Nyheter

– Det blev rätt bushiga race i dagens SM-seglingar, säger tävlingsledare Fredrik Hedlund, med vindvridningar i sunden som gjorde finalen mer komplicerad. Vi hade också hetare seglare vilket resulterade i en allmän omstart och fyra enskilda omstarter.

Här är 2010 års SM-segrare:

M30 May Lou med skeppare Ulf Engblom

M25 Felicia med skeppare Kjell Gustafson

M22 Susa med skeppare Oskar Bergman

A22 Gazell med Rolf Erixon

Årets SM-tävlingar i Trosa har överlag blivit en kanonsuccé, menar Fredrik Hedlund. Jämna, fina vindar, ett fantastiskt bra segelväder och inte minst funktionärerna kring regattan har skapat händelserika och minnesvärda tävlingsdagar.

För program, resultatlistor och mer information, se www.sailtrust.org

För fler bilder, se http://avendi.se/trosaseglarvackert/

Bakom regattan Trosa Seglar Vackert står Stiftelsen Scandinavian Classic Yachting Trust som arbetar för att klassiska seglande träbåtar ska seglas, synas och åter bli eftertraktade. På så sätt vill man rädda ett värdefullt kulturarv.

Foto: Johan Granath.

Det blev stor dramatik vid VM-tävlingarna för racerbåtar i Uddevalla. De båda norska teamen – Welmax och Relekta – körde väldigt fint på träningen. Welmax fick pole position och även Relekta var en av de allra snabbaste eftersom den var så lätt. Efter ett par haverier under GP-racet försvann dock de båda norska båtarna och även Fazza 3 från dagens race. I morgon är förhoppningsvis två av båtarna tillbaka på startlinjen.

Dramatiken blev väldigt stor vid dagens GP-tävling. En stor publik hade kommit till Uddevalla på lördagen, där tävlingarna hölls under väldigt fina förhållanden.

Efter starten för det första GP-racet, på den första raksträckan, lyckades Fazza 3 köra förbi Welmax men svängde in för sent framför vid en gir. Norrmannen voltade och landade upp och ner. Enligt vad Båtliv erfar orsakades detta av en för snäv insvängning av den arabiska båten.

Efter omstart kom fem båtar till start. Bara någon minut efter starten, vid den första snäva svängen, gick den norska båten för tajt in i en gir. Båten tappade greppet i vattnet och Fazza 3, som kom strax bakom, hade inte en chans att väja utan körde rätt in i Relekta 91 som också fick omfattande skador. Det resulterade i att även Relekta bogserades in till kaj med svåra skrovskador på babordsidan. Fazza 3 fick också svåra skador och kunde inte heller vara med i racet.

Hälften av båtarna blev därmed mer eller mindre förstörda under dagens välbesökta race. Inför morgondagen hoppas Welmax att få sin båt i skick och teamet bakom Fazza 3 hoppas att få även den båten redo för start.

Text: Lasse Bengtsson.

Här är den engelska pressreleasen efter GP-race 1:
TEAM ABU DHABI WINS INCIDENT-FILLED RACE 1 OF THE SWEDISH GRAND PRIX

Saturday, 7 August, UDDEVALLA (Sweden): Team Abu Dhabi’s Giovanni Carpitella and Rashed Al Tayer celebrated their maiden Grand Prix win in a dramatic and incident-filled first race of the Swedish Grand Prix, which saw the race red-flagged twice, with pole-sitters Welmax crashing out on lap 1 and both Relekta and Fazza going-out on lap 1 of the re-start.

A third start saw a reduced fleet take the green flag, with Team Abu Dhabi, winning the drag-race to the now infamous first turn buoy, ahead of Skydive Dubai and Primatist.

Carpitella and Al Tayer, in their first race together, were able to control the race from the front, to complete the reduced 9-lap race in 21mins 47.98secs at an average speed of 178.35kmh to win by eight seconds. “What an afternoon,” said Carpitella. “On the first start we were running second, and on the second start we were out front and clear at the first turn and this time were able to close the door on the boats behind us. But again there was an incident behind us and another red flag came out. So we had to do it all again. We pushed at the start but were then able to relax and control the race.”

A podium for Skydive Dubai’s new pairing of Abdullah Al Mehairbi and Talib Al Sayed, in their first competitive outing in a Class 1 together, was some consolation for them and the team, after seeing their team-mates sidelined on the second restart, with Guido Cappellini and Nicola Giorgi capitalising on the earlier incidents to take a welcome podium spot in third place in Primatist.

For pole-sitters and pre-race favourites, Jorn Tandberg and Kolbjorn Selmer, any hopes of converting their win in the Edox Pole Position earlier in the day into a race-win, ended dramatically at the first corner of lap 1, crashing out of the Swedish Grand Prix after taking evasive action to avoid Fazza, with both pilots emerging unscathed from the escape hatch of the upturned Welmax. “It was tight at the start. Fazza came up on our outside and clearly they wanted to be first to the turn as much as we did. But they came over too early. They were not two lengths in front and cut across us. We had to turn sharply and over she went. But I am not sore at the guys, it was a mistake.” said Selmer.

