Nyheter

Det går verkligen undan i världstoppen i Finnjolle. En ny video utgiven den här veckan av International Finn Association visar på ett tydligt sätt hur häftigt det kan vara att segla jolle och vilka möjligheter detta ger. Klicka på länken här nedan så kommer du direkt till filmen!

Videon är producerad av X-Trame Studio i Budapest i samarbete med Finnklassen. Bilderna är hämtade från 2010 Finn Gold Cup i San Francisco. Det finns också en del annat material som används i filmen.

Direktlänk: http://www.youtube.com/watch?v=xGscya_LorE

Biltema presenterade sin nya serie med bottenfärg tidigare i år. Nu är det klart att företaget även har fått ett godkännande för sin västkustfärg. Prisbilden blir densamma som för de övriga bottenfärgerna från Biltema eftersom det är marginella skillnader mellan att ta fram en kopparbaserad eller en zinkbaserad färg.

Godkännandet för Biltemas västkustfärg kom från KEMI förra veckan. Det har reg Nr: 4942, 4943.

– Vi har haft några enstaka reklamationer på vår bottenfärg för ostkusten, men då från båtar på västkusten där den zinkoxidbaserade färgen inte har räckt till, säger Jösse Gjörstrup, ansvarig för marint hos Biltema.

– Vi har nu i två somrar haft olika typer av båtar som använt vår kopparbaserade färg med stor framgång.

Info: www.biltema.se

Baltic Sea 2020 och Signhild Engkvists Stiftelse finansierar ett nytt projekt under ledning av Lennart Balk, Docent vid Stockholms Universitet i syfte att utreda och kartlägga de bakomliggande orsakerna till tiaminbrist hos ejder och blåmussla i Östersjön.

Tiamin är en B-vitamin som är viktig för normal funktion av hjärnan samt den livsviktiga ämnesomsättningen i andra vävnader och organ. Orsaken till tiaminbristen är okänd men resultatet är ödesdigert; förlamade och döda djur och fåglar.

Tidigare studier visar på att det troligtvis inte är klassiska miljögifter som är orsaken utan att det sannolikt skett en ökning av ett tiaminförstörande ämne i havet.

Projektet kommer att pågå i tre år, med start hösten 2010. Genom studier av ejder och dess föda, blåmusslan, ska projektgruppen försöka hitta det tiaminförstörande ämnet. Dessutom ska projektgruppen stödutfodra ejderhonor med tiaminfrigörande pellets före reproduktionen. Pelleten placeras under huden tillsammans med en radiosändare. De stödutfodrade honornas reproduktionsförmåga jämförs sedan med en kontrollgrupp som också försetts med radiosändare.

– Vi anser att det är av yttersta vikt att få svar på vad det är som orsakar tiaminbrist hos fåglar och fiskar i Östersjön för att se om och vilka eventuella åtgärder som skulle kunna vidtas för att häva utvecklingen, därför stödjer vi Lennart Balks forskning, säger Conrad Stralka, verksamhetschef Baltic Sea 2020.

Arbetet kommer att detaljerat dokumenteras med hjälp av fotografering och videofilmning för att kunna redovisas till samhället i samband med den vetenskapliga presentationen.

Info: http://www.balticsea2020.org/index.php?option=com_content&view=article&id=240%3Atiaminbrist-hos-blamussla-och-ejder-i-oestersjoen-atgaerder-och-undersoekningar-av-orsak&catid=53%3Apagaende-projekt&Itemid=88&lang=se

Medan höstmörkret lägger sig här hemma i Norden så är det full snurr på båtmässorna på flera platser i världen. Hanseboot i Hamburg öppnade i helgen och i Florida är mässan i Ft Lauderdale igång. En av de häftigare nyheterna från den sistnämnda mässan är denna båt som utnämndes till vinnare av ShowBoats Design Awards 2010.

Brandaris Q52 fick därmed en perfekt start på båtmässan i Fort Lauderdale. Båten är designad av holländska Vripack och den vann sitt pris i klassen Sports Tender ShowBoats Design Awards.

Denna eleganta båt är ritad för den holländska båtbyggaren ‘t Wije. Åtta olika “jollar” var nominerade i den här klassen, men Brandaris Q52 bedömdes vara bäst delvis tack vare sitt skrov och framdriften med Zeus POD.

– Det här är beviset för att vi bygger en båt som vi kan vara riktigt stolta för, säger Arthur Oskamp, VD för ‘t Wije.

Desgnerna har lagt stor vikt vid att ge klassiska men ändå moderna linjer som skiljer henne från alla konkurrenter.

Tekniska fakta
Längd ö a: 16m / 52.50ft
Längd v l: 14.50m / 47.50ft
Bredd: 4.50m / 14.80ft
Djupgående: 0.65m / 2.10ft, incl. pod 1.0m / 3.30ft
Bränsletank: 1500L
Vattentank: 500L
Hålltank: 300L
Material: Komposit
Skrov: Planande
Motorer: 2x Cummins ZEUS 3800 QSC600HP
Max fart: 40 knop
Designer: Vripack
Interiördesign: Vripack
Byggare: ‘t Wije Handelsonderneming Oskamp
CE-klass: CE-B

Info: www.vripack.com

EADS, ett av världens största företag inom rymd- och flygsektorn, har tecknat överenskommelse med svenska First North-listade CybAero AB. Överenskommelsen avser leda till utveckling av en ny större helikopter. Samarbetet inleds genom att EADS tecknat en order omfattande leverans av CybAeros nuvarande produkt APID 60. Samarbetet offentliggörs under den pågående Euronavalmässan i Paris.

