Nyheter

Buster har under början av året stärkt sin ställning som Nordens populäraste motorbåt. Det goda försäljningsresultatet för den förnyade versionen av den populäraste båtmodellen Buster L har satt fart på tillväxten. ”Enligt information från återförsäljarna säljer även begagnade Busterbåtar bra”, säger Juha Lehtola, chef för Fiskars båtverksamhet.

Busters tillväxt avvek tydligt under januari-juni från den allmänna situationen på båtmarknaden. Av de båtar som registrerades i Finland i början av året utgjordes nästan var fjärde av en Buster och antalet registreringar ökade med hela 17 procent jämfört med föregående år. Förutom i Finland har Busters proportionella marknadsandel ökat också i Sverige och Norge.

Enligt Lehtola var hela Buster-kollektionen mycket framgångsrik i början av året. Framför allt har säsongens nyheter Buster L och Buster XXL uppfyllt förväntningarna och intagit sin plats som efterföljare till succémodellerna.

Rekordmånga nya modeller
Inför säsongen 2011 lanserar Fiskars båtverksamhet rekordmånga nya Buster-modeller. Fyra nya Buster-modeller lanseras redan på Helsingfors flytande båtutställning, som inleds den 19 augusti. Fler nya modeller ska lanseras under vintersäsongen.

”Vi fortsätter att satsa stort på produktutveckling och förnyar båtkollektionen Buster kraftigt. Vårt mål är att se till att Busters marknadsställning och popularitet som Nordens mest kända båtmärke stärks ytterligare”, berättar Juha Lehtola.

Lehtola betonar att Fiskars i egenskap av stor tillverkare av motorbåtar har resurser för en kompetent och djupgående produktutveckling och för en långsiktig utveckling av båtkollektionen. ”Det syns i produkternas utformning, funktion och kvalitet”, konstaterar Lehtola.

Nya Buster M
Den kanske mest efterlängtade av höstens nyhetsmodeller är familjebåten Buster M med plats för fem personer, en båt av tredje generationen. En märkbar ändring som också syns bäst är de nya pulpeterna: de är mer ergonomiska och erbjuder ett betydligt bättre vindskydd än tidigare. Pulpeten finns nu också tillgänglig för vänster sida. Dessutom har passagerarnas komfort förbättrats genom aktertoftens nya design.

Buster-båtarna i storleksklassen fyra och en halv meter har alltid varit marknadsledare i sin klass. Den första Buster M-modellen lanserades år 1997 och ersatte då den tio år gamla klassikern Buster RS. Även gamla Buster RS-båtar är fortfarande efterfrågade fortskaffningsmedel på marknaden för begagnade båtar.

Nya Buster M är 4,6 meter lång och väger endast drygt 300 kilo. Tack vare att den är så lätt och har en konstruktion av marinaluminium är den lätt att hantera, såväl på stranden som på en trailer utan bromsar. En ekonomisk skrovdesign betyder ett litet effektbehov och en låg planingströskel. Motorn kan väljas i den ekonomiska effektklassen på 30–40 hästkrafter.

Nya Lx-versionen av favoritbåten
Nya Buster Lx tillför Nordens populäraste båtmodell egenskaperna hos en båt som är två storleksklasser större: ett skyddat passagerarutrymme för fem personer och en fast bränsletank på 55 liter. Motoreffektens övre gräns har stigit till 60 hästkrafter.

Vid jämförelse med den vanliga Buster L utgörs den synligaste ändringen i Lx av pulpeternas placering: de är placerade snäppet längre fram, vilket gör att båten inte styrs från aktertoften utan från en separat sits. Tack vare detta ryms i stället för tre personer såväl föraren som fyra passagerare i det skyddade passagerarutrymmet. Sammanlagt klarar Lx av en last bestående av sex personer.

Mittpulpet-S
Klassiskt utformade Buster S har i sin tur gjorts om till en fiffig båt med mittpulpet. Om man utelämnar Buster S:s mittbänk och placerar en ergonomisk, smal pulpet mitt i båten, förvandlas S till skärgårdens lastdragare Buster S cc. Båten har ett stort golvutrymme för transporter och fiske.

XXL Cabin för alla väder
Den efterlängtade uppdateringen av större båtar utgörs av den andra generationens modeller för Busters förbindelsebåtar för alla väder. Buster XXL Cabin, efterföljaren till XXL AWC-modellen, är en helt förnyad genomgångbar mitthyttsbåt. Cabins hytt har tillräcklig ståhöjd, ett glastak med stor öppningsbar ruta samt sovplatser för två personer.

www.buster.fi

Kommentarer

Ulf 19:32:33 2010-08-27

Jag gillar Buster Lx, undra om det blir väldigt dyr. Vanliga L kostar en hel del nu.

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar. Jollarna seglar kring Stenungsön, en sträcka på 5 Nm. Det tar mellan en till två timmar för de snabbaste att ta sig runt beroende på vind. Nytt för i år är starten med Accessjollar. Här ges barn och ungdomar med funktionshinder en möjlighet att vara med och tävla.

Hela 15 seglare från olika klubbar i Västsverige är anmälda. Det är första gången ett så stort arrangemang genomförs i Sverige med Accessjollar.

Lilla Tjörn Runt lockar både seglarskoleelever och meriterade jolleseglare. I år är det många yngre seglare som är anmälda, den yngsta deltagaren är född 2004. Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra och det finns även en lagtävlan där bästa lag koras.

Bland de anmälda finns flera av fjolårets segrare; totalsegraren bland optimisterna Carl Ferm från RÖSS, Alexander Falkendal RÅSS i RS Feva, Stina Granholm från HJBK bland de yngsta optimistseglarna och Rolf Andreasson från StSS bland de äldre.

Lilla Tjörn Runt brukar locka runt 300 ungdomar i optimist, zoom8, RS Feva RS, Tera eller Accessjolle. Just nu är 283 jollar anmälda. Första start går kl. 10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut.

www.stss.se

Norska Askeladden har kommit igång ordentligt med produktutvecklingen efter de finansiella problemen förra året. Den senaste nyheten är denna Askeladden C62 Cruiser, som ska lanseras i höst med start på Oslos flytande båtmässa. Den version som visas allra först blir en båt med utombordsmotor.