The restart saw Team Abu Dhabi lead into the first corner with Relekta’s Christian Zaborowski and Paul Gaiser going into the turn in second place after another impressive start, only to hook the boat right into the path of the oncoming World Champions, Arif Al Zafeen and Nadir bin Hendi, who drove into and over the back of the stricken raceboat, launching Fazza skywards. “I think there was a misunderstanding between me and Paul going into the turn.” was all Zaborowski said, with Fazza throttleman, Nadir Bin Hendi, giving his view of the incident. “On the second restart, we came to the first turn behind Team Abu Dhabi and went to go on the inside. Relekta came round on the outside, spun into our way and we couldn’t avoid them.

“We hit them on the rear of the boat and just took off through the spray â?” we couldn’t see anything. Fortunately we are all OK but the boat needs a lot of work done to get it ready to race again.”

Both teams now face a race against time through the night to see if there is any chance of getting both boats to the start-line for tomorrow’s race.

SWEDISH GRAND PRIX, RACE 1 – results
1. Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / G Carpitella (ITA) 00.21.47,98
2. Skydive Dubai – A Al Mehairbi (UAE) / T Al Sayed (UAE) + 00.07,81
3. Primatist – G Cappellini (ITA) / N Giorgi (ITA) + 1 LAP
Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) dnf
Relekta – P Gaiser (BRA) / C Zaborowski (NOR) dnf
Fazza – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) dnf

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 5 of 12
1. Fazza – 82pts 2. Skydive Dubai – 68pts 3. Team Abu Dhabi – 47pts 4. Primatist – 35pts 5. Welmax – 29pts 6. Team Abu Dhabi – 16pts 7. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 8. Welmax Alianza – 10pts 9. Relekta – 7pts

Nu finns det en båttvätt även i Nacka. I Saltsjöbaden kan du tvätta båten istället för att bottenmåla. Initiativet kom från Tekniska nämnden i Nacka kommun och tvätten är ett samarbete mellan kommunen, ägaren till sjöbensinstationen i Saltsjöbaden och Boatwasher Sweden AB.

Pressrelease:

– Som båtägare och älskare av Stockholms skärgård välkomnar jag denna möjlighet att bottentvätta i stället för att bottenmåla. Jag är övertygad om att alla båtägare snabbt kommer ta till sig denna miljövänliga nyhet, säger Ingegerd Thorngren, ordförande i Tekniska nämnden i Nacka kommun.

Föroreningar från bottenfärger är ett allvarligt problem för havsmiljön. Tennföroreningar i Baggensfjärden och på norra kusten kommer enbart från bottenfärger på båtar.

Initiativet kom från allianspartierna i Nackas tekniska nämnd och båttvätten har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Nacka kommun, Ted Murray, ägare till sjöbensinstationen i Saltsjöbaden och Boatwasher Sweden AB. Båttvätten i Saltsjöbaden är en Boatwasher TBS 300 med bassäng för både segel- och motorbåtar.

– Vi är oerhört glada att vi kommit så här långt i en infrastruktur som ger stora möjligheter för minskade miljöeffekter från båtlivet. Vi hoppas att anläggningen blir väl använd till gagn för vår fina skärgård, avslutar företrädarna.

Tävlingsledningen i Trosa sköt igår morse upp ”Apan”, den rödvita vimpeln med två skott; SM-starten senarelades med förhoppning om mer vind och gick istället kl 11. Sedan följde en bra dag på havet med strålande sol, klarblå himmel och sydliga vindar mellan 2 och 5 m/sek.

– Detta är lugna klasser, säger tävlingsledaren Fredrik Hedlund, men seglingarna var klart mer tävlingsinriktade idag. Flera båtar var framme och nosade på startlinjen och det kommer med största sannolikhet att bli fråga om protestförhandlingar under kvällen.

Det var också en pampig syn när 28 stora klassiska båtar dånade förbi SM-tävlingsbanorna i kappseglingen mellan Nynäshamn och Trosa – havskryssare, R10:or och stora skärgårdskryssare

Drygt 20 båtar följde tävlingarna i fjärdarna utanför Trosa.

Dagens resultat (preliminärt) efter 6 race visar inga förändringar i topplaceringarna:

M30 – Mary Lou med skepparen Ulf Engblom fortfarande i ledning efter 2 spikar.

M22 – Susa med Oskar Bergman ligger kvar i tätposition tack vare gårdagens tre spikar.

M25 – Felicia med Kjell Gustafson vid rodret tog hem även dagens seger

A22 – Hummingbird med Stefan Andersson behåller gårdagens ledning

www.sailtrust.org

Att äga en egen personlighet är inte bara förunnat oss människor och våra husdjur. Forskare vid Göteborgs universitet har upptäckt att även öringar har personlig karaktär och är olika som individer. Forskaren Bart Adriaenssens vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet, har under flera år utfört beteendestudier på unga öringar från vattendrag norr om Göteborg.

– Mina studier visar att det inte bara är människor och däggdjur som har egna personligheter. Även öringar skiljer sig åt genom att vara olika aggressiva och reagera olika på förändringar i omgivningen, säger Bart Adriaenssens.