EADS omsätter drygt 42 miljarder euro och har ca 120.000 anställda. EADS tillverkar världskända produkter under varumärken som Airbus och Eurocopter. Koncernen är dessutom djupt involverad i rymdprogrammet Ariane. EADS är dessutom Europas klart ledande aktör inom UAS (Unmanned Aerial Systems)-området.

EADS har som första steg i samarbetet tecknat en beställning för leverans av en komplett APID 60-helikopter med markstation. Systemet skall levereras i december 2010 och kommer omgående att användas som flygande demonstrations- och testplattform inför arbetet med att utveckla den nya helikoptern Alca som är en autonom, obemannad helikopter i 300 kg-klassen.

– Vi har tidigare meddelat att vi tecknat ett MoU med en europeisk partner, dock utan att kunna berätta att det rör sig om EADS. Det faktum att EADS kommer till oss när de ska utveckla plattformen för ett helt nytt segment av helikopter-UAVer, är nog det största erkännandet av vår förmåga och kompetens vi kan få i branschen, säger CybAeros VD Leif Erlandsson.

– Att det hela dessutom inte är en tillfällighet bevisas väl av att vi redan 2009 fick förtroendet från den spanska IT- och säkerhetsjätten Indra och den spanska marinen att utveckla helikoptersystemet Pelicano.

– Vår strategi är att bli världsledande på själva flygfarkosten och att liera oss med starka, globalt verksamma, partners som kan utveckla applikationer och leverera/integrera systemen runt farkosten till kompletta UAV-system som sedan säljs till kunder på en global marknad. Genom EADS och Indra tar vi ett rejält steg i rätt riktning och vi får en fantastisk räckvidd och försäljningsnät ut på en världsmarknad. Vi kan konstatera att vår förändrade strategi verkar ge avkastning direkt, avslutar Leif Erlandsson.

Info: www.cybaero.se

Det fleråriga arbetet med torsk har gett positiva resultat för fisket i Östersjön. För första gången sedan WWFs första konsumentguide för fisk och skaldjur kom ut har betydelsefulla förändringar skett i havet. Det är nu grönt ljus för torsk från östra Östersjön och i västra Östersjön går torsken från rött till gult ljus. En långsiktig förvaltningsplan och ökad kontroll av fisket har gett resultat.

– Det är nu fritt fram att äta torsk från östra Östersjön och ännu tydligare blir det för konsumenterna om torsken därifrån blir MSC-certifierad. För den nu gulmarkerade torsken väster om Bornholm uppmanas till försiktighet medan torsk från Kattegatt och Nordsjön fortfarande bör stanna i havet, säger Inger Näslund, marinbiolog och fiskeansvarig på Världsnaturfonden WWF.

Världens största torskfiske i Barents hav är nu MSC-certifierat. Det innebär att vi tryggt kan spåra fisken från tallriken tillbaka till havet och välja fisk med miljöhänsyn. Spårbarhet är viktigt för att vi ska kunna äta fisk från hållbara bestånd även i framtiden. Det illegala och orapporterade fisket i världen är en oacceptabel stöld av fiskresurser från både medborgare och ekosystem, menar WWF.

När det gäller odlade arter har laxen från Norge fortfarande gult ljus medan chilensk lax har rött ljus liksom odlad hajmal från Vietnam. Odlingar medför olika typer av miljöproblem som rymningar, sjukdomsspridning, näringsläckage och ohållbart foderfiske. WWF hoppas att konsumenterna under 2011 ska kunna välja mer hållbart odlade fiskprodukter genom den internationella certifieringen Aquaculture Stewardship Council (ASC) eller den svenska KRAV-märkningen.

Nyheter i den sjätte upplagan av fiskguiden är att sötvattenskräfta och kummel finns med. Odlad sötvattenskräfta eller vildfångad signalkräfta får gult ljus. Svensk flodkräfta får rött ljus då signalkräftans utbredning bidrar till att flodkräftan är en akut hotad art. Kummel och kapkummel återfinns på gult och rött ljus främst beroende på fiskemetod och på var den fiskats. MSC-märkt kapkummel har grönt ljus.

– Konsumenternas krav på ett etiskt och hållbart fiske ökar inte bara i Sverige utan i hela Europa. I Sverige och Östersjöregionen måste vi öka mängden miljöcertifierade fiskprodukter, säger Inger Näslund, som får stöd av landets kockelit i Föreningen Årets Kock och Restaurangakademien.

– Nu när det finns miljöcertifierad fisk är det viktigt att restaurangerna är tydliga i kontakterna med fiskleverantörerna. Vi hoppas få fler certifierade fiskarter på menyn så att även våra barn och barnbarn kan få njuta av vildfångad fisk, säger Hanna Halpern, vd på Restaurangakademien och general för Årets Kock.

För första gången lanserar flera europeiska WWF-kontor fiskguider samtidigt i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Litauen och Belgien. För att förtydliga och förenkla för konsumenterna att köpa hållbara fiskprodukter, uppmanar WWF dagligvaruhandeln och fiskbranschen i samtliga länder att tydligt visa de MSC-märkta produkterna i fisksortimentet.