De skisser som vi har fått ta del av är de allra första som har presenterats. En färdig båt ska dock presenteras på den flytande Oslomässan i september.

Den nya modellen heter Askeladden C62 Cruiser och visas med en Suzuki utombordsmotor. Båten är godkänd för utombordare på 115–150 hk.

Det här är en sportig familjebåt för weekendturer. Den har övernattningsplatser för 2+2 personer och en planlösning med handfat, dusch, färskvatten och spis. Båten har även spoltoalett och hålltank som standard.

Kapellet förvaras dolt i ett speciellt utrymme tills det behöver användas.

I Norge beräknas nya Askeladden C62 Cruiser kosta från 429 000 NOK med en Suzuki DF-115TL och en del extrautrustning.

www.askeladden.no

Plast i haven är ett globalt problem – i Stilla havet finns till exempel världens största ansamlingar av plastskräp, och i Bohusläns skärgård flyter 5 000 kubikmeter iland varje år. Electrolux tänker samla in plast från världshaven och göra ett antal dammsugare av det insamlade materialet. Initiativet kallas ”Vac from the Sea” och syftar till att öka medvetenheten om problemet med plastavfallet, och samtidigt motverka bristen på återvunnen plast, som behövs för att tillverka gröna hushållsapparater.

– En del ansamlingar av plast i världshaven beräknas vara långt större än delstaten Texas. Samtidigt har vi på land svårt att få fram tillräckliga volymer återvunnen plast för att möta efterfrågan på miljövänliga dammsugare. Världen behöver helt enkelt bättre på sin karma när det gäller hur plast hanteras, säger Cecilia Nord, ansvarig för Floor Care Environmental and Sustainability Affairs på Electrolux.

Electrolux planerar att tillverka ett antal konceptdammsugare av plastskräp som samlats in från Stilla havet, Indiska oceanen, Atlanten, Medelhavet, Östersjön och Nordsjön.

En av de platser där plast samlas in – vid sidan av t.ex. Hawaii och korallrev utanför Thailand – är skärgården på svenska västkusten. Ingen annan kust i Sverige är så hårt drabbad av plastskräp från havet än Bohuslän. På grund av sitt geografiska läge är den utsatt för systemet av strömmar som går genom Nordsjön och Skagerrak. Den bohuslänska skärgården med sina tusentals öar och rev, fungerar som ett filter för vattenmassorna på väg norrut.

På bloggen www.electrolux.com/vacfromthesea och på Facebook kommer intresserade att kunna följa och delta i projektet. De färdiga dammsugarna kommer att visas upp för beslutsfattare och konsumenter och användas för att skapa uppmärksamhet och en ökad medvetenhet för frågan.

– Tillvägagångssättet för att få upp plasten kommer att variera beroende på ort – från att dyka efter den till att håva upp den direkt från ytan. Vi kommer att samarbeta med frivilliga och experter som bor i dessa områden eller arbetar med detta, säger Cecilia Nord.

Ur haven och in i kretsloppet
Electrolux har ett naturligt intresse av att uppmärksamma problematiken. Electrolux finns i 150 länder och hundratals miljoner hem, och är en av världens största tillverkare av hushållsapparater.

– Ökad återvinning betyder också mer av gröna produkter och hushåll. Våra ingenjörer har lyckats skapa ett sortiment av miljövänliga dammsugare som till upp till 70 procent består av återvunnen plast, men vår vision är förstås att nå upp till 100 procent, för hela sortimentet, säger Jonas Magnusson, Product Marketing Manager på Electrolux.

Den osäkra tillgången på återvunnet råmaterial är det största hindret för att kunna driva utvecklingen vidare och öka andelen återvunnen plast ytterligare i hushållsapparater. Stora forskningsinsatser och framsteg sker för närvarande inom återvinningsbranschen. Men för att råda bot på obalansen mellan tillgång och efterfrågan och för att få kretsloppet att fungera, måste även konsumenternas medvetenhet förändras och återvinningen underlättas.

– Den här frågan är alldeles för viktig för att överlåta bara till politikerna. Företag, konsumenter och politiker har alla stort ansvar för situationen. Eftersom vi levererar apparater till miljontals hem så har vi möjlighet att skapa en bättre förståelse och påverka kundernas beslut, säger Cecilia Nord.

Följ projektet:
http://www.youtube.com/watch?v=YIlWzZo0fvo

Nu finns Navionics appar även tillgängliga för Android Smartphones. Tidigare har de bara funnits som app för Apple iPhone. Eftersom Android, liksom iPhone, växer snabbt hela tiden, kan det här bli en riktigt stor sak för den som vill navigera eller ha ett komplement till sin ordinarie GPS-plotter. Det ger också möjligheten att få en virtuell logg som kan delas med vänner som E-mail och på Facebook.

Bland de mest tydliga nyheterna i Navionics version 3.2 märks:

• Record/Save spår och rutter
• Fånga geo-taggade bilder
• Tillgång till en väldigt stor marin databas med massor av intressanta platser inlagda
• Sök marinor och speciella platser snabbt och enkelt med en knapptryckning
• Kolla tidvatten, månfaser, soltider m m

Navionics är certifierat för dessa Androidmodeller:
Motorola Droid
Nexus One
HTC Tattoo
Acer Liquid

Operatisystem: 1.6 eller senare
Priserna startar på 9.99€.

www.navionics.com

Kommentarer

Magnus 18:00:24 2010-08-17

eftersom Betal applicatoner ännu inte fungerar i Svergie så är Navionics Appen inte tillgänglig! 🙁

Australiens största byggare av fritidsbåtar, Riviera, har presenterat ritningarna till en kommande modell som de anser kommer att revolutionera flybridgebåtarna. Den nya modellen heter Riviera 53 Enclosed Flybridge och har massor av nytänkande tillsammans med lyx och bekvämlighet.

Båten är helt designad med datorteknik i form av Rivieras Uni-Graphics NX tredimensionella CAD-system. Den nya 53:an har designats hos Riviera själva efter undersökningar i ett par års tid hos befintliga Rivieraägare.

Resultatet är en linjeföring som vi skandinaver inte är helt vana vid med en gigantisk, inbyggd flybridge. Riviera 53 har mycket stora innerutrymmen, vilket har gett designerna stort utrymme för att skapa riktigt fina boutrymmen..