Bart Adriaenssens studier visar dessutom att öringar som växt upp i en tät odlingsmiljö är blygare än fiskar som haft större utrymme. Omvänt är öringar som vuxit upp mer glesbefolkat snabbare med att hitta mat och gömma sig för predatorer, båda beteenden som är viktiga för att överleva i naturen.

– Men det är inte alltid de djärva och aggressiva fiskarna som lyckas bäst. I ett av mina experiment var det istället de blyga öringarna som hade störst tillväxt i naturen.

Vilken fiskpersonlighet som fungerar bäst beror på omgivningen: i en miljö med lite skydd, till exempel ett kärl i en fiskodling, är det de stora, djärva öringarna som lyckas ta mest mat. Men i ett naturligt vattendrag där omgivningen är mer komplex klarar sig blyga individer bättre.

En fråga återstår att besvara: varför har djur personligheter?

– Om en viss personlighet funkar bra och djur med den personligheten växer snabbt, överlever bättre och får mer ungar, kan man förvänta sig att alla individer ska bete sig på det sättet. Men så är det inte, och här återstår fortfarande mycket forskning att göra, säger Bart Adriaenssens.

Avhandlingen Individual variation in behaviour: personality and performance of brown trout in the wild försvarades vid en disputation den 28 maj 2010.
Länk till avhandling: http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/22217

Bildtext:
Forskning visar att öring har egna personligheter. Öringen på bilden är några månader gammal och kommer från Jörlandaån på västkusten. Foto: Bart Adriaenssens

Italienska Sessa Marine har ett högt tempo i sin produktutveckling. På några år har de gått från småbåtstillverkare till att även bygga stora båtar i lyxklass. Den allra senaste båten i nyhetsfloden är en 16 m lång sports coupé kallad C54. Bilderna här intill är tagna på Sicilien förra veckan och visar att båten är fullt produktionsfärdig. Världspremiären sker på en av höstens båtmässor: Cannes Boat Show i september.

Sessa Marine beskriver sig själva som trendsättare och med de senaste årens produktlanseringar kan vi inte annat än hålla med. Modellerna har i flera fall varit vägledande för konkurrerande varv och Sessa Marine är alltid i täten vad gäller materialval och färgsättningar. Det allra senaste är guldbronsfärgade skrov och inredningar i beige med lyxiga material.

Sessa Marines nya C54 har hämtat en hel del av sin design från Sessa Marine C68. Det är en kombination av högprestandabåt och bobåt. Fortfarande byggd med gott om plats ombord.

– Den här båten är byggd för moderna kunder som uppskattar komfort och utrymme och kanske använder båten för att bå i året runt, säger Riccardo Radice, VD för Sessa Marine.

En av anledningarna till de boda utrymmena är att C54, liksom C46, C43 och Fly 54, är utrustade med Volvo Penta IPS-ystemet. C54 har till exempel tre kabiner inklsuive en owner´s cabin midskepps i båten. I salongen finns ett stort utrymme med matbord för åtta personer etc.

Christian Grande står för designen, liksom han gjorde på C68.

Tekniska fakta:
Längd: 16,36 m
Bredd: 4,70 m
Motorer: 2 x Volvo IPS 900
Passagerare: 14
Vikt: 21 ton
Bränsletank: 2 x 1000 Lt.
Färskvattentank: 2 x 283 Lt.
Hålltank: 155 Lt.

www.sessamarine.com

Det blev ett nytt norskt världsrekord vid dagens rekordförsök på Byfjorden i Uddevalla, där världseliten i båtracing förbereder sig inför lördagens och söndagens tävlingar. Team Welmax satte nytt rekord med 140,6 knop. Det nya världsrekordet gäller för båtar som körs på alkylatbensin. Alla deltagarna tävlarde i Uddevalla på flygande km och det blev norsk seger.

Det segrande teamet körde båten Welmax. De nya rekordhållarna är förarna Jorn Tandberg och Kolbjorn Selmer. De uppnådde en toppfart på 261 km/h eller 140,6 knop.

Tvåa blev det norska teamet Relekta 91. Förare var Paul Gaiser och Christian Zaborowski (55 år).

Team Fazza hamnade på tredje respektive fjärde plats. Trea blev Fazza 3 från Dubai med Al Zafeen och Nadir Bin Hendi.

Leverantör av bensin till samtliga tävlingar i Uddevalla är Aspen bensin.

Text: Lasse Bengtsson.

Info: www.class-1.com

Ladda ner Volvo Pentas nya App i din iPhone – och få information direkt i telefonen om var du hittar din närmaste återförsäljare. Volvo Penta har ett brett och globalt servicenät med omkring 4.000 återförsäljare och servicepunkter över hela världen.

Nu lanseras en App för iPhone-användare som gör det lättare för Volvo Pentas kunder att via telefonen få överblick över detta världsomspännande återförsäljarnät.

Med hjälp av GPS och karta får kunden information om sin egen position i förhållande till närmaste återförsäljare – samt information om öppettider och vilken typ av service som den aktuella återförsäljaren kan erbjuda.