Idag är mer än 80 procent av världens kommersiella fiskbestånd antingen fullt utnyttjade eller överfiskade. Därför är det oerhört viktigt att EUs gemensamma fiskepolitik efter 2012 ser till att alla kommersiella fiskbestånd förvaltas långsiktigt. Frågan om vilka fiskar vi kan äta med gott samvete har blivit en av vår tids stora samhällsfrågor, inte bara i Sverige.

Fakta: WWFs första fiskguide gavs ut 2002. Sedan dess har den spridits i mer än 2 miljoner exemplar till privatpersoner, dagligvaruhandeln, restauranger, företag, skolor och myndigheter.

Exempel på fiskar som har ändrat färg i 2010 års upplaga av WWFs konsumentguide:
Torsk från östra Östersjön har gått från gult ljus till grönt
Torsk från västra Östersjön har gått från rött ljus till gult
Strömming går från grönt till gult ljus.
Rödspätta från några fisken är MSC-certifierade och får då grönt ljus.
Hajmal/pangasius har gått från gult till rött ljus.
Kolja har både KRAV och MSC-märkning
MSC-märkt albacor och skipjack tonfisk har grönt ljus

WWFs nya fiskguide kan laddas ned på:
www.wwf.se/fiskguiden2010

Antal gästnätter i Göteborg på hotell och vandrarhem var 3 195 849 nätter under 2009. Många utav gästerna är turister som kommer för att uppleva Göteborg, något som är oerhört viktigt för stadens turismnäring. Skatteverkets momsregler gör emellertid att konkurrensen inom turismnäringen snedvrids, något som kommunalrådet Jonas Ransgård (M) och riksdagsledamoten Lars Hjälmered (M) vill att Riksdagen ändrar på.

– För turister som väljer kommersiella boendeformer som hotell eller camping är momsen 12 procent. För de båtturister som kommer och lägger till i gästhamn blir momsen emellertid 25 procent, säger Lars Hjälmered (M) som tidigare lagt en motion angående momssatsen i gästhamnar, som i mars 2010 avslogs av Riksdagen.

– Dessutom finns det tillfällen då den snedvridna momsen gynnar aktiviteter som i högre grad belastar miljön. Momsen på en guidad buss- eller båttur är 6 procent, medan det på en guidad cykel- eller kajaktur är 25 procent i moms, säger Jonas Ransgård (M).

Statistik från SCB och Tillväxtverket visar att turismnäringen år 2000 omsatte cirka 159,5 miljarder kronor i Sverige. År 2008 var omsättningen 244 miljarder kronor, vilket visar att turismnäringen haft en betydande tillväxt. Under samma period har turistnäringens exportvärde, det vill säga utländska besökares turistkonsumtion i Sverige, ökat med drygt 100 procent mätt i löpande priser. Andelen sysselsatta inom turistnäringen i Sverige var 158 936 personer år 2008.

– Turism blir en allt viktigare näring i Sverige som ger allt större skatteintäkter. Vi anser att momsen bakom skatteintäkterna bör sättas så att aktörerna inom turismbranschen får likvärdiga villkor. Därför tänker jag fortsätta driva frågan i Riksdagen, säger Lars Hjälmered (M).

– Logiken bakom snedvridningen är omöjlig att första. Rättvis konkurrens är något som alliansregeringen bör värna om och därför måste de snedvridna momsreglerna inom den växande turismnäringen ses över under den kommande mandatperioden, avslutar Jonas Ransgård (M).

I fredags överlämnade regeringens särskilde utredare Jonas Bjelfvenstam betänkandet Svensk sjöfarts konkurrensförutsättningar (SOU 2010:73) till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd. Utredaren har bland annat haft i uppdrag att överväga åtgärder, utanför skatteområdet, för att stärka den svenska sjöfartens konkurrenskraft. I utredningen konstateras att det krävs att bemanningskostnaderna på svenskflaggade fartyg snarast kan sänktas för att svensk sjöfart i internationell trafik ska vara konkurrenskraftig.

Utredaren konstaterar att det i första hand måste vara arbetsmarknadens parter som tillsammans ska ta ett ansvar för ett genomgripande omställningsarbete genom överenskommelser som bland annat innebär att andelen arbetskraft från lågkostnadsländer kan öka på fartygen.

– Målet bör vara att arbetsmarknadens parter senast den 1 mars 2011 har förhandlat fram nya centrala överenskommelser som sänker bemanningskostnaderna. Regeringen bör överväga att sätta ut avstämningstidpunkter och bistå med förhandlingsledare, säger den särskilda utredaren Jonas Bjelfvenstam.

Vid sidan av parternas överenskommelser anser utredaren att staten bör fortsätta ta ett ansvar för svensk sjöfart genom att dagens sjöfartsstöd behålls. Motivet för detta är att upprätthålla sjöfartskompens i Sverige samt att Sveriges möjligheter att vara pådrivande i miljö- och sjösäkerhetsarbete inom det internationella arbetet underlättas.

Utredaren föreslår också att en innovationsfond inrättas samt att ett samlat program för forskning och innovationer inom sjöfarten tas fram. Syftet med detta är att långsiktigt förbättra konkurrensvillkoren för svensk sjöfart.

I uppdraget har även ingått att beakta möjligheten att införa ett svenskt internationellt fartygsregister som ett sätt att sänka bemanningskostnaderna. I utredningen har utformningen av ett sådant register belysts. Utredaren förordar dock inte ett sådant register eftersom det kräver ändringar i arbetsrätten som strider mot internationella konventioner.

