebyggande syfte kontakta en veterinär och be att få utskrivet en tablett kortison som är anpassad för hundens storlek.

– En kortisontablett är alltid bra att ha med sig i fickan och ge hunden tillsammans med lite vatten om den skulle bli huggormsbiten. Då har man köpt sig mycket värdefull tid, men man måste ändå alltid ta hunden till veterinären, säger Jenny Stenberg.

Det är viktigt att en huggormsbiten hund inte får springa eller röra sig hastigt, eftersom den ökade blodcirkulationen då gör att giftet sprids stabbare i kroppen. Om det är möjligt är det bäst att bära hunden för vidare transport till veterinär.

Kostnader för veterinärvård till följd av huggormsbett täcks alltid av hundförsäkringen. Medicinkostnader kan också ersättas, beroende på vilken typ av försäkring man har.

Principal Maritime sätter in sin nyförvärvade flotta av Suezmaxfartyg hos Stena Bulk. Stena Bulk meddelade idag att en nybildad flotta av sju moderna Suezmax tankfartyg kommer att ingå i Stena Bulks Suezmaxpool vilket resulterar i att Poolen växer till att omfatta 18 fartyg. Den nya flottan är just införskaffad av det nybildade Principal Maritime Management som är ett portföljbolag hos kapitalförvaltaren Apollo Management, New York.

Pressrelease:

De nya Suezmaxfartygen är Princimar Truth (byggd 2007), Princimar Faith (byggd 2005), Princimar Joy (byggd 2010), Princimar Strenght (byggd 2010), Princimar Perseverance (byggd 2010), Princimar Grace (byggd 2011 ) och Princimar Hope (byggd 2011).
Dessutom kommer Sovcomflot’s “SCF Samotlor” på 158.000 dwt som alldeles nyligen levererats från DSME-varvet i Sydkorea att ansluta sig till Poolen med leverans i US Gulfen mitten juli. ”

Principal Maritime, New York, leds av förre Stena Bulk veteranen Art Regan, som inte slösat någon tid på att samarbeta med sina tidigare kollegor. Det genomsnittliga inköpspriset per fartyg i flottan sägs vara USD 69 miljoner, med en medelålder på bara ett år, med bland annat fem nybyggen från Korea och Kina.

Teknisk management och bemanning av fartygen kommer att skötas av Stenas Northern Marine Management i Glasgow.
Ulf Ryder, VD och koncernchef Stena Bulk, säger “Vi är verkligen glada att rapportera detta tillägg och förnyelse av vår flotta till vår Suezmax Pool med Sonangol. Att vi dessutom kan ha Northern Marines tekniska förvaltning föranleder oss att växa gentemot våra stora oljekunder med bibehållen hög standard”.
Poolen kommer inom kort att bestå av 25 fartyg med en sammanlagt dwt av 4 miljoner och en medelålder av bara 1,5 år då de tolv nya Suezmaxfartygen Stena och Sonangol beställt från Samsung och Daewoo Shipbuilding levererats.

Med kontor i åtta länder är Stena Bulk ett ledande internationellt tankrederi. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 85 tankfartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären med mer än 19.000 anställda och en omsättning på 6,5 miljarder USD.

www.stenabulk.com

Australiens största varv för fritidsbåtar – Riviera yachts – har presenterat flera nya modelelr det senaste året. Den australiensiska ekonomin som helhet har klarat sig relativt bra under den ekonomiska nedgången, men båtbyggarna fick känna av de bistrare tiderna på allvar. Riviera är nu definitivt ute ur krisen och står väl rustade på egna ben.

RIVIERA EXITS ADMINISTRATION

For immediate release Monday 28th June 2010.

Riviera has received written notification on Friday June 25, 2010 from the company’s Deed Administrators that the Deed of Company Arrangement (DOCA) established in conjunction with Riviera’s creditors on January 22 this year has now been completed and thus Riviera has now officially exited from Administration.

Following the withdrawal of the business for sale previously announced on April 9, 2010 and the finalisation of the administration, Management and the Receivers are now planning Rivieras’ exit from receivership later this year.

Under the terms of the DOCA, all current and former employees have received all of their unpaid wages, superannuation, annual leave and any relevant redundancy payments. Current Riviera employee’s entitlements will continue to accrue and be available to those employees in the ordinary course of business.