– Vår nya Riviera The 53 kombinerar modernt tänkande med traditionella värde. Den ger väldigt mycket båt för sin storleksklass och har till exempel lika lång salong som Riviera 61 har, säger design manager Neil McCabe.

Den nya 53:an är den första Riviera Flybridge i 50-fotsklassen som har en ägarkabin med king-size säng och stora förvaringsutrymmen i kabinen. Flybridgen har plats för tio personer och nås via en trappa från akterdäck. Det här är också den första båten från Riviera som erbjuds med en rad olika pod drives och motoralternativ från fabrik.

Här är resten av informationen från Rivieras egen press release på engelska:

The new Riviera 53 features hull lines that run straight aft from maximum beam, creating a powerful lift and planning surface along with great stability.

Moulded window casings create style and function, bringing 360 degrees of light into the interior and offering water views from every saloon seating position.

The 53’s main deck design is the culmination of years of experience from the Riviera design team, bringing light and fresh air from the huge cockpit – which doubles as an entertainment venue complete with hidden barbecue – into the main saloon living space, through a sliding glass door and a hinged hopper window.

The U-shaped galley design is positioned aft and therefore central to the massive saloon entertainment space and the cockpit. The galley is located to the port side and separated from fore and aft passing traffic.

The Riviera 53 offers the latest in European appliances showcased in high gloss timber and solid surface bench top. Central to the galley is a Miele combination oven, featuring an induction cooktop, with microwave oven and electric grill. Proven Vitrifrigo drawer fridge and freezer along with Fisher and Paykel drawer dishwasher are all standard.

Opposite the galley, to starboard, is a wet bar featuring options for ice maker, drawer fridge and freezer, and a floor to ceiling pull-out Hafele pantry. All galley drawers operate on soft close runners.

Also opposite the galley is a stylish internal staircase leading to the enclosed flybridge. Its floating teak treads mounted on solid stainless steel rails complements what will be a beautiful interior.

Forward of the galley is a C-shape dinette to port, that can convert into a double berth with a drop-down table. This arrangement faces a C-Shape settee on the starboard side creating a spacious social setting for up to 10 in sheer cruising comfort. All of the lounges on the 53 are plush and luxurious, with a generous depth of padding.

An option for a massive wide screen 50” TV on electric lift rises from the dash forward on the port side bringing sport and entertainment to the entire living area.

The flybridge is available in two options, with helm forward for long-distance cruising or helm aft, which many skippers prefer when sportsfishing. In either option, skipper and mate are seated on swivel pedestal chairs for maximum visibility.

A dinette table set amidst a C-Shape settee on the port side of the flybridge seats six comfortably, and a separate lounge to starboard complements the seating arrangement. A wet bar with drawer fridges and handbasin serves to refresh while underway. Prepared food is easily brought up to the flybridge from the galley directly below via the internal staircase. At rest or underway, the staircase can be secured for privacy or as a safety precaution via a folding, lockable hatch that disappears when open into varnished cabinetry.

The roof of the flybridge boasts a sliding electric sun roof creating a sky-lounge, typical of much larger vessels. Side-opening windows and surround visibility will add to the light, airy atmosphere.
The vessel’s massive engine room allows for flexibility of power plant choice, with the option for crew quarters or workshop isolated from the main living space. And the propulsion arrangement allows for maximum amidships space, which is used to deliver the most luxurious master stateroom for a vessel of this size.

When the party is over, there is nothing as comfortable as retiring to the full beam master stateroom, with king-size bed set amidships, and ample space either side. Port and starboard alarmed opening port holes bring light and fresh air below. A separate ensuite with solid surface non-slip tiled floor is set slightly below the level of the main cabin to contain water. A vanity unit with surface-mounted porcelain sink, typical of those found on much larger vessels, and a vacu-flush toilet complete the amenity.

A large cedar-lined walk-in robe complements the master stateroom, which features a multitude of storage set behind high quality gloss woodwork – a feature of all Riviera boats.

There is a massive 96,000 BTU capacity air conditioning on the new 53 reflecting the increasing use of Riviera boats in harsh tropical conditions. All venting and ducting is discretely hidden behind the stylish cabinetry.

To balance the interior, the 53 features a clever combination of varnished wood and fabric panelling, to create a soft acoustic ‘feel’ with visual styling to match.
Forward of the master stateroom is a guest stateroom, with a queen-size bed and wardrobe, and a third cabin with two single berths. A separate ensuite serves the guest accommodation and doubles as the day head, making this vessel perfect for larger families, or holidays involving two couples with children.

When it comes to propulsion, Riviera designers have settled on new-generation, fuel efficient pod drives to propel the 53 to a top speed of around 35 knots and a cruise speed between 25-28 knots delivering a range of 400 nautical miles depending on engine options on a 3500 litre fuel tank.
However, there are a number of propulsion options on the new 53.

Up to 30 per cent efficiency gains are the hallmark of the proven Volvo Penta IPS system. There is the option to choose twin IPS 1200 units or three IPS 600 units.

A further propulsion option is available using the ZF 4000 pod drive system, with twin counter-rotating Nibral (Nickel, Bronze, Aluminium) propellers facing aft, instead of forward as they are on the IPS system.

Either way, the opposing blades – the forward blade pitched differently to its aft partner – make optimum use of wash and water movement to deliver a smooth, quiet ride.

With all major engineering positioned well aft, enormous gains are made with beam-width space amidships, and that translates into better living. Mid-ship fuel tanks from keel to saloon sole double as a sound barrier between master bedroom and engine room and help deliver better trim to the vessel when cruising.

With the option of ZF drives, a customer can choose between Caterpillar or MTU power plants, with the option of twin 1015 hp C18 engines to achieve higher top speeds.

The 53’s hull is laminated using vacuum infusion to deliver an exceptionally sound structure that incorporates areas of solid GRP and various core materials, depending on engineering requirements.

Infusion technology used in the hull also helps replicate the incredibly precise lines lofted from Riviera’s CAD computer system, and provides an accurate foundation for parts milled on a 5-axis CAD – driven router.