Vidare kan förändringar i den svenska arbetsrätten leda till att fler branscher efterfrågar liknande regelförändringar. Möjligheten att nå en bred politisk uppslutning, samsyn mellan arbetsmarknadens parter och därmed en stabil och långsiktig sjöfartspolitik framstår också som begränsade.

Fritidsbåtar som är byggda före 1 juli 1998 bör undantas från kravet på att båtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning. Det föreslår Transportstyrelsen till regeringen. Transportstyrelsen har tidigare fått i uppdrag att genomföra ett förbud mot toalettavfall från fritidsbåtar.

Pressrelease:

Regeringen beslutade den 23 juni att ge Transportstyrelsen i uppdrag att genomföra förbudet mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar. Förbudet beräknas vara genomfört 2014 i särskilt känsliga områden som Östersjön, Skagerrak, Kattegatt, Öresund samt sjöar och inre vattendrag. 2016 ska förbudet vara genomfört även i resten av landet (Bottenviken och Bottenhavet).

Förbudet innebär i korthet:

• Ett generellt förbud om att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar inom Sveriges sjöterritorium.

• Ett utrustningskrav att fritidsbåtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning till mottagningsanordning. Äldre båtar får möjlighet till dispens från kravet.

• Ett krav på fritidsbåtshamnar att ha mottagningsanordningar som kan ta emot det toalettavfall som de fritidsbåtar som normalt anlöper hamnen har behov av att lämna dit. Det kan omfatta landtoaletter, utslagsvaskar och sugtömningsanläggningar. Det är behoven som styr vilka möjligheter som ska finnas i en viss hamn.

Transportstyrelsen föreslår till regeringen att undantag från utrustningskravet ska ges om båten är byggd före 1 juli 1998. Undantaget för äldre båtar är avsett att minska kostnaderna och besväret för de båtägare som har båtar med en ofullständig toalettinstallation. Datumet har valts eftersom EG:s fritidsbåtsdirektiv då trädde i kraft med krav på utrymme för toalettinstallation i nya båtar.

De båtar som är undantagna från utrustningskravet får inte släppa ut toalettavfall vart som helst. Båten måste bland annat befinna sig på tillräckligt avstånd från land. Mer precist måste båten befinna sig minst 2 nautiska mil utanför linjen för fartområde D och längre än 2 nm från närmaste kust/ö.

I så kallade inre vatten (insjöar, kanaler osv.) kommer det att vara helt förbjudet att släppa ut toaavfall.

Läs mer om förbud mot toalettavfall från fritidsbåtar och förslaget till undantag i sin helhet på www.transportstyrelsen.se/toalettuppdraget. Här finns även kartor med exempel.

En av Sjöräddningssällskapets mest kända profiler går i pension. Det är Anders Jönsson i Sölvesborg som varvar ner från det aktiva arbetet, men fortsätter på flera andra sätt. Se SVT:s Sydnytts inslag med Anders Jönsson. Foto och film från SVT Sydnytt.

Sjöfartsverket kommer inte att höja farledsavgiften under 2011, trots att det tidigare aviserats. Däremot kommer lotsavgiften att höjas som planerat med 5 procent från den 1 januari 2011.

Den tidigare aviserade höjningen av farledsavgiften kommer inte att genomföras under 2011. Däremot kommer den tidigare planerade höjningen av lotsavgiften med 5 procent att genomföras som planerat från 1 januari 2011.

Sjöfartsverket återkommer i slutet av året med ett förslag till långsiktig strategi för sjöfartsavgifterna. Därefter kommer vi att bjuda in våra intressenter till en diskussion om den framtida avgiftsstrategin och hur vi kan möta våra kunders behov av ett hållbart och kostnadseffektivt system.

Redan tidigare aviserades om en höjning av farledsavgiften, men den har än så länge kunnat undvikas. Det beror på att Sjöfartsverket nu genomför omfattande effektiviseringar och naturligtvis även på ökade godsvolymer.

Den 28 oktober överlämnade regeringens särskilde utredare Jonas Bjelfvenstam betänkandet Svensk sjöfarts konkurrensförutsättningar (SOU 2010:73) till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd.

Utredaren har bland annat haft i uppdrag att överväga åtgärder, utanför skatteområdet, för att stärka den svenska sjöfartens konkurrenskraft. I utredningen konstateras att det krävs att bemanningskostnaderna på svenskflaggade fartyg snarast kan sänktas för att svensk sjöfart i internationell trafik ska vara konkurrenskraftig.

Utredaren konstaterar att det i första hand måste vara arbetsmarknadens parter som tillsammans ska ta ett ansvar för ett genomgripande omställningsarbete genom överenskommelser som bland annat innebär att andelen arbetskraft från lågkostnadsländer kan öka på fartygen.

– Målet bör vara att arbetsmarknadens parter senast den 1 mars 2011 har förhandlat fram nya centrala överenskommelser som sänker bemanningskostnaderna. Regeringen bör överväga att sätta ut avstämningstidpunkter och bistå med förhandlingsledare, säger den särskilda utredaren Jonas Bjelfvenstam.