Unsecured creditors have also received a dividend payment under the terms of the DOCA.

Under båtmässan Sanctuary Cove International Boat sålde Riviera 19 nya båtar till ett totalt värde av över 125 Mkr. Nio av dessa var den helt nya modellen Riviera 43 Open Flybridge, en båt som innebär en helt ny design för Riviera. Båtmodellen är dessutom försedd med Volvo Penta IPS framdrivningssystem.

Under det senaste året har Riviera sålt i genomsnitt 2,3 nya båtar per vecka, vilket är bra för ett varv som bygger stora båtar med relativt avancerade system och kundanpassning av många detaljer ombord.

Riviera bygger 20 olika modeller från 36 till 85 fot inom segmenten Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express och Motor Yachts.

www.riviera.com.au

MY Lucia-M (39 m) är en helt ny superyacht från holländska Jongert. Enligt varvets egna testkörningar uppför hon sig som en “runabout”. MY Lucia-M är den första i Jongerts nya båtfamilj 3900MY. Varvet har genomfört en serie tekniska testkörningar för att bland annat kontrollera båtens manövrerbarhet vid alla farter. Båten får ett mycket gott betyg för sin manövrerbarhet trots att den är på över 200 metriska ton.

Sjöproven hölsl på IJsselmeer (det holländska “innanhavet”) och på Nordsjön. I proverna ingik bland annat kraftiga undanmanövrer i farter upp till 29 knop. Vid “crash-stop” stannade båten efter bara tre båtlängder.

Båten, som har ett djupgående på 2 m, planade snabbt upp på den blott 6 m djupa IJsselmeer, utan att visa några tendenser att sätta sig med aktern.

Lucia-M är den första motor yacht med de här dimensionerna som byggs av Jongert. Mycket arbete har lagts på att ge båten så hög komfort som möjligt. Båtmodellen har tagits fram på begäran av flera kunder, som gillar Jongerts sailing yachter men hellre vill åka motorbåt. Lucia-M är dock den femte i raden av motor yachter till sin ägare.

Specifications Lucia-M

General
Naval Architecture: Azure Naval Architects
Interior design: Guido de Groot Design
Exterior design: Guido de Groot Design
Hull: Aluminum
Superstructure: Aluminum

Main dimensions
Length over all: 39, 00 m
Length waterline: 33, 68 m
Beam over all: 7, 80 m
Draught (half loaded): 2, 04 m
Displacement (half loaded): 210 GT

Maximum speed: 30 kts
Cruising speed: 24 kts
Range at 12 kts one generator running 3.500 Nm
Fuel capacity: 46.500 l
Fresh water capacity: 7.400 l
Black/Grey water capacity: 2.600 l

Propulsion
Main engines: 2 x MTU 16V4000 M93. 3.250 kW / 4.150 bhp at 2.100 rpm each
With trailing pumps and Trolling
Propellers: 2 x Water lubricated propeller shafts with fixed pitch 5 bladed propellers
Bow thruster: Hydraulic app. 60 kW / 80 hp
Retractable stern thruster: 41 kW / 69 hp

Mellan 22 och 25 september kommer Jongert Shipyard att visa båten på Monaco Yacht Show i Port Hercules, Monaco.

Foto: Evert J. Bruinekool.

Världseliten finns på plats under SM-veckan då flera av Sveriges landslagsseglare deltar samt att SM-seglingarna är öppna för seglare från andra länder. Sveriges landslag, SWE Sailing Team, deltar i de olympiska klasserna. Dessa är Laser, Matchracing för damer och 49er. I Matchracing för damer deltar bl.a. vinnaren från Stena Match Cup Sweden Ekaterina Skudina samt våra svenska världsstjärnor Anna Kjellberg och Linda Rahm. I denna klass är det tuff konkurrens och det kommer bjudas på fantastisk segling utanför Västra Hamnen.

Deltagare från SWE Sailing Team i Laser är: Johan Wigforss, Victor Västernäs, Emil Cedergårdh, Jesper Stålheim, Arvid Claeson Max Salminen och David Jonsson. I 49er deltar OS seglaren Jonas Lindberg. I vindsurfingklassen Kona återfinns flera f.d. OS-seglare sedan tiden då brädsegling introducerades, till exempel Björn Holm och Hasse Nyström med OS-deltagande i Los Angeles 1984.