– Det är snabbt och enkelt. Och ett utmärkt sätt för oss att erbjuda våra kunder ännu bättre service, säger Håkan Wallin, reservdelschef för Volvo Penta i Europa.

Volvo Pentas nya App Dealer Locator är gratis och finns från och med nu tillgänglig för nedladdning i iPhone via App Store.

307 båtar är redan anmälda till Tjörn Runt och fler lär det bli innan starten går 21 augusti. Tjörn Runt är segeltävlingen där världsmästare och familjeseglare samsas på samma vatten och tävlar under samma förhållanden. 2009 års upplaga av Tjörn Runt vann Arne Goksöyr med besättning i en K 32 Kravell.

Då var 548 båtar anmälda, 502 registrerade sig och 463 genomförde kappseglingen. Hur många kommer till start i år? Hur blir vädret? Och vem vinner 2010 års upplaga?

Bland de anmälda är Expresserna den båttyp som hittills samlat flest deltagare (13 st.) tätt följd av 12 st. H-båtar och 11 st. IF. Även tidigare års vinnare som Göran Haglund med sin Neptunkryssare, Mats Johansson i Starbåt och Arne Goksöyr deltar.

För att informerar och inspirera seglarna hålls skepparträffar tillsammans med vår samarbetspartner Stenungsbaden Yacht Club den 20 augusti. Vid tre tillfällen under fredagskvällen lotsas seglarna mellan årets nyheter, tips och viktig säkerhetsinformation. En meteorolog ger även detaljerade och lokala prognoser för vind och strömmar. För att underlätta för deltagarna finns även tidigare vinnares tips och idéer på www.stss.se.

Satsningen på Webb-TV fortsätter i år tillsammans med Silver Bullet. På vår webbplats stss.se/play ligger redan den första aptitretaren och klipp från 2009. Tjörn Runt på webben lever länge och alla kan ta del av inslagen om och om igen.

Som en följd av den sköna sommaren är det många som har legat ute i båten istället för att vara hemma och anmäla sig. Därför förlängs anmälningstiden till den 6 augusti. Anmäla kan naturligtvis göras senare men då till förhöjd avgift.

www.stss.se

Lördagen den 14 augusti är det premiär för Sveriges längsta kräftskiva. Längs med Göta kanal blir det kräftfiske, kräftkokning och kräftfester på många platser mellan Sjötorp och Mem. – Det här kommer att blir en folkfest som vi hoppas ska bli en tradition. Längs med Göta kanal har vi ett fantastiskt kräftvatten för hela familjen, och det vill vi lyfta fram, säger Anna Meyer, informationschef på Göta kanalbolag.

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktion med över tre miljoner besökare varje år. Kanalen, som sträcker sig mellan Vänern och Östersjön, har ett populärt och familjevänligt fiskevatten. Under augusti och september finns det många möjligheter att fiska och äta kräftor längs med kanalen, och den stora höjdpunkten för alla kräftälskare blir lördagen den 14 augusti.

– Vi kommer bland annat att ha Kräftival i Motala hamn, kräftskiva i Karlsborg och en barnfestival i Ljungsbro. Tanken är att både vuxna och barn ska kunna njuta av upplevelsen kring kräftorna såväl som själva kräftorna, säger Anna Meyer.

Kräftfiskepaket
På flera platser längs Göta kanal finns det kräftfiskepaket i olika prisklasser. Inte minst för barn kan det vara en spännande upplevelse att fiska egna kräftor under månens sken i den ljumma sensommarnatten.

– Ett exempel är ett tvådagarspaket i Borensberg med övernattning och kräftfiske. Där kan man krypa in i den vedeldade bastun medan man väntar på att kräftorna ska krypa in i burarna, säger Anna Meyer.

Här är Sveriges längsta kräftskiva lördagen den 14 augusti:

– Kräftfiske och kräftskiva i Karlsborg. Provsmakning och tips av kock, kräftfiske för barn under dagen, stor kräftskiva i kanalhamnen, köp biljetter på 0505-131 11.

– Kräftival i Motala hamn. Försäljning av kräftor, kräfttävling för barn, bästa kräftkock utses, aktiviteter för hela familjen. Turistbyrån 0141-22 52 54.

– Upplevelsekväll vid Göta kanal i Ljungsbro. Barnfestival med kräftfiske, allsång och Utomhusbio, www.ljungsbro-sportfiskare.se.

– Maltes Fisk i Sjötorp, 070-895 52 92. Försäljning av kokta kräftor. Även försäljning av nyfiskade kräftor från båt.

– Restaurang Kajutan i Sjötorp serverar kräftor på uteserveringen vid kanalkanten, 0501-515 90

– Norrqvarn Hotell och konferens, 0501-507 70. Kräftor som tema på kvällens meny.

– Nya Kanalstugan i Töreboda, 0506-165 00. Kräftskiva med utsikt över Göta kanal.

– Wassbacken Café, Camping & Vandrarhem, 0506-520 56. Kräfttallrik i caféet.

– Kanalkrogen, Bergs slussar, 013-600 76. Kräfttallrik serveras i restaurangen

– Kapten Bille’s Café, Norsholm, 011-545 50. Kvällens special: Ett halvt kilo kräftor, bröd och smör, nubbe/öl/alkoholfritt.