Vid sidan av parternas överenskommelser anser utredaren att staten bör fortsätta ta ett ansvar för svensk sjöfart genom att dagens sjöfartsstöd behålls. Motivet för detta är att upprätthålla sjöfartskompens i Sverige samt att Sveriges möjligheter att vara pådrivande i miljö- och sjösäkerhetsarbete inom det internationella arbetet underlättas.

Utredaren föreslår också att en innovationsfond inrättas samt att ett samlat program för forskning och innovationer inom sjöfarten tas fram. Syftet med detta är att långsiktigt förbättra konkurrensvillkoren för svensk sjöfart.

I uppdraget har även ingått att beakta möjligheten att införa ett svenskt internationellt fartygsregister som ett sätt att sänka bemanningskostnaderna. I utredningen har utformningen av ett sådant register belysts. Utredaren förordar dock inte ett sådant register eftersom det kräver ändringar i arbetsrätten som strider mot internationella konventioner.

Vidare kan förändringar i den svenska arbetsrätten leda till att fler branscher efterfrågar liknande regelförändringar. Möjligheten att nå en bred politisk uppslutning, samsyn mellan arbetsmarknadens parter och därmed en stabil och långsiktig sjöfartspolitik framstår också som begränsade.

En strid om en Hallberg-Rassy 37 fots segelbåt avgjordes på fredagen i Uddevalla tingsrätt. Det är ett par från Blekinge som hävdar att deras helt nya båt är behäftad med en lång rad fel. Igår visades ett inslag på TV4 om tvisten. På fredagen kom domen i Uddevalla Tingsrätt. Den innebar att båtköparen förlorade mot varvet och nu får betala även rättegångskostnaderna på drygt 800 000 kr.

Medan varvet Hallberg-Rassy med hjälp av sina experter hävdar att båten är felfri så menar paret som har köpt båten bland annat att skrovet är delaminerat. Dessutom har de en lång lista med mer eller mindre allvarliga punkter som de ville ha åtgärdade.

Paret har fått sina uppgifter styrkta av flera experter som bland annat har gjort mätningar i skrovet. Även varvet har anlitat experter för att stödja sin åsikt.

Tvisten avgörs i Uddevalla Tingsrätt.
Följ inslaget på TV4: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/tv4nyheterna?title=battvist_avgors_i_ratten&videoid=1107528

Marknaden för riktigt lyxiga båtar är riktigt het, trots att vi vanliga människor fortfarande kämpar med sviterna av det ekonomiska stålbadet. Ännu en riktigt lyxiga båt har hittat en ny ägare. Den här gången är det Feadship Royal Van Lent som har sålt båt nummer fyra i sin serie kallad F45 Vantage custom. De nya ägarna hämtade yacten 27 oktober och döpte henne till Gladiator.

Det exklusive konceptet F45 sammanför all lyx och alla goda yachtegenskaper man kan tänka sig i en enda båt. Se bara utrustnings- och specifikationslistan här nedan. Den innehåller verkligen allt…

Ägarna till Gladiator ville ha en flytande och mycket lyxig sommarstuga i stälelt för ett “beach house on the water” för att passa deras livsstil.

Nästa F45 sjösätts våren 2011.

Technical specifications
Builder: Feadship – Royal Van Lent Shipyard
Type: Twin screw motor yacht, steel hull and aluminium superstructure
Length overall: 44.65m 146’6”
Beam max: 9.20m 30’2”
Draft (loaded): 2.70m 8’10”
Fuel capacity: 40,000 l 10,500 US Gallons
Fresh water capacity: 10,000 l 2,600 US Gallons
Design: De Voogt Naval Architects
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exterior styling: De Voogt Naval Architects / Sinot Design Associates
Interior design: Sinot Design Associates
Main engines: 2x MTU 12V2000M70 – 788 kW / 1055 bhp
Propellers: 2x Wärtsilä Fixed pitch 5-bladed propellers
Propeller shaft: Rubber Design
Reduction gears: ZF W7540
Stabilizers: VTNaiad Marine zero-speed
Generators: 2x Caterpillar C9/Stamford 150 kW
Max. speed appr.: 14.5 knots
Range: Transatlantic
Classification: Lloyd’s 100 A1, SSC, Yacht, Mono, G6, LMC, UMS, MCA

Volvo Personvagnar tar nu nästa steg i jakten på framtidens elbilsteknik. Med forskningsstöd från Statens Energimyndighet påbörjas utvecklingen av en bränslecell som kan ge en elbil ökad räckvidd utan koldioxidutsläpp. Målet är att ha två prototyper baserade på Volvo C30 DRIVe Electric färdiga för tester ute i trafiken under 2012. Nu hoppas vi att något liknande kommer även från Volvo Penta…

– Detta är en spännande förlängning av vår stora satsning på elektrifiering. Batteriernas kostnad och storlek innebär fortfarande att rena elbilar har en förhållandevis begränsad räckvidd. Bränsleceller kan vara ett sätt att öka körsträckan mellan batteriladdningarna. Projektet ger oss dessutom ökad kunskap om bränsleceller och vätgas, säger Volvo Personvagnars VD Stefan Jacoby.

I det aktuella projektet samarbetar Volvo Personvagnar med företaget Powercell Sweden AB. I första steget genomförs en förstudie av en så kallad Range Extender, som består av en bränslecell med reformer.
Reformerns uppgift är att bryta ner ett flytande bränsle, i det här fallet bensin, och bilda vätgas. I bränslecellen omvandlas vätgasen till elektrisk energi som driver bilens elmotor.