I västra hamnen kommer det vara enkelt att följa seglingarna live. Där finns en läktare, ett Volvo tält med möjlighet att vinna en helg i en C70 samt live speaker och resultat. Vi kommer även testa att twittrar live från varje bana. Efter varje dags seglingar kommer det att vara aftersail med möjlighet att mingla bland seglare och lyssna på dagens historier.

Du följer SM-veckan på hemsidan www.svensksegling.se/smveckan.

Fakta:
• När
torsdag 15/7–lördag 17/7. Seglingarna börjar kl 10.00 varje dag.
Finalseglingarna går på lördagen med början ca 12 och avslutas ca kl 15 med prisutdelning

• Var
Västra Hamnen, Malmö.
N 55 36.5 E 12 58

Seglingen är indelad i fem kategorier. Dessa kategorier har dam och herrklass eller öppen klass:
• Vindsurfingbräda – Kona One öppen klass.
• Enmansjolle – Laser standard herr
• Tvåmansjolle – 49er herr
• Flerskrov – Hobie 16 öppen klass.
• Kölbåt – CB66 Racer öppen klass och Elliott 6m dam i matchracing format

Laser standard, 49er och Elliott 6m är olympiska klasser.

Hur går det till
Seglingarna genomförs i en så kallad kryss-läns-bana, vilket innebär att de tävlande seglar en bana såväl mot som med vinden.

Format (alla utom matchracing)
I alla klasser seglas en grundserie och därefter finaler. I grundserien seglar varje klass 8 – 16 seglingar. De främsta efter sammanräknat resultat i grundserien går vidare till en avgörande medaljfinal. Antalet deltagare i medaljfinalen är 3 eller 5 st beroende på totala antalet deltagare i klassen.
I alla klasser utom matchracing gäller det att ha så få poäng som möjligt (den besättning som vinner en delseglingen får ett poäng, den som kommer tvåa får två osv) för att ta sig till medaljfinalen.

Format matchracing
I kölbåtslklassen för damer seglas ett annat format som kallas matchracing. I matchracing seglar man båt mot båt i olika heat där alla båtar seglar mot varandra en gång. Att man bara möter en motståndare åt gången gör att taktiken blir annorlunda.

Visste du att…
49er klassen är ny på SM veckan och ersätter 470 för herrar i kategorin tvåmansjolle. Denna båt är ny i sin konstruktion och brukar kallas för skiff. 49ern har mycket segelyta (motor) i förhållande till sin vikt. För att kunna utnyttja denna kraft behöver seglarna komma långt ut från centrumlinjen. Därför står båda besättningsmedlemmarna på vingar i trapets. Det är en klass med mycket fart och kraft.

Startlinjen i segling är en tänkt linje mellan två bojar. När starten går ska man vara bakom denna och sedan ta sig till det första märket. Det svåra är att man inte kan parkera båten vid startlinjen och vänta på startskottet utan man måste försöka passera startlinjen med full fart så snart som möjligt efter det att startsignalen gått.

Kryssen i seglingsbanan är en utmaning i att välja rätt väg. När man seglar mot vinden måste man zick-zacka (kryssa) för att vinden ska träffa seglen rätt och båten ska gå framåt. På så sätt kan man ta sig framåt mot vinden. Detta gör att det i stort sett finns oändligt många vägar att ta, då man själv kan välja hur länge man ska segla åt varje håll innan man vänder (slår). Då vinden vrider fram och tillbaka i mer eller mindre regelbundna och stora riktningsskift kan man utnyttja dessa för att ta genvägar på banan.

Därutöver gäller det att segla båten fort och förlora så lite som möjligt varje gång man gör en vändning (slår). Den som bäst behärskar detta vinner ofta.

En duktig seglare ska också vara bra på att segla med vinden, runda märken och hantera konkurrenter.