Kräftfiskepaket längs Göta kanal, erbjuds under augusti – september:
– Wassbackens Café och Camping. Kräftfiske på Göta kanals västgötasida. Inkvartering i stuga eller vandrarhem. Eftermiddagen och kvällen ägnas åt kräftfiske och kokning av kräftorna. Period: 6/8-26/9. Pris: Vuxen: 800:-, Barn 8-12 år: 380:-, Barn 2-7 år: 90:-. I priset ingår logi, frukost, kaffe samt lån av kräftburar. www.wassbacken.com, 0506-520 56.

– Tåtorps Café och Logi, Göta kanal. Kräftfiske i sjön Viken. Efter mat och dryck och burarna vittjats, kokas fångsten intill kanalen. Period: 1/8-30/9. Pris per person: 1 450:-. I priset ingår boende, frukost, fika, middag, kräftburar och agn. www.tatorp.se, 0506-530 86.

– Glasbrukets Vandrarhem och Lägenheter. Två dagars kräftfiske. Bo i Glasbrukets lägenheter eller vandrarhem i Borensberg. Eftermiddagen och kvällen ägnas åt kräftfiske och kokning och möjligheter till att basta i den vedeldade bastun. Under dagen kan du ta en cykeltur längs Göta kanal. Period: augusti-september. Pris från: 595:-/person, barn max 12 år 395:-. I priset ingår logi inkl lakan och frukost, bastu, kräftburar och agn. www.glasbruket.eu.

Resemagasinet Göta kanal med cykel- och turistkarta. Ladda hem den på Resemagasinet Göta kanal 2010

www.gotakanal.se

Foto: AB Göta Kanalbolag.

– Det har fungerat kanon idag, säger tävlingsledare Fredrik Hedlund efter första dagens SM för M-båtar och A22:or i Trosa. Banan låg rätt, vinden var stabil och alla gjorde det de skulle på utsatt tid. Vi hade inga tjuvstarter. Och så vitt jag vet trillade ingen i sjön heller.

I första dagens tävlingar, först i hällregn och sedan i strålande sol, deltog ca 20 st A22or, 22 st M30, 19 st M22 och 6 båtar i klassmästerskapen för M25.

En västlig vind blåste stabilt mellan 4 och 5 m/sek. Efter dagens tre race ligger Mary Lou med skeppare Ulf Engblom i ledningen för M30.

Oskar Bergman på Susa spikade alla tre racen och ligger i klar ledning för M22 och Stefan Andersson med besättning på Hummingbird leder sammandraget för A22. Kjell Gustafson på Felicia tog hem ledningen för dagen i klassmästerskapet för M25.

För program, resultatlistor och mer information, se www.sailtrust.org

Foto: David Pettersson.

Uddevalla: Team Fazza 3 kommer att försöka ta ett dubbelt hat trick vid helgens racerbåtstävlingar i Uddevalla. De hoppas få sina båtar i mål som etta och två när UIM Class 1 World Powerboat Championship gör sin svenska debut med ett riktigt internationellt Grand Prix (6-8 augusti).

De regerande världsmästarna, Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi, är i en fantastisk form och tycks oslagbara. Men båda två vet att de kommer att vara under hård press från de övriga tävlande när Zafeen och Hendi hoppas utöka sin ledning i mästerskapet. De har en imponerande meritlista bakom sig och hoppas slå rekordet med 18 vinster, ett rekord som hålls av den tidigare trefaldiga världsmästarduon Saeed Al Tayer och dubble världsmästaren Ali Nasser.

Tävlingarna hålls kommande helg i Uddevalla. Organisatörerna hoppas på en mycket stor publik. Över 100 journalister är ackrediterade och intresset är på topp.

Här är tävlingsorganisationens pressrelease på engelska:

Leading the assault to try and un-seat the Championship leaders are their team-mates, race-veteran, Mohammed Al Marri, making his 70th Grand Prix appearance and Abdullah Al Mehairbi, running for the first time as Skydive Dubai (previously Fazza 1). They know that they will have to be on the top of their game, not only if they are to close the gap on Fazza 3, but to stave off the challenge they too face from Welmax and Team Abu Dhabi (ex Spirit of Dubai).

Jorn Tandberg and Kolbjorn Selmer head the Norwegian attack and will be hoping that they can repeat their scintillating showing in qualifying last time out – their win putting them on equal terms in first place in the Edox Pole Position Championship with Fazza 3 – and go one better than second-place in race 1 in Arendal, as they look to reduce the points deficit between them and the team dubbed ‘the black alliance’, by Welmax wheel-man, Selmer.

Italians Giovanni Carpitella and Giorgio Manuzzi were the stars of the show in Norway, climbing the podium steps three times. But with the confirmation by the Abu Dhabi International Marine Sports Club of the full-time participation of the Emirate of Abu Dhabi in the Championship, a switch of driver for Carpitella will see him partner with Rashed Al Tayer – who made his Class 1 debut at the Brazilian Grand Prix earlier in the year – running in the new Victory-design under the colours of Team Abu Dhabi.