Processen genererar elektrisk energi helt utan utsläpp av koloxid (CO), kväveoxider (NOx), svaveloxider (SOx) och partiklar. Tack vare den höga verkningsgraden är utsläppen av den kvarvarande komponenten, koldioxid (CO2) kraftigt minskad, jämfört med ett konventionellt fordon. Slutprodukten är bara el, vatten samt en mindre mängd koldioxid.

Tekniken kan anpassas så att även förnyelsebara bränslen kan användas.

Väsentligt ökad körsträcka
Tekniken beräknas öka elbilens räckvidd med upp till 25 mil – utöver den körsträcka som bilens batteripaket ger. Inom bränslecellsindustrin förväntas tekniken stegvis bli allt mer kostnadseffektiv genom tekniska förändringar samt storskalighetseffekter.

I nästa steg, förusatt fortsatt stöd från Energimyndigheten, kommer Volvo Personvagnar och Powercell att ta fram två testbilar som baseras på dagens Volvo C30 DRIVe Electric. Bilarna börjar testas under 2012.

– Vi har precis tagit de första stegen och det är naturligtvis för tidigt att tala om en marknadsintroduktion av elbilar med Range Extenders. Det industriella beslutet kommer när vi har lärt oss mer om bränsleceller och dess möjligheter, säger Stefan Jacoby.

Volvo Personbilar Sverige. Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan föregående varning ändra färger, specifikationer, tillbehör, material och modeller.

Klicka på länken nedan för att läsa mer on-line
https://www.media.volvocars.com/go/bc4c974e-5bfc-4f74-9868-f82c0fbe8410.aspx

Under 12-14 november anordnar Stenungsbaden Yacht Club en skattjakt med verk av konstnären Åsa Jungnelius i samarbete med Kosta Boda och Presenthörnan. Skattjakten är uppdelad på olika stationer varpå det bjuds gott tilltugg och mousserat vin. Vid den avslutande stationen väntar konstnären själv där hon delar med sig av sitt konstnärskap. Och samtliga besökare tar glaset med sig hem, givetvis skapat av Åsa Jungnelius.

En spavistelse är en het potatis. Det blir alltmer populärt att besöka spahotell för återhämtning och rekreation. ”Hemester”, att semestra på hemmaplan, blir allt vanligare och att spendera sin ledighet på en spaanläggning hör till de mest populära göromålen. För att utöka upplevelsen på Stenungsbaden Yacht Club har hotellet som ambition att komplettera vistelsen med aktiviteter runtikring avkopplande bad och spabehandlingar. En av dessa är att bjuda in konstnären Åsa Jungnelius att visa upp sitt arbete, som just kommenterar hur vi konstruerar vår egen identitet genom shopping och olika skönhetsbehandlingar. – Vem har sagt att skönheten är god? Under första skattjaktsdagen finns dessutom konstnären själv på plats i egen hög person.

– Syftet med att arrangera aktiviteter likt Skattjakten och att bjuda in Åsa till Stenungsbaden är att kunna erbjuda våra gäster en helhetsupplevelse. Att spendera en weekend hos oss innebär givetvis chans till avkoppling och att njuta av vår spaanläggning, men vi har dessutom aktiviteter runt omkring som berikar upplevelsen. Och med ett besök av en så fantastiskt duktig och framgångsrik konstnär som Åsa Jungnelius är vi förstås oerhört privilegierade, säger Karin Åkerman på Stenungsbaden.

Åsa Jungnelius är konsthantverkaren och formgivaren som genom sina rebelliska verk gjort sig vida omtalad. För Kosta Boda har hon skapat serien Make Up, de mycket uppmärksammade nästan halvmeterhöga nagellacksflaskorna i färgat glas, det är också denna serie som visas under Skattjakten på Stenungsbaden. Åsas arbete har en tydlig feministisk udd och hon berör ämnen som kön, genus, makt, materials värde, konsumtion, och kulturella och klasstyrda urvalsprinciper. Åsa är sedan 2007 knuten som konstnär till Kosta Boda.

– I mitt konstnärskap ställer jag frågor med estetik som språk, och genom serien Make up fokuserar jag på människans stereotypa attribut och hur vi konstruerar vår identitet genom konsumtion av smink som statussymbol. Vi formar vår identitet genom att forma ytan – men vad betyder ytan, är den innehållet? Syftet med mina verk är att genom estetik kommentera vår omvärld, ofta med stereotypt laddade föremål såsom läppstiftet som utgångspunkt för att punktera eller understryka dess vedertagna innebörd, säger Åsa Jungnelius.

Skattjakten är ett samarbete mellan Kosta Boda, Presenthörnan Stenungsund och Stenungsbaden Yacht Club. Presenthörnan är erkända för tidigare stora annorlunda utställningar, senast med Kjell Engman i Vattenfalls bergrum – den största glasutställning som genomförts i Sverige.

Skattjakten pågår under 12-14 november och föranmälan görs till Presenthörnan i Stenungsund. Biljetter säljs i receptionen på Stenungsbaden Yacht Club. I samband med Åsas besök erbjuds dessutom möjligheten att kombinera ett besök på utställningen med övernattning på hotellet genom ett Konstpaket från 1595 kr/pers.

Åsa Jungnelius medverkar på Skattjakten fredag-lördag, EJ under söndagen.