Bästa stället för att spana in seglingarna från höjden är från Turning Torso, men det går även bra att göra det från land och då vid Öresundsparken/Ribersborgsstranden

Fakta Svenska Seglarförbundet
Svenska Seglarförbundet är ett specialidrottsförbund anslutet till Svenska Riksidrottsförbundet, RF och vi har cirka 127.000 medlemmar fördelade på 435 klubbar, 17 distrikt och 79 klassförbund. Tillsammans med våra distrikt, klubbar och klassförbund arbetar vi aktivt för att stärka idrotten segling, öka antalet kappseglare och skapa en stark elit.

www.svensksegling.se

För att underlätta för båtburna besökare längs Sveriges kuster och i sjöar har Båtmiljö.se sammanställt en lista över befintliga sugtömningsstationer sommaren 2010. Det här är första gången som en komplett lista presenteras.

Pressrelease:

Regeringen beslutade den 23 juni att ge Transportstyrelsen i uppdrag att genomföra förbudet mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar. Förbudet innebär att fritidsbåtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning till en mottagningsanordning i land.

– För oss känns det viktigt att kunna erbjuda den här servicen till våra besökare på sajten, säger Anna Ehn redaktör Båtmiljö.se. För att förbudet ska kunna ha en verklig innebörd krävs det information och praktiska verktyg så att båtägarna kan följa de nya reglerna.

Listorna finns alltid uppdaterade på www.båtmiljö.se där kan du också kan ladda hem pdfer för utskrift inför båtsemestern.

Den svenska astronauten Christer Fuglesang seglade årets Eurocard Gotland Runt tillsammans med några av sina barndomskamrater. De seglade Gotland Runt på Gaia, en Svan 44:a i klassen SRS Bravo. – Vi har mest tränat virtuellt men tränade även en delinnan tävlingen, säger Christer Fuglesang.

Det var första gången som Christer Fuglesang seglade Eurocard Gotland Runt. Men grabbarna var inte nervösa, Christer har erfarenhet från många havskappseglingar, bland annat över Atlanten.

– Jag kan navigera efter stjärnorna men det ska inte behövas, vi har ju GPS, säger Christer Fuglesang, och tillägger att det finns många likheter med att vara i en rymdfarkost och på en segelbåt.

– Jag är van att bo litet och jobba i team.

Christer Fuglesang är på semester och nu gäller segling runt Gotland samtidigt som han meddelar att det för tillfället inte är några nya rymdäventyr på gång.

Bildtext:
Vid hamburgerkiosken i Sandhamn satt Christer Fuglesang med barndomsvännerna Stefan och Thomas Kjell och väntade in övriga gängets ankomst.

Kustbevakningens nya övervakningsfartyg i serien 312 byggs av Baltic Workboats i Estland. De nya fartygen ska ersätta äldre fartyg i den svenska kustbevakningsflottan. Det första fartyget ska levereras sker hösten 2011. Varvet ligger i Kurresaare på Ösel i Estland och bygger bland annat polis-, lots- och fiskerikontrollfartyg i aluminium och stål, för flera myndigheter i olika länder.

312-serien kommer bland annat att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och i sjösäkerhetsarbete. Fartygen blir 23,6 meter långa, 5,68 meter breda och får en topphastighet på 30 knop. Produktionskostnaden för de fem fartygen uppgår till sammanlagt 150 miljoner kronor.

Fartygen kommer att förses med bränslesnåla IPS-motorer från Volvo Penta . Skrovet har anpassats till motortypen och optimerats för minsta vattenmotstånd vid marschfart.

Just nu pågår konstruktionsarbetet som beräknas vara färdigt i september 2010. Då räknar varvet Baltic Work Boats med att börja bygga det första fartyget.

Projektet är nu inne på sjätte versionen av generalarrangemanget med modifieringar och förbättringar.

Vad passar bättre en sådan här sommar än att satsa på solkraft för att driva fram båten? Det kända holländska varvet Vripack har ställt upp med ett eget team i Frisian Solar Challenge 2010, där företagts båt med namnet “Sunny Side Up II” placerade sig som tvåa.

Vripack är annars mest kända för att tillverka riktigt stora och lyxiga motorbåtar för privatpersoner och för kommersiell drift. En grupp på 18 personer vid varvet har dock på kvällar och helger under 1,5 år konstruerat denna väldigt pålitliga solcellsdriva båt.

Under tävlingens första del, som hölls mellan 4 och 10 juli, körde “Sunny Side Up II” 220 km och passerade på sin väg elva städer i Friesland. Distansen tog 16,5 timmar att avverka. Under racet kommunicerade föraren med ett team på land, som hade tillgång till all data från båten avseende solens laddning och energiåtgång. Det behövdes eftersom båten ofta gick i mål på sina allra sista Ampere.