Primatist’s Italian-duo, Guido Cappellini and Nicola Giorgi, have put the frustration of their disappointing first races together behind them, and having worked on their charge in between Grands Prix, will line-up in Uddevalla looking to realise the podium potential of both driver-throttleman and boat combination.

Looking to improve on a very solid first outing together are Christian Zaborowski and Paul Gaiser, who showed on occasion in Norway that their Maritimo-designed and built raceboat, Relekta, has real pace. Zabo Racing team principal, Jan Zaborowski, is confident that increasingly improved performance will come with the more time on the water Christian and Paul clock-up.

The Grand Prix weekend kicks-off with first practice on Friday (6 August) afternoon, followed by the Class 1 Aspen Speed Run. Second practice on Saturday morning is immediately followed by qualifying in the Edox Pole Position and Race 1, 53.87Nm – 13 laps, including one long lap. A final practice session on Sunday morning is followed in the afternoon by Race 2, 66.45Nm – 16 laps, including two long laps.

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after round 2 of 6 – race 4 of 12
1. Fazza 3 – 82pts 2. Fazza 1 – 53pts 3. Welmax – 29pts 4. Spirit of Dubai – 27pts 5. Primatist – 23pts 6. Team Abu Dhabi – 16pts 7. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 8. Welmax Alianza – 10pts 9. Relekta – 7pts

(Championship points include bonus points allocated to teams for running engines for two consecutive Grand Prix)

CLASS 1 EUROPEAN CHAMPIONSHIP – after round 1 of 3 – race 2 of 6
1. Fazza 3 – 40pts 2. Spirit of Dubai – 27pts 3. Fazza 1 – 21pts 4. Welmax – 15pts 5. Relekta – 7pts 6. Primatist – 0pts

EDOX POLE POSITION CHAMPIONSHIP – after round 2 of 6
1=. Fazza 3 – 35pts 1=. Welmax – 35pts 3. Fazza 1 – 21pts 4. Spirit of Dubai – 12pts 5. Team Abu Dhabi – 9pts 6=. Welmax Alianza – 7pts 6=. Relekta – 7pts 8=. Foresti & Suardi – SCAM – 5pts 8=. Primatist – 5pts

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna genom drunkning visar att 25 personer omkom, varav 6 barn (0-18 år) genom drunkning under juli i år jämfört med 17 personer under juli 2009.Totalt har 51 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 52 under samma period under 2009.

2010 Juli……2009 -08 -07 -06 -05 -04 -03
3………fritidsbåt……10
19……….bad………..4
3………..övriga………3
25………totalt……17 28 17 47 26 24 37

Under sommarmånaderna juni och juli 2010 har 38 personer omkommit genom drunkning. Det är 13 fler än samma period 2009 då 25 människor omkom. De varma veckorna som inledde juli månad i stora delar av landet har påverkat antalet omkomna. Antalet badrelaterade drunkningar är också betydligt högre för 2010 jämfört med 2009, 19 jämfört med 4. Det är bara att konstatera att attityden till och medvetande om den egna simförmågan som fortfarande är allt för dålig.

Under 2010 har 11 barn och ungdomar drunknat med 8 för hela 2009. När det gäller barndrunkningarna så är i flera fall, beklagligt nog, orsaken brister i tillsynen.

Sammanställning 1994 – 2010

Antal omkomna genom drunkning under juni – juli

…………………………juni juli totalt året totalt hela ……………………………………………………….t.o.m. juli året
1994 23 50 123 176
1995 20 42 111 175
1996 12 16 60 111
1997 12 34 87 163
1998 13 24 82 154
1999 22 21 90 128
2000 13 19 88 134
2001 15 24 83 134
2002 14 21 73 149
2003 12 37 97 134
2004 17 24 81 119
2005 11 26 71 107
2006 19 47 91 135
2007 18 17 65 103
2008 9 28 68 107
2009 8 17 52 82
2010 13 25 51

Genomsnitt för de
senaste 10 åren 14 27 73

Under några augustidagar är skärgårdsidyllen Trosa mötesplats för 130 klassiska seglande båtar. Med start 3 augusti samlas skärgårdskryssare, mälarbåtar, jakter och havskryssare från sex länder för att kappsegla, slåss om titlarna och låta sig beundras. SM för M22, M30 och A22 görs upp i fjärdarna mellan Trosa och Fifång, liksom klassmästerskapet för M25. På fredag koras en rad nya SM-vinnare som för alltid kommer att finnas med i historieböckerna.

Veckan innehåller flera höjdpunkter. I den publikvänliga segelparaden på fredag 6 aug, Tullgarn Royal Palace Sail Parade, är alla välkomna att vara med och rösta på sina favoriter. Lördag 7 aug bjuder hård kappsegling på nära håll i seglingarnas grande finale – Trosa Tullgarn Royal Palace Regatta.

Båtarna som deltagit under veckan seglar i Tullgarnsviken precis utanför slottet. Här finns till exempel möjlighet att se den lilla skärgårdskryssaren Vixen som seglat 1000 sjömil från England till Trosa på rekordtiden tolv dagar och fem timmar. Båda dagarna fri entré och fri parkering.