Nu kommer Jabra med handsfree till mobilen som är testad i 12 meter i sekunden. Wave, som den så passande heter, är en trådlös handsfree som specialdesignats för att fungera även när det blåser. Och när det blåser frisk kuling trär man på en liten socka på mikrofonen som tar bort blåst och buller.

Jabra lanserar nu flera nya Bluetooth-tillbehör och hörlurar som gör det ännu bekvämare att tala i telefon och lyssna till musik, samtidigt som de bidrar till säkrare bilkörning. De nya modellerna – Wave, Cruiser2, Easygo och Active – bär alla Jabras signum med god design och utsökt ljud.

Sverige är ett av få länder där telefonsamtal i bilen utan handsfree fortfarande är tillåtet. Trots det ökar efterfrågan på nya handsfreelösningar för säker bilkörning. Jabra lanserar en hel serie snygga, praktiska och trafiksäkerhetshöjande Bluetooth-lösningar. Dessutom kommer nya in ear-hörlurar speciellt för aktiva användare.

Jabra Wave är ett Bluetooth-headset som man enkelt fäster bakom örat. Nya Jabra Wave är liten, tunn och lätt att använda med sin vidareutvecklade vind- och brusreducering: Det handlar om ett nytt mikrofonkoncept i kombination med en digital signalprocessor. Headsetet har automatisk volymkontroll och skydd mot plötsliga höga ljud. Det kan kopplas mot två Bluetooth-enheter samtidigt.

Med Cruiser2 fortsätter Jabra sin kamp mot dåliga telefonvanor i trafiken. Det är en Bluetooth-baserad handsfree-enhet som enkelt fästs på solskyddet i bilen och gör det möjligt att både ta emot samtal och ringa upp utan att ta händerna från ratten (med telefoner som stödjer röststyrning). Enheten har utvecklats med användarvänligheten i fokus. Bland de nya funktionerna finns CallerID, som gör att enheten talar om vem som ringer, exakt som det har matats in i telefonen (t ex ”call from Mamma” eller ”call from Martin arbete”). Dubbla mikrofoner, en kraftfull högtalare och reducering av bakgrundsbrus garanterar bra ljud. Två telefoner kan vara uppkopplade samtidigt. Dessutom går det att spela upp musik i stereoformat från mobiltelefonen i bilens stereoanläggning via Cruiser2, tack vare den inbyggda FM-sändaren. Taltiden är upp till 14 timmar och standbytiden upp till 20 dagar.

Easygo är ett headset som vänder sig till förstagångsanvändaren. Det är en Bluetooth-lösning som är prisvärd och lätt att använda. Easygo har större ikoner, en lättanvänd av- och på-knapp, samt en röstguide som även informerar om batterinivå och mottagnings­status. Headsetet är också bekvämt att bära, med möjlighet att välja mellan en öronsnäcka i gelmaterial eller en bygel bakom örat.

Jabra lanserar även Active, ett trådat headset speciellt utvecklat för aktiva människor som älskar musik. Active har ett ”öronlås”, som gör att headsetet sitter fast ordentligt även under t ex ett hårt träningspass. Öronpropparna är både svett – och vätskeresistenta. På sladden finns en kontrollenhet med mikrofon och svarsknapp samt en separat volymkontroll. Active har en 3,5 mm guldpläterad kontakt för anslutning till musikspelare och Apple-, Blackberry- LG- och Motorola-telefoner. En adapter för Nokia-, Sony Ericsson- och Samsung-telefoner medföljer också.

– Vi diskuterar ofta hur vi använder våra mobiler. Med de nya produkterna slår vi ett slag för trafiksäkerheten, samtidigt som vi möter den ökade efterfrågan på förstklassiga, snygga och användarvänliga enheter, säger John Bäckström, chef för mobila produkter i Sverige och Finland.

Pris Jabra Active: Ca 500 kr, inkl moms
Jabra Wave: Ca 600 kr, inkl moms
Jabra Cru Ca 1 000 kr, inkl moms
Jabra Easygo: Ca 400kr, inkl moms

Björn Hansen är bäste svensk på det internationella seglarförbundets nya rankinglista. Björn ligger åtta på listan, som toppas av Adam Minoprio från Nya Zealand före Ben Ainslie från Storbritannien. Bland tjejerna ligger Nicky Souter (AUS) etta före Lucy MacGregor (GBR). Anna Kjellberg är bästa svenska på 18:e plats.

Gapet mellan Adam Minoprio och Ben Ainslie har minskat sedan förra rankingen eftersom Ainslie försvarade sin titel i Argo Group Gold Cup på Bermuda.

Mathieu Richard (FRA) behåller sin position som trea över allt före Australiens Torvar Mirsky.