Vripacks “Sunny Side Up II” är försedd med fem solpaneler och har en toppfart på 19,2 km/h (10,36 knop). Motorn ger en maxeffekt på 2 400 kW. Den 6 m (19,7 fot) långa båten drivs med en specialgjord, tvåbladig propeller ansluten till elmotorn.

Båtens skrov är tillverkat av kolfiber och epoxylim. Båten är inspierarad av BMW Gina Light Visionary Model, vilket gjorde att konstruktörerna kunde spara mycket vikt för att få maximal fart. Vissa delar tillverkades av textilmaterial (!). Vripack Solar Team tog också stor hänsyn till hur båten ska kunna dra åt sig så mycket solenergi som möjligt när de bestämde den futuristiska designen.

“Sunny Side Up II” är helt utvecklad och tillverkad av Vripack Solar Team. Träpluggen, 27 kg kompositskrov och hela framdrivningssystemet har gjorts av teamet.

Samarbetspartners var Polem, Snijtech, Esthec, Adel Polyester, Marin, Fiftysix, Interlinie, Vripack Brokers och Vripack Naval Architects.

www.vripacksolar.nl

True Heading (Publ), listat på Aktietorget, har erhållit en order på AIS tjänster från FMV FMV har från True Heading beställt tjänster för avrop under en period om två år till ett värde strax över 3 MSEK. Utöver detta innefattar också beställningen möjlighet för leverans av hårdvara i form av True Headings AIS produkter.

Pressrelease:

True Heading har sedan flera år stöttat FMV och Försvarsmakten med support kring frågor som rör AIS. AIS spelar bla en viktig roll i den pågående marina operationen i Adenviken och Indiska Oceanen som leds från svenska HMS Carlskrona.

– Med den snabba utveckling som sker inom AIS området är det viktigt för Marinen och Försvarsmakten att kunna vara rätt uppdaterade med sina system i dagens internationella verksamhet. Vi har med en världsledande kompetens inom AIS området stöttat FMV med just detta samtidigt som vi också bestitter en stor kunskap och förståelse om de särskilda krav som försvaret ställer, säger Anders Bergström, VD för True Heading.

True Heading AB
True Heading AB (publ), listat på Aktietorget, är ett svenskt världsledande företag inom AIS området. AIS är en ny och viktig säkerhetsutrustning för navigation. AIS är en naturlig del av säkerhetssystemet ombord; för navigering, upptäckt av andra fartyg eller om olyckan är framme. I en nära framtid finns också möjligheten att kunna rädda en person som trillat överbord genom AIS. True Heading AB är också distributör för COMNAV, FLIR, HEMISPHERE och VESPER MARINE produkter i Sverige.
www.trueheading.se

I år fyller GKSS 150 år och den anrika klubben från Göteborg firar med härliga tillställningar och spännande regattor under hela året. Ett av de största och mest kända är förstås Match Cup Sweden i Marstrand som varit ett självklart besök för seglingsintresserade svenskar i 16 år.

Pressrelease:

GKSS är en av Sveriges största och mest anrika idrottsföreningar och firar i år 150 års-jubileum. GKSS startade Match Sup Sweden under namnet Swedish Match Cup för 16 år sedan, 1994, med Magnus Holmberg som en av initiativtagarna. 2007 fick tävlingen namnet Match Cup Sweden samtidigt som den tog plats som en av tio deltävlingar i VM-serien World Match Racing Tour. I samband med detta gick eventmanagementföretaget Brandspot in som kommersiellt ansvariga för eventet.

– Vi är mycket stolta och glada över att tävlingen som GKSS startade 1994 har befäst sin plats som ett av världens främsta match racing-evenemang, säger Peter Klock, vd på Göteborgs Kungliga Segel Sällskap.
Juileumsåret 2010 firades helgen 5-6 juni i hemmahamnen Långedrag med över 5000 besökare. Helgen bjöd medlemmar och besökande på utställningar och livemusik. Vidare arrangerades en unik regatta med ett fyrtiotal träbåtar av olika slag. Kappseglingen skedde enligt tradition med startballong, enslinje, Blue Peter och startkanon.