Controlling all DC electronics is the digital system, a revolutionary Controller Area Network (CAN) bus design that allows for the ultimate in customisation and finger-touch control of all aspects of electrical operation, from entertainment lighting to navigation equipment.

“Each Riviera vessel is an evolution on the last,” says Riviera’s new products design manager, Alan Dowd. “After launching nearly 4,800 Riviera over the past 30 years, the new 53 is clearly our best boat yet.”

Riviera offers 20 different models from 36 to 85 feet across four model series Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express and Motor Yachts.

www.riviera.com.au

Säsongens första EM-deltävling av två i Formel 1000-klassen gick i Mora. Vann tävlingen gjorde svenskan Bimba Sjöholm. 21-åriga Carl-Hampus Lundberg från Saltsjöbaden kom på en hedrande sjätte plats. Formel 1000 är en standarklass som körs med enliters utombordare på katamaranbåtar.

Här är Carl-Hampus egen rapprt från racet:

“Torsdagen den 29/8 åkte Carl-Hampus Lundberg och team upp till Mora för att köra säsongens första EM-Deltävling av två i F1000 klassen.

Själva körningen började på fredagen i relativt hårda förhållanden med regn och ganska mycket blåst. Alla andra klasser ställde in sina körningar på grund av den hårda vinden. Dock kunde F1000 båtarna köra allt som var planerat för dagen. Träning, tidskval och heat 1.

Kvalet gick sådär för Carl-Hampus han körde in på tiden 1.03.65 och fick starta från sjätte startspår i heat 1. Den hårda vinden gjorde det svårt för några av förarna. Italienaren Stefano Paoletti drog kraftigt av på tempot vilket ledde till att Carl-Hampus lätt kunde köra om. Mikael Aspholm tog med sig en boj vid en rundning och blev diskad. Ola Pettersson genade lite i en kurva och blev bestraffad med ett varvs tillägg. Allt detta ledde till att Carl-Hampus kunde köra in på en fin fjärdeplats.

Heat 2 fick vänta som planerat till lördagen. Nu var det helt andra väderförhållanden, inget regn och nästan ingen vind. Därför provade Carl-Hampus en annan propeller. Det visade sig dock att det var ett felaktigt val då den inte gick speciellt bra. Ändå körde Carl-Hampus in på en 6e plats i heat 2.

Inför heat 3 bytte man till ytterligare en annan propeller som visade sig fungera mycket väl på banan i Mora. Carl-Hampus kom iväg bra i starten och hängde med hela toppfältet i början tyvärr hamnade han bakom Stefano Paoletti som hade en lite långsammare båt men trots detta lyckades hålla Carl-Hampus bakom sig i ca 5 varv innan Carl- Hampus fick möjlighet att köra om.

– Denna långa fight var riktigt rolig och jag avslutade den på bästa möjliga sätt. Jag körde om Paoletti på utsidan i kurvan efter målrakan. Säger Carl-Hampus.

Heat 3 slutade med en femteplats.

Efter starten i heat 4 hade Carl-Hampus Mikael Aspholm bakom sig som jagade tätt inpå. Det dog ca sju av de tolv varven innan Carl-Hampus kunde få fritt bakom sig och ta upp jakten på estländaren Erik Aaslav- Kaasik. På sista varvet började Carl-Hampus komma riktigt nära tyvärr hann han aldrig få någon möjlighet att köra om och slutade som sexa i heat 4.

Vann tävlingen gjorde svenskan Bimba Sjöholm.

Totalt i tävlingen kom Carl-Hampus 6a. Vilket är ett bra resultat i ett EM-sammanhang första säsongen man kör en klass. Vann tävlingen gjorde svenskan Bimba Sjöholm. Nu laddar Carl-Hampus om för nästa tävling i Sverige som blir en träning-/testtävling inför den sista EM- deltävlingen som kommer gå i Cremona, Italien.”

http://www.swedishracingclub.com/

Det blir en stor roddarhelg vid Sjöhistoriska Museet 21–22 augusti. Både vana och ovana, stora och små roddare är välkomna till stranden utanför museet. Det finsn möjlighet för alla som vill att prova på vikingastilen eller det allra senaste i roddarvärlden.

Under helgen ska de årdrivna båtarna firas. Då kan man prova roddfarkoster av alla möjliga slag: tävlingsbåtar, vikingabåtar, äventyrsbåtar, motionsbåtar, kyrkbåtar och roddmaskiner! Testa båtar för en, två, fyra – ja, ända upp till 14 personer.

Den som behöver vila armarna kan bli skjutsad av roddarmadammer, gå på optimistjolleauktion eller njuta av Tre Kronors brunnsmusik.

– Det kommer att finnas något för alla smaker, för livsnjutaren, friluftsälskaren och för tävlingsmänniskan. Barnen kommer att träffa på figurer ur historien och de får också prova att ro eller bygga sin egen båt i vår skaparverkstad, säger Karin Fredriksson på Sjöhistoriska museets publikavdelning.

Roddarhelgen pågår på lördag och söndag 21–22 augusti, kl 11–16.00. Program pågår både utanför och inne i museet som har fri entré hela helgen.

I evenemanget deltar bland andra: Stockholms Roddförening, Lidingö Roddklubb, Big Boat Rowing, ROW Scandinavia och Båtbyggeriet Tunarps kvarn.

Programmet finns på www.sjohistoriska.se/roddarhelg.
Foto: ROW Scandinavia.

Carl-Gustaf Fresk har, på uppdrag av SSF och Skota Hem, utvecklat en sits som snabbt och enkelt går att montera i en C55 och anpassar båten för rullstolsburna seglare. Sitsen vickas i sidled, manuellt eller elektroniskt, som kompenserar för båtens lutning och kan utrustas med eller utan styrspakar.

Tanken är att rullstolsburna personer ska kunna delta i den lokala segelklubbens “vanliga” verksamheter tillsammans med andra likasinnade som inte sitter i rullstol och utan att klubben ska behöva starta “handikapprojekt”. Sitsen skall fungera för allt från seglarskola till kappsegling, gast eller rorsman.

Sitsen kommer att kunna användas i flera olika båttyper genom att anpassa infästningsanordningen.

Mer info via mail: cgfresk@gmail.com

Om ett par månader är båtsäsongen slut och därmed närmar sig upptagningen. I god tid inför detta lanseras en serie amerikanska båtstöttor i Sverige. Det är mycket konkurrenskraftiga båtstöttor för både segel- och motorbåtar.