Vid Barnens båtvarv i Trosa gästhamn kan alla barn bygga sin egen fantasifulla, sjödugliga farkost. Material, inspiration och handledning finns på plats onsdag till lördag. På söndag är det barnens egen dag med Ålympiad – regatta mellan Torgbron och Villabron för egenhändigt byggda båtar – och Segla med världsmästare där barn och ungdomar får prova på att segla med en mästare vid rodret.

Bryggvandring bland båtarna med guide, konst- och modellutställningen Segel och Kust i Trosa kvarn samt marin miljöutställning och öppen båt från Askölaboratoriet i gästhamnen är andra evenemang, väl värda att besöka under veckan.

Program och mer info om båtar och tävlingar finns på www.sailtrust.org

Fosfor är ett viktigt näringsämne för alla marina organismer. Höga halter av fosfor påverkar balansen i de marina ekosystemen och har identifierats som huvudorsaken till sommarblomningarna av cyanobakterier (”blågröna alger”) i Östersjön. Nu har forskare vid bland annat Stockholms universitet funnit en process som binder fosfor i syrefria sediment, vilket kan motverka övergödning.

Att ta bort fosfor från syrefritt havsvatten är svårt, det är endast möjligt genom bildning av apatit, ett kalciumfosfatmineral, som är den enda stabila formen av fosfor i syrefria sediment och vatten. Kemiska processer för att bilda apatit i marin miljö är dock mycket långsamma, varför det har varit en gåta hur apatit bildas i havssediment.

I en nyligen publicerad artikel i den vetenskapliga tidskriften Nature Geoscience beskriver forskarna Tobias Goldhammer, Volker Brüchert, Timothy Ferdelman och Matthias Zabel en ny process i apatitgåtan – bakteriell bindning av fosfor genom att sulfidoxiderande bakterier bildar apatit.

Forskarna undersökte sediment från uppvällningsområdet Benguela i Namibia.

– Sediment vid Namibias kust bildas i syrefritt vatten i ett av de mest produktiva marina ekosystemen på jorden – ett naturligt övergött havsekosystem. Där finns också stora avlagringar av apatit på havsbotten, berättar Volker Brüchert, universitetslektor i biogeokemi vid Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet.

Varför bildas apatit där? Genom följa upptaget av en radioaktiv isotop av fosfor kunde forskarna visa att apatitbildningen är en biologisk process som utförs av bakterier som koncentrerar fosfor i sina celler.

– Processen har två steg: Först tas fosfor upp och koncentreras i bakteriecellen, därefter binds fosforn upp, dels i organiska föreningar i cellen, dels som nybildad apatit. Detta skedde både i syrehaltigt och syrefattigt vatten, men inte i steriliserat sediment. Apatitbildning sker alltså bara när det finns levande bakterier, säger Volker Brüchert.

Hur effektiv är då processen? Enligt Volker Brüchert tyder de första resultaten på att bakterierna kan binda en stor del av den fosfor som sedimenterande plankton tillför havsbotten.

– Resultaten är mycket uppmuntrande då de betyder att en syrefri miljö inte nödvändigtvis ökar frisättningen av fosfor. Där finns också en mycket effektiv bakteriell process som katalyserar en permanent bindning av fosfor, som kan motverka övergödning, säger Volker Brüchert.

Är den här processen viktig även för Östersjön?

– Det vet vi ännu inte, men samma bakterier, Beggiatoa, som i sedimenten längs Namibias kust finns också i Östersjöns bottnar. Våra kommande studier kommer visa om samma process även sker här, säger Volker Brüchert.

Studien publicerades i Nature Geoscience den 18 juli 2010.
Goldhammer, T, Brüchert, V, Ferdelman, T.G., and Zabel, M (2010) Microbial sequestration of phosphorus in anoxic upwelling sediments. Nature Geoscience, DOI: 10.1038/NGEO913

Blöta men mycket nöjda och vid gott humör kom Vixen med besättning till Trosa. Efter en fruktansvärd natt med fyra timmars åskväder nådde båten Sandsänkans fyr utanför Harstena. Då hade de ungefär 33 Nm till Hartsö Stångskär, där Vixen möttes vid 20-tiden av engelska flaggan, tutor och varm choklad. Välkomstkommittén lotsade sedan genom skärgården till Hållsnäs utanför Trosa.

Vixen har noterat toppfarten 13,4 knop och hållit ett genomsnitt på dryga 4 knop på sin 1 000 Nm och tolv dagar långa seglats från Cowes på engelska sydkusten till Trosa. Inte illa med tanke på en nästan vindstilla måndag i Nordsjön och sedan två dygn med långsam bogsering genom Kielkanalen!

Så här säger Fredrich Dahlman, styrelseordförande Scandinavian Classic Yacht Trust och själv erfaren seglare och världsmästare med sin båt Fågel Blå i klassisk sexa i Cowes 2007:

”En fantastisk bedrift att segla från Cowes till Trosa och väldigt brittiskt att verkligen ta sig an extrema utmaningar! Genomförandet är helt i linje med classic yachting – att utsätta sig för naturens element under lång tid har alltid varit ett av många skäl att segla. Vi hurrar och hoppas Vixens bedrift att renovera och aktivt använda klassiska yachter kommer att fungera som inspiration och backas upp av företag som vill dra nytta av att synas i dessa utmanande sammanhang.”