Den 5-13 augusti är det dags för ännu en spännande tävling på marstrands legendariska vatten. GKSS bjuder i samband med sitt 150-årsjubileum in till tävlingar med Drake, en klassisk kölbåt framtagen av GKSS på 1920-talet. Omkring 100 smäckra Drakarfrån hela världen väntas besöka Marstrand under tävlingsveckan Dragon Gold Cup.

GKSS har en anrik historia och har fostrat många världskända seglare såsom Pelle Petterson, Stig Wennerström, John Albrektsson, Hans Wallén, Marit Söderström, Magnus Holmberg, Terése Torgersson och Vendela Santén. Sammantaget har GKSS över 30 världsmästartitlar och 14 olympiska medaljer.

Ungdomsverksamheten spelar en stor roll i GKSS verksamhet. Varje år utbildas ca 1200 elever varav 850 ungdomar vilket gör GKSS ungdomsverksamhet till en av de tio största i Sverige. Varje sommar samlas totalt 350 ungdomar med olika erfarenhet på GKSS alldeles egna ö, Aeolusön. Där spenderar de en vecka fylld av segling, gemenskap och glädje.

För att lära dig mer om GKSS spännande historia och de världskända seglare som tävlat för GKSS genom åren, finns GKSS jubileums-DVD att köpa på www.gkss.se. Filmen innhåller exklusivt material från 100-årsjubiléet i Marstrand 1960, historian bakom succétävlingarna på Marstrand och intervjuer med bl.a. Pelle Petterson och Magnus Holmberg.

GKSS har flera OS-hopp till London 2012. Evenemang som Stena Match Cup Sweden är viktiga för att kunna ge klubben och våra seglare exponering och stöd från alla håll.

– Målet är att kunna etablera oss som ett av de verkligt stora internationella evenemangen i Sverige, tillsammans med aktiva och starka företag som sponsorer, avslutar Jan Torstenson, vd på Brandspot.
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour samt en damklass med OS-båten Elliott 6. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Båtklubbarnas dag i Stockholm 29 augustiblir en riktigt festlig och anslående syn då Stockholms Mälarvatten fylls av båtar! Initiativet kommer från fem innerstadsklubbar men antalet deltagande klubbar blir betydligt större! Med stränder och kajer som publikläktare ska båtarna köra i ett långt pärlband nerifrån Årstaviken och upp mot Riddarfjärden, rundar Kungsholmen och tillbaka till Riddarfjärden där de samlas till ett stort ”båthav”.

– Att Stockholm vore fattigare utan sina småbåtar tycker de flesta. Fritidsbåtar på väg över glittrande vatten en sommardag är ”Stockholm i mitt hjärta” för både besökare och bofasta. Sightseeingbåtarna gör numera till och med en extrasväng på vissa ställen där det ligger tätt med fi na båtar, säger Stefan Iwanowski i Heleneborgs Båtklubb.

– Det vill vi uppmärksamma med denna Båtparad den sista söndagen i augusti!

www.heleneborgs.se

Mob: 070-770 85 42
E-post: stiwa@spray.se

Foto: Stefan Iwanowski.

Bénétéau är en av världens allra största båttillverkare, både inom motor- och segelbåtar. Företaget har nyligen startat en storsatsning som kommer att generera flera nya modeller det närmaste året. Nyheterna blir i alla storlekar upp till riktigt stora båtar, först på plan är dock några motorbåtar på under 10 m. På den stora bilden syns Bénétéau Flyer 850 Sundeck.

Bénétéau Flyer 750 Cabrio är den första av tre nya sportbåtar. Den är, liksom de övriga nyheterna, byggd i en stil som passar bra även för den skandinaviska marknaden.

Flyer 750 Cabrio är en klassiska daycruiser på 7,1×2,51 m. Den har sovutrymme, toalett och gott om sittplatser i cockpit för sex personer.

Liksom flera andra nya båtar som har premiärvisats i år är den godkända för relativt stora utombordsmotorer, upp till 300 hk. Det största motorvalet ger en toppfart på 40 knop.

Tekniska fakta
Längd: 7,20 meter
Bredd: 2,51 meter
Max motor: 300 hk
Vattentank: 100 liter
Bränsletank: 280 liter

Förutom daycruisern kommer Bénétéau med två helt nya och mer öppna båtar som har walkaroundkoncept. De ingår i den så kallade Flyer-serien från Bénétéau, där tonvikten ligger på komfort och design. med andra ord båtar som passar extra bra i vackert väder.