Stöttorna har upp till 30 procent lägre pris än vad likvärdiga stöttor kostar i svenska båtaffärer. Pris från 890 kr.

Stöttan har en traditionell och robust konstruktion i stål. Stöden kan justeras i höjdled för bättre anpassning till skrovet med hjälp av en kraftig justerskruv. De är stapelbara och kräver därmed ett litet förvaringsutrymme. Inga verktyg behövs.

www.rapidmarin.se

Kommentarer

marinan 14:19:05 2010-09-27

Tyvärr är stöttan undermålig i jämförelse med Seaquip.

Ålänningen Staffan Lindberg vann AtSea Baltic Match Race. På andra plats kom fjolårets vinnare Peter Wibroe från Danmark. Båda besättningarna mötte varandra i fjolårets final och då tog Wibroe hem segern. AtSea Baltic Match Race är den första av tre regattor i Baltic Match Tour som fortsätter med tävlingar i Tallinn 16-18/8 och Helsingfors 19-21/8.

– Det känns oerhört kul att vinna. Speciellt att få ta revansch mot Wibroe då han vann över oss i finalen i fjol kommenterar Staffan Lindberg.

– Vi har haft bra fart i båten under hela regattan och känt att vi haft en edge men vi är inte nöjda med starterna. Som tur var har vi varit snabba på att ställa om och få fart i båten och tagit rätt taktiska vägval.

– Vi är trots en andraplacering mycket nöjda med regattan kommenterar Peter Wibroe. Som team kom vi hit utan att vara helt samspelta men vi har känt att det fungerat bra genom hela regattan. I sista finalseglingen fick vi ett straff emot oss innan starten. Det hade förstås känts bättre att gå in i sista racet utan att behöva ta ett straff men i slutändan var straffet inte avgörande då Staffan kopplade greppet om oss på sista länsen.

På tredje plats kom den regerande svenska mästaren i matchracing Björn Hansen som också är initiativtagare till Baltic Match Tour.

– Det känns förstås trist att inte vinna men det är samtidigt kul att seglarna är nöjda med arrangemanget och konceptet. Till nästa år hoppas vi på lite mer vind och publik och vi ser fram emot tävlingarna i Tallinn kommenterar Björn Hansen.

Resultat AtSea Baltic Match Race, Stockholm
1. Staffan Lindberg, Finland
2. Peter Wibroe, Danmark
3. Björn Hansen, Sverige
4. Michele Perris, Monaco

Fakta Baltic Match Tour:
Touren är en ny matchracingtävling i Norden som består av tre ISAF Grade 2 regattor som seglas direkt efter varandra under nio dagar i tre länder 13-21 augusti. Touren vänder sig till den internationella matchracingeliten med tonvikt på nordiska deltagare. Tolv lag kappseglar i mycket högt tempo i tre dagar i varje stad för att på kvällen dag tre, kliva ombord på en färja som tar dem vidare till nästa stad. Det segrande laget koras i Helsingfors 21/8 efter nio tuffa dygns tävlande.

Kappseglingsschema
• AtSea Baltic Match Race 1, Stockholm 13-15 augusti, Arrangör Stockholm Match Race Center och Gamla Stans Yacht Sällskap, Plats: AtSea (Skogshem) vid Elfvik, Lidingö.
• Baltic Match Race 2, Tallinn 16-18 augusti, Arrangör Estonian Match Race Union, Plats Pirita.
• Baltic Match Race 3, Helsingfors 19-21 augusti, Arrangör Nyländska Jaktklubben, Plats Björkholmen.

www.balticmatchtour.eu

Här är en riktig tuffing för den som söker en långfärdsmotorbåt. Det handlar om den amerikanska aluminiumkryssaren FPB 64 “Avatar”, som har testats under rätt krävande förhållanden. I vindar på närmare 20 m/sek och 4-5 m hög sjö kunde hon hålla god fart.

Det här är inte på något sätt en allemansbåt utan ett bevis för vad man kan skapa med pengar och goda kunskaper om hur en långfärdsbåt kan vara utrustad. Avatar är på 19,85×5,22 och har väldigt goda utrymmen ombord.

Hon är utrustad med all bekvämlighet som behövs för att leva och bo på en båt under längre perioder. Avatar är också försedd med stabilisatorer med mera för att göra livet ombord drägligt även när sjön går riktigt hög.

Avatar är byggd för att kunna färdas väldigt ekonomiskt och därmed även miljövänligt (aluminium i sig är helt återanvändningsbart). Topphastigheten ligger på 10,5 knop och med stora tankar blir räckvidden därmed väldigt stor: 6 400 Nm vid 9 knop.

Tekniska fakta:
LOD 64.95′ / 19.85m
LWL 63.6′ / 19.4m
Beam Deck 17.04′ / 5.22m
Extreme Beam (edge of rub rails) 17.72′ / 5.42m
Draft at half load (75,000 lbs/34 tons) Canoe Body 3.25′ / 1m
Draft at half load (75,000 lbs/34 tons) Prop Skeg 4.5′ / 1.37m
Full displacement 90,000 lbs /40,800 kg
Air Draft (top of masts-excluding whips) 25.75′ / 7.85m
Fuel Capacity 3400 US Gallons / 12,800L
Fresh Water Capacity 1800 US Gallons /6800 L
Minimum Range of Positive Stability 130-degrees (half fuel in one tank, full fresh water tanks)
Cruising Speed 9.25-10.0-knots
Top Speed 10.5 knots
Approximate Range 9.0 knots – 6400 NM
9.5 knots – 5500 NM
Note: speeds/ranges are for smooth water, 75,000 pound displacement, clean bottom

http://dashewoffshore.com/fpb64_intro.asp

Anatoly Loginov, Andrey Kirilyuk och Alexander Shalagin seglade hem den totala segern i BMW Dragon Gold Cup 2010 på Marstrand. På andra plats kom UKR8 (Ukraina), Lars Hendriksen, Igor Sidorov och Georgiy Leonchuk. Trea blev POR58 Portugal), Filipe Silva, Henrique Costa e Silva och Miquel Pinto. På bilden ses Stefan Winberg med besättning.