Luke Yeats, Jack Gifford och Will Sheperd har lämnat över vattenprover och annan miljödokumentation till representanter för Askölaboratoriet . De ska nu sammanställa proverna, titta på förekomsten av plankton, näringsämnen och annat. Under Trosa Seglar Vackert visas en utställning med resultat och bilddokumentation från Vixens segling. Men redan nu kan de avslöja att det flöt omkring massor av skräp och sopor på Nordsjön medan de inte såg ett enda skräp i Östersjön!

Vixen kommer att synas i flera delmoment under Trosa Seglar Vackert, bland annat vid den stora seglingsfinalen på lördag 7 augusti, Trosa Tullgarn Royal Palace Regatta med seglingstävlingar i Tullgarnsviken utanför slottet.

Bakom regattan Trosa Seglar Vackert står Stiftelsen Scandinavian Classic Yachting Trust som arbetar för att klassiska seglande träbåtar ska seglas, synas och åter bli eftertraktade. På så sätt vill man rädda ett värdefullt kulturarv.

Bildtext:
Skepparen Luke Yeats, Jack Gifford och Will Sheperd framme med Vixen i Brunsbüttel vid Kiel-kanalens mynning.

Årets Marstrandsregatta seglades klart i helgen. Vinnarna i de olika klasserna heter: Nordiskt och svenskt mästerskap i ALBIN EXPRESS : 1) SWE 693 med rorsman Michael Collberg 2) SWE 619 rorsman Henrik Edman 3) SWE 826 rorsman Lars Idmyr

SM i DRAKE
UKR 8 med rorsman Lars Hendriksen
SWE 358 rorsman Hans Liljeblad
SWE 328 rorsman Peter Kolni

Alla finalresultat på:
http://www.gkss.se/en/Events/Marstrandsregattan2010/Sections/Results/

Mer information på www.gkss.se/marstrandsregattan
www.twitter.com/regattan
www.facebook.com/marstrandsregattan

Seglare från hela världen möts under drygt en vecka i Marstrand. Seglingarna hålls 5-13 augusti. Totalt är 102 stycken Drakar anmälda till seglingarna. Utöver de många deltagarna från de Nordiska länderna är nog det mest anmärkningsvärda det stora antalet båtar från Ryssland.

– Det kommer att bli roligt och mycket tufft på startlinjen säger Peter Kolni (GKSS), som nyligen med sin besättning ombord på SWE328 kom 2:a i SM i Drake på Marstrand.

Bland de deltagande 102 besättningarna finns väl cirka 20 namn som kan räknas in som potentiella vinnare av BMW Dragon Gold Cup tror Peter. Svårt att nämna något speciellt namn, men Danmark, England, Irland, Ryssland och Tyskland har många duktiga seglare, säger Peter Kolni.

Stora startfält hör inte till ovanligheterna i Drakklassen, men i tävlingen Dragon Gold Cup var det länge sedan antalet båtar översteg 100.

– Maxgränsen för deltagande båtar i Dragon Gold Cup ligger på 120 båtar, säger Kerstin Holmberg, tävlingsledare för BMW Dragon Gold Cup. Detta överträffar våra förväntningar.

Mellan 50 och 60 funktionärer kommer under drygt en vecka arbeta med att tävlingen genomförs under bästa förhållanden. Tävlingen inleds med ”Tune-up race” lördagen den 7 augusti och avslutas med en hejdundrande regattafest på Societetshuset den 12 augusti, dit både de svenska och danska kungahusen väntas.

www.gkss.se/dragongoldcup

Den 31 juli blir det Fri Fart på Göta kanal. Det är en dag i fartens tecken och en hejdundrande fest för alla som vill se något av det mer extrema som kan upplevas på Göta kanal. Mellan kanalens lindar kommer ett 25-tal klassiska båtar att visa upp sina högfartsegenskaper inför en stor publik.

Mellan racen kl 11, 13 och 15 ligger båtarna förtöjda vid Museihusets bryggor för närmare beskådande. Här kommer amerikanska Gar Woods att trängas med Forslundare, Sweet 16, Ockelbo Sea Fun, Chris Crafts och många andra snabbgående klassiker, med ägare som lagt ned sin själ för att åter kunna visa upp sina båtar i nära nog nyskick.

Under dagen kommer också Museihusets samlingar att stå öppna med bland annat uppvisningar av den unika stora tåganläggningen som håller en mycket fin internationell klass.

Mellan racen kommer kanalen också att befaras med radiostyrda båtar från Linköpings modellbåtsklubb

www.museihuset.se

Nu finns även de förnämliga hamnböckerna Havneguiden som app till iPhone. Därmed kan de användas mobilt överallt där det finns täckning för GSM. Gå till förlagets hemsida för att ladda ner appen. www.lmf.no