Tekniska fakta:
Flyer 850 SD Flyer 750 SD
Längd: 8.25 m 7.20 m
Bredd: 2.94 m 2.51 m
Max motor 400 hk 300 hk
Bränsletank: 400 L 285 L

www.dreammarine.info

Vinnaren av Stena Match Cup Sweden 2010 heter Ben Ainslie. Den 33-åriga seglingslegenden med tre OS-Guld och elva VM-guld i bagaget plockade hem segern efter att ha vunnit två raka matcher mot dansken Jesper Radich i finalen. Publikmassorna på klipporna fick senare se Magnus Holmberg knipa tredjeplatsen mot Torvar Mirsky efter en stark comeback.

Britten Ben Ainslie var inför seglingarna på Marstrand rankad trea i världen och kom också trea i världstourens totalranking 2009. Han har seglat Stena Match Cup Sweden tidigare men utan någon större framgång.

– Hela teamet gjorde ett fantastiskt jobb och vi är överlyckliga över att vi vann. Jag vill passa på att tacka alla som har stöttat oss. Det här är ett av de största eventen på Touren och vi har haft en helt fantastisk vecka, sa en lycklig Ben Ainslie från sin båt strax efter att segern var säkrad.

I vinnarteamet Team Origin seglar också en svensk, Magnus”Mango” Augustson, som i och med vinsten uppfyllde en pojkdröm:

– Ända sedan man var liten grabb har man drömt om att få vinna här i Marstrand, det känns så jäkla kul. Hela laget består av fantastiska killar och vår taktiker Ian Percy har läst av vindarna väldigt bra under hela veckan.

Trots att Magnus Holmberg seglade mot resten av världseliten utanför Marstrand lyckades han ta sig långt i tävlingen med ett team som nyligen plockats ihop. Men i semifinalen blev dansken Jesper Radich ett för hårt motstånd. Holmberg förlorade i tre raka matcher och fick sedan ladda om för att kämpa om en tredjeplats i tävlingen.

– Jag gjorde ett litet mistag i starten och Radich lyckades trycka ut oss i fel hörn, därefter tycker jag att vi gjorde ett bra jobb men tyvärr räckte det inte hela vägen, sa Holmberg efter semifinalen.

Stena Match Cup Sweden är den femte av tio deltävlingar i VM-serien World Match Racing Tour, och helt unik bland annat på grund av de stora publikmassorna. Klipporna och strandpromenaderna runt Marstrand och seglingsscenen kantades som vanligt av tusentals badande familjer och seglingsintresserade, den officiella publiksiffran uppgavs till 120.000 personer under veckan.

– Årets evenemang här i Marstrand har upplevts som ett våra mest framgångsrika av både partners, seglare och publik. Mediebevakningen har varit fantastisk både i Sverige och internationellt så vi är oerhört nöjda, kommenterar Jan Torstenson, VD på Brandspot.

Resultat Stena Match Cup Sweden 2010, Open Class

1. Ben Ainslie, Team Origin, 23 500 USD
2. Jesper Radich, Radich Racing Team, 14 000 USD
3. Magnus Holmberg, Sigma Racing Team, 12 000 USD
4. Torvar Mirsky, Mirsky Racing Team, 10 000 USD
5. Ian Williams, Team GAC Pindar, 8 900 USD
6. Francesco Bruni, Azzurra, 7 700 USD
7. Mathieu Richard, French Match Racing Team, 6 700 USD
8. Damien Iehl, French Match Racing Team, 4 700 USD
9. Peter Gilmour, Yanmar Racing, 4 000 USD
10. Staffan Lindberg, Alandia Sailing Team, 3 000 USD
11. Adam Minoprio, ETNZ/ Black Match Racing, 2 000 USD
12. Johnie Berntsson, Berntsson Sailing Team, 1 500 USD
13. Reuben Corbett, Black Sheep Racing, 1 000 USD
14. Björn Hansen, Hansen Global Team, 1 000 USD
15. Mattias Rahm, Stena Bulk Racing Team
16. Keith Swinton, Black Swan Racing

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av tio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 5–11 juli 2010 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.