Finaldagen bjöd på stadiga sydostliga vindar 7-8 m/s och sol. Två seglingar var planerade, med bara en genomfördes. Startskottet för dagens segling gick en och en halv timme efter utsatt tid på grund av flera tjuvstarter.

Efter drygt två timmars segling vann POR58, Filipe Silva, tvåa blev GBR723, Quentin Strauss och trea DEN399, Jens Christensen. RUS27 med rorsman Anatoly Loginov säkrade en fjärde plats, vilket medförde ett kliv upp från tidigare andra plats totalt, till totalsegrare i BMW Dragon Gold Cup 2010. Bäste svensk för dagen blev SWE356 med Stefan Winberg, Bosse Ahlström och Bengt Cassö (KSSS) på en sjunde plats.

Fyra poäng skiljde vinnarna RUS 27 från tvåan på 33 poäng, UKR8. Lars Hendriksen i UKR8, som totalt efter tre seglingar låg som etta, kom i dagens segling på tolfte plats och föll därmed ned till en andra placering totalt.

Fredagens vinnare POR58, hamnade totalt på en tredje plats, med samma antal poäng UKR8, men med färre första placeringar vilket gjorde att de fick erkänna sig besegrad av Lars Hendriksen.

Redan förra året visade Anatoly Loginov att han var någon att räkna med, då han knep en tredje plats i Dragon Gold Cup i Skagen. I år dessutom seglade han också hem en tredje plats på EM i Ungern. På Gisela Andréns (GKSS Pressavdelning) fråga om vad framgångarna beror på här i Marstrand säger han ”vi är ett bra team, valde alltid rätt väg och gjorde få misstag”.

Till årets BMW Dragon Gold Cup var 106 båtar anmälda, 96 kom till start, vilket är mer än antalet i förra årets Dragon Gold Cup i Danmark då 81 båtar startade. På startlinjen i år fanns både OS-, VM- och SM-medaljörer, företagsledare, professionella seglare, och HKH Prins Henrik och HKH Kronprins Frederik. Bland topp10 fanns flera svenska båtar.

Bäste svensk i BMW Dragon Gold Cup 2010 blev SWE 358 Hans Liljeblad, Fredrik Heijne och Johan Hedberg (KSSS) på en nionde plats.

”Vi är mycket nöjda med vår placering. Vi gjorde bara mindre misstag och fick aldrig sämre placering än 20:e plats och aldrig bättre än 10:placering. Vi vann SM i år i Drake och har tränat och tävlat mycket vilket lett till goda resultat under säsongen”.

GKSS och Marstrand bjöd seglarna på populära ”After Sails”, Kunglig fest:, varierande vindförhållanden, sol, regn och vågor, och bekräftade härmed sin plats som Sveriges seglarmetropol. Under tävlingsdagarna bjöds de tillresta seglare från hela världen på ett mycket väl genomfört arrangemang av GKSS.

Kerstin Holmberg, tävlingsledare för BMC Dragon Gold Cup är mycket nöjd:

”Vi har haft en toppenorganisation på plats i Marstrand, som jobbat nästan dygnet runt och sett till att allt skall fungera”.

Läs mer om resultat på: http://www.gkss.se/ftp/resultat/dgc/dragon.htm

Foto: Dan Ljungsvik.

Den 23 augusti startar kappseglingen England Runt utanför Cowes på Isle Of Whigt. Team Styrbord med båten Alicia är första Svenska båt att vara med i den 1800 distansminuter långa havskappseglingen.

England Runt är 1800 Nm lång och anses av många som en världens tuffaste havskappseglingar, under tävlingen kommer båtarna möta flera olika vädersystem vilket gör tävlingen väldigt svårplannerad. Vid senaste England Runt, 2006 bröt mer än 50 % av deltagarna. Start och mål är vid Cowes på Isle of Whight och den nordligaste rundningen är norr om Shetlandsöarna.

Följ tävlingen på www.teamstyrbord.com.
Eller England Runt Team Styrbord 2010

Två av motorbranschens jättar gör en gemensam storsatsning på den marina sektorn. Det är Cummins MerCruiser Diesel och Volkswagen som har offentliggjort sina planer på en långsiktig satsning för att utveckla nya motorer under fem liters slagvolym. De ska marknadsföras och säljas under varumärket CMD.

Tyska VW är en gigant på bilsidan och ligger nära att ta tätpositionen som världens största biltillverkare från japanska Toyota. Men på marinsidan har det varit trögare. VW har försökt bygga upp en komplett organisation med sina fina motorer från VW:s och Audis fabriker, men det har inte riktigt lossnat.

En av förutsättningarna för samarbetet är att de nya motorerna ska klara alla kommande miljöregler. De motorer som ska utvecklas blir på max fem liter upp till 350 hk (258 kW) och produceras i Salzgitter, Tyskland. Dessutom kommer alla alla nuvarande Volkswagens marinmotorer från och med 1 januari att fortsätta säljas under varumärket CMD.

Motorer över fem liter kommer CMD att fortsätta att bygag genom att marinisera Cumminsmotorer i USA.

Najadvarvet har det stora nöjet att i årets Tjörn Runt som hålls lördagen 21 augusti ha med sig Mange Olsson. Denna världsstjärna med bland annat flera Whitbread och Volvo Ocean Race bakom sig kommer att vara skeppare/rorsman på vår Najad 570.

– Det känns fantastiskt roligt att få möjligheten att segla tillsammans med Mange Olsson på detta event. Att ställa upp med en Najad 570, en båt på nästan 60 fot och att dessutom kunna göra det med en rorsman som Mange känns självklart väldigt inspirerande säger Magnus Ridderstad, marknadschef på Najadvarvet.

Najadvarvet AB firar denna säsong 40-års jubileum. Som en första del i detta firande ställer man upp i Tjörn Runt. Najad 570, vårt flaggskepp som är 17,5m lång och 5,05 bred kommer att pryda fjärden denna lördag.

– Från att ha ägnat mig åt det kanske mest extrema vad gäller kappsegling känns det jätteroligt att få möjligheten att kunna bidra och dela mina erfarenheter i sammanhang som Tjörn Runt och tillsammans med Najad säger Magnus Olsson.

Foto: Rick Tomlinson.