Här är de officiella listorna:

Match racing – Open – Wednesday 27 October 2010
Pos Name Country Crew Events Previous Best Points
1 Minoprio Adam
NZL 8 1 1 12139
2 Ainslie Ben
GBR 8 2 2 12000
3 Richard Mathieu
FRA 8 3 1 11734
4 Mirsky Torvar
AUS 8 4 2 11221
5 Gilmour Peter
AUS 8 6 1 10449
6 Williams Ian
GBR 8 5 1 10269
7 Morvan Pierre-antoine
FRA 8 7 7 10257
8 Hansen Bjorn
SWE 8 9 4 9814
9 Bruni Francesco
ITA 8 8 8 9730
10 Wibroe Peter
DEN 8 12 8 9171
11 Neugodnikov Eugeniy
RUS 7 10 5 9115
12 Corbett Reuben
NZL 8 14 12 9046
13 Iehl Damien
FRA 8 13 3 9043
14 Marinho Álvaro
POR 8 18 14 9008
15 Ainslie Ian
RSA 8 20 10 8941
16 Berntsson Johnie
SWE 8 19 7 8924
17 Lindberg Staffan
FIN 8 15 5 8873
18 Robertson Philip
NZL 8 21 18 8777
19 Ebler Mads
DEN 8 11 10 8590
20 Monnin Eric
SUI 8 23 11 8539

Match racing – Women – Wednesday 27 October 2010
Pos Name Country Crew Events Previous Best Points
1 Souter Nicky
AUS Nina Curtis
Jessica Eastwell
Olivia Price
8 4 1 11184
2 Macgregor Lucy
GBR Nicola Muller
Ally Martin
Annie Lush
8 3 1 11176
3 Leroy Claire
FRA Marie Riou
Elodie Bertrand
8 2 1 11004
4 Tunnicliffe Anna
USA Alice Manard
Deborah Capozzi
Molly O’bryan Vandemoer
8 5 3 10864
5 Groeneveld Renee
NED Annemieke Bes
Brechtje Van Der Werf
8 1 1 10641
6 Skudina Ekaterina
RUS Irina Lotsmanova
Elena Oblova
Irina Lotsmanova
Elena Syuzeva
8 12 6 9931
7 Spithill Katie
AUS Nina Curtis
Nicole Douglass
8 7 2 9731
8 Le Berre Anne-claire
FRA Alice Ponsar
Myrtille Ponge
8 6 5 9702
9 Barkow Sally
USA Susanne Leech
Katherine Pettibone
8 13 3 9602
10 Bossard Julie
FRA Elodie Créac’h
Sophie D’ortoli
8 9 6 9322
11 Meldgaard Pedersen Lotte
DEN Trine Palludan
Tina Schmidt
8 10 1 9261
12 Tulloch Genevieve
USA Jennifer Morgan
Alice Manard
Jamie Haines
Jennifer Chamberlin
8 11 9 9212
13 Hahlbrock Silke
GER Maren Hahlbrock
Kerstin Schult
8 8 2 8799
14 Roca Mata Silvia
ESP 8 15 14 8029
15 Lehtinen Silja
FIN Maria Klemetz
Silja Kanerva
8 14 4 7963
16 Osborne Samantha
NZL Raynor Smeal
Jenna Hansen
8 16 14 7249
17 Monina Cristiana
ITA 8 18 17 7164
18 Kjellberg Anna
SWE 8 17 8 6957
19 Senfft Juliana
BRA 8 20 16 6749
20 Echegoyen Tamara
ESP Sofia Toro
Angela Pumariega
5 29 20 6408

True Heading AB och Skärgårdsradion 90,2 har påbörjat en tre veckors kampanj för en hjärtligare skärgård. För att uppmuntra en hjärtligare ton och hjälpsamhet i båtlivet så har True Heading AB och Skärgårdsradion 90,2 startat en tre veckors lång kampanj som kommer att sluta med en stor prisutdelning söndagen den 14/11 kl 14:00 på båtmässan Scandinavian Boat Show i Älvsjö.

Pressrelease:

Kampanjen kommer att ha en tävlingsliknande form där man får berätta om sin värsta respektive bästa historia från båtsommaren 2010. På detta sätt lyfter TrueHeading fram hur man inte skall agera till sjöss respektive hur man skall uppträda som båtgranne. I ett gott sjömanskap är det viktigt att hjälpa till och med fler människor som vill ut i skärgården så ökar vikten av detta. Med fler och större båtar i skärgården är det också viktigt att hjälpa varandra för att undvika skador både på personer och materiel.

– För True Heading som jobbar med säkerhetslösningen AIS var det självklart att vara med i detta projekt för en Hjärtligare skärgård. Alla former och medel som bidrar till ökad sjösäkerhet och gott sjömanskap är bra, säger Anders Bergström VD för True Heading AB.

Svenska Dometic Marine, som är världens ledande tillverkare av marin sanitetssystem, har fått sin nya holdingtank nominerad till den prestigefyllda utmärkelsen DAME Award på båttillbehörsmässan METS i Amsterdam. Tanken heter SailVac(TM) Vacuum Holding Tank System och är världens första holdingtank speciellt framtagen för mellanstora båtar.

– Vi kom nyligen tillbaka från den amerikanska branschmässan IBEX med en Innovation Award för vår nya Dometic In-Duct Breathe Easy(TM) Air Purifier, så utmärkeelsen på METS är ytterligare en uppmuntran för vårt designteam, säger Frank Marciano, VD för Dometic Marine.

Systemet kombinerar en vakuumpump, vakuum tank och hålltank i en enda enhet. Detta sparar mycket utrymme i båten.

Systemet kan till exempel kopplas till Dometics VacuFlush toilet, vilket ger en extremt låg vattenförbrukning i kombination med SailVac system. Förbrukningen av spolvatten blir därmed under 0,5 liter per spolning.

Video med SailVac Holding Tank: http://www.dometic.com/enie/International/Site/Marine/Holding-Tank-Systems/SailVac-Vacuum-Holding-Tank-Video/