Väderleksutsikterna för onsdagen lovade mycket regn och vind, mot eftermiddagen avtagande och uppehåll. Två seglingar var planerade för onsdagen. Men med ett oroväckande kraftigt åskväder i antågande kallades seglarna in till hamn efter första seglingen och fick avvakta besked om en andra segling.

Eftersom vinden därefter nästan helt dog ut, beslutade tävlingsledningen att ställa in segling nummer två. Dagens segrare blev Lars Hendricson på UKR8 som också var vinnare i måndagens segling. Bäste svensk i dagens segling blev Hans Wallén i SWE316 på femte plats.

Vind och strömförhållanden under onsdagen på Marstrandsfjorden var kluriga och många valde att välja väg efter den vindkantring som utlovades under eftermiddagen, och som aldrig riktigt kom. De som tog det säkra före det osäkra och valde väg efter angivna strömförhållanden, den nordliga strömmen, kunde på så vis skaffa sig en rejäl ledning.

Tre seglingar är nu genomförda. Totalt leder Lars Hendricson, UKR8 före RUS27 med Anatoly Loginov. På tredje plats ligger UKR9 med Werner Fritz som rorsman. Bäste svensk efter tre seglingar är KG Löhr, SWE352 på en sjunde plats. KG Löhr med ett långt förflutet i Drakklassen. Har nu beslutat sig för att satsa på att placeringar i toppskiktet genom bland annat engagera den professionelle taktikern Jesper Bendix som gast – satsa på bra material och mycket träning, vilket nu ger resultat.

Lars Hendricson ser i dagsläget ut att upprepa sina framgångar från 1999 och 2007 då han vann Dragon Gold Cup. ”Vi hade en bra segling idag igen. Valde rätt väg. Hade problem med sikten men gjorde annars inga misstag idag”.

Hans Wallén, bäste svensk idag är en meriterad seglare. Han har bland annat en VM medalj i Optimistjolle och tog silver i OS 1996 i Starbåt. Han är ny som rorsman i Drake men har som taktiker seglat Drake med bland annat Björn Palmqvist. De vann för fyra år SM i Drake och har också tillsammans vunnit Franska och Tyska mästerskapen.

”Vår taktik här i Marstrand är att hålla oss borta från de stora klungorna och segla så ”rent” som möjligt, att inte trassla oss in i situationer med oviss utgång, och det har visat vara sig en bra strategi”. Dessutom valde vi idag att inte förlita oss på utlovat vindskift på eftermiddagen, vilket visade sig vara en fördel”.

www.gkss.se/dragongoldcup

Bildtexter:
Seglingsbild samt totala ledaren; rosman Lars Hendricson.
Seglingsbilden foto: Dan Ljungsvik. Porträttbilden foto: Fredik Hansson, GKSS.

I helgen avslutades Trosa Seglar Vackert efter fem dagar med fulla segel. Lördagen blev en höjdpunkt då Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia kom i egen båt med kungen själv vid rodret till de avslutande seglingarna i Tullgarn Royal Palace Regatta.

– Vi är enormt glada och nöjda och självklart kommer regattan tillbaka nästa år, säger Olle Appelberg, projektledare för Trosa Seglar Vackert.

– Seglingarna har varit spännande och både Trosa och Tullgarnsviken är underbara miljöer som passar perfekt för seglande träbåtar. Jag tycker också vi lyckats utmärkt med att göra det här till ett seglingsarrangemang för hela familjen. Barnens Båtvarv och Å-lympiaden, där 120 egentillverkade träbåtar flöt nedför ån påhejade av entusiastiska små konstruktörer blev en absolut hit, säger Olle Appelberg.

Hela Tullgarn Royal Palace Regatta vanns sammanlagt av stora skärgårdskryssaren SK95 Kerma med Claes Ahlin vid rodret. Tvåa blev skärgårdskyssaren SK55 Rio med Jan Pettersson som skeppare och tredjeplatsen togs ganska sensationellt av den ryska havskryssaren Nika med skeppare V. Mahunin. Därefter kom Limhamnsbåten R10 Aaworyn med skeppare Rikard Wissing, kustkryssaren Winnie med båtbyggaren Thomas Larsson och på sjätte plats Janne Nyström i den i det här sammanhanget lilla skärgårdskryssaren SK30 Pani. Resultaten bestämdes av tre delmoment; seglingen Nynäshamn- Trosa, segelparaden på fredagen samt lördagens regatta med start och mål vid Tullgarn. I segelparaden fick varje deltagande båt samma poäng, men den som uteblev tappade alltså i förhållande till sina medtävlande.

I fredagens segelparad framför Tullgarns slott fick publiken på ungefär tusen personer rösta på sin favorit. I klassen vackraste båt gick publikens pris till R10:an Itaka, byggd 1934. Priset för bäst klädda besättning gick till havskryssaren Anitra och bäst i uppvisning blev gaffelriggade Asago, en skönhet byggd redan 1908.

Inför helgens avslutande två seglingar, ”Champagneregattan”, Champagne Nicolas Feuillatte Baltic Master Cup i Helsingfors och Sveaborgsstopet, leder Kerma sammanlagt följd av SK 95 Britt-Marie och med R10 Itaka på tredje plats. Chans att bli första Östersjömästaren bland klassiska yachts har också havskryssarna Refanut, Anitra och 95:an La Morena. Itaka är dock segerfavorit eftersom hon avseglat mot Helsingfors medan det är osäkert om någon av de andra svenska båtarna deltar i finalseglingarna. För att få mästartiteln krävs att båten deltagit i minst tre av de fyra regattorna i Classic Baltic Race (Antikrundan); Hangöregattan, Tullgran Royal Palace Regatta och Helsingfors-tävlingarna.

Alla resultaten från veckans kappseglingar i Trosa och SM-tävlingarna för M30, M25, M22 och A22 finns på www.sailtrust.org

Foto: David Pettersson.

Första tävlingsdagen i BMW Dragon Gold Cup bjöd på bra seglingsförhållanden, stadiga nordvästliga vindar, 5-6 sekundmeter något ökande under eftermiddagen. Efter ett par omstarter kom båtarna slutligen iväg med 1,5 timmes försening.

Vann gjorde GER1071 (Tyskland) med Helmut Schmidt med sin besättning Peter Liebner och Andreas Listl. ”Vi fick vänta länge på starten. Efter ett par omstarter kom vi äntligen iväg. Vi valde att starta i lä och rundade fösta kryssmärket som femte båt. Seglade sedan om ytterligare två båtar på undanvinden och rundade sedan som första båt vid andra kryssmärket. På sista undanbenet kom klungan närmare men vi lyckades hålla vår position efter en lyckad kryssduell med UKR9 (Ukraina) med rorsman Werner Fritz och fick bra vind och lyft och en bra sträckning över mållinjen”.

På andra plats kom UKR9 med rorsman Werner Fritz, på tredje plats GER1036 rorsman Stephan Link och bäste svensk blev SWE352 med KG Löhr (KSSS) vid rodret på sjätte plats.

Läs mer om resultat på: http://www.gkss.se/ftp/resultat/dgc/dragon.htm

www.gkss.se/dragongoldcup

Det blev en total arabisk dominans vid Grand Prix-tävlingarna i Uddevalla. Team Fazza segrade inte helt oväntat framför två andra arabiska båtar. Detta efter att Fazzas Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi kunde ta en komfortabel seger i race 2 vid Swedish Grand Prix.

Därmed fick helgens dramatiska tävlingar ett tippat slut. Efter de tuffa körningarna på lördagen var de båda norska teamen Welmax och Relekta mer eller mindre detroniserade. Kollisionerna deras båtar var med om var våldsamma, men med lite mindre tur hade det kunnat sluta riktigt illa.

På tävlingarnas egen hemsida finns det ett par videoupptagningar och många bilder från helgens tävlingar:

http://www.class-1.com/

Här är den engelska pressreleasen från arrangören:

Sunday, 8 August, UDDEVALLA (Sweden): Fazza’s Arif Al Zafeen and Nadir Bin Hendi put yesterday’s race-retirement behind them to ease to a comfortable win in race 2 of the Swedish Grand Prix.

Rashed Al Tayer and Giovanni Carpitella capped an impressive weekend for Team Abu Dhabi, finishing second, to make it a hat-trick of podium successes in Uddevalla, with Abdullah Al Mehairbi and Talib Al Sayed in Skydive Dubai completing the podium and make it an all U.A.E. affair.

The World Champions took no time in bouncing-back from their hair-raising collision with Relekta in race 1 that launched Fazza skywards and put Relekta out of today’s race, winnng the three-boat U.A.E. drag race to the first turn, the scene of yesterday’s carnage.

Once out in front Al Zafeen and Bin Hendi never looked threatened, going on to complete the 16 laps in 39mins 19.29secs at an average speed of 178.99kmh to win by over 20 seconds. “Our crew did a fantastic job and without their effort we wouldn’t have raced today,” said throttleman Bin Hendi. “They worked all night to repair the boat, and they gave us back a very good boat to give us a chance to day. All the credit goes to them. It may have looked easy, but it wasn’t. It was tight at the beginning but we made a good start and had to push hard for the first few laps.”

Despite today’s second place, to compliment a third place in the Edox Pole Position and a first Class 1 win for Rashed Al Tayer and Giovanni Carpitella, the Team Abu Dhabi throttleman was not happy with his rivals on the run to the first turn. “I am not happy with what happened at the first turn. They [Fazza] shut the door in front of me and we have a high risk again for nothing,” said Carpitella. “But overall the result is good and it was a great weekend for the team. But I prefer different conditions â?” not a first turn like this.”

Skydive Dubai’s Abdullah Al Mehairbi and Talib Al Sayed celebrated their new partnership in Class 1, taking their second podium of the weekend – with Al Sayed giving a masterful solo rendition of the U.A.E. national anthem on the podium when the sound system failed, which was greeted by cheers and rapturous applause from the crowd. “It was a fantastic start to the race between Fazza, Abu Dhabi and us with all three boats running very close,” said Al Sayed. “We managed to keep the gap down between us and Abu Dhabi and I think in the future we can close it more and more.”

A second, consecutive points-haul for Italians Guido Cappellini and Nicola Giorgi, finishing fourth in Primatist, puts them into fourth place in the Championship standings, as they look ahead to their home Grand Prix in October. “We had some problems with our handling after making some modifications to the rudder set-up, but we finished a second race and have picked up valuable points this weekend, so we have to be happy with that,” said Nicola Giorgi.

But there was bitter frustration for Jorn Tandberg, Kolbjorn Selmer and the Welmax technicians when the boat narrowly failed to make the start, despite their night-long efforts to repair and have the boat ready to race after yesterday’s first corner crash.

Today’s 17th career-win for Al Zafeen and Bin Hendi puts them within one win of the Victory Team record of 18, shared by former multiple Champions, Saeed Al Tayer and Ali Nasser, and also puts the World Champions 22-points clear of their team-mates at the top of the overall Championship standings.

Class 1 now heads to Stresa on Lake Maggiore for the Italian Grand Prix and the European Championship decider in October, and what promises to be an interesting showdown between the new team on the block, Team Abu Dhabi, who lead the European points table by two-points from the current World Champions, Fazza.

SWEDISH GRAND PRIX, RACE 2 – results
1. Fazza – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.39.19,29
2. Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / G Carpitella (ITA) + 00.20,99
3. Skydive Dubai – A Al Mehairbi (UAE) / T Al Sayed (UAE) + 00.40,41
4. Primatist – G Cappellini (ITA) / N Giorgi (ITA) + 1 LAP
Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) dns
Relekta – P Gaiser (BRA) / C Zaborowski (NOR) dns

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after round 3, race 6 of 12
1. Fazza – 108pts 2. Skydive Dubai – 86pts 3. Team Abu Dhabi – 66pts 4. Primatist – 46pts 5. Welmax – 31pts 6= Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 6= Relekta – 11pts 8. Welmax Alianza – 10pts

(Championship points include bonus points allocated to teams for running engines for two consecutive Grand Prix)

EUROPEAN CHAMPIONSHIP – after round 2, race 4 of 6
1. Team Abu Dhabi – 62pts 2. Fazza – 60pts 3. Skydive Dubai – 48pts 4. Primatist – 21pts 5. Welmax – 15pts 6. Relekta – 7pts